View Full Version : Breda: kleine updates
Skyscrapercitizen June 20th, 2004, 08:12 PM In Breda zijn geen echt hoge torens in aanbouw, maar er zijn wel wat kleine torentjes in aanbouw en andere interessante gebouwen. Vandaar dit topic.
Voor meer info zie de site van onze enige echte eigen Dick: http://home.tiscali.nl/nobelen/
Gisteren ben ik even bij De Markendaal wezen kijken, en ik zag dat van het torentje al 2 lagen gebouwd zijn, de garage ligt er al een tijdje onder. Gaat er leuk uitzien denk ik, dit zijn impressies van het gebouw van de site van Dick:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Markendaal2-groot.jpg
Ik zal binnenkort eens wat foto's maken. :cheers:
ChrissyBreda June 20th, 2004, 08:51 PM Tja was er maar een 100 plusser in aanbouw, jammer maar helaas.
Koala June 20th, 2004, 10:32 PM Ik heb wel een paar foto's van de Markendaal toen alleen de parkeergarage nog maar gemaakt was!
http://www.fotosvanbreda.nl/breda/DeMarkendaal_d.JPG
http://www.fotosvanbreda.nl/breda/DeMarkendaal_b.JPG
BredaHooli June 21st, 2004, 04:40 PM Tja was er maar een 100 plusser in aanbouw, jammer maar helaas.
...laten we er eerst mar eens een paar van 70-80mtr bouwen en daarna mar is denken aan een 100+er, anders krijg je dat Westpoint effect :)
Bartv June 21st, 2004, 05:18 PM ...laten we er eerst mar eens een paar van 70-80mtr bouwen en daarna mar is denken aan een 100+er, anders krijg je dat Westpoint effect :)
Prima effect toch.
Breda2008 June 22nd, 2004, 08:08 AM De buurman van de Markendaal wordt Dok64. De verkoop is inmiddels begonnen.
Tegenover de Markendaal komt de Marquant. Het oude schoolgebouw wat er nog nog staat wordt momenteel gesloopt.
En om het 'cluster' (muhuh) compleet te maken: tot mijn verrassing komt een stukkie de andere kant op ook nog een torentje in deze categorie. Heb nog geen plaatje helaas maar de maquette staat in het stadskantoor (voor de liefhebbers) en ziet er heel aardig uit. De Markendaalseweg wordt heel stedelijk als je het mij vraagt..
Dok64:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Dok64-6-groot.jpg
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Dok64-1-groot.jpg
De Marquant:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Marquant1-groot.jpg
De Markendaal:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Markendaal5-groot.jpg
Skyscrapercitizen June 22nd, 2004, 10:49 AM Ik zal binnenkort weer eens binnenlopen bij het stadskantoor dan. Wordt inderdaad een aardig stedelijk hoekje daaro.
BredaHooli June 22nd, 2004, 04:24 PM Prima effect toch.
vindt jij....kzie liever ut omgekeerde, eerst een aantal gebouwen van 60-100mtr en dan 1jte van 140. Begrijp me niet verkeerd Westpoint is een mooi gebouw, mar dan vooral door zijn enorme hoogte. Ik had dat gebouw liever in bijv R'dam gezien. Past goed daaro....
BredaHooli June 22nd, 2004, 04:35 PM En om het 'cluster' (muhuh) compleet te maken: tot mijn verrassing komt een stukkie de andere kant op ook nog een torentje in deze categorie. Heb nog geen plaatje helaas maar de maquette staat in het stadskantoor (voor de liefhebbers) en ziet er heel aardig uit. De Markendaalseweg wordt heel stedelijk als je het mij vraagt..
idd die maquette ziet er heel stak uit ja! en zo word 1 van de lelijkste straten van Breda, 1 van de mooiste denk zo.
Bedoel je dat torentje wat op dat terrein van De zon komt? die wordt ok zo'n 35 mtr he...
Dr. Dubai June 22nd, 2004, 05:18 PM mooie plaatjes! inderdaad, je kan beter eerste een paar torentjes van 70/80 meter bouwen om dan de stap naar de 100 te zetten. niet dat ik westpoint lelijjk vind ofzo, maar hij staat wel erg eenzaam. het zou mooi zijn als er nou nog een paar 150ers bij kwamen.:banana2:
Breda2008 June 22nd, 2004, 07:54 PM Vond net dit plaatje ook nog van Dok64 (de verkoop start trouwens pas volgende maand, zat ik er even naast zeg !):
http://www.meeus.com/part/wonmak/wonnieuw/ShowImage1.asp?x=26174194326
Bedoel je dat torentje wat op dat terrein van De zon komt?
Die ja. Ziet er leuk uit en sluit als ik het goed zie een beetje achterlangs aan op het pleintje achter het oude Concordia. De buurt is uiteraard tegen. Een 'toren' van 10 verdiepingen in de oude binnenstad ! Nou ja zeg !!
Ik vraag me af of dat de oude binnenstad nog is. Dichter tegen de echte oude binnenstad is en wordt al hoger gebouwd, maar goed. De gemeente wil ondertussen wel meewerken het bestemmingsplan aan te passen. Wordt vervolgd.
EuroMaster June 22nd, 2004, 09:10 PM markendaal wordt een mooi gebied, niet spectaculair, maar wel een leuke invulling lijkt me. een paar torentjes van een mooi hoogte zouden in het noorden van het centrum worden ontwikkeld, oude fabrieksterreinen, station is ook een optie. ook bij die verlegging van de a16 is ruimte vrijgekomen waardoor een leuk clustertje kan ontstaan.
daar waren ook plannetjes voor, weet de hoogte niet.
over dat westpoint effect,
voordeel: de landmark staat er meteen al en je hoeft niet meer te wachten. daardoor durft de stad ook meerdere van deze hoogte te bouwen.
nadeel: staat als een toren zonder vrienden in het niets, al hoeft het niet lang te duren vordat er een nieuwe generatie torentjes bij komt.
Breda2008 June 23rd, 2004, 09:32 AM Ik zal binnenkort eens wat foto's maken. :cheers:
Tim, dat heb je al vaker voorspeld ! Maar ga je het ook echt doen nu ? :)
Vandaag in de krant:
Kritiek op bouwplan Marksingel
Woensdag 23 juni 2004 - Door Peter de Leeuw- - BREDA – Het plan om 47 appartementen en 15 huizen te bouwen op het voormalige terrein van wasserij De Zon aan de Marksingel in Breda, is gisteravond door omwonenden met veel kritische kanttekeningen ontvangen.
Op de inspraakavond die de gemeente hield in de Petrus en Paulusschool kwamen ongeveer honderd buurtbewoners af. „U gaat de lucht in. Dat is goed, maar het ruikt naar geldelijk gewin. Maar gaat u dan ook de grond in. De winst daarvan is dat er onder de grond wordt geparkeerd en er ook ruimte voor de buurt ontstaat, bijvoorbeeld voor kinderen om te spelen“, hield een van de buurtbewoners directeur J. Voesenek van de Nederlandse Bouw Unie (NBU) voor.
De NBU wil een huis bouwen aan de Godevaert Montensstraat, veertien die aansluiten bij de huizen aan het Concordiaplein en een appartementencomplex aan de Marksingel.
Pal op de hoek met de Markendaalseweg is dat complex 34,6 meter hoog en aan de Marksingel lager. „Een slanke woontoren is op die hoek stedenbouwkundig prima“, aldus de architect R. Ubels.
Juist vanwege de hoogte van de toren is de gemeente wettelijk verplicht een zogenoemde artikel-19-procedure te voeren, want die past niet in het geldende bestemmingsplan. In dit geval voert de gemeenteraad zelf die procedure, waar dat in veel andere gevallen aan burgemeester en wethouders wordt overgelaten.
Naast zorgen over de hoogte van de toren, die zonlicht uit bestaande huizen zou wegnemen, uitten de bewoners hun ongerustheid over het mogelijke tekort aan parkeergelegenheid, de toename van het sluipverkeer en het ontbreken van speelgelegenheid voor kinderen in de buurt. De ambtenaren achter de tafel zetten uiteen dat de toekomstige bewoners van de nieuwbouw 1,3 parkeerplaats per woning krijgen en dat daarmee aan de norm wordt voldaan.
De ambtenaren slaagden er niet in de zaal uit te leggen waarom de gemeente nog een stukje grond, pal naast het Zonterrein, aan NBU verkoopt, terwijl daar juist speelgelegenheid zou kunnen komen. „Een gemiste kans“, zeiden buurtbewoners, die liever speelruimte voor kinderen zien dan de bouw van twee huizen die daar nu is gepland.
Op de vraag waarom er geen ondergrondse parkeergelegenheid is opgenomen in het plan, antwoordde NBU-directeur Voesenek: „
Wij zorgen voor een goed leefklimaat en daarvoor hoef je niet per definitie onder de grond te parkeren. Bovendien is het risico voor schade aan de bestaande huizen groot als je zo’n kelder aanlegt.“
De bewoners besloten op het eind van de avond de krachten te bundelen om de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen.
Skyscrapercitizen June 23rd, 2004, 11:12 AM De kritiek klinkt niet zo bekrompen als je soms wel eens hoort, valt allemaal reuzen mee.:)
@ Dick, ik ga zometeen naar Breda, kzal mijn camera meenemen, dan kan ik tussen de buien door wellicht snel wat foto's schieten.
Skyscrapercitizen June 24th, 2004, 01:22 PM UPDATE 23 juni 2004:
De Markendaal:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Markendaal2-groot.jpg
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/1.jpg
2 lagen van de toren:
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/2.jpg
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/3.jpg
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/4.jpg
op de plek van dat lelijke glazen ding (zie foto, voormalige kijkshop), komt Dok 64:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Dok64-1-groot.jpg
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/5.jpg
Breda2008 June 24th, 2004, 04:13 PM Kijkkijk !
Leuke serie Tim. Beetje slecht weer.. :)
Binnen nu en snel wordt de bouwput steeds groter in dit deel van de stad. Wel nodig ook, een erg lelijk gebied nu.
Skyscrapercitizen June 24th, 2004, 04:21 PM Als de bebouwing van De Markendaal dezelfde bakstenen krijgt als de ingang van de parkeergarage (donkerder rood), dan vind ik dat mooier dan het oranje op de impressies...
Wat gaan ze overigens met het gebouw tegenover de markendaal doen? Ze zijn een onderdoorgang voor voetgangers erlangs aan het bouwen, wordt dit gesloopt?
Breda2008 June 24th, 2004, 04:37 PM Het oude schoolgebouw bedoel je ? Dat wordt gesloopt inderdaad, daar komt de Marquant (zie boven).
Skyscrapercitizen June 24th, 2004, 05:00 PM Aha ok, ik dacht dat de Marquant naast dit gebouw kwam. Niet dus.:)
Nu maar hopen dat ze ook snel die haven gaan aanleggen, maar dat kan nog wel even duren toch?
Breda2008 June 25th, 2004, 09:39 AM Als ik het goed heb begint volgend jaar de (zichtbare) bouw. Ze zijn nu druk met vergunningen, verleggen leidingen, enz, enz. Stond laatst een heel stuk van in de krant. Waar daar niet bij komt kijken.. pfff. Alleen al het aantal eigenaren van onroerend goed in zo'n gebied. En die willen natuurlijk allemaal wat anders..
Koala June 27th, 2004, 11:37 PM Hoe hoog wordt dat torentje van de Markendaal eigenlijk?
Toch niet zo hoog als de hijskranen?? die zijn wel rond de 60 meter volgens mij!
Vertigo June 28th, 2004, 12:49 AM Leuke projecten. Het werd wel tijd dat aan dat hoekje iets gebeurde, want dat is wel heel lelijk.
Breda2008 June 28th, 2004, 07:31 AM Leuke projecten. Het werd wel tijd dat aan dat hoekje iets gebeurde, want dat is wel heel lelijk.
Met gevoel voor understatement...
@Koala, kranen zijn wel hoog ja. Hoogste punt zal een meter of 40 zijn ofzo.
Breda2008 June 28th, 2004, 12:33 PM En o ja, het viel me op dat geen van de Bredanaars iets vond van de keuze voor Van Velsen en Quadrat om het Bredase station te ontwerpen (zie ander topic). Is dat toeval of vinden we er echt nog niets van... ?
BredaHooli June 28th, 2004, 04:15 PM En o ja, het viel me op dat geen van de Bredanaars iets vond van de keuze voor Van Velsen en Quadrat om het Bredase station te ontwerpen (zie ander topic). Is dat toeval of vinden we er echt nog niets van... ?
tis toch nog mar een grof ontwerp?
Zo op ut 1e gezicht vind ik ut station er wel cool uitzien. Die toren die voor de ingang staat is erg vaag kwa hoogte, mar z'n plek vind ik wel wat hebben. Verder ziet ut der naar uit dat ter geen hoge gebouwen op die 'terminal' komen, dus das wel jammer....In de vorige ontwerpen waren der nog appartementen op gebouwd (5-6 lagen) en un toren(tje) aan de achterkant, mar die is zo te zien ook weg. Gelukkig is ut hele project veel groter dan alleen die 'terminal'.....echte hoogbouw,+-100mtr komt toch bij de Markoevers en dat duurt nog wel un jaar of 10 eer dat dat klaar is...ik wacht gespannen af.
@koala...1 kraan is zeker 50mtr en die ander zeker 60mtr, precies weet ik nie
BredaHooli June 28th, 2004, 04:21 PM .....sorry Koala, khad je berichtje verkeerd gelezen....Markendaal word iets lager dan 40mtr. Wel raar dat tie kraan zeker 25mtr hoger is ja
Skyscrapercitizen June 28th, 2004, 09:47 PM @ BredaHooli
Erg vervelend lezen zo...
Ik zag net dat het pand waar de Marquant moet komen al gedeeltelijk plat ligt.
Breda2008 June 29th, 2004, 08:59 AM Ik zag net dat het pand waar de Marquant moet komen al gedeeltelijk plat ligt.
Yep. Sterker nog:
http://www.bndestem.nl/gfx/gfx_nieuw/kranten/BNS/artikelvisuals/2224689-247807-groot.jpg
Sloop treft ‘onderwijsbolwerk’
Dinsdag 29 juni 2004 - BREDA – Precies een halve eeuw heeft het bakstenen scholencomplex het stadsgezicht bepaald op de hoek van de Markendaalseweg en Waterstraat in Breda. Personeel van de firma Stolwerk zet er op het ogenblik de sloophamer in.
„Het is een gevaarlijke klus“, zegt machinist Giel de Laat van het sloopbedrijf. „Je ziet hoe hoog het is. Het staat pal aan de straat. Het verkeer en voetgangers passeren op een paar meter afstand. We nemen geen risico’s en zo nodig leggen we het verkeer stil.“
Het complex is in 1954 opgetrokken als katholieke kweekschool, gymnastiekzaal en kleuterschool naar een ontwerp van de architecten F. Verwoerd en C. Verheul uit Breda. De (Maria-)kleuterschool was te vinden aan de Waterstraat. In de jaren tachtig had ook de Lambertus-basisschool op dat adres nog enige tijd onderdak.
Kasteel
De Laat en zijn collega’s zijn aan de Waterstraat met hun sloopwerk begonnen. Ze verwachten daarmee voor de bouwvakvakantie klaar te zijn. Dan ligt ook het hoofdgebouw aan de Markendaalseweg, dat met zijn kantelen enigszins aan een kasteel doet denken, tegen de vlakte.
Het ‘kasteel’ is lang een bolwerk geweest van het middelbaar economisch en administratief onderwijs in de stad. Het Florijn College was de laatste onderwijsinstelling die de robuuste schepping van Verwoerd en Verheul in gebruik had.
Het college, dat het voormalige Ignatiusziekenhuis aan de Wilhelminasingel betrok, stootte het complex aan de Markendaalseweg/Waterstraat in 1994 af aan Slokker Vastgoed. Dat concern wilde aanvankelijk op dat punt in de binnenstad een ‘witgoedwand’, voor de verkoop van koelkasten en dergelijke, beginnen en liet in de voormalige schoolgebouwen een aantal jaar ‘anti-krakers’ wonen. Toen de gemeente besloot de in 1964 gedempte middeleeuwse haven te heropenen en aan de Markendaalseweg het stromende water van Mark en Aa terug te laten keren, zag Slokker af van de ‘witgoedwand’ en plande de bouw van woningen aan het ‘toekomstige’ water.
Dat laatste plan is door Slokker ‘De Marquant’ gedoopt. Het verrijst recht tegenover het terrein van het vroegere hoofdbureau van politie, waar op het ogenblik ook ‘woningen aan het water’ worden gebouwd.
Volgens plan stroomt het water van Mark en Aa er weer in 2008; twee jaar na de heropening van de haven.
„We gaan er elf heel grote herenhuizen, grachtenpanden bouwen“, zegt projectontwikkelaar Dave Coolmans van Slokker Vastgoed. „En aan de kant van de Markendaalseweg komt een woontoren met 24 appartementen. De toren wordt ongeveer 33 meter hoog. Half ondergronds maken we een parkeerkelder voor 42 auto’s.“
Het bakstenen scholencomplex uit de jaren vijftig mag dan over enkele weken tegen de vlakte liggen, in augustus is het nog letterlijk puin ruimen voor de mensen van Stolwerk. Projectontwikkelaar Coolmans hoopt dat de bouw van de grachtenpanden en woontoren begin volgend jaar aanvangt. „Het hangt ook van de verkoop af“, zegt Coolmans. „Daarmee beginnen we na de zomer. Ik vrees de woningmarkt niet. Of die slap is, moet nog blijken. Ik heb alle vertrouwen in dit project.“
Skyscrapercitizen June 29th, 2004, 11:10 AM Ik dacht dat torentje met die kantelen zal wel blijven staan, niet dus.:)
33 meter is overigens wel erg mager. Jammer dat het niet net ff ietsje meer mocht zijn. 10 meter erbij en het is nog zeker niet te hoog, maar dan wel echt een beetje hoogbouw.
BredaHooli June 29th, 2004, 04:49 PM @ BredaHooli
Erg vervelend lezen zo...
Hoe bedoel je?
Skyscrapercitizen June 29th, 2004, 05:41 PM Nederlands leest een stuk vlotter dan dialect. Wordt een teringzooi hier als iedereen in dialect gaat typen. Mij motiveerd het iig om het niet te lezen omdat ik het moeilijk vind lezen, misschien iets om rekening mee te houden. Niet kwaad bedoeld verder trouwens. :cheers:
BredaHooli June 29th, 2004, 07:06 PM Nederlands leest een stuk vlotter dan dialect. Wordt een teringzooi hier als iedereen in dialect gaat typen. Mij motiveerd het iig om het niet te lezen omdat ik het moeilijk vind lezen, misschien iets om rekening mee te houden. Niet kwaad bedoeld verder trouwens. :cheers:
Maar jij tikt toch ook verkorte woorden in..zoals iig bijv
En zo'n dialect is het niet hoor, ik gebruik alleen......un, das, ut, mar, der, nie..dat is toch niet zo moeilijk te lezen?....het zou juist sneller moeten gaan, marja...owwww sorry maarja
Breda2008 June 30th, 2004, 07:34 AM Ik dacht dat torentje met die kantelen zal wel blijven staan, niet dus.:)
33 meter is overigens wel erg mager. Jammer dat het niet net ff ietsje meer mocht zijn. 10 meter erbij en het is nog zeker niet te hoog, maar dan wel echt een beetje hoogbouw.
Nee, ik reken dit soort torentjes zeker ook niet als hoogbouw. Maar dit projectje bevindt zich binnen de oudste binnenstadsring en staat letterlijk met zijn kont tegen de oude binnenstad. Daarom vind ik dit een prima stedelijke invulling waarbij toch het tijdperk dat alles laag moest zijn wordt verlaten. Dat lag jaren geleden toch een stuk gevoeliger. Nu gaat dat nagenoeg probleemloos. En er verschijnen natuurlijk meer torentjes in deze categorie in de directe omgeving. Dok64 had van mij wel een paar verdiepingen hoger gemogen. Die raakt op geen enkele manier die oude binnenstad maar staat aan de Markendaalseweg waar alles van een veel grotere schaal is. Was een mooi hoogste punt geworden in de omgeving.
En langs de belangrijkste aanrijroutes naar de binnenstad dan weer wat 'echte' hoogbouw. Maar dat komt ook wel, daar ben ik zeker van. Moet ook de economie weer wat aantrekken..
Skyscrapercitizen June 30th, 2004, 01:12 PM Ja, die toren bij het NAC-stadion zal er voorlopig niet komen. Erg jammer want dat is echt een mooi punt voor een toren bij die kruising!
Koala July 6th, 2004, 11:46 AM Ik ben gister ook even langs geweest bij de markendaal,
ik zag ook dat ze daar tegenover dat oude schoolgebouw aan het slopen zijn, daar komt toch de Marquant? en de oude Kijkshop was ook al afgezet. Heb foto's gemaakt maar krijg ze niet op de pc, die doet vaag maargoed binnenkort show ik ze!
Breda2008 July 6th, 2004, 12:35 PM Koala, zie ook dit topic: Breda Nieuws ! (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=114914)
Hier komt inderdaad de Marquant.
De Kijkshop ook al afgezet ? Ow, dan gaat ie waarschijnlijk ook snel plat. Das mooi ! Alles tegelijk, prima. Zal even kaal worden daar.
Skyscrapercitizen July 6th, 2004, 07:39 PM Ja, wat een kaalslag.:)
Beter kaalslag dan dat afgrijselijke kijkshop gebouw iig.
airbreaker July 6th, 2004, 08:30 PM @BredaHooli, logisch als de bouwhoogte al 33m en de kettingen en hijsbanden samen al 12m is de minimale haakhoogte al 45m (liefst een paar meter meer) voor de laagste kraan, als er dan nog een andere kraan overheen moet draaien moet deze er nog vrij overheen kunnen draaien in de meest ongunstige situatie.
Van de grond is het meestal moeilijk in te schatte hoe hoog iets is, dus zou je de mastdelen moeten tellen en de lengte per mastdeel moeten weten.
Eigenlijk hetzelfde als bij een gebouw, het aantal verdiepingen maal de verdiepingshoogte.
:)
Eisso July 6th, 2004, 09:09 PM Hoppla. Veel ronde vormen. Daar ben ik toch altijd wel fan van geweest. De blokkendoos voorbij! Best een mooie flat, die Markendaal. Van dat type retro torens heb je er toch al een paar staan bij het park? Doet t best goed.
BredaHooli July 6th, 2004, 11:30 PM @BredaHooli, logisch als de bouwhoogte al 33m en de kettingen en hijsbanden samen al 12m is de minimale haakhoogte al 45m (liefst een paar meter meer) voor de laagste kraan, als er dan nog een andere kraan overheen moet draaien moet deze er nog vrij overheen kunnen draaien in de meest ongunstige situatie.
Van de grond is het meestal moeilijk in te schatte hoe hoog iets is, dus zou je de mastdelen moeten tellen en de lengte per mastdeel moeten weten.
Eigenlijk hetzelfde als bij een gebouw, het aantal verdiepingen maal de verdiepingshoogte.
:)
Dank je voor de info....je weet er veel vanaf, zelf kraanmachinist?
mar inderdaad logisch, die grote moet nog over die kleine.
Skyscrapercitizen September 4th, 2004, 03:43 PM Het gaat lekker aan de markendaalse weg, er wordt hard gewerkt aan de nieuwe stedelijke kruising daar:
De Markendaal:
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/markendaal1.jpg
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/markendaal2.jpg
Dok 64 is voorlopig nog ingepakt:
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/dok64%201.jpg
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/dok64%202.jpg
En bij De Marquant zijn ze druk aan het graven in de oude funderingen:
http://home.hetnet.nl/~plaatjespagina/Breda/marquant.jpg
Breda2008 September 6th, 2004, 04:36 PM Ha ! Tim is in town.. en gelijk foto's. Leukleuk !
Skyscrapercitizen September 6th, 2004, 07:14 PM @ Dick
Als je foto's voor je site nodig hebt mag je ze gebruiken hoor! Wel op eigen server dan want na een half jaar gooi ik ze er meestal af.
vinman September 7th, 2004, 04:30 PM Leuke projecten. Ben benieuwd hoe ze er uit zien als ze klaar zijn.
Breda2008 September 8th, 2004, 09:32 AM @ Dick
Als je foto's voor je site nodig hebt mag je ze gebruiken hoor! Wel op eigen server dan want na een half jaar gooi ik ze er meestal af.
Dank voor het aanbod Tim. Maar op mijn site heb ik alleen afbeeldingen van hoe het wordt als het klaar is. Of eenmaal opgeleverde projecten. En eigenlijk nooit de fase er tussenin. Dat gaat meteveel werk kosten..
Skyscrapercitizen December 6th, 2004, 04:49 PM Tijd voor een update. :)
vorige week:
http://home.hetnet.nl/~tdb150881/bredatoren.jpg
Inmiddels is hij al helemaal op hoogte geloof ik, ik zal morgen eens een nieuwe foto schieten als de zon meewerkt.
vinman December 6th, 2004, 04:57 PM De vorm is lekker, en de kleur baksteen ook. Alleen de auto op de voorgrond niet...
BredaHooli December 6th, 2004, 11:31 PM Inmiddels is hij al helemaal op hoogte geloof ik..
Er moeten nog zeker 1 a 2 verd. woonruimte bij (totaal 11 lagen he) + dan nog die schuine liftschacht, dus nog in totaal zo'n 7-9mtr...wowww da scheelt bergen ;)
Breda2008 December 7th, 2004, 09:33 AM Ben benieuwd wanneer daadwerkelijk de bouw aan de overkant begint. En Dok 64. Ken nie wachte..
Heeft iemand de prachtige maquette van deze omgeving gezien in het stadskantoor ?
Skyscrapercitizen December 7th, 2004, 12:58 PM Jap gezien, best geinig ding.
Vanavond ga ik, ivm. mijn stage, naar de commissievergadering over de Nieuwe Haven. Als ik nog nieuws heb post ik het wel.:)
Skyscrapercitizen December 7th, 2004, 05:22 PM Update vandaag, zonder zon:
http://home.hetnet.nl/~tdb150881/breda1.jpg
http://home.hetnet.nl/~tdb150881/breda2.jpg
http://home.hetnet.nl/~tdb150881/breda3.jpg
BredaHooli December 7th, 2004, 08:04 PM Heeft iemand de prachtige maquette van deze omgeving gezien in het stadskantoor ?
Je bedoeld die van het gehele centrum of is er ook nog een maquette van alleen de Markendaalseweg e.o?
Skyscrapercitizen December 7th, 2004, 11:24 PM @ bredahooli
Ja, van de nieuwe rivier is een maquette.
Spannende vergadering bijgewoond net over de plannen voor de nieuwe rivier. :cheers: Best kans dat er toch een echt stromende rivier gaat komen, ook al probeerde de wethouder eronderuit te komen. :cheers:
FCG December 7th, 2004, 11:43 PM DOK wordt een mooi gebouw! Schitterende ronding.
Kan Breda trots op zijn
Breda2008 December 8th, 2004, 12:24 PM @ bredahooli
Ja, van de nieuwe rivier is een maquette.
Spannende vergadering bijgewoond net over de plannen voor de nieuwe rivier. :cheers: Best kans dat er toch een echt stromende rivier gaat komen, ook al probeerde de wethouder eronderuit te komen. :cheers:
Ik las het in de krant ja. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
airbreaker October 17th, 2005, 08:51 PM ik denk eens kijken hoe het is op de Markendaalseweg maar alle foto's weg enzo dus het zal allemaal wel klaar zijn :dunno:
airbreaker November 29th, 2005, 11:52 PM 29-11-2005 ff een update van vandaag
Carre Markenhage de -2 parkeerkelder is voor 3/4 bijna gestort en er staan al een paar kolommen:
http://img318.imageshack.us/img318/1640/foto0189qj.jpg (http://imageshack.us)
De Marquant daar staan ze nog steeds te ploeteren in de modder
http://img119.imageshack.us/img119/8948/foto022a2hj.jpg (http://imageshack.us)
airbreaker December 7th, 2005, 08:47 PM ff update:
Bij "de Zon" gebeurd niets (zover ik dat kan zien)
Bij De Marquant daar staan ze nog steeds te ploeteren in de modder, ik zag er gisteren een betonpomp staan, maar dat was alleen om wat fundiringsbalken te storten (denk ik)
Dok 64 wordt wel gewerkt, maar wat :dunno:
Carre Markenhage zijn ze gedeeltelijk al met de -1 parkeerkelder bezig, iemand een idee waarom :dunno: de -2 vloer is namelijk nog steeds maar voor 3/4 af ?
bobdebouwer December 7th, 2005, 09:25 PM Ik kom elke dag langs de bouwputten van Dok64, de Marquant en Carre M, er word stug doorgewerkt, nog wel onder maaiveldniveau.
airbreaker December 7th, 2005, 09:49 PM ^^ bij Dok64 ook onder het maaiveld???
ik zie alleen maar reclame van Remmers Bouw (blauw) :dunno:
Maar als je er iedere dag langs komt....... FOTO'S ????
bobdebouwer December 8th, 2005, 05:45 PM Er ligt toch wel een soort van gat, of is dat van het gebouw dat erachter komt? Zodra er echt iets interessants te zien valt zal ik zeker foto's gaan maken, maar een hoop blubber geeft mij nog geen kick :D
airbreaker December 8th, 2005, 08:25 PM vandaag eens wat beter gekeken omdat ze de keten aan het plaatsen waren bij DOK64 en inderdaad ze zitten onder het maaiveld (1m denk ik)
Bij De Marquant hebben ze vandaag de eerste werkvloertjes gestort, ik hoorde iemand vandaag zeggen dat er een kraan op rails bij kwam te staan(verdere informatie over tijdstip, hoogte e.d ontbreken)
bobdebouwer December 8th, 2005, 09:27 PM Een kraan op de rails? zodat ze over het terrein kunnen rollen?
airbreaker December 8th, 2005, 10:36 PM ja, het wordt een lang gerekt gebouw, en er zal een torenkraan bij komen nu doen ze alles nog met een mobiele.
En ik hoorde toevallig vandaag dus iemand zeggen dat er een torenkraan op rails kwam te staan en waar hij die wijsheid vandaan haalde weet ik niet. :dunno:
En je hebt Torenkranen op rails, gewoon stationair of rail rijdend, en je hebt ze gewoon vast op de grond of op een instortstuk, verankerd aan het gebouw of klimmend aan het gebouw enz
Dus ik denk dat er waar nu de bouwweg is dat men daar dus het spoor neerlegd en daar de kraan op, maar ik weet ook niet of er 1 of 2 kranen komen ofzo??
Maar je hebt ook van die torenkranen zoals bij Carre Markenhage op een instort stuk staan maar dan op rups, maar die willen nog al eens omvallen .....
http://img289.imageshack.us/img289/1617/rups19st.jpg (http://imageshack.us)
als je na de eerste keer nog niet door hebt dat ze kunnen omvallen, dan plaats je een 2e.. :bash:
http://img289.imageshack.us/img289/3554/rups28qd.jpg (http://imageshack.us)
airbreaker December 13th, 2005, 08:35 PM vandaag 13-12-2005 het weer was een beetje troosteloos.
Hier 3 bouwwerken op 1 foto:
http://img479.imageshack.us/img479/3042/breda0376kl.jpg (http://imageshack.us)
onderaan Carre Markenhage waar binnenkort het laatste gedeelte van de -2 vloer gestort wordt (zo te zien?) en waar al een gedeelte van de -1 vloer gestort is (tegen de parkeergarage aan) en waar men binnenkort al de begane grond zal storten (kolommen op de -1 vloer staan er al)
In het midden De Marquant waar zo te zien niet veel gebeurd is sinds 29-11 maar schijn bedriegd want men is daar iedere dag bezig in de modder met wat poeren en werkvloertjes storten, het duurt wel lang voor die bouwvakkers over het beton kunnen lopen.
Achterin op de hoek bij Markendaal is men bezig met Dok64.
Op deze foto staat (maar in werkelijkheid reed hij) een machine op de plaats waar als eerste het water weer de stad in moet komen.
http://img374.imageshack.us/img374/2698/breda0382dy.jpg (http://imageshack.us)
bobdebouwer December 13th, 2005, 08:38 PM Het viel mij vandaag ook al op dat er maar weinig bouwmateriaal staat op het terrein van de Marquant, hebben ze soms geen haast?
airbreaker December 13th, 2005, 09:08 PM gisteren was er wel zichtbare activiteiten zoals een kraan voor betonstort en een vrachtwagen die vlechtijzer loste maar normaal lopen daar wat vlechter rond en een paar timmermannen die de bekisting maken voor de poeren die de vlechters dan weer vullen met ijzer en die timmermannen weer met beton, alleen is er vandaag volgens mij daar niet gestort?
dus veel materialen zijn er dan ook niet te zien, het roest/bruinen ijzer valt niet op in de blubber en die paar platen liggen in de container.
en zo gaat het daar al een paar weken, dat er op het oog niets gebeurd en toch lopen/werken er de hele dag mensen.
airbreaker December 15th, 2005, 12:18 AM De werkvloertjes die ze 8 december gestort hadden, werden vandaag weer voor 3/4 weggehaald?? :dunno:
normaal komen volgens mij nadat het werkvloertje gemaakt is de maatvoerders die er maten op zetten, de vlechters die er ijzer opleggen en dan wordt er gestort maar hier ........ :dunno:
airbreaker December 15th, 2005, 09:45 PM ^^ nu dat had ik gisteren ge-post(14-12-2005)
Vandaag 15-12-2005 stond er weer een mobiele kraan en werden de werkvloertjes die ze gisteren (14-12-) verwijderd hadden weer opnieuw gestort dus zijn ze nu weer netzover als een week geleden :okay:
airbreaker December 16th, 2005, 07:16 PM vandaag 16-12-
er stond bij Carre Markenhage een betonpomp en werd het laaste gedeelte van de -2 vloer gestort.
Bij de Marquant werd er ijzer op de werkvloertjes gelegd dus zal daar ook binnekort de eerste vloer gestort worden.
Bij dok 64 zie ik nog niet veel meer dan dat er ongeveer 1m grond is afgegraven (ik denk dus op de plaats waar de bouw moet komen)
airbreaker December 21st, 2005, 10:49 PM Vandaag zag ik dat het water al weer verder in de stad was :cheer:
Het zag er wel anders uit dan ik dacht want aan weerzijde van de oude parkeergarage zijn brede gleuven en zowel in de oude parkeergarage als in de ene gleuf stond behoorlijk wat water.
Bij de de Marquant zijn ze al een heel eind met betonijzer om een grote vloer te storten en volgens mij duurt het niet lang voor er een bouwkraan komt want er liggen al 2 kubels en de reclameborden voor op de kraan dus misschien na de feestdagen :dunno:
Bij Dok64 zijn damwanden ingetrild en de grond ongeveer 1m afgegraven in de bouwput :okay:
BTW fototoestel vergeten dus misschien morgen als ik er langs loop een kijk op het water:dunno:
ik was vandaag de Haagdijk eens een eind afgelopen en daar staan ook wel mooie (oude) pandjes :okay:
bobdebouwer December 21st, 2005, 11:04 PM Ben je nog een gast met een baard tegengekomen die bierkratjes aan het slepen was? Dan was ik dat :) Aan de Haagdijk staan inderdaad een aantal mooie panden, tegenover mijn kamer zijn er net 2 afgebroken, ik weet nog niet wat er voor terug moet komen.
Breda2008 December 21st, 2005, 11:08 PM Ik kijk hier niet vaak genoeg merk ik, ga ik toch eens meer doen. :)
In mijn post over de nieuwe toren langs de A16 tipte ik al deze site met veel foto's over de voortgang:
http://www.nieuwemark.com/
En jullie zijn redelijk op de hoogte volgens mij. Het lijkt of ze ook al zijn begonnen aan de Potvis. Heeft iemand meer info ? Er wordt in ieder geval flink gegraven, weer een binnenstadsbouwput erbij!
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/DePotvis3-groot.jpg
Skyscrapercitizen December 21st, 2005, 11:10 PM Breda krijgt zo een flinke density binnen de singels. Nu nog zorgen dat dat Euopese centrum met 120 meter bij het station komt. :banana:
airbreaker December 21st, 2005, 11:42 PM Ben je nog een gast met een baard tegengekomen die bierkratjes aan het slepen was? Dan was ik dat :) Aan de Haagdijk staan inderdaad een aantal mooie panden, tegenover mijn kamer zijn er net 2 afgebroken, ik weet nog niet wat er voor terug moet komen.
Ik dacht dat jij ergens aan de HAAGWEG woonde (het verlendgde van de DIJK voorbij de Fellenoordstraat ergen????)
Ik zie de hele dag mensen met en zonder baarden met bier slepen, maar dan zonder krat en meestal in blik.
Vandaag was er iets aan de had met 5 van die zwervers want ze liepen zo heen en weer en riepen elkaar enzo terwijl ze anders juist zo traag zijn, maar ik kon niet uit vogelen wat er aan de hand was want ik begrijp die gebaren allemaal niet.
@bobdebouwer Als ik nou wist wie jij was had je het me misschien kunnen uitleggen ;)
Er was er ook 1 met een fiets met van die rode tassen over de bagagedrager (soort postbode tas)
airbreaker December 23rd, 2005, 01:58 AM @Dick ik hoorde net vorige week dat dat project Potvis niet doorging dus nu snap ik het helemaal niet meer :dunno:
22 december:
Bij Carre Markenhage zijn ze (gedeeltelijk) al op de begane grond gekomen (links achterin) :
http://img387.imageshack.us/img387/5253/breda0421gb.jpg (http://imageshack.us)
en bij de oude parkeergarage stond het van de week al vol met water en hier een foto van 22-12-
http://img387.imageshack.us/img387/5997/waterinbreda4zc.jpg (http://imageshack.us)
Breda2008 December 23rd, 2005, 10:01 AM Dit stond halverwege oktober in de krant. Inmiddels staat het terrein volledig op zijn kop door een hoop gegraaf van graafmachine's en had de directeur van Heijmans het in een interview in de krant over een bouwstart in het voorjaar. Ik gok maar dat ze nu aan het bouwrijpmaken zijn.
Dat zijn bij elkaar wel een hele hoop signalen dat het doorgaat... sterker nog, dat ze begonnen zijn..
?
Bouw van Potvis na vijf jaar van start
Door Nico Schapendonk
Maandag 17 oktober 2005 - BREDA – Nog deze maand wordt begonnen met de nieuwbouw van de Potvis aan het Chasséveld in Breda. De doorsteek naar de Kloosterlaan wordt dan afgesloten.
Volgens de gemeente Breda wordt er van oktober 2005 tot en met maart 2008 gewerkt aan wat formeel bekend staat als het ‘multifunctioneel woon-, werk- en vermaakcomplex Het Turfschip’.
Dat betekent dat een deel van het Chasséveld tot werkterrein wordt verklaard en dat heeft weer tot gevolg dat er een aantal parkeerplaatsen verdwijnt en dat de weg die Chasséveld met de Kloosterlaan verbindt wordt afgesloten. De parkeergarage van OZ-verzekeringen blijft overigens wel bereikbaar.
De bouw van de Potvis, een ontwerp van de Bredase architect Rob Ligtvoet op de plaats van het oude Turfschip, heeft de nodige voeten in de aarde gehad.
Het plan werd gelanceerd in 2000, toen de bomen economisch gezien nog tot in de hemel groeiden. De aanval op de Twin Towers in New York in 2001 gooide roet in het eten. De kantorenmarkt stortte in, ook in Breda.
Projectontwikkelaar Heijmans IBC nam zich voor even te wachten met het bouwen van kantoren waar voorlopig toch geen vraag naar zou zijn.
Vorig jaar besloot Heijmans om in plaats van kantoren appartementen te bouwen in de Potvis. Dat besluit leverde weer een vertraging op, omdat het bestemmingsplan gewijzigd moest worden. Die procedure is dit voorjaar afgerond.
Nu kan de projectontwikkelaar aan de slag met het plan dat intussen al vijf jaar op uitvoering ligt te wachten.
airbreaker December 23rd, 2005, 10:38 PM vandaag 23-12-2005
@ zo als ik jouw verhaal lees moet dit dus inderdaad de start zijn terwijl ik toch echt hoorde dat er opnieuw een haalbaarheidsonderzoek moest worden gedaan.
Maar ja ik hoorde dat ook maar en je weet wel hoe dat gaat... iemand leest iets misschien wel een jaar geleden en houd dat een hele tijd aan als de waarheid.
Bij de Marquant is vandaag een behoorlijke grote vloer gestort dus daar begint er ook iets van de bouwactiviteiten te zien
Breda2008 December 23rd, 2005, 11:58 PM "..Dat betekent dat een deel van het Chasséveld tot werkterrein wordt verklaard en dat heeft weer tot gevolg dat er een aantal parkeerplaatsen verdwijnt en dat de weg die Chasséveld met de Kloosterlaan verbindt wordt afgesloten.."
Hier zijn ze dus mee bezig. Ik was in de buurt dus heb even van dichtbij gekeken wat er gebeurt. Voor dat de bouw kan beginnen moet geloof ik een weg worden verlegd en nog wat zaken. Heijmans, de ontwikkelaar van De Potvis is daar op dit moment druk mee. En je maakt mij niet wijs dat ze daar mee beginnen op het moment dat nog niet duidelijk is dat ze ook echt gaan bouwen.
De daadwerkelijke bouwstart zal direct daarna zijn. Ongeveer het voorjaar dus en dat klopt met wat de directeur van Heijmans zei.
Als nou straks de bouw alsnog niet door gaat val ik van mijn stoel !
airbreaker December 24th, 2005, 08:39 PM " fasten your seatbelts" maar al vast ;)
welke directeur??
Ja het zal wel als jij het zegt en als ze al begonnen zijn :dunno:
Ik zeg al dat ik het dondedag nog een keer gevraagd aan die persoon die tegen mij zei dat het niet doorging en die zei toen dat er een nieuw haalbaarheidsonderzoek gedaan moest worden maar ja die is geen directeur bij Heijmans, dus of ie het ook kan weten denk ik dan niet.
Trouwens zo hoorde ik dus ook dat er een kraan op rails bij de Marquant zou komen, maar als ik er eens over na denk en op de plaats waar nu de bouwweg is er rails komt te liggen t.b.v de kraan ben ik benieuwd waar ze alle materialen neer leggen en eventueel de pomp neer zetten :dunno:
Dus ik hoor dus wel eens wat maar of het allemaal klopt ....maar eerst zien en dan geloven dan maar :bash:
airbreaker January 4th, 2006, 09:59 PM " fasten your seatbelts" maar al vast ;)
Trouwens zo hoorde ik dus ook dat er een kraan op rails bij de Marquant zou komen, maar als ik er eens over na denk en op de plaats waar nu de bouwweg is er rails komt te liggen t.b.v de kraan ben ik benieuwd waar ze alle materialen neer leggen en eventueel de pomp neer zetten :dunno:
Dus ik hoor dus wel eens wat maar of het allemaal klopt ....maar eerst zien en dan geloven dan maar :bash:
Nou heb ik het gezien en weet je wat ???????
je moet de mensen niet geloven als ze iets zeggen................ :bash:
KRAAN OP RAILS BIJ DE MARQUANT...
aan mijn hoela :bash:
vandaag waren ze bezig een kraan aan het opbouwen en net zoals ik hier boven mij al afvroeg staat hij dus niet op rails maar stationair op onderwagen en komt hij dus van de weg afgezien achter de bouw te staan en ben ik benieuwd of er twee komen gezien de te overbruggen afstanden en de hoogte van de kraan (toen ik er langs reed op weg naar huis was hij ongeveer een 40m hoog)
Foto van in de middagpauze
http://img445.imageshack.us/img445/8916/breda0763ge.jpg (http://imageshack.us)
foto van +/- 17.00 uur (het was al donker aan het worden)
http://img431.imageshack.us/img431/8255/breda0789rd.jpg (http://imageshack.us)
Bij Carre Markenhage staat al een muur van een meter of 4 hoog boven het maaiveld (ff vergeten een foto van te maken, :bash: misschien morgen)
en zijn ze druk aan het werk, en bij de oude parkeerkelder en de Marquant waren verder geen bouwactiviteiten te zien.
Ik zou trouwens wel eens willen weten waar het water nu gaat lopen, daar waar het te zien is op mijn foto van 22-12- of daar waar op die foto de containers en auto's staan ???
bobdebouwer January 5th, 2006, 01:28 PM Ik denk daar waar de containers nou staan. Anders word de weg aan de linkerkant te smal en heb je zo'n lullig dun stroompje, dat voegt geen sfeer toe. Hadden ze ook niet de moeite hoeven nemen om de parkeergarage helemaal weg te halen.
airbreaker January 5th, 2006, 10:25 PM Vandaag 5 jan 2005.
De kraan bij de Marquant:
het wordt nu iets duidelijker nu de kraan bijna kompleet is opgebouwd.
Er komt dus 1 kraan zo te zien aan de gieklengte, en omdat het gebouw 11 (of 10?) wordt is 40m een redelijk normale hoogte n.l. 11 verrdiepingen = 11x3= 33m +6m kettingen =39 plus nog een paar meter hijshoogte = -/+ 42 -45m
http://img450.imageshack.us/img450/4954/breda0822ak.jpg (http://imageshack.us)
Foto van Carre Markenhage:
Hier is het een vertekend beeld want men is nog 2 verdiepingen lager bezig en nog niet eens klaar.
Maar in dit hoekje heeft men de -2 vloer gedaan, de -1 vloer en de begane grond
http://img221.imageshack.us/img221/3604/breda0894xn.jpg (http://imageshack.us)
Breda2008 January 6th, 2006, 04:13 PM Bedankt voor de foto's, ik ben weer bij. Straks de kraan bij Dok64. Daarna LoodsM ? Of wie is de volgende ?
Waarschijnlijk ontvang ik binnen nu en snel meer info over de 'Satehut-lokatie'.
Over waar de stroom komt te lopen:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/DeNieuweMark5-groot.jpg
airbreaker January 6th, 2006, 06:43 PM Het viel mij op dat er op de plaats waar LoodsM komt bij die meubelwinkel "Uniek"(?) opheffings uitverkoop is, dus die zal eerdags ook wel leeg komen.
Daarboven is per 1 januari ook een woning leeg gekomen dus ik weet niet wanneer dit gesloopt gaat worden, maar dat zal toch niet zo heel lang duren denk ik omdat anders de zwervers er wel hun intrek nemen(als dit al niet zo is?)
Breda2008 January 10th, 2006, 07:45 PM Deze komt aan de andere kant van de parkeergarage op de plek waar ook de Satehut zit. Architect is Franken van Architectenbureau Van de Ven, Franken, Onstenk.
Welstand is al akkoord, ze willen snel beginnen met de bouw:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Markendaalseweg1-groot.jpg
bobdebouwer January 10th, 2006, 09:03 PM Hmmm lekker, minimumhoogte van 5 lagen aan de nieuwe Mark, allemaal rood baksteen en natuurstenen plint. Netjes!
airbreaker January 10th, 2006, 10:04 PM Wat mij opvalt bij het plaatje van Dick dat ook dat gebouw een stukje naar voren gebouwd wordt ten opzichte van de parkeergarage en dat is bij Carre Markenhage ook dus ergens moet een rooilijn lopen, maar de parkeergarage ligt nu nog gelijk met de Sate-hut en zo en valt dus in de toekomst iet terug ten opzichte van Carre Markenhage enzo?
De illustratie op zich is wel leuk maar er klopt niet veel van want daar waar nu de lantaarnpaal staat en de voorsoorteervakken loopt dus in de toekomst het water.
Bij LoodsM wordt zo te zien behoorlijk gewerkt om de oude gebouwen leeg te krijgen, wwet iemand wanneer de sloop begint??
Bij Dok 64 werden vandaag weer damwanden ingetrild>
Breda2008 January 11th, 2006, 09:27 AM @airbreaker, dit plaatje diende uitsluitend en alleen om Welstand te overtuigen. Het is gewoon over een foto van de huidige situatie heen geprojecteerd. Waarschijnlijk komen er straks voor de verkoop betere impressies.
Wat je zegt over de parkeergarage is absoluut waar. Die staat straks tov beide buren een stuk terug uit de nieuwe rooilijk lelijk te zijn. Een eerdere ontwikkeling op deze plek (door een andere ontwikkelaar) nam dat stuk voor de parkeergarage mee en verzag de parkeergarage van een nieuwe gevel in de rooilijn. Niet meer dus.. vraag me af wat ze er nu mee doen want zo kan het natuurlijk niet blijven.
Skyscrapercitizen January 11th, 2006, 12:01 PM Misschien kunnen ze een 'fopgevel' voor de parkeergarage plaatsen tot aan de rooilijn die beter past bij de nieuwe ontwikkelingen en de kwaliteit die het gebied moet krijgen.
Buse January 11th, 2006, 12:22 PM En dat ze dan ook gelijk de gevels aan de Tolbrug- en Nieuwstraat meenemen in de opwaardering, daar vormen ze ook lelijke plekken in het straatbeeld.
En daarna het Kadaster nog slopen en vervangen voor nieuwbouw, en dan begint het echt ergens op te lijken :)
Breda2008 January 11th, 2006, 04:30 PM Van de ontwikkelaar:
Er zijn gesprekken gaande met de gemeente om voor de parkeergarage een nieuwe façade te bouwen welke in de zelfde sfeer als de Satéhut zal moeten uitstralen.
bobdebouwer January 11th, 2006, 05:26 PM Altijd beter dan niets, maar straalt de satéhut dan zo'n fantastische sfeer uit? Vind zelf van niet, het is slechts een grote witte muur met een paar kleine ramen.
Skyscrapercitizen January 11th, 2006, 06:18 PM @ Dick
Grappig, altijd als ik denk een goed idee te hebben is het al bedacht... ;)
Breda2008 January 11th, 2006, 07:20 PM @bob, ik neem toch aan dat je een grapje maakt.. ?
@Tim, daar moet je iets mee doen ! Hoewel, in dingen-bedenken-die-anderen-al-hebben-bedacht zit waarschijnlijk weinig toekomst..
bobdebouwer January 11th, 2006, 07:57 PM Satéhut, we hebben het toch over hetzelfde gebouw? Dat ding heeft geen enkele uitstraling, is enorm lelijk verbouwd, zit weinig bijzonders aan, geen versieringen, het ziet er niet oud uit! Van hetzelfde kaliber als die grijze gesloten woonmarkt er schuin tegenover.
Buse January 11th, 2006, 08:51 PM Ik denk dat Dick het heeft over het gebouw dat op de plek van de Satéhut komt, zie de impressie die hij eerder postte.
bobdebouwer January 11th, 2006, 10:35 PM Ja 'nieuwe' satéhut ziet er wél erg goed uit, zie post #87 van 10 januari :)
Breda2008 January 11th, 2006, 11:54 PM Er zijn gesprekken gaande met de gemeente om voor de parkeergarage een nieuwe façade te bouwen welke in de zelfde sfeer als de Satéhut zal moeten uitstralen.
Even voor de duidelijkheid, ik citeer de ontwikkelaar hier. Dit zijn niet mijn woorden. Overigens ga ik ervan uit dat met Satéhut, de Satéhut-locatie wordt bedoeld..
Je moet ook alles uitleggen he !? ;)
Breda2008 January 12th, 2006, 01:46 PM Er zijn nu ook keten neergezet bij het terrein van De Zon. Dat duurt waarschijnlijk niet lang meer.
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/DeZon1-groot.jpg
En ik ben er nog niet uit of onderstaand artikel uit de krant nu geruststellend is of dat het toch weer voor onzekerheid zorgt:
Bouw van de Potvis begint snel
Donderdag 12 januari 2006 - BREDA – Heijmans IBC hoopt nog dit voorjaar te kunnen beginnen met de bouw van de Potvis op de plaats van het oude Turfschip in Breda, maar weet nog niet wat het precies met de geplande parkeergarage wil. Directeur Pim Bosch van de Heijmans IBC zegt nog te wachten op de definitieve bouwvergunning, maar die komt volgens hem binnenkort af. De gemeente is al bezig het toekomstige bouwterrein bouwrijp te maken. „Zodra dat is gebeurd en de vergunning binnen is, willen we zo snel mogelijk starten. Ergens in het voorjaar is toch wel de bedoeling.“
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/DePotvis3-groot.jpg
Bioscoop
In de Potvis komen appartementen, een grote bioscoop met zeven zalen, een fitnesscentrum én een parkeergarage. In een eerder stadium had Heijmans die parkeergarage aangeboden aan de gemeente Breda. B en W wilden de garage wel kopen, maar in de gemeenteraad bestonden er zulke grote twijfels dat het gemeentebestuur (voorlopig) van koop afzag. De gemeente zou de eerste jaren namelijk nogal wat financiële risico’s lopen en daar wilde de huidige raad niet aan.
„De gemeente zwijgt op dit moment. De raad heeft koop afgewezen. Het is aan de ontwikkelaar zelf te bepalen hoe hij het gaat doen“, zegt een woordvoerster van de gemeente.
Opties
Heijmans IBC is daar nog niet uit. „We wegen een paar opties tegen elkaar af“, zei directeur Pim Bosch gisteren, „We kunnen de parkeergarage verkopen aan een derde partij; we kunnen wachten op de nieuwe gemeenteraad en eventueel een nieuwe overeenkomst sluiten met het gemeentebestuur of we kunnen voor eigen risico beginnen met bouwen. Het zijn allemaal opties.“
Heijmans IBC hoopt het grootschalige project in 2008 op te leveren. Het heeft de naam Potvis gekregen vanwege de opmerkelijke vormgeving van het hoofdgebouw. Eerdere plannen om er ook een bowling in te vestigen zijn gesneuveld omdat de bestaande bowling aan het Chasséterrein niet wil verhuizen. Daarvoor in de plaats komt er nu een fitnesscentrum.
supercees January 12th, 2006, 02:03 PM Wordt de gevel van de potvis van natuursteen? Als dat zo is wordt het een erg mooi gebouw!
bobdebouwer January 25th, 2006, 05:47 PM Grote serie updates, zo'n beetje elke bouwput onder de lens gehad...
Het paleis
http://img89.imageshack.us/img89/3091/paleis39py.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/7070/paleis21kq.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/4091/paleis1qo.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/1508/breda2501050451pe.jpg
De nieuwe Mark
http://img89.imageshack.us/img89/3446/breda2501050049rr.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/3580/haven1nu.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/4650/haven26da.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/2971/haven39fq.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/2578/haven45zc.jpg
Carre markenhage
http://img89.imageshack.us/img89/3659/carre8gw.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/7010/carre22yd.jpg
Het bolwerk (chasse)
http://img89.imageshack.us/img89/1873/bolwer1qy.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/2599/bolwerk2bv.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/6979/bolwerk36bi.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/8020/bolwerk20ve.jpg
Dok nogwat
http://img89.imageshack.us/img89/6962/dok28as.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/870/dok0iv.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/5572/dok36zd.jpg
3 gezusters
http://img89.imageshack.us/img89/3161/gezusters2vy.jpg
loods 10
http://img89.imageshack.us/img89/8499/loods7nk.jpg
satehut
http://img89.imageshack.us/img89/9012/satehut2ch.jpg
Marquant
http://img89.imageshack.us/img89/8818/marquant7dt.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/5620/marquant28ad.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/5775/marquant37da.jpg
http://img89.imageshack.us/img89/5475/marquant49mn.jpg
Skyscrapercitizen January 25th, 2006, 08:59 PM Mooie serie updates!
airbreaker January 25th, 2006, 09:56 PM @bobdebouwer mooie foto's :okay: over die foto alleen maar lof maar je hebt er een zooitje van gemaakt van de volgorde en de benaming:
/bolwerk36bi.jpg is bij Carre Markenhage en dat zijn de dakdekkers op het trafohuisje naast de parkeergarage "de Barones" die kan je ook op de andere foto zien waar de gele kraan van Heijmans (Carre Markenhage) en de Blauwe kraan van Slokker (de Marquant) te zien zijn.
Boven /carre8gw.jpg staat Carre Markenhage terwijl dit de blauwe kraan is van de Marquant
/carre22yd.jpg de foto daaronder is wel van Carre Markenhage (inlc.dakdekkers/traforuimte)
Ook type jij Loods 10 terwijl er reclame borden hangen van loodsM(wordt momenteel met spoed ontruimt en moet eind van de maand leeg zijn. :okay:
Keep up the good work!
De foto's van de aanleg nieuwe Mark vind ik prachtig en laten ook de (in mijn ogen) mooie oude panden aan die straat zien.
Verder val je wel heel erg op met je nieuwe fototoestel die behoorlijk blinkt in de zon (aan de stand van de zon op de foto's te zien rond tussen 14.00uur-15.00 uur genomen)
En lef heb je wel om met een groen/witte sjaal (FC Groningen??) in Breda rond te lopen, het is dat ik op andere tijden pauze heb, anders had ik je de hand kunnen schudden :okay:
bobdebouwer January 25th, 2006, 10:26 PM Nou weet je wat het is, het was al mijn 3e poging om die foto's hier op internet te zetten, maar er ging telkens iets mis. Bij de eerste versie had ik nog mooie verhalen en zo, de 3e versie was zwaar versoberd, en inderdaad, vol fouten. Ik had ook nog een presentatie te maken, vandaar.
Weet je wat pas lef hebben is? Met dit weer zonder sjaal door Breda lopen. Dan ben je morgen de hele dag ziek :)
Breda2008 January 26th, 2006, 08:59 AM En weer een mooie serie, vervelend dat je tegenwoordig zo vaak in Breda zit Bob ! ;)
Overigens, 'elke bouwput' ? Langs de Nieuwe Mark en Chasse bedoel je ? Ik mis die van de Heren van Breda, Vista Baluarte, De Zon.. En in het voorjaar komt daar het Grafisch Museum en de Potvis nog bij, lekker hoor..
FrankyB January 27th, 2006, 12:56 PM Mooie foto's :applause: ga zo door.
bobdebouwer January 27th, 2006, 02:41 PM Heren van Breda? Nog niet eerder van gehoord... sorry! Vista nog wat hetzelfde verhaal, en bij de Zon waren nog geen activiteiten. Grafisch museum en de Potvis moeten nog beginnen, zoals je zelf al aangaf.
Breda2008 January 27th, 2006, 03:16 PM Heren van Breda? Nog niet eerder van gehoord... sorry! Vista nog wat hetzelfde verhaal, en bij de Zon waren nog geen activiteiten. Grafisch museum en de Potvis moeten nog beginnen, zoals je zelf al aangaf.
Zowel de 'Heren' als 'Vista' liggen in de stationsbuurt, grofweg tussen station en singel (zie ook foto). En bij de Zon is inmiddels ook volop bouwactiviteit. Althans, gisteren.
http://home.tiscali.nl/nobelen/Stad/Afbeelding 133.jpg
bobdebouwer January 27th, 2006, 03:35 PM Hmm dan heb ik toch wat gemist. Heb even op je site gekeken naar de projecten die je noemde. Bij de volgende ronde zal ik ze meenemen.
airbreaker February 2nd, 2006, 08:07 PM Niemand geen nieuws meer??
maandag nog even een rondje gemaakt, bij de oude parkeergarage ik dacht dat ze daar weer een of ander damwandmachine in elkaar aan het zetten waren ofzo.
Er stonden 4 grote vrachtwagens/ opleggers en een rupskraan waar de giek van in elkaar aan het slaan waren .... iemand een idee waarom??
De enigste foto die ik die dag gemaakt heb.
http://img528.imageshack.us/img528/4417/visafslag0038bc.jpg (http://imageshack.us)
Breda2008 February 2nd, 2006, 09:42 PM De oude brouwerij, wat ziet ie er uit he. Vraag me af wanneer de restauratie begint. Tegelijk, of juist niet, met de visafslag.
Maar airbreaker, ik was zo vrij om zonder enig overleg (ik geef het toe, sorry) een nieuwe thread (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=313440) te starten. Waarin we alle projecten in de binnenstad worden samengevat. Misschien kunnen we, bij wijze van schone lei, daar verder gaan ?
airbreaker February 9th, 2006, 10:25 PM ^^ dick je hoeft je bij mij niet te verontschuldigen zolang de MOD's het goed vinden kan iedereen een nieuwe thread beginnen.
Maar bij deze even een update van Carre Markenhage en de Marquant
Bij Carre Markenhage is de -1 vloer klaar (2e parkeerdek) en bij de Marquant liggen er ook al vloerplaten op het eerste gedeelte van de kelder.
http://img306.imageshack.us/img306/4011/9febr20060011ao.jpg (http://imageshack.us)
Nu wat raadplaatjes, ik zie wat en weet niet wat ze daar nu mee moeten of aan het doen zijn ....:dunno:
wie weet het antwoord?
Waar de Mark Breda binnen moet komen hebben ze een stuk beton gestort, net voor de ingang van de Makelaar (of wat zit daar), dus aan het eind waar ze nu zijn.
Eerst zijn er damwanden ingeslagen en toen dat beton gestort ... wie weet waarom?? :dunno:
http://img289.imageshack.us/img289/3262/9febr20060033yz.jpg (http://imageshack.us)
Er stond ook een knijper klaar om weer wat kapot te knippen .... maar wat ?? :dunno:
http://img250.imageshack.us/img250/9438/9febr20060045sf.jpg (http://imageshack.us)
Er staat ook een rupskraan een stuk ijzer een meter of 11 op en neer te bewegen in een put tussen 2 ijzeren ringen/buizen ....... waarom??? :dunno:
http://img348.imageshack.us/img348/7530/9febr20060070ls.jpg (http://imageshack.us)
Hier misschien iets beter te zien...
http://img348.imageshack.us/img348/5814/9febr20060053gw.jpg (http://imageshack.us)
Tussen het info centrum en Uniek(loodsM) waren ze met een paar man bezig een kabel onder de weg door te duwen richting de Satehut waar de straat ook open ligt en kabels te zien zijn (ik dacht eerst dat de Satehut al gesloopt werd omdat er bouwhekken voor staan, maar dat zal wel met de kabelleggers te maken hebben ..... weet iemand wat voor kabels dat zijn en waarvoor ??? :dunno:
http://img403.imageshack.us/img403/2253/9febr20060087ab.jpg (http://imageshack.us)
Bij Uniek zijn ze al flink opweg om plaats te maken voor LoodsM.......iemand een idee wanner de sloop begint?? :dunno:
http://img403.imageshack.us/img403/6956/9febr20060118mj.jpg (http://imageshack.us)
airbreaker February 9th, 2006, 10:31 PM volgens mij stond hier hetzelfde als hier boven dus een dubbelle post :bash:
bobdebouwer February 10th, 2006, 12:18 AM Je brengt zoveel vragen, en ik heb zo weinig antwoorden... Om precies te zijn weet ik ook niet waar ze mee bezig zijn.
airbreaker February 18th, 2006, 12:23 AM O ja nog een foto van 9 februari van de Satehut
http://img322.imageshack.us/img322/434/9febr20060127en.jpg (http://imageshack.us)
en vandaag werd er een spandoek gehangen boven de winkel naast Uniek, ik weet niet wat daar eerst zat want de ramen waren al dicht geplakt toen ik Breda kwam (nov 2005).
Ik dacht juist dat Uniek leeggemaakt werd om gesloopt te worden om plaats te maken voor LoodsM
Wat er dus allemaal gebeurd weet ik niet, misschien een tijdelijke verkoop??
http://img463.imageshack.us/img463/4233/17febr20060172rq.jpg (http://imageshack.us)
Breda2008 February 18th, 2006, 12:01 PM @airbreaker, als ik het goed heb komt LoodsM niet hier maar aan de andere kant van het witte pandje met de groene doeken. Dat ook dit weg gaat is duidelijk maar wat hier voor terug komt weet ik niet.
Ik ga misschien dit weekend ook weer eens een fotorondje maken langs alle bouwplekken in de binnenstad.
bobdebouwer February 18th, 2006, 01:10 PM Dat gat tegenover de Satehut zit er ook al een tijdje. Afgelopen week zat ie er nog steeds, is de Satehut al dicht?
airbreaker February 18th, 2006, 08:06 PM @ Bobdebouwer Dat klopt dat dat gat er vorige week al zat, nu zie ik het pas deze foto is van 17 februari.
Op 9 februari sonden en meer hekken en was er een looppad gemaakt naar de deur van de Satehut met links en rechts hekken.
Op deze foto zijn al een gedeelte van de hekken weer verwijderd.
En dat is ook meteen het antwoord op jou vraag,.... nee de Satehut is niet dicht, althans niet tijdens de normale openingstijden maar snachts denk ik wel?
@Dick dat weet ik maar ik dacht dat het daar over alle panden ging, dus alle drie de panden plat, Uniek wonen en dat witte gebouwtje en dit waar nu dus Witgoeddump zit, maar dat had ik dus blijkbaar mis ?
Van de week ook nog even richting de Koepel/Potvis gelopen maar zag daar eigenlijk maar heel weinig bouwactiviteiten
Ja de hekken waar rechter gezet als de laaste keer dat ik daar was en er zijn wat piketten in de grond geslagen maar verder ??
Oja een gedeelte van de parkeerplaats was ook omgeploegd en piketten in de grond wat is daar de bedoeling van??
bobdebouwer February 18th, 2006, 08:25 PM Laatst trouwens langs de nieuwbouw van Avans gereden, in de buurt van de nieuwe geplande woontoren van 80 (??) meter. Begint ook al aardig op te schieten.
airbreaker March 1st, 2006, 03:35 PM vandaag gehoord dat de kerk/klooster/kapel?? achter de Marquant aan de nieuwstraat scheef aan het zakken is ?
Dit blijkt zaterdag in de krant gestaan te hebben, weet iemand hier daar iets van??
Hij zakt langzaam richt Carre Markenhage omdat er een oude put ergens zit en door het zwaar vrachtverkeer trilt alles langzaam die put in ?
als het klopt tenminste? :dunno:
Paulie Walnuts March 1st, 2006, 04:00 PM Wat is Het Paleis precies? Ziet er ontzettend mooi uit.
Breda2008 March 2nd, 2006, 09:12 AM @airbreaker, is mij niets van bekend. Dan zal ik er zaterdag wel overheen hebben gelezen. Zal allemaal wel meevallen.
@PW Het Paleis is een appartementencomplex van Kollhoff op het Chassepark. Je moet er van houden..
pimvdh March 2nd, 2006, 01:57 PM Weet er iemand iets over projecten bij de a16 tussen breda en prinsenbeek?
INVISIBLE March 2nd, 2006, 02:10 PM Heb trouwens afgelopen week het snelheidsrecord gezien van de HSL in NL .
Dit was rond Breda .
331km/uur op precies te zijn :) .
airbreaker March 13th, 2006, 09:11 PM vandaag: maandag 13-03-2006
Na weken van slecht weer en koud en regen leek het lekker weer buiten (achter het glas en in de zon), dus ik dacht in de middagpauze dat ik maar eens een rondje moest wandelen, maar wat viel dat tegen want als je in de schaduw liep was het toch nog best "fris"
Waar de Mark in de toekomst Breda binnen komt zijn ze al weer een paar dagen bezig met damwanden in te trillen.
http://img112.imageshack.us/img112/1493/markmrt200613io.jpg (http://imageshack.us)
Waar dus in de toekomst water te zien moet zijn, was een paar weken geleden nog water te zien maar nu niet meer.
http://img112.imageshack.us/img112/6869/markmrt200623nk.jpg (http://imageshack.us)
Bij de Satehut zijn de bouwhekken/afzetting weer weg en de straat weer hersteld, daar tegenover staat Uniek wonen leeg, nu is het wachtte op de slopers en dan kan LoodsM een aanvang nemen.
Bij Carre Markenhage zijn de mannen van Essent al druk bezig het trafohuisje in te richtte en is de parkeerkelder bijna afgedekt en kan men met de begane grond beginnen.
http://img134.imageshack.us/img134/5421/markenhagemrt20064le.jpg (http://imageshack.us)
Bij de Marquant is men ook boven het maaiveld uit.
http://img530.imageshack.us/img530/6313/marquantmrt200626xz.jpg (http://imageshack.us)
http://img139.imageshack.us/img139/7881/marquantmrt200613za.jpg (http://imageshack.us)
Bij Dok64 zijn de damwanden ingetrild maar is er voor de rest niet veel meer te zien als een berg zand
http://img59.imageshack.us/img59/2511/dok64mrt20066vh.jpg (http://imageshack.us)
Toen ik naar huis reed zag ik dat ze bij "de Zon" verder waren als bij Dok64 want de (hei?)palen staken boven het zand uit en er stond een mobiele kraan en de Hei/boor-machines waren weg, althans ik zag ze niet in het voorbij rijden
nu ik toch aan het posten ben:
de Grote kerk van Breda met links op de achtergrond de Amercentrale:
http://img362.imageshack.us/img362/5108/breda30600305re.jpg (http://imageshack.us)
iets dichterbij gehaald, op mijn oude toestel zat geen zoom dus even uitproberen met een nieuw toestel:
http://img352.imageshack.us/img352/7250/breda30600315de.jpg
http://img400.imageshack.us/img400/9117/breda30600323oi.jpg
Ik kan nu ook goed zien hoe laat het is volgens de klok van de grote kerk.
http://img400.imageshack.us/img400/123/breda30600349xa.jpg
bobdebouwer March 13th, 2006, 09:17 PM Heerlijk he, al die bouwactiviteiten. Marquant ging een paar weekjes voor de carnavalsvakantie echt hard, elke dag een extra muurtje ofzo erbij, maar nu wordt het er iets rustiger. Carré Markenhage zal daarentegen zometeen wel hard gaan denk ik.
Skyscrapercitizen March 14th, 2006, 10:51 AM Bij De Zon zijn ze ook gebonnen zag ik afgelopen week. Bedankt voor de update!
Har March 14th, 2006, 11:15 AM Dat ziet er al een stuk beter uit, Airbreaker! Heb je alleen optische zoom gebruikt, of ook digitaal? Statief wellicht?
Breda2008 March 14th, 2006, 12:37 PM Goeie update idd !
airbreaker March 14th, 2006, 09:39 PM Heb je alleen optische zoom gebruikt, of ook digitaal? Statief wellicht?
Statief?.... nee de rand van parkeergarage "de Barones" Breda
Optische/digitale zoom?.... de eerste foto van de kerktoren en de Amercentrale zonder zoom, daarna 1 met maximale optische zoom van de Amercentrale en daarna nog 1 met maximale optische en digitale zoom
airbreaker March 15th, 2006, 07:46 PM vandaag gezien ......... voor de satehut......... maar waarvoor????? :dunno:
waar zijn die groene kunstofpijpen voor ?? :dunno:
http://img106.imageshack.us/img106/5558/p31400859dk.jpg (http://imageshack.us)
bobdebouwer March 15th, 2006, 08:57 PM Heb ze vandaag niet zien liggen... maar lijken me een soort van tijdelijke buizen. Om de riolering tijdens het graven van de Mark te kunnen verleggen??
airbreaker March 15th, 2006, 09:01 PM ^^ komt omdat je niet op zat te letten :bash:
je bent er nog langs gefiets, volgens mij nog 2 keer ook :bash: :bash:
en toen lagen ze er al want ze hebben ze om 07.00 uur al neer gelegd en dat jij er langs fietste was al in de middag!
BTW waarom plaats je je foto's niet hier?? of staan ze ergens anders
??
bobdebouwer March 16th, 2006, 12:08 AM Jou ontgaat ook niks he :D
Ik heb inderdaad ook niet echt speciaal op wat buizen zitten letten, ben dan meestal te druk bezig met het verkeer. Het is jouw vast ook niet ontgaan dat ik er meestal een flinke vaart in heb zitten.
De foto's die ik heb gemaakt voegen in weze niks toe aan het forum hier, en vreten alleen maar bandwijdte. Ik heb nog wel foto's gemaakt van het Paleis, wat zo onderhand klaar is. Als ik morgen tijd heb zal ik ze hier plaatsen.
Ook vreemd is dat ik alweer de bouwput van de Zon niet kon vinden. Ik ga het nu opzoeken met de kaart zodat ik er morgen (met mooi weer) alsnog foto's van kan gaan maken!
bobdebouwer March 16th, 2006, 12:15 AM Jou ontgaat ook niks he :D
Ik heb inderdaad ook niet echt speciaal op wat buizen zitten letten, ben dan meestal te druk bezig met het verkeer. Het is jouw vast ook niet ontgaan dat ik er meestal een flinke vaart in heb zitten.
De foto's die ik heb gemaakt voegen in weze niks toe aan het forum hier, en vreten alleen maar bandwijdte. Ik heb nog wel foto's gemaakt van het Paleis, wat zo onderhand klaar is. Als ik morgen tijd heb zal ik ze hier plaatsen.
Ook vreemd is dat ik alweer de bouwput van de Zon niet kon vinden. Ik ga het nu opzoeken met de kaart zodat ik er morgen (met mooi weer) alsnog foto's van kan gaan maken!
DIMMER March 16th, 2006, 12:20 AM @ Bob
Vanaf de Dok 64 richting rabobank fietsen, t kruispunt oversteken even n enorme blik naar links werpen en voala "de zon"
Alleen niet te hard fietsen want dan bende er voorbij....
Suc6.
bobdebouwer March 16th, 2006, 06:58 PM Nog een straatje verder dus... Ik zat telkens tussen de Marquant en de Rabobank te zoeken :)
airbreaker March 16th, 2006, 11:41 PM Nee, dus van Carre Markenhage lde straat uit rijden langs De Marquant, Dok64 dan stoplichten oversteken, links zie je een witte gallerijflats waar Paradigit onder in zit(computerwinkel) en in het midden van de weg zit een vluchtheuveltje daar waar een opening zit aan het eind van die flats ga je links dat straatje in maar dan zie je de keten al staan
Voor mij is het te ver lopen in de pauze, (ik haal het niet op en neer in de tijd die ik voor mijn middagpauze heb). maar rij er 's-avonds wel langs op weg naar huis
Trouwens vandaag (donderdag 16-3-2006) hebben ze ook rode en blauwe kunstofpijpen voor de satehut neergezet en zijn de hekwerken geplaatst daar waar ze een paar weken geleden waren opgehouden (zie eerdere post)
Bij LoodsM heeft de hele dag een soort sloopmachine gestaan met een grijper en is er in het pand van Uniek Wonen wel wat activiteiten geweest maar ik heb ze nog niets zien slopen.
airbreaker March 17th, 2006, 07:04 PM vandaag heeft de sloopmachine met grijper de hele dag achter loosdM gestaan maar is volgens mij niet inbeweging geweest.
Wel heeft er een Bobcat rondgereden en stonden er grote containers (alles aan de achterkant)
Rond de oude traforuimte is men flink bezig de straat open te breken en gleuven te graven, en ik denk dat het iets met die gekleurde pijpen te maken heeft.
Schuin tegenover Dok64 ligt een straatje (is dit de achterkant van V&D??) dus nog voor de stoplichtten, daar zag ik vandaag met het naar huis gaan opeens in een flits iets staan wat op een machine voor heipalen/damwanden of boorpalen leek, maar wt het is en wat daar gebouwd gaat worden??? :dunno:
Breda2008 March 18th, 2006, 01:15 PM Een klein projectje, ik geloof studentenappartementen:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Bleekstraat1-groot.jpg
FrankyB March 18th, 2006, 11:33 PM Vrijdagmorgen reden de vrachtwagens af en aan bij Dok64 om de grond uit de bouwput af te voeren.
airbreaker March 19th, 2006, 01:24 PM ^^ ja dat klopt, die berg zand die ik er eerder van de week zag liggen is nu (grotendeels) weg, maar ze hebben vrijdag ook een boom gerooid en uit de grond gehaald (zal wel ergens anders weer geplant worden.
http://img90.imageshack.us/img90/7282/vr170320068zl.jpg (http://imageshack.us)
http://img90.imageshack.us/img90/5990/vr1703200627gt.jpg (http://imageshack.us)
bobdebouwer March 19th, 2006, 02:32 PM Ik zag het vrijdagochtend ook al, ze waren toen alle takken eraf aan het zagen.
airbreaker March 21st, 2006, 06:24 PM Een klein projectje, ik geloof studentenappartementen
Ik zat dus fout toen ik dacht achter de V&D want het is i.d.d. achter de Hema
Deze is ongeveer van dezelfde plaats genomen als de als de afbeelding van Dick
http://img507.imageshack.us/img507/300/hema5yi.jpg
Bij project de Zon werd een kraan opgebouwd, deze foto is van de middagpauze maar toen ik naar huis ging was deze al ongeveer een meter of 40 hoog.
http://img227.imageshack.us/img227/2787/zon0015ax.jpg (http://imageshack.us)
Ik zag nog in een oogopslag nog een mastdeel liggen (misschien wel 2)
Hoe hoog wordt die toren eigenlijk??
De machinist van de mobiele kraan:"je hebt toch geen foto van mij gemaakt, want dat wordt een witte vlek"
Nou Ed ........... van een meter of 50 zie je er nog best intelligent uit, het slechte beeld komt door onkunde van mij en de digitale zoom.
http://img81.imageshack.us/img81/2168/ed0015un.jpg (http://imageshack.us)
En voor de mannen van NIBM, nee ik heb geen foto van jullie nieuwe bedrijfskleuren/logo hier neer gezet zoals je kan zien
Buse March 22nd, 2006, 02:15 PM Kreeg vandaag de wijkkrant binnen, met daarin een stuk over De Potvis. Daarin stonden ook nog wat renderings die ik nog niet kende. Even op de site van de architect (http://www.kraaijvangerurbis.nl/nl/main_projects.html?sec=projects) gekeken, en daar stonden nog wat meer plaatjes die, voor zover ik weet, nog niet eerder gepost zijn.
Hierbij die plaatjes en het stuk tekst uit de wijkkrant:
http://img82.imageshack.us/img82/6523/turfschip14xw.jpg
http://img72.imageshack.us/img72/8730/turfschip34dh.jpg
http://img72.imageshack.us/img72/8042/turfschip44gv.jpg
http://img72.imageshack.us/img72/5626/turfschip55hq.jpg
http://img68.imageshack.us/img68/5445/turfschip66cr.jpg
http://img68.imageshack.us/img68/9868/turfschip86xz.jpg
http://img82.imageshack.us/img82/156/turfschipvogelvlucht1ct.jpg
http://img82.imageshack.us/img82/4259/potvistekst19yc.gif
http://img82.imageshack.us/img82/6396/potvistekst27oo.gif
http://img93.imageshack.us/img93/1636/potvistekst32yn.gif
Bronnen: De plaatjes zijn dus van 'Kraaijvanger-Urbis, bureau voor architectuur en stadsontwerp', en de tekst van 'Breda van binnen, wijkkrant voor de bewoners van de binnenstad'.
bobdebouwer March 22nd, 2006, 04:37 PM Hee das leuk! Ik wist niet dat ie daar kwam te staan! Wordt een leuk aangezicht vanaf dat parkeerplein. Heb ook het idee dat de koepel wel te zien blijft, toch één van de grootste oriëntatiepunten in de stad na de Grote Kerk!
Breda2008 March 22nd, 2006, 07:58 PM Eindelijk meer concrete platen van dit project. En het ziet er weer prima uit ! Weer een kwaliteitsimpuls voor (zeker dit deel van) de binnenstad. Ik ben blij :)
In mei begint de bouw. Mijn bouwputrondje wordt steeds groter !
Skyscrapercitizen March 22nd, 2006, 08:46 PM Leuk ding die potvis, kwaliteit van de gevel lijkt me hoog en vooral die balkons aan de achterkant zien er cool uit. Alleen wel jammer voor de bewoners dat die balkons pal op het noorden liggen, dus zullen in de praktijk wel kale betonnen bakken worden waar de bewoners geen gebruik van maken... sonde.
airbreaker March 22nd, 2006, 09:47 PM "naar verwachting in mei van dit jaar ...."
Ik heb het hier al eens eerder verteld na weer een uitstel en nieuwe berekeningen..."start bouw?? eerst zien en dan geloven......."
en daar wil ik aan toevoegen "waar hoop is, is leven"
Bij Wonen Uniek (loods M) wordt flink gesloopt, wat je eigenlijk alleen zien als je naar binnen kijkt en achterom gaat, daar waar de sloopmachines/containers staan.
De wegen tussen het Trafohuis en Carre Markenhage liggen al flink open en daar worden al die gekleurde buizen in de grond gelegd.
En bij "de Zon" staat vanaf vandaag een mooie hoge kraan.
FrankyB March 23rd, 2006, 12:06 AM Leuk ding die potvis, kwaliteit van de gevel lijkt me hoog en vooral die balkons aan de achterkant zien er cool uit. Alleen wel jammer voor de bewoners dat die balkons pal op het noorden liggen, dus zullen in de praktijk wel kale betonnen bakken worden waar de bewoners geen gebruik van maken... sonde.
Dat snap ik ook totaal niet, balkon op het noorden .....
Verder ziet het er wel goed uit.
DIMMER March 23rd, 2006, 12:24 PM Zozo, ik wist niet dat dit project zo groot was, maar idd die balkons vangen echt geen druppel zon.
Ik heb in de antwerpenstraat gewoond en daar had ik van sóchtensvroeg tot sávondslaat zon op mn balkon, heerlijk, maar deze mensen kunnen alleen naar mijn (ex)balkon kijken in de schaduw mmmm raar.
Maar wel n mooi project.
Breda2008 March 23rd, 2006, 12:36 PM Daar staat tegenover dat je de hele dag wel een fantastisch uitzicht hebt op een zooitje criminelen ! Ook wat waard. 's Avonds lekker buiten eten op je (zo te zien) ruime balkon, zwaaien naar de kwijlende meute achter de muur.. hehehe..
Overigens, er is tov de vorige versie een verdieping bij gekomen zag ik. Lijkt De Zon wel, de groeide ook naarmate de bouwstart dichterbij kwam.
DIMMER March 23rd, 2006, 02:41 PM Hehehe.
Kan je s,avonds nog ff n crimmie voeren met wat droog brood.
@ Dick
Ik zag net de nieuwe pics van de wig op jou site maar n hoge toren daar zit er niet meer in of wel?
Breda2008 March 23rd, 2006, 03:34 PM Hehehe.
@ Dick
Ik zag net de nieuwe pics van de wig op jou site maar n hoge toren daar zit er niet meer in of wel?
Eerlijk zet ik mijn vraagtekens bij de actualiteit van deze plannen hoor maar goed, hoe dan ook: die afbeeldingen hebben telkens betrekking op het driehoekige gebied waar voornamelijk bedrijfsruimte is gepland. Eventuele hoogbouw komt bijv rond het kruispunt of zelfs ten zuiden daarvan. Of ten noorden van die driehoek, bij de afslaf Breda-West. Maar staat er in beide gevallen los van.
Overigens sta ik niet te juichen bij hoogbouw op dit soort plekken maar dat terzijde.
airbreaker March 24th, 2006, 06:34 PM Redding op grote hoogte in Breda
Vrijdag 24 maart 2006, BREDA - Een monteur van een hijskraan is vrijdagmiddag door hulpverleners uit zijn 60-meter hoge werktuig geholpen nadat hij in de top door een val rugletsel had opgelopen. De 58-jarige inwoner van Alphen aan den Rijn kon uiteindelijk in een corset en ondersteund door hulpverleners uit de kraan worden geholpen.
Het incident gebeurde onder het toeziend oog van enkele tientallen belangstellenden op een bouwplaats aan de Marksingel in het centrum van Breda. Rond kwart over een was de man gevallen, waarna een reddingsactie op gang kwam met onder anderen medewerkers van de brandweer, GGD, politie en een trauma-arts.
Ruim een uur later kon de man in een ambulance worden geholpen.
Uit BN de Stem van vandaag 24-3-2006
airbreaker March 24th, 2006, 07:19 PM Oja helemaal vergeten te melden dat er vandaag een machine bij dok64 is geariveerd om palen in de grond te boren.
bobdebouwer March 24th, 2006, 07:49 PM Spectaculair, nog foto's gemaakt?
airbreaker March 24th, 2006, 08:50 PM ^^ foto's gemaakt?? waarvan??
bedoel je van die boormachine ????? Nee want het regende tijdens de middagpauze en ik ben een mooiweerwandellendefotograaf
bedoel je van die kraanmonteur cq redingsactie e.d.??? .... nee want dat was rond ???? 2 of 3 uur maar ik zag wel die traumahelicoter overvliegen, en toen zei iemand dat er een kraanmachinist mee uit de kraan gehaald was, wat ik toen al wist dat dat niet klopte want daar zijn ze niet geschikt voor.
Later bleek ook dat de monteur zelfstandig naar beneden is gegaan.
Wel vreemd want ik meen (en zal volgende week eens goed kijken) dat er achter op de kraan een een speciaal hijsliertje staat wat ze hier dus voor hadden kunne gebruiken om hem naar beneden te brengen
Foto's staan er op de site van BN/de Stem en nog wel 6 stuks.
Dit was trouwens bij project "de Zon" waar de kraan van de week is opgebouwd, dus hij zal vandaag wel getest zijn om maandag aan het werk te kunnen.
airbreaker March 31st, 2006, 06:47 PM Nog even over dat ongelukje bij "de Zon":
de monteur was op zijn stuitje gevallen, en omdat dat heel zeer kan doen dacht hij schijnbaar (en zijn collega) dat hij wat gebroken had, uiteindelijk bleek het wel mee te vallen(gelukkig)
Bij Uniek Wonen (loodsM) is nu ook aan de voorkant goed te zien dat de sloop begonnen is, dakpannen verwijderd en kap gesloopt.
airbreaker April 26th, 2006, 08:39 PM 26-04-2006
DOK64
Vandaag was er politie en 2 wagens van de explosieveopruimingsdienst bij Dok64 waar ze nog steeds met zand bezig zijn, waarom die daar waren weet ik niet bij thuiskomst heb ik op internet en teletekst zitten zoeken maar niets gevonden dus het zal wel niet belangrijk zijn
http://img263.imageshack.us/img263/1760/dok645ji.jpg (http://imageshack.us)
de Marquant
Daar zijn ze intussen al met de 3e bouwlaag boven de grond bezig, hieronder staat nu een iets oudere foto maar intussen zijn de vloerplaten voor de volgende verdieping (2e?) gelegd.
http://img200.imageshack.us/img200/307/marquant31ui.jpg (http://imageshack.us)
Carre Markenhage
Hier zijn ze intussen bijna klaar met de begane grond, gedeeltelijk liggen de vloerplaten van de eerste verdieping er al.
http://img141.imageshack.us/img141/2049/markenhage0rf.jpg (http://imageshack.us)
LoodsM
Daar staat de voorgevel aan de Markendaalseweg nog wel maar dat is zo beetje het enigste achter de voorgevel ligt 3/4 plat, helaas geen foto gemaakt vanaf het parkeerdek :bash:
Mark de stad in
http://img265.imageshack.us/img265/227/mark9zg.jpg (http://imageshack.us)
Het is zomer(dindag) dus de terrasjes staan er klaar voor
http://img172.imageshack.us/img172/4742/breda21yi.jpg (http://imageshack.us)
wel even wat anders als een paar weken geleden
http://img146.imageshack.us/img146/7181/breda1hd.jpg (http://imageshack.us)
De potvis
Begrepen dat ze vermoeidelijk na de bouwvak (week 33) beginnen met grondwerk
DIMMER April 27th, 2006, 09:01 AM Schiet lekker op die projecten.
Ze zijn strax onderand allemaal te gelijk klaar.
Als je over n jaar Breda(centrum) aandoet herken je t niet meer terug...
Ik las net in de krant dat er n granaatje gevonden was v/d 2e wereldoorlog en t gekke is dat daar helemaal niet gevochten is!
Buse April 27th, 2006, 09:21 AM Het was een Amerikaanse mortiergranaat. Het is onduidelijk hoe hij daar is gekomen, niet omdat er niet gevochten is, maar omdat de Polen geen (Amerikaanse) mortieren hebben gebruikt.
Maar ja, geen mysterie waar ik nachten over wakker kan liggen. Leuke foto's trouwens airbreaker, vooral die laatste.
DIMMER April 27th, 2006, 09:29 AM Ja klopt maar ik had geen zin om heel dat verhaal er bij te gaan zetten.
Hijs weg dus ze kunnen weer verder bouwen.
Breda2008 April 27th, 2006, 09:31 AM Goed ! Weer eens wat foto's. Ik zal volgende week (als het mee zit) ook weer eens een rondje doen om de rest van de binnenstadsbouwputten vast te leggen. Het gaat hier en daar hard inderdaad.
Over de granaat (misschien nog een restant nav de wedstrijd van NAC van afgelopen maandag :ohno: ) het volgende:
Mysterieuze granaat duikt op
Donderdag 27 april 2006 - BREDA – De Explosieven-Opruimingsdienst EOD heeft gisteren in de Bredase binnenstad een mortiergranaat uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk gemaakt. De precieze herkomst van het projectiel met een lengte van 35 cm is vooralsnog een raadsel.
De ruim zestig jaar oude 81 mm granaat, die bij bouwwerkzaamheden aan de Markendaalseweg is gevonden, is van Amerikaanse makelij.
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00211/Obsolete_211608h.jpg
De ruim zestig jaar oude 81 mm granaat was volgens de EOD van Amerikaanse makelij en kwam bij bouwwerkzaamheden aan de Markendaalseweg op een diepte van zesenhalve meter tevoorschijn. De Tilburgse aannemer TTO is hier momenteel bezig de parkeerkelder te graven voor het appartementencomplex Dok64.
De EOD nam geen enkel risico. De Markendaalseweg is de meestgebruikte verkeersroute langs de westflank van het Bredase stadscentrum en ligt pal achter de winkelrijke Ginnekenstraat. Bij een spontane explosie kunnen de scherven van een dergelijke middelzware mortiergranaat in een omtrek van driehonderd meter zware ongelukken en vernielingen teweegbrengen.
De vierkoppige EOD-ploeg die het projectiel om 12.16 uur op het bouwterrein tot ontploffing bracht, plaatste de granaat daarom in een ruim twee meter diepe kuil naast de bouwput en dekte die af met negen kuub zand. De gecontroleerde explosie ging daardoor met niet meer dan een korte, doffe ‘plof’ gepaard.
Volgens commandant Joop Timmermans van het EOD-team heeft het stuk munitie geen gevaar voor de omgeving opgeleverd. „De ontsteker bleek erg ver afgebroken.“
Mysterieuzer is intussen de vraag hoe een Amerikaanse mortiergranaat uit 1944 in de Bredase bodem terecht is gekomen - en dan nog wel ruim zes meter diep.
Breda werd op 29 oktober van dat jaar immers niet door een Amerikaans legeronderdeel, maar door de Eerste Poolse Pantserdivisie bevrijd. Die beschikte weliswaar over een mortiereenheid (met Engelse mortieren), maar bracht bij Breda enkel tanks en artillerie in stelling. „Mortiervuur is er hier volstrekt niet aan te pas gekomen“, stelt Jos van Alphen uit Dorst, schrijver van het standaardwerk ‘Breda bevrijd’.
Als verklaring voor de opmerkelijke diepte waarop het projectiel is teruggevonden, wijst de 73-jarige auteur op de destijds zeer recente demping van de (stads-)Mark tot Markendaalseweg in de jaren 1938-’41. „Het oude rivierdal was nog een zeer drassig gebied. Een drie tot zes kilo wegende mortiergranaat kon daar gemakkelijk diep in wegzakken.“
Wehrmacht
Andere geraadpleegde deskundigen wijzen op de gewoonte van de toenmalige Wehrmacht buitgemaakte munitie te benutten. Vooral bij de geallieerde opmars door Frankrijk en België (1944) viel de Duitsers nog heel wat Amerikaans wapentuig in handen. De Duitse verdedigers van Breda kunnen, bij voorbeeld vanuit de op een steenworp afstand gelegen Seeligkazerne. heel goed Amerikaanse granaten op hun Poolse aanvallers hebben afgevuurd. De gevonden 81 mm mortiergranaat had een bereik van zes é zeven kilometer.
Overigens bleef gisteren ook onduidelijk of de granaat überhaupt ooit is afgevuurd. „Met munitie weet je het nooit“, zegt een gepensioneerd instructeur van de Bredase Artillerieschool ASS. „Dat spul gaat zijn heel eigen gang. Voor hetzelfde geld heeft, wellicht zelfs in later jaren, een particulier zich op deze plek van zijn onwenselijk geworden vondst ontdaan. Maar normaal is dit niet. Echt héél verbazingwekkend.“
Het raadsel duurt vooralsnog voort.
airbreaker April 28th, 2006, 09:53 PM ^^ quote??? waaruit??? bronvermelding?? ik kan er met google niets over vinden
DIMMER April 29th, 2006, 11:02 AM BN deStem
airbreaker April 29th, 2006, 02:48 PM ^^ kan er op internet ook bij BNdestem niets over vinden??
Helaas
Breda2008 April 30th, 2006, 09:20 AM Huh ?
Geloof je het niet ofzo !?
airbreaker April 30th, 2006, 11:33 AM ^^ woensdag was dat gebeurd en heb ik het op het werk vertelt, maar zij hadden er niets van meegekregen, en ben toen 's-avonds op internet gaan zoeken en heb ik niets kunnen vinden.
Donderdag zag ik jouw reactie en hebt dat uitgeprint en meegenomen en heb dat vrijdag laten zien.
Toen was bij ons de vraag in welke krant dat gestaan had.
1 van de medewerkers woont in Zundert en heeft BN/de Stem en zei dat het daar dan zeker in had moeten staan maar misschien had hij er over heen gekeken en zou nog eens kijken.
Als ik nu maandag op het werk kom en hij heeft het niet kunnen vinden, (en heeft hij dus gezocht en gelezen of helemaal niet gezocht) dan schrijf ik een briefje naar de krant en mijn ervaring is dat je toch wel een kopie-tje krijgt, vaak nog gewoon de krantpagina zelf
Dus helemaal niets tegen jou, Dick
Breda2008 April 30th, 2006, 05:08 PM De Internet-versie van BN De Stem is niet compleet. En het archief al helemaal niet (meer). Het stond in de krant van donderdag, stad en streek en dan de Bredase versie. En er overheen lezen is nauwelijks mogelijk..
airbreaker April 30th, 2006, 05:47 PM Ja bedankt ik hoor het maandag wel of hij het gelezen heeft
Hij woont in Zundert, ik weet niet of daar verschil in zit met Bredase versie, maar dan kan ik altijd naar BN/de Stem mailen/schrijven
Bedankt :okay:
airbreaker May 1st, 2006, 06:41 PM ^^Hij heeft idd ook de Breda versie en had het gelezen
ff weer naar het Topic:
Uniek wonen(loodsM) ligt nu voor de helft plat !
Fallus May 2nd, 2006, 07:43 AM ...laten we er eerst mar eens een paar van 70-80mtr bouwen en daarna mar is denken aan een 100+er, anders krijg je dat Westpoint effect :)
Liever een Westpoint effect dan helemaal geen effect....
bobdebouwer May 2nd, 2006, 11:40 AM ^^ Daarover zijn de meningen dus verdeeld...
Breda2008 May 2nd, 2006, 01:37 PM ^^ Om die discussie niet voor de zoveelste keer te voeren houd ik me maar op de vlakte.. :)
De ruimte voor Loods M komt inderdaad ook al vrij. Zoveel bouwplaatsen bij elkaar, heerlijk. Zodra ik mijn camera weer terug heb (wordt gerepareerd) maak ik een binnenstadsronde. Hopelijk deze week, maar dat had ik al geroepen.
Buse May 3rd, 2006, 08:02 PM Tot die tijd moeten jullie het maar even met die van mij doen :)
In aanbouw:
Dok64
http://img479.imageshack.us/img479/6/dok648rr.jpg
Marquant
http://img433.imageshack.us/img433/6061/marquant5bj.jpg
Dok64 en Marquant vanaf de Waterstraat.
http://img282.imageshack.us/img282/5661/waterstraat8yp.jpg
Carre Markenhage
http://img65.imageshack.us/img65/5475/carremarkenhage4yk.jpg
Haven
http://img479.imageshack.us/img479/2434/haven3rg.jpg
http://img479.imageshack.us/img479/2934/haven23it.jpg
Tolbrug
http://img447.imageshack.us/img447/3554/tolbrug5fw.jpg
LoodsM
http://img433.imageshack.us/img433/904/sloop23cs.jpg
http://img264.imageshack.us/img264/2195/sloop9bx.jpg
Kraan van De Zon
http://img351.imageshack.us/img351/8228/dezonmarkendaalseweg7cr.jpg
De Zon (had iets dichterbij gemogen, maar het was er vrij druk).
http://img479.imageshack.us/img479/5941/dezonoverdag6gb.jpg
Dit is als ik het goed heb de bouwput van De Heren van Breda...
http://img316.imageshack.us/img316/1559/herenvanbreda3qt.jpg
http://img389.imageshack.us/img389/1691/herenvanbredakraan5vz.jpg
...en dit de bouwput van Vista Baluarte.
http://img282.imageshack.us/img282/7682/vistabaluarte4vm.jpg
Heren van Breda en Vista Baluarte
http://img52.imageshack.us/img52/438/vistabaluarteherenvanbreda8sj.jpg
Klein projectje dat bijna af is, in de Jansstraat.
http://img433.imageshack.us/img433/8426/nieuwbouwjansstraat18zn.jpg
http://img264.imageshack.us/img264/8183/nieuwbouwjansstraat28nq.jpg
In de planning:
Het gebouw rechtvooruit gaat als het goed is over niet al te lange tijd vervangen worden...
http://img65.imageshack.us/img65/586/catharinaveemarkt10sg.jpg
...samen met dit gebouw. Beide liggend tussen de Vlaszak en de Catharina-/Veemarktstraat.
http://img285.imageshack.us/img285/695/catharinaveemarkt27sj.jpg
CSM gaat hier weg, maar ik weet niet of er echt al concrete plannen zijn voor deze locatie (hoort die bij de plannen voor het station en omgeving? (Via Breda)).
http://img247.imageshack.us/img247/829/csm5nz.jpg
Al af of gewoon, zomaar:
De Prins
http://img194.imageshack.us/img194/9568/deprins4wv.jpg
Seeligsingel
http://img433.imageshack.us/img433/8752/seeligsingel5sz.jpg
Poort van Breda
http://img282.imageshack.us/img282/5338/torenpoortvanbreda9pq.jpg
http://img433.imageshack.us/img433/6600/poortvanbreda6ol.jpg
Dit vind ik een mooie plek voor nieuwbouw (mid-rise), maar zover ik weet zijn er geen plannen.
http://img389.imageshack.us/img389/2716/jfkopenplek3kb.jpg
Valckenborgh
http://img282.imageshack.us/img282/3137/valckenborgh0ms.jpg (http://imageshack.us)
ChrissyBreda May 3rd, 2006, 08:48 PM Wow wat een mooie serie foto's weer, Breda is echt booming.
Trouwens niemand heeft hier 1 woord gerept over het feit dat Breda zijn 170.000e inwoner heeft sinds 1,5 week ofzo.
Het florijncollege wat gebouwd wordt op de hoek Oosterhoutseweg/ Nieuwe Kadijk gaat ook erg snel.
Ook het 3e perron op het station is volop in ontwikkeling!
Breda2008 May 4th, 2006, 09:29 AM Aangezien ik mijn camera nog altijd niet terug heb :( is deze update zeer welkom ! Een uitgebreide ronde van binnenstads-bouwputten en nog niet compleet ! :) Aan de oostkant van de binnenstad zijn er ook nog de laatste projecten op het Chassepark, straks De Potvis (de wegen rond het bouwterrein zijn inmiddels allemaal aangepast), het Museum voor Grafische Vormgeving. En ook al die kleine projectjes van het moment, langs het Valkenberg wordt gebouwd, schuin tegenover Dok wordt ook ruimte gemaakt voor nieuwbouw, daar pal achter tegen de Hema aan worden momenteel appartementen gebouwd, de Drie Gezusters, en weet ik veel waar. Overal wordt gebouwd, er gebeurt lekker veel ! En er zit ook nog zoveel in de pen, heerlijk.
Overigens, bebouwing van het CSM terrein zal nog wel even duren. Het terrein van de brouwerij is eerst aan de beurt (wanneer komen de eerste impressies verdomme !). En je hebt gelijk, dat terrein langs het Valkenberg schreeuwt om ontwikkeling.
bobdebouwer May 11th, 2006, 09:59 AM Mooie foto's, erg goed gedaan!
Hier komt een wat minder uitgebreide serie, allereerst De Zon....
http://img107.imageshack.us/img107/3176/4566614dt.jpg
...en de Marquant.
http://img107.imageshack.us/img107/5803/4566639pl.jpg
DIMMER May 14th, 2006, 04:48 PM Shit, zit je in t weekend lekker foto's te kijken van de Bredase projecten zie je in 1 keer n foto met n bord van je eige baas op n foto ai that hurts, verders zijn ze mooi...
airbreaker May 14th, 2006, 11:48 PM welke Sloopwerken of Giesbers of is dat hetzelfde??? :cheers:
DIMMER May 15th, 2006, 01:06 PM Giesbers-Rotterdam.
Dit is alleen n andere afdeling, volgens mij Giesbers-wijchen...
Breda2008 May 16th, 2006, 10:37 AM Iemand TV & Co gezien gisteren ? O.a. over de nieuwe plannen aan de Loevesteinstraat. Ziet er leuk uit, maar spannend vond ik zeker ook de voor mij onbekende impressie van een nieuwe toren achter de rug van de directeur van Laurentius. Daar vroeg de presentatrice helaas niet naar.
Mocht iemand daar iets meer van weten dan hoor ik dat graag..
ChrissyBreda May 16th, 2006, 04:33 PM @ Dick
Was dat op TV&Co bij het programma het Huis?
Dat wordt nl op dinsdag herhaald, dus zal ik er vanavond naar kijken.
Ik weet er verders dus ook niets van.
Breda2008 May 16th, 2006, 04:57 PM @Chris, klopt ! Gelijk aan het begin van de uitzending. Er wordt gesproken over de maquette van het stedenbouwkundige plan van de Loevesteinstraat. Met enkele forse nieuwe gebouwen. Ze zijn in een soort van presentatieruimte van Laurentius.
Maar aan de muur hangt een impressie van een voor mij onbekend project. Ik zocht over beide projecten meer info maar voorlopig vergeefs..
Je hebt trouwens een weblog met een aardig onderwerp zie ik. Maar ik krijg geen contact, hmm. Even prullen..
airbreaker May 16th, 2006, 07:34 PM vanavond om 21.0 op RTL4 herhaling zal ook een kijken.
Bij loodsM zijn ze gestopt met de sloop???
op ondertsaande foto van @Buse staat dat witte huis op de hoek nog en dat is gesloopt maar dat donkere gedeelte wat meer naar de achtergrond , links achter die witte wagen met dat reclamebord van LoodsM, staat er nog en de sloopmachine's zijn al sinds gisteren weg.
http://img433.imageshack.us/img433/904/sloop23cs.jpg
voor de parkeergarage Barrones aan de Markendaalseweg (naast de Satehut) ligt heel de stoep open?
Als je op het dak van de parkeergarage staat heb je het overzicht over 3 projecten (loodsM, Carre Markenhage en Marquant) en straks misschien ook Dok64.
Voor de mensen die het niet weten omdat je normaal een kaartje nodig hebt om de deuren bij de parkeergarage open te krijgen.
Loop bij de Albert Heijn (Nieuwstraat) naar binnen, hou de linksekant aan (dus niet de winkel in), links achterin zijn lifts en pak de lift naar het dak.
De parkeergarage verlaten kan aan allekanten omdat de deur naar buiten gewoon open kan. :cheers:
Buse May 16th, 2006, 08:38 PM Aan deze plattegrond te zien staan er nog twee gebouwen tussen Loods M en die dumpzaak:
http://img458.imageshack.us/img458/6424/loodsm9kx.gif
(komt van deze (http://www.projektcom.nl/project_lobre.html) site af, brochure deel 1)
Breda2008 May 17th, 2006, 07:34 AM De twee (of een) pandjes die tegen die loods aan staan blijven voorzover ik weet gewoon staan. Ik hoop het eerlijk gezegd ook. Van de zo sterke mix tussen oud en nieuw is op dit gedeelte langs de Nieuwe Mark weinig over. Helaas..
Gek genoeg heb ik nog altijd geen plaatjes gezien van wat er nu moet komen op de plaats van die loods.
airbreaker May 17th, 2006, 07:19 PM vandaag waren ze er weer om te slopen, maar ze hebben niets neergehaald alleen aan de achterkant is de fundering van een geslooptgedeelte weggehaald, als je tussen de rode en groene lijn kijkt kun je de sloopmachine misschien zien staan.
Als ik het goed begrijp blijft het rood omlijnde op mijn foto staan en verdwijnt het groene gedeelte nog, maar waarom dit nu nog staat weet ik niet.
Het witte huis blijft voorlopig nog staan omdat de eigenaar niet wil verkopen
http://img128.imageshack.us/img128/8899/loodsm7iw.jpg
om een indruk te geven vanaf de Barones Parkeergarage:
Kan je dus LoodsM en Carre Markenhage in de gaten houden, kan je zien dat ze bij de Marquant al op de 3e verdieping bezig zijn en kan je achter de toren van de Markendaal een stukje van de kraan zien die bij de Zon staat.
http://img359.imageshack.us/img359/3333/117mei2006013a1zv.jpg
De Satehut is momenteel heel moeilijk te bereiken via een rij van 2 stoeptegels breed langs de muur vanaf de ingang van de parkeergarage, een stapje te veel naar links en je ligt in de put
ChrissyBreda May 17th, 2006, 07:49 PM Wow een aantal weken de binnenstad aan deze kant niet gezien te hebben en dan alweer zoveel ontwikkeling.
Bedankt voor deze leuke update foto's!
Ik moet ook weer eens nodig een rondje Breda (centrum) gaan maken, toch lijkt het er op dat ik er in de lente er nooit aan toe kom.
bobdebouwer May 18th, 2006, 03:24 PM Ik moet ook weer eens nodig een rondje Breda (centrum) gaan maken, toch lijkt het er op dat ik er in de lente er nooit aan toe kom.
Ik ken het, net nu het weer minder wordt in vergelijking met vorige weken, heb ik ineens weer zeeën van tijd...
Breda2008 May 19th, 2006, 10:05 AM De Drie Gezusters schiet (of is het 'schieten') ook al op:
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00251/Obsolete_251083b.jpg
Laatste doorkijkje naar de Grote Kerk
Vrijdag 19 mei 2006 - Langzaam verdwijnt een fors deel van de Grote Kerk weer achter de bebouwing aan de Grote Markt. Het doorkijkje dat ontstond na de vernietigende brand die in 2003 het uitgaanscentrum De Drie Gezusters in de as legde, verdwijnt achter het metalen frame van de nieuwbouw.
Heel snel komen de contouren van De Drie Gezusters weer in beeld. Eind november hoopt brouwerij Inbev zover te zijn dat horeca-ondernemer Sjoerd Kooistra met de inrichting kan beginnen. De nieuwe Drie Gezusters telt straks drie verdiepingen en tien bars.
DIMMER May 19th, 2006, 11:39 AM Whaaah ik wilde t net zeggen dat de 3 gezusters lekker rap gaat maar Dick is er als de kippen bij hehehe.
bobdebouwer May 19th, 2006, 04:31 PM Sjoerd Kooistra? Zit die nog niet in de cel?
Breda2008 May 23rd, 2006, 01:01 PM Parkvilla's beginnen ook op te schieten. En wat zijn die vlekken op het dak van het Paleis ?
http://www.chasseparkvilla.nl/images/zoom/BBUSWO/viewsize/IMG_0731bewerkt.jpg
lffıs May 23rd, 2006, 01:06 PM Hoe komt dat nieuwe café er van buiten uit te zien? Ik betwijfel namelijk ten zeerste of een modern pand daar wel zo goed zal staan, helemaal omdat het dicht bij de kerk staat.
Of zoals 'ie was?
http://www.uitgaanssite.nl/images/fotos/1409driegezusters248.jpg
DIMMER May 23rd, 2006, 01:27 PM Precies zoals t eruit zag Lichtstad dus maak je geen zorgen.
DIMMER May 23rd, 2006, 01:32 PM @Dick
Als t die dag of ervoor geregent heeft zijn t plassen denk ik want ja, niet iedere dakdekker krijg t water in de regenpijp eejh.
Anders heb ik geen flauw idee want 2 kleuren dakbedekking zijn er wel maar die gaan niet samen...
Shit nu ik nog n keer kijk lijken die 2 rechts erg veel op die 2 links alleen dan in spiegelbeeld..
Ik ga toch voor water denk...
supercees May 23rd, 2006, 03:28 PM Wat een zegen voor Breda dat die gebouwen daar bij de Vlaszak, Veemarktstraat (bushalte) tegen de vlakte gaan! Ik kon mij er vroeger al aan ergeren als ik daar op de bus stond te wachten...
Hulde voor Breda wat duidelijk door heeft hoe het wel moet... de Parel gaat schitteren als nooit tevoren
airbreaker May 23rd, 2006, 06:24 PM Parkvilla's beginnen ook op te schieten. En wat zijn die vlekken op het dak van het Paleis ?
He is dat wat in het nieuws was? .... de zinken daken van het Paleis dreigen eraf te waaien??
een aantal dagen geleden bewogen ze schijnbaar ook al toen het niet hard waaide
Nee ik denk dat dat over die schuine daken gaat ;) weet iemand hier of dat van zink is of moet ik ergens terug bladeren om daar achter te komen?
die plassen water komen ook op gewone platen daken voor als het geregent heeft
Bij LoodsM zijn ze verstevegingsbalken aan het plaatsen... waarom weet ik niet ...misschien zijn ze bang dat dat witte huisje wegzakt en is dat ook de reden dat ze dat oude gebouw van Uniek-wonen nog niet helemaal plat gegooid hebben :dunno:
bobdebouwer May 23rd, 2006, 06:34 PM Ik denk dat die vlekken een soort boodschap zijn voor mensen die overvliegen. Ze zijn namelijk redelijk spiegelend identiek aan elkaar.
FrankyB May 24th, 2006, 12:02 AM Ik denk dat die vlekken een soort boodschap zijn voor mensen die overvliegen. Ze zijn namelijk redelijk spiegelend identiek aan elkaar.
'redelijk'? Volgens mij exact gespiegeld (zelfs de positionering van allerlei technische zaken (zwarte blokjes op de foto) komt overeen).
bobdebouwer May 24th, 2006, 08:50 AM Ik dacht hele kleine verschillen te zien, maar ik denk niet dat die vlekken toeval zijn :D
Breda2008 May 24th, 2006, 03:03 PM Neh.. zijn geen plassen hoor. Ze zijn aan beide kanten identiek.
Het raadsel van het Paleis.....
DIMMER May 24th, 2006, 11:47 PM Krijg nou de hik.
Die vlekken zijn idd identiek ?!?!?!
Dan is er gekloot met de foto denk! Dick?
Heel mischien hebben ze 2 kleuren grind gebruikt ofzo!
Mmm, ik weet t anders ook niet...
Countdown Pluto June 2nd, 2006, 07:35 PM Rare plassen ja :o
Voor Wsst zijn de sloopwerkzaamheden al begonnen.
http://www.michielpijpers.nl/scf/IMG_0104.JPG
http://www.michielpijpers.nl/scf/IMG_0105.JPG
http://www.michielpijpers.nl/scf/IMG_0106.JPG
Owja, hallo mensen ik ben nieuw hier, ik heet Michiel en de rest is niet relevant :D
Breda2008 June 2nd, 2006, 11:36 PM Welkom ! Eindelijk weer eens een Bredanaar erbij. Zijn er veel te weinig van hier. En gelijk met foto's ook nog!
Aardig projectje trouwens, dat WSST. Tijd dat ze beginnen..
Countdown Pluto June 3rd, 2006, 04:12 PM Wel leuk projectje ja maar niet echt overweldigend mooi/goed
DIMMER June 4th, 2006, 11:52 AM Heejh Pluto alias Michiel, welkom @ da HHF...
Gaat helemaal goedkomen met de heuvel, strax t dr. Struykenplein nog...
DIMMER June 4th, 2006, 11:55 AM Zo en drek ff naar n ander plein(veld) om Cor Fijneman enz. ff n hart onder de riem te steken.
Tja en mezelf natuurlijk ook hehehe.
Countdown Pluto June 4th, 2006, 01:51 PM Daar ga ik ook zo naar op weg :D zwaai ff als je me ziet :P
Countdown Pluto June 4th, 2006, 09:56 PM Een fototje van vanmiddag:
http://www.koffiecentrum.nl/upload/2913_1149450757.jpg
airbreaker June 7th, 2006, 06:38 PM Vandaag woensdag 7 juni 2006:
vandaag zijn ze weer verder gegaan met de sloop van Uniek wonen (LoodsM) en tegen het witte gebouwtje wat blijft staan is inmiddels een stalen konstructie gezet.
Bij het huidige trafohuisje +pomphuis was men bezig met iets om riolering te repareren ofzo??
Het leek wel of men er een wit tentzeil in duwde, ik weet het niet wat men daar aan het doen was??
Bij Dok64 werd een kraan opgebouwd, ik weet niet hoe hoog maar hij leek me hoger als die bij de Marquant.
Ik was nog even daar naar toegelopen, en zag op de onderwagen wel 80 Ton aan centralebalast liggen maar de manier hoe het erop lag leek mij wel wat vreemd(4m hoog... of overdrijf ik nu?)
Hij werd in ieder geval door de zelfde firma opgebouwd als bij "de Zon" n.l. NIBM dus wordt de kraan ook een Potain net als bij "de Zon"
Bij de Marquant zit er al weer bijna een verdieping boven op en ik denk dat dit op het laagste gedeelte ook de laaste is?
Bij Carre Markenhage is niet veel veranderd ik geloof dat ze nu met de eerste wanden op de eerste verdieping zijn begonnen?
Helaas was ik mijn fototoestel vergeten, maar morgen gaat ie mee als ik ga wandelen (wat niet zeker is )
Dus als er iemand zich geroepen vind ?? ga je gang
FrankyB June 7th, 2006, 11:15 PM Vandaag woensdag 7 juni 2006:
Bij de Marquant zit er al weer bijna een verdieping boven op en ik denk dat dit op het laagste gedeelte ook de laaste is?
Ja, de grachtenpanden worden vier bouwlagen dus dit is de laatste.
airbreaker June 8th, 2006, 08:17 PM Bij het huidige trafohuisje +pomphuis was men bezig met iets om riolering te repareren ofzo??
Het leek wel of men er een wit tentzeil in duwde, ik weet het niet wat men daar aan het doen was??
Dat was een Belgische firma die "riolen renoveren zonder te graven", ze doen een soort tentdoek in het oude riool blazen die dan tegen de wand van het oude riool komt te zitten en dat schijnt te werken
Vandaag woensdag 7 juni 2006:
Bij Dok64 werd een kraan opgebouwd, ik weet niet hoe hoog maar hij leek me hoger als die bij de Marquant.
Helemaal vergeten foto's van de rest te maken maar hier een overzicht van de 4 (+1 tijdelijke) kranen bij de projecten
http://img262.imageshack.us/img262/7753/breda5kranen2qb.jpg (http://imageshack.us)
Hij werd in ieder geval door de zelfde firma opgebouwd als bij "de Zon" n.l. NIBM dus wordt de kraan ook een Potain net als bij "de Zon"
ik zag dezelfde man als bij "de Zon" achter de knuppels
http://img377.imageshack.us/img377/654/ed0028ug.jpg (http://imageshack.us)
de machinist stond achterop
http://img319.imageshack.us/img319/3982/300tonner0014qq.jpg (http://imageshack.us)
bobdebouwer June 8th, 2006, 08:34 PM Ben er afgelopen week toevallig een keer NIET langsgekomen, maar zo te zien zijn ze nog altijd hard aan het werk!
Skyscrapercitizen June 9th, 2006, 01:17 PM Ik was de 7e in de stad en zag toen ook de kraan omhoog gaan. Had geen camera bij me. Marquant gaat rap zeg! En bij De Zon ook al omhoog. Er gebeurd gelukkig weer veel in Breda.
airbreaker June 10th, 2006, 11:47 AM Ik was de 7e in de stad en zag toen ook de kraan omhoog gaan.
deze dus:
http://img91.imageshack.us/img91/6995/kraanndok640013yn.jpg (http://imageshack.us)
..en zag op de onderwagen wel 80 Ton aan centralebalast liggen maar de manier hoe het erop lag leek mij wel wat vreemd(4m hoog... of overdrijf ik nu?)
Het was geen 80 maar 90 Ton maar ik vind het nog steeds hoog
http://img91.imageshack.us/img91/5052/balast1xn.jpg (http://imageshack.us)
airbreaker June 13th, 2006, 08:06 PM "Uniek Wonen" is nu kompleet afgebroken de rotzooi moet nog opgeruimd worden en de fundering geruimd.
Bij Ontverpia is nu goed de stalen constructie te zien die het omvallen moet voorkomen.
Ik ben benieuwd hoe ze dit op gaan lossen met: de oude fundering opruimen, palen heien/boren, funderingen storten/maken en loodsM bouwen want ik weet het niet maar die constructie zal toch niet kunnen blijven staan als de bouw een aanvang neemt? (althans in het begin misschien wel maar later toch niet?)
http://img483.imageshack.us/img483/116/ontverpia0048jl.jpg (http://imageshack.us)
airbreaker June 19th, 2006, 05:04 PM heb ik weer gemist, wel allemaal politie, ziekenauto's en brandweer gehoord en iemand had de traumahelicopter gezien:
Uit BN/de stem maandag 19 juni 2006
Twee gewonden bij ongeval in Breda
Maandag 19 juni 2006, BREDA - Bij een bedrijfsongeval op een bouwplaats aan de Markendaalseweg in Breda zijn maandagmiddag twee mannen gewond geraakt. Dat gebeurde rond half een. Ze zijn overgebracht naar het ziekenhuis.
http://www.bndestem.nl/multimedia/archive/00273/ongeval_273138h.jpg
FOTO TON SCHLUTER
Een van de mannen kwam onder de wand terecht, de ander raakte volgens de politie lichter gewond: hij kreeg de wand tegen de zijkant van zijn helm aan.
Met behulp van een hoogwerker wist de brandweer het zwaargewonde slachtoffer te bevrijden. Een te hulp geroepen traumahelikopter moest landen op het grasveld van de nabijgelegen Seeligkazerne.
Volgens de politie zal ook de arbeidsinspectie en onderzoek verrichten naar ongeval.
DIMMER June 19th, 2006, 11:21 PM Ai :( gebeurd nog veel te vaak dit soort dingen.
T heeft mij ook mn rug gekost...
DIMMER June 20th, 2006, 09:53 AM Ik heb t net ook gelezen en t ziet er naar uit dat de betontimmermannen n paar wartels zijn vergeten om de bekisting vast te laten zitten en die wanden zijn heeel erg zwaar, die wil je niet op je hebben...
bobdebouwer June 20th, 2006, 09:31 PM Ik woon sinds kort naast de nieuwe brandweerkazerne en heb ze wel zien rijden, hiervoor was dat dus.
airbreaker June 21st, 2006, 07:08 PM Ik heb t net ook gelezen en t ziet er naar uit dat de betontimmermannen n paar wartels zijn vergeten om de bekisting vast te laten zitten .....
Waar kun je dat zien dat er wartels(??) vergeten zijn, ik zie in de krant alleen een brandweerwagen met een ziekenbroeder met zo'n reddingsplank? :dunno:
DIMMER June 22nd, 2006, 06:06 AM Links ligt de betonbekisting plat en er hangt n stempel half naar beneden, die is naar wat ik gehoord heb weggeschoven of plat gevallen en das niet prettig als je daar tussen komt.
airbreaker June 22nd, 2006, 06:55 PM dat is geen stempel dat is een steigerpijp van een meter of 2 die vertikaal in een houder staat en waar horizontaal weer langere steigerpijpen aan gekoppeld zitten als beveileging, als je iets verderop kijkt onder de brancard daar is te zien hoe het ongeveer in elkaar steekt en daar tussenin net boven die raamsparing zie je zo'n beugel nog hangen.
ff kijken of het gelukt is iets te verduidelijken:
http://img419.imageshack.us/img419/2630/ongeval273138h8wu.jpg (http://imageshack.us)
DIMMER June 24th, 2006, 07:29 AM Oke het is de randbeveiliging die zo nu ik nog beter zie plat is gedrukt door die bekisting want rechts zit ie nog wel goed en waar die bekisting is gepleurd ligt alles aan barros zo te zien
airbreaker June 24th, 2006, 10:42 AM ^^ geef niks, maar ik kwam erop door beter te kijken toen jij het over een stempel had ;)
De "zwaargewonde" is/was trouwens woensdag al weer thuis hij bleek wat schrammen aan zijn hoofd te hebben van de veiligheidshelm en zijn knie was wat afgeschaafd.
Hij was schijnbaar in een "sparing" die op de kist was aangebracht gevallen, (verkeerde woordkeuze??) ... een sparing die aangebracht was op de kist viel over hem heen(of zoiets, als je begrijpt wat ik bedoel).
Ook lag er nog diverse andere materialen op de vloer waardoor de kist niet helemaal plat op de grond kwam en dit heeft waarschijnlijk zijn leven gered.
Door de klap van de kist op zijn helm,liep hij (lichte) hoofdwond op, in het ziekenhuis is hij onderzocht en was dus woensdag alweer thuis (volgens mensen op de bouw)
De "Lichtgewonde" was de zelfde middag al weer op de bouw waar hij naderhand met zijn collega's mee naar huis was gereden
Hij had op tijd (nou ja optijd ) weg kunnen springen maar werd toch nog ergens door geraakt (niemand weet waar door) maar klaagde over pijn in zijn arm en rug maar kon na bezoek aan het ziekenhuis weer terug naar zijn collega's op de bouwplaats
Bovenstaande info heb ik gekregen van 1 van die bouwvakkers daar, ik hoop dat het klopt
Ik zal toch mijn oude fototoestel (dat is een HP 318 zonder zoom)weer eens mee nemen, ik heb nu een Olympus SP-500Uz maar die vind ik eigenlijk weer te groot om zo maar mee tenemen tijdens mijn middagwandelingetje en die andere steek je zo in je broekzak maar dan maak ik tenminste wel foto's
fff off topic maar ik vond hem wel leuk met de Olympus genomen:
BroemBroem
http://img95.imageshack.us/img95/5464/broembroem8xf.jpg (http://imageshack.us)
Buse July 22nd, 2006, 01:49 PM Aan de Kade wordt een ‘spannend’ plan
Door Nico Schapendonk
Zaterdag 22 juli 2006 - BREDA – Een ingewikkeld plan, maar wel spannend. Op de plaats aan de Markendaalseweg in Breda waar nu nog restaurant De Satéhut en meubelzaak Wijers staan, verrijst binnen een jaar het complex Aan de Kade.
http://img96.imageshack.us/img96/4465/aandekadeaz0.jpg
Het complex Aan de Kade, dat op de plaats komt van restaurant De Satéhut en de voormalige meubelzaak Wijers aan de Markendaalseweg. ILLUSTRATIE RASENBERG PROJECTONTWIKKELING
In de loop van oktober gaat sloper Stolwerk aan de slag met de twee oude panden, waarna Rasenberg Projectontwikkeling uit Breda zijn handen vrij heeft om een gebouw weg te zetten met ruimte voor 23 appartementen. De maat varieert van 70 tot 170 vierkante meter terwijl de koopprijzen uiteenlopen van ongeveer 1,6 tot 2,5 ton.
Al jaren geleden zijn er plannen gemaakt om de panden van Satéhut en Wijers te slopen en te herbouwen, maar door allerlei omstandigheden wilde het project maar niet vlotten.
Totdat directeur Geert Aarts van Rasenberg, die intussen begonnen was met het opengooien van de Haven, een praatje maakte met André Wijers. ‘We zijn nu toch al bezig, zullen we jullie project combineren met dat van ons?’, zei de Rasenberg-directeur in de loop van 2005.
Het voorstel viel in goede aarde en de deal werd in het najaar gesloten. Rasenberg nam het plan dat eerder was gemaakt door Heijmans Bouw over, haalde er een verdieping af en kreeg vlak voor Kerstmis goedkeuring van de commissie welstand.
„Het is een spannend hoekje, waar we gaan bouwen“, zegt Bart van Gils van Rasenberg Projectontwikkeling.
„We hebben gekozen voor ‘historiserende’ bouw, een beetje in het verlengde van de nieuwbouw die woningcorporatie Laurentius wegzet aan de andere kant van de Barones-parkeergarage. De stenen die wij gebruiken zijn ‘familie’ van de stenen die daar gebruikt worden.“
Aan de Kade is hoger dan de bestaande panden. Belangrijke reden is dat op die manier de parkeergarage voor een deel uit beeld verdwijnt. „En bovendien hebben we meer vierkante meters om te verkopen“, zegt Van Gils eerlijk.
De rooilijn van het pand komt een stukje naar voren. Dat biedt de mogelijkheid om te zijner tijd een nieuwe gevel voor de parkeergarage te zetten.
Zo’n nieuwe pui voor de parking is overigens geen sinecure. Rasenberg praat er in ieder geval nog over met het Parkeerbedrijf Breda en die gesprekken zijn nog lang niet afgerond.
Als alles goed gaat, kan Aan de Kade in het najaar van 2007 worden opgeleverd.
Er kan vrij snel gewerkt worden omdat er geen parkeerkelder komt. Toekomstige bewoners kunnen in parkings in de buurt terecht.
Rasenberg richt zich op jonge mensen en op ‘terugkomers’, ouderen die weer in de binnenstad willen wonen.
„Maar ook richten we ons op al die jongens en meiden die vanuit Den Haag met de luchtmacht mee naar Breda verhuizen.“
Naar mij mening zeker geen lelijk pand, al ziet het er ook weer niet heel 'spannend' uit.
Ik hoop trouwens dat projectontwikkelaars zich niet te veel gaan richten op ouderen die weer in het centrum willen gaan wonen. Ze hebben wel geld, maar voor de levendigheid is het denk wel goed om ook in te zetten op de studenten/20-igers en 30-igers. (In dit geval heeft men het ook over beiden, maar het valt me op dat de 'welgestelde ouderen' graag door ontwikkelaars genoemd worden)
airbreaker July 22nd, 2006, 02:37 PM nou mooi dan maak ik de sloop van de satehut nog mee als ik tot november in Breda blijf werken....
Misschien maak ik dan ook nog mee dat ze met LoodM beginnen want daar gebeud al weken niets..
Wat ik me trouwens nu al een tijdje afvraag??
waarom ze een paar maanden geleden dat bushokje voor de satehut geplaatst hebben en dat parkeervak voor de bus gemaakt hebben??
Aan de blauwe stippen kan je zien dat daar in de toekomst het water komt dus hij moet daar dan toch weer weg, en ik heb er zolang als ik in Breda werk (nov 2005) nog geen stadbus zien rijden/stoppen
en als ze dan binnenkort beginnen met slopen/bouwen zal hij toch weg moeten ???
Intussen is de straat er rondom heen (ook de stopplaats) al weer 3 keer open en dicht gegaan, dus het is mij compleet onduidelijk waarom daar die bushalte gemaakt is??
DIMMER July 29th, 2006, 05:50 AM De WE wordt ook schitterend in de stad want die ben ik momenteel ant verbouwen samen met weet ik veel hoeveel winkels (C&A, ZARA, WE-vrouwen en mannen, enz) in de stad nog meer!
Gaat helemaal goedkomen in t centrum...
airbreaker August 9th, 2006, 09:33 PM ff een updat van dit project:
illustratie die Dick een keer geplaatst heeft:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Bleekstraat1-groot.jpg
een tijdje terug heb ik deze foto genomen.
http://img507.imageshack.us/img507/300/hema5yi.jpg
momenteel ziet het er zo uit, het is het achterste gebouw en intussen is men dus ook begonnen met een gebouw er voor:
http://img252.imageshack.us/img252/47/hema010on6.jpg (http://imageshack.us)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik kwam nog wat Belgische vrienden tegen dit weekend in Breda:
hiij keek eerst wat onwennig
http://img241.imageshack.us/img241/8446/oobhc030md5.jpg (http://imageshack.us)
toen liet hij zich wat beter zien:
http://img517.imageshack.us/img517/1150/oobhc033eh6.jpg (http://imageshack.us)
keek nog een keer rond:
http://img343.imageshack.us/img343/8169/oobhc036yt6.jpg (http://imageshack.us)
toen ging ie weg:
http://img180.imageshack.us/img180/9751/oobhc040rg8.jpg (http://imageshack.us)
http://img313.imageshack.us/img313/3380/oobhc041pl1.jpg (http://imageshack.us)
achter de andere aan:
http://img431.imageshack.us/img431/6539/oobie009qu9.jpg (http://imageshack.us)
maar dit waren geen updates van nieuwbouw maar van het ballonnenfestival in Breda afgelopen weekend 4 en 5 en 6 augustus
Buse August 12th, 2006, 10:47 AM BN-DeStem:
Bouw Potvis kan eindelijk beginnen
Door Petra Huijser
Zaterdag 12 augustus 2006 - BREDA – Met zo’n zes jaar vertraging start in september de bouw van de Potvis. Het 55 miljoen euro kostende project voorziet in de bouw van 95 woningen, een bioscoop met zeven zalen, een fitnesscentrum, kantoren en een parkeergarage voor ruim 600 auto’s op het terrein van het voormalige Turfschip aan het Chasséveld.
http://img101.imageshack.us/img101/2548/potviskv4.png
Een schets van hoe het pand de Potvis aan het Chasséveld er volgens bouwer Heijmans uit gaat zien. ARTIST IMPRESSION HEIJMANS
De ontwikkelaars presenteerden al in 2000 hun plannen voor de plek waar eens Het Turfschip stond. De Potvis, zo genoemd vanwege de vorm, wordt gerealiseerd door Novaprojecta, een samenwerkingsverband tussen Heijmans Vastgoed en ING Real Estate.
Heijmans kocht de grond in 1998 maar vanaf het begin kampten de ontwikkelaars van de plannen voor het ongeveer 1 hectare grote terrein met tegenslag. Er was voorzien in appartementen, kantoren, een bowlingbaan, horeca, een bioscoop en een parkeergarage.
Naar kantoren bleek echter onvoldoende vraag waarop de plannen werden aangepast. De oorspronkelijke 7600 vierkante meter kantoorruimte is teruggebracht tot 3200 vierkante meter.
De vrijgekomen ruimte wordt gebruikt om in plaats van 24 appartementen, er nu 95 stuks te bouwen.
Daarmee ging wel 2003, het jaar waarin het complex opgeleverd zou worden, voorbij zonder dat er een paal de grond in ging.
De tweede tegenslag kwam toen de aanpalende bowlingbaan niet wilde verhuizen. Daarop kozen de bouwers voor een fitnesscentrum van 2000 vierkante meter waarin straks Fitness First onderdak krijgt. Ook komt er 1000 vierkante meter bestemd voor een horeca-voorziening. De exploitatie van de nieuwe bioscoop is in handen van Minerva, nu verantwoordelijk voor het Casino in de Reigerstraat. Naar verwachting komen er in de zeven zalen van de nieuwe bioscoop ongeveer 1200 stoelen te staan.
De derde tegenslag vormde het ferme ‘nee’ van de Bredase gemeenteraad tegen de koop van de parkeergarage onder het complex. Burgemeester en wethouders wilden daar 17,4 miljoen euro voor betalen, maar de gemeenteraad vond dat veel te veel. De financiële risico’s voor de stad zouden te groot zijn waardoor waarschijnlijk de parkeertarieven elders omhoog moesten. Inmiddels zit de gemeente met de projectontwikkelaar rond de tafel om naar alternatieven te kijken, maar die zijn nog niet gevonden.
Niettemin start de bouw, die wordt uitgevoerd door Heijmans Bouw en Infra, in september. Naar verwachting wordt het nieuwe complex eind 2008 opgeleverd.
airbreaker August 15th, 2006, 10:53 PM vandaag 15-8-2006 zijn er 2 maatvoerders waar genomen op het terrein van de Potvis en dit is dus het begin !!!
Skyscrapercitizen August 16th, 2006, 08:33 AM Dat project naast de Hema is wel goed. Maakt van een achterafstraatje een straat die onderdel wordt van de stedelijke structuur.
FrankyB August 18th, 2006, 10:12 PM De WE wordt ook schitterend in de stad want die ben ik momenteel ant verbouwen samen met weet ik veel hoeveel winkels (C&A, ZARA, WE-vrouwen en mannen, enz) in de stad nog meer!
Gaat helemaal goedkomen in t centrum...
Wat is er dan zo bijzonder aan de verbouwing van de WE (behalve dat jij hem aan het verbouwen bent)?
DIMMER August 19th, 2006, 06:36 PM geen ene kut
DIMMER August 20th, 2006, 06:17 PM Wat is er zo boeiend dat jij in stilburg werk onder de stadsheer??????
Kruikenparadijs August 20th, 2006, 07:45 PM wen maar vast aan de plaats waar je cluppie op dit moment staat, want ik denk niet dat jullie daar dit seizoen nog weg zullen komen :)
DIMMER August 20th, 2006, 09:58 PM spuit 11 geeft modder.
Er komen nog wedstijdjes zat kruikie en of je nou met 8-1 of 2-1 verliest maakt weinig uit al heb ik er aardig de pee in jeh.
Kruikenparadijs August 20th, 2006, 11:06 PM spuit 11 geeft modder.
Er komen nog wedstijdjes zat kruikie en of je nou met 8-1 of 2-1 verliest maakt weinig uit al heb ik er aardig de pee in jeh.
en jij denkt dat jullie met die kansloze selectie hoger gaan eindigen dan de spreekwoordelijke streep? of krijgt Gert-Jan Tamerus het nog op z'n heupen :hahaha: ?
als je selectie zwakker is dan vorig seizoen en toen eindigde je 16e dan belooft dat weinig goeds voor dit seizoen, of praat ik nu onzin?
Breda2008 August 21st, 2006, 08:02 AM O God, ons minderwaardigheidscomplexje probeert weer eens een topic te verzuren. Waar zit de frustratie/jaloezie dit keer ? De matige Seizoenkaart-verkoop bij jullie ? Het feit dat wij onze club na een paar slechte seizoenen tenminste niet in de steek laten ? Het feit dat jullie, ondanks een dramatisch seizoen van NAC vorig jaar, er in slaagde nog lager te eindigen ? Of toch die goudenoude, jullie eeuwige suffe-club-imago-probleem ? Muhuh..
We hebben een Cafe op dit forum kruikje. Ga daar zeuren.
Kruikenparadijs August 21st, 2006, 11:43 AM de seizoenkaartverkoop is niet matig bij ons hoor. Meer dan vorig seizoen.
wij hebben al 6 slechte seizoenen achter de rug, maar nog steeds blijven de mensen komen. vorig jaar misschien wel het meest hectische en dramatische seizoen van de afgelopen 25 jaar gekend.
het feit dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn argumenten en het meteen over de boeg van minderwaardigheid gooit zegt voldoende :)
spelers komen anders maar graag naar Tilburg. Uit Breda gaan ze liever weg. :)
http://media.putfile.com/enwieniespringt
DIMMER August 21st, 2006, 01:02 PM Kruik ga weer met je lego spelen of iets, maar ga niet lopen janken dat jullie beter zijn enz. want t is bij jullie n net zon groot bij elkaar geraapt zootje als bij ons.
En geloof t nou onderand is n keer jullie supporters zullen nooit geaccepteerd worden omdat t gewoon n stel trieste wegrennende kinderen zijn dus kappen nou drol.
Breda2008 August 21st, 2006, 01:04 PM spelers komen anders maar graag naar Tilburg.
En gaan net zo hard weer weg. AZ is er blij mee. Dat zal wel voor nog meer frustratie zorgen bij je waarschijnlijk. Inhoudelijk genoeg ? Mooi, kan je nu naar het cafe. Doei ! Ik reageer in ieder geval niet meer op jou hier, mits je iets te melden hebt wat betrekking heeft op het onderwerp van dit topic.
airbreaker August 21st, 2006, 07:49 PM Ze hebben vandaag bouwhekken rond het Trafohuisje gezet (waar ook die waterpomp in stond) dus zullen ze binnenkort wel beginnen met de sloop. :okay:
Breda2008 August 22nd, 2006, 11:04 AM Leuk ding, lekker strak tussen al die retro daar:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/Gemaal1-groot.jpg
Maar euh, effe buitenstadsnieuws. De Bishoptower lijkt heel serieus (ik moest het nog zien). Een half jaar ofzo nadat ie bekend werd las ik dit op de site van de gemeente Breda. Het gaat uiteraard om de aanleiding van het aangekondigd graafwerk:
Archeologisch onderzoek parkeerterrein aan de Bijster
Bureau Cultureel Erfgoed uit Breda en archeologisch bureau BAAC uit Den Bosch gaan vanaf dinsdag 22 augustus voor 2 of 3 dagen archeologisch onderzoek uitvoeren op een deel van het parkeerterrein op de hoek Bijster – Heerbaan in Breda.
De bouw van de zogenaamde Bishopstower op deze plek kan namelijk leiden tot vernietiging van het mogelijk aanwezige archeologisch bodemarchief.
Een archeologisch onderzoek is noodzakelijk om een duidelijker beeld te krijgen van de archeologische waarde van het terrein. (Hieronder kunt u een tekening downloaden met de plaats aangegeven voor de twee proefsleuven.)
Achtergrond
Het terrein aan de Bijster ligt op een hoge zandrug die aan de noordoostzijde wordt begrensd door de beek De Loop-Watervliet en aan de zuidwestzijde door het beekdal van de Molenlei-Rulle. Op deze zandrug was in het verleden een oud akkercomplex gevestigd, genaamd "de IJpelaarse akker". Deze hoorde van oorsprong bij de middeleeuwse heerlijkheid IJpelaar, tegenwoordig St. Joost Academie aan de Seminarieweg. Net ten westen van het plangebied lag de binnenwal die in 1624/25 is opgeworpen door de Spanjaarden bij het Beleg van Breda. De Heerbaan was de oude oost-west verbinding van Breda, voordat deze zich naar het centrum van Breda verplaatste. Vanwege de ligging op een dekzandrug met een conserverende akkerlaag en de aanwezigheid van de oude heerbaan en de 17e eeuwse linies, worden hier bewoningssporen verwacht die dateren vanaf de vroege IJzertijd tot in de late Middeleeuwen en Nieuwe Tijd.
Werkzaamheden
Voor het archeologisch onderzoek worden twee proefsleuven aangelegd op een deel van het parkeerterrein met een lengte van in totaal zo’n 75 meter en een breedte van 4 meter. De diepte bedraagt gemiddeld 50 cm. Daarvoor zal een deel van het asfalt van het parkeerterrein moeten wijken. De bomen en andere begroeiing in de groenstroken worden zoveel mogelijk ontzien bij de aanleg van de werkputten. Het archeologisch onderzoek geeft inzicht over de gaafheid en de conserveringsconditie van de mogelijk aanwezige archeologische resten. Het gaat daarbij vooral om het verzamelen van aanvullende gegevens om een besluit te nemen over de mogelijkheid en de wenselijkheid om het een en ander te behouden.
Zo gaat ie er uit zien:
http://home.tiscali.nl/nobelen/Afb/BishopTower2-groot.jpg
DIMMER August 22nd, 2006, 11:29 AM Het blijft maar komen dat goede nieuws in 1 keer zeg poeh poeh.
Deze toren doet de loevensteintorentjes wel vergeten denk...
bobdebouwer August 22nd, 2006, 06:11 PM Goed nieuws? Volgens mij lees ik toch echt dat de bouw van deze toren in gevaar komt doordat er belangrijke archeologische overblijfselen op die plek in de grond zitten.
|
|