View Full Version : Infocentrum Rijksmuseum
Rabotnik July 21st, 2004, 12:19 AM Het Rijksmuseum heeft dinsdag het infocentrum geopent om bezoekers op de hoogte te stellen van de ingrijpende renovatie en vernieuwing de komende jaren.
Het gratis toegankelijke gebouw in de tuin van het museum is het eerste bouwwerk van de spaanse Architecten Antonio Cruz en Antonio Ortiz, die zijn aangetrokken om het Rijksmuseum in een modern jasje te steken.
Directeur R.de Leeuw maakte tijdens de opening bekent dat sinds begin dit jaar 450000 mensen de tijdelijke tentoonstelling De Meesterwerken in de Philipsvleugel hebben bezocht.(bron AT5)
Ik ben er van overtuigt dat het Rijksmuseum er prachtig uitziet over 5 jaar, Ook zal dan als het goed is de depedance van de Hermitage aan de Amstel gereed zijn. Allemaal dingen om naar uit te zien! :)
CityLife July 21st, 2004, 08:41 AM Het ontwerp die ik tot nu toe gezien heb is schitterend. Jammer alleen dat er van die zeikerds zijn die perse het fietstunneltje terug willen.
Breda2008 July 21st, 2004, 09:39 AM Ik kijk nu al uit naar de opening !
http://www.rijksmuseum.nl/img/rijksmuseum/24_groot.jpg
Rabotnik July 21st, 2004, 02:25 PM Het ontwerp die ik tot nu toe gezien heb is schitterend. Jammer alleen dat er van die zeikerds zijn die perse het fietstunneltje terug willen.Daar loop ik me ook godsgruwelijk aan te ergeren,mensen kunnen nu nooit is blij en verheugt zijn met de dingen die gaan gebeuren in de stad. Zeiken en nog eens zeiken ! Dan fiets je :bash: godverdomme gewoon ff om maar nee hoor.......................
Cymen July 21st, 2004, 03:12 PM Niet dat ik ooit het fiets tunneltje gebruikte maar ik kan wel begrijpen dat mensen hem graag behouden hadden willen zien. Naar mijn ervaring was dat een redelijk druk tunneltje.
Tenslotte welk museum waar miljarden stukken hangen kan je nou doorheen fietsen!? Helemaal geen verkeerd idee!
Maar goed ik ben het er mee eens dat het een beetje ver gaat om het hele ontwerp weer aan te passen. Achteraf kun je gewoon alleen praten dat het jammer is, so be it.
Mojito July 21st, 2004, 05:19 PM 'Amsterdammers' en 'omfietsen'?? Onmogelijk...;)
En dan te bedenken dat men eind jaren '80 nog overwoog om tram 5 en 16 vanaf de Weteringschans door dit tunneltje over dat wat nu de grasvlakte van het Museumplein is, te leiden, in plaats van de huidige routes via Stadhouderskade, Hobbema- en Paulus Potterstraat (5) en via Ferdinand Bol- Albert Cuyp- en Gabriel Metsustraat (16).
Goddank is dat onzalige plan nooit doorgegaan!
Ben wel zeer benieuwd naar dat infocentrum, en ik denk ook dat ik de tentoonstelling 'De Meesterwerken' zal bezoeken. De laatste keer dat ik er geweest ben was met de door de gemeente betaalde museumlessen op de basisschool...Toch wel handig, alle topstukken op een kluitje. Met name voor Japanners en Amerikanen ideaal! :)
supercees July 21st, 2004, 10:52 PM Ik ben er ook voorstander open dat je gewoon door dat tunneltje heen kan fietsen... ik vind het een leuk tunneltje met de nodige charme....
eusebius July 22nd, 2004, 01:34 AM Amsterdammers hebben niks te willen; het is een Rijksmuseum.
CityLife July 22nd, 2004, 11:32 AM @ Supercees
Kijk dan naar het ontwerp. De enige optie om een centrale hal te bouwen en zodoende het museum een beetje overzichtelijk te maken is door het tunneltje op te offeren. Ik maak ook regelmatig gebruik van het tunneltje, maar voor een mooi museum fiets ik graag een klein stukje om...
Jan July 22nd, 2004, 11:41 AM Mag ik stellen dat een discussie over een fietstunneltje dwars door iets wat een schitterend museum gaat worden een typisch Amsterdamse discussie is... :)
CityLife July 22nd, 2004, 11:47 AM Mag ik stellen dat een discussie over een fietstunneltje dwars door iets wat een schitterend museum gaat worden een typisch Amsterdamse discussie is... :)
Dat denk ik ook, al kan ik niet zo goed beoordelen hoe mensen in andere steden kunnen zeiken om niets! :cheers:
Fir July 22nd, 2004, 03:16 PM Geweldige vooruitgang voor het rijksmuseum, hoe gaat het glazen dak eruitzien? De entree was altijd armmoedig, maar wordt een stuk beter. Het lijkt een beetje op k21 in duseldorf.
Errik July 22nd, 2004, 04:49 PM Hoe moeten we dan fietsen? De Paulus Potterstraat sucks en de Boerenwetering is levensgevaarlijk. De tunnel ligt prachtig in het verlengde van de Spiegelstraat. Dat is dé fietsinvalsweg naar het centrum vanuit Zuid.
CityLife July 22nd, 2004, 05:47 PM Via de Paulus Potterstraat. Het fietspad en de oversteek naar de Spiegelstraat kunnen best veranderd worden. Het fietspad moet zich maar aanpassen aan het museum, niet andersom.
Nemo July 22nd, 2004, 06:24 PM HÈHÈ eindelijk gaat dat kreng open. Ik ben al zo vaak gaan vragen wanneer dat infocentrum open zou gaan. In april zeiden ze eerst........nu dus!!!
:)
ldd July 22nd, 2004, 11:31 PM Is het nou al bekend welk ontwerp het gaat worden? Ze blijven maar afkeuren, daar is inmiddels klauwenvol met geld aan weggegooid.
Mojito July 23rd, 2004, 11:32 AM Volgens mij ben je in de war met het Stedelijk, Idd...:)
supercees July 23rd, 2004, 03:28 PM @ Citylife... ik kan niet ontkennen dat het er mooi uitziet... maar ik vind/vond ook de onderdoorgang veel charme hebben... En als ik het zo zie komen er geen zijingangen... dus zeg ik weer op mijn beurt? Hoezo mag ik dan niet gewoon door dat tunneltje heen blijven fietsen? Helemaal nu ik per 1 aug. ga verhuizen naar het Roelof Hartplein zal ik het tunneltje missen!
supercees July 23rd, 2004, 03:36 PM Wacht ik zie dat ik mij vergist heb
http://rijksmuseum.nl/img/rijksmuseum/26_groot.jpg
Zo mooi vind ik deze ingang ook niet... en het tunneltje is er door vern**kt... kwalijke zaak! Waarom niet gewoon aan de voorkant de huidige ingangen aanhouden en van één deur een ingang.. en aan de andere kant een uitgang... ?
Juist het feit dat het tunneltje zo donker was gaf het charme... helemaal op regenachtige dagen! Dat donkere element is nu helemaal verdwenen... zonde... zonde... zonde! :bash:
Nemo July 23rd, 2004, 03:45 PM Ik vind die tunnel mooi, alleen die lullige standaardtegeltjes aan de zijkanten zijn een beetje jammer.
Rabotnik July 23rd, 2004, 07:45 PM Via de Paulus Potterstraat. Het fietspad en de oversteek naar de Spiegelstraat kunnen best veranderd worden. Het fietspad moet zich maar aanpassen aan het museum, niet andersom.
Helemaal mee eens! Architectuur eerst luxeprobleempje op de tweede plaats!
Krijgen we nu in navolging van de '' Vereniging de bovengrondse'' ook nog een vereniging voor behoud van het fietstunneltje??
Zal me niks verbazen trouwens!
ldd July 23rd, 2004, 08:21 PM @ Mojito Volgens mij heb je gelijk... Ach, al die musea :dunno:
Nemo July 24th, 2004, 09:46 PM http://library.rijksmuseum.nl/rm/M-bibliotheek-02.jpg
De SUPERMOOIE bibliotheek van het Rijks.
http://dalston.ku24.com/~darrell/Rijksmuseum_2klein.jpg
http://www.pcc.com/~jay/imgs/2001-Europe/p4230062.jpg
http://odin.let.rug.nl/CB/top100/nh/pics/ams_rij5.gif
http://www.wareco.nl/av_museum.jpg
http://www.swart-amsterdam.nl/allelucht/Amsterdam/zuid/image/sms02.09.510.2.jpg
http://www.swart-amsterdam.nl/allelucht/Amsterdam/zuid/image/sms02.09.510.4.jpg
http://www.traveljournals.net/upload/rijks.jpg
Net 'Sleepy Hollow' met grauwe lucht en kale bomen. :)
Mojito July 24th, 2004, 10:04 PM Allemachtig, is dát de bieb van het Rijks? Niet te geloven zeg...nooit geweten dat zo'n schitterende bibliotheek, die je alleen in Harry Potter achtige films zou verwachten ook gewoon in het Rijks te vinden is!
Is die (normaal gesproken, nu niet natuurlijk) voor publiek toegankelijk?
CityLife July 25th, 2004, 11:36 AM ...Juist het feit dat het tunneltje zo donker was gaf het charme... helemaal op regenachtige dagen! Dat donkere element is nu helemaal verdwenen... zonde... zonde... zonde! :bash:
Tja...jij doet net alsof het tunneltje het mooiste is aan het hele gebouw. Dat vind ik niet, het tunneltje was aardig, maar niet bepalend voor het gebouw. Ook de functie van museum vind ik belangrijker dan de functie als fietspad van dit gebouw. :)
Nemo July 25th, 2004, 03:19 PM @Mojito
Klopt, ik heb het tot voor kort ook niet geweten. Die bieb is echt zo'n verborgen juweeltje, maar wordt in het Nieuwe Rijks geintegreerd en dus veel toegankelijker.
:)
supercees July 25th, 2004, 08:07 PM @ City... het tunneltje is niet het mooiste... maar ik vind dat er naar een andere oplossing gezocht had moeten worden... ook omdat ik die ingang die nu gemaakt wordt bij het tunneltje niet mooi vind!
Bij het Louvre in Parijs is toch ook iets mooi orgineels gevonden....
Jan August 27th, 2004, 01:52 PM Bron: Het parool (http://www.parool.nl/nieuws/2004/AUG/25/ams2.html)
Geen vergunning voor Rijks
AMSTERDAM - Het stadsdeel Oud Zuid weigert een bouwvergunning af te geven voor de verbouwing van het Rijksmuseum als het museum de omstreden plannen voor de onderdoorgang niet verandert.
Het dagelijks bestuur van het stadsdeel heeft in een brief aan de deelraad laten weten dat de inrichting van de onderdoorgang zoals die nu wordt voorgesteld, onvoldoende draagvlak heeft bij het stadsdeel. Het is van mening dat het 'niet goed betrokken is geweest bij de verbouwingsplannen van het Rijksmuseum'. Daardoor kan het de plannen onvoldoende beoordelen, vindt het zelf.
Het stadsdeel is de opvatting toegedaan dat er eerst een visie moet worden opgesteld over de directe omgeving van het Rijksmuseum. Daarin kan ook het museum zelf dan zijn mening geven. Er moet een plan van eisen worden opgesteld. Pas dan kan het stadsdeel een gedegen afweging van de plannen maken die nodig is voor de afgifte van een vergunning.
Het Rijksmuseum moet overigens nog een bouwvergunning aanvragen.
De impasse is ontstaan doordat het Rijksmuseum vasthoudt aan zijn plannen de toegang tot de ondergrondse entree midden in de doorgang te maken. Volgens de architecten Cruz & Ortiz valt het hele plan in duigen wanneer de toegang aan de zijkanten van de onderdoorgang moeten komen. Bij een presentatie in het voorjaar werd dat ook nog eens nadrukkelijk naar voren gebracht.
Een werkgroep waarin stadsdeel, wijkcentrum en Fietsersbond zitting hebben, vindt dat de architecten te weinig rekening hebben gehouden met de voetgangers en fietsers die van de onderdoorgang gebruik maken.
Volgens deelraadslid Kobus Koopmans van GroenLinks voldoen de voorgestelde fiets- en voetpaden niet aan de minimumeisen. Ze zouden veel te smal zijn.
:ohno:
Rabotnik August 27th, 2004, 03:00 PM Typisch Hollands/Amsterdams weer,zaniken over een fietspaadje! Voor wat het dat aangaat ben ik in het verkeerde land geboren.
Jan August 27th, 2004, 03:19 PM Elke keer als we een groep uit Amsterdam hebben blijkt hoe zeer de deelraden daar meer contraproductief zijn, dan dat je er wat aan hebt. Een deelraad zou naar mijn idee een praktische, servicegerichte dienstbaarheid met adviesbevoegdheid richting gemeentebestuur moeten zijn, en niet, zoals nu het geval is, een extra volwaardige bestuurslaag. Het argument dat door een deelraad de politiek dichter bij de burger wordt gebracht is kul. Wie kent er meer dan een deelraadslid van zijn wijk?
Spotter August 27th, 2004, 03:38 PM Voor wie het nog niet wist, tijdens de renovatie haalt men ook allerlei oude muur/dakschilderingen terug net zoals men bij Tuschinki deed.
Het fiets paadje mag van mij verdwijnen hoor, als je dan toch door zo'n prachtige stad rijdt is het niet zo erg om een stukje meer te moeten fietsen :-)
CborG August 27th, 2004, 04:16 PM zou je straks dan tegen een muur oprijden vanuit de stad, als dat tunneltje verdijnt?
niet relaxed
Het kan/mag niet verdwijnen want dan verlies je het directe contact met het stadscentrum, iets wat heel veel mensen als prettig ervaren.
rechte lijnen door een stad heen rulen :)
HighinParis August 27th, 2004, 08:44 PM Beetje dure entree voor 272 miljoen euro...
Mojito March 9th, 2005, 01:58 PM Nieuw Rijks later en duurder
Van een verslaggever
AMSTERDAM - De verbouwing van het Rijksmuseum loopt jaren vertraging op en gaat waarschijnlijk miljoenen meer kosten nu het dagelijks bestuur van stadsdeel Oud Zuid niet wil dat de nieuwe hoofdingang van het museum in de onderdoorgang van het gebouw komt. Dit zegt het Rijksmuseum.
''Wij maken ons ernstige zorgen over de voortgang van het bouwproject,'' aldus een woordvoerder van het museum.
''Het bevreemdt ons dat in dit stadium aanvullende eisen zijn geformuleerd, wat een afwijking van het bestemmingsplan inhoudt. Wij zijn al aan het slopen. We vrezen dat hiermee de bouw wordt vertraagd met enkele jaren en dat het project veel meer gaat kosten. Wij maken ons dan ook grote zorgen over het museum en de stad.''
Bebouwing van de passage is volgens het stadsdeelbestuur van Oud Zuid onwenselijk omdat de stroom fietsers en voetgangers wordt gehinderd. Ook is er bij calamiteiten te weinig ruimte voor hulpdiensten en een snelle ontruiming.
Het college van b. en w. neemt de zaak voor kennisgeving aan en ziet geen reden het stadsdeel buitenspel te zetten. ''Wij gaan dit niet uitroepen tot grootstedelijk project,'' aldus de gemeente. Via zo'n constructie kan de stad de zeggenschap naar zich toetrekken. ''Dit is een zaak van Oud Zuid. We hopen niet dat er vertraging ontstaat.''
In de oorspronkelijke plannen van de Spaanse architecten Antonio Cruz en Antonio Ortiz worden de museumbezoekers via de entree in de onderdoorgang naar een ondergronds plein geleid. de bouwmeesters pasten hun plannen eerder al aan na kritiek van het stadsdeel en de Fietsersbond, die becijferde dat dagelijks 11.000 fietsers door de passage reden.
De ingang werd iets smaller gemaakt, waardoor aan beide kanten meer ruimte vrijkomt voor voetgangers en fietsers. Volgens het stadsdeel bleek al uit het bestemmingsplan dat er geen bebouwing mag komen in de onderdoorgang.
De renovatie van het Rijks begon in december 2003 en moet in 2008 zijn voltooid. De verbouwing kost een kwart miljard euro.
© Het Parool, 09-03-2005
Mojito March 9th, 2005, 02:06 PM Ongelooflijk, wat een amateurisme weer. Een project van € 250 miljoen 'geen grootstedelijk project'? Lijkt me wel, om niet te zeggen 'Nationaal Project'. Ondertussen worden trivialere projecten als bijvoorbeeld de bouw van wat woningen bij de Kruislaan (om een station bij het Science Park Watergraafsmeer mogelijk te maken), de bebouwing van het Andreasziekenhuis-terrein met bijbehorende ontsluitingsweg door het Rembrandtpark en ook de ontruiming van de oude tramremise in Oud-West t.b.v. een uitgaanscentrum wél als grootstedelijk project bestempeld. Vrij willekeurig allemaal.
Dit probleem verdient een goede oplossing en een duidelijke regie. Het stadsdeel Oud-Zuid acht ik absoluut niet capabel. Hiervoor hoef ik alleen de soap rond de gedeeltelijk mislukte herinrichting van het Museumplein (grasmat?) en de soap rond het Olympisch Stadion (Rijksmonument ternauwernood gered) in herinnering te roepen.
Handhaving van de voetgangers- en fietserstunnel lijkt me mooi, omdat die al bijna 120 jaar een onderdeel van een belangrijke langzaam verkeersroute vormt, waar de alternatieven (voet- en fietspad aan de Jan Luijkenstraat, zoals nu tijdens de verbouwing) niet ideaal zijn.
Ook omdat ik sterk twijfel of die onderdoorgang wel geschikt is als entree. Hij is sowieso vrij krap, en het zal er regelmatig vol staan met busladingen Jappen en Amerikanen die naar binnen willen. Dan denk ik dat je beter de voorkeur aan een doorgangsroute kunt geven dan aan je hoofdentree.
Het ondergrondse entreeplein, wat onder de open te breken binnenhoven komt moet toch ook op een andere manier te ontsluiten zijn? Wat te denken van een 'Louvre'-achtige oplossing. Daar heeft men een glazen pyramide in de binnentuin geplaatst, die als landmark de ondergrondse entree aangeeft. Zoiets moet op Amsterdamse schaal toch ook mogelijk zijn, lijkt me.
Zowel in de tuin aan de pleinkant als de tuin aan de Stadhouderskade kant is er genoeg ruimte voor zoiets. Zo bijzonder zijn die tuinen immers ook niet, want Cruz en Ortiz zullen er zelf ook al een klein gebouwdeel aan toevoegen, meen ik me te herinneren. Het maakt het totaalplan meteen een stuk interessanter, denk ik.
Mokum March 9th, 2005, 10:14 PM Ik zou het mooi vinden als de ingang nu aan de kant van het museumplein komt. Dat plein maakt op mij altijd een dooie indruk en met de verplaatsing van de ingang van het Stedelijk naar het plein denk ik dat het er een stuk drukker wordt dan nu het geval is.
Glacius March 15th, 2005, 07:42 PM Aangepast ontwerp voor Rijksmuseum
Het Rijksmuseum heeft het ontwerp voor de centrale hoofdentree aangepast om tegemoet te komen aan bezwaren van het stadsdeel Oud-Zuid. In het nieuwe ontwerp voor de renovatie is de entree versmald, waardoor volgens het museum nog voldoende ruimte overblijft voor fietsers en voetgangers.
Het stadsdeel haalde vorige week tot ergernis van het museum een streep door het plan de hoofdingang in de passage te realiseren. Dit zou fietsers hinderen en onvoldoende ruimte bieden aan hulpdiensten bij calamiteiten. Medewerking van het stadsdeel is essentieel voor de verbouwing van het Rijksmuseum.
Bron: AT5 (http://www.at5.nl).
|
|