View Full Version : Groningen is de jongste stad van Nederland

refluS
January 25th, 2010, 12:42 PM
Stad Groningen is jongste van Nederland
-bron: DvhN-

Groningen is met een gemiddelde leeftijd van 36,4 jaar de jongste stad van Nederland. In de gemeente wonen relatief veel mensen in de leeftijdsgroep van 20-24 jaar, twee keer zo veel als het landelijk gemiddelde.
dat is vooral te danken aan de grote hoeveelheid studenten en pas afgestudeerden, die in Groningen wonen. Dat zijn er 35.000.

-Studentenaantallen-
Aan Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool of een andere hbo-instelling studeren in de stad ruim 50.000 studenten. Daarmee is Groningen de vierde studentenstad van Nederland.
Dat blijkt uit het Statistisch Jaarboek 2009. Daarin staan veel cijfers, tabellen en grafieken over ontwikkelingen en trends in de stad. Het jaarboek is te lezen op www.groningen.nl/statistiek.

Het aantal buitenlandse studenten blijkt flink te groeien. Er zijn 3700 reguliere en 1000 gaststudenten. het aantal leerlingen op het voortgezet onderwijs bedraagt 14.000, van wie meer dan de helft van buiten de stad komt. Tot 2016 zal de hoeveelheid scholieren in Groningen naar verwachting groeien, vooral op het vwo.

-Allochtonen-
In Groningen wonen verhoudingsgewijs weinig allochtonen; met 9,7 procent van de bevolking is dat ionder het landelijk gemiddelde van 11 procent. In de grote steden in het westen is dat boven de 30 procent.
De meeste allochtonen komen uit Duitsland, voormalig Nieuw-Guinea en Nederlands-Indië, Indonesië, Suriname en de Nederlandse Antillen.
Allochtone groepen die snel groeien, komen uit China en andere leden van de EU. Het betreft vooral studenten.

-Opleidingsniveau-
Nergens in een grote of middelgrote gemeente in het land wonen zo veel alleenstaanden en zo weinig gezinnen met kinderen als in Groningen.
Ook qua opleidingsniveau is de stad een uitzondering. Zo'n 44 procent is hoger opgeleid. Het aantal laag opgeleiden is juist erg laag. met het aantal middelbaar opgeleiden scoort de gemeente in de middenmoot.

Volgens de prognoses telt de stad in 2023 bijna 207.000 inwoners. Nu zijn dat er ruim 187.000.

Eric Offereins
January 25th, 2010, 12:51 PM
Ik denk dat geen enkele stad zo gedomineerd wordt door studenten als Groningen. Dat zal de cijfers voor het grootste deel verklaren. :)

mojoland
January 25th, 2010, 01:16 PM
Zo Groningen wordt gedomineerd door jongeren! :D Zal wel gezellig zijn met al die jonge mensen :tongue3: Het zal waarschijnlijk ook maar blijven stijgen.

refluS
January 25th, 2010, 01:45 PM
Zoveel jonge mensen in de stad geeft een rijk cultureel leven.
Enorm veel horeca en winkels en levendigheid overal op straat.

bthj
January 25th, 2010, 03:33 PM
^^
explain??

kosimodo
January 25th, 2010, 03:41 PM
1+1=2

SkyBridge
January 25th, 2010, 04:03 PM
'Rijk cultureel leven' vind ik ook nogal vreemd als er slechts één doelgroep bivakkeert, en ook nog eens één die redelijk 'plat' is qua culturele eisen. Of is een zuiptent tegenwoordig ook cultuur?

Hoogloper
January 25th, 2010, 05:05 PM
Flink zuipen in een of andere tent behoort wel tot de cultuur onder Nederlandse jongeren. Daarnaast hebben studenten toch ook wel andere behoeften hoor.

SkyBridge
January 25th, 2010, 05:09 PM
Ik overdrijf natuurlijk, maar de post van Reflus was dat nmm ook.
Niet om af te dingen aan Groningen als stad, maar er komt wel meer kijken bij een succesvol centrum met een 'rijk cultureel leven' dan een hele lading studenten!

Zeker qua winkelaanbod hebben studenten ook 'andere behoeftes', maar ook weer niet zoveel te besteden dat massaal de topdesigners en culinaire hoogstandjes zich gaan vestigen, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam en Antwerpen.

Arrrgh
January 25th, 2010, 05:14 PM
Is er ergens een functie op CBS Statline waarmee je dit zelf kunt berekenen?

bthj
January 25th, 2010, 05:39 PM
'Rijk cultureel leven' vind ik ook nogal vreemd als er slechts één doelgroep bivakkeert, en ook nog eens één die redelijk 'plat' is qua culturele eisen. Of is een zuiptent tegenwoordig ook cultuur?

ik bedoel maar. me dunkt, dat een rijk cultureel leven eerder verzekerd is in een omgeving waar alle leeftijdsgroepen in grote getale vertegenwoordigd zijn.

refluS
January 25th, 2010, 06:41 PM
Ik overdrijf natuurlijk, maar de post van Reflus was dat nmm ook.
Niet om af te dingen aan Groningen als stad, maar er komt wel meer kijken bij een succesvol centrum met een 'rijk cultureel leven' dan een hele lading studenten!

Zeker qua winkelaanbod hebben studenten ook 'andere behoeftes', maar ook weer niet zoveel te besteden dat massaal de topdesigners en culinaire hoogstandjes zich gaan vestigen, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam en Antwerpen.

Jij plaatst studenten en jongeren wel erg in één hokje alsof jonge mensen hun hele jonge leven in een kroeg hangen en bijna niets bijdragen aan het cultureel leven.

De jongeren en studenten in Groningen zorgen voor een rijk gevarieerd cultureel leven.

Kijk dan naar de vele orkesten, bandjes, theatergroepen, filmgroepen, dansgroepen, filmhuis en bioscopen sportverenigingen en ga zo maar door met al die verenigingen en gezelschappen.
De vele cafe's, clubs, festivals, podia's en tentoonstellingen sluiten daar dan weer op aan.
Natuurlijk zijn niet alleen de studenten en jongeren verantwoordelijk voor het hele culturele leven in de stad. Maar zonder deze groep zal zeker het grootste gedeelte wel verdwijnen. Want studenten en jongeren brengen zeker veel creativiteit en energieke sfeer met zich mee.

Er zijn ook genoeg studenten die genoeg uitgeven in alle winkels en eettentjes, studenten hoeven echt niet arm te zijn. Ik ben zelf als student nooit arm geweest.

railway stick
January 25th, 2010, 06:50 PM
Je kunt misschien de titel even aanpassen, dat Groningen de jongste GROTE stad is van Nederland. Maar ja, krijg je weer een grote-steden discussie terwijl in mijn optiek Groningen wel echt een grote stad is.

Er zal vast nog wel een stad in Nederland zijn met een jongere bevolking. Helaas is Urk een dorp, want anders zouden die zeker met de eer gaan strijken. Helaas ligt Cloppenburg in Duitsland, want anders zou dat onbetwist koploper zijn (>50% van bevolking is jonger dan 30 jaar :nuts:). Lijkt mij sterk, dat er geen stad binnen Nederland meer is die de concurrentie met jong Groningen kan aangaan. Misschien Meppel? Of een andere Dutch-Bible-Belt-City?

refluS
January 25th, 2010, 06:55 PM
ach ja...

titel komt uit de krant... enne ik vind het toch echt ook wel bij de grootste steden van NL horen...

refluS
January 25th, 2010, 06:56 PM
Vrouwenoverschot in gemeente Groningen
GRONINGEN - Gemeente Groningen heeft een overschot van ruim 2000 vrouwen. Ze telde op 1 januari 2009 91-duizend mannen en 93- duizend vrouwen. Dat komt vooral omdat vrouwen een stuk ouder worden dan mannen.

De grootste bevolkingsgroep zit tussen de 20 en 24 jaar. Dat zijn er bijna 30-duizend. Bijna 20-duizend Stadjers zijn tussen de 25 en 29 jaar. Dat komt met name door de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool. De stad telt 49-duizend studenten.

In Paddepoel, de Korrewegwijk met De Hoogte wonen de meeste mensen.

oogtv.nl

SimsPlanet2
January 25th, 2010, 07:32 PM
Groningen is gewoon een heerlijke stad, vooral omdat er zoveel jongeren rondlopen, het is een echte studentenstad.

bthj
January 25th, 2010, 09:54 PM
Jij plaatst studenten en jongeren wel erg in één hokje alsof jonge mensen hun hele jonge leven in een kroeg hangen en bijna niets bijdragen aan het cultureel leven.

De jongeren en studenten in Groningen zorgen voor een rijk gevarieerd cultureel leven.

Kijk dan naar de vele orkesten, bandjes, theatergroepen, filmgroepen, dansgroepen, filmhuis en bioscopen sportverenigingen en ga zo maar door met al die verenigingen en gezelschappen.
De vele cafe's, clubs, festivals, podia's en tentoonstellingen sluiten daar dan weer op aan.
Natuurlijk zijn niet alleen de studenten en jongeren verantwoordelijk voor het hele culturele leven in de stad. Maar zonder deze groep zal zeker het grootste gedeelte wel verdwijnen. Want studenten en jongeren brengen zeker veel creativiteit en energieke sfeer met zich mee.

Er zijn ook genoeg studenten die genoeg uitgeven in alle winkels en eettentjes, studenten hoeven echt niet arm te zijn. Ik ben zelf als student nooit arm geweest.

Ik twijfel er niet aan dat het in Groningen prima toeven is.

Kaasbroodje
January 25th, 2010, 10:08 PM
GRONINGEN - Gemeente Groningen heeft een overschot van ruim 2000 vrouwen. Ze telde op 1 januari 2009 91-duizend mannen en 93- duizend vrouwen. Dat komt vooral omdat vrouwen een stuk ouder worden dan mannen.

De grootste bevolkingsgroep zit tussen de 20 en 24 jaar. Dat zijn er bijna 30-duizend. Bijna 20-duizend Stadjers zijn tussen de 25 en 29 jaar. Dat komt met name door de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool. De stad telt 49-duizend studenten.

oogtv.nl

Daar is niks bijzonders aan hoor, dat hebben we hier ook.

Ik begrijp het nut niet van dit topic. Wat moeten we met deze informatie?

refluS
January 26th, 2010, 12:42 AM
damn you're depressed..

mojoland
January 26th, 2010, 02:24 AM
De eerste zou opzich wel in de studentenstad topic geplaats kunnen worden. De tweede in opmerkelijke berichten. Ik moet trouwens Groningen nog bezoeken. Een stad vol met studenten moet wel bruisend zijn! :D

Го́голь
January 26th, 2010, 02:27 AM
Groningen is inderdaad een fantastische stad. Samen met Nijmegen en Maastricht maakt Groningen wat mij betreft de belofte waar dat Nederland buiten de Randstad wat het stadse leven betreft nog wat te bieden heeft (ik heb nooit wat met Eindhoven gehad, sorry). Het maakt Nederland een stuk interessanter.

Kaasbroodje
January 28th, 2010, 07:34 PM
damn you're depressed..

Ha niet bepaald, heb gewoon het gevoel dat de achterliggende gedachte van deze draad is om Groningen hier te promoten. En als je dat doet met een nuttig bericht dan is daar ook helemaal niks mee.. maar dit gaat nergens over.

bobdebouwer
January 31st, 2010, 04:21 PM
Groningen is inderdaad een erg fijne stad, maar er wordt door de 'echte Groningers', ook nog wel eens gezeken op de studenten met hun manieren. Wat dat betreft is het een schitterende haat-liefde verhouding. Ook opvallend dat er relatief weinig allochtonen zitten in de stad. Hoe zou dat komen?

[Kees]
January 31st, 2010, 05:02 PM
damn you're depressed..

Hoor dit dan, kom jij wel eens onder de lijn Alkmaar-Emmen?

HighAsTheSky
February 1st, 2010, 12:16 AM
;51073469']Hoor dit dan, kom jij wel eens onder de lijn Alkmaar-Emmen?

En dit slaat op? Zo bijzonder is het daaronder ook niet eens. Na Rotterdam houdt het wel op...:nuts:

Groningen is een fantastische stad, makkelijk 1 van de mooiste en beste van Nederland. Goed wonen met zeer veel voorzieningen, 24/7 stappen en natuurlijk veel mogelijkheden voor je studie. Een erg jonge en levendige bevolking gepaard met de nuchtere mens.

Die combinatie is zeldzaam in Nederland.

Cymen
February 1st, 2010, 12:55 AM

oogtv.nl

Jij valt op oude vrouwen? :lol:

Arrrgh
February 1st, 2010, 12:00 PM
En dit slaat op? Zo bijzonder is het daaronder ook niet eens. Na Rotterdam houdt het wel op...:nuts:

Nog nooit in Breda, Maastricht of Den Bosch geweest zeker :nuts:

refluS
February 2nd, 2010, 01:56 PM
Maastricht is super...

Maastricht en Groningen zijn bijzondere steden omdat ze "ver" weg liggen van de randstad en authentiek en zeldzaam in hun soort zijn.
Die steden voorzien volledig in hun eigen behoeftes en in beide steden wonen leuke mensen en hebben een unieke sfeer!

njoy
February 2nd, 2010, 02:34 PM
Dat Groningen een aantrekkelijke stad is blijkt onder meer wel uit dit bericht:

Tot begin 2007 heeft Groningen de Beste Binnenstad van Nederland. De vakjury, bestaande uit deskundigen uit het bedrijfsleven en de Ministeries van Economische Zaken, Justitie en Verkeer & Waterstaat, riepen Groningen tot Beste Binnenstad 2005 uit omdat het een complete stad is waar het goed winkelen, uitgaan, werken, studeren en wonen is.
De Groninger binnenstad gooide hoge ogen door veelzijdigheid, hoogwaardige inrichting, goede bereikbaarheid, gastvrijheid én veiligheid. Enkele voorbeelden van de Groninger kwaliteiten zijn projecten als de aankomende versterking van de Grote Markt, Organisatie Aanbodverbreding Binnenstad en de diversiteit en omvang van het aanbod aan winkels en horeca. Verder roemde de jury het service-niveau van de detailhandel, de actie 'Schoon, Heel en Veilig', de StadsVitrine Service, het Huiskamerteam, de titel Veiligste Stad 2004 en het cameratoezicht. (bron: http://gemeente.groningen.nl/ondernemen/detailhandel/beste-binnenstad)

Nog meer redenen zijn te vinden op http://www.debestebinnenstad.nl/Over%20Verkiezing%20Beste%20Binnenstad/Winaars/ (uiteraard wel even op Groningen klikken!)