View Full Version : Lelijkste Torens Groningen Verdwijnen

extreme
August 7th, 2004, 01:11 PM
Uit het Dagblad van het Noorden vandaag:

Vier torens rijkskantoren verdwijnen

groningen - Hoofddirecteur Chris Spanjaard hoopt dat de eerste medewerkers in 2008 op hun nieuwe plek zitten. Het ministerie van onderwijs heeft nog niet definitief toestemming gegeven voor de nieuwbouw, maar de voorbereidingen zijn wel in volle gang. ''Volgend jaar kan de architect hopelijk aan de gang'', aldus Spanjaard. Er werken ruim 1400 mensen bij de IB-groep in Groningen.

De huidige rijkskantoren zijn afgeschreven en niet efficiënt. Toch krijgt de IB-groep in de nieuwe situatie weer verschillende gebouwen. De instelling heeft behalve de gele en groene toren ook een deel van de rode toren in gebruik en zit bovendien aan de Steenhouwerskade.

''Je wilt een kantoorgebouw ook over de dertig jaar nog efficiënt gebruiken. Met een kolos van 40.000 m2 lukt dat niet zo snel'', aldus Spanjaard. Daarom gaat de IB-groep ook niet naar het Europapark. De gemeente wil in de buurt van het nieuwe voetbalstadion geen grotere gebouwen dan 5000 m2.

De beslissing om op eigen terrein te blijven, betekent wel een lange bouwperiode. Er wordt eerst gebouwd op open plekken, waarna door sloop van bestaande gebouwen nieuwe bouwruimte vrij komt. De nieuwbouw wordt vermoedelijk geconcentreerd langs de ringweg.

Woningbouw

De gemeente wil op het terrein rond Kempkensberg en Engelse Kamp woningen bouwen en het Sterrenbos uitbreiden tot aan de Helperzoom. De belastingdienst, die na de IB-groep de meeste vierkante meters in het gebied heeft, wil haar dependances in Groningen en Haren elders in de stad concentreren, maar heeft nog geen concrete plannen.

........ en nu maar hopen op HOOGBOUW!

Eisso
August 7th, 2004, 01:40 PM
:dance:

Jeeehaaaa!!!! Ok, ik ben opzich fel tegenstander van het slopen van gebouwen. Maar voor de kempkensberg maak ik een uitzondering! En wel om deze rede:

http://members.lycos.nl/hoogbouwgroningen/kempkensberg2.jpg

http://oud.refdag.nl/foto/010629ondfo01.jpg

ZE ZIJN LELIJK!!!

Nu maar hopen en bidden tot god dat er mooie nieuwbouw, en vooral hoge nieuwbouw voor terug komt! Als t aan mij lag bouwden ze gewoon op t Euriopapark, maar dat zit er niet in helaas. Beetje jammer. Ook is het misschien jammer dat ze in fasen gaan bouwen. Dan kun je minder snel de lucht in.
Aan de andere kant: Kempkensberg is aangewezen tto hoogbouwzone. Tot 150 meter hoog dus! En dat hebben ze destijds met het maken van het hoogbouwbeleit niet voor niets gedaan :) !

Als er minimaal 1 gebouw van meer dan 90 meter voor terug komt ben ik sowizo tevreden. Nu maar hopen dat er niet 10 kleine 6 hoog torentjes voor in de plaats komen!

Eisso
August 7th, 2004, 01:45 PM
Nog ff een foto uit eigen stal:

http://home.tiscali.nl/hilmin/eisso%20hotspot/fotos/GVJPG/Josef1.JPG

Als ik me niet vergis hebben we het hier overigens wel over 4 x 65 meter. Lijkt mij verstandig als ze daar 2x 130 voor teruggeven!!!!

teunster
August 7th, 2004, 03:49 PM
Volgens mij zijn ze allen 58 meter.
Wat een kotssnotgebouwen.
Ik zeg al tijden tegen mijn moeder dat ze die gebouwen moeten platgooien, dus dit ontvang ik met open armen! :cheers:

Trouwens Eisso: Heb je wel eens op die bult bij Kardingen gestaan?
Daar heb je een prachtig uitzicht op onze skyline!

darulez
August 7th, 2004, 06:32 PM
Hopen dat ze er 2 torens voor terug zetten en dan 2 keer zo hoog :).

Skyscrapercitizen
August 7th, 2004, 09:28 PM
Als er geen hoogbouw voor terug komt is het sonde (dan liever een nieuwe gevel). Komt er wel hoogbouw, dan is dit erg goed nieuws.:)

Eisso
August 8th, 2004, 10:15 AM
ok, 4 x 58 : 2 = 116 meter per toren. Prima!

Toch vreemd eigenlijk, na 30 jaar alweer afgeschreven. Tegenwoordig sloopt men alles wat uit die tijd komt. Hoe zou t zijn met de gebouwen die we nu bouwen over 30 jaar?

Eric Offereins
August 8th, 2004, 01:17 PM
Heeft misschien wel te maken met steeds nieuwe regels waaraan kantoren moeten voldoen.
Gebouwen verouderen snel door Europa. :)
Aan de andere kant, wie wil er nu nog tegen dat lelijke grindbeton aankijken wat als goedkoop materiaal zo vaak gebruikt is in die tijd. :old:
Als er geen hoogbouw voor terug komt zou ik ook liever hebben dat ze een nieuwe gevel krijgen.

Eisso
August 8th, 2004, 09:11 PM
Tjah, en dan kunnen deze ontwerpen dus ook de prullebak in. Heb ze lange tijd terug eens ontworpen als alternatief voor de sloop. Zoek er maar eentje uit. Heb ze bovendien naar wethouder Smink gestuurd maar heb er nooit een reactie op gekregen. Minpuntje voor Smink!

http://www.vindjemeleukofzo.nl/ib/IB-groep%20toren%20variaties%20JPG.JPG

http://www.vindjemeleukofzo.nl/ib/IB%20Fotobewerk2jpg.JPG

http://www.vindjemeleukofzo.nl/ib/IB%20Fotobewerk1jpg.JPG

sky-eye
August 9th, 2004, 10:04 PM
Geinige ontwerpen, in ieder geval heel wat beter dan het origineel.

darulez
August 10th, 2004, 03:39 PM
Met welk programma heb je die ontwerpen gemaakt Eisso?

egramsbergen
August 10th, 2004, 03:46 PM
Jammer, ze doen het wel leuk qua silhouet (zie foto Eisso). Alleen het grindbeton vervangen door iets anders was wat mij betreft genoeg geweest. Ik zie ook graag nieuwe hoogbouw, maar dan liever ernaast in plaats van in plaats van.

supercees
August 10th, 2004, 04:16 PM
Goede zaak... ik zeg zelfs... liever geen hoogbouw dan dit! Natuurlijk hoop ik wel dat er iets moois voor terugkomt... kunnen ze geen ruimte huren in de Emmatoren?

darulez
August 10th, 2004, 04:31 PM
kunnen ze geen ruimte huren in de Emmatoren?
Helaas kom het stationsgebied-zuid pas na 2010 weer in beeld. En dat is de plek waar ze (misschien) de Emmatoren willen bouwen.

----------

Ik heb overigens liever dat ze de gevels aanpassen/moderniseren dan dat er helemaal geen hoogbouw voor in de plaats komt!

vinman
August 10th, 2004, 04:56 PM
Klopt, en zeker voor de grotere steden vind ik hoogbouw toch wel de beste verdichting die er is.

rdj
August 11th, 2004, 11:41 AM
Toch vind ik het zonde. Mooi laten staan die dingen.

Eisso
August 11th, 2004, 12:05 PM
Met welk programma heb je die ontwerpen gemaakt Eisso?

.....Paint. (kon toen nog niet met Photoshop uit de voeten)

klaas
August 11th, 2004, 10:12 PM
Ze zijn zo op t eerste gezicht ook niet echt mijn smaak..als k Groninger was zou ik denk k toch met een beetje pijn in mn hard de gebouwen tegen de grond zien gaan, aan de andere kant als er een paar nieuwe torens zouden terugkomen zou dat gevoel snel vergeten zijn

bobdebouwer
August 15th, 2004, 08:24 PM
Ik vind het echt helemaal niet erg als ze die ondingen weghalen. Welliswaar een aantal hoge gebouwen in Groningen, maar ze dragen niet bepaald bij aan een goed imago voor Groningen. Ook als ze er iets lagers en kleinschaligs neerzetten kan ik leven met de sloop.
Edit: Liever kwaliteit dan kwantiteit!!

EuroMaster
August 15th, 2004, 08:33 PM
Ik vind het echt helemaal niet erg als ze die ondingen weghalen. Welliswaar een aantal hoge gebouwen in Groningen, maar ze dragen niet bepaald bij aan een goed imago voor Groningen. Ook als ze er iets lagers en kleinschaligs neerzetten kan ik leven met de sloop.
Edit: Liever kwaliteit dan kwantiteit!!

maargoed, sommige opknapideeen (als ze dat waren) zagen er best aardig uit. ze doen me denken aan de eindhovense stadhuis/ggd-flat en het hooghuis:
ggd/stadhuishttp://www.architecten-en-en.nl/B4/bagen/bagen53.jpg

fragment van het hooghuis:
http://www.muermans.nl/images/pk_hooghuis1.gif

tis maar wat je wil. je haalt in een keer de hele skyline weg daar. eerst ook al die 5 schoorstenen van 125 meter. ook jammer in mijn ogen, lekker indrukwekkend waren dat soort dingen. volgens mij hebben we hier te maken met verdorpeling. tenzij er sprake is van grootstedelijke invulling

Shockwave
August 15th, 2004, 10:24 PM
Die '5 pijpen' zijn weggehaald omdat de Eemshaven-centrale meer dan genoeg energie levert voor heel Groningen e.o. , en heeft als (imo) goed gevolg dat op deze plek nu het europapark gebouwd wordt. In zekere zin dus verstedelijking. Ik heb trouwens goede hoop dat er voor de kempkensberg-torens iets hogers in de plaats komt.. opknappen zou trouwens duurder uitpakken dan nieuwe dingen bouwen..

:)

EuroMaster
August 15th, 2004, 10:35 PM
mooi zo!
leuk dat ze dat gebied dan toch verstedelijken. ik vind schoorstenen ook wel iets indrukwekkends hebben. die vuilverbranding bij arnhem of de hemwegcentrale bij amsterdam of de havens van rotterdam etc.

Winus
August 16th, 2004, 11:01 AM
Toch zonde, als groep vind ik ze wel wat hebben.

darulez
August 16th, 2004, 03:04 PM
Die '5 pijpen' zijn weggehaald omdat de Eemshaven-centrale meer dan genoeg energie levert voor heel Groningen e.o.Klopt, maar nog net iets meer dan Groningen e.o. Deze centrale levert ongeveer 15% van de energievraag in Nederland.

info op de Electrabel site:
Vlakbij de Eemshaven in Noord-Groningen staat de grootste en schoonste aardgasgestookte centrale van Europa. In 1976 startte de centrale met de EC20 (650 MW), Midden 90'er jaren kwamen daar vijf moderne STEG-eenheden bij met een gezamenlijk vermogen van 1675 MW. Dat is ongeveer 15% van de energievraag in Nederland!

Toch zonde, als groep vind ik ze wel wat hebben.
Vind ik ook. Ik ben vandaag op pad geweest met m'n camera en de torens staan er ook op. Ziet er toch mooi uit van een afstand.

Vanaf een heuvel op 6 km afstand. (Niet zo helder weer helaas.)
http://members.lycos.nl/darulez/ibg-torens%20vanf%20skiheuvel.JPG

bobdebouwer
August 17th, 2004, 07:05 PM
Van een afstand van 6 Km zijn ze inderdaad niet zo slecht, wacht maar tot je er langs rijd....;)

Winus
August 17th, 2004, 08:34 PM
Zonder lelijke torens kun je de mooie lang niet zo waarderen. :)

eusebius
August 18th, 2004, 10:21 AM
Juist. Als deze zijn afgebroken wat zullen dan de lelijkste torens zijn?

bobdebouwer
August 18th, 2004, 11:53 AM
Een minder lelijke toren :)

Shockwave
August 18th, 2004, 01:46 PM

Ptt toren bij het station, gallerijflats op noord, zuid, en west (beijum, helpman, vinkhuizen/selwerd)..

:)

darulez
August 18th, 2004, 03:48 PM
Een toren kun je het niet noemen, maar ik denk dat het kantoorgebouw van het GAK dan de lelijkste is (Bij winkelcentrum Paddepoel). Die is van hetzelfde model als de IBG torens.

rdj
August 18th, 2004, 05:32 PM
Goeie zaak. Binnenkort de Gasunie nog even neer halen, dan is Leeuwarden voor altijd hoogbouw hoofdstad van het Noorden ;) :cheers:

Shockwave
August 18th, 2004, 06:52 PM
Goeie zaak. Binnenkort de Gasunie nog even neer halen, dan is Leeuwarden voor altijd hoogbouw hoofdstad van het Noorden ;) :cheers:

Wacht maar af wat er voor terug komt.. hoogbouwzone tot 150 meter daarzo.. :) :cheers:

Tim B
August 18th, 2004, 06:56 PM

Dat soort onsmakelijke ideeen zijn je reinste blasfemisme! Laat het niet weer gebeuren!

darulez
August 19th, 2004, 10:32 AM
Leeuwarden de hoogbouw hoofdstad, en Groningen de hoofdstad. ;)