View Full Version : Rotterdam wil verticale Floriade
mahavira April 29th, 2004, 11:16 PM Ik weet niet goed of het hier hoort,maar ik las dit en vond het wel grappig :
van rijnmond.nl http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=20782
--
Rotterdam wil verticale Floriade
De gemeente Rotterdam wil de Floriade van 2012 houden in een groot gebouw van 100 meter lang, 100 meter breed en honderd meter hoog.
In de toren, die voor een groot deel van glas zal zijn, worden in duizenden kamers alle plantensoorten van de wereld tentoongesteld. Het futuristische gebouw in de Oranjebuitenpolder moet model staan voor de vernieuwing in de land- en
tuinbouw.
Volgens de bedenker van het plan, de Rotterdamse architect Winy Maas, is de Floriade hoognodig aan vernieuwing toe. De Tuinbouwraad beslist aan het eind van het jaar welke van de zeven kandidaatsteden de Floriade van 2012 mag organiseren.
---
Leuke idee vind ik,maar ben bang dat het op zo'n reuze blokkendoos gaat lijken. :runaway:
Skyscrapercitizen April 30th, 2004, 10:05 AM Lijkt me geweldig! MVRDV weet hier wel raad mee.:cheers:
SC81 April 30th, 2004, 10:10 AM klinkt als een uitvergroting van het Nederlandse paviljoen op de expo in Hannover
Skyscrapercitizen April 30th, 2004, 10:31 AM Waar is de Oranjebuitenpolder?
mahavira April 30th, 2004, 11:17 AM ik denk dat Oranjebuitenpolder ergens in de maasland ligt ? bij die kassen ? denk ik hoor
Skyscrapercitizen April 30th, 2004, 12:58 PM via google:
Eindelijk kan dan worden begonnen met de ontwikkeling van de Oranjebuitenpolder. Jarenlang was onduidelijk wat er met de polder tussen Hoek van Holland en Maassluis moest gebeuren.
Ace April 30th, 2004, 04:49 PM Stoer plan. Rotterdam kennende c'ker haalbaar. En skylinevervuilend issie ookal niet omdat ie daar veel te ver voor buiten 'Da City' staat. Eerder een toegevoegde waarde in de breedste skyline ter werel. Ben benieuwd offie, mocht het doorgang vinden, zal blijven staan ook na de Floriade.
Rotterdam May 1st, 2004, 10:11 AM in de breedste skyline ter wereld.
:)
eusebius May 1st, 2004, 01:09 PM Prima voorstel. O.a. Arnhem dingt mee naar de Floriade maar een origineel idee heb ik nog niet vernomen uit het oostelijke Haagje. Dit idee kun je ook toepassen om de glastuinbouw de lucht in de sturen. Beter idee dan flats voor vee of een gevangenis bovenin een woon- of kantoortoren. Gevels met zonpanelen?
parallax May 1st, 2004, 01:11 PM Dit noemt men een kubus.
Elmo May 1st, 2004, 06:32 PM Wat een onzinnig idee. Zoiets is financieel gezien al bij voorbaat onhaalbaar.
Jan May 4th, 2004, 10:27 AM Dit plaatje stond in de Cobouw:
http://www.hoogbouw.nl/pix/kas.jpg
empersouf May 5th, 2004, 09:17 PM Wow, geen lelijk gebouw.
Wisma May 5th, 2004, 10:04 PM Wow, geen lelijk gebouw.
Nee niet lelijk idd, het is een afschuwelijk gebouw IMO :)
l'etranger May 6th, 2004, 12:00 AM Bouwen!
Berrtus May 6th, 2004, 12:54 PM www.archined.nl
Kastoren voor Floriade 2012
6 mei 2004
MVRDV heeft voor de Floriade 2012 een gestapelde kas ontworpen. Met het ontwerp voor deze 'plantenkathedraal' hoopt de gemeente Rotterdam samen met de buurgemeenten Westland en Maassluis de Nationale Tuinbouwraad over te halen de tienjaarlijkse tuinbouwtentoonstelling langs de Nieuwe Waterweg te houden.
Hoewel de Floriade de organiserende gemeenten geld kost, is het animo om de tentoonstelling binnen te halen toch elke keer weer groot, vooral vanwege de wereldwijde promotie die de Floriade genereert. De laatste versie die in 2002 in de Haarlemmermeer werd gehouden trok 2,3 miljoen bezoekers. Dit keer hebben zeven gemeenten en regio's kenbaar gemaakt de tentoonstelling in 2012 binnen de gemeentegrenzen te willen organiseren. In juni zal de Nationale Tuinbouwraad bekend maken welke drie kandidaten een bid book mogen maken. Eind 2004 wordt besloten welke kandidaat de komende Floriade mag organiseren.
Om alvast een sterke indruk te maken heeft de gemeente Rotterdam, samen met buurgemeenten Westland en Maassluis, aan MVRDV gevraagd een schetsplan te maken. Als locatie is een gebied langs de Nieuwe Waterweg ten zuiden van Maasdijk gekozen, op het grensvlak van havenactiviteit, de agrarische industrie van het Westland en een natuurgebied. Het belangrijkste onderdeel van het plan is een hoogbouwkubus van 100x100x100 meter. De constructie bestaat uit een stalen rek. Door middel van grote kranen kunnen containers, pallets en andere elementen in het rek worden geschoven. In deze verticale Floriade kunnen collecties planten en bomen in diverse klimaten worden ondergebracht. Het centrum van de toren blijft geopend. Dit atrium kan door middel van ferryboten en watertaxi's via de Nieuwe Waterweg met de organiserende steden worden verbonden. De Floriade krijgt tevens een eigen halteplaats op het treintraject Rotterdam - Hoek van Holland. Vanuit de toren kunnen bezoekers met kano's het 40 hectare grote natuurgebied Oranjepolder verkennen.
http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/MVRDVtotaalterein.jpg
http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/MVRDVflowers.jpg
http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/MVRDVinterieur1.jpg
http://www.archined.nl/archined/uploads/pics/MVRDVvanaf_landtong.jpg
Berrtus May 6th, 2004, 12:57 PM Ziet er wel erg conceptueel en ambitieus uit. Ik vraag me dan ook af of de Nationale Tuinbouwraad hier vertrouwen in heeft......
bobdebouwer May 6th, 2004, 03:06 PM Innovatief... niet direct goed of slecht, maar wel innovatief!
Skyscrapercitizen May 7th, 2004, 06:46 PM Zeker doen! Ik hoop echt dat dit er komt, gaat miljoenen mensen aantrekken, Misschien kunnen er na de floriade wel woningen in worden gehangen met ernaast hangende tuinen!
Berrtus October 11th, 2004, 06:07 PM www.architectenweb.nl publicatie datum: 11-10-2004
--------------------------------------------------------------------------------
Rotterdam ziet af van Floriade
Rotterdam/Westland heeft besloten zich terug te trekken als kandidaat voor het organiseren van de Floriade 2012. Dat hebben de wethouders Bolsius van Rotterdam en Den Boer van Westland vanmiddag tijdens een persconferentie bekend gemaakt.
De gemeenten Rotterdam, Westland, Maassluis en Rozenburg hebben zich als partners sterk gemaakt om een Floriade te organiseren volgens een geheel nieuw, spectaculair concept. Uitgangspunt daarbij was dat een Floriade met een dergelijk sterk vernieuwend karakter, financieel haalbaar moest zijn en geen onaanvaardbare risico’s met zich mee mocht brengen.
De partners hebben nu, na uitgebreid intern onderzoek en contra-expertises uitgevoerd door een externe partij (NIB), geconstateerd dat aan dit nieuwe concept toch teveel risico’s zijn verbonden. Dit heeft Rotterdam/Westland doen besluiten haar kandidatuur in te trekken.
Futuristisch concept
Rotterdam/Westland heeft ingezet op een futuristisch evenement, gericht op de ontwikkelingen binnen de tuinbouwsector in de toekomst en de zich steeds vernieuwende stad. Rotterdam/Westland is ervan overtuigd dat de Floriade een vernieuwend concept nodig heeft om succesvol te zijn en teruglopende bezoekersaantallen van de vorige Floriades tegen te gaan. Het concept ging uit van een compacte en verticale Floriade in een grote toren in de Oranjebuitenpolder, waar zowel de tentoonstellingen als publieksevenementen zouden plaatsvinden.
Veelbelovende samenwerking
De gemeenten Rotterdam en Westland zijn in de afgelopen periode door de nauwe en uitstekende samenwerking dichter naar elkaar toegegroeid. De samenwerking zal in de toekomst zeker worden voortgezet.
Dr. Dubai October 11th, 2004, 06:16 PM das erg jammer. ik vond het een geweldig ontwerp, het zou typerend zijn voor de moderne architectuur in Rotterdam.
Skyscrapercitizen October 11th, 2004, 08:21 PM Inderdaad jammer, zou erg spectaculair geweest zijn.
Sint Clara October 11th, 2004, 08:32 PM SuperDuper
1+2=3 October 11th, 2004, 10:25 PM Wow, geen lelijk gebouw.
Rijst mij de vraag wat je dan nog wel lelijk vind.
1+2=3 October 11th, 2004, 10:29 PM Rotterdam ziet af van Floriade
:banana:
Als dat betekent dat men ook afziet van het bouwen van die zeer ambitieuse planten-kubus: Hoep hoep hoera!!
Rotterdam A October 12th, 2004, 12:22 PM Rotterdam en Westland zijn dichter na elkaar gegroeid? Wordt nu de metro doorgetrokken via Vlaardingen naar de Westland gemeenten? :)
Adderbak October 12th, 2004, 01:13 PM En dan al die Japanners in de Hoekse Lijn zeker... levensgevaarlijk!
maar goed dat dit niet doorgaat! ;)
Vloepkleedje October 12th, 2004, 01:55 PM Jammer. Zulke toonaangevende gebouwen zijn vrijwel altijd toevoegingen in Nederland
Awais October 12th, 2004, 01:57 PM Natuurlijk vind ik het jammer dat de 100*100*100 kubus neit doorgaat. Was een spectaculair gebouw.
Wel ben ik blij dat de gemeente en zeker de wethouder, ondanks hun wil om het er wel te laten komen, het niet hebben gedaan. Ik vind dat Rotterdam alleen in zaken moet gaan als het winst maakt. Geen verlies van mijn belastingcenten.
Een dapper besluit van de gemeente :applause:
|
|