View Full Version : Plan voor herbouw middenschip Dom

Plaas
June 2nd, 2010, 02:18 PM
Plan voor herbouw middenschip Dom

Update: woensdag 2 jun 2010, 14:02

Een stichting in Utrecht heeft een plan gepresenteerd om het middenschip van de Domkerk te herbouwen. Tijdens een storm in 1674 werd het verwoest. Het is nooit herbouwd. De stichting wil vanaf 2013 een Middeleeuwse bouwplaats tussen de Domkerk en de Domtoren inrichten.

De stichting wil alleen oude technieken toepassen bij de bouw. De aanvoer van bouwmateriaal zou per boot of per paard en wagen moeten gaan. De bouwplaats wordt dan een toeristische attractie.

Belangstellenden kunnen dan een kaartje kopen en zien hoe er vroeger gebouwd werd. De stichting denkt de kosten met de kaartverkoop te kunnen betalen. (NOS)

Zo. Dat kan wat worden. Historisme? Goed voor de stad?

Yetzirah231
June 2nd, 2010, 03:44 PM
Ooit had men plannen om het plein ertussen anders in te richten. Gewoon laten zien waar nog de steunen voor pilaren zijn etc. om de structuur van de kerk beter weer te geven, etc. sommigen wilden deels een soort glazen bouwwerk van de structuur van de kerk, en toch de straat openhouden geloof ik. Maar dat was ong. 10 jaar terug.

Volgens mij kan het beter een straat blijven, dat is economisch beter voor de stad. de bus onder de dom door is leuk en handig. Men kan moeilijk allerlei noord-zuidverkeer door de 2 naastliggende straten langs de grachten laten gaan.

Chasin' Dreams
June 2nd, 2010, 04:19 PM
Zeker geen slecht idee, hoewel het duidelijk afgeleid is uit het project ''Guédelon Castle''. Dat is een project in Frankrijk, waar men met traditionele materialen en methoden een middeleeuws kasteel nabouwt.
Er waren ooit ook plannen om dat te doen in Nederland, in Coevorden, maar die zijn jammer genoeg nooit doorgegaan. Het schijnt dat er in Frankrijk bussen vol toeristen op af komen.

Meer info over Guédelon:
http://www.guedelon.fr/

EDIT:
Ik vind trouwens wel dat die storm ook een belangrijk onderdeel is van de geschiedenis van het gebouw, dus dan is de vraag, moet je wel willen herbouwen?

HendrX
June 2nd, 2010, 06:59 PM
Leuk plan, maar ze dienen wel volledig rekening te houden met het bestaande gedeelte en het geheel in zelfde materiaal op te trekken waarbij ze gebruik maken van ambachtelijke technieken ZONDER STAAL.

@Plaas; Historisme is niet de juiste term.
Heropleving van de Neo gotiek? Het kan zeker goed doen aan de stad, na de laatste 80 jaar aan moderne architectuur juich ik de heropleving van oude stromingen toe!

Pindakaas
June 3rd, 2010, 02:47 PM
Hier een filmpje van RTV utrecht van augustus vorig jaar

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/215661

Apostle
June 3rd, 2010, 04:46 PM
^^
Das een ouder plan.

onkl
June 3rd, 2010, 05:26 PM
[SIZE="5"]Plan voor herbouw middenschip Dom

[...]
Ik meen me te herinneren dat de vorige (en meteen ook de eerste) poging dat middenschip met historische materialen en methodes te bouwen niet geheel stormbestendig bleek. Aannemende dat zóveel authenticiteit toch al te historiserend wordt gevonden, ben ik benieuwd hoe ze dat deze keer willen voorkomen zonder danwel een modern skelet, danwel een zodanige verzwaring van "alles" dat het een erg donker en massief hok wordt.

Bibelo
June 4th, 2010, 01:33 AM
Waarom zou je dit in hemelsnaam doen? Je hebt het icoon al (Domtoren), je hebt een schip wat groot genoeg is, er komen niet meer protestanten bij, de doorgang voor verkeer is zo hartstikke handig, de poort onder de toren door is geniaal. Waarom het middenschip herbouwen? Gewoon niet doen.

Ramses
June 4th, 2010, 07:30 AM
Als die Domkerk nou eens verwoest was in de Tweede Wereldoorlog, dan kon ik deze herbouw nog begrijpen. Maar die verwoesting vond al plaats in de 17e eeuw. Nu is de Domkerk een markant punt in Utrecht, evenals de resterende Domkerk en het bijbehorende plein. Als de kerk en toren weer gekoppeld worden, dan krijg je een kerk zoals er al zoveel van zijn in Nederland (oke, wel een stukje groter). Maar het bijzondere is er dan wel af.

Hoe wordt dat bedrag trouwens opgehoest? Toch niet van mijn belastingcenten he?

GeneratorNL
June 4th, 2010, 09:42 AM
Hoe wordt dat bedrag trouwens opgehoest? Toch niet van mijn belastingcenten he?

Zoals in het artikel staat denkt men de heropbouw te kunnen financieren door de kaartverkoop aan toeristen.

Plaas
June 4th, 2010, 03:19 PM
Tja. Je ontneemt dit gebouw een groot deel van z'n geschiedenis. Ik zou 't ook niet doen. Maar 't ziet er wél best leuk uit:

http://media.rtvutrecht.nl/cache/c2bf04d3_450.jpg

http://dnu.nu/sites/default/files/imagecache/full_465/beeld/2010/05/DomkerkMetMiddenschip.jpg

alexxis
June 4th, 2010, 05:46 PM
Wel zijn een goede idea.I denken, klinkt goed voor een heleboel van het toerisme =)
Bedankt

http://2.s04.flagcounter.com/count/3DIf/bg=EDEDED/txt=EDEDED/border=EDEDED/columns=1/maxflags=1/viewers=0/labels=1/ (http://s04.flagcounter.com/countries/3DIf)

railway stick
June 5th, 2010, 10:54 PM
Gewoon herbouwen, er is genoeg geld in Utrecht, het project is goed voor de werkgelegenheid. Er zijn zovele bouwsels in binnen-en buitenland niet origineel. Maar 50 jaren zijn zó om en dan weet niemand er meer van. Ik hoop wel dat het met moderne technieken gaat, is stuk gemakkelijker en dan met name betreffende Arbo-en veiligheidseisen. Want die hadden wij vroeger in 1674 nog niet.

Michiel
June 6th, 2010, 09:26 AM
Ik meen me te herinneren dat de vorige (en meteen ook de eerste) poging dat middenschip met historische materialen en methodes te bouwen niet geheel stormbestendig bleek.

De eerste versie van het schip was eigenlijk nooit afgebouwd, want er zat geen gewelf in en had ook geen steunberen (luchtbogen) aan de buitenkant.

Op deze plaat van Saenredam kun je het ontbrekende gewelf zien:
http://i50.tinypic.com/2eeg2zq.png

Hendrik
June 7th, 2010, 08:07 PM
Men kan te rade gaan bij Ipro Dresden architektenburo.
Dit buro was verantwoordelijk voor de herbouw van de Dresdner Frauenkirche. www.frauenkirche.ipro-dresden.de .
Ze maakten daar ook wel gebruik van moderne technieken. Niets van te zien aan de binnen of buitenkant. Ik ben er in geweest en was zeer onder de indruk.

ckikilwai
November 26th, 2010, 10:58 AM
Ze hebben een website nu: http://www.herbouwdomkerk.nl/home
In de nieuwsbrief van deze maand staat de verschillende partijen in de gemeente er niets op tegenhadden.

Ik vind het eigenlijk wel een leuk initiatief vooral omdat ze het op middeleeuwse wijze willen doen en er zo een toeristische trekpleister van gaan maken.
De Dom is eigenlijk de perfecte kerk voor zo'n historische bouwplaats, aangezien je niets van historische waarde hoeft af te breken en ze relatief toegankelijk is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een toren af te werken).

Art Deco Style
November 26th, 2010, 11:06 AM
Goed initiatief, kunnen ze meteen de beelden die verwoest zijn bij de beeldenstorm reconstrueren:)

ill-b
November 26th, 2010, 11:43 AM
Ik zou eerder kiezen voor een glazen dak boven het plein zwevend o.i.d. en de huidige vlakke wand achter het beeld met glas bekleden. Zo ga je mee met de tijd en verlevendig je het plein. Daarnaast, pleinen en ruimte in de binnenstad moet je koesteren. Het zou een geweldige plek voor een weekmarkt zijn.
Mocht het doorgaan, probeer dan de pleinen die er wél zijn vele malen meer te verlevendigen, met als voorbeeld het Janskerkhof.

Fallus
November 26th, 2010, 07:26 PM
Het Janskerkhof als voorbeeld? Het Janskerkhof zelf is een grote parkeerplaats waar alleen blik te vinden is. Autoluw, dan is er wel wat van te maken.

ill-b
November 27th, 2010, 01:58 PM
^^ Klopt, ik bedoelde eigenlijk dat ze bij dát plein moeten beginnen met het verlevendigen ervan.

Eric Offereins
November 27th, 2010, 09:52 PM
^^ Ben er lang niet meer geweest, maar op dat plein is er nu toch weinig te doen?

dommeltje
November 28th, 2010, 12:25 PM
^^ Ben er lang niet meer geweest, maar op dat plein is er nu toch weinig te doen?

Voor ieder is weinig te doen natuurlijk een eigen invulling. Als je van Disco's houdt moet je niet op het Domplein zijn:). Er zitten wel een aantal cafe's, muziekschool, centrum van kunsten, schatkamer Domplein (ondergronds publiekcentrum), de Dom(kerk en klooster tuin). Ik zal vast nog wel wat activiteiten gemist hebben.

Eric Offereins
November 28th, 2010, 10:18 PM
^^ Ik bedoelde eigenlijk het Janskerkhof

ill-b
November 29th, 2010, 01:45 PM
^^ Ja, nu is er weinig te doen op het Janskerkhof. Er zijn wel plannen om de parkeerplaatsen weg te werken, en er een levendig plein van te maken.
De plantenmarkt op de zaterdag is trouwens wel een leuke invulling.

dommeltje
December 13th, 2010, 03:04 PM
^^ Ja, nu is er weinig te doen op het Janskerkhof. Er zijn wel plannen om de parkeerplaatsen weg te werken, en er een levendig plein van te maken.
De plantenmarkt op de zaterdag is trouwens wel een leuke invulling.

^^
9 Consultatie over autovrij maken en herinrichting Janskerkhof
Het college heeft dinsdag het plan van aanpak voor het autovrij maken en de herinrichting van het Janskerkhof vastgesteld. In het plan zijn scenario's uitgewerkt om het Janskerkhof stapsgewijs autovrij te maken. Het plan is door het college vrijgegeven voor inspraak. Met het plan geeft het college uitvoering aan een raadsmotie om het Janskerkhof stapsgewijs autovrij te maken.

De kosten van de verschillende scenario's lopen uiteen van € 30.000,- tot € 12.000.000,-. Op dit moment is alleen geld voor scenario 1: de westzijde afsluiten voor auto's en loop- en zichtlijnen herstellen. Hiermee ontstaat meer ruimte voor terrassen. Hiervoor moeten 45 parkeerplaatsen voor vergunninghouders worden opgeheven. De gemeente start met de voorbereiding van dit scenario, uitbreiding naar andere scenario's blijft mogelijk. Met het duurste scenario wordt het hele Janskerkhof autovrij. :)