View Full Version : Coolsingel wordt Champs-Elisées
Nemo January 13th, 2007, 05:19 PM Geen kitsch op de Coolsingel nee. Moderniteit, maar dan wel degelijk graag; anders mogen ze van mij nog 10 jaar wachten en geld sparen.
Maar het monument "Maagd van Holland" dat nu voor de vml Spaarbank aan de Botersloot staat, stond aanvankelijk op de Coolsingel. Dat soort elementen mag je wat mij betreft terubrengen. Tenslotte hoorde het daar, staat het nu in een achterafstraat en bovendien kan zo'n monument het verschil tussen oud en nieuw mooi benadrukken. Net zoals het Schielandhuis dat doet.
http://theocornelissen.sp.nl/images/maho.jpg
SkyBridge January 13th, 2007, 05:33 PM ^ hmm die is wel mooi ja!
Richard_ January 13th, 2007, 07:10 PM Ik vind de trambaan over de Coolsingel niet noodzakelijk. Het stukje trambaan bij het westelijke deel van de Koopgoot vind ik niet handig. Haal de tram weg van de Coolsingel! Ik denk dat dit veel effectiever kan zijn:
Een tram over de Binnenrotte laten rijden (ook verbinding met Willemsbrug). Tramlijn 21 gaat ipv van over de Coolsingel via de Binnenrotte naar CS. Tramlijn 23, 22 en 25 kunnen na de Erasmusbrug het 'Vasteland' op en vervolgens de route volgen die Tramlijn 7 nu volgt. Aanpassing van de kruising Eendrachtsweg-Vasteland is wel noodzakelijk.
Resultaat? Tramvrije Coolsingel en toch nog een mooie tramverbinding.
Edit: Tracékaartje (vlug in elkaar gezet)
http://img181.imageshack.us/img181/5033/tracekaarttramvrijecooljh1.gif
EDIT: Skyscrapercitizen, bedankt voor de aanwijziging dat ik Blaak en de Binnenrotte door elkaar haalde. :)
Sol January 13th, 2007, 07:14 PM ^^
en hoe denk je dat de winkelbedrijven daarop gaan reageren?
Richard_ January 13th, 2007, 07:27 PM Ik denk dat dat wel meevalt. Mensen zullen de Coolsingel zeker willen bezoeken als ze vanaf de Erasmusbrug een prachtige straat voor zien zich liggen, maar waar ze niet in gaan. Hetzelfde geld als je vanuit het Noorden komt en afslaat bij het Hofplein.
Daarnaast is er ook nog de metroverbinding. Je hebt dus drie noord-zuid verbindingen naast elkaar liggen in het centrum. Tram (Eendrachtsplein-CS), metro (Leuvehaven-CS) en weer tram (Blaak-CS).
Skyscrapercitizen January 13th, 2007, 08:02 PM @ Richard
Bedoel je niet Binnenrotte ipv Blaak in je tekst?
EuroMaster January 13th, 2007, 10:47 PM Zijn die witlichtlantaarnpalen nou tijdelijk? Want ik vind ze er goedkoop en niet erg degelijk uitzien.
Sol January 13th, 2007, 11:18 PM http://img.photobucket.com/albums/v382/newodessa/kerst4.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v382/newodessa/kerst1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v382/newodessa/kerst2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v382/newodessa/kerst3.jpg
Bovenstaande foto's komen uit Odessa, Oekraine. De gemeente Odessa heeft het niet breed, zeker niet vergeleken met Rotterdam, maar ze doen er wel alles aan om sfeer te geven aan de stad. Zo ook deze kerst en nieuw jaar.
Wat dat betreft heb ik weinig hoop voor Rotterdam. Kennelijk ontbreekt gewoon in Rotterdam het gevoel om sfeer te brengen in de stad. Zelfs een arme stad in Oekraine is er toe in staat om te investeren in sfeer. Rotterdam heeft letterlijk miljoenen over om in wat sfeerverlichting te investeren, zowel op basis van de lopende inkomsten als uit incidente baten zoals die van de verkoop van AVR (1 mrd), en nog gebeurt er vrijwel niks. Nee, het heeft weinig zin om nog over de Coolsingel te praten. Als het niet in de mensen zit, dan komt het er ook niet.
Het is veelzeggend dat die lampjes op de Coolsingel het nog niet eens allemaal deden. En allemaal wit. Want stel je voor, allerlei kleurtjes, dat kan niet! Stel je voor dat het nog gezellig gaat worden op de Coolsingel!
Nou.......misschien ooit, als er heel veel Antillianen en Turken, d.w.z. mensen die wel gevoel voor sfeer hebben, in het gemeentebestuur zitten en leidinggevende banen hebben bij de gemeentediensten, maar voor die tijd zie ik niks bijzonders gebeuren in Rotterdam.
Het zijn juist deze kleine dingen die mensen het gevoel geven bij de stad te horen. Een gevoel dat in Rotterdam geheel ontbreekt.
De bovenstaande kerstboom verschiet overigens elke 40 seconden van kleur.
Harmen1984 January 13th, 2007, 11:18 PM @ Richard:
Tram 20 en 25 gaan over een tijdje al van de Coolsingel af, die gaan (net als in jouw voorstel) over Vasteland en Eendrachtsweg-Westersingel naar CS rijden, wanneer de kruising bij het Scheepvaartkwartier is verbouwd.
SkyBridge January 13th, 2007, 11:28 PM @ Sol
Ten eerste: wat een afgrijselijke plaatjes heb je gepost zeg! Als ze zoiets neerplanten op de Coolsingel, loop ik er met een grote boog omheen. Verder is alle hoop nog niet verloren hoor. De gemeente is zich ervan bewust en huurt daarom niet voor niets Jan Gehl in voor een onderzoek. Ik neem aan dat je er ook bij bent volgende week donderdag?
Meestal ben ik het met je eens, maar dit is gewoon pessimisme. Het enige wat we nodig hebben is één goed plan, en dat vervolgens voor 20 jaar vasthouden.
Skyscrapercitizen January 14th, 2007, 10:07 AM Vind ik ook, wat een verschrikkelijke verlichting! Die sfeer van Sol lijkt op de sfeer tijdens kerst bij mijn opa en oma in 1983!! Verschrikkelijk die kleurtjes.
Ik weet niet of Sol voor de kerst in de stad is geweest maar ik vond het best sfeervol met alle blokhutten in de stad, de ijsbaan (die volgend jaar echt beter aangekleed moet worden). Het kan natuurlijk nog beter, beetje sneeuw zou helpen,maar ja...
Sol January 14th, 2007, 11:18 AM @ skybridge
Waarom moet er weer op een onderzoek gewacht worden. Het is geen pessimisme, het is gewoon de realiteit onder ogen zien.
De kilheid van de stad doet geen recht aan de (nieuwe) inwoners van de stad. Pas als die nieuwe mensen het meer voor het zeggen hebben, zie ik de dingen gaan veranderen. Kneepkens was wat dat betreft een blije uitzondering.
@ Skyscrapercitizen
Ik heb liever al die kleurtjes, dan dat monotone wit.
Maar het ging in mijn tekst niet zozeer om die kleuren, het ging erom dat het gewoon niet in de Rotterdamse bestuurders zit om de stad vrolijk te maken.
Waarom weer een onderzoek? Kan er niet gewoon iemand zeggen, nu koop ik verlichting en mooie tegels en daarmee basta? Bedrijven die dat verzorgen hebben heus wel gevoel voor wat mooi is en niet, daar is echt geen onderzoek voor nodig. Het lijkt wel alsof ze in Rotterdam niet durven.
Jan January 14th, 2007, 01:01 PM ...het ging erom dat het gewoon niet in de Rotterdamse bestuurders zit om de stad vrolijk te maken.Uit je postings blijkt doorgaans niet dat die gave aan jou wel besteed is. Die vergelijkingen met Ukraine waaruit dan moet blijken dat het daar kennelijk allemaal wel prima geregeld is begint onderhand meer op slapstick te lijken. Die feestverlichting daar heeft de klasse en uitstraling van een gemiddeld zigeunerkamp. Stadhuis hier wel eens gezien? Zo hoort het dus.
Sol January 14th, 2007, 01:08 PM ^^
Ik zeg niet dat het daar prima "geregeld" is.
Het gaat mij meer om het karakter van de mensen.
Of wil jij gaan zeggen dat de gemiddelde Italiaan eigenlijk net zo is als de gemiddelde Hollander?
In de kleding van beiden zie je het terug. En zo ook in de aankleding van de stad. Dat is het punt dat ik wilde maken. Rotterdam is wat aankleding betreft op dit moment 0,0. Alleen het gebied rondom de Erasmusbrug en de Maasoever in het Scheepvaartkwartier kunnen er nog mee door. Maar ook hier groeit alweer het onkruid (Wilheminaplein). Nu groeit in Italie ook wel onkruid, maar een moderne aankleding impliceert dat het clean is, en zelfs dat kan Rotterdam niet waarmaken. Als dan vervolgens een heel onderzoek ingesteld moet worden om te kijken hoe het wel moet, dan kun je alleen de conclusie trekken dat het schijnbaar niet in de mensen zit om er wel wat van te maken.
Of vergelijk het met de hoogbouw. De blokkendozen van Dam, die eigenlijk door niemand gewaardeerd worden, of het te bouwen New Orleans. Een wereld van verschil, toch?
locker14 January 24th, 2007, 10:37 AM Bron: AD Rotterdams Dagblad (http://www.ad.nl/rotterdam/article1018869.ece)
Maak Coolsingel tramvrij’
Door TOM TATES
ROTTERDAM - Het middenstuk van de Coolsingel als één aantrekkelijke flaneerboulevard zonder trams...
Volgens Centrumraad-voorzitter John Struijlaard zijn z’n plannen voor een van Rotterdams bekendste en drukste straten zeker geen zeepbellen. Sterker nog, hij heeft zijn ideeën al gelanceerd bij een paar Rotterdamse wethouders en zelfs de voor de trams verantwoordelijke RET.
„De stadsbestuurders worden steeds enthousiaster,’’ aldus Struijlaard (Leefbaar Rotterdam). „De RET-directie heeft mijn suggesties aangehoord, maar er nog niet op gereageerd.’’
Struijlaard’s Coolsingelplan concentreert zich specifiek op het brede middengebied: een grasstrook waarin twee tramsporen - die van de lijnen 21 en 23 - zijn geïntegreerd. Wat de voorzitter betreft mogen beide lijnen, althans hun haltes aan de Coolsingel, gerust worden opgedoekt. „Het alternatief, de metro, zit al onder de grond. Merkwaardig eigenlijk, dat twee openbaar vervoerslijnen parallel aan elkaar lopen in deze drukke stadsas. De een bovengronds, de ander in de diepte.’’
Dat kan beter, meent hij. Al langer filosofeert Struijlaard over manieren om het centrum van de stad verkeersluwer te maken. Zijn ideeën voor de Coolsingel moeten in dat licht worden gezien. Niet alleen pleit hij voor schrappen van de trams, ook mag het asfalt aan weerzijden van de tramzone, wat hem betreft smaller. „Als rondom het centrum nieuwe routes voor het autoverkeer worden gerealiseerd, kan de Coolsingel terug naar twee maal eenbaans. Dan wordt het nog stiller en prettiger daar.’’
Een RET-zegsman bevestigt dat Struijlaard en directeur Pedro Peters recent over de Coolsingel spraken. Een officiële reactie kon de vervoerder gisteren nog niet geven. Woordvoerder Maurice Lenferink, op voorhand: „Er bestaan geen concrete plannen om lijnen te schrappen of te verleggen. Struijlaard’s idee is overigens wel begrijpelijk. Met twee vervoerssystemen, bovengronds en ondergronds, kan het wellicht handig zijn een weg te halen. Voordat zoiets gebeurt is veel studie nodig. Sleutelen aan de infrastructuur, oftewel lijnen verleggen, is zeer ingewikkeld. En vervolgens moet ook de complete dienstregeling nog worden gereorganiseerd.’’
Sol January 24th, 2007, 11:44 AM ^^
Leuk plan. In andere steden zie je dit ook en daar is het inderaad gezellig. Het zijn daar plekken waar mensen lopen om gezien te worden en om met elkaar af te spreken. Wel moet het voldoende breed zijn, die rijstroken moeten er dus echt af. Ook zou ik de stoepen aan de zijkanten van de Coolsingel minder breed maken ten gunste van de middenberm, zodat iedereen eigenlijk als vanzelf op de middenberm gaat lopen. Dan zijn we ook gelijk van die lelijke paviljoens af. ;) Daar waar nu bomen staan, komen dan de rijbanen te liggen.
Het plan om er water te brengen gaat niet werken vanwege de metro, maar water hoeft ook niet.
En als Rotterdam echt lef heeft, dan zet het op het uiteinde van de Coolsingel bij het Hofplein een gebouw neer als het Forum in Groningen. Dat gebouw zou dan het meest beeldbepalende gebouw van Rotterdam moeten worden, de nieuwe Coolsingel waardig. Ook de architectuur is dan terug op de kaart. Technisch moet zo’n gebouw mogelijk zijn, ondanks de metro.
De Coolsingel, en vooral de middenberm, voert dan als het ware naar dat gebouw toe, zodat de Coolsingel imaginair echt een wezenlijke functie krijgt, ipv die als louter verbindingsas.
Ik denk dat bovenstaand plan veel beter is om de sfeer terug te krijgen op de Coolsingel dan louter de openbare ruimte aan te pakken en wat paviljoens te verwijderen.
Nexxd January 24th, 2007, 11:49 AM De Coolsingel is nu al veel te breed, en dan willen ze ook nog eens de tram weghalen voor water (lijkt me onmogelijk met de metrotunnel) of gras (hondenuitlaatplaats?).
Veel beter is om de gevels gelijk te trekken tussen Bijenkorf en Hilton en alle obstakels (metro-uitgangen, paviljoens etc.) te verplaatsen/weg te halen. Dan krijg je aan beide zijden van de Coolsingel een strak en overzichtelijk voetgangersgebied. Als je dat hoogwaardig aankleed bereik je veel meer dan de trams weg te halen en de weg te versmallen. Het gevolg daarvan zou zijn dat je een doodse en stille ruimte krijgt die never nooit benut zal worden, simpelweg omdat de Coolsingel daar veel te breed voor is.
Gerard January 24th, 2007, 12:34 PM Ik ken wandel boulevards in diverse steden in de middenberm die uitstekend werken. Soms zelfse geheel zonder verkeer. Ben er nog niet uit of ik dit een goed plan vind omdat ik de trams ook wel sfeer vind brengen op de Coolsingel.
VerlorenZoon January 24th, 2007, 03:25 PM Ik vind Champs Elysees dan ook niet zo best gekozen. Doet me dan eerder denken aan de Ramblas in Barcelona, waar het op de middenberm altijd wemelt van de activiteit. Overigens is het daar wel een stukkie smaller, maar da's niet erg; Skeeleraars hebben ook rechten immers...
Sol January 24th, 2007, 04:07 PM ^^
Nee, die mogen er dan niet komen, want dan kun je er niet lopen en wordt het weer een grote vlakte. Het is juist de bedoeling dat er veel voetgangers komen. Uiteraard moet je het zo intiem mogelijk maken, dus veel bomen neerzetten en weinig verkeer.
SkyBridge January 24th, 2007, 04:10 PM Ik zou er persoonlijk niet gaan lopen tussen het verkeer, maar wie weet, mits leuk aangekleed...
www.Rotterdam.nl January 24th, 2007, 04:25 PM Liefst helemaal autovrij inderdaad. Hooguit bestemmingsverkeer of zo. Een hele waterpartij langs de hele coolsingel is misschien niet haalbaar, maar een fontein, bijvoorbeeld bij de kruising met de koopgoot? Aan metro-ingangen stoor ik me juist niet. Zorgt voor levendigheid. misschien moeten ze wel gemoderniseerd worden.
Nexxd January 24th, 2007, 04:37 PM ^de metro-ingangen zitten nu als obstakels op de stoep. Als je deze verplaatst en in de plinten van naastgelegen gebouwen verwerkt dan blijf je de levendigheid houden en kan je op de stoep doorlopen ipv om de paar meter een obstakel tegen te komen. Je zou eens vanaf het Hofplein tot aan de Westblaak de Coolsingel eens moeten aflopen. Onderweg moet je om metro-ingangen, paviljoens en andere kleine obstakels heen lopen. Op de Witte de Withstraat staan alle prullenbakken, lantaarnpalen en parkeermeters allemaal netjes in één lijn en kan je zonder verdere obstakels op de stoep lopen. Daardoor oogt alles gelijk een stuk netter en overzichtelijker, nog zonder dat je andere betegeling gebruikt.
Nieuwe Waas January 25th, 2007, 11:51 AM Jammer dat er op Churchillplein geen ruimte is voor een fontein. Dat had wel iets gehad.
TC03 January 25th, 2007, 11:59 AM De Coolsingel is nu al veel te breed, en dan willen ze ook nog eens de tram weghalen voor water (lijkt me onmogelijk met de metrotunnel) of gras (hondenuitlaatplaats?).
Veel beter is om de gevels gelijk te trekken tussen Bijenkorf en Hilton en alle obstakels (metro-uitgangen, paviljoens etc.) te verplaatsen/weg te halen. Dan krijg je aan beide zijden van de Coolsingel een strak en overzichtelijk voetgangersgebied. Als je dat hoogwaardig aankleed bereik je veel meer dan de trams weg te halen en de weg te versmallen. Het gevolg daarvan zou zijn dat je een doodse en stille ruimte krijgt die never nooit benut zal worden, simpelweg omdat de Coolsingel daar veel te breed voor is.Helemaal mee eens.
Liberty City January 25th, 2007, 12:08 PM Ik kan me helemaal vinden in het commentaar van Nexxd :banana:
Skyscrapercitizen January 25th, 2007, 03:49 PM ^^
Ik ook, lijkt wel of ik mezelf hoor praten. :D
Trams en auto's moeten op de Coolsingel blijven. Lijnbaan is al voetgangersgebied, net als stadhuisplein. Coolsingel zonder (levendig) verkeer wordt net zoiets als de Binnenrotte op marktvrije dagen. Een extra leegte in de stad, verkeersproblemen op andere plekken in de stad. Gewoon een dom plan dus.
Betere oversteekbaarheid, gras in de middenberm en een brede obstakelvrije voetgangerszone en het komt helemaal goed. auto's en trams zijn meer dan welkom, hoort bij de grootstedelijkheid, hoe meer file hoe beter. :)
Erasmus January 25th, 2007, 05:28 PM Eerst eens het gebruikersdeel voetgangers, fietsers en overig verkeer opnieuw indelen (verwijderen parkeerplaatsen), de tram zou ik liefst zien verdwijnen...
Verder alle rommel op de Coolsingel slopen, kiosken en verder fietsklemmen etc. verwijderen, evenals de meeste verlichtingsbronnen.
Voor de fietsers een parkeeralternatief in de vorm van een ondergrondse fietsenkelder onder Stadhuisplein ofzo, moderne verlichting plaatsen in één rechte lijn tussen Blaak en Hofplein, maar wel een aangepast lantaarn-ontwerp, strak, modern en functioneel, overig straatmeubilair in dezelfde stijl ontwerpen en plaatsen in de gehele binnenstad en liefst een minimum aan verkeersborden.
Ik denk niet dat je de hele Coolsingel obstakelvrij moet maken, alleen wel moderniseren die metro-ingangen! Kiosken tussen Beurs en Blaak zijn geen aanslag op het straatbeeld, kunnen dus i.m.o. blijven staan.
De gevels zouden inderdaad beter aan kunnen sluiten dan nu het geval is, een rechte wand heeft zonder meer mijn voorkeur, maar wel met de nodige variatie...
O ja, meteen Stadhuisplein meenemen bij veranderingen, evenals Beursplein, Meent en andere dwarsstraten: als je de Coolsingel aanpakt, al die plaatsen meteen meenemen!!!
Nexxd January 25th, 2007, 05:58 PM ^een straat moet wel functioneel blijven, geen mens die zijn fiets in een fietskelder onder het Stadhuisplein gaat parkeren aangezien dat alleen maar extra tijd kost. Als je met de fiets gaat parkeer je die doorgaans bij het dichts bijzijnde fietsenrek. En dat moet ook zo blijven, dat maakt het straatbeeld van de Nederland.
De kiosken tussen Beurs en Westblaak staan ook niet in de doorgaande loop, dus die kunnen idd blijven.
Erasmus January 25th, 2007, 07:05 PM ^^ Ligt eraan: als er een verbod komt op het dumpen van je fiets op de Coolsingel kan zoiets wél werken, daarnaast heb je in en bewaakte fietsenkelder het voordeel dat je altijd je fiets terugvindt (hoewel je niet iedere fietsendiefstal kunt voorkomen, ook in bewaakte fietsenkelders niet).
Ik erger me vaak mateloos aan de achteloosheid waarmee de gemiddelde Nederlander zijn fiets tegen gevels, bomen etc. aangooit, het maakt het stadsbeeld zo rommelig, vind ik. En verder: waarom zou je wel overal je fiets mogen dumpen, en moet je je auto netjes op de daarvoor bestemde plaats parkeren? Onzin, soms kan een beetje regelzucht geen kwaad!
Skyscrapercitizen January 25th, 2007, 08:52 PM ^^
Een flinke parkeerkelder is inderdaad een goed idee. In Breda zijn 3 beveiligde inpandige stallingen rond de binnenstad, die worden volop gebruikt (0,25 cent ofzo kost het). Ik zette ook altijd mijn fiets bewaakt daar. Hier in Rotterdam ken ik maar één bewaakte stalling, een luguber ding naast het postkantoor. Een bewaakte stalling onder stadhuisplein is me dus meer dan welkom. Doe er ook nog maar eentje bij de Koopgoot, scheelt een hoop fietsen in het straatbeeld.
Langsparkeren op de Coolsingel inderdaad opheffen, er komen de komende jaren genoeg plaatsen bij onder Markthal en Kruisplein om deze belangrijke plek verkeersvrij te kunnen maken.
Sol January 25th, 2007, 10:01 PM @ skyscrapercitizen
Trams en auto's moeten op de Coolsingel blijven. Lijnbaan is al voetgangersgebied, net als stadhuisplein.
De Lijnbaan is al veel te druk. Bovendien is de Lijnbaan geen fijn gebied om te lopen als de winkels dicht zijn. Er even gaan zitten is er ook al niet bij. Laat staan dat het een plek is waar je als grote groep bij elkaar kan komen. Dat mag zelfs niet, je wordt zonder pardon weggestuurd. Dat is ook wel te begrijpen, gezien de enorme belangen van de winkeliers. Kortom, de Lijnbaan is alleen maar een aanvoerroute voor de winkels, een andere functie heeft het niet.
Een Coolsingel zonder (levendig) verkeer wordt net zoiets als de Binnenrotte op marktvrije dagen. Een extra leegte in de stad,
Nee, helemaal niet. De Binnenrotte is zo'n leeg plein omdat op die plek een behoorlijk grote markt staat die er een aantal dagen per week niet is. Je kan je afvragen of zo'n grote ruimte in het centrum financieel wel de moeite waard is. In veel andere steden staan zulke grote markten niet op zulke dure m2's, maar in de buitenwijken of aan de rand van het centrum.
De aankleding van een tramvrije Coolsingel zal meer gericht zijn op wandelaars en hoeft geen rekening te houden met marktkooplui.
Gewoon een dom plan dus.Dat zal je toch beter moeten onderbouwen.
Betere oversteekbaarheid, gras in de middenberm en een brede obstakelvrije voetgangerszone en het komt helemaal goed. Het is maar net wat je goed genoeg vindt. Ambitieus is het in ieder geval niet.
auto's en trams zijn meer dan welkom, hoort bij de grootstedelijkheid, hoe meer file hoe beter. Daar denken 9 op de 10 Rotterdammers anders over. Het hoeft in Rotterdam geen NYC te zijn. Files zijn overigens ontzettend slecht voor het milieu, en de luchtkwaliteit in de stad zelf in het bijzonder. Het lijkt mij dat Rotterdam al vies en vuil genoeg is. Keer op keer is uitgewezen dat de leefkwaliteit in het Rijnmondgebied een minpunt is in het aantrekken van bedrijven. Juist door het bieden van een mooie wandelpromenade en weinig verkeer laat Rotterdam zien dat het ook prettig verblijven is in de stad.
rvdw January 26th, 2007, 06:53 PM http://i49.photobucket.com/albums/f276/rvdw/Photo-0039.jpg
plan voor een betonnen bak van 4 cm diep vol met water zodat het lijkt dat de trams op het water rijden over de coolsingel.
stond vandaag in het AD rotterdams dagblad.
excuses voor de slechte kwaliteit( mobiele telefoon)
SkyBridge January 26th, 2007, 07:01 PM WOW!!!!!!! Dat vind ik pas een vet plan.
Erasmus January 26th, 2007, 07:07 PM Zeker wel origingeel idee, toch zie ik de trams liever verdwijnen!
EuroMaster January 26th, 2007, 07:29 PM Origineel ja! Alleen vraag ik me af hoe voetgangers de singel kunnen oversteken.
Pruim January 26th, 2007, 07:37 PM Springen.
TC03 January 26th, 2007, 08:02 PM Origineel ja! Alleen vraag ik me af hoe voetgangers de singel kunnen oversteken.Inderdaad, snap ik ook niet helemaal... Maar het ligt eraan hoe hoog de trams boven het water rijden. Anders kan je gewoon wel tegels neerleggen als 'zebrapad'.
mnno January 26th, 2007, 08:19 PM Ik hoef op de coolsingel zelden te wachten om over te steken, zelfs bij de tram T-splitsing boven de koopgoot. Ik heb niet echt het idee dat de voetgangers, auto's en trams elkaar daar zo enorm in de weg zitten. Laat ze eerst maar eens de buitenruimte daar aanpakken, dat lijkt me een stuk beter voor de levendigheid dan meer leegte creeren.
EuroMaster January 26th, 2007, 08:52 PM Ik snap dat gezeur over die trams ook niet helemaal. Ik erger me eerder kapot aan die lelijke betegeling en de openbare ruimte in het algemeen.
Skyscrapercitizen January 26th, 2007, 09:04 PM ^^
Precies. De trams en auto's zijn het probleem niet. De kiosken en het bijzonder rommelige profiel zijn dat wel, evenals de buitengewoon matige bestrating.
Dan kan je wel, zoals Sol en enkele anderen lijken te willen van de middenberm een soort 'Ramblas' (daar istie weer :sleepy: ) maken, maar dat werkt niet. De dichtheid en functiemenging in de omgeving ontbreekt (openbare ruimte Ramblas en omgeving is 20% van oppervlak, centrum Rdam zit op ruim 60%!!). Als je in het midden een voetgangerszone hebt blijven de mensen gewoon op de stoep aan de kanten van de straat lopen, want daar zijn de winkels te vinden! Wat je overhoud is een misschien leuk ogende lege ruimte in het midden, en een verkeerschaos elders in de stad waar je het zeker niet wilt!
rvdw January 26th, 2007, 11:21 PM voor de voetgangers hadden ze nog geen oplossing, er stond ook in het artikel dat het nog maar de vraag is of dit plan er komt
de architect is moen en van oosten, op de site kan ik niks vinden: www.moenvanoosten.nl
Nathanaelll January 26th, 2007, 11:35 PM bak met water?? whaha wat een idee
oei voor een paar dagen zeker leuk!
maar wat zal het een smerige rioolgoot worden...
zomers vol met smerige algen en verdampt zon 4 cm laagje met water, in de herfst vol met bladeren en het hele jaar door vol met afval... denk maar niet dat zoiets haalbaar is schoon te houden, want als je zoiets maakt moet het er 24 uur per dag ook picobello er uit zien!!
www.Rotterdam.nl January 26th, 2007, 11:35 PM Echt een super mooi plan. Voetgangerstunnels onder de waterpartij door kan zeker niet ivm de metro? Bruggen over de waterpartij heen? Maar dat is dan meteen weer erg hoog misschien.... Of inderdaad het water iets verlaagd aanleggen en een brug maken waar ook de trams door kruizen. Dus meer het stapstenen idee op straathoogte, maar dan als een soort brug.
Overt rotzooi enzo.. ja daar heb je ook nog een punt Nathanaelll. er zijn trouwens wel steden waar een watergootje loopt. Als het water enigzins afloopt en het stroomt, dan is er geen probleem met verdamping (word steeds aangevuld) en is het afvalprobleem ook minder groot...? In de watergootjes die ik ken zit ook geen troep.. dat spoelt allemaal weg.
Trams van de coolsingel... nu ik er nog eens over nadenk is het dan misschien ook minder levendig, ja. Metroingangen in gebouwen zoals nexxd aangaf zie ik ook wel zitten ipv de gewone ingangen. Meer wel metro-ingangen aan de coolsingel behouden en niet in zijstraten stoppen!
Nathanaelll January 26th, 2007, 11:37 PM niet doen..
www.Rotterdam.nl January 26th, 2007, 11:45 PM Wat eigenlijk als je dat water onder glas zou laten stromen? Dat je wel het water en de vissen ziet, maar dat je er toch gewoon overheen loopt?
Skyscrapercitizen January 27th, 2007, 12:09 AM ^^
Dat is zoiets als cybersex denk ik... :D
de architect is moen en van oosten, op de site kan ik niks vinden: www.moenvanoosten.nl
Eerste ontwerp wat ik tegen kom op zijn site is dit:
http://www.moenvanoosten.nl/image.php?url=project/image_1158843287.jpg&destWidth=607&destHeight=456
En die moet dan een plan maken voor de belangrijkste straat van Rdam... Met alle respect: :lol:
Erasmus January 27th, 2007, 05:49 PM Ondanks alle nadelen is het terugbrengen van water in de binnenstad het enige historiserende project dat ik voor de specifiek Rotterdamse situatie kan toejuichen... de Coolsingel is zoals de naam het al aangeeft vanouds een waterpartij en ik denk dat het er niet onaardig uit zou kunnen zien; er zijn echter belangrijkere issues die op de Coolsingel spelen, de gehele westwand kan wel een impulsje gebruiken, lijkt me zo. Verder is de bestrating van een abominabel niveau en is er teveel rotzooi die een aangename en logische looproute op de trottoirs in de weg staat. Rotterdam moet eerst die zaken maar eens op orde brengen (incl. passend straatmeubilair dat de binnenstad wat meer cachet geeft) en dan maar eens verder kijken wat er met de middenberm moet gebeuren. First things first dus, en het belangrijkste is m.i. het deel van de stad dat gebruikt wordt door bewoners en bezoekers: in dit geval de trottoirs dus en niet een trambaan in de middenberm, die is van secundair belang!
Qaabus January 27th, 2007, 07:41 PM Ik zie de tram al vastvriezen in die waterbak.
Sol January 28th, 2007, 12:35 AM Een bak met water op de Coolsingel is inderdaad een minder goed idee. En dat eigenlijk alleen omdat Rotterdam zijn infrastructuur, ook die op beeldbepalende plekken, totaal niet onderhoudt. Kijk eens bijvoorbeeld in station Beurs. Nog steeds zijn daar stoelrijen waar stoeltjes ontbreken. Totaal geen gezicht, laat staan dat het respectvol is naar de reiziger, maar dit is al maanden het geval. Over het Wilhelminaplein zullen we het maar niet meer hebben.
g fonk~ January 28th, 2007, 02:54 PM haha een verbod op het dumpen van je fiets? ik denk inderdaad dat iedereen zich daar aan zal houden (not). fietsen zijn misschien rommelig maar ze horen bij NL dat is juist prima. En ik vind het superhandig om mijn fiets overal tegen aan te kwakken, dat is juist de kracht van het hele vervoermiddel.
Edit: huh? hoe komt dit bericht nou op deze plek?
Joshua3 January 29th, 2007, 06:22 AM Water met trams, haden we in het verleden al niet een gazon met trams erover voor het Stadhuis ? En wat is daar van over gebleven. Allemaal plannen in het kader "leuk" maar net niet. Metro dan maar uitgraven en Coolsingelwater er weer in en met de trekschuit naar Delft. Werkt misschien beter dan randstadrail.
locker14 January 29th, 2007, 03:48 PM In de Westersingel staat op de meeste plekken ook maar een paar centimeter water, maar omdat het zo troebel is ziet het er wel uit als een volwaardige gracht. Flink vervuilen dus, die Coolsingel om het er geloofwaardig uit te laten zien :). Ambitieus is het in ieder geval wel
Skyscrapercitizen January 29th, 2007, 04:38 PM ^^
Ambitieus? Ik vind het eerder kneuterig. Zo een jaren 70 gevoel met woonerven enzo.
Erasmus January 29th, 2007, 05:39 PM haha een verbod op het dumpen van je fiets? ik denk inderdaad dat iedereen zich daar aan zal houden (not). fietsen zijn misschien rommelig maar ze horen bij NL dat is juist prima. En ik vind het superhandig om mijn fiets overal tegen aan te kwakken, dat is juist de kracht van het hele vervoermiddel.
Edit: huh? hoe komt dit bericht nou op deze plek?
Als je fiets een paar keer verwijderd wordt en je die tegen betaling op mag halen bij een gemeentelijke instantie wordt dat al snel een heel ander verhaal waarschijnlijk. Verder denk ik dat je een modelburger bent... overal je fiets tegenaan flikkeren, met min of meer als argument dat een fiets daarvoor bedoeld is! Juist door dergelijk ongepast gedrag wordt de openbare ruimte een puinhoop en zoals bekend: rotzooi trekt rotzooi aan. Mensen gooien eerder hun afval op straat op plaatsen waar het met netheid toch al niet zo goed gesteld is, maar ach... laat eigenlijk maar zitten, een afgeleefde openbare ruimte hoort nu eenmaal bij NL (prima toch? NOT)
Sol January 29th, 2007, 06:57 PM ^^
Wat een overtrokken reactie. Een fiets is geen zak patat.
Maartinho January 29th, 2007, 07:54 PM ^^
Wat een overtrokken reactie. Een fiets is geen zak patat.
Ik wou net zeggen. Ik begrijp weinig van dat gekanker op rondslingerende fietsen. De klagers zijn volgens mij (a) netheidsfreaks en (b) autobezoekers van de binnenstad.
Als ik zometeen mijn fiets niet vlakbij mijn bestemming mag zetten, maar hem in een of andere ondergrondse parkeergarage op 500m afstand, dan pak ik denk ik voortaan ook de auto.
Is dat dan wat we willen? Ik denk het niet. Fietsen moet je stimuleren, en dat doe je niet door mensen het stallen moeilijk te maken, hun fietsen los te knippen etc. Het parkeergemak is juist een van de troeven van de fiets t.o.v. de auto.
Tot slot horen fietsen natuurlijk bij het Hollandse stadsbeeld. De Lonely Planet van A'dam heeft volgens mij zelf zo'n verrotte fiets tegen een brugleuning op de voorkant staan.
g fonk~ January 30th, 2007, 05:00 PM @ Erasmus
Dus het feit dat ik mijn fiets wel eens tegen een lantarenpaal zet wil zeggen dat ik de buitenruimte maar wil laten verloederen tot een rotzooiplek? Volgens mij is er hier maar een modelburger, en dat ben jij. Namelijk degene die de auto pakt voor de albert heijn 100 meter verderop.
Erasmus January 30th, 2007, 05:08 PM Overtrokken?? Misschien. Netheidsfreak? Redelijk. Autobezoeker in de binnenstad? Ga altijd per ov naar Rotterdam...
Fietsen horen inderdaad bij Nederland, daar valt niet eens over te discussieren. Waar wel over te discussieren valt is de wijze waarop de Nederlander met de openbare ruimte omgaat en dat is over het algemeen niet best! Als je van mening bent dat je als fietser een vrijbrief hebt om het voertuig overal weg te zetten, dan ben je volgens mij toch redelijk a-sociaal bezig, het gebouw waar je je fiets tegenaan zet is over het algemeen het eigendom van een ander en die zou daar weleens bezwaar tegen kunnen hebben, gek he? Zeker als het in de binnenstad is en je pand is het visitekaartje van je bedrijf. Verder wordt het de passant nog regelmatig onmogelijk gemaakt om etalages in te kijken (die daar volgens mij toch voor bedoeld zijn), omdat er een aantal fietsen voor geparkeerd staan... dan wil ik het nog maar niet hebben over de hindernisbanen die je op sommige stukken in de stad aantreft met overal lukraak geparkeerde fietsen die iedere looplijn onderbreken.
Trouwens, één openbare fietsenstalling voldoet uiteraard niet, je moet in dat geval meerdere strategisch gelegen fietsenstallingen hebben in een stadscentrum (in Tilburg zijn er bijvoorbeeld minimaal vier in de binnenstad, plus nog één bij het station) en als je dan ook nog tegen een geringe vergoeding bijna de garantie krijgt je fiets terug te vinden in de toestand waarin je hem hebt achtergelaten lijkt me dat niet eens zo onredelijk.
En als dat sommigen tegenstaat: prima hoor, dan pak je voortaan toch de auto! Die parkeerkosten zijn heel wat hoger en je staat vaak nog verder van je reisdoel af.
@Maartinho: als je zo'n probleem hebt met een gedwongen stalling van je fiets, kun je me dan vertellen hoe je dat met je fiets doet in de binnenstad? Sleep je dat ding ook de hele Lijnbaan over als je daar moet zijn of laat je hem dan op één locatie staan? Als het tweede het geval is, dan hoef je feitelijk al nergens meer over te zeuren: lopen moet je toch en het lijkt me sterk dat 20 tot 50 cent teveel is om je fiets te stallen, dat betaal je immers al als je bij V&D van het toilet gebruik maakt...
@Gfonk:Ik ga inderdaad naar AH per auto, omdat ik er langs kom onderweg van mijn werk naar huis... en een modelburger? Nee, dat ben ik niet en wil ik ook helemaal niet zijn. Wat ik wel graag zou willen is dat iedereen er eens bij stilstaat dat de 'openbare ruimte' niet een verlengstuk is van de persoonlijke ruimte die huis/appartement/tuin of whatever genoemd wordt, maar een ruimte die door iedereen gebruikt wordt en waarvan iedereen dus mede-eigenaar is!
Sol January 30th, 2007, 05:28 PM ^^
Nu kun je je fiets ("voertuig") in het centrum van Rotterdam altijd wel gemakkelijk kwijt. Als ik naar de AH op de Lijnbaan ga, dan zet ik hem neer in een steegje tussen het Binnenwegplein en de Westblaak. Ga ik naar bijvoorbeeld de Koopgoot, dan zet ik hem even snel in de fietsenrekken op de Coolsingel. Lekker makkelijk! :) Zo'n fietsenstalling is teveel gedoe.
Nexxd January 30th, 2007, 09:47 PM Op het forum van retmetro.nl (http://www.retmetro.nl/nl_metro_index.htm) kwam ik deze foto tegen (naar het schijnt is dit Houston):
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9b/METRORail.jpg/800px-METRORail.jpg
Zoiets zou wel heel chique kunnen staan voor het Stadhuis bijvoorbeeld!
De foto van rvdw (met het ingescande AD-artikel) stond trouwens in dezelfde post op retmetro.nl waar ik deze afbeelding vandaan heb.
Dr. Dubai January 31st, 2007, 12:03 AM Zo dat ziet er verdomd mooi uit inderdaad zeg!
Bij deze, als ze het zo willen maken, is het goedgekeurd!:cheers:
Sol January 31st, 2007, 12:16 AM Ja, dat ziet er zeker heel netjes uit. Er is daar ook aan alles gedacht. Let bijvoorbeeld eens op de soort planten die ze hebben en dan van die kleine fonteintjes. Heel erg mooi.
En ik maar denken dat alles in de VS, Texas in het bijzonder, zo slecht was. ;)
Hoogloper January 31st, 2007, 09:40 AM Of zoiets ook mooi blijft hangt in grote mate af van het klimaat, en de mentaliteit van omwonenden. Beide zijn anders dan die in Rotterdam.
Skyscrapercitizen January 31st, 2007, 10:18 AM Dit is onhaalbaar voor Rotterdam! Als ze het doen wordt het niet meer dan een bijzonder slap aftreksel van dit. Denk de fonteinen weg, denk de beplanting weg, denk er 30x30 grindtegels omheen, denk er ronddrijvende zeemantassen bij, en natuurlijk rondzwemmende Mc Donalds hamburgerzakken, en nog wat ronddrijvende blikjes, peuken en een dode merel en je komt in de buurt van hoe het hier zou worden.
Gerard January 31st, 2007, 01:15 PM Als ze het zo opknappen zoals in Houston zou ik nog in staat zijn mijn eerste mening hierover bij te stellen. Vond het namelijk totaal belachelijk.
En dit soort dingen kunnen alleen met een beter onderhoud van de openbare ruimte wat overigens niet een Rotterdams probleem is maar een Nederlands probleem ben ik bang voor.
Nathanaelll January 31st, 2007, 03:21 PM ik vind dat in Houston een beetje te truttig, ik vind het wel een leuk idee om dit bijv alleen het stuk voor het Stadhuis te doen. Maar dan niet met dit marmer en bloemetjes maar iets strakker en hipper. Al heb ik liever ergens een supermooi grote fontein in de stad.
Sol January 31st, 2007, 03:23 PM ^^
Truttig???
Wat is dan "strakker en hipper"?
SkyBridge January 31st, 2007, 03:37 PM Vind er ook weinig truttigs aan - juist zeer strak/hip ingericht. Mooi ook die paarse belichting overdag!
Maartinho January 31st, 2007, 07:00 PM @Maartinho: als je zo'n probleem hebt met een gedwongen stalling van je fiets, kun je me dan vertellen hoe je dat met je fiets doet in de binnenstad? Sleep je dat ding ook de hele Lijnbaan over als je daar moet zijn of laat je hem dan op één locatie staan? Als het tweede het geval is, dan hoef je feitelijk al nergens meer over te zeuren: lopen moet je toch en het lijkt me sterk dat 20 tot 50 cent teveel is om je fiets te stallen, dat betaal je immers al als je bij V&D van het toilet gebruik maakt...
Ik zet hem zo dicht mogelijk bij de winkel waar ik wezen moet, maar wel buiten het voetgangersgebied. Dus meestal in een zijsteeg van de winkelstraat.
Als ik de hele dag de stad in ga, vind ik een stalling een minder groot bezwaar. Het gaat mij meer om de snelle boodschap. Na het werk nog even de cd-zaak in van half 5 tot 6, even printpapier kopen bij de HEMA, dat werk. Ik zou het heeeeel irritant vinden als dat onmogelijk gemaakt zou worden, omdat ik verplicht een megastalling in moet waar ik in de rij moet staan voor een labeltje aan mn fiets.
Het is een bekend gegeven dat je met voetgangersgebieden en parkeren op afstand funshoppers aantrekt, maar snelle doelgerichte winkelaars wegjaagt.
Sandaman February 1st, 2007, 01:31 AM Volgens mij is die foto in Houston niet in het winkelgebied gemaakt, maar in het CBD. Kan moeilijk geloven dat er over die straat dagelijks duizenden mensen langs winkels flaneren. Zo ziet het er ook niet uit..
Sol February 1st, 2007, 05:52 PM edit
locker14 February 14th, 2007, 12:05 PM Bron: AD Rotterdam, http://www.ad.nl/rotterdam/article1086835.ece
Tijd is rijp voor echte Grandeur
ROTTERDAM - De Coolsingel is Rotterdams beroemdste straat, maar heeft hij wel allure?
Paviljoens als de Hazzebaz – een relict uit de jaren ’70 – zijn veel architecten en stedenbouwkundigen een doorn in het oog. Ze maken in hun ogen een rommeltje van de straat.
Toch zijn het niet alleen de keetjes die ervoor zorgen dat het aan enige eenheid ontbreekt. „De Coolsingel is van niemand. Het is van alles een beetje en daarmee eigenlijk niets,’’ oordeelt Wijnand Galema van Architectuurinstituut Rotterdam (AIR). „Je hebt er de traditionele instituten als het postkantoor, het stadhuis en het WTC. Verderop is er iets wat op een winkelstraat lijkt en aan het eind staat hoogbouw waar banken en verzekeraars zetelen.’’
Hoe het komt dat Rotterdam zo’n ratjetoe is, weet Rita Wapperom. Onder haar leiding verschijnt later dit jaar een visie over de buitenruimte in het centrum voor de komende 20 jaar. „Rotterdam is altijd heel erg een stad van projecten geweest met de nadruk op bouwen. Steeds is er iets toegevoegd zonder wat op te ruimen. Nog nooit is een totaalvisie op het stadshart tot uivoering gebracht.’’
Stedenbouwkundige Peter van der Helm van de dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting: „Na de wederopbouw is de Coolsingel, ooit bedoeld als de belangrijkste boulevard van de stad, nooit goed van de grond gekomen.
Het gevolg: elke eenheid is inmiddels weg. Wapperom: „Dat geldt niet alleen voor de Coolsingel, maar heel het centrum. Het is héél Rotterdams.’’
Zonde aan de ene kant, maar het biedt volgens haar ook een hoop mogelijkheden. In tegenstelling tot steden als Den Haag en Amsterdam, is de binnenstad van Rotterdam allesbehalve af. „Hier kan nog van alles.’’
Wapperom wil daarmee niet zeggen dat de halve Coolsingel op de nominatie staat om te worden gesloopt. Om toch eenheid te creeren moet er iets gebeuren aan wat Wapperom ‘de troep’ op de stadsboulevard noemt; de veelheid aan keetjes, paaltjes, prullenbakken en reclame-uitingen. „Daar meer eenheid in brengen, zou al veel schelen. Of overal dezelfde bomen. De gemeente heeft al geld gereserveerd voor de aankoop en sloop van de paviljoentjes. Wat je kan krijgen, is wat je vroeger had; een doorkijk vanaf het Schouwburgplein tot aan het mooi aangelichte stadhuis.’’
Peter van der Helm wijst op de Parijse Champs-Elysées. „Alle bomen en vlaggenmasten staan daar keurig in een rij. Dat ziet er zo veel mooier uit. Hoe moeilijk kan het zijn? Op de Coolsingel moet dat ook kunnen. De grandeur moet terug.’’
De stedenbouwkundige denkt dat de tijd rijp is voor een ingrijpende verandering van de ‘nogal rommelige’ Coolsingel. „De openbare ruimte krijgt nu de nodige aandacht. Je moet het ijzer smeden als het heet is.’’
Of het terugwinnen van de grandeur nou slaagt of niet, een zekerheid blijft bestaan. Op Monopoly blijft de Coolsingel voorlopig Rotterdams belangrijkste straat, zegt de fabrikant van het bordspel.
Splinter February 14th, 2007, 12:15 PM Maargoed: inmiddels zijn we maanden verder sinds de eerste kreten en wordt elke keer het wiel door verschillende mensen her uitgevonden met als grootste belofte het slopen van de keetjes enzo, maar het lijkt wel of niemand ooit iets doet...
Liberty City February 14th, 2007, 12:29 PM Er is tenminste geld gereserveerd. Dan is het enige wat noodzakelijk is een plan dat tot uitvoering gebracht kan worden.
JWvW February 14th, 2007, 12:48 PM wat een hoop positieve berichten ineens over de rdamse binnenstad. en dan met name het belang van de buitenruimte. heb er wel vertrouwen in. het moet nu allemaal gebeuren of het wordt een verloren strijd.
SkyBridge February 14th, 2007, 01:29 PM Vanavond Jan Gehl's plannen voor de buitenruimte - meer mensen van de partij? Lijkt me toch te interessant om aan voorbij te gaan!
Skyscrapercitizen February 14th, 2007, 01:55 PM ^^
I'll be there!
bubbah February 15th, 2007, 12:47 PM Tijd is rijp voor echte grandeur
Door TJEERD AGEMA STIJN HUSTINX
ROTTERDAM - De Coolsingel is Rotterdams beroemdste straat, maar heeft hij wel allure?
Paviljoens als de Hazzebaz – een relict uit de jaren ’70 – zijn veel architecten en stedenbouwkundigen een doorn in het oog. Ze maken in hun ogen een rommeltje van de straat.
Toch zijn het niet alleen de keetjes die ervoor zorgen dat het aan enige eenheid ontbreekt. „De Coolsingel is van niemand. Het is van alles een beetje en daarmee eigenlijk niets,’’ oordeelt Wijnand Galema van Architectuurinstituut Rotterdam (AIR). „Je hebt er de traditionele instituten als het postkantoor, het stadhuis en het WTC. Verderop is er iets wat op een winkelstraat lijkt en aan het eind staat hoogbouw waar banken en verzekeraars zetelen.’’
Hoe het komt dat Rotterdam zo’n ratjetoe is, weet Rita Wapperom. Onder haar leiding verschijnt later dit jaar een visie over de buitenruimte in het centrum voor de komende 20 jaar. „Rotterdam is altijd heel erg een stad van projecten geweest met de nadruk op bouwen. Steeds is er iets toegevoegd zonder wat op te ruimen. Nog nooit is een totaalvisie op het stadshart tot uivoering gebracht.’’
Stedenbouwkundige Peter van der Helm van de dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting: „Na de wederopbouw is de Coolsingel, ooit bedoeld als de belangrijkste boulevard van de stad, nooit goed van de grond gekomen.
Het gevolg: elke eenheid is inmiddels weg. Wapperom: „Dat geldt niet alleen voor de Coolsingel, maar heel het centrum. Het is héél Rotterdams.’’
Zonde aan de ene kant, maar het biedt volgens haar ook een hoop mogelijkheden. In tegenstelling tot steden als Den Haag en Amsterdam, is de binnenstad van Rotterdam allesbehalve af. „Hier kan nog van alles.’’
Wapperom wil daarmee niet zeggen dat de halve Coolsingel op de nominatie staat om te worden gesloopt. Om toch eenheid te creeren moet er iets gebeuren aan wat Wapperom ‘de troep’ op de stadsboulevard noemt; de veelheid aan keetjes, paaltjes, prullenbakken en reclame-uitingen. „Daar meer eenheid in brengen, zou al veel schelen. Of overal dezelfde bomen. De gemeente heeft al geld gereserveerd voor de aankoop en sloop van de paviljoentjes. Wat je kan krijgen, is wat je vroeger had; een doorkijk vanaf het Schouwburgplein tot aan het mooi aangelichte stadhuis.’’
Peter van der Helm wijst op de Parijse Champs-Elysées. „Alle bomen en vlaggenmasten staan daar keurig in een rij. Dat ziet er zo veel mooier uit. Hoe moeilijk kan het zijn? Op de Coolsingel moet dat ook kunnen. De grandeur moet terug.’’
De stedenbouwkundige denkt dat de tijd rijp is voor een ingrijpende verandering van de ‘nogal rommelige’ Coolsingel. „De openbare ruimte krijgt nu de nodige aandacht. Je moet het ijzer smeden als het heet is.’’
Of het terugwinnen van de grandeur nou slaagt of niet, een zekerheid blijft bestaan. Op Monopoly blijft de Coolsingel voorlopig Rotterdams belangrijkste straat, zegt de fabrikant van het bordspel.
JWvW February 15th, 2007, 06:08 PM hoe was jan gehl's verhaal gister nou? ben erg benieuwd. tim? skybridge?
Sol February 15th, 2007, 06:44 PM ^^
schijnbaar te veel vaag blabla om er iets zinnigs over op te schrijven
SkyBridge February 15th, 2007, 07:15 PM Het was een erg interessant verhaal, met rake conclusies. De meest opmerkelijke was wel om het Maritiem Museum te slopen, de voorliggende haven grotendeels vrij te maken en op deze plek de stad te verbinden met de rivier d.m.v. houten trappen, horeca en een mooie inrichting. Overigens keerde mr. Gehl zich fel tegen hoogbouw in de stad. Aan de ene kant heeft hij gelijk: de hoogbouw verslechtert het leefklimaat en moet dus alleen worden gebouwd als het ECHT ook iets bijdraagt aan een stad. Aan de andere kant liet hij weinig ruimte over voor discussie op dit punt, alsof EN hoogbouw EN een mooie buitenruimte niet hand in hand kunnen gaan.
De reactie van dhr. Bolsius stelde me zeer teleur. Zijn eerste zin was dat het Maritiem Museum niet gesloopt kan worden, maar dat de gemeente mits er geld voor was zeker een deel van Jan's plannen zou overnemen. Misschien. Eventueel. Als er geld voor is. Hij eindigde nog mooi met de blunder "we're looking for quick wins" - alsof je met een paar kleine aanpassingen er bent. Het rapport van DS+V is waarschijnlijk wat meer inspiratievol!
-edit-
Een ander opmerkelijk punt is dat dhr. Gehl graag een aantal parkeergarages weg wil uit het centrum. Die horen aan de rand van het centrum. Dat vond ik persoonlijk een sterk punt!
Sol February 15th, 2007, 07:19 PM ^^
Ik dacht dat we juist wel verkeer in het centrum wilden hebben. Een beetje verkeer kan echt geen kwaad. Je bent immers niets voor niets een grote stad.
Maar inderdaad, door misschien ook wat hoogbouw te slopen kunnen er ook parkeergarages weg. Had 'ie misschien ook nog het idee de Bijenkorf inclusief parkeergarage naar de rand van de snelweg te verplaatsen? ;)
SkyBridge February 15th, 2007, 07:30 PM Haha dat mag ik niet hopen! ;)
Jan Gehl is natuurlijk een echte wandelaar, met een bijbehorende hekel aan auto's. Toch zou het geen kwaad kunnen om de parkeergarages voor publiekstrekkers naar de rand van het centrum te verplaatsen, bijvoorbeeld een ondergrondse garage in het Laurenskwartier bij de Jacobsplaats (waar nu die lelijke bovengrondse garage zit). Als mensen naar de V&D willen lopen ze heus wel die 5 minuten, en de garages in het centrum zijn dan voor de bewoners.
Sol February 15th, 2007, 07:45 PM Ik neem gasten die interessant proberen te doen door te zeggen dat het Maritiem Museum maar beter gesloopt kan worden zowieso niet serieus.
SkyBridge February 15th, 2007, 07:52 PM Hoezo interessant doen? Ik vond het niet zo'n slechte conclusie, hooguit wat radicaal. Voor een havenstad is de belangrijkste kwaliteit (water) wel erg verborgen voor de bezoeker. De dichtstbijzijnde haven ligt vol met schepen van het museum, en de blik erop wordt ook nog eens geblokkeerd. Om over de inrichting van het gebied maar niet te spreken! Zijn ervaring met andere steden is dat juist die verbinding met de waterkant zo belangrijk is, en voor hem was dit het meest logische verbindingspunt.
Gyz February 15th, 2007, 10:18 PM Het idee van het Maritiem slopen vind ik ronduit stompzinnig, als je 'gezellige trapjes bij het water' wilt weet ik wel betere plekken, zoals rondom het Kerkplein, Steiger en Westewagenstraat, ligt ook nog eens direct in het voetgangersgebied dus heerlijk voor meneer Gehl (Die vergeten is dat je voordat je bij het Maritiem bent eerst de Blaak snelweg over moet)
SkyBridge February 15th, 2007, 11:47 PM Die straten die jij noemt vind ik weinig inspirerend als "plek aan het water". Je moet dan ook ALLE bebouwing daar slopen omdat alles met z'n achterkant naar het water toe staat.
Dat het Maritiem plat moet is natuurlijk slechts een suggestie en wordt nooit realiteit. Wel scherp vind ik de aanwijzing van de potentie van dit gebied. Een bereikbaar stukje rivier voor toeristen en stadsbewoners, waar je met simpele aanpassingen een goede link met het water kunt maken (ook mét Maritiem). De situatie nu is ronduit treurig, zeker die Walk of Fame :(
Gyz February 16th, 2007, 12:19 AM Die straten die jij noemt vind ik weinig inspirerend als "plek aan het water". Je moet dan ook ALLE bebouwing daar slopen omdat alles met z'n achterkant naar het water toe staat
juist, dat bedoel ik ook, laat de sloperskogel maar komen ... alles tussen grofweg Dudok en Laurenskerk plat en gewoon opnieuw beginnen!
Een 'trappetjes-horeca-water-gezelli' gebied zoals hij dat omschrijft hebben we trouwens al lang, de oude haven !!
SkyBridge February 16th, 2007, 01:29 AM Inderdaad, alleen ligt die op de verkeerde plek. Zelfs mensen die bijna elke week in Rotterdam stappen denken nog dat we hier geen terrassen hebben...
Skyscrapercitizen February 16th, 2007, 10:00 AM @ Gyz en Sol
Wat zijn jullie snel met jullie negatieve reactie over Gehl zeg, en dat op een samenvatting van 3 zinnen van Skybridge. Klasse! Maar in Gyz zijn worden eigenlijk meer stompzinnig. ;) :cheers:
Het verhaal van Gehl was erg goed. Het slopen van het maritiem museum had hij meer als een soort grapje in zijn presentatie gestopt, maar gaf met dat plaatje wel de potentie van die plek weer. In de uitwerking had hij vooral gekeken naar hoe je zonder sloop het water bereikbaar kon maken vanuit de stad.
Daarbij had hij ook heel churchilplein onder de hand genomen (Gyz!). De tunnelbak eruit, en er een normale stadskruising van maken die oversteekbaar is.
Ik hoop dat ze de adviezen van Gehl overnemen, en eens een integraal buitenruimteplan gaan maken voor de gehele stad. Er moet een hoop geld in, en dat verdien je terug door het grote aantal mensen dat ineens naar de stad komt omdat het er zo goed toeven is.
Parkeergarages naar de rand van het centrum plaatsen is juist een goed idee Sol! Door de mindere auto's in hartje stad wordt de verblijfskwaliteit beter, en je zorgt er voor dat mensen gaan lopen door je binnenstad, wat je toch wilt. Nu kunnen mensen hun auto in de bijenkorf parkeren en komen niet op straat. Als ze op kruisplein parkeren dan lopen ze die 5 minuten ook wel en sla je dus 2 vliegen in één klap.
Verder had hij uitgebreide kritiek op de Coolsingel en het Stadhuisplein. De kisosken en de 'Fair in a provincial city' uitstraling van het stadhuisplein waren hem een doorn in het oog. De zichtlijn op het stadhuis moest worden hersteld, en de cafe's moeten worden verplicht iets te doen aan hun uitstraling en zitjes.
@ Skybridge
Beetje mierenneuken maar het is quick wins en niet quick winds. :) Bolsius had het verhaal denk ik niet goed begrepen, want Gehl riep juist om een integrale aanpak met een lange termijn visie. Vervolgens zei hij nog dat hij ermee aan de slag gaat maar dat dat wel 30 jaar duurt voor je echt iets bereikt, waarna Gehl zei: Melbourne did it in 10 years only...
Capzilla February 16th, 2007, 11:29 AM Hugo Borst melde gisteren in 'De wereld draait door' overigens dat hij het een onzin plan vind en er helemaal geen behoefte aan heeft om de Coolsingel om te toveren naar een Champs-Elisées, als je die wilt zien ben je in een paar uurtjes in Parijs. Het vluchtige spreekt hem juist wel aan.
Het is inderdaad geen straat waar je moet zijn, maar een straat waar je langskomt als je ergens moet zijn. Of slechts oversteekt, de echte dode plekjes in de looproutes in de stad zijn de stukjes tussen Lijnbaan en Meent ter hoogte van het Atlanta hotel, en Hang/Zijl/Hoogstraat.
Gyz February 16th, 2007, 02:14 PM @ SSCit f.k.a. Tim
Ik reageer niet direct op Gehls verhaal, ik ken de beste man niet en ben er ook niet bijgeweest, kan ik dus verder niet over oordelen. Mijn reactie gaat in op Skybridge's mening dat deze plek zonder Maritiem erop idd veel meer potentie zou hebben (n.a.v. Gehls discussiepunt). Een potentie die in mijn ogen behoorlijk twijfelachtig is en waarvan ik aangeef dat de achterliggende ideeën ervan beter tot hun recht zouden komen op andere locaties (Laurenskwartier). That's all...
Nexxd February 16th, 2007, 05:29 PM Hugo Borst melde gisteren in 'De wereld draait door' overigens dat hij het een onzin plan vind en er helemaal geen behoefte aan heeft om de Coolsingel om te toveren naar een Champs-Elisées, als je die wilt zien ben je in een paar uurtjes in Parijs. Het vluchtige spreekt hem juist wel aan.Dat is dan ook hét probleem om de Coolsingel elke keer te vergelijken met de C-E. Rotterdam moet niet willen een C-E te creëren, Rotterdam moet een Coolsingel met chique grandeur creëren!
Ik hoop dat de gemeente inziet dat we niet een paar leuke dingetjes uit Gehls plan moeten opvolgen de komende 2 jaar, maar dat er echt de komende 10-30 jaar geïnvesteerd wordt in de buitenruimte en dat Gehl daarbij als grote leidraad wordt gebruikt. Ongetwijfeld dat de inbreng van Rotterdamse 'niet lullen-maar poetsen'-mentaliteit de Rotterdamse draai aan Gehls visie kan geven, zodat we geen kopie van bijv. Melbourne worden... (...of de Champs-Elisées)
Skyscrapercitizen February 16th, 2007, 05:31 PM @ Gyz
Weet ik wel, sorry voor mijn felle reactie. Maar volgens mij kun je pas reageren als je het hele verhaal kent, en Skybridge vertelde maar de helft. Daarom was jouw reactie over oa de blaak niet terecht, en ik zou het slecht vinden als er verkeerde beeldvorming ontstaat over de ideeen van Gehl, die gewoon erg professioneel onderzoek doet en met erg goede adviezen komt waar we als stad heel veel mee kunnen en mee moeten doen. Zodra het advies ergens is in te zien (online of in CIC) zou ik het dan ook zeker iedereen aanraden om te lezen.
@ Capzilla
Je stipt precies het probleem van het hele Rotterdamse centrum. Het is een plek waar je toevallig langs moet, dat geldt zelfs voor de Lijnbaan. Er zijn maar weinig plekken met verblijfskwaliteit waar je langer wilt blijven dan strikt noodzakelijk. En dat is precies wat Gehl wil aanpakken, want als je een binnenstad hebt waar je langer wilt blijven, of waarnaar je zelfs toe gaat enkel en alleen om te verblijven, dan krijg je een aangename sfeer die past bij een binnenstad, en waar steden als Amsterdam, Barcelona en nu dus ook Melbourne beroemd om zijn. Vergeet niet dat 15 jaar geleden niemand in Melbourne naar de binnenstad ging zomaar, het imago was nog slechter dan in Rotterdam. Nu komen de mensen uit de buitenwijken massaal naar de binnenstad.
EuroMaster February 16th, 2007, 05:31 PM Ik begrijp alleen niet waarom die tunnel onder het Churchillplein weg zou moeten. Op die manier maak je het oversteken van langzaam verkeer en de trams erboven alleen maar lastig. Bij het Centraal Station komt nog zo'n tunnel om de oversteek juist te versterken. Waarom kapitaal vernietigen?
De Champs Elisees zijn meer een knipoog en worden gebruikt als referentie voor de kwaliteit die ook op de Coolsingel zou moeten komen. We hoeven niet bang te zijn voor bordjes 'Metropolitain' in het straatbeeld. Rotterdam is Rotterdam.
Sol February 16th, 2007, 06:04 PM @ skyscrapercitizen
@ Gyz en Sol
Wat zijn jullie snel met jullie negatieve reactie over Gehl zeg, en dat op een samenvatting van 3 zinnen van Skybridge. Klasse! Ik ging inderdaad iets te kort door de bocht. Maar wat ik wel vind is dat een goede inrichting van het stadscentrum ook door domweg met verstand na te denken gevonden kan worden. Daarvoor hoef je echt geen mensen uit het buitenland te laten invliegen. Er is daarnaast zoveel literatuur dat er altijd toch wel iets te verzinnen moet zijn.
Het stukje haven bij het Maritiem Museum functioneert denk ik heel goed. Alleen wat cafeetjes en de walk of fame die daar zijn, doen wat oubollig aan.
Skyscrapercitizen February 16th, 2007, 06:17 PM ^^
Wat is er mis met het invliegen van een Deen met domweg verstand om na te denken over je buitenruimte, met bovendien ook nog de ervaring in verschillende steden, waar zijn inbreng gigantisch positieve gevolgen voor het verblijfsklimaat in die steden heeft gehad, en daarmee een explosieve groei van bezoekers die ook nog eens veel langer blijven?
Het gezonde verstand van onszelf heeft de afgelopen jaren weinig verbeteringen opgeleverd in de binnenstad, men werkt van project naar project waardoor het een rotzooi is geworden, en waar bomen vaker worden omgekapt dat neergezet, om nog maar te zwijgen over de zielige vertoning van bomen die elk jaar worden kaal gesnoeid. (wie heeft ooit die rare bomen aan touwen bedacht aan het Weena?)
Nathanaelll February 16th, 2007, 08:19 PM Hugo Borst melde gisteren in 'De wereld draait door' overigens dat hij het een onzin plan vind en er helemaal geen behoefte aan heeft om de Coolsingel om te toveren naar een Champs-Elisées, als je die wilt zien ben je in een paar uurtjes in Parijs. Het vluchtige spreekt hem juist wel aan.
Het is inderdaad geen straat waar je moet zijn, maar een straat waar je langskomt als je ergens moet zijn. Of slechts oversteekt, de echte dode plekjes in de looproutes in de stad zijn de stukjes tussen Lijnbaan en Meent ter hoogte van het Atlanta hotel, en Hang/Zijl/Hoogstraat.
was alvermeld, sorry ;)
Nathanaelll February 16th, 2007, 08:19 PM Gisteren in "de Wereld draait door" werd het onderwerp Coolsingle moet een soort Champs worden ook aangekaart.
Gastpresentator was die ene Rotterdamse voetbalcommentator die altijd samen ronde de tafel zit met de zoon van Jan Mulder.
En hij zei dat ze niets moesten gaan veranderen, belachelijk vond hij het.
De Coolsingel moest lekker een windgat blijven en lekker Rotterdams..
Nathanaelll February 16th, 2007, 08:48 PM waarom moet zoiets jaren(tientallen) in beslag nemen?
Paulie Walnuts February 16th, 2007, 10:46 PM Gisteren in "de Wereld draait door" werd het onderwerp Coolsingle moet een soort Champs worden ook aangekaart.
Gastpresentator was die ene Rotterdamse voetbalcommentator die altijd samen ronde de tafel zit met de zoon van Jan Mulder.
En hij zei dat ze niets moesten gaan veranderen, belachelijk vond hij het.
De Coolsingel moest lekker een windgat blijven en lekker Rotterdams..
Hugo Borst
Nathanaelll February 18th, 2007, 06:26 PM ja ik las het al
Wegcent February 19th, 2007, 08:06 PM http://www.sanantonioriverwalk.com/photo.html
Het gaat hier om een kleine rivier dwars door de stad San Antonio, in nederland onbekend maar er wonen toch 1,2 mlj mensen. Waar het mij om gaat zijn niet de vreselijk toeristiche rondvaartbootjes ala Efteling maar de juist zeer verzorgde oevers. Tijdens mijn verblijf aldaar (1995) was ik zeer verbaasd over dit voetgangersgebied in nota bene auto/olie-staat Texas. Sindsdien droom ik van een upgraden van de Rotterdamse binnen-kades en heruitgraven van de Binnenrotte. Stel dat je naast de Fortis een voetgangershangbrug over de Blaak legt, het water is hier immers geblokt door een gemaal onder de Blaak door, dan kun je een doorgaand flanneergebied maken dat de hele maritieme Museumhaven, het Oostelijk winkelgebied (het Laurenskwartier en de Hoogstraat) en de Binnenrotte omvat. Omdat in genoemde gebieden de komende jaren veel mooie dingen zullen gebeuren, Zie ik de potentie van een dergelijke wandelroute alleen maar groter worden.
^^ Dat het Maritiemmuseum de zichtlijnen breekt is zeker waar, maar slopen is een kapitaalvernietiging die we in deze stad niet kunnen betalen. Er zijn nog teveel dingen die ook moeten gebeuren en waar we het geld beter aan kunnen besteden.
Nathanaelll February 19th, 2007, 08:17 PM het is wel mooi, maar op een Disney kitscherige manier.
Past dit bij Rotterdam? Lijkt wel wat op de grachten in Utrecht, terras aan het water bruggetjes...
Op een andere manier zou het in Rotterdam kunnen passen.
Maarja... kost ze toch weer te veel.
Wegcent February 19th, 2007, 08:30 PM Inderdaad, maar de Binnenrotte is nu gewoon een open strook water waar alle gebouwen met hun rug naar toe staan, de kades zijn slecht ogende bakstenen muren: Het kan daar zoveel mooier. En met een Wandelroute soms hangend over, soms drijvend op en at ertoe ernaast op/aan de oever kun je iets heel moois maken. Uiteraard meot er een beplanting en aankleding gezocht worden geschikt bij ons klimaat, San Antonio ligt immers in een woesteijn/steppe klimaat.
Maar we moeten de nederlandse zomers niet onderschatten: Kijk naar de mensenmassa bij de Kralingseplas zodra de zon even goed uit pakt. Los van de klimaatveranderingen die op korte termijn vooral warmere zomers geeft, (met inderdaad ook meer neerslag in stevige stortbuien: maar die zijn kort en krachtig). Dit is een relatief kleinschalig idee dat bestaande parels tot een snoer aaneen rijgt. Kijk hoe mooi de Westersingel er nu bij ligt, en vergelijk dit met de armoe van 5 jaar geleden, Een paar miljoen kan echt een wereld van verschil maken!
SkyBridge February 19th, 2007, 10:46 PM Iemand een foto van de Westersingel van meer dan 5 jaar geleden?
sdamma February 20th, 2007, 08:33 AM Inderdaad, maar de Binnenrotte is nu gewoon een open strook water waar alle gebouwen met hun rug naar toe staan, de kades zijn slecht ogende bakstenen muren: Het kan daar zoveel mooier. En met een Wandelroute soms hangend over, soms drijvend op en at ertoe ernaast op/aan de oever kun je iets heel moois maken. Uiteraard meot er een beplanting en aankleding gezocht worden geschikt bij ons klimaat, San Antonio ligt immers in een woesteijn/steppe klimaat.
Maar we moeten de nederlandse zomers niet onderschatten: Kijk naar de mensenmassa bij de Kralingseplas zodra de zon even goed uit pakt. Los van de klimaatveranderingen die op korte termijn vooral warmere zomers geeft, (met inderdaad ook meer neerslag in stevige stortbuien: maar die zijn kort en krachtig). Dit is een relatief kleinschalig idee dat bestaande parels tot een snoer aaneen rijgt. Kijk hoe mooi de Westersingel er nu bij ligt, en vergelijk dit met de armoe van 5 jaar geleden, Een paar miljoen kan echt een wereld van verschil maken!
Je bedoelt de rotte neem ik aan? Ik denk dat men nu moet beginnen de kades in de stad in toekomstige plannen op te nemen en inderdaad de kont te gaan keren. Wordt alleen lastig met al die bebouwing nu, dus zal echt toekomstmuziek zijn. Ze pakken nu de kades van de rotte aan die buiten centrum liggen. Das mooi, maar dat is vaak leuker voor de wijkbewoners dan dat het andere mensen aantrekt.
Maar zo doen we overal weinig langs het stromende water. De maas, de delftste schie en de rotte allemaal ondergeschoven kindjes terwijl in andere steden mensen (voor mijn gevoel) maar wat graag aan het water wonen en recreeren (terrassen ed). Komen kleine veranderingen in maar nog niet echt veel. Voor mijn gevoel zou je veel meer met dat water kunnen. mooi voorbeeld is bij de meent, zonde als je op het bruggetje staat.
dit is wel typerend voor de rotte zeg maar. Bron is engelfriet.net:
http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/delftsevaart2001.jpg
SkyBridge February 20th, 2007, 09:57 AM De bruggen worden in ieder geval vervangen, dat scheelt al IETS. Gelukkig komt op de plek waar je deze foto hebt gemaakt (net buiten de foto) nieuwbouw aan de Hoogstraat die een voorkant aan het plein en het water krijgt. Dat moeten ze hier dus overal doen - lastig, maar het is haalbaar!
En al die auto's weg uit dit gebied, het is net een parkeerveld.
Gyz February 20th, 2007, 11:59 PM ^^ ^^ Precies het gedeelte dat ik bedoelde in mijn commentaar op dat Maritiem/Leuvehaven plan. Dit gedeelte van de stad schreeuwt om de sloperskogel, er valt hier zoveel van te maken dat ik het onvoorstelbaar vind dat dit gebied er zó lang op deze manier heeft bijgelegen!
Wegcent February 22nd, 2007, 11:16 PM Pardon, ik bedoel inderdaad het water vanaf het Stokviswater, Delftse vaart, en Hang. Heb speciaal de kaart erbij gepakt.
Jan February 23rd, 2007, 10:27 AM Het Rotterdams Dagblad roept mensen op om met ideeën te komen voor de Coolsingel. Nou moet je voor visie volgens mij niet bij de lezers van het Rotterdams Dagblad wezen, maar wie denkt dat zijn mening er toe doet kan dat sturen naar lezersservice@ad.nl
Nathanaelll February 23rd, 2007, 12:01 PM nou ja een positief begin is er ;)
dus ga mooie schetsen ontwerpen ;)
Chrizzl February 23rd, 2007, 12:16 PM Dank je Jan, ik ben een van die lezers....
Liberty City February 23rd, 2007, 01:52 PM Ik ben ook net lezer geworden :lol: :nuts: :cheers:
railway stick February 25th, 2007, 10:59 PM We reden zaterdagavond rond 20.00 uur dwars door Rotterdam en ik vond het overal verbazingwekkend druk. Drommen mensen op de Kop van Zuid en erg veel volk op de been tussen Blaak en Meent, op de Coolsingel dus. Ramses wilde even die lelijke Mac bekijken bij het postkantoor, en zelfs daar puilde het uit van de eters. Maar goed, ik vond het beregezellig daar in hartje Rotterdam. Mankeert er dan zoveel aan? Nee, het leek niet alleen op de Champs d`Elisèes, het leek zelfs op de Ramblas. Dus kop op, niet zo negatief zijn over je eigen Coolsingel, Rotterdammers.
Capzilla February 26th, 2007, 11:06 AM ^^ De klachten over de Coolsingel gaan niet over een gebrek aan levendigheid op de drukke momenten (do/vr/za avond/nacht), maar over de brakke uitstraling de rest van de week.
Nu kan het ook een stuk gewenning zijn hoor. Zo is het landschap vanuit bus/trein/auto in Nederland soms ook erg mooi, maar als je er 10x per week langskomt gaat het vervelen.
locker14 April 3rd, 2007, 02:18 PM Ik fietste vandaag over de Coolsingel en het viel me op dat de nieuwe straatverlichting eerder een achteruitgang dan een vooruitgang voor de Coolsingel is. Als het allemaal werkt zal het vast een kleine upgrade voor de straat betekenen, maar hoe kan het dat ze al mááááánden bezig zijn met het vervangen van de verlichting en de nieuwe lampen nog steeds maar half werken? Bovendien hangen de lampen boven de rijstroken schots en scheef...
Leuk visitekaartje van de stad zullen we maar zeggen:bash:
SkyBridge April 3rd, 2007, 02:22 PM Inderdaad niet erg mooi, laten we hopen dat het tijdelijk is.
De giraffen bij Hofplein zijn wel leuk trouwens!
SkyBridge April 14th, 2007, 12:23 PM Gisteren de eerste echte zomerdag van het jaar, en ik ben aan het twijfelen geslagen over de eettentjes op de Coolsingel. Zoals we inmiddels weten heeft de gemeente er een aantal opgekocht om ze uiteindelijk te gaan slopen ivm zichtlijnen. Het staat buiten kijf dat al die objecten op de Coolsingel storend zijn, maar ik liep gisteren op de Coolsingel en het was echt megadruk en "gezellig" - en dat terwijl de zomer nog niet eens is begonnen. De eettentjes zaten bomvol en rondom liepen overal mensen. Mijn vraag is: gaan we nu niet een grote fout maken door ze weg te halen? Moet de gemeente niet eerst een aantal panden op de Coolsingel (dus in de gebouwen) verwerven en deze een horecabestemming geven, het liefst met terras? Als die eettentjes nu gewoon weg worden gehaald is er geen reden meer om de Coolsingel op te gaan en dat is uiteindelijk zelfs slecht voor bijvoorbeeld de Meent.
Aangezien de gemeente volgens mij al drie of vier nutteloze panden bezit (gemeentearchief, Rotterdam Store e.d.) die ook heel goed ergens anders kunnen zitten lijkt het me handig als ze die eerst ombouwen voor er gesloopt wordt.
Dr. Dubai April 14th, 2007, 12:45 PM In bepaalde gebouwen kunnen deze eettentjes en cafes dan komen ja, dat lijkt me het beste. Maar zoals jij al zei, dan wel met een bepaalde gedeelte grond voor de deur, wat gereserveerd is voor de zaak zelf om daar wat tafels en stoelen neer te zetten voor gasten die buiten willen verblijven.
Op die manier houd je die gezellige drukte, alleen verplaats je het meer naar de zijkanten. Op die manier houd je in het midden wat meer open ruimte, wat toch wel hoort bij een boulevard.
Erasmus April 14th, 2007, 01:21 PM Ik schaar me volledig achter het idee van Skybridge, nog meer onbeheerde openbare ruimte op de Coolsingel lijkt mij net zo averechts te werken als de vreethutten die er nu staan. Horeca in de gebouwen is dan een goede oplossing om e.e.a. wat levendig te krijgen, al lijkt het mij dat sommige gebouwen zich daar niet echt goed voor lenen; die stadswinkel (of archief-winkel, wat is het?) is nogal klein behuisd, kan me niet voorstellen dat daar bijvoorbeeld horeca in zou willen zitten, zeker gezien de niet zo praktische indeling van het geval! In ieder geval wel mooi dat de kiosken eindelijk geëgaliseerd worden, nu EINDELIJK eens de buitenruimte aanpakken
SkyBridge April 14th, 2007, 01:33 PM ^ Ik moet even goed de situatie visualiseren, maar volgens mij is er nog ruimte om uit te breiden. Sommige panden liggen namelijk wat verder terug als ik het niet verkeerd heb. De kleinere panden lenen zich dan goed voor koffietentjes en de grotere voor restaurants. Maar het vraagt wel om zéér veel ambitie en geregel vanuit de gemeente en ik vraag me af of ze niet liever gewoon die tentjes slopen en verder niks doen.
Skyscrapercitizen April 14th, 2007, 04:36 PM Grappig, ik was gisteren ook in de stad en vanmiddag en dacht precies hetzelfde als Skybridge. Ze zijn afzichtelijk en storend die kiosken, maar als ze weg gaan zonder dat er iets terug komt is dat dodelijk voor het gebied!
Als je ze gaat slopen moet je dus echt zorgen dat die tenten een ander onderkomen krijgen, min of meer op dezelfde plek, hoe dan ook! Dit maakt het grapje wel nog duurder en de vrees dat het dus niet lukt is terecht.
SkyBridge April 14th, 2007, 05:07 PM Misschien ben ik wat voorbarig in deze discussie, maar ik vermoed dat er iets begint te spelen in de stad dat alles verandert: gewenning. Gewenning aan de stad en de Coolsingel met name. De binnenstad is jarenlang ZO arm geweest aan goeie "hangplekken" dat gebieden ONDANKS hun lelijkheid gewoon enorm beginnen te leven met mooi weer. Zelfs het Schouwburgplein wordt steeds beter benut heb ik het idee! Volgens Jan Gehl is de primaire functie van een binnenstad de ontmoetingsplaats, en dat gevoel kreeg ik ook echt rondom al die eettentjes. Misschien moet de gemeente eerst met andere zaken beginnen deze zomer, zoals het ontwerp van bankjes en dat soort zaken. Vervolgens kunnen in de herfst twee kiosken gesloopt worden, en dan heeft men tot de zomer om na te denken over een manier om terrasjes te integreren over de gehele lengte van de Coolsingel. Het hoeft uiteraard niet in elk pand, dat slaat nergens op. Maar om de 3-4 adressen een horecagelegenheid lijkt me prima. Een jaar later kan het eerste metrostation worden geïntegreerd (Stadhuis -> Coolsingeltoren) en later ook station Beurs bij een eventueel nieuwbouwplan, Jungerhans? Als laatste kan men dan waterpartijen toevoegen en straatstenen opwaarderen.
Lijkt me een mooi vijfjarenplan - maar laten we nou alsjeblieft niet beginnen met de levendigheid dood te maken zonder alternatief.
Nathanaelll April 14th, 2007, 06:46 PM ik denk dat dit wel wijze woorden zijn.
maar gewenning moet beslist geen stilstand zijn, maar idd een langzame aanpak is misschien wel een goede optie.
Steden kunnen hele lelijke plekken hebben die toch erg bruisen en toch een bepaalde goede belangrijke functie hebben.
Skyscrapercitizen April 15th, 2007, 04:27 PM Die geintegreerde metrostations kan je wel vergeten denk ik. Nederlandse ontwikkelaars schijnen daar allergisch voor te zijn, MAB Bouwfonds waarschijnlijk helemaal, want die roepen alleen maar dat ze stad willen maken maar een visie kunnen ze dan niet onder woorden brengen. Rekenen kunnen ze wel, en een metrouitgang in je gevel kost ze alleen maar geld.
Ik was vandaag even bij de Coopvaert op het terras, plein 1940 wordt erg mooi, prachtige natuurstenen bestrating en mooie trappen. Gaat er erg gelikt uitzien denk ik!
SkyBridge April 15th, 2007, 05:34 PM Leuke tent ook hè! Aanwinst voor de stad.
DannyH April 15th, 2007, 08:16 PM Van mij hoeven niet alle kiosken weg. Die voor het oude ABN gebouw staan er goed en ze zien er ook niet slecht uit. Het zou mij alleen maar gaan over die op Stadhuisplein en natuurlijk de Mac voor het postkantoor .
Skyscrapercitizen April 15th, 2007, 08:28 PM ^^
Daar gaat het ook alleen over. Die voor de ABN vullen juist een grote leegte op, en staan niet in de doorgaande looproute. Wel liggen daar tot twee keer toe metrouitgangen middenin de looproute. Erg onhandig gedaan. Die moeten opzij of worden opgenomen in bebouwing.
Oh en de kiosk voor de Bijenkorf mag ook weg, die staat bijzonder onhandig!
bubbah April 15th, 2007, 09:57 PM Ik was vandaag even bij de Coopvaert op het terras, plein 1940 wordt erg mooi, prachtige natuurstenen bestrating en mooie trappen. Gaat er erg gelikt uitzien denk ik!
In een stad als Barcelona (op zich natuurlijk als metropool onvergelijkbaar met R'dam, maar toch) zie je nmm hoezeer forse investeringen zich kunnen terugbetalen. En aan het enorme effect van de Erasmusbrug, het nieuwe beeldmerk van de stad, zie je dat hier ook. Ik hoop dat alle betrokken partijen dat voor ogen houden bij de hoe dan ook noodzakelijke grootschalige herinvulling (en sloop) van het centrum (Lijnbaangebied, Laurenskwartier, Coolsingel, hopelijk tzt ook Boompjes). Ik zou het ideaal vinden als er in plaats van het realiseren van versnipperde deelprojecten dan ook echt vanuit een samenhangende visie geherstructureerd gaat worden, met als doel het creeren van een geintegreerd centrum met uitstraling en prestige (de verwijzing naar de Champs Elysees suggereert dat wel, lijkt me). Als Rotterdam idd lef heeft, past daar nmm een grote dure broek bij.
Skyscrapercitizen April 15th, 2007, 11:14 PM Je moet uitkijken. Wat Barcelona heeft gedaan werkt even. Het schijnt echter zo te zijn dat veel van die fantastische buitenruimte projecten nu na 10 a 15 jaar in verval raken en er blijkbaar geen geld meer is de boel te onderhouden. Dan kan het ook ineens snel tegen je gaan werken.
Erasmus April 16th, 2007, 04:42 PM De vergelijking gaat sowieso niet op omdat Barcelona e.e.a. voornamelijk mogelijk heeft kunnen maken met het oog op de Olympische Spelen, zoiets genereert toch een bult geld die anders goeddeels niet in de stad gestoken zou zijn, of anders over een veel langere periode. Zo'n financiele injectie kan Rotterdam vooralsnog vergeten.
Even over de Coolsingel: het pand van ABN-AMRO, voor velen één van de rotte appels aan de Coolsingel staat nogal ver teruggeschoven van de Coolsingel (neem aan dat dit te maken heeft met 'het venster op de rivier') en dat levert nogal wat leegte op. Mocht het gebouw ooit gesloopt worden (zuiver hypothetisch), zou de gemeente dan opnieuw met dezelfde visie te werk gaan (krijgen we dus die leegte terug?) of zal de oude loop van de Coolsingel hersteld worden (panden dichter op de straat)? Lijkt mij in ieder geval van erg veel belang, mocht dit stuk Coolsingel ooit opnieuw ingevuld worden. Het zou mij verder mooier lijken om de panden meer naar de straat toe te plaatsen, om zo een meer eenduidige invulling van de Coolsingel te krijgen. Ik hoop in ieder geval dat bij verdere nieuwbouw aan de gehele Coolsingel meer rekening gehouden wordt met het belang en de mogelijkheden van deze straat dan in de jaren negentig... Die C&A is echt een drama voor de Coolsingel, wat een bunker!
Nathanaelll April 16th, 2007, 06:50 PM idd het is wel belangrijk dat er 1 rooilijn wordt aangehouden. In een beschermd dorpsgezicht mag je op een nieuw kavel ook niet je huis verder naar achteren bouwen maar moet je de rooilijn aanhouden.
Skyscrapercitizen April 16th, 2007, 09:27 PM @ Erasmus
"Even over de Coolsingel: het pand van ABN-AMRO, voor velen één van de rotte appels aan de Coolsingel staat nogal ver teruggeschoven van de Coolsingel (neem aan dat dit te maken heeft met 'het venster op de rivier') en dat levert nogal wat leegte op. Mocht het gebouw ooit gesloopt worden (zuiver hypothetisch), zou de gemeente dan opnieuw met dezelfde visie te werk gaan (krijgen we dus die leegte terug?) of zal de oude loop van de Coolsingel hersteld worden (panden dichter op de straat)?"
Het pand staat juist in de oude rooilijn. De weg liep voor de oorlog naar de Schiedamse Vest. Deze lijn wordt nu gebroken door de autotunnel op de Blaak. De Coolse Poort staat ook naar achteren achter deze lijn. Daarvoor zijn de kiosken met oa. CIC komen te staan. Deze lijn is nu dus totaal onzichtbaar en nutteloos. Maar het klopt dus niet dat hij niet in de oude lijn staat.
Verder is het ABN pand terecht een wederopbouw monument. Dat moet je niet willen slopen. De potentie is ook veel te groot, je kunt er geweldig mooie dingen mee doen! Winkels erin, maar op de hogere lagen wellicht ook prachtige woningen of een hotel?
JWvW April 16th, 2007, 10:06 PM het oude abn pand is prima, maar die jaren 70 'toren' er achter mag echt weg.
locker14 April 16th, 2007, 10:32 PM ^^ ABN Amro moet zeker blijven staan (het oude deel dan). De nieuwe kiosken die er voor staan zijn relatief hoogwaardig, maar waarschijnlijk willen we daar binnen 15 jaar ook weer vanaf.
Ik ben benieuwd wanneer een plan gepresenteerd gaat worden voor het Binnenwegplein en de aansluiting daarvan op de Coolsingel! Het afzichtelijke deel van het plein bij Jungerhans leent zich prima als entree naar het zuidelijke deel van de Lijnbaan. Het CIC moet daarvoor wel gesloopt worden, maar ik zal er geen traan om laten :)
DannyH April 17th, 2007, 06:35 PM ^^ Als je al die handel zou gaan slopen, krijg je weer zo'n immens grote open ruimte. Plus moet het CIC, dat Casino en die Boedhazaak (die wel binnenkort sluit, okee) weer ergens anders onder brengen. Ik neem aan dat ja dan ook de kioskjes van Panini, de poppenkast en het schilderijenwinkeltje gaat slopen. Ook die moeten dan ergens anders heen.
Ben het er wel mee eens dat de aansluiting Binnenwegplein/Coolsingel voor het mooie nét iets te klein is, maar ik denk dat je niet teveel aan die kant van de Coolsingel moet gaan sleutelen (alleen het uiterlijk van de straat). Al helemaal niet de oude ABN Amro weg halen!!
Het gaat mij meer om het stuk Beursplein/Hofplein en Churchillplein/Erasmusbrug.
Rotterdam A April 17th, 2007, 10:40 PM Gisteren de eerste echte zomerdag van het jaar, en ik ben aan het twijfelen geslagen over de eettentjes op de Coolsingel. Zoals we inmiddels weten heeft de gemeente er een aantal opgekocht om ze uiteindelijk te gaan slopen ivm zichtlijnen. Het staat buiten kijf dat al die objecten op de Coolsingel storend zijn, maar ik liep gisteren op de Coolsingel en het was echt megadruk en "gezellig" - en dat terwijl de zomer nog niet eens is begonnen. De eettentjes zaten bomvol en rondom liepen overal mensen. Mijn vraag is: gaan we nu niet een grote fout maken door ze weg te halen? Moet de gemeente niet eerst een aantal panden op de Coolsingel (dus in de gebouwen) verwerven en deze een horecabestemming geven, het liefst met terras? Als die eettentjes nu gewoon weg worden gehaald is er geen reden meer om de Coolsingel op te gaan en dat is uiteindelijk zelfs slecht voor bijvoorbeeld de Meent.
Aangezien de gemeente volgens mij al drie of vier nutteloze panden bezit (gemeentearchief, Rotterdam Store e.d.) die ook heel goed ergens anders kunnen zitten lijkt het me handig als ze die eerst ombouwen voor er gesloopt wordt.
Cinema en het Alhambra gebouw zijn ook verwijderd van de Coolsingel. Nu ik terug denk aan dat gebouw, dat straalde toch 10 keer meer uit dan het CIC gebouw wat er nu staat.
Kees April 18th, 2007, 07:33 AM bron: BDS - R'dam (http://www.bds.rotterdam.nl/content.jsp?objectid=165736) (Raadsinformatie, Ter besluitvorming aangeboden, Beantwoording schriftelijke vragen)
07GR1210 Van B en W de beantwoording van de schriftelijke vragen van de heren D. Hoogland, C.G.J. Verbrugge en drs. T.Harreman over de Toekomstvisie Coolsingel
vraag 1: Hoe kijkt u aan tegen de Coolsingel in haar huidige vorm?
Antwoord:
De Coolsingel is de voornaamste straat en hoofdader van de stad. Deze oogt druk en rommelig. Wij vinden het belangrijk om de Coolsingel op een hoger kwaliteitsniveau te tillen. Dit is een van de redenen waarom wij professor Jan Gehl gevraagd hebben om zijn visie op de buitenruimte in de binnenstad te geven.
Tegelijkertijd zijn ook al zaken in gang gezet zoals het lichtplan Coolsingel, die zich momenteel in de laatste fase van uitvoering bevindt. Ook heeft ons college geld beschikbaar gesteld om een deel van de kiosken te laten verwijderen. De Coolsingel dient naar onze mening een aanpak die deze hoofdader met recht de allure geeft en resulteert in een stadsboulevard die een wereldstad betaamd.
Vraag 2: Bent u het met ons eens dat het de Coolsingel aan grootstedelijke allure ontbreekt?
Antwoord:
Ja (zie vraag 1).
Vraag 3: Wat is de onderliggende visie nu en in de toekomst voor de eventuele ontwikkeling van de Coolsingel?
Antwoord:
Er wordt momenteel aan een samenhangende visie voor de binnenstad, met daarbij de Coolsingel, gewerkt. Hierin worden ook de ideeën van Gehl meegenomen. Wij vinden de Coolsingel belangrijk en kondigen in de stadsvisie aan dat de Coolsingel het visitekaartje van de stad moet gaan worden. De Coolsingel moet zich kunnen meten met stadsboulevards in andere wereldsteden. Dit is een van de redenen om Gehl hiervoor uit te nodigen. Hij heeft onder andere in Melbourne, Londen en Kopenhagen zijn visie op de centra van die steden succesvol kunnen uitwerken. De visie op de buitenruimte in het centrum zal rond de zomerperiode aan de raad worden gepresenteerd.
Vraag 3a: Welke rol ziet u voor het college in de verbetering van de voorzieningen op de Coolsingel voor bezoekers en bewoners van het centrum?
Antwoord:
In het streven naar het visitekaartje van de stad behoort een optimale, publieksgerichte en aantrekkelijke programmering. Wij willen hieraan een belangrijke bijdrage leveren en we onderzoeken momenteel onder andere de mogelijkheid tot nieuwbouw van het "oude" Luxor, als onderdeel van een groter complex, aan de Coolsingel. In de genoemde visie buitenruimte zullen het voorzieningenniveau, maar ook de overige plintprogrammering een nadrukkelijke plaats krijgen.
Vraag 3b: Kunt u, met de aantrekkelijkheid van de Coolsingel in gedachte, ingaan op bestaande ideeën zoals vermindering van het verkeer, verplaatsen van tramlijnen, aanleggen van waterpartijen, e.d.?
Alle aspecten die invloed hebben op de beleving en de bereikbaarheid van de binnenstad worden betrokken in de visie voor de buitenruimte van het centrum. Bij de presentatie hiervan zult u hier kennis van nemen en uitgebreid op kunnen reageren.
Vraag 3c: Hoe passen de plannen omtrent het stadskantoor binnen deze visie?
Antwoord:
De plannen omtrent het stadskantoor passen binnen de visie van een hoog ambitieniveau (zowel voor wat betreft de architectuur als de aantrekkelijkheid van de buitenruimte) en een optimale publiekstoegankelijkheid.
Vraag 4: In het buitenland zijn talrijke voorbeelden van boulevards die daadwerkelijk karakter aan een stad geven. Ziet u bruikbare verschillen en overeenkomsten tussen bestemmingen van boulevards in buitenlandse steden en Rotterdam?
Antwoord:
Het onderzoek van professor Gehl gebruikt andere steden als voorbeeld voor Rotterdam, maar geeft ook aan dat elke situatie maatwerk is. Met andere woorden, de (potentiële) betekenis van de Coolsingel voor Rotterdam is, alleen al door haar geschiedenis, uniek. In de buitenruimte visie centrum wordt dit aspect ook nadrukkelijk meegenomen.
Vraag 5: Bent u bereid een SWOT analyse uit te voeren om te komen tot verbetering van de Coolsingel?
Antwoord:
Wij zijn hiertoe uiteraard bereid maar geven er de voorkeur aan eerst de aanbevelingen vanuit de buitenruimtevisie af te wachten. Zoals reeds opgemerkt bij de beantwoording van vraag 3 zal de buitenruimtevisie centrum rond de zomerperiode aan uw raad worden voorgelegd.
Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,
De secretaris, De burgemeester,
A.H.P. van Gils I.W. Opstelten
JWvW April 18th, 2007, 09:47 AM dus eigenlijk niets nieuws, maar gewoon tot de zomer wachten op die visie. dacht trouwens dat die visie in april eigenlijk al gepubliceerd zou worden maar blijkbaar niet.
bubbah April 18th, 2007, 10:36 AM De vergelijking gaat sowieso niet op omdat Barcelona e.e.a. voornamelijk mogelijk heeft kunnen maken met het oog op de Olympische Spelen, zoiets genereert toch een bult geld die anders goeddeels niet in de stad gestoken zou zijn, of anders over een veel langere periode. Zo'n financiele injectie kan Rotterdam vooralsnog vergeten.
Tuurlijk, snap ik ook wel.....maar ik geef het als voorbeeld hoe je de stad doordacht kúnt revitaliseren. Wat ik ook bedoel met "samenhang" is wat bijv. Jan ook eerder aangaf met het nieuwe CS en de "looplijnen" naar het centrum, dus het neerleggen van een duidelijke visie. Dat geldt nmm ook voor bijv. een complete herinrichting van de Hoogstraat, waarbij ik het essentieel vind dat het kerkplein weee een centrale functie krijgt.
JWvW April 18th, 2007, 10:56 AM denk dat melbourne wel een goed voorbeeld voor rdam is. daar is de CBD omgetoverd tot een levendig, cultureel en boeiend centrum, terwijl het vroeger uitgestorven was 's avonds. ook heeft melbourne zijn eigen lijnbaan ;) de lijnbaan is namelijk in veel steden in australie bijna volledig gekopieerd. in perth is daar ook een goed voorbeeld van. bijna dezelfde lampen en bestrating zelfs de oude luifels van de lijnbaan die hier veelal zijn vervangen hangen daar nog aan de winkels.
Nexxd April 18th, 2007, 06:06 PM Cinema en het Alhambra gebouw zijn ook verwijderd van de Coolsingel.Ik weet dat ik als klein jongetje weleens bij Alhambra geweest ben, maar zou niet weten hoe het eruit zag. Heeft iemand foto's?
Eric E April 18th, 2007, 10:23 PM Ik weet dat ik als klein jongetje weleens bij Alhambra geweest ben, maar zou niet weten hoe het eruit zag. Heeft iemand foto's?
Same here, kan me herinneren dat ik er ben geweest en dat het veel indruk op me heeft gemaakt. Als heel klein jongetje naar de grote stad voor de film met paps en mams. Was volgens mij mijn eerste bioscoop bezoek. Foto van die bioscoop zou leuk zijn.
Nathanaelll April 19th, 2007, 02:23 AM Ook op de Champs in parijs staat sowieso 1 kiosk dat kan ik me nog goed herinneren.
En de voetgangersoversteekplaatsen zijn ene ramp. Sowieso is het verkeer in Parijs een hel op aarde. Hoe die mensen toch nog heelhuids thuis komen.
Ook zit er een Mac aan de Champs alleen heeft deze gouden letters ipv geel. Ik geloof dat het Goud was. Niets geen schreeuwerige reclame maar een stijlvolle gevel van hout geloof ik.
Mystro_Goblin April 19th, 2007, 08:54 AM Deze Mac heeft idd gouden Letters, maar geen houten gevel volgens mij hoor. Volgens mij was het gewoon marmer. Get ziet er iig wel stijlvol uit ookal is het geen grote Mac. Gewoon een klein intiem fastfood restaurant
Maartinho April 20th, 2007, 12:09 PM Same here, kan me herinneren dat ik er ben geweest en dat het veel indruk op me heeft gemaakt. Als heel klein jongetje naar de grote stad voor de film met paps en mams. Was volgens mij mijn eerste bioscoop bezoek. Foto van die bioscoop zou leuk zijn.
Nou jongesn daar gaan jullie:
http://img412.imageshack.us/img412/1404/atlantisrk8.jpg
Uit de online fotocatalogus van het Rotterdams Gemeentearchief (http://www.gemeentearchief.rotterdam.nl/content/index.php?option=com_wrapper&Itemid=148). Een aanrader.
SkyBridge April 20th, 2007, 12:24 PM Herbouwen! Mooie plek voor horeca.
Nathanaelll April 21st, 2007, 01:48 AM Deze Mac heeft idd gouden Letters, maar geen houten gevel volgens mij hoor. Volgens mij was het gewoon marmer. Get ziet er iig wel stijlvol uit ookal is het geen grote Mac. Gewoon een klein intiem fastfood restaurant
Nou die Mac is echt wel groot hoor, boven zit een hele grote ruimte.
maar ze verkopen er ook Franse wafels en andere broodjes.
Een vriendin die bestelde er een Mac Kroket, maf he dat ze haar raar aankeken ;)
Eric E April 21st, 2007, 09:13 AM @ Maartinho
Bedankt...brings back memories! En toch raar, op deze foto heeft die Coolse Poort echt een stoere uitstraling, terwijl ik het in het echt maar een gedrocht vind.
EuroMaster April 21st, 2007, 09:27 AM @ Kees:
Bedankt voor het plaatsen van de brief. :)
Wat is trouwens een SWOT-analyse?
Dat lichtplan voor de Coolsingel is toch nog lang niet uitgewerkt. Gebouwen als de ABN-Amro en het Postkantoor bijvoorbeeld zijn nog niet aan de beurt. En de witte verlichting van de Coolsingel die er nu is, ziet er ook maar tijdelijk uit.
SkyBridge April 21st, 2007, 10:12 AM Coolse Poort is prachtig!! Schaam je Eric! ;)
SWOT is volgens mij Strengths/Weaknesses/Opportunities/Threats
Oftewel een analyse van de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.
Nexxd April 21st, 2007, 05:01 PM ^klopt, zie ook hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/SWOT-analyse).
@Maartinho: bedankt voor de foto!
Mystro_Goblin April 23rd, 2007, 09:19 AM Nou die Mac is echt wel groot hoor, boven zit een hele grote ruimte.
maar ze verkopen er ook Franse wafels en andere broodjes.
Een vriendin die bestelde er een Mac Kroket, maf he dat ze haar raar aankeken ;)
Zitten er dan niet 2 toevallig? degene waar ik was, was echt niet groot (is ook wel 4 jaar geleden) Hij zat op een hoek bij de grote rotonde van de Arc de triompf. Ik kan me trouwens ook wel vaag herinneren dat er verderop ook 1 zat miss is dat wel die grote dan. Maargoed weer ff terug naar de coolsingel.... Die hokjes mogen van mij wel ruimen hoor waar nu de Mac in zit en aan de overkant een blomenzaam en viswinkel.
Nathanaelll April 23rd, 2007, 05:55 PM nee deze zat echt gewoon in die muur van gebouwen niet op de hoek bij arce triomph want daar liepe we later juist naar toe.
Als je vanaf de arce de Champ inkijkt dan zat deze mac aan de linkerkant van je.
locker14 April 23rd, 2007, 11:27 PM @ Eurim@Stovic:
Ik hoop ook dat die nieuwe witte verlichting tijdelijk is. Het plan is leuk, maar de uitwerking erg slecht. De helft van de verlichting werkt nog steeds niet, en de lampen boven het wegdek hangen scheef.
Het witte licht is trouwens wel mooi :)
Nathanaelll May 27th, 2007, 10:49 PM al nieuws over de plannen voor de Coolsingel?
Skyscrapercitizen May 27th, 2007, 11:41 PM ^^
Nee.
refluS September 11th, 2007, 12:58 PM en nu? het heeft toch lang genoeg geduurt?
mensen hebben van alles kunnen inzenden etc etc.
SimsPlanet2 September 11th, 2007, 09:41 PM Maar hoe zit 't nou met de "Champs Elysees"? Lijkt 't er al een beetje op? :ohno:
locker14 September 20th, 2007, 10:03 PM Sinds vorige week is men bij één van de twee lelijke 'keten' tussen Stadhuisplein en Coolsingel druk bezig met sloopwerkzaamheden (binnen althans). Weet iemand of de beuk er in gaat of komt er weer een andere kebab-tent in?
SkyBridge September 21st, 2007, 12:18 AM ^ Die was opgekocht door de gemeente om de zichtlijn op het stadhuis te herstellen
refluS September 21st, 2007, 11:00 AM beters!
locker14 September 21st, 2007, 11:07 AM ^^ Mooi! Die tentjes zijn echt een doorn in het oog, evenals die 'puntmutsjes' voor De Slegte, maar hopelijk gaan die ook snel tegen de grond :)
Capzilla September 21st, 2007, 11:38 AM De 'tentjes' voor het ABN gebouw vind ik wel mooi, al passen ze daar niet echt. Liep laatst over Boompjes en merkte op dat daar o.a. het vertrekpunt is van de Kinderdijktour enzo (ten westen van Blits), wat in een ranzig gammel hokje zit. Ze zouden daar aan 't Bolwerk zeker niet misstaan.
Skyscrapercitizen September 21st, 2007, 11:11 PM De 4 tenten voor ABN Amro moeten zeker blijven. Ze passen daar perfect in het profiel en zorgen dat er tenminste nog iets zit. Bovendien is LA Borsa een super tent.
De kiosk met bloemen voor de Bijenkorf is zeer erg. Die staat echt verschrikkelijk in het profiel, midden in de looplijn. Crimineel gewoon. En de tenten bij stadhuisplein zijn erg. Die voor de slegte vallen nog wel mee, maar mogen ook snel weg, want ze sluiten wel de wandelaar van de boulevard af.
refluS September 30th, 2007, 03:13 PM check Rotterdam binnenstad: verbonden stad
dis dus de nieuwe visie van de gemeente....
http://www.rotterdam.nl/smartsite2167857.dws
www.Rotterdam.nl September 30th, 2007, 05:33 PM ^^ Als ik de plattergonden zo bekijk valt me op dat het kernwinkelgebied eigenlijk niet zo groot is voor een stad met bijna 600.000 inwoners met een gigantische agglomeratie.
Logisch lijkt het (volgens de plattegrond) om het winkelgebied door te trekken naar het westen, tot aan de boulevard die bij het Centraal Station uit komt. Ook een verlenging van de winkel-as van de Coolsingel tot aan de Erasmusbrug lijkt me wel wat. Dan komt de brug ook echt aan de voet van het bruisende stadshart te liggen.
Hoe denken jullie erover? Rotterdam heeft natuurlijk wel een aantal grote winkelcentra in de wijken. Maar winkelen met zicht op de Erasmusbrug lijkt me wel wat hebben. De boulevard van het station tot aan de eerste winkelstraten zou mogelijk ook nog een winkelfunctie mogen hebben. Theoretisch gezien volgens de plattegrond. Ik weet echter niet precies wat voor gebouwen nu in het gebied staan.
Oud:
http://xs119.xs.to/xs119/07390/Centrum_Rotterdam.JPG (http://xs.to)
Nieuw:
http://xs119.xs.to/xs119/07390/Rotterdam_Centrum_Nieuw.JPG (http://xs.to)
Het plan met de parken ziet er overigens super uit! En helemaal top dat de buitenruimte vol in de aandacht staat nu.
SkyBridge September 30th, 2007, 05:51 PM Beetje open deuren, had wat meer details verwacht. Zijn ze hier nou al die tijd mee bezig geweest? Het heeft soms wel wat weg van een soort middelbare school-project.
Qua winkels zit het trouwens wel goed hoor in Rotterdam. Ik weet niet of jij vaak shopt, maar je komt in een dag haast tijd tekort. Wat meer speciaalzaken kan natuurlijk altijd, daar is IN het gebied (dus zonder feitelijke uitbreiding) nog plek zat voor.
www.Rotterdam.nl September 30th, 2007, 05:59 PM Ik winkel niet veel in Rotterdam. maar het Centrum van Amsterdam lijkt me veel groter qua winkels enzo. Ik weet niet waarom maar zo komt het op mij over. Maar zoals boven beschreven (nu ook met plattegrond), zo iets in de toekomst?
Mijn voorkeur heeft eerst een mooie winkelstraat tot aan de Erasmusbrug overigens, dus als er niet genoeg vraag is naar winkels zou ik dat eerst doen. Als toerist vond ik het stukje lopen van Erasmusbrug tot aan Beurs niet echt mooi. Er leek weinig te beleven in dat stukje. Wel indrukwekkend zijn natuurlijk de torens in de omgeving.
SkyBridge September 30th, 2007, 06:10 PM Dat is inderdaad een mooie plek voor 'uitzaaiing' van de Witte de With én de Lijnbaan. Dan trek je mensen ook naar de rivier toe.
ZeTaCy September 30th, 2007, 06:39 PM ^^
Dat samen met een verbetering/renovatie van het lijnbaantracé zou echt een grote boost geven aan het centrum!
xlchris September 30th, 2007, 07:13 PM Ik geef toe dat de Coolsingel erg druk is! Ik was er vanmiddag en het is gewoon te druk! Zelfs op zondag! Volgens mij komt het door het aantal zebrapaden. Om de zoveel meter is er een zebrapad en mensen zijn zo 'grof' om gewoon door te lopen waardoor het verkeer opstrookt!
Nexxd September 30th, 2007, 07:34 PM ^uhh... bij een zebrapad heb je als voetganger JUIST voorrang (tenzij die met verkeerslichten is geregeld, maar veel zebrapaden op de Coolsingel zijn dat niet).
En die Coolsingel is niet te druk, zelfs de O'Connell Street in Dublin is drukker; overigens ook stukken beter ingericht dan de Coolsingel.
xlchris September 30th, 2007, 07:37 PM Ik weet dat je bij een zebrapad voorrang hebt, maar de arrogantie van mensen die gewoon door blijven lopen! Ik bedoel, als het nou eens allemaal met stoplichten geregeld zou worden, alleen voor de voetgangers, dan zou het een stuk beter zijn!
refluS September 30th, 2007, 07:53 PM hoezo arrogant zebrapad is zebrapad, als iemand daar over wil steken mag ie gewoon doorlopen.
je zegt toch ook niet dat het arrogant is als autos doorrijden als het groen licht is?
-----------------------------------------------------
check Rotterdam binnenstad: verbonden stad
dis dus de nieuwe visie van de gemeente....
http://www.rotterdam.nl/smartsite2167857.dws
wat duidelijker
http://i21.photobucket.com/albums/b280/Chum1980/centrum.jpg
xlchris September 30th, 2007, 08:09 PM Het enige wat ik bedoel is dat Rotterdam erover zou moeten nadenken om wat minder zebrapaden te nemen of gewoon stoplichten te plaatsen, want zo'n drukte op zelfs zondag is echt niet normaal! (Betekend natuurlijk wel weer dat het een goed bezochte stad is!:banana: )
Richard_ September 30th, 2007, 08:10 PM Ik zie wel wat in dit:
http://img223.imageshack.us/img223/4337/centrumrdamrn9.gif
Een groot stadhuisplein, een singel op de Coolsingel en winkelstraten van het Weena tot de Westblaak en van het Oostplein tot het Eendrachtsplein. Als je dit een beetje goed indeelt, kom je denk ik heel ver. De wibra's en zeemans aan de rand van het centrum en naarmate je de Lijnbaan nadert duurdere winkels.
Het verkeer is een tweede. Toch zijn er genoeg B-routes door het centrum heen en kan je altijd om het centrum rijden. En natuurlijk zijn er ook nog wegen die het hele centrum niet doorkruisen. Wel denk ik dat als dit uitgevoerd zou worden, een stadsbrug tussen Zuid en Kralingen noodzakelijk is.
www.Rotterdam.nl September 30th, 2007, 08:21 PM Ik zie wel wat in dit:
http://img223.imageshack.us/img223/4337/centrumrdamrn9.gif
Heb je een legenda?
Plan klinkt goed. Maar dus ook winkels naar de Erasmusbrug of dat niet? Dat zou ik namelijk graag zien. En inderdaad een betere link met Weena en Centraal Station. Zowiezo moet die route van CS tot aan het centrum één en al aantrekkelijk zijn. Zoiets als je ook in A'dam hebt bij de Damrak. Niet in dezelfde vorm, maar om aan te geven dat iets dergelijks de stad aantrekkelijker maakt als er meteen iets te beleven valt wanneer je de trein uit stapt.
refluS September 30th, 2007, 08:22 PM hier kunnen we verder ingaan op de Rotterdamse buitenruimte:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=382776&page=8
www.Rotterdam.nl September 30th, 2007, 08:26 PM hier kunnen we verder ingaan op de Rotterdamse buitenruimte:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=382776&page=8
Of hier? http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=965 .
(de eerste is beter, maar er lopen veel draadjes inderdaad die elkaar deels overlappen).
refluS September 30th, 2007, 08:29 PM ja misschien dat er een nieuwe topic moet worden gemaakt omtrent de nieuwe visie van de gemeente..
het gaat niet alleen meer om buitenruimte maar ook over gebieden in de stad
Kees October 17th, 2007, 10:22 PM bron: ChristenUnie-SGP Rotterdam (http://rotterdam.christenunie.nl/k/6140/news/view/180145/70093/Maak-stadsplein-van-Coolsingel.html)
Maak stadsplein van Coolsingel
woensdag 17 oktober 2007 16:07 ROTTERDAM- Een deel van de Coolsingel moet worden afgesloten en verbouwd tot plein. Tezamen met het Stadhuisplein kan er dan een mooi plein ontstaan in het stadshart. Dit plan opperde W. de Bel (ChristenUnie-SGP) vandaag in de raadscommissie bouwen en wonen.
Om de aanleg van het plein mogelijk te maken moet het gedeelte van de Coolsingel tussen Meent en Doelwater en Kruiskade en Aert van Nessstraat op slot voor de auto. ,Alleen tram, fietsers en voetgangers kunnen nog over het Coolsingelplein,’’ aldus De Bel. Het (burger)raadslid zal zijn plan binnenkort in een motie verpakken en voorleggen aan de gemeenteraad.
refluS October 17th, 2007, 11:11 PM hm ik wil het wel es zien in een schets
TC03 October 17th, 2007, 11:32 PM bron: ChristenUnie-SGP Rotterdam (http://rotterdam.christenunie.nl/k/6140/news/view/180145/70093/Maak-stadsplein-van-Coolsingel.html)
Maak stadsplein van Coolsingel
woensdag 17 oktober 2007 16:07 ROTTERDAM- Een deel van de Coolsingel moet worden afgesloten en verbouwd tot plein. Tezamen met het Stadhuisplein kan er dan een mooi plein ontstaan in het stadshart. Dit plan opperde W. de Bel (ChristenUnie-SGP) vandaag in de raadscommissie bouwen en wonen.
Om de aanleg van het plein mogelijk te maken moet het gedeelte van de Coolsingel tussen Meent en Doelwater en Kruiskade en Aert van Nessstraat op slot voor de auto. ,Alleen tram, fietsers en voetgangers kunnen nog over het Coolsingelplein,’’ aldus De Bel. Het (burger)raadslid zal zijn plan binnenkort in een motie verpakken en voorleggen aan de gemeenteraad.Ik snap niet hoe iemand één van de belangrijkste verkeersaders kan willen afsluiten, als je ziet hoe druk het nu is qua autoverkeer... Beter zou het dan zijn om de Coolsingel te ondertunnelen.
SkyBridge October 17th, 2007, 11:38 PM Of er gewoon een boulevard van grote kwaliteit van te maken. Oversteken kan redelijk probleemloos, het echte probleem is gewoon de saaie invulling van de plinten en het straatmeubilair. Wat moet een stad in godsnaam met zo'n enorme vlakte aan open ruimte? Leuk voor demonstraties, maar 99% van de tijd zal de Coolsingel leeg zijn zonder auto's. Zelfs de stoepen zijn al vrij breed.
refluS October 17th, 2007, 11:53 PM dat lijkt me idd ook niet nodig.
dan wordt het echt een winkelcentrumstraat zonder levendigheid buiten de winkeltijden.
een boulevard moet voor mij stedelijkheid uitstralen dus ook met auto's etc.
of je moet het stukje voor stadhuis en postkantoor willen ondertunnelen?
Illegal_Alien October 18th, 2007, 12:05 AM ^^ Ondertunneling zou mogelijk kunnen zijn zelfs MET de metrotuunel die er nu ligt, probleem is alleen natuurlijk Dat de metro redelijk snel al het Hofplein kruist.Waardoor de tunnel ingangen vrij snel moeten beginnen. Lijkt mij persoonlijk amper haalbaar.
Danny October 18th, 2007, 12:27 PM Dat mensen betaald worden om met zulke ideeën te komen. 500 meter verderop ligt al een enorm plein, maak daar nou eerst eens een plein van wat het bezoeken waard is.
www.Rotterdam.nl October 18th, 2007, 05:18 PM Een tunneltje voor auto's bij het stadhuis zou wat mij betreft geen kwaat kunnen. Maakt het stadhuis wel iets toegankelijker met als voordeel dat de coolsingel haar grootsteedse uitstraling behoud. Dat er iets met het huidige stadhuisplein moet gebeuren staat vast.
Boven Alles October 18th, 2007, 05:52 PM ^^
Ja feest! 4 keer een tunnelbak/mond in je profiel, dat gaat een vrolijke boel worden op de Coolsingel!
Gewoon lekker 2 keer 2 baans houden en meer oversteken maken zodat het lekker stroperig wordt. Verkeer dat door wil rijden neemt dan vanzelf een andere route, en de Coolsingel krijgt een fijne stedelijkheid met het enorme nieuwe programma eromheen voor de komende jaren. En de voetganger moet veel meer ruimte krijgen ten koste van vervelende kiosken, verkeersborden en dergelijken.
Nexxd October 19th, 2007, 08:19 PM 2x 1 baan voor taxi's/bussen en 1 baan voor autoverkeer.
Ter hoogte van het Stadhuis de straat funderen zodat hier een natuurstenen bestrating aangelegd kan worden wat doorloopt tot óp het Stadhuisplein. De paviljoens tegenover het Stadhuis uiteraard slopen en vervangen door een waterpartij in het midden.
Blijdorp October 19th, 2007, 10:00 PM Wat mij een grote verbetering lijkt is om weer gras te leggen tussen de tramrails op de coolsingel het ziet er zo niet uit met al die gewone straatstenen ertussen. Ik snap toch al niet waarom ze dat hebben weggehaalt.
SkyBridge October 24th, 2007, 12:11 PM Vandaag een artikel in de Telegraaf waaruit blijkt dat de kiosken niet willen meewerken en het plan dus op losse schroeven staat.
Liberty City October 24th, 2007, 12:40 PM Wat mij een grote verbetering lijkt is om weer gras te leggen tussen de tramrails op de coolsingel het ziet er zo niet uit met al die gewone straatstenen ertussen. Ik snap toch al niet waarom ze dat hebben weggehaalt.
Dat zal wel met onderhoud te maken hebben lijkt mij.
Richard_ October 24th, 2007, 01:45 PM Bij een tunnel zou ik er voor kiezen om onder het Hofplein door te gaan. Vanaf de Coolsingel kan je dan niet meer het Weena of de Pompenburg op, alleen nog maar naar de Schiekade. Vanaf de Schiekade moet het Hofplein wel weer bereikbaar zijn, natuurlijk
Waarom onder het Hofplein door? Omdat dat mooier is. Als je twee tunnelbakken te voorschijn ziet komen vóór het Hofplein, is dat denk ik nogal een lelijk gezicht. Wel moet je dan onder de metro door, maar ik denk dat dat nog wel te doen valt.
Ik zou trouwens ook voor een lage tunnel kiezen. Scheelt en kosten en houdt vrachtvervoer van de Coolsingel af. Maar ja, een tunnel is geen Champs-Elysée...
Skyscrapercitizen October 24th, 2007, 08:24 PM Vandaag een artikel in de Telegraaf waaruit blijkt dat de kiosken niet willen meewerken en het plan dus op losse schroeven staat.
Hopen dat gemeente echt visie toont. Als ze niet willen meewerken moeten ze dat vooral niet doen, dan zijn er altijd nog andere mogelijkheden om ze weg te krijgen.
SkyBridge October 24th, 2007, 08:26 PM ^ Blijkbaar dus vrij weinig.
Schandalig dat zulke op geld beluste ondernemingen de ontwikkelingen van een stad dwarsbomen. Samenwerken kan óók.
Nexxd October 24th, 2007, 09:00 PM ^waarom kan de gemeente wel huisjesmelkers (http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws.asp?Context=N%7C1&DocumentId=39746) uitkopen, maar niet een paar kioskjes?
Skyscrapercitizen October 24th, 2007, 09:03 PM @ Skybridge
Ik heb het artikel niet gelezen. Maar in het algemeen belang kun je altijd mensen uitkopen. Kan alleen wel flink wat gaan kosten maar dat moet dan maar vind ik.
refluS October 25th, 2007, 08:24 PM hm wat zuur... ze willen gewoon geld zien.
Ace October 25th, 2007, 09:04 PM Ik heb het artikel net gelezen en het gaat er allemaal om dat Satéhouse en die tent ernaast en die 'toevallig' net een grote verbouwing achter de rug hebben en McDonalds a/d overkant staat 'toevallig' op het punt om een grote verbouwing in te zetten.
Als uitbater zou ik dan ook extra geld willen zien, om alsnog te verhuizen, maar wiebennik?!? En eigenlijk interesseert het me ook geen drol. Als ze het uitgeven aan blunderputten, dan mogen ze van mij best wat extra uitgeven om die knakkers uit te kopen. M'n belastinggeld is toch al naar de klotuh.
refluS October 27th, 2007, 06:47 PM haha idd...
Quintana October 27th, 2007, 08:09 PM Die kiosken zijn Rotterdams cultuurgoed. Ze verdienen een monumentale status.
MartijnA'dam October 28th, 2007, 12:06 PM ^^ met een zilvernaam plaatje naast de deur zeker??
Weghalen is lullig maar maakt de coolsingel wel opener en vrijer.
Richard_ October 28th, 2007, 12:10 PM Kunnen we die kiosken niet allemaal verplaatsen naar De Binnenrotte? Ze kunnen tegenwoordig ook stations verplaatsen, dus een kiosk moet ook te doen zijn. Bovendien is er ruimte zat daar.
ZeTaCy October 28th, 2007, 01:02 PM Kunnen we die kiosken niet allemaal verplaatsen naar De Binnenrotte? Ze kunnen tegenwoordig ook stations verplaatsen, dus een kiosk moet ook te doen zijn. Bovendien is er ruimte zat daar.
Zat ik zelf eigenlijk ook aan te denken. Is ook veel logischer gezien het flink verdicht wordt in de toekomst en er veel woningen uit de grond worden gestampt.
refluS October 28th, 2007, 02:31 PM een Boulevard hoort lege brede wandelstoepen te hebben...
kijk een leuk klein kioskje waar je een krantje en koffie kan krijgen moet kunnen, hebben ze ook in Parijs..
Skyscrapercitizen October 28th, 2007, 05:20 PM Vandaag weer van huis af naar laurenskwartier gelopen. Dan passeer je eerst heemraadsingel, vervolgens klaas de vrieselaan, sgravendijkwal, westersingel allemaal mooie straten/stedelijke ruimtes. En dan kom je bij de Coolsingel en dat ziet er niet uit. Het profiel is gewoon lelijk, de grote bomen zit een te groot gat tussen waardoor de kale middenberm nog kaler wordt. Maar we roepen het al jaren en de gemeente ook, maar er gebeurd nog niks, het lijkt alsof er nog geen één streep op papier staat en er alleen discussie is over die kiosken. Zonder goed integraal plan ( met daarbij mooie renderings) krijg je die kiosken zeker niet weg. Je moet laten zien wat de stad er voor terug krijgt als ze verdwijnen, en je moet zorgen dat de ondernemers die in die kiosken zitten iets een locatie krijgen die minstens net zo goed is als de huidige. Het lijkt nu wel alsof men de botsing opzoekt en er geen slimme strategie is, maar dat is natuurlijk moeilijk inschatten van buitenaf.
Chaos November 2nd, 2007, 10:52 AM men is eindelijk begonnen om het stuk je van daka sport tot prenatal aan te pakken, dat lag er werkelijk al jaren schots en scheef bij.
|
|