View Full Version : KORTRIJK | Woontorens langs Leieboorden
batlo October 23rd, 2009, 09:27 PM Nu de infrastructurele werken van de Leieverbreding en -rechttrekking stilaan hun einde naderen (met de bouw van 7 nieuwe bruggen en nieuwe wandelpromenades langsheen het water, zie hiervoor de draad Leiewerken (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=383323)), kan begonnen worden met de invulling van de vele vrijgekomen percelen langsheen het water. Sommige van deze percelen zijn ontstaan door onteigeningen voor de Leieverbreding, andere zijn voormalige industriële sites die nu vrijkomen en ontsloten worden langsheen het water.
In concreto gaat het om 25 stukken grond die zich uitstrekken over 1,5 kilometer, tussen de Groeningebrug en de Ronde van Vlaanderenbrug. De hoofdinvulling zal bestaan uit woongebouwen, en dan in het bijzonder appartementen.
De directie stadsplanning startte in oktober 2009 een 'beeldkwaliteitsplan' op om dixit schepen Wout Maddens "Spektakelarchitectuur te vermijden" en "van Kortrijk geen Dubai aan de Leie te maken". Dit zogenaamde 'beeldbewakingsplan' zou dus wel eens -jammergenoeg!- een serieuse rem/domper kunnen worden op de ontwikkeling van een aantal woontorens...
In elk geval, de komende maanden en jaren zouden dus tal van nieuwe projecten het licht moeten zien voor de invulling van deze 25 percelen. Stof genoeg dus voor een nieuwe draad.
1. Wiecher Zwarthoff
Om de spits af te bijten: de eerste voorstellen van projectontwikkelaar Wiecher Zwarthoff (sorry voor de crappy kwaliteit van de foto's). Deze twee, totaal verschillende, torens zouden worden ingeplant op de voormalige Citroënsite, tussen Ronde Van Vlaanderenbrug en Noordbrug.
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/leieboordenkortrijk.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/leieboordenkortrijk5.jpg
toren 1
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/leieboordenkortrijk3.jpg
toren 2
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/leieboordenkortrijk2.jpg
2. de torens van S. Beel
de torens die Stéphane Beel ontwierp in het kader van het masterplan Kortrijk Weide (deze torens bevinden zich tussen de spoorwegbrug en de Ronde van Vlaanderenbrug). Niettegenstaande deze torens niet in deze gedaante zullen gebouwd worden, leek het me toch interessant om ze in deze draad te posten.
http://www.drk.be/admin/Images/_uPLOADED/simulatie%20woontorens%20Kortrijk%20Weide.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/LeietorensBeel.jpg
en in het aangepaste RUP werd dit:
http://i1.************/627r1x4.jpg
batlo November 25th, 2009, 08:26 AM vandaag in het Nieuwsblad/De Standaard:
Kortrijk wil geen Dubai aan de Leie
Plan moet spektakelbouw op Leieboorden tegengaan
KORTRIJK - Er komt een beeldkwaliteitsplan voor braakliggende percelen langs de Leie in Kortrijk. 'We willen geen Dubai aan de Leie, waarbij elke projectontwikkelaar spektakelarchitectuur neerzet', zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Wout Maddens (Open VLD).
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2009/11/25/B3_G812INRKT.1+WKPLANNEN.jpg.250.jpg
Door de Leiewerken in Kortrijk zijn een aantal gronden langs de oevers vrijgekomen, en uiteraard laten projectontwikkelaars hun interesse blijken. 'De voorbije jaren heeft de stad geïnvesteerd in de publieke ruimte, nu is het tijd om te bepalen welke invulling de gronden langs de Leieboorden krijgen', zegt schepen van Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening Wout Maddens (Open VLD). 'We willen geen Dubai aan de Leie creëren, waarbij elke projectontwikkelaar op zijn perceel spektakelarchitectuur neerzet. Momenteel wachten 25stukken grond, van de Westelijke Ring tot het Albertpark, op een nieuwe bestemming, en liggen een veertiental concrete dossiers op tafel. In plaats van die allemaal apart te beoordelen, willen we een globale visie ontwikkelen op het beeld van de Leieboorden.'
Vandaar het beeldkwaliteitsplan, waarvoor de opdracht nog dit jaar gegund wordt en dat tegen april of mei volgend jaar klaar moet zijn. Dat zal weliswaar geen dwingende regels opleggen aan de architectuur, maar toch het algemene uitzicht en de sfeer vastleggen, waaraan alle toekomstige projecten worden getoetst. Dat kan bijvoorbeeld gaan over de hoogte en de afwerking, of het inplannen van open ruimtes.
Boulevards des Riches
De stad zal er ook over waken dat er niet op elk perceel een residentieel bouwproject komt, zodat de Leieboorden, dixit Wout Maddens, 'geen Boulevards des Riches' worden.
Het beeldkwaliteitsplan is het concrete resultaat van een studiedag op 22oktober waarop, naast onder meer deskundigen van de stad Kortrijk en Leiedal, ook de gerenommeerde architect Bob Van Reeth aanwezig was. Dat zijn kantoor daarvoor 3.150euro opstreek, lokte kritiek uit. Wout Maddens reageert. 'Dat krijgt hij niet voor die ene dag. Er is ook heel wat voorbereiding in gekropen. Dit valt perfect binnen het domein van de studieopdrachten. Het Leiedecor is een zegen voor de stad, en het is onze verantwoordelijkheid om heel goed na te denken over het uitzicht ervan, ook naar de volgende generaties toe. We mogen vergissingen uit het verleden niet herhalen.'
benieuwd wat dit precies zal inhouden. Hopelijk niet al te veel beperking voor goeie en soms ook wat 'hogere' projecten. Ik denk wel dat langs die vernieuwde leiepromenades wat nieuwe hoogbouw past , niet alleen voor het gedeelte van de leieoevers tussen Ronde van Vlaanderenbrug en Noordbrug (cfr. masterplan Beel), maar ook tussen noord- en toekomstige reepbrug vind ik persoonlijk. Wat denken jullie?
SkyView November 25th, 2009, 10:52 AM Waarschijnlijk weer niets anders dan saaie, lage blokkendozen dus...
Van zogauw iets modern begint te (dreigen) lijken, wordt Dubai bovengehaald, dat zegt al genoeg.
Typisch arm Vlaanderen.
ktownpark26 November 25th, 2009, 03:36 PM ze willen design maar een architect moet zich dan toch inhouden (zie zilvertorens aan de veemarkt). Je kan mijn inziens niet half zwanger zijn. Spectaculaire architectuur op die locatie is volgens mij net de juiste oplossing. Vraag mij nog altijd af wat ze zullen doen met de toren van het college. Dit gebouw doet mij altijd denken aan Lever House in New York. Jammer dat ze het wensen af te gooien.
ced_flanders November 25th, 2009, 04:20 PM Ik wil een Dubai aan de Leie verdammt!
Het is juist de ideale plaats voor spectakelarchitectuur. Kortrijk kan wel wat spektakel gebruiken
Bruggenbouwer November 25th, 2009, 08:02 PM Ik wil een Dubai aan de Leie verdammt!
Het is juist de ideale plaats voor spectakelarchitectuur. Kortrijk kan wel wat spektakel gebruiken
Er wordt momenteel in Kortrijk te vaak gekozen voor saaie, puur functionele design (zoals gerechtsgebouw en het nieuw politiegebouw). Er mag inderdaad eens wat meer spectakel komen in Kortrijk en de Leie-oevers lijken mij er de geschikte lokatie voor. Op die manier zal de achtergestelde buurt Overleie ook weer kunnen heropleven.
jonas.coryn November 26th, 2009, 07:32 PM Volledig mee eens, van mij mogen er best statige en allure-volle gebouwen komen langs de Leieboorden hoor. Volgens mij de uitgelezen plaats om dit te doen.
batlo November 28th, 2009, 12:32 PM et voilà: een van de eerste projecten waarover sprake in voorgaand artikels:
Projectontwikkelaar plant 50 meter hoge woontorens langs Leie
27/11/2009 17:41
Kortrijk - Nu de Leiewerken in Kortrijk hun eindpunt naderen denkt de stad volop aan het inrichten van de aanpalende gronden, samen goed voor zo’n 10 hectare. Een groot deel zal ingepalmd worden door woonprojecten.
Projectontwikkelaar Wiecher Zwarthoff droomt al luidop van hoogbouw, twee torens van 18 verdiepingen op de oude Citroënsite, en diende een spectaculair project in.
Kortrijk zegt niet a priori neen, maar de stad is toch een koele minnaar van hoogbouw. De stad wil eerst een studie laten uitvoeren om een globaal plan uit werken met wat kan en wat niet, zegt schepen van ruimtelijke ordening Wout Maddens.
Meer over dit onderwerp? Kijk vanavond naar het journaal van WTV (bron: wtv)
manman, ik krijg laat ons hopen dat dat zogenaamde 'beeldkwaliteitsplan' geen rem zet op dergelijke 'hoogbouw' projecten... een betere locatie hiervoor kan ik me in kortrijk centrum niet inbeelden dan langs de nieuwe leie-oevers... Hopelijk blijft het stadsbestuur niet in zijn enge-denken mentaliteit zitten en durven ze eindelijk eens voor gedurfde projecten kiezen ipv het ik-ben-zo-bang-van-iets-wat-op-hoogbouw-lijkt-syndroom weeral te laten zegevieren... Hier ligt volgens mij echt potentieel om een deftige nieuwe woonwijk met allure te ontwikkelen...
ps. De oude Citroënsite? Iemand een idee waar dat precies is?
Bruggenbouwer November 28th, 2009, 02:25 PM ...
Ik denk dat de oude Citroënsite gelegen is aan de Westelijke ringbrug, maar dat ben ik niet helemaal zeker van.
jonas.coryn November 28th, 2009, 02:34 PM ...
Is dat niet in de Beheerstraat, Bij de nieuwe Noordbrug?
Edit: Het is in de Meersstraat, vlak naast de Westelijke ring idd.
Bruggenbouwer November 28th, 2009, 03:32 PM Voor de mensen die nu geen flauw benul hebben van waar dit zo kunnen zijn:
http://i47.************/ran90k.jpg
http://i49.************/6zvla0.jpg
Met dank aan Bing Maps (http://www.bing.com/maps/)
batlo November 28th, 2009, 03:52 PM aha, thanks Bruggenbouwer :-) Inderdaad vlakbij de Ronde van Vlaanderenbrug/ Burgemeester Lambrechtlaan.
'k Wist zelfs niet eens dat daar zo'n groot perceel vrij lag! Hopelijk komen er binnenkort es renders vrij van dit project... En als de architectuur ook wat goed zit, dan maar hopen dat het er ook -zonder al te veel compromis- kan komen.
Die foto's van Bing lijken wel al een aantal jaren verouderd, want de Leieboorden zien er daar intussen wel al behoorlijk anders uit ;-)
't Zou mij eigenlijk niet verwonderen als dat 'beeldkwaliteitsplan' er pas gekomen is nádat verschillende dergelijke projecten bij 't stad voor bouwvergunning werden ingediend.
L-er November 28th, 2009, 06:57 PM Ik dacht dat Kortrijk net één van de zeldzame Vlaamse steden was die wél openstond voor hoogbouw? Of is dat veranderd sinds Stef het schip heeft verlaten? Daar lijkt het wel op. Een potentieel schitterende locatie in Vlaanderen dreigt (nog maar eens) verkracht te worden.
De renders van Zwarthoff zien er nochtans veelbelovend uit.
De Ronde Van Vlaanderenbrug, ligt die bij de skatebowl? Ik verwar altijd met de Groeningebrug.
crepusculum November 28th, 2009, 07:13 PM De renders van Zwarthoff zien er nochtans veelbelovend uit.
Waar heb je die renders gezien? Kan je eventueel een linkje posten?
De Ronde Van Vlaanderenbrug, ligt die bij de skatebowl? Ik verwar altijd met de Groeningebrug.
Nee, de skatebowl bevindt zich bij de Groeningebrug.
L-er November 29th, 2009, 12:33 PM Waar heb je die renders gezien? Kan je eventueel een linkje posten?
Ik heb dat gezien op het WTV nieuws. Misschien vind je het op hun website terug.
kweenie November 29th, 2009, 07:58 PM Ik vind nu eens echt dat die locatie bescheiden hoogbouw kan hebben, net als de oever aan de overkant van de Leie..
Ben wel benieuw naar het ontwerp van de torens :)
Het feit dat men zich verzet tegen spectakelarchitectuur langs de oevers vind ik geen goed teken voor het project..hoogbouw zal het nu nog moeilijker krijgen.
Men wil geen Dubai aan de Leie, geen 'boulevard des riches' van de leieboorden maken, maar de stad investeert dan wel grote sommen geld aan een programma als 'De Rodenburgs' waar Kortrijk alleen maar als een stad vol rijken in beeld komt..
batlo November 30th, 2009, 09:20 PM daar deze draad focust op de Leiewerken zelf -de infrastructuuringrepen met de rechttrekking en verbreding van de Leie, bouw van de nieuwe bruggen en heraanleg openbare ruimtes) leek het me nuttiger om een nieuwe draad (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=47053075#post47053075) te starten over de nieuwe ontwikkelingen die zich de komende jaren zullen voordoen rondom de heraangelegde Leieboorden.
In deze draad kunnen we discussiëren over de architectuur en inplanting van de concrete bouwprojecten die het licht zullen zien.
edit: at mod's: is het mogelijk om de bovenstaande berichten in deze draad omtrent de woontorens te verhuizen naar de nieuwe draad rond de nieuwbouwprojecten langsheen de Leieboorden?
Puinkabouter November 30th, 2009, 09:24 PM ^^ Jammer genoeg niet, want dan zouden die berichten boven het openingsbericht verschijnen. Ik zal later vanavond of morgen nog eens kijken of ik daar een mouw aan kan passen.
batlo November 30th, 2009, 09:58 PM ^^ wat het project van Zwarthoff betreft, de rechtertoren (toren 1) vind ik de max. Toren 2 vind ik dan weer aan de lompe kant en weinig speels... Toch ben ik al blij dat er inderdaad boeiende en gewaagde projecten beginnen op te duiken.
Benonie November 30th, 2009, 10:05 PM Veelbelovend allemaal. Hopelijk wordt het iets fraais én hoogs.
ktownpark26 November 30th, 2009, 10:23 PM Als je die renders ziet wordt je intriest ... intriest over de uitspraak 'Geen Dubai aan de Leie'. Dergelijke architectuur zou Kortrijk pas op de kaart van durf en dynamiek, design en innovatie. Je moet architecten hun gang laten gaan. Zou Valencia vandaag bvb op de kaart staan als toeristische trekplijster mocht Calatrava geen "carte blanche" gekregen hebben?
Bruggenbouwer November 30th, 2009, 10:40 PM Ik vind die linkse toren ook wel mooi. Als je goed kijkt (want het is niet zo'n duidelijke render) dan kun je toch zien dat er een speciaal concept achter zit. Ik denk niet dat je deze ontwerpen als stad kan en mag weigeren. Het zou gewoon betekenen dat al die jaren werk aan de leieboorden en -bruggen voor niets zouden geweest zijn.
Onverantwoord volgens mij zo'n beeldkwaliteitsplan.
batlo November 30th, 2009, 10:50 PM idd, nu ik er eens meer in detail op gelet heb, valt het op (zeker op de nachtfoto) dat het eigenlijk een centrale koker is waarrond de verdiepingen 'geschrankt' zijn aangebracht. Inderdaad nog niet zo'n slecht concept. Alleen 'passen' deze twee torens misschien niet zo goed bijeen op zo'n korte afstand van elkaar? Ach, 't zal wellicht gewoon kwestie van 'gewoonte' zijn. Na een paar keer naar de afbeelding kijken ben ik het beeld al gewoon geworden :-) Bouwen dus die handel :-)
Dat beeldbewakingsplan sluit deze projecten niet noodzakelijk uit denk ik. Het legt wel maximale hoogtes en breedtes en openbare ruimtes op. Ik ben benieuwd hoe dit 'plan' uiteindelijk zal uitdraaien. Indien het dergelijke projecten zou beknotten, zouden we toch beroep of zo moeten kunnen gaan aanteken in het stadhuis... 't Is niet omdat die Vld'er Wout Maddens zich populair wil maken bij de Nimby's die de stad rijk is, dat we ons daar moeten bij neerleggen é... :-) (ik begin het al te betreuren dat de Stefaan weg is bij 't stad, ik ben zeker en vast geen CD&V-fan, maar die man had tenminste een gedurfde visie voor Kortrijk...)
jonas.coryn December 1st, 2009, 12:48 AM Vette torens hoor, die van Wiecher Zwarthoff!
Laten we hopen dat de mooiste (en ook hoogste) buildings groen licht krijgen op deze schitterende locaties.
Zo kan Kortrijk er met de Leieboorden op termijn een nieuwe eyecatcher bijkrijgen.
M-DC December 3rd, 2009, 12:38 PM scherpere renders van de woontorens...
http://i45.************/8ww8zc.jpg
http://i48.************/6yfl34.jpg
http://i47.************/207rhbs.jpg
http://i47.************/xgcq4m.jpg
Meurisse December 3rd, 2009, 12:41 PM ^^ je moet die foto's eerst uploaden (bvb. www.photobucket.com) en dan de verkregen url's hier plakken tussen [img]-tags!
batlo December 3rd, 2009, 02:53 PM a! So much better! Dikke merci voor deze massa's betere renders, en welkom op het forum trouwens ;-)!
Ik vind het echt knappe ontwerpen. Nog steeds gaat mijn voorkeur wel uit naar de rechtse (westelijke) toren (de witte). Dat principe van gestapelde lagen of een slalom lint dat omhoog gaat (te zien hoe je het interpreteert natuurlijk) vind ik zeer origineel. alleen dat het voor sommige niveaus mss wel betekent dat zij wel nogal veel schaduw zullen hebben doordat het bovenliggende niveau sterk overkraagt?
Wat vinden jullie van de torens/ welke van de twee draagt het meest jullie voorkeur?
Op de renders lijken de beide torens wel een verschillende hoogte te hebben, ofwel komt dit door het perspectiefpunt van de render. In het artikel en op wtv zeiden ze dat beide torens even hoog gingen zijn, hmm...
M-CD, weet jij soms of ze al dan niet even hoog zijn?
M-DC December 3rd, 2009, 02:57 PM De rechtertoren is inderdaad hoger dan de andere.
de linkertoren telt 15 verdiepingen (vanaf de grond), de rechtertoren 18 verdiepingen
batlo December 3rd, 2009, 03:35 PM vreemd, ik tel er op de renders precies maar 13 en 16? (met wel dubbelhoge gelijkvloers zo te zien)
Ik vroeg me af, is de oostelijke toren (de kleinere) volledig omhuld met glas/een ander materiaal of is die gedeeltelijk/volledig open tussen de modules met appartementen in?
crepusculum December 3rd, 2009, 06:28 PM Beide torens vind ik best wel te pruimen en ze contrasteren ook mooi met elkaar. Dit zijn natuurlijk maar impressies. De vraag is dan opnieuw in hoeverre de strakheid en transparantie effectief in de praktijk zullen kunnen worden omgezet (een beetje zoals bij de nieuwe Collegetoren).
Feit is dat daar woontorens moeten komen. Het is er niet alleen de uitgelezen plek voor, het is ook zowat de enige plek in Kortrijk waar dergelijke torens kunnen gebouwd worden zonder dat er iemand hinder van moet ondervinden qua zicht of licht (lees: waar het protest uit individueel belang niet van die omvang zal zijn dat de projecten afgevoerd dienen te worden, zoals heden ten dage maar al te vaak gebeurt).
kweenie December 3rd, 2009, 06:57 PM De torens zijn idd allebei geslaagd en mogen er allesinds komen ;)
De kans is klein, want het blijft natuurlijk nog altijd België..
Dat de ontwerpen niet op elkaar lijken en een verschillende hoogte hebben vind ik op zich wel goed, zo ziet het er organischer uit naar mijn mening..
Er mogen dan gerust nog wat appartementjes tot 10verdiepen rond gebouwd worden.
Puinkabouter December 3rd, 2009, 08:03 PM Indrukwekkend! Mijn voorkeur gaat ook uit naar de hoge witte: behoorlijk spectaculair. De andere ziet er op de rendering ook best mooi uit, maar, zoals hierboven al is opgemerkt: hoe waarschijnlijk is het dat dat gebouw echt zo transparant zal ogen mocht het er ooit komen te staan? Grote kans dat het een beetje een grote spiegelende doos wordt. Maar die hebben ze in Kortrijk nog niet, dus 't zal wel niet storen denk ik. Ook die bomen binnenin het gebouw lijken me wat twijfelachtig.
In elk geval te hopen dat dit project geen stille dood sterft. Het zou mooi zijn als Kortrijk na het afronden van K en de Leiewerken nog kan verderborduren op dat élan van straffe architecturale projecten. In elk geval goed op weg daar :)
Buyckske Ruben December 5th, 2009, 12:28 PM "Kortrijk wil geen Dubai aan de Leie"
Duizend sweepslagen verdienen die gasten!
Iedere ambitie moet in Vlaanderen gefnuikt worden!!!
Ik kom slecht van onze kleinburgelijke mentaliteit!
Benonie December 5th, 2009, 01:26 PM "Kortrijk wil geen Dubai aan de Leie"
"Dubai" is tegenwoordig het modewoord dat de meute NIMBY's te pas en te onpas gebruikt om te protesteren tegen alles wat boven de nok van hun 'pastorieën" uitsteekt, neer te sabelen.
Gelukkig beseffen ook in het volgebouwde Vlaanderen meer en meer politici dat je niet alleen de hoogte in moet om praktische redenen, maar dat ook onze oude, grandioze monumenten er niet zouden staan indien die NIMBY's het toen voor het zeggen hadden gehad.
Ambitie is meer dan hier en daar een kerkplein heraanleggen....
ƒƒ December 5th, 2009, 06:55 PM Een kerkplein? Kijk maar naar het Plein van de Hemelse Vrede wat daar in 1989 gebeurd is! Pleinen, bah :ohno: ^
Bruggenbouwer December 11th, 2009, 05:22 PM Voor de mensen die nu geen flauw benul hebben van waar dit zo kunnen zijn:
http://i47.************/ran90k.jpg
http://i49.************/6zvla0.jpg
Met dank aan Bing Maps (http://www.bing.com/maps/)
Ik heb nog eens die renders van de torens, die Wiecher Zwarthoff wilt bouwen, bestudeert en ik denk dat de plaats van de torens niet op de open vlakte naast de Westelijke ringbrug getekend staan, maar er vlak naast. Hier staan namelijk nog wat oude fabriekspanden die rijp zijn voor de sloop.
Op volgende afbeelding (Bing Maps) zie je deze fabriekspanden in de groene cirkel en de open vlakte in de rode cirkel. De witte pijl wijst naar het (lelijk) appartementsgebouwtje op de hoek dat ook erg duidelijk te zien is op de renders van de torens.
http://i45.************/2vv3twl.jpg
Wat denken jullie?
jonas.coryn December 11th, 2009, 06:07 PM Op de eerste foto is toch duidelijk de pijler van de nieuwe Noordbrug te zien en verder op het Buda-eiland het OLV ziekenhuis. Dit wijst erop dat ze wel degelijk achter de Meersstraat komen lijkt me.
Bruggenbouwer December 11th, 2009, 06:23 PM Op de eerste foto is toch duidelijk de pijler van de nieuwe Noordbrug te zien en verder op het Buda-eiland het OLV ziekenhuis. Dit wijst erop dat ze wel degelijk achter de Meersstraat komen lijkt me.
Dus als ik je goed begrijp denk je ook dat de torens komen op de plaats van die fabriekspanden. Heb ik dat goed begrepen?
jonas.coryn December 11th, 2009, 06:38 PM Dus als ik je goed begrijp denk je ook dat de torens komen op de plaats van die fabriekspanden. Heb ik dat goed begrepen?
Nee. :p Ze komen toch op de oude citroensite aan adhv de foto's te zien.
Bruggenbouwer December 12th, 2009, 07:22 PM Nee. :p Ze komen toch op de oude citroensite aan adhv de foto's te zien.
Ik heb geen zin in een welles-nietes-spelletje. Toch denk ik dat ik de eerst keer wat te rap was met te zeggen dat de torens zeker op de citroënsite komen (als ze er al komen). Ik denk dat de torens op de plaats van die fabriekspanden komen omdat je namelijk geen fabriekspanden meer kan zien op de renders.
jonas.coryn December 13th, 2009, 02:11 PM http://i45.************/8ww8zc.jpg
Hier zie je duidelijk de Noordbrug met de pyloon, en erachter in de verte het Buda eiland. Je ziet mooi de typerende gevel van het OLV ziekenhuis staan (op het buda eiland). Je kijkt dus vanhier naar het oosten toe. De torens staan op de foto op rechtse oever en dat is dus het zuiden. Volgens mij is dat dus op de oude citroensite. De herkenbare pyloon van de Noordbrug staat tevens ook aan de zuidkant van de brug.
Maargoed, mij maakt het niet echt uit waar precies ze komen, als ze maar langs de Leie komen, no hard feelings :)
Bruggenbouwer December 13th, 2009, 03:04 PM Hier zie je duidelijk de Noordbrug met de pyloon, en erachter in de verte het Buda eiland. Je ziet mooi de typerende gevel van het OLV ziekenhuis staan (op het buda eiland). Je kijkt dus vanhier naar het oosten toe. De torens staan op de foto op rechtse oever en dat is dus het zuiden. Volgens mij is dat dus op de oude citroensite. De herkenbare pyloon van de Noordbrug staat tevens ook aan de zuidkant van de brug.
Maargoed, mij maakt het niet echt uit waar precies ze komen, als ze maar langs de Leie komen, no hard feelings :)
Ik heb nog altijd het gevoel dat je niet goed begrijpt wat ik bedoel. Ik weet ook wel dat ze getekend staan aan de Havenkaai. Waar het mij om gaat is dat ze niet op de Citroënsite (vlakbij de Westelijke ringbrug) staan, maar op de plaats waar nu nog andere fabriekspanden staan (dichter tegen de Noordbrug, zie eerdere luchtfoto van Bing Maps). Ik dacht dat het heel erg duidelijk ging zijn en had zo'n discussie eigenlijk niet verwacht. Hopelijk is nu alles opgeklaard.
jonas.coryn December 13th, 2009, 03:29 PM Ah, mijn excuses, ik dacht dat je de overkant van de Leie bedoelde maar je bedoelt er gewoon naast. My bad.:bash:
Bruggenbouwer December 13th, 2009, 03:40 PM Ah, mijn excuses, ik dacht dat je de overkant van de Leie bedoelde maar je bedoelt er gewoon naast. My bad.:bash:
Geen excuses nodig. Ik ben blij dat het nu duidelijk is. Maar dit wilt dus ook zeggen dat de Citroënsite nog ingevuld moet worden. Zouden er ook enkele torentjes komen of zouden ze er gewoon een parkje van maken?
batlo December 13th, 2009, 08:23 PM ik eigenlijk -afgaande van de renders- dat het inderdaad op de site van die loodsen gepland is. Ik geloof dat er in het artikel van het Nieuwsblad wel stond 'op de Citroënsite' => is dit dan dat perceel met de fabriekspanden??
Wat die braakliggende terreinen ernaast worden weet ik niet, maar ik veronderstel dat de bestemming ervan wel vastligt in het RUP Kortrijk-Weide. Wellicht ook woonzone denk ik, maar met dat 'beeldkwalititeitsplan' wilden ze ook vastleggen waar open ruimtes moesten komen, dus dat zou wel daar kunnen zijn denk ik.
crepusculum December 13th, 2009, 11:43 PM ik eigenlijk -afgaande van de renders- dat het inderdaad op de site van die loodsen gepland is. Ik geloof dat er in het artikel van het Nieuwsblad wel stond 'op de Citroënsite' => is dit dan dat perceel met de fabriekspanden??
Het grootste nog bestaande bedrijfsgebouw in het bouwblok tussen de Meersstraat en de Havenkaai is een magazijn/werkplaats van Citroën, dat tot op vandaag nog steeds in gebruik is. De gebouwen erachter, tegen de Leie, alleen slopen, biedt niet genoeg plaats om daar die 2 torens en de laagbouw errond, die ook op de renders te zien is, te bouwen. Dus ofwel moet dat magazijn ook nog verdwijnen, ofwel staan die torens dichter naar de Ronde-van-Vlaanderenbrug.
M-DC December 14th, 2009, 11:04 AM Ik kan met zekerheid zeggen dat de torens ontworpen zijn op de citroënsite. Hieronder de aanduiding van het terrein.
http://i50.************/2niqvs0.jpg
crepusculum December 14th, 2009, 11:15 AM ^^ Klaarheid is geschied! :banana:
Er moet daar dus nog aardig wat tegen de vlakte.
Het braakliggend terrein behoort in principe eveneens tot de "Citroënsite", vandaar de verwarring hier (en ook door het feit dat er op de renders een groene Leie-oever te zien is, terwijl het op die plaats een bakstenen kaaimuur is).
jonas.coryn December 14th, 2009, 05:53 PM bij deze bewezen dat renders ook maar renders zijn he :)
intimi February 2nd, 2010, 11:59 AM Als je die renders ziet wordt je intriest ... intriest over de uitspraak 'Geen Dubai aan de Leie'. Dergelijke architectuur zou Kortrijk pas op de kaart van durf en dynamiek, design en innovatie. Je moet architecten hun gang laten gaan. Zou Valencia vandaag bvb op de kaart staan als toeristische trekplijster mocht Calatrava geen "carte blanche" gekregen hebben?
Ik vrees dat er te Kortrijk een ziek R.O. beleid gevoerd wordt. De man van dienst komt uit het bankwezen en maakt rekeningen. Meer appartementen brengt meer op, dus kunnen voor hem de "verloren" ruimtes die je bij "spektakelarchitectuur" wel eens krijgt beter opgevuld worden met rendabel beton. Een veelheid van opcentiemen maakt een verhoging van de opcentiemen onnodig en dat lepelt er bij de publieke opinie makkelijker in.
Soms wordt die veelheid aan luxe- en middenklasse-appartementen op ongeëigende plaatsen neergepoot: in een sociale woonwijk als de Venning, in een doodlopend straatje als de Wikingerhof, in een uitgaansbuurt als de Vlasmarkt, of ergens waar ze wel op hun plaats zijn, maar dan met heel veel waar maar ruimte is voor veel.
Zeer waarschijnlijk zou Wout Maddens een briljante schepen van Financiën zijn, maar op Ruimtelijke Ordening zit hij niet helemaal op zijn plaats. Laten we hopen dat zijn ogen bijtijds open gaan want hij is nog jong en kan zijn ambitie bijsturen naar iets waar hij heel goed in is.
Leuk dat die twee torens onder een verschillende hoek staan. Het biedt meer spanning aan de voorbijganger, maar ook meer uitzicht aan de bewoners zelf.
JoopT February 18th, 2010, 01:35 AM Ik twijfel zelf wel. Ik zou niet graag overal hoge torens zien langs de Leie.
Maar enkele kunnen wel, en deze twee samen op deze manier zijn wel mooi en ik denk dat ze ook op een heel geschikte locatie staan (ik probeer het me wat voor te stellen). Het is zeker goed dat het geen blokkendozen zijn (zeker de witte, maar volgens mij geven de twee torens samen een meerwaarde aan elkaar). Het zou dan wel op deze manier gebouwd moeten worden, kleine details kunnen het verschil maken. Ik denk dat de hoogte ook wel goed zit. Is wit niet een beetje gevaarlijk om vuil te worden?
Twee lijkt me beter dan één, alleen moeten zulke torens niet overal komen anders kunnen ze dan weer afbreuk doen aan elkaar denk ik. Zeker als het om zulke speciale torens gaat. Bij blokkendozen lijkt het me dan weer wel beter als er een rij staan. Maar veel liever twee speciale torens dan een rij blokkendozen.
Over het andere ontwerp (de torens van Beel) twijfel ik ook. Het oorspronkelijke ontwerp ziet er op het eerste zicht mooier uit, maar misschien past het niet in de omgeving? Het lijkt me dan misschien wel goed dat ze iets van het centrum weg gepland staan.
Voor in het centrum zou ikzelf langs de Leie persoonlijk liever wat lagere gebouwen zien, maar toch nog vrij hoog. Daar kunnen ook horecazaken komen, met erboven dan appartementen.
Hoe concreet zijn de plannen voor woontorens al? Zijn er goedgekeurd, is er een timing...
Buyckske Ruben February 19th, 2010, 11:18 AM Ik twijfel zelf wel. Ik zou niet graag overal hoge torens zien langs de Leie.
Maar enkele kunnen wel, en deze twee samen op deze manier zijn wel mooi en ik denk dat ze ook op een heel geschikte locatie staan (ik probeer het me wat voor te stellen). Het is zeker goed dat het geen blokkendozen zijn (zeker de witte, maar volgens mij geven de twee torens samen een meerwaarde aan elkaar). Het zou dan wel op deze manier gebouwd moeten worden, kleine details kunnen het verschil maken. Ik denk dat de hoogte ook wel goed zit. Is wit niet een beetje gevaarlijk om vuil te worden?
Twee lijkt me beter dan één, alleen moeten zulke torens niet overal komen anders kunnen ze dan weer afbreuk doen aan elkaar denk ik. Zeker als het om zulke speciale torens gaat. Bij blokkendozen lijkt het me dan weer wel beter als er een rij staan. Maar veel liever twee speciale torens dan een rij blokkendozen.
Over het andere ontwerp (de torens van Beel) twijfel ik ook. Het oorspronkelijke ontwerp ziet er op het eerste zicht mooier uit, maar misschien past het niet in de omgeving? Het lijkt me dan misschien wel goed dat ze iets van het centrum weg gepland staan.
Voor in het centrum zou ikzelf langs de Leie persoonlijk liever wat lagere gebouwen zien, maar toch nog vrij hoog. Daar kunnen ook horecazaken komen, met erboven dan appartementen.
Hoe concreet zijn de plannen voor woontorens al? Zijn er goedgekeurd, is er een timing...
:lol: :lol: :lol: er is niets hoog in Kortrijk!
De Sint-Maartenskerk thats it! Ze hadden in de Middeleeuwen meer ambitie dan nu (bij wijze van spreken).
Het torengebouw aan het station was een gemiste kans.
JoopT February 19th, 2010, 12:52 PM Wat niet is kan nog komen, hoewel niet erg waarschijnlijk :). Alleen maar mijn mening. Ik doel dan op "een Dubai langs de Leie", waar anderen wel voorstander van zijn; liever toch niet dat, dat zou er over zijn volgens mij.
Dus nog geen concrete plannen veronderstel ik? Ik hoop dan toch dat het niet weer niks wordt voor deze twee "torens".
Benonie February 19th, 2010, 07:54 PM "Een Dubai aan de Leie" wordt het zeker niet. Net zo min als een Dubai om het even waar in België. Dat is eerder een populistische dooddoener die in Vlaanderen te pas en te onpas wordt gebruikt. We zijn hier in dit landje al wat blij als er al eens iets gebouwd wordt dat boven de dakgoot van de fermettes uitkomt.
Kortrijk is op dit vlak echt goed bezig. In alle stilte wordt het een toonaangevende stad in Vlaanderen.
batlo February 21st, 2010, 01:08 AM "Een Dubai aan de Leie" wordt het zeker niet. Net zo min als een Dubai om het even waar in België. Dat is eerder een populistische dooddoener die in Vlaanderen te pas en te onpas wordt gebruikt. We zijn hier in dit landje al wat blij als er al eens iets gebouwd wordt dat boven de dakgoot van de fermettes uitkomt.
Kortrijk is op dit vlak echt goed bezig. In alle stilte wordt het een toonaangevende stad in Vlaanderen.
Idd, dat is idd een dooddoener om maar geen 'hoogbouw' (of wat daarvan in de buurt moet komen) toe te staan... Ik ben toch benieuwd of deze 2 torens er ook effectief gaan komen... Ik vrees ervoor met zo'n schepen voor stedenbouw met zijn zogenaamde Dubai aan de Leie... :ohno: Ben eens benieuwd wanneer de eerste resultaten van dat beeldbepalingsplan met beperkingen (hoogte e.d.) tevoorschijn zullen komen. Ik houd m'n hart al vast...
Buyckske Ruben February 21st, 2010, 10:20 AM Idd, dat is idd een dooddoener om maar geen 'hoogbouw' (of wat daarvan in de buurt moet komen) toe te staan... Ik ben toch benieuwd of deze 2 torens er ook effectief gaan komen... Ik vrees ervoor met zo'n schepen voor stedenbouw met zijn zogenaamde Dubai aan de Leie... :ohno: Ben eens benieuwd wanneer de eerste resultaten van dat beeldbepalingsplan met beperkingen (hoogte e.d.) tevoorschijn zullen komen. Ik houd m'n hart al vast...
In Gent zijn ze alvast goed bezig...
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1047329
Hopelijk komt er omslag in onze bescheiden Vlaamse mentaliteit!
"Een Dubai aan de Leie" wordt het zeker niet. Net zo min als een Dubai om het even waar in België. Dat is eerder een populistische dooddoener die in Vlaanderen te pas en te onpas wordt gebruikt. We zijn hier in dit landje al wat blij als er al eens iets gebouwd wordt dat boven de dakgoot van de fermettes uitkomt.
Juist op zijn heel eigen manier! We mogen al blij zijn met zo'n progressie in onze stad. Ik denk dat we één van de best ontwikkelende steden van Vlaanderen aan het worden zijn.
Maar ik wilde bedoelen dat een project die iets te veel ambitie in zich heeft zoals het torengebouw langs het station de geesten er misschien nog niet rijp voor zijn. Het torengebouw aan de K vind ik alvast een goed begin.
crepusculum February 21st, 2010, 11:28 AM Ik twijfel zelf wel. Ik zou niet graag overal hoge torens zien langs de Leie.
Maar enkele kunnen wel, en deze twee samen op deze manier zijn wel mooi en ik denk dat ze ook op een heel geschikte locatie staan (ik probeer het me wat voor te stellen).
Er staat nu 1 toren langs de Leie, nl. de Collegetoren, die zou vervangen worden door een nieuwe toren er vlak naast.
Laten we even de nog te ontwikkelen sites aflopen:
- site "De Kien" (Nijverheidskaai - Gasstraat): De oude "Tex-decor" wordt gerenoveerd; op het omliggende gebied zie ik geen hoogbouw verrijzen.
- de oude "Euroshop"-site (Nijverheidskaai - Noordstraat): nog geen concrete plannen. Worden de oude gebouwen behouden of gesloopt? Hier kan men lichtjes de hoogte in gaan, maar "torens" zullen het hier niet worden.
- Vlaskaai (linkeroever tussen Ronde van Vlaanderen- en Noordbrug): gelijkaardig aan Euroshop-site voor wat betreft het deel tussen Doornstraat en Noordstraat. Verder stroomopwaarts liggen er nog tal van mogelijkheden open.
- Citroënsite (rechteroever tussen Ronde van Vlaanderen- en Noordbrug): ideale locatie voor nieuwe hoogbouw i.c.m. Kortrijk- Weide.
- Kortrijk Weide (rechteroever tussen spoorweg- en Ronde van Vlaanderenbrug): woontorens zoals in masterplan. Als er ergens een "Dubai" aan de Leie moet komen, dan is het hier wel. Dit is de enige plaats waar torens kunnen komen zonder ook maar iemand te storen. Er zal hoe dan ook vraag blijven naar luxe en dan kan men dit hier concentreren en op de andere sites meer bescheiden projecten realiseren.
- Linkeroever tussen spoorweg- en Ronde van Vlaanderenbrug: momenteel bevinden zich hier nog industriële panden, maar op termijn biedt deze locatie heel wat mogelijkheden, zowel naar bewoning als recreatie (nabijheid voetbalstadion), i.c.m. groenzones.
Net naast de spoorweg kan men een containerpark inrichten ter vervanging van dat aan de Karel de Goedelaan, waar dan plaats vrijkomt voor de uitbreiding van het hogeschoolcomplex.
Bruggenbouwer May 9th, 2010, 12:20 PM Ik vraag mij af of dat 'Beeldkwaliteitsplan' van de Wout al klaar zou zijn. Dan zouden ze eindelijk eens aan de 'tot-Kattendijktorens-gereduceerde-woontorens' van Wiecher Zwarthoff kunnen beginnen...
batlo May 7th, 2011, 12:45 AM een het zogenaamde 'beeldbepalingsplan' van Wout-ik-wil-geen-Dubai-aan-de-Leie-Maddens zou min of meer moeten af zijn intussen. Veel nieuws of concrete info (voorlopig nog) niet te rapen precies.
WOONPLAN LEGT REGELS OP AAN PROJECTONTWIKKELAARS
Duizend nieuwe woningen aan Leieboorden in stadshart
KORTRIJK - Aan de Leieboorden in het hart van de stad komen er de volgende tien jaar duizend woongelegenheden bij. Dat is veel, maar de 23 hectare grote exclusieve locatie is nu al verzekerd van de nodige groene, open ruimte. Dat blijkt uit een woonplan van de stad.
Nu de Leiewerken in het centrum bijna achter de rug zijn, is het tijd voor de volgende stap: de definitieve invulling van de Leieboorden tussen de Ronde van Vlaanderenbrug en het Albertpark. Aan kandidaat-ontwikkelaars geen gebrek maar nu pas geeft de stad definitief groen licht met een woonplan waarbinnen de ontwikkelaars moeten werken.
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/05/05/B2_G1S39NIUM.1_KORLEIEBOORDEN.jpg.h170.jpg.280.jpg
Schepen van Ruimtelijke Ordening Wout Maddens (Open VLD) maakte eerder al duidelijk ‘geen Dubai aan de Leie te willen dat alleen op een toplaag mikt.' Gisteren stelde hij ook ‘dat hier evenmin een Atlantikwall mag komen, met een aaneengesloten bebouwing waar geen doorkomen aan is. De Leieboorden van de toekomst moeten meer nog dan nu de Kortrijkzanen weer kunnen lokken door een aangename omgeving.'
Dat neemt niet weg dat er flink wat huizen en appartementen zullen bijkomen. ‘Het gaat om 950 tot 1.200 woongelegenheden', aldus Maddens. ‘Dat zal gebeuren op twaalf stukken grond, in eigendom van particulieren. In de meeste gevallen zal het bouwen ten vroegste vanaf 2013 starten.'
Een vraag die velen zich nu al stellen, is of deze exclusieve locatie ook ruimte zal laten aan betaalbare woningen. Volgens schepen Maddens ‘moet het mogelijk zijn dat een klein deel ervan aan een betaalbare prijs verkocht wordt. Het is alleszins niet de bedoeling dat er alleen peperdure woningen op de markt komen.'
Genoeg groen
Op enkele plaatsen is al het al zeker hoe de Leieboorden er straks uitzien. Zo komt er een woontoren op het terrein van het Sint-Amandscollege. Op het terrein van De Kien zijn de vroegere gebouwen van Texdecor al ingenomen door onder meer de werkgeversorganisatie VKW.
In een aantal andere gevallen is dat nog niet zo duidelijk. Het studiebureau HUB, dat samen met de stad en de intercommunale Leiedal het woonplan opmaakte, maakte alvast al een oefening. Een overzichtje.
Aan het terrein rond het Vlasmuseum en De Kien aan de Nijverheidskaai moet er een gefragmenteerde bebouwing komen met pleintjes en een kleine parkruimte zodat mensen er kunnen doorwandelen.
Aan de nieuwe landtong aan de campus Onze-Lieve-Vrouw van AZ Groeninge zal er ruimte zijn voor een parkruimte met een speciale invulling.
Aan het terrein van de Blekerij en Kortrijk Weide komen er woontorens binnen een groen kader.
Aan de Diksmuidekaai tussen het Sint-Amandscollege en Overleie kan het terrein dichtgebouwd worden.
'k Heb wel zo mijn bedenkingen bij de 'betaalbare' woningen die ze hier voorzien langsheen 't water... Hoe ze dat concreet willen realiseren staat er dan weer totaal niet in (terwijl ze net dat wel in zo'n plan zouden moeten opnemen vind ik), dus ik veronderstel, zeker afgaand op wat Wout Maddens hierboven vertelt, dat het wel degelijk allemaal heel dure woningen langsheen de Leieboorden zullen worden...
Wat de projecten zelf betreft is het nog wachten op de concrete beelden zelf, maar feit dat ze zone rond Vlasmuseum en De Kien volledig open willen houden vind ik wel beetje vreemd + ik hoop dat het beeld dat er staat voor langs de Diksmuidekaai niet datgene is wat er zou komen (behoorlijk eenheidsworst):
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/05/05/B2_G1S39NIUM.1_WKDIKSMUIDEKAAISIMU.jpg.h170.jpg.280.jpg
Tenslotte voorzien ze tussen de Ronde Van Vlaanderenbrug en de spoorwegbrug nog steeds woontorens ingebed in een meer parkachtige zone:
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/05/05/B2_G1S39NIUM.1_WKWEIDE.jpg.h170.jpg.280.jpg
Bruggenbouwer May 7th, 2011, 01:04 AM ^^Hoop dat die "torens" toch nog wat kunnen variëren in hoogte en opmaak. Het ziet er zo maar wat saai uit.
batlo May 7th, 2011, 10:43 AM inderdaad die torens op die schetss zien der maar saai uit, maar 't is maar een 'plan' dat de grote lijnen moet vaststellen, dus niet echt concrete projecten denk (hoop ik)
dat hoop ik trouwens ook van dat aan de Diksmuidekaai, vgl beide maar eens (onderste is een studie/ontwerp dat ooit door Ensemble architecten gemaakt is (zelfde bureau van verbouwing de Kien))
http://www.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2011/05/05/B2_G1S39NIUM.1_WKDIKSMUIDEKAAISIMU.jpg.h170.jpg.280.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/DiksmuidekaaiKortrijkEarchitecture.jpg
kweenie May 7th, 2011, 11:39 AM Die dingen noem ik geen torens, eerder blokken..ontgoochelend.
Ofwel moet hun uiteindelijke ontwerp zeer geslaagd zijn ofwel bouwen ze er beter wat minder maar dan hoger ofzo.
Dat ze eindelijk eens werk willen maken bebouwing aan de Diksmuidekaai is op zich zeer positief vind ik, maar idd, dat ontwerp op het plan past beter in één of ander random dorp. Dat ander ontwerp hierboven mag er van mij gerust komen. Ook leuk dat ze die nieuwe toren aan de Diksmuidekaai toch nog niet vergeten zijn :p
kweenie May 8th, 2011, 08:02 PM Vandaag een uitgebreider artikel gelezen in 'de krant van west-vlaanderen' wss.
Daar blijft men er ook over doorgaan: 'Kortrijk is een stad met weinig hoogbouw,
en dat moet zo blijven.
Hoog, hoger, hoogst is uit den boze.
We willen geen spektakelarchitectuur'
Nu vind ik ook niet dat Kortrijk in het wilde weg woontorens moet gaan bouwen,
maar dat men per definitie iets hogers als negatief ziet vind ik jammer.
SkyView May 8th, 2011, 08:39 PM Neuh, veel liever open ruimte volbouwen met oersaaie lelijkheid
batlo May 22nd, 2011, 02:15 PM De rivier maakt de stad - Visie voor de Leieboorden Kortrijk
Nu het stof van de Leiewerken gaat liggen en Kortrijk zijn rivier terug kan omarmen, dient zich een uitermate boeiende uitdaging aan. Hoe kunnen de vrijgekomen terreinen langs de rivier zo goed mogelijk ingevuld worden? Welke stedenbouwkundige en architecturale kwaliteit zullen deze ontwikkelingen uitstralen? De antwoorden hierop zullen voor de komende decennia het beeld bepalen van de Leieboorden. En dus ook van onze stad.
Medewerkers van de directie Stadsplanning hebben een ambitieus team gevormd met deskundigen van de intercommunale Leiedal en van het architectenbureau HUB. Ze hebben gebrainstormd en bestudeerd. Wat kan waar gebouwd worden? Ze hebben geschetst, gewikt, gewogen en goed bevonden. Het resultaat mag er inderdaad zijn. Een ontwikkelingskader voor 12 beeldbepalende sites langs de Leieboorden, in totaal zowat 175.000 m² groot. De grote lijnen zijn getrokken. Dit werk is af.
En nu begint het werk…
Nu moet het kader verder verfijnd en concreet ingevuld worden. Met inventieve, kwaliteitsvolle oplossingen. Met gedurfde, knappe architectuur. Met groenzones en gezinsvriendelijke woonwijken. Op maat van Kortrijk, geen Dubai aan de Leie maar een warme centrumstad. Naast de studiediensten zijn nu ook vele anderen aan zet. Ingenieurs en architecten, projectontwikkelaars en bouwbedrijven, grondeigenaars, buurtbewoners en allen die onze stad en onze rivier genegen zijn. Samen bepalen zij de beeldkwaliteit van de Leieboorden.
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/tipvanBuda.jpg
Cijfers
4 km nieuwe kades
7 nieuwe bruggen
12 te ontwikkelen sites: +/- 23 ha
+/- 175.000 m² ontwikkelbare oppervlakte: waarvan 140.000 m² wonen en 35.000 m² handel, kantoren en diensten
Ongeveer 1000 woningen
Ongeveer 2200 nieuwe bewoners aan de Leiekant
Infoavond 15 juni
Budascoop, Kapucijnenstraat 10 Kortrijk
om 16u30 voor professionelen en aansluitend om 19u30 voor de bewoners van Kortrijk
inschrijven en info via 056 27 84 00
Lijkt me wel interessant die infoavond! Gaan er mensen van jullie een kijkje gaan nemen?
Ook wel interessante render hierboven. 'k Wist eigenlijk niet dat de tip van Buda ook opgevat was als een bouwlocatie (zie de gebouwen op die afbeelding).
kweenie May 22nd, 2011, 06:38 PM Dat gebouw op die render mag er van mij zeker komen,
het zal mooi aansluiten bij het gebouw van Tex Deco aan de overkant.
Hopelijk is dit niet gewoon een visie en zal dat ontwerp niet worden afgeblazen wegens 'te Dubai-achtig'.
Ik zie ze er nog toe in staat.
Bruggenbouwer May 22nd, 2011, 07:48 PM ^^Dat is een voorbeeld van het studiebureau HUB, veronderstel ik. En dat ziet er nu toch niet echt Dubai-achtig uit!?
batlo May 22nd, 2011, 08:37 PM ik ben vooral verbaasd dat dat daar een bouwlocatie is eigenlijk, ik dacht dat die volledige tip van Buda een nieuw stadsparkje ging worden. Maar wel een goed idee daar om ook bebouwing te voorzien, kan wel iets geven op dit kop van het eiland. 'k Vraag mij eigenlijk af of de nieuwe Reepbrug er nu gaat komen, want die was vooral voorzien als alternatief voor voetgangers en fietsers als de neiuwe Budabrug omhoog zal staan, maar nu blijkt dat de stad zelf de kosten zal moeten dragen vraag ik me echt of of en wanneer die brug er effectief zal komen...
jonas.coryn May 22nd, 2011, 11:05 PM Pff, ik vind die ophaalbrug eigenlijk een erg slecht idee.
Wanneer deze brug openstaat zal daar toch telkens een kleine chaos van komen? Er zullen ingrijpende veranderingen mogen komen in het omliggende stratennet om het verkeer enigszins om te leiden om deze weg niet meer te nemen. De wijk overleie en het grootste deel van het Buda eiland zullen zo een beetje een doodlopend hoekje worden. De Overleiestraat-Budastraat is altijd een vlotte invalsweg geweest en dit zal nu helemaal niet meer zo zijn, beetje jammer vind ik.
kweenie May 22nd, 2011, 11:35 PM Daar heb je wel gelijk in, maar veel andere mogelijkheden zie ik niet echt..
Men wil daar grotere schepen laten passeren, dus de brug moet hoger dan de oude.
Als men dit wil realiseren zou men een stuk meer panden moeten slopen denk ik.
En ik vind bebouwing op de Budatop ook zeker niet slecht. De stad wordt al verwend met groen langs de Leie de laatste tijd, wat ik alleen maar toejuich, maar ik denk dat die plaats eerder voor bebouwing geschikt is.
En bij mijn weten heeft Kortrijk geen enkel 'Dubai-achtig' gebouw, ik vind het dus de stomste term ooit die men nu blijkbaar constant gebruikt. Ik vind dit trouwens best een mooi voorbeeld, het mag er direct komen :).
Bruggenbouwer May 24th, 2011, 10:57 AM Lijkt me wel interessant die infoavond! Gaan er mensen van jullie een kijkje gaan nemen?
Ook wel interessante render hierboven. 'k Wist eigenlijk niet dat de tip van Buda ook opgevat was als een bouwlocatie (zie de gebouwen op die afbeelding).
Op die bouwlocatie staat momenteel nog de kraamafdeling van het O.-L.-V.-Hospitaal. Die verhuist nog naar 't Hoge (ik vermoed in de laatste fase van het nieuw AZ Groeninge). Het zal dus nog efkes duren vooraleer daar een nieuw gebouw zal verschijnen.
jonas.coryn May 24th, 2011, 09:00 PM ^^
Ze zullen dat ook niet afbreken dacht ik, daar zal wel een rust en verzorgingstehuis van gemaakt worden. Het nieuwe deel -met die schuine ruiten- staat er ook nog maar een jaar of 10.
Bruggenbouwer May 25th, 2011, 08:16 AM ^^
Ze zullen dat ook niet afbreken dacht ik, daar zal wel een rust en verzorgingstehuis van gemaakt worden. Het nieuwe deel -met die schuine ruiten- staat er ook nog maar een jaar of 10.
Ja, het heel oude (in de Budastraat) en het nieuwe (schuine ruiten) zal wel niet afgebroken worden, maar ik denk wel dat ze de kraamafdeling zullen slopen.
crepusculum May 25th, 2011, 02:18 PM Op die bouwlocatie staat momenteel nog de kraamafdeling van het O.-L.-V.-Hospitaal. Die verhuist nog naar 't Hoge (ik vermoed in de laatste fase van het nieuw AZ Groeninge). Het zal dus nog efkes duren vooraleer daar een nieuw gebouw zal verschijnen.
De kraamafdeling is al verhuisd sedert april 2010. Het interieur werd inmiddels ook al verbouwd.
batlo May 25th, 2011, 08:29 PM ^^ en wat is die voormalige kraamafdeling dan nu? Nog altijd in gebruik als deel van het hospitaal of staat het leeg?
batlo June 10th, 2011, 09:09 PM Gaat er iemand komende woensdag naar de infosessie over de visie voor de nieuwe bebouwing langsheen de Leieboorden? Je krijgt er ook de nieuwe publicatie "De Rivier Maakt de Stad" (zie foto), maar je moet je wel op voorhand inschrijven.
http://www.kortrijk.be/files/kortrijk/imagecache/nieuws_lijstafbeelding_detail/files/kortrijk/Hein_Wittouck/leieboorden_visie.jpg
Persbericht:
De rivier maakt de stad
Twee jaar geleden startten de directie Stadsplanning en -ontwikkeling Kortrijk in samenwerking met de intercommunale Leiedal en het studiebureau HUB de studie ‘Ontwikkelingskader Leieboorden'. De studie werd begin 2011 afgerond en schetst een totaalbeeld voor de toekomstige ontwikkelingen langs de vernieuwde Leieboorden, een ontwikkelingskader voor 12 beeldbepalende sites aan de Leieboorden.
We nodigen je graag uit op één van de infomomenten op 15 juni in de Budascoop:
16.30 u. gericht op professionelen (registratie vanaf 16 u.)
19.30 u. voor het brede publiek (registratie vanaf 19 u.)
Graag inschrijven vooraf bij sylvie.dehaen@kortrijk.be - 056 27 84 00.
Op de infomomenten ontvang je de mooie publicatie ‘De rivier maakt de stad'
http://www.kortrijk.be/files/kortrijk/imagecache/nieuws_lijstafbeelding_detail/files/kortrijk/Hein_Wittouck/leieboorden_visie_2.jpg
Gratis deelnemen aan de Leieboordenwandeling op 19 juni?
Kan je er niet bij zijn op 15 juni, dan kan je op onze gidsendag 19 juni de 12 sites afwandelen samen met een gids die je alle nodige uitleg verschaft. Je kan kiezen tussen geleide wandelingen om 10 u., 10.30 u., 14 u., 14.30 u., 15 u. en 15.30 u. Schrijf vooraf in bij sylvie.dehaen@kortrijk.be - 056 27 84 00 met vermelding van het uur van jouw keuze en het aantal personen. Start aan Budapark (IJzerkaai-Damkaai).
Wil je liever op eigen tempo de sites van de Leieboorden verkennen, dan kan je ook inschrijven tussen 10-12 u. en 14-17 u., aan de start van de wandeling. Na registratie ontvang je een uitgestippelde wandelroute.
Wat je keuze ook is, voor iedereen is een drankje en animatie voorzien op de wandeling.
Tentoonstelling
Bij de tentoonstelling ‘De rivier maakt de stad', kan je een maquette en foto's kan bekijken. De tentoonstellingscontainer staat op Budapark en is open op 19 juni van 10-12 u. en 14-18 u., op 26 juni en 3 juli van 14.30-18.30 u.
TimpieKortrijk June 11th, 2011, 12:52 PM woensdag geraak ik er niet, maar denk wel om in te schrijven voor de wandeling van zondag, weet alleen nog niet welk uur en of er nog plaats zal zijn. Anders kan je ook de wandeling op je eigen doen, maar lijkt me interessanter met een gids :)
batlo June 11th, 2011, 01:12 PM ik heb me alvast ingeschreven voor de voorstelling in de Budascoop! Ben benieuwd naar het resultaat van het fameuze beeldbepalingsplan van Maddens en co... ;)
Buyckske Ruben June 19th, 2011, 06:17 PM De rivier maakt de stad.
Visie voor de Leieboorden Kortrijk
Nu het stof van de Leiewerken gaat liggen en Kortrijk zijn rivier terug kan omarmen, dient zich een uitermate boeiende uitdaging aan. Hoe kunnen de vrijgekomen terreinen langs de rivier zo goed mogelijk ingevuld worden? Welke stedenbouwkundige en architecturale kwaliteit zullen deze ontwikkelingen uitstralen? De antwoorden hierop zullen voor de komende decennia het beeld bepalen van de Leieboorden. En dus ook van onze stad.
Medewerkers van onze directie Stadsplanning hebben een ambitieus team gevormd met deskundigen van de intercommunale Leiedal en van het architectenbureau HUB. Ze hebben gebrainstormd en bestudeerd. Wat kan waar gebouwd worden? Ze hebben geschetst, gewikt, gewogen en goed bevonden. Het resultaat mag er inderdaad zijn. Een ontwikkelingskader voor 12 beeldbepalende sites langs de Leieboorden, in totaal zowat 175.000 m² groot. De grote lijnen zijn getrokken. Dit werk is af.
En nu begint het werk…
Nu moet het kader verder verfijnd en concreet ingevuld worden. Met inventieve, kwaliteitsvolle oplossingen. Met gedurfde, knappe architectuur. Met groenzones en gezinsvriendelijke woonwijken. Op maat van Kortrijk, geen Dubai aan de Leie maar een warme centrumstad. Naast de studiediensten zijn nu ook vele anderen aan zet. Ingenieurs en architecten, projectontwikkelaars en bouwbedrijven, grondeigenaars, buurtbewoners en allen die onze stad en onze rivier genegen zijn. Samen bepalen zij de beeldkwaliteit van de Leieboorden.
Cijfers:
4 km nieuwe kades
8 nieuwe bruggen
12 te ontwikkelen sites: +/- 23 ha
+/- 175.000 m² ontwikkelbare oppervlakte: waarvan 140.000 m² wonen en 35.000 m² handel,
kantoren en diensten
Ongeveer 1000 woningen
Ongeveer 2200 nieuwe bewoners aan de Leiekant
link: http://www.verdrietvankortrijk.be/?p=1222
Buyckske Ruben June 19th, 2011, 06:22 PM :banana: :banana: :banana: Super PDF !!! :banana: :banana: :banana:
! Zeker checken !
Echt superveel voor en na simulaties van de gebouwen die er zullen komen, SPECTACULAIR :cheers: .
link: http://www.leiedal.be/files/leiedal/lve/stedenbouw/publicatie.pdf
Bvaerrts June 19th, 2011, 08:09 PM Dat zal er mooi uitzien binnenkort. :okay:
Een masterplan waar mijn stad alleen maar kan van dromen.
batlo June 19th, 2011, 09:38 PM ik ben naar de info-avond geweest in de Budascoop en vond de uiteenzetting wel geslaagd maar had er toch mijn bedenkingen bij. Maar eerst en vooral, op de Collegetoren, het Vlasmuseum en de verbouwde fabriek De Kien is niets van de gebouwen op die renders concreet wat er zal komen (en thank god daarvoor!), het is gewoon een 'illustratieve schets' van wat er mogelijk is, dit naar volumetrie, aantal bouwlagen, type woningen enz.
Vergaap je dus zeker niet aan die renders, die zeggen -buiten de grenzen waarbinnen gebouwd kan worden- helemaal niets.
Ik vind het globale plan, met een duidelijke indeling in zone's (1. afwerken bestaande bouwblokken 2. openbare ruimtes/doorgangen creëren en 3. ruimte voor losse woon'torens' in parkachtig gebied) goed geslaagd.
Anderzijds vrees ik wel dat ze met hun vastleggen van bouwlagen wel al veel aan banden leggen, zeker daar de zones die dan al voor 'hoogbouw' worden voorzien, amper hoogbouw kunnen genoemd worden... Ook het feit dat -alweer- de vreselijke dooddoener "we willen geen Dubai aan de Leie" te pas en te onpas de revue passseerde tijdens de presentaties, was behoorlijk ergerlijk, alsof ze een heilige schrik hebben voor al wat hoger dan 6 bouwlagen komt...
Maar bon, nu dit kader geschetst is, is het dus afwachten op de eerste bouwvergunningen en hopen dat de concrete projecten die op de verschillende afgebakende site's komen zullen inzetten op de gedurfde en vernieuwende architectuur waar ze met dit plan ook wel op hopen.
Meurisse June 19th, 2011, 10:58 PM Er gaat precies nog heel wat bijgebouwd worden in Kortrijk!
Heb zelfs een klein beetje de indruk dat het iets minder mag zijn, nog hier en daar wat extra stukje groen overlaten bvb :)
g-ron June 20th, 2011, 03:50 PM ^^ Is idd een mooie pdf maar heb toch een aantal opmerkingen:
1. Gebouwen op site havenkaai en doornstraat mogen voor mij minstens 2 bouwlagen hoger zijn. Zo maken ze beter de verbinding met de 'hoogbouw' op kortrijk weide. Hogere gebouwen zijn daar mogelijk omdat ze al verder staan van het centrum...
2. Bebouwing op site Diksmuidekaai is te monotoon en te uitgestrekt. Waarom de hoogte niet laten variëren met bijvoorbeeld 1 bouwlaag? Ook zou ik af en toe een opening laten in die aaneengesloten gevel (groene open verbinding maken met de achterliggende buurt?).
3. De toren aan de spiraalbrug vind ik dan ook niet passen. Je sloopt een beetje verder de 'buiten proportie zijnde' toren om er dan een paar honderd meter verder opnieuw één te zetten? Ik zou daar de oude toren slopen en eventueel het park uitbreiden. De nuttige oppervlakte die je verliest van de toren kan je dan compenseren om de torens aan kortrijk weide te verhogen en daar dan de combinatie maken kantoor-wonen.
Alléja dat is mijn visie zo een beetje. Voor de rest zijn het mooie plannen daar in Kortijk.
batlo June 20th, 2011, 06:50 PM dat wordt nochtans ook ruim voorzien in het masterplan hoor, zowel langs de uiteinden van de ontwikkeling (in het oosten het nu uitgebreide Kon. Albertpark, in het westen het nieuwe park met enkele 'woontorens' op Kortrijk-Weide en de Blekerijsite), het nieuwe Budapark (Budabeach), de nieuwe tip van Buda in het westen, het parkgebied achter de nieuwe Collegetoren dat publiek toeganklijk moet worden en thv van de site De Kien wordt de bebouwing ook naar achter getrokken (waar de Reepbrug moet komen) om een groen pleinachtig iets te creëren dat een groene verbinding moet vormen naar het achterliggende Kon. Astridpark... Niet echt 1 gigantisch nieuw groen park (zoals sommige mensen op de infosessie opperden), maar over het geheel bekeken best wel veel nieuw groene ruimte.
11221 June 20th, 2011, 07:02 PM Mooie stadsverdichtingsprojecten!
kweenie June 20th, 2011, 08:04 PM Wauw, opeens zoveel info :) !
Ziet er best wel goed uit in het algemeen vind ik.
Maar nu zijn we dus zeker dat die torengebouwen aan de Havenkaai er niet komen, wat wel wat spijtig is..
De gebouwen op Kortrijk Weide vind ik ook ontgoochelend..dat kan je echt geen hoogbouw noemen, gewoon een parkomgeving met wat verdwaalde appartementjes.
Ik mis toch wat stedelijkheid hier en daar in de plannen.
De nieuwe toren aan de Diksmuidekaai vind ik dan net weer wel goed. Het park nog uitbreiden lijkt me niet nodig, daar is men al verwend met groen. Die toren zal een goed nieuw baken zijn, ter vervanging van de huidige toren.
Voor de rest ziet het er mij allemaal kwaliteit uit, de Leieboorden zullen onherkenbaar worden :)
kweenie June 20th, 2011, 08:08 PM Ik vind de groene ruimte aan de Leieboorden ook best wel volstaan in het huidige plan..
Groen is broodnodig en zeker leuk aan het water, maar men kan in Kortrijk volgens mij echt niet klagen. Het Albertpark is écht wel groot en Kortrijk Weide wordt ook niet klein volgens mij. Men moet ook profiteren van de waterkant voor andere zaken, zoals bewoning.
tom1972 June 24th, 2011, 01:12 PM ondanks dat ik de schrik voor torens niet begrijp (een stad mag ambitie hebben), kon ik mij ook wel vinden in de meeste gabariten die voorgesteld werden, behalve voor de site aan de Liebaertlaan. nu heb je aan de overzijde van de Damkaai het fietspad, enkele woonboten en veel groen. ik vind dat de verbinding tussen Broeltorens en omgeving skatebowl wel wat ruimte en groen kan verdragen. met het project van bOb Van Reeth en die nieuwe blokken dat ze er willen zetten, krijg je een nieuwe atlantic wall, maar dan wel op de plaats die dat het minst kan verdragen. ze zouden op zijn minst mogen afbouwen naar de skate bowl toe.
batlo June 25th, 2011, 01:13 PM bwa, 't blijven wel afzondelrijke en niet echt hoge gebouwen, dus een echte atlantic wall zal het er wel nooit worden, het heeft meer iets van 'appartementsvilla's' langs het water daar, en dat vind ik op die plaats wel passen... (hoogbouw of lager zou ik daar maar stom vinden, nu is het gewoon een logische verderzetting van de typologie die er al aanwezig is). Zowiezo blijft er een overgang met de groene zone van de Skatebowl aangezien de dambrug en de IJzerkaai er nog tussenzitten en wellicht zullen ze er ook niet bouwen tot tegen deze straat...
Om maar te zeggen dat ik de site Liebaertlaan net een voorstel vind waar ik me eigenlijk wel goed kan in vinden... ;) Het 'gat' dat ze willen maken ter hoogte van de site de Kien naar Overleie toe vind ik minder, het idee van een verbinding is zeker goed, maar dan als plein of park op die plek, hopelijk niet als een lelijke parking (zoals die er nu is voor de fabriek de Kien waar nu Acerta in zit)...
gizze June 30th, 2011, 10:21 AM In alle geval bedankt voor alle commentaren, bedenkingen en bezorgdheden over de ontwikkelingen langs de Leie.
Ze vormden een goeie bron van informatie voor de opmaak van ons ontwikkelingskader.
Blijven posten zou ik zeggen.
batlo August 22nd, 2012, 11:15 PM nieuw project langs de Nijverheidskaai, vlak naast het nieuwe Vlasmuseum in wording, naar een ontwerp van Adins Van Looveren.
1. Vogelvlucht (linksboven het nieuwe Vlasmuseum, rechts het nieuwe woonproject)
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk.jpg
2. Zichten van langs de Nijverheidskaai langs de Leie
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk4zijdeVlasmuseum.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk2voorgevel.jpg
3. Zichten van in de Gasstraat (met de dubbele bomenrij)
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk7zijgevelGasstraat.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk3voorgevelGasstraat.jpg
4. Zicht vanop het nieuwe voorplein bij het Vlasmuseum.
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk6zijdeVlasmuseum.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk5zijdeVlasmuseum.jpg
5. Doorgang naar het binnengebied?
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk8zijdeVlasmuseum.jpg
Wat vinden jullie hiervan? Het lijkt me op het eerste zicht wel ok. De inplanting lijkt me goed (met het openlaten van een soort plein tussen de nieuwbouw en het nieuwe Vlasmuseum) en ook de opening die ze precies maken naar het binnengebied lijkt me wel leuk, al zal dit in de praktijk wellicht wel publiek ontoeganklijk worden. Wat ik me wel afvraag is of die patio wel groot genoeg zal zijn, m.a.w. of de tegenoverliggende appartementen niet te dicht zullen liggen en zo bij elkaar zullen binnenkijken (het lijkt nu vanbuiten gezien een vrij massief blok).
Ik vind het vooral jammer dat het zo laag blijft (5 verdiepingen), het is naast die nieuwe Noordbrug echt wel een locatie die iets hoger aankan én bovendien naast de (toch wel architecturaal geslaagde brug) een iets hoger icoongehalte vraagt, toch zeker voor de zijde langs het water (het diepergelegen gedeelte richting Vlasmuseum zou ik ook wat lager houden zoals nu voorzien).
Desalniettemin vind ik het wel geslaagd, alvast pakken beter dan wat de doorsnee projectontwikkelaar er zou neerpoten ;)
Puinkabouter August 22nd, 2012, 11:26 PM Zo laag is het nu ook weer niet. Hoe hoger het wordt, hoe minder licht er kan binnendringen in die patio, die mij op dat luchtbeeld effectief ook wat smal lijkt, dus wat inkijk betreft waarschijnlijk wat problematisch... Het ziet er effectief wat massief uit, ik denk dat dat minder het geval zou zijn als er minder verticale lijnen in zouden zitten en de horizontaliteit extra zou worden benadrukt.
Of het er in werkelijkheid even goed zal uitzien als op die renderings zal m.i. vooral afhangen van de gebruikte materialen. Wordt het allemaal zwartwit pleisterwerk? Is dat zwart een staalskelet (dat zou ik heel mooi vinden)? Wordt de visuele impact van die houten panelen even beperkt als op die laatste 3 plaatjes of wordt het net een sterk kleur- en materiaalcontrast met de rest van het gebouw?
Prikkelt in ieder geval wel mijn nieuwsgierigheid :)
kweenie August 22nd, 2012, 11:27 PM ja inderdaad, het zou mooier geweest zijn moest het deel naar de Leie toe een aantal verdiepingen hoger zou reiken. Maar toch vind ik dit best wel geslaagd. Het past ook mooi naast de Kien, al zal het zicht vanuit de bovenste verdiepingen daar nu wel wat minder worden :). Hopelijk wordt het plein voor het nieuwe Vlasmuseum mooi aangelegd en wordt het niet te doods.
batlo August 23rd, 2012, 09:14 AM de impact van die houten panelen zal inderdaad heel veel aan het uiteindelijke resultaat doen dus dan wordt nog afwachten. En inderdaad, zwartgelakte stalen profielen als skelet zou best mooi kunnen worden :).
Ik vind nu net dat met die 2 grote witte luifels de horizontaliteit al iets te veel wordt benadrukt eigenlijk, net omwille van de uitgestrekte schaal van de sterk verbrede Leie daar lijkt het me net goed om het kopse stuk van het gebouw langsheen de kaai iets hoger te laten komen en daar net de verticaliteit meer te benadrukken, terwijl langs het diepergelegen plein dan de nadruk kan liggen op het horizontale.
batlo August 23rd, 2012, 12:25 PM om even te situeren
Dit is de huidige situatie gezien vanop de Noordbrug:
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/SiteVlasmuseumNoordbrugKortrijk-schets1anno2012.jpg
Dit is het geschetste kader qua toegestane bouwlagen dat een half jaar geleden werd voorgesteld in het ontwikkelingsplan voor de Leieboorden:
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/SiteVlasmuseumNoordbrugKortrijk-schets2.jpg
En dit is het voorstel zoals het nu op tafel ligt!
http://i148.photobucket.com/albums/s2/funkadelic86/architectuur/NijverheidskaaiKortrijk4zijdeVlasmuseum.jpg
Qua bouwenveloppe dus idd zeer gelijkaardig, qua architectuur is het nieuwe project wel een PAK beter dan het geschetste ;). Het oogt alvast veel opener.
|
|