View Full Version : Rotterdam: Hofdame (Ichthuslocatie Binnenrotte)
Jan July 16th, 2004, 04:05 PM Sjoerd Berghuis van Klunder Architecten (www.klunderarchitecten.nl/) heeft een ontwerp gemaakt voor de locatie op de voormalige Ichthus Hogeschool aan de Binnenrotte. Geen hoogbouw, maar wel een groot project in de Binnenstad dat makkelijk te updaten is, dus vandaar. In het pand komen 231 appartementen, waarvan een aantal penthouses met forse dakterassen op de bovenste drie lagen zullen komen, die als 'setback' op de basisbouw zijn geplaatst en de hoogte van de hoofdvorm gelijk komt te liggen met de dakgoot van de ernaast gelegen Laurenskerk. In het blok komt een mooie binnentuin voor gebruikers van het pand. Start bouw is in december (leuk voor de telraam van Pastors). Omdat deze plek een bijzonder interesante locatie is voor de Rotterdamse archeologen is zeven weken ingeruimd voor archeologisch onderzoek.
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2319.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2320.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2321.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2322.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2323.jpg
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2324.jpg
Skyscrapercitizen July 16th, 2004, 04:17 PM Wow, ziet er vet uit, en geen hoogbouw... toch 12 lagen.:)
Mooi project, hopen dat ze inderdaad eind dit jaar beginnen want wat een zooi is het nu...
Jan July 16th, 2004, 04:25 PM Ik tel er zo gauw tien. Maar inderdaad, er schieten even geen woningbouwprojecten (uit één stuk) te binnen in de binnenstad die groter zijn. De begane grond lijkt dubbelhoog, maar dat komt omdat de gevel zo hoog mogelijk is doorgetrokken. De laag daarboven wordt de parkeerlaag. Samen met lichtexperts wordt gekeken hoe de verlichting ervan het meest effectief kan bijdragen aan de veiligheid in de donkere uren.
Skyscrapercitizen July 16th, 2004, 04:28 PM De onderste laag is dubbelhoog dus dat is 2 lagen, dan 7 zwarte balken en nog 3 lagen met de dakappartementen:
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2323.jpg
=12, 11 kan ook ik twijfel over die onderste zwarte balk.
Klopt ook wel bij een meter of 30/35 hoog. Iig een flink aantal woningen erbij en dat is het belangrijkste!
Jan July 16th, 2004, 04:31 PM De onderste laag is dubbelhoog dus dat is 2 lagen...
Ik zit net te vertellen dat die dat dus niet is... :) BG is inderdaad wel een laag, ik heb alleen de gewoonte die niet mee te tellen bij de verdiepingen.
Jan July 16th, 2004, 04:32 PM Overigens heeft dit project nog geen naam en we zijn uitgedaagd om er eentje te bedenken. Roept u maar! :)
Nemo July 16th, 2004, 04:57 PM @Jan
-FBI headquarters Rotterdam
-Bunker aan de Binnenrotte
-Resdidence brick and bracque.
-Baksteenburgh.
-B.O.M.B (Bulletproof Of Maniacs and Basterds)
-'Sorg ende Fantasieloossch'.
-Maximum Bricks.
Elvis July 16th, 2004, 05:05 PM - Ichtuskasteel
- Binnerotteblok
- Laurenshut
- Huize Binnenstad
- Hoeve Naest den Kerk
:lol:
Gerard July 16th, 2004, 05:26 PM Laurenstuinen
Binnenrotte hoeve
BTW : Dit project stond toch al langer in de planning ? Of was dat een ander plan. Het ziet er in ieder geval goed uit en het zorgt voor meer woningen in de stad. En als ze eind dit jaar beginnen is het zeker goed nieuws.
Jan July 16th, 2004, 05:32 PM De Laurenstuin is een leuke. :)
Op deze plek stond eerst een ontwerp gepland van de hand van Van Sambeek architecten uit Rotterdam, maar dat is niet doorgegaan.
Gerard July 16th, 2004, 05:42 PM Ok. Dan is dit dus een comleet nieuw verhaal.
De laurenstuin klinkt inderdaad nog net iets completer dan mijn eerste. Gooi hem erin zou ik zeggen.
Gyz July 16th, 2004, 06:13 PM Wat een fantasieloos en in zichzelf gekeerd blok voor toch een behoorlijk belangrijke plek in het centrum, had hier op iets spraakmakenders gehoopt wat ook de Laurenskerk, het plein eromheen en de Binnenrotte iets meer allure zou geven ... (weer een) gemiste kans voor R'dam als dit project doorgaat
Jan July 16th, 2004, 06:23 PM Een hoge toren met een parktuin was voor mij ook wel een optie geweest. Afgezien van de periode na de oorlog is het voor het eerst dat je hele kerk mooi in één oogopslag kunt zien. Ik heb alleen begrepen dat 'de Laurenskerk' (geen idee wie dat zou moeten zijn) niet wil hebben dat er hoger dan de dakgoot wordt gebouwd in de omgeving, maar als het idee dat hoogbouw ruimte bespaart op de straat ergens van nut was geweest, dan had het wel hier gewezen.
Skyscrapercitizen July 16th, 2004, 06:47 PM Yep, een toren in de noordwesthoek aan de meent, en dan de rest van het blok een mooi park. Aan de andere kant is er al zoveel ruimte met de binnenrotte dus of die tuin dan een succes zou zijn weet ik niet...
Enkele namen:
-De Grote Meent
De plek had eerst de Bagijnenstraat (volgens mij is die nu weg?) Daarom:
-Bagijnenhof
Straat erlangs is de Oppert:
-Het Opperthoofd
l'etranger July 16th, 2004, 07:03 PM Weer een grote massa bakstenen en verspringende elementjes! Zeker weten de trend van het moment.
Aan de andere kant is het ingewonnen aantal m2 vloeroppervlak wel gunstig, maar ik had liever iets anders gezien. Deze plek verdient wel iets speciaals denk ik, vooral omdat het om zo'n groot oppervlak gaat.
Puur July 16th, 2004, 11:24 PM Prima ontwerp als er ook hoogwaardige materialen worden gebruikt. De kwaliteit van afwerking is in dit geval zeer belangrijk (is het altijd) vanwege de rondom sfeer bepaling op het gehele gebied (Binnenrotte, Laurensplein, Oppert/Meent). De invulling van de plint is daarbij ook weer zeer belangrijk.... het ziet er hoopvol uit met een alzijdige uitstraling/ invulling. Een belangrijk pluspunt is ook zeker de balkons aan de Binnerotte kant. Levendigheid en bewegende mensen hebben we nodig op het plein! Bouwen maar dus (de Laurenstuinen), want het heeft al te lang geduurd!
Jan July 16th, 2004, 11:30 PM Die balkons zijn inderdaad bewust naar de Binnenrotte zijde geplaatst om zo het wonen te benadrukken. Een deel van de woningen heeft het balkon aan de zijde van de binnentuin. De afwerking van het middenstuk wordt overigens in baksteen. De bovenste drie lagen krijgen veel glas en en nog ander te bepalen hoogwaardig materiaal als gevel.
Puur July 16th, 2004, 11:46 PM Kijk dat bedoel ik: buitenruimte aan het plein en hoogwaardige materialen! Prima plan met een prima naam wat mij betreft. Verkoopt ook nog lekker volgens mij....
Buzerand July 16th, 2004, 11:46 PM Mooi ontwerp, past wel op deze plaats.
Weet iemand toevallig wat het torentje is op de achtergrond van foto 2 en 3?
Puur July 16th, 2004, 11:47 PM Vectorgebouw van Bolles&Wilson volgens mij, maar alleen een volume denk ik.
Jan July 16th, 2004, 11:49 PM Dat is de uitloper van het zogenaamde Vectorgebouw. Dat is een langwerpig project paralel gelegen links van de Spoortunnel. Aan de noordzijde (Pompenburg) en Zuidzuide (Sint Jacobstraat) staan torentjes van een meter of 65 gepland. Ik heb er even geen plaatje van. Ontwerp is van Peter Wilson.
Welkom trouwens hier. :)
CborG July 17th, 2004, 02:17 PM leuk inbreidingsproject! lijkt wel een beetje op de binnenheuvel in tiel, dat is nu in aanbouw
Andy July 17th, 2004, 05:31 PM Gadverdamme. En ik maar hopen dat het misschien goed zou komen met dit gebouw aangezien de vorige 2 ontwerpen afgekeurd werden. Maar dan komen ze met precies hetzelfde gebouw met een andere gevel-design.....
:bash:
1+2=3 July 22nd, 2004, 02:08 AM VInd het ook niet echt geweldig dat ontwerp.
supercees July 23rd, 2004, 03:56 PM Ik ben er niet weg van... ben het meer met Jan zijn suggestie eens om iets hoogs weg te zetten met groen er om heen! Dit is weer zo'n saaie muur van baksteen met de zogenaamde "leuke verspringende elementjes" gatver! Jammer dat ze zo'n kans op deze plek voorbij laten gaan. Hier had makkelijker iets leukers gekund, waarom niet iets heel moderns wat mooi afsteekt tegen de Laurenskerk... dan krijg je een mooi contrast.
Ook vind ik het volume te groot op deze plek!
Maar ja... wie ben ik?
l'etranger July 27th, 2004, 05:17 PM Op de kop van Feyenoord - in de buurt van De Brug, volgens mij de Lodewijk Pincoffsweg - zijn ze een bijna identiek gebouw aan het bouwen!
dirkholtkamp July 27th, 2004, 07:16 PM Deze locatie is uniek. Waarom? Naast het feit dat deze locatie deel uit maakt van het Rotterdamse centrum ligt de locatie direct naast de Laurenskerk. Ook is het niet zomaar een kavel die bebouwd mag worden, deze 'kavel' maakt wel even deel uit van een groot gebied in het centrum van een wereldstad dat geheel herontwikkeld dient te worden. Voor degene die het nog niet duidelijk was; ik doel op het gebied rond de Hoogstraat. We zijn het er denk ik allemaal over eens dat dit gebied ook hoog op de lijst zou moeten staan om eens flink aangepakt te worden.
Deze kavel zou prima bij een (desnoods gefaseerde) plan voor dit gebied betrokken kunnen worden. Stel een lijst van eisen op en laat architectenbureaus/ stedenbouwkundigen volgens het model van het Centraal Station maar plannen indienen. Een dergelijk project dat in zekere zin carte-blanche ontwikkeld mag worden zou de natte droom moeten zijn voor elke stedebouwkundige/architect.
Vragen die men zich kan stellen bij het ontwikkeling van zo'n plan zijn de volgende:
Waarom geen Horeca op een gezellig plein bij de Laurenskerk?
Waarom geen bebouwing die dit gebied zijn intimiteit terug geeft (laten we eerlijk zijn; het marktplein is nu niet bepaald gezellig).
De bebouwing van deze kavel zou de start van een groot plan voor herontwikkeling van het Hoogstraatkwartier/Laurenskwartier moeten zijn!
Oh ja....dit ontwerp vind ik dus onder de maat voor deze locatie. Dit zetten ze maar op een Vinex in Carnisse-lande neer.
harriel July 27th, 2004, 07:21 PM Op de kop van Feyenoord - in de buurt van De Brug, volgens mij de Lodewijk Pincoffsweg - zijn ze een bijna identiek gebouw aan het bouwen!
Daar wordt nergens iets gebouwd! Op Feyenoord is men bezig met de Dillenburgerblokken maar verder wordt er momenteel niets gebouwd.
Skyscrapercitizen July 27th, 2004, 07:23 PM Hier kan ik wel inkomen. Dit is het eerste nieuwbouwpand wat rond de kerk gebouwd gaat worden. Het zou een impuls voor verdere ontwikkeling van het gebied moeten zijn, maar ik denk niet dat dit gebouw veel impuls zal geven...
l'etranger July 27th, 2004, 08:30 PM Daar wordt nergens iets gebouwd! Op Feyenoord is men bezig met de Dillenburgerblokken maar verder wordt er momenteel niets gebouwd.
Ja, zo'n Dillenburgblok inderdaad. Ik reed er langs en zag een groot bord met een birdseye impressie, het heeft er wel wat van weg..
Jan October 2nd, 2004, 09:40 PM Update:
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings.02/2796.jpg
Denoordrotterdammer October 3rd, 2004, 03:13 PM http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2321.jpg
Wat is dat torentje daar achter????
vinman October 3rd, 2004, 05:10 PM Dat gebouw beslaat een groot oppervlakte. Is alleen maar goed voor het gebied zo te zien. En hij wordt ( zo nu ik het kan zien vanaf de foto's ) hoger dan de bebouwing in de omgeving ( met uitzondring van de kerk ).
Skyscrapercitizen October 3rd, 2004, 05:15 PM Inderdaad, het is dan wel geen toren, maar wel een flinke verdichting. Ik denk dat hier heel wat meer woningen inzitten dan in de meeste torenprojecten.
Een torentje op de hoek van de meent als extraatje was echter wel leuk geweest maar daar kan de architect niets aan doen.
Skyscrapercitizen October 3rd, 2004, 05:16 PM @ noordrotterdammer:
dat is dit project:
http://www.skyscrapercity.info/100.php?id=1&bid=174
Dr. Dubai October 3rd, 2004, 08:05 PM zozo, 70 meter! het begint bijna normaal te worden in Rotterdam;)
Kees October 4th, 2004, 07:22 AM bron: www.rotterdam.nl (B en W berichten 24 en 28 september):
(28-09) Het College heeft de eerste uitwerking ‘Laurenskwartier, de Ichtuslocatie’ vastgesteld. Op grond hiervan kan een bouwvergunning worden verleend voor een bouwplan van de Laurens Ontwikkelings Combinatie (ERA/Bouw/Heijmans IBC). Het bouwplan is voor een woongebouw.
dirkholtkamp October 4th, 2004, 04:41 PM Ik blijf vurig hopen dat deze er niet komt. Het zou erg jammer zijn van de grond en een valse start voor de her-ontwikkeling van het Hoogstraat/Laurens kwartier. Zie ook mijn eerdere post op deze thread.
Gambini October 4th, 2004, 05:38 PM Ik blijf vurig hopen dat deze er niet komt. Het zou erg jammer zijn van de grond en een valse start voor de her-ontwikkeling van het Hoogstraat/Laurens kwartier. Zie ook mijn eerdere post op deze thread.
Hier sluit ik me bij aan, tenzij het gebouw wit wordt, maar zelfs dan...
Elmo October 4th, 2004, 05:44 PM Ow jee... Gambini zit nu in zijn "wit" fase... Op vakantie geweest?
Gyz October 4th, 2004, 06:06 PM Ik blijf vurig hopen dat deze er niet komt. Het zou erg jammer zijn van de grond en een valse start voor de her-ontwikkeling van het Hoogstraat/Laurens kwartier. Zie ook mijn eerdere post op deze thread.
helemaal mee eens, zet er maar wat boompjes neer (en een toren in de hoek met wat goede horeca met terrassen onderin de plint)
1+2=3 October 4th, 2004, 07:39 PM Hier moeten 2 slanke torens komen!
shiruken October 18th, 2004, 03:42 PM he GYZ.... eind december gaat de eerste paal erin ennne je loopt te zeuren over dit project, maar je avatar is ook een project van ons buro. En de opdracht was een sober complex te realiseren dus geen architectonische hoogstand die wij wel kunnen ontwerpen
harriel October 18th, 2004, 04:50 PM @shiruken:
Welkom op dit forum! Alles loopt dus volgens planning begrijp ik. Maar wat is een avatar?????? Of heb ik iets gemist?
Scarlet Bee October 18th, 2004, 05:11 PM Dat is dat plaatje onder je naam als je post, dat jij niet hebt, maar de meeste forumleden wel. Bij mij dus die zebrahuid die een koolhaas-vlag wordt.
'Avatar' heeft dus niets met dit project te maken ;) !
Skyscrapercitizen October 18th, 2004, 05:47 PM Goed om te horen dat ze in december al gaan beginnen! Ik vind dit wel een geslaagde ontwikkeling, het is een erg fors stadsblok, niet alles hoeft een toren te zijn.
Berrtus October 18th, 2004, 06:14 PM Hoe staat het eigenlijk met de nieuwbouwplannen aan het einde van de Blaak. Bolles en Wilson had daar toch een ontwerp voor gemaakt?
Gyz October 18th, 2004, 06:41 PM he GYZ.... eind december gaat de eerste paal erin ennne je loopt te zeuren over dit project, maar je avatar is ook een project van ons buro. En de opdracht was een sober complex te realiseren dus geen architectonische hoogstand die wij wel kunnen ontwerpen
Dat laatste twijfel ik ook niet aan, gaat hem idd meer om de opdracht en de opdrachtgever die mijns inziens een juiste visie voor deze plek (en de directe omgeving) mist. Dit was dé kans om meteen iets te doen aan dat treurige kerkplein door meer openbare ruimte om de kerk heen te creëren en daar ook daadwerkelijk iets mee te doen. Deze plek blijft het (oude) hart van de stad en ik vind het een gemiste kans om het met iets 'sobers' vol te bouwen.
Skyscrapercitizen October 18th, 2004, 07:27 PM Iets sobers kan ook gewoon goed zijn. Ik denk dat dit meer toevoegd dan een parkje, er is al open ruimte genoeg daar, maak die maar groen!
Gyz October 18th, 2004, 08:34 PM ik heb het ook allerminst over 'een parkje' AE. Alle buitenruimte rondom de Laurenskerk is triest en desolaat, kerkplein, binnenrotte, hoogstraat, grote markt, etc. Ik vind dit het meest mislukte stuk van Rotterdam terwijl het tegerlijkertijd enorm veel potentie in zich heeft, maar dan moet je wel durven! En dat mist er nou net een beetje aan in Rotterdam de laatste tijd. Er wordt naar mijn gevoel de laatste 1,5 jaar iets teveel op zeker gespeeld. Of het nu het Laurenskwartier betreft of bv Centraal Station of Müllerpier ... Marktpartijen willen vaak nog wel maar vooral de politiek durft zijn nek niet meer uit te steken
Skyscrapercitizen October 18th, 2004, 11:20 PM Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als de politiek ergens zijn nek uitsteekt in Nederland dan is het wel in Rotterdam, dat roepen tal van ontwikkelaars in koor! Afgelopen zaterdag was dat ook precies wat de architect van De Brug (Unilever Bestfoods) zei. Hij kwam uit Utrecht en verbaasde zich er bij meerdere projecten in Rotterdam over hoe erg de gemeente bereid is zijn nek uit te steken vergeleken met Utrecht en Amsterdam!
Bovendie kijk wat er wordt gebouwd nu, er hebben in jaren niet zoveel kranen in de stad gestaat en waar in Nederland zie je dat nou in een binnenstad?
Er zijn genoeg grootste projecten in de stad, je kunt de gemeente moeilijk beschuldigen dat ze reeel zijn, die mensen zitten daar niet om luchtkastelen te bouwen, maar echte kastelen. :cheers:
Kees October 19th, 2004, 07:18 AM @ aedificium erectum: goed gezegd, helemaal mee eens
rotterdammer October 19th, 2004, 09:51 AM @ aedificium erectum: goed gezegd, helemaal mee eens
Helemaal mee eens! Neem nou als voorbeeld de ontwikkeling van de Coolsingeltoren. Hoe vaak heeft de projectontwikkelaar niet uitstel gekregen en extra speelruimte. In elke andere stad was dit al lang afgeblazen. Ik zeg niet dat de Rdamse politiek geweldig is maar sommige dingen doen ze wel degelijk goed. :)
Skyscrapercitizen October 19th, 2004, 10:22 AM En dan hebben we het nog niet eens gehad over het bemiddelen tussen partijen om dingen van de grond te krijgen (huurders en ontwikkelaars bijvoorbeeld). En het zelf opstellen van plannen en visies om marktpartijen over te halen enz.
En dan hebben we ook nog de stichting Wolkenkrabbers die de enthousiaste bevolking nog enthousiaster maakt! :)
Kees October 26th, 2004, 10:27 AM 1e paal: 10 december 2004
aldus het pdf-je van dsv (http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf%20bestanden/bouwprojecten%20laatste%20kwartaal2004.pdf)
Nieuwe Waas October 26th, 2004, 10:51 AM 1e paal: 10 december 2004
aldus het pdf-je van dsv (http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Diensten/dsv/bestanden/pdf%20bestanden/bouwprojecten%20laatste%20kwartaal2004.pdf)
Dat zou ik als buurtbewoner erg mooi vinden. Hoe zeker is het?
Skyscrapercitizen October 26th, 2004, 10:59 AM Mooi, laat ze maar snel beginnen, dit gebied raakt anders helemaal in verval in plaats van dat alle leuke plannen verbetering brengen!
Kees October 26th, 2004, 11:15 AM @Nieuwe Waas
documentje is vandaag gepubliceerd door dsv, lijkt me wel betrouwbaar (zie ook hoogvliet noorder/oosterbaken info)
dirkholtkamp October 26th, 2004, 04:58 PM :bash: dubbele post
dirkholtkamp October 26th, 2004, 05:00 PM Ik begreep dat de gemeente de opdracht heeft gegeven het ontwerp sober te houden (en met de hieropvolgende opmerking suggereer ik dan ook niets ten nadele van het architectenbureau). Sober vind ik meer iets voor vinex-wijken en dit ontwerp zou werkelijk prachtig in een van deze wijken passen. Deze locatie verdient echter beter, ik blijf het een gemiste kans vinden. Met een spetterend, origineel of bij de Laurenskerk passend ontwerp had men een eerste impuls kunnen geven aan het gebied.
CborG October 26th, 2004, 07:21 PM ze zijn op de locatie met grond aan het schuiven, voorbereidingen??
http://img18.exs.cx/img18/3234/PA260056.jpg
ratava October 27th, 2004, 01:26 PM Van Rotterdam bericht (week 44, 27 oktober):
BEKENDMAKING AANVRAAG BOUW- EN SLOOPVERGUNNINGEN
Burgemeester en wethouders van Rotterdam maken in het kader van art. 41 van de Woningwet bekend dat de volgende aanvragen voor een bouwvergunning zijn ingediend:
- Het tijdelijk aanbrengen van een damwand aan de Binnenrotte, Grote Kerkplein en de Oppert.
vinman October 27th, 2004, 04:31 PM Neem aan dat er al is gesloopt, als ik de foto moet geloven.
Nieuwe Waas November 9th, 2004, 11:59 PM Hierbij een citaat uit een artikel in De Stadsruit van november:
"Eind 2004 wordt naast de Laurenskerk begonnen met herbouw op de voormalige (en nu nog braakliggende) Ichthus-locatie. Het opbouwwerk heeft op de bouwwerkzaamheden een voorschot genomen door in samenwerking met de Laurenskerk en Rotary Club op het Grote Kerkplein de zeven 'Zaterdagen van bezieling' te onwikkelen, een cultureel buitenprogramma. In dit kader wil de Rotary Club in 2005 een permanente muziektent met backstage financieren."
Wat is de 'Rotary Club' ook weer??
Muziektenten zijn in ieder geval altijd welkom!
:dance:
rotterdammer November 10th, 2004, 09:12 AM De Rotary Club (en de Lion's club) is een netwerkclubje voor meestal oudere geslaagde mannen.
Skyscrapercitizen November 10th, 2004, 10:13 AM Er gebeurd iig iets op dat plein dan, wordt het onkruid wat tussen de stenen omhoog komt iig platgetrapt...
Patrick Highrise November 11th, 2004, 01:06 PM volgens mij wordt ergens in de 2e week van december de 'eerste paal' geslagen voor dit project. :)
Marin November 11th, 2004, 01:12 PM Tijd voor een updatetje dus..:)
Kees November 12th, 2004, 08:48 AM formaliteitje:
bron: bouwaanvragen rotterdam (http://www.statusbouwaanvraag.cimplex.nl/)
Datum: 08-11-2004
Nummer: 2004/8001/33/01
Adres: Binnenrotte,Oppert, Bagijnenstr, Gr Kerk
Werkomschrijving: ...oprichten 231 woningen en parkeergarage
supercees November 12th, 2004, 09:46 AM Ja... maar of ik hier nu zo blij mee moet zijn... liever had ik hier iets anders gezien... zo blijft het een saaie hoek!
Dr. Dubai November 12th, 2004, 02:55 PM er komt toch ook een woontorentje van plus minus 70 meter in de buurt?
Q. November 12th, 2004, 03:57 PM Pfew. Moet je nagaan. Dit is het oudste deel van de stad, en hoe het er bij ligt. En hoe weinig ambitie er voor is.
Marin November 12th, 2004, 04:00 PM In dit artikel (http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=146072) over bouwen boven en naast de spoortunnel staan enkele plannen waar momenteel aan gewerkt wordt..
Kees November 19th, 2004, 09:13 AM bron: Bouwen - Projecten - Ichtuslokatie (http://www.wonen.rotterdam.nl)
Nieuwbouwcomplex ten noorden van de Laurenskerk.
Architect Sjoerd Berghuis van Klunder Architecten uit Rotterdam heeft een ontwerp gemaakt voor een appartementencomplex op de locatie van de voormalige Ichthus Hogeschool, ten noorden van de Laurenskerk. Het gebouw beslaat de contouren van het hele bouwblok met in het hart ervan een grote binnentuin met bomen.
Op de begane grond van het gebouw komt commerciële ruimte. Aan de Binnenrotte is ruimte voor een grote winkel, aan de zuidwestzijde zal worden geprobeerd aansluiting te vinden met het Grotekerkplein middels een horecagelegenheid. Hier is tevens de ingang van de parkeergarage die op de eerste verdieping is ondergebracht.
Samen met specialisten op het gebied van verlichting zal een lichtplan worden gemaakt zodat de verlichting van deze verdieping op een prettige wijze zal uitstralen naar de omgeving.
Daarboven komen zes lagen met een bakstenen gevel tot een hoogte van 25 meter. Dit is de hoogte van de dakgoot van de Laurenskerk, die daardoor niet uit het zicht komt te verdwijnen. Op het dak van het gebouw komen teruggetrokken van de hoofdgevel drie bouwlagen met grote appartementen en dito dakterrassen. In de gevel van dit topdeel zal veel glas worden gebruikt.
In totaal komen er 231 woningen in het complex, vele voorzien van groot balkon en/of terras. Een deel hiervan zal worden georiënteerd op de binnentuin. Er zal veel aandacht en zorg uitgaan naar de inrichting en aankleding van deze ruimte. Ter referentie en inspiratie dient een afbeelding van de Rue de Meau tuin in Parijs, ontworpen door Renzo Piano. De tuin krijgt een semi-openbaar karakter, wat betekent dat die alleen voor de gebruikers van het pand vrij toegankelijk is.
De Ichthuslokatie is een project van Heijmans Era Ontwikkeling V.O.F. en zal in combinatie gebouwd worden door de gelijknamige bouwbedrijven. Het project zal in december van dit jaar van start gaan. Omdat het project gelegen is op een historisch zeer interessante locatie zullen de mensen van het Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam (BOOR) zeven weken de tijd hebben om archeologisch onderzoek te doen.
http://www.rotterdam.nl/Rotterdam/Internet/Overig/Wonen/Fotoos_en_plaatjes/projectafbeeldingen/ichtus.jpg
Marin November 19th, 2004, 10:06 AM Kees, Erna van Sambeek is niet meer de architect(e) van dit gebouw (plaatje). Voor de duidelijkheid: dit wordt het..
http://skyscrapercity.com/database/buildings.02/2319.jpg
Gerard November 19th, 2004, 10:26 AM Zo starten er toch weer snel een paar grote projecten in de binnenstad.
De Pink Panther en deze leveren toch een flink aantal woningen erbij in het centrum.
Ik had nog niet begrepen dat de parkeergelenheid op de eerste etage zou komen maar dat is op zich ook een goede oplossing natuurlijk.
Ace November 19th, 2004, 11:13 AM Het is te hopen dat, met deze woningen, de levendigheid in dit deel van het centrum wat opgeschroefd zal worden. Vooralsnog stemmen slechts één horecagelegenheid, commerciële ruimte en één grote winkel, mij weinig tevreden wat dat betreft. Maar wie heeft krijgt het een aanzuigende werking.
wc eend November 19th, 2004, 12:45 PM t Project bevalt me eigenlijk maar matig. t Mist grootstedelijkheid; t had ook in Hoogvliet kunnen staan. Ik ben überhaupt geen liefhebber van zulke 'horizontale' gebouwen, en zeker niet op zo'n prominente plek.
Skyscrapercitizen November 19th, 2004, 02:05 PM @ WC eend
Mist grootstedelijkheid? dit is juist een superstedelijk bouwblok. we hebben het wel over 11 bouwlagen. In veel steden in Nederland is dat gewoon hoogbouw. Stedelijke bouwblokken van deze schaal kennen we nog niet in Rdam, ik vind het dus wel een goed project, en het draagt meer bij aan stedelijkheid dan 1 toren met een plein.
Ace November 19th, 2004, 05:17 PM Mwah, daar valt ander ook nog wel fundamenteel over te discussiëren. Als ik mocht kiezen tussen dit en een mooie toren op deze locatie, dan zou ik toch èchwel voor die toren gaan. Daar ben je tenslotte hoogbouwliefhebber voor. Het zou een mooi begin zijn voor een 'canyoneffect' aan de Binnenrotte. Wil niet zeggen dat ik ontevreden ben over dit project. Maar er had meer in gezeten.
Dr. Dubai November 19th, 2004, 07:08 PM ik vind dit een prima gebouw. je hoeft natuurlijk niet overal hoogbouw in een stad te hebben. dit geeft toch weer een impuls aan het gebied. bovendien stond er toch nog een toren van plus minus 70 meter? lijkt me een aardige hoogte voor die locatie.
JB-mobile November 19th, 2004, 10:19 PM Het is te hopen dat, met deze woningen, de levendigheid in dit deel van het centrum wat opgeschroefd zal worden. Vooralsnog stemmen slechts één horecagelegenheid, commerciële ruimte en één grote winkel, mij weinig tevreden wat dat betreft. Maar wie heeft krijgt het een aanzuigende werking.
Er stond vandaag een artikel in het huis aan huis blad 'Groot IJsselmonde' over dit onderwerp. Uit een interview met Mike Mastrigt, voorzitter van de winkeliersvereniging uit deze buurt, komt naar voren dat veel ondernemers en vastgoedeigenaren van mening zijn dat de potentie van het kerkplein onbenut blijft.
Citaat: "in andere steden zie je dat straten als vanzelf naar de kerk leiden. Maar wie nu al winkelend door de Hoogstraat loopt, ziet helemaal niets van de Laurenskerk."
Voorzitter Van der Veen van de vereniging Waterstad wil ook meer leven rond de kerk, maar stelt zelfs:
"Je moet die panden aan de Hoogstraat gewoon platgooien... Daarvoor in de plaats moet nieuwbouw komen in Parijse sfeer. Appartementengebouwen in romantische stijl, met eronder kleine winkeltjes voor creatieve ondernemers."
Aanstaande maandag verschijnt een rapport van de Kamer van Koophandel waarin verschillende betrokkenen vernietigend oordelen over het Grotekerkplein.
Kortom, er moeten 2 dingen geintroduceerd worden in dit stuk centrum: de sloophamer en gezelligheid.
rotterdammer November 19th, 2004, 10:29 PM Op zich een prima gebouw (objectief gezien) maar als hoogbouwfan vind ik dit ook een gemiste kans. Aan de andere kant is het wel consistent met het plan om de Laurenskerk meer aanzien te geven, en dat doe je niet door hem te dwarfen. Ik vind het wel positief dat het gebouw rondom een uniforme uitstraling heeft. Daar bedoel ik mee dat het niet echt een achterkant heeft.
Want lelijke achterkanten daar staat het rond de Laurenskerk mee vol.
JB-mobile November 28th, 2004, 07:06 PM Zie ook nog mijn vorige post (#82).
Er stond ook nog een artikel over het marktplein en de Hoogstraat in de (Rotterdamse) metro van afgelopen zaterdag, citaat:
Opstelten: “We gaan de mogelijkheid van een permanente markt onderzoeken, dat heeft iedere grote stad dus waarom wij niet.”
Dan komt de stoet aan bij de Hoogstraat. Vroeger één van de mooiste winkelstraten van Rotterdam, nu vooral een verzameling van steeds andere (dump)winkels en broodjeszaken. Voor deze straat is al een plan gemaakt. De panden aan de kant van de Laurenskerk blijven behouden en worden opgeknapt. De andere kant wordt waarschijnlijk gesloopt. ...
De wandeltocht gaat verder richting ‘Koopgoot’, maar houdt nog even stil bij de snackbar van Bram Ladage. Het pand erboven staat al jaren leeg, de ramen zijn vies en de kozijnen worden bevolkt door duiven. “Het is zelfs onmogelijk om van buitenaf dat pand te bereiken”, weet wethouder Pastors. “De traphuizen zijn eruit gesloopt. Daar moeten we toch eens over gaan praten met de snackbar eigenaar.”
de flatneuroot November 28th, 2004, 08:34 PM Voor deze straat is al een plan gemaakt. De panden aan de kant van de Laurenskerk blijven behouden en worden opgeknapt. De andere kant wordt waarschijnlijk gesloopt. ...
Dat meen je toch niet. Dat ziet er gewoon niet meer uit. Dan moet er toch heel wat aan worden opgeknapt om daar iets leuks van te maken. Die winkelpanden zijn totaal verspijkerd dus wat is de waarde dan als het behouden moet blijven :bash:
Skyscrapercitizen November 28th, 2004, 09:25 PM Hmmm, nja, er zitten wel leuke dakterrassen op die panden, maar ja die achterkant...
JB-mobile November 28th, 2004, 09:27 PM offtopic: @tim
Zie ik dat nou goed of heb jij 4000 posts ? Ga je dat vieren en zo ja, hoe ? Gefeliciteerd !
Skyscrapercitizen November 28th, 2004, 09:35 PM [off topic]
Ik zie het ja. :) Nee vier ik niet, aantal posts is meer iets om me voor te schamen dan om te vieren. ;)
Ik vier wel mijn persoonlijk record dat ik zojuist heb geschaatst. :cheers:
Maar als iemand vrijdagavond het laurenskwartier wil verlevendigen, ik ben altijd in voor een hoogbouwborrel op vrijdag. :cheers:
[/off topic]
Yoda66 November 29th, 2004, 10:49 AM Ik vind het een prima gebouw.
De hoogte vind ik juist goed , om de reden dat daarmee de kerktoren beter zichtbaar blijft, en de kerk in z'n totaal niet in de verdrukking komt tussen het hoogbouwgeweld. Nee wat vertikale maatvoering betreft lijkt me dit een prima oplossing.
Het gebouw opzich spreekt me ook wel aan vooral die sterk afwijkende bovenlaag maakt het voor mij een aantrekkelijk gebouw voor de beleving.
Sky-Unlimited December 8th, 2004, 12:14 PM Eerste paal (eigenlijk een damwand): 13 december a.s.
Zo tikken de woningen natuurlijk lekker aan op het lijstje van Pastors....
Rotterdam A December 8th, 2004, 12:19 PM Het gaat de goede kant op. Dankzij dit project en KPN Botersloot gaat het gebied zwaar vooruit.
bubbah December 8th, 2004, 12:20 PM Dat meen je toch niet. Dat ziet er gewoon niet meer uit. Dan moet er toch heel wat aan worden opgeknapt om daar iets leuks van te maken. Die winkelpanden zijn totaal verspijkerd dus wat is de waarde dan als het behouden moet blijven :bash:
Dat betekent dus ook dat de kerk en het kerkplein niet het centrum worden van het Laurenskwartier. Naar mijn idee had de gemeente best een ivestering mogen doen om deze stedebouwkundige miskleun eindelijk te herstellen. Maar 't is weer teveel gevraagd :bash:
ikhouvanrotterdam December 8th, 2004, 01:18 PM zat een btje te dromen zou het niet geweldig zijn een nieuw stadhuisplein aan de voorkant van de kerk te maken. ZOu toch geweldig zijn btje slopen en breken en een open verbinding maken met de hoogstraat...... Het zal wel bij dromen blijven
CborG December 11th, 2004, 01:53 PM Nog wat locatie-updates, ze zijn trouwens al druk bezig met stoepen slopen en leidingen (ver)leggen.
http://img93.exs.cx/img93/300/pc0901088su.jpg
http://img93.exs.cx/img93/339/pc0901091iw.jpg
http://img77.exs.cx/img77/9526/pc0901146hi.jpg
http://img77.exs.cx/img77/9364/pc0901152iy.jpg
http://img77.exs.cx/img77/6712/pc0901074rj.jpg
BONUS!!!!!
:eek2::eek2::eek2::eek2:
HOLY SHIT!!!
:eek::eek::eek::eek:
DP of Fire!!!
...!!!
WOW!!!!!
http://img8.exs.cx/img8/9712/pc0901133di.jpg
Scarlet Bee December 11th, 2004, 02:54 PM Mooi, een kerstkaarsje! ;)
vinman December 11th, 2004, 03:35 PM Die bonus pic is leuk!
Hopen dat er nu snel gebouwd gaat worden. Verwacht het wel.
Awais December 12th, 2004, 06:08 PM Wat een puinhoop daar zeg, het lijkt erop alsof na de oorlog er niemand wat mee heb gedaan.
ro2 December 13th, 2004, 08:32 AM Ik zag vanmorgen al weer een extra kraan druk aan het graven..
Jan December 13th, 2004, 11:37 AM Vandaag is het officiële moment van beginnen; de eerste damwand wordt geslagen. Als het goed is gaat dit project de Hofdame heten.
Ik vraag me toch af wie dit soort namen bedenken. Past totaal niet bij die plek of bij Rotterdam. Eerder Haags.
ldd December 13th, 2004, 02:22 PM Mooie opvulling naast 'mijn' kerk (ik heet Laurens naar de kerk).
Stratosphere 2020 December 13th, 2004, 06:53 PM Ik zag veel vuurwerk zo rond vieren vanuit mijn balkon richting markt. Zal wel daarmee te maken hebben.
Q. December 13th, 2004, 08:15 PM Hofdame. Wat een kutnaam. Idd meer Haags dan Rotterdams. Doe iets met de oude namen in die buurt! Daar moet genoeg mee te doen zijn.
Eric E December 13th, 2004, 11:09 PM Inderdaad beetje zielige naam, maar ja... echt veel boeit het ook niet natuurlijk. liever mooie gebouwen UC dan kutpanden met spectaculaire namen!
ro2 December 14th, 2004, 08:23 AM De eerste damwanden zitten er inmiddels in en de Meent staat al vol met de volgende.
Q. December 14th, 2004, 08:51 AM Mooi. Ze weten wel van aanpakken daar. Is ook hard nodig. :)
ro2 December 16th, 2004, 11:51 AM De aangekondigde website doet het nog niet
www.dehofdame.com
Berrtus December 16th, 2004, 12:08 PM het bouwbord met impressie is geplaatst
Gerard December 16th, 2004, 12:14 PM De aangekondigde website doet het nog niet
www.dehofdame.com
Bij mij wel hoor.
ro2 December 16th, 2004, 02:54 PM Gisteren nog niet dan..
CborG December 17th, 2004, 08:02 PM 17-12:
http://img68.exs.cx/img68/1117/pc1700069rb.jpg
http://img68.exs.cx/img68/1832/pc1700072hi.jpg
kuikentje December 17th, 2004, 08:38 PM wat moesten we zonder Cborg!, altijd geweldige updates.
CborG December 17th, 2004, 08:39 PM Is toch erg eigenlijk:D
Skyscrapercitizen December 17th, 2004, 09:01 PM Mja, bedankt weer voor alle updates. Blij dat ze hier eindelijk echt zijn begonnen, die plek moet gewoon vol, nu nog de 'Blaakbraak' wegwerken. :)
kuikentje December 21st, 2004, 03:08 PM Dit wordt vast een mooie bouwput, groot opp. , mischien wel meerdere kranen, en ze zullen eerst wel een behoorlijk gat gaan graven!
weet iemand hoe diep?
Jan December 21st, 2004, 03:19 PM Nee, maar wel zal BOOR (Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam) hier een tijdje mogen spitten om te kijken of er nog iets van archeologische waarde is te vinden.
harriel December 21st, 2004, 04:07 PM Misschien dat daar dan de damwanden voor zijn. De parkeergarage komt op de 1e verdieping te liggen (zie de website). Bovendien komt er een grote binnentuin. Dus ik denk niet dat ze de grond ingaan. Lijkt mij zo dus.
Marin January 7th, 2005, 05:00 PM 29 december 2004
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200509.jpg
07 januari 2005
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200505.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200503.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200504.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200506.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200507.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200508.jpg
Gyz January 8th, 2005, 02:05 AM 29 december 2004
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_0701200509.jpg
En dat is dan het hart van de stad, wat een trieste bende ... hopelijk valt hier de komende jaren nog aardig wat werk te doen voor de diverse sloopbedrijven
Q. January 8th, 2005, 02:08 AM Het hart en het alleroudste gedeelte van de stad. Mijn god. Te erg voor woorden.
Brik January 8th, 2005, 10:02 AM Een verdrietig makende foto. Het is op zich levendig, maar de markt is een oosteuropese ramp.
BOMEN MOETEN ER KOMEN
Scarlet Bee January 8th, 2005, 01:00 PM Als ik zie hoe groot de bouwkavel is, sta ik redelijk sceptisch tegenover die 'unieke binnentuin'.
Sol January 8th, 2005, 01:33 PM @ Brik
Wat bedoel je precies met dat de markt een Oosteuropese ramp is????
victor77 January 8th, 2005, 03:10 PM De Binnenrotte heeft met Oost-Europa gemeen dat de bomen er in januari kaal zijn. Verder slaan de kwalificaties 'een trieste bende' en 'een ramp' als een tang op een varken, zeker voor het gebied tussen Binnenrotte en Mariniersweg. Loop er eens rond, en waardeer de vooroorlogse architectuur van de Spaarbank en de Gemeentebibliotheek (Onderwijsmuseum). De naoorlogse bebouwing is zorgvuldig geplaatst en ontworpen, gevuld met woningen, en een steeds verbeterend aanbod van winkels, horeca en galerieen. De roep om de sloopkogel voor dit gebied, dat in de komende jaren al een aantal twijfelachtige nieuwbouwprojecten (KPN Binnenrotte, Markthal, Wijnhaeve) te verwerken krijgt, dat doet pas denken aan Oost-Europa in donkere tijden.
vinman January 8th, 2005, 03:52 PM Zo raar vind ik het er daar (vanuit mijn scherm) er niet zo erg uitzien. Oost-Europees is toch nog een triest-graatje hoger.
Watsjer January 8th, 2005, 09:46 PM Als de hemel grauw is in plaats van blauw en de zon dus verscholen is, tja dan ziet álles er somber uit en voel ik me ook altijd wat triest ;)
Zéker in de zomer zal deze locatie er heel wat fleuriger uitzien... :)
Hed Kandi January 8th, 2005, 10:48 PM Dist is juist 1 van de betere stukken je vind hier een redelijk grote variateit van gebouwen.
Ik vind dit dus ook 1 van de leukste stukken van de stad.
De hofdame doet mij dan ook geen deugd ik had liever wat meer retr o gezien of juist futuristischer maar ja ik wacht wel tot ze klaar is gekomen dan kan je pas echt zeggen of het wat is. :cheers:
Gyz January 9th, 2005, 03:31 AM Verder slaan de kwalificaties 'een trieste bende' en 'een ramp' als een tang op een varken, zeker voor het gebied tussen Binnenrotte en Mariniersweg. Loop er eens rond, en waardeer de vooroorlogse architectuur van de Spaarbank en de Gemeentebibliotheek (Onderwijsmuseum). De naoorlogse bebouwing is zorgvuldig geplaatst en ontworpen, gevuld met woningen, en een steeds verbeterend aanbod van winkels, horeca en galerieen. De roep om de sloopkogel voor dit gebied, dat in de komende jaren al een aantal twijfelachtige nieuwbouwprojecten (KPN Binnenrotte, Markthal, Wijnhaeve) te verwerken krijgt, dat doet pas denken aan Oost-Europa in donkere tijden.
De driehoek Binnenrotte/Meent/Marinierswg valt idd nog wel mee, al ligt het door die lege binnenrotte geheel los van het centrum. Waar ik op doelde is meer het gebied rondom Westewagenstr/Delftsevaart/Kerkpl/Hoogstraat
harriel January 9th, 2005, 07:08 AM @Gyz: "Waar ik op doelde is meer het gebied rondom Westewagenstr/Delftsevaart/Kerkpl/Hoogstraat"
Deze straten/gebieden staan dus helemaal niet op de foto!!!!!!
Loop idd eens door het gebied: het is er best leuk!
JB-mobile January 9th, 2005, 10:00 PM Precies. Wat mij betreft staat het echte lelijke gedeelte niet op de foto, namelijk het gebied ten zuiden van de Laurenskerk, het kerkplein en de Hoogstraat met al die depressieve armoedige rotpanden.
Zolang het Kerkplein niet echt bij het centrum betrokken wordt, zal dit gedeelte altijd ongezellig en somber blijven. Een eerste voorwaarde hiervoor is het afbreken van de barriere tussen het Kerkplein en de Hoogstraat, namelijk al die jaren-50 panden.
Ik heb overigens wel eens studies gelezen uit eind jaren veertig waarin werd nagedacht over inrichting van dit gebied. Toen had men nog het idee om van het kerkplein en omgeving een bruisend horeca-gebied te maken.
Nou, daar kunnen we nu toch niet echt van spreken :bash:
Elmo January 10th, 2005, 05:58 PM maar ja ik wacht wel tot ze klaar is gekomen
:naughty:
Q. January 10th, 2005, 06:18 PM :naughty:
Ik weet dat gebouwen soms opwindend kunnen zijn, maar je kan overdrijven.
CborG January 13th, 2005, 05:46 PM 13-01:
http://img138.exs.cx/img138/7733/p11300440fx.jpg
http://img138.exs.cx/img138/9808/p11300467dq.jpg
http://img98.exs.cx/img98/7784/p11300477qy.jpg
vinman January 13th, 2005, 07:48 PM Zo, ze zijn straks met de funderingen bezig! als het opschiet dan
Kees January 14th, 2005, 07:57 AM bron: BDS Rotterdam (http://www.bds.rotterdam.nl) (Raadsinformatie, Commissies 2002-2006, Fysieke Infrastructuur en Verkeer, 2005, kwartaal 1, Agenda openbare procedurevergadering commissie Fysieke Infrastructuur en Verkeer d.d. 18 januari 2005, Doorlopende lijst van ingekomen stukken d.d. 18 januari 2005, Verslag vergadering commissie Welstand en Monumenten d.d. 8 december 2004)
1. Binnenrotte, Oppert, Bagijnestraat, Grote Kerkplein 15:30omschrijving: oprichten van 231 woningen, commerciële ruimten + parkeergarage
ontwerp: Sjoerd Berghuis + Rien de Ruiter/Klunder Architecten B.V.
dossier: 2004/8001/33
toelichting/discussie:
Toelichting secretariaat
Gebiedstype: centrummix
Welstandsniveau: bijzonder, centrumgebied
Bestemmingsplaninfo niet beschikbaar.
Het plan is eerder besproken; zie bijgevoegd verslag van 13 oktober 2004.
Toelichting op het ontwerp
De ontwerpers lichten het plan toe a.h.v. de ingediende tekeningen en meegenomen materiaalmonsters. Het ontwerp is t.o.v het informatieplan nauwelijks veranderd. De ontwerpers gaan vooral in op de materiaalkeuze en de detaillering.
Voor de begane grond is gekozen voor voornamelijk houten kozijnen met glasvulling. De speedgates t.b.v. de parkeergarages worden als antracietkleurig hekwerk voorgesteld. De traforuimte wordt voorzien van een roostergevel waarbij de ‘schoepen’ voor de kozijnen langs lopen. Hierdoor oogt het als één groot rooster. T.a.v. d overgang tussen maaiveld en gevel worden diverse materialen voorgesteld.
Het middenstuk (verdieping 2 t/m 7) is in prefab-elementen gedacht waarin bakstenen zijn ingelegd. De ‘voeg’ ligt diep. De stenen zijn matte gladde geëngobeerde stenen, rood en grijs gemêleerd. De ontwerper zijn van mening dat een afwijking van datgene dat in de omgeving gebruikelijk is moet kunnen, mits dit passend is in die omgeving. Kozijnen worden in antraciet geschilderd hout voorgesteld. De binnenkanten van loggia’s worden in western red cedar uitgevoerd en geschilderd met Olympic stain, grijs, passend bij het prefab betonwerk van de balkons.
De dakopbouw (verdieping 8 t/m 10) wordt voorgesteld in metallic donkergrijs gevouwen metalen profielplaat en houten kozijnen.
In de gevels rond de binnenhof wordt voornamelijk met Resoplan (kunststof plaat met houtprint) gewerkt.
Reactie commissie + discussie
De commissie kan zich in het volume en de bouwstijl vinden. Ook kan zij zich vinden in de globa le materiaal en kleurkeuzes van de gevel van de begane grond, de 1e verdieping en de dakopbouw. Uitgaande van de criteria in de Koepelnota Welstand heeft zij nog opmerkingen en bezwaren op de materiaal- en kleurkeuze van het middenstuk en diverse detailleringen in het hele gebouw. Ook wordt een opmerking over de reclame/naamsaanduidingen gemaakt.
Toelichting:
# T.a.v. materiaal- en kleurgebruik:
De commissie heeft grote twijfels over de keuze voor de geëngobeerde rood met grijze steen en de antracietkleurige kozijnen. Voor wat betreft de steenkeuze betreft de twijfel vooral de inpassing in de bestaande gebouwde context. Of de kleur passend is, is moeilijk op afstand te beoordelen. Afgesproken wordt dat deze op korte termijn ter plekke beoordeeld zal worden. Het gladde oppervlak en de verwerkingswijze staan volgens de commissie ver af van dat wat in de context gebruikelijk is en zij verwachten een ongewenst contrast: een artificieel beeld in een traditionele omgeving. Aandachtspunt is het nadenpatroon van de prefab platen. De ontwerpers geven hierop aan dat de steen en verwerkingswijze weliswaar afwijken, maar dat het geheel juist wel passend is. De voorzitter benadrukt dat het gebouw ook niet in de context hoeft weg te vallen.
De combinatie met de antracietkleurige kozijnen levert volgens de commissie een nogal somber beeld op. De gevelopeningen (ramen, balkons etc) tonen al donker van zichzelf. In de omgeving is te zien hoe met een licht kozijnkleur somberheid wordt voorkomen. De ontwerpers geven daarop aan dat het gebruik van de woningen ook nog de nodige fleur zal opleveren (gordijnen, balkoninrichting etc). Ook stellen zij dat een lichte kozijnkleur zal leiden tot een storend verticaal lijnenpatroon.
Ook het gebruik van kunststof platen met houtprint voor de gevels van de binnenhof wordt als te kunstmatig gezien.
In het algemeen is de commissie van mening dat het beeld uiteindelijk door erg veel verschillende materialen wat rommelig wordt: gevelpanelen en –stenen, prefab-beton, (ontbrekende) buitenplafonds, betimmeringen, de overgang van de gevel naar het maaiveld etc.
# T.a.v. de detaillering:
De rand die de overgang vormt tussen maaiveld en gevel (de onderrand van de gevel) is nu voorgesteld in drie verschillende materialen. Dit geeft een rommelige aanblik. Hier is een meer consequente oplossing noodzakelijk.
De gevel van de begane grond en 1e verdieping heeft een zekere stoere/solide uitstraling die door de commissie wordt gewaardeerd. De detaillering onderschrijft die stoerheid/soliditeit op een aantal plaatsen niet. Hier moet volgens de commissie nog een slag gemaakt worden.
Bij de gevel van het middenstuk (verdieping 2 t/m 7) merkt de commissie op dat een gladde steen in een prefab paneel met diepe ‘voeg’ een strakke abstracte uitstraling geeft. De commissie meent dat een deel van de detaillering hiermee in tegenspraak is. De materiaalstapelingen, randjes en strippen ondermijnen de abstractie i.p.v. deze te onderschrijven.
# T.a.v. de reclame/naamsaanduidingen.
De commissie is positief o ver het feit dat over ruimte voor reclame en naamsaanduidingen is gedacht. Zij acht deze echter te summier en niet bindend genoeg. Ook wordt opgemerkt dat veel ondernemers niet met de voorziening uit de voeten kunnen, waardoor ongewenste ontwikkelingen worden uitgelokt. Feitelijk zou een voorstel gemaakt moeten worden waarbij de ondernemers binnen strak omschreven kaders genoeg ruimte krijgen om zich te afficheren zonder dat het beeld van het gebouw hierdoor aangetast wordt. De kwestie van de rolluiken is nog niet tot duidelijkheid gebracht.
Het bovenstaande in acht genomen besluit de commissie het plan aan te houden tot uiterlijk de volgende vergadering (22 december 2004) in afwachting van gewijzigde details.
advies aan (deel)gemeentebestuur:
Aanhouden.
Toelichting
De commissie kan zich deels in het plan vinden. De commissie kan zich in het volume en de bouwstijl vinden. Ook kan zij zich vinden in de globale materiaal en kleurkeuzes van de gevel van de begane grond, de 1e verdieping en de dakopbouw. Zij heeft nog opmerkingen en bezwaren op de materiaal- en kleurkeuze van het middenstuk en diverse detailleringen in het hele gebouw. Ook wordt een opmerking over de reclame/naamsaanduidingen gemaakt.
Een negatief advies zou in de ogen van de commissie geen recht doen aan het werk van de ontwerpers. Daarom is afgesproken dat de ontwerper de opmerkingen meeneemt en verwerkt en in de volgende vergadering hiervan het resultaat toont. In de tussentijd zal de commissie de locatie bezoeken en de steenkeuze beoordelen.
Jan January 14th, 2005, 09:08 AM De commissie kan zich in het volume en de bouwstijl vinden. ... De commissie heeft grote twijfels over de keuze voor de geëngobeerde rood met grijze steen en de antracietkleurige kozijnen. ... zij verwachten een ongewenst contrast: een artificieel beeld in een traditionele omgeving. ... prefab platen. ... levert volgens de commissie een nogal somber beeld op. Ook het gebruik van kunststof platen met houtprint voor de gevels van de binnenhof wordt als te kunstmatig gezien. ... Dit geeft een rommelige aanblik. De detaillering onderschrijft die stoerheid/soliditeit op een aantal plaatsen niet. ... een deel van de detaillering hiermee in tegenspraak is. ..., waardoor ongewenste ontwikkelingen worden uitgelokt.
Een negatief advies zou in de ogen van de commissie geen recht doen aan het werk van de ontwerpers.
Die laatste zin klinkt als 'het verdient geen onvoldoende'. Dat verdient dit plan ook niet. Maar een 8 of meer is het ook niet. En da's eigenlijk best wel weer jammer voor een plek tussen de Meent, Binnenrotte, Laurenskerk en Grotekerkplein. Juist zo'n ruimte als de Binnenrotte moet een paar grote en bijzondere gebouwen om zich heen hebben. Dit is een mooie kandidaat voor de Bouwkwantiteitsprijs die Pastors aan het einde van dit jaar weer mag uitreiken.
Q. January 14th, 2005, 11:07 AM Wat stond hier eerst eigenlijk? Ja, iets van het Ichtuscollege, maar hoe zag dat er uit? Kan het me niet eens meer herinneren. :)
Puur January 14th, 2005, 09:19 PM Dit is dus de fout die de stad Rotterdam voortdurend blijft maken: op cruciale locaties in de stad kiezen voor semi-kwaliteit. Hierdoor zal Rotterdam voortdurend achter de feiten aan blijven lopen in vergelijking met andere steden.
Uiteraard kan niet alle nieuwbouw veel geld kosten en aan alle hoge verwachtingen voldoen, maar juist de meest cruciale locaties zullen met de hoogste zorgvuldigheid moeten worden ontwikkeld. Deze dominante projecten bepalen dan de kwaliteit van een heel gebied en kan de stedelijke ontwikkeling in een stroomversnelling brengen.
Enige goede voorbeeld in Rotterdam-Centrum voorlopig is de Beurstraverse (Koopgoot), al is het niet mijn smaak architectuur, de kwaliteit en duurzaamheid van materiaalgebruik is hoog. En dat laatste is een minimale voorwaarde voor succesvolle stedelijke ontwikkeling.
Skyscrapercitizen January 17th, 2005, 11:58 AM In vinexwijken als Carnisselande zijn tal van mooie stedenbouwkundige voorbeelden te vinden die al een enorme verbetering zouden zijn van het kerkplein. Een paar afwisselende woongevels langs het plein met commerciele ruimte eronder. Is dat nu zo moeilijk?
Puur January 17th, 2005, 05:46 PM Blijkbaar wel, want het is en blijft echt dramatisch rondom het Grote Kerk/St. Laurensplein. En dan te bedenken dat deze discussie al 50 jaar gaande is: Rotterdam: "Geen woorden, maar daden"
Puur January 17th, 2005, 05:47 PM sorry, dubbele post
harriel January 21st, 2005, 01:40 PM Archeologen hopen op mooie vondst bij Laurenskerk
Rotterdamse archeologen hopen binnenkort historisch materiaal onder de grond naast de Laurenskerk in Rotterdam te vinden.
Het braakliggende terrein bevat mogelijk overblijfselen van nederzettingen uit de Middeleeuwen. Vier jaar geleden werd aan de andere kant van de Binnenrotte al een vroegmiddeleeuwse nederzetting aangetroffen tijdens opgravingen.
Het archeologische onderzoek in de bouwput duurt nog een paar weken. Vanachter een hek langs de Binnenrotte zijn de opgravingswerkzaamheden te zien.
Bron: radio rijnmond
CborG January 21st, 2005, 02:01 PM Volgens mij hebben ze, naast ouwe nederzettingen, ook nogal wat kans om op een oud kerkhof te stuiten, die lagen vroeger toch altijd rondom kerken?
CborG January 25th, 2005, 07:47 PM 25-01:
Graven, graven, graven...
http://img197.exs.cx/img197/5015/p12501966vk.jpg
http://img169.exs.cx/img169/6251/p12501974iu.jpg
Skyscrapercitizen January 25th, 2005, 09:27 PM Dat wordt nog een flinke klus om die palen eruit te krijgen.
CborG January 25th, 2005, 09:42 PM Zouden ze die palen niet kunnen hergebruiken ofzo?
Q. January 25th, 2005, 10:04 PM Jammer dat er niet meer gebouwen zoals het Citybuilding daar in de buurt staan.
Marin January 25th, 2005, 10:36 PM Zouden ze die palen niet kunnen hergebruiken ofzo?
Ik kan me voorstellen dat ze hier naast de oude nieuwe slaan. Zo maak je op een slimme manier gebruik van de bestaande funderingsconstructie en heb je waarschijnlijk ook meer draagvermogen.
Zo te zien zijn de jongens van BOOR al bezig met archeologisch onderzoek.
Nieuwe Waas January 26th, 2005, 10:06 AM Ooit werd voor ons een nieuw huis gebouwd op een plaats waar een kerk gesloopt werd. Die palen werden toen hergebruikt. Het is in ieder geval mogelijk.
wc eend January 26th, 2005, 10:45 AM Ik hoop dat er nog wat leuke scherven e.d. gevonden worden. Heeft Rotterdam tenminste weer wat historie om trots op te zijn, en kunnen er gelijk wat toeristen naar het te vestigen archeologisch museum in de hofdame gelokt worden.
Kees February 17th, 2005, 11:23 AM bron: R'dam bericht week 7 (http://www.rotterdam.nl)
BOUWVERGUNNINGEN:
Vergunning verleend aan Heijmans/Era Ontwikkeling vof voor het oprichten van een woongebouw bevattende 231 woningen met bedrijfsruimte en parkeervoorzieningen op het terrein omsloten door de Binnenrotte, Grotekerkplein, Oppert en Bagijnenstraat (op 7 februari 2005)
Brik February 17th, 2005, 12:50 PM Puur een kwestie van geld.
Kees February 18th, 2005, 11:44 AM bron: B&W 15 februari (http://www.rotterdam.nl)
4. Het College heeft besloten dat bij het project Ichtus aanvullende archeologische werkzaamheden worden verricht door Bureau Oudheid-kundig Onderzoek Rotterdam (BOOR) tot een diepte van 4 meter. Afhankelijk van de vondsten wordt lokaal tot 6,5 meter diep gewerkt. De werkzaamheden mogen maximaal zes weken duren tot de start van de bouw.
CborG March 3rd, 2005, 08:18 PM Update 03-03:
http://img157.exs.cx/img157/7981/p30300117hz.jpg
http://img157.exs.cx/img157/9926/p30300126yg.jpg
Lekke rupsband, jongens?:D
http://img157.exs.cx/img157/2044/p30300135np.jpg
Vanbetontotbeton March 14th, 2005, 08:30 PM Update 14/03/05
http://img209.exs.cx/img209/2950/dsc002083cj.jpg (http://www.imageshack.us)
http://img231.exs.cx/img231/6557/dsc002074jl.jpg (http://www.imageshack.us)
http://img217.exs.cx/img217/2348/dsc002058vd.jpg (http://www.imageshack.us)
wc eend March 15th, 2005, 04:46 PM wauw, wat een kavel... Valt archeologisch onderzoek trouwens onder sanering?
Marin March 21st, 2005, 06:45 PM 21 maart 2005
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506De_Hofdame_2103200502.jpg
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506De_Hofdame_21032005.jpg
Q. March 21st, 2005, 06:57 PM Tering, wat een put!
1+2=3 March 21st, 2005, 07:47 PM Tja, voor zo'n dik gedrocht heb je ook wel een aardige put nodig.
Kees March 24th, 2005, 10:06 AM bron: Welstand - Rotterdam (http://www.wonen.rotterdam.nl) (bouwen, bouwen, welstand)
COMMISSIE VOOR WELSTAND EN MONUMENTEN
Verslag vergadering 02-03-2005
advies aan (deel)gemeentebestuur:
De commissie kan zich in het plan vinden. Het plan werd eerder een aantal keer besproken. Op 22 december 2004 adviseerde de commissie positief t.a.v. de aanvraag bouwvergunning, behoudens de kleurkeuze, daar deze nog niet gemaakt was.
De gemetselde gevel is in baksteen gedacht. Geel, oranje en grijs genuanceerd (Wienerberger sortering Colima (art: 11265700) in tegelverband en met ca. 1 cm terugliggende voeg in kleur neigend naar zandkleur.
De dakopbouwen zijn gedacht in 'alle grijzen, warme varianten'.
De commissie kan zich in het voorstel voor de kleurkeuze vinden. De materialen stonden reeds vast. Aan de ontwerper is de dringende overweging mee gegeven te kiezen voor een lichte kleur kozijnen, vanwege de aansluiting bij de omgeving.
Het bovenstaande in acht genomen oordeelt de commissie dat het plan niet in strijd is met de Koepelnota Welstand en besluit een POSITIEF welstandsadvies te geven t.a.v. de aanvullingen op de reeds verleende bouwvergunning.
supercees March 24th, 2005, 03:57 PM Ik blijf het een heel saai en te massaal gebouw vinden voor die locatie!
Jan March 24th, 2005, 03:59 PM De dakopbouwen zijn gedacht in 'alle grijzen, warme varianten'.
Ik kan me eerlijk gezegd weinig voorstellen bij 'warm grijs', vooral op een kleurloze dag.
Marin March 24th, 2005, 04:47 PM Ben (ook) niet helemaal gelukkig met de kleurkeuze, ik zie toch liever dat er warmer materiaal voor de topverdiepingen wordt gebruikt, zoals hout. Mooi voorbeeld is de Havenbaron (van de hand van hetzelfde architectenbureau overigens). Heb er jammer genoeg geen foto van, ziet er wel mooi uit.
bubbah March 24th, 2005, 04:50 PM De Havenenbaron ziet er idd netjes uit. Mooi afgewerkt, goed materiaal.
Marin April 6th, 2005, 07:48 PM 6 april 2005
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506De_Hofdame_06042005.jpg
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506De_Hofdame_0604200502.jpg
http://www.skyscrapercity.com/photopost/data/3147/7506De_Hofdame_0604200503.jpg
wc eend April 7th, 2005, 12:24 AM Leuk bezig, die archeologen
Bass April 7th, 2005, 12:28 AM Wat graven ze op, een gallerijflat uit de jaren '60?
Gyz April 7th, 2005, 12:53 AM ^^ lijkt er wel op he :)
maar ze hebben ondertussen resten van middeleeuwse boerderijen en funderingen van 16e eeuwse grachtenpanden ontdekt in deze bouwput
rotterdammer April 7th, 2005, 09:18 AM Begin 11de eeuw volgens www.rijnmond.nl
Op de plek van de voormalige Ichtus Hogeschool in het centrum Rotterdam zijn bij opgravingen Middeleeuwse sporen gevonden.
Archeologen troffen resten aan van een boerderij uit begin elfde eeuw. Ook zijn er op het terrein aan de Binnenrotte funderingen opgegraven van ongeveer twintig huizen die in de veertiende eeuw hebben gestaan aan de Oppert.
De boerderij stond in de nederzetting Rotta, een boeren- en handelsdorpje langs de Rotte dat bewoond was tot het midden van de elfde eeuw. Vanaf 1150 is Rotta verschillende keren overstroomd en zijn de bewoners weggetrokken. Het duurde daarna ruim honderd jaar voor er weer mensen gingen wonen. Rond 1270, werd Rotterdam gesticht.
Het onderzoek wordt volgende week afgesloten en de komende maanden worden de vondsten geanalyseerd.
Nieuwe Waas April 7th, 2005, 10:35 AM Het zal wel vaker gevraagd zijn, maar waar ligt de originele dam in de Rotte eigenlijk?
wc eend April 7th, 2005, 10:45 AM Ja, daar ergens in de buurt geloof ik.
harriel April 7th, 2005, 10:59 PM Als ik het uit mijn hoofd goed zeg lag de oorspronkelijke dam in de Rotte op de plek waar nu de Hoogstraat ligt. Zal het morgen nog even nakijken.
wc eend April 8th, 2005, 11:38 AM Volgens mij niet precies. De hoogstraat lag op de oude dijk volgens mij (vandaar 'hoog'straat). Ik weet het ook niet precies en zal het ook even nakijken.
Gosee April 12th, 2005, 01:31 AM Wat graven ze op, een gallerijflat uit de jaren '60?
:lol: :lol:
Jan April 12th, 2005, 11:10 PM http://207.44.228.232/images/B03/3688.jpg
CborG April 27th, 2005, 10:12 AM 26-04:
http://img219.echo.cx/img219/2770/p42600832iu.jpg
http://img219.echo.cx/img219/976/p42600840de.jpg
Q. April 27th, 2005, 10:41 AM Het is best wel een enorm terrein eigenlijk.
vinman April 27th, 2005, 04:11 PM Dat kan je wel zeggen, en volgens mij ook best wel een massaal pand.
Nieuwe Waas April 27th, 2005, 11:34 PM Ze waren vanavond nog even de eerste paal erin aan het rammen:
http://home.tiscali.nl/stijnen/ichthus.jpg
'We' zijn dus begonnen. :cheers:
Marin April 28th, 2005, 12:37 AM Het gaat opeens rap! Vanaf het terras van Pol is mooi de voortgang te volgen. Hoop wel dat de consumpties blijven staan..:)
carfentanyl April 28th, 2005, 10:37 AM Mooi pand, zie het graag snel komen. Dit soort blokken zorgt ook voor stedelijkheid en naar mijn smaak mis ik dit soort gebouwen te veel in Rotterdam. Gewoon een lekker massief blok steen en beton van een laag of 8,9,10. Geen hoogstaande architectuur, maar toch erg welkom wat mij betreft. Van mij mogen er meer van dit soort blokken naast komen...
Gewoon die kerk neerhalen, en hoppa, daar ook zo'n blok! ;)
Nieuwe Waas May 11th, 2005, 03:10 PM Citaat uit dit stuk: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=82555
"..Bij de Ichthuslocatie (de Hofdame) is het plan gewijzigd: er komen kleinere woningen en een gesloten binnentuin. De kubussen van de kerk gaan niet weg, maar er komt wellicht een lichtplan en een goede buitenruimte-inrichting. Er komt een horecavoorziening richting het plein. De culturele programmering in de Laurenskerk is hier blij mee. Omwonenden willen niet dat de kerk een partycentrum wordt."
Puur May 18th, 2005, 07:04 PM Bouwput 18/05/05
http://img285.echo.cx/img285/9307/hofdamebouwput16qm.jpg (http://www.imageshack.us)
http://img285.echo.cx/img285/3596/hofdamebouwput28vy.jpg (http://www.imageshack.us)
http://img285.echo.cx/img285/1220/hofdamebouwput36ep.jpg (http://www.imageshack.us)
http://img285.echo.cx/img285/4899/hofdamebouwput49gj.jpg (http://www.imageshack.us)
Winbuks May 26th, 2005, 03:56 PM http://img126.echo.cx/img126/6573/tnp52603424ry.jpg
http://img126.echo.cx/img126/8096/tnp52603460qt.jpg
Mooie stedelijke opvulling.
CborG June 1st, 2005, 06:04 PM 01-06:
http://img96.echo.cx/img96/6748/p6010030a3tr.jpg
http://img204.echo.cx/img204/8229/p6010031a4bc.jpg
http://img204.echo.cx/img204/4117/p6010033a2kh.jpg
http://img204.echo.cx/img204/5127/p6010034a8ia.jpg
Marin June 15th, 2005, 08:41 PM Het heien is bijna afgerond. Een van de twee heistellingen is inmiddels verdwenen, de andere slaat momenteel het laatste restje palen. Verder wordt nu volop gewerkt aan vloeren en funderingen (15.06.2005).
http://home.planet.nl/~lesch003/Dehofdame_15062005.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Dehofdame_1506200502.jpg
Elmo June 16th, 2005, 07:47 PM Die laatste foto is erg mooi! :)
CborG June 16th, 2005, 07:51 PM Daar zijn genoeg bouwvakkers, misschien kunnen ze er een paar uitlenen aan die ene man bij de scheepmakerstoren.
Q. June 16th, 2005, 08:01 PM Daar zijn genoeg bouwvakkers, misschien kunnen ze er een paar uitlenen aan die ene man bij de scheepmakerstoren.
Ik dacht hetzelfde ;)
Kees June 20th, 2005, 02:50 PM gaat dit zo lang duren ?
of is het vooruitlopen op de martkhal ?
bron: R'dam - B&W berichten - 14 juni (http://www.rotterdam.nl)
3. (14-06) Het College heeft besloten om in principe het terrein dat grenst aan de Meent, Binnenrotte en de Lombardkade als tijdelijk marktterrein aan te wijzen. Dat gebeurt voor de periode van drie jaar wegens bouwwerkzaamheden op het Ichthusterrein. Na het inwinnen van adviezen en een inspraakronde neemt het College een definitief besluit.
Kees June 24th, 2005, 07:35 AM kraan is neergezet
Dr. Dubai June 24th, 2005, 09:45 AM schitterende update!:eek:
Nieuwe Waas June 26th, 2005, 10:06 PM 26-06-05:
http://home.tiscali.nl/stijnen/icht1.jpg
http://home.tiscali.nl/stijnen/icht2.jpg
Niet de mooiste foto, maar toch:
http://home.tiscali.nl/stijnen/icht3.jpg
Marin August 17th, 2005, 07:29 PM De vooruitgang wordt steeds meer zichtbaar en de werkzaamheden worden interessanter (17.08.2005)
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_17082005.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/De Hofdame_1708200502.jpg
Gerard August 18th, 2005, 10:20 AM Dat gaat best wel snel hier. Ze zijn al flink boven het maaiveld uitgekomen. Mooie update.
Roel September 18th, 2005, 05:16 PM Deze draad eventjes naar boven halen en even een update-je van vandaag. De vloer ligt er al in. :) Volgens mij kun je vanaf de toren van de Laurenskerk prachtige plaatjes schieten, maar dat bedenk ik me nu pas. Gaan we een keer doen!
http://www.allaboutholland.com/public/pics/IMG_1497.jpg
http://www.allaboutholland.com/public/pics/IMG_1498.jpg
http://www.allaboutholland.com/public/pics/IMG_1506.jpg
http://www.allaboutholland.com/public/pics/IMG_1507.jpg
http://www.allaboutholland.com/public/pics/IMG_1508.jpg
Skyscrapercitizen September 18th, 2005, 06:04 PM @ Roel
ik dacht dat de laurenskerktoren op het programma staat van het bouwputtenfestival dit jaar, zie www.bouwputtenfestival.nl
Alleen is er nog geen programma, de CIC site doet het niet...
Centauri September 19th, 2005, 11:12 AM Nu wel!
http://www.cic.rotterdam.nl/smartsite2077119.dws
Marin September 19th, 2005, 11:47 AM Bedankt voor de update! Verzoek en tip: je kan beter wat kleiner posten, 800x600 is wel een mooie maat. Geeft een beter overzicht en scheelt weer (horizontaal) scrollen..
dirkholtkamp September 19th, 2005, 12:59 PM Ik blijf het een waardeloos project vinden voor een immens goede locatie als deze. Ze hadden iets moeten bedenken wat veel beter aansluit op de Laurenskerk. Rotterdam moet weer een ouderwets gezellig plein krijgen. De Hofdame draagt daar in ieder geval niet aan bij. Jammer.
supercees September 19th, 2005, 03:10 PM Eens met Dirk... dit had veel beter gekund!
Skyscrapercitizen September 19th, 2005, 06:11 PM Mwa dat het kerkplein een mislukt plein is is niet de schuld van de hofdame. Ik zou niet weten hoe je met bebouwing op deze plaats dat plein zou kunnen verbeteren, ik denk juist dat het wel een goede aanvulling. De andere bebouwing rond het plein, behalve de kerk, verpesten het plein wel, dat moeten ze aanpakken.
Verder is het nou niet echt een toplokatie, ik denk dat we blij moeten zijn dat er iets van de grond komt in het laurenskwartier, want verder schiet het allemaal nog niet zo op in het gebied...
Roel September 19th, 2005, 07:00 PM Bedankt voor de update! Verzoek en tip: je kan beter wat kleiner posten, 800x600 is wel een mooie maat. Geeft een beter overzicht en scheelt weer (horizontaal) scrollen..
Puh, koop dan ook een fatsoenlijk formaat scherm!
Neh, geintje, fixed.
Marin October 6th, 2005, 07:36 PM 6 oktober 2005
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_06102005.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_0610200502.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_0610200504.jpg
Q. October 6th, 2005, 07:43 PM Wooh, die eerste is tof. :)
Gerard October 7th, 2005, 09:00 AM Hier bouwen ze aardig door.
Is hier nu al van bekend welke materialen ze gaan gebruiken e.d.
Nooit meer een ge-update versie gekregen na het model wat er toen naar buiten is gekomen. Of zou dat het nog steeds zijn hoe het eruit komt te zien ?
Rotterdam A October 7th, 2005, 10:46 AM Mooi. Dit, de Markthal, de renovatie van het gebouw naast de Citybuilding en Botersloot zorgen voor iets meer levendigheid. Dan nog Hoogstraat en het plein bij de Laurenskerk. Tegen die tijd is ook dat lege stuk grond naast het Witte Huis bebouwd en is de Red Apple ook al af. Sluit mooi aan op mekaar.
vinman October 7th, 2005, 02:02 PM bijna vergeten dat ze hier ook aan het bouwen waren. Ziet er mooi uit. :cheers:
Roel October 7th, 2005, 06:07 PM @Rotterdam A
Tegen de tijd dat de Hoogstraat aantrekkelijk is gemaakt ben ik een oud vrouwtje....
Verder natuurlijk prachtig dat dit gebied van de binnenstad een nieuwe impuls krijgt.
Nu de Lijnbaanflats nog tegen de vlakte :)
Marin October 7th, 2005, 10:09 PM Sjoerd Berghuis van Klunder Architecten geeft op de Laurenskerk tekst en uitleg over het project (07.10.2005)
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_07102005.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_0710200502.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_0710200503.jpg
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_0710200504.jpg
Uitzicht
http://home.planet.nl/~lesch003/Hofdame_0710200505.jpg
Skyscrapercitizen October 7th, 2005, 11:29 PM wow ze zijn al verder dan ik dacht. Ik kan niet wachten tot de eerste mensen erin gaan, kan alleen maar goed zijn voor het gebied!
Wisma October 7th, 2005, 11:54 PM Die flats op foto 3 doen pijn aan mijn ogen.....
Flinke bouwput :runaway:
Wisma October 16th, 2005, 08:11 PM "update van de kraan"
http://img204.imageshack.us/img204/1206/1010205k8yt.jpg (http://imageshack.us)
bubbah October 16th, 2005, 09:31 PM [QUOTE=aedificium erectum] Ik zou niet weten hoe je met bebouwing op deze plaats dat plein zou kunnen verbeteren, ik denk juist dat het wel een goede aanvulling. De andere bebouwing rond het plein, behalve de kerk, verpesten het plein wel, dat moeten ze aanpakken.
[QUOTE]
Ik zou het ook niet weten. De bebouwing is volkomen heterogeen en onsamenhangend en dat wordt alleen maar erger met City Building, Kolhoff, bibliotheek, Potlood en station Blaak naast elkaar. Die aanblik van een verzameling van volkomen op zich staande gebouwen dringt de kwaliteit van individuele ontwerpen (City Building en eigenlijk ook wel de bibliotheek) nmm helemaal naar de achtergrond. Over de Hoogstraatkant hebben we het dan nog niet eens gehad. En de markt is sowieso gewoon ranzig, ik denk dat het restgebied blijft, tenzij de markthal heel andere perspectieven gaat bieden.
NegaSado October 16th, 2005, 10:48 PM http://img151.imageshack.us/img151/5553/pict00885zu.jpg
Nexxd October 16th, 2005, 11:09 PM "update van de kraan"
Hier ook nog een, vanaf de Laurenskerk gezien (Bouwputtenfestival)
http://www.nexxd.com/skyscrapercity/hofdame-bouwkraan.jpg
CborG October 17th, 2005, 01:02 PM Da's nog eens een andere kijk op een kraan:)
CborG October 19th, 2005, 12:39 AM http://img420.imageshack.us/img420/469/p10102778wv.jpg (http://imageshack.us)
Kees October 20th, 2005, 07:59 AM bron: ATTA Makelaars (bij Coopvaert) (http://www.atta.nl)
http://www.atta.nl/data/20051018131835.jpg
Skyscrapercitizen October 20th, 2005, 09:50 AM Wow mooie overzichtsfoto! Moet je je de markthal er eens bij voorstellen!
Marin October 20th, 2005, 11:23 AM De foto is van recente datum, waarschijnlijk een dag of wat geleden geschoten. De vernieuwing van het Laurenskwartier is weliswaar in gang gezet, maar er moet nog veel gebeuren zoals op de foto te zien is. De komst van de markthal zal de buurt een flinke oppepper geven.
Kees November 3rd, 2005, 07:49 AM bron: Bouwproject ‘De Hofdame’ Rotterdam (http://stud.hro.nl/0762998/ARCHI~Fkast-Internet/AA-Index.htm)
ONTWERP; ARCHITECTONISCH
Als men kijkt naar het uiterlijk van het gebouw wat er komt te staan, is er veel aandacht besteed aan de gevels van het gebouw.
Buitengevels begane grond en 1e verdieping (straatzijde);
De gevels van de commerciële ruimte bestaan hoofdzakelijk uit houten kozijnen, met heldere beglazing. De gevels en entreehallen op de begane grond bestaan uit semi structural beglazing. De entrees van de parkeerlagen worden vervaardigd van metalen hekwerken, de dichte delen van de gevels bestaan uit metselwerk.
Buitengevels woonlagen 2e t/m 7e verdieping (straatzijde);
De dichte delen van de gevels bestaan uit prefab metselwerk. In de gevels worden aluminium kozijnen geplaatst, met geïsoleerde beglazing en aluminium sand-wichpanelen. De borstweringen van de terrassen worden vervaardig uit prefab metselwerk, met daarop een metaal hekwerk.
Buitengevel woonlagen 8e t/m 10e verdieping (straatzijde);
De dichte gedeelten van de gevels worden vervaardigd van metalen gevelbeplating, op een achterliggende constructie van prefab houten binnenspouwbladen. In de gevels worden aluminium kozijnen geplaatst, met geïsoleerde beglazing en aluminium sandwichpanelen. De borstweringen van de terrassen worden gemaakt van metaal hekwerk met heldere beglazing.
Buitengevels begane grond en 1e verdieping (binnentuinzijde);
De gevels van de commerciële ruimte bestaan hoofdzakelijk uit prefab houten binnenspouw-bladen welke worden bekleed met houten delen. In de binnen-spouwbladen worden houten kozijnen aangebracht. De gevels van de verschillende trappenhuizen bestaan hoofdzakelijk uit in het werk gestorte en prefab betonwanden.
Buitengevel woonlagen 2e t/m 7e verdieping (binnentuinzijde);
De gevels van de woon ruimtes bestaan hoofdzakelijk uit prefab houten binnenspouwbladen welke worden bekleed met kunststof beplating. In de binnen-spouwbladen worden aluminium kozijnen opgenomen die worden voorzien van geïsoleerd glas. De galerijen worden voorzien van metalen hekwerken voorzien van beglazing.
Buitengevel woonlagen 8e t/m 10e verdieping (binnentuinzijde);
De dichte gedeelten van de gevels worden vervaardigd van metalen gevelbeplating, op een achterliggende constructie van prefab houten binnenspouwbladen. In de gevels worden aluminium kozijnen geplaatst, met geïsoleerde beglazing en aluminium sandwichpanelen. De borstweringen van de terrassen worden gemaakt van metaal hekwerk met heldere beglazing.
UITVOERING; BOUWMETHODIEK
Bij het project waar ik stage loop worden er 2 van de 3 categorieën gebruikt, namelijk:
- wandbekisting met breedplaatvloeren;
Dit wordt toegepast vanaf de kelder tot aan de eerste verdieping, en op resterende verdiepingen bij de hoekpunten van het gebouw.
- tunnelbekisting;
dit wordt vanaf de 2e tot aan de 10e verdieping toegepast.
UITVOERING; KRAANGEBRUIK
Op het werk is een torenkraan aanwezig deze is +/- 65 meter hoog. Deze kraan staan in de binnentuin opgesteld op een rails. De bedoeling is dat er in een later stadium, nog een torenkraan wordt geplaatst. Deze kraan zal minder hoog zijn als de eerste kraan, zodat hij eroverheen kan draaien.
Het meeste qua transport door de lucht, wordt doormiddel van de torenkraan gedaan. De torenkraan zal blijven staan totdat het gebouw van buiten helemaal klaar is. Als deze fase is aangebroken, zal de grootste torenkraan de kleine torenkraan uit het gebouw hijsen. Om vervolgens de binnentuin dicht te maken. Als laaste zal de grootste torenkraan doormiddel van een andere kraan die buiten het gebouw staat, weg gehaald.
Als men op een dag breedplaatvloeren, balken en wandkisten moeten plaatsen, dan worden er meestal 2 mobiele kranen ingehuurd.
====================
en van de projectwebsite (http://www.hofdame.com/) (laatste nieuwsbrief, 27 oktober):
Als alles verder volgens planning verloopt, zal eind dit jaar ook de 1e verdiepingsvloer –gereserveerd voor parkeren- gereed zijn. Vanaf eind dit jaar cq. begin 2006 starten wij met de appartementen die vanaf de 2e verdieping gerealiseerd zullen worden.
Zoals ook in de 1e nieuwsbrief is aangekondigd was de verwachting om eind dit jaar met de verkoopactiviteiten te kunnen starten. Hierin is wat vertraging ontstaan. Bovendien is er nog geen beslissing genomen welke woningen ‘te koop’ en welke woningen ‘te huur’ zullen worden aangeboden. Helaas moeten wij de verkoop nog even uitstellen. De prognose is dat er eind 1e kwartaal 2006 meer duidelijkheid zal zijn.
Wel kunnen wij melden dat wij, gelet op de huidige stand van de werkzaamheden, de oplevering van de woningen vanaf het 3e kwartaal van 2007 hebben ingepland.
Wij zullen u eind van dit jaar wederom met een nieuwsbrief over de laatste stand van zaken, zoals start verkoop, de brochure en voortgang van de bouw op de hoogte brengen.
Capelle aan den IJssel/ Zoetermeer, 27 oktober 2005
Splinter November 3rd, 2005, 10:23 AM Dankjewel!....duidelijk verhaal!
Capzilla November 3rd, 2005, 04:31 PM Volgens mij wordt dit echt een project uit de categorie Witte Keizer: misschien geen 100+ maar wel precies een stukje goed verzorgde stedelijkheid en massa wat nodig is in het centrum. Komt wel goed dit stukje stad zo.
carfentanyl November 15th, 2005, 12:42 PM ^^ Zeer zeker, van mij mogen ze wel meer van dit soort blokken bouwen. Vooral met een goede plintfunctie draagt het alleen maar bij aan de broodnodige levendigheid in het centrum. Ik zie dit ook als een prima eerste stap naar de herontwikkeling van 't gebied.
Nieuwe Waas November 28th, 2005, 01:36 PM Kraan nr. 2 wordt momenteel opgebouwd.
rotterdammer November 29th, 2005, 11:10 AM www.rijnmond.nl uitgegeven: 09:11 29-11-2005
Opknap Laurenskerk en omgeving
De Laurenskerk en omgeving worden de komende jaren flink onder handen genomen. In de kerk zelf komt er een nieuw verwarmingsysteem en worden de glas-in-lood ramen gerenoveerd.
De aanpassingen kosten drie miljoen euro, die de komende twee jaar bijeengebracht moet worden met hulp van beschermheer Pieter van Vollenhoven en oud-minister Til Gardeniers.
De gemeente Rotterdam gaat de omgeving van de Laurenskerk opknappen. Wethouder Bolsius maakte maandagavond bekend dat hij 2,9 miljoen euro uitrekt om de verpaupering van de buurt tegen te gaan
Golda November 29th, 2005, 12:36 PM een goed begin is het halve werk!!
Eric E November 29th, 2005, 05:39 PM 't lijkt mij eerder een geldverspillend noodverband. Er moet mijns inziens eens een goed stedebouwkundig plan worden gemaakt voor de omgeving Laurenskerk, waarbij een totale herinrichting noodzakelijk is om het gebied de impuls te geven die nodig is. Hoogstraat is drama, Grote Kerkplein is een grote stad onwaardig, de binnenrotte ligt er dramatisch bij. Tezamen met de ontwikkeling/bouw van de Markthal moet dit hele gebied gewoon op de schop!
Skyscrapercitizen November 29th, 2005, 08:53 PM ^^
Helemaal mee eens.
Het is leuk om dit soort verpauperde buurten te hebben omdat er gekke dingen mogelijk zijn die elders niet kunnen, maar dit is eigenlijk de verkeerde plek in de stad voor zo'n gebied.
Marin November 30th, 2005, 11:14 PM Serie van vandaag.
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_30112005.jpg
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_3011200505.jpg
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_3011200503.jpg
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_3011200504.jpg
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_3011200506.jpg
Nexxd December 1st, 2005, 12:15 PM Vooral die laatste foto is mooi! Die huizen, dat restaurantje, die schotelantenne, het kroos op de sloot... Schitterend! Waar is dit? Een buitenwijkje van Barendrecht? ;)
Skyscrapercitizen December 1st, 2005, 03:50 PM Ja die laatste, en het ergste is dat er weinig tot geen plannen zijn om dat gebied aan te pakken. Ik vind dit nog erger dan de hoogstraat, daar zitten tenminste nog winkels...
Nieuwe Waas December 1st, 2005, 04:07 PM ^^ dat gaat ook wel weer ver
De Hoogstraat is echt verpauperd, terwijl de buurt op de foto toch goed onderhouden is. Het enige waar ik me aan erger is dat vieze stilstaande water dat ook nog eens 'doorloopt' tot de Witte Keizer.
Misschien een paar grote fonteinen erin, zodat er stroming in komt.
Skyscrapercitizen December 1st, 2005, 04:13 PM Als je in dat water gaat liggen een minuut dan heb je volgens mij een jaar uitslag...
Bigben838 December 1st, 2005, 06:06 PM ja een fontein zou wonderen doen! Of iets anders wat het water in beweging zet.
Nieuwe Waas December 1st, 2005, 07:12 PM Ja, waarom leggen ze er niet een enorme whirlpool-mat in? Lijkt me wel een aardig gezicht: 1 groot bubblebad vanaf de Witter Keizer tot aan de Pompenburg. Onder het mom van kunst, krijg je er nog een leuke subsidie voor ook. :)
Zullen vast wel een hoop mensen op af komen.
Bigben838 December 1st, 2005, 07:19 PM maak er maar 1 en vraag of die erin mag;)
Marin December 14th, 2005, 10:44 PM De gevels bestaan voor een groot deel uit prefab metselwerk-elementen. Hier het eerste element. Ziet er wat kleur(en) betreft best wel aardig uit. Erg benieuwd naar het totaalplaatje (14.12.2005).
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_14122005.jpg
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_1412200502.jpg
Vanaf laag 2 wordt er 'getunneld'.
http://207.44.228.231/marin/Hofdame_1412200503.jpg
Puur December 15th, 2005, 10:44 AM Wat een ambitie en kwaliteit weer op één van de belangrijkste plekken in de 'oude' binnenstad. Héél jammer dat dit dus niet in echt metselwerk kan worden uitgevoerd. Op dit soort plekken moet echt worden geïnvesteerd in kwaliteit van details....
Jammer, maar hopen dat de schade beperkt blijft....
Jan December 15th, 2005, 10:57 AM Als stedelijk blok is die prima, we hebben niet zoveel gebouwen in Rotterdam die de contouren van een heel blok beslaan, wat toch een mooie 19e eeuwse stedelijke kwaliteit is. Het zou best kunnen dat op deze plek wat meer gedaan had kunnen worden, maar misschien ook wel niet. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er zelden kom. Het zal ook afhangen hoe die binnentuin gebruikt kan worden, op papier ziet dat er goed uit. Alleen ben ik bruin baksteen op de gevel inmiddels goed beu.
Marin December 15th, 2005, 11:00 AM Montevideo is ook niet volledig met de hand uitgevoerd. Ziet er verder wel netjes uit. Het ding in de steigers zetten was hier geloof ik niet mogelijk vanwege de markt op de Binnenrotte. Vandaar de keuze voor prefab.
Nieuwe Waas December 15th, 2005, 12:01 PM De kleur is idd. wel donker.
Een voordeel van dat soort gevelplaten is dat er niet half-om-half gemetseld hoeft te worden, zodat je in ieder geval geen standaard metselpatroon krijgt.
Skyscrapercitizen December 15th, 2005, 12:03 PM Ziet er inderdaad wel ok uit. Ook appart dat de steden recht boven elkaar liggen.
Marin December 15th, 2005, 12:11 PM De kleur is idd. wel donker...
Valt mee, heeft meer met de schaduw van de Laurenskerk te maken. Met de zon er op krijg je een ander plaatje te zien..
thijsossendrijver December 15th, 2005, 01:38 PM EDIT
Nexxd December 15th, 2005, 01:55 PM Welkom thijsossendrijver! Weer een insider erbij! :cheers:
Overigens is 2 weken achterstand toch nog niet 'echt gigantisch'?
thijsossendrijver December 15th, 2005, 02:29 PM EDIT
Dr. Dubai December 15th, 2005, 02:36 PM Ja welkom Thijs!:)
Dit is een van mijn favoriete projecten van Rotterdam. Dan wel niet hoog, maar gigantisch groot! Dan nog met winkels eronder en een binnentuin, dat vind ik helemaal super!:cheers:
Echt goede opwaardering van het gebied.
Marin December 15th, 2005, 03:34 PM ...maar ze lopen echt gigantisch achter op schema. Eerste tunnels hadden al in week 48 vol gemoeten.
Een achterstand of strakke bouwplanning hoor je wel vaker in de bouwwereld. Meestal weet een aannemer de opgelopen achterstand wel weg te werken door wat langer te draaien of tijdens weekenden te werken.
Scarlet Bee December 15th, 2005, 04:29 PM Toen ik er gister even langsliep viel mij opnieuw op dat de kerk erg weinig lucht krijgt door deze compositie. De orthogonaliteit van de Binnenrotte wordt helaas alleen maar versterkt. De gemeente had het blok moeten kopen en bij een grootscheepse sanering van de Hoogstraat moeten betrekken.
|
|