View Full Version : Dan toch 65 meter voor Almelo?

EFKA
May 12th, 2004, 04:05 PM
Heel lang zag het ernaar uit dat dit plan niet door zou gaan (leuk detail: mijn allereerste thread op het (oude) forum ging hier ook over :) ), maar de kans wordt groter dat het er alsnog van zal komen. Het grote gesteggel tussen gemeente en projectontwikkelaar Molenvast uit Breda dateert al van 1995, toen de Almeline-fabriek (direct ten westen van NS station) uitbrandde en tot op de dag van vandaag ligt het terrein braak. Beide partijen ruziën al jaren en werken elkaar telkens tegen.

Hoe dan ook, het is duidelijk dat de toren niet tot de verbeelding spreekt. Zoals hieronder te lezen dreigt de gemeente Almelo het gebied te wijzigen tot groenvoorziening of parkeerplaats, als de toren niet ontwikkelt wordt. En hoe groot is die kans? In deze tijd een kantoortoren van 17 verdiepingen bouwen, is dat wel realistisch? En dat in Twente?

Wat vinden jullie: Bouwen of niet? (liever niets dan een architectonisch onverantwoord plan? - smaken verschillen natuurlijk)

Zelf zie ik het liefst dat de gemeente het bestemmingplan wijzigt en er op termijn zelf een kwalitatief hoogwaardig plan ontwikkelt. Maar ik weet niet of dat mogelijk is wanneer het gebied eenmaal om is gezet in groen of parkeren.

Aan de andere kant zie ik graag meer uitgewerkte impressies dan een stijve bouwtekening, die alweer dateert van 2001:

http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.01/1295.jpg

Nieuwsbericht Lokale Omroep Almelo
Gemeente zet Fleskens onder druk
Eigenaar Fleskens van het Almeline-terrein kan binnen 4 weken een bouwvergunning krijgen, maar als het plan niet tot ontwikkeling komt, stelt wethouder Sjoers voor het bestemmingsplan te wijzigen in 'groen' of 'parkeren'. Dat zegt Sjoers in antwoord op vragen van BurgerBelangen Almelo over het langdurige conflict tussen de gemeente en de eigenaar van het, sinds een brand in 1995, braakliggende gebied.

Nieuwsbericht RTV Oost
Projectontwikkelaar Fleskens kan half juni gaan bouwen op het voormalige Almelineterrein. Dat heeft wethouder Sjoers toegezegd aan de politiek in Almelo.
Met de bouwvergunning komt een einde aan een elf jaar lange strijd tussen de gemeente en projectontwikkelaar Fleskens. De politiek is verrast door het antwoord van wethouder Sjoers. Ze had de zaak op de agenda gezet omdat het gemeentebestuur weigerde nog met Fleskens te praten. Fleskens daarentegen beschuldigde de gemeente van tegenwerking. De projectontwikkelaar probeert al sinds de brand bij Almeline begin jaren negentig om toestemming te krijgen het terrein te bebouwen.

Deventer Up
May 12th, 2004, 04:09 PM
In deze tijd een kantoortoren van 17 verdiepingen bouwen, is dat wel realistisch?

Waarom niet?

En dat in Twente?

Waarom niet?

Wat vinden jullie: Bouwen of niet?

Waarom niet? :)

klaas
May 12th, 2004, 04:19 PM
Dat zijn juist mooie plekken om dit soort torentjes neer te zetten en misschien zit de economie nog even niet mee maar dat komt vast wel weer en waarom zou zo'n toren onrealistisch voor Twente zijn?Leeuwarden,Tilburg en Eindhoven kunnen het toch ook, waarom de Twentse steden niet..??

EFKA
May 12th, 2004, 04:26 PM
Dat zijn juist mooie plekken om dit soort torentjes neer te zetten en misschien zit de economie nog even niet mee maar dat komt vast wel weer en waarom zou zo'n toren onrealistisch voor Twente zijn?Leeuwarden,Tilburg en Eindhoven kunnen het toch ook, waarom de Twentse steden niet..??

De kantorenmarkt loopt hier erg stroef. Zo is bijvoorbeeld de bouw van een torentje van 40 meter al uitgesteld. Er wordt op het moment zeer weinig nieuw gebouwd in Twente.

Joris Goedhart
May 12th, 2004, 05:35 PM
Dit komt denk ik omdat er in Twente nog relatief veel ruimte is, daardoor wordt hoogbouw daar duur. In de Tilburg, Eindhoven en Leeuwarden is dat minder en is de grond een stuk duurder.

Berrtus
May 12th, 2004, 06:02 PM
Bouwen mag, mits het ontwerp veranderd.

Dit ontwerp vind het er niet uitzien! Het past niet bij de entree van een stad. Of Fleskens bouwt kwaliteit, of het blijft maar groen.

Het zou mooi zijn als en andere 'goedwillende' projectontwikkelaar hem zou kunnen uitkopen en een kwalitatief beter plan maakt. Ik kan niet geloven dat dit gebouw ooit door de welstand komt

Berrtus
May 12th, 2004, 06:23 PM
Op deze foto staat in de maquette een andere 'witte' toren met een schuin dak (hier naast de nieuwe stadscampus van het ROC Twente Plus, waarvan de bouw binnenkort begint). Dat ziet er al een stuk beter uit. Zal dit een latere variant zijn?

http://www.tctubantia.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/TC/artikelvisuals/883457-52867-groot.jpg

EFKA
May 12th, 2004, 06:37 PM
Op deze foto staat in de maquette een andere 'witte' toren met een schuin dak (hier naast de nieuwe stadscampus van het ROC Twente Plus, waarvan de bouw binnenkort begint). Dat ziet er al een stuk beter uit. Zal dit een latere variant zijn?

Nee, ik denk het niet. Deze foto dateert van ongeveer dezelfde periode als de bekendmaking van het plan in de Tubantia destijds. Bovendien heb ik een tijd terug de bouwtekening van boven van de toren gezien en dat was een puntdak.

Berrtus
May 12th, 2004, 06:48 PM
Jammer, deze massa ziet er een stuk beter uit. Het gebouw lijkt in de richting van het station te 'wijzen'.

Nee, dat puntdak vind ik maar niets. Het is meer zo'n project die je zou verwachten in de jaren 80 of zo. Totaal niet van deze tijd.

Capzilla
May 12th, 2004, 07:30 PM
Ik vind het wel aardig eigenlijk..

INVISIBLE
May 13th, 2004, 03:07 PM
Gewoon bouwen .................maar wat je zegt is wel waar, de verkoop van m² kantoorruimte's verloopt zeer stroef op dit moment .
Kunne ze er geen appartementencomplex van bouwen ??

Errik
May 13th, 2004, 04:33 PM
Ik sluit me bij Berrtus aan. Geen mooi ontwerp. Wel een punt waar een zwaar accent op z'n plaats zou zijn...

EFKA
May 13th, 2004, 06:44 PM
Nieuwsbericht Geleraaf.nl
Projectontwikkelaar Fleskens begint half juni onmiddellijk te
bouwen op het voormalige Almelineterrein in Almelo.
Daarmee reageert de projectontwikkelaar op de toezegging van
wethouder Sjoers van Almelo dat half juni de bouwvergunning
wordt afgegeven. Met de bouwvergunning komt een eind aan een
strijd van elf jaar over de bouw van woningen en kantoren op het
terrein aan de westkant van het NS station. Groen Links,
Leefbaar Almelo en de VVD laten uitzoeken waarom dat zolang
heeft moeten duren.
----

Beetje vreemd. Het gebied zal toch echt eerst gesaneerd moeten worden:

http://www.geleraaf.nl/almeline400.jpg

Kaosh
May 13th, 2004, 07:13 PM
Bouwen...

EFKA
May 22nd, 2004, 02:07 PM
Weekblad De Roskam 22 mei:

Vergunning voor toren van Molenvast

Almelo – De projectontwikkelaar Molenvast krijgt op korte termijn een bouwvergunning voor het voormalige Almeline-terrein bij het station in Almelo. Molenvast mag er een toren bouwen met ruimte voor bedrijvigheid en woningen. De ontwikkelaar moet wel tempo maken, want anders krijgt het gebied de bestemming Openbaar Groen.

Molenvast is al meer dan tien jaar eigenaar van het voormalige Almeline-terrein. De problemen met de gemeente ontstonden toen de opstallen beginjaren negentig afbrandden. Er ontsponnen zich discussies over verzekeringspenningen en over de vraag wat er op basis van het bestemmingsplan wel en niet mogelijk was op het perceel. Via de pers heeft eigenaar Fleskens van Molenvast herhaaldelijk laten weten zich belazerd te voelen door de gemeente. Volgens hem stelde het college van burgemeester en wethouders allerlei eisen, steeds nieuwe, en werd hem de herbouw onmogelijk gemaakt.

Dr. Dubai
May 23rd, 2004, 11:10 AM
mooie toren, laat dit een begin zijn voor meer mooie plannen in deze regio!

Winus
May 23rd, 2004, 11:54 AM
Ik hoop van niet, wat een gedrocht! Dit is vast een ontwerp van het zoontje van een prefab-fabrikant.

DatabaseMarketeer
May 23rd, 2004, 11:47 PM
Idd, net zo'n potlood als in Apeldoorn :drool:

EFKA
June 24th, 2004, 02:55 PM
Bron TC Tubantia, 24/6:

Kantoortoren bij NS-station

Projectontwikkelaar Fleskens van Molenvast bv uit Breda heeft van B&W de vergunning verkregen voor de bouw van bedrijfsunits en een kantoortoren van 65 meter nabij het NS-station.
Het college wijkt met deze beslissing af van het advies van de welstandscommissie, die naar aanleiding van de definitieve aanvraag aangaf dat de toren architectonisch gezien niet de kwaliteit heeft dat een dergelijk groot en hoog gebouw vlakbij het station van Almelo moet hebben.
B&W stellen echter dat de bouw van de toren in combinatie met de nieuwbouw van het ROC in dezelfde buurt voor een 'aanjaagfunctie' zorgen m.b.t. de herstructurering van de wijk Kerkelanden.
Daarnaast stelt het college dat dezelfde welstandscommissie al in 1998 instemde met de hoofdlijnen van het ontwerp.

eusebius
June 24th, 2004, 03:00 PM
:cheers2:
Projectontwikkelaar flest de boel toch niet?

Q.
June 24th, 2004, 03:14 PM
Goed nieuws! Goede entree voor Twente. :)

EFKA
June 24th, 2004, 04:27 PM
Omroep Almelo 24-06-2004
Welstand gepasseerd bij Fleskens

Het college heeft de welstandscommissie gepasseerd door vergunning
te verlenen aan het bouwplan van eigenaar Fleskens op het Almeline-
terrein. De commissie heeft kritiek op de onderbouw en het "ontbreken
van verticaliteit". Omdat het belangrijk is dat er eindelijk wordt gebouwd,
volgt B&W het advies niet. Er is een risico dat alleen het onderste deel
wordt gebouwd, wat "ongewenst" is.

-------------------------

In de laatste reden die genoemd wordt om toch te bouwen kan ik me vinden.
Jammer dat het een armoedig ontwerp is, maar beter dan alleen de laagbouw (waarschijnlijk bedoelt men de twee vleugels van 5 lagen).
De gemeente heeft tijd genoeg gehad om er iets aan te doen...

Errik
June 24th, 2004, 04:43 PM
Tja, hopelijk loopt dit niet op een fiasco uit. Je weet het nooit met van die malafide Brabantse projectontwikkelaars.

EFKA
August 24th, 2004, 08:19 PM
En de soap gaat verder...

Omroep Almelo 23-08-2004
Nog geen bouw-actie op Almeline

Wethouder Sjoers begrijpt niet waarom projectontwikkelaar Fleskens nog
niet is begonnen met nieuwbouw op het Almelineterrein: "Ik dacht dat hij
stond te springen..." Fleskens beschuldigde de gemeente van vertragingstactieken
maar ontving 22 juni een bouwvergunning voor de 1e fase van een kantoor- en
woontoren, en binnenkort voor de 2e fase. Het Almeline-terrein ligt al sinds
1995 braak.

Omroep Almelo 24-08-2004
"Valse informatie Almeline-plan"

VVD-fractievoorzitter Stork beschuldigt wethouder Sjoers van het geven
van verkeerde informatie over het bouwplan op het Almeline-terrein.
Volgens Stork is het nog lang niet zeker dat snel kan worden begonnen
met de bouw van een kantoor- en woontoren omdat de provincie akkoord
moet gaan met een bestemmingsplanwijziging. Bovendien maken om-
wonenden bezwaar tegen de hoogte van het plan.

vinman
August 24th, 2004, 09:04 PM
Het nieuws is niet echt positief. Nou ja, we hopen op het goede.
De 16 verdiepingen hoge politietoren in Assen is wel snel goedgekeurd door de gemeente, en de klachten vallen tegen. De bouw in Assen begint als de provincie de bouw ook goedkeurd. Maar de politietoren heeft niet zo heel veel last van omwonenden. Deze toren in Almelo volgens mij wel, of heb ik dat mis?

Winus
August 24th, 2004, 09:19 PM
Ik blijf bij mijn mening. Wanneer gaan ze beginnen met de ROC? Dat is veel interessanter.

Q.
August 24th, 2004, 09:39 PM
Maar de politietoren heeft niet zo heel veel last van omwonenden. Deze toren in Almelo volgens mij wel, of heb ik dat mis?
Er ligt één van de armste wijken van Nederland achter (Kerkelanden). Vol met allemaal uitkeringtrekkende mensen die niets beters te doen hebben dan klagen. Dat kan nog wel eens zwaar worden.

Winus
August 24th, 2004, 09:56 PM
Kerkelanden wordt toch ook gesloopt?

Q.
August 24th, 2004, 10:15 PM
Gedeeltelijk in ieder geval. Maar goed ook. Kunnen ze dat mooi teruggeven aan de natuur. Of aan projectontwikkelaars ;)

Berrtus
August 24th, 2004, 10:21 PM
Kerkelanden wordt toch ook gesloopt?

Nou, eigenlijk knappen ze de Kerkelanden weer op. Zer zijn een groot deel van de huizen aan het schilderen. De gevels krijgen een mooi kleurtje en andere dakpannetjes.

Er ligt één van de armste wijken van Nederland achter (Kerkelanden). Vol met allemaal uitkeringtrekkende mensen die niets beters te doen hebben dan klagen. Dat kan nog wel eens zwaar worden

Nou daar vergis je je denk ik in. Die klachten zullen wel komen van een paar directe omwonenden. Het grootste deel van de Kerkelanden zou het een reet roesten. Waarschijnlijk weet de helft van de wijk niet eens dat dat ding er komt. Groot deel van de wijk kan niet eens fatsoenlijk Nederlands praten, laat staan schrijven en dan heb ik het niet alleen over de allochtonen

Maar ik hoop dat de toren er NIET komt! Dat lelijke gedrocht kan Almelo missen.

@Winus

Na de bouwvak wilden ze beginnen met het ROC. De laaste woningen aan de Wierdensestraat zijn voor de bouwvak gesloopt. Niets staat ze meer in de weg lijkt me.

Q.
August 24th, 2004, 10:41 PM
Niets staat ze meer in de weg lijkt me.
Bij de HTS-toren ook al heel lang niets meer hoor. ;)

EFKA
August 24th, 2004, 11:28 PM
Nieuwbouw ROC begint in september.

Ik denk dat de gemeente het Almeline-plan ook helemaal niet zien zitten. Toch blijft het een smerig spelletje van ze. Hoe kan de wethouder nu roepen dat er nog niet gebouwd wordt, terwijl het gebied niet eens is gesaneerd?

Van de Kerkelanden zal uiteindelijk weinig overblijven. Er is de laatste jaren al veel gesloopt, waardoor het eigenlijk niet eens meer een wijk genoemd mag worden. Het is meer een buurt. Dat opknappen van woningen (schilderen) is denk ik voor de korte termijn. Over 10-15 jaar is de Kerkelanden er in deze vorm niet meer. Er is recentelijk een pand gesloopt op een cruciale plek, omdat de gemeente daar (Dijkstraat) een volwaardige entree wil maken richting NS-station-westzijde.
En wellicht past het Almeline-plan daar volgens de gemeente helemaal niet.

Winus
August 25th, 2004, 01:26 AM
Nou ja, ik zie telkens weer van die dichtgetimmerde panden als ik Almelo binnenkom (vanuit Wierden) dus ik dacht ze zullen de hele bende wel gaan slopen.
Roc kan ik ook mooi in de gaten houden, maar het ligt me al weer veel te lang stil daar. Gelukkig is de Koninkrijkszaal nog steeds aanwezig als oriëntatie-element. ;)

Berrtus
August 25th, 2004, 11:22 AM
@Winus

Groot deel van woningen aan het spoor zijn uit voorzorg dichtgetimmerd omdat de buurt de woningen anders stript. Keukens, deuren, inbouwkasten of koperleidingen kunnen een leuk zakcentje opleveren

Errik
August 25th, 2004, 06:39 PM
Wat een otters daar! Textielgrauw, ben je lekker mee als stad.