View Full Version : Helmond wil meer hoogbouw

Jan
July 8th, 2004, 10:27 AM
Bron: Eindhovens Dagblad (http://www.eindhovensdagblad.nl)

Duidelijke accenten in bebouwing
Helmond wil meer hoogbouw

Dinsdag 6 juli 2004 - HELMOND – Er moet meer hoogbouw komen in Helmond. Dat is noodzakelijk om in het centrum van de stad meer woningen te kunnen bouwen. Bovendien kan door meer hoogbouw onder een sprekende architectuur te plegen de eigen identiteit van Helmond versterkt worden. Dat blijkt uit de gemeentelijke nota ’Hoogbouw in Helmond’, die binnenkort door de Helmondse politiek besproken wordt.

Aanleiding voor de nota is het grote aantal woningen dat de komende jaren in het centrum van de stad gebouwd moet worden. Omdat er niet genoeg ruimte is, kan dat aantal van ongeveer 2300 woningen alleen gerealiseerd worden als er vooral ook in de hoogte kan worden gebouwd.

Daarnaast speelt mee dat de landelijke trend is dat er in grote en middelgrote steden steeds meer hoogbouw plaatsvindt.

Helmond wil daar op inspelen door een duidelijk beleid te formuleren over waar wel en waar geen hoogbouw neergezet mag worden en wat er eigenlijk onder hoogbouw verstaan moet worden.

In de ogen van het Helmondse college van B en W heeft dat alles te maken met de wijk waarin een nieuw gebouw neergezet wordt. In een laagbouwwijk, zoals Binnenstad-Oost, Noord, Rijpelberg en Brouwhuis, zijn drie bouwlagen genoeg. Op bedrijfsterreinen volstaan vier bouwlagen.

In het centrum van de stad daarentegen mag tot zes bouwlagen worden gebouwd. Uitzondering daarop wordt gemaakt in wat het Helmondse college de ’historische binnenstad’ noemt, de Markt, Veestraat en directe omgeving. Daar is het maximum drie lagen.

Behalve deze vorm van zogenoemde middenhoogbouw wil het college het ook mogelijk maken dat er op een aantal plekken in de stad door hoogbouw ’accenten’ worden aangebracht. In het centrum wordt dan gedacht aan vijftien lagen, in de laagbouwwijken aan zeven bouwlagen.

Dergelijke hoogbouw dient in de ogen van het college dan wel gebouwd te worden langs de belangrijkste doorgangswegen en de beide kanalen.

Denoordrotterdammer
July 8th, 2004, 10:35 AM
'Meer'....uhmm is daar dan wel hoogbouw??

Joris Goedhart
July 8th, 2004, 11:19 AM
'Meer'....uhmm is daar dan wel hoogbouw??
Er is wel wat, maar het gaat meestal niet verder dan 10 verdiepingen..

Deventer Up
July 8th, 2004, 11:19 AM
Waar ligt Helmond ook alweer ergens?

Jan
July 8th, 2004, 11:20 AM
Aan de mond van de Hell. :devil:

--> Typisch Helmond (http://www.hellmond.nl/helmond.wmv) :)

Shockwave
July 8th, 2004, 11:21 AM
Ten noordoosten van Eindhoven.

Winus
July 8th, 2004, 11:37 AM
Er is wel wat, maar het gaat meestal niet verder dan 10 verdiepingen..De f#cking Helmondse hoogbouwlijst: http://www.skyscrapercity.info/303.php?id=4&country=NL&city=HLM

Winus
July 8th, 2004, 11:38 AM
Ten noordoosten van Eindhoven.
Het is meer oost dan noordoost. :)

bobdebouwer
July 8th, 2004, 11:43 AM
Toen ik de titel zag dacht ik direct al 'Ik wil ook wel eens wat maar krijg het lang niet altijd!'

Tobi
July 8th, 2004, 01:27 PM
'Waar ligt Helmond?'??? Ga je schamen! Ik vraag toch ook niet waar Deventer ligt! :mad:
;)

Als getogen Helmonder kan ik natuurlijk niet anders dan achter dit bericht staan. Ik wordt natuurlijk wel wat triest als men het over drie tot zeven lagen heeft. Dat is geen hoogbouw. Echter; de latergenoemde waarde van vijftien lagen zou in het centrum erg mooi uitkomen. Helmond is ook een typische stad die wel wat hoogbouw kan hebben. Weinig boeiende historische architectuur en een stad die stilaan tegen de 90.000 inwoners aan schuiert. Dat schreeuwt om wat hoogbouw als je het mij vraagt!

Cymen
July 8th, 2004, 01:36 PM
Waar liggen Deventer en Helmond!? ;)

Maar ik denk dat er weinig van echte hoogbouw terecht gaat komen, hoogstens wat intensieve bebouwing. Hiervoor heb je geen woontorens nodig maar zijn grote bouwblokken vaak ook wel voldoende.

Winus
July 8th, 2004, 01:59 PM
Wie wil er nou in Helmond wonen, hoogbouw in Brandevoort-oost-oost zou meer succes opleveren. ;)

dennol
July 8th, 2004, 02:23 PM
De hoogste twee gebouwen van Helmond:

http://members.lycos.nl/dennol/hpbimg/CALLENBURGHT2.jpg

http://members.lycos.nl/dennol/hpbimg/ameideflat3a.jpg

De eerste staat in het stationsgebied. Hier zouden volgens mij best wel wat torens van 80m passen. Misschien zelfs hoger (zolang ze maar niet hoger dan Eindhoven gaan ;))

85cootje85
July 8th, 2004, 05:10 PM
Zo zo, Go Helmond go Helmond :banana: :banana: :banana: :banana:

EuroMaster
July 8th, 2004, 09:03 PM
helmond, 15 verdiepingen, niet echt spectaculair. maar goed dat ze er eindelijk achter komen dat hoogbouw ook kan!

Dr. Dubai
July 8th, 2004, 09:36 PM
Er is wel wat, maar het gaat meestal niet verder dan 10 verdiepingen..

haha, zelfs een stadje als Maarssen heeft nog een betere skyline;)

dennol
July 8th, 2004, 09:39 PM
haha, zelfs een stadje als Maarssen heeft nog een betere skyline;)
Maar een dorp als Veldhoven heeft weer hogere gebouwen dan Maarssen. :D

85cootje85
July 8th, 2004, 09:52 PM
:master: :cheers: Op Veldhoven omdat het hoger is dan Maarsen

Philite
July 12th, 2004, 02:50 PM
Kunnen we het niet gewoon als eindhoven annexeren dan hebben hun plots ook hoogbouw, op een typische Helmondse manier niets doen en toch hoogbouw krijgen dan! :runaway:

Gambini
July 12th, 2004, 03:08 PM
:master: :cheers: Op Veldhoven omdat het hoger is dan Maarsen

:D

flex
July 12th, 2004, 03:39 PM
ik ben gisteren nog even in helmond geweest het is aardig dicht bebouwd daar in het stations gebied het is alleen niet erg levendig, en ze waren ook druk beton aan het storten bij een groot complex(niet hoog).

EuroMaster
July 12th, 2004, 03:45 PM
het enige hoge wat ik ken in helmond is een een of andere hoge tv/radio/communicatietoren in de buurt van aarle-rixtel/helmond. hoe hoog is dat ding en heeft iemand er plaatjes/foto's van. dat misterieuze ding wil ik wel eens zien. iemand een idee? vanuit het zuiden heb ik hem wel eens vanaf de brug over de zuid-willemsvaart (a67) gespot, en denk dat hij net ten noorden van helmond staat.

darulez
July 12th, 2004, 07:06 PM
Helmond wil meer hoogbouw
En terecht! :rock:

85cootje85
July 12th, 2004, 08:51 PM
Het enige waarvan ik Helliemond ken is dat er veel katte rond lopen en heeeeeeeeel veel mensen in trainingspakken. Helmond werd vorig jaar niet voor niets uitgeroepen tot "Derde stad van de werklozen".

Tim B
July 12th, 2004, 08:59 PM
het enige hoge wat ik ken in helmond is een een of andere hoge tv/radio/communicatietoren in de buurt van aarle-rixtel/helmond. hoe hoog is dat ding en heeft iemand er plaatjes/foto's van. dat misterieuze ding wil ik wel eens zien. iemand een idee? vanuit het zuiden heb ik hem wel eens vanaf de brug over de zuid-willemsvaart (a67) gespot, en denk dat hij net ten noorden van helmond staat.

bedoel je niet de televisietoren van Mierlo? nee?

Balleke
July 12th, 2004, 10:22 PM
hahahaha hellmond:D, erg man;) dat filmpje ook typisch helmonders hoor. stelletje kattemeppers

85cootje85
July 13th, 2004, 05:11 PM
hahahaha hellmond:D, erg man;) dat filmpje ook typisch helmonders hoor. stelletje kattemeppers

Jij weet dus ook al hoe het werkt met die Helliemonders

darulez
July 13th, 2004, 07:29 PM
Zitten er Helmonders op dit forum? Tobie telt niet, want die woont er niet meer...;)

85cootje85
July 13th, 2004, 08:23 PM
Da zal toch niet, dat er hier Helliemonders zitten. Dan kunnen ze hier meteen al alles opdoeken.

Balleke
July 13th, 2004, 09:24 PM
hehehe

Tobi
July 25th, 2004, 02:08 PM

Het kan de televisietoren van Mierlo zijn, maar ik denk dat de televisietoren bij De Mortel bedoelt. Groot betonnen gevaarte van 128 meter hoog. In de wijde omtrek te zien.

Dit is die van Mierlo iig... Van De Mortel heb ik geen plaatjes kunnen vinden...
http://plaats.verkeerspark.nl/foto/233_4717.jpg

Enne ja; ik ben getogen in Helmond ja, maar niet geboren, dus een echte diehard ben ik niet. Maar ik breng er altijd nog een groot deel van m'n tijd door en ken veel Helmonders, dus geen kwaad woord meer! ;)

airbreaker
July 25th, 2004, 06:31 PM
@eurim@stovic + Tobi: info over de Straalverbindingstoren Gemert (de Mortel)??
of Hunsel of Waalhaven Rotterdam????

Even hierboven in de menubalk bij MemberList onder de P zoeken naar Peter Maas...
Even een e-mailtje sturen naar deze persoon en hij kan je alles, nou alles.... veel, vertellen over die toren(s); hoogte, breedte, soort klimbekisting en hij kan je zelf foto's sturen (als hij dat wil) want hij heeft ze (mede) gebouwd..

Die in Hunsel en Gemert staan allebei even hoog(dacht ik) alleen is de een langer dan de ander i.v.m. NAP

Ik ben er zelf ook diverse keren geweest die in Hunsel is trouwens vierkant en ik dacht Gemert ook, maar dat is ook al weer 10a 15 jaar geleden
en de hoogte in de buurt van de 120 meter

Maar peter kan je er alles over vertellen.

succes

Tim B
June 19th, 2005, 10:49 PM
de straalverbindingstoren in 'de Mortel' (gemeente Gemert-Bakel)
http://www.vlemmings.com/towers/pics/demo1.jpg voor wie dat 'mysterieuze'ding nog niet eerder gezien heeft.

foto komt van deze pagina: http://www.vlemmings.com/towers/nl.htm

weet trouwens iemand hoe hoog nu de televisietoren van Mierlo is, oevral vind ik 122 meter, maar in 2001 werd hij volgens het eindhovens dagblad archief opgehoogd tot 153,5.

is dat doorgegaan?

FCG
June 19th, 2005, 11:23 PM
oh.. hoge gebouwen...!

Ik dacht dat ze een nieuwe lichtmast voor bij het voetbalstadion bedoelden (vast ook wel skyline verhogend ;)) Dat is echt het enige waarvan in Helmond ken.

Bambix
June 19th, 2005, 11:26 PM
Helmond zuigt!

Gyz
June 20th, 2005, 02:01 AM
helmond, dat is toch een buitenwijk van Eindhovuh ..?? :) Kunnen ze mooi een soort Bijlmer van maken dan

highlife e.h.v.
June 20th, 2005, 04:25 AM
heb het beste met helmond voort, omhoog die zooi!

Frico
June 20th, 2005, 05:15 PM
Goe bezig daar in HELLmond, gaat na jaren de goede kant op(met Brandevoort, Suytkade, en nu dit). ;)

airbreaker
June 20th, 2005, 07:08 PM
@Tim hoe oud zijn de gegevens op die webside van Vlemmings.com??
Er staat ook een plaatje van Hunsel met een stalen vakwerkmast maar als dat Hunsel bij Ittevoort in Limburg is (net onder weert langs de A2) dan klopt die foto niet want daar staat dezelfde als in de Mortel

De Toren in de Mortel is onlangs (of wordt binnenkort) gedeeltelijk opengesteld voor publiek want toen was (of dan is) er een kunsttentoonstelling.

Ik heb het ergens gelezen maar kan het even niet meer gevonden krijgen, en je kon toch maar tot de 20e verdieping ongeveer.

Wie het weet mag het zeggen ;)

wie er eventueel geweest is ook trouwens :okay:

Tim B
June 20th, 2005, 08:01 PM
@Tim hoe oud zijn de gegevens op die webside van Vlemmings.com??
Er staat ook een plaatje van Hunsel met een stalen vakwerkmast maar als dat Hunsel bij Ittevoort in Limburg is (net onder weert langs de A2) dan klopt die foto niet want daar staat dezelfde als in de Mortel

geen idee, ik ben er nooit eerder dan gisteren op verzeild geraakt. En misschien heeft Hunsel nog een zendmast, maar het lijkt me inderdaad waarschijnlijker dat die foto niet klopt.

EuroMaster
June 20th, 2005, 11:55 PM
ja, dat is die zendtoren die ik bedoelde! die van ittervoort lijkt inderdaad veel op die daar ten noorden van helmond, bij aarle-rixtel/ gemert staat. ik vind het wel een ruig beesje! als hoge objecten puur functioneel zijn, vind ik ze ook wel wat hebben, indrukwekkend.

en volgens mij is die mast van mierlo inderdaad opgehoogd naar 153,blabla meter. ik heb geen bewijs, maar het stond wel een keer in het ED.

lffıs
June 21st, 2005, 01:32 AM
Helmond? Is dat niet dat gehucht onder de rook van Eindhoven? "Wat de grote broer kan, kunnen wij ook" zullen ze wel gedacht hebben! Ha, dat zouden ze willen. Zelfs uhhh... Maarssen heeft nog een betere skyline dan Helmond nu. En ik geloof niet dat dat zal veranderen.

gerrit.holsken@gmail
January 22nd, 2009, 01:24 AM
ik vind dat helmond goed op de kaart gezet moet worden als wij het dan hebben over hoogbouw, zet een paar toren flats in het centrum van helmond met 25 of 30 verdieppingen.en de skyline krijgt een totaal ander aan blik
kijk naar eindhoven,tilburg,en anderen grote steden,zo kan helmond het ook
gr.gerrit

kna
January 22nd, 2009, 02:01 AM
Welkom Gerrit!
Maar waarom moet Helmond een skyline krijgen, kan je dat toelichten?

BTW: zou je iets aan interpunctie en hoofdletters kunnen doen? Jouw bijdrage is lastig te lezen. Ben je zo'n VMBO-er of zo?

gerrit.holsken@gmail
January 22nd, 2009, 02:42 AM
ik kan dat toelichten.
helmond heeft hier en daar in een wijk een torenflat van 15 verdieppingen neer gezet en in de willemprinsenstraat 8 hoog,je zou zeggen niks mis mee,maar ik vind dat ze beter in de kern van de stad veel meer hoogbouw zouden moeten neer zetten zoals eindhoven,heefd ook helmond een mooien skyline

Tarzan
January 22nd, 2009, 03:16 AM
Volgens mij was er vorig jaar nog een discussie hierover of er hoogbouw in Helmond moet komen, maar het is weer geleidelijk stil geworden.

BTW: zou je iets aan interpunctie en hoofdletters kunnen doen? Jouw bijdrage is lastig te lezen. Ben je zo'n VMBO-er of zo?
Iets aardig mag ook wel, hij is pas nieuw, geef hem wat tijd. :)

EPA001
January 22nd, 2009, 10:15 AM
^^ Voorlopig wordt vrijwel het totale centrum in Helmond opgewaardeerd. Men is naast de Kubuswoningen van Piet Blom nu een nieuwe bibliotheek aan het bouwen. De overige plannen voorzien in uitbreiding van de woon, winkel en parkeervoorzieningen. Maar hoogbouw zit volgens mij niet echt in de planning. Ik denk dat er ik Helmond ook niet echt een behoefte is aan Hoogbouw.

gerrit.holsken@gmail
January 22nd, 2009, 03:23 PM
Hoi Allemaal.
Je Raakt Nooit Uit Gepraat Over Hoogbouw.
Ik Vind Dat Helmond Wel Mooien Gebouwen Heefd,Links En Daar,Maar Wel Laag Bouw.
Als Wij Het Hebben Over Hoogbouw,Neem Nou De Kloostertoren Bij De Vondelaan,Prachtig Gebouw,De Flat In De Willemprinsenstraat Van 8 Hoog Primma Gebouw,De Callenburg Ook Mooi.
Ik Heb Gelijk Wat Aan De Hoofdletters Gedaan.
Gr.Gerrit

Knurft
January 22nd, 2009, 03:50 PM
Je loopt ons toch wel te fucken of ben je echt zo achterlijk?

Oh?!
January 22nd, 2009, 09:42 PM
Waarschijnlijk probeert hier iemand een zekere Gerrit Holsken te fucken.

Tarzan
January 22nd, 2009, 10:30 PM
Je loopt ons toch wel te fucken of ben je echt zo achterlijk?

:lol::lol:

hoofke
January 22nd, 2009, 10:55 PM
Helmond met hoogbouw, da is iets als een helmonder zonder trainingspak