View Full Version : NS Arnhem-Zuid

eusebius
April 22nd, 2004, 06:37 AM
Uit De Gelderlander (http://www.gelderlander.nl)

NS-station in Zuid na zomer 2005 klaar (17-03-2004)

Het NS - station bij Schuytgraaf in Arnhem - Zuid is in de tweede helft van volgend jaar klaar. Binnenkort wordt met de bouw begonnen.

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem heeft gistermiddag besloten om het station voor te financieren. De gemeente laat het station eerst op eigen kosten bouwen en krijgt pas later het geld terug van de overheid. Als daarvoor niet was gekozen, had het mogelijk nog jaren geduurd voordat het station er zou staan.

In eerste instantie was het de bedoeling om direct bij oplevering van de eerste woningen van Schuytgraaf ook het NS-station te openen. Daarmee zouden bewoners eerder worden verleid om de trein te nemen in plaats van dat ze gewend zouden raken om de auto te pakken. Het rijk echter schrapte in zijn bezuinigingsdrift de tijdige aanleg van het station in Arnhem-Zuid.

Het voorfinancieren kost de gemeente Arnhem tachtigduizend euro aan rente. Arnhem betaalt daar de helft van, de andere helft wordt betaald door de Grondexploitatie Maatschappij Schuytgraaf, die de wijk bouwt. Voor de verkoop van de woningen is het van belang dat er een NS-station komt. Mogelijk dat het Knooppunt Arnhem Nijmegen ook meebetaalt.

De gemeente Arnhem heeft, wat de nieuwbouwwijk Schuytgraaf betreft, ook gekeken naar het vervoer over de weg. Met de werkgroep 'Geen S101' is afgesproken de Matsersingel niet in een keer te verbreden. De werkgroep heeft zich ingezet voor een betere verkeersafwikkeling over de Matsersingel.

De huidige vierbaansweg wordt straks uitgebreid tot twee keer driebaanswegen met afslagstroken. "We gaan niet alle nieuwe stroken direct aanleggen. Dan zou een hele brede weg ontstaan terwijl er nog niet zo veel verkeer vanuit Schuytgraaf komt. Dat leidt alleen maar tot harder rijden. We leggen op verzoek van de werkgroep eerst een strook minder aan, zodat het drukker zal zijn en automobilisten minder hard rijden", aldus wethouder Van Bodegraven.

Bron: De Gelderlander

Hmm, zal wel niet veel voorstellen dat 'station'. Als het in een jaar tijd gebouwd kan worden... Opvallend hoe Amsterdam-Noord sloten geld ontvangt en het vrijwel even grote Arnhem-Zuid kan wachten.

Vertigo
April 22nd, 2004, 02:30 PM
Nou ja, 't is al mooi dat er iets gebeurt. Het valt in een later stadium altijd nog wel uit te breiden.

Q.
April 22nd, 2004, 07:05 PM
Hmmz, weer een bottleneck extra op het al overvolle traject Arnhem - Nijmegen. Hoog tijd om dat te verdubbelen.... tot aan de bruggen in ieder geval. Eerst Lent er al bij en nu deze.

eusebius
April 23rd, 2004, 04:40 AM
Verdubbelen? NS? CDA/VVD? In welke tijd leef jij? Alles naar durpskes als R'en A'dam! 2,3 Noord-Ollanders zijn veel meer waard dan 2,0 geldersen. Übermenschen leben in Amsterdam, hast Du kapiert? Hitler=JPB=CDA/VVD=NS/ABN/AMRO?Zuid_AS=Stalin en ga zo maar door.
Amen

eusebius
April 23rd, 2004, 04:41 AM
Verdubbelen? NS? CDA/VVD? In welke tijd leef jij? Alles naar durpskes als R'en A'dam! 2,3 Noord-Ollanders zijn veel meer waard dan 2,0 geldersen. Übermenschen leben in Amsterdam, hast Du kapiert? Hitler=JPB=CDA/VVD=NS/ABN/AMRO?Zuid_AS=Stalin en ga zo maar door.
Amen

't Is nog waar ook. Vooral politici hebben geen greintje verstand van topografie, demografie en andere 'moeilijke' vakken.

Vertigo
April 23rd, 2004, 08:20 PM
Nou nou nou, ik ben het ook hartgrondig oneens met het verkeer- en vervoerbeleid en kan JPB niet uitstaan, maar om nu vergelijkingen met Hitler en Stalin te gaan trekken...

Q.
April 23rd, 2004, 08:58 PM
Breda - Tilburg is trouwens ook ernstig toe aan verdubbeling. Zelfs als de goederentreinen verdwijnen. Geeft mooi meteen ruimte om de HSL-shuttles te laten doorrijden naar Tilburg.

eusebius
April 23rd, 2004, 09:12 PM
Oeps, gaat ook ver inderdaad. Opstaan met Rita Verdonk op de BBC kan je dag grondig verknallen. Negeer je nederlandse media om ergernis over die xenofobe nitwits te vermijden, krijg je die bekeerlinge (en dat zijn de ergste) op de BBC voor je kiezen. Ik mag niet vloeken (slecht voorbeeld) dus typ ik hier maar %^##*&!!

eusebius
April 23rd, 2004, 09:21 PM
Breda - Tilburg is trouwens ook ernstig toe aan verdubbeling. Zelfs als de goederentreinen verdwijnen. Geeft mooi meteen ruimte om de HSL-shuttles te laten doorrijden naar Tilburg.
Het lijkt wel of er per definitie niet geïnvesteerd wordt in Brabant of Gelderland. Welk infrastructureel project is er de laatste jaren geweest in deze 2 provincies met een kleine 4,5 miljoen inwoners?

Vertigo
April 23rd, 2004, 09:30 PM
Ehh.... de fietsbrug bij Nijmegen? ;) Verder gebeurt er niet veel inderdaad.

Breda - Tilburg zou inderdaad een goede kandidaat voor verdubbeling zijn. Die shuttles zouden m.i. zelfs moeten doorrijden naar Eindhoven.

Maar ja, centen he?

Leienaar
April 23rd, 2004, 11:25 PM
Breda-Tilburg en Arnhem-Nijmegen behoren gewoon viersporig te zijn inderdaad. Desnoods niet de bruggen, maar alleen het stuk er tussenin om kosten te sparen. Eigenlijk vind ik dat ook Elst-Tiel elektrisch en dubbelsporig moet worden, zodat je ook over deze zogenaamde oude betuweroute doorgaande treinen kan laten rijden en je bij calamiteiten op de hoofdroute de intercities om kan laten rijden. Van Nijmegen richting Limburg mag ook wel eens een echte spoorlijn aangelegd worden in plaats van die boemelroute die er nu ligt. Wat een armoe! Bij Tilburg moet trouwens de splitsing ten oosten van de stad ongelijkvloers worden gemaakt, zodat de treinen van en naar 's-Hertogenbosch en Eindhoven elkaar niet meer in de weg rijden. Tilburg kan ook wel een extra perron gebruiken, de huidige drie sporen (2 perrons) is een beetje karig.

Maar denk nou niet dat in de Randstad alles maar kan hoor, ook daar zijn projecten die al decennia lang tegengehouden worden. Denk maar aan de spoortunnel Delft, ook een gebed zonder eind en echt hard nodig. En bijvoorbeeld een drukke spoorlijn als Leiden-Utrecht is nog steeds voor een zeer groot deel enkelsporig zodat er alleen maar overvolle stoptreintjes kunnen rijden! Kortom, er is een flinke achterstand in de spoorwegcapaciteit en -kwaliteit doordat er in de jaren 70 en 80 helemaal geen klap uitgevoerd is in het spoorwegnet en doordat nu de plannen maar traag uitgevoerd worden.

Vertigo
April 23rd, 2004, 11:36 PM
Je hebt helemaal gelijk, Leienaar. Helaas. :bash:

TBP
April 23rd, 2004, 11:42 PM
Laat ze maar meteen doorrijden naar Den Bosch en Eindhoven.

De shuttle uit Rotterdam naar Den Bosch (zodat er eindelijk een directe verbinding is) en de shuttle uit Antwerpen naar Eindhoven, zodat de Eindhovenaren ook kunnen zeggen dat ze op de HSL aangesloten zijn.

TBP
April 23rd, 2004, 11:44 PM
Breda-Tilburg en Arnhem-Nijmegen behoren gewoon viersporig te zijn inderdaad. Desnoods niet de bruggen, maar alleen het stuk er tussenin om kosten te sparen. Eigenlijk vind ik dat ook Elst-Tiel elektrisch en dubbelsporig moet worden, zodat je ook over deze zogenaamde oude betuweroute doorgaande treinen kan laten rijden en je bij calamiteiten op de hoofdroute de intercities om kan laten rijden. Van Nijmegen richting Limburg mag ook wel eens een echte spoorlijn aangelegd worden in plaats van die boemelroute die er nu ligt. Wat een armoe! Bij Tilburg moet trouwens de splitsing ten oosten van de stad ongelijkvloers worden gemaakt, zodat de treinen van en naar 's-Hertogenbosch en Eindhoven elkaar niet meer in de weg rijden. Tilburg kan ook wel een extra perron gebruiken, de huidige drie sporen (2 perrons) is een beetje karig.

1 woord: Diezebrug

Dat bruggetje wordt hier flink onderschat, maar is toch echt een van de drukste punten in het Brabantsch spoorwegnet. 2 sporen. En ga maar na hoeveel treinen daar per spoor per uur overheen moeten. Dan heb ik het nog niet gehad over de kruisende treinen.

Vertigo
April 24th, 2004, 01:41 PM
Laat ze maar meteen doorrijden naar Den Bosch en Eindhoven.

De shuttle uit Rotterdam naar Den Bosch (zodat er eindelijk een directe verbinding is) en de shuttle uit Antwerpen naar Eindhoven, zodat de Eindhovenaren ook kunnen zeggen dat ze op de HSL aangesloten zijn.

Ik las trouwens dat Eindhoven wil onderzoeken of ze een ICE-verbinding met Duitsland kunnen krijgen. Ik weet niet of dat haalbaar is, maar een rechtstreekse verbinding met Duitsland moet toch wel kunnen lijkt me. Nu is dat drie keer niets, met die overstap in Venlo en dan met zo'n boemeltje verder.

dennol
April 24th, 2004, 01:51 PM
@Vertigo

Een jaar of 5 geleden reed er nog een intercity van Eindhoven naar Keulen (met stops in Helmond, Venlo, Viersen en M-Gladbach).

De huidige situatie is inderdaad niks. Bovendien sluiten de intercity's naar Venlo niet aan op het boemeltje naar Duitsland. De reistijd van Eindhoven naar Keulen met de trein is nu ruim een uur langer dan voorheen.

Elmo
April 24th, 2004, 02:32 PM
Jullie oosterlingen klagen wel steen en been, maar hier is het ook geen walhalla hoor. Kijk bv. naar de spoorlijn door het Gooi. Die is ook overvol. 4 stop- en sneltreinen en 4 intercity's per uur per richting. Tel daarbij nog de nodige goederen-, en buitenlandse treinen. Daarbij is sinds dec. vorig jaar de Gooiboog is opengesteld waardoor er nog 1 tot 2 treinen extra per uur, per richting over die 2 sporen moeten worden geperst.

Denk dat het gewoon nog even wachten is tot het nieuwe signaleringssysteem is geintroduceerd, waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden ipv de nu standaard 3 km ongeacht de snelheid waarmee de treinen rijden.

Elmo
April 24th, 2004, 02:34 PM
Trouwens: In de Oostvaardersbuurt in Almere-Buiten ligt al jaren de ruwbouw van een station klaar. Ook dit station zou worden afgebouwd wanneer de eerste woningen werden opgeleverd. Onderhand is de wijk al klaar, maar is men nog steeds niet begonnen met het station wegens verkeerde bezuinigingen. :mad:

TBP
April 24th, 2004, 02:44 PM
Trouwens: In de Oostvaardersbuurt in Almere-Buiten ligt al jaren de ruwbouw van een station klaar. Ook dit station zou worden afgebouwd wanneer de eerste woningen werden opgeleverd. Onderhand is de wijk al klaar, maar is men nog steeds niet begonnen met het station wegens verkeerde bezuinigingen. :mad:
Ik wil niet veel zeggen.... maar dat station wordt in December al in gebruik genomen...

Ik woonde ooit in een wijk met 15.000 inwoners langs het spoor en daar is helemaal geen station. M'n ex woont er. Die moet elke dag een half uur met de bus naar het CS. Terwijl het met de trein 5 minuten zou zijn.

Vertigo
April 24th, 2004, 02:52 PM
Een jaar of 5 geleden reed er nog een intercity van Eindhoven naar Keulen (met stops in Helmond, Venlo, Viersen en M-Gladbach).

De huidige situatie is inderdaad niks. Bovendien sluiten de intercity's naar Venlo niet aan op het boemeltje naar Duitsland. De reistijd van Eindhoven naar Keulen met de trein is nu ruim een uur langer dan voorheen.

I know. Volgens mij was het een paar jaar daarvoor zelfs zo dat een aantal IC's uit Den Haag doorreden naar Keulen.

Joris Goedhart
April 24th, 2004, 05:22 PM
Ik wil niet veel zeggen.... maar dat station wordt in December al in gebruik genomen...

Ik woonde ooit in een wijk met 15.000 inwoners langs het spoor en daar is helemaal geen station. M'n ex woont er. Die moet elke dag een half uur met de bus naar het CS. Terwijl het met de trein 5 minuten zou zijn.
Ja maaspoort heeft gewoon een station nodig. Maar waren ze in Brabant (via Brabantstad) daar niet mee bezig... Alles trajecten vedubbelen en flink wat stations erbij en zelfs een tweede intercity station in Eindhoven. (waar ik denk Tilburg-West ook een hele goede kandidaat voor zou zijn geweest met de UvT ernaast).

TBP
April 24th, 2004, 06:53 PM
Maar waren ze in Brabant (via Brabantstad) daar niet mee bezig... Alles trajecten vedubbelen en flink wat stations erbij en zelfs een tweede intercity station in Eindhoven. (waar ik denk Tilburg-West ook een hele goede kandidaat voor zou zijn geweest met de UvT ernaast).

Nou... alle trajecten verdubbelen? Ben je mal ;) Daar is helemaal geen geld voor joh! Hier is de complete verkenning in PDF formaat:
http://www.brabantstad.nl/uploads/Verkenning_OV_Netwerk.pdf

Matthijs
April 25th, 2004, 12:16 AM
Het lijkt wel of er per definitie niet geïnvesteerd wordt in Brabant of Gelderland. Welk infrastructureel project is er de laatste jaren geweest in deze 2 provincies met een kleine 4,5 miljoen inwoners?
Aanleg A30 bij Ede?
Aanleg A50 Oss-Eindhoven?
Aanleg A59 Oss-Den Bosch?
Betuwelijn?
HSL?
Verbreding A16? (Gaat toch icm HSL?)
Vernieuwing knooppunt A16-A17?
Verdubbeling spoor Boxtel-Eindhoven? (incl spoortunnel Best)
Verbreding A2 bij Eindhoven?

Ik kom een aardig eind hoor... is volgens mij zelfs ongeveer meer dan ik kan bedenken in de Randstad...

TBP
April 25th, 2004, 12:27 AM
Aanleg A30 bij Ede?
Betuwelijn?
HSL?

Ik kom een aardig eind hoor... is volgens mij zelfs ongeveer meer dan ik kan bedenken in de Randstad...

De A59 Oss-Den Bosch is zo lang uitgesteld door Den Haag, dat de provincie heeft besloten het zelf maar te financieren ism private ondernemingen. Vanuit Den Haag is geen cent in dat stukje snelweg gestopt.

pazman_nl
April 25th, 2004, 08:58 AM
Aanleg A30 bij Ede?
Betuwelijn?
HSL?

-Betuwelijn---- , begin asjeblief niet over de betuwelijn.........
-HSL--- , hij rijdt nu 130km/h en zal in de toekomst van Utrecht tot de duitse grens niet sneller rijden, dus geen nieuw spoor.
- De projecten in Brabant weet ik te weinig van.

Het enige wat ze in Gelderland bouwen zijn spitsstroken...:)

CborG
April 28th, 2004, 03:12 PM
Nou, ze zijn nu toch wel begonnen met het verbreden van de A2 tussen culemborg en everdingen.
dat zijn toch 3 hele kilometers!!!:bash:

Elmo
April 29th, 2004, 08:39 PM

Ja, je hebt gelijk. Ze zijn idd pas geleden begonnen, maar goed, veel meer dan een afdakje en een paar lampen hoeven er toch niet te komen (afgaande op de reeds gebouwde stations).

eusebius
April 30th, 2004, 08:19 PM
Aanleg A30 bij Ede?
Betuwelijn?
HSL?

Welke HSL?
Er is dus niets gedaan voor OV, enkel voor vrachtverkeer. Personenvervoer holt achteruit en overlast door vrachtvervoer neemt enorme vormen aan. Ga maar eens op Arnhem Velperpoort staan. Zo'n lokatie had een station als Duivendrecht moeten hebben maar logistiek is niet een sterke kant van NS, overheid e.d.

Joshapd
May 23rd, 2004, 01:04 PM
Jullie oosterlingen klagen wel steen en been, maar hier is het ook geen walhalla hoor. Kijk bv. naar de spoorlijn door het Gooi. Die is ook overvol. 4 stop- en sneltreinen en 4 intercity's per uur per richting. Tel daarbij nog de nodige goederen-, en buitenlandse treinen. Daarbij is sinds dec. vorig jaar de Gooiboog is opengesteld waardoor er nog 1 tot 2 treinen extra per uur, per richting over die 2 sporen moeten worden geperst.

Denk dat het gewoon nog even wachten is tot het nieuwe signaleringssysteem is geintroduceerd, waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden ipv de nu standaard 3 km ongeacht de snelheid waarmee de treinen rijden.
Daar ZIJN tenminste treinen.
Als ik met OV naar Amsterdam ga, moet ik eerst ongeveer een half uur bussen om bij het station te komen. Nu worden er wel 2 nieuwe stations aangelegd in Apeldoorn maar dat maakt voor mij niks uit is nog even ver :wallbash:

eusebius
June 11th, 2004, 01:45 PM
Zeer indrukwekkende illustratie van het NS Arnhem Schuytgraaf station ....

http://www.easy-site.nl/schuytgraaf/UploadData/algemeen/sc00f04stationnieuw_migr_roodoranje.jpg

Vloepkleedje
June 11th, 2004, 01:51 PM
hm

eusebius
June 21st, 2004, 06:22 PM
Plaatjes van Stationsweb!

http://www.stationsweb.nl/

http://www.stationsweb.nl/arnhemzuid/afb2.jpg

http://www.stationsweb.nl/arnhemzuid/afb1.jpg

http://www.stationsweb.nl/arnhemzuid/afb4.jpg

http://www.stationsweb.nl/arnhemzuid/afb3.jpg

Q.
June 27th, 2004, 04:54 PM
Ik zag al een bouwbord staan en het viaduct over [een bepaalde weg daar] is al behoorlijk peronnerig. :)

flex
June 27th, 2004, 06:48 PM
Zeer indrukwekkende illustratie van het NS Arnhem Schuytgraaf station ....

http://www.easy-site.nl/schuytgraaf/UploadData/algemeen/sc00f04stationnieuw_migr_roodoranje.jpg

wow ziet er zeker goed uit!

eusebius
June 28th, 2004, 02:04 AM
OK, het uiterlijk kan er zijn maar ik bedoelde mijn opmerking ironisch. Wellicht kan het station redelijk eenvoudig verplaatst worden maar het was slimmer geweest om hier alvast eerder 2 extra sporen te bouwen. Bovendien wordt dit station gebouwd waar de verlengde verkeersader van Arnhem-Zuid de spoorlijn kruist en had dit station wel paar maten groter kunnen worden plus met bijvoorbeeld een overdekte trap zodat je zonder regen van de trein op de trolley kunt overstappen.

eusebius
July 1st, 2004, 03:12 AM
http://www.xs4all.nl/~almekind/pan/station-schuytgraaf-320Y-360.jpg

www.xs4all.nl/~almekind/pan/schuytgraaf.html

Vloepkleedje
July 23rd, 2004, 03:01 PM
op Zwartlicht (http://www.zwartlicht.nl/) zijn er meer impressies te zien van station zuid

eusebius
July 23rd, 2004, 04:55 PM
Bedankt voor tip. Lekker suf ontwerp. Als de ingang van de lift nu onder het viaduct was geplaatst, dan kon je tenminste droog blijven als het regent ... En als de bushalte dan ook nog eens onder het viaduct wordt geplaatst ... Komen er eigenlijk nog centrum functies bij deze overkapte halte?

Vertigo
July 23rd, 2004, 08:17 PM
Komen er eigenlijk nog centrum functies bij deze overkapte halte?

'k Ben bang van niet. En dat is jammer, want dat zou het OV-gebruik stimuleren en tevens altijd een bepaalde mate van levendigheid in het centrum creeeren.

Dat is ook zo jammer in Tilburg Reeshof, dat station ligt ook in het midden van niets. Als ze nu het centrum rondom dat station hadden gebouwd...

Arnhemmer
July 23rd, 2004, 09:18 PM
Een foto van het vroegere tunneltje waar nu het viaduct bij de Metamorfoseallee (en dus straks ook het nieuwe station) ligt:

http://www.xs4all.nl/~mspreng/images/ahm030314.jpg
http://arnhem.nederlandonline.net/photo_detail.asp?img=ahm030314 (http://arnhem.nederlandonline.net/photo_detail.asp?img=ahm030314)
--
Martijn
http://arnhem.nederlandolnline.net

eusebius
March 23rd, 2005, 04:30 AM
De Gelderlander - 10 maart 2005
Nog voor het eind van dit jaar, op zondag 11 december 2005, stopt de eerste trein op station Zuid in Arnhems jongste nieuwbouwwijk Schuytgraaf.

Het is de zoveelste mijlpaal rond het ontstaan van de nieuwbouwwijk waar op termijn zo'n 16.000 mensen komen te wonen. Het is de stoptrein Nijmegen-Zutphen die in beide richtingen vanaf die dag tweemaal per uur op station Zuid stopt. De opening van het nieuwe NS-station zal niet ongemerkt voorbijgaan.

De Nederlandse Spoorwegen en de gemeente Arnhem zijn bezig met het organiseren van feestelijkheden om de dag extra cachet te geven.

Tegelijk met de ingebruikneming van station Zuid zal ook de tweede bushalte in Schuytgraaf een feit zijn. Deze halte komt bij het station en is vanaf de opening van station Zuid de eindhalte van de bestaande spitslijn 63 tussen Duiven, Westervoort, de Pleijroute, winkelcentrum Kronenburg en het bedrijventerrein Gelderse Poort.

Vanaf 11 december zal de eindhalte van deze spitslijn dus niet meer het bedrijventerrein Gelderse Poort zijn, maar bij station Zuid in Schuytgraaf.

Ook de bestaande lijn zes zal daar stoppen. De bus zal in de ochtenduren, globaal tussen zeven en acht uur, vijfmaal bij station Zuid stoppen en in de middag en avond zesmaal. In de avonduren stopt de trein in de spits, tussen pakweg half vijf en kwart voor zes.

De nieuwe wijk beschikt in de toekomst over drie buslijnen, want naast lijn zes, die nu al in de wijk rijdt, en de spitslijn die vanaf 11 december station Zuid als eindhalte heeft, komt er ook nog een busverbinding via de noordelijke ringweg van Schuytgraaf.

Voor fietsers zal er snel het een en ander verbeteren in de wijk. Nog deze week, meldt ontwikkelaar GEM-Schuytgraaf, zal ter hoogte van de Amerikaanse Wijk een tijdelijk fietspad zijn aangelegd.

De bewoners van de eerste twee wijken, Vestingstad en Tuinstad, hoeven dan de weg niet meer te delen met het autoverkeer.

Het fietspad is door de projectontwikkelaar op verzoek van bewoners van beide wijken aangelegd.
-
En er komt een bloemenstal!

Q.
March 23rd, 2005, 08:40 AM
Worden er ook dagtochtjes georganiseerd vanuit de rest van het land naar De Bloemenstal ?

eusebius
March 23rd, 2005, 08:51 AM
:D
Nogal hypocriet als de NS na zeker 20 jaar teuten, een feestje gaat bouwen! Toch blijft het frappant dat dit station er op initiatief van de gemeente en makelaardij is gekomen. De bouwvergunning voor de overkapping e.d. is net afgegeven.

eusebius
April 3rd, 2005, 02:41 PM
Ergens komt een bloemenstal!

http://arnhem.nederlandonline.net/images/arnhem/photo/ahm050240.jpg
http://arnhem.nederlandonline.net/photo_detail.asp?img=ahm050240

http://arnhem.nederlandonline.net/images/arnhem/photo/ahm050239.jpg

eusebius
June 8th, 2005, 09:40 AM
Stilletjes worden plannen gelanceerd voor NS Arnhem-Zuid:

Veld met koeien, evenementen en promenade

Het archeologisch veld in Schuytgraaf omzoomd door een promenade. Vanaf dit hoger gelegen gedeelte is er zicht op het hele prehistorische veld van Schuytgraaf.

http://www.gelderlander.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/GLD/artikelvisuals/2590247-320269-groot.jpg

Dat is het idee van DS Landschapsarchitecten en Claessens Erdmann architects & designers uit Amsterdam.

De hoger gelegen promenade omlijst de landtong uit de steentijd. Er ontstaat als het ware een passe-partout. 'De landtong wordt nieuw leven ingeblazen', stellen de Amsterdamse ontwerpers.

Het gebied is volgens de creatievelingen geschikt voor een veld met brandnetels om vlinders te trekken, voor water voor mijmerende vissers of voor een dikke laag speelzand voor kleine en grote kinderen. 'Het moet uitnodigen om met de ondergrond aan de slag te gaan', schrijven de ontwerpers. Als het aan hen ligt, kan er ook een laag 'goede grond' worden opgebracht voor ecologische voedselteelt. 'En wat te denken van een weiland met koeien en schapen, zoals het landschap van Schuytgraaf er eeuwenlang uitzag', vragen de ontwerpers retorisch.

Het archeologisch veld komt wat betreft de ontwerpers lager te liggen dan de directe omgeving met winkels, kantoren en NS-station. De promenade er omheen moet geschikt zijn voor evenementen, kermis of een kerst- of weekmarkt. 'Zowel het dagelijkse leven als de hoogtepunten van de wijk moeten zich oog in oog met het verleden afspelen.'

Onder de op palen liggende promenade ontstaat ruimte. De ontwerpers willen er werken met speciale effecten die mensen moeten aantrekken om stil te staan bij het verleden. Het moet leiden tot een mystieke sfeer. 'Ze moeten prikkelen tot het stellen van vragen over de zevenduizend jaar oude geschiedenis van Schuytgraaf. Dat kan door een mysterieus licht vanonder de promenade of door mist vanonder de plaat. Of door projecties op de plaat die zichtbaar zijn vanaf het winkelcentrum of het hooggelegen NS-station.'

'De specifieke locatie van het archeologische veld is waarschijnlijk ooit een eiland geweest in het midden van een dynamisch waterlandschap. De sporen uit het verleden hebben een relatie met de verschillende lagen van de geschiedenis: van het stenen tijdperk tot de ijzertijd, het Romeinse Rijk en de Middeleeuwen tot de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog.'

Kruikenparadijs
June 8th, 2005, 10:58 AM
is het wel rendabel om een station aan te leggen voor een wijk met 'slechts' 16.000 inwoners?
Hier in de reeshof met bijna 40.000 inwoners begint het nu pas een beetje van de grond te komen, maar om nou te zeggen dat het geslaagd is......

Bambix
June 8th, 2005, 12:57 PM
dat station is niet alleen voor het wijk de Schuytgraaf, maar voor heel arnhem zuid 80.000 inw. incl. de Schuytgraaf

eusebius
June 8th, 2005, 01:11 PM
Arnhem-Süd: 71-72,000
+23,000 Huissen e.o.
+12,000 van Driel + Heteren

en voor reizigers richting het Rijk van Nijmegen kan het ook handig zijn voor Renkum/Heelsum/Wageningen (55,000) > trolley- en buslijnen worden doorgetrokken en er komt een op- en afrit voor de A50, die verbreed wordt > 6-8baans.

Nijmegen krijgt later nog een station in de Over-Betuwe, waarschijnlijk vlak bij de A15. Het deel tussen ARN-NMGN is 1 v/d grootste bouwputten van NL.

http://www.kan.nl/images1/kan/images/RSPkaartgroot.gif

Weinig hoogbouw; wel zo'n 40,000 woningen, Betuwelijn etc.

Kruikenparadijs
June 8th, 2005, 02:04 PM
heeft Arnhem maar 1 station nu?

eusebius
June 8th, 2005, 02:25 PM
nu 3, wordt dus 4, wellicht 5e (halte) bij BPA dat door TCN is aangekocht, wellicht 6e aan de lijn naar Westervoort - viaduct Pleyroute. Westervoort krijgt ook eindelijk (weer) station.

Arnhem is nogal uitgestrekt en de bedrijven zitten overal. Dit station Zuid is bijv. handig voor ABN, Rabo, KvK, ANWB, Ohra etc - die zitten niet meer in het centrum. Arnhem e.o. heeft niet zo heel veel inw. maar wel (heel) veel huishoudens en arbeidsplaatsen (en de omliggende plaatsen ook, Velp heeft bijv. kleinere huishoudens (1.8) dan EHV of Tburg), kantoren in Velp/Oosterbeek zijn net zo duur als in de 'city'.

Dat levert veel verkeer op en daar bovenop de Rijn, A12, A15 en nu de drukste spoorlijn v/h land. Het is dan ook 20-30 jaar te laat dit station Zuid. In 2000 had Over-Betuwe/Arnhem-Z/Nijmegen-N 1 halte (Elst) voor (?)130-160,000inw.

Bambix
June 8th, 2005, 05:49 PM
Arnhem is nogal uitgestrekt en de bedrijven zitten overal. Dit station Zuid is bijv. handig voor ABN, Rabo, KvK, ANWB, Ohra etc - die zitten niet meer in het centrum. Arnhem e.o. heeft niet zo heel veel inw. ...

Arnhem heeft niet veel inwoners, maar in de directe omgeving natuurlijk wel zul je bedoelen...

@kruik
Overigens even voor de duidelijkheid, Arnhem-zuid heeft nog geen NS halte. Buiten Arnhem centraal (Noordelijk van het centrum), is er het tweede (zeer druk!) station Arnhem Velperpoort (spijkerkwartier/klarendal) en een derde; Arnhem Presikhaaf (voor de gelijknamige wijk en de HAN).

Velperpoort
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/emu/Mat64/Plan_V/Arnhem/NS0027.jpg
http://stationsweb.brinkster.net/arnhemvelperpoort/afb6.jpg
Presikhaaf
http://stationsweb.brinkster.net/arnhempresikhaaf/afb3.jpg

TBP
June 8th, 2005, 10:56 PM
Nu station Maaspoort nog en iedereen is blij.

eusebius
June 9th, 2005, 02:12 AM
Het is wel hypocriet dat er bij NS Arnhem-Zuid dan zo wordt opgegeven over archeologische vondsten. Als men nu in het "Musiskwartier" eens de aangetroffen fundamenten van de middeleeuwse Velperpoort heel had gelaten.

@Bambix
Opvallend aan de gemeenten direct grenzend aan Arnhem is dat die ook nog de demografische kenmerken hebben van een grote stad. Brummen, Eerbeek, Zevenaar, Ede e.d. zijn eigenlijk de forensenplaatsen.

Het station in Leidse Rijn lijkt als 2 druppels water op Arnhem-Zuid: denk de hoogbouw weg, hoewel de hoogspanningsleidingen onder de grond zijn verdwenen en het van VROM zou mogen nu;

http://207.44.228.232/photopost/data//500/6pvt.jpg

Komt ook van .. van Arnhem Bouwgroep :D

Bikkel
December 6th, 2005, 12:31 AM
Nog 5 nachtjes slapen en dan kun je met de stoomtrein naar 'Schuytbagger' ÈN je kunt weer met de trein naar Emmerik :nocrook:
Dus wat let je om op 10 december een bosje te geven aan iemand net over de grens?

Vloepkleedje
December 6th, 2005, 11:18 AM
En dan zo'n Schones Wochenende ticket keihard in de handjes voor 30euro! Emmerik is echt agglomeratie Arnhem:)

Bikkel
December 6th, 2005, 12:06 PM
http://www.groeneerven.nl/images/20050506_station_arnhem_zuid.small.jpg

Ik dacht €13. 30 is wel erg veel voor 20 (?) kilometer. En over 2 jaar of eerder kun je ook naar NS Westervoort! En NS Velp gaat wellicht verhuizen, Arcadis werkt aan een tunnel voor de Kennedylaan, met optie voor viaductstation Velp. NS overwoog een paar jaar geleden nog de intercity status voor Velp. Poe!

Uhm, Westervoort lijkt niet een eigen topic waard:

http://www.westervoort.nl/station/station_nieuw.jpg

Of er inderdaad een enkelspoor ligt, betwijfel ik.

Vloepkleedje
December 6th, 2005, 12:24 PM
Niet eens een Mars automaat! Westervoorts minimalisme, dat zien we al jaren terug in de woonwijken aldaar.

Momo1435
December 6th, 2005, 07:54 PM
Ha, mooie plaat van Westervoort, vooral omdat er inderdaad dubbelspoor ligt en de lijn voledig is geelectrificeerd is. Misschien gaan ze diesel ICE's inzetten naar Duitsland. Trouwens komt de NS alleen met internationale treinen in Westervoort, deze halte zou komen om de toekomstige Syntus dienst naar Emmerich (D) iets minder onrendabel te maken.

Trouwens wel een mooie fietsenstalling

Q.
December 6th, 2005, 08:16 PM
Ach, een standaard NS-fietsenstalling. Ik vraag me af wie deze impressie gemaakt heeft want er klopt erg weinig van.

Bikkel
December 6th, 2005, 11:42 PM
Voor wie het reuze gezellige Westervoort kent: de halte komt ter hoogte van het viaduct, uhm de Hamerstraat geloof ik. Voor de liefhebber van gepriegel en gepruts: www.westervoort.nl

Mr Sky
December 7th, 2005, 02:27 AM
Ik dacht €13. 30 is wel erg veel voor 20 (?) kilometer.

13 is nog veel voor 20 kilometer. treinkaartje Amersfoort-Utrecht is maar E 6,-
en dat traject is volgens mij nog langer dan 20 kilometer(25 ofzo).

Vinny was here
December 7th, 2005, 01:31 PM
13 is nog veel voor 20 kilometer

Merk op dat voor grensoverschrijdend treinverkeer er een toeslag van zo'n 5 euro betaald moet worden. Uitgez. Bad Bentheim (wordt beschouwd als binnenlandse bestemming) (= 2 euro vanaf de grens), uitgez. Visé / Liège aggle, daar betaald men het zgn. Euregio-tarief ;)

Bikkel
December 9th, 2005, 02:27 AM
Behalve EUregio is dit bovendien ook nog het ANKER!

Arnhem
Nijmegen
Kleve
Emmerich
Regio

Bikkel
December 10th, 2005, 07:51 PM
http://es1.tecnavia.com/newsmemdemo/dg/20051210/dg_ararrevor1_051210_1_212305.pdf.0/page/pag_7_0.jpg

Bikkel
February 27th, 2006, 06:09 AM
van: http://www.railtrash.fotopic.net/p25779809.html

http://img377.imageshack.us/img377/9040/08055647d011mp.jpg (http://imageshack.us)

www.Rotterdam.nl
February 27th, 2006, 01:28 PM
Ik kom hier regelmatig langs (voorbij denderend in intercity welliswaar). Arnhem-Zuid is niet echt het drukste station in de omgeving. Tot nu toe heb ik er 2 persoon zien lopen sinds de opening van het station. Ik weet niet wat de bezetting als er een trein stopt.

Wat ook opvalt is de grote van het station. In een flits ben je er voorbij. Ik denk dat er nauwelijks één dubbeldekker intercity treinstel naast het perron past.

Als ik het goed heb stoppen daar alleen de kleine syntus diesel boemeltjes en de stoptrein naar Nijmegen?

sweek
February 27th, 2006, 01:41 PM
Ik kom hier regelmatig langs (voorbij denderend in intercity welliswaar). Arnhem-Zuid is niet echt het drukste station in de omgeving. Tot nu toe heb ik er 2 persoon zien lopen sinds de opening van het station. Ik weet niet wat de bezetting als er een trein stopt.

Wat ook opvalt is de grote van het station. In een flits ben je er voorbij. Ik denk dat er nauwelijks één dubbeldekker intercity treinstel naast het perron past.

Als ik het goed heb stoppen daar alleen de kleine syntus diesel boemeltjes en de stoptrein naar Nijmegen?
Stoptrein Nijmegen - Zutphen stopt er twee keer per uur in beide richtingen.

ReisThijs
February 27th, 2006, 02:28 PM
Is gewoon 200m, standaard lengte voor een stoptreinstation . Lang genoeg voor 8 bakken (twee vierdelige dubbeldekkers), veel te lang voor wat er nu stopt.

Syntus slaat A-Zuid over, paste niet in de dienstregeling...

Q.
February 27th, 2006, 07:44 PM
Het gaat nog een stuk drukker worden daar, zodra de VINEX wat meer uit de grond springt. Tenminste, dat is te hopen.

www.Rotterdam.nl
February 27th, 2006, 09:08 PM
Okey... het station is langer dan ik dacht (200m?). Ziet er kleiner uit. Vandaag voor het eerst daar gestopt. En ja hoor. Het is er in de avond-spits een stuk drukker. Er stapten 3 mensen uit en 2 mensen in. Het is denk ik wel vakantie in Arnhem?

De vinex wijk die er bij gebouwt wordt ziet er overigens erg leuk uit!!! Mooie oudhollandse stijl in de nieuwe wijk dicht bij het spoor. Het is daarom rondom trouwens één grote zandbak of dorre grasveldjes. Dus dat zal in de toekomst nog wel vol gebouwt worden. Ik ben inderdaad benieuwd of de bezetting dan hoger word.

Q.
February 27th, 2006, 10:29 PM
Mooie oudhollandse stijl
Ik denk dat je mening hierin niet breed wordt gesteund hier op het forum. :D

www.Rotterdam.nl
March 1st, 2006, 01:39 AM
Ik denk dat je mening hierin niet breed wordt gesteund hier op het forum. :D

Dat zou best kunnen. Maar dat neemt niet weg dat ik het mooi vind :). Ik hou zowel van oud hollandse bouwstijl als van hoogbouw.

Ik van de nieuwe Arnhemse wijk tot dusver prachtig ogen. Lijkt me best grappig om daar te wonen.

CborG
March 1st, 2006, 03:47 AM
Wat jij 'oud-hollandse bouwstijl' noemt noemen wij hier over het algemeen copypasteretrokitschschijtzooi. Uitzonderingen daargelaten:)

Bikkel
March 2nd, 2006, 09:12 AM
Mwa, valt wel mee. In ieder geval worden er blokken gebouwd en niet van die onsamenhangende vinex leukigheden. Het is geen Helmond!
Maar wanneer komt de bloemenstal nu? :dunno:

Gosee
March 3rd, 2006, 11:13 AM
Heel goed dat er nu eerst eens gedacht wordt aan infrastructuur voordat de boel al volgebouwd is en alles vastloopt. Voor het openbaar vervoer bijvoorbeeld, dat wordt vaak later ingepast terwijl er dan al bijna geen ruimte meer voor is en iedereen al een auto heeft aangeschaft ( ;) )
Kijk bijvoorbeeld naar Leidse Rijn. Helemaal volgestampt, maar de A2 moet nog verbreedt worden en er is nog maar een noodstationnetje wat ze Terwijde genoemd hebben. Een mooi sneltramnetwerk tussen Utrecht en Leidse Rijn behoord nu niet meer tot de mogelijkheden en daarom wil ík iig niet in Leidse Rijn wonen.

VerlorenZoon
March 3rd, 2006, 01:06 PM
Ik ken de plannen voor Schuytgraaf niet. Worden er in het stationsgebied in zuid nog voorzieningen gerealiseerd? D'r is nog een zee van ruimte daar in ieder geval, en waar vindt je dat in de regio nog meer rond stations? Een joekel van een onderwijsinstelling, medische voorzieningen, retail, kleinschalige kantoorbedrijvigheid? Station Zuid zou daarmee ook reizigers van elders in de regio gaan trekken. Voor grotere kantoren lijkt het gebied me ongeschikt, als ik t tenminste goed heb gezien dat de verdere ontsluiting over de weg niet al te best is..

Bikkel
March 8th, 2006, 09:20 PM
Schuitgraaf is een woonwijk waar geen grote gebouwen komen maar dit station kan ook handig blijken voor de Gelderse Poort waar veel bedrijven zich vestigen - na Rabo vertrekt nu ook ABN/AMRO uit het oude centrum. Gelredome en Kronenburg krijgen volgend jaar direkte trolleylijnen naar dit station. De brede verkeersweg vanaf dit station gaat door tot bijna de Rijn in Malburgen: de Matsersingel. Die lange rechte busbanen maken de trolley het snelse vervoermiddel. Eigenlijk liever zo'n trolley dan een metro want het scheelt veel in tijd zonder dat trappen lopen in metrostations.

Er zijn huizen uit de jaren 70 afgebroken voor de verbreding van de weg en ik weet niet of de direkte omgeving aan de andere kant - de wijken De Laar en Elderveld - nog aangepakt gaat worden. Zie een luchtfoto een pagina terug in deze draad. Die weg krijgt t.z.t. aansluiting op de A50 bij Heteren. Schuitgraaf wordt gebouwd op voormalig gebied van die kleine gemeente.

Bikkel
March 8th, 2006, 09:44 PM
Sorry, die luchtfoto heb ik ooit in een andere draad geplaatst. Deze van www.schuytgraaf.nl

http://www.easy-site.nl/Schuytgraaf_C01/UploadData/images/1/0/Nieuw_4-10-2004/Luchtfoto_website2.jpg

linksboven Oosterbeek, rechtsboven het gebied van o.a. KEMA, SEP, SIDN, rechts De Laar en Elderveld.