View Full Version : I AMsterdam vs. Rotterdam Durft

Jan
July 29th, 2004, 01:47 PM
Zowel Amsterdam als Rotterdam gaan binnenkort van start met een nieuwe stadspromotie en uiteraard horen daar krachtige slogans bij. Amsterdam gaat aan de slag met I AMsterdam, Rotterdam met 'Rotterdam Durft'.

Bron: Fok! (http://www.fok.nl)

Amsterdam gaat nieuwe slogan inzetten
Amsterdam heeft een nieuwe slogan waarmee het zichzelf wil promoten. Nadat de stad zich in de jaren tachtig probeerde te onderscheiden met 'Amsterdam heeft het', heeft reclamebureau KesselsKramer de nieuwe leus 'I AMsterdam' verzonnen. Wethouder Frits Huffnagel spreekt van een "sterk, internationaal concept, dat dient als logo en slogan ineen".

De wethouder van Economische Zaken had de slogan eigenlijk pas eind september willen lanceren. Hij benadrukt het belang van een pakkende slogan. "Aan een slogan als I Love New York kun je wel zien dat een goed concept een lang leven heeft. Die leus is eind jaren zeventig ontwikkeld en nog steeds uiterst succesvol," aldus Huffnagel (VVD). De stichting Amsterdam Partners moet de Nederlandse hoofdstad de komende tijd gaan promoten bij toeristen, bewoners en bedrijven. Het is de bedoeling dat het nieuwe motto op alle brieven, folders en posters van de gemeentelijke bedrijven en diensten te zien zal zijn.

---

Van Rotterdam Durft kon ik even zo gauw niks vinden.

Deventer Up
July 29th, 2004, 02:00 PM
Ik vind ze allebei niet geweldig. I AMsterdam doet me denken aan zo'n franse rapgroep IAM en Rotterdam durft lijkt op Rotterdam knurft.

Gerard
July 29th, 2004, 02:20 PM
Ze lopen niet over van fantasierijke gedachten de campagnes. Maar dat is altijd het geval geloof ik. Misschien dat het allemaal wel effect heeft maar dan meer voor de mensen die zich niet ergens in willen verdiepen.

Dat A'dam zich internationaal meer moet profileren lijkt me wel noodzakelijk. Ten opzichte van andere grote toeroistensteden beginnen volgens mij steeds meer achter te lopen.

Ben wel benieuwd naar de achterliggende gedachte bij de rotterdamse campagne.

1+2=3
July 29th, 2004, 02:37 PM
Ik vind die van Amsterdam stukken beter. 'Rotterdam Durft' vind ik wat knullig.

eusebius
July 29th, 2004, 02:38 PM
I Am Stardom? Profileert Mokum zich zo als arrogante snuifstad? Mond-op-mondreclame werkt beter en kost niets.

Jan
July 29th, 2004, 03:19 PM
Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht zou ik zelf de kreet 'I Love Rotterdam' in een campagne hebben gebruikt. De associatie met New York lijkt me alleen maar goed, plus het 'I' beredeneert, evenals I AMsterdam, vanuit het individu, en niet opgelegd vanuit de stad. Slogans waarbij een geschreven taalkundige toevalligheid centraal staat zoals de Amsterdamse, vind ik doorgaans niet sterk in het spreekgebruik. In dat kader vind ik het woordje 'durft' geen mooi woord wegens een hoog medeklinkergehalte. Maar goed, we wachten maar even af wat de campagnes ons gaan brengen. :)

Rotterdam A
July 29th, 2004, 03:52 PM
Rotterdam durft, slaat inderdaad nergens op. Rotterdam Wereldstad klinkt beter. Rotterdam superstad, dat klinkt ook beter.

Dennis
July 29th, 2004, 04:10 PM
Ga voor de laatste optie, wat een bullsh*t al die slogans

Joris Goedhart
July 29th, 2004, 04:18 PM
Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht zou ik zelf de kreet 'I Love Rotterdam' in een campagne hebben gebruikt. De associatie met New York lijkt me alleen maar goed, plus het 'I' beredeneert, evenals I AMsterdam, vanuit het individu, en niet opgelegd vanuit de stad. Slogans waarbij een geschreven taalkundige toevalligheid centraal staat zoals de Amsterdamse, vind ik doorgaans niet sterk in het spreekgebruik. In dat kader vind ik het woordje 'durft' geen mooi woord wegens een hoog medeklinkergehalte. Maar goed, we wachten maar even af wat de campagnes ons gaan brengen. :)
Ik zou het dan vertalen naar het Nederlands
Ik hou van Rotterdam.
Ook leuk:
J'aime Rotterdam
Ich liebe Rotterdam
Jy elska dy Rotterdam
...

eusebius
July 29th, 2004, 04:24 PM
Jan, simpel: we love Rotterdam :)
heb je meteen hand-in-hand erbij

'Durft' moet je niet doen, inderdaad. Daar kwam een windje uit Pernis ...
en men maakt er direkt Rotterdam Ruft van.

eusebius
July 29th, 2004, 04:28 PM
Maar ach, het wordt nooit wat. Het woord 'Rot' blijft nu eenmaal negatief klinken. Van dat geld kan Rotterdam beter een bord langs de A4 bij Amsterdam plaatsen KEER NU OM!

Rotterdam A
July 29th, 2004, 05:17 PM
In het Nederlands, Rotterdam superstad en in het Engels, Rotterdam SuperCity. Beide worden 3 lettergrepen en de dubbele S-klank in dat tweede woord klinkt lekker.

De Vorst
July 29th, 2004, 05:31 PM
I am Amsterdam and I R Rotterdam

http://www.clp.co.za/character_profiles/characters/cartoon_network/Images/I-am-Weasel.jpg

Tim B
July 29th, 2004, 07:51 PM
Rotterdam durft is zoiets als: Landgraaf leeft!

....en dat is tenminste nog een aliteratie.

Tim B
July 29th, 2004, 07:52 PM
I am Amsterdam and I R Rotterdam

http://www.clp.co.za/character_profiles/characters/cartoon_network/Images/I-am-Weasel.jpg

Grapjurk! Helaas is Cartoon Netwerk ter ziele (van de kabel bedoel ik)

hoogbouw010
July 29th, 2004, 08:10 PM
RotterdAM I

CborG
July 29th, 2004, 08:54 PM
Rotterdam Rocks!

Winus
July 29th, 2004, 08:58 PM
I AMsterdam klinkt als die nieuwe film van Will Smiss. En Rotterdam Durft.... laat ze dat eerst maar eens bewijzen, een Luxortoren zou een goed begin zijn.

Doe mij dan maar Kleur de Stad (http://www.kleurdestad.nl) ;)

Rabotnik
July 29th, 2004, 09:00 PM
I Am Stardom? Profileert Mokum zich zo als arrogante snuifstad? Mond-op-mondreclame werkt beter en kost niets.
Arrogante snuifstad ?? Ken jij al die bijna 740000 Amsterdammers dan?
Je voldoet voor wat het dat aangaat precies aan het ''stereotype'' conservatieve provinciaal met je gezeik en afgeven op Amsterdam.
Slijt lekker je burgermansbestaan in dat Gelrepolis en kom gewoon niet meer hier naar toe, want al die indrukken hebben je je in de war gebracht....blijkt!

eusebius
July 29th, 2004, 10:19 PM
Eh, je komt een beetje cokey over maar het kan een misvatting zijn.

on topic
Als er een andere taal bijgesleept wordt, kan men beter een 'native speaker' vragen dan een beetje lingo te gaan spelen.

Henk
July 29th, 2004, 11:44 PM
Ik vindt het allerbei niks. Je moet mensen niet naar de stad lokken met slogans. De stad moet men zo maken dat het zelf mensen trekt. Een goede stad heeft niet van die suffe slogans nodig.

dirkholtkamp
July 30th, 2004, 12:15 AM
Ik vindt het allerbei niks. Je moet mensen niet naar de stad lokken met slogans. De stad moet men zo maken dat het zelf mensen trekt. Een goede stad heeft niet van die suffe slogans nodig.

Helemaal mee eens. Laat Rotterdam er maar voor zorgen dat de Coolsingeltoren, Pschorr, het nieuwe CS en nog een aantal leuke projecten van de gronds komen; dan komt er vanzelf wel een krant die bij oplevering van al deze fantastische projecten op de voorpagine kopt; "Rotterdam Durft!"
(Zeker als ze de Parktoren alsnog bouwen!)

Wat Amsterdam doet boeit me eigenlijk niet zo veel.....

Cymen
July 30th, 2004, 12:18 AM
Voor mij beiden kansloos. Dit ga ik natuurlijk niet uitleggen en ik heb geen zin over om na te denken welke wel kansvol kan zijn.

botje
July 30th, 2004, 12:44 AM
Het is wel duidelijk dat Amsterdam zich richt op een internationaal publiek en Rotterdam op een landelijk publiek. Dus eigenlijk zijn ze niet vergelijken. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Amsterdam durft en Rotterdam; dat heeft nog een heel eind te gaan.
veel succes beide.

eusebius
July 30th, 2004, 12:51 AM
Amsterdamned
Rather Dumb

birg
July 30th, 2004, 11:34 AM
Allebei gewoon helemaal niks dus. Die leus van Amsterdam klinkt echt alsof die ff in de lunchpause door een of andere snelle reclamejongen is bedacht, die zo weer heel gemakkelijk en snel zijn centen heeft verdiend. Over de rotterdamse variant wil ik het maar helemaal niet hebben want die is echt tenenkrommend......waarschijnlijk hebben ze hier de reclameyuppen maar gelaten voor wat ze waren en heeft een of andere stoffige ambtenaar zelf wat verzonnen :bash:

Awais
July 30th, 2004, 11:44 AM
Echt er wordt hier gepraat zonder enige kennis over de opbouw van de campagnes.

Nee, Rotterdam Durft! is niet verzonnen door wat stoffige ambtenaren. Hier hebben professionele jongens en meisjes eens goed naar gekeken. Rotterdam durft is gericht op Nederland zelf. Want in het land hebben we gewoon niet de beste imago. Daar meot wat aan veranderen. Pas daarna kun je het buitenland gaan overtuigen.
De leus is uniek. Rotterdam bruist, is fout, want dat zegt nieuwegein ook. En zovele andere standaard dingetjes werken niet. Geen woorden maar daden, is een klein beetje verouderd. Rotterdam durft, spreekt van alle kanten over onze stad. De haven, architectuur, de politieke lef om problemen echt aan te pakken, de grootschaligheid: kortom wij durven. In de traditie van de stad, maar met de oog naar de toekomst.
Zo is men aan deze slogan gekomen.
Dus wat dat betreft vind ik het wel een sterke slogan, die het karakter van de stad goed onderstreept.

En I AMsterdam, is bijzonder goed. Het is zo persoonsgebonden. Als iemand het al uitspreekt zegt 'tie: ik ben amsterdam. Wat dat betreft een superieure slogan.
Maar ik heb toch gekozen voor rotterdam durft! vanwege het feit dat Rotterdam het eerlijk gezegd meer nodig heeft dan amsterdam.

Jan
July 30th, 2004, 12:05 PM

Klopt, een forum vormt dan ook het publiek waar die campagnes op gericht zijn. We kunnen er wel geen verstand van hebben, als de meesten hier er niet enthusiast over worden heeft de bedenker toch ook een probleem.

Gerard
July 30th, 2004, 12:58 PM
Bij mij is nog de vraag wat er aan acties gekoppeld gaan worden aan Rotterdam durft.
Is dat de bouw en de stadvernieuweingen of he huidige beleid of willen ze alles aan die slogan koppelen als het maar opportuun is.

Ik denk dat het belangrijk is om je als stad duidelijk te profileren. Of je dat doet door 1 slogan te gebruiken vraag ik me af. Als je bij de rotterdamse campagne mooie foto's plaatst en het dan leuk aankleed kan het best werken.

Ik heb nog geen beeld bij hoe de I AMsterdam slogan dan zijn effect moet gaan hebben. Met mensen die ergens in de stad zijn en ???

De slogan moet neem ik aan ondersteund worden door krachtige beelden. Alleen de slogan lijkt me niet voldoende.

Joris Goedhart
July 30th, 2004, 01:06 PM
Het is wel duidelijk dat Amsterdam zich richt op een internationaal publiek en Rotterdam op een landelijk publiek. Dus eigenlijk zijn ze niet vergelijken. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Amsterdam durft en Rotterdam; dat heeft nog een heel eind te gaan.
veel succes beide.
Is ook logisch Rotterdam is geen wereldstad Kwa Tourisme, dat is Amsterdam wel en als er dan een andere stad wordt bezocht in Nederland zal dat eerder Utrecht, Den Haag, Maastricht, Den Bosch of Groningen zijn.

eusebius
July 30th, 2004, 03:14 PM

Nee, Rotterdam Durft! is niet verzonnen door wat stoffige ambtenaren. Hier hebben professionele jongens en meisjes eens goed naar gekeken. Rotterdam durft is gericht op Nederland zelf. Want in het land hebben we gewoon niet de beste imago. Daar meot wat aan veranderen. Pas daarna kun je het buitenland gaan overtuigen.
De leus is uniek. Rotterdam bruist, is fout, want dat zegt nieuwegein ook. En zovele andere standaard dingetjes werken niet. Geen woorden maar daden, is een klein beetje verouderd. Rotterdam durft, spreekt van alle kanten over onze stad. De haven, architectuur, de politieke lef om problemen echt aan te pakken, de grootschaligheid: kortom wij durven. In de traditie van de stad, maar met de oog naar de toekomst.
Zo is men aan deze slogan gekomen.
Dus wat dat betreft vind ik het wel een sterke slogan, die het karakter van de stad goed onderstreept.

En I AMsterdam, is bijzonder goed. Het is zo persoonsgebonden. Als iemand het al uitspreekt zegt 'tie: ik ben amsterdam. Wat dat betreft een superieure slogan.
Maar ik heb toch gekozen voor rotterdam durft! vanwege het feit dat Rotterdam het eerlijk gezegd meer nodig heeft dan amsterdam.

Dit noemen wij gebakken lucht! Een vriend heeft 'In 1 klap van mijn jeugdpuistjes af' als slogan voor anti-vuurwerk campagne op zijn credo. Dat was een ingeving op een feestje (slechte wiet, lauw bier). Later te gelde gemaakt.
Ik ga even thee implementeren.

Stratosphere 2020
July 30th, 2004, 03:25 PM
Ik vind allebei de slogans lomp. Zullen we slogans maken en die sturen?

Awais
July 30th, 2004, 04:04 PM
Klopt, een forum vormt dan ook het publiek waar die campagnes op gericht zijn. We kunnen er wel geen verstand van hebben, als de meesten hier er niet enthusiast over worden heeft de bedenker toch ook een probleem.

Daar heeft iedereen alle recht op: je mening geven over de slogan.
Alleen er worden ook uitspraken gedaan, zoals birg dat doet, die niet feitelijk gewoon niet kloppen. Het is niet waar dat een stoffige ambtenaar de slogan van Rotterdam heeft bedacht.
Plus is het zo, ik weet niet of mensen hier ambtenaren kennen van de gemeente Rotterdam, maar dat zijn geen stoffige mensen. Integendeel, al die jongens die bij OBR werken, of bij de marketing afdeling van de stad, dat zijn gewoon vlotte jongens. Je zou bijna denken dat ze ergens bij een grote bank/ multinational werken.

En de slogan: we hebben het hier alleen puur over de slogan gehad zonder poespas eromheen. Als de tv-spotjes klaar zijn, en affiches e.d. promomateriaal dan zal zeker, zo is het gewoon, een grote groep mensen hier hun mening tov de campagne ook wel bijdraaien.
Slogan is maar een onderdeel van de gehele campagne.

Awais
July 30th, 2004, 04:06 PM
en @ eusibius: jij en je verhalen, geweldig :)

birg
July 30th, 2004, 04:22 PM
Daar heeft iedereen alle recht op: je mening geven over de slogan.
Alleen er worden ook uitspraken gedaan, zoals birg dat doet, die niet feitelijk gewoon niet kloppen. Het is niet waar dat een stoffige ambtenaar de slogan van Rotterdam heeft bedacht.
Plus is het zo, ik weet niet of mensen hier ambtenaren kennen van de gemeente Rotterdam, maar dat zijn geen stoffige mensen. Integendeel, al die jongens die bij OBR werken, of bij de marketing afdeling van de stad, dat zijn gewoon vlotte jongens. Je zou bijna denken dat ze ergens bij een grote bank/ multinational werken.

En de slogan: we hebben het hier alleen puur over de slogan gehad zonder poespas eromheen. Als de tv-spotjes klaar zijn, en affiches e.d. promomateriaal dan zal zeker, zo is het gewoon, een grote groep mensen hier hun mening tov de campagne ook wel bijdraaien.
Slogan is maar een onderdeel van de gehele campagne.

Eeeehh ik geloof dat ik even een paar zaken moet rechtzetten nu voordat ik een verkeerde indruk wek. Mijn uitspraken waren misschien wat kort door de bocht maar bedoelde dus niet letterlijk dat dit verzonnen is door ambtenaren oid. Ik wou er alleen mee aangeven watvoor gevoel deze slogan mij gaf en dat was dus mijn eerdere verhaal. Ik snap dus ook wel dat de gemeente Rotterdam dit best zal uitbesteden en ik ben ook van mening dat het met de ambtenaren van de gemeente wel goed zit. :cheers: Ik hoop dat ik hiermee mijn standpunt wat helderder heb weergegeven.

Errik
July 30th, 2004, 05:17 PM
Kutslogans. Allebij. Hi(gh)-Amsterdam had veel bezoekers waarschijnlijk meer gezegd.

eusebius
July 30th, 2004, 05:33 PM
en @ eusibius: jij en je verhalen, geweldig :)
Bureau: WRIK (Utrecht) opdrachtgever: Sire

Rabotnik
July 30th, 2004, 08:58 PM
Ik heb liever dat Amsterdam zich profillert met een ''stuk Bombasme'' dus..................................HOOGBOUW!! i.p.v die nietszeggende flauwekul.

Ik hoor het iemand al zeggen I AMsterdam?? Ja en....?

Rotterdam durft beetje puberale uitdrukking ........

Shockwave
July 30th, 2004, 09:12 PM
En gaat niets boven Gronıngen!

-_-

Slagzinnen zijn kut.

Joris Goedhart
July 30th, 2004, 10:04 PM
En gaat niets boven Gronıngen!

-_-

Slagzinnen zijn kut.
Nee, als je Tilburg moderne industriestad hoord pak je de eerste trein richting het zuiden.

Stratosphere 2020
July 31st, 2004, 01:04 AM

Slogans voor een stad zijn wel leuk zegd toch wel iets. Maar het moet "catchy" zijn. Zelfs wereldsteden als New York en Hong Kong hebben slogans.

Stratosphere 2020
July 31st, 2004, 01:07 AM
Is ook logisch Rotterdam is geen wereldstad Kwa Tourisme, dat is Amsterdam wel en als er dan een andere stad wordt bezocht in Nederland zal dat eerder Utrecht, Den Haag, Maastricht, Den Bosch of Groningen zijn.

Lol...nooit in Rotterdam in de zomer geweest met al die toeristen en dagjes mensen die alleen maar foto's blijven maken.

Bibelo
July 31st, 2004, 02:25 AM
Rotterdam rukt...ze uit de grond (wolkenkrabbers hè!)

De Snor
July 31st, 2004, 11:05 AM
Wat meer ballen had mischien meer indruk gemaakt in hun slogans.
Iets als Rotterdam gaat ervoor trekt een beetje op zijn oud imago van mouwen opstropen.
Diegene die de slogen leest zal zich afvragen voor wat de stad eigenlijk gaat én daar gaat het over , de mensen (toeristen + investeerders) lokken op ter plaatse de sfeer op te snuiven.

Voor Amsterdam had ik iets in petto als : Amsterdam, meer dan grachten...

Gyz
July 31st, 2004, 05:03 PM

beide slogans zijn goed in het totaalconcept waarin en het doel waarvoor ze gebruikt worden, je moet zo'n payoff er dan ook niet apart uitpakken maar als klein onderdeeltje het geheel zien. Zo'n zinnetje speelt juist onbewust zijn rol, het is niet de bedoeling dat je die teveel apart belicht.

I AMsterdam is prima, specifiek gericht op de jonge buitenlandse toerist die zichzelf spiegelt aan de sfeer van A'dam (tolerantie, vrijheid, gekheid) Wij nederlanders zien dat niet (meer) in die stad maar A'dam heeft nu eenmaal nog steeds die aantrekkingskracht op buitenlanders. Concept heeft voor NL daarintegen weinig waarde.

Rotterdam durft vind ik ietsje minder maar kan toch goed door de beugel, gericht op Nederlanders met oude denkbeelden over die stad (werkstad, lelijk, ruw volk). Het heeft een bepaalde toekomstgerichtheid in zich, geeft aan dat er veranderingen op komst zijn en toont lef, zet zichzelf op een voetstuk boven het gewone nederlandse denken van 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'. Rotterdam durft zet zich dan ook ietswat arrogant af tegen die-/datgene die niet grootstedelijk durven te denken.

Jan
August 1st, 2004, 12:29 AM
Gyz, je quote me wel, maar je beantwoord deze door als een stereotype marketing manager te praten. Hiermee bevestig je eigenlijk datgene wat ik probeer duidelijk te maken.

Gambini
August 1st, 2004, 02:40 AM
I love Rotterdam was idd beter geweest, wie zei dat nou? Ik heb gestemd voor I AMsterdam, wat ik een zeer goede slogan vind!

eusebius
August 1st, 2004, 05:43 AM
Juist, Jan. Wij zien het niet maar de bedenkers staan nu eenmaal ver boven ons, zij begrijpen de buitenlandse toerist wel. Ach gus, een Brit begrijpt echt niet: I Am Sterdam. Wat is Sterdam; Stark Dumb? Stardom? Stern Damn?
Al die taal- en spelfouten (13 in NL, 1 in ENG) in de poeha taal staan ook zo lief. High van gebakken lucht.

(sorry, een hobby van mij is implementatie/advertentie bashing)

eusebius
August 1st, 2004, 05:48 AM
Héla, we hebben hier een Rotjeknorse Brit ... St Clara! Wodzuzinq?

MC Muffin
August 1st, 2004, 10:47 AM
het is allebij niks,... utrecht jongens!!!!m))

rotterdammer
August 1st, 2004, 12:08 PM
het is allebij niks,... utrecht jongens!!!!m))

Utrecht: 'Er gaat niets boven de Dom' vervangen door:
'Er ging niets boven de Dom'. :) :)

Awais
August 1st, 2004, 01:06 PM
Nogmaals: eusebius en zijn verhalen.

Skyscrapercitizen
August 1st, 2004, 07:11 PM
Ik vind het beide niet zo veel. Rotterdam Durft, dat klinkt gewoon niet mooi en het is niet universeel.

I AMsterdam vind ik gewoon na-aperij van I Love NY, je zou van een cultureel centrum als Amsterdam meer mogen verwachten...

Misschien zou Rotterdam Koolhaas eens moeten vragen een slogan te bedenken, die is daar goed in en heeft een goede internationale kijk op de stad.

Hong Kong, City of Life, dat zijn nog eens slogans! ligt goed in het gehoor, en het is aantrekkelijk!

I love NY is masterlijk natuurlijk.

Skyscrapercitizen
August 1st, 2004, 07:13 PM
Misschien is de Montevideo-slogan wat voor Rotterdam:

Rotterdam, Dressed for Living. :cheers:

NewAmsterdam
August 1st, 2004, 11:27 PM
Vind geen van beide echt aanspreken. Maar heb eens geprobeerd er zelf een betere te bedenken niet zo makkelijk :)

hier is er een probeersel: Ready for Rotterdam ? (met op de affiche een gigantisch schip dat de haven binnenloopt en de skyline in zicht heeft...)

of voor Amsterdam : verwijzend naar de stichting van New York "New Amsterdam" were history happens.

nu ja zoals ik al zei..............niet zo makkelijk :lol:

eusebius
August 2nd, 2004, 12:11 PM
Nogmaals: eusebius en zijn verhalen.
Leer er maar van, niet voor niets is Nijmegen de ontwikkeldste stad en Rotterdam de onderontwikkeldste stad.

Awais
August 2nd, 2004, 06:57 PM
Leer er maar van, niet voor niets is Nijmegen de ontwikkeldste stad en Rotterdam de onderontwikkeldste stad.

Je zegt maar, ze zeggen het al jaren.
Maar het doet ons niets. Onderontwikkeld en toch de grootste haven ter wereld hebben?
Daarom zeg ik altijd: Our worst beats your best! :)

eusebius
August 2nd, 2004, 08:45 PM
Je zegt maar, ze zeggen het al jaren.
Maar het doet ons niets. Onderontwikkeld en toch de grootste haven ter wereld hebben?
Daarom zeg ik altijd: Our worst beats your best! :)
Hahaha! Biggest ain't best. Zonder Rijkswaterstaat was die haven nergens. Dat Rotterdammers harde werkers zijn, zal iedereen grif toegeven maar daar gaat het niet om.

Rotterdam A
August 2nd, 2004, 11:06 PM
Vind geen van beide echt aanspreken. Maar heb eens geprobeerd er zelf een betere te bedenken niet zo makkelijk :)

hier is er een probeersel: Ready for Rotterdam ? (met op de affiche een gigantisch schip dat de haven binnenloopt en de skyline in zicht heeft...)

of voor Amsterdam : verwijzend naar de stichting van New York "New Amsterdam" were history happens.

nu ja zoals ik al zei..............niet zo makkelijk :lol:

Klinkt goed.

MVA
August 4th, 2004, 07:16 PM
Ik vind beide slogans maar niks.
I AMsterdam is een tenenkrommende woordspeling, ik kan me nauwelijks voorstellen dat de 'gewone man' zo'n gekunsteld zinnetje in de mond zal nemen.
Wat dat betreft vond ik Amsterdam heeft het ("hash it") beter, hoewel het gemeentebeleid van de afgelopen decennia ervoor heeft gezorgd dat Amsterdam het op bepaalde punten steeds minder heeft (nachtleven, bv.)

dutchmetal
August 5th, 2004, 08:35 AM
Rotterdam is it!
of
Only 1, Rotterdam!

CityLife
August 22nd, 2004, 02:06 PM
Rotterdam durft vind ik van weinig lef getuigen...waardeloze slogan wat mij betreft.
I AMsterdam kan wat worden mits goed vormgegeven. Vergeet niet dat de slogan
I (hartje)
NY
zo pakkend was vanwege de vormgeving. Een slogan werd opeens een beeldmerk en daarin schuilt het succes.
De beste reclame voor een stad is gewoon een t-shirt met simpel de naam van de stad erop die door de juiste mensen gedragen wordt. Zo zag ik laatst op TV een steenrijke clubeigenaar uit Las Vegas met een t-shirt met "Amsterdam". Betere reclame kun je niet hebben.

Adderbak
August 22nd, 2004, 06:55 PM
als Pharell van de Neptunes dat nou doet in z'n volgende clip... hebben we volgend jaar ineens 1000en homeboys uit de amerikaanse hood op bezoek (en bijbehorende suburbh-wannabees) :)

ik kan I AMsterdam alleen al niet uitstaan omdat die domme Huffternagel er zo enthousiast over doet. Man doe normaal en ga de stad besturen in plaats van zo inhoudsloos lullen over een marketingzinnetje!!!
Amsterdam verliest toeristen, en de manier om ze terug te krijgen is niet zo'n zinnetje bedenken. Het is meer een soort kers op de slagroomtaart, maar als die taart rot, zuur of oudbakken is, komt er toch niemand.

Rotterdam durft, zal best, had je wat?! kom maar op als je durft!
leuke slogan, totaal andere insteek dan het engelse gezwets van amsterdam, want er komen toch geen bussen amerikanen of japanners: geen hoogmoed dus, dat bevalt me wel.

Jan
August 27th, 2004, 09:25 AM
Bron: Fok! (http://www.fok.nl)

Amsterdamse slogan blijkt niet origineel
De door het reclamebureau KesselsKramer verzonnen slogan 'I AMsterdam', waarmee de Nederlandse hoofdstad zichzelf wil gaan promoten, blijkt niet origineel. Het nieuwe motto dat binnenkort gelanceerd moet worden lijkt te veel op het eerder gebruikte 'I Amsterdammer' van grafisch ontwerper Vanessa van Dam.

De slogan van Van Dam werd twee jaar geleden door haar bedacht ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van het weekblad de Groene Amsterdammer. De ontwerpster claimt middels een advocaat het intellectuele eigendom. Volgens deskundigen staat Van Dam sterk. De Amsterdamse wethouder Frits Huffnagel (VVD) wilde nog niet op de zaak reageren.

Skyscrapercitizen
August 27th, 2004, 09:57 AM
goh... :lol:

Jan
August 27th, 2004, 10:25 AM
Een toepasselijke quote van Jules Deeler schiet te binnen, betrekking hebbende op een oudere slogan:

Amsterdam heppet. En anders jatten ze het wel.

;)

Cymen
August 27th, 2004, 10:29 AM
Ja en ik ben een Amsterdammer, daar ga ik dat suffe reclame bureau toch ook niet voor aanklagen!? Intelectueel eigendom aanvragen op een alledaags woord, het draait ook alleen maar om geld in de reclame bussiness.

Verder hoop ik dat de rechter een beetje inzicht heeft, de expressie tussen het zijn en zijn zoals is wel degelijk een groot verschil.

rdj
August 27th, 2004, 10:30 AM
als Pharell van de Neptunes dat nou doet in z'n volgende clip... hebben we volgend jaar ineens 1000en homeboys uit de amerikaanse hood op bezoek (en bijbehorende suburbh-wannabees) :)

Ik denk eerder tienduizend gillende meisjes van 15. Nouja maakt niet uit, kan ook leuk zijn.

Jan
August 27th, 2004, 10:55 AM
Overigens is het 'I AM' ook een onderdeel van de campagne van vastgoedbedrijf AM (http://www.ameurope.com/revamp.jsp) (Amstelland Multi).

Adderbak
August 27th, 2004, 12:14 PM
ik HOEFnagel niet meer!
of zou deze al door de SP zijn geclaimd?

Awais
September 15th, 2004, 05:25 PM
Ik kwam op www.pvdarotterdam.nl het volgende artikel tegen van onze beste deelgemeente bestuurder (charlois), de heer Dominic Schrijer

Durft Rotterdam niet meer?

Het was een klein doch veelbetekenend berichtje zaterdag in het Rotterdams Dagblad: het gemeentebestuur stelt in verband met de crisis bij het Havenbedrijf de start van een grootschalige imago-campagne uit. De campagne is bedoeld om het geschonden imago van de stad wat op te poetsen. Door de discussie over het weren van kansarmen is het beeld ontstaan van een armoedige, onveilige en onaantrekkelijke stad. Met een campagne onder de titel 'Rotterdam durft!' (kosten 1.2 miljoen euro!) moet dit negatieve beeld worden bijgesteld.

Vanaf het begin heb ik grote twijfels over de slogan en campagne. Een goede slogan moet mijn inziens een weerspiegeling zijn van het verleden, een perspectief bieden op de toekomst en aansluiten bij wat huidige en toekomstige bewoners belangrijk vinden. Het stelt bovendien niet de 'producenten' maar de 'klanten' centraal ('let your clients do your advertising' is dé hedendaagse manier om 'een merk' te promoten). 'Rotterdam durft!' getuigt vooral van zelfingenomenheid en ijdelheid van het gemeentebestuur als een stel krachtpatsers en ontkent de bestaanscondities van heel veel gewone Rotterdammers, waarin niet durf maar gewoon hard werken en meedoen centraal staan.

Het uitstellen van de campagne op het moment dat het bestuur van de stad en de haven zich in een crisis bevindt, bevestigt het bestuurlijk georiënteerde karakter van de campagne. Het bewijst dat de campagne vooral bedoeld is om het blazoen van de bestuurders op te vijzelen, en niet zozeer om het beeld van de stad te nuanceren. Het is verder ontluisterend om te zien dat er nog steeds vanuit wordt gegaan dat het imago van de stad nauw samenhangt met de haven. In werkelijkheid draait de stad gewoon door, alles functioneert even goed of gebrekkig als vanouds en in de beleving van bewoners is van een crisis echt geen sprake.

Wat maakt de stad en inwoners dan wel uniek? Wat mij betreft onderscheidt Rotterdam zich van andere grote steden in ons land op drie manieren.

1. Rotterdam is de meeste jonge grote stad van ons land. In zowel ontstaansgeschiedenis - de stad kent haar grootste bloei pas na de Tweede Wereldoorlog - als wat betreft bevolkingssamenstelling. De stad is niet belast met een lange, rijke historie en er is volop ruimte om te pionieren. Tevens kent de stad een jeugd- en jongerencultuur die in toenemende mate bepalend zal zijn voor de kracht van de toekomst van deze stad. Dat levert veel hoofdbrekens op over de opvang, scholing en werk van jongeren, maar biedt de stad ook een enorm onderscheidend potentieel ten opzichte van andere steden.

2. Rotterdam is de meest dynamische grote stad. Geen stad in Nederland heeft zichzelf in korte tijd zo vaak heruitgevonden: van kleine plaats aan de Rotte, tot grootste haven ter wereld. Van stad zonder hart tot 'Manhattan aan de Maas'. Er gebeurt altijd wel iets. Zowel uit vrije keuze, maar ook genoodzaakt door omstandigheden. Rotterdam zou de stad kunnen zijn die haar inwoners en bedrijven continu stimuleert het beste uit zichzelf te halen: om te komen wonen, kennis op te doen, een bedrijf te starten, uit te gaan of 'een dagje' te doen.

3. Rotterdam is de meest kleurrijke stad van het land. De stad heeft en zal ook in de toekomst een grote aantrekkingskracht houden op mensen van buitenlandse afkomst. Soms leidt dat tot gevoelens van vervreemding en onderling onbegrip, maar saai en voorspelbaar is het zelden.

Jong, Dynamisch en Kleurrijk; deze elementen behoren dus spil te zijn van een campagne. Voor de verbinding van deze elementen kan eenvoudig worden teruggegrepen naar het roemrijke verleden van de stad. Rotterdam is groot geworden dankzij de vestiging van mensen die op zoek waren naar een beter bestaan, werk en inkomen, een opleiding en een huis.

Anders dan Amsterdam kent Rotterdam geen rijke traditie in de vestiging van intellectuelen, politiek- en religieus vluchtelingen of een culturele elite. Het beeld van de opgestroopte mouwen geldt voor gewone mensen die investeren in hun eigen toekomst, die van hun kinderen en daarmee de toekomst van de stad. Het experiment in de meest kwetsbare wijken met een vestigingseis van het hebben van inkomen uit werk, past dan ook in een Rotterdamse traditie. Deze traditie maakt ook duidelijk dat het weinig uitmaakt waar iemand geboren is, welke huidskleur hij/zij heeft of welke religie wordt aangehangen. Mensen die willen investeren in hun eigen toekomst en die allemaal willen dat de stad schoon en veilig is. Voor die mensen dient het stadsbestuur ruimte te bieden. Daar wordt de stad sterker van.

Het zou goed zijn als het stadsbestuur dit als uitgangspunt neemt van een campagne en niet de eigen profileringsdrang. Want de stad heeft niet zozeer behoefte aan zogenaamde sterke bestuurders die billboards met hun hoofden vullen, maar vooral aan sterke inwoners. Niet arm, onveilig en onaantrekkelijk maar jong, dynamisch, kleurrijk; dat is Rotterdam. Mijn stad.

Kijken of het stadsbestuur daarin durft mee te gaan!

Verschenen in het Rotterdams Dagblad van woensdag 15 september 2004

Ik vind dat hij best gelijk kan hebben. Alhoewel die slogan gewoon goed staat.

rdj
September 15th, 2004, 05:43 PM
Overigens is het 'I AM' ook een onderdeel van de campagne van vastgoedbedrijf AM (http://www.ameurope.com/revamp.jsp) (Amstelland Multi).

Of, naar voorbeeld van I R Baboon; I R Otterdam! :)

rdj
September 15th, 2004, 05:47 PM
Vanaf het begin heb ik grote twijfels over de slogan en campagne. Een goede slogan moet mijn inziens een weerspiegeling zijn van het verleden, een perspectief bieden op de toekomst en aansluiten bij wat huidige en toekomstige bewoners belangrijk vinden. Het stelt bovendien niet de 'producenten' maar de 'klanten' centraal ('let your clients do your advertising' is dé hedendaagse manier om 'een merk' te promoten). 'Rotterdam durft!' getuigt vooral van zelfingenomenheid en ijdelheid van het gemeentebestuur als een stel krachtpatsers en ontkent de bestaanscondities van heel veel gewone Rotterdammers, waarin niet durf maar gewoon hard werken en meedoen centraal staan.

Hmmm eigenlijk heeft hij helemaal gelijk, de slogan ergert mij omdat het inderdaad wat arrogant staat. Een eerlijkere slogan als "Rotterdam Werkt" of iets van gelijke strekking benadrukt veel meer de daadwerkelijke kracht van Rotterdam.

Wat ik me voor moet stellen bij "let your clients do your advertising" is me niet geheel duidelijk. Is dit mondelinge reclame ofzo?

Awais
September 15th, 2004, 05:54 PM
Let your clients do your adverstising, wilt gewoon zeggen dat je reclame niet moet voeren met woorden maar met daden. Door je klanten gewoon zo goed te dienen, dat ze zelf gaan verspreiden hoe goed Rotterdam eigenlijk is.

Skyscrapercitizen
September 15th, 2004, 06:06 PM
Ik vind dat die man helemaal gelijk heeft. De Slogan Rotterdam Durft is zelf ingenomen en zal niemand aanspreken. Het zal geen dagjesmensen trekken en ook geen nieuwe inwoners.

Een zouteloze slogan als 'Rotterdam, maak het mee', of 'Het kan in Rotterdam' zou nog beter zijn vind ik. 'Rotterdam, stad van de ongekende mogelijkheden.'

In ieder geval iets wat uitstraalt dat er veel gebeurd en dat er heel veel mogelijk is, er valt wat te bereiken!

Rotterdam
September 16th, 2004, 11:42 PM
Wat is er mis met: Rotterdam geheid goed? :)

Ace
September 17th, 2004, 12:44 AM
De naam 'Rotterdam' hoeft er nog geeneens pontificaal in naar voren te komen.
Daar komt niemand op af. Waar komt men wel opaf? Op een spectaculaire naam. Zoiets als 'Word Port City'. En dan zou 'Rotterdam' in kleindere letters er nog voor of achter kunnen worden geplakt. Ik denk dat dat veel beter aan zal slaan.

kosimodo
September 17th, 2004, 09:47 AM
I AM sterdam!! Ik zie de T shirts al voor me!!

im_from_zw038
September 17th, 2004, 10:01 AM
ik denk dat amsterdam wel mooier, sneller en meer bouwt, vooral zuidoost begint indukwekkende vormen aan te nemen
rotterdam bouwt meer van het zelfde

Cymen
September 17th, 2004, 12:15 PM
Ik vind dat die man helemaal gelijk heeft. De Slogan Rotterdam Durft is zelf ingenomen en zal niemand aanspreken. Het zal geen dagjesmensen trekken en ook geen nieuwe inwoners.

Een zouteloze slogan als 'Rotterdam, maak het mee', of 'Het kan in Rotterdam' zou nog beter zijn vind ik. 'Rotterdam, stad van de ongekende mogelijkheden.'

In ieder geval iets wat uitstraalt dat er veel gebeurd en dat er heel veel mogelijk is, er valt wat te bereiken!

Maar internationaal heb je daar natuurlijk nog niks aan. I AM is engels, dat zou Rotterdam ook moeten doen. Het vervelende is dat je van rot niks kan maken, tenzij je een slogan tegen rotterdam wil bedenken ;)

botje
September 17th, 2004, 04:36 PM
Donderdag 16 September 2004

Durft Rotterdam niet meer?

Door Dominic Schrijer

Het was een klein doch veelbetekenend berichtje zaterdag in het Rotterdams Dagblad: het gemeentebestuur stelt in verband met de crisis bij het Havenbedrijf de start van een grootschalige imago-campagne uit. De campagne is bedoeld om het geschonden imago van de stad wat op te poetsen. Door de discussie over het weren van kansarmen is het beeld ontstaan van een armoedige, onveilige en onaantrekkelijke stad. Met een campagne onder de titel 'Rotterdam durft!' (kosten 1.2 miljoen euro!) moet dit negatieve beeld worden bijgesteld.

Het uitstellen van de campagne op het moment dat het bestuur van de stad en de haven zich in een crisis bevindt, bevestigt het bestuurlijk georiënteerde karakter van de campagne. Het bewijst dat de campagne vooral bedoeld is om het blazoen van de bestuurders op te vijzelen, en niet zozeer om het beeld van de stad te nuanceren. Het is verder ontluisterend om te zien dat er nog steeds vanuit wordt gegaan dat het imago van de stad nauw samenhangt met de haven. In werkelijkheid draait de stad gewoon door, alles functioneert even goed of gebrekkig als vanouds en in de beleving van bewoners is van een crisis echt geen sprake.

Wat maakt de stad en inwoners dan wel uniek? Wat mij betreft onderscheidt Rotterdam zich van andere grote steden in ons land op drie manieren.

1. Rotterdam is de meeste jonge grote stad van ons land. In zowel ontstaansgeschiedenis - de stad kent haar grootste bloei pas na de Tweede Wereldoorlog - als wat betreft bevolkingssamenstelling. De stad is niet belast met een lange, rijke historie en er is volop ruimte om te pionieren. Tevens kent de stad een jeugd- en jongerencultuur die in toenemende mate bepalend zal zijn voor de kracht van de toekomst van deze stad. Dat levert veel hoofdbrekens op over de opvang, scholing en werk van jongeren, maar biedt de stad ook een enorm onderscheidend potentieel ten opzichte van andere steden.

2. Rotterdam is de meest dynamische grote stad. Geen stad in Nederland heeft zichzelf in korte tijd zo vaak heruitgevonden: van kleine plaats aan de Rotte, tot grootste haven ter wereld. Van stad zonder hart tot 'Manhattan aan de Maas'. Er gebeurt altijd wel iets. Zowel uit vrije keuze, maar ook genoodzaakt door omstandigheden. Rotterdam zou de stad kunnen zijn die haar inwoners en bedrijven continu stimuleert het beste uit zichzelf te halen: om te komen wonen, kennis op te doen, een bedrijf te starten, uit te gaan of 'een dagje' te doen.

3. Rotterdam is de meest kleurrijke stad van het land. De stad heeft en zal ook in de toekomst een grote aantrekkingskracht houden op mensen van buitenlandse afkomst. Soms leidt dat tot gevoelens van vervreemding en onderling onbegrip, maar saai en voorspelbaar is het zelden.

Jong, Dynamisch en Kleurrijk; deze elementen behoren dus spil te zijn van een campagne. Voor de verbinding van deze elementen kan eenvoudig worden teruggegrepen naar het roemrijke verleden van de stad. Rotterdam is groot geworden dankzij de vestiging van mensen die op zoek waren naar een beter bestaan, werk en inkomen, een opleiding en een huis.

Anders dan Amsterdam kent Rotterdam geen rijke traditie in de vestiging van intellectuelen, politiek- en religieus vluchtelingen of een culturele elite. Het beeld van de opgestroopte mouwen geldt voor gewone mensen die investeren in hun eigen toekomst, die van hun kinderen en daarmee de toekomst van de stad. Het experiment in de meest kwetsbare wijken met een vestigingseis van het hebben van inkomen uit werk, past dan ook in een Rotterdamse traditie. Deze traditie maakt ook duidelijk dat het weinig uitmaakt waar iemand geboren is, welke huidskleur hij/zij heeft of welke religie wordt aangehangen. Mensen die willen investeren in hun eigen toekomst en die allemaal willen dat de stad schoon en veilig is. Voor die mensen dient het stadsbestuur ruimte te bieden. Daar wordt de stad sterker van.

Het zou goed zijn als het stadsbestuur dit als uitgangspunt neemt van een campagne en niet de eigen profileringsdrang. Want de stad heeft niet zozeer behoefte aan zogenaamde sterke bestuurders die billboards met hun hoofden vullen, maar vooral aan sterke inwoners. Niet arm, onveilig en onaantrekkelijk maar jong, dynamisch, kleurrijk; dat is Rotterdam. Mijn stad.

Kijken of het stadsbestuur daarin durft mee te gaan!

(Dominic Schrijer is voor de PvdA bestuurder in de Rotterdamse deelgemeente Charlois)

Skyscrapercitizen
September 17th, 2004, 04:55 PM
Ja, dat staat op de vorige pagina ook al.:)

Awais
September 17th, 2004, 11:20 PM
Wat ben je toch snel met het nieuws, botje ;)

botje
September 18th, 2004, 01:34 PM
oeps

Neotrezz
September 19th, 2004, 12:44 AM
@Amsterdam....

Zeg amsterdam je kan wel lekker onder een nieuwe slogan gaan zitte showen maar ondertussen lig je in puin, in rotzooi en moet er een hoop veranderen.

Zorg eerst maar dat er een duidelijk centrum voor hoogbouw komt, dat de sociale dienst eens ophoud met het renoveren van pas gerenoveerde gebouwen :bash: . bouwen van nieuwe stadsdeelkantoren terwijl hele kantoren complexen leeg staan. Wat een geld verspilling.. en dan ook nog een reclame bureau inhuren..

waar gaat dit heen met mijn stadje :S :sleepy:

Skyscrapercitizen
September 21st, 2004, 08:48 PM
Ik heb hem:

'Rotterdam: City of Chances and Changes.'

Ace
September 21st, 2004, 08:52 PM
Deze discussie duurt nu al een aantal pagina's. Ik heb geeneens zin om mij er in te mengen. Er is echter één gezegde:
'Een Amsterdammer zegt wat ie doet, Een Rotterdammer doet wat ie zegt' en zolang dat opgaat, en dat gaat het IMO, mag Amsterdam er van mij vandoor gaan met de mooiste slogan :)

Skyscrapercitizen
September 21st, 2004, 10:45 PM
Kansen en veranderingen, dat zegt Rotterdam niet alleen, dat doet ze ook! Ofwel, hij doet watie zegt.

Over dat gezegde, eigenlijk zeg je 2 keer hetzelfde. :)

Thom Wijbenga
September 22nd, 2004, 01:25 AM
Eenmaal, Andermaal, Stadskanaal!

Nee, die is goed.
:[

Adderbak
September 22nd, 2004, 10:58 AM
Wijchen, Centrum in Tweestromenland.

Nee, dat trekt volle zalen.

Oud West, Winkelt Best.

Tijd voor een apart topic.

Mojito
October 1st, 2004, 02:06 PM
http://www.indymedia.nl/img/2004/09/21726.jpg

mojoland
October 21st, 2009, 04:40 PM
Ik haal weer oude koeien uit de sloot :P

Yourotterdam dat vind ik wel een goeie maar dan steekt dat ''otter'' weer best uit :P

xlchris
October 21st, 2009, 06:52 PM
^YOURotterdam is wel leuk, maar lijkt eerlijk gezegd een beetje te veel op I AMsterdam. Rotterdam Durft kunnen ze eigenlijk niet meer gebruiken.

SimsPlanet2
October 21st, 2009, 08:39 PM
I DOkkum

rdj
October 22nd, 2009, 12:20 PM
Ik heb hem in 2004 ook al genomineerd: I R Otterdam.

xlchris
October 22nd, 2009, 04:32 PM
^Te onduidelijk lijkt mij.

Rietendak
October 22nd, 2009, 04:47 PM
Ik had er eerst weinig mee maar I AMsterdam heeft toch wel een plekje in de stad veroverd. Grotendeels ook dankzij dat ding op het Museumplein.

refluS
October 22nd, 2009, 10:04 PM
Rotterdam Durft zegt een toerist niet veel, tis meer een slogan voor de inwoners zelf...

I Amsterdam is best leuk... denk wel dat de toerist het leuker vind dan wij zelf allemaal maar gaat toch ook meer om de toerist denk ik...

Ramses
October 22nd, 2009, 10:15 PM
Ik heb hem in 2004 ook al genomineerd: I R Otterdam.:D

http://2.bp.blogspot.com/_nahjx2dDd9s/SA3dVfl1OkI/AAAAAAAAAGQ/fM_qi7oORqw/s320/ir_baboon_sniff.gif

Nieuwe Waas
October 22nd, 2009, 11:40 PM
YOURotterdam is wel leuk, maar lijkt eerlijk gezegd een beetje te veel op I AMsterdam.

Ik heb hem in 2004 ook al genomineerd: I R Otterdam.

Kortom: EuRotterdam. :D

Afoort
October 23rd, 2009, 01:02 AM
I AMersfoort <3

Zo zijn er wel nog meer slagzinnen zoals.

Eindhoven de gekste

Utrecht Dom City

Enschede Oostblok

Er gaat niet boven Groningen

Mugstad Haarlem

Amersfoort Keistad

picassoborseli
October 23rd, 2009, 10:02 AM
I AMersfoort <3

Zo zijn er wel nog meer slagzinnen zoals.

Eindhoven de gekste

Utrecht Dom City

Enschede Oostblok

Er gaat niet boven Groningen

Mugstad Haarlem

Amersfoort Keistad

Dat zijn geen slogans hoor, dat zijn bijnamen van steden. :bash:
(met uitzondering van Groningen)

xlchris
October 23rd, 2009, 10:09 AM
:lol:

picassoborseli
October 23rd, 2009, 10:10 AM
Ik heb gekozen voor I AMsterdam.

Rotterdam durft vind ik een beetje een slechte slogan en zegt verder weinig over de stad vind ik zelf. Hoe bedoelt men, Rotterdam durft? Het geeft mij niet echt een toegevoegde waarde en een duidelijk beeld van wat men ermee bedoelt...
Terwijl I AMsterdam je juist betrekt bij de stad: "IK BEN AMSTERDAM", als toerist voel je je daardoor welkom en je krijgt een verbintenis met de stad. Dat is wel het mooie aan de slogan.

railway stick
October 23rd, 2009, 10:40 PM
IAmsterdam is inderdaad leuker in de toon gezet dan RotterdamDurft. In mijn stad heet het ExpeditieLeeuwarden. Het is een eind weg, denken sommige Nederlanders, ben je daar, kun je echt op expeditie gaan door de binnenstad.

Eric Offereins
October 23rd, 2009, 11:20 PM
IAmsterdam is ook duidelijk internationaler door het engelse taalgebruik. Dat werk uiteraard veel beter met touristen. :)

Arrrgh
October 25th, 2009, 09:55 PM
Rotterdam Durft is nietszeggend. Wat durft Rotterdam dan? Bovendien kunnen Appelscha en Krommenie ook durven.

I Amsterdam is een leukere, omdat het gebruik maakt van de naam van de stad en een warm en welkom gevoel uitstraalt. Toch is het ook niet uniek voor Amsterdam. I Ammerstol kan natuurlijk ook nog steeds.

Mathijzzz
October 26th, 2009, 01:18 AM
Duidelijk I AMsterdam, internationaler, lekker in de bek, mooi logo, sterke marketinggedachte erachter...

insulting-dutchman
October 26th, 2009, 02:25 AM
allebij niks

en het is trouwens haarlem bloemenstad ;) hebben we toch mooi de eerste beurskrach ooit op onze naam staan

ropniko
October 26th, 2009, 10:10 AM
Rotterdam Durft is nietszeggend. Wat durft Rotterdam dan? Bovendien kunnen Appelscha en Krommenie ook durven.

I Amsterdam is een leukere, omdat het gebruik maakt van de naam van de stad en een warm en welkom gevoel uitstraalt. Toch is het ook niet uniek voor Amsterdam. I Ammerstol kan natuurlijk ook nog steeds.
Niet uniek te maken.. maar zo kun je natuurlijk nog wel meer dingen verzinnen, uiteindelijk kan iedereen het jatten. Maar wat je zegt, het is internationaal een betere slogan. Overigens denk ik dat Rotterdam Durft meer op andere vlakken is gericht. Meer op bedrijven dan op toeristen. Want met alle respect voor de stad Rotterdam, als je naar Nederland komt als toerist, dan ga je naar Amsterdam, Volendam en de Keukenhof en dan heb je voor hun gevoel Nederland wel gezien. Dus wat dat betreft is de positie van de 2 steden niet te vergelijken, en dus de 2 marketing campagnes ook eigenlijk niet. Zo kijk ik er tegenaan tenminste.

ericnijmegen
October 26th, 2009, 10:42 AM
En wie weet de internationale slogans van parijs, london en stockholm....

Jezus , die marketeers snappen het wel heel erg goed om tonnen geld te verdienen aan loze leuzen.

Volgens mij zit de beste marketingformule al in de naam van de stad zelf, PLUS de uitstraling, die zij daadwerkelijk heeft (voor toerisme of mediatechinisch).

Dus Rotterdam en Amsterdam.... die namen zijn uniek genoeg ;)

Wuppeltje
October 26th, 2009, 11:18 AM
Marketing is ontzettend belangrijk. Qua steden onderschatten we dat nog teveel. Berlijn is als stad ontzettend arm (Rotterdam is rijk in vergelijking met Berlijn), maar toch geven ze 40 miljoen per jaar uit aan citymarketing. In Amsterdam gaat dat om een paar miljoen per jaar door gemeenten en bedrijven opgebracht. Dit exclusief marketing in natura (denk aan bedrijven die apparatuur ter beschikking stellen aan studenten voor het maken van een promotievideo). Berlijn heeft een veel sterkere merknaam dan de assets, in het geval van Amsterdam is het merknaam iets sterker dan de assets.

Een slogans zoals I amsterdam zijn alleen nuttig in combinatie met een complete marketing campagne.

JWvW
October 26th, 2009, 04:28 PM
LondON is er een bijvoorbeeld

ericnijmegen
October 26th, 2009, 05:24 PM
LondON is er een bijvoorbeeld

Aha, Juist ja, dat is genoeg reden voor mij om er een weekendje heen te gaan :nuts:

Oh?!
October 28th, 2009, 05:29 PM
Een slogans zoals I amsterdam zijn alleen nuttig in combinatie met een complete marketing campagne.

Ik vind de letters op het museumplein erg sterk. Iedere keer zie ik er hordes toeristen om er foto's van te maken. Het krijgt imo eenzelfde soort kracht als de letters in Hollywood, hoewel de laatste natuurlijk vele malen bekender zijn. Als ze de campagne IAMsterdam doorzetten, kan het nog weleens eenzelfde status krijgen als I (L) NY.

Enschede Oostblok

Hoe kom je hier nu bij? Enschede staat bekend als +kut

xlchris
October 28th, 2009, 08:01 PM
^^Dat moeten ze idd volhouden. Harstikke simpel en sterk en veel mensen kennen het nu al. Als je als toerist over een jaar terugkomt en Amsterdam heeft opeens een hele andere slogan is dat ook weer vaag natuurlijk. Daarom vind ik YOURotterdam ook goed. Ook gewoon duidelijk, wel afgeleid van I AMsterdam alleen.

I AMersfoort <3

Alleen jij ;)

Gisteren zag ik toevallig een foto van Chicago en kwam ik met "ChicaGO" :nuts: Was leuk geweest als ze de Olympische Spelen hadden gehad.

Yv
October 29th, 2009, 12:58 AM
I AMsterdam doet ook meteen veel als gezicht voor de regio op toeristisch en zakelijk gebied online: www.iamsterdam.com

Overzichtelijke site met veel informatie. En het expat centre in het WTC ziet er ook goed uit.

Oh?!
October 29th, 2009, 11:24 AM
Daarom vind ik YOURotterdam ook goed. Ook gewoon duidelijk, wel afgeleid van I AMsterdam alleen.

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Wat dat betreft is de kleurstelling van I AMsterdam (zwart - rood - zwart) natuurlijk ook gejat van I (L) NY. Wel slim, want het vergroot imo de herkenbaarheid en ze kunnen het excuus gebruiken dat de stadskleuren ook zwart en rood zijn.

ChicaGO

vrij vertaald: sletje ga

Wuppeltje
October 29th, 2009, 11:38 AM
^^

Het is Rood - Zwart op Wit, Rood - Wit op Zwart en Wit - Zwart op Rood (dus niet zwart - rood - zwart). Rood, zwart en wit zijn de kleuren van Amsterdam, een kleurencombinatie die Amsterdam veel langer gebruikt dan New York bestaat.

picassoborseli
October 30th, 2009, 11:11 AM
^^Dat moeten ze idd volhouden. Harstikke simpel en sterk en veel mensen kennen het nu al. Als je als toerist over een jaar terugkomt en Amsterdam heeft opeens een hele andere slogan is dat ook weer vaag natuurlijk. Daarom vind ik YOURotterdam ook goed. Ook gewoon duidelijk, wel afgeleid van I AMsterdam alleen.

Alleen jij ;)

Gisteren zag ik toevallig een foto van Chicago en kwam ik met "ChicaGO" :nuts: Was leuk geweest als ze de Olympische Spelen hadden gehad.

YOURotterdam vind ik zo afgezaagd om eerlijk te zijn. Niet bepaald origineel als je kijkt wat Amsterdam heeft.

Trouwens was Chicago de slechtste kandidaat van de steden die meededen, dus terecht dat ze in de eerste stemronde er al uitvlogen!

Capzilla
October 30th, 2009, 04:58 PM
Roffabulous.

JC_Zwolle
October 30th, 2009, 08:08 PM
Nieuwe voor Rotterdam: Rotten Apple.

Samenvoeging van Rotte(rdam) en the big apple, het ideaalbeeld. :D

Elio di Angelis
October 30th, 2009, 08:17 PM
Er zijn idd wat rotte appels gebouwd in Rotterdam (wijnhaven etc)

rikarchitecten
October 30th, 2009, 08:48 PM
Ik Benschede

Word.

Oh?!
October 31st, 2009, 09:24 AM
Enschede = +kut.... niets meer en niets minder.

railway stick
October 31st, 2009, 03:13 PM
In de zeventiger jaren was er in Enschede zelfs een muziekgroep, die bijna nergens geboekt werd. Wat wil je dan ook, ze heetten `De Kutband`!
Ach, verder niets dan goeds over Enschede, Hengelo en Almelo. Prima steden om te wonen en je te vermaken.

jb_nl
November 1st, 2009, 11:28 AM
I AMsterdam, die letters op het museumplein zijn idd erg mooi en ook het ontwerp met die kleuren ziet er mooi uit, wat mij betreft na eerst wat scepcis nu toch wel geslaagd en houden zo!

Rotterdam heeft nog niet echt een slogan, Rotterdam Durft vind ik net zoals Zie hier bonkt het nieuwe hart van Rotterdam (waarbij ik de 2e dan nog beter vind), meer bouwslogans. En ook vind ik dat ze de lading niet goed dekken, kan hipper en moderner, meer opde moderne architectuur gericht. En ach meot zo'n slogan wel, een aantrekkelijk bekend Rotterdam lijkt me ook mooi, ik zou bij god niet weten wat de slogan van Parijs is bijv. maar vind het een fantastische stad!

JWvW
November 1st, 2009, 05:47 PM
Ook opvallend dat niemand hier 'Rotterdam World Port World City' noemt, wat eigenlijk Rotterdam Durft inmiddels heeft vervangen en door het Rotterdamse Marketing Office wordt toegepast op materialen over van alles en nog wat (Tour presentatie, Havenbedrijf presentaties, e.d.) Geeft ook weer aan hoe succesvol dat is haha.

Maar goed misschien heeft het tijd nodig, geen idee. Ik vind het zelf in ieder geval veel te lang en te generiek. En al helemaal niet creatief trouwens.

sergiogiorgini
November 3rd, 2009, 01:51 AM
De beste Rotterdamse slogan blijft "niet lullen maar poetsen." Zet dat gewoon op de metro.

SkyBridge
November 3rd, 2009, 10:13 AM
Alsjeblieft niet, volgens mij zijn we al 20 jaar bezig om van dat DRAMATISCHE imago met verstrekkende gevolgen af te komen. Het is ook bijna een slechte grap als je de werkloosheidscijfers van Rotterdam pakt.

BigCrunch
November 3rd, 2009, 10:29 AM
Tja, aan de metrostellen op de Callandlijn is juist te zien dat er te weinig gepoetst wordt :-(

sergiogiorgini
November 3rd, 2009, 03:08 PM
^^
In Rotterdam stikt het van twee soorten posters;
- ASOCIAAL GEDRAG WORDT STRENG BESTRAFT en dergelijk,
- Rotterdam durft! Pendrecht is goed bezig! Spangen wordt steeds fraaier! Het Oude Noorden werkt aan de toekomst! Zo zo, Bloemhof! En dat soort blik-naar-boven positieve marketing.

Het geeft al met al het idee dat Rotterdam zwaar in de shit zit. Men probeert te hard een diepgaand probleem te fixen via bushokjes, de wanhoop druipt er vanaf. Persoonlijk word ik dan liever geherinnerd aan die leuke no-nonsensmentaliteit van het Rotterdam van twintig jaar geleden.

mojoland
November 3rd, 2009, 03:19 PM
De beste Rotterdamse slogan blijft "niet lullen maar poetsen." Zet dat gewoon op de metro.

Dat klink als een slogan dat vast populair was in de slavernij.....

SkyBridge
November 3rd, 2009, 09:18 PM
^^
...van twintig jaar geleden.

Inderdaad, twintig jaar geleden. Toen richting de 70.000 Rotterdamers werkloos op de bank zaten, de binnenstad hopeloos verpauperd was en Rotterdam drugshoofdstad van Europa was.

Doe mij maar gewoon een nieuwe slogan die de positiviteit uitstraalt van de mensen die Rotterdam opnieuw hebben gevonden. De mensen van de Witte Vlucht die teruggekeerd zijn, de studenten die nu wél in Rotterdam willen wonen en de winkeliers die hier eindelijk weer brood zien voor hippe winkels. Niet die uitgekotste slogan die automatisch doet denken aan de mensen die zogenaamd niet lullen maar poetsen, maar ondertussen alweer vijftien jaar met een uitkering op de bank shag zitten te rollen.

En wat is er mis met de slogans over de wijk? Met alle respect, maar er wordt keihard gewerkt aan die wijken en dat mag wel eens gezegd worden. Kijk eens naar Hoogvliet, dat is bijna niet te geloven hoe dat verbeterd is. Pendrecht is eveneens hard op weg. Schiebroek haalt tegenwoordig zelfs jongeren naar hun parken met enorme evenementen. Dit soort dingen waren in jouw 20 jaar geleden echt ondenkbaar.

sergiogiorgini
November 3rd, 2009, 11:32 PM
Ik woon half in Pendrecht, maar heb geen idee hoe het er twintig jaar geleden uitzag. Niet goed dus?

Maar als ik uit de metro stap en er een grote poster voor me staat met zo'n slogan erop denk ik meteen dat dat ding er voor een reden staat. Met andere woorden, er staat dat Pendrecht goed bezig is, maar je leest "Dit is die wijk met die hoge kindersterfte waar ze het op het journaal over hadden. Hou je portemonnee in de gaten." Maar wellicht is niet iedereen zo cynisch.

Sol
November 4th, 2009, 12:21 AM
^^
In Rotterdam stikt het van twee soorten posters;
- ASOCIAAL GEDRAG WORDT STRENG BESTRAFT en dergelijk,
- Rotterdam durft! Pendrecht is goed bezig! Spangen wordt steeds fraaier! Het Oude Noorden werkt aan de toekomst! Zo zo, Bloemhof! En dat soort blik-naar-boven positieve marketing.

Het geeft al met al het idee dat Rotterdam zwaar in de shit zit. Men probeert te hard een diepgaand probleem te fixen via bushokjes, de wanhoop druipt er vanaf. Persoonlijk word ik dan liever geherinnerd aan die leuke no-nonsensmentaliteit van het Rotterdam van twintig jaar geleden.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

No-nonsens is heel simpel: of je doet mee (goede en nuttige opleiding, werk) of je dondert maar op uit de stad.

Hoogloper
November 4th, 2009, 02:34 PM
Hier ben ik het helemaal mee eens.

No-nonsens is heel simpel: of je doet mee (goede en nuttige opleiding, werk) of je dondert maar op uit de stad.

Klinkt ook erg erg beklemmend en vooral 'simpel'. Ik heb een goede opleiding en een baan maar zou me met die mentaliteit niet thuis voelen in Rotterdam, k zal niet de enige zijn..

Capzilla
November 4th, 2009, 02:40 PM
Ik heb mijn goede baan juist omdat ik dingen simpel hou. Negentig procent van de code die ik van vorige werknemers tegenkom kan de helft eenvoudiger. Dit heeft in de ICT de naam KISS ("Keep It Simple, Stupid"). Hoewel geen wondermiddel spreekt die term je meer aan.

Rotterdam A
November 4th, 2009, 03:16 PM
Goede mentaliteit, Capzilla en Sol.

@Hoogloper
Mensen die oude vrouwtjes in mekaar slaan en beroven.
Mensen die inbreken en de bewoner vermoorden in zijn eigen huis.
Mensen die geweldadig 6x per maand vooral éénmanszaken beroven van hardwerkende vriendelijke mensen.
Jochies die op 14 jaar al met vuurwapens rondlopen in bendes en winkels beroven of kindere provoceren.
Al die ouders van dat tuig.
Nog steeds geen Nederlands pratende pinguïns met 10 kinderen die alle sociale voorzieningen verzieken.
NIMBY's.
Geen aanpassing aan die haatcultuur de Islam.

Dat zijn dingen wat we niet hier willen hebben, Hoogloper. Dat willen we kwijt. Daar houden Rotterdammers hun mond niet voor dicht. Dat benoemen we en wij willen daar oplossingen voor en geen vage praatjes van politicie die dat toch niets kan schelen, want ze hoeven er toch niet naast te wonen.

Ondernemende mensen moeten beloond worden, niet mensen die dat structureel willen verzieken zoals criminelen en politicie die al de daden van dat tuig toleren.

Dat is de kracht van Rotterdam. Realistische goed ondernemende mensen met ambitie.

SkyBridge
November 4th, 2009, 03:20 PM
Als dat de kracht is, waarom is het probleem de afgelopen decennia dan alleen maar vele malen erger geworden?
Juist omdat je met zo'n achterlijke mentaliteit die paar helder nadenkende, goed verdienende mensen ook nog eens wegjaagt. Wat Hoogloper benoemt hoor ik overal om me heen: als hoger opgeleide (of student) hou je van deze stad en wil je hier je leven opbouwen, maar je kan niet echt uitspreken dat je slim bent. Dan word je met de nek aangekeken.

Hoogloper
November 4th, 2009, 05:40 PM
@ Rotterdam A

Het gaat voornamelijk om de toon waarop. Als bij mij visitie aanbelt meld ik ook niet voor de deur de huisregels. Ik verwelkom ze, bied ze wat te drinken aan en probeer ze zich thuis te laten voelen. Mochten ze zich niet gedragen schop je ze het huis uit ja, logisch.

Rotterdam A
November 5th, 2009, 09:20 AM
@ Rotterdam A

Het gaat voornamelijk om de toon waarop. Als bij mij visitie aanbelt meld ik ook niet voor de deur de huisregels. Ik verwelkom ze, bied ze wat te drinken aan en probeer ze zich thuis te laten voelen. Mochten ze zich niet gedragen schop je ze het huis uit ja, logisch.

Nou, veel mensen zijn verwelkomd, ook op mijn eigen Katendrecht. Maar als je zaak door een groepje tuig, 4x keer per maand gewapend wordt beroofd en als je nog meer hoort wat bepaald tuig uithaalt, dan wordt je vanzelf wat onvriendelijker.
Politie deed er totaal niets aan. We hadden echt een Antilianen probleem. Echt letterlijk de buurt terrorriseren met geweldadige straatroven, inbraken en winkeldiefstal. Enorm vaak.
Heeft er een keer 1 iemand een val gezet in zijn huis, waardoor een inbrekende Antiliaan een wond op liep aan zijn benen. Moest de beste bewoner nog schadevergoeding gaan betalen ook.
Belachelijk. Dit groepje tuig is verantwoordelijk geweest voor vele straatroven, inbraken, mensen neersteken, neerslaan van mensen met stenen, oud vrouwtje van 70 doorschoppen op de grond, de verkrachting van dat meisje op de Beijerlandselaan. Allemaal dat kut groepje van 12 kut Antilianen van tussen de 12 en 24 jaar. Waarvan die ouders gewoon het stelen bevorderen.

Ik kan er niet tegen als gewone hardwerkende mensen zo worden geterrorriseerd door straattuig en door politiek en justitie in de rug worden gestoken. En dit vind op meerdere plekken plaats in Rotterdam. En vaak met Antilianen en Marokkanen. Vooral die 2 bevolkingsgroepen, van andere bevolkingsgroepen heb je vrijwel nooit last.

En weet je wat de gemeente doet? Die beloont dat tuig met eigen clubhuis met alles erop en eraan in de hoop dat ze niet meer rottigheid gaan uithalen. Heeft geen reet geholpen.

@Hoogloper. Wat is jouw reactie op zulk tuig? Lekker gaan knuffelen?
Sommigen doen hier net of men eerst erg onvriendelijk was tegen dat tuig, dat ze daardoor zijn gaan roven. Belachelijk. Bewoners en mensen met een zaak voelen zich verraden. Van PvdA tot CDA, van SP tot Groen Links. Allemaal laten ze het maar lekker op hun beloop.
Weet je dat door die klote Antilianen toen veel winkels zijn verdwenen? We hebben geen eens een fucking supermarkt meer, snackbars die vroege sluitingstijden hebben als resultaat en een grimmige sfeer in de avond.
En dan komen er partijen als Leefbaar Rotterdam die de ondernemer willen beschermen door dat tuig eindelijk eens aan te pakken en kijk eens wie er ineens wakker wordt en tegenin gaat, die hele kliek PvdA, CDA, Groen Links, SP.
Je mond valt open van verbazing. Je hoort ze niet bij structurele geweldadige berovingen, maar om dat tuig te beschermen luid en duidelijk. En zelf komen ze nooit met oplossingen. Achterlijke stille tochten en dom geluid maken zoals op de dam toen bij Theo van Gogh, dat is wat men als oplossing ziet. Walgelijk en te vernederend om te mogen aanschouwen.

Daarom zijn mensen Rotterdam ontvlucht naar de Randgemeenten waar dat tuig niet is. Door dat tuig. Niet door als reactie daarop harde regels opstellen om dat tuig effectief te kunnen bestrijden.

En omdat Rotterdam zich totaal anders wil profileren dan andere steden met zijn no-nosense beleid, mag het maar lekker zwaar afkraakt worden in media.

@Skybridge. Wie kijkt jouw scheef aan op straat of in jouw kenniskring door het feit dat je hoog bent opgeleid?

Ondanks de Antilianen woon ik hier prima. Ze zijn gelukkig eindelijk weg. Helaas in een andere wijk gedumpt, waar men opeens erg veel zwaar overlast heeft.

Ik woon in een mooi huis aan het water met een mooi uitzicht en kan gebruik maken van de enorm vele voorzieningen die deze stad biedt en de meeste andere steden niet. Late openingstijden, winkels op zondag open, dynamiek, uitgaansgelegenheden. Enorm stedelijk.
Het stemt me tot enorme tevredenheid als ik de skyline uit de metro of vanaf de bruggen zie of mijn eigen woning. Zo machtig, veelzijdig en mooi. Ook vol met wel de goede culturen en hun bijbehorende restuarantjes. En ondanks wat vele Rotterdamhatende malloten hierop dit forum beweren, zijn er meer dan genoeg klassieke mooie wijken en mooie villa wijken rondom het centrum.
Een stad in beweging. Die ruil ik niet in voor een andere Nederlandse stad. Ik ga mee op de dynamische rit die Rotterdam heet.
Niets leuker dan een eigen zaak beginnen overigens. Eigen baas zijn en niet als een borgdrone bij een baas werken. Ik kan nu veilig een winkel openen op Katendrecht, zonder dat ik als een Rambo bewapend moet zijn, nu het tuig van de Kaap is verwijderd.

Hoogloper
November 5th, 2009, 11:31 PM
@ Rotterdam A
Tja, het Amsterdamse 'de boel bij mekaar houden' vs het Rotterdamse 'wat mot dat hier' Je geeft de 'oude politiek' wel de schuld maar het staat me toch bij dat Leefbaar Rotterdam de laatste jaren veel te zeggen heeft gehad in Rotterdam..heeft kennelijk ook niet zo'n indruk op je gemaakt.

'Ondanks de Antilianen woon ik hier prima. Ze zijn gelukkig eindelijk weg.'
oké..

'En ondanks wat vele Rotterdamhatende malloten hierop dit forum beweren, zijn er meer dan genoeg klassieke mooie wijken en mooie villa wijken rondom het centrum.'

Klopt, ik heb er persoonlijk veel doorheengelopen. Echter het frappante is dat dit veelal de jaren 30 stijl woningen zijn te vinden in een wijk als Blijdorp. Niet de moderne hoogbouw-architectuur waar Rotterdam zich mee etaleert en wat Rotterdam in Nederland uniek maakt. Wel succesvolle straten als de Meent zijn hier trouwens ook een goed voorbeeld van. Die vind je in andere Nederlandse steden in veelvoud.

'Ik kan nu veilig een winkel openen op Katendrecht, zonder dat ik als een Rambo bewapend moet zijn, nu het tuig van de Kaap is verwijderd.'

Oke, maar heb je dan ook een eigen zaak geopend?

SkyBridge
November 6th, 2009, 12:38 PM
Fascinerend inderdaad. Je kan de stad op zoveel manieren verkopen maar Rotterdam A weet er telkens weer zo verkeerd in door te slaan dat het in z'n gezicht ontploft en averechts werkt.

Leefbaar heeft ontzettend veel schade aangericht aan deze stad, los van de paar politieke succesjes die ze mede hebben bedacht. Een stad moet open staan voor iedereen en Rotterdam A laat precies zien waarom dat nog steeds niet zo is.

Capzilla
November 6th, 2009, 01:00 PM
Je geeft de 'oude politiek' wel de schuld maar het staat me toch bij dat Leefbaar Rotterdam de laatste jaren veel te zeggen heeft gehad in Rotterdam..heeft kennelijk ook niet zo'n indruk op je gemaakt.

Ik weet niet wat jij onder de laatste jaren verstaat, maar in mijn Rotterdam zit Leefbaar sinds 2006 niet meer in het college.

En hoewel Rotterdam A uiteraard generaliseert met "de Antillianen" is het overduidelijk dat hij hiermee slechts het criminele straattuig en hun zogenaamde opvoeders bedoelt. Dit lijkt me ook duidelijk door de opmerking "ze zijn nu eindelijk weg" want je gaat mij niet vertellen dat er geen enkele Antilliaan meer op de Kaat woont. De respectvolle Antillianen, daar heeft hij het dus niet over.

SkyBridge
November 6th, 2009, 01:19 PM
...maar die zijn wel degelijk Antillianen dus waarom zeg je dan niet 'criminele Antillianen'?

Capzilla
November 6th, 2009, 01:34 PM
Ik ben Rotterdam A niet en die nuance maak ik zelf meestal wel hoor.

Maar! Ik vind best dat iemand de politieke correctheid soms mag vergeten als uit de context duidelijk is wat hij of zij bedoelt. Als programmeur binnen een trustbedrijf moet ik me al acht uur per dag met de meest pedantische zaken bezighouden waarbij de omgeving ook nog eens overloopt van de meest dichtgetimmerde juridische taal.

Mijn Antilliaanse vrienden weten ook prima dat als een keertje wel generaliseer en "de Antillianen" zeg welke Antillianen ik daar wel en vooral ook welke Antillianen ik daar niet mee bedoel.

SkyBridge
November 6th, 2009, 01:37 PM
Dat snap ik, maar in het licht van deze discussie zegt het niet alleen wat over dit voorbeeld maar ook over de hele stad.

Hoogloper
November 6th, 2009, 04:19 PM
Maar goed on topic, in het geval van Rotterdam vind ik dat ze er onvoldoende in slagen om het genot van het moderne groot(hoog)stedelijke wonen te promoten. Voor en tegenstanders zijn het er over eens dat Rotterdam 'anders' is maar dat word voornamelijk als negatief uitgelegd. Kun je natuurlijk ook niet met een simpele slogan veranderen.