View Full Version : Den Haag: Nieuwe -verlengde- Passage
24-Seven January 17th, 2011, 10:22 PM ^^Google (Earth) is your best friend...
Het hangt er een beetje van af waar je meet, maar de Meir is op het 'smalle' deel zo'n 23 meter breed. De Grote Marktstraat ongeveer 20.
mmmmmm, dat verbaasd me enorm. In mijn herinnering is de Meir op het smalle deel zéker smaller dan de Grote Marktstraat en aan de brede kant wellicht een metertje of 5 breder, maar ik zal het mis hebben...:)
Quintana January 18th, 2011, 08:00 AM Tsja, als zelfs de Matrassengigant daar failliet gaat is er iets goed mis met die hoek...
Zit die lingeriezaak er nog?
Koen Acacia January 18th, 2011, 11:57 AM Ik herhaal daarom mijn suggestie: herbouw de gallerij van Hotel Central op deze plek en vul de rest van de ruimte tussen V&D en die meuk aan de linkerkant (zit daar niet Ici Paris XL en een sportschool?) op met een gebouw in dezelfde stijl. Met de passage als doorgang tussen Spuistraat en Grote Marktstraat kan je dan ook mooi af van die pissteeg bij de V&D en dat andere steegje dat volgens Google Maps 1e Haagpoort heet.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we hier gezond verstand gaan gebruiken hé?
ikops January 18th, 2011, 01:29 PM Ze hadden die galerij natuurlijk uberhaupt nooit weg moeten halen. Vonden ze die ietwat verloederde verbinding destijds een beter alternatief?
Michiel January 18th, 2011, 06:36 PM ^De bovenstaande galerij was op de plaats van de Nieuwspoort, niet op deze locatie.
Dit weekend nog even een foto gemaakt van de fraaie doorgang tussen de Spuistraat en Grote Marktstraat. De autoliften zijn duidelijk te herkennen.
http://i56.tinypic.com/axiavk.jpg
ikops January 18th, 2011, 08:01 PM Worden die liften eigenlijk nog ergens voor gebruikt?
Quintana January 18th, 2011, 09:30 PM Ik herinner mij dat in die 1e Haagpoort een hilarische blauwe muurschildering (Cribs?) zit die de herinnering aan de gevallen helden in leven houdt. Deze moet uiteraard wel gered worden indien deze steeg ooit zou verdwijnen :yes:
The Hague January 18th, 2011, 11:04 PM Een goede avond mede Hagenaars,
Ik volg dit forum al geruime tijd (vind het erg gaaf!), dus wordt het eens tijd om mee te discussiëren.
Ik ben "The Hague", en woon achter de originele Haagsche Passage. (Daarnaast heb ik ook in de "Resident" en in "Het Strijkijzer" gewoond).
-- on topic --
Als je bovenstaande en onderstaande foto vergelijkt kun je zien dat zelfs de autoliften bij het nieuwe ontwerp bewaard zijn gebleven!
http://www.architectenweb.nl/bin/news/190745.jpg
...
http://i56.tinypic.com/axiavk.jpg
The Hague January 18th, 2011, 11:08 PM Morgenavond is er voor de bewoners van het spuikwartier een informatie-avond over de Nieuwe Haagse Passage. Planning, procedures en het bouwplan zullen worden behandeld.
Ik zal er bij zijn en proberen een zo goed mogelijk verslag te kunnen bieden na afloop. Tevens hoop ik nog wat goed beeldmateriaal te kunnen verkrijgen, en antwoord op de vraag waarom er aan weerszijden van het nieuw te bouwen pand nog steeds open plekken te vinden zijn.
Fabian2412 January 18th, 2011, 11:16 PM Welkom The Hague:)
Ik denk dat die liften dan voor goederen gebruikt gaat worden voor het hotel en catering oid?
Haagse Dave January 18th, 2011, 11:16 PM Morgenavond is er voor de bewoners van het spuikwartier een informatie-avond over de Nieuwe Haagse Passage. Planning, procedures en het bouwplan zullen worden behandeld.
Ik zal er bij zijn en proberen een zo goed mogelijk verslag te kunnen bieden na afloop. Tevens hoop ik nog wat goed beeldmateriaal te kunnen verkrijgen, en antwoord op de vraag waarom er aan weerszijden van het nieuw te bouwen pand nog steeds open plekken te vinden zijn.
^^ Dank voor de info. Ik ben benieuwd. Waarschijnlijk zal je al gelezen hebben dat ik niet bepaald een fan ben van deze uitvoering.
In ieder geval welkom op het forum. :)
ikops January 18th, 2011, 11:16 PM Dat zou heel mooi zijn The Hague en natuurlijk hartelijk welkom op dit forum.
EDIT: wat??? Drie posts tegelijkertijd?
The Hague January 18th, 2011, 11:22 PM ^^ Dank voor de info. Ik ben benieuwd. Waarschijnlijk zal je al gelezen hebben dat ik niet bepaald een fan ben van deze uitvoering.
In ieder geval welkom op het forum. :)
Ik ben er zelf ook geen fan van. Ben meer een fan van een 'Haagse Bluf'-aanpak. Helaas zal dit niet gaan gebeuren, dus moeten we er maar het beste van maken.
De integratie van het pand in het centrumgebied vind ik zelf zeer slecht. Uiteindelijk behoud je nu de zelfde "gaten" als nu. Ik verwacht ook, dat als de "gaten" worden opgevuld het er al een stuk beter uitziet.
Desnoods komt er alleen een zelfde pui voor als de rest met bijvoorbeeld een binnentuin er achter, maar geen gat.
Haagse Dave January 18th, 2011, 11:30 PM Dat zou heel mooi zijn The Hague en natuurlijk hartelijk welkom op dit forum.
EDIT: wat??? Drie posts tegelijkertijd?
Krèg nah wat. :lol:
Fabian2412 January 19th, 2011, 08:45 AM Hebben we een record??
Michiel January 19th, 2011, 07:34 PM Op de impressie van de nieuwe passage lijkt de oude toegang tot de autoliften afgesloten met een hek. Wordt dit een soort expeditiestraat?
The Hague January 19th, 2011, 08:24 PM Zojuist ben ik naar de informatie-avond van de Nieuwe Haagse Passage geweest.
Het was een wat vluchtige presentatie over het ontwerp, bouwplanning en procedures met weinig details: je moest echt door vragen wilde je details te weten komen. Uiteindelijk kwam de spreker daardoor los.
Allereerst het ontwerp. Dit staat helaas definitief vast. Echt een misser.
Vergunningen
Verder zijn sloopvergunning (monumentenwet) en de aanlegvergunning vergeven, maar de echte grote bouwvergunning nog niet. Vanaf 27 januari ligt de aanvraag ter inzage in het stadhuis: men verwacht rond maart de vergunning te verkrijgen, waarop 6 weken de tijd is om bezwaar aan te schrijven.
Bouwplanning / bouwplaats
Volgens planning zal er in het 2e kwartaal worden begonnen met de sloop van het Marks&Spencer gebouw, waarna er pas in het 2e kwartaal van 2012 zal worden begonnen aan de opbouw van het nieuwe pand. Oplevering winkels staat gepland voor 1e kwartaal 2014. Al vanaf het begin van de sloop worden de 1e Haagpoort en de Vlondersgracht (Sammie's Outlet) afgesloten.
Er komt een bouwmuur rondom het werkterrein te staan; vanaf de V&D, schuin richting het fietspad op de Grote Marktstraat, vervolgens langs het fietspad (GMS wordt hier dus smal), en vervolgens richting 1e Haagpoort.
Aan de Spuistraat-zijde komt ook een bouwmuur welke 1,5 meter uitsteekt over de straat, waardoor de Spuistraat hier 4 meter breed is.
Het gebouw
De Jugendstil-gevel van het huidige M&S-pand wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd. Tijdens de presentatie zijn er veel vragen over wat er gaat gebeuren met die inhammen bij de Haagpoort en Vlondersgracht zoals te zien op de renders.
Ik heb hier eindelijk duidelijk antwoord op de vraag waarom er nog steeds inhammen zijn te zien waar nu doorgangen zijn. Het antwoord is: expeditie-mogelijkheden. Aan de kant van de 1e Haagpoort is het allereerst zo dat er een pui van het Xenos-pand doorloopt in de Haagpoort, en de achter die bebouwing de expeditie van P&C zit. Deze straat is daardoor dus niet te dempen en zal open blijven. Daarnaast blijft het donker / dicht, dus neem aan dat dit 's avonds een pissteeg in spé zal zijn.
De Vlondersgracht-zijde: De grenslijn van de bebouwing loopt tot aan de grensmuur van het huidige M&S-pand. De grond die er tussen ligt is eigendom van de V&D (plek waar nu doorgang is en fietsen staan). Dit zal behouden blijven voor expeditie van V&D. De autoliften worden dus ook behouden. De V&D wil niet verbouwen, dus hier gebeurt niets mee. Er komt ook geen hek -zoals op de renders te zien is-, want, dat is grond van V&D.
Binnen in het pand zullen zo ongeveer 15 (snel geteld) winkels komen. Variërend van 190 - 599 m2 (V&D-zijde) en 100 - 199 m2 (P&C-zijde).
Het hotel zal worden gehuurd door Novotel (vraag mij dus af wat er met het huidige gaat gebeuren). Doorloop vanaf huidige Passage tot Nieuwe Passage zal erg lelijk worden denk ik: de huidige Passage is zeer hoog en ruimtelijk, terwijl de nieuwe vanaf de huidige minder ruimtelijk lijkt doordat de doorgang door de Jugend-stil gevel laag zal zijn. Doorgang zal tot de hoogte zijn waar je nu "Freemark"-logo's op het gebouw ziet.
Tot zover de berichtgeving.
Haagse Dave January 19th, 2011, 09:15 PM Echt heel erg jammer dat die gevel definitief is. Iig dank voor de info.
Batista12 January 19th, 2011, 10:57 PM Vraagje voor de kenners : In hoeverre is dit ontwerp Jugendstil te noemen?
24-Seven January 19th, 2011, 11:34 PM Vraagje voor de kenners : In hoeverre is dit ontwerp Jugendstil te noemen?
Hoe bedoel je? Ik weet niet of je doelt op het koetje-boeh-ontwerp maar in de Spuistraat staat toch echt een Jugendstil gevel die behouden blijft in het ontwerp en dus wezenlijk deel uitmaakt van dit project. Verder; jugendstil, art nouveau... same shit...
peterdrijver January 20th, 2011, 12:13 AM Een doos in koeien-papier jugendstil noemen? It takes more talent om een jugendstil gebouw te tekenen dat overtuigt hoor...
Slagathor January 20th, 2011, 10:29 AM Bedankt voor de info, The Hague! Erg desillusionerend helaas...
24-Seven January 20th, 2011, 10:33 AM Een doos in koeien-papier jugendstil noemen? It takes more talent om een jugendstil gebouw te tekenen dat overtuigt hoor...
Waarschijnlijk schrijf ik Swahili... #178 foto 4 en 5, Jugendstil gevel Spuistraat, geen zin verder terug te bladeren.
ldd January 20th, 2011, 01:28 PM Beetje negatieve reacties hier, vind ik. Ik ben het op zich eens dat dit ontwerp (mooie video!) niet alle problemen oplost, maar ik vind het wel een hele verbetering! Jammer dat de pissteeg langs de V&D open moet blijven als expeditiestraat, maar wel begrijpelijk. Misschien dat het inderdaad met hekken wordt afgesloten, zodat het alleen toegankelijk is voor leveranciers en van het oog onttrokken wordt? Het ontwerp vind ik nogal aansluiten op bijvoorbeeld Spuimarkt, op zich niet verkeerd. Verder wordt het afwachten hoe het in werkelijkheid uitpakt. Gematigd positief dus!
ikops January 20th, 2011, 01:36 PM De pisstraat blijft bestaan? :( Maar dan zie ik écht helemaal geen meerwaarde meer voor dit ontwerp.
peterdrijver January 20th, 2011, 02:19 PM Bravo Ikops!
Slagathor January 20th, 2011, 02:31 PM Het oude Marks en Spencer gebouw was nou één van de weinig in die hele straat waar niemand zich aan stoort. Geen spannend gebouw, maar het past wel net mooi in het rijtje Bijenkorf en Peek en Cloppenburg. Het zijn drie gebouwen die historische waarde toevoegen aan de straat en charme bezitten.
Waar we ons wél aan storen zijn die overbodige donkere, vieze steegjes. Die laten ze in leven. Waar we ons óók aan storen zijn de oerlelijke panden van de V&D, de Hema, dat witte misbaksel tussen Bijenkorf en Media Markt en de rotte plek op de hoek van de Grote Markt waar de Randstad en de Zeeman zitten. Ook die... laten ze in leven.
Het is alsof je naar de plastisch chirurg gaat en zegt: "Dokter, die acne mag u laten zitten. M'n hazenlip hoeft ook niet aangepakt te worden, m'n flaporen staan goed zo en m'n schele ogen houd ik liever ook. Maar mijn fraaie neus, die kan best een deuk of een bult gebruiken!"
MR. Bacon January 20th, 2011, 02:42 PM Het oude Marks en Spencer gebouw was nou één van de weinig in die hele straat waar niemand zich aan stoort. Geen spannend gebouw, maar het past wel net mooi in het rijtje Bijenkorf en Peek en Cloppenburg. Het zijn drie gebouwen die historische waarde toevoegen aan de straat en charme bezitten.
Waar we ons wél aan storen zijn die overbodige donkere, vieze steegjes. Die laten ze in leven. Waar we ons óók aan storen zijn de oerlelijke panden van de V&D, de Hema, dat witte misbaksel tussen Bijenkorf en Media Markt en de rotte plek op de hoek van de Grote Markt waar de Randstad en de Zeeman zitten. Ook die... laten ze in leven.
Het is alsof je naar de plastisch chirurg gaat en zegt: "Dokter, die acne mag u laten zitten. M'n hazenlip hoeft ook niet aangepakt te worden, m'n flaporen staan goed zo en m'n schele ogen houd ik liever ook. Maar mijn fraaie neus, die kan best een deuk of een bult gebruiken!"
Haha, fantastisch!! Ben het deel met je eens, alleen mogen ze 1 steegje van mij juist opknappen en aantrekkelijker maken. Het steegje tussen de Rootz en Zeeman (Raamstraat). Daar staan nog een paar prachtige oude pandjes in. Dus, Zeeman weg, iets breder maken en een gezellig straatje met kleine kroegjes/ eettentjes van maken.. of de schele indiaan terug laten keren, haha.. Wat een tent was dat!
Haagse Dave January 20th, 2011, 03:02 PM Haha, fantastisch!! Ben het deel met je eens, alleen mogen ze 1 steegje van mij juist opknappen en aantrekkelijker maken. Het steegje tussen de Rootz en Zeeman (Raamstraat). Daar staan nog een paar prachtige oude pandjes in. Dus, Zeeman weg, iets breder maken en een gezellig straatje met kleine kroegjes/ eettentjes van maken.. of de schele indiaan terug laten keren, haha.. Wat een tent was dat!
Helemaal mee eens. Ook vooral dat laatste. :D
Koen Acacia January 20th, 2011, 03:23 PM De pisstraat blijft bestaan? :( Maar dan zie ik écht helemaal geen meerwaarde meer voor dit ontwerp.
Nou, de passage wordt beter bereikbaar vanaf de Grote Marktstraat, planologisch is dat natuurlijk nog steeds een verbetering. Het hoe daar kunnen we maar beter heel kort over zijn natuurlijk..
Sky HI January 20th, 2011, 05:55 PM Tja het is maar hoe je het bekijkt. Aan de ene kant is het een goede verbetering met een mooie doorgang naar de Spuistraat en de oude passage, maar aan de andere willen we ook het ambitieniveau hebben om te komen naar een winkelboulevard met grandeur zoals bijv. de Antwerpse Meir. Maar ja bij dat laatste zijn we nog lang niet. Het laatste stuk van de Gr. Marktstraat is ook natuurlijk niets. En wat betreft de voorkant: M.i. zou je redelijk simpel de gevels van de V&D en Hema kunnen verbeteren; wie zou daarin willen investeren?
Daarnaast zou ik op het Spui de ronding van het min. van Defensie en de vijfpoortjes veranderen in een mooi rond glazengebouw (transparant) met winkels in 2 of 3 verdiepingen.
Quintana January 21st, 2011, 08:08 AM Het opmerkelijk vind ik dat Den Haag al jaren grote ambities heeft met de Grote Marktstraat maar het nog steeds niets is. De nauwelijks met gemeentelijke bemoeienis te makken gehad hebbende Prinsegracht is daarentegen één van de mooiste 'stadsboulevards' die we hebben.
Quintana January 21st, 2011, 08:13 AM Waar we ons wél aan storen zijn die overbodige donkere, vieze steegjes. Die laten ze in leven. Waar we ons óók aan storen zijn de oerlelijke panden van de V&D, de Hema, dat witte misbaksel tussen Bijenkorf en Media Markt en de rotte plek op de hoek van de Grote Markt waar de Randstad en de Zeeman zitten. Ook die... laten ze in leven.
Dat pand op de hoek met de Grote Markt is volgens mij monumentaal (wellicht zelfs een Rijksmonument?). Misschien niet mooi naar de huidige maatstaven maar wel bijzonder.
Michiel January 21st, 2011, 08:27 AM Dat is volgens mij ook een rijksmonument.
peterdrijver January 21st, 2011, 02:07 PM de volharding van buijs en luersen.
http://www.nai.nl/mmbase/images/753875/archnacht_volharding_450.gif
ikops January 21st, 2011, 03:18 PM Dat ding doet gewoon zeer aan mijn ogen.
Quintana January 22nd, 2011, 09:07 AM Ik kan hem wel waarderen. Als ik dorstig ben en het donker is wijst hij mij bovendien de weg naar de Grote Markt.
stadiumfuture January 23rd, 2011, 10:06 AM Over het ontwerp gesproken. Het ziet er aan de grote marktstraat niet uit. Wel aan het spuistraat gedeelte (bestaande gevel). Waarom hebben ze alleen de gevel van Marks en Spencer niet intact gehouden. Ziet er toch ook niet slecht uit. Vind het eigenlijk wel monumentaal. Wat wel verbeterd is, is die doorsteek. Eindelijk verlost van die donkere steeg het het spui.
Maartinho January 23rd, 2011, 11:54 AM Het gebouw
De Jugendstil-gevel van het huidige M&S-pand wordt afgebroken en opnieuw opgebouwd.
Dus TOCH. Ik dacht de monumentencommissie dat tegengehouden had.
Schijnbaar gaan ze dus ook de tegeltableaus in de jugendstilgevel veranderen - met tableaus die verwijzen naar Koetje Boeh aan de andere zijde van het pand.
De gevel blijft staan - maar erg respectvol behandeld wordt hij niet, kortom.
peterdrijver January 23rd, 2011, 12:49 PM Dus TOCH. Ik dacht de monumentencommissie dat tegengehouden had.
Schijnbaar gaan ze dus ook de tegeltableaus in de jugendstilgevel veranderen - met tableaus die verwijzen naar Koetje Boeh aan de andere zijde van het pand.
De gevel heeft diepte –omdat er koepeltjes opstaan. Ik vrees dat het een kartonnen plaatje op een andere -bredere en hogere- gevel wordt.
The Hague January 24th, 2011, 12:46 AM Dus TOCH. Ik dacht de monumentencommissie dat tegengehouden had.
Nee, de gevel wordt afgebroken, bewaard, en opnieuw opgebouwd.
Dit komt doordat er een stalen balk in de weg zit voor een vrije doorgang richting de oude Passage.
Loop maar eens door de oude Passage, dan valt je vanzelf op dat de gevel in de weg zit.
peterdrijver January 24th, 2011, 09:54 AM The Hague, dat is een moeilijke zin. 'Die balk die in de weg zit' is misschien precies het probnleem wat Maartinho bedoeld. De Passage-ingangen zijn heel veel lager dan de passage zelf. Dat maakty dat als je naar binnenkomt je een zucht van verwondering slaakt als je onder de ingang dor in het lichte, hoge stuk komt.
Die subtiliteit had de Grand bazar de la Paix ook -onbedoeld of niet. Dat wordt er nu uitgeramd omdat er een 'overdekte straat' komt.
Ruimtelijk verhoudt zich dat tot de Passage als een Neanderthaler tot de muziek van Bach.
Het 'aanpassen' van deze gevel door een onwelwillende en onwetende architect voorspelt geen goeds.
The Hague January 24th, 2011, 11:17 AM The Hague, dat is een moeilijke zin. 'Die balk die in de weg zit' is misschien precies het probnleem wat Maartinho bedoeld. De Passage-ingangen zijn heel veel lager dan de passage zelf. Dat maakty dat als je naar binnenkomt je een zucht van verwondering slaakt als je onder de ingang dor in het lichte, hoge stuk komt.
Die subtiliteit had de Grand bazar de la Paix ook -onbedoeld of niet. Dat wordt er nu uitgeramd omdat er een 'overdekte straat' komt.
Ruimtelijk verhoudt zich dat tot de Passage als een Neanderthaler tot de muziek van Bach.
Het 'aanpassen' van deze gevel door een onwelwillende en onwetende architect voorspelt geen goeds.
Naar mijns inziens wordt de gevel gewoon 3 meter verplaatst zodat de verticale balk niet in de weg zit.
Uiteindelijk zal de kwaliteit van de gevel er gewoon op vooruit gaan.
peterdrijver January 25th, 2011, 12:40 PM Over het Genie Tschumi –dat 'al 15 jaar' aan KoetjeBoe werkt– het volgende van Archined geplukt –hij was in Groningen voor een lezing:
"Reden genoeg voor een verjaardagfeestje. En ter gelegenheid daarvan kwam Bernard Tschumi naar de stad en gaf in het nabijgelegen Groninger Forum een lezing. Het was geen vlammend theoretisch betoog, zoals men wellicht met de ‘Manhattan Transcripts’ en ander abstract werk in het achterhoofd zou verwachten. Tschumi vertelde een vlot verteld verhaal waarbij in vogelvlucht een doorsnede van zijn oeuvre voorbijkwam. Te beginnen bij Parc de la Villette, via het paviljoen in Groningen tot uiteindelijk het in 2009 voltooide Acropolismuseum in Athene. De theoretische lading zat achter de plaatjes verscholen en sijpelde als het ware door de behandeling van de projecten heen. Kort samengevat luidde deze Constraints, Context, Concept & Content.
Tschumi houdt van beperkingen (constraints), ze zijn voor hem de motor van het ontwerpproces. Problemen en beperkingen zijn er altijd: de restricties van de New Yorkse bouwenveloppe, het funderen tussen de archeologische resten in Athene, of de verborgen agenda van de opdrachtgever. En als er geen beperkingen zijn dan bedenkt hij ze zelf door de moeilijkste locatie voor zijn gebouw te kiezen - denk aan het Lindner Athlectic Center op de campus van de University of Cincinnati dat ingeklemd is tussen een stadion en een sporthal en ook nog boven een bevoorradingsweg staat - of door het overbouwen van bestaande gebouwen zoals bij het Le Fresnoy Art Center in Tourcoing. Ook de context is in wezen zo’n beperking die hij naar zijn hand zet, of misschien scherper geformuleerd, eigenlijk nodig heeft om tot een ontwerp te komen. Het begrip context moet hierbij ruim worden gezien. Zo laat hij een telelensfoto van de vuurrode folly's op Villette zien die een ‘dialoog’ zouden aangaan met de stedelijke - grauwe - bouwblokken van de stad, een kilometer verderop. Het doortrekken van de Haagse Passage in een nieuw met Delftsblauwe tegeltjes bekleed winkelblok hoort ook in die categorie.
Het concept is bij Tschumi het leidende idee waarmee hij alle beperkingen en contextuele randvoorwaarden overstijgt en naar zijn hand zet. Vaak is dit een gelaagd en overlappend concept, horizontaal dan wel verticaal. Een principe bekend van Parc de la Villette maar ook recentelijk toegepast bij het museum in Athene. Maar ook het concept is slechts middel want uiteindelijk draait het om de content, de inhoud, en dan niet rechtstreeks in de zin van functie, maar juist in de zin van ruimte. Geen ruimte als vorm, maar ruimte voor - liefst onvermoede - gebeurtenissen. De ruimte tussen de architectuur is nog steeds waar het Tschumi om gaat. Dat zal mogelijk verklaren waarom hij liever geen gevels ontwerpt en ze liever als een logisch gevolg van concept en constructie laat ontstaan. In het volledig glazen paviljoen in Groningen is dat prima gelukt. "
Verbazingwekkend zoveel lucht je een zaal Groningers in kan pompen zonder hoongelach op te wekken: de woorden van de keizer.
http://www.tschumipaviljoen.org/images/projectmedia/5_336.jpg
Michiel February 1st, 2011, 08:06 AM Op het dak van het bestaande gebouw staan een paar stukjes van de nieuwe gevel:
http://i56.tinypic.com/34hgoqr.jpg
Fabian2412 February 1st, 2011, 09:10 AM Goed gespot!Maar ik wordt er niet echt blij van moet ik zeggen.
The Hague Rules February 1st, 2011, 09:43 AM Op het dak van het bestaande gebouw staan een paar stukjes van de nieuwe gevel:
Afschuwelijk!
:puke:
ikops February 1st, 2011, 09:53 AM Ik heb eigenlijk nog helemaal geen enthousiaste mensen gezien die een spontane zaadlozing krijgen bij dit project. Waarom moet het er dan tóch koste wat kost doorheen worden gedrukt? Waarom wordt juist met dit project opeens wél daadkracht tentoongesteld?
seb.nl February 1st, 2011, 10:01 AM Wordt erg kneuterig ben ik bang. Den Haag straalt toch altijd een bepaalde klasse uit,
die is niet terug te vinden in dit "grapje".
"Nederlandse luchten, Delfts blauw, koeien" Erg oppervlakkige kijk op Holland van de architect...
Haagse Dave February 1st, 2011, 01:29 PM Ik zag laats ook al een doek met de print op de gevel hangen, wat mijn afschuw alleen maar heeft bevestigd. Ongelooflijk dat ze met de beoogde ambitie voor de Grote Marktstraat dit gaan neerzetten. Ik ben niet snel negatief over projecten in Den Haag. Maar dit is ongelooflijk baggah. :bash:
EPA001 February 1st, 2011, 03:40 PM Op het dak van het bestaande gebouw staan een paar stukjes van de nieuwe gevel:
Het ziet er niet bemoedigend uit, maar die hele foto is niet bemoedigend. Je hebt dit deel van Den Haag werkelijk op de minst vleiende manier vastgelegd wat de koetje-boe panelen ook niet helpt.
Koen Acacia February 1st, 2011, 03:45 PM De rest van de foto valt toch eigenlijk wel mee? Lekker "urban", alleen een beetje jammer van die panelen in het midden.
EPA001 February 1st, 2011, 03:47 PM ^^ Urban is die zeker. ;) Maar er zitten wat te veel, deels grauwe panelen in het plaatje. Maar goed, het is een detailopname en dan krijg je altijd dat soort overdreven weergaves van de werkelijkheid die je met het menselijk oog als je daar loopt nooit zou opvallen.
Koen Acacia February 1st, 2011, 03:50 PM Zonder die spuuglelijke lichtblauwe tegels was dat een prachtig gezicht geweest!!! :bash::bash::bash:
peterdrijver February 1st, 2011, 05:02 PM De rest van de foto valt toch eigenlijk wel mee? Lekker "urban", alleen een beetje jammer van die panelen in het midden.
:lol:
Koen Acacia February 1st, 2011, 05:13 PM Eindelijk. :(
Het is een beetje eng, als je er op dit forum een kreet als "urban" tegenaan gooit om zo'n puinhoop te verdedigen zul je net zien dat mensen denken dat je het nog meent ook.
ikops February 1st, 2011, 05:17 PM Urban is het wel, maar ja, dat is ook weer zo'n lege term.
The Hague February 1st, 2011, 07:19 PM Volgens mij beschikken deze proefstukken niet over de originele tegels, want het lijkt alsof de tegels op de renders veel groter zijn.
Ik hoop dat maar, want hoe kleiner de tegel, hoe meer voeg, en hoe meer voeg, hoe meer pus er tussen gaat zitten.
Al met al maakt dat (witte tegels / donker pus) het een stuk lelijker.
Daarnaast denk ik dat grote lappen blauwe tegels het gebied best iets kunnen "updaten". Blauw is namelijk heel iets anders dan grijs.
Michiel February 1st, 2011, 08:06 PM Het ziet er niet bemoedigend uit, maar die hele foto is niet bemoedigend. Je hebt dit deel van Den Haag werkelijk op de minst vleiende manier vastgelegd wat de koetje-boe panelen ook niet helpt.
Het is eigenlijk een gedeelte uit een foto, ik zag thuis pas dat die panelen op het dak stonden. De meest ontsierende gebouwen zijn V&D en de Spuihof.
http://i53.tinypic.com/9kv2g1.jpg
Haagse Dave February 1st, 2011, 08:17 PM ^^ Dat ziet er een stuk beter uit. :)
EPA001 February 1st, 2011, 08:29 PM Het is eigenlijk een gedeelte uit een foto, ik zag thuis pas dat die panelen op het dak stonden. De meest ontsierende gebouwen zijn V&D en de Spuihof.
^^ Zoiets dacht ik al, zie de onderstaande quote. Als geheel is het dan wel weer een heel mooi plaatje. :)
Maar goed, het is een detailopname en dan krijg je altijd dat soort overdreven weergaves van de werkelijkheid die je met het menselijk oog als je daar loopt nooit zou opvallen.
seb.nl February 1st, 2011, 10:43 PM De meest ontsierende gebouwen zijn V&D en de Spuihof.
In Eindhoven zitten we ook al tegen zo'n lekker gevalletje V&D aan te kijken :ohno:
D-Rise February 2nd, 2011, 07:11 AM Dit is eens weer een andere hoek om al het hoogbouw geweld te zien... Super..... Tis net of iederen telkens op dezelfde plekjes staat te schieten... Dit is TOP !!!!
Quintana February 2nd, 2011, 03:36 PM In Eindhoven zitten we ook al tegen zo'n lekker gevalletje V&D aan te kijken :ohno:
V&D en HEMA maken er een wedstrijd van wie de lelijkste panden heeft.
HEMA wint op punten:
a) hebben meer vestigingen
b) hebben alleen maar lelijke panden (de V&D heeft in Leiden en Haarlem nog aardige panden)
MR. Bacon February 2nd, 2011, 03:51 PM Alhoewel ik het pand van de HEMA in de GMstraat lang niet zo lelijk vind als die van de V&D. Een nieuw pand daar gaat niet gebeuren ,dus a.u.b zo snel mogelijk een nieuwe gevel tegen aan :jk:
Quintana February 2nd, 2011, 04:54 PM Serieus? Ik geloof dat ik de HEMA het allerlelijkste pand van de Grote Markstraat vind (ondanks serieuze competitie van ondermeer de Mediamarkt en dat pand waar een SNS zit).
ikops February 2nd, 2011, 05:00 PM Er staan zo veel lelijke panden daar dat ik niet eens kan kiezen.
The Hague February 2nd, 2011, 05:53 PM Genoeg werk aan de winkel voor ontwikkelcombinatie OMS.
Xoem February 2nd, 2011, 06:50 PM Wat dat betreft past die nieuwe passage wel goed in het straatbeeld..
Winbuks February 10th, 2011, 07:18 PM Ik volg dit topic met interesse en ik had hierbij nog nooit van de architect Bernard Tschumi gehoord. Maar op de website (http://www.tschumi.com/projects/65/) van de architect staan nog meer impressies van de nieuwe Passage die ik hier nog niet voorbij heb zien komen.
Michiel February 10th, 2011, 07:34 PM ^
De Frans-Duitse architect Bernard Tschumi (1944-), woonachtig en werkzaam in de Verenigde Staten, was aanvankelijk bekender als theoreticus dan als architect. Inmiddels bestaat zijn oeuvre lang niet alleen meer uit geschriften en geldt Tschumi als een van de grootste architecten van onze tijd.
bron: architectenweb.nl (http://www.architectenweb.nl/aweb/archipedia/archipedia.asp?ID=3399)
Het mag dan een groot architect zijn, ook deze plaatjes overtuigen me bepaald niet. Het overal terugkerende blauw-witte patroon oogt erg goedkoop. Het contrast met de allure van de oude passage kan haast niet groter zijn.
Momo1435 February 10th, 2011, 08:07 PM Ik volg dit topic met interesse en ik had hierbij nog nooit van de architect Bernard Tschumi gehoord. Maar op de website (http://www.tschumi.com/projects/65/) van de architect staan nog meer impressies van de nieuwe Passage die ik hier nog niet voorbij heb zien komen.
http://img227.imageshack.us/img227/4341/02251.jpg
http://img59.imageshack.us/img59/2782/02257.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/5474/02260.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/8823/02263.jpg
http://img694.imageshack.us/img694/976/02266.jpg
http://img155.imageshack.us/img155/9585/02269.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/6177/02272.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/5655/02278.jpg
http://www.tschumi.com/projects/65/
24-Seven February 10th, 2011, 08:20 PM Ik zie nu pas dat die roltrappen letterlijk landen in de Grote Marktstraat. Het wordt erger & erger, triester & triester...
peterdrijver February 10th, 2011, 08:50 PM En die dichte muur met alleen een reclame erop is de straatwand van de Voldersgracht! Bagger!
Haagse Dave February 10th, 2011, 09:39 PM http://img213.imageshack.us/img213/8823/02263.jpg
Waarom niet deze stijl gebruiken voor de hele passage. Is toch tien keer logischer dan het koetje boeh gedrocht. Ik begrijp er geen fluit van.
Michiel February 10th, 2011, 09:50 PM Het patroon is ook op de ramen van de oude gevel geplakt.
Haagse Dave February 10th, 2011, 09:55 PM Krijg nah wat. :puke:
Momo1435 February 10th, 2011, 10:53 PM En die dichte muur met alleen een reclame erop is de straatwand van de Voldersgracht! Bagger!
Het is natuurlijk jammer maar wel begrijpelijk dat de V&D niet tegelijkertijd wordt herontwikkeld. Hierdoor zit je met een blinde muur totdat het gat wat nu gaat ontstaan voor een groot deel wordt gedicht met de nieuwe V&D. Het is dan ook logisch dat deze wand geen interessantere invulling krijgt als het straks toch niet meer te zien is.
Fabian2412 February 10th, 2011, 10:58 PM Het patroon is ook op de ramen van de oude gevel geplakt.
Laten we maar hopen dat het maar een weerspiegeling die ze hebben ingetekend.
EuroMaster February 10th, 2011, 11:25 PM Ik had niet verwacht dat het zo'n slecht plan zou zijn. Grap van de architecten? Waarom moeten de ontwerpen altijd weer zo schreeuwerig zijn? Ik zie liever een subtiel en sober ontwerp dat goed is ingepast en respect uitspreekt over wat er al in de stad te vinden is.
Muyangguniang February 10th, 2011, 11:46 PM Schandalig wat deze architect doet!
Eeuwig zonde als dit gedrocht er komt!
The Hague February 11th, 2011, 12:06 AM Het is natuurlijk jammer maar wel begrijpelijk dat de V&D niet tegelijkertijd wordt herontwikkeld. Hierdoor zit je met een blinde muur totdat het gat wat nu gaat ontstaan voor een groot deel wordt gedicht met de nieuwe V&D. Het is dan ook logisch dat deze wand geen interessantere invulling krijgt als het straks toch niet meer te zien is.
V&D heeft al aangegeven niet te willen/zullen her-ontwikkelen, want ze hebben hier geen belang bij. Dus dat zit er de decennia niet in.
Fabian2412 February 11th, 2011, 10:00 AM Laat ze maar die V&D..eigelijk zouden ze de Mediamarkt en het Hema pand ook moeten vernieuwen,dan valt dat lelijke pand van de V&D extra goed op en zouden ze er zich voor moeten schamen.
The Hague February 11th, 2011, 11:07 AM Laat ze maar die V&D..eigelijk zouden ze de Mediamarkt en het Hema pand ook moeten vernieuwen,dan valt dat lelijke pand van de V&D extra goed op en zouden ze er zich voor moeten schamen.
Er is best het e.e.a. aan de gevel van de V&D te doen, dat hoeft niet veel te kosten.
Momo1435 February 11th, 2011, 05:56 PM V&D heeft al aangegeven niet te willen/zullen her-ontwikkelen, want ze hebben hier geen belang bij. Dus dat zit er de decennia niet in.
Wanneer hebben ze dit aangegeven?
Was dit voor of na de recente overname? In iedere geval zal er zeker wel rekening mee zijn gehouden aangezien Peter Drijver himself die er waarschijnlijk ook redelijk dicht op zit recent nog heeft aangegeven dat een redevelopment aanstaande is.
Als er niks gedaan wordt kan er altijd nog wat tussen worden gezet, al is het iets tijdelijk.
"want ze hebben hier geen belang bij" is trouwens grote onzin, wereldwijd zie je dat grote winkelketens een zeer belang hechten aan het uiterlijk van hun panden en de directe omgeving. En dan bedoel ik niet eens dat alles goede architectuur hoeft te zijn, maar dat het in iedere geval meer uitnodigend is dan de huidige situatie. Ze komen net zoals de Nederlandse consument over de grens en zien daar vaak betere situaties. De "want ze hebben hier geen belang bij" is waarschijnlijk in het echt te vertalen zijn als "we hebben er geen geld voor". Wat natuurlijk ook wel weer typerend is voor de Grote Marktstraat waar het geld domweg niet zit.
Michiel February 11th, 2011, 06:13 PM eigelijk zouden ze de Mediamarkt en het Hema pand ook moeten vernieuwen
De Mediamarkt staat er pas een paar jaar. Hoewel het niet mijn favoriete gebouw is, kan ik het ook niet super lelijk vinden.
The Hague February 11th, 2011, 07:20 PM Wanneer hebben ze dit aangegeven?
Ik sprak met de manager van die store op de informatie-avond over KoetjeBoeh, hij vertelde mij dat OMS de V&D (en de eigenaar van het pand waar de V&D in zit) heeft benaderd om te gaan her-ontwikkelen (het originele plan omvat het hele gebied V&D en M&S). V&D en de eigenaar hebben aangegeven in her-ontwikkeling geen baten te zien.
..aangezien Peter Drijver himself die er waarschijnlijk ook redelijk dicht op zit recent nog heeft aangegeven dat een redevelopment aanstaande is.
Ik ben erg benieuwd naar zijn bronnen.
Als er niks gedaan wordt kan er altijd nog wat tussen worden gezet, al is het iets tijdelijk.
Dat zal ook helaas niet gebeuren. Het punt is, de grond die tussen KoetjeBoeh en het pand waar V&D in zit zichtbaar is, is van de eigenaar van het pand van de V&D. Zij zien er niet het nut van in om voor 8 meter uit te bouwen. Daarnaast is die plek de toegang tot de expeditie. OMS heeft geprobeerd dit gat te vullen, maar V&D heeft dit tegen gehouden, want het is hun grond.
"want ze hebben hier geen belang bij" is trouwens grote onzin, wereldwijd zie je dat grote winkelketens een zeer belang hechten aan het uiterlijk van hun panden en de directe omgeving.En dan bedoel ik niet eens dat alles goede architectuur hoeft te zijn, maar dat het in iedere geval meer uitnodigend is dan de huidige situatie. Ze komen net zoals de Nederlandse consument over de grens en zien daar vaak betere situaties. De "want ze hebben hier geen belang bij" is waarschijnlijk in het echt te vertalen zijn als "we hebben er geen geld voor". Wat natuurlijk ook wel weer typerend is voor de Grote Marktstraat waar het geld domweg niet zit.
Wetende dat V&D net als HEMA geen AAA+ klasse winkel is, is het uiterlijk van het pand niet heel belangrijk. Kijk eens naar HEMA, zij zitten ook al jaren in een vreselijk pand. Bij dat soort zaken gaat het om efficiëntie, omzet: geld verdienen. Daarnaast valt het bij veel mensen niet eens op hoe die V&D er uit ziet; mensen kijken naar de straat, naar de pui, of men interesseert zich er niet in.
Trademarc February 11th, 2011, 10:30 PM Sorry hoor, maar ik vind dit plan eigenlijk niet zo'n drama.
Ik ben het wel met de meesten eens dat dit niet het meest kwalitatief hoogstaand ogende project is wat je hier neer kan zetten, maar is dat nou echt het enige wat we uitgerekend voor de Grote Marktstraat goed genoeg mogen vinden?
In de hele straat is wat mij betreft niet veel hoogstaands te vinden, en dat is voor zolang ik me kan herinneren ook nooit veel beter geweest. Blijkbaar een straat die zich niet vanzelf ontwikkelt tot een straat van klassiek Haagse schoonheid. Eerder is altijd is blijven hangen in een soort sfeer van lelijkheid en functionalteit.
Dat een van de slechtste delen van de straat nu wordt aangepakt vind ik een goede zaak, ook al is het met (als koe opgesmukte) open-mall achtige bouw zoals bv. ook het gebouw van Pathé. Zat mensen die dat prima vinden, dus druk zal het er vast wel worden. Enkel inzetten op hoogwaardige kwaliteit is hier volgens mij hopeloos (en misschien ook niet hoognodig).
Natuurlijk zullen enkelen zeggen dat het zonder grote ambities vanzelf nooit wat gaat worden met deze straat. Dat klopt ook. Maar ik denk dat we in Den Haag wat ambitie betreft beter prioriteit kunnen geven aan andere gebieden, zoals de doorgang van HS naar het centrum. En in de tussen elke verbetering van de Grote Markstraat toe mogen juichen. Laten we eerlijk zijn, het is toch echt geen verslechtering van de huidige situatie. En het blijft gewoon, zoals altijd, een drukke en levendige straat. :)
Kluns February 11th, 2011, 11:02 PM ^^
Hier snap ik echt niets van. De Grote Markstraat is een van de belangrijkste straten van Den Haag en daar zou je dan geen ambities voor hoeven te hebben. Het pand van Tschumi komt bovendien tegenover de Bijenkorf te staan, in mijn ogen juist een van de mooiere gebouwen van Den Haag. Is het dan te veel gevraagd om een gebouw neer te zetten dat op zijn minst probeert een relatie aan te gaan met zijn omgeving?
Trademarc February 11th, 2011, 11:24 PM Met zijn omgeving? Dat is toch een allegaartje van van alles en nog wat. De omgeving is toch niet alleen de Bijenkorf? Zou zeker leuk zijn als er een gebouw komt met de grandeur van de Bijenkorf, maar ik verwacht niet dat dat er komt. En dan vind ik dit meer toevoegen dan niets doen.
The Hague February 12th, 2011, 04:10 AM Met zijn omgeving? Dat is toch een allegaartje van van alles en nog wat. De omgeving is toch niet alleen de Bijenkorf? Zou zeker leuk zijn als er een gebouw komt met de grandeur van de Bijenkorf, maar ik verwacht niet dat dat er komt. En dan vind ik dit meer toevoegen dan niets doen.
De omgeving is BIJENKORF voor en HAAGSCHE PASSAGE achter. Daar tussen zit nog een jugendstil gevel. Kan allemaal veel mooier, als je toch aan het ontwikkelen bent geslagen.
Ik ben het met je eens: het is een verbetering tov het huidige. Maar wát is het toch zonde dat er dan iets komt te staan wat zo niet geoptimaliseerd is. Ik ben meer iemand van: "doe het in een keer goed".
peterdrijver February 12th, 2011, 01:59 PM En die dichte muur met alleen een reclame erop is de straatwand van de Voldersgracht! Bagger!
In de huidige muur zitten op de verdiepingen steeds 8 ramen. Een echte achteruitgang dus.
Trademarc February 12th, 2011, 02:29 PM ^^
Oké, op dat punt ben ik het nog wel met je eens. Een blinde muur brengt niet veel leven in de brouwerij. Mooi voorbeeld daarvan is natuurlijk de achterkant van de (zo bejubelde) Bijenkorf, die met zijn lelijke gesloten achterkant een potentieel vitaal deel van het centrum verpest.
refluS February 12th, 2011, 02:55 PM Ik vind die karakteristiek uitziende gevel het enige mooi aan dit project. De rest is bagger en heeft geen allure wat zeker wenselijk is voor deze plek in de stad. Ziet er verder uit als een moderne winkelcentrum niets grootstedelijke Haagse allure.
peterdrijver February 12th, 2011, 04:12 PM ^^
Oké, op dat punt ben ik het nog wel met je eens. Een blinde muur brengt niet veel leven in de brouwerij. Mooi voorbeeld daarvan is natuurlijk de achterkant van de (zo bejubelde) Bijenkorf, die met zijn lelijke gesloten achterkant een potentieel vitaal deel van het centrum verpest.
Is altijd de gevel geweest aan een binnenterrein. Na de sloop van de straatwanden en het Scala theater werd het een zichtbare gevel. Toen de gemeente verguning heeft gegeveen tot het bouwen van die oer-onhandige laagbouw was het eigenlijk een 'voorgevel' geworden. Onbegrijpelijk, want Wagenstraat en Gedempte Gracht zouden enorm veel opknappen van de aanleg van straatwanden in de rooilijn daar. 2 en 3 lagen met kap!
The Hague February 13th, 2011, 12:54 AM Het Scala-theater kende ik nog niet (niet gek).
Hierbij even een link van nóg zo'n fout die de Gemeente Den Haag heeft gemaakt... *zucht* http://historie.residentie.net/scala.htm
24-Seven February 13th, 2011, 11:41 AM eeuwig zonde. Aan de andere kant is het ook grappig te zien dat ook de komst van De Bijenkorf heeft gezorgd voor sloop van een waardevol pand, op die locatie. Zelfs dát bewierookte pand heeft boter op z'n hoofd...
The Hague Rules February 13th, 2011, 02:53 PM Het ontwerp van KoetjeBoeh is ronduit bespottelijk lelijk voor de Haagse binnenstad. Mijn advies aan iedereen die zich financieel en stedenbouwkundig bezig wil en moet houden met de Grote Marktstraat, stel nou eens een paar basisvragen en "borduur" daar op verder.
- Is er behoefte aan herontwikkeling van diverse monsterblokken aan de Grote Marktstraat?
Ja, zeer wenselijk!
- Waarom de roep om herontwikkelen?
De verloedering op deze A1 locatie is niet meer met een likje verf weg te nemen. Veel objecten zijn architectonische misbaksels, ze ogen te massief, hebben geen relatie met de omgeving en stralen veel te nadrukkelijk anoniemiteit uit en zijn ook nog eens te afstandelijk. Het is dus tijd geworden om fouten uit het verleden stap voor stap te proberen op te lossen in perfecte harmonie met monumentale gebouwen in de omgeving.
- Zijn er grote budgetten beschikbaar vanuit gemeente en projectontwikkelaars?
Mwah, niet echt, maar genoeg om een aantal projecten uit te voeren. Het gaat zich uiteindelijk dik terugverdienen.
- Minder geld, minder ambitie?
Nee, in tegendeel. Het is eerder een uitnodiging tot inventieve creativiteit. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten!
- Verlengde passage?
Ja leuk idee en slim dat je hierdoor een extra winkelroute krijgt.
- Wat te doen met het bestaande pand?
Logisch is natuurlijk om de gevel in ere te herstellen van Grand Bazar de la Paix en daarin de nieuwe passage te laten doorlopen. Verder dient de oude inrichting ervan te herleven http://historie.residentie.net/gbazxx.jpg...
maar uiteraard met een goede doorkruisende looproute naar de Grote Marktstraat. Dáár zal een gebouw moeten verrijzen dat een mooie knipoog maakt naar de Amsterdamse Schoolstijl van de Bijenkorf en tegelijkertijd een fraai gebaar maakt naar het oudste winkelcentrum van Nederland: de Passage.
Wat er nu komt en dus onomkeerbaar doorgang zal vinden... zonder pardon...
PURE BAGGER! Erger dan ooit. :ohno:
KoetjeBoeh doet me de laatse tijd overigens denken aan de buitenkant van het theater in Heerhugowaard:
http://www.zulu.nl/site/upload/theater/134/fotos/139.jpg
peterdrijver February 13th, 2011, 06:59 PM eeuwig zonde. Aan de andere kant is het ook grappig te zien dat ook de komst van De Bijenkorf heeft gezorgd voor sloop van een waardevol pand, op die locatie. Zelfs dát bewierookte pand heeft boter op z'n hoofd...
De Bijnkorf was er knap tegenaangebouwd. Dat is het punt waar de gevelspro g zit (met het beeldje van een kind dat de makette draagt).
Scala is veel later gesloopt. De voorbouw in de jaren 60 en de zall pas in de jaren 90. Als je het wist kon je in de oude modeafdeli g de gietijzeren kapitelen vinden van zaalkonstrumtie...
24-Seven February 13th, 2011, 10:49 PM De Bijnkorf was er knap tegenaangebouwd. Dat is het punt waar de gevelspro g zit (met het beeldje van een kind dat de makette draagt).
Scala is veel later gesloopt. De voorbouw in de jaren 60 en de zall pas in de jaren 90. Als je het wist kon je in de oude modeafdeli g de gietijzeren kapitelen vinden van zaalkonstrumtie...
Is de zaal pas in de jaren 90 gesloopt, Peter? Ik kan me eigenlijk alleen de plek herinneren als lelijk inefficient parkeerterrein en de naam Scala als mythe uit een ver verleden. Heeft die zaal gedurende jaren 80 nog een culturele functie gehad dan? edit: het was de modeafdeling lees ik nu...
ikops February 14th, 2011, 09:08 AM ^^
Hebben we het hier over?
http://historie.residentie.net/scala.htm
The Hague February 14th, 2011, 11:12 AM ^^
Hebben we het hier over?
http://historie.residentie.net/scala.htm
Yep.
Michiel February 14th, 2011, 07:35 PM Is de zaal pas in de jaren 90 gesloopt, Peter? Ik kan me eigenlijk alleen de plek herinneren als lelijk inefficient parkeerterrein en de naam Scala als mythe uit een ver verleden. Heeft die zaal gedurende jaren 80 nog een culturele functie gehad dan? edit: het was de modeafdeling lees ik nu...
Op deze luchtfoto uit 1982 is er van het theater niet veel meer te zien (rechtsboven):
http://i55.tinypic.com/3326lic.jpg
bron: www.haagsebeeldbank.nl
peterdrijver February 14th, 2011, 08:29 PM Die witte bak is de oude zaal met toneel!
Gebouw is trouwens gebouwd als markthal. Na 1 jaar failliet...
24-Seven February 14th, 2011, 09:40 PM Oke, nu zie ik het pas. Dat gebouw kan ik me inderdaad herinneren. Dacht altijd dat het bij de expeditie hoorde...
ikops February 14th, 2011, 10:17 PM Wat is er eigenlijk in de loop der tijd toch veel gesloopt.
24-Seven February 14th, 2011, 11:07 PM Wat is er eigenlijk in de loop der tijd toch veel gesloopt.
Aan de andere kant hoort dat ook bij het ontwikkelen van een stad. Op de Oudezijds in Amsterdam (volgens mij het oudste stukje centrum) hebben voorheen ook andere pandjes gestaan, of boerderijen. En ook de huidige situatie heeft niet het eeuwige leven... Maar sloop alleen wat kreupel is en geen briljanten, omwille van het grote geld.
Randwijker February 24th, 2011, 05:00 PM Lees ik toch ergens dat de Nieuwe Haagsche Passage uitkomt op de Grote Marktstraat tegenover de hoofdingang van de Bijenkorf. Zit ik dat mooie filmpje te kijken op You Tube en wat zie ik? Je komt uit op de laatste etalage ruit van de Bijenkorf en die sluikse doorgang naar de HEMA/Albert Heijn.
Gemiste kans ook nog.
Wat een gedrocht. Delftsblauwe tegeltjes op de gevel...
Eten alle Zwitsers dit op hun brood? http://www.appiehein.com/112-1495-home/strooikaas-zwitsers.jpg
peterdrijver February 24th, 2011, 10:46 PM geska glarus
The Hague Rules March 15th, 2011, 06:05 PM Jullie ook iets opgevallen de afgelopen dagen?
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2011/03/14/1833081/groen-fukushima-moet-tot-nadenken-aanzetten_5_460x0.jpg
South Axis March 15th, 2011, 06:12 PM Is altijd de gevel geweest aan een binnenterrein. Na de sloop van de straatwanden en het Scala theater werd het een zichtbare gevel. Toen de gemeente verguning heeft gegeveen tot het bouwen van die oer-onhandige laagbouw was het eigenlijk een 'voorgevel' geworden. Onbegrijpelijk, want Wagenstraat en Gedempte Gracht zouden enorm veel opknappen van de aanleg van straatwanden in de rooilijn daar. 2 en 3 lagen met kap!
Is dat niet ongeveer de plek waar deze monsterlijke uitbreiding ooit moest komen te staan?
http://i51.tinypic.com/25svpti.jpg
peterdrijver March 15th, 2011, 06:29 PM Waar heb je die vandaan? Stadhuisontwerp van Kramer? Toren staat op de Hema-locatie, want je ziet in aanzicht de entree aan de Wagenstraat en de personeelsentree rechts.
PS ons bureau heet naar dit theater trouwens.
24-Seven March 15th, 2011, 06:42 PM zoiets staat in Milaan. Geen succes...
Quintana March 15th, 2011, 08:06 PM Jullie ook iets opgevallen de afgelopen dagen?
http://s1.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2011/03/14/1833081/groen-fukushima-moet-tot-nadenken-aanzetten_5_460x0.jpg
Dat Schumi-ontwerp kan wel een meltdowntje gebruiken.
Niyyu March 16th, 2011, 02:37 AM Schitterend gevonden :D
Fabian2412 March 16th, 2011, 10:15 AM ^^Inderdaad:)
'Fukushima passage' is ook meteen de nieuwe naam.
Slagathor March 16th, 2011, 11:34 AM Jullie ook iets opgevallen de afgelopen dagen?
:lol::lol::lol: God de koffie kwam bijna door m'n neus weer naar buiten, man :D
seb.nl March 16th, 2011, 02:15 PM hahahahaha gast :P
Batista12 March 16th, 2011, 04:03 PM LOL
South Axis March 17th, 2011, 09:25 PM Waar heb je die vandaan? Stadhuisontwerp van Kramer? Toren staat op de Hema-locatie, want je ziet in aanzicht de entree aan de Wagenstraat en de personeelsentree rechts.
PS ons bureau heet naar dit theater trouwens.
Haha ja dat had ik inmiddels door ;)
Maar ik was echt onder de indruk dat dit de uitbreiding van de bijenkorf moest voorstellen, inderdaad wel door Peter Kramer ja, en volgens mij stond er ooit 80m vermeld.
Is dit dan niet het oude (niet uitgevoerde ontwerp) voor het stadhuis, op de locatie waar nu "The Sting" zit?
http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/247853372.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1300390681&Signature=rUYlmZhbfPQrZMRC7jYJ%2FfR1Tfc%3D
Uplander March 17th, 2011, 11:49 PM Jullie ook iets opgevallen de afgelopen dagen?
:)
Blauw is ook de kleur van de kerncentralebouwer in Borssele www.delta.nl (http://www.delta.nl/over_DELTA/kernenergie/DELTA_wil_tweede_kerncentrale_bouwen/)
EuroMaster March 18th, 2011, 11:44 AM Plagiaat! ;)
Bij een kerncentrale is dat ontwerp nog wel geinig, maar zoiets zet je toch niet in de binnenstad weg. Het ontwerp ziet er al een beetje gesmolten uit trouwens.
wattman April 25th, 2011, 08:52 PM In januari zijn de winkels in het complex tussen Spuistraat en Grote Marktstraat dichtgegaan. Ik zag vandaag dat een deel van het "Grand Bazar" weer geopend was en in gebruik is bij dezelfde kledingzaak die er eerst in zat (deze had inmiddels een andere winkel verderop in de Spuistraat geopend). Is er soms vertraging in het afgeven van de vergunningen voor de nieuwbouw?
Slagathor April 26th, 2011, 09:56 AM Ik denk zoiets. Het viel mij afgelopen zaterdag ineens ook op. De schuttingen zijn weg, de straat is weer dichtgemaakt en er zitten weer winkels in het pand. Heel vreemd.
jelger April 26th, 2011, 01:12 PM Lijkt op stagnatie in verdere vernieuwing centrum. Zie dat steeds meer bouwplannen uitgesteld of zelfs afgeblazen zijn. Zou wel jammer zijn.
Tweety April 26th, 2011, 04:22 PM Zoiets doe je niet als de bouwvergunning een paar weken vertraagd is, maar alleen als je voorziet dat het nog wel eens even kan gaan duren voordat je begint. Bijvoorbeeld omdat je de financiering niet rondhebt of nog geen afzet hebt gevonden.
ikops April 26th, 2011, 04:26 PM Dit is nu één van die projecten waarvan ik het zo erg nog niet zou vinden indien deze niet door zou gaan.
The Hague Rules April 26th, 2011, 04:38 PM Tja, het zou ook wel zeer ongepast zijn om het project alsnog door te laten gaan in deze hoedanigheid...
http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2011/201103/20110314/japan.kerncentrale.fukushima.problemen.425.jpg
Terwijl we inmiddels allemaal dondersgoed weten dat het er zo uitziet...
http://s2.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2011/03/30/1849703/greenpeace-wil-uitbreiding-evacuatiezone-rond-fukushima_5_460x0.jpg
Michiel April 26th, 2011, 09:24 PM Zoiets doe je niet als de bouwvergunning een paar weken vertraagd is, maar alleen als je voorziet dat het nog wel eens even kan gaan duren voordat je begint. Bijvoorbeeld omdat je de financiering niet rondhebt of nog geen afzet hebt gevonden.
Hopelijk komt de financiering nooit rond. :devil:
ikops April 26th, 2011, 09:31 PM Is de crisis toch nog ergens goed voor.
Michiel June 8th, 2011, 11:26 PM Er zit blijkbaar toch nog leven in:
Multi Vastgoed realiseert 65.000 m2
06-06-2011 | Laatst gewijzigd: 06-06-2011
Multi Vastgoed realiseert tot juni 2012 drie multifunctionele projecten met in totaal 65.000 m2, waarvan bijna 40.000 m2 winkelruimte. Het gaat om twee binnenstedelijke projecten: de Nieuwe Haagse Passage in Den Haag en de tweede fase van het Stadskwartier in Nieuwegein. Het derde project is Groeneweg in de Utrechtse wijk Lombok, aan de rand van de binnenstad.
Samen met AM nam Multi zeer recent het aandeel van ING over in de ontwikkeling van de Nieuwe Haagse Passage. Multi heeft nu een meerderheidsbelang in de ontwikkelingscombinatie Spuimarkt en is samen met AM verantwoordelijk voor de realisatie. De Nieuwe Haagse Passage verbindt de Grote Markstraat en de Spuistraat en sluit aan op de bestaande Haagse Passage. Het project omvat ook een hotel.
In de binnenstad van Nieuwegein verdubbelt de komende jaren het winkeloppervlak tot in totaal 56.000 m2. In september wordt de eerste fase geopend, aansluitend begint de bouw van de tweede fase. Die omvat ook woningen en een parkeergarage. In 2013 is de realisatie van een van de grootste binnenstedelijke ontwikkelingen in Nederland een feit.
bron: Vastgoedmarkt (http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2011/06/06/multi-vastgoed-realiseert-65000-m2)
The Hague Rules June 30th, 2011, 12:39 PM De sloopwerkzaamheden voor de Nieuwe Haagse Passage in het centrum van de stad beginnen naar verwachting in september.
Dat heeft een woordvoerder van projectontwikkelaar Multi Vastgoed donderdag aangekondigd. Het voormalige pand van Marks & Spencer tussen de Grote Marktstraat en de Spuistraat gaat tegen de vlakte en maakt plaats voor een moderne passage die in het verlengde komt te liggen van de oude, klassieke Passage.
De Nieuwe Passage biedt onder meer ruimte aan winkels, horeca, een hotel en een daktuin. Het ontwerp is gemaakt door de Frans-Zwitserse architect Bernard Tschumi, die zich liet inspireren door Hollandse luchten en Delfts Blauw.
De voorbereidingen voor de sloop beginnen al in augustus. In september 2014 staat de opening van de Nieuwe Passage gepland.
Bron: westonline.nl
"moderne passage"... wat nou modern? Het is een oude lelijke kutkoe gemaakt van Ministeck uit de jaren ´70
http://netzspannung.org/cat/servlet/CatServlet/$files/140265/Games_Foto_Ministeck_2.JPG
En, wat nou "de voorbereidingen beginnen al in augustus"... Geef nou maar gewoon toe dat het hele project nu al jaren vertraging heeft opgelopen. Dit project stond al ergens begin jaren 2000 op de planning. Men hoefde slechts een manteltje te ontwerpen. ELF jaar wachten op dit flutontwerp is wel erg lang hè! En dan is er nog geen steen afgebroken en dan zeggen we zonder enige gene dat de voorbereidingen al in augustus 2011 zullen beginnen. Schandalig!
Vincen1 August 29th, 2011, 06:21 PM Bericht op architectenweb.nl
http://architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=26982
Realisatie Nieuwe Haagse Passage van start
29-8-2011 - 16:29
Dit najaar wordt gestart met de ontwikkeling van de Nieuwe Haagse Passage. Het door Bernard Tschumi en T+T Design ontworpen gebouw vormt een nieuwe verbinding tussen de Grote Marktstraat en de Spuistraat. In het opvallende pand komen winkels, horecagelegenheden en een hotel.
Dat maakten ontwikkelaars Multi Vastgoed en AM maandag bekend. In oktober start de sloop van het voormalige onderkomen van Marks & Spencer. Op dezelfde locatie komt in 2014 een multifunctioneel winkelgebouw met een betegelde ‘amoebegevel’. Tschumi heeft zich voor het ontwerp laten inspireren door Hollandse luchten en Delfts blauw.
De Nieuwe Haagse Passage (NHP) valt samen met het Rabbijn Maarssenplein en het Spuimarktgebouw onder de binnenstadsontwikkeling Spuikwartier. De Grote Markststraat wordt herontwikkeld tot een winkelboulevard.
De passage door het NHP-gebouw sluit aan op winkelcomplex De Haagse Paasage. De nieuwe passage krijgt een vijftien meter hoge glazen kap. Met de realisatie van de ongeveer 10.000 vierkante meter omvattende NHP is een bedrag van tachtig miljoen euro gemoeid.
Haagse Dave August 29th, 2011, 06:27 PM 80 miljoen en dan zo'n Haags onwaardige flutgevel. Ik snap echt niet dat hier niemand tegen in het verweer komt. Er wordt tegen van alles en nog wat beroep aangetekend maar dit laten ze ongemoeid. Onbegrijpelijk.
Xoem August 29th, 2011, 10:08 PM Nou, een bericht er boven zou er begonnen worden in augustus, dat is nu dus alweer oktober geworden, met een beetje mazzel wordt het nog heel vaak uitgesteld..
The Hague Rules August 29th, 2011, 10:31 PM Bericht op architectenweb.nl
http://architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=26982
Realisatie Nieuwe Haagse Passage van start
29-8-2011 - 16:29
Dit najaar wordt gestart met de ontwikkeling van de Nieuwe Haagse Passage. Het door Bernard Tschumi en T+T Design ontworpen gebouw vormt een nieuwe verbinding tussen de Grote Marktstraat en de Spuistraat. In het opvallende pand komen winkels, horecagelegenheden en een hotel.
Dat maakten ontwikkelaars Multi Vastgoed en AM maandag bekend. In oktober start de sloop van het voormalige onderkomen van Marks & Spencer. Op dezelfde locatie komt in 2014 een multifunctioneel winkelgebouw met een betegelde 'amoebegevel'. Tschumi heeft zich voor het ontwerp laten inspireren door Hollandse luchten en Delfts blauw.
De Nieuwe Haagse Passage (NHP) valt samen met het Rabbijn Maarssenplein en het Spuimarktgebouw onder de binnenstadsontwikkeling Spuikwartier. De Grote Markststraat wordt herontwikkeld tot een winkelboulevard.
De passage door het NHP-gebouw sluit aan op winkelcomplex De Haagse Paasage. De nieuwe passage krijgt een vijftien meter hoge glazen kap. Met de realisatie van de ongeveer 10.000 vierkante meter omvattende NHP is een bedrag van tachtig miljoen euro gemoeid.
Armoedegevel!
Haagse Dave August 29th, 2011, 10:46 PM :lol:
Joz August 30th, 2011, 12:54 PM Vandaag op de site van InfoThuis:
Nieuwe Haagse Passage in centrum
Multi Vastgoed en AM starten in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag de realisatie van het project de Nieuwe Haagse Passage in de binnenstad van Den Haag. Het plan omvat ca.10.500 vierkante meter winkels en het Suite Novotel met 118 kamers (onderdeel van Accor Hotels.) Medio oktober 2011 wordt begonnen met de sloop van het voormalig gebouw van Marks & Spencer. De oplevering staat gepland in het voorjaar van 2014.
De Nieuwe Haagse Passage maakt een kwalitatief hoogwaardige verbinding tussen de Grote Marktstraat en de Spuistraat en sluit naadloos aan op de bestaande Haagse Passage.
De Nieuwe Haagse Passage wordt het volgende hoogtepunt van de grootschalige vernieuwingsoperatie rond de Grote Marktstraat, van oudsher een belangrijke doorgaande route met prestigieuze winkelketens en een hoog voorzieningenniveau. De gemeente Den Haag en Ontwikkelingsmaatschappij Spuimarkt zorgden eerder al voor realisatie van diverse grote projecten in het centrum zoals de aanleg van de tramtunnel, de realisatie van het Rabbijn Maarsenplein en het Spuimarkt gebouw. De laatste twee projecten vallen tezamen met de Nieuwe Haagse Passage onder de binnenstadsontwikkeling Spuikwartier. Met de herinrichting van de Grote Marktstraat tot winkelboulevard zal binnenkort worden begonnen.
bron (http://www.infothuis.tv/index.php?s=3&c=39827)
jelger August 30th, 2011, 02:43 PM Twee en een half jaar??? Kan dat niet iets sneller?
Xoem August 30th, 2011, 02:53 PM Ik denk dat er rekening gehouden wordt met het feit dat sommige bouwvakkers ook zullen weigeren zo'n gevel te bouwen. Ook een bouwvakker heeft zo z'n grenzen.
Haagse Dave August 30th, 2011, 04:52 PM weigerbouwvakkers.
Joz August 30th, 2011, 05:26 PM Nog een (veel) uitgebreider persbericht hierover, biedt weer wat nieuwe info:
Den Haag, Gouda, Nieuwegein, 29 augustus 2011
Multi en AM starten realisatie nieuwe Haagse Passage in centrum Den Haag
Multi Vastgoed en AM starten in nauwe samenwerking met de gemeente Den Haag de realisatie van het project de
Nieuwe Haagse Passage in de binnenstad van Den Haag. Het plan omvat ca.10.500 m² winkels en het Suite Novotel
met 118 kamers (onderdeel van Accor Hotels.) Medio oktober 2011 wordt begonnen met de sloop van het voormalig
gebouw van Marks & Spencer. De oplevering staat gepland in het voorjaar van 2014.
nieuwe Haagse Passage
De Nieuwe Haagse Passage maakt een kwalitatief hoogwaardige verbinding tussen de Grote Marktstraat en de
Spuistraat en sluit naadloos aan op de bestaande Haagse Passage.
grootschalige vernieuwingsoperatie
De Nieuwe Haagse Passage wordt het volgende hoogtepunt van de grootschalige vernieuwingsoperatie rond de
Grote Marktstraat, van oudsher een belangrijke doorgaande route met prestigieuze winkelketens en een hoog
voorzieningenniveau. De gemeente Den Haag en Ontwikkelingsmaatschappij Spuimarkt zorgden eerder al voor
realisatie van diverse grote projecten in het centrum zoals de aanleg van de tramtunnel, de realisatie van het Rabbijn
Maarsenplein en het Spuimarkt gebouw. De laatste twee projecten vallen tezamen met de Nieuwe Haagse Passage
onder de binnenstadsontwikkeling Spuikwartier. Met de herinrichting van de Grote Marktstraat tot winkelboulevard zal
binnenkort worden begonnen.
Positie in regio verbeteren
De winkelformules in de Nieuwe Haagse Passage zullen een mix vormen van nationale en internationale
toonaangevende retailers. The Sting en Parfumerie Douglas zijn reeds gecontracteerd. Daarnaast keren Intertyoys
en Miss Etam terug. Door deze ontwikkeling zal de binnenstad haar positie ten opzichte van diverse grootschalige
winkelcentra in de Haagse regio verder versterken, maar ook haar positie als hoteldestinatie verbeteren voor nationale
en internationale reizigers.
transparant gebouw
Het concept voor de Nieuwe Haagse Passage is van T+T Design, het in-house ontwerpbureau van Multi Vastgoed.
Architect Bernard Tschumi heeft het concept verder uitgewerkt en heeft een licht, open en transparant gebouw
ontworpen. De passage krijgt een glazen kap van vijftien meter hoog. De bouw is in handen van Aannemings
Maatschappij J.P. van Eesteren.
investering
ASR Vastgoed Vermogensbeheer is eigenaar van de winkels. Accor Hotels Nederland is eigenaar van het hotel. Hier
zullen zij het eerste Suite Novotel van Nederland vestigen, een 4-sterren hotel dat uitermate geschikt is voor langere
hotelverblijven. Met de realisatie van de Nieuwe Haagse Passage is een investering gemoeid van ca. 80 miljoen euro.
Lees hier verder... (http://www.dhnc.nl/files/Multi_en_AM_starten_realisatie_Nieuwe_Haagse_Passage_in_centrum_Den_Haag.pdf)
ikops August 30th, 2011, 05:35 PM maar ook haar positie als hoteldestinatie
hoteldestinatie? wat de neuk is dat voor een woord?
Joz August 30th, 2011, 05:36 PM Jep, onder andere. 't Gebouw wordt ruim genoeg, met binnentuin en -terras en vanalles...
Haagse Dave August 30th, 2011, 06:11 PM hoteldestinatie? wat de neuk is dat voor een woord?
:lol:
Quintana August 30th, 2011, 07:45 PM Vooral de aanwezigheid van een exclusieve drogist als Douglas en een high end speelgoedwinkel als Intertoys zal deze passage de evenknie maken van zijn 19e eeuwse tegenhanger....
The Hague Rules August 30th, 2011, 07:57 PM hoteldestinatie? wat de neuk is dat voor een woord?
Een hotelboot wellicht? :dunno:
http://lh4.ggpht.com/-WMVJ_D9gZlY/S_uEBiRm-gI/AAAAAAAAYjQ/vNeJj00gKwg/destinatie821052010aldhof.jpg
Bron (http://picasaweb.google.com/lh/photo/e1Cjz16glVBfolXaMoa5eA?feat=blogger)
Michiel August 30th, 2011, 08:05 PM De Spuistraat en Venestraat zien er wel vreselijk uit met die bestrating van betonnen platen. Die zullen dus ook wel 2,5 jaar blijven liggen.
Tweety August 30th, 2011, 08:09 PM Ik weet niet wat ik erger vind, die betonnen platen of die tegels die ze blijkens de proefvakken ooit in de Grote Marktstraat willen neerleggen.
Haagse Dave August 30th, 2011, 08:18 PM Ik weet niet wat ik erger vind, die betonnen platen of die tegels die ze blijkens de proefvakken ooit in de Grote Marktstraat willen neerleggen.
Idd. Volgens mij wordt je helemaal :nuts: als die tegels er massaal liggen.
The Hague Rules August 30th, 2011, 11:21 PM http://img823.imageshack.us/img823/1489/koeboe.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/823/koeboe.jpg/)
Haagse Dave August 30th, 2011, 11:23 PM Zo vind ik het wel wat hebben.
ikops August 30th, 2011, 11:24 PM Ik ook eigenlijk.
peterdrijver September 1st, 2011, 08:34 PM "iets blauws"?
(waar is blauw eigenlijk?)
marcobruls September 1st, 2011, 08:38 PM Die was het afgelopen jaar verantwoordelijk voor de groeispurt van Salzburg.........heeft ze eigenlijk ooit nog die fotos van haar New York trip gepost?.....5 jaar geleden ofzo....
emmer September 3rd, 2011, 12:59 PM De sloop is begonnen:
http://i779.photobucket.com/albums/yy72/emmer1500/20110903pas1.jpg
http://i779.photobucket.com/albums/yy72/emmer1500/20110903pas2.jpg
Fabian2412 September 3rd, 2011, 01:24 PM Bedankt voor de foto's:)
seb.nl September 4th, 2011, 12:09 AM Polietiebewaking na het lezen van de reacties hier? :P
marcobruls September 4th, 2011, 01:51 AM Haha :)
EPA001 September 4th, 2011, 03:25 PM De sloop is begonnen:
Men pakt het voortvarend aan. :)
Beholder September 22nd, 2011, 09:00 PM De luifels zijn reeds verdwenen, de duiven niet...:
http://img3.imageshack.us/img3/7880/pict0112kc.jpg
Skyscrapercitizen September 24th, 2011, 11:09 PM Zie dit nu pas voor het eerst, totaal ongepast op deze plek. Modern moet best kunnen, maar er staan hier prachtige gebouwen in de omgeving. Maar goed hier is al veel over gezegd. :)
peterdrijver September 25th, 2011, 09:30 AM De luifels zijn reeds verdwenen, de duiven niet...:
http://img3.imageshack.us/img3/7880/pict0112kc.jpg
Dit gebouw heeft wel iets stoers –meer als een pakhuis of entrepotdok– in plaats van een warenhuis voor parfums, liflafjes en gemseleren handschoenen.
Sky HI September 25th, 2011, 09:48 AM Ik vind het niet onaardig, heeft wel iets aparts en modern ja. Wel weer jammer dat er jaren lang een grote bouwput is. Je kunt nu al haast niet lopen op zaterdag door de Grote Marktstraat als je niet omver door fietsers gereden wilt worden. Door de bouwafzetting is er nu bijna geen plaats meer voor voetgangers en fietsers.
Mijn hoop is vooral gevestigd dat men eens iets aan het V&D gebouw ernaast wat gaan doen. Niet een heel gebouw, maar een betere gevel ipv de armoedige troep nu. Geldt ook voor ASTA en aan de overkant het Min. van Defensie en die oude meuk ernaast. Onwaardig voor een stad als Den Haag.
Ik was gisteren in Antwerpen en uiteraard ook op de Meir. Dan word ik toch wel jaloers. En dan de pretenties die je wel eens hoort om van de Grote Marktstraat een winkelstraat van allure te maken. Ja misschien als ze tot 2085 hebben.
The Hague Rules September 25th, 2011, 01:16 PM De Grote Marktstraat kan zoveel beter. Door dit soort lompe dozen neer te zetten, mis je gewoon een goede lijn met mooie gevels. Sinds de oplevering van de nieuwe Spuimarkt erger ik me bijvoorbeeld aan het gapende gat met de (rol)trappen. Veel te groot, onnodig en ronduit onpraktisch. Het ooit -vermoedelijk in één nacht opgetrokken- gebouw naast Peek en Cloppenburg is ook zo'n voorbeeld van hoe het dus niet moet. Wat een droevenis. En van het betonmonster V&D... moet er misschien nog een oude sateliet op de aarde storten? Dan is dat een mooie plek.
peterdrijver September 25th, 2011, 04:30 PM Pas op je woorden: het gebouw naast Peek&Cloppenburg is ontworpen door de voorzitter van de haagse welstandscommissie, Rainer Bullhorst. Hij liet zich 'inspireren' door de Bijenkorf. Dat zie je toch zo?
Slagathor September 25th, 2011, 04:43 PM Pas op je woorden: het gebouw naast Peek&Cloppenburg is ontworpen door de voorzitter van de haagse welstandscommissie, Rainer Bullhorst. Hij liet zich 'inspireren' door de Bijenkorf. Dat zie je toch zo?
http://gettingtozen.com/wp-content/uploads/2010/09/manHandsOnHead.jpg
Kluns September 26th, 2011, 09:22 AM Interessant, ik vind het gebouw naast Peek & Cloppenburg niet bepaald het slechtste gebouw van de Grote Marktstraat. Het probeert wel degelijk een relatie aan te gaan met de Bijenkorf door het materiaalgebruik en de detaillering van de raampartijen. Niet dat er niets op aan te merken is - waar het met name mis gaat is volgens mij bij de plint - maar in vergelijking met het ontwerp voor de Verlengde Passage is een zorgvuldig ontworpen gebouw dat rekening houdt met zijn omgeving.
peterdrijver September 26th, 2011, 10:33 AM oorspronkelijk had het plan erkertjes van koud gebogen glas waarmee de parallel met de Bijenkorf iets letterlijker was. Die bleken technisch helaas niet te kunnen. Wat ik jammer vind is dat de tgels het tot een bekleed gebouw maken waar Bijenkorf en Peek & Cloppenburg massieve gebouwen zijn. Het gebouw gaat het meeste mis op en om de hoek in de steeg vind ik.
sergiogiorgini September 26th, 2011, 02:44 PM Interessant, ik vind het gebouw naast Peek & Cloppenburg niet bepaald het slechtste gebouw van de Grote Marktstraat. Het probeert wel degelijk een relatie aan te gaan met de Bijenkorf door het materiaalgebruik en de detaillering van de raampartijen. Niet dat er niets op aan te merken is - waar het met name mis gaat is volgens mij bij de plint - maar in vergelijking met het ontwerp voor de Verlengde Passage is een zorgvuldig ontworpen gebouw dat rekening houdt met zijn omgeving.
Dan leg je de lat wel heel erg laag. Grote Marktstraat-laag. De architect heeft iets gepoogd, hij had goede intenties, maar ik vind het resultaat wel heel erg mislukt. Je doet een gebouw als de Bijenkorf of Peek & Cloppenburg geen eer aan door er een goedkope doos naast te zetten en dan met golfkarton en plakplastic proberen de gevel heel globaal na te bootsen.
En het zijn nota bene modernistische gebouwen. Ik begrijp de angst met het nabouwen van neoclassisisme etc., maar het moet toch mogelijk zijn om een mooie, niet-goedloop-lijkende middenweg te vinden tussen moderne architectuur en wat Peek & Cloppenburg ook is.
Ik vraag me af waar de Bijenkorf voor kiest wanneer het eindelijk besluit om uit te breiden aan de Gedempte Grachtzijde...
Kluns September 26th, 2011, 02:56 PM Dat van die tegels ben ik me je eens: oranjekleurige bakstenen waren beter geweest. Dat van die hoek weet ik niet zo vanuit mijn bureaustoel; een mooie ronding was misschien idd beter geweest.
Zelf blijf ik die winkelpuien het ergst vinden: de staande delen zijn veel te iel. Een monumentalere uitvoering zoals bij het Peek & Cloppenburg-gebouw of een kleine luivel als bij de Bijenkorf zouden hier niet misstaan hebben.
Maar ja, dit zijn details is vergelijking met het gedrocht van Tschumi....
peterdrijver September 26th, 2011, 11:45 PM Tschumi blijft on-be-grij-pe-lijk. En niemand lijkt het wat te deren –of dat met ons hier te delen. Wat mankeert ons :)?
The Hague Rules September 27th, 2011, 08:56 AM ^^ Gezond verstand met helicopterview, oog voor detail, respect voor historie en omgeving? :dunno:
Vincen1 October 7th, 2011, 06:01 PM Even een vraagje, ik heb geen plattegronden op dit forum kunnen vinden (ook niet ergens anders) En ik vraag me af of er een weer een groot open stuk blijft rechts naast het gebouw. Zo oogt het namelijk op de render. Dit zou natuurlijk zo kunnen voor de expeditie, of om het steegje open te houden. Maar misschien hebben ze de voorliggende bebouwing transparant gelaten om het meer zichtbaar te houden (zo oogt het niet). Maar ik zie weinig reden om het oppervlak niet maximaal te benutten.
http://img823.imageshack.us/img823/1489/koeboe.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/823/koeboe.jpg/)
Sky HI October 7th, 2011, 07:38 PM Ik meen van wel met een hek ervoor zoals op de render. En volgens mij ook als doel voor de expeditie. Ik had ook graag een andere oplossing gezien met een doorgaande plint met winkels. Bovendien ziet het pand/gevel van de V&D er niet uit. Maar wie weet wordt daar binnen een aantal jaar gelijk ook wat aan gedaan.
Top is het niet maar iig beter zoals de situatie was.
Koen Acacia October 7th, 2011, 08:13 PM Nee, het is helemaal niet beter dan het was.
Dat lege stuk dat kwam doordat de V&D dwarslag en deze straat eigenlijk als een expeditiestraat behandelde, en dat wordt hierdoor echt alleen maar sterker gemaakt.
Dit maakt de boel gewoon veel erger. Klaar uit.
ikops October 7th, 2011, 08:14 PM Nog erger? Ik houd mijn hart vast.
Sky HI October 7th, 2011, 08:22 PM Nee, het is helemaal niet beter dan het was.
Dat lege stuk dat kwam doordat de V&D dwarslag en deze straat eigenlijk als een expeditiestraat behandelde, en dat wordt hierdoor echt alleen maar sterker gemaakt.
Dit maakt de boel gewoon veel erger. Klaar uit.
Doe niet zo dramatisch, die pisgoot was een succes.
Koen Acacia October 8th, 2011, 09:07 AM Doe niet zo dramatisch, die pisgoot was een succes.
Die pisgoot was tijdelijk, hiermee wordt hij permanent gemaakt.
Sky HI October 8th, 2011, 11:32 AM Ze gaan er nu een hek voor zetten. Dan is het nog steeds een goot, maar dan zonder de lucht van pis:)
Ik vind het natuurlijk ook dat het zo een waardeloze oplossing is. Dat ze niet netjes een brug kunnen maken over de zo meteen getrokken rotte kies. Het is gewoon hokjesgeest van de V&D.
Den Haag heeft zijn mooie stukken, maar in ons winkelhart de Grote Marktstraat en het Spui is nog veel te verbeteren.
The Hague Rules October 8th, 2011, 12:52 PM Ze gaan er nu een hek voor zetten. Dan is het nog steeds een goot, maar dan zonder de lucht van pis:)
Ik vind het natuurlijk ook dat het zo een waardeloze oplossing is. Dat ze niet netjes een brug kunnen maken over de zo meteen getrokken rotte kies. Het is gewoon hokjesgeest van de V&D.
Den Haag heeft zijn mooie stukken, maar in ons winkelhart de Grote Marktstraat en het Spui is nog veel te verbeteren.
En juist dat is het probleem, er komen steeds geen verbeteringen. Het zijn slechts verruilingen van misbaksels.
Koen Acacia October 9th, 2011, 06:06 AM Ze gaan er nu een hek voor zetten. Dan is het nog steeds een goot, maar dan zonder de lucht van pis:)
Ben ik het wel mee eens. Ik geloof dat ik inderdaad aan het overdrijven was, maar het is ook zo dom dit. Zo'n prachtige kans, ze hebben die bal gewoon voor open doel liggen, en dan doen ze dit!
sqm October 9th, 2011, 08:05 AM Nog steeds geen nieuw ontwerp?
Xoem October 12th, 2011, 10:29 AM En juist dat is het probleem, er komen steeds geen verbeteringen. Het zijn slechts verruilingen van misbaksels.
Volgens een artikel in papieren AD is het nog steeds de bedoeling dat begin volgend jaar het Sijthoff pand gerenoveerd gaat worden en het tegenoverliggende pand gesloopt wordt. (Artikel ging over klagende ondernemers die overlast verwachten door alle op stapel staande bouwprojecten in de Grote Marktstraat).
Vincen1 October 13th, 2011, 03:00 PM Hmmm... het is dus inderdaad een binnenplaatsje met een hek ervoor. Met een beetje pech levert dat zicht op verrommeling door dozen en rolcontainers. Of hoekjes waar de wind zwerfvuil verzameld.
Ik hoef het hier niet uit te leggen, maar het is toch wel bizar dat niemand bedacht heeft dat je dit stukje A-lokatie gewoon kunt bebouwen door de begane grond een portaalconstructie en garagedeuren te geven. De aangrenzende bebouwing heeft zelfs net eens ramen aan deze zijde. Geen vreemd gat én het levert geld op, win-win situatie zou ik zeggen.
Vincen1 October 13th, 2011, 03:09 PM Deze afbeelding komt van Schumi's website http://www.tschumi.com/projects/65/
Maar dit makes ook niet veel sense. Enerzijds blijft het dus een steeg en deze steeg wordt verbreed aan de grote marktstraat. En vervolgens komt er een hek voor.
http://www.tschumi.com/media/files/02254.jpg
Slagathor October 13th, 2011, 03:13 PM Hmmm... het is dus inderdaad een binnenplaatsje met een hek ervoor. Met een beetje pech levert dat zicht op verrommeling door dozen en rolcontainers. Of hoekjes waar de wind zwerfvuil verzameld.
Ik hoef het hier niet uit te leggen, maar het is toch wel bizar dat niemand bedacht heeft dat je dit stukje A-lokatie gewoon kunt bebouwen door de begane grond een portaalconstructie en garagedeuren te geven. De aangrenzende bebouwing heeft zelfs net eens ramen aan deze zijde. Geen vreemd gat én het levert geld op, win-win situatie zou ik zeggen.
Dat stuk grond hoort gewoon bij de V&D, dacht ik. En die hebben 0,0 interesse in enige vorm van renovatie of nieuwbouw. Dus mogen wij nog een paar decennia tegen die lelijk doos aankijken.
Vincen1 October 13th, 2011, 03:45 PM Oh, op zo een manier, die houden dat natuurlijk vast als optie voor de toekomst. De verkaveling werd me niet direct duidelijk van het kaartje. Er zit daarop een hoekje in het blok achter het gat, maar het hoge gebouw dat daar staat loopt juist door.
Overigens. Afgezien van de weinig verfijnde gevel ben ik niet geheel negatief over het project. Het idee van een doorsteek is wel wat, ook al houd ik niet van de galm en drukke 'binnengevoel' van winkelcentra. En de renders een eindje terug in het topic zien nogal abstract maar niet verkeerd uit. Ik denk dat het echt de materialisering zal zijn die het kan maken of breken. De gevel kan daardoor mogelijk zelfs beter worden, omdat ik een versobering van de rondingen verwacht.
24-Seven October 13th, 2011, 03:57 PM Voor wat betreft de nieuwe infrastructuur is er niks mis met het plan. Het is juist de gevel die het Haagse Forum doet walgen. In de Grote Marktstraat bevindt zich straks de grootste binnenstebuiten gekeerde badkamer van Nederland... gesponsord door 'Koetjesreep'
Vincen1 October 13th, 2011, 04:10 PM Ik weet het... Maar met een beetje geluk vindt er een versobering plaats waardoor het wat minder onnozel wordt.
Maar het zal geen schoonheid worden. EDIT het worden dus keramische tegeltjes, dat belooft niet veel goeds. De versobering zit dus al in het originele ontwerp inbegrepen :D
24-Seven October 13th, 2011, 04:58 PM Ik weet het... Maar met een beetje geluk vindt er een versobering plaats waardoor het wat minder onnozel wordt.
Maar het zal geen schoonheid worden. EDIT het worden dus keramische tegeltjes, dat belooft niet veel goeds. De versobering zit dus al in het originele ontwerp inbegrepen :D
Carel Weeber is met pek & veren de stad uitgejaagd omwille van al dat keramisch-moois, komt nu deze gast met dit briljante plan...
Koen Acacia October 14th, 2011, 07:01 AM Oh, op zo een manier, die houden dat natuurlijk vast als optie voor de toekomst. De verkaveling werd me niet direct duidelijk van het kaartje. Er zit daarop een hoekje in het blok achter het gat, maar het hoge gebouw dat daar staat loopt juist door.
Overigens. Afgezien van de weinig verfijnde gevel ben ik niet geheel negatief over het project. Het idee van een doorsteek is wel wat, ook al houd ik niet van de galm en drukke 'binnengevoel' van winkelcentra. En de renders een eindje terug in het topic zien nogal abstract maar niet verkeerd uit. Ik denk dat het echt de materialisering zal zijn die het kan maken of breken. De gevel kan daardoor mogelijk zelfs beter worden, omdat ik een versobering van de rondingen verwacht.
Klopt, die doorsteek blijft de verbetering. Helaas is dat ook de enige verbetering van het hele project.
Momo1435 October 15th, 2011, 07:36 PM Vandaag
http://img59.imageshack.us/img59/217/img1289gn.jpg
http://img502.imageshack.us/img502/4402/img1290m.jpg
Joz October 17th, 2011, 06:14 PM Ze hebben de bouwschutting nu aangekleed; best leuk gedaan moet ik zeggen. Geeft niet alleen de nieuwbouw weer, maar ook hoe de Grote Marktstraat eruit gaat zien met de nieuwe hangende verlichting e.d. :)
Beholder October 17th, 2011, 09:29 PM De linker gele arm was ingeklapt, rekte zich even voor de foto uit; kortom morgen kan die meteen aan de slag:
http://img717.imageshack.us/img717/5592/dscf0139n.jpg
Slagathor October 17th, 2011, 09:41 PM Zo'n grote sloopkogel d'r aan en even flink in het rond zwaaien. Overal prijs.
peterdrijver October 17th, 2011, 10:02 PM :)
The Hague Rules October 17th, 2011, 10:22 PM :D :lol: :hahaha: :popcorn: :carrot: :okay: :colgate: :happy:
:hilarious :rofl:
ikops October 17th, 2011, 11:00 PM Verdomme ja, als ik kraanmachinist was dan waande me ik in het Rad van Fortuin.
The Hague Rules October 28th, 2011, 06:10 PM http://img718.imageshack.us/img718/2474/dsc0452um.jpg
Je kan het op de foto niet goed zien, maar het standbeeld staat te janken:
http://img37.imageshack.us/img37/272/dsc0447r.jpg
http://img511.imageshack.us/img511/7849/dsc0445f.jpg
http://img836.imageshack.us/img836/7951/dsc0442k.jpg
http://img580.imageshack.us/img580/8026/dsc0441y.jpg
peterdrijver October 28th, 2011, 07:16 PM The Hague Rules weet het altijd kernachtig samen te vatten. Eigenlijk een trieste daad voor de stad.
Momo1435 November 1st, 2011, 05:38 PM vandaag
http://img526.imageshack.us/img526/2489/img2013rv.jpg
http://img526.imageshack.us/img526/6852/img2018m.jpg
http://img59.imageshack.us/img59/9711/img2022y.jpg
http://img440.imageshack.us/img440/2045/img2025d.jpg
Er stonden veel mensen te kijken naar de sloopwerkzaamheden.
ikops November 1st, 2011, 05:57 PM Ik kan in elk geval niet echt triest zijn om het verdwijnen van dit gebouw. Kwam er maar iets moois voor terug.
Tweety November 1st, 2011, 08:34 PM Op de eerste foto te zien had die schutting best een stukje minder ver van het gebouw kunnen staan...
The Hague Rules November 2nd, 2011, 12:10 AM Op de eerste foto te zien had die schutting best een stukje minder ver van het gebouw kunnen staan...
Als die tamme kutkoe daardoor wel mooi zal worden, dan ok! Anders liefst zo véél mogelijk maskeren!
24-Seven November 2nd, 2011, 10:15 PM Als die tamme kutkoe daardoor wel mooi zal worden, dan ok! Anders liefst zo véél mogelijk maskeren!
Is er behalve 'Koetje Boe' al een bijnaam gevonden voor deze passage-gleuf? Is 'koeiekut' een idee?
Trademarc November 3rd, 2011, 08:49 PM Is er behalve 'Koetje Boe' al een bijnaam gevonden voor deze passage-gleuf? Is 'koeiekut' een idee?
Nee, te seksistisch. 'Koeiebilnaad' lijkt me dan net ff iets neutraler... :cheers:
Maar goed, ik was nog geen tegenstander, dus ik hou me er verder even buiten. :)
24-Seven November 3rd, 2011, 10:17 PM te seksistisch? In de regel word ik niet enorm opgewonden van een koeiekut. Ik hoop jij ook niet... :D :)
The Hague Rules November 3rd, 2011, 10:35 PM De fraaie oude Passage zal binnenkort overgaan in de...
:cheer: 'Campinaad' :cheer:
Trademarc November 3rd, 2011, 10:58 PM te seksistisch? In de regel word ik niet enorm opgewonden van een koeiekut. Ik hoop jij ook niet... :D :)
Als dat al zo zou zijn, dan zou ik dat waarschijnlijk niet openlijk op het hhf bekennen :angel:
Maar ik bedoelde overigens met seksistisch niet zozeer opwindend. Meer dat een bepaalde sekse dat als beledigend of denegrerend t.a.v. die bepaalde sekse op zou kunnen vatten. :)
The Hague Rules November 3rd, 2011, 11:01 PM "Dit slaat als een koe op een passage"
:nuts:
24-Seven November 3rd, 2011, 11:21 PM Als dat al zo zou zijn, dan zou ik dat waarschijnlijk niet openlijk op het hhf bekennen :angel:
Maar ik bedoelde overigens met seksistisch niet zozeer opwindend. Meer dat een bepaalde sekse dat als beledigend of denegrerend t.a.v. die bepaalde sekse op zou kunnen vatten. :)
I know, I know... maar ik moest er een slinger aan geven... :nuts: :)
Je bent hier anoniem. Hier kun je álles opbiechten.
Trademarc November 3rd, 2011, 11:38 PM I know, I know... maar ik moest er een slinger aan geven... :nuts: :)
Je bent hier anoniem. Hier kun je álles opbiechten.
Maar beloof je dan wel dat het écht onder ons blijft??? :D
24-Seven November 4th, 2011, 08:19 AM tuurlijk, tuurlijk... het is kwart over 7, iedereen slaapt nog. Ik zal nix doorvertellen. :angel:
ikops November 4th, 2011, 08:24 AM Zo, ik ben er ook weer. Wakie wakie! :)
Batista12 November 4th, 2011, 05:06 PM edit
The Hague Rules November 4th, 2011, 05:13 PM ^^ jáája, dus die rook komt dan uit bij de nieuwe passage :?
Batista12 November 4th, 2011, 05:16 PM ^^ jáája, dus die rook komt dan uit bij de nieuwe passage :?
perongeluk bij de verkeerde thread geplaatst :|
The Hague Rules November 4th, 2011, 05:43 PM :lol:
Ik snap de verwarring wel trouwens:
Het stond blauw van de rook... blauw... Koetje Boeh blauw...
Bovendien is door het ontwerp van Koetje Boeh deze draad een afvoerputje geworden ;)
MR. Bacon November 6th, 2011, 11:28 AM http://img155.imageshack.us/img155/3273/dsc0121bewerkt.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/155/dsc0121bewerkt.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Koen Acacia November 6th, 2011, 03:56 PM http://catmacros.files.wordpress.com/2009/08/360_degrees_suck.jpg
The Hague Rules November 6th, 2011, 07:46 PM :lol:
Momo1435 November 8th, 2011, 07:23 PM http://img706.imageshack.us/img706/8461/img2224o.jpg
http://img842.imageshack.us/img842/7577/img2228mu.jpg
Momo1435 November 26th, 2011, 07:26 PM 18 dagen later
http://img573.imageshack.us/img573/5827/img2558z.jpg
http://img818.imageshack.us/img818/9607/img2561z.jpg
http://img411.imageshack.us/img411/3268/img2724f.jpg
Momo1435 December 6th, 2011, 05:38 PM Nog eens 10 dagen later.
http://img210.imageshack.us/img210/6827/img3802a.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/3749/img3803zs.jpg
Beholder December 6th, 2011, 06:31 PM En weer 6 dagen eerder:
http://img684.imageshack.us/img684/5048/dscf0322m.jpg
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Michiel December 6th, 2011, 10:32 PM Het gaat nu snel. De constructie oogt vrij licht voor een gebouw van 4 verdiepingen.
Slagathor December 7th, 2011, 10:46 AM Hopelijk geldt dat voor een aantal buurgebouwen ook. Kunnen we daar een keer per ongeluk een bus tegenaan rijden. :D
Xoem December 11th, 2011, 12:08 PM Je zou het al bijna positief nieuws gaan noemen:
DEN HAAG - Bij de sloopwerkzaamheden aan de Grote Marktstraat in Den Haag is asbest gevonden. De werkzaamheden zijn stilgelegd en een deel van het bouwterrein is afgezet.
Volgens de aannemer is de asbest niet gevaarlijk voor de gezondheid. Het asbest is eerder deze week gevonden op het bouwterrein van de Nieuwe Haagse Passage. Het asbest zat in het plaatmateriaal.
Maandag starten medewerkers van een bedrijf dat is gespecialiseerd in asbestsanering met de verwijdering. Het is nog niet bekend hoe lang de werkzaamheden zullen duren. Zodra het asbest is verwijderd, zullen de sloopwerkzaamheden worden voortgezet.
De bouw van de nieuwe passage staat gepland voor begin 2012. Het is onduidelijk of de vondst van het asbest voor vertraging zorgt.
VictorJ December 11th, 2011, 03:31 PM Volgens de aannemer is de asbest niet gevaarlijk voor de gezondheid. Het asbest is eerder deze week gevonden op het bouwterrein van de Nieuwe Haagse Passage.
:nuts:
marcobruls December 11th, 2011, 04:14 PM Volgens mij weet men al 30 jaar dat het wel gevaarlijk is,en als men er halverwege pas achter komt dat er asbest is dan is het een beetje onverantwoord om te zeggen dat er geen gevaar was\is.
Momo1435 December 17th, 2011, 07:25 PM vandaag
http://img62.imageshack.us/img62/8567/img4025ul.jpg
http://img14.imageshack.us/img14/1142/img4027sk.jpg
http://img857.imageshack.us/img857/5646/img4029u.jpg
http://img151.imageshack.us/img151/9051/img4030a.jpg
EPA001 December 17th, 2011, 10:48 PM ^^ De sloopwerkzaamheden zijn nu behoorlijk ver. Het is een flink gat geworden.
Joz December 20th, 2011, 03:50 PM Begin me nu pas te realiseren dat dat nieuwe gebouw nog behoorlijk groot gaat worden! Maar in tegenstelling tot velen hier ben ik er wel redelijk enthousiast over; laat maar komen al die nieuwbouw, incl. die panden een stukkie verder en Spui/Kalvermarkt. Wordt mooi shoppen & verblijven hier :)
Slagathor December 23rd, 2011, 11:13 PM Vandaag vanuit de Bijenkorf (helaas dus met weerspiegeling op de ramen). De Spuistraat is al door het karkas te zien, de sloopwerkzaamheden zullen wel op hun eind lopen.
http://img843.imageshack.us/img843/6958/20111223163512.jpg
By daquanqm (http://profile.imageshack.us/user/daquanqm) at 2011-12-23
http://img189.imageshack.us/img189/387/20111223163530.jpg
By daquanqm (http://profile.imageshack.us/user/daquanqm) at 2011-12-23
Tweety December 23rd, 2011, 11:39 PM Ze zijn het pand van de V&D nog vergeten.
LE CLOCHARD December 24th, 2011, 11:18 AM Wat een pauperontwerp van die Tschumi zeg. Zo'n gevel met Delftsblauwe tegeltjes, hoe verzin je het. Architecten slaan soms veel te ver door in hun conceptuele gedachtengang. Bovendien dit soort tegeltjes gevels zijn al vaak genoeg uitgevoerd en bijna altijd een mislukking. In ieder geval een mislukking in het Nederlandse klimaat. Op een zonnig eiland in Griekenland wilt het nog wel werken, in Den Haag niet.
Daarbij maak ik mij ook ernstig zorgen om het vies worden van de gevel. Dit is zo'n typische gevel die mits niet iedere week schoongemaakt, echt verschrikkelijk lelijk wordt. En als laatste sluit dit gebouw totaal niet aan op de nieuwe passage.
Bedankt voor het idee Tschumi, maar zet het project maar stop en zet er wat andere architecten bovenop. Dit is gewoon waardeloos en zal over 25 jaar om een recladding vragen.
D3N HAAG December 24th, 2011, 03:42 PM Wat is het eigenlijk een ,,diep,, pand geweest......ken je nagaan hoeveel m2 winkelruimte in hartje Den haag nooit is gebruikt,wat dadelijk wel het geval zal zijn....:banana:
Michiel December 24th, 2011, 04:07 PM Op Google is goed te zien hoe groot het V&D complex was. Het gedeelte boven de Perry Sport wordt volgens mij ook nauwelijks gebruikt. Dit was de oude V&D vestiging aan het Spui.
http://img840.imageshack.us/img840/4125/denhaagvd.jpg
De namen van de winkels staan trouwens verkeerd op de kaart.
D3N HAAG December 26th, 2011, 05:30 PM Goed gedaan michel....mooi overzicht :okay:
De 1e Haagpoort (steeg) zal wel ophouden te bestaan denk ik...
De oppervlakte is groter dan ik dacht..
peterdrijver December 26th, 2011, 09:26 PM dat zou logisch zijn he als die stede verdween. gebeurt niet. stinksteeg blijft. het zou ook logies zijn als de voldersgracht ofwel interieur werd ofwel weer voldersgracht werd -een straat. gebeurt ook niet!
thexfile December 30th, 2011, 05:54 PM hoi ik ben nieuw hier lees wel veel op deze forums maar me nu tog eens aangemeld...
wil gewoon algemeen ff wat kweid over dit projekt... heb niet alle previouse post lezen maar wel veeeel... sorry als er allicht wat dubbels tussen staat...
ja denk reageer nu tog eens...
op 1e gezicht niet lelijk ook al vinden vele die koetjes niet mooi...
vind ik nog het minst lelijke van het geheel...
de hele benedenverdieping ziet er gewoon onsmakelijk uit als ik de animatie moet geloven op hun site... , de knik aan de kant van de marktstraat vind ik ook niet gepast , beter was een uitlopende V gekozen dan dit consept...
kom nog allemaal erg smal en hoog over... te modern of niet modern genoeg tenopzichte van de buitengevel.... het doet me erg aan die "kalvertoren"pasage in amsterdam denken ... ook dat restourant iedee met de lift naar boven... , is opzig niet lelijk maar met zo een gevel verwacht ik tog meer witte en ronde kozijnen zeker op de begange grond...
komt nu heel erg "standaard" over... iets wat in zo veel steden al geprobeerd is en staat... erg jammer....
verder ben ik niet te spreken over het tog "standaard"gebouw ... het is allen bekleed met een wat somige een mooie of lelijke gevel vinden ... maar verder gezien is het een "standaard""blokkendoos" in mijn beleving en ik ben jarenlang bouwkundig / konstructief / ondwerptechnisch tekenaar geweest / ben ik nogsteeds...
in die kijk is dat mijn beleving..
verder vind ik het gat rechts tussen de v&d erg smaakloos...
iets wat men snel wegmoffeld in de animatie :-S zo gaat dat altijd...
ik was al ven het vermoeden uit gegaan dat de liftschachten zouden blijven..
dit iedee komt niet allen uit wat ik buiten zie en de animatie... maar ook mede door hetvolgende... dit is een gok wat ik nu ga zeggen het berust niet op fijten maar is iets wat ik zie , denk en al een tijd vermoed...
ik denk al een tijd dat die parkeerplasten op het dak weer gebruikt gaan worden of dat er een intern transport komt naar de winkels...
het begon met de rotonde in de parkergarage / tunnel... die was / is nergens voor nodig ding had zo gebouwd kunnen worden zonder dat ding het was geen noodzaak...
maar wel als : die rotonde net voor de schachten licht als ik het goed beoogd heb...
de kelder van de v&n zou verbonden kunnen worden met die rotonde en de schachten uit te diepen ... zo zou men van de parkeer tunnel ondergronds weer op het dak komen.. of in de rest van het gebouw als men maar genoeg openingen maakt / voorziet...
het is dit wat mij ook stoort aan de animatie...
als je goed kijkt staan daar de 2 openingen op voor een parkeerlift...
het terijn ziet er vies uit , en als je er van uit gaat dat al de bevoorrading van de nieuwe winkels en het hotel door dit hek moet gaan dan is het net zo slecht als dat het vroeger was maar toen was de straat bedoeld voor verkeer.... das nu niet meer zo...
het was voor mij ook slimmer geweest als de parkeerplaatsen van de v&d voor het hotel zouden worden gebruikt... dit kan allicht nog het geval worden...en zoals ik zij ondergronds te berijken waren via de parkeertunnel...
het ander idee wat ik heb was deze...
het zou ook beter zijn geweest als er dus een ondergonds depo kwam dat gekoppeld was aan die rotonde...dus in de kelder van het oude M&S gebouw....
men zou de liften dan kunnen gebruiken om zowel het bestaande pand van V&D ondergronds te bevooraden net als het nieuw te bouwen pand...
dit zou dan moeten geschieden met kleindere vrachtwagwagens... maar daar wil de gemeente denhaag tog al jaren lang naar toe...
het zou wel betekenen dat er 24H ongestoord geladen en gelost kan worden zonder rekening te houden met "venster tijden" wat een groot voordeel zou opleveren....
bovengrond zou dat nu nog lelijk gat kunnen worden opgevuld met nog meer winkels dus nog meer rendement...
daarbij komt het dat ik vind dat dit project niet ver genoeg gaat...
het licht logisch voor de hand de hele spuistraat te voorzien van een dak etc...
dit zou de hele pasage vele male groter maken en nog aantrekklijker...
kost ook wat meer , maar dan is het een bijna aan eengesloten overdekt winkelgebied wat een beetje hetzelvde alure heeft overal en een mengeling is van oud en nieuw...
is lastig te realizeren vanwege verschillende eigenaren , maargoed het gaat om de binnenstad en ik vind dat je dan met iedreen om de tafel moet ziten om een totaal consept uit te werken , en niet zoals nu elke keer een paar groepen die bepaalde delen "blokken" hebben.... ik bedoel er had allang een dak kunnen zitten over de hele grote marktstaat , want daar hunkerd het al jaren na als je er vanaf de biep naar kijkt...
in het kort er is slecht na gedacht vind ik... maar dat is wel vaker het geval in denhaag vind ik..
maargoed dit is ff mijn beef hierop...
alle reacties welkom... lets discuss
24-Seven December 30th, 2011, 08:50 PM ^^ je dacht; "ik breng meteen maar een boek uit..." :D
welkom op het forum :)
D3N HAAG December 30th, 2011, 09:50 PM Zodan.......... effe de bok rijzen.........:D
Maaaaar,hartelijk welkom op het forum....
Momo1435 January 21st, 2012, 06:33 PM Vandaag, het oude pand is bijna weg.
http://img814.imageshack.us/img814/2454/img5566m.jpg
http://img824.imageshack.us/img824/6826/img5567s.jpg
http://img267.imageshack.us/img267/8117/img5569w.jpg
http://img543.imageshack.us/img543/3772/img5570r.jpg
http://img846.imageshack.us/img846/802/img5571f.jpg
ikops January 23rd, 2012, 03:29 PM ^^ je dacht; "ik breng meteen maar een boek uit..." :D
welkom op het forum :)
lahaye aan de ADHD?
Anyway, better late than never, welkom hier.
Momo1435 January 31st, 2012, 06:36 PM vandaag
de sloop is zo goed als klaar.
http://img39.imageshack.us/img39/8346/img5714z.jpg
En de eerste damwanden werden geslagen.
http://img341.imageshack.us/img341/423/img5719s.jpg
Althans, er was kennelijk iets anders interessants te zien.
http://img513.imageshack.us/img513/8925/img5717g.jpg
z0nnebril February 1st, 2012, 06:47 PM Waarom hebben ze de oude gevel aan de Spuistraat gesloopt? Ik dacht dat deze werd behouden, zoals in dit filmpje is te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=ym5UBb9KeQw
hoogbouwe February 1st, 2012, 07:13 PM ^^ Misschien gaan ze die weer herbouwen?
Michiel February 1st, 2012, 07:58 PM Ze gaan de oude gevel in een iets gewijzigde vorm terugbouwen, zodat de ingang tegenover de passage zit.
Leuke foto met die doorkijk naar de Spuistraat. De ingang van de Passage zit eigenlijk maar in een raar asymmetrisch pand.
|
|