View Full Version : Coolsingel wordt Champs-Elisées
g fonk~ June 28th, 2004, 03:40 AM Het is al een paar daagjes oud dit bericht, maar ik heb niemand er nog over gehoord dus bij deze alsnog:
"De gemeente Rotterdam wil een beter lichtplan voor de Coolsingel gaan ontwikkelen. De verkeersader heeft te weinig uitsraling, is slecht verlicht en mensen voelen zich er onveilig.
De Coolsingel moet een beetje op de Champs-Elysées in Parijs gaan lijken.
Er komt betere straatverlichting en een aantal karakteristieke gebouwen zoals het postkantoor en het Maritiem Museum wordt beter uitgelicht.
Het is nog onduidelijk hoeveel het plan gaat kosten maar er wordt wel verwacht dat aannemers er ook geld in gaan steken."
Bass June 28th, 2004, 11:38 AM Leuk, die ambities. Of het ooit echt op de Champs-Elysées gaat lijken, ik denk het niet. Dat soort dingen kun je niet 1-2-3 besluiten, dat moet groeien. Mensen moeten ook de feel van een avenue hebben.
In Maastricht is ook zo'n avenue-promenade gepland (Avenue Ceramique), maar de ruimtes die de projectontwikkelaar in gedachte had voor grand-café's, eettentjes etc, zijn allemaal opgekocht door gretige Bang & Olufsen, Paradigit en Hästens...
Je kunt zoiets dus niet echt plannen ben ik bang. Maar het wordt er ongetwijfeld beter van.
In ieder geval leuk dat Rotterdam probeert een coole stad te worden.
supercees June 28th, 2004, 12:19 PM De Wibautstraat in Amsterdam moest destijds ook een soort Champs Elysees worden... en we kennen allemaal het "prachtige" resultaat... maar goed... er is in ieder geval hoop!
Stratosphere 2020 June 28th, 2004, 12:40 PM Door simpel verlichting gaat het daar niet leven of krijg het niet de allure.
Dan moeten ze een hun hoop veranderen. Mooiere bestrating, meer groen, tientallen nieuwe cafe's en restaurants die de winkels en kantoor ruimtes op de begane grond moeten verplaatsen. Het moet daar ook gewoon tot laat in de avond leven, 7 dagen in de week.
bobdebouwer June 28th, 2004, 12:42 PM Precies wat stratosphere zegt, er zal heel wat meer voor nodig zijn om de Coolsingel om te bouwen tot een soort Champs!
Ace June 28th, 2004, 12:50 PM Absoluut. Al denk ik niet dat dat zo'n heel zware opgave zal zijn. Op dit moment heeft men de entrée van het WTC reeds verbouwd tot horecagelegenheid. Haal alle winkels die op dit moment in het WTC-blok zitten eruit en doe daar ook iets in die trant mee en je komt al een heel eind. Verruim de openingstijden voor de Paviljoens a/d Westzijde v.d. Coolsingel en het zal een stuk levendiger worden 'savonds. Ik denk dat, naarmate er meer mensen in de binnenstad gaan wonen, dat ook niet al te
lang meer zal gaan duren. Het oude Postkantoor ombouwen tot dépèndance van de Erasmus-Universiteit had ook c'ker bijgedragen aan de stedelijke beleving.
Dan nog op enkele strategische punten wat leuke verlichting plaatsen en volgens mij heb je dan al die stedelijkheid bereikt, die je voor ogen had.
Cymen June 28th, 2004, 01:52 PM De vraag is of mensen wel een Champs-Elisées willen? Netzo als Oxford street vind ik dit een snelweg met een hoop weg winkels. Geef mij maar een rustig wandel gebied. Dat wow effect dat je 30 seconden vast houd vind ik echt niet belangerijk.
Nexxd June 28th, 2004, 02:06 PM Het is al een paar daagjes oud dit bericht, maar ik heb niemand er nog over gehoord dus bij deze alsnog:
Deze thread bestond al in het Architectuur, stedenbouw en infrastructuur-gedeelte: http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=110488
g fonk~ June 28th, 2004, 09:43 PM sorry, overheen gekeken!
Nexxd June 28th, 2004, 10:02 PM sorry, overheen gekeken!
Kan gebeuren :)
EuroMaster July 1st, 2004, 04:29 PM niet doen , dat na-apen, zo fout. inspiratie opdoen, ok, maar een beetje andere steden nadoen.... :)
rdj July 1st, 2004, 06:47 PM De vraag is of mensen wel een Champs-Elisées willen? Netzo als Oxford street vind ik dit een snelweg met een hoop weg winkels. Geef mij maar een rustig wandel gebied. Dat wow effect dat je 30 seconden vast houd vind ik echt niet belangerijk.
Ik ben het 100% met je eens, het idee staat mij volledig niet aan. Ik vond Oxford Street dan ook een gedrocht, al dat verkeer door een drukke winkelstraat. Het idee winkelstraat en verkeersader mag om mij dan ook duidelijk gescheiden zijn. Als ik mag kiezen tussen een gezellig cafe aan een snelweg of eentje aan een gracht is de keuze voor mij eenvoudig.
Ace July 1st, 2004, 06:49 PM Qua Type-boulevards is alles al een keertje uitgevonden. Zo ook qua torenbouw. Dus is het heel lastig om inspiratie op te doen, zonder in naäpen te vervallen. Een combinatie 'van alles wat' spreekt dan natuurlijk voor zich.
Ik zou i.i.g. beginnen met dat lelijke kantoorpand, wat a/d westzijde van het WTC gekoppeld is te slopen, danwel van buiten te renoveren. Dit is echt het WTC onwaardig. Slopen lijkt mij nog de beste optie. Ik wil het effect wel eens zien om v.a. straatniveau pal tegen de plint van de oude Beurs aan te kijken. Wat er dan uiteindelijk in die plint moet gebeuren (horeca o.d.) is zorg voor later.
Skyscrapercitizen July 1st, 2004, 07:23 PM Het wordt natuurlijk geen na apen, het is gewoon het beestje een naam geven zodat mensen zich een beeld kunnen vormen. Zo wordt ook de Ramblas (Barca) er vaak bijgehaald bij sommige plannen.
Er staat de komende jaren trouwens veel te gebeuren bij de coolsingel, zoals de bouw van Coolsingeltoren met opwaardering stadhuisplein daarbij en de bouw van Pschorr.
Andere goede ingrepen zouden kunnen zijn een verbetering van het deel van WTC waar Ace op wijst, het ombouwen van het ABN-amro pand tot luxe warenhuis ala Harrods (London), de bouw van Jungerhans (kunnen dan mooi de kantoren van ABN amro in), en het huisvesten van een universiteit in het postkantoor.
Als je dat allemaal zou doen, dan heb je echt een wereldstedelijk stukje stad hoor met wat je nu al hebt!
Oh ja, en natuurlijk moet de mac voor het postkantoor plat.:cheers:
Fir July 1st, 2004, 08:31 PM Welk warenhuis wil je er dan hebben? Metz en CO? De enige die opereert in Nederland wat zou kunnen passen. De markt zal er niet voor zijn. Warenhuizen hebben het moeilijk genoeg, lees hele detailhandel. Een paar mooie panden met chique winkels kunnen al heel wat brengen, verschuif het chique gebeuren van rotterdam naar de coolsingel en verbeter de straatinrichting dan kom je al een heel eind.
Skyscrapercitizen July 1st, 2004, 09:36 PM Tsja, het is maar een droomwens, dat het lastig zal zijn een investeerder te vinden zie ik wel in.:) Maar als je het vaak roept misschien helpt het.:)
eusebius July 1st, 2004, 10:39 PM Rotterdam en 'chique' gaat niet samen. Aanvaard dat toch. Spaart heel wat frustratie.
Ace July 2nd, 2004, 03:26 AM Het probleem is dat mensen denken dat Rotterdam & Chique niet samen gaan. En, zoals Timson al zei, 'Als je dat maar vaak genoeg roept', gaat men daar vanzelf in geloven. Zo zien mensen in bijv. Nijmegen Rotterdam ook nog steeds als een grauw en grijs 'blok beton', waar geen F*CK te beleven valt. En ja, als ze dat maar vaak genoeg wordt ingeprent, ook door de media, zie ze dan maar 'ns van het tegendeel te overtuigen.
Toch heeft Rotterdam met wijken, als het Scheepvaartkwartier, Kralingen, en Hillegersberg 3 zeer chique wijken in huis. En de (toekomstige) torenbewoners, zijn ook niet de minst draagkrachtigen. Er is dus zeker een 'markt' voor een wat chiquere Coolsingel.
Stratosphere 2020 July 2nd, 2004, 04:46 AM Het probleem is dat mensen denken dat Rotterdam & Chique niet samen gaan. En, zoals Timson al zei, 'Als je dat maar vaak genoeg roept', gaat men daar vanzelf in geloven. Zo zien mensen in bijv. Nijmegen Rotterdam ook nog steeds als een grauw en grijs 'blok beton', waar geen F*CK te beleven valt. En ja, als ze dat maar vaak genoeg wordt ingeprent, ook door de media, zie ze dan maar 'ns van het tegendeel te overtuigen.
Toch heeft Rotterdam met wijken, als het Scheepvaartkwartier, Kralingen, en Hillegersberg 3 zeer chique wijken in huis. En de (toekomstige) torenbewoners, zijn ook niet de minst draagkrachtigen. Er is dus zeker een 'markt' voor een wat chiquere Coolsingel.
Bravo! helemaal mee eens.
Rotterdam A July 2nd, 2004, 01:50 PM Het probleem is dat mensen denken dat Rotterdam & Chique niet samen gaan. En, zoals Timson al zei, 'Als je dat maar vaak genoeg roept', gaat men daar vanzelf in geloven. Zo zien mensen in bijv. Nijmegen Rotterdam ook nog steeds als een grauw en grijs 'blok beton', waar geen F*CK te beleven valt. En ja, als ze dat maar vaak genoeg wordt ingeprent, ook door de media, zie ze dan maar 'ns van het tegendeel te overtuigen.
Mee eens. Dankzij die kut-anti-Rotterdam-media hadden we een slechte naam. Jon Dahl Tomasson dacht dat Rotterdam ook een grauwe stad was, maar toen hij er ging wonen was hij verbaasd hoe mooi de stad was. En zo is dat bij meer mensen. Maar dat is nu al redelijk veranderd.
eusebius July 2nd, 2004, 02:03 PM Dat komt door de allochtonen en de moskeën dat Rotterdam nu zo mooi is ;)
Sander Lugtenburg July 2nd, 2004, 02:39 PM **
eusebius July 2nd, 2004, 03:27 PM Ach gussie, gaan we Nijmegen bashen? Vergelijk eens historie en opleidingsniveau. Als er 1 grote stad wel de titel Boerengat verdient is het wel Rotterdam.
Sander Lugtenburg July 2nd, 2004, 03:47 PM **
Stratosphere 2020 July 2nd, 2004, 05:16 PM Mee eens. Dankzij die kut-anti-Rotterdam-media hadden we een slechte naam. Jon Dahl Tomasson dacht dat Rotterdam ook een grauwe stad was, maar toen hij er ging wonen was hij verbaasd hoe mooi de stad was. En zo is dat bij meer mensen. Maar dat is nu al redelijk veranderd.
Ook dankzij Rotterdammers zelf dat Rotterdam een slechte naam heeft!
eusebius July 2nd, 2004, 10:23 PM ja, sander, tuurlijk sander
in nijmegen woont niet 1 boer
je bent wel een kittig ding
eusebius July 2nd, 2004, 10:47 PM rotterdam:
boompjes / boerengat / koolsingel (zuurkool of boerenkool?)
nijmegen:
keizer trajanus / keizer karel / barbarossa en ga zo maar door
wie is er hier nu provinciaals, kaaskop? ;) ;) :) :bowtie:
[Kees] July 2nd, 2004, 10:56 PM :wtf: Rotterdam een Boerengat? Wist je dat er in Zeeland een plaatsje ligt wat Boerenhol heet?
eusebius July 2nd, 2004, 11:17 PM dat rotterdamse frusti-gezeik verziekt het hele land!! het ene moment klopt er niets van: het OV in rottergehucht; het hoogbouwbeleid; feyenexelsiortia dat de smurfkup wint; en al het andere en het volgende moment is rotterdam de grootste, beste en ga-zo-maar-doorste. Dat Rotterdam heel erg belangrijk is, weet heel de EU allang. Dat LPF gezeik is nu precies dat de rest van de EU kan missen als kiespijn. Op dit hoogbouwforum wordt hoogbouw bewonderd en welke partij was steeds de baas terwijl in Nederland eindelijk eens iets aan hoogbouw werd gedaan? Zo moeilijk is het toch niet om conclusies te trekken? Ik wil 'hullie' best helpen: LPF = volkomen ***
Julius Caesar July 2nd, 2004, 11:22 PM rotterdam:
nijmegen:
Zo zie je maar dat dingen kunnen veranderen in al die jaren. :)
eusebius July 2nd, 2004, 11:25 PM Julius, hoelang ben jij al niet dood?
Sint Clara July 2nd, 2004, 11:26 PM rotterdam:
nijmegen:
Rotterdam Zuid :
Van Hanegem / Cruijff / Kapitein Barbossa
Groetjes,
St. Clara
eusebius July 2nd, 2004, 11:30 PM willem is een zeeuw, suffie > Xerxes
Sint Clara July 2nd, 2004, 11:36 PM Nou?? Cruijff is wel een Rotterdammer! ;-)
Suffie?
Groetjes,
St. Clara
Julius Caesar July 2nd, 2004, 11:42 PM Julius, hoelang ben jij al niet dood?
2048 jaar lang ben ik al dood. 415 jaar eerder dan jij.
Sint Clara July 2nd, 2004, 11:44 PM Ben ik ook dood? Effe opzoeken!
Groetjes,
St. Clara
eusebius July 2nd, 2004, 11:44 PM ik ben 93m hoog en kijk nog steeds uit over een provincie met 2miljoen
en gij julius?
Sint Clara July 2nd, 2004, 11:54 PM ik ben 93m hoog en kijk nog steeds uit over een provincie met 2miljoen
en gij julius?
Delusions of Grandeur?
Groetjes,
St. Clara
Sint Clara July 2nd, 2004, 11:57 PM Nu effe serieus, waarom wordt alles hier in Nederland altijd vergeleken met andere steden / landen.
Zo hebben we ook de term Manhatten aan de Maas!! Wat een onzin, Rotterdam aan de Maas, of nog beter Rotterdam Zuid aan de Maas! Wie wilt er nou naar Noord kijken als je voorbij vaart?
Groetjes,
St. Clara
Julius Caesar July 3rd, 2004, 12:00 AM ik ben 93m hoog en kijk nog steeds uit over een provincie met 2miljoen
en gij julius?
Volgens sommige mensen ben ik Jezus, ik kijk dus over alles en iedereen uit.
Sint Clara July 3rd, 2004, 12:01 AM Volgens sommige mensen ben ik Jezus, ik kijk dus over alles en iedereen uit.
Dat is een leugen, ik heb het nooit doorverteld!
Groetjes,
St. Clara
Skyscrapercitizen July 3rd, 2004, 12:45 AM @ Eus
Ik weet niet hoor maar wat heeft LPF ermee te maken? Je bent erg goed in het verdraaien van de discussie naar jouw goeddunken. Houdoe en bedankt he!
[Kees] July 3rd, 2004, 01:30 AM godverju hebben we het nu over beroemde gasten uit de oudheid! :runaway:
Rabotnik July 3rd, 2004, 02:31 AM Ik wilde mijn nieuwste liefde vanavond nog wel enthiousast het Holland Hoogbouw Forum laten zien, kijk is lieverd dit is nu 1 van mijn interesses op het net!
Maar sommige topics w.o deze moet ze maar ff niet zien,ze zal denken wat een malloten zeg waar gaat dit over.................en doe jij daar nu aan mee?? :eek2:
eusebius July 3rd, 2004, 07:52 AM @Tim
LPF=Rotterdam vandaar. Ik vind de hoogbouw initiatieven prima maar voor het geval men de kleuren niet zo goed meer ziet: Rotterdam is wel degelijk grauw en grijs. Kijk de vele foto's hier er maar op na. Valt jou de dubbelzinnige houding niet op?
Skyscrapercitizen July 3rd, 2004, 01:13 PM @ Eus
1 LPF = niet Rotterdam (wat een onzin, dan is Groenlinks zeker Amsterdam :bash: )
2 Rotterdam = niet grauw en grijs, kijk de vele foto's hier er maar op na
3 Er valt mij geen dubbelzinnigge houding op. Natuurlijk zijn er over Rdam verschillende meningen, dat is zo over elke stad.
Sander Lugtenburg July 3rd, 2004, 03:43 PM **
[Kees] July 3rd, 2004, 05:22 PM @ eusebius
Ik denk dat je toch maar vaker naar Rotterdam moet of aandachtig naar de vele prachtige foto's kijken. Ik ga Rotterdam steeds mooier vinden!
Sint Clara July 4th, 2004, 12:09 AM @ eusebius
Ik denk dat je toch maar vaker naar Rotterdam moet of aandachtig naar de vele prachtige foto's kijken. Ik ga Rotterdam steeds mooier vinden!
Ik ook, mijn erectie wordt per dag groter als ik in de stad loop... Er lopen veel mooie 'Chiquita Bananas' in onze stad!
Groetjes,
St. Clara
Jan July 4th, 2004, 02:02 PM Coolsingel:
* rare belastingdienst op de kop eruit gooien zodat die zwarte blindering aan de Coolsingelzijde er eindelijk afgetrokken kan worden
* die rare paviljoens die met hun rug naar de Coolsingel toe staan eruit
* McDonalds voor het Postkantoor weg
* Postkantoor verbouwen tot luxe winkelcentrum
* ABN Amro begane grond: idem dito: kantoorlullo's eruit, winkels en horeca erin
* Coolsingel 2 x 1 baans maken, trams mogen van mij weg, nemen veel te veel ruimte in beslag, ook met de bedrading
* heel Rotterdam verplichten minimaal 1 x per week ergens aan de Coolsingel te gaan eten/drinken
Q. July 4th, 2004, 02:20 PM De trams mogen van mij blijven, die geven de Coolsingel net dat beetje extra stedelijkheid. :)
Dennis July 4th, 2004, 02:38 PM allemaal leuk en aardig maar zonder de coolsingeltoren en jungerhans wordt t natuurlijk niets :)
[Kees] July 4th, 2004, 02:40 PM en de Jungerhans gaat niet meer door in zijn huidige vorm. :cry:
Sint Clara July 5th, 2004, 05:34 PM Coolsingel:
* rare belastingdienst op de kop eruit gooien zodat die zwarte blindering aan de Coolsingelzijde er eindelijk afgetrokken kan worden
* die rare paviljoens die met hun rug naar de Coolsingel toe staan eruit
* McDonalds voor het Postkantoor weg
* Postkantoor verbouwen tot luxe winkelcentrum
* ABN Amro begane grond: idem dito: kantoorlullo's eruit, winkels en horeca erin
* Coolsingel 2 x 1 baans maken, trams mogen van mij weg, nemen veel te veel ruimte in beslag, ook met de bedrading
* heel Rotterdam verplichten minimaal 1 x per week ergens aan de Coolsingel te gaan eten/drinken
Ik eet normaal in de Mac op de coolsingel! Waar moet ik dan gaan eten? ;-) Ik vind dat die nieuwe Mac voor het ABN kantoor dan ook weg mag, lelijk ding! Wel handig, maar oerlelijk!
Het postkantoor heeft een erg mooi plafond, ik zal binnenkort foto's ervan plaatsen. Dus een winkelcentruum vind ik wel een goed idee, er moet meer mee gedaan worden.
Groetjes,
St. Clara
Rotterdam A July 6th, 2004, 01:50 AM dat rotterdamse frusti-gezeik verziekt het hele land!! het ene moment klopt er niets van: het OV in rottergehucht; het hoogbouwbeleid; feyenexelsiortia dat de smurfkup wint; en al het andere en het volgende moment is rotterdam de grootste, beste en ga-zo-maar-doorste. Dat Rotterdam heel erg belangrijk is, weet heel de EU allang. Dat LPF gezeik is nu precies dat de rest van de EU kan missen als kiespijn. Op dit hoogbouwforum wordt hoogbouw bewonderd en welke partij was steeds de baas terwijl in Nederland eindelijk eens iets aan hoogbouw werd gedaan? Zo moeilijk is het toch niet om conclusies te trekken? Ik wil 'hullie' best helpen: LPF = volkomen ***
U bent net iets te gefrusteerd meneer. Haal rustig adem.
Jan August 27th, 2004, 08:39 PM Een aantal afbeeldingen die zijn gemaakt door Iris Dijkstra van Atelier LEK (Licht en Kunst) naar aanleiding van een studie om de Coolsingel en haar elementen beter in het licht te zetten. Met name de routing van de Coolsingel en de detaillering van de gebouwen zou veel beter tot haar recht kunnen komen met de juiste lampjes erop.
1.
http://www.hoogbouw.nl/pix/lek01.jpg
2.
http://www.hoogbouw.nl/pix/lek02.jpg
3.
http://www.hoogbouw.nl/pix/lek03.jpg
4.
http://www.hoogbouw.nl/pix/lek04.jpg
5.
http://www.hoogbouw.nl/pix/lek05.jpg
6.
http://www.hoogbouw.nl/pix/lek06.jpg
Skyscrapercitizen August 27th, 2004, 08:42 PM Grappig, maar van plaatje 2 raak ik nou niet echt onder de indruk...
Nexxd August 27th, 2004, 08:51 PM Plaatje 2 doet idd niet bijzonder aan (eerder kitscherig), maar 1 4 5 en 6 zien er wel gaaf uit, vooral het Stadhuis.
Adderbak August 27th, 2004, 09:00 PM Plaatje met WTC ziet er wel gaaf uit zeg!!
alleen dat gebouw linksvoor... oeioeioei
birg August 28th, 2004, 11:40 AM Het uitlichten van gebouwen ben ik sowiezo wel voorstander van dus dat ziet er wel mooi uit. Alleen om zoals in plaatje 2 de Coolsingel meer cachet proberen te geven dmv een stel TL bakken op te hangen vind ik idd geen goed plan.
Ace August 28th, 2004, 01:08 PM Afgezien van 2 hebben ze allemaal mijn voorkeur. We kunnen dan ook niet wachten tot dit daadwerkelijk gerealiseerd is. Alleen die rooie streep op plaatje 3 kan ook nog weggelaten worden.
Kees October 21st, 2004, 11:22 AM LICHT OP DE COOLSINGEL
In de afgelopen honderd jaar hebben verschillende visies op de Coolsingel elkaar opgevolgd. Door de demping van de Coolvest werd een begin gemaakt met de ontwikkeling van singelgracht tot stadsboulevard. De bouw van grote publieke gebouwen als het stadhuis, het postkantoor en de Beurs versterkten dit streven. In de wederopbouwperiode werden de vooroorlogse gebouwen die het bombardement overleeft hadden, gecombineerd met moderne inzichten over stedenbouw en architectuur. De kleine paviljoens op de trottors zijn het resultaat van het gezelligheidsdenken van de jaren zeventig waarin de Coolsingel breed en ongezellig werd gevonden. Door de bouw van de Erasmusbrug werd de Coolsingel onderdeel van een doorlopoende as van noord naar zuid. Tegelijkertijd is de Coolsingel ook een evenemententerrein voor de marathon en het zomercarnaval.
Al deze verschillende functies en gebruikers stellen andere eisen aan de inrichting. De Coolsingel is uitgegroeid tot een straat die van alles iets wil zijn, maar een duidelijke visie lijkt te ontbreken. Is het een plein, een winkelstraat of een verkeersboulevard? Hoog tijd om over de toekomst van de Coolsingel na te denken. Wat vindt de Rotterdammer ervan? Wat voor soort straat willen we dat de Coolsingel is en welke inrichting hoort daarbij? Deze en andere vragen komen aan de orde tijdens deze ArchitectuurCases waarop verschillende sprekers, panelleden en het publiek met elkaar in discussie gaan. De aftrap wordt in elk geval gegeven door Han Meijer, hoogleraar stedenbouw aan de TU-Delft.
Sprekers:
Han Meijer, hoogleraar stedenbouw aan de TU-Delft
Atelier LEK, de ontwerpers van het lichtplan Coolsingel
datum : woensdag 3 november 2004
plaats : Zaal De Unie, Rotterdam
aanvang : 20.00 uur
toegang : gratis
reserveren : aanbevolen, via telefoonnummer 433 3534
bron: AIR Foundation (http://www.airfoundation.nl/nl/?nodeID=112)
(PDF) artikel met plaatjes: Stichting City Rotterdam (http://www.cityrotterdam.nl/onderwerpen/nieuwsbrief/nieuwsbrief_04_4_aug_sept.pdf)
EuroMaster October 21st, 2004, 06:18 PM http://www.hoogbouw.nl/pix/lek02.jpg
ha, jek! die grijze tl-lampen heb ik hier op zolder ook, en op school....
zucht., hopen dat deze vismarkt niet doorgaat. maar het idee van het uitlichten is uitstekend. van de andere plaatjes ben ik echt onder de indruk. meteen aanlichten die hap. ook nog wat meer mooie platanen en mooie bestrating en het ziet er geweldig uit!
die verlichting langs die tramrails is wel vet! die lampen erboven zouden ze sowieso een andere kleur moeten geven wil dit plan doorgaan, grijs oogt echt TE goedkoop.
ik hoop dat eindhoven als lichtstad niet te erg achter gaat lopen waardoor de naam helemaal belachelijk uitkomt. gelukkig komt op de hoogbouw van strijp ook dikke verlichting, dus misschien komt het goed.
botje October 21st, 2004, 06:48 PM Ik zie die grijze lampen meer als een extention van de erasmusbrug.
Skyscrapercitizen October 22nd, 2004, 01:32 PM De verlichting in het midden van de West-kruiskade is echt vet. :eek: Laat ze zoiets ook maar op de Coolsingel doen.
sdamma October 22nd, 2004, 02:46 PM Ik vind er wel mooie ideeen tussen zitten. Zoals WTC verlichten, stadhuis mooi uitlichten. Voegt denk ik wel wat toe. Ik ben benieuwd.
Stratosphere 2020 October 22nd, 2004, 03:06 PM Alleen met lichten breng je niet veel allure voor coolsingel.
1. zet ook luxe tegels.
2. dure bomen in een goed plantenbak.
3. meer banken.
4. die trambaan moet wat groener.
5. eis dat begane grond ruimtes bij de coolsingel voor horeca bestemd wordt
6. Zet ook mooie hekken zodat voetgangers niet overal op de coolsingel kunnen oversteken,het belemmert het fiets en rij verkeer en is een grote ergenis
7. eis dat winkels en horeca op de beganegrond een minimum niveau van allure moeten uitstralen.
botje October 22nd, 2004, 04:15 PM Dat eerste puntje over die tegels vind ik interessant. De tegels die je in Amsterdam in het centrum aantreft, tref je ook aan in Londen en Parijs en misschien wel meer grote steden in de wereld. Deze tegels zijn geen 30x 30 tegels maar een stuk groter. De soort tegels geven ook gelijk een andere soort idee bij een stad.
Skyscrapercitizen October 22nd, 2004, 06:54 PM Andere bestrating ben ik het mee eens. Het overal kunnen oversteken moet echter zo blijven! Zo niet dan moeten er op meer plaatsen zebrapaden komen.
Die eisen voor de BG is natuurlijk onzin. Ten eerste kun je nooit genoeg horecauitbaters vinden voor zoveel ruimte (leuk die leegstand), en daarna begin je ineens wel weer over winkels. En die moeten dan allure hebben, waar wil je die vandaan halen? Waarom zou je als winkel met allure op de coolsingel gaan zitten als daar van oudsher die winkels niet zitten? Die zitten op de Kruiskade.
Trambaan moet niet groener, we zitten in het midden van de stad niet in een buitenwijk.
Veel belangrijker is natuurlijk het verdwijnen van de zichtbelemmerende paviljoens, vooral die bij stadhuisplein.
Stratosphere 2020 October 22nd, 2004, 09:23 PM Blaak zit ook dicht bij het centrum en de trambaan is aardig groen en een stuk aantrekkelijk. Dat hebben zij ook gedaan met de trambaan vanaf de hofplein richting Rotterdam Noord, het is een stuk aantrekkelijk geworden inplaats van die rot beton. Zelfs de Weena is qua infrastructuur en groen mooier dan de Coolsingel. Hier kan Rotterdam leren van Singapore waar ze veel doen met groen bij infrastructuur en dat maakt een stad in zijn geheel een stuk aantrekkelijk.
Er zal geen leegstand ontstaan als de Coolsingel van een allure geniet wat juist de aantrekkingskracht en de vraag doet toenemen voor het vestigen van horeca. Hoe wil je de coolsingel allure geven met bestaande winkels die net zo goed op de Lijnbaan kunnen?
Die Paviljoens hebben juist iets stedelijks, vooral die nieuwe paviljoens bij de ABN AMRO pand hebben ertoe geleidt dat de Coolsingel ietjes leeft s'avonds. Horeca bevorderd levendigheid. Die Mc Donalds paviljoen bij de postkantoor kan weg.
Skyscrapercitizen October 22nd, 2004, 10:13 PM Ik had het ook over de paviljoens bij stadhuisplein niet bij abn-amro.
"Er zal geen leegstand ontstaan als de Coolsingel van een allure geniet"
Maar die allure is er niet, dus waarom wil je dan eisen gaan stellen? Met eisen stellen bereik je die allure niet denk ik. En als die allure er wel komt dan komen die winkels en horeca vanzelf wel.
Ik vind trambanen in het groen totaal onstedelijk en dus niet wenselijk op de Coolsingel. Bomen ok, maar geen gras graag, daar blijft alleen maar rotzooi inliggen en het ziet er na een paar jaar niet meer uit! Bovendien krijg je er vieze voeten zijn.
g fonk~ October 22nd, 2004, 10:52 PM Alleen met lichten breng je niet veel allure voor coolsingel.
1. zet ook luxe tegels. (...)
Hoe waar is dat!
Ik vind het hoognodig tijd dat het oeroude knueterige Hollandse stoeptegeltje eens gaat verdwijnen. Volgens mij stammen die goedkope vierkante klinkertjes al uit de jaren 30. (Ook in Suriname en Ndl. Antillen zijn ze destijds op grote schaal gelegd).
Het lijkt wel of veel gemeenten het effect van duurdere (marmeren, grote luxe tegels niet inzien. Dergelijke bestrating heeft gelijk een stuk meer allure. (en dan krijg je al veel meer een pleingevoel, denk aan londen/parijs... waarom kan dat hier nou niet ?!)
Maar helaas wordt er nog op grote schaal bijgelegd en vervangen. Actiegroep beginnen?, zoiets als 'tieft op met de tegel!'? ;)
Nexxd October 24th, 2004, 05:57 PM Ik dacht dat ik de enige was die de kneuterige 30x30 stoeptegel niet vond passen bij grote pleinen en belangrijke straten!
De paviljoens voor het stadhuis moeten echt weg, dan kan je van het Stadhuisplein een veel toegankelijker en grootser plein maken, zet er nog een fontein bij en vanaf de Lijnbaan gezien ziet het Stadhuis er nog mooier uit!
De nieuwe paviljoens bij de ABN mogen van mij wel blijven, de McDonald's bij t Postkantoor natuurlijk niet!
g fonk~ November 14th, 2004, 03:06 AM Ik weet niet of het mensen al is opgevallen, maar sinds een week of 2 is het HBU-gebouw aan de Churchillpleinkant van de Collsingel 's avonds en 's nachts geheel verlicht in fel blauw (of paars? - sorry ik ben klaurenblind...).
Het valt hierdoor i.i.g. wel een stuk meer op. Zouden ze vaker moet doen.
Awais November 14th, 2004, 12:35 PM Paars is het.
Ik vind wel dat in het donker ook nu al best wat spotjes op de abn amro en de postbank gezet kunnen worden. 's avonds is het zo eng dood donker.
Nexxd November 14th, 2004, 12:43 PM Ik vind 't meer blauw dan paars, maar mooi is het zeker. Ik wist alleen niet dat het nog maar zo kort wordt verlicht. Nu de rest van de Coolsingel nog!
rotterdammer November 14th, 2004, 01:43 PM Het viel me van de week ook op. Mooi en fel verlicht. Het is gewoon blauw trouwens!
flap November 14th, 2004, 05:20 PM Die verlichting langs die rails vind ik echt kikkuh!!!! Maar vinden de beleidsbepalers het wel relevant om deze aan te brengen , ik hoop van wel , maar denk van niet , ik heb wel eens meer dit soort plannen geopperd, maar dan voor Den Haag , om langs het schenkviaduct , het bernhard viaduct en het hubertusviaduct overigens ook het hele prins claus plein , blauwe neonverlichting aan te brengen , ik wordt er echt helemaal geil van als ze dit nu eens zouden doen .
EuroMaster November 14th, 2004, 08:25 PM ja die hbu-toren is violet uitgelicht en heeft van die rode hoektoplichtjes gekregen. grappig, want bij de rabobank, naast fortis/blaak zijn net een tijdje uit. hup stekker er weer in. de erasmusbrug was voor een bepaalde gelegenheid ook violet uitgelicht; dat was echt prachtig, van mij mogen ze het standaard doen.
over die tegels; gelukkig dat jullie dat ook zien. niet alleen hoge gebouwen en plintopvulling zorgen voor de stedelijke sfeer, maar tegels kunnen het straatbeel sterk veranderen. aan het rijtje van stratosphere mag je van mij ook nog 'mooie lantarenpalen' erbij voegen. rotterdam is een toffe stad, maar de uitstraling van de straten is zwaar ondermaats. als men daar ook wat aan doet, beginnende met de coolsingel, zou men een een goede stap zetten!
Skyscrapercitizen November 14th, 2004, 09:17 PM Goed nieuws, ik zal binnenkort eens kijken op zo'n heerlijke levendige sinterklaas-/kerst koopavond in Rotterdam. ;)
JB-mobile November 14th, 2004, 10:52 PM rotterdam is een toffe stad, maar de uitstraling van de straten is zwaar ondermaats. als men daar ook wat aan doet, beginnende met de coolsingel, zou men een een goede stap zetten!
Ik ben het met je eens dat de Coolsingel nog verbeterd kan worden, maar er zijn in het centrum ook andere straten die misschien nog wel sneller een face-lift nodig hebben. Ik hoor mensen vaak de Lijnbaan roepen, maar ook dat vind ik nog wel meevallen. Nee, de Hoogstraat (tussen V&D en marktplein), wanneer wordt dit afschuwelijke deel van het centrum nu eens opgeknapt ?
Of beter gezegd: afgebroken en opnieuw opgebouwd. Ik weet dat het een heel gedoe is met huurcontracten etc. op die locatie, maar toch: het is een belangrijke verbinding tussen de Koopgoot, station Blaak, de Markt, de Bibliotheek, de Laurenskerk, etc.
Ace November 15th, 2004, 05:41 AM Troost jullie jongens,
Zelfs hiero in Manhattan is niet alles perfect. De straten an sich, zijn ruwweg gewoon F*CKED UP! Saaie grijze blokken beton van 1m2 kun je niet bepaald luxe noemen.
De lichtreclame's hier op Times Square zijn superindrukwekkend. Maar het is allemaal zo overweldigend en veelvoudig, dat er van enige structuur en overzichtelijkheid weinig sprake is. Ook dat is iets waar Rotterdam rekening mee kan houden. Hier is het nog niet te laat daarvoor. Lichtreclame OK, maar 't moet wel met beleid gebeuren vind ik.
Elmo November 15th, 2004, 12:55 PM Ik moet even bijkomen van bovenstaande opmerking... :eek: Dat ik ooit nog zoiets verstandigs mag horen! ;)
Sol November 15th, 2004, 01:03 PM Ik vind ook dat er eerst naar andere straten gekeken moet worden. De Coolsingel en het Weena zien er best uit en veel beter zal het, hoeveel geld je er ook instopt, toch niet worden. De rest van het centrum kan echter veel beter. De zelfde 'hoogwaardigheid' in gebruikte materialen en vormgeving als op de Blaak en het Wilhelminaplein wil ik ook in de rest van de stad zien. Dit zijn nu nog steeds eilandjes in de stad.
Skyscrapercitizen November 15th, 2004, 01:54 PM @ Sol
Het is juist vaak zo dat de omgeving erop vooruit gaat als er 1 straat of plein met kop en schouders bovenuit steekt. Dat de Coolsingel nu niet zo erg is doet er niet toe, als belangrijkste boulevard van Rdam moet het gewoon top zijn! Daar profiteert het hele centrum van mee denk ik.
Adderbak November 22nd, 2004, 11:21 AM @ ae:
niet mee eens. Na de dure aanpassing van het Damrak met allemaal funky straatmeubilair dat aan alle kanten uitsteekt (waarmee ik er geen mooi/lelijk oordeel over wil vellen) is de omgeving van die straat er nou niet bepaald op vooruit gegaan, terwijl het toch voor iedereen die niet in Amsterdam woont de belangrijkste straat van de stad is.
rotterdammer November 22nd, 2004, 11:29 AM @ ae:
niet mee eens. Na de dure aanpassing van het Damrak met allemaal funky straatmeubilair dat aan alle kanten uitsteekt (waarmee ik er geen mooi/lelijk oordeel over wil vellen) is de omgeving van die straat er nou niet bepaald op vooruit gegaan, terwijl het toch voor iedereen die niet in Amsterdam woont de belangrijkste straat van de stad is.
Wel erg makkelijk om zo te generaliseren. Dat ze in Adam niet altijd even succesvol zijn mbt stedelijke ontwikkeling is duidelijk. Ik zal je een voorbeeld geven waar die investeringen in 1 straat wel vruchten hebben afgeworpen, dus ook voor het nabij gelegen gebied. De 'Magnificent Mile' in chicago. Fantastische grootstedelijke winkelboulevard. Hier zou de Coolsingel een voorbeeld aan moeten nemen! :)
Skyscrapercitizen November 22nd, 2004, 05:09 PM @ Adderbak
Volgens mij snap je mijn punt niet. Ik zeg dat als de Coolsingel succesvol wordt heringericht, dat dan het hele centrum daarvan mee profiteert (bijvoorbeeld meer bezoekers). Het feit dat het damrak niet goed is heringericht heeft daar niets mee te maken.
Adderbak November 23rd, 2004, 10:53 AM @ ae
Nee niet met het centrum van Rotterdam nee, maar het is wel een bewijs dat jou stelling niet klopt: het heringerichte Damrak heeft niet meer bezoekers getrokken, een heringerichte Coolsingel zal dat ook niet doen. Bezoekers komen eerder af op een heringerichte Bijenkorf dan een nieuw tegeltje en een streepje verlichting. Overigens ben ik het met iedereen eens dat die kiosken midden op straat zo snel mogelijk wegmoeten, heb nog nooit zoiets lelijks in de openbare ruimte zien staan zeg, bah. Of doe er desnoods ipv MacDonalds een Boterham Express in wat tenminste nog typisch Rotterdams is ;)
Skyscrapercitizen November 23rd, 2004, 12:34 PM "het heringerichte Damrak heeft niet meer bezoekers getrokken"
Omdat de herinrichting is mislukt ja... maar blijkbaar snap je het verschil niet tussen een goede en een slechte herinrichting.
Adderbak November 24th, 2004, 11:17 AM Kun jij mij dan uitleggen wat een goede herinrichting is?
- nieuwe straatstenen?
- nieuwe verlichting?
- meer bomen/minder bomen?
het beste is natuurlijk om het autoverkeer voor een groot deel weg te halen, en met een beetje niveauverschil en wat waterpartijen (moet toch ruimte voor zijn op de coolsingel) heb je inderdaad meer allure dan alleen maar een nieuw tegeltje. Het kost alleen wel veel te veel geld dat ze in rotterdam wel voor andere dingen kunnen gebruiken.
JB-mobile November 24th, 2004, 11:49 AM Ik zeg dat als de Coolsingel succesvol wordt heringericht, dat dan het hele centrum daarvan mee profiteert (bijvoorbeeld meer bezoekers).
Ook ik moet Adderbak toch ten dele gelijk geven. Tim gaat er namelijk wel erg makkelijk van uit dat er een positief verband bestaat tussen een succesvolle herinrichting van de Coolsingel en het krijgen van meer bezoekers.
De vraag luidt inderdaad: wat versta je precies onder herinrichting en welke van deze maatregelen zal dan eventueel tot meer bezoekers kunnen leiden ?
Andere verlichting, betere bestrating, meer bomen: kan wel een veel prettiger gevoel geven bij het winkelen. Maar de vraag is of dit structureel tot meer bezoekers leidt en een positief uitstralingseffect naar de rest van het centrum heeft. Volgens mij zijn voor dit laatste veel ingrijpender maatregelen nodig. Laat ik het eens anders formuleren:
Stel je nou eens voor dat men bij de herinrichting van het plein voor het WTC niet had gekozen voor de Koopgoot, maar alleen een nieuw mooi betegeld en belicht plein met boompjes had ontworpen. Dan zou dat niet genoeg zijn geweest voor de toename aan winkelend publiek dat we nu hebben. De combinatie aan uitgekiende maatregelen (onderdoorgang Coolsingel, bundeling van winkel-assen met ov-infrastructuur) heeft uiteindelijk wèl tot dit resultaat geleid. Dit zuig ik niet uit mijn duim; er is al in een veel eerdere studie in 2001 (jaar van culturele hoofdstad) uitgebreid beeldvormings-onderzoek gedaan naar waar we in Rotterdam goed mee scoren bij bezoekers en waar niet mee, en waarom. Toen bleken bovenstaande factoren het succes van de Koopgoot te verklaren.
En kom nou niet aan zetten met argumenten van: "de Koopgoot is niet met de Coolsingel te vergelijken", want in beide gevallen gaat het om zaken als: bundeling van OV en winkelend publiek, uitstraling, herinrichting buitenruimte, etc. etc.
remco126 November 24th, 2004, 03:51 PM Zolang de Coolsingel afwisselend een racebaan en een verstopt autoriool blijft is elke herinrichting volkomen nutteloos.
CityLife November 24th, 2004, 05:02 PM "het heringerichte Damrak heeft niet meer bezoekers getrokken"
Omdat de herinrichting is mislukt ja... maar blijkbaar snap je het verschil niet tussen een goede en een slechte herinrichting.
Dat hangt er maar vanaf wat je mislukking noemt. Bij de herinrichting van het Damrak is het namelijk nooit het doel geweest om meer bezoekers te trekken, maar het Damrak gewoon prettiger te maken, zoals JB-mobile ook al aangeeft. In dat opzicht hoef je niet te verwachten dat een simpele herinrichting (betegeling, lantaarnpaaltjes en bankes) automatisch meer bezoekers trekt. Daar is inderdaad meer voor nodig.
Skyscrapercitizen November 24th, 2004, 06:35 PM Dat snap ik ook wel maar het is wel positief voor het imago van de stad als geheel als de belangrijkste straat in het centrum er toppie uitziet, en dan heb ik het dus niet over een paar nieuwe bankjes.
@ Remco 126
De meest succesvolle straten in NYC zitten ook bomvol verkeer. Als je de straat daar goed op inricht is dat geen enkel probleem. Verkeer kan ook een toegevoegde waarde hebben.
Capzilla November 25th, 2004, 01:08 PM Ik geef de voetgangerzones de schuld. Deze drijven al het verkeer naar een beperkt aantal aders welke vervolgens te druk voor de omgeving lijken. Zeker met een trambaan in het midden. Het contrast is gewoon te groot.
Capzilla February 24th, 2005, 12:54 PM Helaas pindakaas: (http://www.christenuniesgp.nl/index.php?Hoofd=/nieuws.php&tekstId=57)
AMENDEMENT LICHTPLAN
De gemeenteraad van Rotterdam, in vergadering bijeen op 9 en 11 november 2004 ter bespreking van de begroting 2005;
besluit:
de programmabegroting 2005 als volgt te wijzigen:
- Beleidsveld Economie en Haven
· de lasten eenmalig verlagen met ? 2.303.000 in 2005 en ? 750.000 in 2006; (Lichtplan Coolsingel)
- Beleidsveld Middelen en ICT
· de lasten eenmalig verhogen met ? 2.303.000 in 2005 en ? 750.000 in 2006; (Kostenplaats AIU - Algemene Reserve)
Arthur Vlaardingerbroek Elbert Kelholt
Toelichting:
Het college wil in 2005 en 2006 ruim 3 miljoen euro investeren in een Lichtplan voor de Coosingel. Dit plan heeft wat ons betreft op dit moment geen prioriteit. Het vrijkomende bedrag willen wij toevoegen aan de algemene reserve, om het weerstandsvermogen op peil te houden.
Nog even genieten van de kerstlampjes in de bomen dan maar.
Skyscrapercitizen February 24th, 2005, 01:01 PM Wel hoge inkomens willen aantrekken maar ondertussen niet willen investeren in de openbare ruimte. Wanneer leren ze het nou eens... :bash:
Kees February 24th, 2005, 01:24 PM @Capzilla: jij citeert van een politieke partij die het amendement graag aangenomen had gezien, maar
(via www.bds.rotterdam.nl)
Dit amendement is verworpen, dat wil zeggen: Het Lichtplan komt er:
w.g. A.C.A. Vlaardingerbroek, E. Kelholt.
Toelichting:
Het college wil in 2005 en 2006 ruim 3 miljoen euro investeren in een Lichtplan voor de Coolsingel. Dit plan heeft wat ons betreft op dit moment geen prioriteit. Het vrijkomende bedrag willen wij toevoegen aan de algemene rserve om het weerstandsvermogen op peil te houden.
De VOORZITTER . Dit amendement krijgt de letter E.
De heer VAN SLUIS (Leefbaar Rotterdam) (wethouder). Tot slot wil ik ingaan op amendement E van de heren Vlaardingerbroek en Kelholt over het lichtplan. Wij hebben het hierover in de commissie al gehad, ik heb uitvoerig betoogd dat het lichtplan gewoon een goede investering in de stad is en wij hebben in dit verband schriftelijk een nadere specificatie aan de raad toegezonden. Het valt mij tegen dat dit amendement toch is ingediend, maar dat is natuurlijk het recht van raadsleden, zoals het mij past aanvaarding van dit amendement ernstig te ontraden. Met deze relatief geringe middelen lokken wij forse investeringen uit die een meerwaarde voor deze stad en met name voor het centrum opleveren, zowel economisch als qua leefbaarheid als qua veiligheid. De zwervers zitten inderdaad in het licht en dat is precies de bedoeling.
Hierna wordt amendement E zonder hoofdelijke stemming verworpen, waarbij de fracties van de ChristenUnie-SGP, GroenLinks en de PvdA zich ervoor hebben uitgesproken en de overige aanwezige fracties zich ertegen hebben verklaard.
Capzilla February 24th, 2005, 01:39 PM Ah ok, de tekst op de site klonk een beetje alsof het een definitief besluit was. Goed om te weten i.i.g. dat PvdA en GL inderdaad liever commie dan cool willen, de singel.
Kees February 24th, 2005, 02:01 PM en wat mij betreft mag die € 3.000.000 als bijdrage naar de Coolsingeltoren, al dan niet verlicht :)
voorbijganger April 1st, 2005, 08:51 PM Het zal niet al te lang meer duren voordat het stadhuis op de Coolsingel mooi verlicht gaat worden.
Verder: de ooit geplande toren boven het postkantoor aan de Coolsingel is weer actueel, er wordt op dit moment een nieuwe glazen toren ontworpen.
Skyscrapercitizen April 1st, 2005, 09:04 PM :eek:
1 april?
voorbijganger April 1st, 2005, 09:13 PM 1 april?
haha, ik had daar niet bij stilgestaan, maar het is geen 1 april grap. De toren op het postkantoor is nog in een zeer pril stadium, maar er wordt aan gewerkt.
Skyscrapercitizen April 1st, 2005, 10:27 PM Dan is dat zeer goed nieuws! Laat ze er aub iets Hearst Tower achtigs van maken (zie NYC). Hen je toevallig ook enig idee aan welke hoogte we mogen denken? meer 100 of meer 200?
Splinter April 2nd, 2005, 12:02 AM dat was toen toch onmogelijk omdat er teveel kabels in de grond zaten??
Centauri April 2nd, 2005, 12:16 AM Wel kabels zijn er om te verleggen ;)
Hed Kandi April 2nd, 2005, 12:24 PM Ben benieuwd dit is wel een toplocatie om een mooie slanke hlasplaat te plaatsen op een oud gebouw.
200m is nauurlijk mooi maard an word de rest gelijk gedwarfd ik zie hier liever iets rond de 130 m :cheers:
Stratosphere 2020 April 4th, 2005, 02:31 PM Het is centrum, waar de reuzen thuis horen imho. Dus boven de 130m graag. Ik hoop alleen dat de nieuw te bouwen toren boven de postkantoor rekening houdt met de oude architectuur. Het is al een van de wenige mooie grote historische panden die overgebleven zijn van de oorlog.
Kees April 25th, 2005, 11:26 AM bron: Rotterdam-activiteiten B&W (http://www.rotterdam.nl)
Wethouder Van Sluis opent KunstLichtPlan Havenmuseum
Wethouder Wim van Sluis (Haven, Economie, Werkgelegenheid en Milieu) zal op woensdag 27 april tussen 21.30 uur en 22.00 uur de officiële openingshandeling verrichten van het KunstLichtPlan Havenmuseum aan de Leuvehaven 50-72. Op initiatief van de gemeente en in samenwerking met het Havenmuseum is het KunstLichtPlan opgesteld door Atelier Licht en Kleur. Het kunstwerk sluit aan bij het Lichtplan Coolsingel. Met het Lichtplan wil de gemeente Rotterdam de sfeer en veiligheid verbeteren in één van de belangrijkste straten van het Rotterdamse centrum. Uitgangspunt is dat bedrijven gevestigd aan de Coolsingel hun steentje bijdragen door hun gebouw uit te lichten en de etalages langer te laten branden. Ook het scherm bij het Maritiem Museum waar dia’s van scheepvaarttaferelen worden geprojecteerd is onderdeel van dit Lichtplan.
Jan April 25th, 2005, 11:32 AM Dat hebben ze mooi gedaan. :)
http://207.44.228.232/images/B03/3357.jpg
Kees August 30th, 2005, 08:50 AM bron: activiteiten B&W - Rotterdam (http://www.rotterdam.nl/smartsite229.dws?Menu=267302&MainMenu=267127&goto=252147&style=2128&substyle=251100)
Wethouder Van Sluis geeft startsein voor verlichting Hofpleinfontein
Wethouder Wim van Sluis (Haven, Economie, Werkgelegenheid en Milieu) zal op donderdag 1 september het startsein geven voor de nieuwe verlichting van de Hofpleinfontein. De feestelijke bijeenkomst begint om 21.45 uur bij de ingang van het Stadhuis, waarna het gezelschap richting Hofplein vertrekt. De Hofpleinfontein is een belangrijk onderdeel van het Lichtplan Stadsas Coolsingel. Doel van dit plan is het veiliger en sfeervoller maken van de Coolsingel en Schiedamsedijk. Begin volgend jaar wordt de openbare verlichting op de Coolsingel vervangen en het jaar daarna is de Schiedamsedijk aan de buurt.
en (door voorbijganger al aangekondigd)
bron: Welstand en Monumenten (http://www.wonen.rotterdam.nl/smartsite2075711.dws?Menu=2036514&MainMenu=200037) (Agenda 31 augustus)
BOUWPLANNEN
4.1 Coolsingel 40, lichtplan stadhuis (2e behandeling) 14:30
omschrijving: verlichtingsplan stadhuis
ontwerp: Iris Dijkstra
dossier: BM 00/...
Beleid (Koepelnota Welstand Rotterdam):
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder: centrumgebied, hoofdwegenstructuur.
Het gaat om een rijksmonument.
Overige informatie:
Het plan is eerder besproken; zie (deel)verslag van 27 april 2005.
De commissie wordt gevraagd:
advies te geven in het kader van afgifte van de monumentenvergunning ex artikel 11 van de Monumentenwet 1988.
De ontwerper zal het plan nader toelichten.
Deelverslag 27 april 2005
Lichtplan stads-as (Hofplein - Erasmusbrug)
Presentatie: Iris Dijkstra (Atelier Licht en Kleur)
Aanwezig bij dit punt: Matija Stanicic (projectleider dS+V/BPM)
Sjoerd van Beers (Atelier Licht en Kleur)
De voorzitter verwijst naar het aan commissieleden toegezonden presentatieboekje.
De projectleider geeft een korte toelichting op de achtergronden bij de totstandkoming van het lichtplan. Inmiddels is door het college van B&W een bedrag van € 3,5 miljoen toegekend t.b.v. realisatie van het plan. Het stadhuis moet eind 2005 aangelicht zijn en ook het gedeelte van de openbare verlichting vanaf het Hofplein tot aan het Churchillplein moet nog dit jaar gereed zijn. Er is dus sprake van aanzienlijke tijdsdruk.
Iris Dijkstra geeft met behulp van een powerpointpresentatie een toelichting op de uitgangspunten voor het lichtplan. De primaire bedoeling van het plan is om de samenhang, de kwaliteit en de veiligheid van de Coolsingel te verhogen.
In mei aanstaande wordt de belichting van de Hofpleinfontein opgeleverd. Vanwege problemen bij harde wind bleek het niet mogelijk om de waterhoeveelheid te vergroten, maar met de nieuwe belichting krijgt de fontein een imposanter uiterlijk. Wellicht kan in de toekomst een watermeter worden aangebracht.
Aangezien publiek-private samenwerking essentieel is bij het uitvoeren van het lichtplan, is een projectteam geformeerd waarin ook de ondernemers/eigenaars van de gebouwen langs de Coolsingel participeren. Voorgesteld wordt een mate van regie en sturing op de lange termijn, met betrokkenheid van private partijen, aandacht voor fasering en kwaliteitsafspraken voor de toekomst.
Speciale aandacht is besteed aan de belichting van het stadhuis, als rijksmonument en belangrijkste gebouw van de stad. De toren van het stadhuis moet voortaan ook 's nachts goed zichtbaar zijn, vooral vanaf de West Kruiskade. De gehele gevel zal worden verlicht, met lichtaccenten op bijzondere plekken. De bogen zullen worden aangelicht en ook in de poorten en achter de ramen zal verlichting worden aangebracht.
Aandacht zal worden besteed aan de relatie van het stadhuis met het postkantoor ernaast.
Door de commissie wordt opgemerkt dat ervoor moet worden gewaakt dat het concept van een 'diashow' niet juist de reeds aanwezige ruis op de Coolsingel nog zal vergroten.
Benadrukt wordt het belang van samenhang in het ontwerp van de straatverlichting - die naar de mening van de commissie in ieder geval moet bestaan uit twee verlichtingslijnen - en de belichting van de gebouwen.
De belichting van de openbare gebouwen heeft een voorbeeldfunctie. Hopelijk worden de eigenaren van private gebouwen hierdoor geënthousiasmeerd.
Wellicht worden de vele leegstaande gebouwen op de Coolsingel door dit initiatief weer interessant voor investeerders.
Een aandachtspunt is het beheer. De ervaring leert dat verlichting intensief onderhoud vergt; dit brengt forse kosten met zich mee.
Opgemerkt wordt dat het aanlichten van de stads-as gevolgen heeft voor de dwarsverbanden. De commissie vraagt zich af hoe daarmee wordt omgegaan.
Niet alleen het stadhuis, maar ook het postkantoor en het Beursgebouw zijn monumenten. Een doorwrochte studie uitgaand van monumentale aspecten wordt dan ook cruciaal geacht.
De commissie spreekt ten slotte haar waardering uit voor de aandacht die aan dit onderwerp wordt besteed. Licht wordt beschouwd als een goed middel om gebouwen virtueel op te waarderen. Zij spreekt de hoop uit dat het lichtplan eveneens kan dienen om de wildgroei van reclame- en andere onwenselijke objecten op de Coolsingel tegen te gaan.
Van Rooijen wijst erop dat op de Coolsingel sprake is van een uniek stedenbouwkundig ensemble met een groot aantal omvangrijke gebouwen.
Hij betwijfelt daarom de relevantie van de referentiebeelden en zou eerder kiezen voor een uiterst specifieke benadering.
Hij benadrukt dat de voorgestelde belichting van het stadhuis nog nadere bestudering vereist. Dit zal worden bewaakt door Knibbeler, die namens Bureau Monumenten zitting heeft in de werkgroep die het plan voor het stadhuis verder uitwerkt.
De voorzitter zegt dat de belangrijkste vraag is wat de betekenis is van de Coolsingel voor Rotterdam. Van belang is dat wordt aangegeven waarom de Coolsingel specifiek is en niet kan worden vergeleken met bijvoorbeeld de Champs Elysée. Hij is van mening dat de atlas Sense of Place een goed hulpmiddel kan zijn bij het bezien van de Coolsingel in samenhang met de achterliggende straten en de dwarsverbanden.
De projectleider zegt dat de samenhang tussen de openbare straatverlichting en de belichting van de gebouwen een belangrijk aandachtspunt is. Dit aspect wordt uitgewerkt in een daartoe opgerichte werkgroep. In die werkgroep wordt tevens aandacht besteed aan het specifieke karakter van de Coolsingel.
Door RO Centrum wordt momenteel aan een kwaliteitsplan voor de buitenruimte gewerkt. Het streven is om zo te komen tot een goede kwaliteitsstandaard die kan gaan gelden voor alle stadsboulevards.
Voorts is aan een extern bureau opdracht verleend voor de uitwerking van een visie op de Coolsingel. In dat kader wordt specifieke aandacht besteed aan het vinden van een goede oplossing met voldoende draagvlak voor bijvoorbeeld de kruising van de Coolsingel met de Beurstraverse en de dwarsverbanden.
Dr. Dubai August 30th, 2005, 09:54 AM De verlichting van de gebouwen en andere openbare plekke is harstikke goed nieuws!:) Het zal er een stuk sfeervoller door worden. Ik ben ook benieuwd naar die toren, ik hoop met heel mijn hart op een echt pencil boven het stadhuis, een nieuwe icoon!
Thijs August 30th, 2005, 01:36 PM Zeker goed nieuws. Het kan een heel andere kijk op gebouwen geven. Ik vind ook dat het onderdeel uit maakt van architectuur, omdat het gebouw s' nachts door verschillende kleuren verlichting een andere uitstraling krijgt dan overdag. Doen dus ! :)
Stratosphere 2020 August 30th, 2005, 02:52 PM Vorig week zag ik de verlichting van de hofplein fontein (test), het wordt spetaculair mensen! Echt indrukwekkend, zeker de beste verlichte fontein in NL.
rotterdammer August 30th, 2005, 03:41 PM Ja zo'n verlichting kan een hoop toevoegen. Maar het Hofplein vind
ik er hoe dan ook kneuterig uitzien. Een nieuwe grotere/mooiere hofpleinfontein zou op den duur moeten worden overwogen.
Nexxd August 30th, 2005, 03:43 PM Ik ben benieuwd, ook naar de andere gebouwen langs de Coolsingel en de Coolsingel zelf, die later verlicht gaan worden!
Gaan ze ook nog wat doen aan het groen rond de fontein? De buxushaagjes en plantjes doen een beetje jaren '70 aan. Lijkt me een goede locatie voor kunstgras, er zijn toch geen honden die uitgelaten worden rond de fontein :)
Marin August 30th, 2005, 04:39 PM Wat is er eigenlijk gebeurd met de fraaie verlichting van het HBU–gebouw? Of was dat ook een test en wordt het straks weer hersteld als onderdeel van het lichtplan?
Jan August 31st, 2005, 09:23 AM De blauwe verlichting van het Erasmushuis was een tijdelijke bedoeling omdat de HBU een of ander evenement sponsorde.
De Erasmusbrug wordt overigens roze verlicht in de eerste week van oktober
Kees October 1st, 2005, 10:47 PM ^^ dat roze lijkt op paars en is erg gaaf!
Jan November 28th, 2005, 12:46 AM De Hofplein fontein is tegenwoordig verlicht in roterende kleuren, ziet er goed uit. Tevens is ook de derde kraan aan de Leuvehaven verlicht (rood) en ook die ziet er erg goed uit.
De rode aanlichting van de Erasmusbrug deze week (actie voor de hartstichting) is een grote sof. Het lijkt erop dat alle rode voorbladen er vanaf gewaaid zijn. Ik had begrepen dat de Euromast mee zou gaan in deze actie maar daar is niks van te zien. Het Museum voor Volkerenkunde heeft wel een rode spot op het pand staan.
[Kees] November 28th, 2005, 01:21 AM ^^ Ja toen ik woensdagavond vertrok met de trein viel het mij op dat de fontein zo mooi verlicht was. Toch een keertje heen met de camera. :)
Nexxd November 28th, 2005, 01:23 AM Ja stadhuis, Euromast en ik dacht ook Schielandhuis zijn ook rood verlicht. Slecht zichtbaar allemaal. De brug zag ik gisteren, maar het is lang zo mooi niet als de roze verlichting tijdje terug.
Capzilla November 28th, 2005, 12:29 PM haha, ik had daar niet bij stilgestaan, maar het is geen 1 april grap. De toren op het postkantoor is nog in een zeer pril stadium, maar er wordt aan gewerkt.
Die komt er nooit. Onder het postkantoor ligt een enorm glasvezelknooppunt en daar kan men dus absoluut de grond niet in voor een toren.
Splinter November 28th, 2005, 11:41 PM De rode verlichting valt idd tegen...de euromast is alleen bij de voet lichtelijk aangelicht...Erasmusbrug erg vaag en Kunsthal was donker....
Kees December 19th, 2005, 11:37 AM bron: Activiteiten leden college van B en W (http://www.rotterdam.nl/smartsite229.dws?Menu=267302&MainMenu=267127&goto=252147&style=2128&substyle=251100)
Wethouder Van Sluis geeft startsein voor verlichting stadhuis en Hollandse Bank-Unie
Wethouder Wim van Sluis (Haven, Economie, Werkgelegenheid en Milieu) geeft op maandag 19 december het startsein voor de verlichting van het stadhuis en het gebouw van de Hollandsche Bank Unie. De feestelijke bijeenkomst begint om 16.45 uur bij de ingang van het stadhuis. Omstreeks 17.30 uur vertrekken de wethouder, de directeur van de Hollandse Bank-Unie en een gezelschap van genodigden naar het gebouw van de Hollandse Bank-Unie waar ook hier het startsein gegeven wordt voor de verlichting. De verlichting van de twee vooroorlogse, beeldbepalende gebouwen is een belangrijk onderdeel van het Lichtplan Stadsas Coolsingel. Doel van dit plan is om in samenwerking met de ondernemers de Coolsingel en Schiedamsedijk veiliger en sfeervoller te maken. Andere onderdelen zijn de verlichting van de Hofpleinfontein, de Coolsingel en de Schiedamsedijk.
Splinter December 19th, 2005, 12:31 PM Hofpleinfontijn ziet er stoer uit!! Verschiet van kleur. Wat me ook opviel is dat hij voorgaande jaren rond dezetijd niet spoot maar die verschrikkelijke lampjes erin stonden.... iets met anti vries ofzo gedaan??
De Snor December 19th, 2005, 12:34 PM De trams mogen van mij blijven, die geven de Coolsingel net dat beetje extra stedelijkheid.
Van mij ook maar met een betere bedding én wat meer groen én een randverlichting erbij
Jan December 19th, 2005, 01:08 PM Mooi dat het lichtplan doorgezet wordt. Hopelijk is dit een eerste aanzet voor een aansprekend Grand Café (Pschorr!) in plaats van die Shoarma boer die onder de belastingdienst is gaan zitten. Als daarna alle winkeliers verhuizen naar een tot winkelpaleis verbouwd Postkantoor komt daar alleen maar meer ruimte voor horeca aan de Coolsingel zodat het ook een echte boulevard wordt.
Of draaf ik weer door....? :)
Marin December 19th, 2005, 01:17 PM ...Of draaf ik weer door....? :)
Ik vind het idee ook geweldig!
Skyscrapercitizen December 19th, 2005, 04:18 PM Coolsingel heeft veel te weinig te bieden. Er moeten veel meer winkels en grand cafe's komen, dus Jan zijn idee is zo gek nog niet. Dat hele blok op de pschorr locatie moeten ze platgooien totaan het stadhuis, toren aan het hofplein zetten, en de rest een shopping mall maken.
In Frankfurt bouwen ze nu deze mall met torens:
http://img233.imageshack.us/img233/290/fhv996ed.jpg
http://img229.imageshack.us/img229/3649/fhv912sg.jpg
Middenin het bestaande winkelhart:
http://img227.imageshack.us/img227/2751/fhv91ob.jpg
Zoiets moet op de Pschorr locatie zeker ook kunnen!
Vloepkleedje December 19th, 2005, 04:42 PM Mooi project zeg. Het lijkt me een flinke aanwinst als iets dergelijks op de Pschorr locatie zou worden neergezet. Nu is de Coolsingel op zichzelf meer een gevolg van de omliggende bebouwing dan dat het een interesante centrum as is. Het was zelfs een barriere te noemen zonder Koopgoot!
Nexxd December 19th, 2005, 07:21 PM iets met antivries ofzo gedaan??
Heeft het al gevroren dan in Rotterdam? :)
RZ height & transport December 19th, 2005, 09:30 PM @Jan: Valt wel mee hoor. En al was het zo: waren er maar meer mensen die doordraafden :-)
De Coolsingel heeft heel veel potentie. Het kán een gezellige hoogstedelijke straat (of avenue, als je het internationaal wilt verkopen/promoten) als de verkeersfunctie minder benadrukt wordt (minder grijs, meer groen) en veel 'natuurlijke' mensenstromen gecreeerd worden. Dat laatste kan door zo'n mall met torens(*), omdat de winkels de stroom winkelend publiek wat meer uit de koopgoot trekken naar de Coolsingel en de woontorens buiten winkeltijden ook redelijke voetgangersstromen teweeg brengen. Door de groeiende mensenstromen over de Coolsingel in combinatie met de prettige uitstraling van de inrichting ervan wordt de Coolsingel ook een aardige verblijfslocatie. Hierdoor kan de Coolsingel een aantrekkelijke vestigingslocatie worden voor Horecaondernemers.
*) kleine kanttekening: Op zich ben ik dus voorstander van zo'n hoogstedelijk winkel- en wooncentrum (met wellicht een heel klein beetje kantorenbouw). Alleen vraag ik me wel af of de markt van winkeliers een klein beetje verzadigd is?
Delfts blauw December 19th, 2005, 09:52 PM en als je nou de fiets paden die over de coolsingels lopen naar naastliggende straten verplaatst kan je een hele brede stoep maken en dat ziet er gelijk veel stoerder en stedelijker uit
alhoewel tis wel een grote verandering als je bedenkt dat er in nederland meer fietsen dan mensen zijn
lffıs December 19th, 2005, 10:18 PM Ik zal maar de eer aan mezelf houden om de eerste Nederlandse update van die Frankfurt shopping mall te posten :)
http://img330.imageshack.us/img330/5553/ffhohe29sk.jpg
:cheers:
bobdebouwer December 19th, 2005, 10:37 PM Mooi plan, zouden ze nog beter in Rotterdam kunnen uitvoeren. Het Frankfurtse plan zit iets te veel in het (oude) centrum naar mijn mening, daar heb je in Rotjeknor niet zo veel last van :)
Gyz December 20th, 2005, 02:59 AM Uit het geruchtencircuit heb ik vernomen dat er voor 99% zeker een groot Apple Centre aan de Coolsingel gaat komen :) Met hun Apple Stores in de VS maken ze er vaak erg veel werk van, ben beniuwd hoe dit Centre gaat worden, ook aangezien het hier waarschijnlijk een franchise constructie betreft.
http://static.flickr.com/1/213192_db1276e074.jpg
San Francisco
http://www.simonharper.info/photos/www2005/slides/06l_Tokyo_Reprise.JPG
Tokio
Dr. Dubai December 20th, 2005, 09:22 AM Das mooie nieuws. Zoiets als in San Fransisco zou ik best in Rotterdam willen zien:)
Jan December 20th, 2005, 09:52 AM HBU is mooi verlicht. De blauwe lampen op de kopse kant die ze een tijdje terug al aan hadden staan zitten er nog in, daar is een fel rode steep licht bijgekomen aan de zijkant, waarschijnlijk zo een Nederlandse vlag vormend. Mooit gedaan zit.
De Snor December 20th, 2005, 10:00 AM double post
De Snor December 20th, 2005, 10:08 AM @ Tim , In FFM kun je serieuze malls neerpoten daar de dichtste winkelstad op 200 km afstand ligt.De Zeil is ook de flaniermeile bij uitstek van gans Duitsland!
Zo een Apple-vestiging is veel beter + d'er moeten meer exclusieve klassezaken op de Coolsingel komen!
Skyscrapercitizen December 20th, 2005, 10:19 AM De apple store zit nu nog in het groothandelsgebouw aan het stationsplein. Ben benieuwd wat ze op de coolsingel willen, want er lijkt me geen plek voor nieuwbouw...
Gyz December 22nd, 2005, 03:59 AM http://skyscrapercity.com/images/smilies/previous.gif Het Apple Centre (een Apple'Store' is van Apple zelf, een 'Centre' een soort franchise) in het Groothandelsgebouw blijft daar ook zitten, die is van MacHouse. De geruchten gaan dat concurrent X-Alt de eigenaar wordt van de Coolsingel vestiging ...
EuroMaster March 7th, 2006, 12:52 PM Hoe zit het met de aanlichting? En verder met de platanen en betegeling daar?
Skyscrapercitizen March 7th, 2006, 06:49 PM @ Gyz
De apple center in GHG is wel weg nu, ivm werkzaamheden aan CS daar.
Nexxd March 7th, 2006, 07:28 PM ^^gisteren zat ie er anders nog hoor. Wel slecht bereikbaar omdat er allemaal hekken omheen staan.
Nexxd March 7th, 2006, 07:34 PM ^^gisteren zat ie er anders nog hoor. Wel slecht bereikbaar omdat er allemaal hekken omheen staan.
Chaos March 16th, 2006, 07:00 PM Uit het geruchtencircuit heb ik vernomen dat er voor 99% zeker een groot Apple Centre aan de Coolsingel gaat komen :) Met hun Apple Stores in de VS maken ze er vaak erg veel werk van, ben beniuwd hoe dit Centre gaat worden, ook aangezien het hier waarschijnlijk een franchise constructie betreft.
Tokio
Volgens mij komt deze op het lijnbaanplein te zitten tegenover de AH. Tenminste daar hing een grote aankondiging en dat pand staat ook leeg, 1 + 1 = 2.
Waarschijnlijk geen spectaculaire bouwsels op de coolsingel dus.
g fonk~ March 29th, 2006, 07:49 PM Sowieso is dat apple center helaas niet zo bijzonder. Zelfs in t dorp Hilversum wordt binnenkort een apple center geopend! Toch is 't jammer dat die winkel niet op de Coolsingel komt.Zo'n winkel daar zou zeker een positieve impuls kunnen geven aan die straat.
Nu komt ie dus op de lijnbaan, waarvan ik laatst weer eens dacht toen ik er doorheen liep: dit kan echt niet meer!
Ik vind het dan ook heel irritant dat er nog steeds geinvesteerd wordt in nieuwe winkels daar; beter kunnen ze gelijk met slopen beginnen. Maar ja...
Erasmus March 30th, 2006, 12:03 AM Zo'n Apple Center zou zeker aan de Coolsingel moeten komen, maar de betaler bepaalt nog altijd dus als die niet willen houdt het al snel op...
Verder zou aan de Coolsingel plaats moeten zijn voor winkels als Oger etc. maar dan zou de straat toch eerst wel heel erg rigoreus aangepakt moeten worden, lijkt me! Verder zou er wat horeca moeten komen (restaurants bij voorkeur) en toch wel wat meer bijzondere winkels.
Weg met de kiosken, weg met Mc Donald's en andere fastfood-rommel en een aantal gebouwen afbreken en vervangen door iets dat wél uitstraling heeft (hoogbouw wat naar achter zoals het gemeentelijk beleidsplan zegt)... Nieuwe bestrating, nieuw straatmeubilair, en liefst wat groen (overigens zou ik de tram ook wel willen zien verdwijnen aan de Coolsingel (misschien in Den Haag eens info vragen over tramtunnels :) ))
Overigens zou een nieuw warenhuis ook vet zijn, zo'n Frans bijvoorbeeld, paar galerietjes erbij en voila: wereldstraat!
Maartinho March 30th, 2006, 02:38 AM Sowieso is dat apple center helaas niet zo bijzonder. Zelfs in t dorp Hilversum wordt binnenkort een apple center geopend!
Niet zo verbazend als je nagaat dat Apples toch vaak worden gekocht door bovenmodale inkomens, mediatypes, designers en lui die anderszins trendsettend zijn, of dat in ieder geval van zichzelf denken. Een vestiging in omroepstad Hilversum, vlak bij het Gooi, is dus niet zo heel gek.
Trouwens laat de trams ajb op de Coolsingel!! En de auto's ook. Zulke maatregelen graag pas nemen du moment dat de Coolsingel echt elke dag zwart van de mensen staat en de veiligheid in gevaar komt. :-) Als je het NU doet, wordt de Coolsingel van een stille straat met verkeer een stille voetgangerszone. Niets treurigers dan een uitgestorven voetgangerszone. Bovendien, de Avenue des Champs-Elysées is ook niet autovrij; nee, daar staat het verkeer 3 rijen dik en dat geeft nou juist het grootstedelijke gevoel waar we op mikken.
Tot slot over McDonald's e.d.: helaas zijn het dit soort fastfoodketens die de dure, grote panden op mooie locates kunnen betalen. Je ziet het ook in Den Haag (Spui/Hofweg, in potentie een mooie brede boulevard, in de praktijk een verzamelplaats van KFC/Mac/Burger King) en natuurlijk in Parijs zelf: op de Champs-Elysées zit óók een McDonald's, zeer tot misnoegen van vele Franse cultuurchauvinisten uiteraard.
Jaxx March 30th, 2006, 09:22 AM Wat zijn eigenlijk de huidige mogelijkheden van de bebouwing van de coolsingel voor winkels? Ik geloof er in dat deze straat zeker potentie heeft om een bijdrage te leveren aan de uitstraling van Rotterdam. Tevens zou een dergelijke boulevard met vele winkels in Nederland unike zijn waarmee Rotterdam zich wederom kan onderscheiden van de "kneuterige" voetgangers binnestadstraatjes zoals in de meeste Nederlandse steden. Ik blijf er nog steeds bij dat het eerste wat Rotterdam zou moeten doen is het slopen van de lijnbaan want dat heeft gewoon niet de uitstraling die je als Rotterdam zou moeten willen. Ookal is het achitectonisch nog zo typerende jaren 60-70 bebouwing. Misschien een optie om via geleidelijke overplaatsing het Rotterdamse winkelbestand te herhuisvesten oostwaards richting Coolsingel...?
Skyscrapercitizen March 30th, 2006, 12:09 PM Tramtunnel zal lastig worden, de metro loopt er al. :D
Verder is het IMO een kwestie van kiosken weg en een mooie duurzame buitenruimte. De winkelruimtes zijn er al, dus dan komen er vanzelf nieuwe investeerders met bijzonderder formules.
Erasmus March 30th, 2006, 12:23 PM Tramtunnel was uiteraard ook niet helemaal serieus bedoelt... en auto's horen in de stad, ook op de Coolsingel. Dat fastfood-toko's ook in dure straten zitten is logisch, alleen niet dat ze in een houten keet zitten zoals in Rotterdam het geval is aan de Coolsingel. Verder ben ik het grotendeels wel met Tim eens, al zou er ook wel iets gedaan mogen worden aan sommige gebouwen, maar goed: als de Coolsingel echt allure zou gaan krijgen gebeurd dat toch wel!
Ace March 30th, 2006, 12:51 PM De Westkant van het WTC, mogen ze van mij ook wel 'ns opkalfateren. Het liefst helemaal plat, opdat je v.a. de Coolsingel ineens strak tegen de WTC-toren aankijkt.
Tuurlijk, zal best lastig worden, gezien het feit dat ze die kant laatst van binnen helemaal hebben gerenoveerd. Dus opkalfateren is goedkoper.
Ditzelfde geldt voor het blok van Pschorr. Da's ook niet om aan te zien. Platgooien en er een mooie slanke toren neerzetten.
Voor het westelijke gedeelte van de Coolsingel, zou ik beginnen met Hotel Atlanta onder handen te nemen. Mits gezandstraald, zijn die bakstenen van het oude gedeelte nog wel om aan te zien. Maar het bijblok is helemaal geen gezicht. Zou c'ker niet misstaan ergens in het voormalig Oostblok.
Wat die McDonaldsen betreft, noem mij één internationale straat waar géén McDonalds zit?!? Die horen daar dus gewoon. Weliswaar niet in aparte kiosken, daar ben ik het mee eens. Maar er is genoeg ruimte voor elders binnen de huidige bebouwing.
g fonk~ April 24th, 2006, 02:00 AM zowaar activiteit m.b.t. het lichtplan:
er zijn nieuwe lantaarnpalen geplaatst op de coolsingel (boven de trottoirs). Wel stylish, maar niet erg opvallend.
Ace April 24th, 2006, 07:14 AM Wellicht hebben ze naar me geluisterd toen ik opmerkte dat die dingen een 'sta in de weg' zijn voor hoogbouwfotografen ;)
Bass April 24th, 2006, 11:10 AM Ik zie niet in hoe een Apple-centre of een shopping mall de Coolsingel de grandeur van een Champs Elysees kan geven. Grand-cafés komt dichter in de buurt.
:)dorp April 24th, 2006, 11:27 AM Laten we idd eerst eens die ranzige kiosken afbreken. Met name de kiosken die het zicht vanaf het stadhuisplein op het stadhuis wegnemen. Als deze weg zijn wordt de zichtlijn op de looproute tussen hofplein en beurstraverse aan de westkant van de coolsingel ook beter. Ook het verbouwen van het hoofdpostkantoor tot winkelcentrum of warenhuis met appartementen erboven zou niet verkeerd zijn.
Weet iemand trouwens iets over de ontwikkelingen van het stadskantoor achter het stadhuis. Destijds ie met veel tamtam een aantal ontwerpen getoond, maar ik heb er vervolgens niets meer over gehoord.
locker14 April 24th, 2006, 12:00 PM Oh! Ik heb het grote Coolsingel toptic gevonden! Ik geef altijd graag mijn mening over hoe deze straat eruit moet zien dus bij deze:
- Die ranzige taco-tenten, cafeetjes en andere nutteloze kleine gebouwtjes afbreken
- De McDonalds voor het postkantoor afbreken, die kan ook gemakkelijker in één van de leegstaande kantoorgebouwen in de straat
- Postkantoor renoveren (ook van binnen: wat een vergane glorie is dit, en dat voor zo'n prachtgebouw!)
- De trottoirs bestraten met tegels zoals in de koopgoot, met 'natuursteen-look'.
- Verlichting van de bomen vanuit de grond, zoals op de Westersingel, die vatzige kerstlichtjes uit de bomen
Denk dat het er dan een stuk beter uitziet! Maar hoe staat het met de plannen om deze straat op te waarderen? Veel meer dan kunstgras in de plantenbakken en nieuwe lantaarns heb ik nog niet kunnen ontdekken....
Nexxd April 24th, 2006, 12:30 PM ^jouw mening is ook zo ongeveer de mijne, en die van vele andere forummers hier.
Alles wat we weten van de plannen staat in dit topic, dus hier moet je de plannen en hun status daarvan wel kunnen vinden.
de flatneuroot May 16th, 2006, 08:25 PM zowaar activiteit m.b.t. het lichtplan:
er zijn nieuwe lantaarnpalen geplaatst op de coolsingel (boven de trottoirs). Wel stylish, maar niet erg opvallend.
Het bijzondere aan die lantaarnpalen is dat in plaats van een gasontladingslamp er een LED module in het armatuur zit.
http://img412.imageshack.us/img412/8361/fritzled8lc.jpg
g fonk~ May 18th, 2006, 07:37 PM ik denk inderdaad dat die LED armatuur net dat beetje extra is wat het Champs Elisee gevoel op de coolsingel compleet maakt ;)
Erasmus May 18th, 2006, 07:59 PM En ik denk dat de nieuwe verlichting een leuke aanzet is, maar dat de term Champs Elyssée zelfs in de natste Rotterdamse droom nog niet van toepassing kan zijn, maar goed: het is een begin, nu de bestrating en het overige straatmeubilair nog (en afbraak van kiosken en Mc Donalds-keet)... meer kan de gemeente vooralsnog niet doen, hopen dat de vastgoedmarkt iets wil betekenen voor deze thans zwaar ondermaatse maar zéér kansrijke stadsboulevard!!!
Skyscrapercitizen May 18th, 2006, 08:31 PM ^^
Het niet doorgaan van de Coolsingeltoren is een regelrechte ramp. Heel dat noordelijke deel van de Coolsingel is aan het verloederen. Het pand aan het stadhuisplein staat al jaren te verkotten, en in de plint zitten dumpwinkels, en dat straalt meteen uit naar de meest ordinaire winkels en zaken aan de overkant. En dan ook nog Hilton ernaast zonder gevel, die op het punt staan rdam te verlaten. Er moet snel iets gebeuren!
Erasmus May 19th, 2006, 12:20 AM Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik doe het dan toch maar: laat de hele Coolsingel maar zo snel mogelijk naar de typhus gaan: hoe sjofeler hoe beter, des te eerder zal deze mogelijke toplocatie opgeknapt worden... het lijkt er langzaamaan op dat we eerst het kalf nog moeten verzuipen en da's feitelijk erg triest. Aan de andere kant: als het hele gebeuren aan de Coolsingel écht gaat verpauperen (dat proces is al vele jaren geleden begonnen, maar het wachten lijkt op een tragisch slotakkoord) dan MOET de stad er wel iets aan doen. In dat geval kan het grootste deel van de toch al sjofele bebouwing neergehaalt worden en kan er eindelijk ook echt iets grootstedelijks voor in de plaats komen, iets met ambitie en uitstraling ook!!! Met andere woorden: als de gemeente nog langer een dusdanig gebrek aan ambitie etaleert, verzamel alle junks en zwervers op de Coolsingel (zeg maar: Uncool-Singel), open coffeeshops, witte boekhandels en nog meer Mc Donald's... pas dan zal Rotterdam waarschijnlijk echt iets doen aan deze ooit pretentieuze stadsboulevard (sorry, was even pissed off... ik hoop dat Rotterdam de Coolsingel écht gaat aanpakken, al vrees ik het ergste: het zal hier wel een pleister op een slagaderlijke bloeding worden, vrees ik! Bovenstaand scenario is allesbehalve wenselijk, maar als dat de enige manier is... dan moet het misschien maar zo!!!)
g fonk~ May 19th, 2006, 12:21 AM STOEPTEGELS! die moeten als eerste worden vervangen.
grrr wanneer wordt dat centrum nou eens grondig aangepakt, het gaat allemaal zooooo langzaam.
@ Tim wooo wat zeg je nu wil Hilton weg uit Rotterdam??!
g fonk~ May 19th, 2006, 12:21 AM zoiets als dit qua stoeptegels en straatmeubilair, zo moeilijk kan dat toch niet zijn...
die plataanbomen staan er al.
http://www.gerbrenboere.nl/picture_library/elysee.jpg
(geen idee wie die gast is trouwens, kep deze foto ook maar van internet)
heipaaltje May 19th, 2006, 12:38 AM Ik zie niet in hoe een Apple-centre of een shopping mall de Coolsingel de grandeur van een Champs Elysees kan geven. Grand-cafés komt dichter in de buurt.
Nou Bass, het wordt er niet meteen een Champs Elysees van (daarvoor mist de Coolsingel volgens mij ook het profiel) maar het knapt er wel van op. Ik zou zeggen: slopen die Mac(donalds) en bouwen deze Mac(computerstore)! :drool:
http://www.appleinsider.com/article.php?id=1759
Ik moet trouwens wel zeggen dat de vernieuwde plint van het WTC een behoorlijke stap in de goede richting is :)
rotterdammer May 19th, 2006, 10:26 AM ^Helemaal triest dat ze kunstgras in die bloembakken voor stadhuis/postkantoor hebben gezet! Straalt niet bepaald kwaliteit uit.
Waarom niet gewoon tulpen of zo, zoals ze bij de Magnificent Mile in Chicago doen. Deze straat vind ik trouwens een goed voorbeeld van hoe het wel kan: hoogbouw, winkels, mooie openbare ruimte etc. Een bruisende boulevard.
Maar ja visie he! Ze zijn alleen maar bezig met KvZ, Zestienhoven etc. Het echte centrum (behalve C.S.) krijgt weinig aandacht.
locker14 May 22nd, 2006, 06:09 PM Hier staat info over de nieuwe verlichting:
http://www.energiebesparinggww.nl/nwsitem.asp?nid=1428
de flatneuroot May 22nd, 2006, 06:19 PM OK. Het is dus geen LED zoals ik eerst dacht.
EuroMaster May 22nd, 2006, 06:33 PM Wat voor soort licht komt eruit? Hopelijk niet van dat grijzige wittinten, zoals je die overal lijkt te gaan zien. Beetje oranjig/geel is prima om het 's avonds wat op te laten fleuren.
de flatneuroot May 22nd, 2006, 06:53 PM Het is wel wit licht.
Capzilla May 23rd, 2006, 12:24 AM http://www.novalynx.ca/photographs/DK19990610 03-14 Bicycles in Copenhagen Cropped.jpg
Iets speelsere bestrating mag ook wel van mij, trouwens.
Skyscrapercitizen May 23rd, 2006, 09:39 AM ^^
Kopenhagen, Jan Gehl.
Golda May 23rd, 2006, 11:30 AM binnen nu en 8 jaar ziet het er veel en veel beter uit.
dat kan gewoon niet anders.
het kan niet zo zijn dat de "hoofdstraat" van de stad zo wordt ondergewaardeerd.
zooooo veel potentie, denk aan postkantoor, ABN, bebouwing bij stadhuisplein (slopen!!)
er wordt op gebroed, dat moet wel.
maar blijkbaar kan niet alles tegelijkertijd en dat maakt Rotterdam ook juist zo spannend!
als de zooi straks op de schop gaat zijn we allemaal weer trots op de opgestroopte mouwen!!
g fonk~ May 23rd, 2006, 06:57 PM @ Golda
ik snap wel wat je bedoelt en je hebt ook wel gelijk dat juist het feit dat er nog veel moet gebeuren leuk is aan Rotterdam.
Maar het gaat echt VEELS te langzaam allemaal. Ik denk echt dat er iets mis is met de algemene bestuursvisie wat deze punten betreft. Er zijn zo veel centrumlocaties die echt niet meer kunnen en schandalig verpauperd zijn... De hele Lijnbaan, het Laurenskwartier, de Coolsingel...
daar wordt al jaren lang niets aan gedaan. En dan is het niet eens alleen dat er niet wordt gerevitaliseerd, dingen worden niet eens meer opgeknapt. Op de Lijnbaan en Hoogstraat staan al jarenlang met grafitti-ondergespoten winkels, en ingegooide ruiten met schotten ervoor. (Nota bene een van de trekpleisters van de stad!) Op de Coolsingel staan al sinds tijden hele panden leeg met een grote zooi in de etalage. (Twee jaar geleden zei Opstelten op de radio overigens nog dat die winkels wel een huurder zouden vinden... geen enkel resultaat tot nu toe.)
Ook met het nieuwe station blijkt weer dat het investeren in de omliggende buurt nauwelijks prioriteit heeft.
Een ernstige zaak allemaal want de stad heeft al zo'n arm imago en dat wordt hierdoor alleen maar versterkt (toeristen zien immers alleen het centrum). De bestuurders die denken dat ze er met de nieuwe Kop van Zuid alleen wel zijn, slaan de plank echt volledig mis.
(Zo en nu genoeg gemopperd;))
Golda May 24th, 2006, 10:45 AM @ G fonk.
de praktijk is inderdaad vaak weerbarstiger dan de potentie en mijn dromen...
er is een aantal jaren geleden iets ingang gezet, namelijk een stap meer richting een woonstad. zelf zie ik de Erasmusbrug als symbool daarvan. Rotterdam als mooie stad waar veel mensen (ook met veel geld) middenin wonen. alleen is dat proces traag.
vaak inderdaad te traag.
de prioriteiten hebben jarenlang blijkbaar anders gelegen. vooral onder invloed van het bestuur. Rotterdam zou wel weer een burgemeester kunnen gebruiken die vooruit durft te kijken en niet zo blijft hangen in de dagelijkse gang van zaken.
wat je zegt over de KvZ: inderdaad, Rotterdam is veeeeeeeeeel groter dan dat stuk aan de Maas maar dat heeft men op de Coolsingel geloof ik nog niet echt in de gaten...
Jan May 24th, 2006, 10:54 AM Rotterdam zou wel weer een burgemeester kunnen gebruiken die vooruit durft te kijken en niet zo blijft hangen in de dagelijkse gang van zaken.Daar ben ik het wel mee eens. De periode 1985-1995 was wat dat aangaat een hele mooie. Ruimtelijke Ordening stond te boek als een zware post en iedereen had de ontwikkeling van de stad als prioriteit. Tegenwoordig gaat het vooral om zaken waar ik zelf ver van af sta en die volgens mij de stad meer kwaad dan goed doen, althans, de manier waarop er hier mee omgegaan wordt. Overigens zit ik maandag bij de nieuwe wethouder RO (http://www.rotterdam.nl/smartsite.dws?id=2104326) hier, ik ben benieuwd wat hij voor ambities heeft met de stad.
Overigens heb ik begrepen dat de ABN Amro niet staat te springen om mee te doen met de verlichting van het koperen dak van het pand aan de Coolsingel omdat ze het 'gezien de orientatie op verhuizing' niet opportuun vinden om er geld in te steken. (het blijft natuurlijk een bank, dat zijn bedrijven die niet bekend staan dat ze rijk zijn geworden door geld uit te geven, wat dat aangaat blijven het lastige bedrijven voor sponsoring). Omdat 'architectuur en verlichting' een groot thema wordt tijdens het komende Architectuurjaar 2007 gaat er volgens jaar toch wel het een en ander gebeuren. Zo gaat het NAi een grote tentoonstelling doen over dit onderwerp en gaat Philips wellicht een grote lichtshow optuigen hier.
Nexxd May 24th, 2006, 11:54 AM ^zou mooi zijn als ABN daar verhuist, dus in dat opzicht vind ik het wel goed nieuws. Mits ABN de CST alsnog gaat betrekken :) Maar dat zit er niet in...
Nexxd June 2nd, 2006, 12:36 AM Tegenover het postkantoor staat dit pand leeg:
http://www.nexxd.com/ssc/coolsingel-leegstand.jpg
Meteen slopen zou ik zeggen!
SkyBridge June 2nd, 2006, 12:51 AM Welnee, lijkt me een prachtig nieuw onderkomen voor David de Kabouter. Weer een nieuwe Rotterdammer!
Skyscrapercitizen June 2nd, 2006, 11:57 AM LEEG?!
Meteen platgooien die zooi!
Erasmus June 2nd, 2006, 12:53 PM Dat zou inderdaad een mooi begin zijn... slopen die rotzooi!!!
Wim June 2nd, 2006, 01:41 PM ^^ Daar ben ik het dus niet mee eens! Ik vind dat dit soort gebouwen mede de wederopbouw van Rotterdam symboliseert en dus wat mij betreft een beschermde status dient te krijgen. Daarom waarschuw ik diegenen alvast die met sloopplannen in hun hoofd rondlopen: wij (BVBVK; Buurtbewoners voor Behoud van Kiosken) gaan desnoods tot de Hoge Raad om te voorkomen dat een stelletje stadsvernieuwers onze Coolsingel voor de zoveelste keer op de schop gaat gooien.
Een advocaat is reeds in de arm genomen en aan onze website wordt gewerkt.
Kees June 2nd, 2006, 02:53 PM 't zal mij een zorg zijn wat er met deze kiosken gebeuren gaat.
Overigens heb ik begrepen dat de ABN Amro niet staat te springen om mee te doen met de verlichting van het koperen dak van het pand aan de Coolsingel omdat ze het 'gezien de orientatie op verhuizing' niet opportuun vinden om er geld in te steken.
't Zou toch fantastisch zijn wanneer ABN/AMRO alsnog de Coolsingeltoren intrekt en dit pand de een of de andere publieksfunctie krijgt. minimaal drie vliegen in een klap:
- leuke mall (bijvoorbeeld)
- ABN blijft in de (noord)stad
- aantrekkelijke toren erbij
Capzilla June 2nd, 2006, 03:00 PM @Wim: heerlijk stukje sarcasme. :)
Mocht iemand opstaan die serieus zo denkt: als er iets symbool staat voor de Rotterdamse wederopbouw is het wel dat rotte plekken als zodanig behandeld worden. Wel eens in de Koopgoot geweest overigens? Of de wél hoogwaardige kiosken tussen Beurs en Churchillplein? Ook initiatieven van dat stelletje stadsvernieuwers die steeds maar 'hun' Coolsingel op de schop gooien. Nou, bij deze: stadsvernieuwers hebben net zo veel zeggenschap over de Coolsingel.
locker14 June 5th, 2006, 03:09 PM Gisteren heb ik voor het eerst de nieuwe verlichting op de Coolsingel zien branden, ter hoogte van de nieuwe kiosken. Het is wit licht, maar ziet er wel mooi uit. En het mooiste: er worden ook spots in de grond geplaatst die de bomen verlichten!
Skyscrapercitizen June 26th, 2006, 11:03 PM Flaneren op Coolsingel, van Hofplein tot Bijenkorf
Een blik in het verleden van Rotterdam maakt soms treurig. Je ziet wat er voor moois stond in het hartje van de stad, vaak prachtige gebouwen die door het bombardement van 1940 zijn weggevaagd.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00081/raadplaat170606_81443h.jpg
ARCHIEFFOTO
Zo ook de ’kop van de Kruiskade’. Wat rest zijn de herinneringen aan deze ooit zo levendige plek, waar alleen een wandelingetje al een plezier op zich was.
De kop van de Kruiskade is onherkenbaar veranderd. Wie nu op de Coolsingel de straat in kijkt, ziet rechts de strakke blokkendoos van Hilton Rotterdam, en links wat winkels met daarboven kantoren. Voor de deur de ingang van metrostation Stadhuis.
Het is een van de drukste punten van Rotterdam. Een vrachtwagen wurmt zich luid ronkend de Coolsingel op, met in zijn kielzog een lange rij personenauto’s. Trams komen knarsend tot stilstand bij de halte. Zodra er eentje vertrekt, rinkelen de bellen bij het Hofplein. De fontein op de achtergrond produceert een continue, zachte ruis.
Nee, van de bebouwing op de raadplaat van vorige week is niets meer over, zo mag wel worden vastgesteld. Duitse bommen schiepen hier een ravage. Gevolgd door een vuurzee die alles wat nog overeind stond alsnog wegvaagde. Zo ook de woning van Henk van Geest, die eind jaren dertig op de eerste verdieping van het pand rechts op de foto woonde.
Door speling van het lot, waren hij en zijn familie niet thuis toen de vernietiging van Rotterdam aanving. ,,Dat komt omdat we op 11 mei 1940 al zijn beschoten. Er zouden NSB’ers bij ons op het dak zitten, en die werden onder vuur genomen door Nederlandse soldaten. Daardoor raakte het hele blok beschadigd. Zelfs in het trouwportret van mijn ouders zaten twee gaten.’’
Daarna is hij niet meer in de woning teruggekeerd. Op 14 mei werd het pand in de as gelegd.
,,We hadden alleen een juspan en een schrijfmachientje uit het huis meegenomen. Dat was alles wat we nog hadden. Later ben ik, op weg naar school, nog een paar keer langs de puinhopen gelopen. Daar zag ik een luchtbuksje van me liggen. Alleen een stukje ijzer was ervan over, het hout was verbrand. Ik heb er nog spijt van dat ik dat heb laten liggen.’’
Wat blijft, is de herinneringen aan deze plek in hartje Rotterdam.
,,Als kind zat ik vaak voor het raam. Dan keek ik uit over de Coolsingel. Prachtig was dat. Het was soms zo druk, dat je over de hoofden kon lopen. Zeker als het feest was. Oer- en oergezellig. Je kon er flaneren, terwijl dat woord volgens mij nog helemaal niet bestond. Van de Bijenkorf tot aan het Hofplein.''
Ook Rotterdammer J.A. Bijleveld herkende het tafereeltje op de zoekfoto. ,,We zien de Kruiskade, met rechts op de hoek de tabakswinkel van Weinthal. Op de voorgrond zijn ze aan het werk om de Coolsingel te dempen. Aan de linkerkant van de Kruiskade bevond zich een hele winkelrij, met onder andere Luxor en Hotel Central. Daarnaast zat Maison Richard, een kapperszaak.’’
Hij herkent in de verte nog de kerk van de Kruiskade. ,,Tijdens een zeer zware storm werd ik tegen middernacht opgetrommeld door mijn baas. De torenspits stond de wankelen! Ik moest onmiddellijk naar de kerk komen om maatregelen te nemen. Wij naar boven. Moesten we samen proberen om de leien vast te houden. Een levensgevaarlijke situatie!’’
Meijer de Wolf uit Spijkenisse groeide in deze buurt op. Hij meldt dat de Coolsingel in die periode nog Coolvest heette.
,,Het water van de singel,’’ schrijft hij, ,,was niet zo fris. In het weekeinde kwamen daar de markthandelaren met hun wagens en werden de melkbussen in het water schoongespoeld. Zodra de melkwagens waren verdwenen, kwamen de schoorsteenvegers om in het water hun vuile kleding schoon te spoelen. Waterleiding had men in die tijd nog niet. Als men te ver van de waterstoker woonde, tapten de bewoners uit de buurt water uit de singel om hun was te doen. Of men deed de was in de singel zelf.’’
Jan Prinz uit Hendrik-Ido -Ambacht tot besluit: ,,Wanneer de foto werd genomen? Aan de kleding van de dame te zien zou ik zeggen vóór 1920. Dus diegenen die hier zelf zijn geweest, hebben de leeftijd der ijzersterken.’’
Nathanaelll June 26th, 2006, 11:41 PM Maar we hebben hoop en de Maas lonkt zeker ook naar deze Groninger ;)
Erasmus June 27th, 2006, 04:02 AM En iedere foto zorgt bij mij voor een soort heimwee naar een stad waar ik nooit bewust gewoond heb (in mijn tweede levensmaand verhuisd naar Brabant)... Nog even mijn deeltijdopleiding afmaken en volle bak solliciteren in Rotterdam, en dan lekker in Rotterdam wonen, een jaartje nog en ik kan (als alles goed gaat)
Skyscrapercitizen June 27th, 2006, 09:38 PM ^^
Als ik een beetje doorwerk volgende week. :) ;)
:)dorp June 28th, 2006, 08:54 AM ^^^nog een weekje en dan woon ik er al weer 10 jaar... Helaas ligt de Coolsingel er ook al weer minstens zo lang te verpauperen :(
Erasmus October 11th, 2006, 06:20 PM Volgens mij doet Rotterdam er goed aan om van de Coolsingel in ieder geval een Coolsingel te maken, voorlopig is een Champs-Elyssée 'way out of our league'. Voorbeeldje van de huidige dramatische aanblik die je op sommige plaatsen krijgt (foto is ongeveer een maand oud):
http://i57.photobucket.com/albums/g212/erasmus_photos/Rotterdam/MyPictures0009.jpg
Dit plaatje illustreert mooi dat alles wat mis kan gaan, ook daadwerkelijk misgaat op de Coolsingel
Bestrating: om te janken, de stoep ziet er echt niet uit en ook die verdrijvingsvlakken op de weg verfraaien de aanblik niet direct
Belichting: gezellige jaren tachtig-rotzooi, kan écht niet meer!
Kiosk: het lijkt op een schouw en staat op de Coolsingel?
Container: toeval en zal inmiddels hopelijk weg zijn, maar past momenteel in het totaalplaatje
Mc Donalds: afbreken die handel
Het zal nog wel een eeuwigheid duren voor deze prestigieuze stadsboulevard enige uitstraling zal krijgen, vrees ik!
Dr. Dubai October 11th, 2006, 07:07 PM Die kiosken erger ik mij ook aan, vooral die kleine krengen van de Mac Donalds. In echte wereldsteden zitten ketens als Burger King en Mc Donalds ook vaak in dure gebouwen op prominente locaties en zijn ze zowel van buiten als van binnen behoorlijk aangekleed. Dat maakt het dan ook leuk om een keer een koffie of een hamburger in zo'n restaurant te nemen.
Op deze manier komt het meer op mij over als ordinaire vreetschuren die in een tijdelijke pandje lijken te zitten.
Alle kiosken moeten gewoon weg, alles kan wel opgevangen worden in de huidige bebouwing aan de zijkanten van de Coolsingel en zoniet dan is dat weer een mooie gelegenheid om wat grootstedelijke mulftifunctionele gebouwen neer te zetten waar in de plint nog wat van deze rotzooi kwijt kan.
Als alle kiosken weg zijn is het in ieder geval weer overzichtelijk en kun je weer een beetje voor je uit kijken.
De bestrating is inderdaad om van te janken. Gelukkig hoor ik hier en daar positieve signalen dat de buitenruimte (dus ik neem aan ook de bestrating) in grote delen van de stad verbeterd gaat worden. Leg iets duurzaams neer met een chique grootstedelijke uitstraling. Verder hoge boetes uitdelen voor het op de grond gooien van rotzooi, dan wordt het straatbeeld ook een stuk schoner.
Wat extra stenen bankjes neerzetten, paar kunstwerken, paar fonteinen, en voila het ziet er al een stuk beter uit. De verlichting kan inderdaad ook het een en ander aan gebeuren, maar daar gaat dit topic over, dus ik ben benieuw.
Wat ook leuk zou zijn, is als er toch nieuwe bestrating komt, om in de tegels ledjes te doen die 's avonds en 's nachts mooi oplichten en een warme sfeer creeren.
Skyscrapercitizen October 11th, 2006, 11:13 PM Die kiosken zijn een ramp ja, ook al zit er in 1 nu wel een leuke vega fastfood tent, maar die zal wel binnen een jaar failliet zijn.
Afgelopen voorjaar ben ik op een vrijdagavond over de Champs-Elisées gereden. Het overgrote deel van de auto's rijdt daar dan voor de lol. Rijden om er te rijden, of om zien en gezien te worden. Dat zullen we hier niet snel zien. :D
Capzilla October 13th, 2006, 09:20 PM Alles wat nu in die kiosken zit zou mooi kunnen dienen als food court in de nieuwe mall zodra ABN Amro eindelijk eens oprot naar de Coolsingeltoren of zo. Breid de Koopgoot ondergronds uit voor een nieuwe entree zoals de Bijenkorf ook heeft en alles klopt gewoon weer. Die McDonalds bij de Meent zit natuurlijk op het postkantoorgebouw te wachten, dus indien iemand nog een leuke nieuwe plek voor het postkantoor weet..
Harmen1984 October 18th, 2006, 05:21 PM ^^^
Het postkantoor kan toch ook gewoon in het postkantoor, maar dan in een kleinere uitvoering?
Nathanaelll October 22nd, 2006, 03:55 PM tis treurig deze foto alsof het een plaatje is uit 1 of andere volksbuurt...
niets allure!
g fonk~ December 4th, 2006, 07:28 PM is het jullie al opgevallen? er zijn nu ook nieuwe armaturen opgehangen boven de coolsingel.
spectaculair hoor.
ik vrees dat 't met die coolsingel nooit meer iets gaat worden.
(en laat staan met een champs elyssee)
groots waren de plannen destijds over een spectaculair lichtplan, dat VOOR DE KERST VORIG JAAR moest zijn afgerond. het postkantoor zou verlicht worden, kantoren zouden worden uitgelicht en er zou een speciaal kunstzinnig lampenplan komen.
We zijn nu weer een jaar verder en wat is er tot nu toe gebeurd? nog een paar extra lantaarnpalen en nieuwe lampjes bovenin. jammerrrrr!!!
locker14 December 7th, 2006, 09:56 PM Hallo allemaal, na een paar maanden afwezigheid zal ik vanaf nu weer wat meer gaan posten :)
Ik heb de afgelopen maanden de Coolsingel er wel op vooruit zien gaan, door het verwijderen van borden en reclame ziet het straatbeeld er rustiger uit en er is ook verlichting bij de bomen aangebracht, zoals dat op de Westersingel ook het geval is. De helft van de lampen werkt nog niet, maar goed...
Jammer dat er maar weer half werk geleverd is: de bestrating is echt aan vervanging toe en een deel van die iele Center parcs-achtige lantaarnpaaltjes (die ook de Blaak, Hoogstraat en Binnenwegplein ontsieren) staat er nog steeds, al zijn de armaturen wel vervangen. Er hoeft maar een keer een schop tegen die lantaarns aangegeven te worden en de boel staat weer schots en scheef. :ohno:
Harmen1984 December 7th, 2006, 10:04 PM @ g fonk:
Ik vond het er anders best aardig uitzien toen ik het vorige week in het donker zag, vanaf Hofplein. Geen Champs Elysees natuurlijk, maar wel mooi.
EuroMaster December 7th, 2006, 10:29 PM Jammer dat het wit licht is van die nieuwe lantaarnpalen, daar heb ik dan weer minder mee. Vooral in grauwe buitenwijken wordt dat gebruikt en versterkt juist de grauwheid. Wel is het LED-technologie, wat het duurzamere verlichting maakt. Ik had persoonlijk met gele-oranje tinten gewerkt. Of met een tintje paars-blauw, dat kan wel weer een grappig effect hebben. Helaas ziet dat wit van nu er dan weer erg 'cheap' uit, zo is mijn mening. Bovendien versterkt het wit de grauw-grijze massa van betegeling en beton.
Het aanlichten van bomen is erg goed. Hopelijk zijn de gebouwen alsnog aan de beurt. Volgende stap is die verschrikkelijke betegeling vervangen.
locker14 December 7th, 2006, 10:44 PM ^^ Daar ben ik het wel mee eens, dat witte licht maakt de Coolsingel niet erg gezellig, de grijze verf op de lantaarnpalen trouwens ook niet. Hopelijk komen er binnenkort ook wat degelijker bankjes, prullenbakken etc. Wat mij betreft kunnen ze de Wilhelminapier als voorbeeld gebruiken. Wat ik trouwens ook mis op de Coolsingel: van die grote ronde zuilen waar posters vna theatervoorstellingen etc opgehangen kunnen worden ('t is maar een kleinigheidje :) )
Skyscrapercitizen December 8th, 2006, 12:03 PM Aan een grootschalige herprofilering wordt nog hard gewerkt hoor. Sommige mensen trekken hier wel een beetje vroeg conclusies, alles wat nu gebeurd zijn tijdelijke maatregelen om het tot de grote aanpak toonbaar te houden.
Capzilla December 8th, 2006, 03:31 PM Er hoeft maar een keer een schop tegen die lantaarns aangegeven te worden en de boel staat weer schots en scheef. :ohno:
Doe dat dan ook niet! ;)
locker14 December 10th, 2006, 09:27 PM Zijn er al concrete plannen voor de herinrichting? Ik hoor van alle kanten geluiden dat de Coolsingel aangepakt moet worden, maar is er al zoiets als een definitief ontwerp?
Chaos December 10th, 2006, 09:50 PM Wat mij vooral opvalt is dat de bestrating er slecht bij ligt, bijvoorbeeld het stuk van daka sport tot aan het wtc ligt schots en scheef, mag gemeentewerken wel is wat aan doen.
De bestrating ziet er al niet uit als het dan ook nog half los ligt...
Skyscrapercitizen December 11th, 2006, 10:43 AM Het ziet er nu niet uit nee. Maar we kunnen er wel vanuit gaan dat er komende jaren iets gaat gebeuren. Er is nog geen DO (definitief ontwerp), maar er zijn al wel studies gedaan.
Maar als je het perfect wilt doen gaat het veel geld kosten. Sowieso om een duurzame bestrating die niet verzakt neer te leggen op het drijfzand van Rotterdam. Daarnaast moet je alle kiosken slopen en herhuisvesten. Dat kost ook een berg met geld!
Maar ik heb er wel vertrouwen in, geduld mensen, binnen 4 jaar zal er wel veel veranderd zijn.
De Snor December 11th, 2006, 12:03 PM Verleg de trambanen naar één zijde waar nu die fietspaden liggen , onmiddellijk naast die bomen(camoufleert de bedrading)liefst kant Lijnbaan(minst zonnige zijde).
Leg een kleine of meerdere kleine waterpartij aan met zitbanken, breng roosters rond de boomvoeten , gooi terstond die goedkope troep weg van McD's e.d.
Het ABN/AMRO gebouw inrichten als chique shoppingkomplex , luxehotel maken van het bestaand Postkantoor, breek het CIC af (staat met zijn rug gekeerd + is een visuele barriere vanuit de zijstraat).
De verlichting moet gescheiden worden : lichte armaturen voor het voetgangersgebied en in de haag die het scheidt van de 2-baansweg meer gerichte voor automobilisten.
Die haag fungeert samen als drempel om het oversteken op alle plaatsen af te remmen wat ook in de hand kan worden gewerkt door aan de overzijde een metalen inoxconstructie aan te brengen naast de trambaan.
Qua betegeling verschillende soorten aanbrengen om eilandjes te cree-eren in samenvoeging met verlichte grondplaatjes die deze met elkaar verbinden als een soort uitdaging om alle leeftijdsgroepen hierheen te brengen.
Bepaalde gebouwen kunnen beter een eigen verlichting krijgen dus gooi wat meer neonreclame op de gevels, niet te kitscherig worden anders wordt men te vlug afgeleid.
Tegelijkertijd alle zijstraten mee in het totaalconcept betrekken naargelang hun eigen invulling + zeker afstappen van al dat klinkergedoe (dorpsgevoel)
...
zal maar ophouden anders schiet er niets meer over ;)
Rotterdam A December 11th, 2006, 12:32 PM Gewoon duidelijke verbeteringen aanbrengen. Dat gedoe met het postkantoor gebouw + het gebouw dat erop gaat komen en een Coolsingeltoren met een mooie plint zijn al een flinke stap in de goede richting. Ook de vernieuwing op de Lijnbaan helpt mee, net zoals de Koopgoot de Coolsingel ook wat mooier maakt. Betere betegeling zoals iedereen zegt doet ook wonderen. Betere verlichting, ook de winkels moeten grotere verlichtende naamborden hebben. Dat Hofplein fontein moet ook beter verlicht worden en mooier gemaakt worden.
locker14 December 11th, 2006, 12:41 PM ^^ De hofpleinfontein heeft vorig jaar al nieuwe verlichting gekregen, dat voortdurend van kleur veranderd. Persoonlijk vind ik het eerder kitsch dan stijlvol maar het past ook wel weer bij Rotjeknor....:)
Skyscrapercitizen December 11th, 2006, 01:47 PM Ja Rotterdam A heeft wat gemist met de fontein denk ik. :)
@ De Snor
trambanen aan 1 kant leggen vind ik persoonlijk niet mooi voor het profiel. Een symetrisch profiel is vaak duidelijker een aantrekkelijker.
bubbah December 11th, 2006, 02:20 PM , luxehotel maken van het bestaand Postkantoor, breek het CIC af ;)
Het eerste vind ik een prima idee. Het tweede is vast vloeken in de k(l)erk(s).
locker14 December 11th, 2006, 02:51 PM ^^ Voor het CIC kan de gemeente vast wel een ander leegstaand pand aan de Coolsingel gebruiken en de Kinko's weer als buurman :) . De huidige panden staan er pas een jaar of 10 en het ziet er nu al armzalig uit
Skyscrapercitizen December 11th, 2006, 03:59 PM Die panden met oa. CIC worden toch wel een keer afgebroken. Je moet daar op de hoek van Churchilplein gewoon een toren neerzetten van 100 meter, die samen met Robeco de poort naar de stad markeert. Gewoon net als Coopvaart eerst 10 lagen kantoor en of parkeren, en erboven woningen. Eerste 2 lagen natuurlijk winkels of het nieuwe CIC + Wolkenkrabbermuseum.
Je moet dan weer gewoon vanaf Binnenwegplein rechtdoor naar de Coolsingel kunnen.
Harmen1984 December 11th, 2006, 04:26 PM ^^
Zet maar op de plek van dat Allianz-gedrocht dan...
Dr. Dubai December 11th, 2006, 04:50 PM Eerste 2 lagen natuurlijk winkels of het nieuwe CIC + Wolkenkrabbermuseum.
Dat laatste zou wel heel gaaf zijn!:D Maar dan vind ik wel dat Jan eigenaar ervan moet worden:)
Rotterdam A December 11th, 2006, 04:53 PM Een 154m hoge Jungerhanstoren dan op de plaats van het CIC als we het dan toch over een toren hebben.
De Snor December 11th, 2006, 06:05 PM trambanen aan 1 kant leggen vind ik persoonlijk niet mooi voor het profiel. Een symetrisch profiel is vaak duidelijker een aantrekkelijker.
Het is niet mooi maar wel uiterst praktisch voor iedere andere weggebruiker.
Een nieuw CIC in die glazen doos aan de Hoogstraat zie ik wel zitten
SkyBridge December 11th, 2006, 06:44 PM Weblog wethouder Bolsius, 4 december j.l.:
Deze dag begint met de buitenruimte in het centrum en eindigt ermee. College Karakus en ik krijgen een presentatie van de plannen van delen van het centrum geprensenteerd. Op een aantal onderdelen heb ik het gevoel dat ik zo'n 8 jaar geleden hetzelfde heb gehoord, maar toen werden er andere wegen ingeslagen. Wat belangrijk is dat we heldere keuzen maken en de lijn ook minimaal 20 jaar vasthouden.
Als ik aan het einde van de middag door het centrum loop, nemen we een aantal van de discussiepunten uit de ochtend mee. Er valt nog heel wat te doen, maar we moeten ook niet te zwartgallig zijn. Hoor tijdens de wandeling dat de heer Manhave heel tevreden is over de toezegging om een deel van de buitenruimte aan te pakken. Goed gedrag moet je ook durven belonen. Hij steekt zijn nek vaak uit.
Zo gaan we ook de bestrating rondom het WTC aanpakken. De gevels zijn prachtig opgeknapt, de reclame is stijlvol, de verlichting is ook op orde, maar de stoeptegels zijn om te huilen. Dus aanpakken.
Skyscrapercitizen December 11th, 2006, 07:33 PM ^^
MAar dan moet je rond WTC dus weer niet gaan herinrichten zonder een plan voor de gehele Coolsingel te hebben want dan wordt het een onsamenhangende chaos!
Manhave is een wereldvent!
locker14 December 11th, 2006, 10:53 PM ^^ Ik hoop dat ze dan gelijk het hele beursplein gaan herinrichten, want de goede kwaliteit van de bestrating in de koopgoot is niet te vergelijken met die op straatniveau... maar goed om te horen dat er in ieder geval een plan is! Nu hopen dat het in 2007 gaat gebeuren
Nexxd December 11th, 2006, 11:43 PM Ben het met Tim eens, alleen het gebied rond WTC herinrichten zonder verder plan voor de Coolsingel werkt niet. Zulke plannen moet je in zn geheel oppakken.
g fonk~ December 18th, 2006, 10:21 PM Nou ja er wordt tenminste over nagedacht, das goed nieuws !
Een totaalplan is idd het best. Eigenlijk zou de route Weena-Coolsingel-Erasmusbrug als eerst helemaal mooi moeten zijn qua betegeling en straatmeubulair. Incl. de Walk Of Fame want das nu echt een vette shame... (check en vergelijk met hollywood http://www.djstickyboots.com/Walk%20of%20Fame.JPG )
SkyBridge December 19th, 2006, 02:54 AM Copy+paste :D
Skyscrapercitizen December 19th, 2006, 04:48 PM Trek de bestrating van de Erasmusbrug maar door. Een glinsterende zwarte stoep van Wilhelminaplein tot voorbij Hofplein, laat maar komen. :banana:
Gyz December 19th, 2006, 09:08 PM ^^ Dat is een kunststof gietvloer van Bolidt, ingestrooid met glimmertjes, zou wel mooi zijn inderdaad maar ook lekker prijzig
Nathanaelll December 22nd, 2006, 03:16 PM Champs vergelijken met de Coolsingel? whaha... Ten eerste Champs is wel 5 x zo breed en er staan allen maar mooie gebouwen naast.. Ach...
Harmen1984 December 22nd, 2006, 03:20 PM Gisteren kwam ik vanaf de Schieweg en het Hofplein de Coolsingel oprijden, en ik moet zeggen dat het er wel aardig uitziet.
Eerst zie je de verlichte fontein, dan het Stadhuis en de verlichte bomen langs de Coolsingel, met recht vooruit het blauw verlichte HBU-gebouw.
Alleen één ding: die trambaan is echt afzichtelijk. Leg er wat mij betreft maar gras tussen op de plekken waar toch nooit iemand oversteekt,
Nexxd December 22nd, 2006, 03:27 PM ^ik denk dat ze dat niet doen omdat het een handige route is voor ambulances, brandweer en politie.
Skyscrapercitizen December 23rd, 2006, 12:22 PM ^^
Zou goed kunnen. Wel jammer, toch kunnen ze dan nog een deel gras maken. Er zijn nu genoeg oversteekplaatsen, er moet er alleen één bij vanaf stadhuisplein naar Stadhuis, maar dan moeten eerst die kiosken weg. Het zou mooi zijn als ze dan verder mooie niet te hoge hagen tussen tram en weg plaatsen. Niet te hoog dus want overizicht is van groot belang!
www.Rotterdam.nl December 23rd, 2006, 02:59 PM Gewoon een tramtunnel onder het plein door en die ook doortrekken op de aangrenzende boulevard. En dan een park in het midden maken van de Boulevard langs die mooie gebouwen van o.a. Nationale Nederlanden :| .
Maarja.. dat zal wel lastig zijn omdat daar ook ergens de metro loopt?
Nexxd December 23rd, 2006, 06:32 PM ^yup, tramtunnel is onmogelijk op die plek. Bovendien is de tram in het centrum van Rdam juist voor de wat kortere afstanden. Een halte op maaiveldniveau is dus wel zo handig omdat je dan direct vanaf de straat de tram in kan lopen.
EuroMaster December 24th, 2006, 05:59 PM Ik vind die trams er wel bijhoren zo op straat. Alleen kan de indeling misschien wat beter om een mooi straatbeeld te creeren.
Dr. Dubai December 24th, 2006, 06:49 PM Een 154m hoge Jungerhanstoren dan op de plaats van het CIC als we het dan toch over een toren hebben.
Met appartementen dan wel:)
Ik heb nog even de thread doorgespit en ik ben maar 1 foto tegengekomen van nieuwe verlichting!
Zijn ze nu nog niet bezig met de boel wat sfeervoller te maken door middel van verlichting (zoals aangegeven in de eerste post van dit topic) of vergeten de forummers gewoon om er foto's van te maken?
Ik ben toch echt wel benieuwd naar de nieuwe grandeur van de Coolsingel.
locker14 December 27th, 2006, 01:01 AM ^^ Met die verlichting zijn ze al langere tijd bezig. De Hofpleinfontein heeft nieuwe verlichting, evenals het stadhuis en het HBU-gebouw. Een paar maanden geleden is begonnen met het vervangen van de straatverlichting door (volgens mij) LED-verlichting, ook zijn spots aangebracht om de bomen aan te lichten. De laatste weken lijkt het werk stil te liggen want de helft van de nieuwe lampen werkt nog steeds niet, terwijl de andere helft dag en nacht aan staat... maar dat komt vast nog wel goed :)
Sol December 27th, 2006, 12:49 PM ^^
wat slecht! Juist nu moeten die lampen branden. Dit is nog erger dan in voormalige communistische landen. Zelfs die landen hebben het nog beter voor elkaar dan dit amateurisme.
de flatneuroot December 27th, 2006, 01:03 PM Het is geen LED verlichting in die armaturen, dat dacht ik eerst ook, maar metaalhalogeenlampen met keramische brander, een gasontladingslamp. Hier meer info er over. http://www.energiebesparinggww.nl/nwsitem.asp?nid=1428
De Snor December 31st, 2006, 03:06 PM ^^ Voor het CIC kan de gemeente vast wel een ander leegstaand pand aan de Coolsingel gebruiken en de Kinko's weer als buurman :) . De huidige panden staan er pas een jaar of 10 en het ziet er nu al armzalig uit
Dit lijkt me uiterst geschikt als nieuwe CIC lokatie
foto van Harrewar
http://img243.imageshack.us/img243/5782/20061229finepix0027ow7.jpg
Erasmus December 31st, 2006, 03:45 PM Is al eerder gezegd hier (ook door De Snor?), maar inderdaad: een opgeknapt HUF-pand is zeker niet verkeerd voor het CIC
Dr. Dubai December 31st, 2006, 04:40 PM Nee joh. CIC moet gewoon ergens bovenin een nieuwe toren van 150 meter komen langs de Coolsingel. En dan de bovenste 3 verdiepingen betrekken, welke niet in verbinding staan met de verdiepingen eronder (alleen via noodtrappen).
En dan 2 liften aan de buitenkant naar de bovenste 3 verdiepingen!;)
CityLife January 8th, 2007, 05:36 PM Stond afgelopen zaterdag een leuk stukje in het Parool waarin de Champs Elysees vergeleken werd met een ordinaire koopgoot (dus niet met DE Koopgoot).
Kortgezegd kwam het er op neer dat de Champs Elysees al haar allure aan het verliezen is door de komst van Flagshipstores van voornamelijk grote (Amerikaanse) ketens.
Skyscrapercitizen January 8th, 2007, 06:03 PM ^^
Klopt wel ja. Toen ik er afgelopen voorjaar liep week het publiek er niet veel af van die op de Lijnbaan. Veel H&M meisjes. Er liepen alleen wat meer toeristen.
Nathanaelll January 13th, 2007, 04:36 PM kijk dit hoort er langs de Coosingel te staan, ik weet niet waar deze foto is geschoten in Rotterdam.
http://img442.imageshack.us/img442/6849/llkx6.jpg
SkyBridge January 13th, 2007, 04:42 PM Nou laat die chaotische troep alsjeblieft weg daar :) Er valt heus wel een lantaarn te ontwerpen die chique maar ook simpel en groot is. Dit is Wijnhaveneiland trouwens, volgens mij Wijnstraat?
de flatneuroot January 13th, 2007, 04:43 PM Nee, gadver. Dat is verschikkelijk kitsch op die plek.
Marin January 13th, 2007, 04:50 PM ... ik weet niet waar deze foto is geschoten in Rotterdam.
Vanaf de Regentessebrug/Vierleeuwenbrug (http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/waterstad.htm).
|
|