View Full Version : 40 meter voor Zernikecomplex Gr
Eisso April 23rd, 2004, 09:34 PM Een onsamenhangend bericht wellicht, maar zeker is dat er een gebouw van 10 verdiepingen, 40 meter hoog en met een italiaanse uitstraling zal worden gebouwd op het Zernike Complex in Groningen.
So what, zul je denken. Tjah, het is allemaal in het kader van een upgarade van het hele Faculteiten complex. T is er nu een hell, maar ik verwacht dat ze er iets moois van gaan maken.
WIE HELPT ME PLAATJES ZOEKEN?????
Bronnen tot dusver:
Kort stukje in Gezinsbode. T gaat om het Teletubbieveldje :)
Van een site voor Europese financieringen ofzo:
De aanbesteding betreft de realisatie van de herstructurering van de
huisvesting van de Economische Opleidingen van de Hanzehogeschool, die
gelegen is op het Zernikecomplex te Groningen.
Het werk zal in drie bouwfasen worden gerealiseerd, te weten:
Fase 1: nieuwbouw van een toren met 10 verdiepingen, een nieuwe
hoofdentree en ophoging van bouwdeel E en partiële verbouw / renovatie
van bouwdeel E (sept. 2004 / juli 2005).
Fase 2: nieuwbouw van een atrium en verbouw / renovatie van bouwdeel A en
partieel van bouwdeel E (aug. 2005 / juli 2006).
Fase 3: partiële verbouw / renovatie van de overige bouwdelen (aug. 2006
/ juli 2007).
Van de Hanzehogeschool site:
De nieuwbouwplannen van faculteit Economie moesten vorig jaar overboord toen bleek dat ze financieel onhaalbaar waren. Nu liggen er betaalbare ideeën op tafel voor verbouw en gedeeltelijke nieuwbouw. Economie krijgt Italiaanse allure.
Verdwalen in de gebouwen van faculteit Economie is makkelijk. Het is een gemêleerd geheel met weinig structuur. Eerst was er het ronde gebouw waar nu het faculteitsbestuur en de ICT-voorzieningen zitten, later D-gebouw genoemd. Daarna kwam het ABC-gebouw, waar nu de hoofdingang is. In de loop der jaren is het ABC schijnbaar lukraak uitgebreid met bouwdelen E, F, G, H en I. Tussen die verschillende delen ontbreken meestal directe verbindingen zodat studenten en medewerkers regelmatig hun schoenen moeten laten verzolen. Ook is het binnenklimaat vooral in de oudere bouwdelen vaak niet optimaal.
Om de knelpunten op te lossen startten de faculteit en hogeschool twee jaar geleden een traject dat moest leiden tot een nieuwe behuizing. De budgetten van de Hanzehogeschool bleken echter ontoereikend voor de nieuwbouwplannen. Het Faculteitscollege van Economie en het College van Bestuur van de Hanzehogeschool besloten daarom tot verbouwing en gedeeltelijke nieuwbouw. Architectenbureau Skets kreeg de opdracht daarvoor een visie te ontwikkelen waarmee een architect aan de slag kan. Dat masterplan is eind maart gepresenteerd. Het meest opvallende onderdeel is de toren die de hoofdingang gaat markeren. Skets noemt het de campanile, een losstaande klokkentoren bij de ingang van grote gebouwen zoals gebruikelijk is in oude Italiaanse steden. De campanile moet al een jaar na de start van de bouw gereed zijn. Dat is niet zonder reden. Het onderwijs moet tijdens de verbouwingen gewoon doorgaan. De campanile wordt ingezet als buffer wanneer de verbouwingen in de andere bouwdelen aan de gang zijn.
Tussen bouwdelen A en E wordt vervolgens een overkapping gemaakt. Daar ontstaat een overdekte plaza waar allerlei studentenvoorzieningen als winkeltjes, een repro of een kantine komen. Het Bouwdeel B (met daarin de kantine) dat de hoofdingang verbindt met het D-gebouw wordt gesloopt. Volgens het masterplan moet de faculteit als eenheid herkenbaar zijn. Daarom is er een denkbeeldige rechthoek getrokken waarbinnen de toekomstige locatie moet liggen. Het D-gebouw valt daar buiten en wordt daarom van de faculteit losgekoppeld. Het College van Bestuur en de stafbureaus van de Hanzehogeschool verhuizen waarschijnlijk naar D.
In de laatste fase van de verbouwing komen er diverse verbindingsgangen tussen bouwdelen die nu niet rechtstreeks met elkaar zijn verbonden, zoals congreszaal De Appel en de vorig jaar gebouwde vleugel I waarin de International Business School huist. Ook komen er nieuwe fietsenstallingen bij de toren en wordt het binnenklimaat in de oudere bouwdelen geoptimaliseerd door betere isolatie en ventilatie. In februari 2008 moet de verbouwing zijn afgerond.
Skets heeft het masterplan rijkelijk voorzien van illustraties. ‘Staar je daar niet blind op’, waarschuwt projectmanager Frans Epping die vanaf de ontwerpfase projectleider wordt van de herstructurering. Hij wijst naar een schets van de nieuwe situatie na de verbouwingen. ‘De toren staat hier, bijvoorbeeld, afgebeeld als kubusvormig met een schuin aflopend dak. De uiteindelijke toren zal er waarschijnlijk anders uitzien. De tekening laat wel het volume van de toren zien, het aantal kubieke meters. Maar de vorm van de toren en hoeveel verdiepingen er komen? Dat bepaalt uiteindelijk de architect. Dat geldt ook voor de indeling van de gebouwen.’
Wie de architect wordt is nog niet bekend. Epping: ‘We zijn bezig met de selectie. Bij projecten van deze omgang verplicht Brussel ons dat. In augustus nemen we de beslissing. In september 2004 moet het bouwen beginnen.’ Epping schat de kosten voor de verbouwingen en de gedeeltelijke nieuwbouw op enkele tientallen miljoenen. ‘Veel geld, maar de oorspronkelijke nieuwbouwplannen zouden het dubbele hebben gekost
Nu nog plaatjes dus. Ik weet hoe vervelend het is, zo'n bericht met aleen maar feitjes.
Shockwave April 23rd, 2004, 10:24 PM Ik heb wel een plaatje in de krant staan, zal het morgen even scannen.
Zag er wel leuk uit!!
Eisso April 25th, 2004, 12:14 PM Ben zeer benieuwd! 40 meter is voor dat gebied denk ik een hele wolkenkrabber....hoewel, dat witte complex telt toch ook al gouw meer dan 30 meter. De Architect is nog niet officieel bekend, zo begrijp ik uit het stukje. Veaag me af hoe ze dat nog voor september voorelkaar willen krijgen???
Eisso April 27th, 2004, 04:45 PM waar blijftie Shock...? Of ligt ie al bij t oud papier?
Diehard May 18th, 2004, 08:24 PM Een artikel over de bouwplannen op Zernike in de UK van deze week:
http://www.ub.rug.nl/eldoc/uk/0304-32/p8-9.pdf
bobdebouwer May 18th, 2004, 09:35 PM You are not allowed to access the document you have requested.
Dat is al het nieuws wat ie me kan vertellen....:-(
Shockwave May 18th, 2004, 09:39 PM waar blijftie Shock...? Of ligt ie al bij t oud papier?
Helaas, m'n moeder had de krant al weer weg gegooid.. :| in plaats van dat ze er even mee wacht, ofzo..
Diehard May 19th, 2004, 12:06 AM You are not allowed to access the document you have requested.
Dat is al het nieuws wat ie me kan vertellen....:-(
Ow ja, is ook zo. Alleen te bereiken vanaf RuG servers. Ik was even vergeten dat ik thuis kabelinternet van de RuG heb. Ik zet het document morgen wel ff online.
eusebius May 19th, 2004, 02:46 AM 40? Ik woon in een durp met zeker 7 gebouwen met een +40m hoogte. 40m=20basketballers in A Rumsfeld Submission Position...
Diehard May 19th, 2004, 02:49 PM Dat wordt nog wat op Zernike
Het Zerniketerrein ontpopt zich als een wetenschapspark met opmerkelijke architectuur. Hoe zien de laatste plannen eruit, en wat zijn de drie markantste bouwprojecten?
Harry Perton
Landgoed met herkenbare gebouwen
Onlangs wijzigde de RUG haar bouwplannen voor het Zerniketerrein. De faculteitsburelen en andere centrale voorzieningen van de bètafaculteit komen in een nieuw gebouw, dat eerder nog voor BioMade bestemd was. Ook staat de nieuwbouw voor scheikunde voorlopig op sterk water. De verplaatsing van de tentamenhal naar een perceel bij de ringweg is uitgesteld tot er geld komt van het rijk.
Bij een presentatie van de veranderde plannen in de begrotingscommissie van de universiteitsraad verving Ruurd de Jong, hoofd bouwzaken van de RUG, ettelijke oude elementen op zijn globale maquette door nieuwe. Volgens De Jong zijn de wijzigingen “redelijk definitief”. “En toch”, zegt hij, “blijven we ook uitgaan van het stedebouwkundige plan, zoals Adriaan Geuze dat in 1999 voor ons opgesteld heeft.” Al eerder in de jaren negentig lag er een schets voor alleen de gebouwen van de bèta’s. Die “vingeroefening” behelsde een soort paviljoenenstructuur à la AZG. “Maar dat resulteerde in een veel te massaal bouwvolume”, zegt De Jong. “Bovendien bestond er onvrede over het hele Zernikecomplex. Dat werd als winderig en guur ervaren.” Daarom ging de RUG op zoek naar een stedebouwkundige die niet alleen naar de gebouwen, maar ook naar hun omgeving keek.
Uiteindelijk viel de keus op Adriaan Geuze van het bureau West 8. “Omdat”, zegt De Jong, “met name Geuze er het buitengebied bij betrok, de gebouwen niet groter maakte dan 20.000 vierkante meter vloeroppervlak en hij ook een eigen identiteit wilde meegeven aan elk gebouw afzonderlijk. Want biologen zijn nu eenmaal andere mensen dan natuurkundigen. Studenten moeten zich in een gebouw kunnen herkennen.”
Geuze stelde een raamplan op, waarin hij van Zernike een door water omringd en lommerrijk “landgoed” of “wetenschapspark” maakte. Het autoverkeer verdreef hij naar de randen. De eigen typering van de gebouwen, kon als basis dienen voor de architecten die de RUG nog zou kiezen. Zo wilde Geuze dat de Zernikeborg (het nieuwe rekencentrum) een “sculpturaal” én “introvert snoepje” zou zijn. Nu dat gebouw er staat, blijkt de architecte, Maria Haag, daarin geslaagd. In de volksmond heet haar ontwerp immers de ‘Bonbon’.
Toch is de De Jong niet bang dat dit eigene ontaardt in een postmoderne potpourri. “Er bestaat wel samenhang”, stelt hij, “er zit eenheid in de verscheidenheid. Adriaan Geuze blijft de dirigent van het geheel en is bij iedere architectenkeuze betrokken.”
Daarnaast hebben ook bouwzaken zelf en de gebruikers een vinger in de pap. Ontaardt zo’n architectenkeuze dan niet in een Poolse landdag? “Nee”, zegt De Jong, “er is tot nu toe niet of nauwelijks discussie over architecten geweest. Vaak is de keuze unaniem, of met de grootst mogelijke meerderheid. Dat is eigenlijk ook voor mij heel verrassend.”
‘Rok van glas’ en ‘Pelikaan’
Architect: Bert Staal van Staal & Christensen, Eindhoven
Project: een serie verbouwingen van WSN-hoogbouw en het Zernikegebouw, later gecombineerd met nieuwbouw
Bouwperiode: 2004 - 2011
Vanaf september dit jaar krijgt eerst de onderwijsvleugel met de collegezalen aan de westkant van WSN-hoogbouw een grote opknapbeurt. Volgend jaar worden dan de laagste twee etages van de flat aan de noordelijke helft gestript en opengewerkt. Ter weerszijden van deze verdiepingen komt een grote serre met schuine daken, die ook de buitenruimte onder de huidige luifels inneemt. Onder deze uitstaande rok van voornamelijk glas ontstaat zo een grote transparante loopruimte voor de centrale studentenvoorzieningen van economie en bedrijfskunde. Bovendien krijgt de flat een meer representatieve hoofdingang aan de lange oostzij.
Op het Zernikegebouw achter WSN nemen in 2005/2006 aanvullende onderwijsruimtes de plaats in van de huidige dakterrassen. Tegelijkertijd staat er een nieuwe bibliotheek voor economie, bedrijfskunde en ruimtelijke wetenschappen op het programma, die bij de nieuwe hoofdingang half in of boven de vijver steekt. Dit gebouw, een “pelikaan” volgens Geuze en als zodanig “zwevend” en “extravert”, herbergt ook een grote collegezaal en middelgrote onderwijsruimten.
Naast de bieb komt er een loopbrug over de vijver naar het nieuwe busstation aan de Zernikelaan, want het huidige busplein verdwijnt. Op de plek van de bestaande bieb komen uiteindelijk een nieuwe kantine en fietsenstalling, in 2011. Dan zijn alle hogere etages van WSN ook opgeknapt.
‘Poortgebouw’
Architect: Rudy Uytenhaak, Amsterdam
Project: nieuwbouw levenswetenschappen
Bouwperiode: begin 2006 - september 2009
De biologen die met wat genees-, schei- en natuurkundigen opgaan in levenswetenschappen, verhuizen straks naar een spectaculair gebouw met vier tot twaalf etages en 32.000 vierkante meter vloeroppervlak. Vanaf de Zernikelaan gezien staat het achter de Tentamenhal.
Volgens stedebouwkundige Geuze moest het een “poortgebouw” zijn, met “een hoogteaccent aan de noordzijde” en liefst gemaakt van donkere baksteen. Uytenhaak haakte daarop in met een soort opgetilde brug tussen twee wiggen, waarvan de geleidelijk aflopende daken bedekt zijn met gras. Het gebouw is hoger dan de WSN-flat. Toch kijk je er als voetganger dwars onderdoor.
Van binnen is het gebouw dieper en ruimer dan een standaard-laboratiumgebouw. Rond patio’s of vides, met lichtinval van boven, zijn de ruimtes van dezelfde afdelingen gegroepeerd.
‘Bijzondere huid’
Architect: De Zwarte Hond, voorheen Karelse en Van der Meer, Groningen
Project: nieuwbouw faculteitsgebouw W&N aan de Zernikelaan oostzijde.
Bouwperiode: eind 2004 - eind 2006
Voor de Tentamenhal verrijst een gebouw van zeven, mogelijk acht verdiepingen,met 12.000 vierkante meter bruto vloeroppervlak. Onlangs veranderde het RUG-bestuur de functie hiervan. De labaratoria van BioMade gingen eruit en de facultaire voorzieningen van W&N kwamen erin. Wiskunde en informatica bleven zitten. Op maaiveldniveau bevinden zich nu de faculteitsbibliotheek, drie grote collegezalen, een winkelunit aan de straat en de kantine met een terras buiten op het zuiden. Boven zitten de facultaire burelen en werkkamers van wiskundigen en informatici.
Ondanks de andere functie verandert het gebouw niet qua uiterlijk. Geuze gaf als regieaanwijzingen “eenvoudig gebouw”, met een “markante entree” en een “bijzondere huid”. Vooral de laatste hint kreeg navolging. Het gebouw krijgt een binnengevel van houtskeletbouw met ramen, maar die zie je alleen van dichtbij. Voor die gevel komt er namelijk een structuur van scheef gezette, overnaadse glasplaten. Op die lamellen zit een rode of blauwe kleurenprint. Vanwege het uitzicht ontbreekt deze weer voor de ramen.
Plaatjes
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Image1.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Image2.jpg
http://www.rpostma.com/hans/skyscrapercity/Image3.jpg
darulez May 19th, 2004, 04:42 PM Dit "poortgebouw" ziet er erg origineel uit vind ik.
http://roberto.homelinux.net/hans/Image3.jpg
Ik ben blij om te zien dat er echte plannen zijn om het Zernike terrein een upgrade te geven. Hopen dat het nieuwe busstation geen kopie wordt van die mislukking bij Kardinge.
bobdebouwer May 20th, 2004, 02:28 PM mwoah niet slecht, helemaal niet slecht!
Eisso May 22nd, 2004, 12:29 PM ...snif....k zie nix meer....kun je ze nog ergens vinden Darulez?
darulez May 22nd, 2004, 02:03 PM Ik kan er helaas niets over vinden... Ik zal maandag de UK bekijken. Staan er plaatjes in dan scan ik die. Tenzij Diehard die plaatjes opnieuw weet te plaatsen natuurlijk.
Diehard May 23rd, 2004, 11:18 PM De server was dit weekend een tijdje down. Even gescwitched van Freesco naar Clarkconnect ;). Volgens mij is alles nu weer OK.
Eisso May 28th, 2004, 01:34 PM Zozo, prachtige ontwerpen hoor, erg mooi! Echte hoogbouw (50 +) hoeven we er niet te verwachten. Dus als het architectonisch goed zit, mogen we nimmer klagen. T park is nu nix, maar met dit soort spannende nieuwbouw gaat het de goede kant op. Ik hoop dat er ook studenten woningen komen. Dat maakt zo'n gebied een stuk levendiger. Kleine AH er bi, een kroegje, en klaar is je gezellige campus annex universiteitsterrein
darulez May 28th, 2004, 03:44 PM Dat poortgebouw wordt steeds mooier nu ik ergens las dat het hoogste punt op 12 verdiepingen komt! Dit moet een indrukwekkend gebouw worden zeg, vooral omdat je er onderdoor kunt lopen.
Eisso September 1st, 2004, 12:42 PM Een minuscuul plaatje op de Hanze Hoge school site: Is dit de toren van 40 meter?
http://145.33.6.223/NR/rdonlyres/e4i44wh7lqrkpyepvohr3fcvdcfpnv5mijgufjp5lo3gasnlj2dkwhkpp66pf5u2e55jchudgt2zqhtmnyf4ixh533c/nieuwbouw.jpg
Het schijnt overigens dat de bouw al is begonnen (????)
Economie in de ban van de bouw
Een veertig meter hoge omkraagde toren, een optopping van de huidige entree, een ingang met mega-tourniquettes en een atrium om u tegen te zeggen. Faculteit Economie gaat in de steigers.
Wanneer de eerste paal precies de grond in gaat wil hij niet kwijt, maar volgens architect Yko Buursma zijn de eerste bouwactiviteiten in juli al te zien. Buursma’s bedrijf, architectuurstudio Skets, is verantwoordelijk voor de nieuw- en verbouw van de gebouwen van de huidige faculteit Economie van de Hanzehogeschool.
Gezichtsbepalend in het ontwerp is de veertig meter hoge toren die verrijst op de plaats van de huidige receptie. De blikvanger torent schuins omhoog in westelijke richting tot aan het plafond van de zevende verdieping. De achtste en negende verdieping herstellen het optische evenwicht door naar het oosten te hellen.
Bijzonder is de ruimtewinst die het ontwerp boekt door het vloeroppervlak vanaf de derde verdieping te vergroten, waardoor er een hoge luifel onstaat. Deze overkraging herhaalt Skets op de achtste verdieping.
‘De bouw van de toren moet in september beginnen’, stelt Ton Snelleman, projectleider Nieuw- en Verbouw van de Hanzehogeschool. Daarvoor moet Snelleman een aannemer vinden. ‘Daarom wil ik ook niet vertellen hoe duur het allemaal mag worden. De aanbesteding loopt nog.’ Snelleman hoopt dat de wijde omtrek de Eco-toren in september 2005 in volle glorie kan aanschouwen. ‘Een strak schema, maar het is mogelijk. We willen studenten en personeel niet te lang laten wachten. Het onderwijs gaat namelijk gewoon door. Voordat we goed en wel met de entree en het atrium kunnen beginnen, moet die toren beschikbaar zijn.’
Het atrium onstaat door de ruimte tussen de huidige A- en E-vleugel te overkappen. De bezoeker zal niets bedompts ervaren als hij zich erdoor beweegt. Het dak vangt al het daglicht omdat de overkapping van glas is waar het van glas moet zijn (op het noorden). De overkapping op het zuiden is niet doorzichtig, waardoor het zonlicht de ruimte niet binnendringt.
Vanuit het atrium heeft de bezoeker zicht op de entree aan de noordzijde van het gebouw (pal naast de toren). De entree gebruikt de aanwezige pijlers om een zuilenstructuur te scheppen. Tussen de zuilen bewegen zich drie grote draaideuren (zogeheten tourniquets). ‘We hebben nog tijd voor de precieze vormgeving’, zegt architect Buursma, ‘maar zeker is dat we er een verdieping optoppen.’
Boudewijn Otten
Meer info: Unlimited Bouwbulletin, april 2004
Wie kan hier meer over vinden?
En nog een paar plaatjes van het centrum voor Levenswetenschappen. Dat wordt echt een spectaculair gebouw!
http://www.architectenwerk.nl/box/gifs6/zernike-uytenhaak.jpg
darulez September 1st, 2004, 01:38 PM Volgens mij komt dat torentje hier op de bestaande bebouwing:
http://members.lycos.nl/darulez/airfoto2.JPG
Dat heeft de voorlichtster van de Hanzehogeschool mij een jaar geleden tijdens een rondleiding verteld. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
http://145.33.6.223/NR/rdonlyres/e4i44wh7lqrkpyepvohr3fcvdcfpnv5mijgufjp5lo3gasnlj2dkwhkpp66pf5u2e55jchudgt2zqhtmnyf4ixh533c/nieuwbouw.jpg
Wat een raar torentje dit. Lijkt meer op het nieuwe hoofdkantoor van Geové.
Eisso September 1st, 2004, 02:12 PM Die scheve voren doen inderdaad vreemd aan. T is waarschijnlijk goed te zien vanaf de ringweg, omdat de vormen van west naar oost hellen. Hij lijkt inderdaad verdacht veel op t Geove gebouw, maar dat soort vormen zijn op t moment dan ook heel erg hip! Dat dit gebouw maar 5 meter lager wordt is alleen wel erg toevallig. Gelukkig ziet hij er op dit plaatje wat slanker uit als zijn grotere broertje.
darulez September 1st, 2004, 02:27 PM Het zou zowiezo mooi zijn dat je vanaf de ringweg kunt zien dat daar ook een stuk stad ligt.
bobdebouwer September 1st, 2004, 04:10 PM Wel onthouden dat het Geove gebouw 2 knikken heeft, dus ze zijn niet hetzelfde. Ziet er allemaal goed en vooral duurzaam uit. Ik had het er laatst met iemand over dat je beter een duur gebouw voor 150 jaar kan neerzetten, dan een redelijk goedkoop gebouw voor 50 tot 100 jaar. Volgens mij komt dat hier wel goed!
darulez October 29th, 2004, 11:38 AM Dit wordt het torentje bij de economische faculteit van de Hanzehogeschool. Niet echt indrukwekkend te noemen en maar 9 verdiepingen. Maar alle hoogbouw in dat gebied is meegenomen, zullen we maar zeggen.
De bouwput ligt er al, dus dit ontwerp wordt het zeker.
http://www.gic.nl/pics/hanzehogeschooltorenokt04.jpg
Eisso October 29th, 2004, 02:06 PM Best een mooi ding! Hij lijkt niet zo hoog door de brede opbouw, maar bijzonder mag je het toch zeker noemen. Zou t misschien zelfs de 40 meter toren zijn? Of is dat weer een andere?
vinman October 29th, 2004, 03:15 PM Hij is zou wel ongeveer wel 40 meter hoog zijn. Leuk torentje, maar het zal niet veel opvallen.
darulez October 29th, 2004, 04:35 PM @Eisso:
Dit is de 40 meter toren voor zover ik weet.
vinman October 30th, 2004, 09:45 PM Goed gegokt :cheers:
Ben vandaag even langs het Gasunie gebouw geweest. Is nog steeds een best imposant gebouw, vooral door zijn breedte. Maar ja, misschien is dit een beetje of-topic :)
bobdebouwer October 30th, 2004, 11:36 PM Al met al wordt het nog wel een leuk plekkie daar!
hooghoudt November 16th, 2004, 06:17 PM Afgelopen zondag even een rondje gemaakt door het noorden van Groningen. In het noorden van zernike zijn de laatste jaren aardig wat kantoren gebouwd voor sciencegerelateerde bedrijven. de noordelijkste gebouwen staan op de foto hieronder. ik denk dat dee gebouwen er nu een jaar of 2, 3 staan. Het bouwbord, of hoe dat ook heet, staat er echter nog steeds. Het bord (zie foto 2) zag er oud en verregent enz uit. aan de andere kant van het terrein stond echter nog zo'n bord, van sig-realestate (http://www.sig-realestate.nl). Dat bord zag er echt nog supernieuw, net geplaatst uit!! betekent dit dat de flat er (toch?) nog komt?
weet iemand hier meer van?
hij lijkt me ongeveer 14 verdiepingen; ik zie dat gebouw echt heeel erg zitten!
http://hanspul.50megs.com/zernike2.jpg http://hanspul.50megs.com/zernike1.jpg
EDIT: het lijkt er op dat 50megs het niet leuk vind dat ik die plaatjes hier neerzet.. , dus hierbij de links: foto 1 (http://hanspul.50megs.com/zernike2.jpg)foto 2 (http://hanspul.50megs.com/zernike1.jpg)
Eisso November 16th, 2004, 11:14 PM @ Hooghoudt: Je hebt gelijk. Dat bord staat er al (veel te) lang! Als ik me niet vergis vanaf 1999. Het word ontwikkeld door SIG-realestate. Op de site staat te lezen dat de plannen bijna rond zijn en dat de schop ieder moment de grond in kan. Mij zou het echter niets verbazen als er de komende jaren niets gebeurd, oif dat deze toren in deze vorm uberhoupot niet doorgaat. T loopt niet meer zo storm op het zernike terrein met de it bedrijven, ondanks de ré te snelle verbinding ide er aanwezig is! Van de site:
Ondertussen is de tweede fase, 4 bedrijfsgebouwen aan de Kadijk met een totale oppervlakte van 12.000 m² gerealiseerd en volledig verhuurd. De derde fase aan de Mudden is deels voltooid. Van de 17.000 m² is op dit moment 6.300 m² gebouwd in drie gelijke panden. Daarnaast zijn de tekeningen voor een U-vormig gebouw aan de ene kant en een toren aan de andere kant klaar en de bouwvergunningen zijn in voorbereiding. SIG staat garant voor de projectontwikkeling, de bouw en uiteindelijk ook de verhuur en het beheer van deze hoogwaardige en multi-functionele bedrijfsverzamelgebouwen topkoeling en Warmte Kracht Koppeling (WKK).
http://www.sig-realestate.nl/pics/collage1.jpg
Eisso November 16th, 2004, 11:15 PM (by the way, alstie wél word gebouwd, en het zijn 14 verdiepingen, en het worden kantoren, dan hebben we het hier over 50+ M !!!!!!!!
hooghoudt November 16th, 2004, 11:26 PM Echt zonde dat ik geen foto heb gemaakt van dat nieuwe bord!! Dat nieuwe bord vermeldt geen Meeus, maar Sig-realestate, en ziet er veel gelikter uit. Als een van jullie toevallig op het zernike komt ivm studie ofzo :) ga ff kijken.
Zo'n nieuw bord zou kunnen duiden op nieuwe ontwikkelingen.
FCG November 16th, 2004, 11:27 PM De fundering ligt er bijna :) Alleen nog even beton storten en we kunnen omhoog!
Eisso November 16th, 2004, 11:30 PM @ FCG: alleen is dat de fundering van een andere toren :)
bobdebouwer November 17th, 2004, 11:14 AM He wat jammer nou! Dit leek mij wel wat aardigs voor Zernike!
|
|