View Full Version : Sloop rijksmonumenten binnengasthuisterrein

Gnarp
May 19th, 2010, 12:13 AM
Zojuist lees ik op de website van AT5 dat er plannen zijn om een aantal rijksmonumenten op het binnengasthuisterrein te slopen om een nieuwe universiteitsbibliotheek te kunnen bouwen. Compleet belachelijk naar mijn mening, er is al meer dan genoeg vernietigd in onze mooie binnenstad, waarom moet het nog verder verkracht worden!? De VVAB heeft een rechtzaak aangespannen die aankomende donderdag voorkomt om dit te proberen te voorkomen. Ik ben het niet altijd met ze eens maar in dit geval hoop ik dat ze succes behalen.

http://www.at5.nl/artikelen/41192/protest-tegen-sloop-binnengasthuisterrein

Protest tegen sloop Binnengasthuisterrein

Op Facebook hebben zich inmiddels ruim 1500 mensen aangesloten bij een protestgroep die vecht tegen de sloop van het Binnengasthuisterrein.

De Universiteit van Amsterdam (UvA) wil een nieuwe bibliotheek bouwen op de plek waar nu een aantal monumentale panden staat (pdf). Dit tot woede van onder meer de Vereniging Vrienden van Amsterdam, dat een rechtszaak tegen de nieuwbouwplannen heeft aangespannen.

Ook op internet zwelt het protest aan: de Facebook-groep 'Behoud de monumentale panden op het Binnengasthuis Terrein' telde maandagmiddag ruim 1500 aanhangers. Zij worden opgeroepen om dinsdag mee te doen aan een manifestatie op het Binnengasthuisterrein.

Namens Unesco liet eerder ook ICOMOS zich negatief uit over de plannen van de UvA.

vinman
May 19th, 2010, 12:20 AM
Belachelijk plan. Maar in Nederland ben ik met dit soort zaken (monumentenzorg) erg pessimistiesch. Hopen op het beste.

Grumpey
May 19th, 2010, 10:45 AM
Belachelijk plan van de UvA. De UvA heeft echt genoeg panden al gesloopt in de binnenstad, en het is echt te gek voor worden hoe ze er mee omgaan. Laat de UvA zich lekker vestigen in het fortis-pand in plaats van nieuwbouw in hartje van de stad!

edit: ben overigens gelijk lid geworden van de facebook-group, is het enige wat je kan doen op dit moment.

Rabotnik
May 19th, 2010, 12:34 PM
Ik ben het ook niet altijd eens geweest met de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, inzake hun visie over het hoogbouwbeleid in Amsterdam.

Maar in veel gevallen is het goed dat zo'n vereniging bestaat, en waakt over de kostbare schatten die Amsterdam rijk is.
Projectontwikkelaars en makelaars interesseren zich alleen voor geld, en hebben vaak totaal geen enkele affiniteit met de historische binnenstad.

Dit is natuurlijk ook weer ronduit belachelijk, je zou toch denken dat enkele hoogleraren verbonden aan de UVA met enigszins historisch besef ook tegen deze plannen zijn.

refluS
May 19th, 2010, 07:27 PM
belachelijk!!

Amsterdam is verwend met zn overvloed aan vele historische gebouwen..