View Full Version : A73

ƒƒ
December 3rd, 2009, 06:14 PM
Belang van Limburg, 3 december 2009

Nederlandse Noord-Zuid is de pechweg van Limburg

Tunnels open na 2 jaar ellende

Roermond - Met 2 jaar vertraging en miljoenen euro's meerkosten is dinsdag de langste Nederlandse tunnel geopend op de A73-snelweg in Roermond. Via die Noord-Zuidverbinding kunnen we een half uur sneller het andere Limburg doorkruisen, van Maastricht tot Nijmegen. De superbeveiligde Roertunnel is jarenlang het lachertje geweest van Nederland, de pechweg van Limburg. Misschien mogen we blij zijn dat ons land gekozen heeft voor een omleidingsweg als verlengstuk van onze eigen Noord-Zuid.

De bouw van de Nederlandse Noord-Zuid, de snelweg A73, toont opmerkelijk veel gelijkenissen met de geschiedenis van onze Noord-Zuidverbinding (N74): discussies, protestacties, tunnels, vertragingen, verkeersellende…

Aanleg A73
Al in 1964 praatte Nederland over de noodzaak van een snelle verbinding tussen Echt-Susteren en het noordoosten van Limburg, richting Nijmegen. De Aanleg van het noordelijk deel van de A73 verliep vlot. Het eerste stuk asfalt opent in 1986, en 10 jaar later ook de snelweg tot Venlo.
De aanleg van het zuidelijk deel was problematischer. Te beginnen met de keuze van het tracé: de agrarische westoever van de Maas, waar ook de dichtgeslibde Napoleonsbaan ligt, of de groene oostoever, de kant van Roermond?
De stad kon de snelweg naar haar kant halen en zo een betere bereikbaarheid laten realiseren. De oostelijke tracé-beslissing viel in 1995, met amper 1 stem op overschot. Tot woede van de natuurorganisaties die de waardevolle beekdalen van de Swalm en de Roer ongeschonden wilden houden. Dat betekende dus dat er tunnels moesten komen onder het Swalm- en het Roerdal. Die tunnelbuizen spelen al enkele jaren een hoofdrol in een tunnelsoap.

Veiligheidsgekte
Roermond eiste dat de snelwegtunnels aan de strengste veiligheidseisen zoude voldoen. Nederland stemde daarop een nieuwe strenge tunnelveiligheidswet. De Roertunnel zou met 52 veiligheidssystemen de modernste en veiligste van Europa moeten worden.
Doordat de toenmalige verkeersminister in 2003 de vluchtstroken liet schrappen op de plannen, louter en alleen om de bezuinigen (20 miljoen €), moesten er hypermoderne veiligheidsinstallaties in de tunnelbuizen komen, zoals een watermistsysteem dat bij branden voor voldoende verkoeling zorgt om de hulpdiensten hun werk te laten doen. Dat kostte uiteindelijk meer dan de besparing.
De Nederlandse veiligheidsgekte heeft geleid tot 1893 tunnelsluitingen, een verspilling van meer dan 50 miljoen € en een vertraging van 2 jaar.

Afsluitingen
De Roertunnel en het kortere zusje, de Swalmentunnel, hadden op 1 januari vorig jaar open moeten gaan. Maar technici slaagden er niet in om de 52 complexe veiligheidssystemen naadloos aan elkaar te koppelen. In februari 2008 ging men over tot 'beperkte openstellingen': verkeer over 1 ipv 2 rijstroken, geen gevaarlijke stoffen en snelheidsbeperking.
En dan nog liep het voortdurend fout. Vrachtwagens met een te hoge lading, voornamelijk Oost-Europese trucks, zorgden voor het neerlaten van slagbomen en kilometerslange files. Justitie verdubbelde daarop de ladingboetes voor truckers tot 1000 €.
En dan waren er nog het lekkende bluswaterbassin, storingen bij de bewakingscamera's, een falend snelheidsdetectiesysteem en andere systemen die tilt sloegen. Iedere keer sloten de poorten van de tunnels: 107 keer door storingen, 1689 keer voor herstellingen en 97 keer voor werken aan de weg.
De veiligheidssystemen zijn zo met elkaar verknoopt dat men er niet zomaar eentje kon uit halen. Toch hebben ze tijdens het voorjaar voor 50 miljoen € aan apparatuur gesloopt om er weer voor 30 miljoen € aan toestellen in op te hangen. De afgelopen 3 maanden werden de tunnels volledig gesloten voor de finale afwerking.
Toch zal men opnieuw moeten sleutelen aan 15 kritische punten, zoals voegen die lekken en de detectie van stilstaande auto's die nog niet werkt.

Verlies
De vervoerssector schat het verlies door te tunnelsluitingen op 22 miljoen € aan brandstof en personeelskost. Winkels en het outletcenter in Roermond kregen tijdelijk minder klanten. Toch zijn de handelaars vol lof over de A73. Die snelweg brengt hun zaak een stuk dichter bij ons Limburg.

Snelle weg
De snelweg A73 zorgt dat delen van Nederland en het Duitse achterland veel sneller bereikt worden:
Genk - Roermond: 38 minuten
Maaseik - Venlo: 35 minuten
Maaseik - vliegveld Düsseldorf: 54 minuten
Tijdens de spits staan er wel nog files op de A2 bij de aansluiting naar de A73. Volgend jaar leggen ze daar een spitsstrook aan om de verkeersknoop op te lossen.

EuroMaster
December 3rd, 2009, 06:41 PM
De langste tunnel is de Westerscheldetunnel, maar de Roertunnel is met 2500m wel de langste landtunnel geloof ik. Inderdaad een veiligheidsobsessie lijkt het nu.

ChrisZwolle
December 3rd, 2009, 06:45 PM
Die tunnelveiligheidswet is echt totaal doorgeslagen. Stedelijke tunnels zijn haast onmogelijk geworden, waar in Zwitserland hele knooppunten ondergronds gebouwd worden (Verzweigung Lopper), is in Nederland een ondergrondse afrit al uit den boze.

Maargoed, het past erg goed in het Nederlandse straatje van de beste willen zijn.

Henk22
December 3rd, 2009, 08:11 PM
Iedere polderlid kan zijn zegje doen en leidt tot heeel veel regels en eisen.

Victorinus
December 3rd, 2009, 10:36 PM
Die tunnelveiligheidswet is echt totaal doorgeslagen. Stedelijke tunnels zijn haast onmogelijk geworden, waar in Zwitserland hele knooppunten ondergronds gebouwd worden (Verzweigung Lopper), is in Nederland een ondergrondse afrit al uit den boze.

Tijdens mijn vakantie dit jaar in Noorwegen kwam ik ook rotondes tegen, gewoon in een tunnel, met afslagen naar andere tunnels, etc. etc. Dit was in Noorwegen, in de stad Drammen (net iets ten zuidwesten van Oslo).
In Nederland zal je zoiets nooit tegenkomen... terwijl in veel andere Europeesche landen dit heel normaal is. In Nederland hebben we gewoon teveel regelgeving, inspraakprocedures en andere zaken, waardoor de bouw van dit soort tunnels (met eventuele afritten, enz.) vertraagt en/of uitgesteld worden of in de ijskast verdwijnen. Dit vind ik erg jammer van Nederland.

Kenien
December 3rd, 2009, 11:53 PM
Maar los van alle tunnelproblemen. Volgens mij heeft niemand zich van te voren gerealiseerd wat de exploitatie van de tunnel jaarlijks kost. Ik vind het nog steeds niet te begrijpen waarom er niet voor de veel goedkopere west-oever variant is gekozen. Bij Swalmen had dat (net zoals nu bij Haelen) een omleidingsweg moeten komen om de leefbaarheidsproblemen op te lossen.

En inderdaad een goed zaak dat bij Houthalen uiteindelijk voor een omleidingsweg is gekozen.

Yetzirah231
December 4th, 2009, 03:57 AM
Als die auto's er nou gewoon 1 voor 1 doorheenreiden is het toch best veilig?

Dat wordt nog wat als de landtunnel bij Utrecht opengaat... Als die niet werkt wordt het een nationaal knelpunt ofzo.

EuroMaster
December 4th, 2009, 01:45 PM
Persoonlijk vind ik het ook onbegrijpelijk dat ondergrondse afslagen niet mogelijk zij. Zolang de tunnelwand geen onverwachte en gevaarlijke versmallingen heeft zie ik hiervan het probleem niet in. In de steden zou dit een geweldige uitkomst zijn. De M-30 bij Madrid laat zien wat voor mogelijkheden de stad weer heeft op maaiveld.

Liberty City
December 4th, 2009, 04:47 PM
Ach ja... de veiligheidssystemen. Er waren maar liefst 1500 vergunningen nodig voor de Roertunnel :ohno:

Misschien hadden ze een graafmachine één laagje meer moeten laten afgraven, dan was het sluitingsprobleem vanwege te hoge vrachtwagens ook opgelost.
Inmiddels gaat de tunnel tot de dag van vandaag nog dagelijks dicht vanwege een te hoge vrachtwagen (volgens het detectiesysteem).

En dan de keuze om de A73 op de oostoever aan te leggen, ook zoveel voeten in aarde, maar toch eigenwijs geweest.

Wat was eigenlijk de voorziene route op de westoever?

ChrisZwolle
December 4th, 2009, 05:25 PM
Ach ja... de veiligheidssystemen. Er waren maar liefst 1500 vergunningen nodig voor de Roertunnel :ohno:

Ik las vandaag dat de A2 tunnel in Maastricht ook niet minder dan 1.000 vergunningen vereist. :nuts:

Matthijs
December 5th, 2009, 11:10 AM
Maargoed, het past erg goed in het Nederlandse straatje van de beste willen zijn.
Het stomme is dat we daardoor in de praktijk de slechtste zijn, deze tunnelperikelen zijn een blammage voor ons land tenslotte.

ropniko
December 6th, 2009, 05:17 PM
Het stomme is dat we daardoor in de praktijk de slechtste zijn, deze tunnelperikelen zijn een blammage voor ons land tenslotte.Ach een blamage kun je het noemen, het is een beetje ongelukkig. Maar daarnaast zijn er genoeg projecten waarmee Nederland zijn naam wel heeft waargemaakt. We moeten alleen niet steeds proberen het wiel opnieuw uit te vinden, volgens mij hebben we dat met die tunnels wel weer geprobeerd. Lukt het wel, dan ben je koploper en nu sla je een keer mis. Wat dat betreft is de tunnel in Den Haag een groter probleem voor Nederland, dat ging natuurlijk helemaal nergens om.

njoy
December 7th, 2009, 03:31 PM
Je ziet dit soort mislukte bezuinigingen zo vaak. Iets wordt sober, eenvoudig en simpel aangelegd (dus zonder vluchtstroken, te laag, te krappe bochten, gelijkvloers enz enz) om de kosten te drukken. Maar intussen zijn er allerlei voorzieningen nodig die het geheel toch weer duurder maken. En na een paar jaren blijkt dat de sobere uitvoering toch wel tot veel problemen, hinder, vertraging of wat ook leidt, zodat alsnog dure ingrepen plaats moeten vinden om er uiteindelijk toch een goed geheel van te maken.

airbreaker
February 21st, 2010, 11:41 PM
..

ChrisZwolle
February 22nd, 2010, 10:38 AM
Die nieuwe tunneleisen zijn simpelweg bizar. Er mogen geen in/uitvoegers in tunnels zijn. Moet je eens in Zwitserland, Oostenrijk, Japan of Spanje kijken waar hele knooppunten in tunnels zijn gebouwd.

Typisch voorbeeld van die doorgeslagen veiligheidsmania in Nederland.

mbrb
February 22nd, 2010, 10:55 AM
^^

Ik geloof best wel dat die eisen te streng zijn (maar dan moeten we ook niet allemaal zeuren als er een keer een tunnelbrand met wat doden komt...). Het probleem hier lijkt mij echter meer incapabelheid van de mensen die het doen:

De huidige toerit vanaf de Koninginnelaan voor verkeer dat over de A73 naar het zuiden wil, is nooit geopend omdat die niet aan de nieuwe tunneleisen voldoet. Dat was al bekend voordat het stuk asfalt werd aangelegd. Toch ging het werk door.

ChrisZwolle
February 22nd, 2010, 11:23 AM
Hier krijgen ze in Nederland dus kippevel van:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Autobahn_Auffahrt_Schweiz_%28Stadt_Baden%29_002.JPG/800px-Autobahn_Auffahrt_Schweiz_%28Stadt_Baden%29_002.JPG

airbreaker
February 22nd, 2010, 11:49 AM
..

insulting-dutchman
February 22nd, 2010, 02:16 PM
dat is typisch duits, tunnelvrees. soms gecombineerd met een flitser in je giegel bij het uitkomen van de tunnel. voor het veiligheids aspect zal het wel niet gedaan worden denk ik dan

Liberty City
February 22nd, 2010, 05:57 PM
Dit project is een schande! Kennelijk was een graaf machine een dag langer laten werken om een paar centimeter meer grond af te graven te duur. Het gevolg, een te lage tunnel!

909
February 22nd, 2010, 11:06 PM
dat is typisch duits, tunnelvrees. soms gecombineerd met een flitser in je giegel bij het uitkomen van de tunnel. voor het veiligheids aspect zal het wel niet gedaan worden denk ik dan
Geen tunnelvrees, maar eerder een strikt Duitse interpretatie van regels. In de buurt van Düsseldorf op de A44 bij het vliegveld, of A46 onder de Rijn door kent een (lagere) maximumsnelheid dan de stukken er voor en na. Dan wordt er wel eens driftig geremd, om even later weer diep het gas in te trappen. Hetzelfde zie je bij de A2 bij Gelsenkirchen, geen snelheidslimiet om niet bepaald geleidelijk terug te zakken naar 80 en 100 meter later weer te mogen Fahren.

http://farm3.static.flickr.com/2607/4137587055_a5675b68ec.jpg (http://www.flickr.com/photos/chriswevers/4137587055/in/set-72157622761233237/)

Maar ook in Düsseldorf is de hele verbindingsweg, de Bundesstraße 1 langs de Rijn bij het centrum ondergronds gemaakt, inclusief allerlei afslagen. Deze tunnel heet de Rheinufertunnel (http://www.duesseldorf.de/verkehrsmanagement/bruecken_und_tunnel/fertiggestellte_bauvorhaben/rheinufertunnel.shtml) een heeft de stad weer verbonden met de rivier. Ook in de tunnels die hierboven genoemd zijn kom je afslagen tegen. Dit soort tunnels maken een stad en land niet alleen beter bereikbaar, maar vooral ook veel aantrekkelijker. Tja, dit zou allemaal niet mogelijk zijn in ons bekrompen landje. Soms is het gras wel groener bij de buren.

ChrisZwolle
February 22nd, 2010, 11:07 PM
Ja die Rheinufertunnel heb ik ook wel eens gereden. Da's de B8 door (onder) het centrum van Düsseldorf. Parkeergarages waren alleen bereikbaar vanuit die tunnel en Düsseldorf kreeg zijn waterfront weer terug. Prima project.

909
February 22nd, 2010, 11:20 PM
Ik zie trouwens dat Düsseldorf zeven tunnels binnen de stadsgrenzen heeft liggen, waarvan meerder stadstunnels en tunnels met afslagen:

Rheinufertunnel (B 1) (http://de.wikipedia.org/wiki/Rheinalleetunnel)
Tunnel Gladbacher Straße (B 1) (http://de.wikipedia.org/wiki/Tunnel_Gladbacher_Straße)
Rheinalleetunnel (http://de.wikipedia.org/wiki/Rheinalleetunnel)
Universitätstunnel (A 46) (http://de.wikipedia.org/wiki/Universitätstunnel)
Tunnel Wersten (A 46) (http://de.wikipedia.org/wiki/Tunnel_Wersten)
Flughafentunnel (A 44) (http://de.wikipedia.org/wiki/Flughafentunnel_(Düsseldorf))
Tunnel Reichswaldallee (A 44) (http://de.wikipedia.org/wiki/Tunnel_Reichswaldallee)

Afslag in de tunnel:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/Universitaetstunnel_in_Duesseldorf-Bilk%2C_von_Osten.jpg/800px-Universitaetstunnel_in_Duesseldorf-Bilk%2C_von_Osten.jpg

Invoegen in Tunnel Wersten met meer dan 100.000 voertuigen per dag:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Werstener_Tunnel_in_Duesseldorf-Wersten%2C_Einfahrt_Wersten%2C_von_Westen.jpg/800px-Werstener_Tunnel_in_Duesseldorf-Wersten%2C_Einfahrt_Wersten%2C_von_Westen.jpg

Als je dit ziet, of het geblunder bij de N/Z dan vraag je je toch af hoe het zit met de expertise in dit land...

railway stick
February 22nd, 2010, 11:26 PM
^^ In dezelfde deelstaat hebben zelfs kleine stadjes een tunnel. Mooie voorbeelden zijn Winterberg en Schmallenberg in Sauerland, met direkt voor en na de tunnels vette kruispunten. Maar Düsseldorf spant als hoofdstad wel de kroon, inderdaad de rijkste stad van de hele deelstaat, zo lijkt het. De regering heeft goed voor de eigen ontsluiting gezorgd.

Dat er met de A73 aan de oostzijde van Roermond zo is gesjoemeld, begrijp ik niet. Men had toch op zijn minst wat ervaring van de Duitse buren kunnen lenen? Maar goed, Rijkswaterstaat is een altijd op zichzelf staand bureaucratisch bolwerk, dat zich altijd boven anderen verheven voelt en niet thuis geeft als het op de bek gaat.

909
February 22nd, 2010, 11:31 PM
Maar Düsseldorf spant als hoofdstad wel de kroon, inderdaad de rijkste stad van de hele deelstaat, zo lijkt het.
Düsseldorf is idd de rijkste stad van de deelstaat, en alhoewel sommige lijstjes steden als Frankfurt en München als welvarender bestempelen, is Düsseldorf samen met Ingolstadt de enige schuldenvrije stad in Duitsland. Dat biedt dus mogelijkheden. :)

Tweety
February 23rd, 2010, 12:11 AM
Helaas geen groter plaatje te vinden, maar anyway:

Koningstunnel, Den Haag, Nederland:

http://www.la4e.nl/beeld/Koningstunnel%20afslag%20in%20tunnel.JPG

Meerdere toe- en afritten in één tunnel.

Kenien
February 23rd, 2010, 12:45 AM
^^ In de Maasboulevardtunnel in Maastricht zijn ook af- en opritten naar parkeergarages.

njoy
February 25th, 2010, 01:02 PM
In Zwitserland maken ze 'gewoon' een ondergrondse rotonde;
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=33904564&postcount=50

xlchris
February 25th, 2010, 05:39 PM
Ik verbaas me ook altijd over het hele netwerk aan tunnels onder Keulen. Heel gaaf met afslagen enzo. Zelfs stukjes waar niet zo heel veel auto's rijden daar zijn tunnels. Met afslagen parkeergarages in of gewoon nog verder de grond in. Erg leuk altijd.

RoelZ1
February 25th, 2010, 05:43 PM
De kruispleingarage in Rotterdam zal ook alleen via de Weenatunnel bereikbaar worden. In de parkeergarage onder het Spui in Den Haag is ook een kleine rotonde. Op zich zijn de regels hier wat betreft ondergronds ONW ook niet zo beperkend als voor snelwegen. Maar om de A73 nou een Vmax van 80 te geven op die plek om die afslag maar te behouden is ook wat onzinnig.

ƒƒ
April 5th, 2010, 10:37 PM
Brussel is pas de koning van de verkeerstunnels in onze lage landen. Moet je maar eens kijken naar alles tussen de vijfhoek en de E40 oost, vooral het einde van die autosnelweg, toch best uniek :)

Hoe is het ondertussen met de Roertunnel? Nog steeds regelmatig afgesloten?

kna
April 6th, 2010, 09:57 AM
De Gaasperdammerweg, het stuk van de A9 door de Bijlmer, krijgt ook een "ondergrondse" afslag en oprit (naar de Gooiseweg). Ik ben benieuwd of VMAX dan ook 80 wordt daar.

De Brusselse tunnels zijn inderdaad gaaf. Vanaf de E40 het systeem inrijden is puur science fiction.

ChrisZwolle
April 6th, 2010, 10:50 AM
De A9 krijgt inderdaad een tunnel, maar het afslaan is al voor de tunnel. Het verkeer rijdt in de tunnel eerst parallel aan het doorgaande verkeer en buigt dan af.

kna
April 6th, 2010, 12:47 PM
De A9 krijgt inderdaad een tunnel, maar het afslaan is al voor de tunnel. Het verkeer rijdt in de tunnel eerst parallel aan het doorgaande verkeer en buigt dan af.

Ben je niet in de war met de tunnel in Amstelveen?
De A9 krijgt volgens het net ter inzage gelegde OTB maar liefst TWEE tunnels.
Inderdaad is er bij Amstelveen sprake van ondergrondse parallelbanen, in ieder geval aan de westkant, met samenvoeging in een open bak.
Maar op de Gaasperdammerweg kan ik de tekeningen toch niet anders interpreteren dan als dat er sprake is van ondergrondse samenvoegingen.
Aardige van beiden tunnels is dat de afslagen "Haarlemmermeertjes" zijn, en dan op hun kop. Lekker compact stedelijk.

rene154
April 6th, 2010, 01:21 PM
^^Er moet al voor de tunnel besloten worden of men de Gooiseweg op wil of niet. Het wordt niet mogelijk om in de tunnel alsnog voor deze aansluiting te kiezen. De uitvoegstrook begint als het ware al voor de tunnel.

kna
April 6th, 2010, 02:01 PM
Ik zie nu wat jullie bedoelen: er is sprake van een doorgetrokken streep in die buis. Als je je netjes aan de regels zou houden zou je voor de ingang van de tunnel aan de juiste kant van de streep moeten zien te komen.
Wat een flauwigheid. Als je ziet hoe kort in- en uitvoegers elkaar opvolgen ten westen van de tunnel vraag ik me af of dit niet meer onveiligheid genereert dan voorkomt.

junky
April 6th, 2010, 02:56 PM
In Zwitserland maken ze 'gewoon' een ondergrondse rotonde;
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=33904564&postcount=50

in rotterdam komt er ook een rotonde in de tunnel voor CS

EPA001
April 6th, 2010, 04:20 PM
^^ Ben je niet in de war met het onderstaande bericht?

De kruispleingarage in Rotterdam zal ook alleen via de Weenatunnel bereikbaar worden.

Van een rotonde aldaar weet ik niets. De parkeergarage onder winkelcentrum Zuidplein heeft wel een rotonde. ;)

Brussel is qua binnenstedelijke tunnels in de Benelux onverslaanbaar. ff heeft daar helemaal gelijk in. Het systeem werkt ook prima aldaar. :)

Liberty City
April 6th, 2010, 04:23 PM
^^ Is dat zo? Ik meende dat het een gewone afslag zou worden die alleen via de tunnelbuis in de rijrichting Hofplein te bereiken zou zijn.

Correct me if I'm wrong :)

A73 tunnels gaan zo nu en dan nog steeds dicht vanwege te hoge vrachtwagens. Hoe lomp kan je zijn in het ontwerpen van een eigenlijk te lage tunnel. :ohno:

EPA001
April 6th, 2010, 04:29 PM
^^ Dat is ook zoals ik mij die tunnelbuis herinner, en ik ben er al een flink wat aantal keertjes doorheen gereden. ;) Ik denk dat junky het hier misheeft. ;)

RoelZ1
April 7th, 2010, 09:38 AM
Iedereen blijkt gelijk te hebben:
http://www.rotterdamcentraal.nl/Rotterdam/Openbaar/Overig/RC/RC%20Journaal/GEM.G062_krant%2006NL_Def.pdf
DeWeenatunnel moet een schakel worden in een ondergrondsverkeers-
systeem: in de zuidelijke tunnelbuis is een afslag opgenomen,
die toegang zal geven tot de nog te bouwen parkeergarage onder het Kruisplein en
tot de bestaande parkeergarage onder het Schouwburgplein. Onder het Kruisplein
komt een ondergrondse straat, die leidt naar een rotonde, waar automobilisten de
keuze kunnen maken welke parkeergarage ze inrijden. De politiek moet zich nog
uitspreken over de bouw van deze voorziening. Bij het ter perse gaan van deze krant
was die beslissing nog niet genomen.
Ik weet alleen niet wat er is besloten.

junky
April 8th, 2010, 08:17 PM
In het infocentrum werd mij toen verteld dat er een rotonde kwam.

Die mocht doordat ze een lange ondergrondse straat gaan aanleggen. Aan het eind van die straat komt de rotonde en rechts en links van de rotonde komen de in/uit gangen van de parkeergarage. Als de parkeergarage dan vol is kunnen gebruikers op de rotonde omkeren en ergens anders een parkeerplek zoeken.

Ben aan het google gegaan maar niet veel kunnen vinden.

in de openingspost van dit forum topic: parkeergarage kruisplein staat meer.
zoals dit filmpje waar de rotonde snel voorbij komt.
Link filmpje: http://www.rotterdamcentraal.nl/Rotterdam/Openbaar/Overig/RC/filmpjes/Kruisplein/kruisplein.wmv
Link topic: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=872650