View Full Version : Sloop Gallerijflat in Brunssum

Tim B
August 12th, 2004, 12:10 AM
Het ziet er naar uit dat ook in Limburg de goeie oude Gallerijflats gaan verdwijnen. Na Landgraaf, Venlo en Roermond nu ook Brunssum. Het gaat om de flat 'op den Waakboom' in Brunssum Noord.

dit heb ik effe van www.brunssum.nl plukt (onder stedelijke vernieuwing)

Urban villa's vervangen Op de Waakboom

Dertig jaar lang domineerde de hoogbouwflat 'Op de Waakboom', gelegen op de hoek Europalaan/Kennedylaan, het aanzien van Brunssum-Noord. Verdeeld over 12 lagen waren hier 175 appartementen ondergebracht. Inmiddels staat de flat leeg en zijn de laatste dagen van Op de Waakboom aangebroken. In de loop van 2004 gaat het gebouw tegen de grond. Na de sloop verrijzen op de fundamenten van de oude flat vijf urban villa's, goed voor zo'n 80 appartementen, van koop tot verschillende huurklassen. De plannen voor de nieuwbouw zijn ontwikkeld door verschillende partijen, waaronder Weller en de gemeente Brunssum.

Hans Laudy van Weller: "De hoogbouwflat Op de Waakboom is ongeveer een jaar of 30 oud. Inmiddels voldoet dit type woning niet meer aan de eisen van deze tijd. De vraag naar hoogbouwflats is, laat ik het zo zeggen, niet meer zo heel groot. Dus ontwikkelen we andere woonvormen die beter inspelen op de ontwikkelingen op de woningmarkt." Overigens, zo zegt Laudy, is Op de Waakboom onderdeel van een brede kwaliteitsslag die in Brunssum-Noord plaatsvindt. "Zo zijn we momenteel bezig met het opknappen van de hoogbouwflat Achter de Locht."

Voorzieningen
De vijf nieuw te bouwen urban villa's in Brunssum-Noord bestaan uit 6 lagen. Twee urban villa's (ongeveer 30 appartementen) zijn koopappartementen van verschillende afmetingen, variërend van duurdere penthouses tot kleinere woningtypes (gemiddeld 100 tot 125 vierkante meter).
Nog eens twee urban villa's (ook circa 30 appartementen) zijn bestemd voor de duurdere huur. De vijfde urban villa (ongeveer 20 appartementen) is voor sociale huur. De huurwoningen in deze laatste urban villa zijn zodanig ingericht (geen drempels, ruime badkamers) dat ze ook geschikt zijn als zorgwoningen, dus voor mensen die moeilijk ter been zijn of om andere reden zorg- of hulpbehoevend zijn. Wethouder D. Akkermans van de gemeente Brunssum: "Op die manier spelen we in op een aantal belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen. Ik noem het toenemend aantal senioren in onze samenleving, ik noem de wens om mensen in zorginstellingen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen. De gemeente Brunssum heeft in haar visiedocument voor de jaren tot 2015 duidelijk aangegeven dat we, speciaal voor de groepen kwetsbaren in onze gemeente, extra voorzieningen, waaronder kwalitatieve woonruimte, willen creëren. Ik ben blij dat we met een project als Op de Waakboom, maar ook met nieuwbouwplannen in de Gregoriuslaan en de Rembrandtstraat, invulling kunnen geven aan die ambitie."

De urban villa's komen te staan t.p.v. de fundamenten van de gesloopte Op de Waakboom. De twee urban villa's met koopwoningen worden langs de Europalaan gebouwd, de urban villa's met huurwoningen komen daar haaks op te staan. De nieuwe bewoners kunnen parkeren in het eigen gebouw, op de begane grond. Tussen de gebouwen komt groen. Op korte afstand van de nieuwe woningen liggen talloze voorzieningen: een school, een winkelcentrum, een muziekschool, een gemeenschapshuis en een sporthal.

Planning
De vervanging van Op de Waakboom door de vijf urban villa's past in een trend om een mix te creëren van woningtypes -en daarmee groepen bewoners- in een wijk, zegt Hans Laudy. "Vroeger bestond een wijk vaak uit alleen koopwoningen, of alleen (sociale) huurwoningen. Dat leidde vaak tot een eenzijdige sociale samenstelling van bewoners en soms tot sociale problematiek. Door nu in Brunssum-Noord niet alleen voor sociale huur, maar ook voor duurdere huur en koop te bouwen, krijgen we op die plek meer diversiteit, wat de dynamiek, leefbaarheid en woonbeleving ten goede komt."

De bouw gebeurt waarschijnlijk in fases. Weller financiert de bouw van het totale complex, maar zal de exploitatie van de duurdere huurwoningen overlaten aan een andere partij. "Dure huur is ons segment nou eenmaal niet," zegt Hans Laudy.
De realisatie van de 5 urban villa's gebeurt in samenwerking met projectontwikkelaar Grouwels Daelmans. Architect van het gehele bouwplan is Architectenbureau Humblé Neuhof uit Maastricht.

http://www.brunssum.nl/images/waakboom%20maquette.jpg

Een maquette van de nieuwbouw op de huidige locatie van Op de Waakboom.

Grappig dat in probleemwijk noord, urban yuppe villa's komen. Ook vraag ik me af wat er met de andere 3 flats gebeurd. EEN er van wordt gebruikt voor de oude bewoners van 'op den Waakboom' die niet afstand konden doen van hun flatleven.

http://www.brandweer.parkstad-limburg.nl/diversen/2004/0304oefbruns/images/0031.jpg

de brandweer van Parkstad houdt er een leuke pagina op na, waar ik deze foto van de flat vond. Is het geen beauty?

op emporis staat een mooie overzichtsfoto's van de flats in het landschap
http://www.emporis.com/en/il/im/?id=162085

eusebius
August 12th, 2004, 12:45 AM
Tja, zeker een mooie plek om te wonen? Dan redeneert men: sociale woningbouw in een galerijflat? Hier? Nee, kom nou. Urban villas! 175 woningen afbreken en 80 ervoor terug ...

Elmo
August 12th, 2004, 09:31 AM
Kunnen ze niet gewoon wat happen uit die bestaande gallerijflat halen en de overgebleven stukken ombouwen tot die urban villa's Zo tie zien volgen die toch aardig het grondpatroon van de bestaande flat. Of zou de constructie dat niet kunnen hebben.

darulez
August 14th, 2004, 06:44 PM
Door nu in Brunssum-Noord niet alleen voor sociale huur, maar ook voor duurdere huur en koop te bouwen, krijgen we op die plek meer diversiteit, wat de dynamiek, leefbaarheid en woonbeleving ten goede komt."Dat gelul hoor ik nu al jaren. Maar het is allang bekend dat mensen met een wat dikkere portomonnaie, die zich laten verlijden om in een sociale woningbouwwijk te gaan wonen, niks ondernemen met de oude bewoners. Meer diversiteit krijg je dus wel, maar zeker niet meer dynamiek. Het zijn mooie woorden om te verhullen dat ook nog eens de mooie plekjes in de oude wijken worden ingenomen door mensen meer meer poen.
En als stedenbouwkundigen en stadsbestuurders het dan al zo belangrijk vinden dat er meer diversiteit in de stad komt door verspreiding van sociale groepen dan moet ik het eerste plan nog zien waarin er goedkopere woningen worden gebouwd in de duurdere wijken.

EuroMaster
August 15th, 2004, 08:50 PM
mooi zo, even hoog/hoger zou nog mooier zijn....

Winus
August 16th, 2004, 11:05 AM
@Elmo, de bestaande galerijflat zal ook wel gehorig zijn, daarom is slopen de enige/eenvoudigste optie. De nieuwbouw wordt wel weer op de oude fundering opgebouwd, dus toch nog een vorm van duurzaam hergebruik. Overigens kan ik niet echt wild worden van het nieuwe ontwerp.

Adderbak
August 16th, 2004, 03:10 PM
Dat gelul hoor ik nu al jaren. Maar het is allang bekend dat mensen met een wat dikkere portomonnaie, die zich laten verlijden om in een sociale woningbouwwijk te gaan wonen, niks ondernemen met de oude bewoners. Meer diversiteit krijg je dus wel, maar zeker niet meer dynamiek. Het zijn mooie woorden om te verhullen dat ook nog eens de mooie plekjes in de oude wijken worden ingenomen door mensen meer meer poen.
En als stedenbouwkundigen en stadsbestuurders het dan al zo belangrijk vinden dat er meer diversiteit in de stad komt door verspreiding van sociale groepen dan moet ik het eerste plan nog zien waarin er goedkopere woningen worden gebouwd in de duurdere wijken.

Hear! Hear!
Ze moeten eerst maar eens een grote villa verbouwen tot 4 sociale huurwoningen voordat mensen hun buurt worden uitgejaagd om plek te moeten maken voor de eerste de beste yup. Galerijflats slopen ok, maar bouw dan voor dezelfde bewoners iets nieuws en beters!

sky-eye
August 21st, 2004, 01:12 AM
galerijflats hebben een zeer negatief imago, door de vele sociale problemen die hier (en ook in andere 'mindere'wijken) ontstaan. Toch denk ik dat gemeentes vaak de fout maken om deze flats te slopen en voor de oud bewoners weinig alternatief bieden. Nieuwbouw is bij mijn weten maar zelden
sociale woningbouw (en zelfs al valt het onder de noemer sociale woningbouw, dan is het vaak nog veel duurder dan bestaande sociale woningen). Afhankelijk van de staat van de flats kun je gaan slopen of renoveren, maar zorg dan ook voor nieuwe woningen voor oud-bewoners.

De urban villa's zien er niet direct standaard uit. Wel eenvoudog in vorm, maar het laat me eerder aan kantoren denken dan aan appartementen (een beetje a la Europoint, alleen dan 6 keer lager).

Even voor degene die een beetje bekend zijn in Brunssum (en ook ieder ander die het wil weten). Als je eens in deze omgeving bent kan ik je aanraden om een vanuit Merkelbeek/Bingelrade (weet ff zelf niet meer welk dorpje) naar Brunssum gaan. Heel maf gezicht, die galerijflats die opeens vanuit het niets bovenop de heuvel opdoemen, een duidelijk markereing tussen stedelijk gebied en landelijk gebied.

Tim B
August 23rd, 2004, 01:44 PM
Even voor degene die een beetje bekend zijn in Brunssum (en ook ieder ander die het wil weten). Als je eens in deze omgeving bent kan ik je aanraden om een vanuit Merkelbeek/Bingelrade (weet ff zelf niet meer welk dorpje) naar Brunssum gaan. Heel maf gezicht, die galerijflats die opeens vanuit het niets bovenop de heuvel opdoemen, een duidelijk markereing tussen stedelijk gebied en landelijk gebied.

ja die link van Emporis die ik heb gegeven in de openingspost laat precies zijn wat jij bedoelt (ongeveer) ;)

Sittard
July 16th, 2009, 07:33 PM
misschien niet zo'n mooie flats neej, maar als ik naar Brunssum fiets vanuit Sittard dan vind ik toch altijd wel leuk om die flatjes achter de heuvels te zien:D

Liberty City
July 16th, 2009, 07:42 PM
Dit is wel een hele flinke BUMP :ohno: Bijna 5 jaar oude topic :ohno:

Eric Offereins
July 18th, 2009, 01:55 PM
Staat dat ding er nog?

Sieske
July 18th, 2009, 09:19 PM
Die flat is inmiddels inderdaad gesloopt en de urban villa's staan er inmiddels ook. Wel staan de andere (opgeknapte) flats er nog en dus is wat dat betreft het aanzien (als je vanuit Zitterd komt fietsen) niet heel erg veranderd.

Brunssum-Noord probleemwijk? Ga toch weg! Als ik ergens lekker chil naar huis loop dan is het vanuit het centrum door Brunssum-Noord.