View Full Version : 'Beste wolkenkrabber staat in Rotterdam'

Berrtus
April 17th, 2004, 04:13 PM
www.telegraaf.nl

za 17 apr 2004, 12:28

'Beste wolkenkrabber staat in Rotterdam'

ROTTERDAM - Het pand van Nationale Nederlanden in Rotterdam is zaterdag uitgeroepen tot de beste wolkenkrabber van Nederland. Gebouw Delftse Poort, zoals het complex officieel heet, eindigde voor de Rembrandt Tower uit Amsterdam, het pand van de Fortis Bank in Rotterdam en de Hoftoren in Den Haag.

De Stichting Hoogbouw bestaat dit jaar 20 jaar en stelde deze ranglijst daarom samen aan de hand van het oordeel van deskundigen. In 1984, het jaar dat de stichting werd opgericht, verscheen ook een top-20. Op de eerste plaats stond toen het Erasmus Medisch Centrum dat in de jongste lijst niet meer voorkomt. Het World Trade Center en de Willemswerf zijn de enige Rotterdamse gebouwen die in beide rangschikkingen zijn terug te vinden.

In de zaterdag gepresenteerde top-20 heeft Rotterdam de meeste vermeldingen. Behalve de in 1991 opgeleverde Delftse Poort, komen ook het pand van de Fortis Bank (derde plaats), de Millenniumtoren (vijfde), het World Trade Center (zevende) en het World Port Center (tiende) voor in de top-10.

Den Haag en Amsterdam staan elk met vier bekende torens in de favorietenlijst van kenners. Den Haag met de Malietoren, Zürichtoren, Haagse Poort en de Hoftoren. Amsterdam scoort met het pand van ABN Amro, het Breitner Center, de Mondriaan Toren en de als tweede geëindigde Rembrandt Tower die tevens wordt bestempeld als beste toren van de hoofdstad.

Na de drie grote steden, heeft Groningen met het pand van de Nederlandse Gasunie de beste toren. Westpoint in Tilburg kreeg de kwalificatie beste woontoren, maar is niet in de rangschikking terug te vinden. De Hoge Heren, de sjieke woontorens aan de voet van de Rotterdamse Erasmusbrug, zijn de enige woontorens in de lijst.

Het Interpolis-pand in Tilburg eindigde op de vijftiende plaats. Leeuwarden (Achmea Toren) en Utrecht (Fortis Bank) completeren de stedenlijst met beste hoogbouw.

wc eend
April 17th, 2004, 04:16 PM
het lijkt alsof waardering en hoogte evenredig zijn. hebben ze ook nog argumenten ofzo?

Tim B
April 17th, 2004, 05:03 PM
was wel te verwachten natuurlijk. Inderdaad hoogte zal wel mee gespeeld hebben. Persoonlijk had ik het gedurfder gevonden om het gasunie gebouw op nummer 1 te zetten, maar dan haal je het hoogbouwidee natuurlijk zelf onderuit.
Ach misschien over 10 jaar weer een nieuwe nummer 1

Patrick Highrise
April 17th, 2004, 05:12 PM
Tja veel bekenden in de lijst (!!) Maar ja dergelijke lijstjes zeggen m.i. niet veel. Ieders eigen mening natuurlijk!

Mijn top20, van gebouwen die af zijn, zou eerder dit zijn:

1. Fortis Blaak Rdam
2. Hoftoren DH
3. Zurichtoren DH
4. Millenium Rdam
5. Hoge Erasmus Rdam
6. World Port Center Rdam
7. Westpoint Tilburg
8. Achmea Leeuwarden
9. Fortis Coolsingel Rdam
10. Rembrandttoren Adam
11. Gasunie Groningen
12. VNO gebouw DH
13. Breitnercenter Adam
14. ABN AMRO Adam
15. De Regent Eindhoven
16. Castalia DH
17. Robeco Rdam
18. DP Rdam
19. Weenacenter Rdam
20. Hoge Maas Rdam

Van torens op dit moment in aanbouw komen Montevideo, Mahler 4 in aanmerking om torens in bovenstaand lijstje te verdringen :D :)

Tim B
April 17th, 2004, 05:20 PM
[QUOTE]
Het World Trade Center en de Willemswerf zijn de enige Rotterdamse gebouwen die in beide rangschikkingen zijn terug te vinden.
QUOTE]

Hoe kan willemswerf nu in een lijst van 1984 staan? Dat was toen toch niet gebouwd? Zelfde voor het WTC.
Of heb ik iets over het hoofd gezien? :dunno:

Carter
April 17th, 2004, 05:40 PM
Volgens mij zijn ze Eindhoven een beetje vergeten...en Interpolis valt me ook een beetje tegen.

Verder kan ik me wel vinden in de lijst.

Cart,

Jan
April 17th, 2004, 05:48 PM
Staat inmiddels ook op Teletekst. http://teletekst.nos.nl/gif/192-01.html :)

EFKA
April 17th, 2004, 05:56 PM
Hoe groot was jouw rol in die samenstelling, Jan?

Tim B
April 17th, 2004, 06:00 PM
Voor stupide reacties moet u uiteraard in het FOKforum zijn.http://frontpage.fok.nl/nieuws/40676

By the way: Kan iemand hier de totale lijst afdrukken, want die heb ik nog niet gezien, gevonden. :)

Jan
April 17th, 2004, 06:04 PM
Net het persbericht op de hoogbouwsite gezet:

http://www.hoogbouw.nl/index.html?id=700&var=64

Jan
April 17th, 2004, 06:07 PM
Hoe groot was jouw rol in die samenstelling, Jan?

Bedacht en georganiseerd, maar niet eens gestemd en gesjoemeld. Dit is de echte uitslag. :)

HighinParis
April 17th, 2004, 06:08 PM
Hoe kan willemswerf nu in een lijst van 1984 staan? Dat was toen toch niet gebouwd? Zelfde voor het WTC.
Of heb ik iets over het hoofd gezien? :dunno:

"In 1984 werd gestart met de bouw van een nieuwe kantoortoren temidden van de al bestaande laagbouw. De groene ellipsvormige toren was in 1987 gereed." (van webzijde WTC Rotterdam)
De Willemswerf is voltooid in 1988.

Skyscrapercitizen
April 17th, 2004, 07:58 PM
moet 1994 zijn, was bij het 10 jarig bestaan.

Beetje zielig om nu aanmerkingen te gaan hebben over dat je het niet met de uitslag eens bent. Lijkt me logisch, dat is niemand, dit is gewoon een optelsom van de mening van 'deskundigen.' Niks meer en niks minder.

Na de verkiezingen ga je toch ook niet zeggen dat je het niet met de uitslag eens bent.:cheers:

darulez
April 17th, 2004, 08:24 PM
Niet om te dissen, maar elke keer met zo'n lijstje denk ik weer: "Waar is Utrecht?"

Elmo
April 17th, 2004, 09:29 PM
Niet om te dissen, maar elke keer met zo'n lijstje denk ik weer: "Waar is Utrecht?"

"Het Interpolis-pand in Tilburg eindigde op de vijftiende plaats. Leeuwarden (Achmea Toren) en Utrecht (Fortis Bank) completeren de stedenlijst met beste hoogbouw."

Elmo
April 17th, 2004, 09:43 PM
Voor stupide reacties moet u uiteraard in het FOKforum zijn.http://frontpage.fok.nl/nieuws/40676

By the way: Kan iemand hier de totale lijst afdrukken, want die heb ik nog niet gezien, gevonden. :)

The_ed en echo1945 mogen hun kennis wel even bijspijkeren. Misschien moet iemand ze even wijzen op deze website ;)

Wat is dat trouwens voor onzin dat je tekst niet kan knippen en plakken vanaf die site?! :wallbash:

darulez
April 17th, 2004, 10:04 PM
"Het Interpolis-pand in Tilburg eindigde op de vijftiende plaats. Leeuwarden (Achmea Toren) en Utrecht (Fortis Bank) completeren de stedenlijst met beste hoogbouw."
Oei....niet goed gelezen... :no:

Q.
April 18th, 2004, 02:34 AM

Dat is het forum niet, dat is de FOK!Frontpage. :P

Berrtus
April 18th, 2004, 01:27 PM
dit stond er ook nog
www.telegraaf.nl

za 17 apr 2004, 13:26

'Hoogbouw in stad laat zien dat economie goed is'
ROTTERDAM - Geschiedenis en toekomst van de hoogbouw staan vanaf zaterdag centraal bij de tentoonstelling '20 jaar Wolkenkrabbers in Nederland'. De Stichting Hoogbouw stelde een expositie en filmprogramma samen wegens haar 20-jarig bestaan.

Niet geheel toevallig is de expositie in Rotterdam, de stad die de afgelopen jaren door onder meer de realisatie van het kantoorgebouw van Nationale Nederlanden (151 meter), de Millenniumtoren (131 meter) en het World Port Center (130 meter) het imago 'de wolkenkrabbersstad van Nederland' verwierf.

Voormalig wethouder J. Laan, vice-voorzitter van de Stichting Hoogbouw, herinnerde er zaterdag bij de opening van de expositie aan dat Rotterdam destijds argwanend aankeek tegen hoogbouw.

"Ik volgde Hans Mentinck op als wethouder en die stelde dat de Shell-toren aan het Hofplein wat hem betreft de laatste erectie van het grootkapitaal was in de stad." Laan is genuanceerder. "Volgens mij willen steden hoogbouw om te laten zien dat ze een goede economie hebben."

Hoogbouw is inmiddels zo geaccepteerd dat de Stichting Hoogbouw zich volgens architect Carl Weeber, een van de oprichters, zou kunnen opheffen. De stichting ziet het echter als haar taak nu meer aandacht te geven aan zaken als inpassing van hoogbouw in de bestaande omgeving en architectuur. Mooie voorbeelden daarvan zijn de twee torens die in Den Haag boven de Utrechtsebaan zijn gebouwd, de Malietoren en de Haagse Poort, aldus J. Klerks van de stichting.

Het zaterdag tot beste wolkenkrabber van Nederland uitgeroepen gebouw van Nationale Nederlanden is niet de eerste blikvanger van Rotterdam. Al in 1898 kwamen toeristen naar de stad om het hoogste kantoorgebouw van het Europese vasteland te bezichtigen. Toen was dat het Witte huis, van 42 meter hoog waarin ze met een lift naar het dak konden. Later kwam daar de Euromast (185 meter) bij.

Dat de grenzen sindsdien zijn verlegd, is te zien aan de skyline van Rotterdam. Op de Kop van Zuid is inmiddels de bouw van de ongeveer 140 meter hoge toren Montevideo in volle gang. Klerks typeerde het gebouw als woonwolkenkrabber. Niet alleen de hoogte van gebouwen verandert, ook de oude namen als flat of woontoren worden vervangen.

Aan weerszijden van Montevideo, met luxe appartementen, winkels, kantoren en horeca, worden plannen gemaakt voor nog vier woonwolkenkrabbers: twee 'twin-towers' evenhoog als Montevideo. Op de Wilhelminapier, nabij de Erasmusbrug, staan al het 124 meter hoge World Port Center (2001) en het in 2000 opgeleverde KPN-gebouw dat ruim 100 meter hoog is. De van oudsher bekende locaties Hotel New York en Café Rotterdam vallen hierbij qua hoogte in het niet, maar hebben door hun ligging aan de Maas nog steeds veel aantrekkingskracht.

Nog meer de lucht in gaan de plannen voor de zogeheten Coolsingeltoren die op de plek van het oude Luxor-theater moet verrijzen. Het ongeveer 187 meter hoge pand was oorspronkelijk bedoeld als kantoortoren, maar inmiddels wordt bezien of er ook woningen in kunnen komen. Het complex in het hart van de stad moet verder een theaterzaal, winkels en horeca krijgen.

Het ooit door ontwerpbureau Alsop & Stormer gemaakte masterplan om bij het Centraal Station en het Hofplein super hoogbouw (tot maximaal 250 meter) te realiseren, is inmiddels van de baan. Burgemeester en wethouders vonden de plannen te grootschalig en te kostbaar en richtten zich vooralsnog vooral op de opknapbeurt van het station en het verbeteren van de vervoersstromen nabij CS.

Maar zo hoog bouwen kan op zich wel, aldus Klerks. "Er is nergens een maximale hoogte voorgeschreven. De omgeving van het Hofplein is een heel mooie locatie, het is alleen wachten tot de economie wat aantrekt."

Skyscrapercitizen
April 18th, 2004, 02:59 PM
Was een leuke middag, en de hoogbouw in met name Rotterdam staat weer lekker in de aandacht! Dat doet Jan goed, binnen een jaar halen we het journaal...:cheers:

Kruikenparadijs
April 18th, 2004, 04:09 PM
Op de Kop van Zuid is inmiddels de bouw van de ongeveer 140 meter hoge toren Montevideo in volle gang

Betekent dit dat de M nie doorgaat of is het een slimme journalist, of een domme journalist?

Jan
April 18th, 2004, 04:37 PM
140 meter is ongeveer de 'constructieve hoogte' (alles wat onlosmakelijk met de huisvestende functie van de toren te maken heeft) waarmee alle gebouwen met elkaar vergelijken worden, althans wel in mijn lijsten. Het laatste wat ik van die -M- heb gehoord is dat die gewoon doorgaat.

De Snor
April 18th, 2004, 08:16 PM
Was een leuke middag, en de hoogbouw in met name Rotterdam staat weer lekker in de aandacht! Dat doet Jan goed, binnen een jaar halen we het journaal...:cheers:

Niet eens een artikel in de zondageditie van "De Telegraaf" , triestig dit !

Een dikke bravo voor Jan , het was opperbest tentoongesteld. Dank U :okay:

Jan
April 19th, 2004, 10:10 AM
Er staat vandaag een halve pagina over op de Rotterdam pagina van het AD. Wethouder Pastors is ook gebeld wat die er van vond: "Dit is een opsteker voor Rotterdam. Het bevestigt dat Rotterdam toch dé stad van de architrectuur is. We gaan er voor zorgen dat we de komende jaren nóg meer wolkenkrabbers op de ranglijst krijgen."

:okay:

ro2
April 19th, 2004, 10:27 AM
ff een stomme vraag: Wat maakt NN tot de beste Wolkenkrabber?
Bereikbaarheid? hoogte? Spiegelglas?

Jan
April 19th, 2004, 10:37 AM
Een architect zal een heel andere invulling hebben van het begrip 'beste' dan een constructeur, dan een aannemer, dan een stedenbouwer, etc. De vraag was of men kon aangeven welk gebouw vanuit het vakgebied dat de personen vertegenwoordigde het beste gebouw is. Daarvoor is 'het beste' een net zo veelzijdig begrip als 'mooiste'.

ro2
April 19th, 2004, 11:17 AM
Ok, maar dan ben ik nog steeds benieuwd wat NN zo bijzonder maakt, behalve de constructie bovenop de metrobuis.

Skyscrapercitizen
April 19th, 2004, 12:11 PM
De Hoogte, de grootte, de internationale uitstraling, het feit dat het voor 1 bedrijf is neergezet (dat zie je bijna niet), het feit dat er goed is nagedacht over de plintvulling (hoewel dit wel is mislukt), de steunberen, de constructie over de metrobuis heen, het hoge afwerkingsniveau. Er is vast nog meer te bedenken.

Jan
April 19th, 2004, 12:16 PM
@ ro2: Gebouw Delfste Poort is typisch een gebouw dat niet vaak op 1 staat, maar wel in de top-5 van velen. 'Opgeteld de beste' heet dat. Ik denk dat de argumenten van Tim allemaal hout slaan. Overigens schaam ik me ook niks dat het hoogste gebouw ook als beste wordt aangemerkt. Het blijft tenslotte een hoogbouwprijs. :)

Capzilla
April 19th, 2004, 11:09 PM
Ik kan prima leven met de uitslag, zonder er trouwens veel waarde aan te hechten. De woorden van Pastors zijn veel spannender!

Dennis
April 20th, 2004, 10:25 AM
ben het niet echt helemaal mee eens, dat de DP de mooistewolkenkrabber van NL is, het is niets meer dan een hoge glazen doos, er zijn zeker mooiere torentjes in Rotterdam. Aan de Fortis blaak en de Millenniumtoren kan de DP niet aan tippe, hoe hoog ie ook is :cheers:

Ace
April 20th, 2004, 12:01 PM
Achja, ik hecht evenmin veel waarde aan de uitslag, temeer omdat we hier al wisten dat Rotjeknor de Skyscrapercity of The Netherlands was, is en altijd zal blijven. Belangrijker is echter de naamsbekendheid die we met deze titel verwerven naar de buitenwacht toe. Daarin zijn 'we' aardig geslaagd. 'We'; zeggik. Want als liefhebber vind ik dat je automatisch je steentje bijdraagt aan zo'n verkiezing.

Deventer Up
April 20th, 2004, 01:12 PM
Wacht maar, in de nabije toekomst zal Deventer de beste wolkenkrabbers van het land hebben!! ;)

bobdebouwer
April 20th, 2004, 09:33 PM
.... temeer omdat we hier al wisten dat Rotjeknor de Skyscrapercity of The Netherlands was, is en altijd zal blijven. Eerst was Chicago ook de hoogbouwstad van Amerika, die is later ingehaald door New York, die op internationaal vlak ook al flink heeft verloren op Hong Kong! Rotterdam, pas op voor Groningen!

Wisma
April 20th, 2004, 09:50 PM
De woorden van Pastors zijn veel spannender!

Idd hier put ik weer extra hoop uit...

Saentown
September 30th, 2004, 03:59 PM
Tja veel bekenden in de lijst (!!) Maar ja dergelijke lijstjes zeggen m.i. niet veel. Ieders eigen mening natuurlijk!

Mijn top20, van gebouwen die af zijn, zou eerder dit zijn:

1. Fortis Blaak Rdam
2. Hoftoren DH
3. Zurichtoren DH
4. Millenium Rdam
5. Hoge Erasmus Rdam
6. World Port Center Rdam
7. Westpoint Tilburg
8. Achmea Leeuwarden
9. Fortis Coolsingel Rdam
10. Rembrandttoren Adam
11. Gasunie Groningen
12. VNO gebouw DH
13. Breitnercenter Adam
14. ABN AMRO Adam
15. De Regent Eindhoven
16. Castalia DH
17. Robeco Rdam
18. DP Rdam
19. Weenacenter Rdam
20. Hoge Maas Rdam

Van torens op dit moment in aanbouw komen Montevideo, Mahler 4 in aanmerking om torens in bovenstaand lijstje te verdringen :D :)

1 Fortis Rotterdam
2 Rembrandttoren Amsterdam
3 Hoge Erasmus Rdam
4 Hoftoren Den Haag
5 Millenium Rdam
6 Delftse Poort Rdam
7 Millenium Amdam
8 Regent Eindhoven
9 WestPoint qua hoogte Tilburg
10 Waterstadtoren rdam
11 Mondriaantoren Amdam
12 Breitnercenter Amdam
13 Hoge Maas Rdam
14 Kennedy Toren Eindhoven
15 La Guardia plaza Amdam
16 Harbour Village Rdam
17 Achmea Toren Leeuwarden
18 Wtc Rotterdam
19 Schieland toren
20 Wtc Amdam

Skyscrapercitizen
October 1st, 2004, 06:30 PM
1 WTC
2 Deltse Poort
3 Hoge Heren
4 WPC
5 hoftoren

Binnenkort Montevideo op 1.

INVISIBLE
October 1st, 2004, 06:52 PM
Fortis Blaak vind ik ook nog steeds de mooiste van NL !!
OF de Rembrandtoren :) .

Saentown
October 4th, 2004, 10:28 AM
Fortis Blaak vind ik ook nog steeds de mooiste van NL !!
OF de Rembrandtoren :) .

Hehehe, goeie smaak invisible. :okay: