View Full Version : Amsterdam: Noord/Zuidlijn
Glacius June 19th, 2004, 06:56 PM Aangezien er op dit forum verschillende topics te vinden zijn waarin de Noord/Zuidlijn wordt besproken, dacht ik dat het misschien handig zou zijn om een centraal topic te starten over de aanleg van deze veelbesproken nieuwe metrolijn. Als de moderator het hier niet mee eens is of vindt dat dit topic in een ander subforum moet, dan mag 'ie weer dicht of verplaatst worden.
De Noord/Zuidlijn dus.
Het tracé:
http://ivv.asp4all.nl/live/bijlagen/noordzuidlijn/figuren/tracekaart_nov04.gif
De Noord/Zuidlijn is een 9,5 kilometer lange metrolijn. Hij begint bovengronds in Amsterdam-Noord, gaat onder het IJ en Centraal Station door en vervolgt zijn weg vanaf het natte Damrak met twee geboorde tunnels onder het Rokin, de Vijzelstraat, de Vijzelgracht, de Ferdinand Bolstraat en de Scheldestraat. Voor de RAI langs loopt de metrolijn nog ondergronds. De Noord/Zuidlijn komt weer boven de grond in de middenberm van de Ringweg A10 tussen station Europaplein en station Zuid/WTC. Bij station Zuid/WTC is dan het eindpunt van de nieuwe metrolijn. Het geboorde gedeelte is 3,8 kilometer lang. Het tracé is zo gekozen dat de tunnelboormachines het bestaande stratenpatroon volgen. Er hoeven dan ook vrijwel geen panden gesloopt te worden.
Het laatste nieuws...
Herplant bomen Europaplein
15 Juni 2004
In Stadsdeel ZuiderAmstel zullen bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn ongeveer 380 bomen in de directe omgeving van de RAI moeten verdwijnen. Het gaat om merendeels volwassen bomen, waarvan sommige met een leeftijd van 40 jaar.
Van de 380 bomen kunnen er 130 worden verplaatst naar een andere locatie. Vervangende locaties zijn onder meer ZuiderAmstel (Van Boshuizenstraat), IJburg (Joris Ivensplein), Heerlen en Maastricht. De overige 250 bomen zijn niet te verplaatsen. Hier moet nieuwe aanplant plaatsvinden. Het stadsdeel, daarin gesteund door de bomenconsulent van dRO, vindt dat gezien de bestaande bijzondere situatie de aanplant van zwaardere bomen van 10 à 15 jaar oud gerechtvaardigd is. Daarmee kan de omgeving van de RAI zijn huidige kwaliteit grotendeels behouden.
Definitieve afspraken tussen de partijen (Zuidas, ZuiderAmstel en Noord/Zuidlijn) kunnen pas gemaakt worden nadat er een inrichtingsplan voor het Europaplein en omgeving op tafel ligt. Dan is bekend welke bomen waar zullen worden geplant. Aan dit plan wordt momenteel gewerkt.
Handige links:
De 'officiële' website van de Noord/Zuidlijn (http://www.noordzuidlijn.nl)
Impressies van CIIID (http://www.ciiid.nl/projects/573-nzl.htm)
De kaart en geschiedenis van de Amsterdamse metro (http://www.urbanrail.net/eu/ams/amsterdm.htm)
Topic over de vernieuwing van Amsterdam Centraal (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=55587)
Topic over ongebruikte metrotunnels in Amsterdam (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=104642)
Cymen June 19th, 2004, 07:36 PM Ik ben het er wel mee eens, gewoon een blaat topic ipv de diverse die er nu zijn.
Hier komt de NoordZuid lijn overigens boven de grond bij de Zuid-as:
http://www.e-meel.demon.nl/img/DSC00007-station%20Rai.JPG
aswnl June 19th, 2004, 09:07 PM In de A10 is ter hoogte van de RAI al bij de aanleg rekening gehouden met een (stads)spoorlijn richting Boerenwetering. Dat kunstwerk ligt er dus al. De Noord-Zuidlijn moest opeens qua tracé veranderen via Ferdinand Bol en voor de RAI door. Gevolg: nieuw kunstwerk met de A10-zuid binnenring nodig, terwijl het kunstwerk uit 1978 onbenut blijft.
Dr. Dubai June 20th, 2004, 12:47 PM mooie pics!
trouwens, weet iemand nog wat over de A-tower? deze zou eerst 200 meter worden en zou worden gesitueerd ergens langs de noord-zuid lijn. inmiddels is die al weer 2 x verlaagd naar 100 meter. maar weet iemand nog of dit plan doorgaat?
CborG June 20th, 2004, 01:27 PM gaan ze bomen verhuizen naar heerlen en maastricht???
hebben ze geld teveel ofzo!???
CborG June 20th, 2004, 01:34 PM fillumpie..
http://www.ciiid.nl/projects/573/01-thumb.jpg (http://www.ciiid.nl/projects/573/01-thumb.jpg)
Glacius June 20th, 2004, 01:34 PM gaan ze bomen verhuizen naar heerlen en maastricht???
hebben ze geld teveel ofzo!???Die van Maastricht zijn in ieder geval bestemd voor de universiteit die ze gaat onderzoeken.
CborG June 20th, 2004, 01:35 PM moeten ze daarvoor bomen uit amsterdam hebben?
Cymen June 20th, 2004, 01:56 PM mooie pics!
trouwens, weet iemand nog wat over de A-tower? deze zou eerst 200 meter worden en zou worden gesitueerd ergens langs de noord-zuid lijn. inmiddels is die al weer 2 x verlaagd naar 100 meter. maar weet iemand nog of dit plan doorgaat?
Ik heb op At5 gezien dat hij idd maar 100 meter zou worden. Het worden nu 2 torentjes. Dat is wel jammer dus. Ik zou zeggen geef de grond gratis en bouw er 2 woontorens van 200 hoog ;)
Glacius June 20th, 2004, 02:11 PM moeten ze daarvoor bomen uit amsterdam hebben?Blijkbaar waren dit hele bijzondere/oude bomen.
Glacius June 20th, 2004, 02:13 PM Ik heb op At5 gezien dat hij idd maar 100 meter zou worden. Het worden nu 2 torentjes. Dat is wel jammer dus. Ik zou zeggen geef de grond gratis en bouw er 2 woontorens van 200 hoog ;)Waar worden deze torens gebouwd?
Mojito June 20th, 2004, 03:47 PM De A-toren is de toren die gepland staat voor het eindpunt Buikslotermeerplein, boven de Nieuwe Leeuwarderweg. In het eerste stedenbouwkundige plan van Soeters stond deze als een soort Grande Arche afgebeeld, daarna werd het een letter A-achtige vorm, maar daarmee is niet gezegd dat hij er ook zo uit moet zien. Wat hij ermee bedoelt is dat er een landmark moet komen.
http://www.soetersvaneldonkponec.nl/images/0133-m-gr.jpg
De ongebruikte tunnel onder de noordelijke rijbaan van de A10 is nooit voor een metro bestemd geweest. Deze tunnel was bestemd voor de Schiphollijn van NS, de zogenaamde Hart-Op-Hart spoorverbinding, tussen Den Haag en Amsterdam, die volgens de plannen uit de jaren '60 een eindstation had moeten krijgen naast het Rijksmuseum, of zelfs op sommige kaarten parallel aan de te bouwen metro naar het Centraal zou doorrijden om via Noord aan te sluiten op de lijn naar Purmerend. Weerstand tegen de dreigende cityvorming in De Pijp en veranderende inzichten hebben deze plannen doen sneuvelen. In plaats daarvan werd de Ringspoorlijn voltooid.
Zowel de huidige Noord-Zuidlijnplannen als de oorspronkelijke metroplannen uit 1968 gingen uit van het oostelijker gelegen trace langs RAI en via de Ferdinand Bolstraat.
Glacius June 20th, 2004, 04:03 PM De A-toren is de toren die gepland staat voor het eindpunt Buikslotermeerplein, boven de Nieuwe Leeuwarderweg. In het eerste stedenbouwkundige plan van Soeters stond deze als een soort Grande Arche afgebeeld, daarna werd het een letter A-achtige vorm, maar daarmee is niet gezegd dat hij er ook zo uit moet zien. Wat hij ermee bedoelt is dat er een landmark moet komen.
http://www.soetersvaneldonkponec.nl/images/0133-m-gr.jpgAh ja. De hoogbouw daar was toch in z'n geheel geschrapt omdat de sulletjes die er in de buurt woonden het te 'stads' (!!!) vonden?
Mojito June 20th, 2004, 04:38 PM Geschrapt? Dat wist ik niet...maar eigenlijk verbaast het me ook niets....
Hoe noemden we dat ook al weer? Amsterdamtitis?
Spotter June 20th, 2004, 07:58 PM tsjaah, geschrapt heb ik ook niet begrepen
ik dacht dat het alleen was verlaagd naar 100 meter,
dis toch wel n fraai plaatje die de rommel weergeeft op t Rokin:
http://img78.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Amsterdam/metrorokin.jpg
jammer dat het allemaal zo lang moet duren, maar als t dan af is heb je ook wat.
Die k*tparkeerplaatsen die r waren komen onder de grond en naast het hipste metro station van Europa (positief blijven) komt n pleintje met wat groen.
Koddig toch... :)
Q. June 20th, 2004, 08:25 PM Tof, ik heb nog nooit zoveel zwaar materiaal bij elkaar gezien in downtown Amsterdam. Ik heb de aanleg van de Oostlijn dan ook gemist. ;)
aswnl June 20th, 2004, 08:44 PM De ongebruikte tunnel onder de noordelijke rijbaan van de A10 is nooit voor een metro bestemd geweest. Deze tunnel was bestemd voor de Schiphollijn van NS, de zogenaamde Hart-Op-Hart spoorverbinding, tussen Den Haag en Amsterdam, die volgens de plannen uit de jaren '60 een eindstation had moeten krijgen naast het Rijksmuseum, of zelfs op sommige kaarten parallel aan de te bouwen metro naar het Centraal zou doorrijden om via Noord aan te sluiten op de lijn naar Purmerend. Weerstand tegen de dreigende cityvorming in De Pijp en veranderende inzichten hebben deze plannen doen sneuvelen. In plaats daarvan werd de Ringspoorlijn voltooid.
Zowel de huidige Noord-Zuidlijnplannen als de oorspronkelijke metroplannen uit 1968 gingen uit van het oostelijker gelegen trace langs RAI en via de Ferdinand Bolstraat.
Ik schreef ook al (stads)spoorlijn, omdat ook ik de NS-lijn richting Rijksmuseum bedoelde. In de aanvangsfase van het plan voor de Noord-zuidlijn halverwege de jaren '90 werd echter wel degelijk het Boerenweteringtracé aangehouden. Dat is pas tijdens het planvormingsproces door de politiek gewijzigd in het F.Bol-tracé.
Het tracé naar Purmerend is mij bekend; ik beschik over de originele rapportage uit begin jaren '70 over het tracé van deze spoorlijn (met tekeningen), en over een nooit uitgebrachte Projectnota over rw7 Amsterdam-Purmerend. Een deel van het tracé van deze geplande spoorlijn binnen Purmerend is heden ten dage nog zichtbaar in de vorm van de waterpartijen tussen de wijken Gors-Zuid en Gors-noord.
Mojito June 20th, 2004, 09:16 PM Inderdaad ja, het Boerenweteringtrace heeft lang in de plannen gezeten. Dan had gebruik van dat tunneltje wel voor de hand gelegen.
Over die NS lijn onder Amsterdam door: Zou je, als je daar zin in hebt, wat van die kaarten kunnen scannen en posten, aswnl? Of iets meer kunnen vertellen erover?
Ik heb die spoorlijn naar Purmerend namelijk alleen maar gezien op een klein kaartje uit een structuurplan uit 1968, afgedrukt in de prachtige 'Atlas Amsterdam' (Dijkstra, Reitsma, Rommerts, THOTH, 1999). Daar staan zowel een vroege versie van het metroplan van 1968 als de NS-Noord Zuidlijn en de volledige NS-Ringspoorbaan op.
Ik ben echt benieuwd hoe men zich dat destijds voor ogen had, een metrolijn volgens het trace van de thans in aanbouw zijnde Noord Zuidlijn en daar naast/parallel/onder/boven (?) ook nog eens een NS-lijn. Dat de Ferdinand Bol en een groot deel van De Pijp in die plannen opgeofferd zouden worden weet ik, maar hoe wilde men het aanpakken in de Vijzelstraat en op het Rokin en Damrak?
aswnl June 20th, 2004, 09:37 PM De plannen voor de Purmerenderlijn waarvan ik rapport + tekeningen beschik, beginnen langs de Nieuwe Leeuwarderweg in Noord (met mogelijkheid voor een emplacement). Richting centrum lagen alle mogelijkheden nog open; ik heb dus enkel tekeningen van het geplande NS-traject Amsterdam-Noord - Purmerend, grotendeels parallel aan de toendertijd geplande A7.
kosimodo June 21st, 2004, 01:22 PM dis toch wel n fraai plaatje die de rommel weergeeft op t Rokin:
Ik vind het er erg opgeruimd uitzien! Bedenk het is daar midden inde historische binnenstad van Amsterdam. Zo te zien hebben ze de zaakjes wel op orde.
Spotter June 21st, 2004, 02:28 PM Daar heb je zeker gelijk in. Dat ogenschijnlijke hek langs de rijbaan is ook geen hek maar n mooie schutting met foto's van oud en nieuw amsterdam. Zo zie je er niet te veel van. :)
Spotter June 21st, 2004, 02:34 PM Hier zie je het metronet Amsterdam rond 2012
Wat me vaak opvalt aan dergelijke vooruitzichten is dat de Ij-lijn er op staat.
Dit is toch gewoon een tramlijn, zij het over n grotere afstand. Er rijden gewoon combino's op en ze mogen nog niet eens sneller rijden dan in de rest van de stad. Maargoed t is wel n prachtige verbinding die, met enige vertraging, gaat rijden in oktober/november (ong.)
(de verlenging van de amstelveenlijn staat r overigens niet op)
http://img78.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Amsterdam/Metronet2011.jpg
Weet iemand wat van de ontsluiting v/d kleine ring (Isolatorweg/Haarlemmerplein/CS)
Gaat dat nog n keer gebeuren? en is ie ondergronds gepland of gaat ie naast de NS lijnen rijden??
eusebius June 21st, 2004, 02:43 PM Verstandig dat men de kleur blauw geeft aan de Noord-Zuid want de kans is behoorlijk groot dat in 2012 er water staat in het traject. Hoeveel kosten de lijnen eigenlijk per inwoner? 50x of 100x zoveel als ieder andere stad?
Dr. Dubai June 21st, 2004, 02:54 PM weet iemand wanneer deze Noord-zuid lijn nou werkelijk af is? het loop altijd wat vertraging op.
Q. June 21st, 2004, 03:52 PM 2011 / 2012?
Cymen June 21st, 2004, 04:18 PM @Spotter
Tegen die tijd kunnen er hopelijk nog 2 stukjes bij. Lijn 50 word doorgetrokken naar CS en lijn 52 naar Schiphol.
Vooral de ringlijn is een groot succes, samen met de extra geplande woningbouw daar moet de verlenging wel door gaan.
Errik June 21st, 2004, 05:20 PM Tram of geen tram, de halte Panamaknoop van de IJtram is beslist geen ordinaire halte. Het ziet er echt heel erg goed uit met brede trappen, roltrappen en glazen liftkokers. Jammer genoeg heb ik geen foto's kunnen nemen.
Cymen June 21st, 2004, 05:23 PM Meer halte's van de IJ-tram hebben een hoog metro station achtig gehalte. Het is ook de enige tram die op enkele plaatsen niet gelijkvloers ligt met het normale wegennet.
http://www.ivv.amsterdam.nl/ijtram/ voor meer info.
Elmo June 21st, 2004, 09:24 PM Tof, ik heb nog nooit zoveel zwaar materiaal bij elkaar gezien in downtown Amsterdam. Ik heb de aanleg van de Oostlijn dan ook gemist. ;)
Je moet eens een wandelingetje maken vanaf het CS, langs Rokin, de Vijzelgracht en de Ferdinand Bol. Erg indrukwekkend allemaal. Vooral als die machines bezig zijn en de smurrie van 10-tallen meters diepte omhoog halen.
De verkeersdrukte enzo door alle omleggingen en versmallingen valt nog 100% mee overigens.
Dr. Dubai June 21st, 2004, 09:35 PM het doortrekken van de noord-zuid lijn naar Schiphol is een goed idee.
tegenwoordig zijn bijna alle airports met een metroverbinding verbonden met de bijbehorende stad. Amsterdam&Schiphol kunnen dus niet achterblijven.
Southerner June 21st, 2004, 09:41 PM het doortrekken van de noord-zuid lijn naar Schiphol is een goed idee.
tegenwoordig zijn bijna alle airports met een metroverbinding verbonden met de bijbehorende stad. Amsterdam&Schiphol kunnen dus niet achterblijven.
Ik weet dit niet zeker maar ik dacht juist dat het gros van de luchthavens dit juist niet hadden?
Q. June 21st, 2004, 09:53 PM Schiphol heeft al heerlijke treinverbinden met centraal en zuid en de rest van het land, dus we mogen niet klagen. :)
Vertigo June 21st, 2004, 09:59 PM Precies, er zijn weinig luchthavens waarvandaan je rechtstreeks naar zoveel bestemmingen kunt reizen. En het worden er alleen maar meer als de Utrechtboog (bij Duivendrecht) klaar is.
Rabotnik June 22nd, 2004, 03:26 PM weet iemand wanneer deze Noord-zuid lijn nou werkelijk af is? het loop altijd wat vertraging op.
Het loopt ook vertraging op door alle procedures die er moeten worden afgewerkt omdat bepaalde figuren continu een kort geding aanspannen om de boel maar te dwarsbomen! En dan doodleuk zeggen dat die lijn zo duur word , juist mede door hun word die lijn zo duur, omdat ze dan weer eens niet verder kunnen met de bouw!
Cymen June 22nd, 2004, 04:01 PM De bovengrondse heten die gasten toch? Ergens hoop ik stiekum dat iemand die gasten eens ondergronds gaat stoppen ;) Ik heb echt een hele grote hekel aan dat soort mensen.
Verder zijn de bouwers deels ook verantwoordelijk voor de vertraging. Ik ken meerdere "bouwvakkers" en die vertellen allemaal dat ze nu al heel ver achter lopen op schema. Ze halen de planning gewoon niet omdat er echt heel veel troep in de bodem ligt en de procedures om deze troep eruit te halen er omslachting waren.
Mojito June 22nd, 2004, 05:52 PM Ter volledigheid: hieronder zie je het ongebruikte tunneltje in het Beatrixpark, halverwege de stations Zuid WTC en RAI, onder de noordelijke rijbaan van de A10 waarover aswnl en ik het eerder in dit topic hadden:
http://picserver.org/view_image.php/X4HH12X7EE84/p.jpeg
Op de achtergrond het toenmalige hoofdkantoor van de NMB-bank. (Tegenwoordig het Atrium-gebouw) De foto is uit 1978.
Dr. Dubai June 22nd, 2004, 06:04 PM nou jongens is ik wil niks zeggen hoor, maar er zijn toch redelijk wat vliegvelden in de wereld die wel een metroverbinding hebben:
parijs, london, new york, etc.
Glacius June 27th, 2004, 07:10 PM Wand oostzijde metrostation Rokin gereed
25 Juni 2004
De wand aan de Nes-zijde van het metrostation Rokin is gereed. Deze zogenoemde diepwand is 220 meter lang, 1,2 meter dik en 38 meter diep. In de wand is in totaal 10 700 m3 beton en 1,7 miljoen kilo staal verwerkt. De wand bestaat uit 63 op elkaar aansluitende panelen. De gemiddelde lengte van een paneel is 3,7 meter. Het grootste paneel waarvan er 2 zijn gemaakt is 6,2 meter lang, de kleinste waarvan er 5 zijn gemaakt heeft een lengte van 2,6 meter. Om alle 63 panelen te kunnen plaatsen is 23 800 ton grond weggegraven. Het eerste paneel werd gemaakt op 21 november vorig jaar, het laatste paneel 17 juni jl.
Het gereedkomen van de oostwand (Nes-zijde) van het nieuwe metrostation betekent dat de aannemer nu kan starten met de voorbereidingen om de wand aan de andere kant (winkelzijde) van het Rokin te maken. Volgens de huidige planning kan daarmee in februari/maart volgend jaar een begin worden gemaakt. Daartoe moet allereerst het verkeer van de huidige plek verplaatst worden naar de oostzijde van het Rokin. Deze verplaatsing is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe bouwplaats. Deze werkzaamheden, waaronder ook het verleggen van de tramrails en het verwijderen van een riool, vinden in de komende maanden plaats.
De beide wanden en het dak van het station Rokin zijn naar verwachting medio 2006 gereed. Daarna begint de ontgraving en de verdere afbouw van het station. Boven de perrons van station Rokin komt een ondergrondse parkeergarage voor ca. 400 auto’s.
Elmo June 27th, 2004, 07:19 PM Eindelijk tastbaar resultaat! Mooi werk!
Cymen June 27th, 2004, 08:51 PM Jammer dat ze in het stukje niet melden in hoeverre ze voor/achter liepen op de planning.
Rabotnik June 28th, 2004, 12:04 AM Ooit zal de Noord-Zuid worden doorgetrokken naar Schiphol,uitstekend !
Ik juig die hele lijn toe,hij is hard nodig in het alsmaar toenemende drukke verkeer wat steeds meer vastloopt,over 8 jaar zal dat ook wel blijken net als de bestaande metro en de ringlijn welke niet meer weg te denken zijn, en hun nut al hebben bewezen!
De vereniging de bovengrondse verklaar ik voor dood,net als alle eencelligen die tegen alle nieuwe ontwikkelingen zijn of dat nu hoogbouw is of wat anders!
Doodzwijgen en begraven met al hun argumenten!
Spotter June 28th, 2004, 02:25 PM WOOW dat zijn nog best wat auto's die daarin kunnen zeg! Dat had de binnenstad hard nodig. Ik vraag me trouwens af hoeveel er ongeveer in de parkeergarage van de Bijenkorf kenneh Weet iemand dat? :) ?
Cymen June 28th, 2004, 03:04 PM WOOW dat zijn nog best wat auto's die daarin kunnen zeg! Dat had de binnenstad hard nodig. Ik vraag me trouwens af hoeveel er ongeveer in de parkeergarage van de Bijenkorf kenneh Weet iemand dat? :) ?
Ik heb geen idee maar ik weet wel dat het te weinig zijn ofdat het parkeertarief in dat gedeelte van het centrum te laag is.
Eigenlijk gok ik op de laatste, het is toch belachelijk dat je op zo een super bereikbare lokatie met de auto moet komen?
TBP June 28th, 2004, 05:57 PM Schiphol heeft al heerlijke treinverbinden met centraal en zuid en de rest van het land, dus we mogen niet klagen. :)
Uhm. De verbinding met het Zuiden is op dit moment nog matig hoor...
En ik weet ook nog niet welke treinseries vanuit het zuiden naar Schiphol gaan als de Utrechtboog klaar is...
Als je vanuit Mt/Ehv/Ht na openstelling van die boog nog steeds ergens moet overstappen voor Schiphol, is de verbinding vanuit het Zuiden niet heerlijk .
Q. June 28th, 2004, 06:23 PM @TBP:
Ik bedoelde Amsterdam Zuid/WTC :)
Na de Utrechtboog gaat het vast wel beter worden. Ze zullen wel gaan splitsen/combineren in Utrecht zoals nu ook op de Noord-Oost in Amersfoort en Utrecht gebeurt. Moeten ze wel IRM gebruiken uiteraard... ICK/ICR splitst zo moeilijk ;)
TBP June 28th, 2004, 07:13 PM @TBP:
Ik bedoelde Amsterdam Zuid/WTC :)
Na de Utrechtboog gaat het vast wel beter worden. Ze zullen wel gaan splitsen/combineren in Utrecht zoals nu ook op de Noord-Oost in Amersfoort en Utrecht gebeurt. Moeten ze wel IRM gebruiken uiteraard... ICK/ICR splitst zo moeilijk ;)
Ik heb liever dat ze de 3500 doortrekken van Ut naar Schiphol (kan makkelijk na de spoorverdubbeling Ut-Bijlmer).
Om de Tb'ers en de Bd'ers tevreden te stellen, kan worden gesplitst/gecombineerd te Ht (gebeurt nu ook in de spits).
Spotter July 7th, 2004, 05:01 PM Ik heb geen idee maar ik weet wel dat het te weinig zijn ofdat het parkeertarief in dat gedeelte van het centrum te laag is.
Eigenlijk gok ik op de laatste, het is toch belachelijk dat je op zo een super bereikbare lokatie met de auto moet komen?
Ik heb het ff uitgezocht en het blijkt dat de capaciteit van de parkeerplekken in garages in en om het centrum nu uit zo'n 4650 plaatsen bestaat. Daar komen er de komende jaren sowieso zo'n 2500 bij, waarvan 1500 onder het Oosterdokseiland en dus 400 onder het Rokin. En dat terwijl je er dadelijk ook met de metro kunt komen.
In de garage van de bijenkorf passen er bijna 500.
:cheers:
EuroMaster July 7th, 2004, 09:02 PM http://img78.photobucket.com/albums/v258/MaartenW/Amsterdam/Metronet2011.jpg
wow, die kaart ziet er meteen een stuk beter uit zo. rotterdam heeft maar 2 lijnen, alleen zijn die ook wel een stuk groter. wanneer wordt die noord-zuidlijn doorgetrokken naar schiphol? er was ook een plan voor een metro van amsjedam naar haarlem en een metro van almere naar schiphol! alleen voor wanneer?!
EuroMaster July 7th, 2004, 09:06 PM ik dacht dat die ringlijn helemaal rond de stad ging. zal wel een stuk parallel lopen met de a10 ofzo. vreemd vind ik dat er geen metro is met amsjedam-west.
Q. July 7th, 2004, 09:07 PM Nou ja, de IJlijn is een tramlijn, geen metro. En de NZ-lijn is ook nog maar net in aanleg. De metro in Rotterdam is nog steeds way beter dan die in Amsterdam.
Glacius July 25th, 2004, 05:19 PM Goed nieuws...
Amsterdam in het gelijk gesteld door uitspraak Noord/Zuidlijn
De aanleg van de Noord/Zuidlijn kan onverminderd voortgang vinden nu de Raad van State de gemeente Amsterdam in het gelijk heeft gesteld. Volgens de Raad van State heeft het college van B&W van Amsterdam terecht een bouwvergunning verleend voor het inrichten van een casco, het oprichten van twee toegangen met lifthuizen, kaartverkoopruimten en technische ruimten voor een metrostation van de Noord/Zuidlijn aan het Rokin.
Wethouder Mark van der Horst (Noord/Zuidlijn) heeft verheugd gereageerd op de uitspraak: “Nu we weten dat onze plannen aan alle eisen voldoen, kunnen we voortvarend verder met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. De veiligheid van de metrolijn en de stations wás en ís niet in het geding. Volgens onze planning is de metrolijn eind 2011 klaar.”
De Raad van State deed woensdag 21 juli 2004 uitspraak in het hoger beroep van de gemeente Amsterdam met betrekking tot de bouwvergunning voor de Noord/Zuidlijn die het college heeft verleend voor het inrichten van een casco, het oprichten van twee toegangen met twee bijbehorende lifthuizen, kaartverkoopruimten en technische ruimten aan het Rokin. In 2003 had de rechtbank de betreffende bouwvergunning juist vernietigd.
De gemeente Amsterdam is verheugd dat het hoogste rechtscollege een positief oordeel heeft uitgesproken over de aanpak en benadering van de gemeente van de veiligheid van de Noord/Zuidlijn. Ondanks het feit dat de wet- en regelgeving in Nederland niet is toegesneden op complexe, ondergrondse bouwwerken, heeft de gemeente volgens de Raad van State een goed veiligheidsconcept ontwikkeld.
Bron: Amsterdam.nl (http://www.amsterdam.nl/asp/get.asp?PosIdt=00004246&ItmIdt=00005336&SitIdt=00000002&VarIdt=00000001).
Rabotnik July 25th, 2004, 11:58 PM Zag het van de week op TV! Iemand van de ''vereniging de bovengrondse'' vertelde dat er nog zat kansen waren omde boel te vertragen etc. En dat ze niet uit het veld waren geslagen. Zou je zo iemand nou niet een draai om zijn oren willen geven......................
Cymen July 26th, 2004, 01:42 AM Het leuke was dat die gast ook nog beweerde dat de burgers dit geen geld ging kosten.....
Nee die winkeliers zijn er heeel blij mee als de bouwput een jaar langer voor de deur ligt. Laat staan wie de extra kosten moeten betalen, de burgers!
Ik heb echt heel weinig begrip voor deze gasten. Als ze nou vooraf gaan lopen zeiken ok, maar niet op het laatste moment.
Glacius July 30th, 2004, 07:06 PM Niet werken aan Noord/Zuidlijn tot 22.00
Bewoners van de Ferdinand Bolstraat hebben bezwaar gemaakt tegen de vergunning die de gemeente heeft verleend, om tot 22.00 uur en in het weekend door te bouwen van de Noord/Zuidlijn. De bewoners klagen over geluidshinder, trillingen en stank. Zij hebben nu de rechter gevraagd de werkzaamheden 's avonds en in het weekend te beëindigen.
De gemeente verleende de vergunning nadat is gebleken dat de bouw van het station Ceintuurbaan veel langer gaat duren dan gepland. De achterstand moet worden ingehaald. Het bezwaar van de bewoners wordt na 24 augustus door de rechter in behandeling genomen.
Bron: AT5 (http://www.at5.nl).
Glacius August 2nd, 2004, 11:53 PM Tram of geen tram, de halte Panamaknoop van de IJtram is beslist geen ordinaire halte. Het ziet er echt heel erg goed uit met brede trappen, roltrappen en glazen liftkokers. Jammer genoeg heb ik geen foto's kunnen nemen.
Daar heb ik er nog wel eentje van:
http://home.student.uva.nl/~0302147/troep/IJtramhalteRietlandpark.jpg
Awais August 3rd, 2004, 01:56 PM De meest domme, niet rendabele en onveilige project ooit.
Stupid people daar in het stadhuis van 020.
Elmo August 3rd, 2004, 03:00 PM De meest domme, niet rendabele en onveilige project ooit.
Waarom het meest onveilig ooit? :?
Cymen August 3rd, 2004, 05:47 PM De meest domme, niet rendabele en onveilige project ooit.
Kun je dat ook eens goed beargumenteren?
Volgens word dit namelijk de veiligste tramlijn in Nederland. Hij heeft namelijk weinig kruisend verkeer en valt dus in de catogorie tram plus. Ook is de piet heyn tunnel erg veilig omdat deze gemaakt is voor een metro lijn. Zo kan de tram niet uit de rail schieten en hebben ze speciale en dure veiligheids voorzieningen in de tunnel.(aldus argument vertraging oplevering).
Verder is openbaar vervoer natuurlijk nooit echt direct rendabel//
Elmo August 3rd, 2004, 07:59 PM @Cymen:
Volgens mij doelt awais op de NZ-lijn zelf.
@awais:
Dat het een onrendabele lijn zal worden zal best. OV is bijna nooit rendabel. Volgens de prognoses zullen er echter wel 200.000 reizigers per dag gebruik van gaan maken wat het overbelaste tramnetwerk zal ontlasten.
De reden dat het een "domme" lijn is ontgaat mij voor een groot deel en ook het onveiligheidsargument volg ik niet. Beargumenteer je stellingen eens.
Cymen August 3rd, 2004, 10:50 PM Oh ;)
Verhoudings gewijs is de NZ-lijn zeker rendabel, in aantallen en effectieviteit. Behalve dat zijn indirect grote projecten ervan afhankelijk. (Zuid-as, Centrum Amsterdam Noord, Shell, en toekomstig Six haven en Zaandam-lijn)
Verder is de metro zeker veilig, kijk maar eens naar de tunnel buizen in London, daar mag je je twijvels bij hebben al gaat het bijna nooit fout.
Awais August 4th, 2004, 06:39 PM Ik doelde inderdaad op de Noord Zuid lijn.
Waarom ik het onveilig vind? Omdat de Brandweerdienst Rotterdam daar een rapport over het neergezet, omdat de rechter het ook zo heeft genoemd.
En het is onrendabel omdat het nu al veel duurder is dan begroot + als er iets misgaat dan is de gemeente Amsterdam zelf die daarvoor moet opdraaien. Ze konden nergens anders verzekering krijgen, juist vanwege die risico.
Ik ben dolblij dat ik Rotterdammer ben, en dat het niet mijn belastingcenten zijn die dit project moeten verzekeren.
Elmo August 4th, 2004, 07:58 PM @Awais:
Het enige potentieel onveilige station zou Rokin zijn geweest, maar laat de rechter nou juist 2 weken geleden hebben gezegd dat het station WEL veilig wordt, dus dat argument gaat niet op.
De kosten gaan idd ruim over de begroting heen, maar noem mij 1 megaproject wat wel binnen de begroting is gebleven (hier en daar een uitzondering die de regel bevestigd daar gelaten).
Cymen August 4th, 2004, 08:22 PM @Elmo
Het was de raad van state die besliste dat de NZ-lijn wel veilig was. Ikzelf vind dit een beetje vaag maar goed.
@Awais
Als iets duurder word dan begroot word dit natuurlijk meteen onrendabel. Iets word dan sowieso minder rendabel en misschien onrendabel. In het geval van de NZ-lijn is het belang zo groot dat hij er hoe dan ook had moeten komen. Het belang word natuurlijk ook vergroot door het vizieloze volk in de politiek.
Ik zelf heb wel een alternatief voor de NZ-lijn.
*Vanaf de Isolaterweg word de metro doorgetrokken naar CS, is sowieso altijd nodig geweest. Reizigers uit het westen kunnen dan op Sloterdijk de metro naar de Zuidas nemen.
*Onder het CS komt een nieuw perron die de onderdoorgang van het IJ wel mogelijk maakt. Een dieper 2e perron maakt het ook mogelijk dat de rails vanaf de nieuwmarkt naar spaklerweg drukker gebruikt kan worden omdat er minder oponthoud op CS is.
*Er komt een nieuwe ring oost lijn. Deze is relatief goedkoop aan te leggen omdat hij niet onder bestaande bebouwing heen moet. Reizigers uit het oosten kunnen overstappen op het nieuw NS station WTCW(?) en bewoners uit IJ-burg kunnen overstappen op Zeeburgereiland waar de eindhalte is.
Ik noem dit op als alternatief maar vind het sowieso ook al noodzakelijk :)
Rabotnik August 4th, 2004, 11:39 PM Een alternatief voor de Noord-Zuid lijn zie ik niet echt zitten en gelukkig gebeurt dit ook niet!
Met een alternatief heb je dus niet die directe verbinding met Amsterdam Noord en zit je anno 2010 nog met dat oubollige pontje opgezadelt.
Al zoveel x eerder gezegt de Noord-Zuid is keihard nodig! Het tramverkeer slipt dicht en het word alleen maar drukker in de toekomst.
Ook m.b.t de Zuid-As,herontwikkeling Noord enz.
Enne tegen al die zeikfiguren (vereniging de bovengrondse) die nu tegen de Noord Zuid zijn als die klaar is ..................maak er dan ook a.u.b geen gebruik van want je was immers altijd tegen! Wees dan ook zo principieel!
MVA August 5th, 2004, 07:40 AM Ik zelf heb wel een alternatief voor de NZ-lijn.
*Vanaf de Isolaterweg word de metro doorgetrokken naar CS, is sowieso altijd nodig geweest. Reizigers uit het westen kunnen dan op Sloterdijk de metro naar de Zuidas nemen.
Inderdaad, die ringlijn moet sowieso worden doorgetrokken naar het CS.
Ik dacht dat er ook al plannen waren om dat te doen, misschien nadat de NZ-lijn af is?
Maar echt een alternatief voor de NZ-lijn is het naar mijn mening niet: die verbindt immers Noord met de rest van de stad, en ontsluit een paar belangrijke locaties in de binnenstad.
Bovendien denk ik dat je vanaf Sloterdijk toch het snelst bij de Zuidas bent met de bestaande ringlijn richting Gein.
*Onder het CS komt een nieuw perron die de onderdoorgang van het IJ wel mogelijk maakt. Een dieper 2e perron maakt het ook mogelijk dat de rails vanaf de nieuwmarkt naar spaklerweg drukker gebruikt kan worden omdat er minder oponthoud op CS is.
*Er komt een nieuwe ring oost lijn. Deze is relatief goedkoop aan te leggen omdat hij niet onder bestaande bebouwing heen moet. Reizigers uit het oosten kunnen overstappen op het nieuw NS station WTCW(?) en bewoners uit IJ-burg kunnen overstappen op Zeeburgereiland waar de eindhalte is.
Ik noem dit op als alternatief maar vind het sowieso ook al noodzakelijk :)
Een oost-west metrolijn moet er zeker komen, als het aan mij ligt juist wel onder de stad door. Van het Zeeburgereiland via Muiderpoort/Dappermarkt, overstaphalte bij het Weesperplein (bij de bouw van dat station schijnt al rekening te zijn gehouden met een eventuele oost-west metrolijn, heb ik me wel eens laten vertellen), dan naar het Leidseplein en via bv. Kinkerstraat/Bilderdijkstraat door naar west.
Awais August 5th, 2004, 11:34 AM Daarom zeggen wij in de economie ook wel eens: prestige is de vijand van winst. Ze hadden betere alternatieven kunnen kiezen, maar ja, Amsterdam moet netals Rotterdam en andere grote steden een leuke metronetwerk hebben. Dat is stoer. Nogmaals, stomme mensen in het stadhuis van Amsterdam. En nogmaals gelukkig dat dit niet met mijn hard verdiende centen gebeurd.
birg August 5th, 2004, 12:18 PM @Awais Ik snap niet wat je tegen dit project kan hebben, ik vind het iig wel een goede investering, die een grote ontlasting kan betekenen voor de oeververbingingen tussen Adam noord en zuid. Ze hebben groot gelijk dat ze hun metronetwerk daarvoor dus verder uitbouwen en al zou daarbij ook prestige een rol spelen is daar iets op tegen dan ofzo? En wat zijn de door jouw genoemde "betere alternatieven" dan, ons rotterdamse tramplus? :puke: Dat is pas echt erg dat je dat je stad aandoet, nee we kunnen hier in Rotjeknor wat dat betreft nog een voorbeeld nemen aan Amsterdam.
Awais August 5th, 2004, 12:34 PM Ik heb niets tegen het project omdat het Amsterdams is, ik heb wel iets tegen de besluiten van de gemeente Amsterdam. Weet je hoeveel mensen er wonen die onder het minimum leven? Schandalig dat ze dan zulke projecten beginnen.
Wat betreft tramplus: ik vind de metro ook wel een beter alternatief, met de tram als een aanvulling/ vertakking van de hoofdstroom die de metro moet dragen. Een metro kan zoveel mensen vervoeren, en er gaan ook wel veel mensen wonen in bijv. carnisselande
birg August 5th, 2004, 12:50 PM Ja maar dat vind ik geen goede reden om hem niet aan te leggen, want als iets nodig is is het gewoon nodig punt uit. In Rotterdam zijn er ook zat mensen die op of misschien wel onder het bestaansminimum leven maar hier is godzijdank ook gewoon de beneluxlijn aangelegd. Als dat soort zaken een criterium gaan vormen voor het al dan niet aanleggen van de benodigde infrastructuur kunnen we wel stoppen in Nederland.
Gelukkig ben je het met me eens wat betreft tramplus! :cheers:
Cymen August 5th, 2004, 01:57 PM @MVA
http://www.e-meel.demon.nl/img/Amsterdam%20ring%20west-oost%5Bsmall%5D.gif
Het west gedeelte klopt niet meer maar de oost route komt zoals je ziet door een hoop groen gebied en langs de kruisluin. Strategische overstap plaatsen zijn: Zeeburgereiland(IJ tram), NS station WTCW, Middenweg(tram en bussen uit Almere) en evt. de Spaklerweg.
Ik zie geen goede reden om station Muiderpoort een metro lijn te geven. Het is in het verleden wel geopperd maar er kunnen geen grootschalige ontwikkelingen plaatsvinden terwijl dat wel langs mijn route kan.
Spotter August 5th, 2004, 02:42 PM Zelf ben ik wel voor een centrumring net als in Brussel ookal zijn hier geen officiele plannen voor. Met de ontsluitig Isolatorweg/CS met n halte op t Haarlemmerplein voegt dat allemaal wel. Je kan dan met de metro naar de jordaan leidscheplein artis en natuurlijk overstappen op de 2 lijnen naar t zuiden.
Dit is natuurlijk geen heilige lijn maar zou wat mij betreft een aardige aanvulling zijn. Zijn hier nog meer fans van of ben ik de enigste?
MVA August 5th, 2004, 09:37 PM @Cymen:
Ik zie wat je bedoelt, niks mis met die lijn, en de ruimte voor grootschalige ontwikkelingen is er (al denk ik niet dat de Nieuwe Oosterbegraafplaats ooit wordt volgebouwd).
Maar ik fantaseer nu eenmaal graag over een oost-west metro.
Of het allemaal financieel en bouwtechnisch haalbaar is, is weer een ander verhaal.
Muiderpoort zou volgens mij helemaal niet zo slecht zijn, vlakbij de drukke Dappermarkt en het Polderweggebied, waar de gemeente grootse plannen mee heeft.
Het hoeft niet per se daar, de hoek Linnaeusstraat/Wijttenbachstraat zou bv. ook goed kunnen.
Cymen August 5th, 2004, 11:56 PM Volgens mij is de buurt daar prima bereikbaar en pak je er geen grote reizigers stromen mee. Station Muiderpoort word ook praktisch nutteloos wanneer de plannen voor nieuw NS station WTCT doorgaan.
Wil je de bereikbaarheid daar vergroten kun je misschien wel een tram vanaf Amstel station naar Muiderpoort laten rijden. Niet echt ideaal maar samen met de overige trams kun je dan wel een hoop kanten op.
Ik verwacht natuurlijk ook niet dat ze de ooster begraafplaats gaan volbouwen, maar ze hebben wel al een nieuwe ingang die de aanleg van mijn lijn wel weer een klein stukje makkelijker maakt ;)
Ik wil binnenkort een nieuw kaartje maken van mijn metro lijn inc. alle mogelijk ontwikkeling en de daarbij horende metrages. Ik wil dan berekenen hoeveel de schaalvergroting rond de metro lijn de gemeente gaat opbrengen tegenover de kosten van de aanleg. Vergis je niet ik het grote plannen :)
All I need is een kaartje (luchtfoto) in goed detail. Ik probeer hem te rippen van www.atlas.amsterdam.nl maar die timed uit na 30 seconden. Dit betekend dat ik hem niet binnen 30 seconden in geheel heb gedownload, logisch met mijn brakke verbinding ;)
Awais August 6th, 2004, 10:21 AM Als je de keuze hebt tussen geld weggooien of aan armen geven, voor iemand die goed opgevoed is, is die keuze makkelijk gemaakt...
Crownsteler August 6th, 2004, 11:28 AM en als je de keuze moet maken tussen een hoogwaardige metrolijn die een betere verbinding vormt tussen verschillende stadsdelen en werkgelegenheid verschaft of dat geld weg te gooien door het aan armen te geven, voor iemand die dan logisch nadenkt is de keuze zeer makkelijk gemaakt...
Cymen August 6th, 2004, 11:53 AM Armen het gevoel geven dat ze veel te besteden hebben, lijkt me een slecht plan. Laat ze maar eens leren leven met wat minder geld, de hoeveelheid die ze daadwerkelijk kunnen besteden. Ik ben zelf heb heel ver onder minimum te besteden dus ja ik heb recht van praten.
Diehard August 6th, 2004, 12:18 PM Als je de keuze hebt tussen geld weggooien of aan armen geven, voor iemand die goed opgevoed is, is die keuze makkelijk gemaakt...
Het spijt me voor je, maar je zit nu al een aantal posts lang een schijntegenstelling te maken; ook wel te benoemen als drogreden. Alsof de gelden die begroot worden voor infrastructuur direct uitwisselbaar zijn met de gelden voor sociale zekerheid. Ik ben het met je eens als je zegt dat dit laatste een belangrijke taak is voor de Nederlandse en gemeentelijke overheid. Maar jij geeft een voorstelling van zaken dat een begroot bedrag voor een infrastructureel project (i.c. Noord/Zuidlijn) zomaar aangewend kan worden voor bijvoorbeeld sociale zekerheid. De werkelijkheid is anders. In het kader van de MIT worden de gereserveerde gelden verdeeld over een aantal infrastructuur projecten. Stel dat een Noord/Zuidlijn opeens wordt afgeblazen, dan is er wel een ander project die het geld krijgt. En dat gaat dus zeker niet naar een ander beleidsterrein.
Nog een opmerking: helaas voor jou wordt ook de Noord/Zuidlijn voor een groot deel van de belastingcenten van de Nederlandse burger aangelegd, omdat een groot deel wordt gefinancierd door de rijksoverheid (hoeveel weet ik niet precies).
Elmo August 6th, 2004, 09:09 PM Als je de keuze hebt tussen geld weggooien of aan armen geven, voor iemand die goed opgevoed is, is die keuze makkelijk gemaakt...
Geld voor de R'damse metro was natuurlijk ook weggegooid. Je kan net zo goed bussen inzetten.
Waarom zou je trouwens een nieuw R'dam CS bouwen voor 400 miljoen Euro als je net zo goed het oude kan laten staan en al het geld aan de armen kan geven?! Lijkt me dat jij een groot voorstander van dit plan bent.
Waarom miljoenen uitgeven om van de Coolsingel een mooier en aantrekkelijker gebied te maken als je dat geld ook kan uitgeven aan armen?
Waarom het stadhuis een gevelreinigingsbeurt geven als je al dat geld ook aan de armen kan geven?
Je bent het zeker 100% met mij eens dat we in Rotterdam 100duizend goedkope en dezelfde huizen moeten bouwen voor alle armen (die uiteraard goed zijn opgevoed) en alle andere projecten moeten laten varen, toch?
:|
Elmo August 6th, 2004, 09:09 PM Nog een opmerking: helaas voor jou wordt ook de Noord/Zuidlijn voor een groot deel van de belastingcenten van de Nederlandse burger aangelegd, omdat een groot deel wordt gefinancierd door de rijksoverheid (hoeveel weet ik niet precies).
Ik meen iets van 70%. Hou het op een kleine miljard.
Awais August 6th, 2004, 10:28 PM Meteen een frontale aanval, maar dat geeft niets, daar ga ik niet voor weglopen
Om te beginnen:
Het wordt allemaal zo voorgesteld alsof ik tegen ontwikkelingen ben die voor de langere termijn goed gaan uitpakken. Maar wat denk jezelf? Dat deze econoom daar tegen is? Absoluut niet.
Maar ik ben gewoon van mening dat in het geval van de NZlijn het geld geen slimme investering is. Het is meer een prestige project.
tuurlijk zal het ook bovengronds zijn voordelen hebben, maar of de enorme investering zich gaat terug betalen is maar de vraag.
Ik heb mijn hoogleraar gesproken, oud- top ambtenaar bij Rijkswaterstaten, en die vertelde mij ook dat er veel betere alternatieven waren voor de gemeente, die ook minder zouden kosten. Maar uiteindelijk is er voor dit plan gekozen vanwege interne belangen en prestige. En dat vind ik het meest lelijke aan dit project.
En dan denk ik: jah, het geld had dan echt wel beter geïnvesteerd kunnen zijn. En als ik zeg: geven aan armen, bedoel ik besteden aan armen. Dus gewoon dat ze ermee geholpen worden om uit de goot te komen. Er zijn mensen die bijv. voor 2 jaartjes onder het minimum leven. Dat is misschien net te doen, maar er zijn mensen die bijv. voor 15 jaar onder het minimum leven, en dat is keihard, en onbegrijpelijk in een stervensrijk land.
+ geld is wel tussen infrastructuur en sociale zekerheid uitwisselbaar. Het gaat om de politieke wil.
Diehard August 7th, 2004, 01:51 AM Met deze reactie kan ik je al veel beter begrijpen. Prestige is inderdaad een slechte zaak, want meestal onnodig geldverslindend. Geld dat in zulke gevallen beter besteed had kunnen worden aan zoiets als sociale zekerheid. Helaas is dit een doel wat weinig prestige oplevert en blijkbaar is prestige in de ogen van veel politici noodzakelijk genoeg om na te streven. Hoe dit in het geval van de Noord/Zuidlijn zit kan ik als buitenstaander niet beoordelen.
Wat ik bedoelde met uitwisselbaarheid is dat het in de praktijk van de politiek meestal niet zo makkelijk gaat als je voorstelde. Dit vanwege allerlei wet- en regelgeving en bestaande begrotingen. Verder heb je gelijk: op de langere termijn is het een kwestie van politieke wil wat betreft prioriteiten stellen.
Sol August 7th, 2004, 04:25 PM De enige manier om armen op de lange termijn te helpen is het hebben van een goed draaiende economie. Om een goed draaiende economie te hebben, heb je infrastructuur nodig. Dus: juist de arme mensen zijn gebaat bij grootschalige investeringen in infrastructuur.
In m'n adere stad, Odessa, pakken ze het jammer genoeg verkeerd aan. Veel werklozen wordt door de gemeente een baan aangeboden als straatveger e.d. terwijl het geld veel beter besteed kan worden aan de reparatie van de wel erg slechte wegen. Immers: geen goede wegen = geen (buitenlandse) investeringen
Adderbak August 13th, 2004, 11:10 AM De hele NoordZuidlijn was écht een impuls voor de Amsterdamse economie geweest als ie van Schiphol via t centrum naar Purmerend of Zaandam zou lopen. Nu is het een soort plaatselijk sufferdje, een peperduur ondergronds tramlijntje dat alleen voor Noord (waar veel zogenaamde 'armen' wonen) echt wat oplevert, en bovendien parallel loopt aan de al bestaande metrolijn. :bash:
Beter was geweest via het Spui en de Leidsegracht, Museumplein en dan naar Zuid/Amstelveen/Schiphol. Zeg nou zelf: moeten er niet veel meer mensen naar Leidse- en Museumplein dan naar de Weteringschans en de Ceintuurbaan?
Afijn, tegen de tijd dat het ding af is, zullen we het wel zien, tot die tijd kunnen we nog minstens (!) 7 jaar lang erover praten.
Q. August 14th, 2004, 06:09 PM De hele NoordZuidlijn was écht een impuls voor de Amsterdamse economie geweest als ie van Schiphol via t centrum naar Purmerend of Zaandam zou lopen. Nu is het een soort plaatselijk sufferdje, een peperduur ondergronds tramlijntje dat alleen voor Noord (waar veel zogenaamde 'armen' wonen) echt wat oplevert, en bovendien parallel loopt aan de al bestaande metrolijn. :bash:
En jij denkt dat de complete realisatie van dat hele project in 1x financierbaar was geweest? Ze doen het prima, leg eerst het duurste gedeelte neer, dan kan je er daarna heel simpel bovengrondse takken aan hangen, wat zeer waarschijnlijk ook wel zal gebeuren. Als hij in 1x gebouwd had moeten worden was hij er nooit gekomen. Onbetaalbaar.
Greelung August 15th, 2004, 10:15 AM beste Adderbak. Even voor de duidelijkheid, er loopt nergens een metrolijn parallel aan de noordzuidlijn. Er lopen bovengronds een aantal tramlijnen die een overlapping heben met de metrolijn ondergronds. Wat gaat er dan ook gebeuren? Die tramlijnen komeng ewoon te vervallen zodat er weer een boel geld bespaard kan worden. Gelijk hebben ze wat een tram in de binnenstad schiet echt een stuk minder op dan de metro onder de grond. Tevens is er allang duidelijk dat de metro uiteindelijk door gaat lopen naar ten eerste zaandam langs het IJ en naar Purmerend. De aftakking zaandam zorgt voor de goede OV ontsluiting van de noordelijke IJoevers die naar purmerend moet de a7 en de ring ontlasten aangezien deze al jaren is dicht geslibt. Dat het eindpunt van de noordzuidlijn nu bij wtc ligt is pure politiek. Zoals hierboven reeds gemeld, als je in keer al het geld uitgeeft voor het totale project dan wordt het in een keer te duur en gaat het niet door. Deel je het in stukken dan komt het uiteindelijk wel goed. Stel je voor dat het ondergrondse deel er ligt, je denkt toch niet dat iemand dan tegen verdere uitbreiding bovengronds is? De metro kan waarschijnlijk zo op bestaand spoor door gaan rijden naar schiphol om vervolgens misschien als zuidtangent weer verder door te rijden richting haarlem. Nee dat komt uiteindelijk allemaal wel goed met die metrolijn. Tis nu afzien en slikken qua geld maar dan heb je uiteindelijk ook wel wat.
Vertigo August 15th, 2004, 11:43 AM De hele NoordZuidlijn was écht een impuls voor de Amsterdamse economie geweest als ie van Schiphol via t centrum naar Purmerend of Zaandam zou lopen. Nu is het een soort plaatselijk sufferdje, een peperduur ondergronds tramlijntje dat alleen voor Noord (waar veel zogenaamde 'armen' wonen) echt wat oplevert, en bovendien parallel loopt aan de al bestaande metrolijn
Zeker waar. De toegevoegde waarde van de NZ-lijn is nu vrij gering. De metro is weliswaar wat sneller dan de tram, maar door de grotere afstanden tussen de haltes zul je vaak verder moeten lopen... dus voor verplaatsingen binnen het centrum schiet je er eigenlijk weinig mee op. De enige echte verbetering die de NZ-lijn realiseert is een betere ontsluiting van Noord.
De lijn krijgt pas echt waarde als 'ie aan beide kanten wordt doorgetrokken. Van de andere kant heeft Qyroz wel gelijk dat dat onbetaalbaar geweest was om dat gelijk te doen. Maar laten we hopen dat het alsnog een keer gebeurt.
Mojito August 16th, 2004, 12:02 AM En jij denkt dat de complete realisatie van dat hele project in 1x financierbaar was geweest? Ze doen het prima, leg eerst het duurste gedeelte neer, dan kan je er daarna heel simpel bovengrondse takken aan hangen, wat zeer waarschijnlijk ook wel zal gebeuren. Als hij in 1x gebouwd had moeten worden was hij er nooit gekomen. Onbetaalbaar.
Helemaal mee eens, het beste voorbeeld is de Calandlijn in Rotterdam. Ook daar is men begonnen met het duurste en moeilijkste deel, namelijk de tunnel tussen de Coolhaven en de Kralingse Zoom, die in 1982 werd geopend. Die verbinding is in ruim 20 jaar uitgegroeid tot een flinke, drukbereden aorta met drie zijtakken aan de oostkant en een lange uitloper aan de westkant. Ooit zal ook de NS-lijn naar Hoek van Holland er deel van uitmaken, en misschien krijgt Krimpen zijn eigen zijtak.
Het is een feit, politiek Den Haag is eerder bereid te investeren als er al een begin ligt dan wanneer er helemaal niets ligt. En daarom is het ook zo verdomde jammer dat het woord 'metro' tussen 1975 en begin jaren '90 in de Amsterdamse gemeentepolitiek onbespreekbaar is geweest. Was dat niet gebeurd, dan had het nu in aanbouw zijnde stuk er al gelegen, aanzienlijk goedkoper en eenvoudiger gebouwd dan nu (het had direct aansluitend op de Oostlijn op de traditionele manier gebouwd moeten worden) en zouden we het nu over de uitbreidingen kunnen hebben.
En als de Amstelveenlijn (51) als volwaardige kruisingvrije metro was gebouwd, dan had er in 2011 al een flinke lijn gelegen...verlengen door de Bovenkerkerpolder, die toch eens zal worden opgeofferd aan de woningbouw, naar Uithoorn was dan eenvoudig en relatief goedkoop geweest.
Verder spelen er nog andere factoren mee: de gemeente Amsterdam is van mening dat het westelijk deel van Noord, waar een mogelijke Zaanse tak door heen moet lopen, nu nog te dunbevolkt is. Kan ik inkomen, maar je kunt het ook omgekeerd zien, een Zaandamlijn zou ook als aanjager van de Noordelijke IJ-oeverplannen kunnen dienen. Helaas gebeurt zo'n ontwikkelingsstrategie van eerst het hoogwaardige openbaar vervoer en daarna pas de wijk in Nederland maar zelden...
En Purmerend, een andere mogelijke eindbestemming, wil voorlopig geen metro. Alle delen van die stad hebben een buslijn die via de vrije busbaan langs het Noordhollands Kanaal rechtstreeks naar de IJ-tunnel en dus naar Amsterdam-Centraal koerst, en dat systeem (wat op zich prima functioneert) wil men nog niet opgeven voor een enkele metrolijn met een stadsdienst als voor- en natransport.
Adderbak August 16th, 2004, 02:47 PM Even voor de duidelijkheid, er loopt nergens een metrolijn parallel aan de noordzuidlijn. Er lopen bovengronds een aantal tramlijnen die een overlapping heben met de metrolijn ondergronds. Wat gaat er dan ook gebeuren? Die tramlijnen komeng ewoon te vervallen zodat er weer een boel geld bespaard kan worden. Gelijk hebben ze wat een tram in de binnenstad schiet echt een stuk minder op dan de metro onder de grond. Tevens is er allang duidelijk dat de metro uiteindelijk door gaat lopen naar ten eerste zaandam langs het IJ en naar Purmerend.
Nou, ik kan je vertellen dat er toch echt al een metrolijn ligt van het Centraal naar Zuid... wel een kilometertje verder oostwaarts maar toch echt parallel. De tijdwinst zal misschien een minuut of drie zijn... maar zoals ik al zei toch de moeite waard omdat de mensen uit Noord nu ook eens ergens kunnen komen. Het enige wat ik wil zeggen is dat een route via het Leidse- en Musemplein meer had toegevoegd (er zitten ook meer mensen in lijn 5 dan in lijn 4, bijvoorbeeld).
En dat een verlenging 'allang' duidelijk is: misschien duidelijk voor jou en mij dat het errug nuttig zou zijn, maar er zijn nog 0 euros voor gereserveerd...
afwachten en hopen dus maar!
Greelung August 18th, 2004, 07:10 AM Tja adderbak zo ken ik er ook nog wel een paar. Het feit dat deze twee metrolijnen allebei van het centraal rijden maakt ze nog niet parallel lijkt mij. Die drie minuten is bij de eerste halte de afstand, maar daarna ook niet meer natuurlijk. Van de ferdinand bolstraat naar bvb Amstel doe je toch iets langer over. Daarbij is natuurlijk het stukje van centraal naar het weteringcircuit een stuk wat altijd vol zat en dus belangrijk om die metro daar te laten rijden. Tevens is het onmogelijk om door de binnenstad zo'n kronkel te maken naar het leidsplein als je al ziet wat voor een problemen de ferdinand bol al opleveren. De gemeente heeft waarschijnlijk gekozen voor een zo recht mogelijke lijn richting Zuid zonder nog meer problemen op de hals te halen met moeilijke bochten en stations. Waarom ik overtuigd ben dat die lijn doorgetrokken gaat worden? Het is niet erg moeilijk om een metrostel op een treinspoor naar schiphol door te trekken aangezien dit complete spoor er reeds ligt. De andere kant wordt een duurdere aanpak, maar het is reeds bekend dat er aan de noordelijke IJoever 10000 huizen gaan komen. Deze huizen worden vroeg of laat aangesloten op een vertakking van de noordzuidlijn, dit geeft de gemeente zelfs al aan in hun plannen tot 2010. Wanneer de bouw van deze huizen een beetje begint te lopen zal dit ook redelijk snel gerealiseerd gaan worden, maar wel als sneltram verbinding en niet als metro. Een metrolijn zou wel veel te duur worden en is naar mijn idee ook niet nodig, een tramlijn in dit nieuwe centrumhavengebied moet ook best wel kunnen, misschien ligt er nog een oud industriespoor door noord wat gebruikt kan worden ofzo. De vertakking naar Purmerend lijkt mij ook een kwestie van tijd mits de mensen in al die pitoreske dorpjes boven amsterdam niet gaan lopen mekkeren, er zijn mensen genoeg die de file zat zijn en graag in een goede snelle lightrail verbinding naar amsterdam willen komen i.p.v. 1,5 uur op de a8 in de rij te staan wachten richting adam. Maar je hebt gelijk hier is nog niets voor gereserveerd, maar wat niet is kan nog komen. Begrijpelijk overigens dat ze er nu niet over beginnen, het is natuurlijk een slechte tijd om te komen met deze grote uitgaven. Geld is er niet te over en er zijn belangrijkere dingen al is anticyclisch bouwen naar mijn idee geen slechte oplossing.
Adderbak August 18th, 2004, 04:10 PM Daarbij is natuurlijk het stukje van centraal naar het weteringcircuit een stuk wat altijd vol zat en dus belangrijk om die metro daar te laten rijden. Tevens is het onmogelijk om door de binnenstad zo'n kronkel te maken naar het leidsplein als je al ziet wat voor een problemen de ferdinand bol al opleveren. De gemeente heeft waarschijnlijk gekozen voor een zo recht mogelijke lijn richting Zuid zonder nog meer problemen op de hals te halen met moeilijke bochten en stations.
De tramlijnen 1,2 en 5 zitten wel véél voller dan de 16, 24 en 25. En die extra kronkel was voor een groot deel onder de Leidsegracht doorgegaan: lijkt mij niet al te veel extra moeite vergeleken bij een Ferdinand Bol. BTW, ik heb hier wel eens uitgewerkt tekeningen van gezien... is zoiets ook op internet te vinden?
Maar je hebt gelijk hier is nog niets voor gereserveerd, maar wat niet is kan nog komen. Begrijpelijk overigens dat ze er nu niet over beginnen, het is natuurlijk een slechte tijd om te komen met deze grote uitgaven. Geld is er niet te over en er zijn belangrijkere dingen al is anticyclisch bouwen naar mijn idee geen slechte oplossing.
Mee eens! Anticyclisch! Juist in tijden van tegenvallende economie mensen toch aan een baan helpen en ze iets nuttigs laten doen, zoals het aanleggen van een metrolijn naar Purmerend, Zaandam en Schiphol! :applause:
Maar ja, daar hoeven we met dit kabinet niet mee aan te komen. En plannen met een horizon van 2010... die hele NZLijn is op zijn allervroegst pas in 2011 af, dus die verlenging zal toch wel 2020 worden...
Mojito August 18th, 2004, 05:25 PM (...) Het is niet erg moeilijk om een metrostel op een treinspoor naar schiphol door te trekken aangezien dit complete spoor er reeds ligt. (...)
Tenzij Railned moeilijk gaat lopen doen...de inzet van light-rail tussen Haarlem en Zandvoort is ook mede dankzij hun gezeik van de baan. Terwijl er in Duitsland genoeg geslaagde voorbeelden te vinden zijn. Overigens zijn de oude zilvergrijze metrotreinen technisch geschikt en zelfs sinds hun bouw al voorbereid om na een simpele aanpassing op 1500 volt (NS-net) te rijden. (daarbij laat ik de beveiligingssystemen-problematiek even buiten beschouwing!)
(...) Wanneer de bouw van deze huizen een beetje begint te lopen zal dit ook redelijk snel gerealiseerd gaan worden, maar wel als sneltram verbinding en niet als metro. Een metrolijn zou wel veel te duur worden en is naar mijn idee ook niet nodig, een tramlijn in dit nieuwe centrumhavengebied moet ook best wel kunnen. (...)
De gemeente wil juist, net als Rotterdam, geen sneltram of andere kruisingsvormen meer aanleggen, na alle problemen met de Amstelveenlijn. Het traject door Buitenveldert en Amstelveen zal in de toekomst ooit nog eens kruisingvrij worden gemaakt, verwacht ik. Dat is niet eens zo moeilijk, alleen het noordelijk deel zou op een viaduct of in een tunnel moeten worden gelegd, want voor de kruisingen voorbij Kronenburg/Zonnestein zou je kunnen volstaan met eenvoudige onderdoorgangen. Men wil of een metro, of een tram (zoals naar IJburg) maar geen tussenoplossing meer.
Daarnaast zal die tak ooit door moeten lopen naar Zaanstad (waar hij prima aan zou kunnen sluiten op de NS-lijn, die men ooit nog eens wil verdubbelen; of er binnen Zaanstad ook ruimte is voor een apart en onafhankelijk metrotracé zou ik niet weten) dus zou het voor de hand liggen om die paar kilometer langs de IJ-oever ook kruisingvrij, op een viaduct of in een tunnel te leggen.
(...) De vertakking naar Purmerend lijkt mij ook een kwestie van tijd mits de mensen in al die pitoreske dorpjes boven amsterdam niet gaan lopen mekkeren (...)
Het zijn niet de dorpjes (Watergang, Het Schouw, Ilpendam, meer ken ik er niet in die hoek) die geen metro willen, maar de Purmerenders zelf. Niet alleen een meerderheid van de inwoners, maar ook de politiek wil de bundel buslijnen naar Amsterdam (nog) niet kwijt.
Vertigo August 18th, 2004, 10:07 PM Het zijn niet de dorpjes (Watergang, Het Schouw, Ilpendam, meer ken ik er niet in die hoek) die geen metro willen, maar de Purmerenders zelf. Niet alleen een meerderheid van de inwoners, maar ook de politiek wil de bundel buslijnen naar Amsterdam (nog) niet kwijt.
Zit ook wel wat in. In Purmerend kun je nu vrijwel overal voor de deur instappen in een bus, die razendsnel naar Amsterdam rijdt. Een metro zou nog net iets sneller zijn, maar dan moet je wel eerst naar een metrostation lopen/fietsen.
Cymen August 19th, 2004, 01:39 AM Zit ook wel wat in. In Purmerend kun je nu vrijwel overal voor de deur instappen in een bus, die razendsnel naar Amsterdam rijdt. Een metro zou nog net iets sneller zijn, maar dan moet je wel eerst naar een metrostation lopen/fietsen.
Zelfde verhaal voor Broek in Waterland, Monnickendam, Edam en Volendam. In de spits kan je een spitsbus nemen die waarschijnlijk nog sneller zal zijn dan een eventuele metro. Ik zie er op dit moment het nut nog niet van in. Volgens mij word doorstrekken pas echt nuttig als er boven Noord ook woningen bij komen. Noord lob; naar Broek in Waterland of Purmerend afhankelijk welke kant de metro opgaat(logische keuze is Purmerend).
eusebius August 19th, 2004, 02:15 AM Zelfde verhaal voor Broek in Waterland, Monnickendam, Edam en Volendam. In de spits kan je een spitsbus nemen die waarschijnlijk nog sneller zal zijn dan een eventuele metro. Ik zie er op dit moment het nut nog niet van in. Volgens mij word doorstrekken pas echt nuttig als er boven Noord ook woningen bij komen. Noord lob; naar Broek in Waterland of Purmerend afhankelijk welke kant de metro opgaat(logische keuze is Purmerend).
Tja, erken het nu maar! Amsterdam/Noord-Holland is nauwelijks belangrijker dan Brabant of Gelderland. Pas na miljardeninvesteringen lijkt Noord-Holland iets. Zonder de subsidies uit Brabant, Gelderland e.d. is Amsterdam nergens. Vraag: waarom gaan bedrijven weg uit Amsterdam? Omdat de bedrijvigheid zo laag ligt in de regio Amsterdam. Een metro naar Purmerend? Zijn jullie wel goed wijs? Purmerend is nog niet eens een kwart van Ede/Wageningen/Veenendaal! Financier zulke projecten maar mooi zelf! Zonder Brabant en Gelderland worden N- enZ-Holland redelijk arme gebieden. Toon eens dankbaarheid voor al die ontwikkelingshulp uit Brabant en Gelderland! < evil grin >
Greelung August 19th, 2004, 08:35 AM Eusebius mea culpa mea culpa mea maxima culpa. We zullen jullie eeuwig dankbaar zijn voor jullie gulle hand, we zitter hier in Amsterdam te denken om een standbeeld voor jullie brabanders en ander buitenvolk op te richten. Want dankzij jullie staan wij een beetje op de wereldkaart. Misschien is het alleen handiger als jullie ook eens aan jullie zelf denken want jullie dreigen een achterstands gebied te blijven. Wij willen jullie vragen om de bedrijven die het bij ons niet meer uithouden op te vangen en goed voor ze te zorgen want ze zijn belangrijk voor de portemonnaie. Zo kunnen jullie ook op de wereldkaart komen te staan. Zodat in de toekomst iedereen over de hele wereld weet waar de zwartekousen gaten ede wageningen en veenendaal liggen. Gegroet een arrogante Amsterdammer!!!!!!!!!!!!!
aad August 19th, 2004, 09:03 AM Ach, Eusebius leeft nog steeds met de gedachte dat wij hier in de Randstad allemaal arme sloebers zijn. Laat hem dat vooral blijven denken.
Al weten wij hier wel beter... volgens CBS-cijfers (2001) is het inkomen per hoofd in de Randstad (veel) hoger dan in Brabant of Gelderland:
Zuid-Holland: 28000
Noord-Holland: 31000
Utrecht: 34000
Gelderland: 23000
Brabant: 26000
En dan heb ik het nog niet eens over de totalen gehad, dan wordt de afstand nog veel groter....
En ja, dat er hier ruimtegebrek ontstaat omdat het zo goed gaat, dat is een luxe-probleem. Heeft ook weer een voordeel, kunnen we tenminste ontwikkelingshulp geven aan Brabant en Gelderland.......
Cymen August 19th, 2004, 08:23 PM Tja, erken het nu maar! Amsterdam/Noord-Holland is nauwelijks belangrijker dan Brabant of Gelderland. Pas na miljardeninvesteringen lijkt Noord-Holland iets. Zonder de subsidies uit Brabant, Gelderland e.d. is Amsterdam nergens. Vraag: waarom gaan bedrijven weg uit Amsterdam? Omdat de bedrijvigheid zo laag ligt in de regio Amsterdam. Een metro naar Purmerend? Zijn jullie wel goed wijs? Purmerend is nog niet eens een kwart van Ede/Wageningen/Veenendaal! Financier zulke projecten maar mooi zelf! Zonder Brabant en Gelderland worden N- enZ-Holland redelijk arme gebieden. Toon eens dankbaarheid voor al die ontwikkelingshulp uit Brabant en Gelderland! < evil grin >
Volgens mij vergeet je dat hij wel doorgetrokken word langs het IJ-oever naar Zaanstad. Vooral voor het IJ word dit een goede stimulans voor de grote projecten. Voor Zaandam zou ik dit een redelijke verbetering noemen en acceptabel omdat Zaandam een lob is van Amsterdam. Purmerend daarintegen heeft een gat van 10 km (?) met Amsterdam.
eusebius August 20th, 2004, 12:46 AM Hihi, die hogere inkomens zijn nu juist ontstaan door de ontwikkelingshulp! Philips of AKZO kosten de belastingbetaler niets. De havens en Schiphol hebben tientallen miljarden gekost.
Wageningen is een internationaal geprezen universiteit! Dat is heel wat anders dan toeristen in coffeeshops en op de wallen. Veenendaal hoort overigens tot die leuke Randstad. De eerste liberale krant en eerste vakbond zijn beide opgericht in Arnhem. De achterlijkheid laten we graag aan de Randstad over. Daarom hobbelt de Randstad met patenten ook eenzaam ver achter op Eindhoven. Verhuis een paar hoofdkantoren uit de Randstad en er blijft een hopeloos gebied achter. < / lol >
eusebius August 20th, 2004, 12:48 AM Volgens mij vergeet je dat hij wel doorgetrokken word langs het IJ-oever naar Zaanstad. Vooral voor het IJ word dit een goede stimulans voor de grote projecten. Voor Zaandam zou ik dit een redelijke verbetering noemen en acceptabel omdat Zaandam een lob is van Amsterdam. Purmerend daarintegen heeft een gat van 10 km (?) met Amsterdam.
Heb je daar een kaart van? Ik ken dat deel (helaas) erg goed. Er komt toch geen rechtstreekse Purmerend verbinding?
Cymen August 20th, 2004, 01:29 AM Nou die rechtstreekse verbinding naar Purmerend is wel een aantal keer ter sprake gekomen. Welke politicy het waren dat weet ik echt niet meer.
http://knag.geog.uu.nl/wonen/KAART20.gif voor een mooie kaart van Amsterdam en omgeving.
Verder heb je hier een plaatje waar de zaanstad lijn door Noord geplanned staat:
http://www.noord.amsterdam.nl/pics/Fotos/beeldvannoord/projecten/ijoever/PLANKAART.jpg
eusebius August 20th, 2004, 02:58 AM Metrostation Tutti Frutti Dorp?!
Waterland zou onbebouwd blijven, zo heb ik altijd begrepen. Een verbinding langs Oostzaan zou Purmerend via Noord kunnen verbinden met CS.
Greelung August 20th, 2004, 08:35 AM Via oostzaan naar Purmerend lijkt mij lichtelijk om hoor. Er wordt gesproken over een aftakking naar zaandam langs het IJ en die rijdt ongetwijfeld via oostzaan en dan naar zaandam. De andere route richting purmerend is de nieuwe leeuwarderweg uit rijden en dan vervolgens langs het kanaal waar nu ook de spitsbus rijdt naar purmerend. Ik denk toch dat deze tak uiteindelijk ook aangelegd gaat worden aangezien purmerend maar zuidelijk blijft uitbreiden richting adam en dat er dus steeds meer druk ontstaat op het wegennet tussen adam en grofweg gemeente hoorn. Nu haal je die druk niet direct weg door een spitsbus in een tram of metro te veranderen maar als die metro er eenmaal ligt naar hartje adam en vooral schiphol dan moet je hem natuurlijk zo vol mogelijk krijgen om een beetje geld te verdienen. Dan nog even terugkomend op het gezever van heer eusebius over patenten en andere oninteressante shit. Wageningen heeft een universiteit!! Nou en amsterdam heeft er twee en heeft meerdere hogere scholen, dat zegt toch geen ene reet ofwel? Schiphol is misschien gebouwd met belastinggeld, maar wat dacht je dat philip's nooit een subsidie heeft gehad????? Philips is bijna failliet gegaan was het niet de nederlandse staat die dit toentertijd deels heeft voorkomen? Overigens is Schiphol en de haven van Rotterdam misschien deels betaald door de staat ik denk dat deze twee 'ondernemingen' uiteindelijk een stuk meer in het laatje brengen dan philips en akzo bij elkaar, maar dat terzijde. Ik bespeur een kinderlijke soort jaloezie in je stukjes tekst, ben je nog wel gelukkig? gaat het wel goed met je? heb je misschien hulp nodig? zeg het maar hoor misschien kunnen we wat voor je doen!!
Heb gisteren expo in de zuiderkerk bezocht over alle plannen langs de Noordelijke IJoevers en dit wordt heftig hoor. Vooral het voormalige Shellterein wordt super. Heb en folder mee genomen en daar is te zien dat bij de shell toren zo'n 6 torens van rond de 100 meter moeten komen. Tevens hebben 3 musea zich reeds aangemeld om daar plaats te gaan nemen langs de oevers van het IJ. Ik denk dat deze kant van het IJ echt booming gaat worden en eindelijk echt bij de stad gaat horen hieronder heb ik een adres neer gezet daar kun je de folder bestellen en downloaden ald pdf bestand http://www.amsterdamnoord.nl/smartsite.dws?id=6774
Cymen August 20th, 2004, 01:20 PM Metrostation Tutti Frutti Dorp?!
Ananasplein bestaat niet meer(gesloopt) in word op dit moment vol gebouwt. Verder zijn ze op dit moment bezig met het renoveren van de laatste duplex woningen en zul je geen ijs meer op de binnenkant van de ramen zien ;)
Verder worden de weilanden ernaast binnenkort ook volgebouwt. Jaja het word een heus stadsdeel dat Noord ;)
eusebius August 20th, 2004, 01:39 PM Hilips? Nee, dat was Rabobank. Later bekend van de technolease affaire.
Gelukkig, jazeker.
Gelukkig woon ik niet meer in A'dam :D
Adderbak August 20th, 2004, 04:40 PM @Greelung (wiens return toets kennelijk zoek is): ik denk dat eerst de zuidelijke ij-oevers moeten worden gebruikt voordat er ook maar één ontwikkelaar zo gek is om in Noord te gaan zitten. Als je kijkt naar de leegstaande labouchere-toren achter het cs, of de braakliggende westerdoksdijk waar ook nog niks is gebeurd: eerst daar maar eens wat mee doen, en dan als dat een succes is de grote oversteek wagen.
@eusebius: leuke discussie, maar er hebben toch altijd al veel meer mensen in de Randstad gewoond dan in de rest van het land!? dus veel meer belastingbetalers. Al die arme keuterboertjes in de provincie hebben echt niet meebetaald aan de vreselijk dure grachten, beemsters en koninklijke paleizen 400 jaar geleden. Gebieden als Oost-Groningen, Drenthe, Zeeuws-Vlaanderen maar ook bijvoorbeeld het land van Maas en Waal mogen maar wat blij zijn dat er ooit een Staat der Nederlanden is gekomen en ze het niet zelf hebben moeten rooien... (hoewel, dan hadden ze misschien een belastingparadijs kunnen worden :) :) )
eusebius August 20th, 2004, 04:46 PM In die tijd betaalden alleen rijken belasting (en hadden zo invloed). Kijk waar de banken waren en de rijke hereboeren. O.a. Groningen. Het Noorden was vroeger naar verhouding veel belangrijker. Zeeuws-Vlaanderen was bepaald niet arm. Drenthe heeft nooit veel bijgedragen maar ook zowat niets retour gekregen. 400jaar geleden kam het geld uit de koloniën. De Oranjes verkochten Noord-Brazilië voor 10miljoen (koers: 1622). Leuk bedrag na inflatiecorrectie ;)
< ik naai de boel maar een beetje op, werkt bij mijn Randstad broertjes ook altijd >
Adderbak August 20th, 2004, 04:52 PM Kijk waar de banken waren en de rijke hereboeren. O.a. Groningen.
Nu wordt ie leuk. Maar kijk ook eens naar al die Romeinse legioenen en Middeleeuwse keizers in het mooie Nijmegen, wat die allemaal niet voor een rijkdom meebrachten... toen duurde het nog 1000 jaar voordat Holland opdroogde... later zijn al die oudheidkundige schatten naar het museum in Leiden 'verhuisd': ordinaire roof is het!
:baaa:
Cymen August 20th, 2004, 05:01 PM Eusebius zou duidelijk op Bush stemmen, vooral lekker het land verdeeld maken ;)
Maar waar had je vroeger gewoond Eusebius?
aad August 20th, 2004, 08:36 PM @Eusebius, mag ik je een vraag stellen? Vanwaar die afkeer van alles wat met de Randstad te maken heeft? Het klinkt mij in de oren alsof iemand hier een trauma heeft opgelopen......
eusebius August 21st, 2004, 04:12 AM Ja, Randstad kindertjes: vroeger reed mijn trein in zo'n 65 minuten naar Mokum maar, tegenwoordig neemt dat kreng om daar te komen er zeker een half uur extra bij! Maak je niet sappel over de vergelijking Randstad vs Brabant/gelderland! De Randstad verliest het zowat op alle punten behalve op profijt uit belastingopbrengsten! Het is hard maar waar: uitvindingen, octrooien en patenten komen uit Nederland met uitzondering van de Randstad; de produktiviteit blijft flink achter in de Randstad. Wat heeft die Randstad nu eigenlijk opgeleverd??
Greelung August 21st, 2004, 08:38 AM ach het moge duidelijk wezen het heeft geen zin om deze jongen (of oude man daar twijfel ik een beetje over) uit te leggen dat de randstad redelijk belangrijk is. Waarschijnlijk frustratie dat hij de randstad niet meer kan betalen ofzo! Tevens gaat het hier om de noordzuidlijn en niet over de randstad vs de rest van ons land toch?
Adderbak je hebt gelijk dat alles op zijn tijd op komen, maar volgens plan beginnen ze in november met de westerdokdijks en de houthavens worden volgens mij ook al deels bouwrijp gemaakt. In ieder geval voor de studentenwoningen die daar tijdelijk komen. Dan zijn ze natuurlijk redelijk klaar met de zuidelijke IJoevers. De noordelijke IJoevers zou ik overigens toch redelijk snel ontwikkelen, het mooiste is natuurlijk als hier al het een en ander staat voordat de NZ lijn gaat rijden. Er staan drie musea te wachten om de IJsprong te maken en de woningbouw moet geen probleem zijn lijkt mij.
Je hebt gelijk als je het over de leegstand aan de zuidelijke kant hebt, maar ook daar geldt voor dat je wel een beetje moet bouwen op de toekomst. Wil ING het rsico lopen aan de overkant van het IJ met een aantal grote kantoorkolossen dan moeten zij dat weten, dat ze vervolgens leeg zullen staan dat is een bedrijfsrisico toch? Overigens zie ik de kantoormarkt volgens mij langzamerhand een beetje aantrekken. De TE HUUR bordjes worden langzaam aan wat minder en er begint weer wat meer verhuisd te worden. Ik denk dat het nog wel een jaartje of twee gaat duren voordat de boel weer wat gezonder is maar ik denk dat we in adam op de goede weg zijn.
De noordzuidlijn gaat in ieder geval mee helpen om de hele stad wat bereikbaarder te krijgen en te zorgen dat een aantal grote projecten zoals de noordelijke oevers en de Zuidas goed door kunnen gaan.
eusebius August 21st, 2004, 03:03 PM Samengevat: NoordZuidLijn wordt gebouwd voor een beetje leegstand? Al de projecten hangen aan elkaar vast door middel van verwachtingen, veronderstellingen en trendy filosofietjes over 'de economie'. Afijn, we zullen het wel zien hoe de aanleg van de lijn zal vlotten.
Mij maakt het niet uit. Ik zit hoog en droog. Even een schoteltje melk voor de egel buiten zetten.
Cymen August 21st, 2004, 03:11 PM Nee Eusebius. Iedereen loopt altijd te zeiken hier dat niemand in Nederland een visie heeft dan wel deze kan verwezenlijken. Dit is op de Zuidas nu eindelijk wel het geval en je bent daar gewoon jaloers op.
Verder zal er niet veel leegstand komen op de Zuidas zelf. Bestaande bedrijven trekken namelijk vanaf het centrum of andere ruk lokaties naar de Zuidas. Een goede impuls voor het openbaar vervoer zou ik dit noemen//
eusebius August 21st, 2004, 03:26 PM En daarna verhuizen de kantoren naar Schiphol en daarna pakken de kantoren het vliegtuig naar Chennai en Hyderabad. Die kantorenbouw is helemaal niet slim. Mensen gaan steeds meer zelfstandig en steeds meer thuis werken. Het is helemaal niet goed voor het OV want de aanlegkosten zijn zo idioot hoog dat er voor bestaande knelpunten geen geld meer is. Duitsland is veruit onze belangrijkste handelspartner en de HSL tuft gewoon over bestaan spoor.
OK, ik dik het lekker aan omdat 'jullie' zo heerlijk happen maar toch is echt dom beleid. Gokken op van alles en nog wat en ondertussen verwaarlozen wat de kern van 's lands welvaart is: de handel met BRD, CH, AU, I, DK en SE. Stuk voor stuk rijke landen waar ruime marges op de handel zitten.
Cymen August 21st, 2004, 04:05 PM Het is duidelijk dat jij al een tijdje niet meer in Amsterdam bent geweeest. Uithangborden van grote Amerikaanse bedrijven zie je sinds de kantoor ambities toch echt steeds vaker langs de snelwegen in Amsterdam. Behalve dat is de Zuidas ook al nodig voor de bestaande kantoren markt in het centrum van Amsterdam. Dit staat dus echt geheel los van handel, of zie jij de Zuidas als een inverstering die geld gaat kosten? Infra kosten versus grond opbrengsten moet het gehele verhaal quite brengen. Dan vergeet je dat de infra er op vooruit is gegaan, er meer toeristen naar Amsterdam zullen komen en Nederland een aantrekkelijke plaats heeft voor buitenlandse bedrijven om zich te vestigen. Daarnaast, ook al staan de kantoren leeg? Ze worden betaald door duitse pensioen fondsen ;)
Volgens mij verhuizen kantoren niet naar China, maar alleen backoffices en productie. Vaak is dit dan ook gewoon een uitbreiding. Maar als je dan toch zo nodig wilt gaan blaten over de toekomst. Door invoer belasting, transport kosten en verbeterde automatisering zal veel productie werk terug komen naar Europa. Fabrieken zullen in de toekomst natuurlijk zonder personeel werken. Het hebben van backoffices in het buitenland voor deze sector word dan ook weer minder handig.
Daarnaast heeft het concept van backoffices in het buitenland zich nog lang niet in alle markten bewezen. Misschien wel voor de ICT, waar ze allemaal naar India gaan, maar welk groot software bedrijf hebben we nou in Nederland? Daarnaast is Linux natuurlijk in opkomst, word het belang alleen nog maar kleiner.
Maar goed is zie het verband niet met onze handels partners. Maar een belangerijk punt heb je wel. Ik zou zeggen vrij baan voor vrachtwagens vanaf Rotterdam naar Europa!?
eusebius August 21st, 2004, 11:05 PM Eh, vorige week nog .. HiHi, die 'aantrekkingskracht' voor bijv. Amerikaanse bedrijven is ook gewoon fiscaal voordeel; investeringspremies voor buitenlandse bedrijven. Leuk die uithangborden. Handel gaat het om en die vrachtwagens willen BRD, CH en AU nu juist liever niet! De Betuwelijn is ook zonder vaste afspraak aangelegd. Door de 'klant' gewilde oplossingen heeft NL juist weer afgehouden. We blijven dom 'yes, yes, you want fokkie in Amsterdam, we build you airport so you can leave quickly afterwards'. Daar verdient het land dus niets aan. Afijn, de NoordZuid is dus 0,0 landelijk of internationaal belang. Want in Noord komt niet 1 buitenlandse handelspartner aan, OK, misschien later als Fryslân afgescheiden is.
Cymen August 21st, 2004, 11:39 PM Tuurlijk, het eerste waar je aankomt in Noord is bij het machtigste bedrijf ter wereld. Stelt helemaal niks voor natuurlijk.
eusebius August 22nd, 2004, 01:53 AM Tuurlijk, het eerste waar je aankomt in Noord is bij het machtigste bedrijf ter wereld. Stelt helemaal niks voor natuurlijk.
Aan de Velperweg zitten departementen, dus dan ook maar een metro? 500m verderop AKZO en ING met zo'n 3-4,000 werknemers, ook een metrostation.
Veel steden hebben zulke kantoren.
Oftewel, dat is gewoon EEN Shell kantoor, dat met het pontje naar CS bereikbaar is. Dit is niet HET Shell hoofdkantoor, DAT staat in Den Haag (en London). Probeer het nog eens een keer :D
Er staat nog zoveel leeg dat al wel goed bereikbaar is dat de bereikbaarheid voor toekomstige kantoren een kul argument is. Philips heeft een kantoor verplaatst naar Amstel en daar, en bij Sloterdijk en bij de Arena is nog volop kantoorruimte te huur.
Je kunt in de kantoorruimte-thread zien dat Arnhem 20% van Amsterdam is. Kijk eens hoeveel OV-infrastructuur Arnhem heeft, echt veel en veel minder dan 20% van de NS-lijnen, metrolijnen, sneltramlijnen en het aantal stations en haltes. Terwijl de kosten vanwege de steviger bodem veel lager zouden zijn.
Ik ben bepaald niet tegen de NoordZuid. Alles beter dan eindeloos in lijn 37 maar het mag niet ten koste gaan van OV-infrastructuur in de rest van het land en dat gebeurt nu dus wel. Ik heb ondertussen tienduizenden guldens en een duizend euro of zo betaald aan de NS en er voor terug kreeg ik: minder service en langere reistijden!
Cymen August 22nd, 2004, 03:14 AM Je hoort mij ook niet zeggen wat er precies zit, dat maak jij er weer van om je te verweren. Overigens is(was) dat een vrij belangerijk reasearch center.
Verder waarom kom je weer met Gerlestad. Je moet toch weten dat OV alleen rendabel is in grote steden met redelijk hoge concraties bebouwing. Laat iedereen in de boerendorpjes vooral met de auto gaan. Nu liggen er door heel Nederland dorpjes met trein stations. Had daar gewoon metro stations van gemaakt en die dorpjes aan de grote 4 geplakt.
Verder kan ik je verklappen dat die cijfers daar over Amsterdam voor geen kant kloppen. Zoals je weet is er de afgelopen jaren een kantoor boom geweest in Amsterdam. Die cijfers komen uit 2001, maar mijn bronnen doen meer geloven dat ze uit 1998 komen. Amsterdam had in 2003 6.200.000 m2 aan kantoren en 560.000 m2 in aanbouw.
zie ook: http://www.os.amsterdam.nl/tabel/51522/
Daarnaast zitten natuurlijk ook veel kantoren in Diemen en Duivendrecht. Deze vallen natuurlijk niet onder de gemeente Amsterdam maar horen wel bij groot Amsterdam. Als we dat dan bij elkaar gaan optellen komen voor begin 2004 op 7.400.000 m2, zie ook:
http://www.dro.amsterdam.nl/Docs/pdf/Kantorenmarkt_2004.pdf
eusebius August 22nd, 2004, 04:47 AM Hier zijn geen boerendorpjes. Hier staan kastelen en zijn bossen en parken. Boertjes wonen rond Amsterdam, in Waterland bijvoorbeeld :D Hier werd de eerste liberale courant opgericht. Arnhem was al een hanzestad voordat Amsterdam ook maar bestond :D
Oh, en als het niet genoeg is dan worden de randgemeenten erbij gehaald. Zou'k niet doen met plaatsen als Velp en Oosterbeek rond Arnhem!
Nu jij weer.
eusebius August 22nd, 2004, 04:51 AM Secundo:
Hoeveel staat er wel niet leeg van al die m² kantoor? Heeft Amsterdam niet besloten om voorlopig maar eens een tijd geen kantoren te laten bouwen?
Cymen August 22nd, 2004, 12:46 PM Inhoudelijk dwaal je weer eens ver af, daar ga ik natuurlijk niet op in.
En nee Amsterdam heeft niet besloten geen kantoren meer te bouwen. Amsterdam heeft besloten nieuwe "op risico" kantoren alleen nog maar toe te staan op de Zuid-as. Wil je toch ergens anders een kantoor bouwen, dan moet je eerst een huurder hebben.
Verder kan ik je vertellen dat 5% leegstand heel normaal is en zelfs moet om bedrijven de ruimte te geven te wisselen van kantoor. Als je bedenkt dat Amsterdam per jaar 10% extra kantoren bouwt(de) zit je natuurlijk al heel snel op de 20% leegstand. Dat komt omdat er gebouwt is "op risico" en er niet meteen een huurder is. Dit konden de ontwikkelaars zich meestal ook permiteren omdat de bouwkosten de afgelopen jaren laag waren. Maar dit betekend natuurlijk niet dat opgeleverde kantoren binnenkort niet verhuurd gaan worden. Het duurt alleen wat langer.
Maar goed na de positive talk, men had natuurlijk niet helemaal verwacht dat de economie zo slecht ging maar ontwikkelings projecten gaan nu eenmaal over meerdere jaren.
Maar goed ik begrijp nog steeds je bezwaar niet, want aan onderbouwen ben je niet meer echt toegekomen//
aad August 22nd, 2004, 12:56 PM Wanneer gaan we het weer eens over de Noord-Zuidlijn hebben hier? Deze discussie hoort heel ergens anders thuis lijkt mij.
Adderbak August 22nd, 2004, 05:09 PM Jongens toch, rustig maar!! :rant:
door bovenstaande woordenwisseling kom ik toch weer terug op het punt wat ik altijd maak: de 'huidige' (2011) NZlijn is niks beter dan een lokaal boemeltje, zwaar overgesubsidieerd, dus tot zover ga ik mee met Eusebius. Komt die verlenging er ooit (dus naar Zaandam, Schiphol, of zelfs Uithoorn/Nieuw Vennep/Purmerend), dan wordt het wel degelijk een lijntje van nationaal belang.
Denk ook aan de kantoorruimte in de Haarlemmermeer... en bedenk dat de kantoorruimte in Amsterdam (veel hoofdkantoren) een enorme spinoff heeft op kantoorruimtevraag in de rest van Nederland.
De NZlijn nu is gewoon vreselijk mazzel hebben als je in Noord woont, en ik denk dat dat stadsdeel een stuk aantrekkelijker wordt om te wonen. Laat die kantoren maar lekker wegblijven, je staat toch met 12 minuten op Zuid, en daar zitten ze allemaal bij elkaar...
Spotter August 22nd, 2004, 05:57 PM Secundo:
Hoeveel staat er wel niet leeg van al die m² kantoor? Heeft Amsterdam niet besloten om voorlopig maar eens een tijd geen kantoren te laten bouwen?
:weird: :weird: :? :rofl: :lol: :lol: WUhahahahahaha
get a life man ! waar sit je mee? slechte sex ?
Greelung August 23rd, 2004, 09:45 PM Eusebius ik bewonder je vasthoudendheid, maar toch moet je maar eens gaan inzien dat de noordzuidlijn van essentieel belang is voor de verdere ontwikkeling van Amsterdam en omgeving.
Amsterdam wordt de netwerkstad van de noordelijke randstad en die moet op alle manieren goed bereikbaar zijn. Netwerkstad betekent dat het de grote stad voor alle omliggende gemeentes is, het is de spin in het web. Het web zijn alle wegen en ov rond de stad en die zijn in het geval van amsterdam nog verre van goed te noemen.
In de jaren dat de voorgaande metro werd ontwikkeld werd er ook geroepen dat deze niets aan de stad zou toevoegen en kijk eens dertig jaar later van deze van belang is geworden voor de stad. Een stad die ontwikkeld moet dus ook inspelen op bepaalde dingen, vooruitlopen op zaken, in de toekomst kijken.
Amsterdam noord wordt heel belangrijk voor Amsterdam dit gaat dan om de noordelijke ijoevers, maar ook om de andere delen van noord. Dit gedeelte van de stad is altijd verstoken geweest van bvb een tram, of een treinverbinding dit terwijl er toch zo'n 160000 mensen in dit gedeelte wonen. Welke andere stad in nederland met zoveel inwoners heeft er nu geen verbinding met een tram, trein of metronet?
De andere redenen om de nzlijn aan te leggen zijn denk ik ook om het tramnet in de binnenstad deels te saneren en de zuidas een goede ontwikkelingsmogelijkheid te geven met het beste ov wat er kan zijn.
Zoals reeds eerder door mij gemeld zal de lijn echt wel worden doorgetrokken naar de regio en dit hoeft niet hetzelfde te kosten als het gedeelte onder de stad door. Dan zal de lijn zich helemaal onmisbaar maken omdat veel mensen dan ook zullen besluiten om bvb vanuit zaandam of misschien purmerend de metro naar zuid of schiphol te nemen en de auto ff te laten staan.
Wanneer er dan ook nog wordt besloten om de ijlijn door te trekken naar almere als een volwaardige lightrail verbinding dan wordt het ov net van Amsterdam eindelijk een beetje compleet. Kijk eens naar de metrostelsels in andere steden, die zijn meestal zo groot daar kan adam een puntje aan zuigen. Deze steden zijn niet altijd zo groot geweest natuurlijk, die zijn mede door de goede verbindingen naar het vroegere achterland zo groot geworden. Het vroegere Parijs was echt heel klein en nu is het een enorme aglomeratie geworden met alle voorsteden die er bij horen. Amsterdam is nu met die slag bezig en die is nog lang niet is afgelopen.
Misschien een idee om van twentestad ook een netwerkstad te maken kunnen die eindelijk zich ook verder gaan ontwikkelen
eusebius August 23rd, 2004, 10:06 PM Amsterdam is net zo groot als Parijs 3 eeuwen geleden! Maar mijn bezwaar is dat het Rijk zoveel geld in Amsterdam stopt en andere knelpunten niet aanpakt. De bevolkingsontwikkeling buiten de Randstad geeft aan dat investeringen daar juist veel en veel harder nodig zijn! Getalsmatig worden Noord- en Zuid-Holland steeds minder belangrijk en Brabant (2,4milj?) en Gelderland (1950: 1milj, 2000: 2milj) belangrijker.
Het is erg goed dat Amsterdam in OV investeert. Andere steden willen dat ook kunnen maar de koek is op omdat Amsterdam zo'n veelvraat is. Ik betwijfel dat de Bijlmer metro zo'n succes is.
Q. August 23rd, 2004, 10:26 PM Elke keer als ik in de Bijlmer-metro stap zit hij behoorlijk vol hoor. Een stuk voller dan de Rotterdamse metro meestal.
Cymen August 23rd, 2004, 11:30 PM Ik ging vroeger elke dag met de Bijlmer metro(54) en het is me een aantal keren voorgekomen dat ik hem skipte omdat hij te vol zat. Tegenwoordig ga ik met de 50(nieuwe Bijlmer metro) en dat is de drukste lijn van Nederland.
eusebius August 24th, 2004, 03:28 AM O,o,o. En toch ging het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf bijna failliet. Volle metros die geen winst opleveren, noem ik dus geen succes. Hoe noem jij zoiets?
Greelung August 24th, 2004, 08:08 AM Eusebius je loopt weer met oude feiten te gooien jongen het gvb maakt al een aantal jaren gewoon winst hoor. De metrolijnen zitten compleet vol en er worden al continu extra treinstellen in de spits ingezet om het vervoer aan te kunnen. Overigens wees blij dat ze niet te veel winst draaien dat zou betekenen dat ze het alleen maar duurder maken voor de klanten. Wanneer kom je trouwens eens met wat positiefs over deze kant van het land je doet alsof andere gebieden van nederland zo slecht bedeeld worden. Vertel je frustraties eens, gooi het eruit want dat opkroppen van jou is niet goed voor je hart. Geef is een voorbeeld waar jij dan zou willen dat het geld naar toe zou gaan? Tis wel erg makkelijk alleen maar af te zeiken en je eigen straatje schoon te houden. Misschien kunnen wij dan ook eens schieten op je ideeen want dat is hard nodig.
Mojito August 24th, 2004, 11:49 AM (...) Andere steden willen dat ook kunnen maar de koek is op omdat Amsterdam zo'n veelvraat is. Ik betwijfel dat de Bijlmer metro zo'n succes is.
Amsterdam is niet de grootste veelvraat gebleken, voor waar het zware infrastructuur betreft. Dan zou ik eerder Rotterdam noemen. Aan de ene kant logisch en terecht, want daar heeft men al ruim veertig jaar een consequente visie op het OV gehad en alle plannen daar op afgestemd. In tegenstelling tot het door de decennia heen zwalkende Amsterdam. (1968: metro vervangt alle trams, 1975: metro wordt afgeblazen, tram wordt verbeterd, 1986: bouw sneltramlijnennet aangekondigd, jaren '90: toch maar weer metro, kruisingvrij, maar nu een diepe techniek voor de ondergrondse lijnen.....) Ook bleef men in Rotterdam vaker binnen de gestelde budgetten.
Maar dat het Rijk zomaar zonder slag of stoot over de brug kwam voor een Beneluxlijn, die geraamd wordt op 65.000 passagiers per dag, wat nu nog niet eens gehaald wordt, en ook investeert in een dure boortunnel voor het Hofpleinlijngedeelte van Randstadrail, die geraamd wordt op 28.000 passagiers (de gemiddelde Amsterdamse stadstramlijn trekt meer reizigers) per dag in 2010, wekte terecht wel enige bevreemding. Amsterdam daarentegen moest keer op keer opnieuw nut en noodzaak van de NZ-lijn (die volgens verschillende onafhankelijke onderzoeken in het begin rond de 100.000 en in de toekomst, bij verlenging in de regio 200.000 reizigers per dag zal vervoeren) aantonen.
En dan heb ik het maar niet over de Betuwelijn, die weliswaar geen openbaar vervoersfunctie zal vervullen, en dus geen goede vergelijking is, maar die wel tot de dure zware infrastructuurprojecten van de afgelopen jaren behoort.
Spotter August 24th, 2004, 02:11 PM Het is erg goed dat Amsterdam in OV investeert. Andere steden willen dat ook kunnen maar de koek is op omdat Amsterdam zo'n veelvraat is. Ik betwijfel dat de Bijlmer metro zo'n succes is.
ehm, of het nou een beetje zo is of niet,
Amsterdam is de meest verachterlijkte hoofdstad van Europa als je het mij vraagt.
Het is een topstad daar niet van, maar gemeten naar de omvang van het land en vergeleken met de andere hoofdsteden van Europa zouden er in Amsterdam ruim 2 miljoen mensen moeten wonen met 3,5 à 4 miljoen in de agglomeratie.
Maar in Nederland is vanaf het begin niet voor de hoofdstad gekozen (als je het mij vraagt omdat de regering in Den-Haag zit). Al die grote buitenwijken van Alkmaar en Hoorn tot Amersfoort en Almere hadden gewoon Amsterdamse buitenwijken moeten zijn. En nu zitten we met een van de kleinste hoofdsteden van Europa.
Als ik naar het songfestival zit te kijken en we gaan van Brussel en Wenen naar "Hilversum speaking" wordt ik nou niet echt trots van binnen net als wanneer Tina Turner op haar afscheidstournee tussen Londen en Berlijn een Gronings grasveldje aan doet. Het zelfde geld voor multinationals die hier van Lutjebroek tot Leeuwarden hun hoofdkantoren vestigen en de internationale instellingen die naar Den Haag gaan.
Nederland straalt boerenkneuterigheid uit door niet te kiezen voor een krachtige hoofdstad zoals die in elk Europees land wel bestaat (Zwitserland daargelaten). Natuurlijk moet het niet te overdreven zoals in Frankrijk.
En nu er eindelijk wat ambitieuse plannen zijn, te beginnen met het zwaar onderdoende metronetwerkje van Europa's grootste dorp beginnen de farmers van Groenlo tot Arnhem te klagen dat de provinciebelangen in het geding komen.
:bash: :cheers:
eusebius August 24th, 2004, 02:13 PM Dat is dan sinds 2001 dat er winst gemaakt. Die Tesca/Tekla? die als troubleshooter werd ingehuurd trof een warboel aan.
-
Bizar, de Betuwelijn noemen terwijl de provincie waar die grotendeels door loopt helemaal niets heeft aan die lijn. Maar dan ook helemaal niets. Dat is een lijn voor en van de Rotterdamse haven.
-
Het zijn niet eens nieuwe plannen waar geld naar toe moet maar naar bijv het 4e perron in Arnhem - de buurt is al afgebroken, de weg al verlegd, het 4 sporenviaduct ligt er ook al. De tunnel voor Delft, Breda-Utrecht, Arnhem-Apeldoorn zijn zo maar een paar noodzakelijke delen van de infrastructuur.
Adderbak August 24th, 2004, 02:50 PM Dat is dan sinds 2001 dat er winst gemaakt. Die Tesca/Tekla? die als troubleshooter werd ingehuurd trof een warboel aan.
-
Bizar, de Betuwelijn noemen terwijl de provincie waar die grotendeels door loopt helemaal niets heeft aan die lijn. Maar dan ook helemaal niets. Dat is een lijn voor en van de Rotterdamse haven.
-
Het zijn niet eens nieuwe plannen waar geld naar toe moet maar naar bijv het 4e perron in Arnhem - de buurt is al afgebroken, de weg al verlegd, het 4 sporenviaduct ligt er ook al. De tunnel voor Delft, Breda-Utrecht, Arnhem-Apeldoorn zijn zo maar een paar noodzakelijke delen van de infrastructuur.
eh... Arnhem-Apeldoorn? WIE moet er in vredesnaam van Arnhem naar Apeldoorn? en voor bestemmingen verder ligt er toch al een IJssellijn?
die Betuwelijn is inderdaad een speeltje van het havenbedrijf van Rotterdam. maar hoe beter de haven van Rotterdam functioneert, hoe beter het gaat met de Nederlansde economie, hoe beter iedereen het heeft. Dit is de redenering die in den Haag wordt gebruikt: ik ben er ook niet direct voorstander van als je kijkt wat je met die miljarden had kunnen doen op het gebied van regionaal vervoer...
die prognosecijfers voor de tunnels in Rotterdam zijn wel shockerend... 28.000 wat een kippenlijn! hopen dat het er stiekem toch meer gaan worden, zoals met de Amsterdamse ringlijn is gebeurd.
Nog even ter info: Amsterdam Noord kent maar 87.000 inwoners en niet 160.000
eusebius August 24th, 2004, 02:59 PM eh... Arnhem-Apeldoorn? WIE moet er in vredesnaam van Arnhem naar Apeldoorn? en voor bestemmingen verder ligt er toch al een IJssellijn?
die Betuwelijn is inderdaad een speeltje van het havenbedrijf van Rotterdam. maar hoe beter de haven van Rotterdam functioneert, hoe beter het gaat met de Nederlansde economie, hoe beter iedereen het heeft. Dit is de redenering die in den Haag wordt gebruikt: ik ben er ook niet direct voorstander van als je kijkt wat je met die miljarden had kunnen doen op het gebied van regionaal vervoer...
die prognosecijfers voor de tunnels in Rotterdam zijn wel shockerend... 28.000 wat een kippenlijn! hopen dat het er stiekem toch meer gaan worden, zoals met de Amsterdamse ringlijn is gebeurd.
Nog even ter info: Amsterdam Noord kent maar 87.000 inwoners en niet 160.000
Overbetuwe, Lingewaard en Arnhem-Zuid heeft 1 station op zo'n 150,000 inw ....
Kijk, voorlopig mag Apeldoorn aan de lijn Arnhem-Epe-Hattem een halte krijgen tot Apeldoorn definitief afgebroken wordt.
Eh, de A50 is redelijk druk en een verdere verkrachting van de Veluwe.
Adderbak August 24th, 2004, 03:09 PM Overbetuwe? Lingewaard?
toch niet echt de plaatsen met zo'n forse dichtheid dat je er een heel nieuw OV-netwerk op kunt loslaten lijkt me. Een busbaantje voor de Bemmelaars die er minder dan drie kwartier over willen doen om naar Arnhem te komen, of zelfs alleen een verandering in dienstregeling en routevoering lijkt me al heel wat. Kost een fractie, kan binnen een jaar, overlast voor niemand.
Om jou een plezier te doen openen we dan ook nog even de stations Nijmegen-Lent, Nijmegen-Ressen en Arnhem-Zuid, met bij alledrie een frequent rijdende buslijn, die een rondje door de buurt rijd aansluitend op de treinen, type ret-bus in rhoon/poortugaal.
Epe? Hattem? Heerde?
tja, Apeldoorn-Zwolle is dan nog altijd beter dan Arnhem-Apeldoorn. Die arme Epen hebben nu inderdaad alleen een langzamesnelbus. Tram/Lightrail dan maar? er ligt vast nog wel ergens een stuk trace van de tram die hier vroeger reed.
Laten we in ieder geval aan het ministerie alvast 10 miljard vragen, en dan hier op dit forum uitmaken aan welke verbindingen/lijnen/netwerken/infra we dat gaan opgeven. Wie doet er mee?
Q. August 24th, 2004, 06:46 PM Overbetuwe? Lingewaard?
Epe? Hattem? Heerde?
tja, Apeldoorn-Zwolle is dan nog altijd beter dan Arnhem-Apeldoorn. Die arme Epen hebben nu inderdaad alleen een langzamesnelbus. Tram/Lightrail dan maar? er ligt vast nog wel ergens een stuk trace van de tram die hier vroeger reed.
De Epen hebben ook de lijn 95, een sneldienst die grotendeels over de A50 gaat, alleen het stukje tussen mijn hometown Heerde en desbetreffend dorp niet. Maar goed, die mogen ook maar 80. Ook idioot trouwens, die kunnen op de snelweg wel minimaal 100.
En het trace van de _spoorlijn_ die hier tot in de jaren '70 lag is voor een groot deel nog beschikbaar. :) Apeldoorn-Zwolle mag van mij meteen worden aangelegd, hoef ik niet meer met zo'n stinkbus naar mijn ouders.
Wat heerlijk offtopic in een topic over de N/Z lijn. :D
Cymen August 24th, 2004, 07:19 PM verkrachting
Verkrachting is het juiste woord voor wat je aanricht in dit draadje. Ga de politiek in en zorg dat Arnhem binnen 10 jaar 8 metro lijnen en 4 nieuwe trein stations heeft (ofzo). De laatste keer dat ik in Arnhem was was er geen hond op het station en was de infrastructuur voor auto´s goed in het zicht aanwezig.
Q. August 24th, 2004, 08:38 PM Nounou, station Arnhem is altijd behoorlijk druk hoor. Maar toch. Zullen we maar weer ontopic gaan?
Elmo August 24th, 2004, 08:50 PM Toen ik zag dat deze thread ineens uit 7 pagina's bestond had ik op zijn minst verwacht dat de lijn al bijna af was. :D
eusebius August 24th, 2004, 09:57 PM De politiek kan niets doen aan het feit dat Den Haag woordbreuk pleegt! Tja, waar OV infrastructuur achterblijft op de Randstad, wordt OV minder populair.
Ik zie trouwens nooit een hond op Sloterdijk, Amstel en Dvd!
OK.
On topic:
Zijn er al verzakkingen geconstateerd?
Zijn er al impressies van de metrostations?
Waar gaat de bagger van het uitgraven naar toe?
Henk August 24th, 2004, 10:10 PM Zijn er al impressies van de metrostations?
Buikslotermeerplein
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/bm1.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/bm2.jpg
Johan van Hasseltweg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/hw1.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/hw2.jpg
Centraal station
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cs1.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cs3.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cs2.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cs4.jpg
Rokin
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/rokin1.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/rokin2.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/rokin3.jpg
Vijzelgracht
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/vg1.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/vg2.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/vg3.jpg
Ceintuurbaan
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cb1.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cb2.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cb3.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/cb4.jpg
Europaplein
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/ep1.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/ep2.jpg
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/ep3.jpg
Zuid/WTC
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/image/artist/wtc2.jpg
Crownsteler August 24th, 2004, 10:10 PM hier staan impressies, zitten cker een paar mooie tussen :)
http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/nzinbeeld_artist.htm
Henk August 24th, 2004, 10:13 PM Waar gaat de bagger van het uitgraven naar toe?
In totaal wordt er ruim 1,8 miljoen m3 grond afgevoerd. Veelal zal de grond uit de bovenste 6 meter vervuild zijn. Deze grond zal naar een speciaal depot van de Grondbank Amsterdam worden gebracht. Het verontreinigde slib uit het IJ, dat vrijkomt bij het baggeren van de sleuf voor de zinktunnel, gaat naar een havenlocatie in het westelijk Havengebied, dat speciaal voor dit slib is bedoeld.
De resterende grond, dieper dan 6 meter, zal nagenoeg schoon zijn en kan direct naar een eindbestemming. Hiervoor is als hoofdbestemming het Milieusaneringsproject Volgermeerpolder. Daarnaast zijn er nog alternatieven zoals verondiepingen van meren of kanalen.
Bron: http://www.ivv.amsterdam.nl/nzlijn/vgv.php?vrg_id=94&catid=42
Q. August 24th, 2004, 11:15 PM Mooie impressies. :)
Winus August 25th, 2004, 12:18 AM Station Vijzelgracht ziet er niet verkeerd uit, tenminste die vrouwtjes die daar rondhuppelen. :)
eusebius August 25th, 2004, 02:04 AM Hihi, het zijn zeker de leukste impressie poppetjes. Zelfs een rugzak en een wandelstok.
Ze is trouwens wel nogal transparant, Winus.
Maar waarom krijgt Noord weer de kaalste stations :rant: ???
Winus August 25th, 2004, 10:02 AM Maar waarom krijgt Noord weer de kaalste stations :rant: ???Omdat daar niemand komt, behalve dat ene vrouwtje dat van de Vijzelgracht naar Buikslotermeerplein is afgereisd.
Van The Man August 25th, 2004, 10:04 AM die impressies zijn altijd ideaal beelden, ik vraag me af waarom ze dat doen omdat de echte situatie dan standaard tegenvalt. Bijvoorbeeld op plaatje 1, zo zal een straat er toch nooit uitzien?
Adderbak August 25th, 2004, 10:19 AM Ik zou wel eens willen weten hoe de impressies van de huidige metrostations er ooit uit hebben gezien... zouden zelfs die grijze gribus er aantrekkelijk hebben uitgezien?
Cymen August 25th, 2004, 05:14 PM Dat vraag ik mee ook weleens af. Wat in ieder geval duidelijk is op deze impressies is dat er veel transparantie en overzicht is, lijkt me een goede zaak.
@eusebius
Ik vind je mening een beetje voorbarig maar; Misschien is het te verklaren dat mensen zich op ondergrondse stations niet optimaal voelen en ze daar daarom wat meer geld hebben bestaat aan ferfraaingen.
Mojito August 25th, 2004, 05:48 PM Die impressies van de stations in Noord tonen inderdaad een wat soberdere uitvoering. Ik kan me een oudere impressie van station Buikslotermeerplein herinneren waarin een volledige overkapping was voorzien, d.w.z. niet alleen boven het perron, maar ook aan de zijkanten van de sporen (zo'n beetje zoals het gerenoveerde Ganzenhoef)...
Op deze manier wordt het net zo'n tochtgat als de bovengrondse stations in de Bijlmer en die van de Ringlijn (waar na de uitvoering 100 miljoen gulden over bleef van het budget, daarvoor had men de kappen van die 8 stations buiten Sloterdijk best wat luxer kunnen uitvoeren). Erg jammer...
Joshapd August 25th, 2004, 09:24 PM Epe? Hattem? Heerde?
JA JA dan kan ik met de "trein" naar school :)
HighinParis August 25th, 2004, 11:16 PM Ongelooflijk boring dit ridicule project. Benthem Crouwel weg ermee...
Glacius September 7th, 2004, 11:20 PM Twee treurige nieuwsberichtjes van AT5:
Bovengrondse naar het Europees Hof
Vereniging De Bovengrondse heeft een klacht ingediend bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. De Bovengrondse is de felste tegenstander van de bouw van de Noord/Zuidlijn. De organisatie betwist een uitspraak van de Raad van State. Dit college oordeelde enige weken geleden dat de gemeente terecht een vergunning heeft verleend voor de inrichting van metrostation Rokin. De Bovengrondse stelt dat er geen juiste behandeling plaats heeft gevonden van het dossier-Rokin. "Wij krijgen het gevoel dat men bouwt met het idee: Bouw maar, we zien wel of het veilig is."
en
Winkeliers gedupeerd door N/Z-lijn
Winkels in de Ferdinand Bolstraat raken ernstig gedupeerd door de opbrekingen die het gevolg zijn van het aanleggen van de Noord-Zuidlijn.
Voor de bouw van het metrostation Ceintuurbaan moet een blok huizen tegen de grond. Hierdoor is een stuk stoep op de Ferdinand Bolstraat afgezet, waardoor een deel van deze straat dood loopt. Ondernemers op dit doodlopende gedeelte van de Ferdinand Bolstraat zien hun omzet kelderen omdat er simpelweg geen mensen meer voorbij hun winkel komen. De werkzaamheden zullen zeker tot november duren. Tot die tijd blijft de stoep afgesloten.
Glacius October 19th, 2004, 06:50 PM Breaking news...
Panden langs N/Z-lijn zakken 2,5 cm
Door de aanleg van de Noord-Zuidlijn is een aantal huizen op de Vijzelgracht ernstig verzakt: zo'n 2,5 cm. De verschuivingen waren zo hevig dat vrijdag werd besloten werd de bouw van station Vijzelgracht stil te leggen. Vermoedelijk is een lekke damwand, waardoor het grondwater onder de huizen wegloopt, de oorzaak van de verzakkingen. De bouwput is maandagavond in allerijl onder water gezet om verdere verzakkingen te voorkomen. Een verzakking van 2,5 centimeter bij een pand betekent groot alarm. Dit soort verzakkingen kunnen leiden tot vervormingen van de huizen.
Doordat er water in de bouwput van het toekomstige Station Vijzelgracht is gepompt is het lek in de damwand voorlopig afgedicht. Daardoor is het verzakken van de woningen ook gestopt. Hoe het lek heeft kunnen ontstaan is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk is bij het bouwen van de ingang van het station Vijzelgracht een voorwerp in de grond geraakt. Om het probleem definitief te verhelpen wordt in het lek beton gestort. En dat betekent een vertraging van ten minste enkele weken. Hoe groot de financiële schade is, is volgens het projectbureau nog onduidelijk.
Q. October 19th, 2004, 07:53 PM Ik krijg tramtunnel-flashbacks...
Cymen October 19th, 2004, 08:07 PM mwa, ik denk dat de tunnels zelf hier niet zoveel problemen gaan opleveren. De huizen echter, tja die hebben al lange tijd geen onderhoud gehad.
Errik October 20th, 2004, 03:39 PM Langs de Vijzelstraat en Vijzelgracht ziet de bebouwing er toch al niet zo florissant uit... Ik denk dat we nog wel ernstiger dingen mee gaan maken.
Southerner October 20th, 2004, 07:32 PM Amsterdammers?
De verzakte huizen zijn die de moeite waard om te janken wanneer deze in de grond verdwijnen?
Spotter October 24th, 2004, 03:34 PM Langs de Vijzelstraat en Vijzelgracht ziet de bebouwing er toch al niet zo florissant uit... Ik denk dat we nog wel ernstiger dingen mee gaan maken.
Van mij mag de hele Vijzelstraat instorten. Kunnen we er eindelijk een boulevard van maken die de locatie waardig is. :)
Los hiervan vindt ik dit echt een heel mooi project alhoewel ik mn vraagtekens bij de exacte route heb.
Ik hoop dat er snel plannen komen voor meer metrolijnen in Amsterdam, want in dit tempo hou je de groei in buitenlandse steden niet eens bij, laat staan dat je je achterstand wegwerkt. Van mij mogen ze met de verlenging naar Schiphol morgen beginnen. Vraag zat. De ontsluiting van de Ringlijn lijkt mij prioriteit nummer één voor iedereen die van OV houdt. Vele tienduizenden huishoudens ineens vliegensvlug naar CS.
Trouwens, zijn er in de plannen voor die ontsluiting ook opties voor een stuk ondergronds? (CS-Haarlemmerplein?)?
Cymen October 24th, 2004, 04:43 PM De ontsluiting van de Ringlijn lijkt mij prioriteit nummer één voor iedereen die van OV houdt. Vele tienduizenden huishoudens ineens vliegensvlug naar CS.
Trouwens, zijn er in de plannen voor die ontsluiting ook opties voor een stuk ondergronds? (CS-Haarlemmerplein?)?
De gemeente heeft nu eindelijk begrepen dat het aanleggen van dat stukje metro van isolaterweg naar CS best nuttig is. Er is alleen geen geld, ik heb begrepen dat er ergens na 2010 misschien geld beschikbaar komt.... :bash:
Ik woon in west. Ik moet nu soms wel 45 min in de tram zitten naar CS. Als ik de metro neem het rondje de verkeerde kant op is het 35 minuten. Als ze de metro gewoon hadden doorgetrokken dan kon ik er 20 minuten over doen!
Verder zou Amsterdam in naar mijn mening er ook goed aan doen om een Oost ring aan te leggen. Deze zou dan van de Zuidas, Spaklerweg, Kruislaan, Science Park naar Zeeburgereiland moeten lopen. De gebied heeft zeer veel OV aansluitingen(tram Diemen, bussen Almere, treinen op nieuwe WTCW station) en ontwikkelingen en de ruimte van het traject is nu niet dicht bebouwt.
Glacius February 1st, 2005, 07:01 PM Foto van de werkzaamheden bij het Rokin, vandaag genomen:
http://home.student.uva.nl/~0302147/ssc/nzlijn_01-02-2005.jpg
Q. February 1st, 2005, 07:22 PM Je kan niets zeggen dat je niet het gevoel hebt dat er niets gebeurt. ;)
Over een paar jaar kijk ik nog wel een keer, dan is het vast interessanter.
Glacius February 9th, 2005, 12:13 AM Constructie CS vertraagt Noord/Zuidlijn
Er is onenigheid tussen de aannemer en het projectbureau over de constructie van de Noord-Zuidlijn onder Centraal Station. De planning van de aanleg loopt hierdoor ernstig gevaar.
Het meningsverschil gaat over de fundering als de metrolijn onder het station door gaat lopen. De houten palen worden vervangen door betonnen palen. Dit is een zeer ingewikkelde operatie, en het is tot op heden nog niet duidelijk hoe deze uitgevoerd zal gaan worden.
Door dit verschil van mening loopt het project vertraging op, wat weer geld zal gaan kosten. Hoe groot de financiële schade is, is vooralsnog onbekend.
Cymen February 12th, 2005, 12:47 AM Cohen was eergister op at5 en die wist alle vertragingen voor de NZ-lijn wel onder te tafel te vegen, behalve de vertraging van de 2e fase van IJ-burg, daar verwachte hij mogelijk nog wel vertragingen (ofzoiets van het verhaal ;))
vinman February 14th, 2005, 07:44 PM Cohen was eergister op at5 en die wist alle vertragingen voor de NZ-lijn wel onder te tafel te vegen, behalve de vertraging van de 2e fase van IJ-burg, daar verwachte hij mogelijk nog wel vertragingen (ofzoiets van het verhaal ;))
Mooi, dan ben je toch blij dat Cohen er is :)
Sol February 20th, 2005, 04:07 PM Erg mooi project! Zoals al eerder gesteld, dit is een klein, erg duur deel van in de toekomst een succesvolle, sterk uitgebreide lijn, inderdaad te vergelijken met de Rotterdamse Calandlijn van 1982.
Adderbak February 22nd, 2005, 02:05 PM ehmr... daar zou ik nog maar niet al te hard op hopen.
concrete besluitvorming over verlengen van de NZ-lijn is er momenteel nog niet. En als je bedenkt dat ze daar voor het huidige stuk al in 1995 mee begonnen zijn en het ding pas in 2011 rijdt...
de gemeente Amsterdam heeft absoluut geen geld meer voor verdere metrolijnen totdat de NZlijn af is. en het Rijk is momenteel ook niet bepaald OV-vriendelijk...
Glacius February 22nd, 2005, 10:39 PM Ik zou wel eens willen weten hoe de impressies van de huidige metrostations er ooit uit hebben gezien... zouden zelfs die grijze gribus er aantrekkelijk hebben uitgezien?Toevallig vond ik vandaag op de ARCAM-site een toenmalige impressie van station Wibautstraat:
http://www.arcam.nl/aad/images/illubig/metrowibautstraat.jpg
Alargule February 22nd, 2005, 11:29 PM Da's geen impressie, maar gewoon een foto van de toenmalige situatie...
Q. February 22nd, 2005, 11:36 PM Wat het ook is, de depressiviteit straalt er van af.
Mojito February 23rd, 2005, 09:37 AM De toenmalige situatie? Zo ziet het er nog steeds uit! Weliswaar een stuk afgeragder viezer, verwaarloosder en smeriger, en de zeer deprimerende grijze tunnelwanden zijn tien jaar geleden in een iets vriendelijker en lichter ogend gebroken wit gespoten, maar verder nog steeds herkenbaar als zodanig.
Overigens stapte dit weekend uit op Waterlooplein en er zijn al behoorlijk wat steigers, hekken en schuttingen verschenen in de hal aan de Stoperakant. Goed teken...
Alargule February 23rd, 2005, 12:00 PM Ben benieuwd wat het gaat worden. Zolang het maar niet een ge-upgrade badkamer gaat worden, met al die witte tegeltjes...
Mojito February 24th, 2005, 10:06 AM De afgeschoten Metromorfoseplannen van Zwarts & Jansma waren fantastisch en helaas te duur, maar ook met kleinere ingrepen valt er een hoop te verbeteren aan die betonnen konijnehollen.
Kijk naar Rotterdam. De oudste ondergrondse metrostations daar kregen ook witte tegels. Van die keramische, type Parijs, met afgeschuinde hoeken aan de randen. (hoe noem je dat ook alweer?)
Vergeleken met de hardglazen blauwe en oranjerode wanden die er eerst waren was het, in combinatie met een sterk verbeterde verlichting, een enorme vooruitgang. Als iets soortgelijks ook de Amsterdamse ondergrondse stations te wachten staat is dat, hoewel niet zo ingrijpend als de Metromorfose, al een enorme verbetering.
Helaas is er van het nieuwe verbeteringsplan nog nergens een impressie te vinden.
Glacius February 24th, 2005, 02:42 PM Helaas is er van het nieuwe verbeteringsplan nog nergens een impressie te vinden.
Enkele weken geleden was bij het AT5-programma Amsterdam.nl Tv enkele seconden een impressie te zien van blauwe tegeltjes rondom de ingangen van de liften in de metrostations. Meer heb ik ook nog niet gezien.
Glacius February 25th, 2005, 08:47 PM 'Onduidelijkheid over bouw station'
De bouw van het metrostation Vijzelgracht ligt stil omdat de gemeente niet duidelijk kan maken hoe het station moet worden gebouwd. Dat zegt Max Bögl, de hoofdaannemer van het project.
Donderdag werd de bouw plotseling stilgelegd officieel om een conflict tussen een onderaannemer en Max Bögl. Een hoge financieel manager van Max Bögl laat echter aan AT5 weten dat de gemeente de aannemer niet duidelijk kan maken hóe station Vijzelgracht moet worden gebouwd, en dat dat de reden is waarom het werk stilligt.
De gemeente ontkent overigens problemen te hebben met de aannemer.
Bron: AT5.
Glacius February 28th, 2005, 01:12 PM Foto van gisteren:
http://www.schlijper.nl/archive/2005/02/050227-noordzuidlijn.jpg
Mojito March 1st, 2005, 12:23 PM Van www.parool.nl :
Stad hekelt NZ-aannemer
Van een verslaggever
AMSTERDAM - De gemeente legt de verantwoordelijkheid voor het nog steeds stilliggen van de bouw van metrostation Vijzelgracht geheel bij aannemer Max Bögl.
De bouw van dit station in de Noord/Zuidlijn ligt sinds donderdag stil als gevolg van een conflict tussen de Duitse hoofdaannemer en onderaannemer Smet Keller Funderingstechnieken. Die was ingehuurd voor het aanbrengen van betonnen stempels om te voorkomen dat de inmiddels gestorte zijwanden van het station van hun plek komen.
Volgens woordvoerder Paul Andriessen van het Projectbureau Noord/Zuidlijn is het onzin dat de gemeente niet voldoende duidelijk kan maken hoe het station moet worden gebouwd. Die suggestie deed een woordvoerder van Max Bögl zaterdag voor AT5.
Het Nederlandse kantoor van Max Bögl weigerde vandaag elk commentaar op de ontstane impasse.
''De gemeente heeft een contract gesloten met Max Bögl voor de bouw van de metrostations Rokin, Vijzelgracht en Ferdinand Bolstraat, en daar houden wij ons aan,'' aldus Andriessen. ''Dat contract is kristalhelder.''
''Als er een dispuut is tussen de hoofdaannemer en zijn onderaannemer, hebben wij als opdrachtgever daar ook niets mee te maken. Wij hebben een contract met Max Bögl, die ervoor moet zorgen dat alles gereed is voordat in 2007 de tunnelboor bij het Damrak de grond in gaat. Hóé Max Bögl dat doet, is zijn pakkie-an.''
De aannemer bouwt de drie ondergrondse stations door eerst twee zijwanden aan te leggen, vervolgens een dak erop, en dan het geheel uit te graven.
© Het Parool, 01-03-2005
Q. March 2nd, 2005, 05:28 PM Gaat lekker. Dit wordt het begin van een heeeeeele lange soap. Ik bedoel de zoveelste aflevering.
Glacius March 5th, 2005, 08:52 PM Hier (http://www.amsterdamcentraal.nl/station/entry.php?id=560) is een wellicht interessant stukje te vinden over de 'Noord-Zuid Boulevard', de herinrichting van het gebied boven het tracé van de Noord/Zuidlijn.
Spotter March 6th, 2005, 02:10 PM ^ idd een interessant stuk!
Ik ben nooit voorstander geweest van water op het Rokin. Naar mijn mening is er gracht genoeg in de stad! Ik vindt het een verademing dat je in de omgeving van de Dam juist effe geen gracht tegen komt.
Waar ik wel fan van ben, maar daar lees ik dan weer niks over, zijn fonteinen à la Rome!
Ik hoop dat er in de komende economische boom veel geld komt voor herinrichting en opknapping, want als je het mij vraagt kan de halve stad wel een opknapbeurt gebruiken.
Rembrandtplein
Utrechtsestraat
Frederiksplein (Het liefst met het verdwijnen van de bank erbij)
Leidseplein
Damrak/Rokin
Vijzelstraat
Nieuwmarkt (geen pan, die kleur hekjes alleen al)
Amsterdam heeft dan wel meer grachten dan Venetië en meer bruggen dan Parijs, maar van mij mag de stad wel iets meer van hun klasse en stijl creeëren.
Vooral het Rembrandtplein komt op mij over als een slecht onderhouden Bijlmer-plantsoen!
Uiteraard ben ik hierin redelijk optimistisch gezien de mooie upgrade van het Museumplein, 't Spui en de Dam! (alhoewel dat rotte gras ook niet alles is ;)) :)
vinman March 6th, 2005, 02:32 PM ^ idd een interessant stuk!
Ik ben nooit voorstander geweest van water op het Rokin. Naar mijn mening is er gracht genoeg in de stad! Ik vindt het een verademing dat je in de omgeving van de Dam juist effe geen gracht tegen komt.
Ik denk dat je door het terugbrengen van de gracht voor veel meer klasse en uitstraling kan zorgen.
Waar ik wel fan van ben, maar daar lees ik dan weer niks over, zijn fonteinen à la Rome!
Vink absoluut niet passen bij Amsterdam, maar ja. Het is maar wat je mooi vind :)
Ik hoop dat er in de komende economische boom veel geld komt voor herinrichting en opknapping, want als je het mij vraagt kan de halve stad wel een opknapbeurt gebruiken.
Daar heb je wel gelijk in. In sommige stukken ziet Amsterdam er armoedig uit, voor zo'n toeristenstad. Maar op een of andere manier hoort dat rotzooierige ook wel weer in de hoofdstad. Maar een opknapbeurt is wel hard nodig.
Amsterdam heeft dan wel meer grachten dan Venetië en meer bruggen dan Parijs, maar van mij mag de stad wel iets meer van hun klasse en stijl creeëren.
Van mij ook wel, maar wel op een goede manier. Ik denk dat een fontijn ala Rome niet in Amsterdam past ;)
Mojito March 9th, 2005, 01:15 PM The story continues...
Nog geen contract station Vijzelstraat
Van een verslaggeefster
AMSTERDAM - De bouw van station Vijzelgracht van de Noord/Zuidlijn ligt na twee weken nog altijd stil omdat de gemeente het contractniet tekent. Dat zegt de aannemer, het Duitse Max Bögl.
De aannemer bouwt drie ondergrondse stations: Vijzelgracht, Ceintuurbaan en Rokin. In het geding is het aanbrengen van voorzieningen om te voorkomen dat de inmiddels gestorte zijwand van het station later tijdens de bouw van zijn plek kan komen.
Voor dit werk heeft Max Bögl een onderaannemer ingehuurd, Smet Keller Funderingstechnieken uit Alphen - en die wil nu niet meer verder.
Woordvoerder Jürgen Kotzbauer van Max Bögl: ''Onze onderaannemer is te goeder trouw met de bouw begonnen, maar hij maakt zich nu ongerust omdat er nog steeds geen schriftelijke overeenkomst over deze werkzaamheden is met de opdrachtgever, de gemeente Amsterdam. Voordat Smet Keller doorgaat, willen het nu eindelijk een contract zien om zekerheid te hebben over het uit te voeren werk. Dat is begrijpelijk.Wij als hoofdaannemer kunnen dit verzoek echter alleen doorgeven.''
Bögl dringt al langer aan op een contract, zegt Kotzbauer. ''Wij zijn in gesprek- in vriendschappelijke sfeer, want we zijn partners.''
Volgens Kotzbauer zijn er geen onduidelijkheden meer over technische vragen, ''die hebben we al besproken. Het gaat nu vooral om de vergoeding van het werk.''
1,5 miljoen euro hebben Bögl en partners tot nu toe vooraf in de bouw gestopt, in totaal kosten deze speciale werkzaamheden 20 miljoen euro - bij alle drie bouwterreinen samen. Op de stations Ceintuurbaan en Rokin beginnen ze pas over vijf maanden.
Kotzbauer hoopt dat er snel een oplossing gevonden wordt. ''Hopelijk binnen twee weken. De gemeente wil het project toch ook niet door kleinigheden in gevaar brengen.''
Paul Andriessen van het Projectbureau Noord/Zuidlijn bevestigt dat de gemeente nog in gesprek is met Bögl is. Maar verder zwijgt hij. De volgende bijeenkomst is vrijdag, ''en zolang we nog onderhandelen wil ik daarop inhoudelijk niet ingaan.''
© Het Parool, 09-03-2005
Winbuks March 17th, 2005, 05:05 PM Toekomstig metro halte Centraal Station, het tempo zit er in, hier wel dan ;)
In de laatste foto moet ergens die tunnelboor in passen....?
http://img95.exs.cx/img95/8797/tnp31712333jt.jpg
http://img95.exs.cx/img95/3549/tnp31712346yb.jpg
Rogier de Groot March 17th, 2005, 07:44 PM Het werd een keer tijd dat men met de bouw van de betonconstructies zouden beginnen. Hopelijk zijn de constructies over 6 maanden klaar, want deze constructie (laatste foto) zijn nodig voor de boortunnel. (Startschacht)
Elmo March 17th, 2005, 09:44 PM Die boormachine wordt iets van 130 meter lang en men gaat geloof ik pas in 2007 of 2008 beginnen met boren.
Mojito March 24th, 2005, 12:38 PM Van www.parool.nl...
Weer strop Noord/Zuid
MARCEL WIEGMAN
AMSTERDAM - Er zijn opnieuw forse tegenvallers bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Het gaat om een bedrag van in totaal 65 miljoen euro. Vooral de kosten van management en toezicht zijn dit jaar weer explosief gestegen.
Dat blijkt uit de jaarlijkse financiële controle van het project, dat eind 2011 klaar moet zijn. VVD-wethouder Mark van der Horst zegt geen extra geld nodig te hebben, omdat hij ook een aantal meevallers kan noteren. Het eindbedrag voor de metrolijn blijft 1,6 miljard euro.
Volgens Van der Horst moet er ruim 24 miljoen euro extra worden uitgetrokken voor specialisten op het gebied van planning en toezicht en het verbeteren van de ontwerpen van de lijn. Op die manier zouden de bouwkosten uiteindelijk lager uitvallen. Vorig jaar, toen Van der Horst ruim negentig miljoen euro aan tegenvallers meldde, werd al 38 miljoen euro extra voor deze zogenoemde VAT-kosten ingeboekt.
De overhead op het project komt daarmee in totaal op ruim 280 miljoen euro, 22 procent ten opzichte van de echte bouwkosten. Vorig jaar leidde de groeiende omvang van dit bedrag tot grote commotie in de gemeenteraad. Men vroeg zich af of dit niet bekend was toen in oktober 2002 het besluit werd genomen de lijn aan te leggen.
De lijst met nieuwe tegenvallers is lang. Zo nemen de kosten met zes miljoen euro toe door stijging van de staalprijs en kost de inzet van verkeersregelaars vier miljoen euro extra. De grondafvoer gaat acht miljoen euro extra kosten, terwijl maatregelen om het verkeer op de Leeuwarderweg ongehinderd te laten doorstromen als straks de noordelijke tak van de lijn wordt aangelegd, voor vijf miljoen euro wordt ingeboekt.
Meevallers zijn er volgens Van der Horst ook. Een groot deel van de Noord/Zuidlijn, vooral de bovengrondse delen, is nog niet aanbesteed. Omdat de markt vergeleken met drie jaar geleden een stuk meer ontspannen is geworden, verwacht de wethouder 36 miljoen euro minder uit te hoeven geven aan de bouwondernemers.
Ook denkt hij dat de garages die worden gebouwd bij de stations Rokin en Vijzelgracht veel geld gaan opleveren. Tot nu toe stonden die ingeboekt als bouwkosten. Vanaf dit jaar worden ze meegerekend als winstgevende onderdelen. De marktwaarde wordt geschat op 26 miljoen euro.
Kleinere besparingen worden bijvoorbeeld gehaald door de ingangen van de metrostations te versoberen (twee miljoen euro) en 'slimmer' te renoveren bij het Centraal Station (anderhalf miljoen euro). Het uiteindelijke saldo van mee- en tegenvallers komt volgens Van der Horst op nul uit.
Wel moet hij opnieuw een vertraging van twee maanden in de bouw melden. Doordat de aanleg van het grote knooppunt onder CS moeilijker is dan verwacht, is de lijn naar verwachting pas in december 2011 klaar.
© Het Parool, 24-03-2005
Soundwave March 24th, 2005, 12:46 PM Hahaha, Sjongejonge, 2011 is maar over zes jaar.
Soundwave March 24th, 2005, 12:48 PM Gezien de complexiteit kunnen we beter december 2015 aanhouden.
2011 gaan ze echt niet redden, er zal ongetwijfeld nog iets gebeuren.
Mojito March 24th, 2005, 12:58 PM Ja, daar vrees ik ook voor. De ene tegenslag volgt op de andere, terwijl de boor nog de grond in moet...dat wordt nog spannend, straks.
Capzilla March 24th, 2005, 02:21 PM Wow.. 2011? Dan zijn ze in totaal 10 jaar bezig geweest? Niet te geloven zeg.. valt die Haagse tramtunnel opeens reuze mee.
Cymen March 24th, 2005, 07:11 PM Voor die 24 miljoen wil ik het ook wel doen, ik neem dan gewoon 5 miljoen om wat knok gasten in te huren, is ie ook voor 2008 klaar!
CborG March 24th, 2005, 10:22 PM Bij de vijzelgracht waren ze gisteren gewoon aan het doorbouwen, zal later ff een pic posten.
Mojito March 25th, 2005, 12:23 PM En het gaat maar door, en het gaat maar door...
www.parool.nl
Bouw Noord/Zuidlijn onder CS ligt stil
MARCEL WIEGMAN
AMSTERDAM - De aanleg van de Noord/Zuidlijn dreigt grote vertraging op te lopen bij het knooppunt onder het Centraal Station. De oorzaak: ruzie tussen de gemeente en de aannemerscombinatie die dit deel van het project bouwt.
Dat zei VVD-wethouder Mark van der Horst van Verkeer gisteren bij de presentatie van de nieuwe prognose over de kosten van de metrolijn. Hij noemde de bouw van het ondergrondse station bij CS en de passage onder het treinstation zijn 'grootste hoofdpijndossier'.
Het conflict gaat over geld en over de techniek die bij de bouw onder het CS wordt toegepast. De spanningen zijn zo hoog opgelopen dat volgens Van der Horst sprake is van 'een relatieprobleem'.
Maar een vergelijking tussen CS en het station Vijzelgracht, waar de bouw al langer dan drie weken stilligt door ruzie tussen de hoofdaannemer en een onderaannemer, is als die 'tussen een olifant en een muis'.
Van der Horst rekende voor dat opnieuw voor 65 miljoen euro tegenvallers te verwachten zijn. Die worden gecompenseerd door meevallers. Door de problemen bij CS zijn echter wel de risico's groter geworden. De strop kan oplopen tot tachtig miljoen euro, twintig miljoen meer dan beschikbaar is in het risicofonds.
© Het Parool, 25-03-2005
Glacius March 25th, 2005, 12:45 PM Wow.. 2011? Dan zijn ze in totaal 10 jaar bezig geweest? Niet te geloven zeg.. valt die Haagse tramtunnel opeens reuze mee.
1. De tramtunnel is 1,2 kilometer lang, de Noord/Zuidlijn 9,8 kilometer.
2. Ze zijn in 2003 begonnen met de werkzaamheden, dus acht jaar.
Duke2004 March 25th, 2005, 01:50 PM Wat een puinhoop... Twee stations die in ieder geval deels stil liggen... Nou ja het is natuurlijk wel een gecompliceerd project daar zal het wel aan liggen...
Rogier de Groot March 25th, 2005, 09:48 PM Goedkoop blijkt hier ook duurkoop.
In 2000 had Amsterdam een goed aanbod van de aannemers gekregen. Amsterdam moest wel meer betalen, maar de aannemers namen de risico's van vertraging en bouw op zich.
Bij de HSL-Zuid werd hetzelfde geintje uitgehaald. Ook deze lijn is uiteindelijk een stuk duurder geworden!
MvG
Rogier de Groot
Mojito March 26th, 2005, 05:10 PM De laatste tijd regent het updates...Maar de inhoud van die updates geeft de burger geen goede moed...
www.parool.nl
Tunnel onder CS baart zorgen
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM - De gemeente en de bouwcombinatie Strukton Betonbouw/Van Oord ACZ hebben ruzie over de bouwtechnieken bij de aanleg van de tunnelbuis voor de Noord/Zuidlijn onder het Centraal Station. Het conflict kan het project maanden vertragen.
De combinatie gebruikt bij de aanleg van de tunnel onder het station nieuwe technieken. Vorig jaar verzakte de brug op het Stationseiland tussen CS en Damrak.
De onderhandelingen tussen gemeente en de combinatie over de technieken, planning en verrekening van de kosten heeft nog steeds niet geleid tot overeenstemming.
De gemeente is bang dat de vertraging en daardoor de bouwkosten 'substantieel' zullen oplopen. Strukton wil niets kwijt over de kwestie. ''Contractueel mogen wij geen mededelingen doen.'' Op het doen van mededelingen staan boetes.
De Nederlandse Spoorwegen vinden dat het een conflict is tussen bouwer en gemeente, aldus woordvoerder Henk Wind. ''Het CS is een monumentaal gebouw dat niet mag verzakken. Ook de sporen mogen niet verzakken. Het moet veilig blijven en de treinen moeten blijven rijden. Tot nu toe is de overlast voor de reizigers minimaal.''
De bouwput voor het Centraal Station was gistermiddag helemaal leeg. Geen bouwvakker te bekennen. De bouw van de Noord/Zuidlijn lijkt stil te liggen. Maar niets is minder waar. Volgens twee mannen die de houten schutting rond de bouwput blauw schilderen, wordt er nog dagelijks gewerkt aan de metrolijn.
Achter het CS zijn de werkzaamheden vrijdag wel druk aan de gang. Maar de lassers en cementstorters hebben weinig gehoord van het conflict. ''We weten dat er een meningsverschil is, maar niet waarover dat precies gaat,'' zegt een medewerker van het bedrijf Koop in de bouwkeet naast het CS.
De enige die op het CS aanwezig is, is hoofduitvoerder van Strukton/Van Oord, Peter van Westendorp. Maar het enige dat hij kwijt wil, is 'Geen commentaar'. Ook andere mensen van het bedrijf mogen niets zeggen over het conflict tussen de gemeente en Strukton/Van Oord.
Een uitvoerder van het bedrijf laat telefonisch weten dat er geen conflict is over de metrolijn. ''Er is helemaal geen ruzie. Het gaat puur om een meningsverschil over een specifiek onderdeel van de aanleg van de tunnel. Het werk is voor ons geen probleem. Dat kunnen we wel aan. Wij zijn experts. Met geld heeft het meningsverschil ook niet te maken. Het gaat veeleer over de uitvoeringsmethode.''
Meer wil de uitvoerder niet kwijt. Volgens hem gaat de bouw vanaf dinsdag rustig verder.
© Het Parool, 26-03-2005
Absoluut March 29th, 2005, 08:55 AM Hallo iedereen,
Ik ben woonachtig in de studentenflat op de Cleyndertweg in Noord, waar ik uitzicht heb op het toekomstige tracé (en eindpunt) van de bovengrondse Noord-Zuidlijn.
Een paar weken geleden mocht ik dan voor het eerst in mijn stadsdeel Noord kennismaken met werkzaamheden voor de Noord-Zuidlijn als ik de werkzaamheden bij de Sixhaven even niet meereken.
Het kappen van de bomen is begonnen (i.v.m. verbreding Nieuwe Leeuwarderweg). Het bomen kappen is waarschijnlijk het enige aan het project dat wèl razendsnel gebeurd, helaas heb ik geen foto's van hoe het er voorheen uitzag, maar het is wel vreemd om mijn beschutte, beboste fietsroute nu zo kaal te zien. In eerste instantie voelde ik wat burgerlijke frustratie, maar heb het maar laten varen omdat die Noord-Zuidlijn toch iets belangrijker is dan een paar leuke bomen op mijn fietsroute.
Om alle nieuwsgierigheid te belonen heb ik wat foto's gemaakt.
http://home.student.uva.nl/evert.groot/DSCF0041.JPG
http://home.student.uva.nl/evert.groot/DSCF0044.JPG
Omdat ik er toch langskom op de fiets heb ik ook het bouwdok bij Sixhaven op de foto gezet:
http://home.student.uva.nl/evert.groot/DSCF0045.JPG
Als laatste heb ik nog een verzoekje:
Door een zoektocht naar informatie over een tunnelbuis onder de Nieuwe Leeuwarderweg hier in Noord ben ik terecht gekomen op dit forum, maar omdat mijn rebelse nieuwsgierigheid is geprikkeld wil ik erg graag weten waar de tunnel precies ligt.
(Mijn excuses voor de achterlijk grote foto's, voor een volgende post met foto's zal ik Photshop maar weer eens downloaden.)
Glacius March 29th, 2005, 10:33 AM Bedankt voor de foto's en welkom!
Cymen March 29th, 2005, 05:34 PM Welkom!
Ik had de kap van die bomen ook al gezien, wat ik dan weer jammer vind is dat de metro niet gewoon bovenop de Leeuwarderweg komt, bespaart een hoop ruimte!
Winbuks March 29th, 2005, 06:55 PM Rokin:
http://img176.exs.cx/img176/716/tnp32913069vj.jpg
Mojito March 29th, 2005, 08:13 PM www.at5.nl
Kostenstijging N/Z-lijn door ruzie
De conflicten tussen de aannemer en de gemeente lijken de grootste oorzaak te zijn voor de kostenstijging van de Noord/Zuidlijn. Al lange tijd is er onenigheid over de techniek en het ontwerp van het metrostation onder CS.
Ook rondom de aanleg van het station Vijzelgracht is er een verschil van inzicht. Hier hebben de aannemer en de onderaannemer ruzie. Het gevolg is een vertraging van elf weken en een aanzienlijke stijging van de kosten.
Vervoerseconoom Van Gent van de VU verwacht dat de kosten van de metro nog fors zullen oplopen. Dit kan zelfs een stijging van 100 procent betekenen.
Glacius March 29th, 2005, 09:16 PM Jezus Christus, zitten we dadelijk met een project van 3 miljard...
Cymen April 6th, 2005, 04:45 PM ach het positieve van een 100% duurdere noordzuidlijn is dat de gemeente dan eindelijk eens flink intensief moet gaan bouwen ;) Maar een prijsstijging van 100% kan natuurlijk niet!
Anyway ik dacht bij station sixhaven een kraan van 75 meter hoog te zien??
Mojito April 11th, 2005, 06:28 PM Na alle negatieve updates eindelijk ook eens een positief verhaal, een overzicht van de stand van zaken besproken met de verantwoordelijken.
Uit het Parool van vorige week zaterdag (2 april 2005):
http://img215.exs.cx/img215/7736/nzlijn13sk.jpg
http://img215.exs.cx/img215/6282/nzlijn27lj.jpg
Duke2004 April 11th, 2005, 08:12 PM leuk en informatief artikel, bedankt voor het inscannen!
Glacius April 11th, 2005, 08:12 PM Interessant stuk. Bedankt voor het scannen!
Glacius April 11th, 2005, 08:13 PM Haha :).
Mojito April 11th, 2005, 11:59 PM Geen dank!...al vind ik de lettertjes bij nader inzien toch iets te klein, waarvoor mijn excuses. Nadeel is dat de lay-out van het forum zo snel vernaggeld wordt als je hem groter inscant...
HighinParis April 12th, 2005, 09:54 AM Dit is weer eens demagogisch gelul: "Kosten zijn nog aan de lage kant als je ze naast vergelijkbare projecten legt." De Noord-Zuidlijn wordt de duurste metro die ooit ter wereld is aangelegd. Een vergelijkbaar project is de nieuwe metrolijn 9 van Barcelona. Deze lijn is klaar in 2007 (aanleg begonnen in 2003) en is een stuk moderner dan de toekomstige N-Z lijn. De bodemgesteldheid is bovendien veel ingewikkelder dan die van Amsterdam. Budget: 2,4 miljard euro. Iets meer dan de
N-Z lijn, maar toch een opmerkelijk verschil: de lijn wordt 42 kilometer lang (tegen 9,5 km voor de N-Z lijn)... Waar zijn ze in Amsterdam in godesnaam mee bezig?
Glacius April 12th, 2005, 10:38 AM Met een metrolijn aanleggen.
HighinParis April 12th, 2005, 10:41 AM Maar waarom moet het A. zo lang duren en B. zo ontzettend duur zijn?
Duke2004 April 12th, 2005, 10:53 AM @ Glacius: hahaha, ik was lekker 10 sec eerder :)
Alargule April 12th, 2005, 04:52 PM Bouw station Vijzelgracht hervat
De werkzaamheden aan het metrostation Vijzelgracht worden donderdag hervat. De gemeente en aannemer Max Bögl hebben hier dinsdag afspraken over gemaakt.
Het werk heeft bijna zeven weken stilgelegen als gevolg van een verschil van mening tussen de betrokken aannemers.
Wethouder Van der Horst is tevreden dat het meningsverschil tussen de aannemers is opgelost. Het is tot op heden nog niet bekend wie voor de kosten gaat opdraaien. Alleen al het niet gebruiken van de bouwapparatuur kost een ton per week. De werkzaamheden bij het Weteringcircuit zijn de laatste weken overigens wel onverkort doorgezet.
Bron: AT5 Nieuws, 120405
Duke2004 April 12th, 2005, 07:37 PM Hehe, dat werd wel tijd! Goed nieuws, als is 7 weken geen werkzaamheden wel erg veel trouwens voor zo'n belangrijk project als dit. Je zou verwachten dat het sneller opgelost werd als je op die kosten let.
Winbuks April 12th, 2005, 08:01 PM Amsterdam Centraal, de Noord Zuid lijn gaat de lucht in. Met diepwanden volgens mij, voor de aanleg van de boortunnel en de boor zelf natuurlijk:
http://img131.echo.cx/img131/971/tnp41213880us.jpg
http://img131.echo.cx/img131/8153/tnp41214054na.jpg
Henk April 28th, 2005, 08:07 AM Vandaag is ook de eerste graafmachine begonnen bij het nieuwe station van de Rai. Deze is live te volgen op de webcam van de Rai.
Donald Trump April 28th, 2005, 01:20 PM @ winbuks, bijna goed, niet diepwanden, maar de fabricage van een caisson van beton, dat zal worden afgezonken door de grond eronder weg te spoelen, waarin idd vervolgens de boor in elkaar zal worden gezet.
CborG April 29th, 2005, 10:03 PM Hmm, ik had nog wat foto's van de put bij de Vijzelgracht liggen van toen ik in A'dam was..
Aangezien ze er nog niet aan gewerkt hebben sindsdien zijn ze nog aardig actueel:)
http://img175.echo.cx/img175/56/p32200534ze.jpg
http://img175.echo.cx/img175/4173/p32200549hc.jpg
Mojito April 30th, 2005, 11:20 PM Vandaag stond in het Parool een artikel over lijn 5 en de onzalige plannen van de gemeente.
Over enkele weken zal de gemeenteraad een besluit nemen of lijn 5 al in de loop van 2007 (!) wordt teruggetrokken van de Amstelveenlijn! Dit in verband met de aanleg van de N/Z lijn, die op zijn vroegst pas vier jaar later klaar is. Dit plan leidt in Buitenveldert en Amstelveen tot veel protesten.
Belachelijk plan, want de 5 behoort met tussen de 40 en 50.000 passagiers per dag tot de drie drukste tramlijnen van Amsterdam. De 51 is vanwege zijn omweg en redelijk excentrische route langs Waterlooplein en Nieuwmarkt geen alternatief voor mensen die vanuit de zuidlob naar Centrum en Stadshart willen.
Daarnaast zijn de speciale trams voor lijn 5 pas op de helft van hun levensduur en heeft men eind 2000 die vier (duurdere) tweerichtings-Combino's besteld, die na amper vijf jaar dienst alweer overbodig zouden zijn. Okee, de kans dat die Combino's het toch niet langer uithouden is tegenwoordig ook vrij groot aanwezig ;) maar raar en inconsequent is het wel.
Het opritje bij Zuid WTC moet weg voor de N/Z lijn, en men heeft gewoon 'geen zin' om via de Strawinskylaan een spoor te leggen naar de Parnassusweg/Buitenveldertselaan (buiten het station Zuid/WTC om), wat vrij eenvoudig zou moeten zijn.
Of via de Van Leijenberghlaan achter de ABN/Amro langs naar de A.J. Ernststraat en vandaar naar Buitenveldertselaan, maar dit is allemaal 'te duur'.
Het zal mij benieuwen...
Michiel May 7th, 2005, 09:44 PM Werkzaamheden bij het Damrak:
http://img51.echo.cx/img51/1315/noordzuidlijn200505078ag.jpg
CborG May 8th, 2005, 03:13 AM Wordt dat zo'n cassion voor een boor?
Mojito May 8th, 2005, 04:46 PM Volgens mij wel, want het noordelijkste deel van het Damrak, net naast de Prins Hendrikkade is de plek waar de boren de grond in zullen moeten gaan...Het ziet er in ieder geval indrukwekkend uit!
Alargule May 9th, 2005, 10:29 AM Menig toerist zal de mening toegedaan zijn dat hier een geheel nieuwe mega-coffeeshop verrijst...en dat de boor op de bouwtekening een mega-pijp is...:D
't Ziet er in ieder geval indrukwekkend uit, inderdaad. Zo zie je maar, ben ik eens een weekje weg, gebeuren er ineens veel dingen.
Eppieman May 20th, 2005, 04:10 PM Amsterdam verzekert Noord/Zuidlijn
20 mei 2005 - Lisa Neves Gonçalves
De gemeente Amsterdam heeft een schadeverzekering voor de omgevingsschade afgesloten voor de Noord/Zuidlijn. De verzekering is afgesloten bij Lloyd’s in Londen en dekt eventuele schade aan derden bij de bouw van de nieuwe metrolijn.
Wethouder Mark van der Horst (Noord/Zuidlijn) meent dat er een verantwoorde en betaalbare polis uit de bus is gekomen. “Dat er nu een verzekeraar is gevonden betekent dat ook in de verzekeringswereld is doorgedrongen dat de Nood/Zuidlijn een project is met een normaal risicoprofiel. Het is ook een bevestiging dat wij de Noord/Zuidlijn op een goede en zorgvuldige manier aanleggen.”
In 2002, toen de gemeenteraad definitief het licht op groen zette voor de Noord/Zuidlijn, bleek het afsluiten van een schadeverzekering tegen acceptabele voorwaarden nog niet mogelijk. De verzekeringsbranche toonde zich argwanend voor de risico’s en de prijs/kwaliteitsverhouding van de polis was zoek. De gemeente vindt dat ze financieel solide genoeg is om het project zelf te verzekeren.
Verder besloot de gemeente dat:
Het budget voor de polis gebruikt wordt voor (extra) risicomanagement.
In de begroting van de Noord/Zuidlijn geld gereserveerd wordt voor eventuele schades.
In het weerstandsvermogen een bedrag van € 20 miljoen gereserveerd wordt voor eventuele grote schades.
De aanleg van de Noord/Zuidlijn is inmiddels ruim twee jaar gaande zonder noemenswaardige schade aan de bebouwing in de directe omgeving. Lloyd’s bleek nu bereid tot een betaalbare verzekering. Het resultaat is een verzekering voor omgevingsschade met een dekking van € 50 miljoen per gebeurtenis, zonder cumulatieve limiet, en geldig voor het gehele project.
De Construction All Risk Verzekering (CAR) dekt de gemeente via haar eigen Verzekeringsbedrijf Gemeente Amsterdam (VGA).
De gemeente is sinds begin dit jaar in gesprek met Lloyd’s over de verzekering. Tijdens die gesprekken is ook besloten dat de omgevingsschade sinds 1 januari 2005 verzekerd was via een voorlopige polis. Van der Horst is verheugd met de verzekering en met de polisvoorwaarden.
De nieuwe schadeverzekering betekent een aanzienlijke verbetering van de financiële risico’s van het Noord/Zuidlijnproject, nu de omgevingsschade verzekerd is. De poliskosten bedragen € 4 miljoen. De financiële aspecten met betrekking tot het weerstandsvermogen zullen in de Financiële Prognose 2012 van 2006 worden meegenomen.
Rabotnik May 20th, 2005, 05:44 PM Hmm koren op de molen voor ''de vereniging de bovengrondse'' en c.s.
Dat ze zelf debet zijn aan het feit dat de kosten steeds stijgen door hun procedures e.d welke ze aanspannen waardoor dus het werk weer eens stil komt te liggen.
Daar hoor je ze niet over.
Hoop dat ze nu eens zonder gezeur in een tempo doorwerken,ik verheug me op 2011 :)
Cymen May 20th, 2005, 07:00 PM Nieuwe kostenpost? Eigen inleg van 25 miljoen euro + rente over al die jaren lijkt me eerder een kostenbesparing!?
Glacius June 6th, 2005, 11:19 AM Muren station Ceintuurbaan gereed
De muren van het toekomstige metrostation onder de Ferdinand Bolstraat zijn gereed. Deze mijlpaal werd bereikt op woensdag 25 mei.
Aannemer Bögl begon op 8 maart 2004 met het maken van de wanden van het metrostation. In totaal heeft hij onder de Ferdinand Bolstraat tussen de Ceintuurbaan en de Albert Cuypstraat 500 meter muur gemaakt. De muur bestaat uit 144 panelen, 137 daarvan zijn 1.20 meter dik, 7 stuks hebben een dikte van 80 cm. 131 Panelen zijn gemaakt tot een diepte van 46 meter, de overige 13 zijn 30 meter diep. 43 Panelen zijn 2,6 meter breed, 95 panelen zijn 3,8 meter breed. In de 500 meter muur is ca. 25.000 m3 beton en 4.750.000 kg staal verwerkt.
Bron: Amsterdam.nl.
Alargule June 6th, 2005, 01:44 PM Mooi! Nu nog de dakwand erop en de Ferdinand Bolstraat kan weer open voor verkeer. Is er al een datum bekend?
Glacius June 6th, 2005, 04:29 PM Mooi! Nu nog de dakwand erop en de Ferdinand Bolstraat kan weer open voor verkeer. Is er al een datum bekend?Op de borden is te lezen dat ze in 2006 ondergronds verder gaan...
Q. June 18th, 2005, 02:00 PM Ah, het tramtunnelprincipe.
Alargule June 19th, 2005, 09:18 PM Laten we het niet hopen... :runaway:
Winbuks June 24th, 2005, 03:34 PM Wat een bak! De burger zal wel denken wat voor huis komt hier nou weer te staan ;) :
http://img58.echo.cx/img58/6663/tnp62417346pr.jpg
Alargule June 27th, 2005, 01:42 PM De Mediamarkt!!! :D
hoofke June 28th, 2005, 02:38 PM De Mediamarkt!!! :D
Waar heb ik zoiets meer gezien. :)
Q. June 28th, 2005, 02:40 PM Eindhoven komt naar je toe deze zomer ;)
Alargule June 28th, 2005, 02:42 PM Precies. Als die Amsterdammers Philips willen, mogen ze de rest ook meteen hebben...:D
Glacius July 9th, 2005, 01:35 PM http://www.schlijper.nl/archive/2005/07/050704-tunnelboor.jpg
http://www.schlijper.nl/archive/2005/07/050705-rokin.jpg
Q. August 7th, 2005, 09:50 PM Lekker grootstedelijk, zo'n modderpoel.
Eppieman August 17th, 2005, 01:54 AM Weer vertraging aanleg van N/Z-lijn
De aanleg van de Noord-Zuidlijn onder het Centraal Station heeft weer vertraging opgelopen. Een boor is op ongeveer zestig meter diepte vast komen te zitten. De bouw van de nieuwe fundering onder CS moet daarom worden uitgesteld.
De boorkop, met een waarde van minstens 200.000 euro, is vorige maand in de grond blijven steken en is niet meer uit de buis te krijgen.
Het station ligt op het cruciale pad, wat betekent dat elke vertraging leidt tot een latere oplevering van de gehele metrolijn. Eerder liep de aanleg ernstige vertraging op door een conflict tussen de aannemer en de gemeente.
Glacius August 22nd, 2005, 06:22 PM Weer vertraging aanleg van N/Z-lijn...'Grote onzin' (http://www.amsterdam.nl/gemeente/informatie/persberichten_2005/augustus_2005/amsterdam_at5_wekt) zegt de gemeente:
Amsterdam: AT5 wekt een volstrekt verkeerd beeld van bouw metrolijn
De gemeente Amsterdam neemt met klem afstand van de door AT5 gewekte suggesties in een nieuwsuitzending van dinsdag 16 augustus over de proef met de microtunneling bij het metrostation Centraal Station (C.S.) van de Noord/Zuidlijn.
Rond en onder het C.S. wordt hard gewerkt aan de bouw van het metrostation. Naast deze werkzaamheden is de aannemer op een apart testterrein bij het C.S. ook bezig met proeven m.b.t. de microtunneling. De suggestie van AT5 dat het hier gaat om bouwwerkzaamheden aan het nieuwe station klopt niet. Ook is de suggestie van AT5 dat er geen werkzaamheden plaatsvinden door het vastlopen van de boor onjuist. Zoals eerder gemeld is de microtunneling een proef en deze proef is door de bouwvak tijdelijk gestopt. Na de bouwvak gaat men gewoon door met het testen van de techniek. Omdat de proef buiten de feitelijke bouwwerkzaamheden valt, is de melding van AT5 dat dit zich op het kritieke pad bevindt, onjuist.
Microtunneling
De gemeente maakt bij de bouw van het metrostation onder het Centraal Station gebruik van microtunneling. Bij microtunnelingtechniek wordt de buis niet naar beneden gedraaid, getrild of geslagen, maar getrokken door een boorkop die zich onderin de buis bevindt. Als de boor op diepte is, wordt hij ingeklapt en naar boven getrokken om de volgende paal te boren.
Dit is een innovatieve techniek die nog nergens ter wereld is toegepast. Om te kijken in hoeverre de techniek toegepast kan worden, tests te doen, effecten te meten en ervaring op te doen met microtunneling, heeft de gemeente buiten het werkterrein een proefpaal gemaakt. Bij het maken van deze paal lukte het vooralsnog niet de boor naar boven te halen. De aannemer gaat na de bouwvak door met de proef en is er van overtuigd dat er een goede oplossing zal worden gevonden.
Bedankt, AT5.
Glacius August 24th, 2005, 11:30 AM Uit het Amsterdams Stadsblad van vandaag:
Dak op metrostation Vijzelgracht gelegd
Voor het metrostation Vijzelgracht is de aannemer met de bouw van het dak begonnen. Vorige week zijn de wanden voor het metrostation Rokin afgebouwd. De wanden zijn vijfhonderd meter lang, de muren zijn 1,20 meter dik. Maandag is een begin gemaakt met de bouw van metrohalte Europaplein. Daartoe maakt de rotonde plaats voor een kruising, waarvoor verkeer wordt omgeleid. De gemeente ontkent dat bij het CS problemen met de funderingspalen zijn. Dat werk is niet gestopt zoals AT5 meldde, stelt de gemeente: na de bouwvak gaat het werk door.
Cymen August 24th, 2005, 02:51 PM Mooi werk dat de media eens hard word afgestraft. Ik had at5 toch wel wat beter ingeschat. Eigen conclusies treffen vind ik triest.
Alargule August 25th, 2005, 11:11 PM AT5 IS triest...:D
Vertigo September 3rd, 2005, 02:04 PM Weet iemand de laatste stand van zaken over de relatie NZ-lijn <-> Amstelveenlijn na 2012? Ik hoor er allemaal verschillende dingen over, dat de NZ-lijn wel zou gaan doorrijden naar Amstelveen, of juist niet... dat de Amstelveenlijn een upgrade zou gaan krijgen, of juist niet, etc.. om over de status van lijn 5 na 2012 nog maar te zwijgen. Is er iemand die tussen de bomen het bos nog kan onderscheiden?
Mojito September 3rd, 2005, 02:59 PM Het enige wat ik weet is dat er enorme onzekerheid is...dus aan mijn antwoord heb je niets ;)...maar voor de zomervakantie van gemeenteraad en B & W was er al ophef over. Het meest recente wat ik ervan gelezen heb is deze (http://www.amsterdam.nl/contents/pages/1043/363-05.pdf) pdf van een verslag van een raadsvoordracht uit afgelopen juli...
Een andere bypass-optie die voor lijn 5 wordt overwogen zou via de Van Leyenberghlaan en de De Boelelaan zijn, maar daar staat niets meer over in deze raadsvoordracht. In ieder geval zal de 5 na 2011/2012 niet meer in Amstelveen rijden. Strawinskylaan (voorplein Zuid WTC) of het winkelcentrum Gelderlandplein (via de Van Leyenberghlaan) lijken mij voor de hand liggende eindpunten. Of via de De Boelelaan helemaal door naar het VU Ziekenhuis naar het eindpunt van de 6/16.
Mocht het Amstelveenlijntraject in 2012 nog niet geschikt zijn voor 3 meter brede metrotreinen (want voor die upgrading is ook nog geen geld), dan is dat volgens mij ook geen onoverkomelijk probleem. De 50, 53 en 54 rijden volgens de huidige planning in dat jaar immers al met nieuw materieel, dat ook op de nieuwe 52 (Buikslotermeer - Zuid WTC) zal komen te rijden, zodat de 2,65 meter brede Ringlijnwagens (na kleine aanpassingen) en de Amstelveenlijnwagens samen het vervoer op de bestaande 51 en nieuwe 58 (Buikslotermeer - Westwijk) voor hun rekening zouden kunnen nemen.
Wat wel nieuw voor mij was is de Ouderkerkerlaan als eindpunt voor de 52 in het 'gewenste eindbeeld voor de zuidelijke beëindiging van de Noord Zuidlijn'. Verlenging naar Schiphol is ook nog niet aan de orde, maar drie lijnen op het noordelijk deel van de Amstelveenlijn lijkt mij ook te veel van het goede. Misschien dat de huidige 51 vervalt?
Vertigo September 3rd, 2005, 06:17 PM Nog veel onduidelijkheid dus. Amsterdam kennende zal de discussie ook nog wel even duren. ;)
zodat de 2,65 meter brede Ringlijnwagens (na kleine aanpassingen) en de Amstelveenlijnwagens samen het vervoer op de bestaande 51 en nieuwe 58 (Buikslotermeer - Westwijk) voor hun rekening zouden kunnen nemen.
Ik weet niet of dat zo makkelijk is, hangt ook af van bijvoorbeeld beveiligingssysteem e.d. Weet jij trouwens wat voor beveiliging het metronet nu gebruikt? En zit er ook beveiliging op de Amstelveenlijn?
Verlenging naar Schiphol is ook nog niet aan de orde
Ik vraag me af of zo'n verbinding veel passagiers zo trekken. De trein is denk ik voor veel mensen een snellere optie...
Misschien dat de huidige 51 vervalt?
Lijkt me wel logisch in die situatie...
|
|