View Full Version : Den Haag: Binnenstad
Haagse Dave December 14th, 2009, 10:22 PM Nieuw binnenstadsplan bouwt voort op succesvol beleid
24 november 2009 -
Binnenstad wil meer Hagenaars trekken Vandaag heeft het college van burgemeester en wethouders het Binnenstadsplan Den Haag 2010-2020 vastgesteld. Een nieuw plan dat voortbouwt op het succesvolle eerste plan. Met accent op wonen, cultuur, winkels en horeca, marketing en de sfeergebieden. Het streven is dat er in 2020 aanzienlijk meer mensen wonen, werken, winkelen en recreëren in de Haagse binnenstad.
Wethouder Binnenstad, Frits Huffnagel: "De Haagse Binnenstad was dit jaar genomineerd als beste binnenstad van Nederland. Het is ook bijzonder om te zien dat in tegenstelling tot andere steden de Haagse binnenstad de afgelopen jaren meer bezoekers heeft ontvangen. Dat betekent dat we het zeer goed doen. Die lijn willen we vasthouden. Dit plan moet ons nog een stap dichter bij onze ambitie de binnenstad nog aantrekkelijker te maken."
Binnenstadsplan 2010-2020
In het Binnenstadsplan 2010-2020 staan de ambities voor de Haagse binnenstad. Mede dankzij het vorige Binnenstadsplan (2000-2010); 'Binnenstad Buitengewoon!" heeft de Haagse binnenstad een forse groei in aantal bezoekers doorgemaakt; van 27 miljoen naar 32,5 miljoen. Dit tegen de landelijke trend in. Doelstelling is het komende decennium het aantal bezoekers met nog eens 15% te laten toenemen.
Wonen in de binnenstad
Een andere doelstelling is om meer bewoners naar de binnenstad te trekken. Streven is om van 17.500 inwoners te groeien naar 20.000 in 2020. Hiervoor moeten meer woningen gerealiseerd worden. Dit is onder meer mogelijk door het transformeren van kantoorruimte naar woningen, het realiseren van studentenhuisvesting en wonen boven winkels.
Samen met het bedrijfsleven
Veel partijen hebben in de binnenstad geïnvesteerd en intensief samengewerkt. Daarmee is de basis gelegd voor een open dialoog tussen gemeente en bedrijfsleven die goed functioneert en hoog wordt gewaardeerd. Deze integrale ontwikkeling, aanpak en samenwerking wordt dan ook voortgezet. Ad Dekkers, voorzitter Stichting Binnenstadmanagement: "Dit nieuwe binnenstadplan motiveert je om het succes van onze binnenstad samen met gemeente en private partijen verder uit te gaan bouwen." Ook Ton Rijerkerk, Kamer van Koophandel Den Haag, is positief. "Het Binnenstadsplan 2010-2020 biedt de goede basis voor intensivering van de samenwerking van de overheid en het bedrijfsleven".
Echt Haags
Het nieuwe plan bouwt voort op investeringen die al in gang zijn gezet en zet ook nieuwe koersen uit. De woonfunctie wordt versterkt, cultuur gaat een groter stempel drukken op de binnenstad, winkels en horeca worden nog meer vernieuwend van karakter en opzet. Daarnaast worden de sfeergebieden nadrukkelijker en herkenbaarder, zodat de oriëntatie voor bezoekers eenvoudiger is. En er is ook meer aandacht nodig voor de marketing van de (binnen)stad. Belangrijk daarin is een duidelijk onderscheidende positie van de Haagse binnenstad ten opzichte van andere binnensteden. Kortom een echt ‘Haagse' binnenstad waar iedere Hagenaar trots op is en waar bezoekers gastvrij worden ontvangen.
Raadscommissie
Op 3 december bespreekt de Raadscommissie voor Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening het Binnenstadsplan 2010-2020. De intentie is om op basis van het nieuwe Binnenstadsplan samen met het bedrijfsleven een nieuw Convenant af te sluiten. Het Convenant wordt ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
Haagse Dave December 17th, 2009, 10:53 PM 17 december 2009, 13:17
Hofkwartier wordt aantrekkelijker
Het Hofkwartier in de Haagse binnenstad wordt in de toekomst een aantrekkelijker gebied om te wonen, te werken en te winkelen. De gemeente, ondernemers en bewoners hebben een gezamenlijke intentieverklaring getekend. Voor de uitvoering van de projecten stelt de gemeente 1,3 miljoen euro beschikbaar.
Het verloop onder ondernemers in het Hofkwartier is groot en leeggekomen panden blijven vaak lang leeg staan. Volgens het stadsbestuur zonde want nergens anders in de stad is er zo'n unieke combinatie van wonen werken en winkels te vinden. Onder leiding van een gebiedsmanager worden de komende tijd alle verbeterplannen uitgevoerd.
Haagse Dave December 17th, 2009, 11:03 PM 16 december 2009, 14:54
Twee miljoen extra naar Historisch Museum
Het Haags Historisch Museum krijgt de komende jaren 2 miljoen euro extra subsidie van de gemeente. Het geld stond al een tijdje gereserveerd, maar het museum moest eerst een nieuw toekomstplan opsturen. Met het extra geld worden restauraties uitgevoerd en wordt de collectie ook op internet voor het publiek toegankelijk.
Het museum heeft deze week van een onbekende particulier ook tien schilderijen uit de 17de tot en met 20ste eeuw gekregen. Daaronder zitten werken van beroemde meesters als Jan van Goyen en Willem van Mesdag.
http://img44.imageshack.us/img44/9656/hhmgevelsml.jpg (http://img44.imageshack.us/i/hhmgevelsml.jpg/)
Foto: PR
ikops December 18th, 2009, 11:56 AM Mauritshuis wordt flink uitgebreid
DEN HAAG - Het Mauritshuis in Den Haag heeft de opdracht voor uitbreiding van het museum gegund aan Hans van Heeswijk Architecten. Een jury koos unaniem voor zijn ontwerp.
Het Mauritshuis wil de beschikbare ruimte flink uitbreiden door een deel van Sociëteit De Witte aan het Plein in Den Haag ondergronds met het museum te verbinden. Hierdoor worden de entree, de winkel en het restaurant aangepast aan de eisen van de 21ste eeuw.
Door de uitbreiding krijgt het museum er educatieve ruimten en een tentoonstellings- en lezingenzaal bij. Daarnaast is een renovatie van het pand uit 1644 onderdeel van de plannen.
In de loop van volgend jaar presenteert het Mauritshuis het ontwerp voor de uitbreiding. Van Heeswijk was ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de Hermitage Amsterdam.
Bron: http://www.westonline.nl/nieuwsitem//37801
Haagse Dave December 22nd, 2009, 07:15 PM Goed jaar voor Haagse gemeentemusea
vandaag 11:55
DEN HAAG - De gezamelijke gemeentemusea in Den Haag hebben een goed jaar achter de rug. De musea werden in 2009 door 449.000 mensen bezocht.
De grootste publiekstrekker dit jaar was de tentoonstelling Cézanne-Picasso-Mondriaan in het Gemeentemuseum. Al ruim 80.000 mensen bezochten de expositie, die nog tot en met 24 januari te zien is.
De gemeentemusea zijn het Gemeentemuseum, het Fotomuseum Den Haag, het GEM, Escher in het Paleis en Cultureel Centrum Gemak.
Haagse Dave December 22nd, 2009, 09:32 PM Winkeliers gedupeerd door sneeuw
vandaag 20:13
DEN HAAG - De sneeuwval van de afgelopen dagen zorgt voor een flink lagere omzet dan waar de winkeliers in de Haagse binnenstad op hadden gerekend.
De dagen voor Kerstmis zijn traditiegetrouw erg druk, maar door de sneeuwoverlast blijven klanten weg. Erik van den Elshout, bestuurslid van de ondernemersvereniging van de Haagse binnenstad en directeur van de Bijenkorf in Den Haag, spreekt van een halvering van de omzet.
Vooral afgelopen zondag was volgens hem dramatisch omdat dit normaal gesproken de drukste dag is. Eerder deze week uitte Van den Elshout al kritiek op de gemeente Den Haag, die volgens hem te weinig zou doen om de binnenstad weer bereikbaar te krijgen na de extreme sneeuwval.
ikops December 23rd, 2009, 01:30 PM 'Aanpak sneeuwoverlast Den Haag onvoldoende'
DEN HAAG - De ondernemersvereniging van de Haagse binnenstad, de BOF, vindt dat de gemeente Den Haag steken heeft laten vallen bij de bestrijding van de sneeuwoverlast.
BOF-bestuurslid en Bijenkorf-directeur Van den Elshout verbaast zich erover dat de binnenstad nog steeds slecht bereikbaar is, terwijl de extreme sneeuwval afgelopen weekend was. Veel personeelsleden en klanten kunnen de stad nog altijd lastig bereiken omdat trams nauwelijks rijden en fietspaden slecht begaanbaar zijn. Dit zou voor economische schade zorgen.
Volgens Van den Elshout is Den Haag een negatieve uitzondering en zouden Bijenkorf-fillialen in andere steden minder last hebben.
Bron: http://www.westonline.nl/nieuwsitem//37892
la-haye December 23rd, 2009, 06:22 PM het licht dus niet aan mij dacht dat de overheid geld aan het uitsparen was door niet/nauwelijks te strooien
Quintana December 23rd, 2009, 07:33 PM Ik blijf het nog steeds een raadsel vinden dat er pas vanaf gisteren weer mondjesmaat trams zijn gaan rijden. Volgens mij hadden ze op maandag al grote stukken rails sneeuwvrij kunnen maken.
Haagse Dave December 27th, 2009, 03:27 PM Vechtpartijen bij het Paard en omgeving
vandaag 13:54
DEN HAAG - Bij het Paard aan de Prinsegracht in Den Haag zijn verschillende vechtpartijen ontstaan. Dat gebeurde donderdag- op vrijdagnacht zowel binnen als buiten het Haagse poppodium.
De politie had moeite de vechtersbazen uit elkaar te halen. In totaal zijn vijf mensen aangehouden.
Zaterdag- op zondagnacht was het opnieuw raak in het centrum op de Prinsegracht en de Laan. Cafébezoekers gedroegen zich op straat zo opdringerig dat de politie moest ingrijpen. Dit keer werden acht mensen opgepakt.
http://img705.imageshack.us/img705/2637/getimagejz.jpg (http://img705.imageshack.us/i/getimagejz.jpg/)
Fabian2412 December 27th, 2009, 04:21 PM Ja nog ff zo doorgaan en deze tent kan gaan sluiten:ohno:
Is feesten dan echt zo moeilijk?
Jeromeo December 27th, 2009, 04:46 PM Ik zelf ga het liefst pas feesten als er wat te vieren valt.
Haagse Dave December 27th, 2009, 05:47 PM Ja nog ff zo doorgaan en deze tent kan gaan sluiten:ohno:
Is feesten dan echt zo moeilijk?
Was dit geen incident dan?
Fabian2412 December 27th, 2009, 05:57 PM Volgens mij niet toch?
Iig paar weken geleden was er ook al een vechtpartij in Het Paard.
Haagse Dave December 27th, 2009, 06:47 PM Joh, dat wist ik niet. Is dit te relateren aan bepaalde optredens?
The Hague Rules December 27th, 2009, 09:18 PM Gaat lekker zo :ohno:
En Den Haag had ook echt al zóveel horeca dat een of twee van dit soort tentjes minder natuurlijk helemaal niet uitmaakt :ohno:
Den Haag staat er bovendien ook zo lekker om bekend altijd gemoedelijk te blijven... Oud & Nieuw, het "rijke voetbalcultuurtje", etc. Rellùùùùhh! :ohno:
nog even en Den Haag heeft alleen nog het Binnenhof, de ministeries, de ambassades en een internationaal strafhofje. Oja... het nieuwjaarsconcert voor bejaarden in het atrium hebben we natuurlijk ook nog!
:ohno:
Haagse Dave December 28th, 2009, 04:02 PM Haagse parkeermeters uitgezet voor oud en nieuw
vandaag 15:41
DEN HAAG - In het centrum van Den Haag kunnen automobilisten voor de jaarwisseling deels gratis parkeren. De helft van de parkeerautomaten wordt uitgezet, om vernieling door vuurwerk te voorkomen.
Ook in een aantal parkeergarages kan gratis worden geparkeerd. De gemeente hoopt met deze mogelijkheid het aantal autobranden rond de jaarwisseling terug te dringen.
Behalve in Den Haag worden deze maatregelen ook genomen in de andere grote steden: Rotterdam, Amsterdam en Utrecht.
spartannl December 28th, 2009, 04:37 PM ^^ Ff aanvullen voor de geïnteresseerden: gratis parkeren in parkeergarages slechts in het geval van twee van de 5 hierbij betrokken garages, te weten Scheveningen (Zwolsestraat) & Centrum (Haagse Markt). Bij de andere (Haagse Hout/Malieveld, € 15,-; Laak/Laakhaven, € 10,-; Escamp/Leyweg, € 8,40) is het dokken. De andere garages zijn óf gesloten, óf je kan het commerciële tarief ophoesten. Ik vier het (weer) buiten de stad, overigens niet in Vlaardingen ;)
la-haye December 28th, 2009, 08:06 PM ^^ er is toch geen beter oud en nieuw dan een haags oud en nieuw
Haagse Dave December 28th, 2009, 08:24 PM ^^ Den Haag heeft het uitgevonden. :okay:
spartannl December 29th, 2009, 08:38 AM ^^ Da's waar, toen ik in 1987 uit de polder in de Laak kwam wonen, wist ik niet wat ik meemaakte. Ook al dacht ik dat ik heel wat gewend was... ;) Ik heb de smeulende autowrakken op het kruispunt voor mijn huis nog vers in het geheugen liggen...
Er is veel veranderd sindsdien en ik denk dat hier de gemeente er goed in is geslaagd Oud & Nieuw onder controle te krijgen en te houden (en zonder dat het aan lol heeft ingeboet). Maar het gemiddelde respect voor andersmans bezit in mijn huidige buurt -laat ik het zo maar omschrijven- is matig te noemen.
Volgend jaar vier ik het overigens weer in Den Haag, in Leidschenveen...
Haagse Dave December 29th, 2009, 01:29 PM Alleen jammer dat de âhwerwetse kerstbomen jacht niet meer bestaat. :storm: :D
Quintana December 29th, 2009, 06:34 PM ^^ Da's waar, toen ik in 1987 uit de polder in de Laak kwam wonen, wist ik niet wat ik meemaakte. Ook al dacht ik dat ik heel wat gewend was... ;) Ik heb de smeulende autowrakken op het kruispunt voor mijn huis nog vers in het geheugen liggen...
Er is veel veranderd sindsdien en ik denk dat hier de gemeente er goed in is geslaagd Oud & Nieuw onder controle te krijgen en te houden (en zonder dat het aan lol heeft ingeboet). Maar het gemiddelde respect voor andersmans bezit in mijn huidige buurt -laat ik het zo maar omschrijven- is matig te noemen.
Volgend jaar vier ik het overigens weer in Den Haag, in Leidschenveen...
Ga je verhuizen?
spartannl December 30th, 2009, 02:45 PM Yep, Leidschenveen...
Tweety December 30th, 2009, 02:54 PM Cool, welke straat?
ikops December 30th, 2009, 03:22 PM Nee, niet vertellen. Plaats hem in de Raad de Straat :)
Quintana December 30th, 2009, 07:41 PM Yep, Leidschenveen...
De lokatie kon ik al afleiden uit je laatste zin ;)
Dus van een "krachtwijk" naar Vinex, zal een hele verandering zijn.
spartannl December 30th, 2009, 09:09 PM Nou inderdaad, voelt ook wat ambivalent aan.... na 16 jaar...
marcobruls December 30th, 2009, 09:43 PM Dus van een "krachtwijk" naar Vinex, zal een hele verandering zijn.
Ah ja geen avondwinkels,vervelende kut jeugd,2x zoveel auto's,een baal hondenpoep,een huis die 40% minder waard is dan wat je ervoor betaald hebt...uhm...wat nog meer? :nuts:
spartannl December 31st, 2009, 11:43 AM ^^ ik kan mijn gevoel van ambivalentie nauwelijks beter omschrijven :)
Maar -en dan komt dit weer redelijk on topic- wat ik denk ik het meest zal missen is de bereikbaarheid, vooral te voet/per fiets, van de binnenstad met al haar faciliteiten.
En niet te onderschatten: de nabijheid van de Dunne Bierkade :cheers: Maar daarvan heb ik al gezegd dat dat voor mij en mijn vriendin hoe dan ook een belangrijke pleisterplaats zal blijven, met onze favoriete kroeg (de Paas, vanzelfsprekend) en één van onze favoriete Haagse restaurants (Basaal).
@ all, tot volgend jaar! Het wordt vast een mooi jaar voor onze mooie stad!
Batista12 January 3rd, 2010, 02:52 PM Ik las laatst nog in de Posthorn dat de halte Spui wordt verplaatst vanwege het VCP .
Batista12 January 3rd, 2010, 02:53 PM De gemeente is helemaal mesjogge geworden :nuts:
Quintana January 3rd, 2010, 06:57 PM Het gaat om halte Centrum die wordt opgeheven wat ik vrij logisch vindt omdat het wel erg dicht bij de haltes Spui/Stadhuis, Buitenhof, Gravenstraat en Kneuterdijk ligt.
Vanaf maandag 4 januari rijden bus 22 en bus 24 een omleidingroute in de binnenstad. Diverse halten vervallen. Bovendien vervalt de tramhalte 'Centrum' op de Hofweg voor lijnen 1 en 16.
Vanaf maandag 4 januari starten werkzaamheden in het kader van het VerkeersCirculatiePlan. Als gevolg daarvan rijden de bussen niet door het centrum, maar eromheen. De werkzaamheden, en de daarmee gepaard gaande maatregelen voor het openbaar vervoer, duren naar verwachting tot halverwege 2010.
Tram 1 en tram 16
In beide richtingen vervalt de halte 'Centrum' op de Hofweg. Reizigers wordt geadviseerd in- en uit te stappen bij de halte 'Spui-Stadhuis'.
Bus 22 richting Scheveningen Noorderstrand en bus 24 richting Kijkduin
De bussen rijden na de halte 'Centraal Station' via het Prins Bernhardviaduct naar de Lekstraat en door de Koningstunnel naar het Korte Voorhout. Vervolgens via het Tournooiveld en de Lange Vijverberg (tijdelijke halte aan de trottoirzijde, nabij de tramhalte 'Buitenhof') naar de Kneuterdijk, van waar de bussen de normale route hervatten.
De halten 'Nieuwe Haven', 'Spui – Stadhuis' en 'Centrum' vervallen.
Bus 22 richting Duinzigt en bus 24 richting Station Mariahoeve
De bussen rijden na de halte 'Kneuterdijk' linksaf (tijdelijke halte nabij tramhalte 'Buitenhof') naar Tournooiveld, Korte Voorhout, en via de Koningskade en de tunnel naar het Prins Bernhardviaduct. Vanaf de halte 'Centraal Station' volgen beide bussen de normale route.
De halten 'Centrum', 'Spui-Stadhuis' en 'Nieuwe Haven' vervallen.
Bron: http://www.htm.nl/Pages/DEF/1/491.bGlqbj0x.html
The Hague Rules January 3rd, 2010, 07:33 PM ^^
Van Kneuterdijk lopen naar het Spuiplein is inderdaad goed te doen, alleen niet meer echt "uitstappen voor de deur" te noemen.
Tweety January 3rd, 2010, 08:09 PM De halte Centrum vervalt alleen maar tijdelijk. Die wordt in het kader van de herinrichting van het Spui opnieuw aangelegd. Daarna zal de halte Spui-Stadhuis definitief vervallen. Want inderdaad, die ligt wel erg dicht bij andere haltes. Spui-Stadhuis was bij de vorige herinrichting van het Spui trouwens ook al vervallen, maar is omdat 'de ondernemers' het daar niet mee eens waren en blijkbaar goed bevriend waren met de wethouder, was die halte na een paar weken alweer terug. Ik ben benieuwd of het deze keer wel definitief is.
Slagathor January 4th, 2010, 10:04 AM ^^ Dat kan ik me nog herinneren, ja.
Nou ik ben benieuwd naar de herinrichting. Hopelijk wordt 't niet te dorps.
ikops January 4th, 2010, 11:00 AM Misschien een kinderdierentuin annex parkje en een aantal lieve reëen neerzetten. :|
hagenees January 4th, 2010, 02:26 PM Beetje erg dom om de halte spuiplein op te heffen,vele bezoekers van het danstheater,stadhuis,nieuwekerk enz stappen daar uit,
Haagse Dave January 4th, 2010, 02:48 PM En tijdens het spitsuur puilt halte centrum nu al uit z'n voegen, dus dat kan nog wat worden. Ik zie het probleem ook niet om die halte Spui/stadhuis gewoon in stand te houden. Mij zit het niet in de weg.
Slagathor January 4th, 2010, 03:18 PM Misschien een kinderdierentuin annex parkje en een aantal lieve reëen neerzetten. :|
bah
Beetje erg dom om de halte spuiplein op te heffen,vele bezoekers van het danstheater,stadhuis,nieuwekerk enz stappen daar uit,
En straks stappen die op Centrum uit, 20 meter verderop.
En tijdens het spitsuur puilt halte centrum nu al uit z'n voegen, dus dat kan nog wat worden. Ik zie het probleem ook niet om die halte Spui/stadhuis gewoon in stand te houden. Mij zit het niet in de weg.
Capaciteitsproblemen tijdens de spits hebben er in principe niks mee te maken, natuurlijk. Laten we wel zijn: overvolle haltes zorgen ook voor overvolle trams. Er moeten dus gewoon meer trams rijden. Een extra halte (Spui) erbij lost de capaciteitsproblemen niet op.
spartannl January 4th, 2010, 04:21 PM Herinrichting Spui: hier (http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Deelproject-Spui.htm) staat het allemaal beschreven.
http://www.denhaag.nl/upload/c4c296c0-59ba-41b9-8090-46f8c3ceaec8_Spui_richting_Kalvermarkt_250.jpg http://www.denhaag.nl/upload/0b44b65d-8ff3-48c8-aab1-a1cea67b0123_Spui_richting_AVeerkade_250.jpg http://www.denhaag.nl/upload/a8444458-7d29-446d-b8f3-4084ac86e9be_Spui_richting_Hofweg_250.jpg
Zie ook het kaartje (http://www.denhaag.nl/web/file?uuid=a204ae9f-b8d0-4a23-95a9-35145fb92e8f&owner=bfadc11e-971e-465e-b613-5da689f27cd0&contentid=24503) (PDF) zoals aan omwonenden is gestuurd:
http://farm5.static.flickr.com/4050/4245000676_3f9a30f4c7_o.jpg
ikops January 5th, 2010, 03:02 PM College ruziet over fietsers Grote Marktstraat
DEN HAAG - Het CDA in Den Haag heeft wethouder Huffnagel een gele kaart gegeven voor het plan om fietsers te weren op de Grote Marktstraat.
Huffnagel zou volgens het CDA willen dat de winkelstraat na de herinrichting een wandelpromenade wordt, maar verkeerswethouder Smit gaat ervan uit dat fietsers welkom blijven.
Volgens het CDA dreigt er nu een vertraging van het project. Huffnagel moet zich alleen bezighouden met feesten en zich niet bemoeien met verkeer, zegt CDA-fractievoorzitter Klein.
http://www.westonline.nl/nieuwsitem//38138
Slagathor January 5th, 2010, 03:47 PM Kinderachtig stel daarzo. Wedden dat dhr. Klein zelf dagelijks door de Grote Marktstraat naar z'n werk moet fietsen? :D
la-haye January 5th, 2010, 04:45 PM ik zie ook niet echt een rede om dat daar te sluite
lijkt er op dat ze ome agent wat meer werk willen geven wand er is niemand die zo ver om gaat fietse om op een legale manier aan de andere kand te komen
Quintana January 5th, 2010, 08:19 PM Ik heb een beetje mixed feelings. Als wandelaar erger ik me daar aan de fietsers, als fietsers aan de wandelaars. In principe probeer ik de Grote Marktstraat op mijn fiets dan ook zoveel mogelijk te ontwijken.
Xoem January 15th, 2010, 07:50 PM Kan er online niks over vinden, maar in het papieren AD stond van de week een groot artikel waarin Huffnagel een plan lanceerde dat Den Haag de restaurantstad van Nederland moet worden, en daar ook in wil investeren. Zo was er berekend dat er in de binnestad nog heel wat restaurants bij konden (getallen stonden er bij genoemd maar die weet ik zo snel niet meer), en dat er ook nog ruimte was voor extra cafe's en discotheken (waarvan Den Haag er van de grote steden het minste had). Plan was ook om daarmee de bestaande horeca-gebieden meer met elkaar te verbinden.
Overigens werd dat artikel een dag later alweer gevold door een artikel waarin bewoners van de binnenstad het absoluut niet met dat plan eens waren en zich stoorden aan het feit dat zij niet gehoord waren in die plannen. Ze vonden dat met deze plannen hun recht op een rustige woonomgeving aangetast werd..
Quintana January 15th, 2010, 07:55 PM Ja hallo, als je in het centrum woont moet je niet zeiken over een rustige woonomgeving (als je dat wilt moet je in Leidschenveen gaan wonen).
Ramses January 15th, 2010, 08:00 PM Bij het ibdh hebben ze blijkbaar een afwijkende kompas
bewoners van de binnenstad ... recht op een rustige woonomgeving aangetast:? Verhuis dan naar Pijnacker ofzo
Fabian2412 January 15th, 2010, 09:32 PM Zeikerds!Laat ze de komende jaren maar flink stampen en bouwen daar in het centrum zodat ze helemaal geen rust hebben.
DarkRus January 17th, 2010, 09:25 PM Wat zijn dit nu weer voor een bullshit opmerkingen? Dus als je in het centrum woont betekend dat je geen recht hebt op nachtrust? Wat een onzin. Tegenwoordig lijkt asociaal gedrag gewoon geaccepteerd te worden. De nachtrust wordt in het centrum meestal verstoord door dronken en blowende asocialen. En uit ervaring weet ik dat ze deze groepen, vooral jongere, altijd juist de plekken opzoeken waar de huizen staan. Waarschijnlijk geeft ze dit zelf een veilig gevoel.
Nee, dan moet je in de buitenwijken gaan wonen daar is het lekker rustig!
Haagse Dave January 17th, 2010, 11:01 PM ^^ Ik neem aan dat eventuele uitbreiding van het aanbod (wat geen overbodige luxe is voor zo'n grote stad) in de bestaande uitgaansgebieden komt.
Batista12 January 18th, 2010, 08:40 AM http://www.newpharma.be/upload/img/medecines/2476935-nl-500.jpg
peterdrijver January 18th, 2010, 09:14 AM Ja hallo, als je in het centrum woont moet je niet zeiken over een rustige woonomgeving (als je dat wilt moet je in Leidschenveen gaan wonen).
En met welke logica en welk recht denk je dat te kunnen opschrijven? Dan wordt het namelijk buiten de binnenstad een reuze slaperige boel. De hamvraag is immers hoe je het hele stedelijk gebied kan verstedelijken met voorzieningen -culturele en uitgaansvoorzieningen horen daarbij. Een bloeiend sociaal leven hoort in alle wijken: hoe komt het dat we denken dat we dat alleeen maar in het centrum kunnen vinden? Dat is net zo idioot als te denken dat je voor een colbertje naar Bataviastad met afreizen.
Koen Acacia January 18th, 2010, 09:15 AM Wat zijn dit nu weer voor een bullshit opmerkingen? Dus als je in het centrum woont betekend dat je geen recht hebt op nachtrust? Wat een onzin. Tegenwoordig lijkt asociaal gedrag gewoon geaccepteerd te worden. De nachtrust wordt in het centrum meestal verstoord door dronken en blowende asocialen. En uit ervaring weet ik dat ze deze groepen, vooral jongere, altijd juist de plekken opzoeken waar de huizen staan. Waarschijnlijk geeft ze dit zelf een veilig gevoel.
Nee, dan moet je in de buitenwijken gaan wonen daar is het lekker rustig!
En die "dronken en blowende asocialen" worden aangetrokken door restaurants? Ik zou maar een beetje uitkijken met de term "bullshit" als ik jou was.
Koen Acacia January 18th, 2010, 09:39 AM En met welke logica en welk recht denk je dat te kunnen opschrijven? Dan wordt het namelijk buiten de binnenstad een reuze slaperige boel. De hamvraag is immers hoe je het hele stedelijk gebied kan verstedelijken met voorzieningen -culturele en uitgaansvoorzieningen horen daarbij. Een bloeiend sociaal leven hoort in alle wijken: hoe komt het dat we denken dat we dat alleeen maar in het centrum kunnen vinden? Dat is net zo idioot als te denken dat je voor een colbertje naar Bataviastad met afreizen.
Je hebt gelijk natuurlijk, al is het probleem daarmee dat dat nou niet direct met een paar besluiten in de raad te regelen is. Ze hebben dat al eens geprobeerd met dat Avenue Culinair-project aan de Bierkade, maar dat heeft eerder horeca weggejaagd dan dat er bijgekomen is.
Slagathor January 18th, 2010, 10:03 AM En met welke logica en welk recht denk je dat te kunnen opschrijven? Dan wordt het namelijk buiten de binnenstad een reuze slaperige boel. De hamvraag is immers hoe je het hele stedelijk gebied kan verstedelijken met voorzieningen -culturele en uitgaansvoorzieningen horen daarbij. Een bloeiend sociaal leven hoort in alle wijken: hoe komt het dat we denken dat we dat alleeen maar in het centrum kunnen vinden? Dat is net zo idioot als te denken dat je voor een colbertje naar Bataviastad met afreizen.
Voorlopig hebben we in Nederland al intens veel moeite met stadscentra levendig te houden dus zullen we daar eerst aanvangen voor we elke nederzetting van een bloeiend sociaal leven gaan voorzien?
peterdrijver January 18th, 2010, 11:28 AM Voorlopig hebben we in Nederland al intens veel moeite met stadscentra levendig te houden dus zullen we daar eerst aanvangen voor we elke nederzetting van een bloeiend sociaal leven gaan voorzien?
Helemaal niet, want dan maken we van heel Nederland een Zoetermeer. We doen het op alle damborden simultaan. En de binnenstad gaan we behalve leuker en bruisender maken vooral weer een bewoonde binnenstad maken: net als Parijs, Rome enzovoorts. dat betekent dat de bewoners als een veel belangrijker draagvlak aangemerkt moet worden. En nee, dat betekent niet dat die bewoners (die bijvoorbeeld alle restauratiekosten en schilderkosten van die leuke gezellige monumentjes betalen) monddood worden gemaakt met slogans van Vinexbewoners 'had je maar niet blablabla'!
Slagathor January 18th, 2010, 11:37 AM Voor voorbeelden van een bewoonde binnenstad hoef je alvast niet ver te zoeken. Ga eens in Middelburg kijken. Een monumentenstad bij uitstek, maar vrijwel ieder pand is bewoond.
Koen Acacia January 18th, 2010, 12:31 PM Helemaal niet, want dan maken we van heel Nederland een Zoetermeer. We doen het op alle damborden simultaan. En de binnenstad gaan we behalve leuker en bruisender maken vooral weer een bewoonde binnenstad maken: net als Parijs, Rome enzovoorts. dat betekent dat de bewoners als een veel belangrijker draagvlak aangemerkt moet worden. En nee, dat betekent niet dat die bewoners (die bijvoorbeeld alle restauratiekosten en schilderkosten van die leuke gezellige monumentjes betalen) monddood worden gemaakt met slogans van Vinexbewoners 'had je maar niet blablabla'!
Hoe meer bewoners hoe beter wat mij betreft, maar tenzij er iets drastisch veranderd is sinds ik er voor het laatst was, is een restaurant of wat om de hoek in Parijs of Rome toch echt geen uitzondering.
Dat deze mensen in de binnenstad wonen betekent nog niet dat het géén zeikerds zijn.
Haagse Dave January 18th, 2010, 02:09 PM En met welke logica en welk recht denk je dat te kunnen opschrijven? Dan wordt het namelijk buiten de binnenstad een reuze slaperige boel. De hamvraag is immers hoe je het hele stedelijk gebied kan verstedelijken met voorzieningen -culturele en uitgaansvoorzieningen horen daarbij. Een bloeiend sociaal leven hoort in alle wijken: hoe komt het dat we denken dat we dat alleeen maar in het centrum kunnen vinden? Dat is net zo idioot als te denken dat je voor een colbertje naar Bataviastad met afreizen.
Als de bewoners in het centrum hier al een probleem van maken, laat staan in een gewone woonwijk.
peterdrijver January 18th, 2010, 02:16 PM Voor voorbeelden van een bewoonde binnenstad hoef je alvast niet ver te zoeken. Ga eens in Middelburg kijken. Een monumentenstad bij uitstek, maar vrijwel ieder pand is bewoond.
Spanjaardstraat en Oostkerk in Middelburg: misschien wel de mooiste straat van Nederland.
Koen Acacia January 18th, 2010, 02:27 PM Als de bewoners in het centrum hier al een probleem van maken, laat staan in een gewone woonwijk.
Van *de* bewoners in het centrum hebben we nog steeds niks gehoord trouwens, alleen van *wat* bewoners die erin zijn geslaagd in het lokale sufferdje te komen.
Maakt op mij allemaal ernstig de indruk dat daar wat lui gehoord hebben over die discussie die er nu in Amsterdam is over uitgaan/overlast versus belangen van de bewoners, voor het gemak maar even vergeten dat die Amsterdamse overlast, zowel qua aard, massaliteit, tijdstippen en noem het eigenlijk maar op, van een werkelijk TO-TAAL andere orde is dan hier in Den Haag, en nou ook even hun fifteen minutes of fame komen opeisen.
Soort van Me Too! NIMBY's als je het mij vraagt.
peterdrijver January 18th, 2010, 04:09 PM Van *de* bewoners in het centrum hebben we nog steeds niks gehoord trouwens, alleen van *wat* bewoners die erin zijn geslaagd in het lokale sufferdje te komen.
Maakt op mij allemaal ernstig de indruk dat daar wat lui gehoord hebben over die discussie die er nu in Amsterdam is over uitgaan/overlast versus belangen van de bewoners, voor het gemak maar even vergeten dat die Amsterdamse overlast, zowel qua aard, massaliteit, tijdstippen en noem het eigenlijk maar op, van een werkelijk TO-TAAL andere orde is dan hier in Den Haag, en nou ook even hun fifteen minutes of fame komen opeisen.
Soort van Me Too! NIMBY's als je het mij vraagt.
NIMBY is een demagogische stoplap geworden en hoort samen met 'kwaliteit' en 'ambitie' op de begraafplaats der Nederlandse Letteren.
NIMBY veronderstelt dat een groep geen verantwoordelijkheid wil aanvaarden voor iets dat wel maatschappelijk aanvaard moet worden en 'dus' vindt dat anderen moeten opdraaien voor die individuele verantwoordelijkheid. Interessant is het pas wanneer maatschappelijke verantwoordelijkheid gedeeld wordt door buurten die die verantwoordelijkheid kunnen dragen. Bijvoorbeeld een woon-integratieproject in een straat voor moeilijke kinderen. Als ik de inspreektekst van een der insprekers doorlees, klinkt daar de taal uit van een zelfbewuste stadsbewoner: niks Nimby.
Bijgaand de tekst van de voorzitter van Hofkwartier -waar horeca, ondernemers en bewoners uit-ste-kend op een lijn zitten! De tekst geeft haarfijn aan waar het huidige gemeentebeleid niet deugt.
Geachte wethouders, commissieleden,
De horeca heeft het moeilijk op dit moment. Enkele dagen geleden werd bekend gemaakt dat er in het jaar 2009 sprake was van een omzetverlies van een miljard ten opzichte van het voorgaande jaar. De hardste klappen vielen in de Randstad. Ook in Den Haag hebben cafe’s en restaurants de economische crisis aan den lijve ondervonden.
In die zin moeten we als inwoners van Den Haag blij zijn met de toekomstvisie die hier op dit moment besproken wordt. Terecht wordt er in de nota gesteld dat goede horecavoorzieningen een belangrijke economische factor zijn voor een stad. Niet alleen om de stad aantrekkelijk te maken en te behouden voor haar bezoekers, ook de werkgelegenheid in deze sector is belangrijk.
Wij onderschrijven de keuze die er is gemaakt voor het positioneren van onze stad als culinair centrum. De oude Hofstad, die zich ontwikkeld heeft als internationale stad van recht en vrede kan ondernemers, door de aard van haar bevolking en haar bezoekers, de kans geven zich op dit terrein te ontwikkelen.
Maar een stad wordt niet alleen bevolkt door ondernemers, er wordt ook gewoond. Ook in de Binnenstad. Onderzoeken wijzen zelfs uit dat mensen, ook gezinnen, meer en meer naar de steden trekken en dat beperkt zich niet alleen tot de randen van de stad. Het aantrekken van meer bewoners naar de binnenstad is dan ook terecht een belangrijke pijler van beleid. Als dit de toekomst is van de stad dan moet je de neveneffecten van horecavestigingen voor de bewoners niet uit het oog verliezen. Het evenwicht tussen wonen en horeca mag niet worden verstoord.
Tot onze verbazing zijn alleen de ondernemers actief betrokken geweest bij de totstandkoming van deze horecavisie. Als bewoners zijn wij niet gehoord. Niet tijdens en niet na het proces. In grote haast wordt de visie nu aan u voorgelegd. In ieder geval zou je kunnen stellen dat het algemeen belang hier niet mee is gediend.
Het negatieve economische effect van het rookverbod voor de horeca wordt in de horecavisie afgewenteld op de bewoners. De geluidsoverlast van de horeca was al sinds de invoering van de nieuwe tabakswet op een onaanvaardbaar niveau gekomen, maar met de uitbreiding van de terrassen en de terrastijden komt daar nog een flinke schep bovenop. De bewoners van de binnenstad liggen in de toekomst tot minimaal een uur in de nacht te stuiteren in hun bed.
Bewoners en ondernemers in het Hofkwartier trekken gezamenlijk op om het Hofkwartier economisch sterk en leefbaar te houden. Nog niet zo lang geleden hebben we met wethouder Henk Kool een intentieovereenkomst Plan van Aanpak Hofkwartier ondertekend. Als bewoners hebben we dan ook intensief contact met de ondernemers.
Een belangrijk deel van de ondernemers in ‘onze’ horeca weet dat ze rekening moet houden met de bewoners in het kwartier. Ze beseffen dat het een woongebied is. Ook zij vinden dat de verruiming van de terrastijden te ver gaat. Het zorgvuldig opgebouwde evenwicht met de bewoners zou worden verstoord.
In de horecavisie bestaan er geen woongebieden in de Binnenstad.
Helaas hebben we als bewoners, bezoekers, hotelgasten en ondernemers van het kwartier niet alleen te maken met integere horecaexploitanten, maar ook met de exploitanten die veel regels en wetten overschrijden. Exploitanten die met niemand rekening houden, alleen met hun eigen klanten. Handhavingsteams komen er niet binnen, de politie liever ook niet. Het zijn die ondernemers die het evenwicht verstoren en die het wonen in de Binnenstad bemoeilijken.
De exploitanten die geneigd zijn om alleen maar rekening te houden met de klant en die de wetten en de regels in verschillende gevallen lichtvaardig overtreden krijgen in de horecavisie alle kansen geboden om het woonklimaat te verpesten. ‘Verlaatjes’, verruiming van de openingstijden en natuurlijk de ruimere mogelijkheden voor terrassen gaan de overlast van deze horeca-ondernemers alleen maar vergroten. En is er voor de gemeente dan wel een weg terug? Zal het werkelijk mogelijk zijn om de nieuwe regels te handhaven en om zo nodig de exploitatievergunning in te trekken? Dat gebeurt immers nu ook niet. Dat vragen wij ons ernstig af.
Leden van de raad, wij hopen en verwachten dat onze overwegingen worden meegenomen in uw besluit. In het belang van de bewoners en de ondernemers in het Hofkwartier. De Parel van de Binnenstad moet aantrekkelijk blijven voor haar bewoners, voor bonafide ondernemers en haar bezoekers. Dat is in ons aller belang.
Koen Acacia January 18th, 2010, 05:02 PM NIMBY is een demagogische stoplap geworden en hoort samen met 'kwaliteit' en 'ambitie' op de begraafplaats der Nederlandse Letteren.
NIMBY veronderstelt dat een groep geen verantwoordelijkheid wil aanvaarden voor iets dat wel maatschappelijk aanvaard moet worden en 'dus' vindt dat anderen moeten opdraaien voor die individuele verantwoordelijkheid.
Nou, daar is hier toch gewoon sprake van?
Kan er online niks over vinden, maar in het papieren AD stond van de week een groot artikel waarin Huffnagel een plan lanceerde dat Den Haag de restaurantstad van Nederland moet worden, en daar ook in wil investeren. Zo was er berekend dat er in de binnestad nog heel wat restaurants bij konden (getallen stonden er bij genoemd maar die weet ik zo snel niet meer), en dat er ook nog ruimte was voor extra cafe's en discotheken (waarvan Den Haag er van de grote steden het minste had). Plan was ook om daarmee de bestaande horeca-gebieden meer met elkaar te verbinden.
Overigens werd dat artikel een dag later alweer gevold door een artikel waarin bewoners van de binnenstad het absoluut niet met dat plan eens waren en zich stoorden aan het feit dat zij niet gehoord waren in die plannen. Ze vonden dat met deze plannen hun recht op een rustige woonomgeving aangetast werd..
Het punt is niet die claim van een rustige woonomgeving, ook in de Haagse binnenstad, daar kan ik me op zich nog wel iets bij voorstellen, al moet je het ook echt niet gaan overdrijven. Ik heb ook wel eens met ikops en Ramses op een mooie zomeravond voor Momfer een biertje staan drinken - het hele cafe stond buiten die avond, inclusief bediening, en ik geloof echt niet dat we daar iemands mensenrechten hebben geschonden.
Het punt is dat dit niet in reactie op de nieuwe rookwet is, of op een plan om terrassen tot 1 uur 's nachts open te houden (bezwaar daartegen kan ik me uitstekend voorstellen), maar tegen een plan om restaurants in het centrum eens wat minder zeldzaam te gaan maken. Sorry, maar hoeveel geluidsoverlast veroorzaken restaurants nou helemaal? Ik ben eens gaan tellen, en heb er zelf ook vijf op minder dan 100 meter afstand zitten (Fleurie, Palembang, Toko Toet, Wilhelm Tell, en een of andere Chinees die om het half jaar van naam verandert) maar in de twaalf jaar dat ik hier nu woon kan ik me niet herinneren ook maar een keer door lallende saté-eters uit mijn slaap te zijn gehouden.
Dus: waar wordt hier over geklaagd? Heeft de politie afgelopen jaar al restaurant Saur moeten sommeren om de geluidsinstallatie wat zachter te zetten? Hebben ze bij Des Indes weer stiekem cognac verkocht na sluitingstijd?
ikops January 18th, 2010, 10:03 PM Het ís al zo stil op straat in de binnenstad.
ikops January 26th, 2010, 12:56 PM Commissie SRO bespreekt Binnenstadsplan
De commissie Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening (SRO) bespreekt op 28 januari onder meer het Binnenstadsplan 2010-2020; “Naar een complete Haagse binnenstad”.
Binnenstadsplan
De Haagse Binnenstad trekt de afgelopen jaren meer bezoekers. Het Binnenstadsplan is nu weer voor tien jaar vastgesteld. Het plan richt zich onder meer op wonen, cultuur, horeca, sfeergebieden en marketing.
De commissie spreekt over de uitvoeringsagenda voor de komende vier jaar. In het plan stelt het college voor om de publiek-private samenwerking in de Stichting Binnenstadsmanagement voort te zetten.
De prioriteiten van de uitvoeringsagenda zijn onder andere:
- investeringsprogramma openbare ruimte Kern Gezond;
- de Haagse signatuur verbeteren;
- ambitie Den Haag winkeltop van Nederland;
- realisatie cultuurforum Spui;
- bereikbaarheid binnenstad vergroten;
- intensiever beheer, veiligheid en handhaving.
De commissie spreekt daarna onder andere over:
- de Amerikaanse ambassade die als gemeentelijk monument wordt voorgedragen;
- het uitvoeringsbudget voor de boulevard Scheveningen;
- het gebruik en vastlegging van adressen binnen de overheid.
De vergadering start om 19:30 uur en vindt plaats in de raadzaal.
Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Commissie-SRO-bespreekt-Binnenstadsplan.htm
Fabian2412 January 26th, 2010, 05:26 PM In navolging van bovenstaande artikel.
Nieuws
Meer bezoekers binnenstad Den Haag
dinsdag 26 januari 2010
In tien jaar tijd is het aantal bezoekers van de Haagse binnenstad gegroeid van 27 miljoen naar 31 miljoen. Ook is de verblijfsduur van de bezoekers van het centrum van 120 naar 140 minuten gegaan.
De groei van het aantal bezoekers van het Haagse centrum en het verlengen van hun verblijf waren twee van de doelstellingen van het Binnenstadplan dat tien jaar geleden door de gemeente, Kamer van Koophandel en de stichting Binnenstad Den Haag is opgesteld.
Alle doelstellingen van het plan zijn gehaald. Omdat voor alle partijen de samenwerking goed is bevallen wordt er nu gesproken over een Binnenstadplan voor 2010 tot 2020.
Haagse Dave January 26th, 2010, 07:09 PM ^^ Ik dacht zelfs 32 miljoen bezoekers. :)
Fabian2412 January 26th, 2010, 09:39 PM Je zat er dichtbij;)
Koen Acacia February 5th, 2010, 11:24 AM En er is weer een beleidsplan goedgekeurd. (http://denhaag.nl/home/bewoners/actueel/to/Gemeenteraad-stemt-in-met-nieuw-Binnenstadsplan.htm)
Zitten redelijk wat nieuwtjes tussen geloof ik, wat volgens mij nieuw was heb ik maar even vet gezet.
Gemeenteraad stemt in met nieuw Binnenstadsplan
In zijn vergadering van 4 februari stemde de gemeenteraad in met het Binnenstadsplan Den Haag 2010-2020. Het Binnenstadsplan is een visie-en beleidsdocument en vormt de basis voor een uitvoeringsprogramma. De raad stelde wel een aantal vragen over het plan.
Gewijzigd voorstel ‘Binnenstadsplan Den Haag 2010-2020’
De fractie SP wil dat er eerst overleg dient te worden gevoerd voordat men spreekt over bebouwing op het Plein. Zij diende hiervoor samen met de Politieke Partij Scheveningen en de fractie ChristenUnie-SGP een motie in die kon rekenen op de steun van de raad.
De CDA-fractie wil buslijn 25 doortrekken tot het Centraal Station, omdat hierdoor bewoners uit Den Haag Zuidwest een rechtstreekse busverbinding hebben naar het Centraal Station. Zij diende hiervoor samen met het de Haagse Stadspartij, de SP en ChristenUnie-SGP een motie in. De raad stemde hiermee in.
Toekomstvisie Horeca 2010-2015
Een ander belangrijk punt op de agenda was het gewijzigd voorstel ‘Toekomstvisie Horeca 2010-2015’, Den Haag , Culinaire Stad!’ Om de horecasector in Den Haag actief te stimuleren wordt ingezet op een samenhangend pakket aan acties. De raad was over positief over het plan, maar had een aantal wensen. De fractie PvdA wil dat het college onderzoek doet naar de behoefte aan feestzalen in Den Haag en naar de mogelijkheid van vrije openingstijden voor feestzalen, indien er sprake is van een solitaire horecavoorziening. Hiervoor diende zij samen met de fracties VVD en GroenLinks een motie in die de steun kreeg van de raad. Het CDA wil een jaarlijks bijeenkomst van horecaondernemers en bewonersorganisaties van de gebieden die onderdeel uitmaken van de horecanota. Samen met de Politieke Partij Scheveningen diende zij hiervoor een motie in die de steun kreeg van de raad. De raad stemde in met het voorstel.
Initiatiefvoorstellen
De raad stemde in deze vergadering in met drie initiatiefvoorstellen. Het eerste initiatiefvoorstel ‘Met sport win je altijd’ is een voorstel van Gerard Verspuij (PvdA) en beoogt zogenaamde ‘sportproeverijen’ te realiseren. Het doel is om sportbeoefening onder jongeren te verhogen. De raad stemde hiermee in. Het tweede voorstel betrof het voorstel van Marjolein de Jong (D66) over ‘progressieve participatie’. Hiermee wil deze fractie betere burgerparticipatie realiseren door inspraak- en samenspraakverordeningen aan te passen met gebruik van de zogenaamde participatieladder. De Haagse Stadspartij diende samen met GroenLinks en D66 een motie in waarin hij het college verzoekt om digitale handtekeningen mogelijk te maken bij het indienen van een burgerinitiatief. De raad stemde in met deze motie en met het voorstel. Het laatste initiatiefvoorstel was eveneens van Marjolein de Jong (D66). Met het voorstel ‘Den Haag, een duurzaam feestje’ wil deze fractie de knelpunten bij evenementen weergeven en maatregelen bedenken waarmee duurzaam wordt omgegaan met sociale, economische en ecologische uitdagingen die evenementen met zich meebrengen.
Tweeminutendebat Fietsbeugels
In haar eerste tweeminutendebat liet de Haagse Stadspartij weten graag meer fietsenbeugels te willen voor het stadhuis. Zij diende hiervoor een motie in die mede is ondertekend door GroenLinks, SP, D66 en ChristenUnie-SGP. De raad stemde in met deze motie.
Tweeminutendebat OV-tunnel Koninginnegracht
In haar tweede tweeminutendebat vroeg de Haagse Stadspartij meer aandacht voor de OV-tunnel bij de Koninginnegracht. In een motie verzoekt deze fractie samen met de SP en ChristeUnie-SGP het college om de opdracht voor het schetsontwerp in te trekken en op basis van breder onderzoek aan de raad een nieuw voorstel te doen. De raad stemde hiermee in. Ook stemde de raad in met de motie van de VVD die mede is ondertekend door de PvdA, CDA en GroenLinks. Hiermee roepen zijn het college op voortvarend aan de slag te gaan met het, in dialoog met belanghebbenden, verkennen van de mogelijkheden van een toekomstvaste openbaar vervoerverbinding voor lijn 9 tussen Centraal Station en Hubertusviaduct. De raad stemde hiermee in.
Koen Acacia February 5th, 2010, 08:59 PM Ummm... Hallo!
De tramtunnel langs de koninginnegracht is dus voorlopig afgestemd. Ik weet ook wel dat dat niet het einde van de wereld is, maar ik had daar toch eigenlijk wel wat meningen over verwacht.
Zijn mensen een beetje tramtunnelmoe of zo?
Tweety February 5th, 2010, 09:15 PM Misschien omdat een tramtunnel langs de Koninginnegracht heel veel geld kost maar geen verbetering van de doorstroming oplevert? Althans, niet voor de trams. Die kunnen op dat traject prima doorrijden in de huidige situatie. Misschien omdat deze tunnel een eenmansactie is geweest van de verkeerswethouder, die het voor elkaar gekregen heeft er 100 miljoen subsidie voor los te peuteren zonder überhaupt een fatsoenlijke onderbouwing van de noodzaak voor deze tunnel te overleggen? Het is wel gemeenschapsgeld waar we het over hebben, dat op andere plaatsen veel beter besteed is dan langs de Koninginnegracht.
Koen Acacia February 5th, 2010, 09:27 PM Kijk, nou komen we ergens. :D
(Ik ben het trouwens met je eens, ik vond het alleen zo raar dat een project van deze grootte geen enkel commentaar opleverde.)
Slagathor February 8th, 2010, 02:37 PM Een vriend van mij woont in het centrum en ontving een brief m.b.t. het inrichten van de voetgangerszones. Ik dacht: "Laat ik m'n typdiploma eens gebruiken."
http://www.lokum.nl/turkije/wp-content/uploads/gemeente_den_haag.jpg
Stadsdeel Centrum
Aan de bewoner(s) / gebruiker(s) van dit pand
Onderwerp
Herinrichting Grote Markt, Lutherse Burgwal en Paviljoensgracht
Geachte mevrouw, heer,
De gemeente Den Haag maakt de binnenstad aantrekkelijker om er te wonen, te werken en te winkelen. Sinds 20 november 2009 zijn de Grote Markt, en een deel van de Lutherseburgwal en de Paviljoensgracht autoluw. Dit maakt de weg vrij om te starten met de herinrichting van deze straten.
Om u te informeren over de herinrichting van de Grote Markt, Lutherse Burgwal en de Paviljoensgracht, nodigen we u uit voor een inloopbijeenkomst op woensdag 10 februari 2010 van 17.00 uur tot 19.00 uur in Café Restaurant Rootz (Grote Marktstraat 14) in de zaal links op de begane grond.
Werkzaamheden en planning
Vanaf donderdag 25 februari tot en met half september 2010 werken wij aan de nieuwe inrichting van de Grote Markt, Lutherse Burgwal en Paviljoensgracht. De einddatum van de werkzaamheden is onder voorbehoud van onvoorziene omstadigheden. De herinrichting wordt in fases uitgevoerd en start bij de Paviljoensgracht.
Fase 1: herinrichting van de Paviljoensgracht, tussen de Stille Veerkade en het Groenewegje, duur 4 weken (februari-maart);
Fase 2: herinrichting Grote Markt, tussen de Lutherse Burgwal en de Prinsengracht, duur 8 weken (februari-april);
Fase 3: herinrichting Lutherse Burgwal, duur 6 weken (april-juni);
Fase 4: herinrichting Paviljoensgracht tot aan de Stille Veerkade, duur 10 weken (juni-augstus).
Werkzaamheden:
Bestaande wegverharding verwijderen en klinkerbestrating aanbrengen;
Aanbrengen van ondergrondse voorzieningen voor de bomen;
Aanbrengen van nieuwe kabels voor de openbare verlichting en verplaatsen van lichtmasten;
Verwijderen en aanbrengen van bebording en straatmeubilair.
Bereikbaarheid
Tijdens de werkzaamheden in fase 4, is de Paviljoensgracht tijdelijk enkel in één richting beschikbaar, namelijk in de richting van de Gedempte Burgwal. Woningen, winkels en de parkeergarage gelegen aan de Lutherse Burgwal blijven tijdens de herinrichting goed bereikbaar. Waar nodig worden tijdens de werkzaamheden loopplanken aangebracht.
Huisvuil
In de periode dat de straat is opengebroken, verzoek ik u uw huisvuil aan te bieden op de met borden aangegeven locatie. Dit kan betekenen dat u wat verder moet lopen met uw huisvuil dan u gewend bent.
Veiligheid
De gemeente doet er alles aan om de veiligheid tijdens de werkzaamheden te garanderen; toch kunnen werkterreinen gevaar opleveren. Het is verstandig kinderen hierop te wijzen.
Voortgang
Met bewonersbrieven houden we u op de hoogte over de voortgang van het werk en wanneer een nieuwe fase ingaat.
Heeft u tussentijds vragen? Kom dan gerust even langs tijdens het inloopspreekuur op de bouwkeet. Vanaf januari 2010 vindt het inloopspreekuur in de oneven weken op maandag tussen 09.00 en 11.00 uur plaats in de groene bouwkeet op het Plein. De heer L. Spanjaard, directievoerder van het werk, helpt u dan verder.
Meer informatie?
Voor vragen aan de gemeente Den Haag kunt u op werkdagen tussen 8.00 en 20.00 uur bellen met het gemeentelijk ContactCentrum via telefoonnummer 14 070. Heeft u vragen of opmerkingen over de werkzaamheden, dan kunt u contact opnemen met de heer L. Spanjaard (directievoerder). U kunt hem bereiken op telefoonnummer (070) 3466 737. BUiten kantooruren kunt u het antwoordapparaat inspreken. Meer informatie over de herinrichting van de Grote markt, Lutherse Burgwal en de Paviljoensgracht vindt u op de website www.denhaag.nl/vcp.
Met vriendelijke groet,
G.J. Bunck
Stadsdeeldirecteur stadsdeel Centrum
Nog afgezien van het kleuterschoolniveau van interpunctie en hoofdlettergebruik, ben ik niet zo onder de indruk van de termijn. September? Zóveel moet er nu ook weer niet gebeuren!
Koen Acacia February 8th, 2010, 05:18 PM Tsja, misschien wordt het enorm gespreid om in de zomer geen toeristen aan het schrikken te maken of zo? Het gaat inderdaad niet met een noodgang nee.
Quintana February 9th, 2010, 04:49 PM Cafe Roofz?
Koen Acacia February 9th, 2010, 04:52 PM Ja Roofz, dat is dat Belgisch eefcafe aan de Grote Markfstraat.
Xoem February 9th, 2010, 05:09 PM Dat is hoe je Rootz uitspreekt na het nuttigen van teveel alchohol? ;-)
Quintana February 10th, 2010, 07:49 AM ;)
Ramses February 10th, 2010, 07:00 PM Cafe Roofs, da's die vieze toko met een muizenplaag.
Voor de rest valt die brief best wel mee. Alleen in de tekst onder het kopje bereikbaarheid is de interpunctie een beetje vreemd.
Quintana February 11th, 2010, 07:40 AM Rootz mensen, niet Roofz :ohno:
Batista12 February 11th, 2010, 11:47 AM Ze hebben van die leuke swinging doors daar:D
http://www.propsunlimited.com/pics/West%20Doors%20Swinging.jpg
ikops February 19th, 2010, 11:47 AM Nog geen bomenkap rond de Nieuwe Kerk
DEN HAAG - De omstreden kap van bomen bij de Nieuwe Kerk in Den Haag gaat voorlopig niet door, meldt de Haagse Stadspartij.
De gemeente heeft omwonenden uitgenodigd om nog eens de praten over het plan. Er kwam een storm van protest op gang toen Den Haag bekendmaakte 22 bomen bij de monumentale kerk te willen kappen.
Fractievoorzitter Wijsmuller zegt in een reactie te hopen dat de gemeente de bewoners alsnog serieus neemt.
Bron: http://den-haag.nieuws.nl/link/1960631/Nog_geen_bomenkap_rond_de_Nieuwe_Kerk
De bomen mogen nog even blijven staan. :)
Slagathor February 19th, 2010, 11:56 AM Wohoo!! Goed nieuws!
ikops February 19th, 2010, 11:59 AM :sly: Was dat Zeeuws sarcasme?
Slagathor February 19th, 2010, 12:15 PM Nee hoor, ik hou gewoon niet zo van die rigoreuze bomenkap overal. Krijg je zo'n Noordoostpolderlandschap van. Vreselijk.
Koen Acacia February 19th, 2010, 12:17 PM ^^ Maar jij was toch allergisch voor natuur en zo?
Slagathor February 19th, 2010, 12:21 PM Ik heb maar één stelling m.b.t. natuur: beesten horen niet in de stad thuis.
Laatst kwam er politie te paard langs. Ook zoiets. Waren de fietsen op? En overal ligt weer paardenstront. En dat heeft dan een uniform aan (de klabak, niet het paard).
Koen Acacia February 19th, 2010, 12:30 PM beesten horen niet in de stad thuis.
Toch blijf ik het een vreemde stelling vinden.
http://gespot.at5.nl/wp-content/uploads/2008/12/duiven.jpg
Slagathor February 19th, 2010, 12:52 PM In die stapel duiven bevinden zich gemiddeld minstens 9 ziektes waar dat schattige kleine kindje aan kan overlijden. Dat verzin ik niet.
Weg met die beesten.
ikops February 19th, 2010, 12:58 PM ^^
SOA's??
http://www.freewebs.com/ellybroekhuizenharlingen/3732266_af39b0f3d9_o.jpg
Xoem February 19th, 2010, 01:23 PM Ik heb maar één stelling m.b.t. natuur: beesten horen niet in de stad thuis.
Laatst kwam er politie te paard langs. Ook zoiets. Waren de fietsen op? En overal ligt weer paardenstront. En dat heeft dan een uniform aan (de klabak, niet het paard).
Een agent op een paard maakt op mij toch meer indruk dan een agent op een fiets.. Sterker nog, heb altijd een beetje medelijden met die fiets-agenten, heb altijd een beetje het idee dat het een soort strafbaantje is of zo, dat jij daar de hele dag de benen uit je lijf fietst terwijl je collega's lekker lui in de auto (of op een paard) zitten..
Slagathor February 19th, 2010, 02:51 PM ^^
SOA's??
Foei.
Een agent op een paard maakt op mij toch meer indruk dan een agent op een fiets.. Sterker nog, heb altijd een beetje medelijden met die fiets-agenten, heb altijd een beetje het idee dat het een soort strafbaantje is of zo, dat jij daar de hele dag de benen uit je lijf fietst terwijl je collega's lekker lui in de auto (of op een paard) zitten..
Paarden zijn als vervoermiddel niet meer van deze tijd, dat kun je toch niet ontkennen. Geef ze dan een motor.
ikops February 19th, 2010, 02:57 PM Op een motor tussen de 10 en de 15 kilometer per uur rijden staat gewoon niet stoer.
Slagathor February 19th, 2010, 03:06 PM Dan blijven ze lekker op 't politiebureau zitten. Ze doen toch niks.
Of ze zouden in ieder geval de uitwerpselen van hun eigen 'voertuig' even op kunnen ruimen.
Koen Acacia February 19th, 2010, 03:22 PM In die stapel duiven bevinden zich gemiddeld minstens 9 ziektes waar dat schattige kleine kindje aan kan overlijden. Dat verzin ik niet.
Weg met die beesten.
In de mensen op dat plein zullen zo'n negen ziektes zitten waar dat kindje aan kan overlijden. Afknallen die hap? :dunno:
Slagathor February 19th, 2010, 03:32 PM Kom nou, Koen. Het gaat hier niet over ongevaarlijke vlooien. Duiven kunnen (zonder dat ze er zelf last van hebben) gevaarlijke ziektes aan mensen overdragen. Dan hebben we het over virale infecties als psittacose. Daarnaast hebben ze vaak gevaarlijke teken bij zich. In verse duivenpoep zitten bijtende zuren (ironisch genoeg erger gemaakt door het onnatuurlijke voedsel zoals brood dat ze door mensen gevoerd wordt) en in de opgedroogde versie wederom infecties in de vorm van bacteriën die gemakkelijk vrijkomen als je er met je schoen overheen gaat. Dat is niet zo'n probleem voor jou en mij omdat onze neus tamelijk hoog zit, maar voor een kind is het een groot risico.
Doktoren zullen je sterk afraden een duif met je vingers aan te raken. En een duif die met klappende vleugels vlak langs je gezicht komt is in principe gewoon levensgevaarlijk.
Ik word een beetje moe van die Randstadopvattingen dat alles natuurlijk schattig en lief is. De natuur is wreed en risicovol.
Meestal zijn het dezelfde mensen die verrast zijn als ze in de krant lezen dat een hond een baby dood heeft gebeten in een gezin waar de hond er eerst was. Dat ligt in de lijn der verwachting, als je dat risico niet in kan schatten had je nooit in de eerste plaats een hond moeten kopen.
Als het op de natuur aankomt verliest de moderne Nederlander meteen alle realiteitszin.
ikops February 19th, 2010, 03:40 PM Jarenlang zijn ze dankbaar gebruikt als postduif en als vredesduif en waren het slimme, nuttige en edele dieren. In dit koude, individualistische en technologische tijdperk worden ze niet meer op waarde geschat en hooguit aangemerkt als ziekteoverbrengers.
Koen Acacia February 19th, 2010, 03:42 PM Precies.
En dat verhaal van die honden: mijn hond zou zoiets NOOIT doen, daar is die veel te lief voor! :mad:
Slagathor February 19th, 2010, 03:47 PM Jarenlang zijn ze dankbaar gebruikt als postduif en als vredesduif en waren het slimme, nuttige en edele dieren. In dit koude, individualistische en technologische tijdperk worden ze niet meer op waarde geschat en hooguit aangemerkt als ziekteoverbrengers.
De moderne stadsduif is een far cry van de postduif, ikops. Ze lijken in doen, laten en eigenschappen meer op ratten. Als je een nobele duif wilt, moet je naar de Houtduif en de Hortel kijken. Die zijn een stuk schoner en intelligenter.
Precies.
En dat verhaal van die honden: mijn hond zou zoiets NOOIT doen, daar is die veel te lief voor! :mad:
Een hond blijft een beest met dierlijk instinct. Dat wil niet zeggen dat je 'm daardoor minder liefdevol moet behandelen (ik hou zelf van honden), maar je moet de realiteit niet uit het oog houden. Je kan een hond of een kat NOOIT alleen laten met een klein kind.
ikops February 19th, 2010, 03:52 PM En nu even helemáál off-topic
Wolfskinderen of wilde kinderen zijn kinderen die van jongsafaan zonder menselijk contact zijn opgegroeid en dientengevolge nauwelijks of geen kennis hebben van menselijk gedrag en taal. Het gebeurt slechts zeer zelden dat wilde kinderen worden ontdekt. In de afgelopen eeuwen zijn zo'n honderd gevallen gedocumenteerd.
Een kind kan een wolfskind worden door in de jeugd door de ouders verlaten te worden (al dan niet opzettelijk), maar het komt ook voor dat ouders een kind volledig afgezonderd laten opgroeien. In dit laatste geval komen ook vaak andere (fysieke) vormen van kindermishandeling voor.
In de vrije natuur kan een wolfskind alleen overleven als de zorg wordt overgenomen door dieren. Zo zijn gevallen bekend van kinderen die werden 'geadopteerd' door wolven of beren en als soortgenoot zijn geaccepteerd. Het is opvallend dat deze wilde dieren zich zorgzaam voor mensenkinderen opstellen, terwijl ze zich tegenover volwassen mensen agressief opstellen.
Koen Acacia February 19th, 2010, 03:53 PM Maar ratten zijn toch ook hele lieve dieren?
ikops February 19th, 2010, 03:53 PM Maar ratten zijn toch ook hele lieve dieren?
^^
En razend intelligent.
Koen Acacia February 19th, 2010, 03:55 PM In de vrije natuur kan een wolfskind alleen overleven als de zorg wordt overgenomen door dieren. Zo zijn gevallen bekend van kinderen die werden 'geadopteerd' door wolven of beren en als soortgenoot zijn geaccepteerd. Het is opvallend dat deze wilde dieren zich zorgzaam voor mensenkinderen opstellen, terwijl ze zich tegenover volwassen mensen agressief opstellen.
Precies. Daarom zou mijn bouvier nooit een kind kwaad doen.
Slagathor February 19th, 2010, 03:59 PM En nu even helemáál off-topic
Wolfskinderen of wilde kinderen zijn kinderen die van jongsafaan zonder menselijk contact zijn opgegroeid en dientengevolge nauwelijks of geen kennis hebben van menselijk gedrag en taal. Het gebeurt slechts zeer zelden dat wilde kinderen worden ontdekt. In de afgelopen eeuwen zijn zo'n honderd gevallen gedocumenteerd.
Een kind kan een wolfskind worden door in de jeugd door de ouders verlaten te worden (al dan niet opzettelijk), maar het komt ook voor dat ouders een kind volledig afgezonderd laten opgroeien. In dit laatste geval komen ook vaak andere (fysieke) vormen van kindermishandeling voor.
In de vrije natuur kan een wolfskind alleen overleven als de zorg wordt overgenomen door dieren. Zo zijn gevallen bekend van kinderen die werden 'geadopteerd' door wolven of beren en als soortgenoot zijn geaccepteerd. Het is opvallend dat deze wilde dieren zich zorgzaam voor mensenkinderen opstellen, terwijl ze zich tegenover volwassen mensen agressief opstellen.
Dat is niet nieuw. Waar het om gaat is overlevingskansen en concurrentie. Als je in je gezin eerst een hond hebt waar alle aandacht naartoe gaat en je vervolgens een kind neemt waardoor de hond op 2e plan komt, dan heeft de hond het idee dat zijn territorium bedreigt wordt.
In dat scenario speelt het kind een hele andere rol (namelijk die van bedreiger) dan een kind dat alleen in het bos ronddwaalt. Een mensenkind wordt door de meeste diersoorten niet als roofdier gezien en vormt dus geen bedreiging. Dit in tegenstelling tot volwassen mensen.
Die balans wordt omver gekegeld op het moment dat dieren in menselijke omgevingen gaan wonen. De dieren krijgen een hele andere band met volwassen mensen en dus ook met kinderen. Waar een roedel wolven in een bos een verlaten mensenkind nog weleens vriendelijk willen benaderen, is dat met honden in een stedelijke omgeving niet noodzakelijkerwijs het geval.
Dieren in een stedelijke omgeving verliezen een deel, maar niet alles, van hun natuurlijke instincten. Hierdoor ontstaan verwarde gedragspatronen. De Duitse herder die na 8 jaar voortreffelijke behandeling en liefdevolle zorg ineens zijn baasje aanvalt en niemand die het aan zag komen, dat idee.
Enerzijds vind ik het gemeen een huisdier te nemen als je in de stad woont omdat het beest niet genoeg ruimte heeft om te spelen en zichzelf te verkennen en anderzijds vind ik het gevaarlijk omdat de natuurlijke instincten van het beest zich niet of anders ontwikkelen dan de bedoeling is.
Maar ratten zijn toch ook hele lieve dieren?
Op afstand hoeven ze geen probleem te zijn.
Koen Acacia February 19th, 2010, 04:01 PM ^^
En razend intelligent.
En sociaal ook.
Daar kunnen sommige mensen nog een hoop van leren! :ohno:
ikops February 19th, 2010, 04:08 PM Enerzijds vind ik het gemeen een huisdier te nemen als je in de stad woont omdat het beest niet genoeg ruimte heeft om te spelen en zichzelf te verkennen en anderzijds vind ik het gevaarlijk omdat de natuurlijke instincten van het beest zich niet of anders ontwikkelen dan de bedoeling is.
Honden horen inderdaad niet in een stedelijke omgeving thuis. Daar zijn we het met elkaar eens.
Slagathor February 19th, 2010, 04:11 PM Honden horen inderdaad niet in een stedelijke omgeving thuis. Daar zijn we het met elkaar eens.
Noch andere dieren, en dat komt dan vooral door de stomheid van mensen. Je mag een duif of een hert geen brood voeren en een egel geen melk geven. Maar wie weet dat nog?
Vervolgens worden die beesten ziek (en dus gevaarlijk want verzwakt en ontvankelijk voor andere infecties en virussen).
Kijk: als we als samenleving besluiten dat duiven een toegevoegde waarde hebben voor de stedelijke omgeving, dan hou ik m'n mond. Maar dan moeten we dat wel voluit omarmen. Dan voer je ze dus zaad, en geen brood of friet (of kipfilet, wat ik ook al gezien heb). Dan moet je gezonde broedplaatsen inrichten en de duivenpoep overal goed opruimen. Uiteindelijk krijg je dan een gezonde populatie. Maar in het begin zul je de duiven nog moeten behandelen voor de ziektes die ze al bijdragen.
Koen Acacia February 19th, 2010, 04:13 PM Honden horen inderdaad niet in een stedelijke omgeving thuis. Daar zijn we het met elkaar eens.
Goh, ik dacht dat je puur bezig was hem te stangen, zoals ik. Meende je dat nou allemaal?
Slagathor February 19th, 2010, 04:15 PM Goh, ik dacht dat je puur bezig was hem te stangen, zoals ik. Meende je dat nou allemaal?
Ben ik daar even blind ingetrapt. Dat vermoedde ik geen seconde. :D
Koen Acacia February 19th, 2010, 04:17 PM Tuurlijk, tuurlijk.;)
ikops February 19th, 2010, 04:25 PM Volgens mij waren we met een retorische discussie bezig? :D
Slagathor February 19th, 2010, 04:39 PM Neenee, ik was heel serieus bezig. Ik had zoiets van "Daar gaan we weer. Nou goed, het zijn ikops en Koen dus laat ik niet meteen het vijandige register opentrekken." :D
ikops February 19th, 2010, 04:56 PM Verdikkie nee, ik ben nog goedmoediger dan een golden retriever.
Koen Acacia February 19th, 2010, 04:58 PM Eigenlijk vind ik honden in geen enkele omgeving thuis horen trouwens.
Xoem February 20th, 2010, 12:58 AM Ik ben een enorme dierenliefhebber. Niks lekkerder dan een goede sappige biefstuk.
Batista12 March 13th, 2010, 08:22 PM De huidige situatie:
1.
http://i39.tinypic.com/5scgp.jpg
2.
http://i44.tinypic.com/30nciv8.jpg
3.
http://i39.tinypic.com/2l4yrk.jpg
Slagathor March 13th, 2010, 09:09 PM Wat een enorme puinhoop. Ik hou wel van een goeie bouwplaats maar dit soort modderputten kan ik niet zo waarderen omdat je er geen fraaie architectuur voor terugkrijgt. Rioolrestauratie mag dan nuttig zijn, het is tamelijk vervelend.
Tweety March 13th, 2010, 09:13 PM Ik hoop toch wel dat we er op deze plek wat mooiers voor terugkrijgen dan wat ze nu hebben opgebroken.
Wat ik ook hoop is dat ze nu eindelijk eens dat tweede stukje van de Kalvermarkt meenemen. Het ziet er daar al tien jaar 'tijdelijk' uit.
Ramses March 14th, 2010, 03:13 PM Ik hoop toch wel dat we er op deze plek wat mooiers voor terugkrijgen dan wat ze nu hebben opgebroken.Dat gaat je vast tegenvallen. De bestaande situatie wordt alleen RR-proof gemaakt, meer niet.
24-Seven March 14th, 2010, 03:25 PM Maar Randstad Rail rijdt er toch onderdoor??!!! Of bedoel je Rolls Royce Proof??!
Tweety March 14th, 2010, 03:35 PM Het RR-proof maken is volgens mij vooral een voortvloeisel uit het gegeven dat er op die plek toch aan de sporen gewerkt moest worden. Over een aantal jaren gaan ook op de normale lijnen nieuwe trams rijden waarvan nu nog niemand de voertuigeigenschappen (zoals afmetingen) kent. Totdat duidelijk is welke trams het gaan worden, worden spoorvernieuwingen op de RandstadRail-normen ontworpen.
In dit geval is het aanpassen van de tramsporen aan de RR-normen dus vooral een gevolg van de herinrichting, die weer een gevolg is van de invoering van het VCP. Ik neem wel aan dat een en ander nu wat voetgangersvriendelijker wordt ingericht dan voorheen.
24-Seven March 14th, 2010, 05:05 PM oke Tweety, bedankt voor je info!
Als ik het voor het zeggen had gehad, had ik net zolang gepuzzeld tot ik, op het kruispunt, een stadsfontein kwijt kon...:)
The Hague Rules March 15th, 2010, 03:40 PM Jullie ook al goed gekeken naar de "nieuwe" indeling en afwerking van het Spui? Deels zijn de werkzaamheden klaar en ik ben geschokt van het resultaat dat ik aantrof.
De nieuwe indeling/ bestrating van het Spui langs o.a. de kerk en het Filmhuis heb ik gister mogen ervaren als waardeloos. De stoep is voor de voetganger nog net zo onhandig en smal als voorheen.
Lekker al die -50 cm van de stoeprand afstaande- paaltjes met allerhande bebording voor de automobilist, waar je met moeite langs komt als je eerst nog in botsing bent gekomen met een voltallige antilliaanse familie.
De auto krijgt hier gewoon weer alle credits, terwijl deze er juist niet meer welkom zouden moeten zijn. De uitstraling voor het epicentrum van het Haagse cultuur-/ winkel- en uitgangsgebied is echt matig. Nog maar te zwijgen van het "winkelaanbod"...
Eerder heb ik mijn bevindingen van de poepbruine klinkertjes in het centrum al kenbaar gemaakt. Een nare keuze met dito uitstraling. Ze maken onderdeel uit van het zogenaamde project `De Kern Gezond´, maar wat mij betreft heet het bestratingsproject voortaan `Haagse Kern van Stront´. En net toen ik dacht dat het niet lelijker kon in onze Residentie, werd ik met mijn neus op de klinkertjes gedrukt. Nog lelijker klinkertjes om precies te zijn. Kijk niet te lang naar die nieuwe grijze betonklinkertjes bij de tramhalte. Ik zag ze enige tijd geleden nog veilig opgesloten in de verpakking en dacht toen nog... "lol, ze hebben een verkeerde bestelling afgeleverd". Nu liggen ze trots te zijn op een bedje van zand in hartje centrum. Sportief om te bezuinigen, maar dan liever op iets minder ambtenaren. Het is echt triest hoe stukje bij beetje van het centrum al is verpest!
Kan iemand me misschien vertellen dat dit ook slechts een tijdelijke oplossing is en we binnenkort écht kunnen genieten van een mooi resultaat?
ikops March 16th, 2010, 11:09 AM Poeh! Ik let nooit zo op die stoepranden. Meestal geef ik iemand gewoon een stevige dauw als ik ergens langs wil en die ander niet mee wil geven of plaats wil maken. We leven tenslotte in de stad.
Slagathor March 16th, 2010, 12:21 PM The Hague Rules - je haalt me de woorden volledig uit de mond. De stoep is van precies hetzelfde formaat als voorheen en het enige dat verander lijkt te zijn is dat de autobaan nu van klinkers in plaats van asfalt is.
Dat is geen voetgangerszone, dat is stompzinnig heen-en-weer geschoffel om... tja, om wat? Om het plaatselijke BBP wat omhoog te schroeven tijdens een crisis?
Ze hadden de stoep moeten doortrekken t/m de tramhalte. De drie auto's per uur die de stad nog in mogen kunnen ook over de trambaan rijden. Dan was het pas écht een voetgangerszone geweest.
Haagse Dave March 16th, 2010, 01:54 PM Volgens mij wordt de overkant wel echt een voetgangersgebied.
Slagathor March 16th, 2010, 03:16 PM Dat is, zo mogelijk, nog minder zinvol. Dan heb je dus voor één richting wel een aparte rijbaan en voor de andere niet?
Tweety March 16th, 2010, 07:28 PM ^^ Zie hier (http://denhaag.nl/home/bewoners/verkeer-en-vervoer/to/Deelproject-Spui.htm) voor een tekening van de herinrichting van het Spui (klikken op de pdf "Spui ontwerp 2010"). Inderdaad aan slechts aan één kant een rijbaan, de andere kant wordt voetgangersgebied. De rijbaan aan één kant is het gevolg van een lusvormige eenrichtings-rijroute voor autoverkeer.
Slagathor March 17th, 2010, 11:06 AM Laat ik het erop houden dat ík 't anders had gedaan.
Batista12 March 17th, 2010, 01:01 PM Gaat nog een hele leuke koninginnenach worden met al die opengebroken straten (losliggende stoeptegels + alcohol = dikke pret) .
UitgestorvenTeen March 17th, 2010, 01:44 PM Gaat nog een hele leuke koninginnenach worden met al die opengebroken straten (losliggende stoeptegels + alcohol = dikke pret) .
Goh, je hebt daar best wel een heel sterk punt^^
Haagse Dave March 17th, 2010, 02:42 PM :cheers::storm::cheers1:
Slagathor March 18th, 2010, 04:49 PM In het beoogde pand voor de verlenging van de Passage zag ik vandaag dat de twee winkels in dat pand aan de Spuistraatzijde in de laatste fase van opheffingsuitverkoop zitten. Ik neem aan dat er binnenkort dus wat gaat gebeuren? Ik hoop 't wel want ik vind dit echt een interessant project!
Batista12 March 18th, 2010, 05:04 PM Ik was dat project even helemaal vergeten :D
ikops March 18th, 2010, 05:38 PM Slagathor is zelfs vergeten dat we daar een draad voor hebben.
Slagathor March 18th, 2010, 05:48 PM Oh shoot.
MR. Bacon April 27th, 2010, 11:07 PM Na veel inlog problemen en jaren toekijken is hier dan mijn eerste (haagse) post. Een waarneming in Chinatown, waar ik altijd graag doorheen loop..
http://i727.photobucket.com/albums/ww278/Haagsallerlei/chinatownklein.jpg
foto van Haagsallerlei.nl
Haagse Dave April 27th, 2010, 11:12 PM Welkom. Grappige foto. :)
The Hague Rules April 28th, 2010, 02:44 PM Na veel inlog problemen en jaren toekijken is hier dan mijn eerste (haagse) post. Een waarneming in Chinatown, waar ik altijd graag doorheen loop..
http://i727.photobucket.com/albums/ww278/Haagsallerlei/chinatownklein.jpg
foto van Haagsallerlei.nl
Scherp opgemerkt! Leuk!
hoogbouwe May 20th, 2010, 06:35 PM Past dit hier?
Minder zwaar werk
DEN HAAG - Half-mechanisch werken op het Spui in Den Haag.
De klinkers zijn in de fabriek al op de juiste manier gelegd. De straatmaker kan de stenen met behulp van een kraan naast elkaar leggen. Hoewel hij nog altijd op de knieën moet, maakt deze methode het werk minder zwaar.
Op de Dag van de Straatmaker wordt het vak straatmaker gepromoot. Lees hier meer over de Dag van de Straatmaker! (http://www.obn.nl/view.cfm?page_id=27986)
Publicatie datum:20-05-2010
http://i50.tinypic.com/r9pwzn.jpg
Half-mechanisch werken op het Spui in Den Haag. Foto: Hollandse Hoogte/Phil Nijhuis.
Www.cobouw.nl
Slagathor May 20th, 2010, 09:31 PM Kunnen ze mooi tot hun 67e doorwerken :D
Trademarc May 20th, 2010, 11:25 PM Kunnen ze mooi tot hun 67e doorwerken :D
:lol:
Batista12 June 1st, 2010, 06:19 PM lees net dat Asta is gekraakt :
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/41857
WesP June 1st, 2010, 06:39 PM Beter dan leegstand. Maar als het zover is en een ontwikkelaar wil het herontwikkelen moeten ze wel oprotten. Maar ik dat ze dat wel doen; het zijn immers geen linkse groepjes.
Haagse Dave June 1st, 2010, 08:18 PM lees net dat Asta is gekraakt :
http://www.westonline.nl/nieuwsitem/41857
Zie Ooievaarsnest, Den Haag in de Media. :okay:
Maartinho June 1st, 2010, 08:46 PM Het zou toch eens gebeuren, een echte Haagse undergroundclub in een gekraakt Astapand.
24-Seven June 1st, 2010, 09:33 PM ...ik heb zoete herinneringen aan de oude Asta :rock: waar is de tijd toch gebleven.
ikops June 1st, 2010, 09:46 PM De tijd is helaas zo fluïde en tegelijkertijd toch ook zo constant. :ohno:
24-Seven June 1st, 2010, 10:36 PM ^^ eigenlijk bedoelde ik gewoon te zeggen; ik wordt een ouwe lul...;)
ikops June 1st, 2010, 10:38 PM Ik ook. :ancient:
Trademarc June 1st, 2010, 11:06 PM Hier nog één.... maar we hebben in ieder geval de toptijd meegemaakt :righton: tot elf uur 's ochtends :)
:dance:
Slagathor June 11th, 2010, 10:47 AM Iemand enig idee waarom de tramhalte Centrum is uitgerust met spaanplaat en een buis?
http://i388.photobucket.com/albums/oo327/daquanqm/tramhaltespaanplaat.jpg
wattman June 11th, 2010, 05:22 PM De verbreding is omdat de afstand tussen spoor en halteperron is afgestemd op het toekomstige bredere materieel voor het stadsnet. Die buis is omdat er ook bussen op het Spui halteren.
Tweety June 11th, 2010, 06:43 PM Ziet er lekker professioneel uit zo. Die brede trams laten nog minstens een paar jaar op zich wachten. Ik hoop maar dat dit, op zo'n prominente locatie, een "tijdelijke tijdelijke" oplossing is en dat ze de "definitieve tijdelijke" oplossing alleen maar te laat besteld hebben. Toen ze haltes voor RandstadRail aan het ombouwen waren hadden ze hier een best nette oplossing voor in de vorm van een soort staalprofielen.
Wat overigens die buis met bussen te maken heeft vat ik niet helemaal. Hij ligt wel precies op de goede plek om er eens goed over te struikelen.
Edit: nog twee seconden nagedacht en geconcludeerd dat die buis ook tijdelijk is, om te voorkomen dat bussen het spaanplaatkunstwerk aan gort rijden.
wattman June 11th, 2010, 08:06 PM Tja, om eerlijk te zijn vind ik het hele project nu echt geweldig lopen. Het Spui is drie maanden afgesloten geweest voor tram en bus. Momenteel is de halte Spui nog steeds niet afgewerkt - ik mag toch hopen dat er nog abris en hekjes verschijen - en de oude bushaltes van 22 en 24, inclusief abri's staan er ook nog steeds. Dat men kennelijk ook nog maanden nodig heeft om het wegdek te vernieuwen, nemen we dan maar op de koop toe.
Slagathor June 11th, 2010, 09:26 PM Maar die spaanplaat is toch helemaal niet nodig? In de tramtunnel zit het ook niet en daar heb ik ook nog nooit iemand tussen wal en schip, uh, perron en tram (2+6) zien vallen.
Batista12 June 12th, 2010, 12:40 AM Iemand enig idee waarom de tramhalte Centrum is uitgerust met spaanplaat en een buis?
voor de skaters :banana:
The Hague Rules June 12th, 2010, 12:13 PM Sinds er sneeuw is gevallen (eind 2009) zijn ze al bezig op dit postzegelstukje. Het duurt allemaal veel te lang en is er nou écht positief verschil te merken met de oude situatie? Ik merk het in elk geval niet. Ik haat die poepbruine klinkertjes!
Bedacht me laatst dat wanneer de werkzaamheden klaar zullen zijn, de sloop van de pandjes tegenover de Asta misschien eens van start gaat en hierna het wegdek wéér opnieuw kan worden uitgevoerd. Maar goed, Het creëert in elk geval werkgelegenheid voor Den Haag :)
ikops June 21st, 2010, 02:46 PM Fontein Spuiplein kleurt oranje
Heel Den Haag moedigt onze jongens in Zuid-Afrika aan met vlaggetjes, spandoeken en hordes Beesies. Natuurlijk hangt al die versiering hoog genoeg voor de hulpdiensten en de vuilniswagen, want die moeten hun werk gewoon kunnen blijven doen. Ook de gemeente steunt het Nederlands Elftal. Daarom kleurt de fontein op het Spuiplein de komende tijd oranje.
Onschadelijke kleurstof
Het water is oranje gemaakt met een natuurlijke kleurstof. Die stof is volstrekt onschadelijk voor mens en dier. Drink desondanks niet van het fonteinwater; het zit in een gesloten circuit en is niet bedoeld om op te drinken. Komt het water op uw kleren? Geen nood. Een wasje haalt de kleur er weer uit. Na de wedstrijd uiteraard!
Steuntje in de rug voor Oranje
Ruud Tonkes is pleinbeheerder voor stadsdeel Centrum. Hij vertelt: “We vonden dat we ‘Oranje’ best een steuntje in de rug mochten geven en dit leek ons een leuke en eenvoudige manier. ’
De speciale WK-fontein bekijken? Dat kan in ieder geval nog tot donderdag 24 juni 2010.
Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Fontein-Spuiplein-kleurt-oranje.htm
's Avonds ziet het er trouwens best aardig uit.
kosimodo June 23rd, 2010, 09:55 AM Maar die spaanplaat is toch helemaal niet nodig? In de tramtunnel zit het ook niet en daar heb ik ook nog nooit iemand tussen wal en schip, uh, perron en tram (2+6) zien vallen.
Doet me denken aan; "mind the gap"
Slagathor June 23rd, 2010, 10:56 AM Inmiddels een mythische zin :D
The Hague Rules June 27th, 2010, 01:28 PM Inmiddels hangen ze al enige tijd in de Haagse Joodse buurt "China Town", maar hierbij toch nog even op beeld:
http://img706.imageshack.us/img706/269/dsc03800vi.jpg (http://img706.imageshack.us/i/dsc03800vi.jpg/)
http://img707.imageshack.us/img707/2967/dsc03799r.jpg (http://img707.imageshack.us/i/dsc03799r.jpg/)
The Hague Rules June 27th, 2010, 01:33 PM Elk jaar weer een lust voor het oog:
http://img97.imageshack.us/img97/4972/dsc03859m.jpg (http://img97.imageshack.us/i/dsc03859m.jpg/)
http://img706.imageshack.us/img706/1305/dsc03946r.jpg (http://img706.imageshack.us/i/dsc03946r.jpg/)
http://img27.imageshack.us/img27/8485/dsc03945d.jpg (http://img27.imageshack.us/i/dsc03945d.jpg/)
Overigens gebruikt men rivierzand, dat is veel beter te vormen dan zeezand
ikops June 30th, 2010, 10:50 AM Hertzogstraat wacht ingrijpende opknapbeurt
Onder de naam ‘de Nieuwe Hertzog’ begint maandag 5 juli 2010 het opknappen van woningen in de Hertzogstraat . Deze woningen liggen midden in de wijk Transvaal. Het bijzondere aan het project is dat de woningen verwarmd worden met duurzaam opgewekte warmte via een Warmte-Koude-Opslag systeem (WKO-systeem).
De start van ‘de Nieuwe Hertzog’ staat in het teken van ‘oud ontmoet nieuw’. De bijna 100 jaar oude woningen worden compleet vernieuwd met behoud van oorspronkelijke elementen. Oud-bewoners van de Hertzogstraat zijn uitgenodigd om hun verhalen over de Hertzogstraat van vroeger te vertellen. Voor de kinderen uit de wijk zijn er oud-Hollandse spelletjes. Woningcorporatie Staedion heeft om de hoek bij het bouwterrein een tijdelijke speelplaats aangelegd waar kinderen van de basisschool ‘Onze Wereld’ gedurende de bouw van het project kunnen spelen.
Ingrijpende opknapbeurt
Staedion vond het belangrijk om de woningen in de Hertzogstraat te renoveren om zo nog een stuk oorspronkelijk Transvaal te behouden. Het is een ingrijpende opknapbeurt want alleen het skelet (casco) van de 135 woningen blijft staan. De woningen worden horizontaal en verticaal samengevoegd tot 72 eengezinswoningen, maisonnettes en benedenwoningen. De verwachting is dat de woningen in de eerste helft van 2011 gereed zijn. De woningen zijn bestemd voor de vrije sector huur. De huurprijs varieert van ongeveer € 650 tot € 860 per maand.
Duurzame verwarming
De woningen worden met duurzaam opgewekte energie verwarmd. Dit levert een CO2-besparing op van 42%. De warmte wordt opgewekt via een WKO-systeem dat grondwater van ongeveer 180 meter diepte oppompt. Vervolgens wordt door een warmtewisselaar de warmte uit het grondwater gehaald en door een leidingenstelsel door de wijk naar de woningen geleid. De warmte wordt gebruikt voor warm tapwater en voor het verwarmen van de woning via vloerverwarming. Daarnaast wordt in de zomer ook nog met behulp van een ‘energiedak’ warmte uit de zon opgewekt en opgeslagen voor koudere tijden. Dit gebeurt voor het hele gebied.
Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Hertzogstraat-wacht-ingrijpende-opknapbeurt.htm
Een pimp-my-street-actie en huurwoningen in de vrije sector.
The Hague Rules June 30th, 2010, 11:29 AM Hertzogstraat wacht ingrijpende opknapbeurt
Onder de naam ‘de Nieuwe Hertzog’ begint maandag 5 juli 2010 het opknappen van woningen in de Hertzogstraat . Deze woningen liggen midden in de wijk Transvaal. Het bijzondere aan het project is dat de woningen verwarmd worden met duurzaam opgewekte warmte via een Warmte-Koude-Opslag systeem (WKO-systeem).
De start van ‘de Nieuwe Hertzog’ staat in het teken van ‘oud ontmoet nieuw’. De bijna 100 jaar oude woningen worden compleet vernieuwd met behoud van oorspronkelijke elementen. Oud-bewoners van de Hertzogstraat zijn uitgenodigd om hun verhalen over de Hertzogstraat van vroeger te vertellen. Voor de kinderen uit de wijk zijn er oud-Hollandse spelletjes. Woningcorporatie Staedion heeft om de hoek bij het bouwterrein een tijdelijke speelplaats aangelegd waar kinderen van de basisschool ‘Onze Wereld’ gedurende de bouw van het project kunnen spelen.
Ingrijpende opknapbeurt
Staedion vond het belangrijk om de woningen in de Hertzogstraat te renoveren om zo nog een stuk oorspronkelijk Transvaal te behouden. Het is een ingrijpende opknapbeurt want alleen het skelet (casco) van de 135 woningen blijft staan. De woningen worden horizontaal en verticaal samengevoegd tot 72 eengezinswoningen, maisonnettes en benedenwoningen. De verwachting is dat de woningen in de eerste helft van 2011 gereed zijn. De woningen zijn bestemd voor de vrije sector huur. De huurprijs varieert van ongeveer € 650 tot € 860 per maand.
Duurzame verwarming
De woningen worden met duurzaam opgewekte energie verwarmd. Dit levert een CO2-besparing op van 42%. De warmte wordt opgewekt via een WKO-systeem dat grondwater van ongeveer 180 meter diepte oppompt. Vervolgens wordt door een warmtewisselaar de warmte uit het grondwater gehaald en door een leidingenstelsel door de wijk naar de woningen geleid. De warmte wordt gebruikt voor warm tapwater en voor het verwarmen van de woning via vloerverwarming. Daarnaast wordt in de zomer ook nog met behulp van een ‘energiedak’ warmte uit de zon opgewekt en opgeslagen voor koudere tijden. Dit gebeurt voor het hele gebied.
Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Hertzogstraat-wacht-ingrijpende-opknapbeurt.htm
Een pimp-my-street-actie en huurwoningen in de vrije sector.
Binnenstad?
Koen Acacia June 30th, 2010, 11:36 AM Bestuurlijk valt het geloof ik onder stadsdeel binnenstad, maar toch....
ikops June 30th, 2010, 11:55 AM Transvaal is inderdaad binnenstad, maar als jullie een suggestie hebben voor een andere draad, dan neem ik graag contact op met Iffis om hem te laten verplaatsen.
Koen Acacia June 30th, 2010, 12:01 PM Ik kan niet zeggen dat ik me er vreselijk aan stoor hoor. Door die warmtepompen en het behoud van bestaande elementen vind ik hem wel een vermelding in de kleine projecten thread waard. Ik hou wel van die projecten waar eens een keertje niet de slopersbal wordt ingezet.
Kun je hem niet gewoon kopieren?
The Hague Rules June 30th, 2010, 12:17 PM ^^
Ik stoor me er ook niet aan :) het was meer denkstof. Bij `binnenstad´ denk ik meer aan `het centrum´, `de stad´ en niet direct aan het Paul Krugerplein en haar omgeving.
The Hague Rules June 30th, 2010, 12:19 PM Ik kan niet zeggen dat ik me er vreselijk aan stoor hoor. Door die warmtepompen en het behoud van bestaande elementen vind ik hem wel een vermelding in de kleine projecten thread waard. Ik hou wel van die projecten waar eens een keertje niet de slopersbal wordt ingezet.
Kun je hem niet gewoon kopieren?
Helemaal mee eens, het lijkt me een goed project.
ikops June 30th, 2010, 12:23 PM Oké, ik kopieer hem wel even en zet hem in de kleine projecten-draad. Daar hoort hij bij nader inzien eigenlijk ook wel meer thuis.
Quintana June 30th, 2010, 07:58 PM Transvaal is stadsdeel Centrum maar binnenstad (dat min of meer 1 op 1 overeenkomt met de wijk Oude Centrum) is het mijn inziens niet.
Slagathor July 1st, 2010, 10:31 AM ^^ Technisch gezien heeft Den Haag geen binnenstad. Daar heb je een stadsmuur voor nodig.
ikops July 1st, 2010, 11:43 AM Misschien bedoelt Quintana het winkelcentrum. Ach, wat maakt het ook uit. Het gaat om het gevoel dat mensen bij de Transvaal hebben. Dat wordt kennelijk niet meer als de Binnenstad ervaren en daar kan ik eigenlijk ook wel met ze in meegaan.
Ramses July 1st, 2010, 05:16 PM Waar is Den Haag precies ontstaan? Is er een kernpunt in de binnenstad/centrum/winkelgebied aan te wijzen?
la-haye July 1st, 2010, 06:15 PM ^^is dat een serieuse vraag
dacht dat heel nederland dat wel zoon beetje weet
er was ooit is een graaf genaamt 's-Gravenhage
en die heeft het binnenhof laten bouwen daar is de stad omheen gebouwd
Ramses July 1st, 2010, 06:23 PM ik wist het niet!! :cripes:
volgende keer zal ik wikipedia eerst wel even raadplegen voordat ik zo'n vraag hier stel
la-haye July 1st, 2010, 06:30 PM ik wist het niet!! :cripes:
volgende keer zal ik wikipedia eerst wel even raadplegen voordat ik zo'n vraag hier stel
het is je al vergeven:pet:
marcobruls July 1st, 2010, 09:03 PM Een graaf genaamd gravenhage?!!! neeeeeeeeeeeeee lol sorry hoor....
FF van wiki geplukt.
In het Haagse gebied woonden al vroeg mensen, lang voordat er sprake was van een dorp met de naam Den Haag. De oudste archeologische vondsten gedaan in de omgeving van het Binnenhof dateren uit circa 3000 v.Chr.; zo werd in 1912 bij de bouw van Hotel Central aan de Lange Poten, nu onderdeel van het Tweede-Kamercomplex, een gave vuurstenen vuistbijl gevonden, waarvan de gebruikers ingedeeld kunnen worden bij de Vlaardingencultuur[6].
Het huidige Den Haag bestaat sinds 1230, toen graaf Floris IV van Holland op de plek waar reeds een hofstede stond van Vrouwe Meilindis van Wassenaer een bescheiden kasteel bouwde. In 1248 liet graaf Willem II, tevens Rooms koning geworden, een meer passend kasteel bouwen aan het duinmeer, de huidige Hofvijver. Zijn zoon Floris V zorgde er na Willems vroegtijdige dood voor dat de Ridderzaal voltooid werd.
la-haye July 1st, 2010, 09:15 PM dat klinkt niet leuk zo
hier nog meer geschiedenis
http://www.xs4all.nl/~anemaa/ges/geschiedenis_den_haag_04d_bouw_binnenhof.htm
wattman July 4th, 2010, 03:06 PM Waar is Den Haag precies ontstaan? Is er een kernpunt in de binnenstad/centrum/winkelgebied aan te wijzen?
Toch wel een aardige vraag. Hierboven werd reeds verwezen naar het Binnnenhof. Maar Den Haag heeft eigenlijk twee kernen gehad. Het Hof (rond Binnenhof), en het Dorp (Westeinde, Kortenbosch, Grote Kerk). Een zekere overlap in de twee "sferen" vindt je in het gebied tussen Grote Kerk en Buitenhof. Tot de Franse tijd kwam een overlap ook tot uiting in de bestuurlijke verhoudingen en rechtspraak. Er ontbrak een echt oppergezag. Om e.e.a. met elkaar af te stemmen werd in de 16e eeuw de zgn. "Sociëteit van Den Haag" opgericht. Wellicht zou je die twee oerkernen met hun eigen karakter nog steeds terugvinden als je naar het verschil tussen de winkelstraten rond Noordeinde en Spuistraat kijkt. Maar er is in de 20e eeuw natuurlijk wel heel veel veranderd. Denk aan de doorbraken Grote Markstraat, Torenstraat, en de teloorgang van het Kortenbosch.
emmer July 14th, 2010, 05:05 PM Voor de geïnteresseerden: Download hier de pdf 'Binnenstadsplan 2010 - 2020 (http://www.binnenstad-denhaag.nl/binnenstadsplan_2010-2020.html)'
Haagse Dave July 14th, 2010, 05:17 PM Dank, binnenkort ff op m'n gemakje doorlezen.
Haagse Dave August 20th, 2010, 09:34 AM 'Haagse binnenstad dreigt dood te bloeden'
gisteren 20:27
DEN HAAG - Bewoners van het Westeinde en omgeving in Den Haag zijn bang dat de binnenstad doodbloedt. Door een nieuw bestemmingsplan van de gemeente dreigen de laatste ambachtelijke bedrijven uit de wijk te vertrekken.
Een grote groep bewoners spande donderdag een rechtszaak aan tegen het Haagse gemeentebestuur om de plannen ongedaan te maken. Het gebied rond het Westeinde is uitgeroepen tot beschermd stadsgezicht.
Tijdens de zitting zei de advocaat van de bewoners dat die bescherming niets voorstelt, omdat projectontwikkelaars vrij spel krijgen. De Raad van State doet over zes weken uitspraak.
Pfff, zijn lekker bezig de laatste tijd in Den Haag.
The Hague Rules August 21st, 2010, 12:21 PM Pfff, zijn lekker bezig de laatste tijd in Den Haag.
Komt uiteindelijk wel weer goed Dave! Omgeving Westeinde heeft een aantal goede, creatieve en originele ondernemers/ bewoners. Ook alweer zo'n "ziel" van Den Haag, waarmee de stad interessant blijft. Het gebied heeft potentie en oprukkende monopolisten met kant-en-klaar-formules zijn er liever niet welkom. Het is een geluid ter voorkoming van een versobering in het Haagse aanbod.
marcobruls August 21st, 2010, 04:34 PM Als er 1 straat sober is dan is het het Westeinde wel...dooie *** straat...wat een dramagelul.
Gambini August 21st, 2010, 05:00 PM Het Westeinde heeft hele mooie delen die wat mij betreft zeker beschermd moeten worden!
peterdrijver August 23rd, 2010, 03:18 PM Pfff, zijn lekker bezig de laatste tijd in Den Haag.
Dit is een heel interessante case omdat het gaat over de vraag hoe je iets moet beschermen terwijl je wilt blijven stimuleren dat het in leven blijft. Het gaat dus over veel meer dan wat RTVWest naar buiten bracht...
De pleitnota van de bezwaarmakers zag er als volgt uit.
"Bestemmingsplan Westeinde
namens appellanten
Appellanten wonen dan wel hebben hun bedrijf gevestigd binnen het plangebied.
Zij hebben er belang bij dat het bestemmingsplan voldoet aan de eisen die daaraan mogen worden gesteld voor een zorgvuldig beheer van het in het plangebied liggende beschermd stadsgezicht en zijn als zodanig aan te merken belanghebbenden.
Delen van het plangebied zijn aangewezen tot rijksbeschermd dan wel gemeentelijk beschermd stadgezicht. Ingevolge art 36 lid 2 Monumentenwet dient het bestemmingsplan dan beschermend van aard te zijn.
Appellanten menen dat onderhavig bestemmingsplan niet voldoende beschermend is aan te merken.
Van de zijde van het College wordt gesteld dat het bestemmingsplan conserverend van karakter is. Het blijft daarbij bij woorden (in de toelichting) doch geen daden - de plankaart en de regelgeving zijn dermate ruim dat het ruimte biedt voor alle mogelijke ontwikkelingen die veranderingen betekenen van de huidige situatie.
Een beschermend plan dient een beheersscenario te kennen: Op welke wijze wordt het beschermd stadsgezicht beheerd dat de te beschermen waarden worden gewaarborgd. Onderhavig plan heeft op belangrijke onderdelen veeleer het karakter van een ontwikkelingsscenario.
Het college verweert zich met de stelling dat "beschermen" niet wil zeggen "bevriezen". Dat is een uiterste. Dat is niet wordt verlangd wordt.
Mijns inziens met men aldus te oordelen: Het instrumentarium, plankaart en regelgeving dienen primair gericht te zijn op conserveren en niet op het openhouden van mogelijke nieuwe ontwikkelingen, terwijl dat toch is hetgeen in casu gebeurt.
De gemeente Den Haag heeft een traditie opgebouwd in opbouw, structuur en instrumentarium in bestemmingsplannen ten behoeve van bescherming van stadsgezichten: Andere bestemmingsplannen kennen gevelwandregelingen, kappenplannen, individuele bestemmingsregelingen en bebouwingsmogelijkneden per pand of gevelwand, deelkaarten voor vrijstellingsregelingen. Daarvan vinden we hier niets terug.
Een beschermend bestemmingsplan dient sturend te zijn om de te beschermen waarden te behouden en te versterken, bijvoorbeeld door ten aanzien van individuele percelen gedetailleerde bouwregels (bestemming, nok- goothoogte, welstandskader) te formuleren, waardoor de markt gestimuleerd wordt de waarden van het stadsgezicht te versterken.
Dat kan van dit plan niet gezegd worden:
In de bedenkingen is aangegeven dat de plankaart hoogten, bouwvlakken en functies aangeeft die niet overeenstemmen met de feitelijke situatie.
In het verweerschrift wordt gesteld dat dit in het definitieve plan zou zijn gecorrigeerd. Dit is gewoonweg onjuist.
Bij wijze van voorbeeld zijn de gevelwanden Jan Hendrikstraat (bijlage 2) en de Assendelftstraat (bijlage 3) geïnventariseerd.
De goot- en nokhoogte* van nagenoeg geen enkel pand is op juiste wijze beschreven.
Daarmee wordt in het bestemmingsplan miskend het karakter van de bestaande bebouwing, van een variëteit van onderling in goothoogte en dakbeëindiging individueel verschillende panden, hetgeen nu juist een te beschermen karakteristiek is. Zoals gezegd in andere bestemmingsplannen wordt wel gewerkt met een juiste gedetailleerde beschrijving van panden.
In veel gevallen wordt de hoogste nok- of goothoogte aangegeven - Het College geeft dat ook toe in het verweerschrift - en men geeft geen beschrijving van de gewenste dakvorm.
Waarom is dat zo belangrijk: het bestemmingsplan staat daarmee (ongewild?) aanzienlijk grotere bouwmassa's, goot- en nokhoogten toe dan de huidige feitelijke toestand. Dit nodigt dus uit tot uitbreiding van bouwmassa's en niet tot conserveren of identiek terugbouwen.
Een projectontwikkelaar moet kunnen afgaan op het bestemmingsplan en mag daar een beroep op doen. Het plan werkt dus niet conserverend.
Dat dit al zo werkt kan worden aangetoond aan de hand van een advertentie voor het winkelpand Jan Handrikstraat 5 t/m 5D -waarin geadverteerd wordt met de uitbreidingsmogelijkheden, een herontwikkelingsplan voor vier appartementen alsmede uitbreidingspotentie aan de achterzijde (gehecht aan bijlage 2). Het bestemmingsplan staat dit toe doordat het bouwvolume zo ruim is omschreven.
Is dit gericht op conserveren ?
Het College volstaat te verwijzen naar de
welstandsverordening. De welstandscommissie zal bouwplannen
moeten beoordelen.
Het College legt daarmee ten onrechte het primaat bij de
welstandscommissie, terwijl dat bij het bestemmingsplan moet
liggen.
De welstandscommissie is een onafhankelijk adviesorgaan dat bovendien geen stedenbouwkundig, planologisch oordeel toekomt maar slechts een oordeel over de architectuur, de vormgeving kan geven.
Wordt een bouwplan voorgelegd ter vervanging of vergroting van een bestaand pand dat past binnen de op de plankaart aangegeven bebouwingsmogelijkneden dan kan de
welstandscommissie alleen dat bouwplan beoordelen maar kan en mag niet de vraag stellen of een wijziging van het bestaande pand wel een gewenste ontwikkeling is.
Het welstandsoordeel is ongewis, afhankelijk van de samenstelling van een commissie, terwijl het bestemmingsplan duidelijkheid over de mogelijkheden en wenselijkheid van veren nieuwbouw behoort te verschaffen.
De praktijk wijst nu reeds uit dat het bestemmingsplan thans op geen enkele wijze duidelijkheid verschaft van wat nu wel of niet kan binnen het plangebied:
Zie een viertal bouwplannen die nu actueel zijn. Er is een bouwplan ingediend voor appartementenbouw bovenop een bestaande bedrijfsruimte. Het geheel zal beeldbepalend zijn waardoor het aanzicht van de straat ingrijpend zal veranderen. De welstandscommissie heeft slechts getoetst aan de nota "dakopbouwen". Geen van de toetsingscriteria voor binnenstedelijk gebied zijn gehanteerd. Het betreft een willekeurige beoordeling van een bouwplan. Uit niets blijkt dat gekeken wordt naar de setting in de stedelijke contaxt.
Een bouwplan in de lange Lombardstraat 65 wordt doorgelaten en zorgvuldig genoemd terwijl het voorziet in een oplossing voor de hoogste verdieping van een in het stadsdeel nergens voorkomende, wezensvreemde setback.
Bouwplan Westeinde 128 moet worden geconstateerd dat er in de plaats van een bestaand pand nieuwbouw terugkomt die veel minder qua detail en gevelopbouw zich voegt in het gevelbeeld dan het bestaande gebouw dat zal worden gesloopt.
Dit illustreert dat de toetsing noch voor aanvragers va bouwvergunningen, noch voor omwonenden, noch voor het bestuur inzichtelijk en transparant is. Er is nu geen adequaat middel om de te beschermen waarden van het stadsgezicht te waarborgen.
Eenzelfde ongewenste ontwikkeling in het bestemmingsplan is de onjuiste en slordige functieomschrijving van de individuele panden en het wegbestemmen van de bedrij fsbestemming in de zijstraten rond het Westeinde die geen gemengde bestemming hebben gekregen.
Zie de inventarisatie van de Assendelftstraat (bijlage 3). De bestemming van de meeste panden is niet correct in het bestemmingsplan opgenomen.
Het bestemmen van bedrij fs- en winkelpanden tot wonen is niet conserverend en tast ook de te beschermen karakteristiek van dit deel van de binnenstad aan: Kenmerkend is nu juist een levendig, afwisselend karakter van afwisselend bedrij fs-winkel en woonpanden. Worden het woonstraten dan wordt het karakter van de straat ingrijpend veranderd.
Het bestemmingsplan voorziet in een gedetailleerde regeling welke bedrijven wel of niet zijn toegestaan, waardoor ongewenste en hinder veroorzakende bedrijfsactiviteiten kunnen worden voorkomen.
Wanneer winkelpanden een woonfunctie krijgen kan dat ten koste gaan van de typologie van de winkelpanden, hetgeen ook het leven uit monumentale winkel- en bedrijfspanden doet verdwijnen.
Nergens is gemotiveerd dat het wegbestemmen van bestaande bedrijven een in het bestemmingplan te verwezenlijken beleid is.
Verder wordt de mogelijkheid geopend binnenterreinen en erven voor parkeren aan te wenden. Ook dat is niet als conserverend aan te merken.
Verzocht wordt goedkeuring aan het bestemmingsplan te onthouden, met veroordeling van het bestuursorgaan in de kosten van deze procedure die van de rechtskundige bijstand daarin begrepen."
The Hague Rules September 11th, 2010, 07:21 PM Hier mag in de nabije toekomst ook wel iets leukers verschijnen. Iemand een idee en dikke portemonnee?
http://img843.imageshack.us/img843/1355/dsc04577.jpg (http://img843.imageshack.us/i/dsc04577.jpg/)
la-haye September 11th, 2010, 08:01 PM heb wel een idee voor een portemonnee vol zetten met plantjes
peterdrijver September 11th, 2010, 11:36 PM heb wel een idee voor een portemonnee vol zetten met plantjes
Check voor een inmiddels vervallen masterplan:
http://www.scala-architecten.nl/gallery.php?pid=106
Probleem is dat de eigenaar niet beweegt totdat iemand hem een vermogen biedt. Niemand zet de eigenaar de wacht aan terwijl daar wel aanleidingen voor zijn.
Beholder September 12th, 2010, 01:50 PM ^^ Ziet er goed uit! Maar in dat masterplan blijft de P-garage wel?
Een ander masterplan (http://issuu.com/ronalddijksma/docs/20090328_eindpresentatie) mag van mij ook verder worden uitgewerkt!
ikops September 12th, 2010, 02:13 PM Van mij mag deze parkeergarage blijven.
Haagse Dave September 17th, 2010, 08:28 AM 'Autoloze zondag is symboolpolitiek'
gisteren 15:13
DEN HAAG - De Haagse VVD-fractie noemt de autoloze zondag 'een kwalijke vorm van symboolpolitiek'. De VVD vindt dat de gemeente Den Haag automobilisten afschrikt die komende zondag naar de stad willen komen en daarmee ondernemers dupeert.
Volgens de VVD suggereert de gemeente met de autoloze zondag dat het hele centrum dicht is en er alleen geparkeerd kan worden op een parkeerterrein buiten de stad. Raadslid Ibo Gülsen noemt het op de VVD-website 'een harde trap na voor ondernemers in deze moeilijke tijden.'
Volgens de liberalen is het Haagse centrum komende zondag wel open voor automobilisten: zo zijn de parkeergarages in het centrum en de Mauritskade, Herenstraat en Torenstraat gewoon bereikbaar.
Onduidelijk
De gemeente erkent dat de informatie over de bereikbaarheid op haar website op sommige punten onduidelijk was. De tekst op de site is inmiddels aangepast.
» Autovrije zondag in Den Haag
ikops September 17th, 2010, 09:06 AM Maar natuurlijk is het symboolpolitiek. Het is immers om een signaal af te geven, niet om alle problemen op te lossen. Een beetje een open deur.
Haagse Dave September 17th, 2010, 01:35 PM Het zal best goed bedoeld zijn, maar je schiet er weinig mee op. Het is alleen maar slecht voor de ondernemers van de binnenstad.
Ramses September 17th, 2010, 01:52 PM Hier mag in de nabije toekomst ook wel iets leukers verschijnen. Iemand een idee en dikke portemonnee?
http://img843.imageshack.us/img843/1355/dsc04577.jpg (http://img843.imageshack.us/i/dsc04577.jpg/)Wel een idee, en mijn portemonee is momenteel ook erg dik (helaas alleen door wisselgeldstuivers :()
De huidige betonkolos aan de Laan en de afstotelijke flat aan de Jan Hendrikstraat moeten weg, en vervangen worden door wooncomplexen in een iets kleinere schaal. Qua architectuur en volume moet het geheel dan aansluiten bij het Nutshuis (http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.076784,4.306488&spn=0,0.002352&t=k&z=19&layer=c&cbll=52.076788,4.306488&panoid=mGwAeoAuCnpXVZVs4wXA9w&cbp=13,109.04,,0,-14.09). De huidige parkeergarage moet vervangen worden door een nieuwe garage op het achterliggende onkruidveldje (te bereiken via een niet al te opvallende ingang (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=parkeergarage&sll=52.082044,4.294066&sspn=0.001635,0.004705&ie=UTF8&t=k&radius=0.12&split=1&rq=1&ev=zi&hq=parkeergarage&hnear=&ll=52.081659,4.29308&spn=0,0.000588&z=21&layer=c&cbll=52.081659,4.29308&panoid=C0Es8SSGITav7PvFbZi77A&cbp=13,328.83,,0,-1.47) onder het woonblok)
peterdrijver September 17th, 2010, 02:21 PM Wel een idee, en mijn portemonee is momenteel ook erg dik (helaas alleen door wisselgeldstuivers :()
De huidige betonkolos aan de Laan en de afstotelijke flat aan de Jan Hendrikstraat moeten weg, en vervangen worden door wooncomplexen in een iets kleinere schaal. Qua architectuur en volume moet het geheel dan aansluiten bij het Nutshuis (http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF8&ll=52.076784,4.306488&spn=0,0.002352&t=k&z=19&layer=c&cbll=52.076788,4.306488&panoid=mGwAeoAuCnpXVZVs4wXA9w&cbp=13,109.04,,0,-14.09). De huidige parkeergarage moet vervangen worden door een nieuwe garage op het achterliggende onkruidveldje (te bereiken via een niet al te opvallende ingang (http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&q=parkeergarage&sll=52.082044,4.294066&sspn=0.001635,0.004705&ie=UTF8&t=k&radius=0.12&split=1&rq=1&ev=zi&hq=parkeergarage&hnear=&ll=52.081659,4.29308&spn=0,0.000588&z=21&layer=c&cbll=52.081659,4.29308&panoid=C0Es8SSGITav7PvFbZi77A&cbp=13,328.83,,0,-1.47) onder het woonblok)
Bravo. Het onkruidveldje wordt momenteel ingericht als tuin voor het Nutshuis. Helaas gaat er komende 10 jaar denk ik niets anders gebeuren. De gemeente moet gewoon een procedure beginen om Texaco weg te sturen (meer iets voor de rand van de stad en benzine is zooooo nineties) en om de parkeergarage te onteigenen.
Guts dus.
The Hague Rules September 21st, 2010, 10:25 PM Wat is nou toch het verhaal achter de omgeknakte Lindebomen aan het Spui?
http://img844.imageshack.us/img844/4823/dsc04746b.jpg (http://img844.imageshack.us/i/dsc04746b.jpg/)
http://img714.imageshack.us/img714/749/dsc04747v.jpg (http://img714.imageshack.us/i/dsc04747v.jpg/)
The Hague Rules September 26th, 2010, 07:46 PM Ik moest even 3 keer kijken op het Spui en heb Google ook eens geraadpleegd:
http://img835.imageshack.us/img835/8463/dsc04775w.jpg (http://img835.imageshack.us/i/dsc04775w.jpg/)
http://img833.imageshack.us/img833/3566/devegetarischeslager.jpg (http://img833.imageshack.us/i/devegetarischeslager.jpg/)
Bron: http://www.devegetarischeslager.nl/nieuwsbrief2.pdf
...Doordat we genoodzaakt waren de beoogde winkellocatie aan de Herengracht te verplaatsen naar het Spui 167, heeft De Vegetarische Slager enige vertraging opgelopen. We vragen nog een klein beetje meer geduld van u voordat u de lekkerste delicatessen van De Vegetarische Slager kan gaan zien, proeven en beleven. Eind september openen we de webwinkel. Begin oktober openen we de winkel aan het Spui 167 in Den Haag. Dierendag krijgt dit jaar dus wel een heel culinair tintje! Natuurlijk zorgen we ervoor dat uw wachten beloond wordt. Hoe? Daarover binnenkort meer...
WesP September 26th, 2010, 11:16 PM Hahaha, leuk voor de konijntjes dit. Doet wel geen eer aan zo aan de echte slagers en de lekkere biefstukjes. Maarja ieder zijn ding zeker. Leuk voor Den Haag, dat wel want het breek zo lekkah de week
Brian84 September 26th, 2010, 11:37 PM Heel Den Haag aan de vega burgers en tofu gehakt!!!
Batista12 October 5th, 2010, 05:47 PM Hij is inmiddels open .
Batista12 October 5th, 2010, 05:50 PM http://www.devegetarischeslager.nl/includes/air.php?file=%2Fserverspecific%2Fdefault%2Fimages%2FDVS1.jpg&w=350&h=233&m=1285784579
Batista12 October 5th, 2010, 05:51 PM Haagse binnenstad Anno 1987:
14574376
Batista12 October 10th, 2010, 11:18 AM 8hGDr3hqyz8
MR. Bacon October 10th, 2010, 11:22 AM Ik hoop dat hij niet zo lang over zijn bestelling doet..
Tweety October 10th, 2010, 11:31 AM Dè vinnik nouw wok!
The Hague Rules October 10th, 2010, 01:53 PM 8hGDr3hqyz8
Hahahaha, grappig boertje!
Vanaf minuut 4:50
Vlees / vleesvervangers & sex met een vrouw / sex met een pop
Hij moet nog veel leren :)
ikops October 20th, 2010, 10:13 AM Evaluatie verkeerscirculatieplan Centrumgebied
De gemeente gaat de effecten van het verkeerscirculatieplan (VCP) in kaart brengen. Het onderzoek is halverwege 2011 klaar.
Het verkeerscirculatieplan trad november 2009 in werking. Sindsdien is de Haagse binnenstad autoluw. De gemeente wil weten wat de invloed van het verkeerscirculatieplan is op verkeersstromen, luchtkwaliteit en economie. Zo'n uitgebreide evaluatie is nu pas mogelijk omdat anders een vertekend beeld zou zijn ontstaan. Het duurt altijd enkele maanden voordat het verkeer gewend is aan een nieuwe situatie.
Invloed
Bovendien is de afgelopen maanden volop gewerkt aan de herinrichting van Spui, Hofweg, Grote Markt, Paviljoensgracht en Lutherse Burgwal. Het verkeer ondervond hiervan hinder en dat zou van invloed zijn geweest op de uitkomsten van het onderzoek. Naar aanleiding van meldingen van bewoners en ondernemers heeft de gemeente wel alvast gekeken naar een aantal pijnpunten.
Verkeerstellingen
In oktober 2008 heeft de gemeente een nulmeting gedaan. Dat leverde een gedetailleerd beeld op van het verkeer, vóór de invoering van het verkeerscirculatieplan. Nu Volgt een vergelijkend onderzoek. Net als in 2008 telt de gemeente het autoverkeer op verschillende locaties op en binnen de Centrumring. Daarnaast brengt de gemeente met behulp van kentekenonderzoek in beeld welke routes het verkeer kiest.
Luchtkwaliteit
Voor de nulmeting is de luchtkwaliteit op verschillende plekken in het Centrum vastgelegd. De gemeente wil weten of de luchtkwaliteit sinds de invoering van het verkeerscirculatieplan is verbeterd. Daarom worden gedurende een heel jaar metingen verricht. Ook worden berekeningen gemaakt op basis van verkeerscijfers. De combinatie van deze twee onderzoeksmethoden levert een betrouwbaar beeld op van de luchtkwaliteit. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een extern bureau.
Economische effecten
De gemeente gaat de economische activiteit in de binnenstad in beeld brengen. Dat gebeurt onder meer door gesprekken met een groot aantal deelnemers. De gemeente kijkt daarbij naar verschillende aspecten van het ondernemersklimaat, zoals bezoekersaantallen en de bezettingsgraad van parkeersgarages.
Bron: http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Evaluatie-verkeerscirculatieplan-Centrumgebied-1.htm
PingPongBalDH October 29th, 2010, 07:32 PM Malieveld en Spaarnwoude mogelijk in verkoop
DEN HAAG - Staatsbosbeheer moet mogelijk overgaan tot de verkoop van gebieden als het Malieveld, het Haagse Bos, Spaarnwoude bij Haarlem en de Nieuwe Hollandse Waterlinie rond Utrecht.
© NU.nl/Chris Heijmans
Staatsbosbeheer heeft vrijdag een bericht daarover in De Telegraaf bevestigd. In het regeerakkoord staat dat Staatsbosbeheer 15.000 hectare natuur moet verkopen om zeker 100 miljoen euro te besparen.
De grond mag niet komen uit de beschermde Ecologische Hoogstructuur. Daarom is de kans groot dat losse stukken natuurgrond in de verkoop moeten.
Een woordvoerster van Staatsbosbeheer stelt dat nog onduidelijk is hoe deze verkoop moet worden vormgegeven. Ook is nog niet zeker om welke gebieden het gaat.
''Daar moet het kabinet binnenkort meer duidelijkheid over gaan scheppen'', legt ze uit. ''Staatsbosbeheer zal altijd loyaal het kabinetsbeleid uitvoeren. Maar het is misschien wijs om stil te staan bij de consequenties van de mogelijke verkoop.’’
Landroof
De SP-fractie in de Tweede Kamer spreekt van ''landroof’’. ''Op dit moment heeft ons land de minste natuur van alle EU-lidstaten’’, stelt Tweede Kamerlid Paul Jansen.
Hij spreekt over een ''aanslag op de natuur. De afbraakplannen worden gemotiveerd door de noodzaak om de staatskas op orde te brengen. Maar er zijn best mogelijkheden om te bezuinigen zonder verlies van natuurgebieden als deze.’’
Volgens Jansen kan door onderlinge grondruil met andere natuurorganisaties en intensievere samenwerking met bijvoorbeeld Natuurmonumenten en provinciale landschappen flink worden bespaard op beheerkosten.
Evenementen
Het Malieveld is een groot grasveld van 10 hectare in de binnenstad van Den Haag waar veel grote evenementen worden georganiseerd. Het Malieveld vormt ook het begin van het Haagse Bos, waarin onder meer Huis ten Bosch staat, het woonhuis van koningin Beatrix.
Spaarnwoude bij Haarlem is een groot recreatiegebied van 3000 hectare in de provincie Noord-Holland, waar evenementen als Dance Valley en Awakenings worden gehouden. De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een belangrijke oude verdedigingslinie tussen Muiden, Weesp, Naarden, Gorinchem en Woudrichem.
The Hague Rules October 29th, 2010, 10:01 PM Raar om als Staatsbosbeheer jaren natuur in te slaan en nu te verkopen, is 't niet?
Het Malieveld gaat echt niet zomaar de verkoop in. Er zal vast nog wel een perceeltje in de Flevopolder van de hand kunnen ;)
Krijgt Staatsbosbeheer overigens geen deel van de opbrengst die door grondverhuur uit de diverse evenementen binnen komt? Deel naar de gemeente en een deel naar hun had wel slim geweest, zeker rendabel. Kun je het gras nog wel eens extra voor inzaaien en maaien.
Als Willem het hoort:
Willem van Oranje heeft in 1576 laten vastleggen dat beide stukken groen ''nooit en te nimmer'' verkocht zouden mogen worden. De Staten van Holland wilden toentertijd het veld en het bos verkopen om schulden af te lossen die werden gemaakt in de strijd tegen de Spanjaarden.
De Haagse burgerij kwam echter tegen dit plan in opstand. Daarop tekende de Vader des Vaderlands de Akte van Redemptie, waarmee werd bezegeld dat beide stukken grond tot in eeuwigheid in het bezit van de staat zouden blijven. Deze akte is nog steeds van kracht en ligt in het rijksarchief.
Romani October 30th, 2010, 05:09 PM Die vegetarische slagerij is van Jaap Korteweg, de man van Marianne Thieme...Juist ja....Die van de partij voor de dieren....:banana: Zou hij gepusht zijn...?:lol:
Skyscrapercitizen October 30th, 2010, 10:42 PM Goede aanwinst hoor voor Den Haag die vegaslager. Heb er al 2 keer vega-vlees gehaald. :)
Michiel October 31st, 2010, 08:20 PM Zag dit boek vandaag bij Donner liggen:
http://i54.tinypic.com/10mlx0w.gif
010 publishers (http://www.010.nl/catalogue/book.php?id=683)
The Hague Rules November 12th, 2010, 09:30 AM Het viel me een paar avondjes geleden op dat er een nieuw "meubel" is geplaatst op de Grote Marktstraat. Het staat naast een ingang voor het Souterain bij Peek & Cloppenburg. Weet iemand of dit onderdeel is van de te realiseren nieuwe looks van de Grote Marktstraat? Wat vinden jullie ervan?
(Excuus voor de mindere fotokwaliteit overigens)
http://img683.imageshack.us/img683/8864/dsc05099ck.jpg (http://img683.imageshack.us/i/dsc05099ck.jpg/)
http://img4.imageshack.us/img4/8624/dsc05100eq.jpg (http://img4.imageshack.us/i/dsc05100eq.jpg/)
Koen Acacia November 12th, 2010, 10:24 AM Ziet er uit als iets van dat Du Crocq typeje, het heeft wel iets weg van die uitprobeertegels die daar liggen. Naar ik begreep was het in het oorspronkelijke plan de bedoeling om de Grote Markt niet te gaan verfrommelen met allerlei straatmeubilair, maar om hem juist helemaal leeg te houden.
MR. Bacon November 12th, 2010, 10:28 AM Volgens mij is het juist het idee om deze bankjes rond de verschillende toegangspunten tot de tramtunnel te plaatsen. Om zo het hekwerk weg te werken en het plaatsen van fietsen tegen te gaan.
Het ziet er best prima uit, maar ga eerst nog even echt kijken voordat ik er echt wat over kan zeggen
The Hague Rules November 12th, 2010, 10:33 AM ANTWOORD = GEVONDEN:
http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2010/RIS170260E.PDF
Het ziet er naar uit dat ze nu een proefstuk hebben geplaatst van het gehele project. Kijken hoe weer-, wind- en hufterproof het zal zijn enzo. Als je de planbeschrijving leest en bekijkt, kun je wel stellen dat het een heus "project" is geworden. Dat feit op zich stelt me tevreden, want met alleen een plantenbakje of lampje maak je de Grote Markstraat niet tot "iets". Hoe het er daadwerkelijk uit zal zien is afwachten. Bepaalde elementen uit het plan bevallen me eigenlijk wel. Andere misschien iets minder. Het lichtplan is wel erg interessant te noemen. Het worden spannende tijden voor de Grote Marktstraat!
http://img826.imageshack.us/img826/6333/httpzbsdenhaagnlrisdoc.png (http://img826.imageshack.us/i/httpzbsdenhaagnlrisdoc.png/)
http://img2.imageshack.us/img2/5684/httpzbsdenhaagnlrisdoc2.png (http://img2.imageshack.us/i/httpzbsdenhaagnlrisdoc2.png/)
peterdrijver November 12th, 2010, 10:52 AM Een voorbeeld van fietsbelemmering. Je begint met een hekwerk dat lijkt op een fietsenrek. Dan wordt het massaal als fietsenrek gebruikt. Iedereen lijkt dat prima te vinden omdat niemand er wat aan doet. Dan gaan we niet een andere plek voor fietsen maken, nee, we gaan tegen een onhandig hekwerk een zeker zo onhandige bank designen. Over twee jaar, als er 's-nachts dronken Polen op slapen, worden die niet ergens opgevangen of gehuisvest, maar zal er iemand een spijkerbed op designen. En dan, en dan, en dan...
Kafka.
Slagathor November 12th, 2010, 11:09 AM Dat terzijde, vind ik het ontwerp wel mooi. Weer eens wat anders dan:
http://www.mbhout.nl/img/bank/bank01.jpg
Koen Acacia November 12th, 2010, 11:14 AM Ik weet het niet.
Ik heb hem nog niet "echt" gezien natuurlijk, maar als je hiermee zo'n tramingang gaat omkransen, plus die tegels met bellenpatroon in die straat, plus dat plan van die kroonluchters... gaat het niet een beetje erg bling worden allemaal?
peterdrijver November 12th, 2010, 11:54 AM Grote makke vind ik dat eigenlijk die ingangen op rotplekken staan: echte obstakels. Hoe groter -des te irritanter.
The Hague Rules November 12th, 2010, 12:11 PM Grote makke vind ik dat eigenlijk die ingangen op rotplekken staan: echte obstakels. Hoe groter -des te irritanter.
Tja, aan de exacte plek van alle Souterain in-/ uitgangen valt niet veel meer te doen aangezien de "mol" zijn werk er al heeft gedaan. Daar zul je het mee moeten doen. Nu kun je de omgeving slechts gaan inrichten, maar daarmee valt ook behoorlijke eer te behalen. Maar als ik het goed begrijp doop jij de straat om tot Grote Makkestraat? ;)
Dat er nog niks is te lezen over een oplossing voor een fietsenstalling is wel raar ja. Komt misschien nog?
Ben wel benieuwd naar de verdere ontwikkeling, evenals de ontwikkeling van Koetje Boeh.
24-Seven November 12th, 2010, 12:25 PM die Grote Marktstraat is zo leeg, dat kan wel een bombastisch straatmeubilairtje hebben, dacht ik zo...
Slagathor November 12th, 2010, 12:31 PM Of een sloopkogel.
PingPongBalDH November 12th, 2010, 12:43 PM De foto van het proefbankje vind ik er verwarrend uitzien. Een stuk aanhangsel zonder samenhang en duidelijk architectonisch doel. Echter, als ik de schetsen van het totaalontwerp ziet kan het mij wel bekorren. Daar zijn de (open) zijkanten van de bankjes afgewerkt met bijpassende prullenbakken en als dat zo rondom de in/uitgangen als 1 concept wordt afgewerkt zie ik het wel goed komen. Zelfs bijzonder en exclusief.
Batista12 November 12th, 2010, 04:01 PM http://img683.imageshack.us/img683/8864/dsc05099ck.jpg (http://img683.imageshack.us/i/dsc05099ck.jpg/)
ik word er niet echt blij van , het is veels te te kitsch .
Batista12 November 12th, 2010, 04:05 PM Grote makke vind ik dat eigenlijk die ingangen op rotplekken staan: echte obstakels. Hoe groter -des te irritanter.
100% mee eens .
la-haye November 12th, 2010, 05:15 PM als ik zo naar dat bankje kijk zie ik iets lelijkst wat ook nog is heel duur is
het bedrijf dat ze produceert zal ze leuter wel uit ze broek lachen
bereken hoe veel uur snijwerk er op zit
legt een plaat op je cnc plasma snijder (zal wel een paar uur bezig zijn vandaar de kosten )
en daarna effen met 2 man de plaat onder je cnc zetbank af lassen en klaar
Trademarc November 12th, 2010, 09:30 PM Hij ziet er wel rete comfortabel uit! Ik denk dat ik daar eens een middagje lekker op ga chillen met een biertje :cheers:
Fietsen passen toch makkelijk in de fietsenstalling naast CS? Dan gewoon de tram de stad in en klaar ben je.
Hele centrum auto-, scooter- en fietsvrij. Dan alleen nog een manier vinden om al die voetgangers te weren en we hebben een paradijs op aarde. :)
Quintana November 13th, 2010, 12:11 PM Godverdimme, waar mot ik nu me fiets kwijt :bash:
The Hague Rules November 13th, 2010, 01:24 PM Met daglicht:
http://img101.imageshack.us/img101/3156/dsc05110b.jpg (http://img101.imageshack.us/i/dsc05110b.jpg/)
http://img214.imageshack.us/img214/1684/dsc05109g.jpg (http://img214.imageshack.us/i/dsc05109g.jpg/)
Batista12 November 13th, 2010, 05:09 PM ..... *zucht*
peterdrijver November 13th, 2010, 05:41 PM bij daglicht is het net iets lomper dan je zou willen.
daar helpt geen haags kant bij.
Tweety November 13th, 2010, 05:44 PM Gelukkig zitten er genoeg gaten in om je fiets goed vast te zetten.
24-Seven November 13th, 2010, 05:46 PM ondanks die vele gaten geeft het wel veel vlees voor een flinke graffiti, dan is het kitsche er snel vanaf...
Haagse Dave November 14th, 2010, 12:16 AM Spuuglelijk.
Koen Acacia November 14th, 2010, 11:06 AM http://www.mbhout.nl/img/bank/bank01.jpg
Bij nader inzien vind ik deze toch leuker.
Quintana November 14th, 2010, 01:50 PM Het viel me gisteren op dat je die gaten nauwelijks ziet als er stel dikke zeugen uitgeteld zit na te hijgen van het winkelen.
peterdrijver November 14th, 2010, 04:46 PM eeeh pardon
Momo1435 November 14th, 2010, 06:54 PM Lopend over de lange poten zag ik ineens dit boven 1 van de winkelpanden staan. En ik had 'm nog niet voorbij zien komen, ook niet in de kleine projecten thread.
http://img28.imageshack.us/img28/1043/img5182l.jpg
Lange Poten/ Bagijnestraat, Den Haag
Dit wonen boven winkels plan sluit aan op het voornemen van de gemeente om het woonklimaat in de Bagijnestraat te versterken na de verbouwing van het Ministerie van Defensie.
Het bestaande pand aan de Bagijnestraat wordt gesloopt om plaats te maken voor een bijzondere invulling op het smalle kavel, waarbij moderne erkers de relatie tussen het wonen en de straat versterken.
Via de entree en het trappenhuis van deze nieuwe ontwikkeling worden ook de twee nieuwe woningen boven de winkel aan de Lange Poten bereikbaar gemaakt.
De winkelruimte is deze week geopend. We zijn in afwachting van de bouwvergunning voor de woningen.
http://www.mbw.nl/projecten/LangePotenBagijnestraat.php
http://img2.imageshack.us/img2/6681/246100811lp.jpg
http://img109.imageshack.us/img109/4859/246bagijnestraat.jpg
http://img514.imageshack.us/img514/1716/246trappenhuis.jpg
Leuk klein project, goed voor de binnenstad.
peterdrijver November 14th, 2010, 09:47 PM Belachelijk van stijl niettemin: geen enkele verwantschap met de buren aan de Bagijnestraat. En dan bedoel ik zelfs geen verre verwantschap.
En natuurlijk teveel bouwmassa voor de plek.
Typical.
Batista12 November 18th, 2010, 03:22 PM 1029P Poppodium, Den Haag
Opdrachtgever :
Gemeente Den Haag
Opdracht :
Schetsontwerp
Omschrijving :
Permanente poppodium
Ontwerpperiode :
2008 -
http://www.elv.nl/projecten/diversen/grotemarkt-poppodium/296?detail=2&start=1&ontwerp=1496
nqUa7QA9Tg4&feature=related
24-Seven November 18th, 2010, 03:32 PM mooi dingetje, al zullen sommigen het vooral als fietsenstalling beschouwen. Vrees ik...
Batista12 November 18th, 2010, 03:39 PM Het is mij niet duidelijk of dit project eigenlijk wel gerealiseerd gaat worden .
peterdrijver November 18th, 2010, 03:58 PM ik begreep dat er geen geld voor is.
The Hague Rules November 18th, 2010, 04:03 PM Het is mij niet duidelijk of dit project eigenlijk wel gerealiseerd gaat worden .
Dat is inderdaad nog steeds een goede vraag. Het staat -zoals overigens ook te zien is aan genoemde ontwerpperiode- al enige tijd als soort studiemodel. Zal het deel gaan uitmaken van de nieuwe invulling van de Grote Marktstraat, of is het poptempeltje wegbezuinigd?
Koen Acacia November 19th, 2010, 09:45 AM Ik vond het zelf een beetje een oplossing op zoek naar een probleem eigenlijk. Op het moment dat daar een podium nodig is dan bouw je dat toch gewoon op?
|
|