rub1613
July 4th, 2004, 10:35 AM
War is er eigelijk het grootst.Wetende dat Frankrijk graag met allomeraties werkt.
|
View Full Version : Wat is het grootst:Brussel of Rijsel rub1613 July 4th, 2004, 10:35 AM War is er eigelijk het grootst.Wetende dat Frankrijk graag met allomeraties werkt. poller1 July 9th, 2004, 11:15 AM Denk dat de agglomeratie Rijsel ongeveer even groot is qua inwoners dan die van Brussel... maar in Rijsel is het iets meer verspreid / langgerekt... bv. van Rijsel tot Tourcoing/Roubais/Moeskroen... eerder een conurbatie. Terwijl het in Brussel veel 'ronder' is met het echte Brussel in het centrum. Meer 1 stad, terwijl je Rijsel kunt bezien als meerdere steden, weliswaar met Rijsel als belangrijkste knooppunt zowel verkeerstechnisch als historisch. eusebius July 9th, 2004, 11:43 AM Lille : 980 323 hab poller1 July 9th, 2004, 11:45 AM Brussel gaat dit jaar nog de 1 miljoen bereiken. = Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Brussel dus. poller1 July 9th, 2004, 11:53 AM Bovendien, met Franse normen zou Brussel aan 1,3 miljoen zitten vermoed ik. eusebius July 9th, 2004, 11:59 AM Een criterium dat in Frankrijk vaak gehanteerd wordt: de afvalregio! CborG July 9th, 2004, 12:01 PM met die franse normen hebben a'dam en r'dam ieder ong 1,5 miljoen inw. poller1 July 9th, 2004, 12:05 PM Conclusie: Brussel = groter dan Rijsel, daar ging het over. CborG July 9th, 2004, 12:39 PM wat maakt het trouwens uit :P Berrtus July 9th, 2004, 01:05 PM Hoort Kortrijk in Belgie ook niet tot de agglomeratie Lille? eusebius July 9th, 2004, 01:27 PM Dat getal kwam van http://www.brussels-export.irisnet.be/fr/aec/aec_france.htm dus ik neem aan dat Belgische inwoners niet zijn meegeteld. Maar het klopt dat de agglomeratie de grens overgaat. poller1 July 9th, 2004, 02:01 PM Kortrijk erbij rekenen is erg ruim (eerder Amerikaans systeem, waarbij je dus ook 6 miljoen inwoners in Rotterdam/Amsterdam... Moeskroen kun je wél bij Rijsel rekenen, aangezien dat écht tegen Roubais/Tourcoing aangrenst! Josh July 9th, 2004, 02:05 PM Ik vraag me af waarom je voor sommige steden wel en voor andere niet de Nederlandse naam gebruikt? Moeskroen en Rijsel ipv Mouscron en Lille, maar niet Robeke en To(e)rkonje ipv Roubaix en Tourcoing. :tongue2: ;) poller1 July 9th, 2004, 02:18 PM Pfff! 'Omdat die in Frankrijk liggen en hun NLse naam minder ingeburgerd is'. Daardoor. Dingen als Moeskroen-Doornik 0-0 ik zeg maar wat horen we iedere week op de voetbaluitslagen... zal moeilijk worden om nog om te vormen in Mouscron-Tournai. Parijs - Roubaix zeggen we, niet Paris - Roubaix. En Lille/Rijsel zijn veel te verschillend, de stad Rijsel behoudt haar Nederlandse benaming in de omgangstaal, ook in de grensgebieden (in Ieper zegt men toch ook Rijsel). eusebius July 9th, 2004, 10:08 PM Kleef en Emmerik horen bij Arnhem/Nijmegen, dus pas maar op Brussel of Rijsel, in de europese rangorde worden die 2 wel eens voorbijgestreefd door ANKER (Arnhem Nijmegen Kleve Emmerich Region) binnenkort ;) Indien je graag agglomeraties vergelijkt, dan heb je veel aan de data waarop bijv. IKEA een vestiging opende. Leienaar July 10th, 2004, 02:40 AM Ik hoor hier eigenlijk nooit iemand de naam Rijsel gebruiken. Misschien meer in Vlaanderen een ingeburgerde naam dan in Nederland? Maar ontopic: Brussel is toch echt groter en oogt ook groter. arn July 10th, 2004, 11:49 AM Rijsel was vroeger dan ook deel van Vlaanderen, misschien daarom dat de naam hier veel meer gebruikt wordt. Maar ik vind ook dat als er een Nederlandstalig equivalent bestaat, waarom het dan ook niet gebruiken? De Fransen verfransen ook alles. ;) EuroMaster July 12th, 2004, 05:59 PM ja, zo kan ik het ook. hoofdstedelijk gewest amsterdam zit op die manier ook al gauw aan de 1,7 miljoen en rotterdam aan de 2,0 miljoen ofzo. als we op die manier gaan annexeren. wedden dat brussel zelf, de gemeente, veel minder inwoners heeft! Leienaar July 12th, 2004, 09:44 PM Klopt: maar iets van 200.000 als ik het goed heb. Daarom slaan gemeentecijfers dus ook nergens op, heel veel steden hebben maar een kleine kerngemeente en staan bekend met de cijfers van hun Urban Area, Metropolitan Area of stadsgewest. poller1 July 13th, 2004, 09:37 AM De enige reden daarvoor is dat Brussel niet heeft meegedaan aan de grote - logische - fusieoperatie van de Belgische gemeenten in 1977 en 1983 voor Antwerpen. Dat heeft zo zijn politieke redenen, maar neemt niet weg dat in België men het Hoofdstedelijk Gewest als 'Brussel' beschouwt. Zo liggen het Noord-Station en het Zuid-Station volgens jullie niet eens in Brussel. Het is en blijft één groot geheel, dicht aaneengebouwd met gemeentegrenzen die zo goed als niemand meer herkent. Hetzelfde: heeft Parijs dan plots maar 2 miljoen inwoners? Is La Défense dan niet Parijs? Leienaar July 13th, 2004, 03:25 PM Nee hoor, het is meer dat ik de nederlandse methode met het puur tellen van de administratieve gemeente niet logisch vind. Als je de methode van brussel en parijs toepast op amsterdam heeft die stad ook minimaal 1,3 miljoen inwoners, maar het staat altijd met maar 750.000 in de boeken. Zo ook met alle Nederlandse steden: mijn stad Leiden is nu 20e in Nederland met 117.000 inwoners, maar zou als in agglomeraties werd geteld 7e zijn met 330.000 inwoners. poller1 July 13th, 2004, 03:33 PM Los van het aparte geval Brussel heb je hetzelfde probleem in Antwerpen en Luik, dwz hetzelgde probleem als voor Amsterdam... tel de aangrenzende gemeenten met een dichtheid van +1000 inw/km² (je moet toch ergens een maat nemen) en je merkt dat Nederland en België het allemaal veel te eng zien en met name Duitsland (4M claim van Frankfurt o.a.) en Groot-Brittannië (17M claim voor Londen) het enigszins logischerwijze veel breder zien. Weet je dat Antwerpen zich niet eens op zijn eigen website profileert als een stad die groter is dan 450.000 inwoners? Zet Antwerpen in Duitsland en je hebt meteen minstens 1,6 miljoen inwoners. Ach, wat maakt het ook uit :cheers: Bass July 13th, 2004, 04:18 PM Lille : 980 323 hab Lullig dat een stad met zo'n minimale bijrol in Frankrijk toch nog zoveel groter is dan onze hoofdstad. poller1 July 13th, 2004, 04:30 PM Lullig dat een stad met zo'n minimale bijrol in Frankrijk toch nog zoveel groter is dan onze hoofdstad. Je slaat de bal echt mis... het gaat om de Metro Area, Rijsel zelf telt amper 200.000 inwoners... Amsterdam is minstens even groot als Rijsel hoor, en zeker stedelijker!!! Of had je het over Den Haag? snot July 18th, 2004, 09:14 PM De regio Lille is niet eens een agglomeratie maar een conurbatie van 3 kernsteden. En als je daar Moeskroen en kortrijk bij rekent zou dit maar op 1 300 000 inwoners tellen. Maar de mensen in Kortrijk gaan hooguit een paar keer per jaar in Rijsel gaan winkelen ( als ze dat al doen) laat staan werken en uitgaan!!!! Brussel en Amsterdam zijn echte dicht agglomeraties met meer dan een miljoen inwoners. De regio's zouden respectievelijk 2 500 000 en 2 000 000 inwoners tellen. De eigenlijke agglomeratie Brussel heeft zeker meer dan 1 300 000 inwoners volgens sommigen zelfs 1 800 000. De agglomeratie Rijsel is inderdaad meer te vergelijken met Randstad Holland of het Ruhrgebied. eusebius July 20th, 2004, 04:20 PM De regio Amsterdam met meer dan 2milj inw noemen wij: Provincie Noord-Holland; hoofdstad: Haarlem ;) In NL is de regio Den Haag/Rotterdam toch echt het dichtstbevolkt. Zuid-Holland heeft bijna een milj meer inw dan N-Hol. In N-Hol is dan Het Gooi ook sterk op Utrecht gericht, dus hoe er een agglo A 'dam met +2milj kan zijn, weet ik niet? Ze zijn er gewoon niet, sorry! In België zijn de oude steden ook de grootste gebleven. In Nederland is de hiërarchie bijhoorlijk veranderd in een paar eeuwen tijd. Kijk maar waar vroeger de hoogste torens waren (Utrecht, Den Bosch, Doesburg, Leeuwarden, Arnhem, Delft) en waar nu de hoogste torens staan. snot July 20th, 2004, 10:02 PM De regio Amsterdam, is daar niet Almere bij enzo, wat niet in Noord Holland ligt? En zijn er in Zuid- holland geen twee dominante steden Rotterdam en Denhaag? rdj July 21st, 2004, 03:39 PM In Nederland is de hiërarchie bijhoorlijk veranderd in een paar eeuwen tijd. Kijk maar waar vroeger de hoogste torens waren (Utrecht, Den Bosch, Doesburg, Leeuwarden, Arnhem, Delft) en waar nu de hoogste torens staan. Nog steeds in Leeuwarden! :D julesstoop July 22nd, 2004, 12:03 AM Amsterdam + agglomeratie zelf + Haarlemmermeer + Zaanstreek en Purmerend + agglo Haarlem + agglo IJmuiden + Almere + Hilversum en Gooi + alle tussenliggende plukjes komt echt wel in de buurt van de 2 miljoen. Dat is wat men in Frankrijk of Duitsland 'Groot Amsterdam' zou noemen. Een vergelijkbaar verhaal geldt voor de meerkernige zuidvleugel, maar dan komen we al snel in de buurt van de 3 miljoen. eusebius July 22nd, 2004, 01:20 AM Bestuurlijk is Amsterdam onderhorig aan Haarlem. Al 1 wezenlijke reden waarom zo'n Groot-Amsterdam niet bestaat. Dat gebied heet gewoon Provincie Noord-Holland. Mekky II July 22nd, 2004, 03:48 AM http://www.world-gazetteer.com Lille-Kortrijk : 1 746 800 Brussels : 1 774 300 Lille-Kortrijk is well the second agglomeration of France front of Lyon and Marseille, but Insee, the national statistic agency, don't take officially the belgian part into account... Hope that a lillois helped you well :D snot July 22nd, 2004, 10:54 PM I think it's wrong to count kortrijk with Lille. Kortrijk is 30 km from lille and is not at al a suburb or anything like that. It's a city on his own and between Kortrijk and Moeskroen lays kilometers of agriculture land. Its more logical then to count Brussels-Antwerp as one ! You can drive a road from antwerp to brussels without leaving houses and there are people commuting between the two cities. And Lille is a CONURBATION not a real agglomeration Brussels, Lyon, Marseille, Rotterdam, Amsterdam are real agglomerations. snot July 22nd, 2004, 11:03 PM Amsterdam + agglomeratie zelf + Haarlemmermeer + Zaanstreek en Purmerend + agglo Haarlem + agglo IJmuiden + Almere + Hilversum en Gooi + alle tussenliggende plukjes komt echt wel in de buurt van de 2 miljoen. Dat is wat men in Frankrijk of Duitsland 'Groot Amsterdam' zou noemen Ik denk het niet, jij praat over de regio niet de agglomeratie. In Frankrijk zijn die agglomeraties echt niet zo ruim begrenst. Bv als je Antwerpen zou vergelijken met Bordeaux zou de stad antwerpen maar 200 000 inwoners hebben en de agglomeratie misschien 600 000 of meer. De gemeente Amsterdam zou zonder de bijlnermeer en Osdorp enzo zijn maar de agglomeratie zou die allmaal samenrekenen met amsetelveen en derg maar de agglomeratie zou misschien wel wat kleiner zijn dan 'jullie agglomeratie' Amsterdam. Het is allmaal zo complex natuurlijk. Hoe ze het in Duitsland doen weet ik nie. eusebius July 22nd, 2004, 11:10 PM Bordeaux zelf heeft zo'n 230,000inw. Duitsland kent wel annexaties en samenvoegingen op grote schaal. De zetel van bestuur blijft toch meestal het criterium. De Nederlandse Verkeersdienst kan er ook een potje van maken: 'file in de regio Arnhem, bij de Waalbrug' is dus 15km van de kerk van Arnhem en 2km van de kerk van Nijmegen. Vooral nu veel steden en regio's in de EU achteruit gaan in inwoneraantal met Nederland als konijnenfokplaats van de EU, worden regio's/agglomeraties steeds ruimer bemeten om toch maar 'groei' te kunnen laten zien. Gambini July 22nd, 2004, 11:32 PM Wat moet ik trouwens nou precies onder de regio Haaglanden verstaan (die telt officieel 1.3 miljoen inwoners)? Moet ik dat als de Den Haag z'n "Metro Area" beschouwen? eusebius July 23rd, 2004, 02:21 AM Uhm, ik denk dat Leiden Metro en Den Haag Metro samen Regio Haaglanden vormen? Leidse Haag? julesstoop July 23rd, 2004, 06:01 PM Amsterdam + agglomeratie zelf + Haarlemmermeer + Zaanstreek en Purmerend + agglo Haarlem + agglo IJmuiden + Almere + Hilversum en Gooi + alle tussenliggende plukjes komt echt wel in de buurt van de 2 miljoen. Dat is wat men in Frankrijk of Duitsland 'Groot Amsterdam' zou noemen Ik denk het niet, jij praat over de regio niet de agglomeratie. In Frankrijk zijn die agglomeraties echt niet zo ruim begrenst. Bv als je Antwerpen zou vergelijken met Bordeaux zou de stad antwerpen maar 200 000 inwoners hebben en de agglomeratie misschien 600 000 of meer. De gemeente Amsterdam zou zonder de bijlnermeer en Osdorp enzo zijn maar de agglomeratie zou die allmaal samenrekenen met amsetelveen en derg maar de agglomeratie zou misschien wel wat kleiner zijn dan 'jullie agglomeratie' Amsterdam. Het is allmaal zo complex natuurlijk. Hoe ze het in Duitsland doen weet ik nie. Ik praat inderdaad over de regio en niet over de agglo. Maar in een land als Frankrijk waar de regios zoveel verder uit elkaar liggen dan hier, wordt ook daadwerkelijk in regio's gedacht. Ik gaf dit dus alleen als voorbeeld. Leienaar July 23rd, 2004, 09:43 PM Leiden valt niet onder Regio Haaglanden, maar onder Hollands-Midden. Regio Haaglanden is een regio die gebruikt wordt door onder andere politie en brandweer en Kamer van Koophandel, maar die ook op bestuurlijk niveau bestaat. Echter op dit moment als niet veel meer dan een samenwerkingsorgaan. Onder Haaglanden vallen de volgende gemeenten: Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer. Ik geloof dat dit dezelfde omvang is als die de potentiele stadsprovincie betrof. Ook daar viel Leiden en omgeving in ieder geval buiten. dennol July 24th, 2004, 12:58 AM Ook telt de regio Haaglanden geen 1,3 miljoen inwoners. Volgens de eigen website zijn het er 977.183 http://www.haaglanden.nl/sites/default/p-main.asp?id=403&mrkt=1 Leienaar July 25th, 2004, 12:20 PM Inderdaad, misschien is die 1,3 miljoen wel inclusief de Leidse regio (= zo'n 330.000 inwoners), maar dat heet officieel geen Haaglanden. Je zou het Zuid-Holland Noord kunnen noemen of zo... highguy July 28th, 2004, 09:07 PM Geen idee. Brussel oogt groot, zeker als je de stad met de fiets ingaat. Maar ik ben vorig jaar op hetzelfde vervoermiddel langs Tourcoing en Roubaix naar Lille gezweten en sindsdien is m'n idee nogal veranderd ... :eek2: Echt steden uit de industrialisatie met veel metalen bruggen en karteldakfabrieken. Vanuit de trein vind ik Brussel iets groter lijken. snot July 28th, 2004, 09:33 PM Brussel is gewoon groter dan Rijsel. Het is één stad met uitopers van Vilvoorde naar Waterloo, van Dilbeek tot in Tervuren. De agglomeratie Rijsel zijn gewoon 3 aan één gegroeide steden. |