View Full Version : Veendam

Eisso
August 15th, 2004, 01:29 AM
Tsjah....gebeurt daar ook eens wat. Maar tegen de tijd dat alles is gebouwd zijn nog steeds de lichtmasten van de Lange Leegte de hoogste punten van Veendam vermoed ik.

http://www.vbo.nl/(zjtu0n55eel1rh2u4ch1q1ql)/nieuwbouw/images/leeuwisfotoa.jpg

http://www.vbo.nl/(zjtu0n55eel1rh2u4ch1q1ql)/nieuwbouw/images/leeuwisfotob.jpg

Er zijn sinds enkele weken werkzaamheden gaande aan de Molenstreek in Veendam. Het betreft grondwerk ten behoeve van de bouw van de appartementen van plan "de Molenveste". Dit schitterende nieuwbouwplan omvat 3 woontorens met daarin 70 luxe appartementen. De bouw van de 1e toren staat gepland vanaf augustus 2004 en de oplevering zal medio december 2005 zijn.

bron: Nieuwsdesk Leeuwis De Poel

Yeah...right...Ach, laat ze ook maar in de waan in Veendam. Een toren van 60 meter breed en 30 meter hoog ofzo?

Heeft er nog iemand info over eventuele projecten in Veendam? Dartel?

Dr. Dubai
August 15th, 2004, 11:16 AM
:eek2: wat een gigantisch project!

okey even serieus, leuk dat je ons wat informatie verstrekt over Veendam!

bobdebouwer
August 15th, 2004, 02:01 PM
En ach zo slecht ziet het er niet uit... best wel aardig!

Berrtus
August 15th, 2004, 02:14 PM
Best mooie gebouwtjes hoor.

darulez
August 15th, 2004, 03:01 PM
Altijd leuk om te weten dat er in de kleinere stadjes van de provincie groningen ook wat gebeurd. :)

EuroMaster
August 15th, 2004, 08:47 PM
kom net uit spanje/zuid frankrijk. het valt me op dat er in het zuiden veel vrolijkere kleuren worden gebruikt. toen ik naar het noorden reed zag ik dat alles een stuk somberder werd, terwijl je juist zou verwachten dat je daar meer vrolijkere kleuren zou aantreffen. nu zie ik dit weer. op zich leuk, maar waarom weer grijs/zwart /bruin of weet ik wat voor duffe kleur. voor mij hoeft het ook niet walt disney achtig te zijn, maar een beetje warmere kleuren zijn toch zo erg niet. wit of beetje zacht oranje-gelig of mooie natuursteen ofzo. het valtme nu pas op nu ik terugkom... wat vinden jullie?

darulez
August 15th, 2004, 09:28 PM
@eurim@stovic: Jij hebt het over natuursteen. Maar op de hele Noord-West Europese laagvlakte komt geen natuursteen voor. Dus is het logisch dat huizen hier uit klei opgetrokken zijn. Ik vermoed dat daar de traditie van de misschien wat somberder ogende baksteen vandaan komt.

Maar misschien komt jou gevoel gewoon door het feit dat het hier minder zonnig is dan in het zuiden. ;) Echt, als de zon schijnt wordt je eigen omgeving een stuk lichter en vrolijker. :)

Mr Tower
August 15th, 2004, 09:42 PM
dit is best een mooi project hoor, maar men had beter een andere kleur steen kunnen gebruiken.

er gaan trouwens dit jaar nog meer projecten van start in Veendam.

ik probeer binnenkort wat meer informatie hier over te geven

EuroMaster
August 15th, 2004, 09:57 PM
@eurim@stovic: Jij hebt het over natuursteen. Maar op de hele Noord-West Europese laagvlakte komt geen natuursteen voor. Dus is het logisch dat huizen hier uit klei opgetrokken zijn. Ik vermoed dat daar de traditie van de misschien wat somberder ogende baksteen vandaan komt.

Maar misschien komt jou gevoel gewoon door het feit dat het hier minder zonnig is dan in het zuiden. ;) Echt, als de zon schijnt wordt je eigen omgeving een stuk lichter en vrolijker. :)

daar heb je gelijk in, maar daar worden echt warmere kleuren gebruikt, terwijl je ze hier juist meer zou verwachten. veel nieuwbouwprojecten zijn helaas nog erg somber aangekleurd. bij mij in de buurt is het vernieuwde willemII complex in valkenswaard een goed voorbeeld. maar in belgie is het allemaal nog een graadje erger....

Thom Wijbenga
August 16th, 2004, 12:35 AM
Tja, het is geen Stadskanaal. :D:D ;);)

Eisso
August 17th, 2004, 03:36 PM
Een torentje paars maken, de andere geel en weer een andere fel groen! Helemaal mee eens! Er staan al genoeg saaie grijze gebouwen in dit land. Een beetje kleur kan geen kwaad!

Eisso
August 24th, 2004, 10:41 PM
Laat ik er meteen maar een update-topik van maken...

Hoofdkantoor Woningbedrijf Acantus

http://www.dezwartehond.nl/upload_foto/scaled/acantus1.jpg

http://www.dezwartehond.nl/upload_foto/scaled/acantus6.jpg

(de zwarte hond architecten)

Eisso
November 16th, 2004, 11:42 PM
WOW! het moet niet gekker worden in Delfzijl! Nog een plan voor een enorme woontoren! :(

http://www.boelensjorritsma.nl/gfx/content/nieuwbouw%20aanbod/groningen/golfkop%20veendam/Golfkop%20Veendam%20AI.JPG

bobdebouwer
November 17th, 2004, 11:18 AM
Waar willen ze die hebben?

empersouf
November 17th, 2004, 11:49 AM
Impressive.

darulez
November 17th, 2004, 04:37 PM
@Eisso: Veendam bedoel je... ;)

vinman
November 17th, 2004, 04:58 PM
Hij ziet er in ieder geval niet gek uit.

Mr Tower
November 17th, 2004, 05:20 PM
@bobdebouwer

dit torentje komt in de nieuwe wijk Buitenwoel

opzich niet zo raar torentje, maar de kleur had wel wat lichter gemogen. In Veendam hebben ze blijkbaar een voorkeur voor donkere gebouwen

Thom Wijbenga
November 18th, 2004, 12:24 AM
tja wat moet ik hierover zeggen

Eisso
April 14th, 2005, 12:03 PM
Ja jongens! Doe maar laagdunkend over Veendam city! Ondertussen is er wel een nieuw mega project in de maak! Hou je vast!

http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/Arriva/images/Arriva1.jpg

http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/Arriva/images/Arriva3.jpg

Dat zijn toch al snel meer dan 10 verdiepingen!!!! Mooi man! Zou toch leuk zijn als ze het nog eens op de hielen krijgen en er een hoogbouw oorlog ontstaat tussen Stadskanaal en Veendam! Ff een 50+er, en Knoal kan niet achter blijven!

darulez
April 14th, 2005, 01:18 PM
Kunnen beide stadjes naar elkaar loeren vanaf hun torens! :D

Maar nu ff serieus, als Groningen niet snel opschiet met al die mid-rise plannen streven zelfs Stadskanaal en Veendam de stad voorbij. Nu doet Leeuwarden dat alleen nog ;).

bobdebouwer
April 14th, 2005, 02:54 PM
Whaha, vet lachen! Wanneer komt veendorp Hoogezand Sappemeer aan de beurt?

Thom Wijbenga
April 14th, 2005, 09:17 PM
Stadskanaal hoeft zich geen zorgen te maken. Er zijn nog 3 woontorens gepland en wat plannen voor verdichting in het centrum.

vinman
April 16th, 2005, 02:19 PM
Ja, Groningen moet zich zorgen maken

bobdebouwer
April 16th, 2005, 02:44 PM
Groningen wordt gewoon een echte hoogbouw provincie :D

Hoogholland
April 16th, 2005, 03:26 PM
Niet dat ik het de Groningers niet gun ofzow en ik wil het niet gelijk afkraken maar ik zie dit soort hoogbouw liever in de steden verschijnen (in Groningenstad bijvoorbeeld). Hoogbouw hoort bij een stedelijke ambiance. Hoogbouw=stedelijk. Ik vind dat er een duidelijk verschil tussen de stad en het platteland moet zijn, zo lijkt een beetje te vervagen. Dat is tenminsten mijn mening.

janneman
April 16th, 2005, 09:33 PM
Niet dat ik het de Groningers niet gun ofzow en ik wil het niet gelijk afkraken maar ik zie dit soort hoogbouw liever in de steden verschijnen (in Groningenstad bijvoorbeeld). Hoogbouw hoort bij een stedelijke ambiance. Hoogbouw=stedelijk. Ik vind dat er een duidelijk verschil tussen de stad en het platteland moet zijn, zo lijkt een beetje te vervagen. Dat is tenminsten mijn mening.

Voor een deel ben ik het met je eens.
Maar is het niet zo dat hoe meer er gebouwd wordt in de provivncie dit een exposure zal hebben naar de grotere steden.
Nu Hoogezand-Sappemeer ook wat leuke hoogbouw en evt. Winschoten
en je ziet langs de hele A7 torentjes verschijnen.

darulez
April 17th, 2005, 12:10 AM
Ik snap wat je bedoeld! Ik zie hoogbouw ook liever in Leeuwarden en Groningen. Maar, de kernen Hoogezand-Sappemeer, Delfzijl, Veendam en Stadskanaal zijn de Groningse steden. Samen met de stad hebben zij een aandeel van 2/3 inwoner in de provincie. De kleine stadjes zitten allemaal rond de 30.000 inwoners. Dit is blijkbaar een reden voor die gemeenten om stedelijk te bouwen. En ik hou ze niet tegen. ;)

Eisso
April 17th, 2005, 02:37 PM
Ieder dorp zn wolkenkrabber!!!!!!!

Ik snap die ophef nooit zo. Alsof veendam een toren wegkaapt uit Groningen ofzo? Een toren meer in een dorp betekend niet automatisch een toren minder in een stad!

We kampen in dit land met weinig ruimte. Oost Groningen is misschien nog een van de meest open en landelijke gebieden van het land. Laat ze dan alsjeblieft de steden daar compact houden. Daarmee spaar je deels het platteland!

De torens in Leeuwarden zijn eigenlijk ook buiten proporties voor zo'n stad! Ook dat juich ik van harte toe! 300+ voor Ljouwert!

janneman
April 17th, 2005, 08:23 PM
je hebt groot gelijk Eisso.

Henk
October 15th, 2005, 11:29 AM
Kennen jullie deze voor Boomvillage Veendam al.

Prijsvraag BWI Veendam
http://www.im-architecten.nl/veendam.jpg

Bron: IM architecten (http://www.im-architecten.nl/nieuws.html)

Eisso
October 15th, 2005, 02:04 PM
Zozo! Strak torentje! Is dit de winnende inzending? Ik weet eigenlijk helemaal niets van Veendam.....Weet alleen dat er een lange-leegte staat. Heb je meer informatie?

hooghoudt
October 15th, 2005, 02:07 PM
11 hoog :rock:

ok, eerlijk is eerlijk, wel een mooi ontwerp

Mr Tower
October 15th, 2005, 02:30 PM
@Eisso: ja dit is het winnende ontwerp geworden. de inwoners van Veendam konden zelf stemmen op 3 ontwerpen.

@Hooghoudt: het gebouw wordt helaas niet 11 hoog, maar 6

de studie die Eisso heeft gepost is overigens totaal onbekend. ik wist niet dat men daar al mee bezig was, maar het is altijd goed nieuws natuurlijk. :)
helaas heeft de gemeente nog steeds hoogtevrees, want er zijn hier al veel meer studies geweest naar hoogbouw, maar steeds knabbelt de gemeente er weer zoveel af dat het uiteindelijk bij 6 of 7 hoog blijft. :sleepy:

Eisso
October 15th, 2005, 02:46 PM
6 hoog of 6 laag? Jammer zeg, dan is het dus gewoon een matig flatje met een leuke buitenkant? :ohno:

bobdebouwer
October 15th, 2005, 05:09 PM
Beter een matige flat met een leuke buitenkant dan een flinke flat met een matige buitenkant. Grappig dingetje!

Hurry
October 17th, 2005, 10:13 PM
Nou ik vind het mooie torens allemaal.
Mogen ze in friesland ook wel meer van maken!

Eisso
October 24th, 2005, 04:40 PM
Nieuw plan Veendam:

De Zwarte Hond

Prijsvraag Bedrijfsverzamelgebouw Werk en Inkomen

Setting: Centrum
Discipline: Woningbouw
Opdrachtgever: Oranjewoud Heerenveen
Bijzonderheden: Prijsvraag
Programma: Bedrijfsverzamelgebouw Werk en Inkomen

Concept
een elegant sculpturaal gebouw met een gelaagde opbouw als een anekdotische referentie aan het afgegraven veenlandschap.

http://www.dezwartehond.nl/upload_foto/scaled/Veendamcwi03.jpg

http://www.dezwartehond.nl/upload_foto/scaled/Veendamcwi01.jpg

FCG
October 24th, 2005, 06:10 PM
^^ bovenstaande heeft wel iets weg van bebouwing rond een luchthaven. Ongetwijfeld een aanwinst voor Veendam ;)

Hurry
October 24th, 2005, 06:20 PM
Ja mooi project hoor. Zal wel ongeveer 25 meter zijn. Mooi meegenomen!

bobdebouwer
October 29th, 2005, 07:14 PM
Jeetje, ziet er best leuk uit! Zelfde gevelbekleding als Geove in Stad-Groningen misschien??

Corretje
October 30th, 2005, 04:10 PM
Wat een gaaf gebouw zeg! Gefeliciteerd veendam.

darulez
October 30th, 2005, 06:23 PM
Strak gebouw.

vinman
November 25th, 2005, 08:52 PM
Hooly, dat ziet er niet verkeerd uit nee!

Michiel
June 16th, 2007, 02:21 PM
Op de site van Acantus (http://www.acantus.nl) staat dit plaatje van het project Tuscana in Veendam. De architect is Skets uit Groningen.

http://i12.tinypic.com/61mxctf.jpg

Eisso
June 16th, 2007, 03:16 PM
Wauw! Daar kunnen we in Grunn en Stadskanaal nog een puntje aan zuigen...letterlijk en figuurlijk! Mooie, slanke, spitse toren!

Hoogholtje
June 16th, 2007, 05:21 PM
Erg strak plan !
Nog even wat projectinfo:
Momenteel zijn plannen in ontwikkeling voor het realiseren vaan een appartementencomplex aan de Sorghvlietlaan met daarin 48 koopappartementen. Grootte van de appartementen vanaf 90 m2 tot 200 m2. Prijs vanaf € 200.000,-- v.o.n. Architect van het gebouw is Architectenbureau Skets uit Groningen.
vraag me echter af op welke lokatie deze gepland zou moeten zijn, kijk ik op de site van Skets echter dan zie ik deze nog vermeld staan, Arriva lokatie Veendam (ook Sorghvlietlaan).

Overigens: ik vraag me af wat de realiteitswaarde is van dit project, 14 april 2005 zijn dezelfde pix gepost door Eisso.

eusebius
June 16th, 2007, 07:13 PM
Groeit de bevolking daar nog? Het zijn mooie plannen. Wordt ooit een HHF boottocht Stadskanaal-Veendam-Stad. Assen lekker laag en landelijk laten ...

maral
June 16th, 2007, 10:27 PM
Shit man, zelfs een Thread over Veendam?
Wel een mooi torentje die Tuscana. Geheel Oost-Groningen loopt 'leeg' wat inwoners betreft net als de gehele provincie. Stad Groningen is groeiende alsmede sommige forensengemeenten. Wellicht dat hier en daar een afzonderlijke plaats nog groeiende is...........

SimsPlanet2
June 17th, 2007, 01:00 AM
Veendam lijkt me toch best wel een belangrijk stadje of niet soms? Ik hoor van veel mensen dat hun ouders er werken, zelfs al komen ze bij Leeuwarden en omgeving vandaan. Mijn vader gaat er binnenkort waarschijnlijk ook werken.

wolfieatskyscraper
June 17th, 2007, 10:54 AM
Veendam is best belangrijk. Er zijn zo'n 11.000 arbeidsplaatsen geloof ik. Best veel industrie. Zeker als de n33 verdubbelt wordt zal dat hoop ik een flinke impuls geven. Veel hoogbouw is er op dit moment niet, een paar flats van 8 tot 10 hoog. Het kan nog niet tippen aan Stadskanaal. Toch heeft mn oude woonplaats veel sfeer.

maral
June 17th, 2007, 12:04 PM
Die opmerking had betrekking op hoogbouw, welke compleet afwezig is daar.Ja, een paar van 8 tot 10 hoog zijnde verzorgingsflat's. Niet zozeer of het belangrijk is of nie.......
Plaats heeft 26.000 inwoners en de gemeente ruim 28000 met 14000 arbeidsplaatsten

Eisso
June 17th, 2007, 06:07 PM
@ Hoogholtje: lijkt het je niet logisch dat het gewoon om de zelfde toren gaat?????:)

Hoogholtje
June 17th, 2007, 06:32 PM
^^ Zeker wel...denk idd dat Acantus hier de meest recente weergave van het project heeft. Veendam heeft al enkele jaren een hoogbouwnota maar tot op heden is er nog niets gerealiseerd.

nabob
June 17th, 2007, 07:29 PM
Van de veenkoloniale steden vind ik Veendam toch het meest aantrekkelijk. Alleen een bioscoop ontbreekt nog! Desondanks zijn de huizenprijzen zowaar ideaal te noemen.

im_from_zw038
June 19th, 2007, 11:37 AM
De architectuur van men name Tuscana valt me niets tegen :) En toch aardig wat midrise plannen...Go Veendam!

DeDoentje
June 19th, 2007, 02:39 PM
Van Veendam heb ik altijd het beeld van parkstad met een behoorlijk aantal woonwijken. Komt ook omdat familie van mij daar woont in 1 van die nieuwbouwwijken uit de jaren 80(?).
Verder heb ik nog eens een bezoekje mogen brengen aan een villawijk met veel water in het aangrenzende Wildervank. Chique woningen daar.

bobdebouwer
September 10th, 2007, 08:00 PM
Erg strak plan !
Nog even wat projectinfo:

vraag me echter af op welke lokatie deze gepland zou moeten zijn, kijk ik op de site van Skets echter dan zie ik deze nog vermeld staan, Arriva lokatie Veendam (ook Sorghvlietlaan).

Overigens: ik vraag me af wat de realiteitswaarde is van dit project, 14 april 2005 zijn dezelfde pix gepost door Eisso.

Deze is nog steeds springlevend. Op het moment van schrijven wordt er een definitief ontwerp gepresenteerd aan de raadsleden van Veendam. Het gebouw heeft 17 verdiepingen en is volgens de technische tekeningen 60 meter hoog. De vorm is hetzelfde gebleven, alleen heeft het nu donkerrood en lichtbruin baksteen als gevelbekleding. Tussen het witte en zwarte gedeelte van het plan zit een halfondergrondse parkeergarage. Ik moet zeggen, het ziet er allemaal best mooi uit! Ik hoop dat, ondanks dat het ontwerp niet helemaal in het bestemmingsplan past, toch doorgaat.

Eisso
October 8th, 2007, 01:42 PM
VEENDAM - Het nieuwe stadion van de BV Veendam komt in Zuidbroek, of er komt helemaal geen nieuw stadion.

Dat zei geldschieter Ruud Sanders vrijdagavond tijdens een discussieforum in stadion De Langeleegte in Veendam. Daarbij waren ook de voorzitter van BV Veendam Max Becherer en gedeputeerde Henk Bleker aanwezig. Bleker ziet het stadion liever aan de oostkant van Veendam, en dan niet al te ver van de Parkstad af.

De discussie ging, naast de locatie van het stadion, ook over de datum waarop het nieuwe stadion er moet komen en hoe het eruit moet komen te zien. Als het aan Bleker ligt, trapt BV Veendam in 2012 het eerste balletje over het nieuwe veld.

:banana:

Hopelijk blijft de naam Lange Leegte wel bestaan!!!

railway stick
October 9th, 2007, 11:57 PM
Kunnen ze dat nieuwe stadion dan wel betalen, daar in Veendam? En is het de moeite wel waard? Kijken ze niet teveel naar grote broer in Groningen?

Eisso
October 10th, 2007, 12:03 AM
Mwah... Geld voor het stadion lenen ze...Of de gemeente betaald, en ze huren het. Denk dat ze wel een constructie bedenken waardoor ze er geld aan gaan verdienen. Combineren met bioscopen, horeca, etc. Wat dat betreft zullen ze inderdaad vast wel met een schuin oog naar Grunn kijken. En geef ze eens ongelijk!!!! :)

Hoogholtje
October 26th, 2007, 10:28 AM
Bron: DvhN
Juffer van Veendam zorgt voor tweespalt

Gepubliceerd op 26 oktober 2007, 09:54
Laatst bijgewerkt op 26 oktober 2007, 09:57

veendam - Het plan voor de bouw van een 51 meter hoge toren, onder de naam Tuscana, met 48 appartementen, op de plaats van het huidige busstation aan de Sorghvlietlaan in Veendam, heeft de bevolking in twee kampen verdeeld.

Het college van B en W is voor. "Wij vinden dit een heel mooi plan", aldus burgemeester Ab Meijerman van Veendam, "wij zullen ons hier sterk voor maken en anderen van de wenselijkheid van de bouw overtuigen."

De vereniging van eigenaren van het naastgelegen appartementengebouw De Venneborgh is minder lovend. "Wij zullen ons met alle door de wet beschikbaar gestelde middelen verzetten tegen de bouw", zegt Max de Vries. De bezwaren van de bewoners van De Venneborgh zijn drieledig: hun appartementen komen letterlijk in de schaduw van Tuscana te staan en de bewoners vrezen voor hun uitzicht en privacy.

Het plan van het complex met 48 appartementen werd deze week op een voorlichtingsavond in hotel Parkzicht aan ruim honderd belangstellenden gepresenteerd. De gemeente Veendam gaf informatie over de procedure. Op 17 december vragen B en W de gemeenteraad om zich uit te spreken over de bouw. Bij een positief besluit wordt het bestemmingsplan aangepast en start de bezwaarprocedure.

Bij de stand van architectenbureau Skets werd middels computeranimaties de schaduw die Tuscana op de omliggende bebouwing werpt, inzichtelijk gemaakt. Een presentatie waar met name de tegenstanders zich verzamelden. In een andere hoek van de zaal toonde Acantus vastgoed de indeling van de appartementen. Ook daarvoor was de belangstelling groot.

Juffer ???? wat is in hemelsnaam een juffer...

darulez
October 26th, 2007, 06:18 PM
^Geen idee. Veendams dialect misschien? :)

eusebius
October 26th, 2007, 07:11 PM
Juffrouw, ook: libel. Niks dialect!

Hoogholtje
November 7th, 2007, 01:11 PM
Bron: DvhN (http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article2681281.ece)
'Volksraadpleging Juffertoren Veendam gewenst'

Gepubliceerd op 07 november 2007, 10:20
Laatst bijgewerkt op 07 november 2007, 10:27

veendam -
Er moet een volksraadpleging komen over de voorgenomen bouw van een torenflat op het Arriva-terrein aan de Sorghvlietlaan in Veendam. Dat zegt Bram Schmaal, fractievoorzitter van Gemeentebelangen. Schmaal vindt dat de bevolking zich uit moet spreken over de vraag of de bouw van een dergelijke kolos daar wenselijk is.

Zoals gemeld wil Acantus groep op het terrein van het huidige busstation een 51 meter hoge woontoren met zeventien verdiepingen bouwen. Architect Skets heeft de flat met de naam Tuscana gemodelleerd naar de bekende Groningse juffertorens. De woontoren loopt spits toe, heeft afgesneden kanten en kent geen uitstekende constructies.

De vereniging van eigenaren van het naastgelegen appartementengebouw De Venneborgh heeft al aangegeven zich met alle door de wet beschikbaar gestelde middelen te verzetten tegen de bouw van Tuscana. Ook bewoners van het aanpalende Zilverpark staan niet te juichen. Zij zijn bang voor schaduw en inkijk in hun tuinen vanuit de flat. Het college van B en W van Veendam is daarentegen enthousiast. "Wij vinden dit een heel mooi plan", zei burgemeester Ab Meijerman, onlangs tijdens een presentatie. "Wij zullen ons sterk maken en anderen van de wenselijkheid van de bouw overtuigen."

Gemeentebelangen wil eerst de burgers van Veendam horen over de invulling van het busstation. B en W verlangen op 17 december een uitspraak van de gemeenteraad. "Maar wij vinden dat de Veendammers eerst zelf maar eens hun zegje moeten doen", aldus Schmaal. "Wij hebben in Veendam tenslotte afgesproken dat gebouwen niet hoger mogen zijn dan zeven verdiepingen. Daar kan niet zomaar van worden afgeweken."De ChristenUnie vindt dat de juffertoren te hoog is voor de beoogde locatie. "Een dergelijke hoogte doet afbreuk aan het karakter van de parkstad", zegt Albert Janssen. "De schaduw van een dergelijk gebouw kan bewoners in de directe omgeving in verlegenheid brengen. De ChristenUnie pleit sowieso voor een objectieve hoogte-effectrapportage."

:ohno::ohno: Tjonge tjonge, dan is de uitslag toch van te voren bekend.

Eisso
November 7th, 2007, 03:02 PM
op deze manier kun je nieuwe projecten in Veendam wel allemaal stop gaan zetten natuurlijk... Een gemeente maakt bestemmingsplannen en een visie voor de toekomst van de stad. Als mensen het er niet mee eens zijn, moeten ze stemmen op een partij die het plan tegenwerkt toch?

Hoogholtje
November 7th, 2007, 05:19 PM
^^ Sterker nog, er is een hoogbouwvisie. Niet dat er ook maar enige hoogbouw in Veendam te vinden is, maar goed.

maral
November 7th, 2007, 07:53 PM
juffer ???? wat is in hemelsnaam een juffer...

Betekent dat de vorm waarschijnlijk hiervan afgeleid is zo als ook in het artikel staat:

Architect Skets heeft de flat met de naam Tuscana gemodelleerd naar de bekende Groningse juffertorens. De woontoren loopt spits toe, heeft afgesneden kanten en kent geen uitstekende constructies.

Dus waarschijnlijk dienden deze Groninger kerktorens als uitgangspunt voor het ontwerp:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Juffertoren

Arrrgh
November 8th, 2007, 11:02 AM
^^ Dat wordt dan wel een lelijke woontoren zeg...

darulez
November 8th, 2007, 01:53 PM
Juffertoren van Onstwedde:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/4/45/NH_kerk_met_Juffertoren_Onstwedde.jpg

Deze toren (41m) stamt vermoedelijk uit de 14e eeuw.

Arrrgh
November 8th, 2007, 02:40 PM
Dat bedoel ik, als je daar een woontoren op baseert krijg je echt totale retrokitsch. En niet zo maar een beetje retrokitsch, want daar hou ik wel van, maar heeeeele erge retrokitsch.

Thom Wijbenga
November 9th, 2007, 01:14 AM
Bouw hm anders maar in Stadskanaal.

Hoogholtje
November 15th, 2007, 10:49 AM
Bron :DvhN (http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article2719062.ece)Burgemeester: bouw flat geen zaak voor bevolking
Gepubliceerd op 15 november 2007, 09:24
Laatst bijgewerkt op 15 november 2007, 09:27

veendam -
De bouw van de 51 meter hoge juffertoren op het terrein van het huidige busstation in Veendam, is geen zaak waar de bevolking van Veendam zich over uit mag spreken. Dat zegt burgemeester Ab Meijerman.

Coalitiepartij Gemeentebelangen had een verzoek gedaan tot een volksraadpleging, maar kreeg alleen het CDA mee. "Het is een te complex vraagstuk om dat aan de Veendammers over te laten", aldus Meijerman. "Het gaat over stedenbouwkundige en bedrijfseconomische aspecten en de belangen van direct omwonenden. Dat zijn geen besluiten die aan burgers kunnen worden overgelaten."

Gemeentebelangen vindt de bouw van de torenflat juist wél een zaak van de bevolking. "Het is een gebouw dat de skyline van Veendam gaat domineren, iedereen wordt er straks mee geconfronteerd", aldus Bram Schmaal. "Bovendien hebben we in Veendam afgesproken niet hoger te bouwen dan zeven verdiepingen, hoger bouwen tast het veenkoloniale karakter van de gemeente aan."

Het CDA denkt te weten dat Veendam geen behoefte heeft aan een dergelijk gebouw. "Ik hoor dagelijks om mij heen", zegt Haijo Huising, "dat gaat toch niet door hè." Burgemeester Meijerman dacht dat hij niet duidelijk genoeg was geweest: "Dit college wíl geen volksraadpleging! We staan onder tijdsdruk, uw raad wordt 17 december om een oordeel gevraagd. Daar ligt de verantwoordelijkheid; bij u als volksvertegenwoordigers. De raad moet zelf beslissen."

Linke uitspraak, maar deze man heeft wat mij betreft volledig gelijk. Je moet een bevolking hier niet mee vermoeien, er is een gemeenteraad door de bevolking gekozen, er zijn bezwaar- en beroepsprocedures en daarmee basta.

darulez
November 15th, 2007, 03:33 PM
Helemaal met deze burgemeester eens.

bobdebouwer
November 15th, 2007, 09:40 PM
Ook al is het gemakkelijk om te zeggen als hoogbouwliefhebber, maar deze man heeft wel gelijk. Als je voor dit gebouw een volksraadpleging wilt plegen kan je dat elke keer wel doen als je een artikel 19 procedure wilt gebruiken. En dat is vaak. En daarnaast, de politiek is voor dit soort moeilijke vraagstukken gekozen om hier een beslissing te nemen. Door te zeggen dat ze willen dat het volk een beslissing neemt, zeggen ze eigenlijk dat ze zelf die beslissing niet durfen te nemen wegens gebrek aan kennis, of gewoon lef.

maral
December 3rd, 2007, 06:40 PM
Woontoren inzet van volksraadpleging Veendam

VEENDAM - Gemeentebelangen in Veendam wil zélf een volksraadpleging gaan houden over de bouw van een woontoren in de Parkstad.

De flat moet 51 meter hoog worden en in de Sorghvlietlaan verrijzen. Gemeentebelangen voelt echter weinig voor de woontoren, omdat deze het Veenkoloniale karakter van de Parkstad zou aantasten.

De partij vroeg daarom vorige maand een referendum aan, maar dat werd door de raad verworpen. Gemeenbelangen heeft daarom besloten om zélf een officieuze volksraadpleging te gaan houden, zodat de bevolking zich kan uitspreken over het plan.

Volgende week kunnen de Veendammers via een enquête in de huis-aan-huiskrant en op de website van de partij hun mening kenbaar maken.

born. rtvnoord

Ramses
December 3rd, 2007, 06:46 PM
edit

FCG
December 3rd, 2007, 08:15 PM
Onzinnig argument natuurlijk. Alsof een nieuw bedrijventerrein wel bijdraagt aan het imago van de stad. Wees blij dat de stad zich ontwikkeld en niet stil blijft staan. Neem een voorbeeld aan de buurman (Stadskanaal) daar weten ze tenminste hoe je een stad identiteit geeft!

Zeikerds....

Shockwave
December 4th, 2007, 08:49 AM
Dat bedoel ik, als je daar een woontoren op baseert krijg je echt totale retrokitsch. En niet zo maar een beetje retrokitsch, want daar hou ik wel van, maar heeeeele erge retrokitsch.

Nogmaals het ontwerp dan maar:

Zo kitsch vind ik het niet ;)

bobdebouwer
December 4th, 2007, 02:46 PM
Dat is al een redelijk achterhaald ontwerp, het nieuwe heeft een rode gevelbekleding. De vorm is nog hetzelfde, en erachter komen nog 2 kleine torentjes van hooguit 8 verdiepingen. Hoort ook bij het plan.

Arrrgh
December 4th, 2007, 03:17 PM
Ja maar dit lijkt ook helemaal niet op die juffertoren ;)

bobdebouwer
December 4th, 2007, 03:39 PM
Tis ook geen herbouw ofzo, ze hebben alleen een paar vormen van de oude Juffertoren als referentie genomen en vanuit die basis een nieuwe toren ontworpen.

Hoogholtje
December 12th, 2007, 01:23 PM
http://portal.gemeentebelangenveendam.nl/uploads/img47550a2305775.jpg

http://portal.gemeentebelangenveendam.nl/modules/formulaire/index.php?id=4

Lekker genuanceerde vraagstelling trouwens ......en wat doen die niet-Veendammer gebouwen hier nu weer tussen dan. Ze mochten willen dat ze zo'n mooi pronkjewail in de Veenkolonien hadden staan...

Ik zou zeggen: stem voor ! ;-) Oh ja enne gebruik een fictieve postcode 9641 tot en met 9647 ;-) als je niet in Veendam woont....

Eddy C
December 12th, 2007, 01:50 PM
Op zich wel logisch dat ze andere Groningse gebouwen er tussen zetten. Dat is echt inspelen op het gevoel want iedere inwoner van de provincie Groningen heeft wel een beeld bij de hoogte van de Martinitoren. Het is inderdaad weinig genuanceerd deze actie.
Ik zou zeggen stem allemaal voor, puur om deze dorpspolitieke actie te ondermijnen want ze rekenen natuurlijk op veel verzet.

maral
December 12th, 2007, 07:08 PM
Vierhonderd Veendammers hebben hun stem uitgebracht.
80% was tegen......

FCG
December 12th, 2007, 08:01 PM
+/- 3 HHF'ers hebben hun stem uitgebracht, 100% was voor ;)

SimsPlanet2
December 12th, 2007, 11:04 PM
Ik denk al, wat doen die torens ertussen :)

Eisso
December 12th, 2007, 11:38 PM
Zo kan Veendam toch een goede smoel krijgen? Een karakteristieke toren als ik dit zo bekijk. Verder heeft het gat geen landmarks of imposante kerktorens voor zover ik weet... (of je moet de stadionlichten van de Lange Leegte meetellen) Het zal me benieuwen!

Hoogholtje
December 18th, 2007, 06:03 PM
Iemand enig idee wat de uitkomst is geweest van de gemeenteraadsvergadering ?
http://www.veendam.nl/ris/ris/toonvergadering/3970/363/Gemeenteraad/1/2007-12-17

Het Lachblad laat het zoals vaak weer eens afweten. Tja, agendajournalistiek is schijnbaar ook al te moeilijk.

-Koen-
December 18th, 2007, 08:30 PM
RTVN:

Bouw hoge flat Veendam voorlopig van de baan

De bouw van een bijna zeventig meter hoge torenflat in Veendam gaat voorlopig niet door. Een meerderheid van de gemeenteraad ziet de bouw niet zitten. Burgemeester en wethouders hebben het plan daarom afgeblazen.

De hoge flat moet op het zogeheten Arriva-terrein langs de Sorghvlietlaan komen. De fractie van Gemeentebelangen is daar fel tegen, omdat het gebouw het Veenkoloniale karakter van de Parkstad zou aantasten. Onlangs nog hield de partij een volksraadpleging, waaruit bleek dat veel Veendammers de flat veel te hoog vinden. De partij is dan ook blij dat de bouw nu niet doorgaat.

Ramses
December 18th, 2007, 09:00 PM
"Veendam was niks, Veendam is niks en bovenal Veendam zal nooit wat worden."
Gemeentebelangen en bevolking zullen daar in elk geval zorg voor dragen.

Hoe dan ook, dit mooie ontwerp mag natuurlijk niet in de prullenbak belanden. In Leeuwarden is nog wel een plekje vrij naast het station. :)

Chasin' Dreams
December 18th, 2007, 09:42 PM
"Veendam was niks, Veendam is niks en bovenal Veendam zal nooit wat worden."
Gemeentebelangen en bevolking zullen daar in elk geval zorg voor dragen.

Hoe dan ook, dit mooie ontwerp mag natuurlijk niet in de prullenbak belanden. In Leeuwarden is nog wel een plekje vrij naast het station. :)

Ik kom bijna dagelijks in Leeuwarden, maar in Emmen hebben we er toch echt meer plek voor hoor..;)
Haha, dat zal wel zuur zijn voor Veendam, wilden ze een mooie landmark; wordt ie gebouwd in Emmen. (Veendammers hebben over het algemeen een enorme hekel aan alles wat Emmen is).

Hoogholtje
December 18th, 2007, 11:23 PM
Tja, schaf die hele Hoogbouwvisie dan ook maar af gemeente Veendam, een gemiste kans. Als raadsleden hoogbouw zelfs op deze plek niet zien zitten dan kan het nergens.

bobdebouwer
December 19th, 2007, 04:23 PM
Enorme domper, echt waar. Inmiddels ben ik al 2 weken weg bij Skets, maar reken maar dat ze hier enorm teleurgesteld over zijn. En dit plan bouwen in Emmen... lijkt me niet, dit ontwerp is zo gemaakt voor Veendam, copy-paste hoort hier niet bij. Ontzettend jammer...

railway stick
December 21st, 2007, 11:44 PM
Met een brede grijns op mijn gezicht heb ik hier even de hele discussie van voren naar achteren bekeken. Veendam is duidelijk geen hoogbouw gewend, dan moet je het die Veenkolonialen niet door de strot duwen. Jammer, laat Parkstad maar parkstad blijven. Hoogbouw moet immers ook passen bij haar omgeving, en Veendam heeft nu eenmaal dorpse trekjes. Laat ze in hun waarde, die communisten daar.

Naast het Centraal Station in Leeuwarden is wèl ruimte, tussen het gebouw van Rijkswaterstaat en het C1000-Lidl winkelcentrum aan de Snekertrekweg is nog een ruime plek vrij. Daar kan deze toren uit Veendam volgene maand zó neergezet worden. En een tweede toren kan er zó naast. Kom maar op met de plannen! Copy-pasten die hap! :)

SimsPlanet2
December 22nd, 2007, 12:08 AM
Vos in Veendam is vandaag overgenomen door een nieuw bedrijf heb ik gehoord. Dat schijnt goed nieuws te zijn, want Vos heeft in Friesland (Surhuisterveen) z'n locatie een jaar geleden al gesloten, en werden de mensen overgeplaatst naar Veendam.

Eisso
January 22nd, 2008, 11:14 PM
Zit onze inside SKETS-stagair weer eens te slapen???? ;)

Leuke en mooie nieuwe renders van een mooie toren, de Tuscana!!! En een aardig
filmpje (http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/tuscana/Tuscana_tekst.html#) van de nieuwe skyline!

Overigens slecht nieuws omtrend het gebouw:

Bouw hoge flat Veendam voorlopig van de baan
woensdag 19 december 2007 08:58:00

VEENDAM - De bouw van een bijna zeventig meter hoge torenflat in Veendam gaat voorlopig niet door. Een meerderheid van de gemeenteraad ziet de bouw niet zitten. Burgemeester en wethouders hebben het plan daarom afgeblazen.

http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/tuscana/images/Tuscana1.jpg

http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/tuscana/images/Tuscana2.jpg

http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/tuscana/images/Tuscana3.jpg

http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/tuscana/images/Tuscana5.jpg

http://www.skets.nl/content/ontwikkeling/projecten/tuscana/images/Tuscana4.jpg

darulez
January 22nd, 2008, 11:30 PM
Oef! Je mocht eens een keer iets hoogs tegenkomen in de buurt van Veendam. Dat kan natuurlijk niet, want dan gaat het prachtige "karakter" van het stadje verloren. :nuts:

VEENDAM! DE PAREL VAN HET NOORDEN!

janneman
January 22nd, 2008, 11:52 PM
Of moeten er om Veendam veel hoge gebouwen komen zodat we het eigenlijke Veendam niet meer kunnen zien.
Dat zou ook een zegen zijn.:lol:

bobdebouwer
January 23rd, 2008, 02:10 PM
Zit onze inside SKETS-stagair weer eens te slapen???? ;) Had de afbeeldingen en filmpjes al lang gezien, leuk om te zien dat ze nu ook op de website staan. Inmiddels ga ik weer gewoon naar school hoor, stageperiode is afgelopen :)

Eisso
January 23rd, 2008, 08:28 PM
Had al zo'n vermoeden inderdaad! Leerzaam geweest? Hopelijk komt deze toren er uiteindelijk.

bobdebouwer
January 23rd, 2008, 09:25 PM
Behoorlijk leerzaam, niet alleen op professioneel gebied, maar vooral ook persoonlijk. En natuurlijk kende ik al deze impressies al :)

Hoogholtje
April 24th, 2008, 09:52 PM
Bron: DvhN (http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article3419434.ece/Veendam_krijgt_eerste_zorgboulevard_van_Nederland)

Veendam krijgt eerste zorgboulevard van Nederland
DVHN | Gepubliceerd op 24 april 2008, 17:33
344x bekeken
In Veendam wordt een zorgboulevard gebouwd naar een voor Nederland uniek concept. In het project werken de beide ziekenhuizen uit Oost-Groningen, het St. Lucas- uit Winschoten en het Refaja ziekenhuis uit Stadskanaal, samen met landelijke zorgverzekeraar Philadelphia, Woonzorg Nederland en zorggroep Meander.

De zorgboulevard komt aan de Van Stolbergweg en biedt naast een privé-kliniek, onderdak aan poliklinieken van het St. Lucas- en het Refaja ziekenhuis, een zorghotel en 25 tot 40 verpleeghuisbedden. Op termijn bestaat de mogelijkheid dat er een aparte kliniek voor sportgeneeskunde wordt bijgebouwd en dat er ruimte komt voor een fysiopraktijk, een zwembad voor hydrotherapie en een apotheek.

In de privé-kliniek, zelfstandig behandelcentrum genoemd, kunnen patiënten terecht voor cosmetische chirurgie, maar ook voor knieoperaties, voor wie geen trek heeft in de wachtlijsten van reguliere ziekenhuizen. In de in Veendam te vestigen poliklinieken zullen medisch specialisten uit beide Oost-Groninger ziekenhuizen werkzaam zijn en kleine operaties verrichten.

Over de totstandkoming van de zorgboulevard is tot gisteravond nog vergaderd. Naar verwachting worden vanmiddag de handtekeningen gezet. Burgemeester Ab Meijerman van Veendam bevestigd de plannen. "Dat zoveel partijen hun krachten bundelen en bij elkaar gaan zitten, betekent een landelijke primeur voor Veendam."

petjuh
April 24th, 2008, 11:21 PM
Primeur?? Gebeurd dit niet ook al in Dordrecht en Rotterdam en vast nog meer plaatsen??

darulez
April 25th, 2008, 12:09 AM
^Nou, dat lijkt me niet, anders was het geen primeur! ;)

wolkenbestormer
April 28th, 2008, 12:35 AM
^^

Wellicht een primeur in veendam.

http://www.mcrz.nl/content.jsp?objectid=1478

Daarnaast type het woord zorgboulevard in op google en zie de resultaten ;)

Hoogholtje
April 28th, 2008, 10:39 AM
Ach, het bericht komt niet voor niets uit het lokale sufferdje, meestal nemen ze zonder enig onderzoek iets voor waar aan. Onderzoeksjournalistiek kennen ze er niet.
'Burgemeester Ab Meijerman van Veendam bevestigd de plannen.'

Zo'n spellingsfout is al typerend voor het niveau van deze krant.

(Ik had het dan ook niet hier moeten plaatsen....sorry)

Hoogholtje
June 3rd, 2008, 07:55 AM
Heel verrassend...niet dus, dit leuke projectje gaat NIET door. Waarom bestaat er eigenlijk een hoogbouwnotaatje in Veendam als er toch niets concreets door de raad komt.

Raad torpedeert Juffer van Veendam

De gemeenteraad van Veendam heeft vanavond met acht stemmen voor en tien tegen het prestigieuze plan voor de bouw van een 61 meter hoge woontoren, de Juffer van Veendam, verworpen. Burgemeester Ab Meijerman noemt het 'een historische vergissing'.

De Juffer van Veendam was een initiatief van Acantus vastgoed. Dat wilde, onder de naam Tuscana, op de plek van het voormalige busstation aan de Sorghvlietlaan in Veendam een woontoren bouwen, geflankeerd door een blok sociale huurwoningen en een pand voor Novo. De zeventien woonlagen van de toren bleken voor de Veendammer raad te hoog gegrepen.

Het verzet van de gemeenteraad was massief. De PvdA was, met uitzondering van Frits Muurman, voor, Gemeentebelangen, CDA, Christenunie en Groenlinks stemden tegen. De VVD was verdeeld; Tineke van Delden was tegen, fractievoorzitter Edzko Smid stemde voor. Drie raadsleden waren afwezig.

De teleurstelling bij burgemeester Ab Meijerman van Veendam was groot. "U maakt een historische vergissing", hield hij de raad in eerste termijn voor. Om daar in tweede termijn aan toe te voegen: "U maakt echt de verkeerde keuze voor de toekomst van Veendam en dat is verdomd jammer."

Arrrgh
June 3rd, 2008, 06:45 PM
Ik zou zeggen concentreer alle hoogbouw in de stad Groningen en laat Veendam gewoon een dorp. Hoogbouw kan echt niet overal.

Chasin' Dreams
June 3rd, 2008, 06:54 PM
Ik zou zeggen concentreer alle hoogbouw in de stad Groningen en laat Veendam gewoon een dorp. Hoogbouw kan echt niet overal.

Stadskanaal doet het toch erg aardig als Gronings dorp, hoor.

Judazzz
June 4th, 2008, 12:15 AM
Ik vind het een heel aardig ontwerp (al had-ie m.i. wel iets spannender mogen zijn qua kleuren en plint), dus gelijk maar naar Groningen halen die toren. Zou vast leuk staan op die braakliggende strook tussen Meeus en het Fortis Bank kantoor, om maar een plek te noemen, of naast de tweede Kop van Oost...

Hoogholtje
October 29th, 2008, 10:46 AM
Bron: RtvNoord

Rijk stopt vijf miljoen in nieuwbouwplannen Veendam
VEENDAM - Het Rijk stopt vijf miljoen euro in de ontwikkeling van het stationsgebied en de Poort van Veendam.

Dit gebied tussen het station en de N33 maakt een verpauperde indruk en daarom gaat het de komende jaren voor vele miljoenen op de schop. Er zijn plannen voor de bouw van bedrijven en woningen en ook het nieuwe stadion van BV Veendam zou er een plekje kunnen krijgen.

Met de subsidie van het Rijk is de realisatie van deze plannen een stap dichterbij gekomen.

Nieuwe impressies voor de entree van Veendam (http://www.lloydsterras.nl/index1.php?page=1), ziet er ambitieus, stedelijk uit. Benieuwd of dit in deze vorm haalbaar is.

Het Lloyds Terras is een uniek gebied, een nieuw stuk stad op steenworp afstand van het centrum. Levendig, sfeervol en uitstekend bereikbaar voor alle manieren van vervoer. Wonen, werken en ontspannen komen hier samen in een samenhangend stadsdeel, dat op een zorgvuldige manier is vormgegeven.

Het Lloyds Terras ligt direct ten oosten van het centrum van Veendam. Het plangebied wordt omsloten door de Van Stolbergweg, het Lloydsplein, de Spoorweg en de Molenstreek. Ook de karakteristieke Jonkerloods en het fraaie bestaande stationsgebouw maken deel uit van het totaalplan.

Door de gunstige ligging aan invalswegen en door de aanwezigheid van het station zal het Lloyds Terras zich ontwikkelen als dé toegangspoort van Veendam. Het gebied wordt een levendig knooppunt, waar altijd iets te doen is.

Het stedenbouwkundig plan voor het Lloyds Terras is gemaakt door AAS Architecten, Bureau Alle Hosper ontwierp het inrichtingsplan voor de openbare ruimte.

http://www.lloydsterras.nl/images/werken.jpg

http://www.lloydsterras.nl/images/ontspannen.jpg

http://www.lloydsterras.nl/images/gezond.jpg

http://www.lloydsterras.nl/images/thuis.jpg

SimsPlanet2
October 29th, 2008, 01:34 PM
Dat ziet er erg mooi uit!

Henk
October 31st, 2008, 08:25 PM
Dat ziet er zeker erg mooi uit. Alleen de kadewand moet nog wat aangepast.

Hoogholtje
January 17th, 2009, 12:01 PM
Bron: DvhN
N33 verleggen voor nieuw stadion BV Veendam
DVHN | Gepubliceerd op 16 januari 2009, 22:25
veendam -
De N33 wordt verlegd om plaats te maken voor eventueel een nieuw voetbalstadion van BV Veendam. Provincie en gemeenten hebben een akkoord bereikt over de aanwijzing van een terrein, waar voldoende ruimte wordt gemaakt voor een stadion in combinatie met commerciële bedrijven.

Met Rijkswaterstaat is afgesproken dat de N33 ter hoogte van Veendam ongeveer 200 meter wordt verschoven in de richting van Ommelanderwijk en Zuidwending. Het stadion komt dan aan de westkant van de weg. Verplaatsing van de N33 valt samen met de verdubbeling van deze verbinding tussen 2010 en 2014.

Volgens wethouder Henk Jan Schmaal snijdt het mes aan twee kanten. "We hebben nu de kans om de verkeersafwikkeling bij de entree van Veendam sterk te verbeteren. Daar is gewoon meer ruimte voor. Er komen rotondes waarlangs ook het voetbalpubliek straks eenvoudig zijn weg kan vinden."

Schmaal bekent dat de 'knik' in de N33 wat hem betreft wel wat groter had mogen zijn. "Dat verzoek is afgewezen. Het had ons de mogelijkheid gegeven behalve aan de voetbalclub, ook nieuwe en bestaande bedrijven een plekje te geven aan de autoweg. Ook die extra grond hadden we heel goed kunnen verkopen. Daar ben ik van overtuigd."

De provincie ging daar niet in mee, omdat het geen nieuwe bedrijventerreinen wil. Eerst moeten de bestaande worden opgeknapt en ingevuld. Veendam neemt derhalve genoegen met de extra 7 hectare. Schmaal zegt dat er bedrijven zijn die al interesse hebben getoond voor commerciële ruimte in of rond het stadion.

De 'knik' in de N33 en de aanleg van het nieuwe verkeersknooppunt gaat 7 miljoen euro kosten. Provincie en gemeente Veendam betalen respectievelijk 3,1 en 3,9 miljoen euro. Schmaal benadrukt dat de BV Veendam nog geen ja heeft gezegd tegen de locatie langs de N33. "We wachten rustig de reactie van het bestuur maar ook het definitieve stadionontwerp af."

De wethouder houdt er rekening mee dat BV Veendam wel tot zaken wil komen. "Dat het nieuwe terrein wellicht pas over enkele jaren beschikbaar is, ziet hij niet als een probleem. "Waar de club ook naar toe wil, op iedere andere nieuwe locatie moeten procedures worden gevolgd. Dat kost allemaal tijd."

FCG
July 16th, 2009, 09:38 AM
http://www.lloydsterras.nl/images/gezond.jpg

Het ziet er inderdaad mooi uit, alleen vind ik het zelf totaal geen gezellige sfeer uitstralen. Ik zie in dit ontwerp een tweede Almere opdoemen, iets wat Veendam totaal niet is of zou moeten willen zijn. Kortom, iets meer sfeer zou denk ik goed zijn.

Arrrgh
July 16th, 2009, 10:10 AM
Mooi is het ook niet. Denk nu eens aan een gemiddelde novemberdag, waar grijze wolken de lucht domineren, waar de bomen kaal zijn, een gure wind over het plein waait en mensen in de verste verten niet te bekennen zijn. Mooi hoor, in combinatie met die zwarte en grijze gebouwen :ohno:

Hoogholtje
September 8th, 2009, 10:47 AM
Bron: Architectenweb.nl (http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=21379)
Winkelen en parkeren binnen voetbalstadion
home nieuws binnenland Winkelen en parkeren binnen voetbalstadion
7-9-2009 - 11:26 bureau stadionadvies, bv veendam, haalbaarheidsonderzoek, team 4 architecten, voetbalstadion, suggest

BV Veendam gaat voor een wereldwijd uniek stadion. Binnen het ovale complex is niet alleen plek voor een voetbalveld en tribune, maar ook voor commerciële voorzieningen en zelfs parkeerplaatsen. Dat blijkt uit de definitieve tekeningen uit het haalbaarheidsonderzoek, waarmee eind vorige week is ingestemd.

In het ontwerp wordt voortgeborduurd op het banaanconcept, dat eind vorig jaar werd gepresenteerd door Klaas Paul de Boer van Team 4 Architecten. Ook nu wordt het veld voor driekwart omsloten door een ellipsvormige tribune met in totaal 6500 plaatsen.

Eén zijde van het veld wordt ‘leeg’ gehouden om de capaciteit in de toekomst te kunnen uitbreiden naar 11.000 plaatsen.

Impressies van het stadion (beelden: Bureau Stadionadvies)

http://www.architectenweb.nl/bin/news/144577.jpg

http://www.architectenweb.nl/bin/news/144578.jpg

http://www.architectenweb.nl/bin/news/144579.jpg

http://www.architectenweb.nl/bin/news/144580.jpg

De binnenruimte van het stadion omvat echter drie ‘voetbalvelden’. Het middengedeelte wordt gebruikt als parkeerterrein. Hier kunnen voetbalfans tijdens wedstrijden van BV Veendam hun auto kwijt, maar het is de meeste tijd gereserveerd voor winkelend publiek. De winkels aan de noordzijde van het stadion zijn namelijk aan de binnenkant ontsloten.

De beoogde locatie ligt langs de N33 op een langgerekt en enigszins gebogen kavel. ,,Het voldoet aan alle gestelde criteria. Qua potentie en ontwikkeling voldoet het eveneens aan de gestelde en gewenste voorwaarden. Ook in financieel opzicht biedt het stadionproject daar goede perspectieven”, zegt de voetbalclub op haar website.
Nu het haalbaarheidsonderzoek is goedgekeurd door de stuurgroep die zich bezig houdt met de ontwikkeling van het nieuwe stadion, wordt de rapportage aan B en W van Veendam en aan het bestuur van de club. Samen met Bureau Stadionadvies, dat het haalbaarheidsonderzoek leidde, wordt het vervolgtraject bekeken.

Mocht het stadion volgens het huidige concept worden gerealiseerd, dan speelt BV Veendam er in 2016. Het optrekje kost 55 miljoen euro.

Niets mis met een beetje ambitie, echter dit lijkt me toch wel behoorlijk overtrokken voor een eerste divisieclub uit Oost Groningen. Op z'n minst opvallend is wel dat Stadionadvies (http://www.stadionadvies.nl) gewoon hetzelfde bedrijf lijkt te zijn als de architect (http://www.team4.nl)van dit plan. En waar haal je investeerders vandaan die hiervoor 55 miljoen willen neerleggen ?

Oh?!
September 8th, 2009, 11:37 AM
Lijkt me erg goed voor de sfeer in een stadion; aan drie zijden een tribune die over het veld op een p-plaats uitkijken...

RandStadrail
December 7th, 2011, 05:51 PM
En schiet het al een beetje op met de realisatie van de project.

Maar wat staat er op dit moment eigenlijk in de stationsomgeving van Veendam CS?

maral
December 15th, 2011, 11:19 PM
Zo'n typisch 'aan de rand van een stad industrieterrein' aan de ene kant en een wat statige, oudere wijk aan de andere kant.

http://maps.google.nl/maps?q=Stationsstraat,+Veendam&hl=nl&ll=53.104215,6.885939&spn=0.008747,0.026157&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.518045,13.392334&vpsrc=6&hnear=Stationsstraat,+Veendam,+Groningen&t=h&z=16