View Full Version : Rotterdam: Gedempte Zalmhaven
Jan July 15th, 2004, 05:19 PM Vondst van Marin:
LSI koopt kantoorpand in Rotterdam van ING
LSI project investment heeft het 11.000 m2 grote kantoorgebouw Salmpoort op de Kop van de Zalmhaven aangekocht van ING Real Estate. Het pand is nu nog verhuurd aan Smit Internationale die het gebouw eind 2004 verruilt voor een nieuw kantoor aan de Waalhaven. LSI zal op deze plek een nieuw kantoorgebouw ontwikkelen van circa 35.000 m2.
Bij de verwerving van Salmpoort werd LSI geadviseerd door DTZ Zadelhoff Rotterdam. Salmpoort, dat is gelegen aan de voet van de Erasmusbrug, zal op basis van tijdelijke huur door DTZ in de markt worden gezet. Ook de verhuur van de nieuwe kantoorontwikkeling komt in handen van DTZ Zadelhoff.
http://www.propertynl.com/webimages/nieuwsafbeeldingen/Rotterdam-Salmpoort.jpg
Bron: PropertyNL
Datum: 14-7-2004
CborG July 15th, 2004, 05:25 PM die 35000m2 word in een toren verwerkt neem ik aan?
Gerard July 15th, 2004, 05:32 PM Dat lijkt me ook wel het geval ja. Alleen zijn ze dan bij de hoge heren wel hun uitzicht kwijt.
Het zal dan neem ik aan nog wel heeeeel lang duren voordat er hier concreet iets gata komen ?
Ace July 15th, 2004, 06:28 PM Zoals Jan al eerder aangaf, denk ik idd. dat dat nog een hele leuke inspraakprocedure gaat worden. In principe ben ik natuurlijk als hoogbouwliefhebber niet pertinent 'tegen' de verdere ontwikkeling van Salmpoort. Maar ik kan me ook in de bewoners van de 'Hoge Heren' en de 'Hoge Erasmus', welken in één klap hun uitzicht op de Maas en de stad kwijt zijn.
Cymen July 15th, 2004, 06:37 PM Dat betekend dus minstens een 100+ erbij voor Rotterdam. Een hele slanke haalt de 150 meter wel, maar ik denk dat we hem op 120 meter mogen verwachten?
edit: Als het een toren word he ;)
CborG July 15th, 2004, 06:47 PM als ze het maar laten om géén toren neer te zetten;) en het uitzichtprobleem valt zo te zien ook wel mee
Jan July 15th, 2004, 08:21 PM Dit bericht gaat concreet alleen over het gebouw aan de Willemsplein. Van een aantal bezoeken aan architectenbureau's tijdens de Dag van de Architectuur weten we dat er plannen zijn voor een toren aan de westzijde van dit gebouw, maar veel meer nog niet.
Dennis July 15th, 2004, 09:42 PM 35000 vierkante meter moet wel een hoog gebouw zijn, kick als ze ook al dit plekje verdichten net zoals bij de wijnhaveneiland en KvZ
Skyscrapercitizen July 15th, 2004, 11:24 PM Yep, zou mooi zijn als hier een toren komt, en ook die woontoren(s) op de plek van het gebouw ten westen ervan! Dan begint het echt een stukje dichte bebouwing te worden daaro!
Ik ben benieuwd wat deze plek gaat brengen!
Puur July 16th, 2004, 12:04 AM Prima ontwikkeling op en mooie plek, maar waarom kantoren? Het lijkt mij juist in de lijn van het huidige gemeentebeleid om de binnenstad juist te verdichten met appartementen. De potentiele huurders voor kantoor m2 kunnen beter eens gaan praten met de ontwikkelaar van de Coolsingeltoren!
Rotterdam Highrise July 16th, 2004, 12:41 AM Ik denk dat het niet zo lang meer zal duren voordat op dit forum plaatjes gaan verschijnen van een een 42 verdiepingen tellende woontoren (ca. 130 meter) met een onderbouw voor kantoren.
Voor de realisatie zal overigens een art 19 gevolgd moeten worden. Nu maar hopen dat bij die inspraakprocedure niet teveel bezwaren binnenkomen van omwonenden.
Even Sky-Unlimited uit de andere thread quoten.
Dat gaat daar flink vol worden. :)
Ace July 16th, 2004, 01:38 AM Ja, als je bedenkt dat ze dat witte gebouw ernaast ook nog 'ns tegen de vlakte gaan gooien om plaats te maken voor hoogbouw, dan weet je 't wel! Dan wordt De Maas een echt Canyon tussen de hoogbouw, met a/d andere kant de KvZ.
mjb-solutions July 16th, 2004, 11:34 AM Dit bericht gaat concreet alleen over het gebouw aan de Willemsplein. Van een aantal bezoeken aan architectenbureau's tijdens de Dag van de Architectuur weten we dat er plannen zijn voor een toren aan de westzijde van dit gebouw, maar veel meer nog niet.
In de huidige studies naar het zalmhavengebied - in het kader van een nieuw bestemmingsplan - schijnt aan de westzijde inderdaad gedacht te worden aan een 124 meter hoge woontoren.
PsykOi July 16th, 2004, 11:46 AM Ik vind het altijd wel leuk dat er een torentje verreist, maar ze moeten niet te veel aan het scheepskwartier komen. Dat gebied heeft nog caché en behoord, naar mijn mening, tot één van de mooiere authentieke buurten van Rotterdam.
Skyscrapercitizen July 16th, 2004, 12:13 PM @ Psykoi
Daarom kan het gebied juist deze impulsen goed gebruiken! Mits het mooie hoogbouw is vind ik het alleen een toegevoegde waarde hebben voor het gebied. En dit gebied kan het de nieuwbouw zeker gebruiken, want dat lichtblauwe gebouw wat er nu staat... erger kan niet! Deze kant van het scheepvaartkwartier heeft dit juist nodig, het historische deel naar het westen zal hoogbouwvrij blijven, en misschien wel in de lijn van de positieve ontwikkelingen worden opgeknapt (buitenruimte is niet je van het nu).
Elvis July 16th, 2004, 02:32 PM Het is wel te hopen dat er een huurder kan worden gevonden. Een mix van hotel/woningen/kantoren als invulling is misschien een beter idee met horeca en winkels op de begane grond.
Jan July 16th, 2004, 10:03 PM Plek zat daar
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2336.jpg
Watsjer July 16th, 2004, 10:17 PM Hij is weer fraai :cool:
Als het zicht van de camera iets meer naar beneden had gegaan had ik m'n 'eigen' kantoorpandje op de Parklaan ook nog zien staan !! :)
Jan, ik hoop dat je hier a.s. woensdag ook weer staat en dan een aantal mooie plaatjes gaat schieten van de QM2 met daarachter Montevideo voor het andere topic ???? :cheers2:
Denoordrotterdammer July 16th, 2004, 10:36 PM Een glazen gebouw zou daar prachtig staan
Puur July 16th, 2004, 10:58 PM Grappige is dat de (nieuwe Havenbaron) omwonenden juist blij zouden moeten zijn met een aantal slanke torens. Het witte 'space-ship' ontneemt nu al het zicht. Over de situering van de torens moet dan wel goed worden nagedacht en geen aaneensluitende plint. Bovendien is de invulling van de plint zeer belangrijk (zoals altijd). Veel met luifels werken en dubbele entree verdiepingen om het meer body te geven dan de plint van de Hoge Heren.
De bewoners moeten trouwens niet klagen over eventuele torens want de plannen zijn eigenlijk al jaren bekend.
Brik July 19th, 2004, 04:43 PM Hier hoort een toren met een puntdak.
Skyscrapercitizen July 19th, 2004, 08:57 PM Waarom geen golfdak? ;)
CborG July 20th, 2004, 01:35 PM wat is dat witte ding onder de willemsbrug?? een kunstwerk ofzo??
l'etranger July 20th, 2004, 01:49 PM wat is dat witte ding onder de willemsbrug?? een kunstwerk ofzo??
Dodenherdenking 2de wereldoorlog.
Elvis July 20th, 2004, 05:34 PM "De Boeg"
Gerard July 21st, 2004, 09:24 AM "De boeg" ligt toch niet onder de Willemsbrug ?
@CBorg
Welke wit ding bedoel je onder de Willemsbrug. (volgens mij ligt daar alleen maar één of ander slap kunstwerk in het water) Of bedoel je een wit ding bij de erasmusbrug. (dan is het wel de boeg namelijk en is het het monument ter nagedachtenis van de koopvaardij slachtoffers in de 2e wereldoorlog)
EuroMaster July 22nd, 2004, 12:30 AM het lijkt me wel cool om in rotterdam op die locatie of ergens anders in nederland een soort 'tour de credit lyonnais' te bouwen. het gaat me vooral om de vorm. hij mag iets slanker. wel ook iets van 165/200m:
http://images.google.nl/images?q=tbn:HTlH0Kx9sqQJ:http://www.chez.com/fransforarchitecture/PH/Lyo/LyonTourCLCo.jpg
http://www.cfatb-lyon.com/updir/36_bernard_tour_part_dieu.jpg http://www.lyon.fr/static/vdl/contenu/decouverte/au_fil_des_quartiers/z_44z.jpg http://www.cis-lyon.com/images/lyon/part_dieu.jpg
Ace July 25th, 2004, 10:51 PM Een aaneensluitende plint zou juist wèl heel stoer zijn!
Dan krijg je zo'n Union Square-effect. Ala Liberté zou ook heel mooi zijn.
Voor mijn part pleuren ze die plint vol met horeca, winkels e.a. publieke voorzieningen. Als het maar gaat leven daar! Met het oude gedeelte van het Scheepvaartkwartier zit het qua bruisen wel snor. Nu het nieuwe nog.
Skyscrapercitizen July 26th, 2004, 02:19 PM Mwa het oude deel kan zeker ook nog beter. Winkels zouden inderdaad goed zijn, is nog altijd de grootste publiekstrekker van een stadscenterum, maar ik weet niet of daar markt voor is.
Michiel July 27th, 2004, 06:59 AM Het witte kantoorgebouw verdwijnt voorlopig dus niet:
bron: PropertyNL (http://www.propertynl.com)
Dijkzigt-Ziekenhuis huurt in gebouw Zalmhaven
ROTTERDAM - Het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam (Dijkzigt-ziekenhuis) heeft 2105 m2 kantoorruimte in het gerenoveerde kantoorgebouw Zalmhaven gehuurd van Oppenheim Immobilien Kapitalanlage Gesellschaft mbH. De huurprijs bedraagt € 301.000. De herhuisvesting hangt samen met het omvangrijke renovatie- en uitbreidingsproject dat het Erasmus MC tot van 2004 tot 2015 uitvoert op haar eigen terrein.
http://www.propertynl.com/webimages/nieuwsafbeeldingen/RotterdamHoutlaanZalmhaven.jpg
Troostwijk Makelaars Rotterdam bemiddelde namens de verhuurder Oppenheim Immobilien Kapitalanlage Gesellschaft mbH in deze transactie. Troostwijk verzorgt samen met Jones Lang LaSalle Rotterdam de verhuur van het object.
Het Erasmus MC vestigt in dit gebouw aan de Houtlaan 21 haar medisch centrum op het gebied van Verloskunde en Vrouwengeneeskunde. De ruimte zal na een ingrijpende verbouwing vanaf medio september 2004 in gebruik worden genomen.
Skyscrapercitizen July 27th, 2004, 02:09 PM Gaan ze verbouwen? :bash: Dit gebouw is een smet op de buurt en moet echt weg!
Jan August 26th, 2004, 10:05 AM KCAP heeft in dit voorjaar in opdracht van dS+V/OBR en ontwikkelaar LSI studie gedaan naar de invulling van dit gebied. Voorgesteld wordt het Parkmodel, een beetje 'Pink Panther meets Parklaan'-achtige voorstelling. Van Willemsplein tot Scheepstimmerstraat komen we tegen: een ietwat uitkragend kopgebouw met passage, daar achter een toren van rond de 130 meter en daarachter een mix van woon/werk/drinkgebouwen van tussen de 4 en 10 lagen, in hoogte aflopend. Met de herenhuisvormige gebouwen aan de westzijde van het projectdeel wordt een mooie aansluiting gezocht met de maat van het Scheepvaartskwartier, terwijl die toren natuurlijk mooi in de stedelijke hoogbouwas valt.
Awais August 26th, 2004, 10:07 AM Wow, cool. Goeie hoogte voor die plek, en een aansluiting is altijd wel mooi.
Een passage geeft toch weer altijd een extra effect.
Zijn er al plaatjes beschikbaar? Dat zou namelijk helemaal mooi zijn.
Skyscrapercitizen August 26th, 2004, 09:53 PM Klinkt goed, weer een toren in de pijplijn.
Gualtieri August 26th, 2004, 09:56 PM Plek zat daar
Echt??
Paulie
Dr. Dubai August 26th, 2004, 09:56 PM hey, dit is soort nieuws is altijd van harte welkom op het forum. ik zou indd ook wel een mooie impressie ervan zien maarja, je moet even geduld hebben.
[Kees] August 26th, 2004, 10:51 PM Echt??
Paulie
Daar kan een toren staan :cheers:
EuroMaster August 26th, 2004, 10:52 PM lekker, 130m! ik hoop dat in combinatie met het baankwartier hier een dergelijke waterfront verrijst als bij sydney(in het klein) zodat met meerdere projecten langs de rivier de stad een impuls krijgt vanaf het water gezien. als havenstad kun je dat zeker gebruiken. als je nu op de erasmusbrug loopt zie je ergens in de verte het indrukwekkendste gebouw van rotterdam, de delftse poort. te ver weg van de havens naar mijn idee. maar ontwikkelingen aan het hoofplein en weena zou ik ook ruimte willen geven. maar het wordt weer minder leuk als ze alles opvullen met lagere torentjes dan gepland zoals ze bij pschorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ook doen. in hoeverre zijn de plannen serieus, hoogte van 130m? en tijdsplanning? ontwerp/schets?
Denoordrotterdammer August 27th, 2004, 07:51 AM CooL!!
Kees September 17th, 2004, 10:44 AM zou het kunnen dat Dam en Partners architecten (http://www.damenpartners.nl) hier ook mee bezig zijn?
op hun site is een projectenlijst met daarin o.a.:
2003 Office buildings, apartment buildings Gedempte Zalmhaven Rotterdam
Jan September 17th, 2004, 11:00 AM D&PA hebben ooit eens een massastudie verricht naar dit gebied.
Centauri September 26th, 2004, 10:47 PM Moet die geplande toren nou op de plek komen van dat witte gebouw of net ten noorden van het gebouw?
Want volgens deze site www.zalmhaven.nl staat die gewoon te huur.
Eric Offereins October 21st, 2004, 08:19 AM KCAP heeft in dit voorjaar in opdracht van dS+V/OBR en ontwikkelaar LSI studie gedaan naar de invulling van dit gebied. Voorgesteld wordt het Parkmodel, een beetje 'Pink Panther meets Parklaan'-achtige voorstelling. Van Willemsplein tot Scheepstimmerstraat komen we tegen: een ietwat uitkragend kopgebouw met passage, daar achter een toren van rond de 130 meter en daarachter een mix van woon/werk/drinkgebouwen van tussen de 4 en 10 lagen, in hoogte aflopend. Met de herenhuisvormige gebouwen aan de westzijde van het projectdeel wordt een mooie aansluiting gezocht met de maat van het Scheepvaartskwartier, terwijl die toren natuurlijk mooi in de stedelijke hoogbouwas valt.
@ marlisda: Jij werkt tocht bij KCAP? weet jij meer hierover :)
Ace October 21st, 2004, 06:49 PM Als dit waar is, dan valt 't mij eerlijk gezegd een beetje tegen. Daar passen makkelijk meerdere, zo niet, hogere torens.
Dr. Dubai October 21st, 2004, 06:54 PM het valt mij anders niet tegen hoor, het wordt een mooi project. ik vind dat je tevreden moet zijn met een toren van 130 meter.
Ace October 21st, 2004, 11:32 PM In Utrecht & in Maarssen misschien :sleepy: :bash: ........................
SC81 October 22nd, 2004, 12:13 AM @ace :weirdo:
Jij bent echt 'verpest' door Hong Kong. Alles onder de 150 is niet goed genoeg voor meneer. Want Rotterdam bulkt natuurlijk al van de 130ers.... Verwend pokkenjong :)
Awais October 22nd, 2004, 05:36 PM @ SC81: volgens mij haal je Ace en AE door elkaar. Maar dat zul je waarschijnlijk van Ace ook te horen krijgen.
Skyscrapercitizen October 22nd, 2004, 05:57 PM Volgens mij niet Awais. Ace is met mij ook in HK geweest, en mij hoor je niet klagen over een toren van 130 meter op deze plek, ik ben juist erg blij met dit plan!
Ace October 22nd, 2004, 06:17 PM Dat ligt misschien in de verkeerde context. Want als je bedenkt dat men daar in eerste instantie (en ik weet niet of dat inmiddels al is bijgesteld) naar de 500 woningen toe wilde, dán vind ik slechts 1x130 meter zeer tegenvallen.
Awais October 22nd, 2004, 06:38 PM @ AE: maar jouw horen we vaker over HK dan Ace...(voor mijn geen probleem)
SC81 October 23rd, 2004, 01:31 AM @ awais
Ik had t wel degelijk tegen onze captain. Er is er maar 1 die zo kan ouwehoeren over (in zijn ogen) 'gemiste hoogbouwkansen'. Maar ik weet hoe hij is. Ieder ander op dit forum die niet blij zou zijn met 130m zou voor mij meteen hoogbouwfan-af zijn ;)
Jan October 25th, 2004, 10:05 AM Ha John, alles goed? :)
Ace October 25th, 2004, 02:46 PM Ja, nog geneukt van't weekend?!? :cheers:
SC81 October 25th, 2004, 04:11 PM @ Jan
Ja alles is prima
@ Ace
Dat gaat je geen reet aan! :cheers:
[Kees] November 1st, 2004, 06:25 PM eigenlijk is dit een mooie plek voor een 150, 160 meter. maar ik ben bang dat er te weinig m2 ervoor zijn.
Skyscrapercitizen November 1st, 2004, 07:08 PM Ik vind het wel een mooie plek voor een 400+... ;)
[Kees] November 1st, 2004, 07:36 PM Je kan het ook overdrijven :p
Nee maar die locatie is uitermaten geschikt voor een 160 meter naar mijn idee. het is best wel een toplocatie en dan word meteen de link vanuit het centrum naar KVZ gelegd :)
vinman November 1st, 2004, 09:30 PM 200 meter is nog hoger en nog mooier! (als de toren goed is dan). Maar met 130 meter kan Rotterdam nu ook niet klagen. We gaan langzaam steeds hoger bouwen in Rotterdam, en dat is opzich geen slechte onwikkeling.
Capzilla November 2nd, 2004, 12:30 AM Ja, en 300 meter is nog hoger! Zucht.
Kees November 22nd, 2004, 11:27 AM bron: www.rd.nl
Maandag 22 November 2004: Smit 'doopt' nieuw kantoor in Waalhaven
De opening van een kantoor is heel wat anders dan de doop van een schip, maar voor het Rotterdamse sleep- en bergingsbedrijf Smit is dat verschil niet zo groot. Dus sloeg vanmorgen vroeg Smit-directeur Ben Vree een fles champagne stuk op een grote scheepsschroef, die voor de deur staat van het nieuwe kantoor van zijn bedrijf in de Waalhaven. Het hoofdkantoor van Smit is de afgelopen dagen verhuisd vanuit het centrum van Rotterdam naar de Waalhaven-oostzijde. Ook het magazijn in Maassluis en het sleepkantoor in Schiedam zijn overgegaan naar het nieuwe pand. De scheepsschroef is die van de Tricolor, het Noorse autoschip dat de afgelopen anderhalf jaar door Smit is geborgen van de bodem van Het Kanaal. Smit is het eerste bedrijf dat is verhuisd naar de Waalhaven in het kader van het project Stadshavens, dat komende jaren voorziet in de transformatie van de oude havens tot nieuwe woon- en werkgebieden.
Ace November 22nd, 2004, 01:39 PM Aan de éne kant positief, omdat dit perspectief biedt voor de ontwikkeling van Salmpoort. Aan de andere kant vind ik het weer zonde dat zo'n internationaal gerenommeerde onderneming als Smit wegtrekt uit de binnenstad. Een bedrijf met zo'n staat van dienst hoort gewoon ergens op 30 hoog in Rotjeknor te zitten!
Skyscrapercitizen December 12th, 2004, 12:03 AM Even een paar quotes.
Ik denk dat het niet zo lang meer zal duren voordat op dit forum plaatjes gaan verschijnen van een een 42 verdiepingen tellende woontoren (ca. 130 meter) met een onderbouw voor kantoren.
Voor de realisatie zal overigens een art 19 gevolgd moeten worden. Nu maar hopen dat bij die inspraakprocedure niet teveel bezwaren binnenkomen van omwonenden.
Eigenlijk zou ik (of mijn collega) nog dit jaar beginnen met de voorbereidingen om voor de Zalmhaven een procedure te starten. We hebben het doorgeschoven naar begin 2005. Dat betekent al snel dat de bouw pas in 2006 mogelijk zal zijn, nog los van de te verwachten bezwaren natuurlijk.
Nog nieuws? Ofwel, loopt dit nog?
:banana:
Kees December 23rd, 2004, 07:32 AM soort van bevestiging van bericht insider
bron: Rotterdam - Bouwen - overzicht nieuwbouwwoningen (http://www.wonen.rotterdam.nl)
Projectinformatie
Projectnaam :
Projectfase: In studie
Bijzonderheid: Parkeerplaats
Projectontwikkelaar: LSI Project Investment
Appartementen
Aantal woningen: 475
Makelaarsprijs Prijs nog niet bekend
Makelaar / Verhuurder
Naam: Onbekend
Adres Onbekend
Opmerkingen
In de LSI lokatie is een toren gepland met 43 lagen; de ING lokatie heeft een kopblok van 16 lagen
PIE December 23rd, 2004, 08:52 AM 43 lagen, dat klinkt als Montevideo 2 :-)
harriel December 23rd, 2004, 09:17 AM De LSI lokatie is dat het voormalig kantoor van Smit Int?
Wat is dan de ING Lokatie?
475 woningen is een knap aantal. Bij ca 100 m2 BVO praten we over ca 47500 m2 vloeroppervlak. Past dat daar?
Dennis December 23rd, 2004, 11:44 AM 43 lagen zou erg mooi zijn, dan heb je het over een hoogte van ongeveer 140m :o
Rotterdam A January 11th, 2005, 12:52 PM Als ik uit mijn raam kijk vanaf Katendrecht, zie ik dat ze tussen de Hoge Heren en de Hoge Erasmus iets aan het bouwen zijn. Het gebouw ziet er breed uit of langwerpig. Wat voor project is dat?
Patrick Highrise January 11th, 2005, 01:03 PM dat is de Havenbaron.
harriel January 11th, 2005, 01:04 PM Ik denk dat je het nieuwbouwproject "de havenbaron" bedoeld. Het ligt aan de houtstraat. Zie voor meer info: www.havenbaron.nl
harriel January 14th, 2005, 11:47 PM Vijfhonderd woningen naast Erasmusbrug
Kantoren van Smit en Nedlloyd gesloopt voor kantoren en woningbouw
Door Edwin Cornelisse
Rotterdam - In het Scheepvaartkwartier worden vijfhonderd appartementen gebouwd op de plek waar nu nog de oude kantoren staan van Smit en Nedlloyd. Deze gebouwen tussen de Gedempte Zalmhaven en Houtlaan worden gesloopt om plaats te maken voor de bouw van een project dat, behalve appartementen, ook voorziet in de bouw van 35.000 vierkante meter kantoorruimte.
Op de kop van het te bebouwen gebied in het Scheepvaartkwartier komt pal tegen het Willemsplein aan, een kantoorgebouw te staan. Hiervoor moest worden gekozen omdat er volgens de Rotterdamse hoogbouwvoorschriften geen woontoren mag komen pal aan het Willemsplein. De woningbouw verrijst daarom achter het kantoorgebouw.
Voor het ontwerp van het kantoorgebouw is het Rotterdamse architectenbureau KCAP in de arm genomen. Dit bureau werkt nu aan een plan dat uitgaat van een gebouw dat trapsgewijs op- en afloopt en dat een belangrijke blikvanger moet worden voor het gebied.
In de toren komen circa tweehonderd appartementen en in de laagbouw komen de overige driehonderd woningen. De aantallen staan nog niet exact vast want ontwikkelaar LSI wil kopers van vooral de bovenste verdiepingen van de woontoren de mogelijkheid bieden om zelfs de grootte van hun appartement te bepalen. ,,In principe wordt in de toren uitgegaan van drie á vier appartementen per verdieping, maar als kopers de hele etage willen kopen, is dat ook mogelijk,'' zegt directeur Dirk de Boer van LSI Project Investment.
De oppervlakte van de appartementen varieert van 75 vierkante meter voor de goedkoopste woningen tot 400 vierkante meter voor een hele etage in de woontoren, met prijzen van respectievelijk 200.000 euro tot ver over het miljoen.
Zowel onder de kantoren als de appartementen komt een parkeergarage met plek voor ongeveer 1200 auto's.
De gevel van het kantoorpand en de appartementengebouwen wordt opgetrokken uit baksteen. Met dit metselwerk zoekt LSI aansluiting bij de architectuur van het Scheepvaartkwartier die naast enkele in het oog springende nieuwbouwtorens zoals de Hoge Heren, hoofdzakelijk bestaat uit statige panden en oude pakhuizen.
Om te voorkomen dat de woontoren en de omliggende appartementen gaan ogen als een lomp geheel, is gekozen voor een verticale opbouw van de buitengevel. Hierdoor oogt de bebouwing aan de Houtlaan en de Gedempte Zalmhaven als een rijtje panden en niet als één gebouw.
Directeur De Boer wil eind dit jaar starten met de verkoop van het project. Met de bouw in het Scheepvaartkwartier is een investering van driehonderd miljoen euro gemoeid.
Bron: rd
Ace January 14th, 2005, 11:53 PM Alweer baksteen!?!?! :puke: :stupid: :bash:
Bouw dan nix.
Watsjer January 15th, 2005, 12:08 AM Nou van mij mógen ze het met baksteen doen :)
En dat ik het nog van dichtbij mee mag beleven de komende jaren, zelf werkende in het Scheepvaartkwartier.
Want wie weet gaat ons kantoor wel verkassen binnen nu en twee jaar en dat zou op z'n zachts gezegd niet best zijn :ohno: :devil:
Gyz January 15th, 2005, 12:29 AM idd liever baksteen dan simpele gevelplaten
Marin January 15th, 2005, 01:49 AM Alweer baksteen!?!?!
Bouw dan nix.
Laten we eerst maar het voorlopig ontwerp afwachten. Schieten kan altijd nog. De kosten van de nieuwbouw zijn trouwens aanzienlijk. Erg benieuwd wat er straks uit de koker van KCAP tevoorschijn komt..
Jan January 15th, 2005, 08:23 AM Montevideo heeft ook een bakstenen gevel. En daar is toch weinig mis mee.
PsykOi January 15th, 2005, 10:44 AM [QUOTE=harriel]Vijfhonderd woningen naast Erasmusbrug
...In de toren komen circa tweehonderd appartementen en in de laagbouw komen de overige driehonderd woningen (...) ,,In principe wordt in de toren uitgegaan van drie á vier appartementen per verdieping...
Een toren van 200 appartementen en 3 a 4 appartementen per verdieping betekent in het laagste geval.... 200/4= 50 verdiepingen.....!!
Dat zal toch niet, gaan ze niet meerdere torens bouwen?
Dr. Dubai January 15th, 2005, 11:25 AM dat kan ik me haast niet voorstellen, maar als het zo zou zijn, dan spring ik een gat in de lucht:D
Dr. Dubai January 15th, 2005, 11:38 AM dat kantoorgebouw waar ze het over hebben, dat moet dus een blikvanger worden. nou ik verwacht er veel van, we zullen zien:) hopelijk een mooie 100+ tower.
Awais January 15th, 2005, 11:39 AM @ Jan: Hahaha, daar is wel iets mis mee. Het is een kwestie van smaak.
Jan January 15th, 2005, 11:43 AM Met het idee dat een bakstenen toren bij voorbaat iets mis zou zijn is net zo stompzinnig als roepen dat hoogbouw per definitie fout is.
Awais January 15th, 2005, 11:56 AM Daar je heb je natuurlijk gelijk in.
Een gebouw bestaat uit een vorm, bekleding, kleur en gevoel. Die moeten in harmonie zijn. Je kunt niet van te voren uitspraken doen over de bekleding als je de vorm niet kent.
wc eend January 15th, 2005, 12:59 PM wijze woorden
EuroMaster January 15th, 2005, 01:24 PM baksteen is niet per definitie verkeerd inderdaad. maar toen ik hoorde dat de toren aan moet sluiten bij de hoge heren, schrok ik. dat is echt het slechtste voorbeeld van gevelbekleding. naar MIJN mening vind ik een ronde toren met een puntdak en een frissere uitstraling (a la wpc) er beter staan om wat te varieren. IK ben dan ook bang als het een grote zwarte toren wordt, dat het dan een sombere hoek wordt, want de hoge heren zijn al vrij zwaar aanwezig. ik heb dit gemerkt bij waterstad, waar nu ook een geheel andere vorm wordt ontworpen (rond en fris) , wat erg mooi is. zeker om de variatie in architectuur hoogwaardig te houden! ik ben niet tegen baksteen, maar hoop wel op een mooie waterfront met verandering en niveau.
Ace January 15th, 2005, 07:47 PM Niet voor de toren an sich misschien. Maar we hebben al zoveel baksteen in Rotjeknor.
Wat Monti betreft, ondanks de vele lovende kritieken die met name slaan op slankheid en gevarieerde vorm, verdient ook Monti c'ker niet de schoonheidsprijs inzake dynamische uitstraling.
Vandengrondafaan January 15th, 2005, 08:06 PM 35k vierkante meter kantoor is ook flink, toch? Begreep dat Delfse Poort 50k is, dus dat kan bij enige 'slankheid' ook een aardig torentje opleveren. :)
Basshead January 15th, 2005, 08:27 PM @vandengrondafaan, het vloeroppervlak van de Delftse Poort is 106.000m2.
Awais January 15th, 2005, 08:48 PM @ Ace: wat lees ik daar over de Monti. Pffff, ik begon mij behoorlijk eenzaam te voelen in mijn mening tov de Montevideo.
Prologic January 15th, 2005, 09:16 PM ehhh, ligt het aan mij?? Er wordt aangekondigd dat er een toren wordt gebouwd van misschien wel 50 verdiepingen en het enigste wat je leest is een discusie over baksteen. Er is niets bekend over het ontwerp en alsof baksteen zo lelijk is, NY staat er vol mee.
Wees gewoon blij, er wordt zoveel om verstedelijking gevraagd??Nou, dit is toch wat er gewild word?
EuroMaster January 15th, 2005, 09:18 PM wie zegt dat new york mooi is......
tis alleen de grootte en de schaal waarop het is gebouwd die het indrukwekkend maakt naar mijn mening...........
maar het is natuurlijk hartstikke vet nieuws voor zo'n dikke toren erbij! alleen zou wat variatie in de skyline wel leuker zijn...
Prologic January 15th, 2005, 09:19 PM de geilheid hoe er hier over die stad gesproken word,zegt mij genoeg.
rotterdammer January 16th, 2005, 10:32 AM ehhh, ligt het aan mij?? Er wordt aangekondigd dat er een toren wordt gebouwd van misschien wel 50 verdiepingen en het enigste wat je leest is een discusie over baksteen. Er is niets bekend over het ontwerp en alsof baksteen zo lelijk is, NY staat er vol mee.
Wees gewoon blij, er wordt zoveel om verstedelijking gevraagd??Nou, dit is toch wat er gewild word?
Het verschil met New York is dat de bakstenen hoogbouw er al bijna een eeuw staat en vrijwel alle nwe hoogbouw in glas/staal wordt uitgevoerd. In Rdam wordt de laatste tijd wel heel veel met baksteen gebouwd. Baksteen is hoe dan ook minder modern dan glas/staal.
Maar een parkeergarage van 1200 auto's! gigantisch! Zou hier dan nog wat gemeentelijke subsidie in zitten? Trouwens ik vind een investeringsvolume van 300 (als het CS 1 miljard moet kosten?) miljoen wel erg veel, maar ja parkeergarages zijn gewoon duur. Ik blijf hopen op een toren van rond de 150 meter.
Dr. Dubai January 16th, 2005, 11:39 AM van weer rond de 150 meter! 50 verdiepingen man, doe mij dan maar een toren van 170 meter, beter voor de afwisseling:)
Nemo January 16th, 2005, 03:07 PM 500 appartementen is weer even minstens 1000!!! bewoners op die plek erbij in het centrum. Het Scheepvaartkwartier begint een voorbeeld te worden voor de rest van de binnenstad wat betreft voorspoedige ontwikkeling van oud kantorengebied naar woningbouw. Als je ziet wat ze op dit kleine postzegeltje naast de Erasmusbrug gebouwd/verbouwd en verdicht hebben. Heerlijk dat dit straks eindelijk een gezond en compleet stuke binnenstad is waar weer geleefd wordt en de rotte plekken zijn weggewerkt.
ro2 January 17th, 2005, 10:22 AM http://www.maag.com/companies/bilder/shanghai_plaza.jpg
Ik vind dit wel wat voor die plek.
Skyscrapercitizen January 17th, 2005, 12:39 PM @eurim@stovic
"maar toen ik hoorde dat de toren aan moet sluiten bij de hoge heren, schrok ik."
Volgens mij moet jij leren lezen...
Prachitge ontwikkeling dit! Als baksteen ergens goed is is het wel op deze plek in aansluiting bij de oude bebouwing in de omgeving, zoals het stuk ook aangeeft. Baksteen is inderdaad niets mis mee, zie Montevide en Hoge Erasmus.
@ Awais
Ook het gebouw van jouw avatar is opgetrokken uit baksteen, en wordt toch door menigeen de mooiste wolkenkrabber ter wereld gevonden. :)
Ik ben erg benieuwd naar het ontwerp, de investering en de aantallen woningen en kantoren zijn enrom!
Awais January 17th, 2005, 04:00 PM @ Tim: daarom ben ik ook nooit per definitie tegen baksteen. Dat zou behoorlijke onzin zijn. Zoals ik eerder ook schreef.
Puur January 17th, 2005, 06:01 PM Baksteen is tijdloos en kan in combinatie met andere materialen een goed uitgebalanceerd ontwerp zijn. Het moet inderdaad niet doorslaan naar Kolhoff-achtige objecten, waarbij de baksteen het gebouw zelf overschreeuwd. Ook de trapgevel gebouwen op de Kop van Zuid zijn wat mij betreft goede voorbeelden van hoe het wel kan!
Marin January 17th, 2005, 08:29 PM Afhankelijk van de steensoort, detaillering en zorgvuldige uitvoering kun je met baksteen inderdaad mooie resultaten bereiken. Bekende voorbeelden in de stad zijn De Admiraal, Hoge Erasmus, Parkhotel, De Landtong en natuurlijk Montevideo.
Vandaag in het CIC nog even een paar foto's van het plan geschoten, waaronder een van het stedebouwkundig ontwerp van KCAP (17-03-2004).
http://home.planet.nl/~lesch003/SO KCAP Salmpoort_17032004.jpg
Het bouwplan op de CIC-maquette.
http://home.planet.nl/~lesch003/CIC Salmpoort_1701200502.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/CIC Salmpoort_1701200504T.jpg
Wisma January 17th, 2005, 08:58 PM Dat gebouw is een mooie blikvanger tssen die 100 meter torens. De Rotterdam is helemaal het einde. Wat een aanvulling wordt dat.
[Kees] January 17th, 2005, 10:43 PM :bow: ik zie iets leuks in wording :bow:
Dennis January 17th, 2005, 10:52 PM http://homepage.ntlworld.com/dave88/images/fatkid.gif
*shocking*
ik hoop dat ze een mooie toren met veel glas zullen ontwerpen, zoeen waar je zo doorheen kan kijken, hopelijk wordt ie in iedere geval minimaal 135m hoog :runaway:
Marin January 18th, 2005, 12:58 AM Vandaag een stukje op de site van PropertyNL (www.propertynl.com):
LSI maakt plannen voor Scheepvaartkwartier Rotterdam
ROTTERDAM - LSI project investment zal behalve 35.000 m2 kantoorruimte op de locatie waar nu nog de oude kantoren van Smit en Nedlloyd staan, ook 500 woningen ontwikkelen. De huidige kantoren tussen de gedempte Zalmhaven en Houtlaan, eerder verworven van ING Real Estate, zullen worden gesloopt. Het kantoorgebouw zal aan het Willemsplein komen te staan. De totale investering bedraagt € 300 mln.
Dit meldt het Rotterdams Dagblad. De woningbouw zal achter het kantoor komen in een toren met 200 appartementen en laagbouw van 300 woningen. Prijzen voor de woningen lopen van € 200.000 tot over € 1 mln. Onder de kantoren en appartementen komt een parkeergarage voor 1200 auto's.
Kees January 18th, 2005, 04:52 PM voor de fotografen:
bron: Stichting Wijkbelangen Scheepvaartkwartier / Het Nieuwe Werk (http://www.scheepvaartkwartier.net/)
Nieuws - Nieuwe hoogbouw Gedempte Zalmhaven? - voorstudie
Voorlopige studie in Het Nieuwe Werk naar stedenbouwkundige ontwikkelingen
Voor de gebouwen ‘Zalmhaven’ tussen de Gedempte Zalmhaven en de Houtlaan en ‘Smit’ aan de Zalmstraat is studie gaande naar sloop en herbouw. De Rotterdamse organisatie LSI Project Investment heeft daartoe opdracht van de Gemeente Rotterdam, in samenwerking met de bureaus Projectmanagement en Ruimtelijke Ordening van dS+V.
De voorlopige studie voorziet in sloop en vervolgens herbouw: in geleidelijk oplopende bouwhoogte tussen Gedempte Zalmhaven en Houtlaan, en aan de zijde Willemsplein een woontoren van 42 verdiepingen met totale hoogte van 135 meter.
Deze bouwplannen zijn in strijd met het huidige bestemmingsplan Nieuwe Werk van 1993. Omdat intussen na 10 jaar looptijd ook een bestemmingsplan toekomt aan herziening, wordt onderzoek gedaan naar hetzij algehele vernieuwing, hetzij wijziging van het bestemmingsplan voor Het Nieuwe Werk door toepassing van de procedure artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Het bestuur van Stichting Wijkbelangen heeft kennis genomen van deze ontwikkelingen. Met projectontwikkelaars en de vertegenwoordigers van dS+V is de afspraak gemaakt dat het bestuur periodiek wordt ingelicht over vorderingen in de planvorming. Afhankelijk van het verloop daarvan kan te zijner tijd worden besloten met een delegatie uit bewoners een commissie te vormen, als die behoefte daaraan zou blijken.
De voorlopige studie van LSI is openbaar en kan worden ingezien op het wijkkantoor tijdens openingsuren ma-do 10-14 uur, of op telefonische afspraak indien dag(en) en uren niet schikken.
Het bezoekadres van de Stichting is:
Westerstraat 14 g-h
3016 DH Rotterdam
[Kees] January 18th, 2005, 05:00 PM Ik hoop op pictures! :cheers:
Eric Offereins January 18th, 2005, 05:53 PM Kunnen ze dit niet eens met de Tokkies doen? dan kan ik misschien ook eens om ze lachen :devil:
http://homepage.ntlworld.com/dave88/images/fatkid.gif
Hed Kandi January 18th, 2005, 08:23 PM 135 meter is netjes dat is maar 4 meter lager dan monti.
Mooie opvulling word dat. :cheers:
Awais January 18th, 2005, 08:55 PM Ik weet dus waar ik morgen in ieder geval naar toe ga:
Westerstraat 14 g-h
3016 DH Rotterdam
rotterdammer January 18th, 2005, 09:03 PM Ik weet dus waar ik morgen in ieder geval naar toe ga:
Westerstraat 14 g-h
3016 DH Rotterdam
Neem dan aub een digicam mee ;)
Dennis January 18th, 2005, 09:42 PM 135! niet slecht ;)
Nieuwe Waas January 19th, 2005, 10:41 AM Mooi, dan steekt 'ie tenminste boven de Hoge Heren en Hoge Erasmus uit. 135 meter, dat is WPC inclusief mast! :cheers1:
Skyscrapercitizen January 19th, 2005, 11:45 AM 135 meter, met dakopbouw of andere afwerking die we wel aan KCAP kunnen toevertrouwen, wordt dit dus een lekkere 140 +. Perfect voor die locatie die net dat beetje extra nodig heeft voor de dynamische uitstraling.
Verder is dit DE plek voor hoogbouw. Aan de rivier, naast DE brug in een historisch stuk Rotterdam waar veel mensen zullen willen wonen. Ik denk dat verkoop hier heel wat beter loopt dan bij 'een toren' bij CS of Weena.
Jan January 19th, 2005, 01:30 PM Het plan wat nu bij de bewonersorganisatie ter inzage ligt is dezelfde als waarvan ik in augustus dit stukje tekst heb geschreven.
KCAP heeft in dit voorjaar in opdracht van dS+V/OBR en ontwikkelaar LSI studie gedaan naar de invulling van dit gebied. Voorgesteld wordt het Parkmodel, een beetje 'Pink Panther meets Parklaan'-achtige voorstelling. Van Willemsplein tot Scheepstimmerstraat komen we tegen: een ietwat uitkragend kopgebouw met passage, daar achter een toren van rond de 130 meter en daarachter een mix van woon/werk/drinkgebouwen van tussen de 4 en 10 lagen, in hoogte aflopend. Met de herenhuisvormige gebouwen aan de westzijde van het projectdeel wordt een mooie aansluiting gezocht met de maat van het Scheepvaartskwartier, terwijl die toren natuurlijk mooi in de stedelijke hoogbouwas valt.
Ace January 19th, 2005, 01:35 PM Ik vraag me af of het rendabel is om naast de Wilhelminapier, ook voor zulk soort gebieden (dus ook Baankwartier en Wijnhaveneiland) een middelgrote bioscoopzaal erbij te bouwen. Zou leuk zijn ten behoeve van de levendigheid en ik denk niet dat de beide Pathé's eronder zullen lijden.
Marin January 19th, 2005, 01:39 PM Mooi, dan steekt 'ie tenminste boven de Hoge Heren en Hoge Erasmus uit. 135 meter, dat is WPC inclusief mast!
De laatste afbeelding van post #99 laat dit ook goed zien..
Skyscrapercitizen January 19th, 2005, 02:57 PM Ik ben erg benieuwd naar de onderste lagen straks. Het gebied is nu, ondanks dat het een prachtig gebied is met hoge dichtheden, relatief uitgestorven omdat het toch een beetje verstopt ligt. We zullen zien, het toegevoegde programma is aanzienlijk.
EuroMaster January 19th, 2005, 03:15 PM vette ontwikkeling, wordt een lekker stukje waterfront daar. gelukkig komt de (echt) hogere bebouwing nu ook dicht bij de noordelijke maaskant te staan!
hoop wel op een dynamisch ontwerp zonder plat dak, en bijvoorbeeld een ronde vorm. want op zo'n toplocatie zou dat erg mooi zijn. dit valt volgens mij niet binnen het baankwartier, toch? daar komen de ontwikkelingen later wel...
Boschdijk January 19th, 2005, 04:17 PM Ook hoop dat er nu snel een definitief ontwerp komt. Dan snel door de bureaucratische molen en bouwen maar.
Amo urbem January 19th, 2005, 07:53 PM Dit project zou wel eens kunnen uitlopen tot een gebouw van 150 meter...
Dr. Dubai January 19th, 2005, 07:55 PM er staat toch echt duidelijk in het artikel dat het om een gebouw van 135 meter gaat;)
PIE January 19th, 2005, 08:32 PM 135 lijkt me ook prima... :-)
Als je kijkt hoeveel van dat soort gebouwen er nu in Rdam staan, (alleen Millennium komt in de buurt, monti komt er aan) hoor je mij niet klagen.
Het komende jaar gaan er verhoudings gewijs hogere torens in aanbouw... dat lijkt me een goed teken.
Kees January 20th, 2005, 07:09 AM over de hoogte:
16 juli (mjb-solutions): 124 m
26 augustus (Jan): rond 130 m
23 december: 43 lagen
14 januari (harriel) 200 woningen (3 a 4 per verdieping)>= 50 lagen (rd)
18 januari (Marin) 200 woningen (3 a 4 per verdieping)>= 50 lagen (Property)
18 januari (bewonersorganisatie) 135 m
==========================
ik denk dat ze bij die 200 woningen in de hoogbouw ook in dat ING-kopblok meetellen.
ben benieuwd naar marlisda's eerste post in deze thread
Gerard January 20th, 2005, 08:55 AM Gewoon even afwachten wat de toren gaat doen. Als ze dat kopblok er niet bij tellen dan wordt die toren wel meer dan 50 verdiepingen want anders kunnen ze de woningen niet kwijt. Dat is simpel toch. Het gaat in ieder geval een 40 plusser worden en dat is bijzonder en ruim boven de 100m. Dat is goed voor die plek daar en voor de stad.
Ik hoop dat Marlisda ook van dit project op de hoogte is ?
Brik January 20th, 2005, 10:17 AM Onze rijke vrienden uit de Hoge Erasmus zullen wel balen van een onverwachte inkijk op zijn grieks.
Skyscrapercitizen January 20th, 2005, 12:08 PM @ GerardB
volgens mij heb je iets gemist.
Rotterdam A January 20th, 2005, 12:37 PM Mooi. De bouwagenda voor 2005 wordt als maar voller en voller.
Gerard January 20th, 2005, 02:05 PM @ GerardB
volgens mij heb je iets gemist.
Hoe bedoel je ? Ik denk dat ik alles wel aardig heb meegekregen.
Awais January 20th, 2005, 03:04 PM Het punt is, dat ze hier niet zo maar een toren willen bouwen.
Ze willen een beeldbepalende toren neer zetten. Ik hoop dus stiekem op een nieuw hoogbouwicoon.
Het is wel zo dat deze toren de vorm wel mee heeft. (het gevoel dat ik uit de vormstudies haal die ik gezien heb).
Gerard January 20th, 2005, 03:23 PM Dat hoop ik ook.
@Awais : Wat was er allemaal te zien daar bij het infocentrum ?
En is het ergens inline beschikbaar ? Als de vormstudies jou al een warme gevoel geven dan moet het toch wel mooi gaan worden.
Skyscrapercitizen January 20th, 2005, 05:10 PM @ Gerard B
Je was aan het speculeren over de hoogte, terwijl die al lang gegeven is, het aantal verdiepingen ook.
Gerard January 20th, 2005, 05:27 PM Daarbij ging ik in op het verhaal van Kees. Er is in mijn hoofd nog wat ruimte in de hoogte omdat de meningen van deze en gene nog wat uit elkaar ligt. minimum van 42 - 135m en maximum richting 50 en 150+.
Maar misschien zijn die laatste varianten al helemaal niet meer van toepassing en is het wel duidelijk.
EuroMaster January 20th, 2005, 05:43 PM huh, meer dan 50 verdiepingen??!!!!! vet, maar dat krijg je toch niet in 135m bouwhoogte... ze zullen de parekeerkelders ook wel meetellen... ;)
hoop nog steeds op een toren a la tour du credit lyonnais(lyon), met een gelijksoortige gevel als het wpc, wat frisser dus. lekker wat glas op die plek zou de variatie op die plek mooi vergroten en zo heeft rotterdam er een icoon bij! lekker dicht aan de maas! wel lekker lichtbaken erop natuurlijk. hatsa, wat een feest!
http://images.google.nl/images?q=tbn:HTlH0Kx9sqQJ:http://www.chez.com/fransforarchitecture/PH/Lyo/LyonTourCLCo.jpg
http://www.dboc.net/lyon/imglyon/lyo_pdi1.jpg
rbkamerik January 20th, 2005, 08:54 PM @ eurim@stovic
hmm, die toren vind ik wel wat weghebben van een uit-de-kluiten-gewassen watertoren.
liever niet zo'n ding daar. liever zoiets als het oosterbaken in hoogvliet (wel hoger dan :P)
Awais January 21st, 2005, 11:43 AM @ Gerard: je kunt of langs gaan bij de CIC, daar hebben ze een zwart-wit kopie van de vormstudieimpressie.
of je kunt in het boekje bladeren bij de Wijkbelangen kantoor op het eerder genoemd adres.
Marin January 21st, 2005, 11:52 AM Waarschijnlijk bedoel je de volgende impressie..
http://home.planet.nl/~lesch003/SO%20KCAP%20Salmpoort_17032004.jpg
Gerard January 21st, 2005, 12:52 PM Bedankt Marin.
Hij ziet er inderdaad wel oud uit en ik had deze ook nog niet gezien. We lopen wel weer even bij het CIC langs. Waarschijnlijk zijn er dus geen nieuwe zaken te melden. Gewoon even geduld hebben en dan komt het vanzelf.
CborG January 25th, 2005, 08:25 PM Locatie(?)
http://img165.exs.cx/img165/2382/p12501908xo.jpg
Awais January 25th, 2005, 08:27 PM Eh, nee, dit is niet de locatie.
Dat is tussen de Hoge Heren en Hoge Erasmus in, aan de kant van de Erasmusbrug, die plein waar die bussen staan (willemsplein). Daar het grijze gebouw met SMITS erop.
CborG January 25th, 2005, 08:29 PM Jah, ik zie het nu ook op die bovenstaande maquette...
Maar dat witte pand gaat wel tegen de vlakte toch?
Awais January 25th, 2005, 08:32 PM Nee, daar is niet zo lang geleden een onderdeel van de Erasmus Medisch Centrum ingetrokken.
Q. January 25th, 2005, 08:39 PM Jammer, het is ook wel sloopwaardig. Maar goed, dat zijn zoveel dingen in downtown Rotterdam...
Jan January 25th, 2005, 08:51 PM In het totaalplan wordt dit pand gesloopt en vervangen door nieuwbouw. In fase 2, dat wel. Als eerste gaat dat pand van Smit Intl. tegen de vlakte.
Michiel January 25th, 2005, 09:03 PM Gek genoeg staat het oude Smit kantoor ook nog gewoon te huur (http://www.dtz.nl/fbi/flexpage/flexpage.asp?id=5001). Er staat wel: Tot het moment dat de naastgelegen laagbouw is gesloopt zal deze kantoorruimte tevens te huur aangeboden worden.
Wat ik nog steeds heel vreemd vind is dat het Smit gebouw een paar jaar terug nog van een nieuwe granieten gevel is voorzien.
Skyscrapercitizen January 25th, 2005, 09:37 PM @ Cborg
Je hebt gelijk, dat witte pand gaat tegen de vlakte om plaats te maken voor de nieuwbouw. Wat een opluchting als dit oerlelijke pand weg is, het zal de buurt goed doen. De plint bestaat uit parkeergarage, erger kan niet! antistedelijkheid.
Kees February 14th, 2005, 11:37 AM bron: LSI project investment (http://www.lsi-nv.nl/www_new/company/bouwen.htm)
http://www.lsi-nv.nl/www_new/beeld/zalmhaven.jpg
Zalmhaven In het Scheepvaartkwartier, bij de aanlanding van de Erasmusbrug, op één van de mooiste locaties van Rotterdam, heeft LSI het gebouw verworven waar Smit Internationale gehuisvest is. Met KCAP is voor deze locatie en de directe omgeving een stedebouwkundig plan ontwikkeld voor wonen en werken, dat kwaliteit toevoegt aan de omgeving. Op dit moment worden meerdere visies uitgewerkt voor een spectaculair kantoorgebouw dat beeldbepalend wordt vanaf de Erasmusburg en Maasboulevard.
Jan February 14th, 2005, 11:45 AM Volgens diezelfde LSI (Urban Development), maar dan via een pratend mens over de telefoon, is het plan wat in deze thread vermeld staat het plan waarmee de ontwikkeling wordt opgestart. KCAP gaat het kopkantoor ontwerpen, Diederik Dam (Dam en Partners) de woontoren en Kees Kaan (Claus en Kaan) de laagbouw tussen toren en Van Vollenhovenstraat. Als hoogte werd genoemd 'ergens tussen de 145 en de 150' en men was bijzonder geïnteresseerd in de hoogte van New Orleans als toekomstige hoogste toren. Eindelijk iemand die het begrijpt dus. Dat kan nog leuk worden. :) Een projectnaam is er nog niet, dus al die namen die wij hier gebruiken lijken een beetje uit de lucht gegrepen. Voorlopig houden we het maar op 'Gedempte Zalmhaven'.
Basshead February 14th, 2005, 12:09 PM Leuk nieuws hoor!
Wat ik wel vreemd vind is dat de Coolsingeltoren maar niet vlotgetrokken kon worden ondanks inspanningen van zowel gemeente als ontwikkelaar en hier zelfs uitzicht is op een nieuwe hoogste van Nederland!
kuikentje February 14th, 2005, 12:11 PM :applause: :applause:
Wat een goed nieuws!!,ik wacht met smart op de eerste ontwerpen
Gerard February 14th, 2005, 12:17 PM Leuk nieuws zo om de week mee te beginnen. Een wedren om het hoogste gebouw van Rotterdam en dus ook Nederland. Dat zou nu eens mooi wezen.
Elmo February 14th, 2005, 01:16 PM Wat ik dus begrijp is dat er een woontoren moet komen waar nog helemaal geen hoogte aan is gehangen, een spectaculair kantoorgebouw wat eventueel de hoogste van R'dam moet worden en een tussenstuk. Niet slecht! :)
mabit February 14th, 2005, 01:40 PM Wat ik me afvraag alleen is of er gewoon niet te veel woontorens gaan komen, vrijwel alle appartementen zitten in de topklasse waarvoor alleen hoge inkomens in aanmerking komen. Prima leuk voor juppen.
Als ik om mij heen kijk wordt Rotterdam tegenwoordig redelijk gemeden door iedereen die geld heeft, veel studenten op de Erasmus Universiteit (potentiele doelgroep) willen helemaal niet eens in Rotterdam wonen, maar verkiezen een treinreis boven de vele beschikbare, ruime en goedkope studentenkamers.
Maar goed dit is misschien iets om in een ander topic over te hebben.
[Kees] February 14th, 2005, 02:52 PM superrrrrrvet! :cheers:
Jan February 14th, 2005, 03:17 PM @ Mabit: de discussie van studentenkamers staat los van de inhaalslag die Rotterdam maakt op het gebied van grootstedelijk wonen. Het zou van de zotte wezen als marktpartijen in de toom zouden worden gehouden om dure woningen af te willen zetten in Rotterdam, want die markt is hier al 50 jaar onderontwikkeld geweest. Overigens kunnen studenten in Rotterdam zonder al te veel moeite aan een prima ruimte komen en wie echt lui is kan prima terecht in wijken zoals Pendrecht en Zuidwijk. Dan zit je wellicht een kwartier in de metro voordat je ook maar ergens bent, maar dat lijkt me beter dan bij paps en mams thuis gaan zitten.
ro2 February 14th, 2005, 03:45 PM men was bijzonder geïnteresseerd in de hoogte van New Orleans als toekomstige hoogste toren.
@Jan
Je hebt natuurlijk gezegd dat men richting de 175 meter wil gaan :naughty:
ldd February 14th, 2005, 03:54 PM Gaat dit nou niet te hard van stapel, ik bedoel, vaak zijn de plannen groots, maar komt er uiteindelijk niets van de grond. Qua hoogte zou het leuk zijn als er een nieuwe hoogste komt, dat wel, maar ik ben zo bang dat het weer niets wordt...
l'etranger February 14th, 2005, 05:38 PM Ik hoop op een architectonisch hoogstandje..
vinman February 14th, 2005, 06:14 PM Ik hoop op alles wat mooi is!!
Ace February 14th, 2005, 06:21 PM Plek zat daar
Idd. Volgens mij passen daar gemakkelijk 3 joekels van torens in dat hele pand. Gewoon zo'n Hong Kong-systeem toepassen met een collectieve plint en 3 uitschieters erbovenop gooien.
Dr. Dubai February 14th, 2005, 08:08 PM heel goed nieuws dit:D
ik vraag me af hoe hoog die kantoortoren dan gaat worden, hoogste van Rotterdam:eek: dus nog hoger dan NO, dat zou cool zijn, hoop iets van 160 meter of hoger:)
Splinter February 14th, 2005, 08:21 PM ik dacht dat de woontoren het hoogst zou worden ???
Jan February 14th, 2005, 08:52 PM Idd. Volgens mij passen daar gemakkelijk 3 joekels van torens in dat hele pand. Gewoon zo'n Hong Kong-systeem toepassen met een collectieve plint en 3 uitschieters erbovenop gooien.
Juist ja, zoiets dus ;)
http://207.44.228.232/images/B00/124.jpg
Wisma February 14th, 2005, 09:02 PM :rofl: :rofl: :rofl:
Ik ben wel benieuwd op welke termijn we moeten denken. Mogen we over drie jaar aan een eerste paal denken?
mabit February 14th, 2005, 09:13 PM @Jan,
natuurlijk is een appartement van 4 ton niet te vergelijken met een studentenkamer, maar als het goed is zijn de huidige studenten over een paar jaar de nieuwe bewoners van een duur appartement in de binnenstad. Mensen met kinderen zitten meestal liever niet 20 hoog in het centrum. Wat is dat mensen die niet uit Rotterdam komen liever thuis blijven wonen dan dat ze naar Rotterdam verhuizen om te studeren. Het is in Rotterdam vergeleken met andere steden daarom erg makkelijk om aan een kamer te komen, ik zelf had binnen een week een plekje midden in het centrum.
Natuurlijk moet je niemand weerhouden om die torens te bouwen, maar is er daadwerkelijk wel genoeg vraag om al die woontorens te vullen (over een paar jaar??).
Ace February 14th, 2005, 10:06 PM Juist ja, zoiets dus ;)
http://207.44.228.232/images/B00/124.jpg
Maar dan niet zo dicht op elkaar. En hoger natuurlijk :cheers:
harriel February 15th, 2005, 12:51 AM @Mabit:
Rotterdam heeft een hele lange tijd verzuimd om een aantrekkelijk woonmilieu te maken voor gezinnen met kinderen (in de midden en hogere inkomensgroepen). De woningen die er stonden (en nog steeds staan)waren goedkoop. De midden en hogere inkomens zijn gaan wonen in de omringende gemeenten. Het resultaat van dit beleid was dat er een hele scheve opbouw van de bevolking is gekomen (nog afgezien van de instroom van asielzoekers). Het proces van uitstroom is al heel lang aan de gang. Zo rond 1965 is dit op gang gekomen. Die uitstroom is overigens bewust doel geweest van het Nationale beleid. Bouwen van Almere, Zoetermeer, Capelle etc etc.
Nu wil Rotterdam een einde maken aan de scheefgroei die in de afgelopen 20, 30 jaar is ontstaan. Rotterdam heeft een hele grote goedkope woningvoorraad, die vaak ook heel slecht is qua bouwkundige staat. Om dat te kunnen doen is veel sloop nodig en is de bouw van veel woningen voor de midden en hogere inkomensgroepen noodzakelijk.
Rotterdam kan nog jaren voort op de ingeslagen weg voordat er sprake is van een soort "overkill". Dat er aantrekkelijk gebouwd kan worden voor de doelgroepen bewijst "stadstuinen" op de Kop van Zuid. Zeer aantrekkelijk voor gezinnen met kinderen: leven in de stad en toch veilig door het gekozen bouwconcept.
Dit is allemaal heel kort door de bocht maar het is de enige optie voor Rotterdam om weer een aantrekkelijke stad te worden voor iedereen. Rotterdam moet wel durven anders gaat het de verkeerde kant op.
Jan February 15th, 2005, 08:31 AM Rotterdam heeft een hele grote goedkope woningvoorraad, die vaak ook heel slecht is qua bouwkundige staat. Om dat te kunnen doen is veel sloop nodig en is de bouw van veel woningen voor de midden en hogere inkomensgroepen noodzakelijk.
Helemaal juist. Een erg goed voorbeeld hiervan is de herbouw van de wijk Nieuw Crooswijk. Hier heeft West 8 niet alleen erg goed nagedacht over hoe je dit soort oude stadswijken, waarvan Rotterdam er erg veel heeft, op kunt knappen, maar ook in kunt zetten om bredere bevolkingsgroepen te trekken. Dat plan zit erg goed in elkaar. Het is dan ook treurig om te moeten horen dat een paar proleten menen dat 'ze' niet meer welkom zijn in de stad of dat Rotterdam alleen nog maar voor de rijken zou wezen. Klets.
mabit February 15th, 2005, 11:00 AM Terwijl in de Katendrecht de hogere inkomens (academici) helemaal geen behoefte hebben aan dure woningen en appartementen, maar gewoon in hun goedkope woningen willen blijven wonen tussen buren die zij al jaren kennen.
Maar als zelf studenten al niet naar Rotterdam willen verhuizen vanwege redenen als sfeer, criminaliteit, imago etc, terwijl er voor studenten genoeg hoogwaardige woonruimte is in het centrum, (Rotterdam is een van de weinige steden zonder kamernood) zullen de potentiele huurders staan te springen om naar Rotterdam te verhuizen? Ik ben bang van niet. Rotterdam is al jaren een arbeidersstad en ik zie dat niet snel veranderen.
Skyscrapercitizen February 15th, 2005, 11:30 AM Ik wel. Wat een gezuurpruim zeg mabit. :bash:
Splinter February 15th, 2005, 01:14 PM ..idd een erg achterhaalde mening...
First city syndrome February 15th, 2005, 04:23 PM Een erg goed voorbeeld hiervan is de herbouw van de wijk Nieuw Crooswijk. Hier heeft West 8 niet alleen erg goed nagedacht over hoe je dit soort oude stadswijken, waarvan Rotterdam er erg veel heeft, op kunt knappen, maar ook in kunt zetten om bredere bevolkingsgroepen te trekken. Dat plan zit erg goed in elkaar. Het is dan ook treurig om te moeten horen dat een paar proleten menen dat 'ze' niet meer welkom zijn in de stad of dat Rotterdam alleen nog maar voor de rijken zou wezen. Klets.
Het plan mag dan goed in elkaar zitten. Er wordt echter wel een gigantische aanval op zoiets als 'de sociale cohesie' van Nieuw Crooswijk gepleegd. Argumenten van overheidswege dat veel bewoners in duurdere woningen kunnen terugkeren en dan huursubsidie krijgen, zijn slechts valide zolang Den Haag niet aan huursubsidiewetgeving knabbelt.
Ik sta zeer sceptisch tegenover een ingrijpende operatie als die in Nieuw Crooswijk wel/niet op handen is.
CborG February 15th, 2005, 05:32 PM 15-02:
http://img207.exs.cx/img207/2839/p21500424uc.jpg
Ace February 15th, 2005, 05:45 PM Nou, dan mogen ze ook wel 'ns de functie van dat plein gaan herzien.
In principe is het voor elke zichzelf respecterende stad natuurlijk niet verkeerd om een plein te hebben, waar bussen met ladingen toeristen (hetgeen ik overigens nog nooit heb mogen aanschouwen) kunnen aanlanden. Maar als men strakkies gaat bouwen, dan vind ik die locatie toch net ff'tjes iets 'out of The Picture' om ladingen toeristen op te vangen. In principe hebben die gasten dus bij aankomst alleen zicht op de Erasmusbrug en de Wilhelminapier. Leuk en aardig, maar te weinig om een WOW-impressie te krijgen.
Als ze die buspleisterplaats nou 'ns verplaatsen naar de Wilhelminapier ('De Rotterdam'-locatie), dan hebben de toeristen gelijk een compleet plaatje van de stad, waarin ze zijn aangeland. Ze zien de hoogbouw op de Wilhelminapier, het wijdse aanblik van de Maas en de daarachterliggende skyline. Dat lijkt me een veel mooiere ontvangst.
Van dat plein ken je dan een leuk parkje maken met fonteinen ofzo. I.i.g. verdient het Willemsplein meer, dan de functie die het momenteel heeft.
Skyscrapercitizen February 15th, 2005, 06:07 PM Ik denk niet dat die bussen naar de WP gaan Ace, die willen alleen maar naar de Spido.
Verder heb ik geen problemen met die bussen, als er geen bussen zijn dan is er namelijk helemaal niks daar.
rotterdammer February 15th, 2005, 06:11 PM Ik denk niet dat die bussen naar de WP gaan Ace, die willen alleen maar naar de Spido.
Verder heb ik geen problemen met die bussen, als er geen bussen zijn dan is er namelijk helemaal niks daar.
Ja, dat klinkt triest maar het is wel de waarheid. Er zit daar alleen maar een parkeergarage en Prachtig. that's it! :bash:
Ace February 15th, 2005, 07:02 PM Daarom zeggik. Een leuk parkje tussen Salmpoort & Erasmusbrug zou niet verkeerd zijn. En als ze naar de Spido willen, is dat meteen een goeie reden om ze over de Erasmusbrug te laten lopen of met de tram te laten gaan.
Chaos February 15th, 2005, 08:51 PM uit het RD (15-2-05), staat ook nog een foto-impressie bij, maar die staat niet op de website van het RD
Waaier aan het Willemsplein
Door Herman Moscoviter
Wie over de Maasboulevard richting Westzeedijk rijdt, heeft over drie tot vier jaar een totaal ander beeld dan nu. Zo ook degenen die over de Erasmusbrug naar Rotterdam centrum gaan.
Tussen de bestaande hoogbouw aan de voet van de Erasmusbrug staat dan een opvallend gebouw dat aan de ene kant trapsgewijs breder wordt en aan de andere zijde precies het tegendeel is, en trapsgewijs naar boven smaller wordt. Deze plastisch gevormde 'Waaier' wordt in de rug gedekt door een nieuwe woontoren van 145 meter. Dit is anderhalf maal zo hoog als de donkergrijs verkleurde dubbeltoren, de Hoge Heren.
Aan de voet van die hoogbouw ligt een strook woningen aan zowel de Houtlaan en de Gedempte Zalmhaven van negen tot vijftien lagen. Met dit stedenbouwkundig plan van KCAP uit Rotterdam en de dienst dS+V wordt het gedeelte van de wijk het Nieuwe Werk aan het Willemsplein (Spido) ingevuld. Daarmee zal het hele gebied rondom de Zalmhaven, na de demping in de jaren negentig, als bouwlocatie benut zijn. Alleen op de plaats van bestaande bebouwing kan dan nog worden gebouwd.
De gebouwen van Nedlloyd en Smit-Tak zijn in 2004 opgekocht door LSI project investment, dat daarmee in een klap een zeer omvangrijk project op zijn bord neemt. De twee bestaande gebouwen zijn volgens deze ontwikkelaar afgeschreven, ogen lelijk, zijn van binnen niet functioneel en bouwfysisch verouderd.
Om te zien wat er in die buurt mogelijk was, gaf men architect Han van den Born van KCAP opdracht een stedenbouwkundig plan te maken. Hij onderzocht het gebied en kwam tot de conclusie dat de oude en geliefde wijk het Nieuwe Werk laagbouw moest krijgen aan de historische zijde en dat deze langzaam mocht oplopen naar het Willemsplein. Daar zou hij worden beëindigd met hoogbouw en een kopgebouw. Een opzet die door de hoogbouwcommissie positief is beoordeeld.
In de Houtlaan, aan de Gedempte Zalmhaven en in de toren komen woningen, 530 in totaal, waarvan 145 in de hoogbouw. De huizen krijgen oppervlaktes van zeventig tot vierhonderd vierkante meter en zullen tussen de 220.000 en meer dan een miljoen euro gaan kosten.
Kopgebouw de Waaier wordt een 35.000 vierkante meter groot kantoor. Overal op de begane grond komen entrees, woningen, winkels of horecagelegenheden, opdat er zo min mogelijk blinde plekken in de buurt ontstaan. Het parkeren wordt ondergronds weggestopt, want op verdiepingen parkeren, vindt projectontwikkelaar Dirk de Boer van LSI uit den boze. Belangrijk onderdeel van het plan is het parkje van de Gedempte Zalmhaven meer vorm te geven, opdat het een rustgebiedje bij de nieuwe woningen kan worden. Ook de Houtlaan moet weer groen worden.
In drie stukken
Belangrijkste voor De Boer is dat er een ensemble ontstaat dat aan de westzijde hoort bij het Nieuwe Werk met zijn statige historische panden en aan de oostzijde bij de aanwezige hoogbouw, Spido en Erasmusbrug. Daarbij moest het ontwerp bestaande rooilijnen respecteren. De projectontwikkelaar 'knipte' het grote plan in drie stukken en laat die door drie verschillende architectenbureaus uitwerken. De laagbouw wordt ontworpen door Claus en Kaan te Rotterdam, de hoogbouw door Diederik Dam uit Amsterdam (die ook de in aanbouw zijnde hoogbouw De Coopvaert aan de Leuvehaven ontwierp). Voor het kopgebouw werd een prijsvraag uitgeschreven. Han van den Born van KCAP won die met de 'Waaier'.
De laagbouw aan de Houtlaan en Gedempte Zalmhaven bestaat voor het oog uit verschillende gebouwen, waarmee het volstrekt anders zal ogen dan het langgerekte bouwblok dat aan de noordzijde van de Gedempte Zalmhaven staat. De verticale geleding is een 21ste eeuwse variant op de historische panden die in het Nieuwe Werk schouder aan schouder staan.
De toren verrijst niet in een strakke lijn met de bestaande torens aan het Willemsplein, maar staat een stuk naar achteren. Zo wordt rekening gehouden met uitzicht, bezonning en windhinder voor de bestaande appartementen. Dat zijn ook de redenen dat 'de Waaier' enerzijds uitkraagt boven het Willemsplein, en anderzijds terrasgewijs terugloopt aan de zijde van de Hoge Heren. Het zicht van de bewoners mag door deze nieuwbouw zo min mogelijk worden belemmerd. Daarbij moet het plein een aanzienlijke vlakte blijven waar de bussen met passagiers voor de Spido of de stad terecht kunnen en de tram zijn eind- en beginpunt heeft.
De hele invulling is in fases op te leveren. Het feit dat onlangs de bouw van zowel de Luxortoren als de Jungerhanstoren is afgeblazen, verontrust projectontwikkelaar De Boer geenszins. In de eerste plaats waren het kantoortorens in een markt die momenteel de pas inhoudt, en geen woontorens zoals hier; in de tweede plaats stonden ze beide op een minder mooie plek in de stad, verder van de rivier en minder gemakkelijk met de auto bereikbaar. Hoewel het plan nog in ontwikkeling is, gelooft hij dat het binnen vier jaar is gerealiseerd. Vooral de toename van het aantal woningen kan een positieve impuls zijn voor dit deel van Rotterdam.
CborG February 15th, 2005, 09:04 PM 145 meter?, Ha!:cheers: da's weer 15 meter erbij!!:banana:
Basshead February 15th, 2005, 09:17 PM Fantastisch nieuws zeg!
Scarlet Bee February 15th, 2005, 10:21 PM Super nieuws!
Enige minpuntje (naar mijn mening) is dat Diederik Dam de hoogbouw doet.
Wisma February 15th, 2005, 10:24 PM Proost :cheers:
Patrick Highrise February 15th, 2005, 10:36 PM nou de familie Dam zet qua ontwerp toch ook de Coopvaert neer en die vind ik toch zeker wel zeer OK! :)
145m is zekers niet verkeerd! :)
Dennis February 15th, 2005, 10:45 PM 145m, dikke tering :applause:
ldd February 15th, 2005, 10:55 PM Binnen vier jaar gerealiseerd, ongelooflijk! :cheers: Mijn terughoudendheid in een paar posts terug was dus gelukkig ongegrond, hoewel je altijd pas moet feesten als er echt gebouwd wordt :D
Dit artikel vraagt wel om plaatjes, zou iemand zo vriendelijke willen zijn de waaier in te scannen en te laten zien? Thx!
Ace February 15th, 2005, 11:44 PM Mwah, dat plaatje stelde niet al te veel voor. Slechts de plint zag je in detail en die zag er toch wel vrij spectaculair uit. Maar om nou daar alleen dat plaatje uit te gaan knippen, in te gaan scannen en online te gaan zetten. Sorry, andere keer.
Rotterdam February 16th, 2005, 02:24 AM Geweldig nieuws! 145 metertjes de lucht in. Tsjakkaaa! :pepper:
Djoez February 16th, 2005, 09:32 AM Laat de toren er aub beter uitzien dan de Waaier-een lelijke berg bakstenen,met een -ok-opvallende overhangende uitbouw.
Waar blijven de plaatjes v d hoogbouw? :drool:
Rotterdam A February 16th, 2005, 09:56 AM 145m. Joepie. Helaas geen plannen meer die echt ver boven de 150m zijn, maar wel plannen van ver boven de 100m die snel in aanbouw gaan. En ook 2 stuks die hoger zijn dan de Delfse Poort op de Wilhelminakade. Ik word helemaal blij. Nu nog de 140m hoge De Rotterdam wat dan eigenlijk 3x 140m is. De Maas is herondekt. Ik voel 200+ plannen aankomen. :)
Boschdijk February 16th, 2005, 10:32 AM Lekkere hoogte natuurlijk, nu maar wachten op de eerste renders. Ondanks alles blijft Rotterdam wel booming zeg!
Marin February 16th, 2005, 10:43 AM Mwah, dat plaatje stelde niet al te veel voor. Slechts de plint zag je in detail en die zag er toch wel vrij spectaculair uit. Maar om nou daar alleen dat plaatje uit te gaan knippen, in te gaan scannen en online te gaan zetten. Sorry, andere keer.
Maak er anders even een foto van. Lijkt me minder 'zwaar' en tijdrovend..;)
Patrick Highrise February 16th, 2005, 10:57 AM ja een beetje werk verrichten om ons te informeren is al te zwaar he Ace ;) :D :)
Jan February 16th, 2005, 10:59 AM Deze komt uit het boek wat ter inzage lag bij de wijkbelangen club. De waaier zoals Moscoviter beschrijft herken ik er niet in terug, maar deze foto laat dan ook sec het stedenbouwkundig model zien.
http://207.44.228.232/images/B03/3477.jpg
Nexxd February 16th, 2005, 11:17 AM Ik heb de foto uit de krant nu op mn computer staan maar ik kan 'm op t moment niet op de server thuis zetten :(
Misschien dat iemand anders hem online kan zetten? Dan mail ik het plaatje
PIE February 16th, 2005, 11:20 AM @Nexxd
mail maar naar info[at]e-phonic[dot]com dan zet ik hem wel ff online.
Nexxd February 16th, 2005, 11:30 AM @PIE You've got mail
PIE February 16th, 2005, 11:42 AM Ok hier is ie dan:
http://www.e-phonic.com/highrise/rotterdam/salmpoort.jpg
Ziet er toch wel leuk uit!
Nexxd February 16th, 2005, 11:46 AM Ik vind het maar een rare blokkendoos. Het oogt erg massief
Thnx PIE voor het plaatsen van deze foto!
Marin February 16th, 2005, 11:59 AM @Jan, PIE, Nexxd: bedankt voor de plaatjes!
Jan February 16th, 2005, 12:57 PM Ik zie dan toch liever nieuwbouw in de geest van het Scheepvaart- en Transportcollege of De Brug van Unilever. Vooral die strak repeterende raampjes geven een mooie Kollhoff kwaliteit zullen we maar zeggen.
ldd February 16th, 2005, 01:23 PM Bedankt voor de plaatjes. Het oogt inderdaad erg massief, dat uithangende deel is wel apart.
Capzilla February 16th, 2005, 01:28 PM Vijftien verdiepingen is voor zo'n massief blok toch wel bijzonder. Dat is toch ~50m plint - niet verkeerd! Ik ben wel gecharmeerd door de waaiervorm, al ben ik benieuwd wat voor een toren hier goed bij past: dat blokkerige laat zich niet al te mooi combineren lijkt me.
rotterdammer February 16th, 2005, 02:13 PM Ik ben er niet kapot van. Lijkt me mooier om daar een lichtere kleur gevel toe te passen. De ramen op de begane grond zien er wat misplaatst uit.
Ik denk niet dat Welstand hier blij mee is.
Gerard February 16th, 2005, 02:16 PM Het is wel een enorme massa zeg. De plint ziet er wel heel vreemd uit.
Qua vorm vind ik het wel zeer aardig. hangt ook nog van de materialen en kleuren af natuurlijk.
Het lijkt alsof ie een stuk meer richting de brug komt dan de huidige bebouwing en dat het plein dan een stuk smaller wordt.
Skyscrapercitizen February 16th, 2005, 03:20 PM Lekker groot, laat maar komen.
rotterdammer February 16th, 2005, 03:26 PM Volksnaam Salmpoort: de Zalmsnipper :)
Splinter February 16th, 2005, 07:34 PM gatver.... bij een waaier dacht ik aan iets spectaculairders met veel glas en een boeiende plint....dit lijkt meer alsof er met Lego geknoeid is..... wat meer gezelligheid ken geen kwaad daaro....
EuroMaster February 16th, 2005, 08:14 PM Ok hier is ie dan:
http://www.e-phonic.com/highrise/rotterdam/salmpoort.jpg
heej! de zwarte madonna!
CborG February 16th, 2005, 09:04 PM Dikke poep hoor! dat overhellende gedeelte ziet er cool uit
Rotterdam Highrise February 16th, 2005, 09:16 PM Ja!!!! Eindelijk weer goed nieuws. Beetje jammer dat Dam de toren gaat ontwerpen, had liever een Pei gezien ;)
Hier drinken we er eentje op de 25ste!
Vanaf locatie RH,
Arne
Awais February 16th, 2005, 11:35 PM Ik bedoel dat uithangende. Je komt de brug over en je ziet het. Dat vergeet je niet. Het is een bijzonder ontwerp. En dat is wat we willen.
Maar het belangrijkste ontwerp moet nog komen: de toren.
Kees February 17th, 2005, 08:54 AM De gebouwen van Nedlloyd en Smit-Tak zijn in 2004 opgekocht door LSI project investment, dat daarmee in een klap een zeer omvangrijk project op zijn bord neemt. De twee bestaande gebouwen zijn volgens deze ontwikkelaar afgeschreven, ogen lelijk, zijn van binnen niet functioneel en bouwfysisch verouderd.
Wat een open deuren, zo kan ik in Rotterdam nog wel wat locaties bedenken. Laat ie nou gewoon zeggen dat het een A-locatie is, waar het voor een vastgoedbaron interessant en haalbaar ontwikkelen is.
Jan February 17th, 2005, 09:13 AM En toch hoor je eigenaren niet zo snel roepen dat ze gaan ontwikkelingen omdat een gebouw lelijk oogt. Het zal de meeste jeuken hoe het er uit ziet zolang ze er nog aan kunnen verdienen. Toch, Hoogstraateigenaren...?
Kees February 17th, 2005, 09:49 AM bron: rd (17-2) (http://www.rd.nl)
Haltes weg van lijn 5
Hulman wil tram naar het Scheepvaartkwartier
Lijn 5 verliest een aantal haltes wanneer de verbinding grotendeels op TramPlusniveau komt. Verkeerswethouder Hulman heeft hier groen licht voor gekregen van de gemeenteraad.
. . . . .
Hulman wil verder een tram naar het Rotterdamse Scheepvaartkwartier. Hij denkt dat te kunnen realiseren als lijn 5 is opgewaardeerd tot TramPlus- verbinding. Hij wil 'nut en noodzaak' van die voorziening laten onderzoeken.
=================
De verkeersontsluiting van Scheepvaartkwartier is al dramatisch en zal door realisatie Salmpoort niet verbeteren. Als dat bedoelt wordt ok.
Als RD-journalist en als wethouder van Rotterdam zou je toch mogen verwachten dat ze weten dat Tramlijn 5 een van haar eindpunten heeft in het Scheepvaartkwartier, of ben ik gek?
Of bedoelt ie een lijntje erbij richting het Park? prima, maar schrijf het dan goed op.
Jan February 17th, 2005, 10:13 AM Raar stuk, maar zowel Hulman als de pers inschattende zou ik om te beginnen mezelf niet voor gek verklaren.Tramplus lijkt me vooral handig als verbinding naar Barendrecht, Schiedam en de Alexander. Als binnenstadlijntje win je volgens mij weinig door een aantal haltes op te gaan doeken, vooral omdat het Willemplein vanaf Centraal al prims met de metro te doen is. Ook erg vreemd dat Hulman twee weken geleden nog zei geen anderhalve ton te hebben voor het herstellen van de tramlijn over de hele Nieuwe Binnenweg en nu ineens met zo'n idee op de proppen komt.
Splinter February 19th, 2005, 09:52 AM ...ze zouder er ook es een publiekstrekker heen kunnen halen naast de spido...
botje February 19th, 2005, 06:29 PM Ik heb zo het idee dat Hulman zelf met tramlijn 5 reist.
Kees February 25th, 2005, 07:55 AM op www.wonen.rotterdam.nl hebben ze dit project Zalmstaete gedoopt.
( ik dacht dat we die ae-tjes inmiddels gehad hadden: Coopvaert, Wijnhaeve, Markstaete)
Djoez February 25th, 2005, 11:16 AM Ja hoor weer zo,n retro naam lekker origineel :no: Half NL woont ongeveer in staete,s haeve,s en daele,s. Het sjieke is er nu wel een beetje af
HighinParis February 25th, 2005, 12:40 PM op www.wonen.rotterdam.nl hebben ze dit project Zalmstaete gedoopt.
(ik dacht dat we die ae-tjes inmiddels gehad hadden: Coopvaert, Wijnhaeve, Markstaete)
Staete is Fries en is afgeleid van het Franse 'estat' (tegenwoordig 'état'). Het betekent 'landgoed' of 'huishouding', of 'staat' (als land, bijv. 'Raad van State'). Maar landgoed lijkt mij niet echt van toepassing op een woontoren. Blijft over de betekenis van huishouding. Is er iemand te vinden om te wonen in de 'Coophuishouding'?
Het woord 'haeve', als in de betekenis van haven bestaat helemaal niet. Have is afgeleid van hebben en kan vertaald worden met 'eigendom'. 'Haeve' in oud-Nederlands betekent 'hoeve'. Maar wie zou er willen wonen in een 'Wijnhoeve' (behalve als die zich in Zuid-Frankrijk bevindt natuurlijk) of in de 'Wijneigendom'?
Wat een taelverkrachtinghe en ongelooflijke projectontwikkelaersstierenpoep bovendien!
Splinter February 26th, 2005, 12:43 AM dat was de toch de oude werknaam van de salmtoren?
Skyscrapercitizen February 26th, 2005, 12:21 PM Volgens mij heeft Splinter gelijk.
Marin March 16th, 2005, 10:48 AM Off-topic:
Even verderop wordt de laatste hand gelegd aan de Havenbaron. Een geslaagd project als je het mij vraagt. Hieronder de nieuwbouw gezien vanuit de Maasstraat (13.03.2005)
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506De_Havenbaron_13032005.jpg
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506De_Havenbaron_1303200502.jpg
Skyscrapercitizen March 16th, 2005, 12:43 PM Prachtig die combi van veel glas met hout. nu maar hopen dat dat hout lang mooi blijft.
Bedankt voor de update, ben hier al een tijdje niet meer geweest.
Bagelvoort March 23rd, 2005, 09:48 PM De bewoners van de Gedempte Zalmhaven hebben zich verenigd!
Aangezien het gedeelte aan de Scheepstimmermanslaan bij dezelfde VVE hoort worden wij ook op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen.
Ben es benieuwd...
Wisma March 23rd, 2005, 09:51 PM Verenigd in wat?....toch niet weer een anti-comitee?
Dat ding moet er komen en snel. De bewoners in de hoge heren hebben nog uitzich zat als deze er staat.
Skyscrapercitizen March 23rd, 2005, 09:53 PM Ik vermoed dat ze geen voet hebben om op te staan. Als je in het centrum van Rotterdam woont is het niet vreemd als er vroeg of laat een toren in je uitzicht komt, en dan denk ik dat deze toren(s) nog niet eens zo heel veel zicht gaan ontnemen. Vanuit de Hoge Heren blijft het zicht op de Erasmusbrug hoe dan ook vrij.
Maatschappelijk belang is in dit geval ongetwijfelt groter dan de beperkte hinder voor omwonenden. Die zouden juist blij moeten zijn met de ontwikkeling, het voorzieningenniveau gaat waarschijnlijk omhoog en de nieuwbouw gaat er 100% zeker mooier uitzien dan hetgeen er nu staat. :cheers:
Bagelvoort March 23rd, 2005, 10:16 PM Rustig heren...
Volgens mij was het vooral de bedoeling de bewoners zo goed (en snel) mogelijk te informeren. Van de gemeente kun je op dat gebied niet al teveel verwachten. Buiten het feit dat je als centrumbewoner niet moet "zeuren" over nieuwe bouwplannen blijft het omtoveren van je overbuurman in een 2 jaar durend bouwputtenfestijn niet voor iedereen een genot. (alhoewel men er op dit forum anders over zal denken :) )
Ik ben overigens voor een eventuele toren. De eerste plaatjes van het complex aan het Willemsplein vind ik minder geslaagd.
Bagelvoort March 23rd, 2005, 10:31 PM Ik verwacht wel verkeerstechnische verslechteringen. Al het verkeer voor het hele Scheepvaartkwartier moet over de Scheepstimmermanslaan. Dit zorgt nu al voor lange rijen in de spitstijden richting Westzeedijk (vanaf de Westersingel en de Scheepstimmermanslaan).
Er loopt ook een studie om 1 of enkele lijnen richting Zuid om te leiden via de Westersingel/Westzeedijk. Dit om haasje-over-taferelen op de Coolsingel te voorkomen.
Skyscrapercitizen March 23rd, 2005, 10:49 PM Ja dat verkeer kan nog en probleem worden, eigenlijk is er een extra uitgang nodig, of ze moeten zorgen dat het verkeer dat rechtsafwil een aparte invoegstrook krijgt ofzo zodat ze minder lang rood hebben.
Afijn dat lijkt me een probleem wat opgelost kan (en moet) worden.
Maar als je nieuwe info krijgt via die VVE, laat het maar weten! :cheers:
Ace March 23rd, 2005, 11:39 PM Mwah, een Fly-Over v.a. het Willemsplein de Erasmusbrug op staat volgens mij ook wel stoer. Zal dan weliswaar enkel en alleen voor het verkeer naar het Zuiden gaan gelden, maar 't is i.i.g. íets om mee te beginnen.
Patrick Highrise March 23rd, 2005, 11:41 PM Ja idd het verkeer kan daar soms een crime zijn. Zal nog wel een uitdaging zijn om dat echt goed op te lossen. Een extra kruispunt aan de oostkant van het park voor bv verkeer dat naar het westen/zuiden moet (dus linksaf richting de tunnel) is mogelijkeen oplossing in combinatie met bij het bestaande verkeerslicht dat dan alleen 2x rechtsaf gaat, ipv de optie linksaf..
Maar ja ik ben geen verkeerstechneut/kundige....:)
Jan March 24th, 2005, 08:47 AM Welkom Bagelvoort. :)
Ik heb die plannen bekeken bij het kantoortje van de wijkbelangen en ook daar had ik de indruk dat men met een gezonde, genuanceerde blijk naar deze ontwikkelingen kijkt. Men beseft dat de ontwikkelingen gewoon goed voor de wijk kunnen zijn, maar willen ook graag op de hoogte worden gehouden van wat er gebeurd om zo eventuele nadelege gevolgen te kunnen overzien. Ik geef ze daarin geen ongelijk.
Splinter April 14th, 2005, 12:31 PM zijn ze al aan het slopen??.... :?
Nexxd April 14th, 2005, 02:43 PM @Splinter: niet dat ik weet
Boschdijk April 14th, 2005, 02:53 PM Gewoon rustig afwachten. Dat slopen merken we vanzelf.
Marin April 14th, 2005, 03:09 PM Stand van zaken op dit moment (11 april 2005)
http://home.planet.nl/~lesch003/Willemsplein_1104200502.jpg
Kees April 15th, 2005, 08:38 AM bron: Wonen - Rotterdam (http://www.wonen.rotterdam.nl) (Bouwen -> projecten -> Zalmstaete)
Woontoren en woon- en kantoorcomplex op de Gedempte Zalmhaven
Architectenbureau KCAP uit Rotterdam heeft in opdracht van de gemeente Rotterdam en de Rotterdamse projectontwikkelaar LSI studie gedaan naar de mogelijkheden voor invulling van het gebied tussen de Gedempte Zalmhaven en de Houtlaan in het Scheepvaartkwartier. Hier staan nu nog het voormalige kantoor van Smit International en kantorencomplex Zalmhaven, bij sommigen bekend als het oude kantoor van Nedlloyd. Een belangrijk uitgangspunt bij nieuwbouw is om op deze plek een mix van wonen, werken en recreëren onder te brengen in een faseerbaar complex dat bestaat uit een verscheidenheid aan gebouwen waardoor het goed aansluit bij het bestaande karakter van het Scheepvaartkwartier.
KCAP heeft een zogenaamd Parkmodel opgesteld voor de ontwikkeling van deze plek. Het voorgestelde langwerpige bebouwingsmodel voorziet dan ook in een park aan de zijde van de Gedempte Zalmhaven. Aan de kan van het Willemsplein staat een uitkragend kopgebouw met kantoren gepland. Op straatniveau komt een passage naar het park. Daarnaast komt een 43 verdiepingen tellende woontoren van rond de 145 meter die aansluiting zoekt bij de bestaande torens in het gebied. Daarnaast komen panden die in hoogte aflopen van tien tot vier lagen. Deze zullen verschillende gevels krijgen met een verticale uitstraling.. Dit om te voorkomen dat het project oogt als een lange, saaie wand. Binnenin het bouwblok staan twee binnenhoven gepland. Met de herenhuisachtige gebouwen aan de westzijde van het project wordt aansluiting gezocht met de maat en schaal van het Scheepvaartskwartier. Dit gebeurd tevens door de gevel van het kantoorpand en de appartementengebouwen op te trekken uit baksteen. Verschillende architecten staan borg voor de nodige variatie. KCAP zal het kopkantoor vorm gaan geven, Diederik Dam van Dam en Partners Architecten (Amsterdam) ontwerpt de woontoren en Kees Kaan van Claus en Kaan Architects (Rotterdam) doet de panden in het westelijke deel van het projectgebied.
In de toren komen circa 250 appartementen, in de laagbouw komen de overige driehonderd woningen. De appartementen variëren in oppervlakte van 75 tot 400 vierkante meter. De prijsklasse bedraagt € 200.000 tot meer dan een miljoen euro. Onder het complex staat een parkeergarage met twee ondergrondse lagen getekend. Deze is zowel voor de kantoren als de appartementen. In het complex zal een grote verscheidenheid aan woningtypen, kantoren en commerciële ruimten op een zorgvuldige wijze met elkaar worden gemengd zodat de verschillende functies elkaar goed aanvullen.
Zalmstaete Feiten & Cijfers Locatie Gedempte Zalmhaven
Opdrachtgever LSI Urban Development (Rotterdam)
Ontwikkelaar
Hoofdaannemer
Constructeur
Architect stedenbouwkundig plan en kopgebouw: KCAP (Rotterdam)
woontoren: Dam en Partners Architecten (Amsterdam)
laagbouw: Kees Kaan van Claus en Kaan Architects (Rotterdam)
Programma 550 appartementen, kantoren, commerciële ruimte
Status In studie
Splinter April 15th, 2005, 10:22 AM dat ziet er goed uit!
Brik April 15th, 2005, 10:33 AM Hoe snel is een studie een plan. Ofwel: weet iemand de planning?
Dr. Dubai April 15th, 2005, 01:29 PM klinkt wel goed allemaal. maar ik dacht dat dit de hoogste tore van de stad moest worden. toch wel jammer dan dat die blijft steken op 145 meter, hoewel ik daar van te voren heel blij mee was geweest. toch en ik heel blij met deze toren, ik ben benieuwd naar de ontwerpen. ik denk dat de overige gebouwen ook heel mooi gaan worden.
ook goed van het parkje erbij, het wordt een mooi stukje Rotterdam, dat staat vast:)
Amo urbem April 22nd, 2005, 08:24 PM Laat maar komen!
Bagelvoort May 6th, 2005, 01:01 PM Weinig nieuws. Via "Het zalmpje" (geen grap) te horen gekregen dat de gemeente bijzonder afwachtend is met het verstrekken van informatie en of tekeningen. De belangengroep van de bewoners van de Gedempte Zalmhaven (waarbij diegene die bovenin zitten evt. het uitzicht op de Erasmusbrug wordt ontnomen) heeft ook aanmeldingen gekregen van de Hoge Heren en de Hoge Erasmus (die waarschijnlijk niet voor hun uitzicht hoeven te vrezen). Vooral de pogingen om op een of andere manier inspraak te kunnen krijgen op het (welk?) ontwerp lopen op niets uit.
Afwachten dus.
Jan May 6th, 2005, 01:06 PM Zou lekker wezen als omwonen gaan bepalen hoe een nieuw gebouw eruit komt te zien.
Bagelvoort May 6th, 2005, 01:10 PM Dan kun je de kleur van een gebouw tenminste wel aanpassen aan je interieur..
Jan May 6th, 2005, 01:30 PM Voor zover ik kan inschatten gaat niemand in de Hoge Heren zijn uitzicht verliezen op de Erasmusbrug vanwege de toren. Mogelijk verliezen bewoners van de onderste verdiepingen van de westertoren van de Hoge Heren zicht op de brug vanwege het kopgebouw, maar in de wet staat nergens geschreven dat wanneer je acht-hoog woont je eeuwig recht op zicht op de brug hebt. Met de bewoners van de Hoge Erasmus die een deel van het zicht op de stad kwijt zijn heb ik geen medelijden, die lui zullen never nooit minder ontvangen voor hun woning dan dat ze er voor betaald hebben. Als ik die bewoners was zou ik me richten op harde garanties met betrekking tot de inrichting van de omgeving en de afwikkeling van het verkeer in het gebied, in plaats van te denken dat je deze ontwikkeling an sich tegenhoudt of denkt inspraak te hebben op de kleur van de bakstenen van dit plan.
mabit May 6th, 2005, 02:00 PM Nou ja, je kunt op je klompen aanvoelen dat indien ze het zicht op de erasmusbrug kwijt zullen raken ze inderdaad bezwaar maken tegen de plannen. Dat is hun goed recht lijkt me, dat zou vrijwel iedereen ik, ikzelf incluus. Daarnaast vereist de regeling mbt planschade dat je al in een vroeg stadium bezwaar maakt tegen de plannen afaik.
Het lijkt me trouwens sterk dat jij stelt dat de prijs niet in waarde zal gaan dalen. Er zit nogal een groot verschil in uitzicht op de brug + maas of uirzicht op de achterkant van een 150meter hoog gebouw?
De ontwikkelaar kan beter rekening houden met de wensen van de omwonende aangezien door de uitspraak van de Hoge Raad, *ieder* bouwplan in de binnenstad tegen valt te houden. Het is dus zaak om protesten en rechtzaken te voorkomen
Bagelvoort May 6th, 2005, 04:10 PM Het is natuurlijk vrijwel onmogelijk dat omwonenden, nieuwe bewoners, ontwikkelaar en gemeente precies op een lijn zitten. Omwonenden willen logischerwijs op het gebied van uitzicht, verkeer, parkeren, (de bouw zelf!), evt.laden en lossen nieuwe detailhandel enz. zo min mogelijk nadelige gevolgen. Het gaat er dan ook niet om dat zij het nieuwe ontwerp kiezen, maar dat wensen worden "meegenomen", evt. vragen worden beantwoord en bezorgdheden zoveel mogelijk worden weggenomen.
Overgens gaat het om de topetages van de ong. 11 hoge langgerekte laagbouw aan de gedempte zalmhaven die het zicht op de Erasmusbrug kunnen vergeten.
Als ik me niet vergis heeft dhr. B. Peper hier ergens een appartement gekocht.
Jan May 6th, 2005, 04:57 PM Overgens gaat het om de topetages van de ong. 11 hoge langgerekte laagbouw aan de gedempte zalmhaven die het zicht op de Erasmusbrug kunnen vergeten.Dat was dus dezelfde groep die bezwaar maakte tegen de komst van de Hoge Erasmus en De Hoge Heren...
Eric Offereins May 6th, 2005, 07:46 PM En dat is ook niet gelukt, dus... :cheers:
Gyz May 7th, 2005, 07:33 PM ruimte zat voor een leuk torentje...
http://img109.echo.cx/img109/8315/11515262qj.jpg
Dr. Dubai May 7th, 2005, 07:58 PM dat wordt indd een gatenvuller, goed voor de skyline!:)
|
|