View Full Version : Rotterdam: Wijnhaeve
Jan May 28th, 2004, 12:28 PM Het schijnt dat het oude ontwerp van Blaakhaven definitief plaats heeft gemaakt voor project met werknaam 'Wijnhaeve' naar ontwerp van KOW Architecten. In deze studie komen er 85 appartementen. Domein wijnhaeve.nl is al geregistreerd, maar nog niet achtief. Ontwikkelaar is NS Vastgoed Ontwikkeling.
Plaatjes van de KOW site:
http://www.kow.nl/img/content/blaakhaven01.jpg
http://www.kow.nl/img/content/blaakhaven02.jpg
Beter dit. :)
l'etranger May 28th, 2004, 12:52 PM Inderdaad, dat oude ontwerp had een hoog Y-Toren gehalte. Dit is veel belovender!
Patrick Highrise May 28th, 2004, 01:27 PM Kijk dit is toch veel beter! Dat oude was maar zo zo.... Dit streelt het oog al meer! :)
6fran May 28th, 2004, 01:33 PM Leuk... past veel beter bij het plint, maakt een veel leukere passendere indruk...
Marin May 28th, 2004, 01:54 PM Kijk, dat hoopte ik al tijdje! Ik kon me al nauwelijks meer voorstellen dat het 'oude plan' ooit nog gerealiseerd zou worden.
Stien May 28th, 2004, 02:35 PM Leuk ontwerp. Dit weekend is er trouwens een polo wedstrijd op deze locatie, wel weer een leuk initiatief in de stad...
l'etranger May 28th, 2004, 02:37 PM Dit gaat wel mooi samen met de Coopvaert, de Hogeschool en de kantoorgebouwen aan de Blaak, die hebben ook allemaal van die verticale contouren erin.
de flatneuroot May 28th, 2004, 02:44 PM Ik weet niet eens meer hoe dat oude plan voor de Blaakhaven eruit zag. Zal wel geen indruk op me gemaakt hebben. Deze nieuwe impressies zien er iig leuk uit.
Capzilla May 28th, 2004, 03:23 PM Inderdaad een stuk beter dat deze doorgaat ipv die blokken, maar jammer dat er geen impressies van de Blaakzijde is. De achterkant mag geen dode hoek worden! Daar kan je wel perfect de plint zo inrichten dat je de Oude Haven bijna de Binnenrotte optrekt, dat zou ideaal zijn. Met SOHO en Punt Wijnhaveneiland er dan nog bij wordt dit een heel ander stuk stad!
The Messiah May 28th, 2004, 03:30 PM Deze toren sluit lekker goed aan op de huidige bebouwing!
Wanneer gaat deze toren under constructie?
Elvis May 28th, 2004, 04:26 PM IDD mooi project. En nu veel horeca op de begane grond en eerste verdieping....
Archipro May 28th, 2004, 04:48 PM Goed ontwerp.
Leuk detail dat de hoogte van de toren terugloopt tot de hoogte van de naast gelegen panden! Van mij mogen ze morgen beginnen te bouwen!
Als je een beetje (of veel) fantasie gebruikt is het straatbeeld een beetje de montevideo (bovenste foto). Verbeeld de nieuwbouw als de hoofdtoren met de loft, city en sky appartementen, de panden ernaast als het tussendeel, en de Westermeijer als de waterappartementen.
(goed, goed, veel fantasie dus)
Skyscrapercitizen May 28th, 2004, 06:34 PM Ja, ik ben blij dat deze het wordt. Nu maar hopen dat hij er echt en snel komt!
Elmo May 29th, 2004, 10:37 AM Leuk ontwerp. Heeft iemand nog impressies van het oude voorstel?
Q. May 29th, 2004, 10:49 AM Veel beter dan die lompe Blaakhaven dingen. :)
vinman May 29th, 2004, 10:50 AM Leuk torentje.
sebastiao May 29th, 2004, 11:14 AM Hallo,
ik ben het, Sebastiao.
Inderdaad veel beter dit ontwerp. Maar het Blaakhaven project was veel groter dat dit stukje aan de Wijnhaven. Betekent dit dat het project is opgeplitst en kunnen we ook nog een ontwerp verwachten voor een gebouw/gebouwen aan de kant van het metro/tram/treinstation BLaak? Of laten ze dat definitief onbebouwd?
Sebastiao
wc eend May 29th, 2004, 11:45 AM Flauwe vraag, maar hoe hoog gaat dit worden? 70-80m? En, waren we dit niet vorig jaar al een keer tegengekomen? Volgens mij werd er toen nog gesproken van 'geforceerde aansluiting' op de bestaande bebouwing.
Mijns inziens echter is dit een van de best denkbare opties, zolang de kleinschalige structuur maar behouden blijft en het niet te masssief wordt.
Zou het trouwens niet zo kunnen zijn dat de Blaakzijde van het stuk grond wordt opengelaten om het uitzicht op de Kubuswoningen te blijven behouden?
Skyscrapercitizen May 29th, 2004, 12:38 PM Nee, de blaakhaven zijde zal ook wel bebouwd gaan worden ooit.
En ja, we zijn hem al eerder tegengekomen maar nu weten we dus dat dit het officiele plan is nu.
Wordt een meter 0f 70 denk ik, ik tel 23 lagen.
Dr. Dubai May 29th, 2004, 02:08 PM zozo, 70 meter is toch niet slecht, hoewel ik hoopte dat hij hoger zou worden.
Andy May 29th, 2004, 03:04 PM Is er misschien een datum te noemen waarop we ons kunnen verheugen bijv. geschatte begindatum of datum van de behandeling in de gemeenteraad???
bobdebouwer May 30th, 2004, 01:16 PM Veel beter hadden ze het voor die lokatie niet kunnen bedenken. Ziet er erg goed uit!
vinman May 30th, 2004, 09:02 PM Loopt mooi in een lijn omhoog samen met die oude panden. Mooi gedaan. Ik denk dat het resultaat in het echt alleen maar mooier zal zijn dan dat ze het op het plaatje voorstellen. Zie het er graag komen.
Gyz May 30th, 2004, 10:05 PM Ziet er goed uit, niet zo saai en massief als de vorige plannen op deze locatie
jd May 31st, 2004, 09:16 PM Wat is dit nu weer voor een nep-plan, willen ze de Amsterdamse grachten aan de "Wijnhaeve" bouwen (de naam alleen al) KOW heeft ook van die retro-shit in Amsterdam gezet aan de Haarlemmerweg. Laten ze daar blijven!
Jan May 31st, 2004, 09:25 PM Zowel naam als ontwerp zullen nog wel aan verandering onderhevig zijn, het gaat even om het concept. Wat ik goed zou vinden is naast die opbouw in de hoogte is de spitse hoek die het hoge pand maakt met de Verlengde Willemsbrug. Als dat ontwerp van Rob Ligtvoet aan de andere kant ook doorgaat staan er twee spitse gebouwen tegenover elkaar. Als de ene transparant wordt uitgevoerd en de andere klassiek vind ik dat voor deze locatie geen probleem.
jd May 31st, 2004, 09:33 PM Misschien?! Zo'n "poort" met de brug er tussen door kan interessant zijn. Maar wat hier ontstaat is een soort platgeslagen "sky-line" of is het toch een grachtenwand? Wedden dat de armoedige kantoorverdiepingen gewoon van pand tot pand doorlopen. Een beetje meer lef voor deze plek is wel op z'n plaats.
Basshead June 1st, 2004, 01:05 PM Nog meer lef? Er gaat een flink gebouw komen bovenop een bestaande tunnel, ik vind dat wel van lef getuigen hoor.
CborG June 1st, 2004, 02:31 PM ik heb dat eerste plaatje wel eens eerder gezien hier.. kan dat??
wc eend June 1st, 2004, 05:52 PM ja, dat kan.
Het kwam mij ook al bekend voor.
@jd:
Lef is altijd leuk, maar hier misschien enigszins misplaatst. Vrijwel iedereen die geen historie-hater is zal grote bezwaren hebben tegen, bijvoorbeeld, een grote wolkenkrabber hier. De kritiek zal zijn: waarom moet nou nèt dat ene stukje historie dat R'dam nog heeft ook nog verpest worden.
In het begin had ik ook weinig vertrouwen in dit plan, maar steeds meer denk ik dat het een uniek stukje architectuur kan worden. Waar vind je nou zoiets?
Archipro June 1st, 2004, 07:00 PM ja, dat kan.
In het begin had ik ook weinig vertrouwen in dit plan, maar steeds meer denk ik dat het een uniek stukje architectuur kan worden. Waar vind je nou zoiets?
In Rotterdam, waar anders! :drunk:
First city syndrome June 5th, 2004, 01:57 PM De laatste keer dat ik Hans Kuiper van KOW sprak (ergens in 2003), vertelde hij me dat het ontwerp als op de 1e a.i. nog diende te worden aangepast. Volgens mij is de 2e a.i. t.o.v. de 1e iets afwijkend wat betreft kleurstelling, volume en (verschil in) bouwhoogte. Het zou dus kunnen dat de 2e a.i. de nieuwe plannen wel goed representeert. Gek genoeg kan ik de afbeeldingen op de site van KOW niet vinden.
ayelt June 5th, 2004, 02:54 PM Dit ding vind ik wel wat voor Den Haag..
First city syndrome June 5th, 2004, 02:58 PM De architect komt uit Den Haag.
Overigens ontwierp hetzelfde bureau ook De Bolder in Schiedam. Het goede van een bureau als KOW vind ik dat het bepaald geen one trick pony is.
Skyscrapercitizen June 5th, 2004, 03:36 PM De Bolder is inderdaad wel heel wat anders dan dit.
Kees June 8th, 2004, 10:41 AM bron: wieland&gouwens (http://www.wieland-gouwens.nl/)
deed me denken aan SOHO, aan de overkant:
http://www.wieland-gouwens.nl/img_kaartjes/2003/Maasstede2.jpg
http://www.wieland-gouwens.nl/img_kaartjes/2003/Maasstede1.jpg
vinman June 8th, 2004, 02:33 PM Eerlijk, die had ik dus liever op die plek gehad. Maar ja, smaken verschillen.
Brik June 9th, 2004, 12:13 PM Dit is nou typisch een impressie die van iets heeel lelijks iets heel moois kan maken. Een dergelijke autostapel hoort aande rand van een snelweg, niet in een kloppend hart.
Nee dan het echte ontwerp, prachtig.
Basshead June 17th, 2004, 04:56 PM Ik heb het vermoeden dat het ontwerp en de naam definitief zijn, volgens het bouwbord (met de oude plannen erop afgebeeld overigens) zijn de appartementen, 85 stuks, inmiddels in de verkoop!
Jan July 30th, 2004, 01:18 PM De website www.wijnhaeve.nl gaat eind augustus de lucht in. Tegen die tijd moeten de artist impressions gereed zijn.
Skyscrapercitizen August 1st, 2004, 11:44 PM Dit is al oud nieuws maar ok:
Wijnhaeve
NS Vastgoed Ontwikkeling BV heeft een woontoren gepland op het braakliggend terrein tussen de Oude Haven, Verlengde Willemsbrug en Blaak.
Status: ontwikkeling
Aantal woningen : 85 koopappartementen
Ontwikkelaar : NS Vastgoed Ontwikkeling
Architect : KOW (Den Haag)
Start bouw : 2005
Oplevering : 2007
Bron: dS+V(Stedenbouw, Wonen en Verkeer), 18-02-200
Kees August 25th, 2004, 09:58 AM Het oude bouwbord is vervangen door een nieuw, daarop: "woontoren" en 100 appartementen. info op www.wijnhaeve.nl, maar die lijkt nog erg veel op www.coopvaert.nl
Nexxd August 25th, 2004, 03:10 PM Als de NS zich er mee gaat bemoeien zullen er nog wel veel vertragingen komen in dit project
http://www.wijnhaeve.nl/images/Under-Construction-1024x768.jpg
Skyscrapercitizen August 25th, 2004, 04:47 PM Goed plan van NS Vastgoed om flink wat woningen te bouwen bij stations, dat zouden ze vaker moeten doen, in HK weten ze wel hoe dat moet...
Misschien moet de RET ook maar een vastgoed-tak opzetten...
Stien August 30th, 2004, 05:53 PM Site is nu overigens live. http://www.wijnhaeve.nl/
Helaas geen platen hoe het er dan uit komt te zien...
Sky-Unlimited August 30th, 2004, 07:22 PM Typische verkooppraatjes op die site (maar dat geeft natuurlijk niet, want dat zou ik ook gedaan hebben). Wel jammer dat ze zelf denken dat het gebouw wordt gebouwd langs de altijd boeiende Oude Maas :)
ratava August 30th, 2004, 08:11 PM Op die website is in ieder geval het volgende te vinden:
----
Het appartementencomplex Wijnhaeve vormt de overgang tussen de historische panden aan de Wijnhaven
en de moderne omgeving van de Blaak. De circa zeventig meter hoge toren geeft het gebouw een bijzondere
identiteit. De entrees liggen aan de Wijnhaven. Architectenbureau KOW, onder andere bekend van
”de Bolder” in Schiedam, woningen in Nieuw Terbregge en in Den Haag Centre Court, is verantwoordelijk
voor het ontwerp van Wijnhaeve.
Achter de markante gevel bevindt zich een diversiteit aan
appartementen. Uiteraard zijn deze per lift bereikbaar.
Alle appartementen zijn op het zuiden georiënteerd en hebben
een prachtig uitzicht op de Nieuwe Maas. In de ondergrondse
parkeergarage zijn parkeerplaatsen voor de bewoners gesitueerd.
De meeste appartementen zullen zich in de prijscategorie
van ongeveer € 245.000,- tot € 550.000,- v.o.n. bevinden,
exclusief parkeren.
Volgende nieuwsbrief: In deze nieuwsbrief hebben wij laten
zien wat de omgeving van Wijnhaeve u te bieden heeft. In de
volgende nieuwsbrief zullen wij meer informatie geven over de
woontoren Wijnhaeve.
----
Da's toch altijd nog meer informatie dan we eerder hadden gezien, toch?
Kees August 31st, 2004, 10:01 AM wellicht meer op 5 september:
bron: www.wonen.rotterdam.nl (nieuws)
Op zondag 5 september, tussen 12.00 en 17.00 uur, vindt de jaarlijkse Binnenstadsdag plaats. De Binnenstadsdag is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Rotterdam en marktpartijen op het gebied van bouwen, wonen, en verkeer & vervoer. Op het Binnenwegplein staat een informatiemarkt waar gemeentelijke diensten, woningbedrijven, ontwikkelaars, makelaars en andere partijen hun projecten op het gebied van bouwen, wonen, verkeer & vervoer voor heel Rotterdam presenteren. Daarnaast wordt er, zowel op het Binnenwegplein als in het City Informatiecentrum aan de Coolsingel 197, een aanvullend programma aangeboden.
Programma:
Informatiemarkt
Op het Binnenwegplein staan diverse partijen met de volgende projecten:
Gemeente Rotterdam:
de binnenstadsprojecten Waterfront, Cool, Laurenskwartier, Erasmus Medisch Centrum, Rotterdam Centraal en Kop van Zuid.
NS Vastgoed Ontwikkeling BV
woontoren Wijnhaeve nabij de Oude Haven
Scarlet Bee September 1st, 2004, 11:12 AM Het bouwbord heeft niet zoveel interessants te melden. Nog maar wat foto's van het terrein, 31-08
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/Wijnh/DSCF0011.jpg
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/Wijnh/DSCF0012.jpg
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/Wijnh/DSCF0013.jpg
http://home.filternet.nl/~fn009072/hhf/Wijnh/DSCF0014.jpg
Michiel September 4th, 2004, 04:24 PM Het nieuwe bord, nog weinig info helaas:
http://img72.exs.cx/img72/8171/wijnhaeve.jpg
Nieuwe Waas September 4th, 2004, 04:29 PM Leuk ontwerp ;)
Michiel September 5th, 2004, 09:08 PM Op de Binnenstaddag had NS Vastgoed ook een stand, maar veel nieuwe info was er niet te vinden. Op een monitor was heel kort een impressie te zien, die er totaal anders uitzag als het plan op pagina 1. Meer een vierkante toren ala CentreCourt met een spriet op het dak.
Jan September 5th, 2004, 09:22 PM Oh nee, niet weer een ctrl+D ontwerp...
Kees September 25th, 2004, 05:21 PM bron: www.bds.rotterdam.nl
(Bestuurlijke Informatie, Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Fysieke Infrastructuur en Verkeer, 2004, kwartaal 3, Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 21 september 2004, Doorlopende lijst van ingekomen stukken, Agenda voor de vergadering van de commissie Welstand en Monumenten d.d. 15 september 2004)
8.6 Wijnhaven 25 (centrum) 16.35
omschrijving: oprichten van een woontoren met parkeervoorzieningen
ontwerp: KOW
dossier: 2004/5714/10
toelichting:
Gebiedstype: rivierlocaties
Welstandsniveau: bijzonder:centrumgebied
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van 1 september 2004.
De ontwerper zal het plan nader toelichten.
de commissie wordt gevraagd:
een reactie te geven op het voorstel (op hoofdlijnen), eventueel met aanwijzingen voor de uitwerking in het kader van een collegiaal overleg.
DEELVERSLAG van de VERGADERING van 1 september 2004
Oude Haven (Blaakhaven)
Inleiding: Dirk van Peijpe (stedenbouwkundige dS+V)
Presentatie: René Mareij en Hans Kuiper (KOW)
Aanwezig bij dit punt: Kees van der Kleij (NS Vastgoed - opdrachtgever)
Agnes Wittink (projectleider OBR)
De voorzitter refereert aan het bij de agenda gevoegde boekje en de notitie van de projectleider, alsmede aan de in de agenda opgenomen verslagen van de commissiebijeenkomst van 12 mei 2004 en de behandeling in het Hoogbouw-team op 19 mei 2004.
Toelichtingen vinden plaats aan de hand van twee maquettes en een aantal tekeningen.
De stedenbouwkundige benadrukt dat hij zeer verheugd is over het te presenteren stedenbouwkundig plan van KOW en over de woontoren zoals nu voorgesteld. Dit plan is volgens hem een goed uitgangspunt voor de afbouw van de Oude Haven vanwege de kleinschalige architectuur, de sfeer van haven en boten, en het plein met goede functies en aan alle kanten bebouwing met een passende schaal, waarmee een duidelijke begrenzing is ontstaan.
Hij toont een schets waarop globaal de in de vorige bijeenkomst door de commissie naar voren gebrachte opmerkingen zijn samengevat. Deze betroffen met name het karakter van het openbaar gebied en vooral van het plein, de aansluiting van het blok, de variatie in hoogtes en het windklimaat.
Vanuit de commissie wordt eraan herinnerd dat tevens werd aangedrongen op meer aandacht voor samenhang en compositie en voor de positionering van eventuele hoogbouwvolumes. Ook werden kanttekeningen geplaatst bij de vorming van een poort op de Verlengde Willemsbrug, gezien de ontwikkeling van een hoog gebouw aan de overzijde.
De stedenbouwkundige toont een boekje met afbeeldingen van het ontwerp van Kraayvanger Urbis voor dit gebouw. Het gaat niet om een toren, maar om een schijf die de gehele kavel blijkt te beslaan, met de maximaal toegestane hoogte van 70 m.
Vervolgens geeft Marey een toelichting op het stedenbouwkundig plan.
Er is naar gestreefd om de diverse aspecten rond de Oude Haven bijeen te brengen middels een bouwblok dat aansluit op de blokken aan de Van Walsemweg en de Blaak. Om windhinder te verminderen is besloten om een tussenblok te ontwerpen. De gebouwen rond het plein zullen volgens hem de bezonning en het windklimaat niet nadelig beïnvloeden.
Kuiper zegt dat bewust is gekozen voor bebouwing die recht doet aan het afwijkende karakter van de Oude Haven met de daar afgemeerde bruine vloot. De woontoren is gedraaid richting Boompjes. Gedacht wordt aan een toren van goudkleurige baksteen met metalen kozijnen, met een getrapte gevel en een genuanceerde alzijdigheid, d.w.z. vier verschillende gevels in een zelfde stijl. Het is de bedoeling dat deze toren zoals het Witte Huis een icoon zal zijn voor het havengebied.
De commissie uit haar waardering voor de intentie om de oost-west structuur als front door te trekken en het blok af te maken. Ook de oost-west relatie wordt positief beoordeeld. Helaas blijkt nu haaks daarop – letterlijk en figuurlijk – anders dan een hoekaccent de realisatie van een schijf met 1000 m² grondvlak te staan. Bekritiseerd wordt voorts de opeenstapeling van thema’s.
Er is in feite sprake van drie opgaven: de wederopbouw van de stad, de skyline van de stad en maatwerk op een zeer specifieke plek, waarbij de gerestaureerde panden en het Witte Huis een belangrijke rol spelen.
Deze opgaven lijken nu te worden ingevuld met een zeer hoge mate van complexiteit, waarbij een groot aantal elementen in elkaar lijkt te zijn geschoven. Als pijnpunten worden met name de positie van de toren pal aan de brug en de toevoeging van het tussenliggende gedeelte aan de noordwest as gezien.
De relatie met de directe omgeving en met het Witte Huis is verre van optimaal. Daarmee wordt afbreuk gedaan aan de compositie van de stad. Gewezen wordt in dit verband op het belang van de lagen in het weefsel van de stad, bestaande uit een wederopbouwgedeelte en gedeelten met een andere sfeer, zoals de Oude Haven, met het Witte Huis als reeds bestaand icoon.
De woontoren moet in de eerste plaats worden beschouwd als een onderdeel van de Rotterdamse skyline.
De inpassing van de bebouwing aan de Verlengde Willemsbrug is een aandachtspunt van groot belang. De intentie was dat de toren daar een dialoog zou kunnen aangaan met de andere hoge gebouwen in de omgeving. Bezien vanuit de maquette lijkt de toren daarvoor echter niet hoog genoeg te zijn.
Er wordt wederom op aangedrongen om poortvorming te vermijden.
De ontwerper wordt verzocht te bewijzen dat het plein niet te lijden zal krijgen van een enorme slagschaduw. Het is cruciaal voor het slagen van het project dat het plein een aangenaam verblijfsgebied wordt.
Twee hoogbouwinitiatieven in het plan is wellicht te veel. Ingeval van één enkel hoogbouwinitiatief wordt de hoek bij de Blaak prominenter geacht in de zichtlijn. De commissie vindt de vorm van de woontoren niet overtuigend. De situering richting Boompjes acht zij discutabel, gezien de afstand van de toren tot de Boompjes. Zij uit ten slotte bedenkingen ten aanzien van de schijfvorming langs de Verlengde Willemsbrug, op de hoek met de Blaak.
In een eerste reactie zegt de ontwerper dat complexiteit, mits zorgvuldig uitgewerkt, een goed ontwerp kan opleveren. Hij wijst in dat verband op de kubuswoningen en de directe omgeving daarvan.
Het Witte Huis is inderdaad een icoon en zal dat ook blijven. Het is echter de bedoeling om een tweede markeringspunt te realiseren, dat van grotere afstand afleesbaar is. Het gebouw is gedraaid van Wijnhaven naar Boompjes met de intentie om het los te koppelen van het lokale niveau en om poortwerking tegen te gaan. De ontwerper wijst erop dat de Verlengde Willemsbrug in de toekomst het karakter van een wandelboulevard zal krijgen.
De stedenbouwkundige voegt daaraan toe dat naar zijn mening in het huidige plan het openbaar gebied goed is opgenomen. De toren heeft inderdaad
’s ochtends effect op de bezonning op het plein, maar vormt geen belemmering voor de late middag- en avondzon.
De commissie is zich bewust van de lastige opgave, maar dringt erop aan dat de voornaamste thema’s sterker worden uitgekristalliseerd dan nu het geval is, zowel stedenbouwkundig als op het niveau van de woontoren.
Het is cruciaal dat het gebouw aan de overzijde van de Verlengde Willemsbrug directer bij de Oude Haven-ontwikkeling wordt betrokken. Daartoe dienen contacten te worden geïnitieerd tussen de ontwikkelaars van beide projecten, wellicht in workshopverband, om de nodige samenhang te bewerkstelligen.
Een aandachtspunt is tevens de naburige toren van KCAP, De Punt van het Wijnhaveneiland.
De ontwerper wordt verzocht zich te beraden op de richting en op de vorm van de woontoren. Ook de hoeken vormen een aandachtspunt, in welk verband wordt gewezen op de in de plattegronden opgenomen hoekbalkons/loggia’s.
Uitvoering van het ontwerp op zeer hoog niveau is vooral bij een landmark zoals de nu voorgestelde toren van cruciaal belang.
Vanuit de commissie wordt gewezen op het feit dat in de planpresentatie wordt verwezen naar befaamde gebouwen in New York maar niet naar een aantal bouwwerken in Den Haag, ontworpen en uitgevoerd door KOW, waar het oorspronkelijke ontwerp in de uiteindelijke uitwerking niet geheel kon worden waargemaakt.
De ontwerper geeft de verzekering dat dit project binnen het beschikbare budget kan worden uitgevoerd exact zoals aangegeven in het ontwerp.
=
wat mij opviel:
"landmark"
niet hoog genoeg (De intentie was dat de toren daar een dialoog zou kunnen aangaan met de andere hoge gebouwen in de omgeving. Bezien vanuit de maquette lijkt de toren daarvoor echter niet hoog genoeg te zijn),
SOHO (De stedenbouwkundige toont een boekje met afbeeldingen van het ontwerp van Kraayvanger Urbis voor dit gebouw. Het gaat niet om een toren, maar om een schijf die de gehele kavel blijkt te beslaan, met de maximaal toegestane hoogte van 70 m) komt er aan
Twee hoogbouwinitiatieven in het plan is wellicht te veel (2 torentjes dus?? dat begrijp ik niet)
en verlengde willemsbrug krijgt karakter wandelboulevard
Nemo September 25th, 2004, 05:35 PM En de nu maar hopen dat de Welstandscomissie (hiephoi) het ontwerp niet te vooruitstrevend vindt.(vooruitstrevend=scary) Ik adviseer KOW dan ook wat geraniums voor de ramen van de 'artists impressions' te plaatsen en bakstenen tieten schijnen het ook goed te doen bij deze commissie waarbij de leden willekeurig uit 'de Plantage' of een andere levensloop/aanleuncomlex met knuffelkarpers zijn gerold om vervolgens met het nieuwste model lorgnet de plannen onder de loep te nemen.
PS Waarom slopen we de Doelen niet en bouwen we er een nieuw Weenakasteel; ons 'stadtschloss'; dan maken we er een nieuw stadskantoor van. Ik weet al een architect!)
:)
Even serieus, KOW-ontwerp is veel beter dan de vorige nazi-blokkendoos. Laat ze nu eindelijk die rotte plek eens volbouwen!
Awais September 25th, 2004, 05:50 PM Raar. Ik begrijp hier niets meer van. Twee hoogbouw initiatieven en een schijf??
Een impressie zegt meer dan duizend woorden. Voor ons gaat het er vooral om hoe het eruit ziet, hoe het inpast in de skyline. Maar op deze manier is een oordeel erover hebben is heel lastig.
Skyscrapercitizen September 25th, 2004, 06:35 PM Iig goed dat ze het te laag vinden. :) Laat die 70 meter maar los daar, 100 is beter!
Dr. Dubai September 25th, 2004, 10:05 PM wie zitten er eigenlijk in zo'n commisie? daar zou ik ook wel in willen zitten, dan kwamen de echte grote jongens ten minste tot realisatie.
[Kees] September 25th, 2004, 10:16 PM wie zitten er eigenlijk in zo'n commisie? daar zou ik ook wel in willen zitten, dan kwamen de echte grote jongens ten minste tot realisatie.
volgens mij is dat gewoon een paar mensen uit de gemeenteraad.
Awais September 26th, 2004, 10:29 AM Nee, welstand commissie niet. In het welstand commissie zitten een paar architecten, planologen, ingenieurs, en een socioloog ofzo. Deze commissie is wat anders dan de commissie Fysiek. Deze laatste is van de gemeenteraad die de plannen met de fractiespecialisten doorneemt.
Dr. Dubai September 26th, 2004, 10:37 AM ik was toch van plan planologie te gaan studeren (universitaire studie), dus misschien kom ik ooit ook nog wel eens in zo'n commissie:) mijn uiteindelijk doel is om projectontwikkelaar te worden van een mooi gebied (bijvoorbeeld de Coolsingel), en ik zou graag een paar bedrijven willen hebben.
Skyscrapercitizen September 26th, 2004, 11:23 AM Als dat je wens is kan je beter naar de TU Delft gaan en stedenbouw studeren, planologie is toch wat anders!
[Kees] September 26th, 2004, 11:28 AM Nee, welstand commissie niet. In het welstand commissie zitten een paar architecten, planologen, ingenieurs, en een socioloog ofzo. Deze commissie is wat anders dan de commissie Fysiek. Deze laatste is van de gemeenteraad die de plannen met de fractiespecialisten doorneemt.
Ow zo. Weer wat geleerd! :)
Awais September 26th, 2004, 11:51 AM @ Dr. Dubai: planologie aan een droge universiteit als in Utrecht of nog erger in 020 is andere koek dan stedenbouw vanuit TU in Delft.
Het eerste is meer het sociaal-demografische gedeelte.
De tweede is dat ook voor een gedeelte, maar daarbij voor een groot gedeelte ook concreter naar vormen en massa's toe. En ik denk, gezien je op deze forum zo actief bent, dat het laatste je het meest zal aanspreken.
Dr. Dubai September 26th, 2004, 12:03 PM oke, bedankt! dan weet ik dat ook weer:)
Diehard September 26th, 2004, 03:45 PM @ Dr Dubai:
Een bachelor Technische Planologie in Groningen zou je ook kunnen overwegen. Uit ervaring kan ik zeggen: goeie faculteit! Mogelijke masters: Environmental & Infrastructure planning en Vastgoedkunde. http://www.rug.nl/frw/onderwijs/bachelorPlanologie/index
(op de site staat ook nog info over de masters)
Awais September 26th, 2004, 05:11 PM Nee man, als je afstudeert als technisch planoloog ga je zwaar misbruikt worden.
ikhouvanrotterdam September 26th, 2004, 08:56 PM super maar wat zijn de hoogtes? van het nieuwe ontwerp (kow site)
:nocrook:
Kees September 27th, 2004, 04:59 PM op de site van het project kun je nu vanaf 70 meter hoogte rondkijken. nog steeds geen impressie van het torentje zelf
Skyscrapercitizen September 27th, 2004, 05:40 PM Op een beetje hoogte zit je alweer op 3 ton en meer, jammer. :)
Kees September 28th, 2004, 09:46 AM Sorry 't was 35 meter hoog en niet 70 op www.wijnhaeve.nl
====
Op dit oude plaatje, van www.keesdegruiter.nl (oude haven) vervangt het dus de zuidelijke toren.
Weet iemand iets over de zuidkant van het braakliggende terein?
http://www.keesdegruiter.nl/opdrachten/oudehaven/images%20oh/nemeog6.jpg
ook staan daar teksten die aansluiten bij de opmerkingen van Welstand (over bezonning, barrière verlengde Willemsbrug en verbinding met Wijnhaveneiland, zoals:
Na oplevering ontstaat een pleinachtige restruimte tussen het gebouw en de Geldersekade waarvan de bezonning beperkt wordt door de hoogbouw.
De Verlengde Willemsbrug is nu een barrière in de bereikbaarheid van de Oude Haven terwijl hij geen functie heeft in het noord-zuid verkeer voor voetgangers. Het is een lelijke, veel te brede brug die ooit als tijdelijk is neergelegd terwijl van de landingsbaanproporties maar beperkt gebruik gemaakt wordt door het autoverkeer. Hij werkt niet alleen nadelig op de doorbloeding van het gebied aan weerszijden, het zal ook een belemmering zijn voor het succesvol functioneren van de commerciële ruimten in het Nemeog complex. Oplossingen variëren van verwijderen tot versmallen en bebouwen, maar dát er iets moet gebeuren is duidelijk.
Voor het welslagen van de structuur van verbindingen in het Centrum aan de Rivier en voor de overleving van de Oude Haven moet dit decennium ingrijpend geïnvesteerd worden in het bieden van een adres aan de Maas voor de Oude Haven, aan de herinrichting van de Boompjes, aan het scheppen van een Wijnplein waar nu de Verlengde Willemsbrug ligt en aan een gezicht naar de stad voor de Oude Haven. Goede verbindingen over water zullen de bereikbaarheid completeren.
als Rotterdam de Oude Haven tot hoeksteen van de stad verklaart, dan moet aan dat hoekpunt wel een stad vastzitten.
Tussen de Oude Haven en de Nieuwe Maas ligt nu een omvangrijke barrière van de Boompjes en de oprit van de Willemsbrug. De Willemsbrug moet binnen afzienbare tijd 1,5 meter worden verhoogd, vanwege Europese afspraken over doorvaarhoogte. Daarmee is met de bouw al rekening gehouden, maar het was niet mogelijk dat direct te doen omdat de afrit nog tijdelijk onder de spoorbruggen doormoest. Als die operatie wordt uitgevoerd, geeft dat aanleiding om op twee fronten vooruitgang te boeken. De oprit kan sneller stijgen, waardoor tussen de Boompjes en het Bolwerk een overdekt gebied ontstaat dat hoog genoeg is om enerzijds een aantrekkelijke passage naar de Maas te maken en anderzijds te bebouwen met goed bruikbare commerciële ruimten.
De andere kans bestaat uit de aanleg van de hoge T: Als het verkeer dat van de Willemsbrug naar de stad gaat, bij het landhoofd kan kiezen uit linksaf naar de Boompjes of rechtsaf naar de Maasboulevard, ontstaat een T-kruising hoog boven het maaiveld. Als vervolgens al het verkeer van de Boompjes richting Maasboulevard over de oprit van de Willemsbrug wordt geleid, komt het hele gebied tussen Bolwerk en Koningsdam beschikbaar om te ontwikkelen. In lengte strekt dat gebied zich uit van de Willemswerf tot voorbij het begin van de Maasboulevard (plm. 100 bij 300 meter).
Gerard September 28th, 2004, 09:58 AM Dat wist ik niet dat de brug opgehoogd moet gaan worden. Dat geeft inderdaad weer een aantal nieuwe mogelijkheden voor de ontwikkeling daar.
Ik denk alleen niet dat ze voor het gezicht van de oude haven naar de rivier heel veel zouden willen gaan bouwen. Maar voor de aansluitingen van en naar de oude haven richting boompjes (en waterstad) opent het nieuwe perspectieven.
Kees September 28th, 2004, 10:00 AM Edit
Weet iemand iets over de NOORD-kant van het braakliggende terein? (dus de rechtertoren op het plaatje) ?
Jan September 28th, 2004, 10:26 AM De noordzijde was als kantoren bedoeld, maar het besef is dat niemand daar op zit te wachten, zodat het project in twee stukken in geknipt. Het zal in een opvolgende fase worden ingevuld. Waarmee is niet bekend.
Marin September 28th, 2004, 10:31 PM Het te bebouwen perceel (28.09.2004)
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506Wijnhaeve_28092004.jpg
Skyscrapercitizen September 28th, 2004, 10:59 PM Wat een gat he... ligt er al jaren, best erg...
CborG September 29th, 2004, 04:40 PM ik liep er vandaag nog overheen, het is inderdaad een schande dat er in het centrum van zo een groot terrein braak ligt
laat er tenminste dan wat koeien lopen ofzo
botje September 29th, 2004, 05:45 PM Niet te veel koeien hoor, want dan zakt de tunnel in.
Jan October 4th, 2004, 11:12 AM Op de Binnenstaddag had NS Vastgoed ook een stand, maar veel nieuwe info was er niet te vinden. Op een monitor was heel kort een impressie te zien, die er totaal anders uitzag als het plan op pagina 1. Meer een vierkante toren ala CentreCourt met een spriet op het dak.
Bah, dit ontwerp heb ik inmiddels ook gezien. Hij lijkt meer op die stompe toren van de Grote Kerk in Dordrecht, dan een nieuwe woontoren in Rotterdam. Hopelijk weten de plannen voor de Domus en de Punt dit brokje hoogbouw een beetje uit het zicht te houden. Als het idee is om een referentie te maken naar het historische karakter, dan hadden ze beter het vernieuwende karakter van het Witte Huis als uitgangspunt kunnen nemen, en niet het feit dat het 106 jaar geleden gebouwd is. Ik ga niet meer achter de plaatjes van dit soort projecten aan, ze bekijken het maar met die kitsch. :mad:
de flatneuroot October 6th, 2004, 07:22 PM Er staat nu een impressie van die toren in de RD. Mijn eerste reactie is bleeeee, is dan ook een zwartwit foto en nog niet verder uitgewerkt maar echt een positieve indruk heb ik nog niet.
Even een foto'tje van gemaakt.
http://img48.exs.cx/img48/8171/wijnhaeve.jpg
Hed Kandi October 6th, 2004, 08:16 PM Deze lijkt wel 100 meter ipv 70 :cheers:
Wisma October 6th, 2004, 08:20 PM Zo erg vind ik de vorm niet. Ik denk dat ik me wel kan vinden in deze toren. :)
Marin October 6th, 2004, 08:44 PM Verrassende hoogte inderdaad..
Als het bij dit ontwerp blijft zal het zeker niet zo snel de aandacht trekken. Jammer, want het eerste ontwerp van KOW zag ik wel zitten. Ik geef 'm vooralsnog het voordeel van de twijfel. 1 prent (voorlopig ontwerp?) zegt nog niet zo gek veel.
Sint Clara October 6th, 2004, 08:54 PM Schitterend!
rotterdammer October 6th, 2004, 08:57 PM Op zich een mooie toren, doet me qua stijl wel denken aan de Coopvaert.
Beetje strak, Amerikaans. De slankheid bevalt me iig zeer goed. :)
Gyz October 6th, 2004, 09:12 PM Jemig, het is of een heeeeele slechte impressie of het wordt echt een monsterlijk neostalinistisch gedrocht ... ik hoop maar op dat eerste
dirkholtkamp October 6th, 2004, 09:21 PM Ik vind hem niet bij de oude haven passen. Wellicht heb ik toch iets te veel gevoel voor nostalgie. De toren op zich vind ik niet lelijk.
Scarlet Bee October 6th, 2004, 10:21 PM Burn it. Dit is een on-Nederlands gebouw. KOW mag dan met staal mooie gebouwen kunnen bouwen, deze standaardvorm is absoluut saai. Het enige dat dit gebouw zegt, is: 'kijk, ik lijk op die statige superhoge gebouwen in New York en Moskou', terwijl het helemaal niet in die context staat, en helemaal niet zo hoog is (dit is 'een dikkertje', qua verhouding). De impressie uit het RD roept onmiddelijk nostalgische gevoelens op, maar het gebouw probeert in feite vanuit Amerikaanse traditie de Nederlandse traditie (panden ernaast en Witte Huis) te vervolgen. Net zoals Kotshoff zíjn culturele erfgoed op het KPN-gebouw kwakt.
Ook al is dit maar een beperkte impressie, de eerste studie met de trapsgewijs oplopende gevels vond ik veel harmonischer.
Gambini October 7th, 2004, 01:13 AM Kan er nog niet veel over zeggen... Heb wel een beeld en die is positief
l'etranger October 7th, 2004, 06:50 AM Ook al is dit maar een beperkte impressie, de eerste studie met de trapsgewijs oplopende gevels vond ik veel harmonischer.
Ik ook.
egramsbergen October 7th, 2004, 09:16 AM 27 verdieps, zeker 90m. Het ontwerp wordt vast nog wel bijgeschaafd. Doet me qua sfeer een beetje denken aan de eerste schetsen van de Koopvaart (ik weiger mee te doen aan die belachelijke spelling), die is uiteindelijk ook en stuk beter geworden. Overigens vond ik het trapsgewijs oplopende ontwerp hier wel wat spannender.
Gerard October 7th, 2004, 09:34 AM Ik ben er ook nog niet uit. Eert het finale ontwerp zien en dan uitspreken wat ik er van vind. Het lijkt buiten alle proporties op die plek maar dat komt misschien omdat het een eerste impressie is.
Ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat het trapsgewijze ontwerp een stuk beter lijkt te zijn hier. Maar misschien komt het nog goed.
Skyscrapercitizen October 7th, 2004, 09:45 AM Er staat nu een impressie van die toren in de RD. Mijn eerste reactie is bleeeee, is dan ook een zwartwit foto en nog niet verder uitgewerkt maar echt een positieve indruk heb ik nog niet.
Even een foto'tje van gemaakt.
http://img48.exs.cx/img48/8171/wijnhaeve.jpg
Vaag ding, die trapsgewijze vond ik ook wel beter. De aansluiting met de lage historische panden vind ik nu iig erg slecht. Dan nog liever historiserende daken op de nieuwbouw!
Je moet hier of erg goeie retro neerzetten die net zo goed is als de echte oude panden, of gewoon iets heel moderns wat een mooi contrast geeft met het oude, en niets daartussenin. Zou mooi zijn als je aan de ene kant van het blok het witte huis hebt als baken van de 19e eeuwse hoogbouw, en dan aan de andere kant een supermoderne high tech toren als baken van de 21e eeuw. Maar ja, wie ben ik he. :)
Basshead October 7th, 2004, 11:04 AM @Flatneuroot, ik heb ook het RD en bij mij was de impressie wel in kleur! :dunno:
Misschien dat ze in Vlaardingen de ZW-versie rondbrengen en wij kleur krijgen? ;)
Maar goed, in het stukje staat verder dat ie toch echt 70 meter wordt en uitgevoerd gaat worden in goudgeglazuurde bakstenen!
Misschien heel mooi, maar vraag me af of er niet doorgeslagen wordt in het zoeken naar iets afwijkends. Dat gebied wordt nu natuurlijk wel een rommelig geheel, met een spierwit, een blauw, een roze en nu een gouden toren!
Awais October 7th, 2004, 11:29 AM Qua vorm is deze niet op alle hoeken 90 graden. Een scherpe hoek erin.
Hij kan mooi zijn, maar dan moet deze toren meer laten zien.
Hoogte ziet er wel lekker uit.
Als het een gouden toren wordt, beter. Denk dat de toren op kleur ipv vorm ook wel aansluiting kan vinden op de historische panden ernaast.
Verder denk ik dat het ook wel een leuk idee is die AE aandraagt. Nieuw aan de ene punt, historie aan de andere.
de flatneuroot October 7th, 2004, 11:46 AM @ Basshead
Vlaardingen/Maassluis en Schiedam krijgen de waterwegeditie met meer nieuws uit de regio Waterweg. Die is dan in kleur en pagina's verder algemeen Rotterdam nieuws, die is altijd in Zwart/wit. Daar zal wel het verschil in zitten.
Een goudkleurige toren, yuk.
ikhouvanrotterdam October 7th, 2004, 12:09 PM hmmm misschien zit ik ernaast maar blijft er met de nieuwe torens niet nog wat ruimte over aan de stations zijde? Voor wellicht nog iets?
Nemo October 7th, 2004, 04:15 PM Op het eerste gezicht standaard maar op zich niet lelijk, al zie ik deze toren liever aan de voet van de Brooklyn Bridge staan. Ik denk dat we verdere uitwerking van deze toren zoals eerder gezegd moeten afwachten. HET grote nadeel vind ik toch wel dat deze nieuwbouw getuigt van een disrespect tov het Witte Huis. Nu worden die panden daar echt Japanner-gekmakende-fotogenieke Madurodamhuisjes. En het Witte Huis staat er ook als een kitscherige dwarf bij, terwijl het juist omgekeerd zou moeten zijn. Dit hadden ze kunnen bereiken door de nieuwe toren op zijn minst abstracter te maken zodat die minder aandacht trekt. Nu zou het wel eens uit kunnen groeien tot een hele grote doorn in de skyline.
Maar alla....ik vond de coopvaert eerst ook helemaal niets, en nu is dat toch een mooie aanvulling, ondanks de conservatieve uistraling. Toch blijf ik verbaasd door de conservatievere sfeer die in de Rotterdamse nieuwbouw zijn intrede doet met de Compagnie, Coopvaert, KPN-binnenrotte, Offcorso en deze toren. IK hoop dat daar weer een paar nieuwe toekomstige Koolhaas en/of Meyer/Schooten-achtige gebouwen voor terug komen.
Dr. Dubai October 7th, 2004, 06:03 PM ik wil eerst het ontwerp in kleur zien en de hoogte weten voordat ik hier verder over ga oordelen.
Basshead October 7th, 2004, 06:06 PM Je kan toch lezen? Een GOUDEN 70 METER hoge toren!
Awais October 7th, 2004, 06:14 PM Hahahahah, basshead. Chill...
Dr. Dubai October 7th, 2004, 06:24 PM rustig aan jongens, jullie kunnen wel zeggen dat de toren 70 meter hoog wordt maar hij oogt veel hoger. bovendien gouden bakstenen, eerst zien dan geloven. dat soort plannen hoor je wel een vaker maar hoe vaak komt er nou iets van terecht;)
Ace October 7th, 2004, 07:02 PM Ik ben op zich wel enthousiast over dit ontwerp. Op deze locatie komt ie mooi tot zijn recht, zonder de historische bebouwing van de Oude Haven te dwarfen (naar mijn mening althans). Ik denk dat het dwarfen v/h Witte Huis, zoals Nemo beweert, ook wel weer mee zal vallen. Dat zal toch altijd wel zijn architectonisch-historische waarde behouden.
Marin October 8th, 2004, 08:33 AM NS Vastgoed wil woontoren aan Wijnhaven Rotterdam
ROTTERDAM - NS Vastgoed heeft het plan om in Rotterdam aan de Wijnhaven tussen het Witte Huis en de verlengde Willemsbrug een woontoren te realiseren van 70 meter hoog. In de toren en bijbehorende laagbouw komen appartementen, stadswoningen en penthouses met daaronder een parkeergarage. Achter deze nieuwbouw is nog ruimte voor 14.000 m2 kantoorruimte. Eerder was hier al een bouwplan gepresenteerd dat echter is afgeschoten. Een nieuw plan zal eind dit jaar worden gepresenteerd.
Dit meldt het Rotterdams Dagblad. De prijzen van de woningen in de toren lopen van € 245.000 tot € 550.000. Naar verwachting start de verkoop ervan in het eerste kwartaal van 2005.
Bron: PropertyNL (www.propertynl.com)
Datum: 8-10-2004
CborG October 8th, 2004, 09:29 AM volgens mij is dat ding op die impressie toch echt minstens 2x het witte huis (45mtr?) dus minimaal 90 meter.
als dat niet zo is hebben ze een prutser van een fotoshopper in dienst
Centauri October 8th, 2004, 10:58 AM NS Vastgoed wil woontoren aan Wijnhaven Rotterdam
ROTTERDAM - NS Vastgoed heeft het plan om in Rotterdam aan de Wijnhaven tussen het Witte Huis en de verlengde Willemsbrug een woontoren te realiseren van 70 meter hoog. In de toren en bijbehorende laagbouw komen appartementen, stadswoningen en penthouses met daaronder een parkeergarage. Achter deze nieuwbouw is nog ruimte voor 14.000 m2 kantoorruimte. Eerder was hier al een bouwplan gepresenteerd dat echter is afgeschoten. Een nieuw plan zal eind dit jaar worden gepresenteerd.
Dit meldt het Rotterdams Dagblad. De prijzen van de woningen in de toren lopen van € 245.000 tot € 550.000. Naar verwachting start de verkoop ervan in het eerste kwartaal van 2005.
Datum: 8-10-2004
Betekend dit dat we gaan voor ontwerp 4??
Skyscrapercitizen October 8th, 2004, 10:29 PM Volgens mij hebben ze op dat plaatje zomaar wat ingeplakt want met zoveel verdiepingen komje veel hoger dan 70 meter, of je moet verdiepingen van 1,60m gaan maken ofzo...
Dr. Dubai October 9th, 2004, 10:19 AM aannemende dat ze dat niet gaan doen, heb ik er hoop op dat de toren toch wel zo'n negentig meter wordt. zou die 70 meter worden dan heb ik toch liever dat andere ontwerp, dat sluit bij die hoogte beter aan bij de rest van de omgeving dan het 'gouden bakstenen ontwerp'.
Rotterdam Highrise October 11th, 2004, 02:51 PM Ik begin me langzamerhand grote zorgen te maken. Er zijn op dit moment te veel plannen in retro stijl. Rotterdam moet vooruitstevend blijven bouwen, daarmee heeft het naam gemaakt. Op deze manier doe je daar afbreuk aan. Een incident valt nog mee te leven maar helaas lijkt het een structureel probleem te worden.
Skyscrapercitizen October 11th, 2004, 02:57 PM Krijg nu was, een post van bobbelingman en Rotterdam Highrise binnen een paar minuten, oude tijden herleven op HHF. ;)
Rotterdam Highrise October 11th, 2004, 03:47 PM Ja, ik heb een weekje vakantie, dan ga je gekke doen he :D
Bobbelingman_old October 11th, 2004, 04:42 PM jaja het wordt nog druk hier ;) :tongue3:
6fran October 11th, 2004, 04:56 PM Ahhh gezellig jongens!!!
Kan trouwens best begrijpen dat het aandeel "retro" torens je zorgen baart, maar het kan ook gewoon betekenen dat er veel wordt gebouwd in Rotterdam :)
Anyway, ik denk persoonlijk alhoewel ik toch de voorkeur heb voor wat futuristisch ogende torens, dat ook een mix daartussen wel belangrijk is voor een stad!
Michiel October 11th, 2004, 06:19 PM Nog even en Rotterdam heeft meer retro dan Den Haag ;)
Skyscrapercitizen October 11th, 2004, 08:30 PM Ach ja, meer van alles is ook niet verkeerd. ;)
Ace October 11th, 2004, 10:06 PM In principe heb ik nix tegen retro. Mits het niet al te pontificaal aanwezig is in de skyline. Dat geldt dus wèl voor de Corsotoren, maar niet voor dit gebouw (al zal niet iedereen hier op het forum het daarmee eens zijn). Evenmin vind ik het een probleem bij KPN-botersloot.
Retro in een futuristisch jasje, zoals de eerste ontwerpen van New Orleans & Havana, zijn van mij meer dan welkom.
Basshead October 11th, 2004, 11:14 PM @Ace, wat bedoel je met retro in een futuristisch jasje!?
Nieuwe Waas December 1st, 2004, 07:01 PM Goed nieuws: zojuist zag ik op RNN7 dat de ijsbaan geopend is naast de Erasmusbrug. De reden dat ze niet op de vorige locatie terecht konden (aan de Blaak) is dat ze het terrein gaan bebouwen.
Die ijsbaan is voor de zomer weg, dus met een beetje geluk start de bouw voor de zomer.
De site is inmiddels ook in de lucht! (www.wijnhaeve.nl)
Bibelo December 1st, 2004, 08:05 PM http://img19.exs.cx/img19/8708/Wijnhaeve.jpg
mwa, best leuk, wordt niet het meeste aparte gebouw Rotterdam. Overigens is dit nog een vage schets.
Jan December 1st, 2004, 08:42 PM Die ijsbaan is voor de zomer weg...
Die ijsbaan die nu op het Leuvehoofd ligt gaat 9 januari al weg.
Als die toren in die vorm en de voorgestelde gouden kleur doorgaat zie ik overigens serieus af van mijn plannen om in de Wijnhavenpunt te gaan zitten. Zo'n kwalificatie als 'mwah, best leuk' vind ik dus van een genante architectonische ambitieloosheid die hier niet thuis hoort. Kan dit ontwerp geen stuivertje wisselen met dat plan voor aan het Oostplein? Ik kom daar toch nooit.
Bibelo December 1st, 2004, 09:15 PM Zeg Jan, jij laat je wel erg gemakkelijk uit het veld slaan door een opmerking van een subjectieve provinciaal ;)
Eric E December 1st, 2004, 09:33 PM @ Jan...en bedankt dat je dit 'gedrocht' als uitzicht vanaf mijn balkonetje wil plaatsen! Nu heb ik alleen nog die schitterende Admiraal als uitzicht, en zou t toch jammer vinden als dit ding ernaast zou komen.... :bash:
Vind het niet echt een geslaagd ontwerp, maar ik geef het nog ff een kans. eerst wachten op betere renderings! Op deze plek zou een modern en vernieuwend ontwerp op zijn plek zijn lijkt me. Dat zou een mooi contrast vormen met het witte huis. Qua hoogte is het al niks bijzonders voor Rotterdam en qua ontwerp is het ook al nietszeggend..jammer,,ze hadden hier een voorbeeld moeten en kunnen nemen aan het citybuilding.
Dr. Dubai December 1st, 2004, 09:49 PM leuk gebouw, maar ik vind het wel een beetje een HTS (enschede) copy, maar goed.
CborG December 1st, 2004, 10:00 PM ik vind 'm ook niet zo verkeerd, ik weet niet in hoeverre ik dat plaatje serieus moet nemen?
Hoogholland December 1st, 2004, 10:14 PM Ik vind hem ook zeker niet verkeerd alhoewel ik hier ook liever een moderne en vooral hogere toren zie verrijzen
Q. December 1st, 2004, 10:31 PM Zo heel erg slecht vind ik hem niet eens. :)
Jan December 1st, 2004, 10:35 PM mwa, best leuk
In principe heb ik nix tegen retro. Mits het niet al te pontificaal aanwezig
Vind het niet echt een geslaagd ontwerp, maar ik geef het nog ff een kans
leuk gebouw, maar...
ik vind 'm ook niet zo verkeerd
Ik vind hem ook zeker niet verkeerd alhoewel...
Zo heel erg slecht vind ik hem niet eens
Lekker ambitieus bezig jongens. Met een rapport vol met 6'en krijg je immers ook je diploma. ... :ohno:
[Kees] December 1st, 2004, 10:49 PM Jans standpunt begint me duidelijk te worden.
botje December 1st, 2004, 11:28 PM Jammer dat het geen witte gevel heeft :)
Hoogholland December 1st, 2004, 11:35 PM @ jan, de toren zelf vind ik er best goed uitzien, alleen niet op die plaats. Retro hoeft niet lelijk te zijn naar mijn mening, als het maar op de gepastte plaats komt. In Rotterdam pas deze stijl niet, in Den-Haag vind ik het daarentegen juist wel goed passen.
Ace December 2nd, 2004, 12:27 AM Komop Klerks,
We krijgen zoveel moois. Ga jij je eigen druk maken om, naar jouw mening iets van minder kwalitatief niveau, op een locatie, welke slechts een verlengstuk van de Rotterdamse skyline is?!
Als ze dit ontwerp, maar dan 200m hoog hadden gehad, dan was het ook niet goed geweest. Wees gewoon blij dat ze dat dus niet doen.
Je praat over kwalitatieve skylineverbreding richting het Oosten, terwijl men het centrum nog niet eens kan voorzien van Coolsingeltoren, Corsotoren en Jungerhanstoren.
Hed Kandi December 2nd, 2004, 12:30 AM Ik zeg wacht tot hij er staat ik ga er van uit dat hij erg mooi word op die locatie
harriel December 2nd, 2004, 12:56 AM Wanneer wordt die lelijke "Verlengde Willemsbrug" eens afgebroken? Het vormt een enorme barriere voor de ontwikkeling van het gebied. De verkeersstromen zijn minimaal. Weg ermee.
Bibelo December 2nd, 2004, 01:30 AM ik deel de Rotterdamse ambitie ook helemaal niet, niet die van 'strak, modern & flashy'. Ik ben tegen een enorme torenvoorraad waar glas en staal de boventoon voeren.
Maar bedoel je nu eigenlijk uiterlijk of hoogte wanneer je over ambitieloosheid praat?
Stratosphere 2020 December 2nd, 2004, 02:26 AM leuk schets
Awais December 2nd, 2004, 11:30 AM Hij lijkt een beetje op de toren van de Laurenskerk, ontworpen 1300.
Gerard December 2nd, 2004, 11:40 AM Hij doet mij een beetje denken aan de GEB toren op rochussenstraat. En die is in de jaren 30 gebouwd. Moet het nog even laten inwerken maar niet ineens enthousiast maar ik brand hem ook nog niet af.
Van mij hoeven ook niet alle torens van spiegelend glas te zijn. Maar of dit dan het goede alternatief is weet ik ook niet.
Skyscrapercitizen December 2nd, 2004, 01:10 PM Weer retro...
Q. December 2nd, 2004, 02:34 PM Lekker ambitieus bezig jongens. Met een rapport vol met 6'en krijg je immers ook je diploma. ... :ohno:
Ik ben niet anders gewend en een zes is al hoog voor mijn doen. ;)
Yoda66 December 2nd, 2004, 02:35 PM ......en yoda vind m weer prachtig!
maareh..op dat getekende plaatje lijkt ie wat verhoudingen nogal op de rembrandt toren in amsterdam.
Die nieuwe toren wordt toch maar 70 meter?
(de foto impressie is wat dat betreft volgens mij ook een stuk "platter")
Dan lijkt me dus de vergelijking met die kollhof toren in den haag meer op z'n plaats.... en als die hoogte breedte verhoudingen idd. zo zijn dan vind ik m verschrikkelijk.
Q. December 2nd, 2004, 02:36 PM Trouwens, ik denk dat een beetje afwisseling helemaal geen kwaad kan in de skyline. Dat geeft een lekker rommeltje. Weet je, ik vind het best een 7.5 zo op het eerste gezicht. En dat is een mooi cijfer.
Skyscrapercitizen December 2nd, 2004, 03:18 PM Afwisseling is goed voor de skyline ja. Dat is telkens het argument van sommigen als er weer een retroontwerp bij komt. Leg mij maar eens uit wat die afwisseling dan is als er alleen nog maar retrotorens worden gebouwd...
vinman December 2nd, 2004, 03:18 PM ik deel de Rotterdamse ambitie ook helemaal niet, niet die van 'strak, modern & flashy'. Ik ben tegen een enorme torenvoorraad waar glas en staal de boventoon voeren.
Op dit moment heb ik meer de indruk dat retro-stijlen steeds meer de boventoon gaan voeren. Maar ja, het is maar waar je van houd.
Skyscrapercitizen December 2nd, 2004, 03:19 PM Ach ja, retro geeft zo'n lekker veilig gevoel...
:puke:
de flatneuroot December 2nd, 2004, 03:39 PM Nee, hé #@$%&%#@
Kunnen we niet een anti-retrobeweging in het leven roepen voor Rotterdam. Ik word het een beetje zat zulke ontwerpen en probeersels.
Stratosphere 2020 December 2nd, 2004, 03:50 PM Afwisseling is goed voor de skyline ja. Dat is telkens het argument van sommigen als er weer een retroontwerp bij komt. Leg mij maar eens uit wat die afwisseling dan is als er alleen nog maar retrotorens worden gebouwd...
Nou de prominente torens van Rotterdam zijn niet uit Retro gebouwd. Je moet alleen de Weena langs en je ziet geen retro toren.
Awais December 2nd, 2004, 03:57 PM Alhoewel er eigenlijk deze schets nog niets zegt over de daadwerkelijke kwaliteit.
Kijk, die E&Y zag er ook niet uit met die mintgroene renderings, maar uiteindelijk met het donkerblauw is hij best mooie geworden.
Zo ook deze, in vorm is deze vrij traditioneel, maar staat stevig in zijn voeten. Dat is wat hij uitstraalt. Materiaal is het belangrijkste, want als er voor deze kwalitatief goede natuursteen voor de gevels wordt gebruikt, dan kan hij nog eens heel mooi zijn.
Ik vind al die stompe anti-retro reacties een klein beetje voorbarig.
dirkholtkamp December 2nd, 2004, 04:27 PM Wat mij betreft bouwen ze gewoon een kopie van het Witte Huis op deze lokatie, alleen dan een metertje of 100 hoog. Dat is ook een beetje retro alleen dan mooier...
Jan December 2nd, 2004, 04:56 PM Als ze dit ontwerp, maar dan 200m hoog hadden gehad, dan was het ook niet goed geweest. Wees gewoon blij dat ze dat dus niet doen.
Ik begrijp dat jij dus happy bent dat de Rotterdam er als zodanig komt omdat die ook 300 meter hoog had kunnen zijn?
Doet me denken aan de Laurenskerk (Awais), GEB toren (GerardB), Rembrandttoren (Yoda)
Welkom in Rotterdan anno 2004 heren, Bijna 2005 al weer.
Raar ook dat er geconcludeerd wordt dat als je dit niet mooi vind je dus wilt dat alles van glas en beton moet zijn. Het gaat hier niet om of dit gebouw mooi of lelijk is, of dat retro goed of slecht is (er bestaat ook goede retro!), maar dat in dit soort ontwerpen nogal weinig ambitie en legitimatie zit om iets te verbeelden van a.) de plek waar het staat, b.) de stad waar het staat, c.) de tijd waarin het is gebouwd. Dit had overal kunnen staan, en dat vindt ik voor zo'n bijzondere locatie van een treurig makende ambitieloosheid. Verder vind ik dit soort ontwerpen (dat ding naast de Willemsbrug is er ook zo een) vooral veilig en dus saai, maar daar gaat het hier niet over. Gelukkig schijnt het project van Rob Ligtvoet van Kraaijvanger er tegenover goed op koers te liggen.
Skyscrapercitizen December 2nd, 2004, 05:05 PM Los van of het mooi of lelijk is, vind ik het inderdaad ook vooral saai. Een lekker wijf kan ook erg saai zijn. Dat is dan leuk voor een paar keer maar na een tijdje heb je er toch genoeg van...
:cheers:
Dat laatste klinkt als goed nieuws. :)
Ace December 2nd, 2004, 11:31 PM @Klerks,
Dit staat los van 'De Rotterdam'.
Ik denk ook dat het geen gemakkelijke opgave is om iets van jouw eisen te realiseren, uitgerekend op deze plek, tussen allemaal historische bebouwing. Als iets moderns wordt, zal het niet goed zijn. Dan past het weer niet in de omgeving. Het contrast wordt te groot. Gaan ze het in dezelfde stijl als de omliggende bebouwing (Retro dus)doen, dan zal het naar alle waarschijnlijkheid ook niet goed zijn.
Het is moeilijk omdat dit één van de weinige historische plekken is in Rotterdam, welke bij het bombardement 'intact' is gebleven. Elke vorm van bebouwing zal de authenciteit van deze locatie aantasten. Ik denk dat de plek het er, bij wijze van spreken, nog het beste vanaf komt met een plein, bankjes & fontein.
Als jij met een voorbeeld weet van hoe het wèl zou kunnen, dan zou ik graag een plaatje willen zien.
Capzilla December 3rd, 2004, 05:45 AM Jan, ambitie moet er zijn maar we weten allemaal dat er op deze plek vanwege de spoortunnel niet al te hoog gebouwd kan worden. De ambitie op deze plek zal voornamelijk moeten komen uit een poging tot een betere aansluiting tussen de Oude Haven, Blaak en het Wijnhaveneiland.
Als we het over gemiste kansen moeten hebben, liggen die voor mij eerder bij projecten als Alsop's CS, de Maastoren en inderdaad de Coolsingeltoren (waar ik eigenlijk geen rekening meer mee hou, liever een keer positief verrast worden dan eindeloos wachten). Voor mij is dit gebouw ook niet veel meer dan "ach, we hadden zoiets nog niet echt", maar ik dacht dat we het er al lang over eens waren dat er geen ambitie (meer) is voor dit stuk stad, daar past toch geen verbasing meer bij! :(
wc eend December 3rd, 2004, 02:31 PM Behalve dat de historische bebouwing die hier intact gebleven is, is naar mijn mening ook 'het bombardement' intact gebleven. Nog steeds ziet het eruit als een vreemde open vlakte die er niet hoort te zijn, alsof er net iets gesloopt is.
Misschien is 'niets bouwen' helemaal niet zo'n slecht idee, maar dan moet er wel voor een goede aankleding gezorgd worden. Het moet er niet uit zien als een te grote berm van de Verlengde Willemsbrug.
Van mij mogen ze beginnen met een mooie muurschildering op die vreemde kale gevel.
Denoordrotterdammer December 3rd, 2004, 02:55 PM Eigenlijk moet men aan dat hele gebied en de burgermeester van Waalsenweg doen.
Want die kubeswoningen:S ppppppfffff en het potlood en verder oostplein. Echt om je dood aan te ergeren.
CborG December 3rd, 2004, 02:56 PM Er staat daar toch al wat op de muur? wel een 1 of andere onsamenhangende zin, dat wel..
Maar het is idd een kale vlakte, je ziet nog net niet van die struikjes voorbij rollen:)
Brik December 7th, 2004, 10:13 AM Een prachtig plan, ook al is het een cliche. Het straalt rijkdom en zelfvertrouwen uit. Een binnenstad hoort zelfvertrouwen uit te stralen.
En eindelijk weer eens een torenpunt.
Ace December 7th, 2004, 05:54 PM We kunnen ook een megalichtreclamewand van die kale wand maken. Staat ook superstedelijk.
Rotterdam A December 8th, 2004, 12:17 PM Lelijk pokke ontwerp. Het eerste ontwerp met de trapgewijze ophoging was veel beter. Ook lekker smal en aan elkaar geplakt zoals de oude klassieke panden. Helemaal vol maken. Dat lege stukje grond is gewoon zo lelijk.
Scarlet Bee December 8th, 2004, 02:54 PM Juist!
@Ace:
'Elke vorm van bebouwing zal de authenciteit van deze locatie aantasten. (...) Als jij met een voorbeeld weet van hoe het wèl zou kunnen, dan zou ik graag een plaatje willen zien.
Bebouwing binnen historische context is wel degelijk mogelijk en geeft zelfs een meerwaarde aan het gebied, omdat het nu kaal is. Als je, zoals het eerste ontwerp, simpelweg de korrelgrootte (breedte gevel, lengte kavel) en het ritme van de historische bebouwing ernaast overneemt, dan heb je al een hele duidelijke richtlijn, die herkenning oproept. Ik vind de materialisering en de nokhoogte dan al veel minder belangrijk, dus je hebt wel een grote ontwerpvrijheid.
Retro = het oproepen van historische elementen uit grote / roemruchte steden en gebouwen. Retro sluit dus bijna per definitie níet aan op het in WO2 platgebombardeerde R'dam, althans niet op historisch gevoelige plaatsen.
vinman December 8th, 2004, 03:29 PM Als ze de retro willen laten lijken op de bebouwing die er voor de oorlog stond, moet je ook niet in de hoogte bouwen.
Scarlet Bee December 8th, 2004, 04:11 PM Wat er voor de oorlog stond weet je als voorbijganger niet, wél kan je zien wat er naast staat.
Er zijn trouwens genoeg projecten die oud en nieuw met een historische context aaneenrijgen. Ik heb er maar een paar over de locatie heengelegd, van o.a. het Louvre, MVRDV, Mecanoo, United Architects en Zaha Hadid.
http://home.filternet.nl/~fn009072/wijnhaeve.jpg
Brik December 9th, 2004, 10:14 AM Ik heb me jaren geleden sterk gemaakt voor de herbouw van het vooroorlogse Plan C (wat overigens toen ook al op de nominatie van sloop stond). Een mix van oud en modern vind ik toch het beste.
Jan December 9th, 2004, 10:19 AM @ Scarlet Bee: mooi gedaan. :)
Gerard December 9th, 2004, 12:08 PM Of je moet compleet vernieuwend zijn hier of inderdaa dan echt oude bebouwing terughalen. Nu zit het er halfbakken tussenin en dreigt het net niets te worden.
Dus of plan C oude stijl daar herbouwen of iets in de stijl van het plaatje van Scarlet Bee. (ziet er geinig uit)
wc eend December 9th, 2004, 12:16 PM Weet iemand wat daar voor de oorlog stond?
Plan C? Hoe zag dat eruit dan?
Gerard December 9th, 2004, 01:03 PM http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/mosseltrapluchtview.jpg
Het gebouw hier links is het oude plan c. Stond niet exact op die plek maar dicht genoeg in de buurt.
Dit is hoe het er voor de oorlog daar uit zag.
http://www.engelfriet.net/Alie/Gastenboek/oudehavenmetwittehuisro.jpg
Kees December 9th, 2004, 01:23 PM vroeger was mooi, maar komt niet terug.
Dit project wordt door velen te negatief beoordeeld. De combinatie met KPN-Botersloot, Markthal en SOHO levert, voor zover ik me het totaalplaatje voor kan stellen, iets moois op. Cruciaal voor het totaalbeeld zal de locatie ten noorden van Wijnhaeve worden. Dat gaat werkelijk de verbinding maken tussen binnenrotte en oude haven. Er moeten snel realistische impressies komen van het hele gebied. Wie weet pas ik mijn mening dan nog aan.
vinman December 9th, 2004, 04:26 PM Ja.........Vroeger.........
Kees December 13th, 2004, 07:14 AM bron: bds - rotterdam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Bestuurlijke Informatie, Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Fysieke Infrastructuur en Verkeer, 2004, kwartaal 4, Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 14 december 2004, Doorlopende lijst van ingekomen stukken d.d. 14 december 2004, Verslag vergadering commissie Welstand en Monumenten d.d. 10 november 2004)
VOORBESPREKING 13:00
Wijnhaven (punt 7.9)
Dirk van Peijpe (stedenbouwkundige/dS+V) geeft de stand van zaken aan t.a.v. het stedenbouwkundig plan van KOW. Het plan is inmiddels aangepast. dS+V staat nog niet geheel achter het laatste plan, maar Van Peijpe geeft aan dat er sprake is van een betere ruimtelijke afstemming, ook met de plannen voor het braakliggende deel aan de westzijde van de Verlengde Willemsbrug. Sturing vindt plaats d.m.v. het bestemmingsplan.
Van Peijpe geeft aan dat dS+V en concept voorstaat waarbij de Oude Haven wordt ‘afgebouwd’ met een plein met bomen, omringd door horeca en wellicht een hotel, aan het water. De stedenbouwkundige heeft moeite met een recent idee van de ontwikkelaar om de helft van het plein ca. 1.35 meter te verhogen t.b.v. een halfondergrondse parkeergarage. Het plein wordt daarmee opgedeeld in twee stukken. De vraag is of de praktische bruikbaarheid van het plein daarmee niet verloren gaat en
Wijnhaven 25 17:10
omschrijving: oprichten van een woontoren met parkeervoorziening
ontwerp: KOW Architecten
dossier: 2004/5714/10
toelichting/discussie:
Toelichting secretariaat
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: centrumgebied, bijzonder
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van 1 september 2004
Bestemmingsplaninfo niet beschikbaar.
Toelichting op de context en het gebouwontwerp
De ontwerper licht het plan toe a.h.v. de ingediende tekeningen, 3d beelden en een maquette.
Het plan maakt deel uit van een gebiedsontwikkeling rond de Verlengde Willemsbrug. De ontwerper gaat kort in op zijn gewijzigd stedenbouwkundig plan voor de oostzijde van de Verlengde Willemsbrug. Uitgangspunt is het ‘ afmaken’ van de bestaande structuur van de Oude Haven. Elementen vormen een blok dat aansluit op het bestaande blok met karakteristieke lamellenbalkons van Piet Blom, een toren op de zuid-westhoek van het terrein met een lagere aansluiting richting de herbouwde historische panden en Het Witte Huis en een sluitstuk tussen het eerstgenoemde blok en de toren.
De ontwerper verwijst met het ontwerp van met name de toren naar diverse bestaande bouwstijlen, welke uit historisch oogpunt wellicht onverenigbaar lijken, maar naar zijn mening wel degelijk een geslaagde en op deze plek passende combinatie kunnen opleveren. De ontwerper zou derhalve niet graag zien dat de commissie met het plan afrekent op grond van stijlvervalsing en pleit voor een open benadering. :)
Reactie commissie
De commissie kan zich slechts deels in het plan vinden.
De commissie meent dat het stedenbouwkundig plan meer overzichtelijk van opzet is geworden. maar nog niet overtuigt. Het bestaat naar de mening van de commissie toch nog te veel uit fragmenten (in de discussie knipsels genoemd), terwijl de context en het programma alle aanleiding geven voor meer eenvoud en helderheid. Zo ontstaan door de vele verspringingen in rooilijnen en doorgangen onduidelijke buitenruimtes die tot onaangename hoeken verworden. De commissie vraagt aandacht voor het grote plein dat deels omhoog dreigt te komen door een eronder geplande parkeergarage. De commissie heeft begrip voor de aanleiding, maar pleit ervoor dat wordt voorkomen dat het plein wordt opgedeeld in twee ontkoppelde helften. Hiermee zou een belangrijke kans voor het plan blijven liggen. De commissie vraagt aandacht voor het tussenstuk (stadswoningen en horeca) tussen de toren en het geplande blok aan de noord- westzijde van het terrein. De commissie meent dat het woningtype en de uitwerking ervan niet geschikt zijn voor een dergelijke locatie.
T.a.v. voorliggend plan voor een toren met onderbouw: Een duidelijke keuze ontbreekt: is de toren een onderdeel van de strook met oude bebouwing en het Witte Huis, of moet zij worden opgevat als een autonoom en zelfstandig geplaatst element. De commissie vraagt zich, in vervolg op het bovenstaande, af waarom de toren op de grond staat en niet op een sokkel aansluitend op de er naastgelegen bebouwing en de door de ontwerper geïntroduceerde laagbouw. Zo kan de door de ontwerper gewenste hoekverdraaiing van de toren gehandhaafd worden zonder dat deze tot een zigzaggende rooilijn leidt. Ook vraagt de commissie aandacht voor de verhouding en proporties van de toren t.o.v. gebouw De Willemswerf. De vorm van de toren verwijst naar het Rockefeller Center in New York. Aangezien de toren niet hoger is dan 70 meter ziet de commissie een storend Madurodam-effect ontstaan, zeker ook in relatie tot het gebouw De Willemswerf en de dichtbij staande heel andere, hogere torens op het Wijnhaveneiland.
De commissie meent dat de ingeslagen weg t.o.v. het vorige stedenbouwkundig voorstel perspectieven biedt en spoort de ontwerper aan nog een flinke slag te maken.
De commissie heeft moeite met de gekozen bouwstijl, mede in relatie toto de gekozen woningtypes en locatie van de ‘buitenruimtes’ daarvan (transparante hoeken). Zij is niet tegen een combinatie of een collage van bouwstijlen als thema, mits daar een sprekend geheel uit voortkomt.
De commissie signaleert dat de gekozen vormentaal afwijkt van die in de omgeving en in strijd is met de criteria van de Koepelnota Welstand Rotterdam. Dit betekent niet automatisch dat het plan negatief wordt beoordeeld, maar wel dat het aan de ontwerper is om aan te tonen dat deze specifieke uitzondering hier op zijn plek is.
=============
conclusies: er wordt ook al iets gedaan met de noordwesthoek van het braakliggende terrein
lees ik tussen de regels door een pleidooi voor "hoger" (ivm SOHO & Wijnhavenpunt)?
graag ook hier 3d beelden en maquettes posten!
Jan December 13th, 2004, 08:05 AM Het gebouw hier links is het oude plan c. Stond niet exact op die plek maar dicht genoeg in de buurt.
Plan C was een winkelcentrum wat nu op de plaats staat van de Kubuswoningen met daar onderin café Plan C. Overigens stond het gebouw eind jaren dertig in de planning om gesloopt te worden, maar dat hoefde op een gegeven moment niet meer.
De vorm van de toren verwijst naar het Rockefeller Center in New York.
Wat een lariekoek.
Stratosphere 2020 December 13th, 2004, 08:19 AM http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/mosseltrapluchtview.jpg
Het gebouw hier links is het oude plan c. Stond niet exact op die plek maar dicht genoeg in de buurt.
Dit is hoe het er voor de oorlog daar uit zag.
http://www.engelfriet.net/Alie/Gastenboek/oudehavenmetwittehuisro.jpg
Vroeger leek Rotterdam zelfs mooier dan oud Amsterdam nu. :runaway:
Q. December 13th, 2004, 10:07 AM Mooi, we komen weer op mijn favoriete onderwerp: het Rotterdam van voor de oorlog. :)
Skyscrapercitizen December 13th, 2004, 10:52 AM Het lijkt erop dat ze bij dS+V ook niet zo zitten te wachten op dit ontwerp. De woorden 'madurodam effect' zeggen genoeg.
Het lijkt erop dat de achitect zijn eigen kunstje wil uitvoeren en de argumenten om dat in te passen in de omgeving erbij zoekt, in plaats van andersom. Dat is jammer, want ook met het specifiek de lokatie erbij betrekken kan je nog heel veel van jezelf toepassen en uiteindelijk met iets veel beters komen.
Kees December 14th, 2004, 01:55 PM De vorm van de toren verwijst naar het Rockefeller Center in New York.
Wat een lariekoek.
komt door die ijsbaan, vergissen is menselijk :laugh:
Marin December 20th, 2004, 11:34 AM NS Vastgoed ontwikkelt Wijnhaeve
ROTTERDAM - NS Vastgoed zegt 200 aanmeldingen te hebben ontvangen voor Wijnhaeve, een project met 80 appartementen aan de Wijnhaven in Rotterdam. In hetzelfde gebied, aan de zijde van de Blaak ontwikkelt NS Vastgoed ook 4000 m2 kantoorruimte en een hotel met 110 kamers. Blauwhoed is hier verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een kantoortoren met 14.000 m2 kantoorruimte. De meeste woningen in Wijnhaeve bevinden zich in de prijscategorie van ongeveer € 245.000 tot € 550.000.
De woontoren zal worden gerealiseerd aan de Wijnhaven, nabij het Witte Huis en in de directe nabijheid van de Oude Haven, de Blaak en de Verlengde Willemsbrug. De verkoop start naar verwachting in de eerste helft van 2005. De bouw start in 2005 en Wijnhaeve zal naar verwachting in 2007 gereed zijn. Het voorlopig ontwerp is kort geleden afgerond. De woontoren wordt 70 meter hoog.
Datum: 20-12-2004
Awais December 20th, 2004, 12:04 PM Die 200 aanmeldingen, zijn dat niet gewoon SSC-forummers die op de hoogte gehouden willen worden?
rotterdammer December 20th, 2004, 12:44 PM Die 200 aanmeldingen, zijn dat niet gewoon SSC-forummers die op de hoogte gehouden willen worden?
Ssssssssssttttttttttt!!!!!!!!!!!!!! ;)
Skyscrapercitizen December 20th, 2004, 02:14 PM Zozo, 200 aanmeldingen is niet mis. Waarschijnlijk zitten hier wel veel mensen bij die zich op meerdere projecten orienteren, waaronder deze. Maar als 15% serieus hier wil wonen dan kunnen ze zo gaan bouwen!
Aan de noordkant komt dus een kantoortoren van 14.000 m2 (is ongeveer Wilhelminatoren qua opp.). En ook nog een hotel met 4000m2 kantoorruimte! Dat is een flink programma!
En deze kunnen we dus ook al in 2005 UC verwachten! :banana:
harriel December 20th, 2004, 11:59 PM Ik begrijp nog steeds niet waar om die lelijke Verlengde Willemsbrug niet wordt afgebroken.
1 De weg is niet echt druk;
2 De weg is veel te breed voor het verkeersaanbod (landingsbaan);
3 De weg belemmert de ontwikkeling van het gehele gebied;
Ik denk dat er nog wel een aantal redenen te bedenken zijn waarom die weg weg moet. Als je door het gebied loopt vormt die weg steeds een hele grote barrière en zorgt ervoor dat de gebieden "oude haven" en "waterstad" nooit meer een eenheid met elkaar zullen vormen. Die weg moet gewoon weg!
Gyz December 21st, 2004, 12:16 AM Ik begrijp nog steeds niet waar om die lelijke Verlengde Willemsbrug niet wordt afgebroken.
1 De weg is niet echt druk;
2 De weg is veel te breed voor het verkeersaanbod (landingsbaan);
3 De weg belemmert de ontwikkeling van het gehele gebied;
Ik denk dat er nog wel een aantal redenen te bedenken zijn waarom die weg weg moet. Als je door het gebied loopt vormt die weg steeds een hele grote barrière en zorgt ervoor dat de gebieden "oude haven" en "waterstad" nooit meer een eenheid met elkaar zullen vormen. Die weg moet gewoon weg!
het is idd een onding maar wel de enige fatsoenlijke verbinding tussen de Boompjes en Blaak in het gebied tussen Oostplein en Leuvehaven ... ze mogen hem wel wat smaller maken want sinds de Erasmusbrug er ligt komt er idd niet meer zo veel verkeer overheen als voorheen.
harriel December 21st, 2004, 12:28 AM @Gyz
Als je van de Blaak komt kun je alleen maar de brug over! Dus niet de Boompjes op. Tenzij je verkeersovertredingen maakt.
Als je van de Boompjes komt kun je nooit naar de Blaak! Tenzij je verkeersovertredingen maakt.
Vanuit Zuid kun je naar Blaak en Boompjes (links en rechts). En dus verder naar Oostplein. Dit is dan ook de enige zinnige verbinding. Maar dat kan ook op een andere manier. Die eigenlijk ook veel logischer is.
Kees December 24th, 2004, 10:20 AM gescanned uit de Havenloods van gisteravond:
http://picserver.mirror.twistspace.com/img.php?/E4B52XP71X4T/S0177D26042P/JPEG/1103879072//k3qo
Jan December 24th, 2004, 10:42 AM http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3226.jpg
16e verdieping
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3227.jpg
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.03/3228.jpg
JB-mobile December 24th, 2004, 10:53 AM Afgaande op deze (nog redelijk vage) impressies lijkt het dat het gebouw vrij goed aansluit bij de bestaande oude bebouwing. Daar staat tegenover dat als het inderdaad een goudkleurig gebouw wordt, ik het juist een wanstaltig gedrocht ga vinden. En on-Rotterdams.
Jan December 24th, 2004, 11:03 AM Volgens mij hebben ze qua gevel goed gekeken naar het idee van de Wijnhavenpunt. Wat je op de eerste niet goed ziet en op de derde wel is dat de oriëntatie van de toren op de Nieuwe Maas komt, en niet op de Wijnhaven waardoor die gedraaid in z'n directe omgeving komt te staan. Ik had nog even de hoop dat de plattegrond een parallellogram zou zijn, maar daar ziet het er niet naar uit. Op het onderste plaatje zie je dat rechts van de toren een invulling is gemaakt voor het koppelstuk langs de Verlengde Willemsbrug. Ik mag toch niet hopen dat dat 'm wordt. Back to the 80's!
Rotterdam A December 24th, 2004, 11:27 AM Maar dit valt toch wel mee, als je dat zo ziet. Wat hebben mensen die geen van de genoemde plannen mooi vinden dan in gedachte? Iets ronds, retro 18de eeuw, ieis standaard van deze tijd, iets dat helemaal uit glas en metaal bestaat, een pyramide of cilindervorm?? Vertel uw plannen.
Per December 24th, 2004, 11:28 AM Retro is ie wel maar slecht kan ik hem toch niet noemen, en hij heeft een mooie verticale lijn. En qua kleur, daar valt weinig over te zeggen. Wijnhavenpunt zou eerst geblokt worden en wordt nu gelukkig rood, de Coopvaert leek eerst wel groen te worden en is godzijdank zandkleurig geworden.
Jan December 24th, 2004, 12:13 PM Wat hebben mensen die geen van de genoemde plannen mooi vinden dan in gedachte? Iets ronds, retro 18de eeuw, ieis standaard van deze tijd, iets dat helemaal uit glas en metaal bestaat, een pyramide of cilindervorm?? Vertel uw plannen.
Niks is in principe mooi of lelijk, dus dat antwoord krijg je niet. Vooral niet als het alleen om materiaal of vorm gaat. Ook retro kan geslaagd zijn, zoals de herbouwde panden aan het Oostplein of het oude kantoorpand van World Online tegenover Vopak. Of ik iets geslaagd vind of niet hangt mede af van de plek, de omgeving, verantwoording en ambitie.
Gerard December 24th, 2004, 01:04 PM Wat positief is, is dat iedere keer dat er een nieuwe impressie komt mijn mening ten positieve bijgesteld wordt. Ben nog geen fan maar zeker niet tegen.
Mijn alternatief zou een herbouw in oude stijl zijn maar dat zal zeker hier niet altijd in goede aarde valllen. Maak een stukje oud Rotterdam er van. Met leuke smalle straten en gebouwen die er vroeger ook waren. Niet het stratenplan herbouwen maar een fantasie Rotterdam herstel als eerbetoon aan Rotterdam van voor de oorlog. (ik ben een sentimentele zak ja).
En hoe langer ik over dat idee schrijf hoe meer ik vind dat ze dat moeten gaan doen eigenlijk.
Jan December 24th, 2004, 01:23 PM Maak een stukje oud Rotterdam er van. Met leuke smalle straten en gebouwen die er vroeger ook waren.
Ga naar Oud Delfshaven.
dirkholtkamp December 24th, 2004, 01:30 PM Ik vind deze laatste impressies ook niet lelijk en het idee van GerardB zou ik geen verkeerd alternatief vinden. EChter zou dit laatste wellicht beter op zijn plek zijn Rond de Laurenskerk; dat gebied kan wel een stukje intmiteit gebruiken.
CborG December 24th, 2004, 01:31 PM Het topje, met die grote glazen ramen(?) ziet er wel veelbelovend uit.
Q. December 24th, 2004, 01:55 PM Hij is op die laatste impressie gedraaid lijkt het wel, op de eerste staat ie in de lijn van het Witte Huis en de koopmanshuizen, maar in de laatste staat ie daar een kwartslag gedraaid op. Vaag.
Gerard December 24th, 2004, 02:02 PM Ga naar Oud Delfshaven.
Maar daar hebben ze aan het einde van de haven alles weer verziekt met de nieuwbouw die daar staat. En het is buiten het centrum.
En Een stukje oud Rotterdam rond de Laurenskerk leek me ook altijd wel wat maar daar is het nu al te laat voor denk ik met de plannen en bouwprojecten die al gestart zijn.
Dat ie een slag gedraait zou komen was al duidelijk uit het stukje van de welstand. Hoe precies was me nog niet duidelijk. Nu wel.
HighinParis December 24th, 2004, 02:35 PM Ik vind het wel interessant... en vooralsnog is het slechts een impressie. Hoeveel verdiepingen tellen we? 30? Dus hij wordt ong. 100 meter? Klopt dat?
Q. December 24th, 2004, 03:30 PM Maar ze kunnen daar toch niet hoger dan 70 m door de tunnel?
Awais December 24th, 2004, 04:05 PM in de krant stond trouwens dat deze wordt opgetrokken uit bruine bakstenen.
vinman December 24th, 2004, 08:27 PM Ooh, dat is zeer goed nieuws, als we de krant mogen geloven. Dan is het project geslaagd! Voor mij dan. Alleen die 'overgangs' woningen moet de architect nog bijwerken.
Ace December 24th, 2004, 08:34 PM Mocht dit het definitieve ontwerp worden, dan heeft 't c'ker mijn zegen :okay:
Ik kan me niet een ontwerp voorstellen, welke beter aan zal sluiten bij de huidige bebouwing.
Dr. Dubai December 24th, 2004, 08:39 PM 30 verdiepingen, dat kunnen dan toch geen 70 meters zijn. dat moet meer zijn en dat vind ik helemaal niet erg:)
Dennis December 24th, 2004, 09:06 PM Ziet er echt geweldig uit :applause:, hopelijk verzieken ze het niet door een superlelijke gevel eraan te plakken (al la Kollhoff). Met van die felle kleurtjes
julesstoop December 25th, 2004, 12:00 AM 30 verdiepingen, dat kunnen dan toch geen 70 meters zijn. dat moet meer zijn en dat vind ik helemaal niet erg:)
Ik tel er een stuk of vijfentwintig + een piemeltje van een meter of 15.
Dennis December 25th, 2004, 12:07 AM ongeveer 100m met de 'mast' dus. Superb :)
btw ik had deze zelf nog niet gezien ;)
www.wijnhaeve.nl
The Messiah December 25th, 2004, 12:28 AM Leuk design, een soort mini ESB! Maar ik vind deze impressies nou niet echt duidelijk. Hopenlijk komen ze met wat duidelijkers.
6fran December 25th, 2004, 01:03 AM hmmm, lijkt erg op centrecourt in DH...!
Rotterdam December 25th, 2004, 08:03 AM Geweldig... Echt mijn smaak met die punt er bovenop. Tsjakkaaa!
mahavira December 25th, 2004, 02:05 PM ik vind het ook een mooi ontwerp!
EuroMaster December 25th, 2004, 02:18 PM ik tel ongeveer 26 verdiepingen..... met dat lampje op de top wordt ie zeker ook leuk in de nachtelijke skyline. verder vind ik masten super, maar ze moeten vooarel gebruikt worden bij de echte scrapers. dus geen platte daken bij hoge gebouwen, maar punten en masten, en lichtjes daarbovenin :)
hij heeft de potentie hoger te worden, het is een wannabe-scraper, en dat is de inzet! hoop alleen niet dat het weer zo'n log kollhof-gedrocht wordt...
Brik December 25th, 2004, 02:27 PM Een heel mooi gebouw, zal waarschijnlijk toeristen en dagjesmensen zeer behagen. Een beetje Amerikaans en Haags, maar, waarom zouden er in Rotterdam geen mooie gebouwen mogen staan.
de flatneuroot December 25th, 2004, 03:55 PM Een heel mooi gebouw, zal waarschijnlijk toeristen en dagjesmensen zeer behagen. Een beetje Amerikaans en Haags, maar, waarom zouden er in Rotterdam geen mooie gebouwen mogen staan.
Of er geen mooie gebouwen staan in Rotterdam en mooi of lelijk is nog steeds is persoonlijks :bash:
Of toeristen en dagjes mensen komen kijken naar iets wat slechts een goedkope kopie is van iets anders dat betwijfel ik. Verder word ik hier persoonlijk niet echt warm van. Oerlelijk vind ik hem niet echt maar ik had liever iets anders gezien.
Nexxd December 25th, 2004, 04:08 PM Mooi ontwerp! Ik vind hem ook mooi passen bij het Witte Huis.
Prologic December 25th, 2004, 07:33 PM 24-12
Niets te zien,maar later zit je hier eerste rang
http://home.kabelfoon.nl/~gkoning/2412WH.JPG
Dennis December 25th, 2004, 07:33 PM lekker uitzicht, werk je bij de Willemsverf?
Prologic December 25th, 2004, 07:42 PM @Dennis
Nope, vriend van mij wel,maar dan op de 8e ofzo. Some ben ik wat vroeger klaar met werken en ga ik ff koffie halen(slap excuus:) ) Dit is van de bovendste verdieping, de vookant kan je niet heen ivm met pasjes, dus dit zie je als je gelijk de lift uit stapt. en da's niet gek
harriel December 25th, 2004, 09:14 PM Mooie foto van het gebied. Foto laat ook zien dat die rare verlengde Willemsbrug het hele gebied eigenlijk kapot maakt: weg ermee!
Dennis December 26th, 2004, 10:54 PM Leuk skyline vullertje wordt ie
http://img93.exs.cx/img93/8409/dscf32637at.jpg
Gyz December 26th, 2004, 11:05 PM 24-12
Niets te zien,maar later zit je hier eerste rang
Hm, kunnen ze die verl. Willemsbrug niet gewoon boven die treintunnel leggen en op haar oude plek eens flink de hoogte ingaan?
Kees January 6th, 2005, 07:01 AM 't skelet van het bouwbord (Blaakzijde) staat er nog, maar 't bord zelf is er afgewaaid, gesloopt of verwijderd.
Winus January 6th, 2005, 11:08 AM hmmm, lijkt erg op centrecourt in DH...!
Precies mijn idee, en de Hts Toren in Enschede. Ze beginnen in herhaling te vallen bij KOW. :(
Desalniettemin een mooie toren hoor, alleen jammer dat er straks 3 in Nederland staan...
Q. January 6th, 2005, 11:12 AM Was deze wel eens van KOW?
Winus January 6th, 2005, 11:15 AM Als deze niet van KOW is, zijn het vuige KOW-stijl-jatters. :D
rotterdammer January 6th, 2005, 11:27 AM 30 verdiepingen, dat kunnen dan toch geen 70 meters zijn. dat moet meer zijn en dat vind ik helemaal niet erg:)
Misschien hebben ze voor een lichtere constructie (staal) gekozen, ik hoop het! :)
Jan January 6th, 2005, 01:26 PM KOW bevestigt dat die 70 meter wordt, zonder dat mastje erbij geteld.
Gambini January 6th, 2005, 03:54 PM Goed ontwerp, past precies op die plek, KOW levert overigens altijd wel hoogwaardige gebouwen op dus daar heb ik wel vertrouwen in. Verder idd jammer dan weer wel dat ie idd waarschijnlijk gaat lijken op het Centre Court (en de HTS toren, maar die lijkt ook weer op het Centre Court heh ;)). Centre Court is daarintegen wel erg mooi, dus geen problemen mee.
Trouwens, wat is DIT stukje Rotterdam LELIJK zeg, jezus...
Wisma January 6th, 2005, 06:27 PM Lelijk?
Het ligt braak....... :)
birg January 6th, 2005, 10:20 PM Toch mooi om te zien dat het aantal braakliggende plekken in het centrum van Rotterdam behoorlijk zeldzaam begint te worden.
Gambini January 7th, 2005, 01:22 AM Ik bedoel die ghettowijk daarachter natuurlijk met die gele kubussen en die afgrijselijke punttoren. En dan nog die flats etc. rechts... jakkes
Basshead January 7th, 2005, 10:49 AM @Gambini, volgens mij ben je daar nog nooit geweest... Een ghettowijk!?
Capzilla January 7th, 2005, 10:57 AM Om eerlijk te zijn moet ik toegeven dat de bebouwing aan de Burg. van Walsumweg en zelfs het merendeel aan de Haringvliet niet echt om naar huis te schrijven is. Maar zolang ik "locatietoeslag" in mijn huurberekening zie en boven de subsidiegrens zit zal ik het woord ghetto toch niet noemen. ;)
Jan January 7th, 2005, 10:59 AM Dat oostelijk deel van het Laurenskwartier is geen ghetto maar had inderdaad wel wat ambitieuzer gekund. Overigens ligt er nog wel een tennispark op het dak van het blok wat je op die foto naast het Potlood ziet staan, en dat zie je toch niet zo veel in het centrum van een stad. :)
vinman January 7th, 2005, 01:37 PM Trouwens, wat is DIT stukje Rotterdam LELIJK zeg, jezus...
Alleen wat er helemaal bijna onzichtbaar in het rechterhoekje staat is mooi :cheers:
EuroMaster January 7th, 2005, 01:45 PM die markt mag ook wel eens op de schop. die hal lijkt me wel gaaf die ze eerst gepland hadden. op straatniveau wat andere warmere tegels en bomen zouden meer sfeer brengen daaro, zoals ik ook al ergens anders aangaf.
wc eend January 7th, 2005, 03:20 PM Trouwens, wat is DIT stukje Rotterdam LELIJK zeg, jezus...
Nog altijd wel het stuk Rotterdam waar de meeste touristen op af komen (Kubuswoningen, Bibliotheek, Oude Haven)
Marin January 7th, 2005, 05:03 PM 07 januari 2005
http://home.planet.nl/~lesch003/Wijnhaeve_07012005.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Wijnhaeve_0701200502.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Wijnhaeve_0701200503.jpg
harriel January 7th, 2005, 05:11 PM Stuk bord weggewaaid?
Dr. Dubai January 7th, 2005, 07:57 PM actievoerders misschien, die deze toren te hoog vinden;)
Stratosphere 2020 January 8th, 2005, 05:21 AM Mooi ontwerp. Zeker een mooi locatie om te wonen.
Brik January 8th, 2005, 09:47 AM Ik zie twee heren huizen tussen de historische bebouwing en de toren. Ik smeek de Rotterdamse welstand daar iets moois van te laten maken. Het is een nummer 1 zichtlocatie.
wc eend January 8th, 2005, 11:55 AM Een positief punt is dat het ontwerp niet zo massief lijkt; er is veel glas te zien. Ik zit nog altijd springend te wachten op wat duidelijkere impressies.
Ace January 8th, 2005, 12:52 PM En als ze op de SOHO-locatie nou ook nog 'ns iets imposants neerzetten. Hebben we strakkies weer een hoogbouwcanyon d'rbij. Wel geil effect als je vanaf de Willemsbrug de stad inrijdt.
Marin January 11th, 2005, 07:05 PM 11 januari 2005
Update bouwbord..
http://home.planet.nl/~lesch003/Wijnhaeve_11012005.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Wijnhaeve_1101200503.jpg
Smart_j January 11th, 2005, 08:10 PM Ziet er een stuk beter uit dan wat er eerst de bedoeling was. Past veel beter in z'n omgeving. Well done!
Bijzonder is dat er in Eindhoven mensen zijn die denken dat dit plan het definitieve ontwerp zou zijn voor het project 'Nimbus', langs de ringweg-A2 van Eindhoven (zie portal Eindhoven).
ro2 January 12th, 2005, 08:59 AM Het begint al meer te lijken op New York-style jaren '30. Dat is een vooruitgang
Jan January 12th, 2005, 11:04 AM @ Smart-J: my bad, de ID nummers van deze projecten lijken nogal op elkaar. Ga het zo aanpassen.
Jantje January 12th, 2005, 11:11 AM Het begint al meer te lijken op New York-style jaren '30. Dat is een vooruitgang
't is maar wat je vooruitgang noemt. Ik had toch nog op iets spannenders gehoopt, maar helaas het ziet er naar uit dat ze dit echt gaan bouwen.
Jammer
Matthijs January 12th, 2005, 11:25 AM 't is maar wat je vooruitgang noemt. Ik had toch nog op iets spannenders gehoopt, maar helaas het ziet er naar uit dat ze dit echt gaan bouwen.
Jammer
Tja. Op zich is dit ontwerp niet superspannend, maar toch vind ik 't wel oke. Zoiets als dit heb je nog niet echt in Rotterdam, toch?
Juist afwisseling geeft wel iets spannends. Als je je stad helemaal volgooit met allemaal 'spannende' dingen kan het ook nog saai worden, aangezien veel spannende ontwerpen ook maar een trend volgen.
Jan January 12th, 2005, 11:44 AM Saai is inderdaad wel van toepassing hier. Niet alleen omdat zo’n beoordeling als 'wel oké’ natuurlijk erg saai is, maar jammer is ook dat er voor de twee laagbouwdelen van dit project hetzelfde gevelontwerp als dat van de toren is gebruikt. Het had mooi geweest als juist voor die twee onderdelen een heel ander design zou zijn gekozen. Het ontwerp was ook spannender geweest als gekozen was voor de parallellogram als hoofdvorm van de toren, en niet de rechthoek die het nu is.
Het is mij overigens een raadsel hoe je iets dat lijkt op de jaren dertig een vooruitgang kunt noemen.
Matthijs January 12th, 2005, 11:55 AM Het is mij overigens een raadsel hoe je iets dat lijkt op de jaren dertig een vooruitgang kunt noemen.
Die discussie hebben we al eens gehad.
Tja, retro is nu eenmaal in. Dat levert een stijl op waar je wel of niet van houdt.
Echter, om het nou per definitie af te keuren omdat het teruggrijpt op eerdere trends vind ik onzin. Het neoklassieke van de renaissance was ook retro, was dat per se slecht?
Uiteindelijk gaat het mij om het resultaat, en niet of het nou een geheel nieuwe stijl is of teruggrijpt op oude stijlen.
In de jaren vijftig, zestig, zeventig had ik bijvoorbeeld voor de meeste woonwijken liever gehad dat ze jaren twintig, dertig meer hadden gekopieerd in plaats van de wederopbouwtroep en bijlmerellende die nu veelal is gebouwd.
Belangrijk is dat het gewoon goed is, of de stijl dan nieuw of oud is maakt me niet uit. Hoe het er uitziet is een kwestie van smaak.
In Utrecht bijvoorbeeld hebben we volgens mij nog helemaal geen retro (midden)hoogbouw. Wmb mag er best wat komen (niet teveel natuurlijk).
Gerard January 12th, 2005, 12:02 PM Er staat wat nieuwe info op de site van wijnhaeve.nl (http://www.wijnhaeve.nl/ns_content.html)
Er staat een PDF met alle info. Heb daaruit even een stukje gehaald met leuke info. http://www.wijnhaeve.nl/Nieuwsbrieven/31122004.pdf
De nieuwe ontwikkeling
De bebouwing aan de zijde van de Blaak wordt carré-vormig, met een toren op de hoek met de Verlengde Willemsbrug. Hier wordt circa 18.000 m2 kantoorruimte – verdeeld over een toren en een lager gebouw – een hotel met ongeveer 110 kamers en een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd. Aan de kant van de Verlengde Willemsbrug komt tussen de kantoren en de woningen een verhoogde binnentuin. Aan de zijde van de Oude Haven, aan de Geldersekade, komt een sfeervol groen plein met restaurants.
De woontoren Wijnhaeve wordt naar boven toe trapsgewijs ranker. Ogenschijnlijk is de toren aan alle zijden gelijk. Toch zijn er kleine verschillen. Zo heeft de gevel aan de kant van de Maas, waar zich de woonkamers bevinden, het meeste glas. De andere gevels zijn wat meer gesloten. Het gebouw krijgt terugliggende kozijnen.
Stedenbouwkundige uitgangspunten
Het gebied rond de Oude Haven kent een aantal hoogteaccenten,
zoals het Witte Huis en het Potlood. Deze zeer herkenbare accenten werken als een icoon voor het gebied. Ook de nieuwe ontwikkeling wordt op de hoeken voorzien van hoogteaccenten. De hoek van de Verlengde Willemsbrug en de Wijnhaven is bestemd voor de circa 70 meter hoge woontoren Wijnhaeve, terwijl op de hoek van de Verlengde Willemsbrug en de Blaak een kantoortoren komt, eveneens met een hoogte van ongeveer 70 meter.
Aan de Wijnhaven bevinden zich het Witte Huis en de fraaie koopmanspanden.
Wijnhaeve heeft aan deze kant, naast de toren, een gedeelte laagbouw dat in hoogte aansluit op de koopmanspanden. De gevel van de laagbouw krijgt een verticale indeling waardoor er als het ware drie aparte panden ontstaan.
Ook een leuk plaatje die wat meer duidelijkheid geeft.
http://www.xs4all.nl/~bosch/010/plan.jpg
wc eend January 12th, 2005, 12:36 PM Deze kantoortoren (nr.6) noopt tot nieuwsgierigheid. Wat zou daarvan terechtkomen?
|
|