View Full Version : Voorlopig geen Avenue2

TBP
May 21st, 2004, 01:43 PM
Het nieuwe hoogbouwgebied Avenue2 zal met minstens 10 jaar worden uitgesteld. Zoals iedereen hier weet, hangt Avenue2 van twee zaken af: verbreding A2 en omlegging Zuid Willemsvaart.

De verbreding van de A2 is al heel vaak uitgesteld, maar in 2005 zal er echt aan worden begonnen (eigenlijk zou de ringweg A2 nu al 4x2 moeten zijn, maar plannen in de Randstad kregen voorrang).

In 1993 waren er al plannen voor de omlegging van de Zuid Willemsvaart. Het kanaal loopt nu dwars door de stad, en is te small en te ondiep. Vooral bedrijven in Veghel en Helmond hebben daar veel last van, omdat alleen 'uit de kluiten gewassen roeibootjes' die steden kunnen bereiken.

Eigenlijk zou de nieuwe Zuid-Willemsvaart op dit moment gegraven moeten worden, maar ook dit is nu al vele keren uitgesteld. Onlangs zei minister Peijs van V&W dat er "geen cent" gaat naar de kanalen in Brabant (ook het Wilhelminakanaal in Tilburg moet worden verruimd). Alleen als de veiligheid in het geding komt, zullen er goedkope noodreparaties worden uitgevoerd. Ook nu weer gaat het geld naar projecten in de Randstad.

De omlegging van de Zuid Willemsvaart wordt nu uitgesteld tot 2016, mogelijk nog langer... Dit is niet alleen slecht voor Veghel en Helmond, maar ook voor Den Bosch, aangezien de stad geen uitbreidingsruimte heeft en nodig moet inbreiden. Dat inbreiden met flinke hoogbouw zou bij Avenue2 gebeuren. Dat kan niet zolang de Zuid-Willemsvaart niet is aangelegd. Dit komt omdat de spoorlijn moet worden opgehoogd. Er kan geen station + bijbehorende hoogbouw worden gebouwd als de spoorlijn nog niet opgehoogd is...

(Een wethouder in Veghel noemde dit besluit "Randstadpolitiek van de eerste orde")

Deventer Up
May 21st, 2004, 02:38 PM
En dit gaat over....Noord-Braband?

Sander Lugtenburg
May 21st, 2004, 03:23 PM
??

Elmo
May 21st, 2004, 03:39 PM
Het nieuwe hoogbouwgebied Avenue2 zal met minstens 10 jaar worden uitgesteld. Zoals iedereen hier weet, hangt Avenue2 van twee zaken af: verbreding A2 en omlegging Zuid Willemsvaart.

Ik heb nog nooit van die Avenue2 gehoord. :?

dennol
May 21st, 2004, 03:43 PM
Avenue 2 moet een nieuwe wijk (kantoren, woningen, recreatie) langs (en misschien zelfs over) de A2 bij Den Bosch worden. Zoiets als de Zuidas in Amsterdam zeg maar. De plannen zijn nog erg vaag, maar er zou waarschijnlijk wel veel hoogbouw komen.

Het is een van de sleutelprojecten van Brabantstad net als Via Breda en de Westcorridor in Eindhoven. Maar goed, zonder verbreding van de A2 en omleiding van de Zuid-Willemsvaart (die ook zonder Avenue2 hard nodig is) komt het er voorlopig niet. :(

TBP
May 21st, 2004, 04:04 PM
Het valt me tegen dat zoveel hoogbouwkenners hier nog nooit van Avenue2 gehoord hebben. Ik heb er de afgelopen jaren heel vaak over gepost op dit forum en de voorgangers van dit forum.

Naast dat wat dennol al heeft verteld:
- Avenue2 is een van de weinige wijken in Nederland waar helemaal geen hoogtelimiet geldt (dit moet Jan wel aanspreken)
- Avenue2 wordt over een afstand van 300 m over de A2 gebouwd
- Avenue2 wordt een tweede stadcentrum voor Den Bosch, waar alles kan en mag wat niet in het historische centrum mogelijk is.
- De gemeente wil met Avenue2 doorgroeien naar 160.000+ inwoners.

Het is dus een erg belangrijk project, niet alleen regionaal, maar zeker ook nationaal.

Skyscrapercitizen
May 21st, 2004, 04:28 PM
Beetje gefrustreerd dat hier dan weer het kalimero gezeik over de randstad wordt bijgehaald.

Diehard
May 21st, 2004, 04:53 PM
Het is dus een erg belangrijk project, niet alleen regionaal, maar zeker ook nationaal.

Waarom is dit project van nationaal belang?

Deventer Up
May 21st, 2004, 05:05 PM
Het valt me tegen dat zoveel hoogbouwkenners hier nog nooit van Avenue2 gehoord hebben. Ik heb er de afgelopen jaren heel vaak over gepost op dit forum en de voorgangers van dit forum.

Naast dat wat dennol al heeft verteld:
- Avenue2 is een van de weinige wijken in Nederland waar helemaal geen hoogtelimiet geldt (dit moet Jan wel aanspreken)
- Avenue2 wordt over een afstand van 300 m over de A2 gebouwd
- Avenue2 wordt een tweede stadcentrum voor Den Bosch, waar alles kan en mag wat niet in het historische centrum mogelijk is.
- De gemeente wil met Avenue2 doorgroeien naar 160.000+ inwoners.

Dan is het zeker wel jammer dat dit er niet komt, vooral voor Den Bosch.

TBP
May 21st, 2004, 05:07 PM
Waarom is dit project van nationaal belang?
Omdat VROM het als toekomstig economisch centrum heeft aangewezen/erkend.

En omdat dat gebied samen met de Eindhovense versie van Avenue2 tot de belangrijkste ecomische centra zal behoren. En dat heeft weer alles te maken met BrabantStad en het belang van BrabantStad in de Nederlandse economie.

experience
May 21st, 2004, 11:24 PM
Zijn er eigenlijk ooit concrete plannen van Avenue2 gepresenteerd? maquettes of tekeningen?

Erg jammer, het zou Den Bosch wel wat meer op de kaart zetten.
Het zal best van belang zijn, maar als de helft van het paleiskwartier nog leeg staat vraag ik me af of er wel voldoende vraag is naar kantoren in Den Bosch.

TBP
May 22nd, 2004, 12:32 AM
Zijn er eigenlijk ooit concrete plannen van Avenue2 gepresenteerd? maquettes of tekeningen?

Erg jammer, het zou Den Bosch wel wat meer op de kaart zetten.
Het zal best van belang zijn, maar als de helft van het paleiskwartier nog leeg staat vraag ik me af of er wel voldoende vraag is naar kantoren in Den Bosch.

Het valt wel mee met de leegstand in Paleiskwartier, zeker als je het vergelijkt met bijv Amsterdam.
Bovendien betekent een recessie nu niet dat het over 10 jaar nog steeds zo slecht gaat, dus wat dat betreft zal Avenue2 niet kwaad kunnen.

Tekeningen/plaatjes: artist impressions zijn er wel, maar ze veranderen elke keer weer. De eerste artist impressie had weinig hoogbouw (veel negen laags zooi), de tweede artist impressie een paar jaar later had veel hogere hoogbouw en de derde artist impressie heeft nog meer hoogbouw.

De meest recente artist impression is hier te vinden: http://www.zuid-willemsvaart.nl/dlds/23275_RW Zuidwillems.pdf (goed zoeken!)

experience
May 22nd, 2004, 03:39 AM
Bedankt...
Maar het was idd goed zoeken :hammer:

Ik heb twee vage artist impressions gevonden, om andere het zoekwerk te besparen plaats ik ze hier maar even. Er zijn drie varianten voor het verleggen van de ZW-vaart; op afbeelding 1 is de basisvariant te zien, op afbeelding twee de 'regiovariant', variant drie verschilt weinig met de regiovariant dus die laat ik achterwege.

Op beide afbeeldingen is uiterst linksboven het Bolduc (kantoor van oa Nashua) een herkenningspunt

basisvariant:
http://members.home.nl/w.hendriksvdberg/zw2.jpg

regiovariant:
http://members.home.nl/w.hendriksvdberg/zw1.jpg

EuroMaster
June 6th, 2004, 12:33 AM
jammerjammerjammer....ik houd altijd wel van die ondertunnelingen in steden zelf, lekker stedelijk. ik vind belgie een van de meest lelijke landen, maar brussel geeft wel het voorbeeld van hoe het ook kan. de stad zelf is zo lelijk als wat, maar met al die ondertunnelingetjes maakt het de stad toch echt stedelijk, ze hebben er zelfs ondergrondse knooppunten. lijkt me mooi. in nederland zie ik die dingen ook steeds meer verschijnen. in eindhoven bij de beuekenlaan en bij den bosch voor het station. nederlandse steden hebben echt ongelijkvloerse kruisingen nodig om echt stedelijk te ogen> utrechtse baan....
weet iemand of eindhoven alle kruisingen op de ring ongelijkvloers gaat maken, en met tunnels bij plaatsen waar hij erg dicht bij woningen komt. inclusief een leendertunnel..., als iemand al die namen iets zegt..... :tongue2: :crazy2:

dennol
June 6th, 2004, 01:27 AM
weet iemand of eindhoven alle kruisingen op de ring ongelijkvloers gaat maken, en met tunnels bij plaatsen waar hij erg dicht bij woningen komt. inclusief een leendertunnel..., als iemand al die namen iets zegt..... :tongue2: :crazy2:
Er zijn inderdaad 'plannen' om in ieder geval alle grote kruisingen op de ring ongelijkvloers te maken. Plannen staat tussen haakjes, omdat er nog geen geld voor vrijgemaakt is. Er zijn andere infrastructurele projecten in de regio, die voorrang hebben.

Ik ben het met je eens dat ongelijkvloerse kruisingen en fly-overs ook een vorm van stedelijkheid zijn. Meervoudig ruimte gebruik rules. Mischien dat ik daarom een fan ben van moderne steden i.p.v. historische. Je moet een stad niet alleen horizontaal, maar ook verticaal kunnen beleven.

Dr. Dubai
June 6th, 2004, 11:42 AM
ik ben het met dennol wel eens. iedereen kent natuurlijk wel het prins Claus plein als je naar Den Haag rijdt. elke keer weer als ik er langs rijd dan kijk ik mijn ogen weer uit, het is gewoon prachtig dat 4/5 wegen over elkaar heen gaan, een beetje Amerikaans en daar hou ik wel van.

TBP
June 6th, 2004, 02:26 PM
Nu dit topic dan toch omhooggeschopt is:

Op http://www.bastion-oranje.nl/zuid-wvaart.htm#Voorrang%20voor%20Zuid-Willemsvaart staat:

Voorrang voor Zuid-Willemsvaart - 2 juni 2004
Omleiding van de Zuid-Willemsvaart gaat boven de verbetering van het 'Tilburgse' Wilhelminakanaal. Zo bleek bij een bezoek van minister Karla Peijs aan Brabant [1 juni 2004].

Uitvoering van deze projecten zaten elkaar enigszins in de weg. Maar het belang van het 'Bossche' kanaal weegt voor Brabant economische zwaarder dan dat van 'het Tilburgse'. Provincie en de locale overheden zijn het daar met elkaar over eens geworden.

Tilburg wacht al lang op verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal om zwaardere scheepvaart [vervoer tussen containerterminals] r] mogelijk te maken.

Voorrang van de omleiding rond Den Bosch en aanleg van sluizen tussen Veghel en Den Bosch kost extra geld. Door minder compensatie in het milieu en door minder hoge aquaducten [Rikswaterstaat plande recent juist hogere viaducten!] en hogere bijdragen door de steden Den Bosch en Veghel kan die voorrang en die aanleg van extra sluizen betaald worden.
------------------

experience
June 6th, 2004, 11:24 PM
opmerkelijk nieuws, nu maar hopen dat ze een beetje tempo maken en zo snel mogelijk begin met Avenue2. Ik zit al zo'n beetje kwijlend te wachten op de impressies!

EuroMaster
June 7th, 2004, 01:39 PM
het zou echt mooi zijn als ze het zouden ontwikkelen. vooral het door die tunnel rijden en die hoogbouw erop.....
maar vanaf de brug (A2) over de zuidwillemsvaart is nu ook wel een kleine skyline te vinden, niet spectaculair, maar het ziet er toch best aarig uit. als ze dat gebied nou ook eens een beetje verdichten en er ook een aantal extra torens bij zouden zetten wordt dat zeker ook een mooi gebied! in de 'oksel' van de a2 op dat punt zou een koeltoren met van die knipperlampkes ook mooi staan, net zoals in brussel naast de R0, ook lekker stedelijk.
gelukkig is er niet een aanvliegroute over avenue2, zodat de bosche zuidas geen hoogbouwverlaging hoeft door te voeren. misschien zouden ze hier wel het goede voorbeeld kunnen geven en er wel torens neerzetten van 125m :lol:

eusebius
June 7th, 2004, 02:03 PM
Bij de 'achterstelling' van Brabant moet je in het achterhoofd houden dat de PvdA veel brabantse kandidaten op de lijst heeft geplaatst. Dat wekt weer wrevel bij de huidige coalitie. Het vroegere RKSP/KVP bolwerk moet nu bloeden voor het hoge PvdA en SP gehalte; niet zozeer in percentage stemmen alswel in percentage parlementariėrs. En nu niet denken dat ik sympathie heb voor die 2 partijen. Ik ben eerder van de VVDijkstal, Winsemius e.a.

TBP
June 8th, 2004, 12:25 AM
Project Avenue2 staat trouwens onder supervisie van BVR (Riek Bakker), dus diegenen die haar werk in R'dam kennen weten dat Avenue2 geen dorpsprojectje zal worden (zacht uitgedrukt).

TBP
June 8th, 2004, 12:27 AM
opmerkelijk nieuws, nu maar hopen dat ze een beetje tempo maken en zo snel mogelijk begin met Avenue2. Ik zit al zo'n beetje kwijlend te wachten op de impressies!

Voordat ze aan Avenue2 beginnen zitten we al in 2010+.
Je kunt je het best concentreren op Station Oost, daar wilt de gemeente graag veel hoogbouw (er is daar GEEN hoogbouwlimiet!) als opstapje voor Avenue2. Er zal met omgeving Station Oost begonnen worden wanneer Paleiskwartier over een paar jaartjes helemaal af is.

TBP
September 2nd, 2004, 04:41 PM
Deze week in het BD een 'special' over de omleiding van de ZW-Vaart. Daaruit blijkt oa dat de plannen al uit 1982! dateren, maar dat er anno 2004 nog geen schop in de grond is gegaan en dat dat in 2015 nog steeds niet het geval zal zijn.

Met andere woorden: de eerste scraper bij de A2 kunnen we pas na 2015 wachten, met dank aan V&W (die de stad al vaker op meerdere manieren genaaid heeft)

http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/1,1478,14767-DossierZuidWillemsvaart-Dossiers!Regio!,00.html

TBP
September 13th, 2004, 09:17 PM
Het is afgelopen, geen volwaardige Avenue2 meer. Geen tunnel van 300 meter met hoogbouw...

Geen extra breed viaduct voor knooppunt A2

Maandag 13 september 2004 - Den Bosch ? Het gemeentebestuur van Den Bosch heeft Rijkswaterstaat gevraagd geen extra breed viaduct aan te leggen over de A2, die ter plaatse wordt verbreed tot een snelweg van twee maal vier rijstroken. Het werk aan de Bossche rondweg begint eind 2005.

Het viaduct was bedoeld om het geplande stedelijk knooppunt Avenue 2 over de snelweg heen te kunnen bouwen. Omdat hiervoor nog geen concrete plannen bestaan, is het nu niet zinvol hieraan vast te houden.
In plaats hiervan wordt tussen de nieuwe rijbanen van de A2 een fundering gelegd die sterk genoeg is om gebouwen van tien verdiepingen te kunnen dragen. Daarop kunnen later vloeren worden gelegd die dan nog maar 30 meter hoeven te overspannen. Dat is volgens de gemeente technisch en financieel goed te realiseren

darulez
September 13th, 2004, 09:23 PM
overslaan

TBP
September 13th, 2004, 09:27 PM
Deze week in het BD een 'special' over de omleiding van de ZW-Vaart. Daaruit blijkt oa dat de plannen al uit 1982! dateren, ]

De eerste plannen voor omlegging dateren uit 1979 (!!!) las ik laatst in de krant. En 25 jaar na dato nog niks gebeurd..... Van uitstel komt afstel.

EuroMaster
September 17th, 2004, 10:23 PM
en dat blijkt wel weer.

is het uiteindelijk niet mogelijk die tunnel wel aan te leggen? waarom wordt er nu in economische recessie allemaal bepaald wat er over 20 jaar gebeurd gvd!?
in belgische steden vind je overal wel een tunnel. hier kan het blijkbaar weer niet. jammer voor de stedelijkheid. en wat is nu een tunnel van 300m?

nederland= stom klein k*tmierenneukzeurkabouterplopzuigendeboerensletland
verbreding van a2 DB-EHVN ook al gestaakt door 20 boeren aan weerszijden....

Bass
September 18th, 2004, 09:40 PM
Wel het geld met geweld komen halen in Zuid Limburg, maar geen cent naar Brabant, geen ontwikkelingshulp meer naar Groningen, Friesland en Drenthe... het begint hier steeds meer op de Bataafse Republiek te lijken.

TBP
September 24th, 2004, 03:49 PM
Het is afgelopen, geen volwaardige Avenue2 meer. Geen tunnel van 300 meter met hoogbouw...
Eerlijkheidshalve dien ik een aantal nuances aan bovenstaande aan te brengen.

het zit zo: De snelweg wordt ten zuiden van de spoorlijn naar Nijmegen in een betonnen bak gebouwd van 100 meter breed en 150 meter lang.

Het was eigenlijk de bedoeling dat er dus een betonnen plaat boven de snelweg werd gebouwd van 100 meter breed en 150 meter lang.

Dit gaat niet door. Omdat het economisch onmogelijk is om na de verbreding nog een plaat boven de snelweg te bouwen is het volgende overeengekomen:
- Tussen de rijbanen wordt een fundering gebouwd waar torentjes tot 10 verdiepingen gebouwd kunnen worden.
- Hierdoor hoeft er geen plaat van 100 meter breed te worden gebouwd, maar meerdere platen van 30 meter
- Dit is makkelijker te bouwen.

EuroMaster
September 24th, 2004, 10:44 PM
maar nu is de vraag , kan in dat geval die 300m lange ondertunneling nog worden gebouwd? ook nu men weer pessimistische praatjes heeft uitgebraakt over plannen die toch weer minder spectaculair worden.....