View Full Version : Koopzondag: wat is de situatie in België? / Shopping le dimanche: quelle est la situation en Belgique?

poller1
February 9th, 2010, 09:28 AM
Heb wat zitten rondzoeken op internet, en ben tot de conclusie gekomen dat het niet duidelijk is, wat nu precies de situatie is.

Kloppen volgende stellingen?

1) dit is een 100% federale bevoegdheid

2) in elke gemeente mogen de winkels op 6 zondagen geopend zijn

3) in toeristische gemeenten mogen winkels elke zondag geopend zijn

4) de term 'toeristische gemeente' wordt toegekend door de bevoegde federale minister, op basis van een achttal meetbare criteria, en blijft minstens 8 jaar geldig voor 'kleine gemeenten' en 4 jaar geldig voor 'grote gemeenten'.

---

Nu is mijn vraag: vallen Gent, Brugge, Brussel en Antwerpen niet sowieso onder de criteria 'toeristische gemeente'?
Beslissen die gemeenten dan zelf dat er slechts een beperkt aantal koopzondagen zijn, bv. in de Veldstraat of op de Meir, of zijn deze grote steden NIET erkend als toeristische gemeente, en... wat is een grote en wat is een kleine gemeente?
(anderzijds zie je dat er veel uitzonderingen zijn, zoals meubelwinkels, bepaalde voedingswinkels, maar ook bv 'toeristische winkels' zoals de hele Hoogstraat in Antwerpen... en ook de diamantwinkeltjes aan het station.).

Weet er iemand hoe het nu precies zit, met die koopzondagen, want dit zorgt toch voor verwarring bij bezoekers...

(ik las op het HHF dat bv. voor Amsterdam vanaf 28 februari geldt, dat ALLE winkels voortaan op zondag open mogen...) -> dat is pas duidelijk.

De Klauw
February 9th, 2010, 11:59 PM
Ik stoor me al langer aan de uitzonderingen die toeristische gemeenten krijgen. Iedereen zou gelijk voor de wet moeten zijn. Zondag gewoon geen winkels open. Ik kan me voorstellen dat in deze opgefokte wereld sommigen het gruwelijk vinden dat ze 1 dag van op de week niet kunnen consumeren. Maar zondag zou van mij een rustdag moeten blijven, ook in de 21e eeuw.

Mr_Dru
February 10th, 2010, 02:52 AM
Klopt het dat in België de meeste bakkerszaken geopend zijn op zondag? Valt dit onder de 'voedingswinkel'? Zijn er nog andere soorten voedingswinkels dat geopend zijn op de zondagen?

(ik las op het HHF dat bv. voor Amsterdam vanaf 28 februari geldt, dat ALLE winkels voortaan op zondag open mogen...) -> dat is pas duidelijk.

Ja maar voor de rest in het Nederland bestaan er ook nog wel steeds onduidelijkheden betreft de koopzondagen. Vooral ook met de criteria 'toeristisch'. Zo zijn winkelcentra's buiten stadscentra's in de grotere Nederlandse steden ook op zondag geopend, maar zijn niet echt toeristisch te noemen.

Nu is er een wet in Nederland, dat bepaalt dat per 15000 inwoners één supermarkt open mag op zondag vanaf 16 uur tot aan 's avonds. Dat is dus oneerlijke concurrentie. Stel er bevinden zich vier supermarkten in die wijk/dorp. Welke mag dan open? En een supermarkt open op zondag betekend een flinke omzet. Inmiddels zijn er zo'n 300 supermarkten 's zondags open en dat worden er met de week meer en meer.

11221
February 10th, 2010, 05:13 PM
Klopt het dat in België de meeste bakkerszaken geopend zijn op zondag? Valt dit onder de 'voedingswinkel'? Zijn er nog andere soorten voedingswinkels dat geopend zijn op de zondagen?

Hier zijn ze alleszins tot 's middags open. 's Voormiddags zijn hier ook de contact-GB (kleine Carrefour) en de buurtwinkel, Supra open.
Zijn voor hun de drukste dagen van de week, denk dat ze er 1/3 van hun omzet draaien.

didi71
February 10th, 2010, 09:16 PM
Er is in feite een combinatie van twee regels, namelijk de wet op de zondagsrust, die werknemers het recht geeft om op zondag niet te moeten werken... in feite zijn daar zoveel uitzonderingen op dat het gros van de winkels in principe op zondag kan openen. Zo is er de uitzondering voor "voedingsmiddelenbedrijven waarvan de producten voor dadelijk verbruik bestemd zijn" en "de beenhouwerijen, de bakkerijen en de banketbakkerijen" als ook de "kleinhandelszaken en kapsalons, gevestigd in badplaatsen, luchtkuuroorden en toeristische centra", voor een volledig overzicht zie:

http://www.meta.fgov.be/defaultTab.aspx?id=395

Daarnaast is er de "wekelijkse rustdag".
Los van de zondagsrust moet elke zaak één dag per week sluiten. Dat verklaart waarom bv. veel supermarkten zondagochtend open zijn en dat sluiten van zondagmiddag tot maandagmiddag.
Ook hier zijn er weer uitzonderingen bv. "kranten, tijdschriften, tabak en rookwaren, telefoonkaarten en producten van de Nationale Loterij;
dragers van audiovisuele werken en videospelen, alsook de verhuur ervan;
brandstof en olie voor autovoertuigen;
consumptie-ijs in individuele porties;
voedingswaren die in de vestigingseenheid worden bereid en er niet worden verbruikt."

hiervan een overzicht op:

http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/Marktreglementering/Heures_ouverture_repos_hebdomadaire/index.jsp