View Full Version : station Bijlmer Arena
Dr. Dubai August 6th, 2004, 08:30 PM zoals de meeste van jullie wel weten vergaat het station Bijlmer Arena een complete verniewing.
voor de gene die het interesseert, op deze site kun je nog wat informatie en mooi plaatjes ervan vinden:
http://www.amsterdamarena.nl/uploads/ArenABoulevard9def.pdf
jammer genoeg kon ik de plaatjes niet hier krijgen behalve twee bekende plaatjes, maar ik hoop dat ik jullie hiermee ook een plezier kan doen.
http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/stationbijlmer1.jpg
http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/stationbijlmer3.jpg
Awais August 6th, 2004, 10:12 PM Ik kom er heel vaak, en ik vind wel dat Amsterdam haar best doet. En dat waardeer ik wel.
Het wordt bij elkaar ook erg leuk, en economisch slim.
Rabotnik August 6th, 2004, 10:23 PM Zuid-Oost want Bijlmer neemt de Gemeente Amsterdam liever niet meer in de mond.
Want negatief. Heeft zat potentie om uit te groeien tot tweede uitgaansgebied, maar er moet nog veel gebeuren.Skylijntje uitbreiden 2 torens van 150 meter is gaan bouwen i.p.v constant er over door te blijfen ouwehoeren. GETZ en nog wat megadingen.......Station word ook erg mooi tussen haakjes.
Nemo August 7th, 2004, 11:26 AM http://www.gvb.nl/reisinfo/tijdelijk/images/stationBijlmertoekomst.jpg
http://www.belton.nl/_bestanden/Bijlmer%20betonson1.jpg
http://membres.lycos.fr/archiguideeurope/images/AmsterdamOvalSOM.jpg
http://membres.lycos.fr/archiguideeurope/images/AmsterdamZuiTorASOM.jpg
Dr. Dubai August 7th, 2004, 06:18 PM mooie plaatjes nemo teneteur:okay:
Nemo August 7th, 2004, 09:28 PM Ik had die laatste 2 plaatjes er ook maar bij gegooid.
Klote dat er niet meer foto-materiaal te vinden is van dit relatief grote en vooral supermooie station.
We blijven gewoon zoeken Dr. Dub :)
CborG August 8th, 2004, 09:49 PM deze heb ik ooit eens eerder gepost:
(www.archined.nl)
http://www.classic.archined.nl/news/9801/bijlmer1.JPG
http://www.classic.archined.nl/news/9801/bijlmer2.JPG
http://www.classic.archined.nl/news/9801/bijlmer3.JPG
EuroMaster August 15th, 2004, 09:24 PM mooi mooi mooi, maar ik kan geen ondersteuningspaal vinden die lijkt op die op de foto in aanbouw is. ik hoop dat ze de goeie hebben afgeleverd....
supercees August 15th, 2004, 11:16 PM Wij vinden en denken dat dit een heel puik station wordt!
Boschdijk August 15th, 2004, 11:33 PM Wordt zeker een mooi station! Maar wat gaat er nu met Duivendrecht gebeuren? Ik kan me voorstellen dat dat nu een stuk minder belangrijk wordt nu die aftakking naar Schiphol er komt. Blijft Duivendrecht eigenlijk wel een intercity station?
Dr. Dubai August 16th, 2004, 08:21 PM Wordt zeker een mooi station! Maar wat gaat er nu met Duivendrecht gebeuren? Ik kan me voorstellen dat dat nu een stuk minder belangrijk wordt nu die aftakking naar Schiphol er komt. Blijft Duivendrecht eigenlijk wel een intercity station?
natuurlijk blijft Duivendrecht een intercitystation! alleen de intercity's die naar schiphol gaan, stoppen op Station Bijlmer Arena. Als je van Amsterdam Centraal naar Utrecht wil met de intercity dan zul je toch echt via Duivendrecht moeten gaan;)
Elmo August 17th, 2004, 08:50 AM natuurlijk blijft Duivendrecht een intercitystation! alleen de intercity's die naar schiphol gaan, stoppen op Station Bijlmer Arena. Als je van Amsterdam Centraal naar Utrecht wil met de intercity dan zul je toch echt via Duivendrecht moeten gaan;)
Het is behoorlijk twijfelachtig of Duivendrecht zijn status als intercitystation zal handhaven, omdat er anders 3 intercitystations achter elkaar zullen liggen (Bijlmer, Duivendrecht en Amstel). Dat is zelfs voor A'dam een beetje te veel van het goede. De belangrijkste reden waarom er op Duivendrecht intercities stopten was vanwege te overstap, die dus straks zal verdwijnen.
Vertigo August 17th, 2004, 09:16 AM Duivendrecht zou inderdaad de IC-status verliezen.
eusebius August 17th, 2004, 09:56 AM :cry: had die miljoenen voor Duivendrecht maar elders besteed :cry: Of maak de treinkaartjes in de Randstad duurder, bereken Duivendrecht en al die investeringen door. Nu betaal ik voor die prutsers in Duivendrecht. Mijn reistijd is fors toegenomen en het direkte verband is: geen geld voor het extra perron op Arnhem waardoor ik heel vaak de aansluiting mis en dat geld is wèl besteed aan bijv. Duivendrecht :cry:
Berrtus August 17th, 2004, 10:11 AM Arnhem moet niet zeiken. Er wordt daar meer dan genoeg geinvesteerd in het stationsgebied. Als ze dat wat minder hadden gedaan, dan hadden andere steden ook enigzins mee kunnen profiteren...
Mojito August 17th, 2004, 05:39 PM Ik zou zeggen: laat de treinen van Utrecht naar Amsterdam Centraal stoppen op Duivendrecht en Amstel (en dus niet op Bijlmer) en de treinen van Utrecht naar Schiphol juist wél op Bijlmer. En even verderop op Zuid-WTC.
Dat zou heel makkelijk moeten kunnen, want het zou me heel logisch lijken als de Intercitydiensten van Brabant / Limburg en Gelderland richting Amsterdam een zelfde soort opzet zullen gaan krijgen als die van Noord-en Oost-Nederland naar de Randstad. Waarbij een intercity uit Maastricht of Nijmegen in Utrecht gesplitst wordt in een deel voor Duivendrecht, Amstel en Amsterdam Centraal en een deel voor Bijlmer, Zuid-WTC en Schiphol.
Hiermee behouden alle drie de stations hun IC-verbindingen. Ik neem immers ook aan dat rond Duivendrecht ook het nodige te gebeuren staat aan kantoor- en woningbouw in de nabije toekomst.
Duivendrecht is overigens absoluut geen verspild geld geweest. Op het moment dat de Utrechtboog en de broodnodige spoorverdubbeling geopend worden (in 2006) heeft het station 13 jaar lang gefunctioneerd als belangrijk overstapstation voor Brabanders, Limburgers, Arnhemmers, Nijmegenaren en Utrechtenaren die naar Schiphol moesten of er vandaan kwamen. Bepaald geen nutteloos station dus...
Mojito August 17th, 2004, 05:40 PM sorry...!
Vertigo August 17th, 2004, 06:02 PM Dat zou heel makkelijk moeten kunnen, want het zou me heel logisch lijken als de Intercitydiensten van Brabant / Limburg en Gelderland richting Amsterdam een zelfde soort opzet zullen gaan krijgen als die van Noord-en Oost-Nederland naar de Randstad. Waarbij een intercity uit Maastricht of Nijmegen in Utrecht gesplitst wordt in een deel voor Duivendrecht, Amstel en Amsterdam Centraal en een deel voor Bijlmer, Zuid-WTC en Schiphol.
Ik denk het niet: de spoorsector (ProRail en NS) willen juist af van splitsen en combineren van treinen.
TBP August 17th, 2004, 06:47 PM Ik zou zeggen: laat de treinen van Utrecht naar Amsterdam Centraal stoppen op Duivendrecht en Amstel (en dus niet op Bijlmer) en de treinen van Utrecht naar Schiphol juist wél op Bijlmer.
Totaal onnodig. De hele IC status van Dvd is onnodig, want het ligt slechts 1 km van Bijlmer.
Hiermee behouden alle drie de stations hun IC-verbindingen. Ik neem immers ook aan dat rond Duivendrecht ook het nodige te gebeuren staat aan kantoor- en woningbouw in de nabije toekomst.
Dat rechtvaardigt niet dat Dvd als station 1 km na het veel belangrijkere Bijlmer ook een IC station moet zijn. Je vergeet bovendien dat er ook een metro rijdt tussen Dvd en Bijlmer, met een zeer hoge frequentie.
Ace August 17th, 2004, 07:29 PM Archiectonisch wordt het een zeer mooi station. Nix op aan te merken. Past uitstekend bij het gebied.
Maar -het kan aan mij liggen- als men pakweg 10 jaar geleden, toen de Arena werd opgeleverd heeft zitten suffen en niet heeft ingespeeld op de ontwikkelingen, welke het gebied nu doormaakt, dan lijkt mij toch dat er hier met de renovatie van het station aardig wat geld over de balk gesmeten word.
Zal mij verders een rotzorg zijn. 't Is tenslotte mijn geld niet. Ik weet ook niet of de Amsterdamse belastingbetaler hiervoor opdraait of dat dit vanuit de markt word gefinanciëerd. Desalniettemin ben ik van mening dat men het beter in 1x goed had kunnen aanpakken.
Al had het dan wellicht voor 10 jaar onrendabel geweest en waren de onderhoudskosten misschien de pan uitgerezen. Maar dat blijft natuurlijk altijd koffiedik kijken.
TBP August 17th, 2004, 07:36 PM Zal mij verders een rotzorg zijn. 't Is tenslotte mijn geld niet.
Betaal jij geen belasting?
Elmo August 17th, 2004, 07:46 PM @Ace:
Ik snap je redenatie niet helemaal. Ten eerste wordt een gebied nooit in 1x opgeleverd, dat gaat altijd in delen. Zeker als het om zo'n groot gebied gaat.
Ten tweede is de nieuwbouw (renovatie is niet het goede woord, want het oude station wordt/is totaal gesloopt) van het station juist WEL op het goede tijdstip, want die valt samen met de spoorverdubbeling die nu gaande is tussen A'dam en Utrecht en de aanleg van de Utrechtboog. Alles wat met het spoor te maken heeft, wordt dus in 1x goed aangepakt! Lijkt mij juist dat dat geld bespaart, want anders had je de zooi 3x moeten openbreken.
Ten derde is het ook deels jouw geld, want het grootste gedeelte wordt (uiteraard) door de overheid gefinancierd. Net als bij alle andere grote infrastructurele projecten.
Mojito August 17th, 2004, 08:37 PM Totaal onnodig. De hele IC status van Dvd is onnodig, want het ligt slechts 1 km van Bijlmer.
Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Den Haag HS en Centraal. Toch stoppen de Intercity's naar Limburg op beiden, omdat HS een belangrijke overstapfunctie heeft.
Dat rechtvaardigt niet dat Dvd als station 1 km na het veel belangrijkere Bijlmer ook een IC station moet zijn. Je vergeet bovendien dat er ook een metro rijdt tussen Dvd en Bijlmer, met een zeer hoge frequentie.
Die metro is er niet in het geval van Den Haag, maar de belangrijke overstapfunctie geldt ook voor Duivendrecht. Die blijft ook overeind na de opening van de Utrechtboog. Iemand die naar de niet onbelangrijke RAI (waar ook geen intercity's stoppen) wil, zal toch moeten overstappen. En als die een NS-kaartje naar de RAI heeft gekocht zal die niet nog eens een tot drie zone's voor de metro stempelen.
Voor de verbinding met Amsterdam Centraal geldt voor beide stations dat de metro een goed alternatief is, want de trein (intercity of stoptrein) doet er door alle scherpe bochten en snelheidsbeperkingen tussen Amstel en Centraal bijna even lang over. Het lijkt mij logisch dat beide stations hun verbindingen met het zuiden en oosten behouden. Op de manier die ik geschetst heb bestrijk je een groter gebied met Intercity's.
Maar als de NS van het splitsen en combineren van treinen af wil zal het wel niet door gaan. In dat geval verwacht ik inderdaad ook wel dat Duivendrecht tot een fors uitgevallen weide-halte zal worden gedegradeerd.
Ace August 17th, 2004, 11:44 PM Met 'dat geld' bedoelde ik eigenlijk dat van de Amsterdamse belastingbetaler. Natuurlijk weetik wel hoe de vork echt in de steel zit. Dat men tegelijkertijd bezig was met spoorverdubbeling en Utrechtboog, was mij ff ontgaan.
TBP August 18th, 2004, 09:55 AM Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld Den Haag HS en Centraal. Toch stoppen de Intercity's naar Limburg op beiden, omdat HS een belangrijke overstapfunctie heeft.
Het verschil is dat Dvd straks geen belangrijke overstapfunctie heeft. Ook voor RAI kan men in Bijlmer overstappen.
Die metro is er niet in het geval van Den Haag, maar de belangrijke overstapfunctie geldt ook voor Duivendrecht. Die blijft ook overeind na de opening van de Utrechtboog. Iemand die naar de niet onbelangrijke RAI (waar ook geen intercity's stoppen) wil, zal toch moeten overstappen. En als die een NS-kaartje naar de RAI heeft gekocht zal die niet nog eens een tot drie zone's voor de metro stempelen.
Voor de verbinding met Amsterdam Centraal geldt voor beide stations dat de metro een goed alternatief is, want de trein (intercity of stoptrein) doet er door alle scherpe bochten en snelheidsbeperkingen tussen Amstel en Centraal bijna even lang over. Het lijkt mij logisch dat beide stations hun verbindingen met het zuiden en oosten behouden. Op de manier die ik geschetst heb bestrijk je een groter gebied met Intercity's.
Ik zie hier nog steeds geen argument voor het behouden van de IC status van Dvd.
eusebius August 18th, 2004, 10:18 AM Arnhem moet niet zeiken. Er wordt daar meer dan genoeg geinvesteerd in het stationsgebied. Als ze dat wat minder hadden gedaan, dan hadden andere steden ook enigzins mee kunnen profiteren...
Arnhem is natuurlijk tig keer belangrijker dan Dvd. Er wordt bijna niets geïnvesteerd met publieke middelen in het spoor en in Dvd is het 100% gefinancierd uit publieke middelen. Hele kromme vergelijking. Arnhem moet wel zeiken, aan Dvd heeft alleen die enkele Schipholreiziger iets maar de gemiddelde reiziger niet. Er staat een 4-sporenviaduct maar geld voor 4 sporen is er niet ...
Maar goed, dat wordt een mooi Bijlmer station!
Cymen August 18th, 2004, 03:11 PM Dvd word nuttig tegen de tijd dat daar in de omgeving heel veel gebouwt is. Ik zie dit nog wel gebeuren, het is alleen jammer dat tegen die tijd het station weer een grote opknap beurt kan gebruiken. Hopelijk komt Dvd in de toekomst ook strategisch te liggen tussen Almere en de Zuidas. Maar dan moeten er natuurlijk wel betere treinen gaan rijden vanuit Almere.
|
|