View Full Version : Goed nieuws en slecht nieuws
Berrtus July 3rd, 2004, 06:31 PM Eerst het slechte nieuws. Kom net terug van een aantal bezoeken aan een aantal architectenbureaus in het kader van de Dag van de Architectuur. Zo was ik ook bij Hoogstad.
Daar werd medegedeeld dat de Jongerhanstoren definitief niet meer doorgaat, althans niet en deze vorm en functie. Er zijn wel ideeen voor een woontoren maar dat is allemaal nog vaag. De huidige economische situatie heeft daar toe geleidt en de projectontwikkelaar geeft op dit moment voorang aan de Luxortoren.
Jammer dus. Helaas
Wel gaat men onderzoeken of de toren ergens anders gebouwd zou kunnen worden. De toren is namelijk niet locatiespecifiek ontworpen.
hier is ie nog even
http://home.zonnet.nl/r.e.janssen/pic/rotterdam/jungerhanstoren.jpg
Wel is Hoogstad bezig met een andere toren, in wat zij noemen, het (toekomstige) tweede centrum van Rotterdam, namelijk het Zuidplein. Daar zijn ze bezig met het ontwerp voor een nieuwe ROC Zadkine en dat gaat blijkbaar werken als een motor. Zo zijn ze nu begonnen met het ontwerp voor een 120 meter hoge woontoren. Er lagen al 10-tallen vormstudies. Zag er spannend uit. Ook hadden ze het al over een hoteltoren. Ik kreeg de indruk dat daar zeer veel projecten op stapel staan. Deze woontoren was in ieder geval al zeer serieus.
Vloepkleedje July 3rd, 2004, 06:34 PM Ai! Zonde! ..
klaas July 3rd, 2004, 06:40 PM :cry:Das balen:cry:...t zat dr miss ook wel een beetje aan te komen mrja...
Skyscrapercitizen July 3rd, 2004, 06:41 PM Kijk, torens bij Zuidplein! Dat is een goeie inzet, toplokatie voor hoge (woon)-torens.
Jammer inderdaad van Jungerhans, ergens anders, straks bouwen ze hem nog bij de arena.:)
klaas July 3rd, 2004, 06:41 PM Dat lachebekje wilde ik 8terwege laten maar dat snapten jullie waarschijnelijk ook wel
Skyscrapercitizen July 3rd, 2004, 06:42 PM @ Klaas
zie EDIT knop...
Dr. Dubai July 3rd, 2004, 06:55 PM goh, das erg jammer zeg. hopen dan maar dat bij het zuidplein een aantal flinke 100+ woontorens de grond uit gestampt gaan worden. en indd Tim, de jungerhans toren zou geen slechte zijn voor het Arena gebied;)
Q. July 3rd, 2004, 06:57 PM Doodzonde, het was een prachtige toren geweest op een prachtige locatie.
Dennis July 3rd, 2004, 06:57 PM dit meen je niet :rant: :rant: :rant: :rant: :rant: :rant:
EFKA July 3rd, 2004, 07:01 PM Erg jammer!
Michiel July 3rd, 2004, 07:14 PM Zou balen zijn als Jungerhans definitief niet doorgaat. Deze massastudie zag ik staan bij Claus & Kaan:
http://www.techimage.net/getimg.php?img=clauskaan1.jpg
http://www.techimage.net/getimg.php?img=clauskaan2.jpg
de flatneuroot July 3rd, 2004, 07:22 PM Dat is vet balen dat deze niet door gaat. Als het tij weer meezit zal best op die plek wel een toren komen (hoop ik).
Dennis July 3rd, 2004, 07:23 PM oh s#it, ik hoop niet dat dat is wat ik denk dat het is........
oude nedloyd locatie......kan eigenlijk niet ... maar 1 toren :runaway:
Berrtus July 3rd, 2004, 07:36 PM Ik denk niet dat we enige waarde moeten hechten aan de toren op de foto bij bij Claus en Kaan. Een dergelijk project in ontwikkeling staat meestal niet zo in zicht. Daar zijn ze normaal voorzichtig mee, helemaal als het project nog niet publiekelijk bekent is gemaakt. Zal wel een studie zijn geweest. Hij viel mij ook al op. Had geen camera meegenomen omdat ze dat bij architectenbureau's vaak niet op prijs stellen. Ik hoorde dat Kollhoff op het laaste moment afgezegd heeft, omdat hij bang was dat gevoelige info naar buiten zou komen.
Bij Claus en Kaan legde een architect nog iets uit over de ontwikkeling van een ontwerp bij hen op het bureau. Dat ging over tweetal woongebouwen op de LoydPier. Blijkbaar zijn ze daar nu ook druk mee gangs. Er wordt wel een redelijk hoge toren gebouwd, daar op de kop van het schiereiland.
Helaas had ik geen tijd meer om Rapp en Rapp te bezoeken. Hoorde wel dat daar maquettes en tekeningen te zien waren van de woontoren op het Haagse Wijnhaveneiland.
Michiel July 3rd, 2004, 07:41 PM Ik hecht er ook niet zo veel waarde aan. Het was hier al bekend dat het oude Nedlloyd kantoor op de nominatie stond om te verdwijnen.
Jan July 3rd, 2004, 08:03 PM Die toren bij het Zuidplein is waarschijnlijk op de locatie waar nu Breeman zit die inderdaad daar weggaat. Voor die plek zijn studies gaande voor een woontoren, alleen had ik begrepen dat die honderd zou worden. Dit voorstel is niet afgewezen, dus ik ben benieuwd wat daar uit komt.
Die studie van Claus en Kaan voor de Zalmhaven locatie is op meer dan willekeur gebaseerd. Een Rotterdamse ontwikkelaar wil daar 800 woningen bouwen met een forse toren richting Willemsplein, maar niet precies tussen Hoge Heren en Hoge Erasmus. Volgens het hoogbouwbeleid mag hier tot 150 meter worden gebouwd.
Berrtus July 3rd, 2004, 08:15 PM Er staan daar 2 identieke woontorens. Als ik het goed gezien heb, kwam deze toren, vanuit het centrum gezien, ten zuid-oosten van de rechter woontoren
Skyscrapercitizen July 4th, 2004, 12:46 AM Ha, eerste plaatjes van dat plan op nedloyd lokatie. Zou erg vet zijn een 120-150 meter toren op die plek! Laat maar komen!
Sint Clara July 4th, 2004, 01:04 AM Dit is een vraag voor Jan, dus niet voor nietsweters.
Jan, wie gaan ze in de 'Queen of the South' gooien?? Ik zie op de boorden staan, woonhotel! En dat doet vermoeden naar tijdelijk verblijf, asielzoekers dus. Is mijn vrees terecht, of ben ik gewoon paranoide?
Zuidplein, en het gebied daar kan wel opgeknapt worden, vooral die zuiperds in het Zuidplein, bij de AH!!
Groetjes,
St. Clara
Denoordrotterdammer July 4th, 2004, 01:06 AM Jammer maar in de toekomst komt daar vast wel een leuke toren...........Maar geef mij maar de Coolsingeltoren
Skyscrapercitizen July 4th, 2004, 01:29 AM @ Sint Clara
Ja er komt een enorm asielzoekerscentrum in, weer eens wat anders dan een tentenkamp.;)
Ik zou zeggen, zoek zelf eens info erover, zo moeilijk is dat niet.:) (zie portal)
Sky-Unlimited July 4th, 2004, 01:41 PM Eigenlijk zou ik (of mijn collega) nog dit jaar beginnen met de voorbereidingen om voor de Zalmhaven een procedure te starten. We hebben het doorgeschoven naar begin 2005. Dat betekent al snel dat de bouw pas in 2006 mogelijk zal zijn, nog los van de te verwachten bezwaren natuurlijk.
Jan July 4th, 2004, 01:54 PM Dit is een vraag voor Jan, dus niet voor nietsweters.
Jan, wie gaan ze in de 'Queen of the South' gooien?? Ik zie op de boorden staan, woonhotel! En dat doet vermoeden naar tijdelijk verblijf, asielzoekers dus. Is mijn vrees terecht, of ben ik gewoon paranoide?
Zuidplein, en het gebied daar kan wel opgeknapt worden, vooral die zuiperds in het Zuidplein, bij de AH!!
In tegenstelling wat het hedendaagse politieke klimaat doet vermoeden is niet elke buitenlander per definitie een goudzoekende asielzoeker. Het woonhotel gedeelte van Queen of the South is vooral bedoeld voor lieden die tijdelijk in Rotterdam moeten zijn in verband met werk. De vertrekken zijn groter dan een hotelkamer, maar kleiner dan een appartement, maar daar komen allerlei voorzieningen bij, zoals strijk- en was service. Hiervoor worden 'normale huren' gerekend, dus rond de €800 in de maand.
Meer: http://www.queen-south.nl/woonhotel.html
Dennis July 4th, 2004, 02:42 PM tis toch een schande dat Jungerhans niet doorgaat, hoe lang kennen we dit project al wel niet :( het was mijn favoriete hoogbouwproject (na de parkhaventoren natuurlijk)
Een toplocatie en dan bouwen ze niets, estupidos!
bobdebouwer July 4th, 2004, 03:02 PM Rotterdam is weer een teleurstelling rijker...
empersouf July 4th, 2004, 07:57 PM Een zwarte dag in de jonge geschiedenis van de hoogbouw van Rotterdam.
Skyscrapercitizen July 4th, 2004, 08:36 PM Niet zo overdrijven hoor, er zullen altijd plannen zijn die niet doorgaan, dat is altijd al zo geweest. Als de Coolsingeltoren er maar komt!
Rotterdam A July 4th, 2004, 10:53 PM Niet zo overdrijven hoor, er zullen altijd plannen zijn die niet doorgaan, dat is altijd al zo geweest. Als de Coolsingeltoren er maar komt!
Ok, maar dit was een mooie toren van 154m hoog op een mooie locatie. De Jungerhanstoren is geen dertien-in-een-dozijn toren. Ik ben wel teleurgesteld. Dadelijk gaat de Rotterdam ook niet door. Coolsingeltoren duurt me ook al te lang. In 2005 moet ie echt de lucht ingaan, anders krijg ik zin om dat huidige lelijke Luxor op te blazen. ;)
Wisma July 4th, 2004, 11:14 PM Ik ben er niet rouwig om Ik heb het ontwerp toch nooit mooi gevonden. Ik hoop wel dat er een mooi alternatief komt.
Dennis July 5th, 2004, 01:04 PM Niet zo overdrijven hoor, er zullen altijd plannen zijn die niet doorgaan, dat is altijd al zo geweest. Als de Coolsingeltoren er maar komt!
ik vond de Jungerhanstoren mooier dan de Coolsingeltoren, maar omdat de Coolsingeltoren hoger is mag ie van mij ook eerder komen.
maar, als ik het goed begrijpt komt er wel 'iets' op die locatie he? in een andere vorm dan
Jan July 5th, 2004, 01:33 PM Zet de Jungerhanstoren maar neer op de plek van Baltimore op de Kop van Zuid. Zal wel weer niet mogen omdat het niet hoekig is, maar de alzijdigheid van die toren met z'n mooie serres komt op die plek beter tot zijn recht van naast de Coolse Poort, plus er kunnen zowel woningen als kantoren in en er is ruimte voor een parkeergarage. Maak er een mooie plint bij en voila! :)
Emile July 5th, 2004, 02:14 PM jammer voor ons dat de Jungerhanstoren niet er komt te staan, maar dus wel op een andere plek (of heb ik nou verkeerd gelezen?), dan is het toch niet zo heel erg?
ik vind het wel een mooi toren ivm dat het mooie ronde vorm heeft die je nauwelijjks ergens anders terug ziet :)
Sint Clara July 5th, 2004, 06:58 PM In tegenstelling wat het hedendaagse politieke klimaat doet vermoeden is niet elke buitenlander per definitie een goudzoekende asielzoeker. Het woonhotel gedeelte van Queen of the South is vooral bedoeld voor lieden die tijdelijk in Rotterdam moeten zijn in verband met werk. De vertrekken zijn groter dan een hotelkamer, maar kleiner dan een appartement, maar daar komen allerlei voorzieningen bij, zoals strijk- en was service. Hiervoor worden 'normale huren' gerekend, dus rond de €800 in de maand.
Meer: http://www.queen-south.nl/woonhotel.html
Ik herinner nog de banana boot in de Rijnhaven, en ik bedoel niet die ene bij het politie bureau. Dat was prettig, met al die gasten in de Bas! Leuk joh, hoop nooit meer zo zo'n situatie mee te maken. Nog iets, de Bas gaat woensdag weer open!! Joepie!
Groetjes,
St. Clara
Skyscrapercitizen July 6th, 2004, 03:20 AM Misschien dat er op de jungerhansplek na de aanstaande hoogbouwgolf (rond 2008) wel een leuk plan voor iets van richting 200 meter hoog kan komen...
Ik vind het ook jammer, maar er zullen altijd plannen afvallen. Jammer dat juist deze mooie afvalt. Na de PHT en Rdam CS weer een teleurstelling door het slechte economische klimaat.
EuroMaster July 7th, 2004, 01:36 AM waar is dat plaatje van, lijkt wel een 120 meter hoge toren, gepland tussen de hoge heren en de hoge erasmus(of hoe het ook heet) bij de voet van de erasmusbrug. mag hoger op die locatie......maar leuke studie
ik verwacht op die jungerhanslocatie wel weer zo'n standaard +/-100m hoog woontorending, jammer.....
op zuidplein, interessant,120m..... had toch liever jungerhans gezien... :(
maar niet getreurd, die recessie lijkt al zijn ergste tijd gehad te hebben. :)
EuroMaster July 7th, 2004, 01:37 AM zuidplein is toch bij ahoy in de buurt, of heb ik het nou mis.... niet bij de hoge heren?
[Kees] July 7th, 2004, 01:42 AM zuidplein ligt inderdaad vlakbij Ahoy en de Hoge Heren staat aan de overkant van de rvier.
Archipro July 7th, 2004, 02:29 AM Het verhaal van de mooie toren met een slechte toekomst!
:goodnight
The Messiah July 7th, 2004, 02:41 AM Dit is toch best wel erg jammer..maar de wereld vergaat niet.Er zijn dus zelfs blijkbaar andere projecten op komst! Die moeten natuurlijk dan wel doorgaan.
Dat maakt alles wel weer goed....hoop ik;)
Per July 7th, 2004, 12:34 PM Erg jammer dat de Jungerhans niet doorgaat, Rotterdam heeft nu echt iets anders nodig dan al die rechthoekige vormen. Hoogbouw die in herhaling (in welke vorm dan ook) treedt zal altijd weerstand opwekken.
Gerard July 7th, 2004, 02:14 PM Maar hopen dat het hier bij blijft en dat dit niet de voorbode van nog meer slecht nieuws gaat zijn. (coolsingeltoren)
het zou toch jammer zijn als dit ontwerp nu niet in rotterdam komt te staan maar ergens anders.
EuroMaster July 7th, 2004, 03:25 PM hmmm, inderdaad ook zo'n ding met vertraging, zal een nachtmerrie zijn! :(
Skyscrapercitizen July 7th, 2004, 06:49 PM Dat idee van Jan, Baltimore-lokatie voor jungerhans, vind ik als ik er langer over nadenk steeds beter worden! Zou erg vet gezicht zijn, zeker met zijn 150+ hoogte!
Sint Clara July 7th, 2004, 07:51 PM Dat idee van Jan, Baltimore-lokatie voor jungerhans, vind ik als ik er langer over nadenk steeds beter worden! Zou erg vet gezicht zijn, zeker met zijn 150+ hoogte!
Helemaal mee eens... denk ik, toch?? Ja, absoluut, goed idee!!
Groetjes,
St. Clara
Marin July 15th, 2004, 11:09 AM Het volgende berichtje hoort denk ik hier thuis. Benieuwd wat dit straks oplevert.
LSI koopt kantoorpand in Rotterdam van ING
LSI project investment heeft het 11.000 m2 grote kantoorgebouw Salmpoort op de Kop van de Zalmhaven aangekocht van ING Real Estate. Het pand is nu nog verhuurd aan Smit Internationale die het gebouw eind 2004 verruilt voor een nieuw kantoor aan de Waalhaven. LSI zal op deze plek een nieuw kantoorgebouw ontwikkelen van circa 35.000 m2.
Bij de verwerving van Salmpoort werd LSI geadviseerd door DTZ Zadelhoff Rotterdam. Salmpoort, dat is gelegen aan de voet van de Erasmusbrug, zal op basis van tijdelijke huur door DTZ in de markt worden gezet. Ook de verhuur van de nieuwe kantoorontwikkeling komt in handen van DTZ Zadelhoff.
http://www.propertynl.com/webimages/nieuwsafbeeldingen/Rotterdam-Salmpoort.jpg
Bron: PropertyNL
Datum: 14-7-2004
PIE July 15th, 2004, 11:15 AM LSI zal op deze plek een nieuw kantoorgebouw ontwikkelen van circa 35.000 m2.
Wow... 35.000 m2 is toch behoorlijk! Ben benieuwd wat dit nou weer is.
Kees July 15th, 2004, 11:22 AM prettig nieuws :)
Altijd gedacht dat op deze locatie één of twee woontorens waren bedacht, 't is oud maar harrynefkens had deze in de aanbieding:
http://www.harrynefkens.nl/images/796.jpg
Awais July 15th, 2004, 12:58 PM Het is vreselijk jammer,
maar jongens zo zal het ook gaan. Er worden plannen gemaakt, sommige daarvan raken onze gevoelige hoogbouw snaren, en sommige daarvan gaan niet door. Maar de creatieve architectendoos is nog lang niet leeg: er kunnen zoveel nieuwe plannen komen.
Jungerhanstoren was wel de juiste toren op de juiste plek.
Wat betreft Zuidplein: dat is inderdaad een top locatie, zeker met een vernieuwde Zuiderpark dat er aan komt.
En vergeet niet: Waalhaven. Dit wordt een gebied dat ook helemaal nog ontwikkeld moet worden. De Nieuwe Feyenoord Stadion komt er en Ahoy krijgt er een filiaal bij. Daar omheen krijg je natuurlijk ook een gebied waar je heel wat kan ontwikkelen, meer dan Amsterdam in de Arena regio. Tegen die tijd (2010-2015) zal hoogbouw hier alleen hoger worden. En die regio zal uitstekend zijn om verder te gaan met het bouwen van aanstekelijk torens waar ze in heel Europa en de wereld naar mogen staren met openmond.
Kortom: na de centrumruit, wijnhaven, kop van zuid en zuidplein regio's:
Waalhaven: houd het in de gaten!
Sky-Unlimited July 15th, 2004, 06:10 PM [i]LSI project investment heeft het 11.000 m2 grote kantoorgebouw Salmpoort op de Kop van de Zalmhaven aangekocht van ING Real Estate. Het pand is nu nog verhuurd aan Smit Internationale die het gebouw eind 2004 verruilt voor een nieuw kantoor aan de Waalhaven. LSI zal op deze plek een nieuw kantoorgebouw ontwikkelen van circa 35.000 m2.
Ik denk dat het niet zo lang meer zal duren voordat op dit forum plaatjes gaan verschijnen van een een 42 verdiepingen tellende woontoren (ca. 130 meter) met een onderbouw voor kantoren.
Voor de realisatie zal overigens een art 19 gevolgd moeten worden. Nu maar hopen dat bij die inspraakprocedure niet teveel bezwaren binnenkomen van omwonenden.
Jan July 15th, 2004, 06:17 PM Nu maar hopen dat bij die inspraakprocedure niet teveel bezwaren binnenkomen van omwonenden.
Dat lijkt me een bijzonder gezellige inspraakavond worden met de bewoners van de Hoge Heren en de Hoge Erasmus. Het zou trouwens niet de eerste keer wezen dat er allerlei mensen komen vragen hoe het zit met de plannen naar aanleiding van wat ze op internet (lees: hier) hebben gelezen.
Dat ING de grond heeft verkocht betekent ook dat ING er zelf niet in gaat investeren. LSI (http://www.lsi-nv.nl/www_new/index.swf) (Luc Smits Investments) ken ik alleen als sponsor van tennistournooien, niet van grote woningbouwprojecten. Maar ik zal hem in de database zetten. Kunnen we lachen. :)
Jan July 15th, 2004, 06:20 PM Ik heb er even een aparte discussie van gemaakt in de projectenmap: http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=118311
Kunnen we daar verder.
Sky-Unlimited July 15th, 2004, 06:23 PM XX
Jan July 15th, 2004, 06:45 PM Volgens mij gaat het in dat stukje in Property NL alleen over dat kantoorpand wat aan het Willemsplein staat, zoals hier met een pijltje is aangegeven.
http://www.propertynl.com/webimages/nieuwsafbeeldingen/Rotterdam-Salmpoort.jpg
Dat lichtblauwe kantoorgebouw aan ze westzijde ervan, waar die woningbouw gepland staat, dat heet de 'Zalmhaeve'.
Kees September 10th, 2004, 12:41 PM Dat idee van Jan, Baltimore-lokatie voor jungerhans, vind ik als ik er langer over nadenk steeds beter worden! Zou erg vet gezicht zijn, zeker met zijn 150+ hoogte!
In rapportage nieuwbouwprogramma 2004 (http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf%20bestanden/NBrapportage%202004.pdf) staat op pagina 45, bijna onleesbaar, onder andere:
ING 2 BALTIMORE.
Startjaar: 2006
Oplevering: 2008
150 woningen.
Ook: ZALMSTROOK PLOT 2 (als ik het goed lees)
Oplevering 2008 (250 woningen), 2009 (225 woningen)
en wat te denken van deze:
POSTHOORNSTRAAT: start 2007, oplevering 2009/2010: 175 woningen
:)
Skyscrapercitizen September 10th, 2004, 12:51 PM wow dat posthoornstraat moet dat afgefikte pand zijn... 175 woningen daar, dat lukt alleen in torenbouw!
Awais September 10th, 2004, 01:01 PM Goed speurwerk Kees!
Zalmpoort gaat dus een twin-tower worden.
Als ze in 2006 willen beginnen liggen de plannen en ontwerpen in grote lijnen al klaar.
Kan niet anders.
Nou dus uitpluizen hoe het allemaal uit gaat zien.
New Orleans staat er trouwens ook op met 200 + 150 woningen in resp. 2008-2009
Havana: 150 + 75 woningen 2010-2011
Raar trouwens: ik kan en Coolsingeltoren en de Rotterdam niet terug vinden. Ook niet op de kaart. Slecht nieuws?
Gerard September 10th, 2004, 03:29 PM In rapportage nieuwbouwprogramma 2004 (http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf%20bestanden/NBrapportage%202004.pdf) staat op pagina 45, bijna onleesbaar, onder andere:
ING 2 BALTIMORE.
Oplevering: 2008
150 woningen.
Ook: ZALMSTROOK PLOT 2 (als ik het goed lees)
Oplevering 2008 (250 woningen), 2009 (225 woningen)
en wat te denken van deze:
POSTHOORNSTRAAT: start 2007, oplevering 2009/2010: 175 woningen
:)
Om nog even aan te vullen. In dat zelfde document op dezelfde pagina staat volgens mij dat New Orleans al in 2005 start met 200 woningen. Dat is ook goed nieuws denk ik.
Gerard September 10th, 2004, 03:32 PM Goed speurwerk Kees!
Raar trouwens: ik kan en Coolsingeltoren en de Rotterdam niet terug vinden. Ook niet op de kaart. Slecht nieuws?
Jij had ook al wat gezegd over New Orleans (ik ook dus misschien waren mijn opmerkingen overbodig) maar in dat document staat niets over kantoren e.d. Dus dat hoeft niets te betekenen voor coolsingeltoren en ook de rotterdam.
Awais September 10th, 2004, 11:00 PM Maar daar komen toch ook woningen in, Gerard?
En niet zo weinig ook, tenminste in de Rotterdam zal je ze niet op 3 handen kunnen tellen.
Jan September 10th, 2004, 11:22 PM Kees is Vloepkleedje onderhand wel voorbij als officiële forum speurneus. :) Toch zou ik dit soort overzichten niet al te letterlijk nemen en er niet te veel conclusies uit trekken. Bij de gemeente zijn verschillende lui bezig met verschillende lijsten voor verschillende doeleinden met verschillende bronnen, niet zelden gebaseert op schattingen en aannames simpelweg omdat men niet meer kan vertellen.
Kees October 14th, 2004, 10:35 PM zijn verschillende lui bezig
XX
na de recente posts in New Orleans & Havana en De Rotterdam dacht ik:
Wat is dit geforum toch een leuke hobby :)
last edited, changed and removed today before posting :cheers:
|
|