View Full Version : Coolsingel vs. Damrak
Jan July 30th, 2004, 12:27 PM Battle of the Boulevards!
Coolsingel
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/39.jpg
Damrak
http://www.hotelprinsenhof.com/mokum/damrak.jpg
http://www.diningcity.com/ams/images/fotos/damrak-2.jpg
Fir July 30th, 2004, 12:31 PM coolsingel, zeker met de nieuwe plannen. Als amsterdammer wil je niet eens gezien worden op het damrak.
Denoordrotterdammer July 30th, 2004, 12:35 PM Coolsingel zonder twijfel
Deventer Up July 30th, 2004, 01:08 PM Damrak: veel gezelliger, drukker, levendiger. Maar de Coolsingel is dan weer beter qua hoogbouw, maar daar heb ik niet alleen naar gekeken.
Gerard July 30th, 2004, 03:02 PM Het damrak is niet echt een boulevard, maar gewoon een brede drukke straat.
Dus de coolsingel.
eusebius July 30th, 2004, 03:08 PM Geinig, in ander verband geven Rotterdammers af op de Coolsingel maar nu ...
Errik July 30th, 2004, 03:12 PM Damrak! Ranzig? Ja. Te vol? Zeker. No go area? Onbetwijfelbaar. Maar het blijft de enige kosmopolische straat van ons landje. Go Damrak!
Gerard July 30th, 2004, 03:17 PM Geinig, in ander verband geven Rotterdammers af op de Coolsingel maar nu ...
Er valt ook flink wat te zeggen over de coolsingel (afstandelijk, breed, stomme paviljoewinkeltjes) en het damrak is een stuk drukker dan de coolsingel maar bij een boulevard heb ik iets anders in mijn hoofd dan het damrak.
Een boulevard hoort breed en afstandelijk te zijn. Kijk naar Parijs.
Errik July 30th, 2004, 03:29 PM Of naar Enschede...
Boulevard 1945, net zo breed als de Champs Elysees... Nog niet helemaal de Magnificent Mile van Oost-Nederland hè?
http://www.enschede-stad.nl/~Wijken/Bothoven/02.jpg
Gerard July 30th, 2004, 03:43 PM Daar kan nog wel iets aan de plint gebeuren Ja. ;)
Gambini July 30th, 2004, 03:45 PM Coolsingel zonder enige twijfel, fijnste straat van Nederland met die kleine doch mooie platanen, en een hele fijne sfeer...
Awais July 30th, 2004, 04:11 PM Coolsingel is meer groen, en meer hoogbouw, mooi onderhouden en schoon (de laatste tijd), de opgeknapte stadhuis, de nieuwe paviljoens zijn mooi, en natuurlijk het fontein aan het eind: geweldig
Elmo July 30th, 2004, 04:39 PM Qua hoogbouw en "boulevardgevoel" de Coolsingel. Qua sfeer en levendigheid toch echt het Damrak, hands down. De coolsingel stinkt naar uitlaatgassen, het Damrak alleen maar naar kots ;)
botje July 30th, 2004, 05:07 PM Als de Tour de France op de coolsingel finished dan zeker de coolsingel. Anders geen van beide.
dennol July 30th, 2004, 07:16 PM De Coolsingel vind ik het meest indrukwekkend, maar ziet er op straatniveau wat armoedig uit. Maar het gebied heeft wel de meeste potentie.
De Damrak is al 'af' en ziet er op zich goed uit, maar ik vind het te druk en ik erger me altijd dood aan al die stinkende blowtoeristen met dreadlocks, die daar maar een beetje met een wazige blik voor zich uitlopen. Het Damrak/Dam/Rokin/Kalverstraat/Nieuwendijk gebied is sowieso het stukje Nederland waar je de meeste loosers en meelopers etc. op een km2 vindt (oftewel hoogste suffe gasten dichtheid ;)).
Conclusie: Eigenlijk stellen beiden niet zoveel voor, maar met het oog op de toekomst stem ik toch maar op de Coolsingel (Coolsingeltoren, eventueel nog meer hoogbouw en betere inrichting van de openbare ruimte)
:)
Dr. Dubai July 30th, 2004, 08:20 PM Qua hoogbouw en "boulevardgevoel" de Coolsingel. Qua sfeer en levendigheid toch echt het Damrak, hands down. De coolsingel stinkt naar uitlaatgassen, het Damrak alleen maar naar kots ;)
en pis van junks, en lucht van jonko's;)
Rabotnik July 30th, 2004, 08:28 PM Op straatnivo het Damrak,Gokhal,vreettenten,Sexmuseum en drukte altijd druk..............maar wel smerig! Straat wat tig tijd geleden is betegelt ziet eruit alsof het er al 20 jaar ligt ,straatmeubilair hetzelfde. Straalt allemaal een erg verloederende indruk uit.Maar goed met de Miljoenen toeristen die er over heen ''slenteren'' niet zo verwonderlijk.
Rotterdamse Coolsingel straalt ''grootsheid uit'' zoals bijna alles in deze stad.
Grootstedelijkheidsgevoel met name door de hoogbouw.....en er komt nog meer en hoger!!
Voor vertier etc en drukte Damrak voor het ''mooie(visuele) toch de Coolsingel.
De Wibautstraat is de enigste kans om ook een soort van Coolsingel te creeren,alhoewel..................Amsterdam he.. hoor het gejank van protestbuurtbewonertjes etc alweer.
Rotterdam Highrise July 31st, 2004, 12:09 AM De Coolsingel. Hoewel er nog genoeg te verbeteren valt. Zo mogen van mij al die jaren 70/80 paviljoentjes per direct gesloopt worden. Verder moet er meer te doen zijn, meer winkels, horeca etc. Maar er komt langzaam verbetering in.
Cymen July 31st, 2004, 12:18 AM Sorry hoor maar de Coolsingel heeft helemaal niks behalve een paar grote gebouwen. Het leven op de straat zelf acht ik toch echt nog steeds belangerijker. Beiden zijn niet echt goed maar de Damrak toch minder "erg".
Southerner July 31st, 2004, 12:21 AM Bij gebrek aan beter: damrak!
dirkholtkamp July 31st, 2004, 12:50 AM Zonder twijfel de Coolsingel...
Carter July 31st, 2004, 01:31 AM Damrak, all the way, zelfs op de (al eerder genoemde) magnificent mile is het niet zo druk als op het Damrak. De Coolsingel is voor den hooghbouwliefhebber dan wel weer veel beter.
Cart,
l'etranger July 31st, 2004, 11:13 AM Het Damrak. De Coolsingel heeft het gewoon nog niet op het gebied van charisma en uitstraling.
de flatneuroot July 31st, 2004, 11:25 AM De Coolsingel. Bomenrijen, ingetogen panden aan beide zijdes en breede stoepen. Het Damrak is veel meer een breede straat en de panden hebben niet echt een boulevarduitstraling, oogt gewoon te rommelig.
PIE July 31st, 2004, 11:30 AM Coolsingel qua urban uitstraling.
Damrak qua gezelligheid.
Als ze nou eens alle winkels van de Damrak in de 1ste verdiepingen van de gebouwen op de Coolsingel plaatsen heb je een super straat!
Nemo July 31st, 2004, 02:44 PM http://home.wirehub.nl/~ibo-osaka/rotterdam-coolsingel.jpg
dh user July 31st, 2004, 03:00 PM Coolsingel !! Kan de Damrak nou niet echt een boulevart noemen !!
Rabotnik July 31st, 2004, 08:58 PM Beleving en vertier is voor het gros van de mensen de belangrijkste criteria.
Vergeet niet dat ''wij'' met een in feitte select groepje Hoogbouwsmullers een skyline mooi vinden. De meeste mensen zal het de spreekwoordelijke reet roesten dat er hoogbouw is in een stad terwijl er verder op straat geen moer te beleven valt.
Vooral toeristen niet zo gauw Amerikanen, Japanners b.v komen al uit een land waar te kust en te keur hoogbouw is en wat voor hoogbouw !! Die bezoeken echt geen stad voor wat torens. Wat ze willen en waar ze voor komen is malligheid......voor het fatsoen ff rijks en van Goghmuseum,rondvaarboottochtje en dan................................coffeeshops=blowen,wallen=neuken. Want dat gaat in eigen land niet zo simpel.Moraal van het verhaal Damrak wint dus de battle!
dh user July 31st, 2004, 11:31 PM Dit is volgens mij weer en andere discussie !!!
de flatneuroot August 1st, 2004, 12:01 AM Beleving en vertier is voor het gros van de mensen de belangrijkste criteria.
Vergeet niet dat ''wij'' met een in feitte select groepje Hoogbouwsmullers een skyline mooi vinden. De meeste mensen zal het de spreekwoordelijke reet roesten dat er hoogbouw is in een stad terwijl er verder op straat geen moer te beleven valt.
Vooral toeristen niet zo gauw Amerikanen, Japanners b.v komen al uit een land waar te kust en te keur hoogbouw is en wat voor hoogbouw !! Die bezoeken echt geen stad voor wat torens. Wat ze willen en waar ze voor komen is malligheid......voor het fatsoen ff rijks en van Goghmuseum,rondvaarboottochtje en dan................................coffeeshops=blowen,wallen=neuken. Want dat gaat in eigen land niet zo simpel.Moraal van het verhaal Damrak wint dus de battle!
Maar daar gaat deze poll volgens mij niet over wat Amerikanen of andere toeristen vinden maar wat je persoonlijk vind en het Damrak is een drukke straat en gezellig maar ik vind het geen Boulevard. Zelfs de (West)blaak in Rotterdam vind ik meer boulevardachtig. Dat daar geen reet te beleven valt is een ander verhaal.
Emile August 1st, 2004, 01:34 PM Coolsingel; genoeg ruimte, zelfs als het druk is, goeie stijl, modern. gewoon mooi
botje August 1st, 2004, 03:18 PM Een definitie is misschien wel verhelderend in deze discussie. In het woordenboek (Kramer 20 e druk) onder boulevard staat: thans in het algemeen brede straat met bomen in een grote stad. Als ik dan de bomen ga tellen en de breedte van Damrak en Coolsingel en de lengte dan kom ik denk ik toch uit op de Coolsingel. Gezelligheid vind ik geen argument, want dat is subjectief. Ook zo'n vervelend oerhollands woord waar ik jeuk van krijg.
Wisma August 1st, 2004, 06:43 PM Damrak is een drukke straat en gezellig maar ik vind het geen Boulevard. Zelfs de (West)blaak in Rotterdam vind ik meer boulevardachtig. Dat daar geen reet te beleven valt is een ander verhaal.
Mee eens.
Skyscrapercitizen August 1st, 2004, 06:52 PM Coolsingel zonder meer. De komende jaren staat de Coolsingel een flinke impuls te wachten, over 10 jaar zal er veel meer te beleven zijn!
Om toch nog even op Rabotnik in te gaan: Amerikanen en Japanners komen niet naar Rotterdam voor de torens nee, maar wel voor de architectuur, waaronder de torens.
Southerner August 1st, 2004, 10:13 PM Amerikanen en Japanners komen helemaal niet (in grote) getalen naar Rotterdam, slechts die er moeten zijn (voor zaken of studie ofzo). Sterker nog, Rotterdam is niet of nauwelijks bekend buiten Europa. En als ze Rotterdam al kennen zal het zeker niet zijn vanwege de moderne architectuur.
Awais August 2nd, 2004, 10:44 AM of juist wel
Skyscrapercitizen August 2nd, 2004, 11:57 PM Dat heb je dan goed mis, want er komen hordes japanners en chinezen, maar ook Amerikanen en anderen naar Rotterdan voor de architectuur. Vaak zijn dit studenten architectuur of iets in die richting. Ik heb zelf een keer een Japanner die ik op vakantie had leren kennen rondgeleid door Rotterdam, hij vond de stad geweldig qua architectuur, Amsterdam was hij ook geweest, om te blowen.
Rabotnik August 3rd, 2004, 04:06 AM Edit post :)
Spotter August 5th, 2004, 04:09 PM Idioot om een tochtige schippersallée zonder grootstedelijke levendigheid met miniscrapers en een gebrek aan vertier boven het Damrak te verheffen.
Feit blijft dat de torens wel allemaal te zien zijn vanaf de Coolsingel maar er niet altijd direct aan staan. De straat zelf zegt me niet zoveel. Het valt al helemaal niet te vergelijken met welke Parijsse boulevard dan ook.
Het Damrrak is een van de ranzigste straten van m'n stad. Alles ligt bovendien scheef. 't Stinkt er en je moet continu aan de kant voor misplaatste objecten op de weg (reclamezuilen, lelijke prullenbakken etc.) danwel de overdekte terrassen van sommige gelegenheden. Bovendien is het aanbod van winkels op het damrak ergens tussen blokker en de pinnokiofanclubshop met een veel te groot gehalte toeristenwinkels met oversexte ansichtkaarten en beledigingen aan de paus (met joint). Als ik ooit burgemeester van Amsterdam wordt zal mijn eerste prioriteit zijn het weer aangenaam maken van het Damrak (en ik weet zeker dat dat veel werk is.)
Tous comptes faits stem ik dus voor het Damrak. Omdat ik hoogbouw niet als belangrijk ingrediënt van n boulevard zie (zie ook Parijs Wenen Rome etc) en het Damrak smerig maar wel levendig is. :)
dh user August 5th, 2004, 04:23 PM bou·le·vard (de ~ (m.), ~s)
1 lange, brede, gewoonlijk met rijen bomen beplante straat in een stad
2 brede wandelweg langs de zee
Daarom kies ik voor de coolsingel !! Maar als je het mij echt vraagt !!
Lange voorhout Den Haag en scheveningen boulevard
( natuurlijk niet te vergelijken met parijs !! )
Ace August 5th, 2004, 06:17 PM Als ik Coolsingel zeg, dan kijk ik niet alleen naar de huidige Coolsingel, maar meer naar de Coolsingel over pakweg 10/15 jaar. Met de Jungerhanstoren en de Coolsingeltoren. Tevens reken ik de verlengde assen van de Coolsingel erbij. Dat is misschien niet helemaal eerlijk, maar ik doe het lekker toch. Dus het Hofpleinkwartier met evt. (super)hoogbouw en de Schiedamsedijk met het Baankwartier. Ga je nog verder kijken dan kun je de Coolsingel praktisch doortrekken over de Erasmusbrug, Wilhelminapier en de Laan op Zuid, welke tegen die tijd ook een echte Boulevard-vorm zal hebben aangenomen.
Momenteel biedt het Damrak veel meer stedelijk vermaak, al denk gezien de reacties van sommige Amsterdammers hiero dat dat niet hèt stedelijke vermaak is, waar zij trots op zijn.
En op die vorm van stedelijk vermaak, zitten wij hier in Rotterdam al helemaal niet te wachten. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg is hier nog altijd het crédo (al valt daar met al die hoogbouwplannen, festivals, optochten en Cruiseschepen ook wel weer over te discussiëren).
Ik kies dus voor de Coolsingel en ik ben trots op de Coolsingel, zoals ie is. Dan maar wat minder levendig, maar op een harde, kille en zakelijke uitstraling kan ik ook trots zijn.
flap August 6th, 2004, 12:16 PM [QUOTE=Gambini]Coolsingel zonder enige twijfel, fijnste straat van Nederland met die kleine doch mooie platanen, en een hele fijne sfeer...[/QU ZEG BESTE GAMBINI WAT BEN JIJ INEENS rOTTERDAM MINDED ZEG , HOE KOMT DIT ZO OPEENS ? eN WAT BETREFT DE POLL dE COOLSINGEL , IS EEN STUK MOOIER , ALLEEN WAT MINDER LEVENDIG , MAAR JA JE HAD OOK BETER HET ROCKIN MET DE COOLSINGEL KUNNEN VERGELIJKEN ! eN IK VIND DE COOLSINGEL ALLEEN MAAR MOOIER VANWEGE HET OUDE STADHUIS VERDER ECHT NERGENS VOOR !! dE REST IS WALGELIJK OMDAT HET GEWOON TE KIL OOGT .
Skyscrapercitizen August 6th, 2004, 10:19 PM Stadhuis is niet oud, of je moet 1921 oud vinden... Ik vind het maar een namaakding, maar hij staat me niet in de weg verder.
Gambini August 7th, 2004, 12:44 AM Stadhuis is niet oud, of je moet 1921 oud vinden... Ik vind het maar een namaakding, maar hij staat me niet in de weg verder.
Hier ben ik het heeeleeemaaal niet mee eens, het stadhuis van Rotterdam is geweldig samen met dat 'oude' gebouw (ing?) ernaast, met die kleine palmpjes ervoor. Als ik daar langsloop heb ik echt het gevoel ergens anders dan in Nederland te zijn (in de positieve zin). Een van de mooiste stukjes van Rotterdam in mijn optiek. Het stadhuis ziet er eveneens van binnen 'luxe' uit, iets wat we heel erg missen in NL...
Elmo August 7th, 2004, 12:07 PM [QUOTE=Gambini]Coolsingel zonder enige twijfel, fijnste straat van Nederland met die kleine doch mooie platanen, en een hele fijne sfeer...[/QU ZEG BESTE GAMBINI WAT BEN JIJ INEENS rOTTERDAM MINDED ZEG , HOE KOMT DIT ZO OPEENS ? eN WAT BETREFT DE POLL dE COOLSINGEL , IS EEN STUK MOOIER , ALLEEN WAT MINDER LEVENDIG , MAAR JA JE HAD OOK BETER HET ROCKIN MET DE COOLSINGEL KUNNEN VERGELIJKEN ! eN IK VIND DE COOLSINGEL ALLEEN MAAR MOOIER VANWEGE HET OUDE STADHUIS VERDER ECHT NERGENS VOOR !! dE REST IS WALGELIJK OMDAT HET GEWOON TE KIL OOGT .
Waarom het Rokin met de Coolsingel vergelijken? Zo enorm veel verschil is er niet tussen het Rokin en het Damrak. Als je dan toch een andere straat neemt, noem dan de Wibautstraat. Dit zal DE Amsterdamse boulevard worden (over een jaar of 20 ;))
Skyscrapercitizen August 7th, 2004, 09:59 PM @ Gambini
Dat kan. Het probleem wat ik heb met het stadhuis is hetzelfde als dat met Wenen: nepoud. En ik hou niet zo van nep. Dat is het probleem wat ik hem met retro, het is oneerlijke architectuur, en ik hou van eerlijke architectuur, architectuur van deze tijd en niet architectuur die ouder wil lijken dan hij is.
remco126 August 10th, 2004, 12:58 PM Coolsingel = ruimte en sfeervol.
Het Damrak wordt hier levendig genoemd. Alleen is het zo levendig dat er niet normaal te lopen valt, op het Damrak is alles Te
Te vies
Te druk
Te veel reclame
Te krap
etc.
Not my cup of thea dus.
CityLife August 22nd, 2004, 02:04 AM Damrak is veel stedelijker dan Coolsingel...Damrak dus
l'etranger August 22nd, 2004, 02:12 AM Stadhuis is niet oud, of je moet 1921 oud vinden... Ik vind het maar een namaakding, maar hij staat me niet in de weg verder.
In 1921 werd over de gehele wereld nog gewoon neo-classicistisch gebouwd. Dus als je nep identificeert met tijd, dan vind je zeker ook de helft van alle wolkenkrabbers uit New York nep?
Berrtus August 22nd, 2004, 12:16 PM Stadhuis is inderdaad niet nep. Vreemde opmerking. Het was een volledig geaccepteerde stijl in de tijd. Het Moderne bouwen stond nog in de kinderschoenen. Het stadhuis representeerd het groter wordende, vooroorlogse, Rotterdam (schaal gebouw en ingreep in het oude centrum), aan het begin van de 20ste eeuw. Prachtig ding. Vooral nu ie, samen met het PTT-gebouw, tussen al het Moderne staat.
Awais August 22nd, 2004, 02:38 PM Damrak is veel stedelijker dan Coolsingel...Damrak dus
Deze stelling van jouw geeft je signature meer onderbouwing. ;)
CityLife August 22nd, 2004, 03:55 PM Ach ja...je hebt altijd van die figuren die over een sig gaan zeiken...
Maar serieus, als ik op het Damrak kom heb ik het gevoel dat ik in een stad ben. Op de Coolsingel heb ik dat veel minder ondanks de hoogbouw.
Adderbak August 22nd, 2004, 06:10 PM Bah, niet dat vieze afvoerputje waar de toeristenkots zich mengt met illegale roemenen-zweet...
zeker weten de Coolsingel!
Ace August 22nd, 2004, 08:20 PM Het enige verschil is dat men op de Coolsingel wèl in staat is om de levendigheid en het vertier die op het Damrak heerst (mits voldoende Coffeeshops, hoerenkasten, Blokkers en Pinokkiofanclubshops (weer zo'n leuk scrabblewoord)) te realiseren. Waar wij hier dus niet voor kiezen en al helemaal niet mee te koop gaan lopen. Maar langs beide zijden van het Damrak zullen nooit miniscrapers worden gerealiseerd :) :cheers:
En aangezien de Coolsingel in de toekomst voldoende vormen van cultureel (renovatie Oude-Luxortheater & Coolsingeltoren) en culinair vermaak zal gaan bieden, welken ongetwijfeld van hoger niveau zijn als op het Damrak (als ik de Amsterdammers zelf zo hoor over die straat). Dan mag ik aannemen dat de Coolsingel in algemene termen, nog altijd een treetje hoger op de ladder staat.
Gambini August 23rd, 2004, 01:56 AM Damrak is veel stedelijker dan Coolsingel...Damrak dus
Pardon? Coolsingel is veeeeel stedelijker (niet door de hoogbouw maar door de opzet, brede stoepen etc.) en ook nog 's veel sfeervoller... Damrak is vies, jakkie!
refluS March 7th, 2013, 09:15 PM Damrak is een goedkoop zooitje met eigenlijk prachtige panden die verstopt zijn achter een laag troep.
Plaas March 7th, 2013, 09:19 PM Reflus is weer los hoor. Dit topic was bijna 10 jaar dood...
refluS March 7th, 2013, 09:31 PM nee hoor het was een soort waakvlammetje..
snowdog March 7th, 2013, 11:22 PM Coolsingel, mooie hoogbouw ipv. die ouwe zooi, en een mooie brede stedelijke weg ipv. een saaie anti auto straat, Damrak kan je toch geen boulevard noemen!
insulting-dutchman March 7th, 2013, 11:30 PM dan maar coolsingel, niet dat ik er ooit geweest ben.
EPA001 March 7th, 2013, 11:40 PM dan maar coolsingel, niet dat ik er ooit geweest ben.
Je weet niet wat je mist. ;)
Rietendak March 8th, 2013, 12:12 AM Ben nog nooit in mijn leven buiten de Ring geweest, maar kan me niet voorstellen dat het erger is dan het Damrak dus vooruit.
bthj March 8th, 2013, 11:07 AM De Coolsingel heeft alles wat het Damrak ook heeft behalve een Teasers. Damrak dus.
Godius March 8th, 2013, 10:23 PM Battle of the Boulevards!
Coolsingel
http://www.skyscrapercity.com/database/buildings/39.jpg
Is er misschien een recente foto van Coolsingel vanaf deze point of view?
insulting-dutchman March 9th, 2013, 01:37 AM je hoeft geen foto van het damrak te zien?
Silly_Walks March 9th, 2013, 01:45 AM Dick measuring contest. Altijd leuk. :yawn:
Plaas March 9th, 2013, 10:18 AM Als we er echt zo veel lol aan beleven, dan ook maar wat plaatjes van het Damrak.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Amsterdam_damrak.JPG/600px-Amsterdam_damrak.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/Damrak.jpg/600px-Damrak.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e9/%D0%9F%D0%BB%D1%8F%D1%88%D1%83%D1%89%D0%B8%D0%B5_%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D1%83%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B5_%D0%94%D0%B0%D0%BC%D1%80%D0%B0%D0%BA.JPG/600px-%D0%9F%D0%BB%D1%8F%D1%88%D1%83%D1%89%D0%B8%D0%B5_%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D1%83%D0%BB%D0%B8%D1%86%D0%B5_%D0%94%D0%B0%D0%BC%D1%80%D0%B0%D0%BA.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Tram25_Damrak_2011.JPG/600px-Tram25_Damrak_2011.JPG
- Wikimedia Commons.
Eric Offereins March 9th, 2013, 11:16 AM Voor beide boulevards geldt dat de interessantste delen van de stad ergens anders te vinden zijn. Beide zijn eigenlijk verkeersriolen.
railway stick March 9th, 2013, 11:26 AM Vanzelfsprekend heb ik voor de legendarische, wereldberoemde en grootstedelijke Coolsingel te Rotterdam gestemd.
http://i1048.photobucket.com/albums/s371/railwaystick/coolsingel3_zps946e55eb.jpg
http://i1048.photobucket.com/albums/s371/railwaystick/coolsingel_zps15f7f501.jpg
http://i1048.photobucket.com/albums/s371/railwaystick/coolsingel1_zpse0269c36.jpg
http://i1048.photobucket.com/albums/s371/railwaystick/Rotterdam11aug2012zaterdag043.jpg
Foto`s 1-3 bron Flickr, foto 4 heb ik zelf genomen...
Plaas March 9th, 2013, 11:33 AM Zo benadruk je de grijze uitstraling van die straat wel heel erg, Bas.
railway stick March 9th, 2013, 11:40 AM Dat was de historische uitstraling, toen bestonden er nog geen kleurenfoto`s. Maar goed, U vraagt, wij draaien. Het jaarlijkse Zomercarnaval dan maar:
http://i1048.photobucket.com/albums/s371/railwaystick/coolsingel5_zps58949fa5.jpg
Bron: Flickr.com 2013.
Plaas March 9th, 2013, 11:51 AM We kunnen die straten natuurlijk ook streetviewgewijs vergelijken, te beginnen vanuit het noorden.
- Coolsingel (https://maps.google.nl/maps?q=coolsingel+rotterdam&hl=nl&ll=51.924036,4.478045&spn=0.007424,0.013797&sll=51.69299,4.65271&sspn=0.995973,1.766052&t=h&hnear=Coolsingel,+Centrum,+Rotterdam,+Zuid-Holland&z=16&layer=c&cbll=51.923931,4.478187&panoid=Jk6JsOlp-iWRICYan3b0qw&cbp=12,189.89,,0,0.14)
- Damrak (https://maps.google.nl/maps?q=damrak+amsterdam&hl=nl&ll=52.376853,4.898009&spn=0.001916,0.003449&sll=52.502942,4.823974&sspn=0.489029,0.883026&t=h&hq=damrak+amsterdam&z=18&layer=c&cbll=52.377054,4.898231&panoid=Gr1xduj2tsRaPENsjPa7xg&cbp=12,235.88,,0,-4.76)
En dan maar verder klikken, op weg naar het einde.
Chem March 9th, 2013, 11:55 AM Augustus 2004: Coolsingel zonder meer. De komende jaren staat de Coolsingel een flinke impuls te wachten, over 10 jaar zal er veel meer te beleven zijn!
:lol: Mogen ze wel opschieten, ze hebben nog een jaar.
Het Damrak is de meest voor de hand liggende route van het centraal station naar het centrum en andersom, daarom superdruk, en daarom verziekt met al die toeristentroep. De Coolsingel is niet wat het kan zijn door gebrek aan visie. Kies toch voor de Coolsingel, geeft me een meer stedelijk gevoel daar te lopen.
Rotterdam Fascinates March 9th, 2013, 01:33 PM Coolsingel is vooral interessant door alles wat er om je heen gebeurt en het contrast met de voetgangersgebieden aan beide zijden. Elk jaar wordt het een beetje beter.
Het Damrak is een aanfluiting met alle toeristenwinkels en goedkoop materiaalgebruik op straatniveau. Het Rokin daarintegen is wel een hele fijne straat. De inpassing in de wijk en het plintniveau zijn beter dan de huidige Coolsingel.
Silly_Walks March 9th, 2013, 02:12 PM Laat ik er dan wat over proberen te zeggen zonder te zeggen welke beter is:
Beide straten hebben veel potentie.
Het Damrak is de logische route van Centraal naar Dam, dus als die Rode Loper goed uitgewerkt wordt, het straatmeubilair vervangen wordt, de gevels opgeschoond worden, dan zou het ook echt een mooie toegangspoort tot Amsterdam kunnen worden.
Coolsingel heeft als nadeel dat het niet voor Centraal begint. Kruisplein-Westersingel is de logische route als je zo uit het station komt wandelen en geen idee hebt waar je heen moet, maar daar is het eigenlijk best doods. Om de Coolsingel op te waarderen zouden ze eigenlijk een duidelijke looproute Centraal-Weena-Coolsingel moeten maken, waardoor het zonder bordjes, etc. de vanzelfsprekende route wordt om te lopen als je uit Centraal komt lopen. Dit zouden ze bijvoorbeeld kunnen bereiken door de wegindeling aan te passen, constante open plinten met winkels, etc. langs die route.
jb_nl March 9th, 2013, 06:32 PM Coolsingel ziet er momenteel niet uit ook al zijn her en der ontwikkelingen aan de gang als Cool63. Zou dacht ik binnenkort een herinrichting volgen (als die niet wegbezuinigd is) en dat is hard nodig ook. Kan mooi opgeknapt worden in de nieuwe stijl met natuursteen en meer groen. Nu is het een kale stenige vlakte. Zoals men wel treffend zegt: de Coolsingel is geen boulevard om te verblijven, de Coolsingel steek je over. Hopelijk verandert dat ooit.
Damrak is dan toch levendiger, ondanks alle reclame en de uiterst lelijke turqoise lantaarnpalen en paaltjes.
Nemo March 9th, 2013, 07:33 PM Los van de huidige verblijfskwaliteit: De Coolsingel is qua maatvoering en materiaalgebruik van de gebouwen on-Nederlands. Het Damrak valt er ook niet echt mee te vergelijken. Die doet veel internationaler aan (zelfs met die lantaarpalen en huizige crapzaken), maar de Beurs van Berlage trekt zich geen klap van het Rokin aan. Wat dat betreft een enorme misser van een groot architect. Wat dat betreft doet de Beijenkorf met drie 'voorkanten' het veel beter.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Overzicht_met_postkantoor_-_Rotterdam_-_20191172_-_RCE.jpg
Wiki Commons (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Overzicht_met_postkantoor_-_Rotterdam_-_20191172_-_RCE.jpg)
Ribarca March 10th, 2013, 10:28 AM Het is allebei niet veel maar het Damrak heeft tenminste hele mooie panden (buiten de toeristenrotzooi).
Ard Buijsen March 10th, 2013, 11:18 AM Stadhuis is inderdaad niet nep. Vreemde opmerking. Het was een volledig geaccepteerde stijl in de tijd. Het Moderne bouwen stond nog in de kinderschoenen. Het stadhuis representeerd het groter wordende, vooroorlogse, Rotterdam (schaal gebouw en ingreep in het oude centrum), aan het begin van de 20ste eeuw. Prachtig ding. Vooral nu ie, samen met het PTT-gebouw, tussen al het Moderne staat.
Om deze dan ook maar even naar boven te halen. Stadhuis was zeg maar wat Krier nu is. Het moderne bouwen is ook niet in de jaren '20 begonnen maar veel eerder. Berlage was feitelijk de eerste modernist. Het was dan ook. Iet meer dan normaal geweest dat Berlage het Stadhuis had ontworpen ware het niet dat de architect van het stadhuis meer vriendjes had in de politiek van Rotterdam. Tim heeft dus volkomen gelijk.
bulgerhoog March 10th, 2013, 12:54 PM Beide straten vormen een illustratie van de binnen Nederland doorgeschoten "verdienen aan de openbare ruimte" cultuur. Gemeenten hebben de commercie veels te veel speelruimte gegeven en zitten nu met "boulevards", die 1 groot reclameuithangbord zijn.
Beide straten hebben potentie, maar dan moet er eerst in de "cultuur" wat veranderen. Met alle bezuinigingen zal dat wel een lastige worden.
Oordeel: Damrak is fout symbool van Amsterdamse alles moet kunnen mentaliteit vermengd met geld.
Coolsingel: symbool van elke 10 jaar iets nieuws, gebrek aan Rotterdamse consistentie.
Per saldo loop ik met mooi weer liever over de Coolsingel :lol:, Damrak is iets wat je liefst zo snel mogelijk achter je laat. Als de metro er is wordt het misschien beter.
Erik
sergiogiorgini March 10th, 2013, 01:25 PM Om deze dan ook maar even naar boven te halen. Stadhuis was zeg maar wat Krier nu is. Het moderne bouwen is ook niet in de jaren '20 begonnen maar veel eerder. Berlage was feitelijk de eerste modernist. Het was dan ook. Iet meer dan normaal geweest dat Berlage het Stadhuis had ontworpen ware het niet dat de architect van het stadhuis meer vriendjes had in de politiek van Rotterdam. Tim heeft dus volkomen gelijk.
Echt een typische reactie weer. Wat de Kriers doen is wetend tegendraads; in de jaren '20 was de hele wereld nog niet overtuigd dat het modernisme de enige moreel verantwoorde manier van bouwen was. Het past prima in het tijdsbeeld.
Ik vind het Stadhuis een geweldig ding zo tussen de eindeloze petteflets van Rotterdam.
Ard Buijsen March 10th, 2013, 01:42 PM Echt een typische reactie weer. Wat de Kriers doen is wetend tegendraads; in de jaren '20 was de hele wereld nog niet overtuigd dat het modernisme de enige moreel verantwoorde manier van bouwen was. Het past prima in het tijdsbeeld.
Ik vind het Stadhuis een geweldig ding zo tussen de eindeloze petteflets van Rotterdam.
Ga eerst maar eens de geschiedenis over dit ontwerp lezen...
sergiogiorgini March 10th, 2013, 01:55 PM Altijd een handige respons.
Ard Buijsen March 10th, 2013, 02:06 PM BTW, de architectuur van Berlage was destijds ook wel ruimschoots geaccepteerd maar was wel moderne architectuur.
Eric Offereins March 10th, 2013, 02:20 PM Beide straten vormen een illustratie van de binnen Nederland doorgeschoten "verdienen aan de openbare ruimte" cultuur. Gemeenten hebben de commercie veels te veel speelruimte gegeven en zitten nu met "boulevards", die 1 groot reclameuithangbord zijn.
Beide straten hebben potentie, maar dan moet er eerst in de "cultuur" wat veranderen. Met alle bezuinigingen zal dat wel een lastige worden.
Oordeel: Damrak is fout symbool van Amsterdamse alles moet kunnen mentaliteit vermengd met geld.
Coolsingel: symbool van elke 10 jaar iets nieuws, gebrek aan Rotterdamse consistentie.
Per saldo loop ik met mooi weer liever over de Coolsingel :lol:, Damrak is iets wat je liefst zo snel mogelijk achter je laat. Als de metro er is wordt het misschien beter.
Erik
Goed verwoord. Beide zijn plekken waar je liefst zo snel mogelijk door heen gaat.
Misschien verandert dat voor de Coolsingel aan het eind van de voetbalcompetitie. ;)
EPA001 March 10th, 2013, 02:24 PM Het is allebei niet veel maar het Damrak heeft tenminste hele mooie panden (buiten de toeristenrotzooi).
Er staan naar mijn mening meer mooiere en bijzondere panden aan de Coolsingel dan aan het Damrak. Beide straten kunnen (veel) beter, en in beide steden wordt daaraan gewerkt. De Coolsingel oogt grootstedelijker maar heeft wel "last" van teveel loze ruimte.
Plaas March 10th, 2013, 03:31 PM Welke panden aan de Coolsingel vind je dan bijzonderder dan de Beurs van Berlage?
rouke March 10th, 2013, 08:17 PM Beiden hebben niet ècht kwaliteiten vereist om 'boulevard' genoemd te mogen worden.
De Coolsingel heeft er in fysieke zin wel het meest recht op zo genoemd te kunnen worden. (fysiek juist geproportioneerd)
Damrak is -momenteel- nèt zo inconsequent als elke willekeurig ingerichte straat; tot dat de rode loper is doorgevoerd valt het Damrak bij mij hoogstens onder de noemer 'zeer vuile, rommelige winkelsloot'
Ik snap het inconsequente gezeur met straatmeubulair in NL sowieso niet; een mooi stadshart is consequent in stijl & type meubulair.
EPA001 March 10th, 2013, 08:47 PM Welke panden aan de Coolsingel vind je dan bijzonderder dan de Beurs van Berlage?
Ik zeg niet dat er een pand staat dan bijzonderder is dan de beurs van Berlage. Ik zeg dat er aan de Coolsingel naar mijn mening meer mooie en bijzondere panden staan dan aan het Damrak. Dat is iets toch heel anders. ;)
refluS March 10th, 2013, 09:39 PM Hoe lang is het Damrak eigenlijk? Is toch ook helemaal niet een lange straat?
Plaas March 11th, 2013, 12:02 AM Ik zeg niet dat er een pand staat dan bijzonderder is dan de beurs van Berlage. Ik zeg dat er aan de Coolsingel naar mijn mening meer mooie en bijzondere panden staan dan aan het Damrak. Dat is iets toch heel anders. ;)
Maar welke panden bedoel je dan? Tegen de Beurs van Berlage opboksen is niet gemakkelijk. En de Beurs is zeker niet het enige mooie pand langs 't Damrak. De lantaarnpalen zijn lelijk, de bankjes, de toeristenwinkels, allemaal naar - maar de architectuur, die is prachtig. Net dat maakt het Damrak zo tragisch.
Silly_Walks March 11th, 2013, 12:19 AM De lantaarnpalen zijn lelijk, de bankjes, de toeristenwinkels, allemaal naar - maar de architectuur, die is prachtig. Net dat maakt het Damrak zo tragisch.
Maar het maakt het ook heel makkelijk te verbeteren. Glas halfvol :cheers:
:lol:
Godius March 11th, 2013, 02:09 AM Damrak wordt door veel buitenlandse toeristen gezien als smerig en onverzorgd, er valt ook geen vaste architectuur stijl te ontdekken, ja er staan wat panden in de Amsterdamse school, de een noemt het baksteenexpressionisme (hoi Го́голь) de ander klinische tijdsgebonden treurigheid. De Amsterdammers staan hier echt bevooroordeeld in, de Rotterdammers kunnen tenminste nog enigszins relativeren.
Silly_Walks March 11th, 2013, 02:31 AM Wat een kamscherend gezeik.
Plaas March 11th, 2013, 10:16 AM Damrak wordt door veel buitenlandse toeristen gezien als smerig en onverzorgd, er valt ook geen vaste architectuur stijl te ontdekken, ja er staan wat panden in de Amsterdamse school, de een noemt het baksteenexpressionisme (hoi Го́голь) de ander klinische tijdsgebonden treurigheid. De Amsterdammers staan hier echt bevooroordeeld in, de Rotterdammers kunnen tenminste nog enigszins relativeren.
Meneer is weer in hokjes aan 't denken. Leer je 't nooit af?
Godius March 11th, 2013, 10:26 AM Ga jij nou maar eerst dit topic teruglezen en dan vooral de replies van de Amsterdammers en de nep-Amsterdammers zoals jij, zelfbenoemde orakel.
Ribarca March 11th, 2013, 10:39 AM Hoe lang is het Damrak eigenlijk? Is toch ook helemaal niet een lange straat?
Het Damrak is inderdaad maar heel kort.
Maar er staan echt wel mooie panden aan het Damrak.
http://static.zoom.nl/81D68D215016D8915193053CF67F7C77-damrak.jpg
http://static.zoom.nl/81D68D215016D8915193053CF67F7C77-damrak.jpg
En dan heb je nog de beurs van Berlage, de Bijenkorf etc. Het imposante CS is ook altijd in zicht.
Ribarca March 11th, 2013, 10:41 AM Er staan naar mijn mening meer mooiere en bijzondere panden aan de Coolsingel dan aan het Damrak. Beide straten kunnen (veel) beter, en in beide steden wordt daaraan gewerkt. De Coolsingel oogt grootstedelijker maar heeft wel "last" van teveel loze ruimte.
De Coolsingel is grootstedelijker. Dat staat vast. Maar imposante panden als de Beurs van Berlage, de Bijenkorf en het CS aan het einde zijn toch ook heel grootstedelijk vind ik.
Plaas March 11th, 2013, 10:42 AM Ga jij nou maar eerst dit topic teruglezen en dan vooral de replies van de Amsterdammers en de nep-Amsterdammers zoals jij, zelfbenoemde orakel.
Ik zie vooral jouw hokjespost. Je moet echt eens leren dat er meer is in de wereld dan jouw zielige vooroordelen.
Godius March 11th, 2013, 10:46 AM Ik zie vooral jouw hokjespost. Je moet echt eens leren dat er meer is in de wereld dan jouw zielige vooroordelen.
Aldus de zelfgekroonde van alles wat maar hoofdzakelijk niets orakel, amen.
bthj March 11th, 2013, 11:40 AM Ga jij nou maar eerst dit topic teruglezen en dan vooral de replies van de Amsterdammers en de nep-Amsterdammers zoals jij, zelfbenoemde orakel.
Plaas is geen pseudo-Amsterdammer. Daarom kent hij het Damrak ook zo goed. Zijn menig in deze heeft dus relevantie.
Staan ernaast de HBU en de Beurs nog meer mooie gebouwen aan de Coolsingel?
Ard Buijsen March 11th, 2013, 11:50 AM Bijenkorf, Hilton (de kopgevel in elk geval), de jaren '50 kantoorpanden en veel mensen vinden stadhuis en postkantoor ook erg mooi. ABN AMRO natuurlijk nog
bthj March 11th, 2013, 11:52 AM Bijenkorf vergeten. Hilton staat toch om de hoek?
Ard Buijsen March 11th, 2013, 12:09 PM Op de hoek zeg maar. En Atlanta (ondanks niet al te subtiele toevoeging) was ik dan weer vergeten.
jb_nl March 11th, 2013, 12:39 PM Probleem met de Coolsingel is denk ik dat veel panden die er staan nu (nog) geen relatie aangaan met de Coolsingel zelf. Neem bijv. het ABN-pand. Naast de nodige opknapbeurt van de buitenruimte is het ook nodig dat meer gebouwen een relatie met de straat aangaan en er meer te doen is in die plinten. Op veel plekken heb je er nu weinig te zoeken.
hoogbouwe March 11th, 2013, 06:21 PM Op de hoek zeg maar. En Atlanta (ondanks niet al te subtiele toevoeging) was ik dan weer vergeten.
WTC mag er wat mij betreft ook bij.
vinman March 11th, 2013, 06:47 PM Probleem met de Coolsingel is denk ik dat veel panden die er staan nu (nog) geen relatie aangaan met de Coolsingel zelf.
Omliggende gebouwen gaan altijd een relatie aan met hun omgeving. De soort van relatie kan natuurlijk verschillen en is denk ik bij de Coolsingel misschien wat indirecter dan wat je zult zien bij het Damrak. Maar zo vaak ben ik nog niet op de Coolsingel geweest, dus kan dat mis hebben.
EPA001 March 11th, 2013, 06:47 PM WTC mag er wat mij betreft ook bij.
^^ Dat staat formeel aan het Beursplein 37, maar iedereen die wat minder bekend met Rotterdam is zal denken dat ook het Beurs/WTC-gebouw aan de Coolsingel staat.
hoogbouwe March 11th, 2013, 06:58 PM Ik bedoelde dan ook de laagbouw ;)
MichaBen March 11th, 2013, 09:22 PM Persoonlijk vind ik de Beurs van Berlage in ieder geval van buiten (en dat is het deel wat je ziet als je door een straat loopt) maar een armoedig gevalletje. Het is misschien een belangrijke stap in de geschiedenis geweest, maar dat maakt het nog geen fraai gebouw.
Plaas March 11th, 2013, 10:29 PM Wat is er "armoedig" aan?
Oeg March 11th, 2013, 10:48 PM Heren dames ook, het allergrootste verschil tussen Coolsingel en Damrak lijkt mij NIET de ranzigheid van de één NOCH de grootstedelijkheid van de ander. Het Damrak is gewoon DE route tussen CS en Dam (en daarom loeidruk). Voor zover ik de Coolsingel ken is het in ieder geval GEEN verbinding tussen twee dergelijke centrale punten, behalve dan dat het een verkeersader is. De Coolsingel steek je dus voornamelijk over, het Rokin loop je (zo snel mogelijk) door.
Ard Buijsen March 12th, 2013, 11:33 AM Persoonlijk vind ik de Beurs van Berlage in ieder geval van buiten (en dat is het deel wat je ziet als je door een straat loopt) maar een armoedig gevalletje. Het is misschien een belangrijke stap in de geschiedenis geweest, maar dat maakt het nog geen fraai gebouw.
Zal ik het doen? Ja ik doe het omdat het kan. Bizar deze opmerking.
Art Deco Style March 14th, 2013, 01:41 PM Beide boulevards hebben eigenlijk een teleurstellende sfeer wanneer je er bent. Het zijn beide straten van grote bekendheid met een reputatie van grootse hoofdstraten, doch wanneer je daadwerkelijk over de boulevard loopt slaat helaas de teleurstelling gauw toe.
De Coolsingel is eigenlijk een boulevard zonder echt een boulevard te zijn. De straat wordt eigenlijk alleen maar overgestoken, aangezien het geen hoofdroute (meer) is. Ook zijn er te weinig winkels aan deze straat, waardoor er ook geen grote stroom aan mensen over deze boulevard lopen.
Wat betreft het Damrak, heeft deze straat juist het tegenovergestelde probleem. Dit is de hoofdader en entree van Amsterdam, waardoor massas mensen langs deze route het centrum in gaan. Dit is een groot voordeel voor het succes van deze straat. Echter heeft dit geresulteerd in een wirwar aan goedkope souvenirwinkels en fastfood tentjes, waardoor deze straat gedegradeerd is tot een slap aftreksel van een doodgewone winkelstraat. Ook het intensieve gebruik heeft er toe geleid dat de inrichting op en vies is. Deze straat is nodig aan een vernieuwing toe, met entreewaardige materialisatie en een grotere varieteit aan winkels en horeca.
Beide straten hebben erg veel potentie, echter moet er wel wat mee gedaan worden.
xlchris March 15th, 2013, 10:41 PM Coolsingel doet groots aan, maar daar blijft het bij. Het is een triest zooitje met af en toe een hoogtepunt. Maar voor de rest stelt het niet veel voor.
Het Damrak is een (te?) drukke hoofdstraat die er ook niet altijd even mooi bij ligt, maar toch groots en stads aan doet (door het drukke verkeer en de volle straten).
En tja, die toeristische troep en kleine overbodige winkeltjes. Heb je wel eens gekeken wat er allemaal op Times Square zit? Dat stelt toch ook niet veel voor.
|
|