View Full Version : Vangnet onder Golden Gate

ƒƒ
November 16th, 2009, 06:14 PM
Belang van Limburg, 16 november 2009

Vangnet onder Golden Gate

De Golden Gatebrug in San Francisco is een van de beroemdste monumenten in de VS, maar ook een geliefkoosde plek voor zelfmoordenaars. Officieel zijn er sinds de opening in 1937 al 1300 zelfmoorden geweest. De autoriteiten willen nu een vangnet spannen en de afrastering verhogen. Dat mag het uitzicht van de brug evenwel niet veranderen.

Fiche
Totale hoogte: 227m.
Totale lengte: 2737m.
Lengte over water: 1966m.
Overspanning tussen de 2 torens: 1280m.
Hoogte boven water (hoogwater): 67m.
Hoogte van 2 torens boven brugdek: 152,4m.
Totale breedte: 27m.
Breedte autoweg: 19m + 3m breed fiets- en wandelpad aan elke kant en middenberm.
Dikte van hoofdkabels: 92 cm.
Lengte van hoofdkabels: 2332m.
Totaal gewicht brug en verankeringen: 811,5 miljoen kg.

Bouwen duurde 4 jaar
De brug werd gebouwd om de economische ontwikkeling van San Francisco te stimuleren.
Ze overspant de Golden Gate (Gouden Poort), de toegang naar de Baai van San Francisco. Ze verbindt het schiereiland waarop San Francisco ligt met Marin County, ten noorden van de stad.
Begin werkzaamheden: 5 januari 1933.
Geopend voor voetgangers op 27 mei 1937, auto's op 28 mei.
Architect: Irving Morrow.
Hoofdingenieur: Joseph Strauss.
Tolbrug in richting San Francisco, niet in andere richting.
Maximum snelheid: 45 mph (72 km/u).
Verwerkt jaarlijks 41 miljoen voertuigen.
Sluit als windsnelheid meer dan 70 mph (112 km/uur) bedraagt.

Kleur moet altijd oranje zijn
De brug is geschilderd in oranje/vermiljoen, officieel International Orange genoemd.
Architect Morrow koos voor die kleur omdat die 'beter paste' in de omgeving. De Amerikaanse marine had liever een zwart-witte brug gezien omdat die beter zichtbaar is voor de scheepvaart.
Pas in 1968 moest de brug een eerste keer volledig worden herschilderd. Tussen 1990 en 1995 kreeg ze een geheel nieuwe laag waterverf.
De kleur en de vorm van de brug mogen nooit worden veranderd.

Ruim 30 zelfmoorden per jaar
Officieel waren er sinds 1937 1305 zelfmoorden, maar het bureau van de lijkschouwer denkt dat het er zeker 1500 zijn. Andere bronnen spreken van ruim 2000 omdat tientallen lichamen waarschijnlijk nooit gevonden zijn.
Het aantal zelfmoorden in 2008 bedroeg 34, in 2007 33.
Het bureau van de sheriff van Marin County heeft alle 330 geregistreerde zelfmoorden tussen 1 juli 1994 en 30 juni 2009 onderzocht. De gemiddelde zelfmoordenaar is een blanke, alleenstaande man van 40 jaar. 56,4% was nooit getrouwd, 74,2% was blank en 80,3% waren mannen.

Vangnet en hogere afrastering
De autoriteiten willen een stalen vangnet bouwen, zowat 6m onder het brugdek. Tegelijk moet de afrastering hoger worden.
De stabiliteit mag niet in gevaar komen.
De werkzaamheden zouden 3 jaar duren en tussen 40 en 50 miljoen dollar (28 en 35 miljoen euro) kosten. Dat geld is nog niet gevonden. De federale overheid is wel van plan bij te passen.
Tijdens de bouw van de brug hing al een vangnet. Dat redde 19 arbeiders het leven. Zij vormden de zogeheten Halfway-to-Hell Club.

http://img402.imageshack.us/img402/3432/fotoop16112009om1802.jpg

Michiel
November 16th, 2009, 06:30 PM
Een vangnet lost natuurlijk niets op. De brug heeft trouwens aan de uiteinden al een hoog hek, waarschijnlijk omdat die daar boven land loopt.

Crisistelefoon op de brug:
http://i35.tinypic.com/mkyptw.jpg

Ramses
November 16th, 2009, 06:49 PM
Waar moeten die mensen nu dan springen? Misschien kunnen ze een eindje verderop, op een plek die je vanaf de openbare weg niet ziet, een put gaven met een duikplank. Jump here.

ƒƒ
November 16th, 2009, 06:55 PM
Een lekker ouderwetse vergeetput dus? ^

Vertigo
November 16th, 2009, 06:58 PM
Ok, dan valt er iemand op dat net, en dan? Het lijkt me dat als je zelfmoord wilt plegen je dan naar de rand van het net klautert en verder springt. Of verwacht men dat je dan blijft liggen op 't net tot er hulp komt?

Almere-Fanboy
November 16th, 2009, 07:19 PM
^^
Dat wilde ik ook net posten.

airbreaker
November 16th, 2009, 07:21 PM
waar is dat vangnet die er eerder onder hing dan gebleven?
waarom is dat weg gehaald? :ohno:

Ace
November 16th, 2009, 08:21 PM
Ok, dan valt er iemand op dat net, en dan? Het lijkt me dat als je zelfmoord wilt plegen je dan naar de rand van het net klautert en verder springt. Of verwacht men dat je dan blijft liggen op 't net tot er hulp komt?

Daar zattik ook al aan te denken. Maar misschien schrik je zo van die eerste sprong, dat je die 2e wel uit je hoofd laat. Maar goed, 't Is dan natuurlijk altijd afwachten op de eerste die die uitzondering op de regel gaat bevestigen.

hoogbouw010
November 16th, 2009, 09:07 PM
Zonde van de brug om zo'n constructie aan te brengen. Maakt mooie plaatjes maken een stuk moeilijker.

De brug heeft trouwens aan de uiteinden al een hoog hek, waarschijnlijk omdat die daar boven land loopt.

Niet over het hele gedeelte en ook niet aan de andere zijde = fietspad (foto 10 Nov 2008):
http://www.oranga.com/pics1/s200811108482bb.jpg

Vertigo
November 16th, 2009, 09:31 PM
Prachtige foto! Die geeft een beetje gevoel voor de reusachtige omvang van zo'n brug.

Eric Offereins
November 16th, 2009, 10:53 PM

Als dat net heel diep is met fijne mazen is dat bijna onmogelijk. Die telefoon vind ik wel sympathiek. :)

Vertigo
November 16th, 2009, 11:15 PM
^^ Ah, de springer zit gevangen? Dan is 't te hopen dat ze 'm snel vinden, of is het het idee dat ie alsnog van honger en dorst omkomt? ;)

railway stick
November 16th, 2009, 11:23 PM
Waarom moeten er zo nodig mensen lopen of fietsen over die brug? Ik ken bruggen van deze omvang waar alleen maar auto`s over mogen rijden en waar mensen niet vanaf springen (Köhlbrandtbrücke, HH, 65 m). Misschien is de oplossing om er twee smalspoor-treintjes overheen te laten lopen: Eén voor de snelle oversteek van a naar b, en één voor de toeristen, waarbij op verzoek dan overal fotostops kunnen worden gemaakt. Aan de buitenkant dan wel, en voorzien van brede spijlen langs de ramen waar je net niet doorheen kunt springen, maar waar het fototoestel wèl kan `uithangen`. Probleem opgelost. En met plm. 30 miljoen Euro aan loonkosten kun je jaren vooruit!

Alhoewel? Dan gaan mensen in die omgeving wel een andere uitweg kiezen om naar de hemel te gaan. Freight Train, your final destination! :ohno:

marcobruls
November 17th, 2009, 01:42 AM
Heb de documentaire gezien die ik dacht "The Bridge" heet....zeer indrukwekkend,lijkt me idd makkelijker om voetgangers niet meer over deze brug te laten lopen.

ƒƒ
November 17th, 2009, 08:37 AM
Voetgangers niet over de brug omdat ze er wel eens kunnen over springen? Dat is zoals auto's uit tunnels halen omdat daar wel eens ongevallen gebeuren.

Nexxd
November 17th, 2009, 08:53 AM
Dagelijks lopen en fietsen er duizenden toeristen over de Golden Gate, je kan die brug echt niet afsluiten omdat er een paar mensen per jaar zelfmoord plegen.

Atmosphere
November 17th, 2009, 12:33 PM
Ben ook bang dat die mensen ergens anders vanaf zullen springen. Het klinkt stom maar het is beter dat ze van deze brug af springen dan van een gebouw (en op iemand anders belanden wat soms gebeurd) of voor een trein (wat de machinist ook een trauma geeft)

marcobruls
November 17th, 2009, 05:48 PM
Dagelijks lopen en fietsen er duizenden toeristen over de Golden Gate, je kan die brug echt niet afsluiten omdat er een paar mensen per jaar zelfmoord plegen.

Een paar per jaar...?

FlyingDutchman
November 17th, 2009, 06:09 PM
Had de documentaire ook gezien voordat ik deze zomder SF bezocht had. Liep daar toen met een heel raar gevoel eingelijk.

@hoogbouw010
Deze zomer was de andere zijde afgezet, misschien dat ze daar ook een hoger hek aan het plaatsen waren..

lffıs
November 17th, 2009, 06:12 PM
Compleet nutteloze oplossing waarmee je het monument om zeep helpt en de mensen die zelfmoord willen plegen simpelweg een paar honderd meter verderop stuurt. Betere voorlichting lijkt me een slimmere oplossing.

railway stick
November 17th, 2009, 06:55 PM
Hoe moet je de plannenmakers (zij die zichzelf willen doden) bereiken? Het zijn soms eenzelvige mensen, die tot aan de uitvoering van hun daad heel stilletjes hun eigen voorbereidingen treffen. Iemand die van The Golden Gate Bridge af springt, is er niet eentje die de aandacht op zichzelf wil vestigen, in tegenstelling tot de meeste andere gevallen. En de afscheidsbrief komt meestal ook te laat aan.

Ik zou het niet weten hoe een hulpverleningsinstantie een potentiële brugspringer ruim van te voren moet bereiken. Misschien een missiepost aan weerszijden van de brug?

airbreaker
November 17th, 2009, 09:35 PM
blijft de vraag:

waar is dat vangnet die er eerder onder hing dan gebleven?
waarom is dat weg gehaald? :ohno:

het zal wel zo zijn dat gebleken is dat het niets uithaalt?

Nexxd
November 20th, 2009, 04:37 PM
Een paar per jaar...?30, waarvan er 30 toch wel op een andere manier zelfmoord plegen als het vanaf de brug niet meer mogelijk is.

909
November 20th, 2009, 06:38 PM
Iemand die zelfmoord wil plegen houd je niet tegen met een netje. Die gaat zoals eerder opgemerkt wel ergens anders heen (opmerkelijke woordspeling). Daarnaast vraag ik me af of het niet mogelijk is eerst in het net te springen om daar dan opnieuw een poging te wagen.

Sol
November 20th, 2009, 07:51 PM
De eigenaar van de brug neemt zijn verantwoordelijkheid en maakt zelfmoord moeilijker vanaf zijn brug.
Eigenaren van spoorwegen doen vaak hetzelfde.

Fallus
November 20th, 2009, 09:57 PM
Ben ook bang dat die mensen ergens anders vanaf zullen springen. Het klinkt stom maar het is beter dat ze van deze brug af springen dan van een gebouw (en op iemand anders belanden wat soms gebeurd) of voor een trein (wat de machinist ook een trauma geeft)

Ik dacht precies hetzelfde...Doe het lekker zo als je zo nodig moet, dan traumatiseer je niemand er mee..

ZwolschKwartier
November 21st, 2009, 12:31 AM
Behalve de mensen van de kustwacht die om de zoveel dagen een lijk uit het water mogen vissen en dan ook nog de getuigen die het vaak zien gebeuren, maar niets kunnen doen.

Capzilla
November 21st, 2009, 01:00 AM
Bij bijna iedere andere zelfmoordpoging is de kans om gevonden te worden 100%, mensen die van de Golden Gate springen zullen relatief vaak juist door niemand gevonden worden.

Verder lijkt het mij minder traumatisch om iemand in het water te zien springen en daarna "kwijt" te zijn zonder met zekerheid de afloop te weten dan om iemand voor een trein te zien springen of voor je neus te pletter zien vallen.

Een Drionpilletje zou natuurlijk nog veel beter zijn, maar dat mag zelfs hier niet terwijl wij het harder nodig hebben dan Amerikanen, die kunnen nog altijd met de bus naar Texas. Een paar uurtjes trespassen, meer heb je niet nodig.