View Full Version : Facebook en Twitter komen naar Amsterdam

Wuppeltje
November 29th, 2010, 04:12 PM
maandag 29 november 2010 15:50

Facebook komt naar Amsterdam. De netwerksite gaat hier een vestiging openen. Ook Twitter zou op zoek zijn naar kantoorruimte.

Dat meldt Het Parool. Facebook zou van plan zijn een verkoopkantoor te openen. Het bedrijf heeft vacatures geplaatst voor een hoofd verkoop, een verkoopmanager en Nederlands sprekende advertentieverkopers.

Facebook volgt daarmee het voorbeeld van LinkedIn, dat vorig jaar neerstreek in een pand op Schiphol. Nu twee van de populairste netwerksites zich hier hebben gevestigd, kan ook Twitter natuurlijk niet achterblijven. Ook het microblog zou volgens hardnekkige geruchten plannen hebben voor een Amsterdamse vestiging.

Bron: AT5

EPA001
November 29th, 2010, 05:14 PM
^^ Een aardige aanwinst voor Amsterdam zou ik denken. Met hoeveel mensen denkt men naar Amsterdam te komen?

Rietendak
November 29th, 2010, 05:37 PM
Twitter heeft in totaal nog geen 200 medewerkers, dus een nieuwe vestiging voor ws. puur Nederland (en België) zou ik met positieve insteek op 20 schatten.
Facebook vestiging Dublin heeft zo'n 40 medewerkers, wat me voor Nederland en België ook een redelijke schatting lijkt.

Het is niet veel, maar kan wel een mooie promotie zijn voor Amsterdam op ICT gebied. Ik weet niks van die sector, maar dacht dat Amsterdam daar niet heel hoog aangeschreven stond. Eerder Enschede en Zoetermeer, en DH voor de telecom.

Grumpey
November 29th, 2010, 06:18 PM
Twitter heeft in totaal nog geen 200 medewerkers, dus een nieuwe vestiging voor ws. puur Nederland (en België) zou ik met positieve insteek op 20 schatten.
Facebook vestiging Dublin heeft zo'n 40 medewerkers, wat me voor Nederland en België ook een redelijke schatting lijkt.

Het is niet veel, maar kan wel een mooie promotie zijn voor Amsterdam op ICT gebied. Ik weet niks van die sector, maar dacht dat Amsterdam daar niet heel hoog aangeschreven stond. Eerder Enschede en Zoetermeer, en DH voor de telecom.

Ik weet er ook niet veel van, maar ik dacht altijd wel dat Amsterdam bovenop een internet-hub ligt (een knooppunt in het wereldnetwerk wat internet heet). Daar zijn er overigens niet heel veel van (paar honderd in de wereld ofzo). Ik ga wel even kijken of ik hier meer informatie over kan vinden op internet.

edit : Het heet de Amsterdam Internet Exchange:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Internet_Exchange

Wuppeltje
November 29th, 2010, 06:31 PM
@Rietendak
Uhum, de aanwezigheid van ICT in Amsterdam en de regio is juist groot. Denk aan IBM, Cisco, Microsoft. Recentelijk hebben alle grote Indiase ICT bedrijven een Nederlands of een Europees hoofdkantoor hier geopend. In en rondom Amsterdam zijn er vele datacentra, een van de grootste open internetknooppunten ter wereld (AMS-IX) en het EGI (European Grid Initiative). Daarnaast is er voor gaming (denk bijvoorbeeld aan Guerrilla games) meer activiteit te bespeuren dan in de rest van Nederland. Hoewel het internationaal beter kan, is het in Nederland wel hét cluster op ICT gebied.

Op 1 januari 2010 werken zo'n 45586 banen in de ICT sector in Amsterdam geteld.

http://img19.imageshack.us/img19/4243/ictnederland.jpg

Rietendak
November 29th, 2010, 06:35 PM
Ah, kijk. Blijkt toch in ieder geval dat ik met mijn sidenote dat ik er niks van wist wel weer helemaal gelijk had. ;).

Wuppeltje
November 29th, 2010, 07:18 PM
^^ Een aardige aanwinst voor Amsterdam zou ik denken. Met hoeveel mensen denkt men naar Amsterdam te komen?

Qua hoeveelheid mensen is het nauwelijks interessant, wat op zoiets als Rietendak wel zal uitkomen. Qua namen natuurlijk wel. Op langer termijn een aardige kans dat bedrijven die zich in Amsterdam hebben gevestigd zoals Kraton, LiuGong, bfinance, of Medco Celesio meer invloed uitoefenen qua geld of aantal werknemers, maar wie kent ze?

bthj
December 1st, 2010, 09:54 PM
^^

verder heeft Amsterdam nog BT (voormalige British Telecom) met zo'n 1500 man, Tele2 met een man of 1000, Telfort (wat er van over is) Lebara Mobile, Verizon, UPC/Priority Telecom, Huawei (de chinese tegenhanger van Cisco) en zo meer. er zijn nogal wat telco activiteiten in amsterdam. en in de regio nog meer.

insulting-dutchman
December 2nd, 2010, 12:04 AM
vodaphone @ teleport bijvoorbeeld

hoewel ze daar voor het eind van 2010 al weer weg willen zijn, naar ODE

het heeft verder alleen maar met het gungstigere belasting klimaat te maken, dan dat amsterdam een hub is ofzo.

Ierland had altijd het laagste, en moet dat nu waarschijnlijk gaan verhogen. Dan wordt amsterdam ineens een stuk aantrekkelijker

bthj
December 2nd, 2010, 12:45 PM
vodafone NL biedt louter diensten voor de lokale markt. BT en Verizon zijn wel degelijk een hub. Een groot deel van hun internationale dataverkeer wordt al een jaar of 15 vanuit hun respectieve netwerkcentre's in amsterdam verwerkt.

Fabian2412
December 20th, 2010, 11:45 AM
Ik wist niet goed waar ik dit bericht moest plaatsen,maar jullie zijn weer in de race.

NRC Handelsblad mogelijk naar Amsterdam
vandaag 11:21

DEN HAAG - De redactie van NRC Handelsblad verhuist mogelijk toch niet naar het centrum van Den Haag. Amsterdam is weer in de race als nieuwe vestigingsplaats van de Rotterdamse krant, meldt website De Nieuwe Reporter.

De uitgever van NRC heeft zijn oog laten vallen op het voormalige kantoor van de Optiebeurs aan het Rokin. Het gebouw leek eerst te klein, maar kan nu toch worden aangepast voor de redactie.

NRC Handelsblad weet binnen een paar maanden waar het nieuwe hoofdkantoor komt.

Wuppeltje
December 20th, 2010, 11:57 AM
Ik had persoonlijk de hoop al opgegeven. Het zou in Amsterdam een zegen voor deze locatie zijn als NRC zich hier zou vestigen.

NRC Media verhuist wellicht toch naar Amsterdam

Amsterdam is weer helemaal terug in de running als mogelijke vestigingsplaats van NRC Media. De uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next heeft zijn oog laten vallen op het voormalige onderkomen van de Optiebeurs aan het Rokin, midden in het oude centrum en op loopafstand van het Centraal Station. Bovendien zal over enkele jaren de Noord-Zuidlijn voor de deur stoppen. Het gebouw leek eerst te klein voor de kranten, die onder meer een grote open werkvloer verlangen voor de redacteuren. Maar een studie heeft aangetoond dat het pand tegen aanvaardbare kosten kan worden aangepast.

Een mooi Haags aanbod

Begin november meldden vele media nog als vaststaand feit dat NRC Media vanuit Rotterdam zou gaan verhuizen naar Den Haag. Wethouder Economische Zaken Henk Kool heeft een mooi aanbod in elkaar gesleuteld waarvoor ook de Haagse burgervader Jozias van Aartsen zich persoonlijk sterk maakt. NRC Media kan 3600 m2 werkruimte krijgen in de bibliotheekvleugel van het spierwitte Haagse stadhuis van architect Richard Meier aan het Spui. Op de begane grond komt dan een NRC Café en een auditorium voor debatten. De gemeente betaalt de verbouwingskosten van twee miljoen euro en een rental holiday – een huurvrije periode – voor nog eens zo’n bedrag.

Aardige details

Aardig detail: vanuit zijn liberale vrije-markttraditie heeft NRC Handelsblad nooit subsidies van de overheid willen aannemen. Als de keuze alsnog op Den Haag valt, neemt de krant voor het eerst gemeenschapsgeld aan. Nog een aardig detail: eind jaren tachtig ging de redactie van NRC Handelsblad vergeefs een dag in staking uit protest tegen de toenmalige verhuizing van de Westblaak in Rotterdam-Centrum naar het huidige onderkomen in de buitenwijk Rotterdam-Alexanderpolder, vlakbij een meubelboulevard. De staking werd georganiseerd door Henk Kool, toen nog redacteur van de krant.

Niet-aanvalsverdrag

Ondanks de berichten was ook in november in feite nog niets zeker, behalve dan dat NRC Media weggaat uit Rotterdam. De havenstad, die de kranten dolgraag naar het centrum had zien komen, viel al in een vroeg stadium af. Daarmee was de Amsterdamse PvdA-burgemeester Eberhard van der Laan bevrijd van zijn niet-aanvalsverdrag met collega en partijgenoot Ahmed Aboutaleb in Rotterdam. Met de VVD’er Van Aartsen gaat Van der Laan graag de strijd aan. De rol van de gemeente Amsterdam beperkt zich tot het zoeken naar geschikte panden en het bij elkaar brengen van huurder en mogelijke verhuurders. Geld bieden is niet nodig: het Optiebeurs-gebouw is particulier eigendom van Dijkhuis Vastgoed Management (DVM).

Familiebedrijf

Directeur van de tweede generatie in het familiebedrijf was jarenlang Chris Dijkhuis. Hij is tevens de vader van Maike Dijkhuis, de voormalige geliefde van Willem Holleeder, zoals de pleitbezorgers van een NRC-verhuizing naar Den Haag graag mogen benadrukken. Maar dat is een toevallige bijkomstigheid: DVM is nooit in verband gebracht met Holleeders criminele imperium. Blikvanger van de DVM-bezittingen is de Rembrandttoren in Amsterdam-Oost, waar 56 bedrijven zijn gevestigd. In Amsterdam onderhandelde NRC Media eerst over een voormalig bankkantoor, eveneens aan het Rokin, pal naast de oude Optiebeurs. Dat gebouw viel af toen bleek dat eigenaar ABN Amro het niet wil verhuren.

Een grote meerderheid vóór Amsterdam

De NRC-redacteuren zijn altijd in grote meerderheid vóór Amsterdam geweest. Velen van hen wonen daar al, en de hoofdstad is ook het centrum van de haute finance en van kunst en cultuur, twee terreinen waaraan de NRC-kranten van oudsher veel aandacht besteden. Ook de nieuwe hoofdredacteur Peter Vandermeersch sprak al half juli zijn voorkeur uit voor Amsterdam, al raakte hij eveneens gecharmeerd van de Haagse optie. Vandermeersch’ pleidooi voor Amsterdam leidde in de zomer tot een protestpetitie van NRC-redacteuren die juist in Rotterdam wilden blijven. In de Rotterdamse gemeenteraad riep GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte toen ook het stadsbestuur op zich daarvoor sterk te maken. NRC Media was volgens Bonte “beter op zijn plaats langs het bruisende water van de Maas dan aan het stilstaande water van de Amsterdamse grachtengordel”. Maar Rotterdam bleek kansloos: de petitie werd ondertekend door ‘slechts’ 49 van de ruim tweehonderd redacteuren.

Amsterdam ook het centrum van de media?

Als NRC Media kiest voor Amsterdam, mag de stad zich definitief ook het centrum van de media noemen. Alle grote landelijke kranten zitten daar al, op het AD na, en de laatste tijd verkiezen ook steeds meer omroeporganisaties Amsterdam boven Hilversum.

Bron: De Nieuwe Reporter (http://www.denieuwereporter.nl/2010/12/nrc-media-verhuist-wellicht-toch-naar-amsterdam/#more-13731)

Rietendak
December 20th, 2010, 12:04 PM
Ik zou graag de NRC zien komen, maar vind de locatie in Den Haag toch wel echt beter. Daar zit je tussen de politiek, de intellectuelen en de stad, op het Rokin zit je toch vooral bij de Amsterdam Dungeon en de Kalverstraat.

Filmpje locatie Den Haag:
bnd0nGxHlCI

Het oude filmmuseum (waar de AVRO in gaat) zou een mooie locatie zijn geweest, de Hallen zijn misschien te ver van het centrum, maar er moet toch iets beters te bedenken zijn. Het Vijzelstraatgebouw?

Wuppeltje
December 20th, 2010, 12:49 PM
Het goede van de locatie in Den Haag is dat het eigenlijk al vrij af is en dat je de sfeer gelijk kunt voorstellen. Iets dat je in Amsterdam niet kan aanbieden. Bij het Rokin zal het initiatief primair bij het NRC Handelsblad moeten liggen, maar als je daar dingen organiseert, dan kom je makkelijk de intellectuelen, de studenten en de stad tegen. Aan de achterkant van het gebouw zit het Nes, waar tal van theaters zitten. De UvA zit om de hoek. Je kan deze groepen goed bereiken op deze locatie. De ingrediënten liggen er in de omgeving, meer dan in het geval van de nieuwe Centrale Bibliotheek in Amsterdam. Als de NRC sterk genoeg is, dan kunnen ze heel goed het vliegwiel zijn voor transformatie van deze locatie. Daarmee kan NRC Media wel duidelijk haar eigen smoel maken op deze locatie. Dat laatste lijkt mij moeilijk in Den Haag op de voorgestelde locatie (blijft toch primair het stadhuis).

Andere locatie zelf zou ik aan Hirschgebouw te denken en The Bank (voor zowel plint als kantoorruimte), maar deze locaties zijn ook vrij duur. Op het Oosterdokseiland kan je ook het nodige doen, maar dat zal wel te lang duren.

Го́голь
December 20th, 2010, 03:01 PM
Optiebeurs is een goede optie! :D Dat maakt die kant van het Rokin een stuk levendiger (en zo lelijk is dat gebouw van Cees Dam nu ook weer niet).

In Amsterdam onderhandelde NRC Media eerst over een voormalig bankkantoor, eveneens aan het Rokin, pal naast de oude Optiebeurs. Dat gebouw viel af toen bleek dat eigenaar ABN Amro het niet wil verhuren.

^^ Dat gaat over het Fortisgebouw ernaast (het roze ding), als ik het goed begrijp. Volgens mij wil ABN Amro daar nu wel van af toch?

Rietendak
December 20th, 2010, 03:07 PM
Wanneer wordt hier dat nieuwe pleintje aangelegd als onderdeel van de nieuwe Rode Loper? En wanneer staat die verhuizing eigenlijk gepland? Die zou je wel leuk samen kunnen laten gaan mocht het er van komen.

Го́голь
December 20th, 2010, 03:10 PM
Andere locatie zelf zou ik aan Hirschgebouw te denken en The Bank (voor zowel plint als kantoorruimte), maar deze locaties zijn ook vrij duur. Op het Oosterdokseiland kan je ook het nodige doen, maar dat zal wel te lang duren.

Nog een optie: bejaarden uit gebouw Flesseman, plamuurlaag van de gevel, en in hetzelfde lettertype als vroeger NRC HANDELSBLAD op de gevel. Bushuis en Trippenhuis op kruipafstand, dus het intellectuele klimaat zit wel snor (maar ook aan het plattere vermaak is gedacht ;)).

http://i45.tinypic.com/b50dw7.jpg

Yv
December 20th, 2010, 03:14 PM
De optiebeurs zou een erg goede keuze zijn. Voor het NRC omdat ze heel centraal zitten, met de eerder genoemde voorzieningen dichtbij. Maar ook voor de stad omdat het Rokin hier de opleving mee krijgt die ze nodig heeft.

Ik denk dat het een prachtige straat kan zijn en als het metrostation af is, kan dat ook snel gebeuren. Er zijn echter verschillende voorzieningen nodig om de straat ook echt goed te laten leven. Bar Italia doet dat nu al voor uitgaanspubliek in de avond, het NRC zou het vanuit intellectueel perspectief kunnen doen. Als er ook meer kwaliteitswinkels terugkomen en de Dungeon verdwijnt, is het plaatje bijna af.

Rietendak
December 20th, 2010, 03:15 PM
Met deze OR kan het wel wat worden. Het risico dat het een toeristenplek wordt om vettige zakjes patat te laten slingeren is echter ook vrij groot.

http://i.imgur.com/Q17Mj.jpg

bthj
December 20th, 2010, 03:43 PM
Nog een optie: bejaarden uit gebouw Flesseman, plamuurlaag van de gevel, en in hetzelfde lettertype als vroeger NRC HANDELSBLAD op de gevel. Bushuis en Trippenhuis op kruipafstand, dus het intellectuele klimaat zit wel snor (maar ook aan het plattere vermaak is gedacht ;)).

http://i45.tinypic.com/b50dw7.jpg

tsja,
als je er geen moeite mee hebt om bewoners uit hun huis te kieperen, waarom dan niet terug naar het oude nest op de nieuwezijds. zijn gelagaliseerde krakers dus wat zou het...

Hoogloper
December 20th, 2010, 08:21 PM
Apart nieuws, omdat dat filmje dat Rientendak nu weer post op mij toen de indruk wekte dat er al getekend was en de verbouwing al in volle gang was gezet..

souris
December 21st, 2010, 03:18 PM
Een grote meerderheid vóór Amsterdam

De NRC-redacteuren zijn altijd in grote meerderheid vóór Amsterdam geweest. Velen van hen wonen daar al, en de hoofdstad is ook het centrum van de haute finance en van kunst en cultuur, twee terreinen waaraan de NRC-kranten van oudsher veel aandacht besteden. Ook de nieuwe hoofdredacteur Peter Vandermeersch sprak al half juli zijn voorkeur uit voor Amsterdam, al raakte hij eveneens gecharmeerd van de Haagse optie. Vandermeersch’ pleidooi voor Amsterdam leidde in de zomer tot een protestpetitie van NRC-redacteuren die juist in Rotterdam wilden blijven. In de Rotterdamse gemeenteraad riep GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte toen ook het stadsbestuur op zich daarvoor sterk te maken. NRC Media was volgens Bonte “beter op zijn plaats langs het bruisende water van de Maas dan aan het stilstaande water van de Amsterdamse grachtengordel”. Maar Rotterdam bleek kansloos: de petitie werd ondertekend door ‘slechts’ 49 van de ruim tweehonderd redacteuren.

En zo zie je maar weer.
Als Rotterdammer met uitzicht op woontoren The Red Apple, waar de energieke hoofdredacteur in ballingschap zijn laatste Rotterdamse dagen slijt, onderga je dit met enige verslagenheid. Het is toch alsof De Bijenkorf aankondigt haar Coolsingelfiliaal te sluiten wegens gebrek aan klandizie.
Ik weet dat er niet tegen de aantrekkingskracht van onze innig geliefde hoofdstad op te boksen is; dat weten ze nu ook in Den Haag. Maar je zou als NRC/H ook de positie kunnen innemen dat je juist perifeer aan het centrum van media en cultuur een interessantere, meer nieuwsgierige, tegendraadsere krant kan maken en de stad iets geven dan er alleen aan te ontlenen.
Maar ja, het journaille lebbert haar wijntje of snuift haar lijntje liever in Cafe Scheltema of een bijdetijdser equivalent etablissement om zich er luidruchtig te laven aan elkaars wijs- dan wel snedigheden. Als men een beetje voort maakt kan men met de gelauwerde Rotterdamverlater Henk Hofland nog een borrel of wat delen; want voor je 't weet zit hij weer op 23rd Street NY.NY of een nog mooier hiernamaals.
Vanaf 1974 was ik abonnee, vanaf 1980 Rotterdammer (Wahlheimat, meneer Hofland, want zo kan het ook) Vanaf 2011 zeg ik hoogstwaarschijnlijk mijn abonnement op. Zo kinderachtig ben ik dan ook wel weer. De tijden veranderen, maar in Amsterdam toch niet zo snel.

Mojito
December 23rd, 2010, 02:58 PM
En de komst van het NRC (of: de terugkeer van het Handelsblad) is zeker:

23 december, 14:10
NRC Media verhuist toch naar Amsterdam

door Ward Wijndelts Media

NRC Handelsblad en nrc.next verhuizen eind 2012 naar Amsterdam. Moederbedrijf NRC Media gaat het pand op Rokin 65 huren.

“Het wordt een mooi, transparant gebouw met een groot café en een debatruimte op de begane grond”, zegt uitgever Hans Nijenhuis. “De lezers kunnen bij ons binnenlopen.”

(Lees verder (http://www.nrc.nl/nieuws/2010/12/23/nrc-media-verhuist-toch-naar-amsterdam/))

Rietendak
December 23rd, 2010, 03:04 PM
Wuppeltje weet vast wanneer het NZlijn bouwterrein op het Rokin wordt weggehaald. Als het boren klaar is, ook eind 2012? En wordt er dan meteen begonnen aan de opwaardering van de Rode Loper?

Zo rond 2015 het NRC achter deze boompjes?
http://i.imgur.com/DwlJM.png

Wuppeltje
December 23rd, 2010, 07:04 PM
Naast de verdere ruwbouw, zal ook nog de afbouw moeten plaats vinden. Er zal zodoende nog aardig wat bouwverkeer langs komen tot en met 2016. Misschien dat het bouwterrein wel wat kleiner kan. Daarna kunnen ze pas echt werk maken van de openbare ruimte.

Го́голь
December 23rd, 2010, 07:07 PM
Ik las het net in de papieren krant. De vlag kan uit!

Wuppeltje
December 24th, 2010, 09:23 AM
EvoSwitch: ”Regio Amsterdam aantrekkelijkste locatie voor datacenters in Europa”

“De regio Amsterdam groeit langzamerhand uit tot de aantrekkelijkste vestigingsplaats voor datacenters in Europa”, zegt Eric Boonstra, managing director van EvoSwitch. “Daarbij speelt niet alleen de beschikbaarheid van ruimte en stroom een rol, maar ook de aanwezigheid van de Amsterdam Internet Exchange, die een aanzienlijk betere connectiviteit biedt dan die van Londen en Frankfurt.” De laatste tijd werden er diverse plannen bekend gemaakt voor de bouw van nieuwe datacenters in de regio en de uitbreiding van bestaande. Ook EvoSwitch zal in januari een nieuwe hal in gebruik nemen met een oppervlakte van ruim 5000 vierkante meter.

“Uit een recent onderzoek van TeleGeography naar trends in de markt voor datacenters blijkt dat de druk op de beschikbare serverruimte in 2010 flink toegenomen is”, zegt Eric Boonstra. “Bij 42 procent van de ondervraagde datacenters is de beschikbare ruimte voor tachtig procent of meer gevuld. Dat percentage bedroeg in 2009 nog maar 34 procent. Aan de andere kant is het percentage datacenters gedaald, dat nog 60 procent of meer van het totale oppervlakte beschikbaar heeft. Die verschuivingen lijken niet zo groot, maar als we inzoomen op de verschillen tussen de populairste vestigingsplaatsen Amsterdam, Frankfurt en Londen, blijkt dat in Amsterdam nog 50 tot 60 % van de totaal beschikbare oppervlakte vrij is, terwijl dat percentage in Frankfurt slechts 30 tot 40 % is en in London slechts 0 tot 10%. In alle drie de steden nam het totale oppervlakte in 2010 toe met een kleine tien procent.”

“Een belangrijke toegevoegde waarde van de regio Amsterdam is de aanwezigheid van de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), een van de meest efficiënte data exchanges ter wereld. De maximale capaciteit voor de doorvoer is groter dan die in Frankfurt en Londen, terwijl de tarieven zeer concurrerend zijn. Daarom maken vrijwel alle grote datacarriers, internet service providers en multinationals gebruik van de Amsterdam Internet Exchange”, licht Boonstra toe. “En dan heb ik het nog niet eens over andere aantrekkelijke vestigingsvoorwaarden zoals het economische klimaat, de politieke stabiliteit en de beschikbaarheid van hooggeschoold personeel.”

In tegenstelling tot de opvatting van sommige onderzoeksbureaus die verwachten dat de datacentermarkt over drie jaar met een overcapaciteit te maken krijgt, is Boonstra van mening dat vraag naar datacenter faciliteiten de komende jaren flink blijft groeien met alle positieve gevolgen voor de regio Amsterdam. “De vraag groeit harder dan de beschikbare faciliteiten”, verduidelijkt de directeur van EvoSwitch. “De hoeveelheid data en het gebruik van internet blijven wereldwijd groeien, maar ook het uitbesteden van dataopslag en applicaties via Software as a Service nemen gestaag toe. Daarentegen heeft de bouw van nieuwe datacenters door de economische en financiële crisis vertraging opgelopen en de daadwerkelijke oplevering van alle recent aangekondigde bouw- en uitbreidingsplannen zal nog jaren duren.”

Boonstra verwacht, dat steeds meer bedrijven gebruik zullen maken van externe datacenters. “Het onderbrengen van servers in een extern datacenter -colocatie- wordt een steeds aantrekkelijker optie. Niet alleen in financieel opzicht, omdat datacenter faciliteiten grote investeringen vergen, maar ook vanwege de praktische voordelen. De grote datacenters hebben een uptime van bijna 100 %, kunnen de datastromen veel beter beveiligen en leveren een enorme bandbreedte. Daardoor kunnen bijvoorbeeld webwinkels of andere bedrijven, die online zaken doen, een veel betere gebruikservaring en dus een hogere klanttevredenheid bieden. Dat voordeel wordt nogal eens onderschat. Tenslotte zijn moderne datacenters veel beter in staat om het energieverbruik en de energiekosten te beheersen en door de toepassing van nieuwe technologie zelfs nog te verminderen.”

Bron: Persberichten.com (http://www.persberichten.com/persbericht.aspx?id=62752&date=21-12-2010)

jb_nl
December 25th, 2010, 01:04 PM
Mooie editie van NRC.NUL gisteren.

Zonde die belg, hij wil de krant jammer genoeg al informeler maken (dichter bij de lezen, zogenaamd, zonde, juist de achtergrondartikelen maken een krant! De rest kan je toch al op internet vinden). En zonde dat hij kiest voor een mainstream locatie en zo dreigt een mainstream krant te worden (en dat bij de beste krant van NL) door te kiezen voor een saaie weinig originele locatie waar al veel andere media zitten.

Voor Rotterdam Centrum (bijv. De Rotterdam, of zat andere gebouwen) kiezen had meer karakter getoond, maar men gaat voor de makkelijke variant en net zoals met de Fifa voor het grote geld, DH leek een afleidingsmanoevre om een nog goedkoper aanbod te krijgen. Als er een stad is met een dramatische geschiedenis qua stadsontwikkeling en vernietiging en die uit het niets opgeklommen is en de nieuwe stad in NL vertegenwoordigd is het wel Rotterdam, ook met steeds meer woningen voor het hoge segment, het verbeterende imago, de verbeterende buitenruimte, geen stad met zoveel ontwikkelingen die zo onherkenbaar positief veranderd is vergeleken met 20 jaar geleden, met straten als de Witte de With, de Meent en vele andere plaatsen die opeens opleven en bruisende straten geworden zijn. Qua stedelijke ontwikkelingen is het toch echt Rotterdam waar het tegenwoordig gebeurt en dat veel uitdagender is, vergeleken met het prachtige oude centrum van Amsterdam met veel toeristen waar toch maar mondjesmaat wat aan verandert. En ook zat projecten en ontwikkelingen in de toekomst die gegarandeerd in Rotterdam zullen plaatsvinden.

insulting-dutchman
December 25th, 2010, 01:11 PM
spuw jij je gal maar in de maas. we hebben zelf wel genoeg

Sky Scraper
December 25th, 2010, 10:29 PM
Qua stedelijke ontwikkelingen is het toch echt Rotterdam waar het tegenwoordig gebeurt en dat veel uitdagender is, vergeleken met het prachtige oude centrum van Amsterdam met veel toeristen waar toch maar mondjesmaat wat aan verandert. En ook zat projecten en ontwikkelingen in de toekomst die gegarandeerd in Rotterdam zullen plaatsvinden.

Da's een prachtig pleidooi voor Rotterdam natuurlijk, maar denk je dat NRC liever in de buurt zit van een hoop mooie woontorens, of middenin een centrum waar het (mede door die toeristen) dag en nacht bruist van het leven?
En als je het plan hebt een semi-openbare plint te maken met veel ruimte voor discussie over het nieuws, wil je zo'n forum dan in een stad voornamelijk gericht op logistiek en goederenoverslag, met een relatief laagopgeleide bevolking, of een stad voornamelijk gericht op de creatieve kenniseconomie, met een relatief hoog opgeleide bevolking?

Ik geef je absoluut gelijk dat Rotterdam qua ruimtelijke ontwikkelingen en moderne architectuur een stap voor is op Amsterdam, maar dat is echt niet het belangrijkste dat een krant zoekt in een vestigingsplaats, dat blijkt.

insulting-dutchman
December 26th, 2010, 01:12 AM
waar zijn de cijfers dat de bevolking van amsterdam gemiddeld hoger opgeleid is als die van rotterdam te vinden?

Martuh
December 26th, 2010, 02:24 AM
waar zijn de cijfers dat de bevolking van amsterdam gemiddeld hoger opgeleid is als die van rotterdam te vinden?

CBS?

insulting-dutchman
December 26th, 2010, 03:21 AM
pfoe die kunnen een boel leren van eurostat wat onoverzichtelijk is dat statline

dat valt nog mee eigenlijk.

hier wat screenshots, en daat kun je zien dat amsterdam misschien wel meer hogeropgeleiden aflevert, in het voortgezet onderwijs (van hoger onderwijs zijn geen regio cijfers te vinden) maar de hoogte van de inkomens ontlopen elkaar niet veel. ik neem aan dat de kolommen in percentages gelezen moeten worden.

http://img194.imageshack.us/img194/1431/amsterdamvsrotterdamopl.th.jpg (http://img194.imageshack.us/i/amsterdamvsrotterdamopl.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

http://img560.imageshack.us/img560/1079/amsterdamvsrotterdamink.th.jpg (http://img560.imageshack.us/i/amsterdamvsrotterdamink.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

bthj
December 26th, 2010, 01:59 PM
rotterdam levert genoeg hoopopgeleiden af, maar die verhuizen na afronding van hun opleiding bijvoorbeeld naar amsterdam. dat is een beetje het punt dat gemaakt wordt.

jb_nl
December 26th, 2010, 02:38 PM
Daarnaast zal het aantal hoogopgeleiden ook erg per regio in de stad verschillen. In beide centra zal je zal je ze denk ik meer aantreffen dan bijv. in Rotterdam Zuid in bepaalde gebieden of in Amsterdam Noord in bepaalde gebieden. En op de pier, die ik voorstelde bijv. De Rotterdam (uitzicht over de maas, een gebouw van binnen beleven, en wij als hoogbouwliefhebbers kunnen dan eventjes die toren makkelijk binnenstappen wegens die discussieruimte :D) krijg ik nou toch niet echt de indruk van veel laagopgeleiden, behoorlijk wat groot geld wat je er ziet rondlopen en dineren. Daarnaast denk ik dat alleen maar hoogopgeleiden ook niet alles is, en een diversiteit in een stad juist ten goede kan komen en je zo niet je blik over de gehele maatschappij verliest.

Da's een prachtig pleidooi voor Rotterdam natuurlijk, maar denk je dat NRC liever in de buurt zit van een hoop mooie woontorens, of middenin een centrum waar het (mede door die toeristen) dag en nacht bruist van het leven?
En als je het plan hebt een semi-openbare plint te maken met veel ruimte voor discussie over het nieuws, wil je zo'n forum dan in een stad voornamelijk gericht op logistiek en goederenoverslag, met een relatief laagopgeleide bevolking, of een stad voornamelijk gericht op de creatieve kenniseconomie, met een relatief hoog opgeleide bevolking?

Ik geef je absoluut gelijk dat Rotterdam qua ruimtelijke ontwikkelingen en moderne architectuur een stap voor is op Amsterdam, maar dat is echt niet het belangrijkste dat een krant zoekt in een vestigingsplaats, dat blijkt.

Zoals ik al aangaf neemt ook de bruisendheid van veel Rotterdamse straten zienderogen toe de afgelopen jaren. Het gaat hard. Qua drukte zal Amsterdam i.v.m. het grote toerisme inderdaad veel drukker blijven. Maar naar ik aanneem is het NRC toch vooral gericht op binnenlandse en buitenlandse berichtgeving en heb je dan zoveel aan toeristen, zouden die komen discussieren bij een voor hen onbekende krant? Ik stap in Beirout ook niet zomaar even het kantoor van an-nahaar in om te gaan discussieren, alhoewel mij dat door m'n interesse dan nog wel leuk lijkt om te zien, denk ik niet dat de gemiddelde toerist speciaal voor zoiets zou komen en dit soort maatschappelijke discussies meer op de interne markt gericht zijn en meer het binnenlandse lezerspubliek bedienen, dus in hoeverre toeristen mee te tellen zijn vraag ik mij af. En wat ik net ook zij over de wilhelminapier, dat is inmiddels niet meer zomaar een stuk stad met "wat torens", maar inmiddels een stuk stad met steeds beter lopende goede restaurants waarvan sommigen er zelfs doordeweeks stampvol zitten, waar steeds meer mensen uitgaan, wonen, recreeëren of toeristen heenkomen, en dit in de toekomst alleen nog maar toe zal nemen. Laatst bij het bezoek aan de New Orleans werd duidelijk dat er steeds meer buitenlanders en andere niet-Rotterdammers naar deze torens trekken.

Ik vraag me sowieso af of er veel mensen op die discussies af gaan komen en dit niet, in welke stad dan ook, steeds dezelfden zullen zijn. Dan heb ik liever een krant die gewoon goede achtergrondreportages maakt, met mensen met veel kennis en opleiding in huis, dan dat men tijd gaat spenderen aan vaak oneindige discussies. Maar als je zo'n semi-plint persé wil kan dat net zo goed in DH of Rdam als Adam. Overal heb je wel mensen die willen discussieren of van bepaalde zaken meer kennis van zaken hebben. En in alle 3 deze grote steden (of evt. utrecht er nog bij nemend) heb je zowel ongeinteresseerde aculturele aso's als het tegenovergestelde.

Kortom, ik denk dat elke stad wel z'n levendige plekken en voordelen heeft, en dat de zogenaamde argumenten die men aanhaalt kul zijn. En dat, wat ze zelf ook heel erg duidelijk aangeven, "het killer-aanbod" toch echt is wat ze naar Amsterdam haalt (staatssteun?). Want als je kijkt waar ze voor zeggen te staan: originaliteit, diepgaand, niet zoals de andere kranten. Dan vraag je je af, waarom ga je dan als afwijkend presenterend medium op een plek zitten die qua dichtheid aan media niet bepaald origineel is?

Hoogloper
December 26th, 2010, 02:43 PM
@ jb nl
Maar als ze in Rotterdam waren gebleven was dat volgens jou natuurlijk een logische keuze geweest.. Daarnaast is het een gegeven dat 'de Amsterdammer' wel degelijk meer voor dit soort debatten te porren is dan 'de Rotterdammer', die een stuk ingetogener is. Zeggen dat de argumenten van het NRC kul zijn is niets anders dan je kop in het zand steken, zou een bedrijf dat doen bij elke klant die ze verliest kunnen ze snel faillisement aanvragen. Beter is je af te vragen wat er allemaal mis is en dat proberen te verbeteren.

bthj
December 26th, 2010, 03:08 PM
Daarnaast zal het aantal hoogopgeleiden ook erg per regio in de stad verschillen. In beide centra zal je zal je ze denk ik meer aantreffen dan bijv. in Rotterdam Zuid in bepaalde gebieden of in Amsterdam Noord in bepaalde gebieden. En op de pier, die ik voorstelde bijv. De Rotterdam (uitzicht over de maas, een gebouw van binnen beleven, en wij als hoogbouwliefhebbers kunnen dan eventjes die toren makkelijk binnenstappen wegens die discussieruimte :D) krijg ik nou toch niet echt de indruk van veel laagopgeleiden, behoorlijk wat groot geld wat je er ziet rondlopen en dineren. Daarnaast denk ik dat alleen maar hoogopgeleiden ook niet alles is, en een diversiteit in een stad juist ten goede kan komen en je zo niet je blik over de gehele maatschappij verliest.

Zoals ik al aangaf neemt ook de bruisendheid van veel Rotterdamse straten zienderogen toe de afgelopen jaren. Het gaat hard. Qua drukte zal Amsterdam i.v.m. het grote toerisme inderdaad veel drukker blijven. Maar naar ik aanneem is het NRC toch vooral gericht op binnenlandse en buitenlandse berichtgeving en heb je dan zoveel aan toeristen, zouden die komen discussieren bij een voor hen onbekende krant? Ik stap in Beirout ook niet zomaar even het kantoor van an-nahaar in om te gaan discussieren, alhoewel mij dat door m'n interesse dan nog wel leuk lijkt om te zien, denk ik niet dat de gemiddelde toerist speciaal voor zoiets zou komen en dit soort maatschappelijke discussies meer op de interne markt gericht zijn en meer het binnenlandse lezerspubliek bedienen, dus in hoeverre toeristen mee te tellen zijn vraag ik mij af. En wat ik net ook zij over de wilhelminapier, dat is inmiddels niet meer zomaar een stuk stad met "wat torens", maar inmiddels een stuk stad met steeds beter lopende goede restaurants waarvan sommigen er zelfs doordeweeks stampvol zitten, waar steeds meer mensen uitgaan, wonen, recreeëren of toeristen heenkomen, en dit in de toekomst alleen nog maar toe zal nemen. Laatst bij het bezoek aan de New Orleans werd duidelijk dat er steeds meer buitenlanders en andere niet-Rotterdammers naar deze torens trekken.

Ik vraag me sowieso af of er veel mensen op die discussies af gaan komen en dit niet, in welke stad dan ook, steeds dezelfden zullen zijn. Dan heb ik liever een krant die gewoon goede achtergrondreportages maakt, met mensen met veel kennis en opleiding in huis, dan dat men tijd gaat spenderen aan vaak oneindige discussies. Maar als je zo'n semi-plint persé wil kan dat net zo goed in DH of Rdam als Adam. Overal heb je wel mensen die willen discussieren of van bepaalde zaken meer kennis van zaken hebben. En in alle 3 deze grote steden (of evt. utrecht er nog bij nemend) heb je zowel ongeinteresseerde aculturele aso's als het tegenovergestelde.

Kortom, ik denk dat elke stad wel z'n levendige plekken en voordelen heeft, en dat de zogenaamde argumenten die men aanhaalt kul zijn. En dat, wat ze zelf ook heel erg duidelijk aangeven, "het killer-aanbod" toch echt is wat ze naar Amsterdam haalt (staatssteun?). Want als je kijkt waar ze voor zeggen te staan: originaliteit, diepgaand, niet zoals de andere kranten. Dan vraag je je af, waarom ga je dan als afwijkend presenterend medium op een plek zitten die qua dichtheid aan media niet bepaald origineel is?

heb je geblowd??

jb_nl
December 26th, 2010, 03:14 PM
bthj komt blijkbaar nooit in Rotterdam? :D Heb je een soort Rotterdamangst ofzo en het idee dat alles hier slecht is? Zonde hoor, de grote steden in NL hebben allemaal zo hun charmes en mooie punten. En nope ik heb nog nooit geblowed.

Wellicht dat sommige Rotterdammers inderdaad een andere stijl van debateren hebben ja, maar om nou te zeggen dat het een zee van verschil is vind ik te ver gaan. Maar dan snap ik niet waarom ze zo in de media aangeven een andere krant te zijn dan anderen, origineel willen zijn etc. en dan juist een niet-originele vestigingsplaats kiezen die alles behalve tegendraads is.

En iedereen die de gigantische ontwikkelingen van de afgelopen 20 jaar niet heeft gezien steekt ook z'n hoofd in het zand, er is minstens net zoveel potentie. 1 november nog genoemd als 1 vd 10 belangrijkste comeback cities van de wereld:
http://www.lonelyplanet.com/lebanon/beirut/travel-tips-and-articles/76179?affil=twit

Ook blijkt uit onderzoek (zie de andere topic) dat het aantal lezers in Noord-Holland wel meevalt en het aantal lezers van NRC zich juist in Zuid-Holland concentreert, de Volkskrant heeft wel veel meer lezers in N-H (vooral Amsterdam). Dus dichter bij de lezers zitten is ook geen steekhoudend argument.

Kijk, zeg dan gewoon eerlijk als krant dat je niet origineel wil zijn, geen kwaliteitskrant wil zijn met diepe achtergrondartikelen maar graag meer lezers trekt en daardoor liever eindeloze discussies voert en liever op een mainstream locatie gaat zitten met een aantrekkelijk fincancieel aanbod dan dat je doet alsof je origineel wilt zijn. Dan is de onderbouwing geheel te begrijpen, dan bij het circus dat ze nu opvoeren. Volgensmij gaat het ook nog wel even duren voordat die kant van het Rokin echt heel levendig gaat worden, als dalijk het station en het plein af zijn.

SkyBridge
December 26th, 2010, 03:19 PM
@ jb

Je lult poep. Pak eens de trein naar Amsterdam, het is maar een uurtje.

EPA001
December 26th, 2010, 03:19 PM
1 november nog genoemd als 1 vd 10 belangrijkste comeback cities van de wereld:
http://www.lonelyplanet.com/lebanon/beirut/travel-tips-and-articles/76179?affil=twit

^^ Dat je come-back maakt vanuit een slechte situatie betekend nog niet dat je meteen weer terug aan de top bent. Zeker in het geval Rotterdam is dit zo omdat de stad van heel, heel ver komt. En het is niet zo dat men in de rest van Nederland stilzit en wacht totdat Rotterdam weer op niveau is, dat moet de stad/regio echt zelf doen.

Maar goed, in al die tijd kon het NRC in Rotterdam (langs een snelweg aan de Oostkant) gemaakt blijven worden, dus wat dat betreft is die verhuizing helemaal niet noodzakelijk. Men wil gewoon verhuizen naar een andere stad, om de bekende redenen.

En waarschijnlijk om die bekende redenen komen ook Facebook and Twiter nu naar Amsterdam. Voor Rotterdam is het verlies van het NRC (pas in 2012) veel meer symbolisch, dan dat het echt voelbaar is. Zo groot is het NRC en haar invloed op de stad nu ook weer niet.

bthj
December 26th, 2010, 03:31 PM
bthj komt blijkbaar nooit in Rotterdam?

ik zou willen zeggen, kom jij wel eens in amsterdam? ik heb rotterdam hoog zitten maar in tegenstelling tot jij neem ik rotterdam wel serieus. in jouw argumenten zijn eigenlijk alleen de drogredeneringen te volgen. voor de rest valt er geen touw aan vast te knopen.

jb_nl
December 26th, 2010, 04:05 PM
Het is toch zeer helder opgesteld. En ik bevind mij zat in Noord-Holland en Amsterdam. Ik heb ook totaal niets negatiefs tegen Amsterdam zoals je kan lezen, maar echter voelen sommigen zich hier al snel op hun teentjes getrapt.

SkyBridge
December 26th, 2010, 04:17 PM
^ Je moet je eens wat meer verdiepen in de creatieve sector aldaar en wat die precies inhoudt / hoe groot die is.

insulting-dutchman
December 26th, 2010, 04:39 PM
rotterdam levert genoeg hoopopgeleiden af, maar die verhuizen na afronding van hun opleiding bijvoorbeeld naar amsterdam. dat is een beetje het punt dat gemaakt wordt.

ja dat zegt iedereen wel. maar niemand bewijst het. ik vraag het me af.

EPA001
December 26th, 2010, 04:44 PM
^^ Ze verhuizen eerder naar de randgemeenten. Die brain drain is nog steeds, zij het in een inmiddels merkbaar lager tempo, aan de gang. De ommekeer is nog niet bereikt, maar daar wordt wel naar gestreefd.

insulting-dutchman
December 26th, 2010, 04:59 PM
welke? ridderkerk en capelle aan de ijssel? dat is er toch gewoon aan vast gegroeid? verder heeft amsterdam dat ook, alleen maken die gemeentes niet deel uit van de agglomeratie.

jb_nl
December 26th, 2010, 04:59 PM
^ Je moet je eens wat meer verdiepen in de creatieve sector aldaar en wat die precies inhoudt / hoe groot die is.

Die is er zeker groter, net zoals Rotterdam op andere gebieden qua economie veel groter is en Den Haag op gebied van recht. Daar gaat het mij ook niet om, het gaat me erom dat ze pretenderen een originele krant te zijn die anders is dan anderen. Dan zou het lef/origineel zijn om in de 2e of 3e stad van NL te zitten met een andere concentratie van activiteiten dan in creatieve sector stad nr 1 Amsterdam. Wat ze nu doen, ook op andere gebieden, is meer mainstream worden i.p.v. hun goede punten uit te diepen en origineel te zijn.

Overigens vraag ik me af of sommige omhooggevallen elitair doende grachtengordeltypes / snel geldtypes PC hooftstraat nou echt iets zijn om trots op te zijn. Net zoals je hier van die vreemde figuren kan hebben. En qua jongeren zie ik daar toch ook een hoop trash rondlopen, net zoals in Rdam, Utrecht en DH. Je ziet qua kledingstijl wel meer alternatiefgeklede jeugd rondlopen / geitenwollensokkenkledingstijl vergeleken met Rotterdam (waar je dan weer meer hiphopkleding etc. ziet, iets waar ik nou ook niet bepaald van hou of trots op ben... footlocker hangen ze veel bij rond etc, verschrikkelijk, dan zie ik nog liever turkse emo meisjes rondlopen), maar dat begint ook een beetje uitgekauwd te worden als iedereen er met zo'n dikke bril, skinny jeans etc. rondloopt, of dat dan nog zo origineel is vraag ik mij dan ook weer af, gewoon een andere soort uiting van een subcultuur.

insulting-dutchman
December 26th, 2010, 05:01 PM
jb, lees je eigen posts eens terug. en kom eens met een goede redenatie.

Sky Scraper
December 26th, 2010, 05:13 PM

Dit (^^) is het. Onze kenniseconomie bestaat uit verschillende subgroepen. Creatievelingen heb je in alle vakgebieden, maar voor kranten en andere media is dit een heel ander slag volk dan bijvoorbeeld creatievelingen in de exacte wetenschap of ICT-sector. Redacteuren en journalisten zijn sociale beesten, net zoals kunstenaars. Die leven doorgaans niet in vinex-wijken of classy penthouses. Ze leven in oud-zuid, oud-west en op de grachten. Ze willen musea in de buurt hebben, struinen tentoonstellingen af, ze willen elkaar tegenkomen bij exposities en lezingen. Ze gaan naar congressen en hebben het over reizen. Het zijn intellectuelen die rondhangen by arthouse theater- en filmproducties, die debatteren bij De Balie of in de lobby van De Brakke Grond. Die instellingen worden niet alleen door deze doelgroep gevoed, maar ook door kunstenaars, en die komen weer af op het internationale en vrijgevochten imago van Amsterdam. Amsterdam is hier ook zelf erg mee bezig en probeert het te stimuleren waar mogelijk: http://www.dro.amsterdam.nl/publicaties/magazine/@111894/succesvolle/

Dat NRC naar Amsterdam is gekomen, komt omdat de meeste redacteuren zelf in Amsterdam wonen of er graag willen wonen. Je doet er weinig aan dat mediabedrijven, uitgevers en freelance journalisten op een kluitje willen zitten. Soort zoekt soort, en dat soort heeft gemeenschappelijke interesses in woonmilieus: http://www.ondernemerschap.nl/pdf-ez/A200509.pdf

Rotterdam heeft veel meer architectenbureaus, civieltechnische adviesbureaus en een geweldig grote logistieke sector. In bouwland staat Rotterdam op eenzame hoogte, en daar zijn ook hoogopgeleide mensen voor nodig. Maar dat zijn architecten, techneuten, rekenaars en constructeurs. Ook allemaal hoogopgeleide kenniswerkers, maar wel een heel ander slag volk.

Ik zou zeggen, accepteer het, en focus je als gemeente op het behoud en uitbreiden van je eigen groep kenniswerkers. Probeer niet op alle fronten de beste te zijn, maar maak het leven zo aangenaam mogelijk voor de groep mensen die werkt in de sectoren waarin Rotterdam juist weer een stapje voor heeft op andere steden. Dan kan Rotterdam nog veel verder groeien dan dat het nu al doet!

SkyBridge
December 26th, 2010, 05:14 PM
@ jb_nl

Ook binnen Amsterdam kun je nog wel origineel zijn hoor, bijvoorbeeld door een spannende locatie te kiezen (hier niet gebeurd). Zoals je misschien zelf ook weet is de Grachtengordel een zéér klein stukje Amsterdam - de creatieve sector staat hier vrijwel volledig los van. Momenteel gebeurt in Nederland 'het' echt wel in Amsterdam, en niet in Rotterdam zoals aan het begin van deze eeuw.
Enige argument wat je m.i. kan opgooien is de rol die NRC zelf wenst te vervullen met hun debatcentrum. De locatie vind ik dan niet spetterend, ook niet binnen Amsterdam.

Ik weet trouwens niet of je je er bewust van bent, maar wat designerkleding betreft is Amsterdam echt op eenzame hoogte met drie vestigingen van SPRMRKT en winkels als Het Kabinet. Lopen als een tierelier, dus blijkbaar draagt men wel wat anders dan skinnyjeans en een dikke bril. In Rotterdam ging de enige winkel die een kleine selectie verkocht van wat SPRMRKT doet onlangs failliet, nu is er nauwelijks meer wat in de hogere prijsklasse van internationale labels.

Sol
December 26th, 2010, 05:38 PM
Zoals ik al aangaf neemt ook de bruisendheid van veel Rotterdamse straten zienderogen toe de afgelopen jaren. Het gaat hard.1 korte straat: de Meent. Met een zaak als Boudoir als anchor.... :lol: (wel weer typisch Rotterdams: duur, maar toch goedkoop)

Qua drukte zal Amsterdam i.v.m. het grote toerisme inderdaad veel drukker blijven. Maar naar ik aanneem is het NRC toch vooral gericht op binnenlandse en buitenlandse berichtgeving en heb je dan zoveel aan toeristen, zouden die komen discussieren bij een voor hen onbekende krant?
Het grote voordeel van veel toeristen krijgen, is dat deze toeristen veel voorzieningen mogelijk maken waar de lokale bewoner ook van profiteert. Pas geleden hadden we het hier op het forum bijvoorbeeld over de avondopenstelling van supermarkten waarbij Rotterdam vergeleken met Amsterdam een doods gehucht is. Waarom zou ik dan liever in het centrum van Rotterdam dan in het centrum van Amsterdam willen wonen?

Hoogloper
December 26th, 2010, 07:18 PM
edit

kna
December 27th, 2010, 12:33 AM
Ik moet toegeven: nu ik weet dat het NRC naar Amsterdam komt ben ik eerder geneigd die krant een keer te kopen. Zijn (de krant is een mijnheer) Rotterdamse perspectief maakte hem voor mij op een of andere manier minder.. relevant. Ik heb geen goede verklaring voor dit onzinnige onderbuik gevoel.

bthj
December 27th, 2010, 01:57 PM
Die is er zeker groter, net zoals Rotterdam op andere gebieden qua economie veel groter is en Den Haag op gebied van recht.

Kijk, als je al met deze feitelijke onzin komt. Den Haag inderdaad de internationale hoofdstad van het recht en ook de Nederlandse Hoge Raad zetelt er, maar toch is Amsterdam qua recht (om jouw armoedige taalgebruik maar even te kopiëren) oneindig veel groter dan Den Haag. En wat bazel je toch over toeristen? Het is mij een raadsel dat jij denkt dat jouw betogen helder zijn.

Sol
December 27th, 2010, 02:19 PM
^^
Klopt, als je bijvoorbeeld kijkt naar het aantal beoefenaren.

Zo kent Amsterdam met twee rechtenfaculteiten (en de Duisenberg School of Finance met zijn LL.M-programma) waarschijnlijk de meeste studenten en docenten van het land. (Den Haag heeft geen rechtenfaculteit, Rotterdam een van de grotere.)
In Amsterdam zijn 4459 advocaten gevestigd. (In Den Haag slechts 1126 en in Rotterdam slechts 1420.)
Daarnaast kent Amsterdam ook (ambtelijke) juridische instellingen die men eerder in het regeringscentrum zou verwachten:
- de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam
- de Autoriteit Financiele Marken (met ruim 600 merendeel juridisch geschoolde medewerkers)*
- De Nederlandsche Bank (toezichthouder prudentieel toezicht en toezicht op verzekeringwezen, pensioenwezen en trustkantoren).*

Het groepje trustkantoren is in deze ook interessant. In Amsterdam zijn 156 trustkantoren gevestigd, in Den Haag 0 (nihil) en in Rotterdam slechts 21. (Volgens het register van DNB; in werkelijkheid zullen er in Den Haag ook wel wat zijn, maar het register geeft een goede eerste indruk.)

Om bij mijn eigen vakgebied te blijven: het International Bureau of Fiscal Documentation (IBFD) (http://www.ibfd.org) zit ook in Amsterdam (en dus niet in Den Haag).

(bronnen:
http://www.dnb.nl/system/register.jsp?sg=tcm:46-40204-4&height=2500&title=Registers&url=http://www.afm.nl/nl/professionals/registers/alle-huidige-registers.aspx%3Fdnb%3D1

http://www.alleadvocaten.nl/)

*
Voor zaken in eerste aanleg wijst de Wet op het financieel toezicht vaak de Rechtbank Rotterdam aan. Zo speelt Rotterdam toch nog een (bescheiden) rol in het financiele recht.

bthj
December 27th, 2010, 03:50 PM
En niet te vergeten het KIFiD in Den Haag.

kna
December 27th, 2010, 06:08 PM
Zou het niet aardig zijn om de internationale ambitie van Den Haag te ondersteunen door, waar mogelijk, juridische instituten over te hevelen van Amsterdam naar Den Haag?
Als dan de RUL zijn rechtenfaculteit ook verplaatst naar Den Haag dan wordt het misschien nog wat.

Daar moet Amsterdam natuurlijk wel voor gecompenseerd worden: ik stel voor dat het koningshuis verhuist naar Amsterdam. Dat is ook goed voor het zo breed gewenste ceremoniele koningsschap. Paleis op de Dam wordt werkpaleis, en de prins mag een nieuw, 21ste eeuws paleis laten bouwen op de kop van het Java-eiland. Koninklijk jacht voor de deur, helicopter op het dak, helemaal klaar.

Sky HI
December 27th, 2010, 06:14 PM
Wat mij betreft is het NRC helemaal aan Amsterdam gegund. Typisch een bedrijf wat bij Amsterdam hoort en niet in Den Haag waar het bijna had gezeten.

We zijn maar een klein land met een aantal flinke steden die op een klein oppervlak enorm wedijveren om economie en cultuur aan te trekken. Geen enkele stad ontpopt zich zo als Europese of wereldstad door de onderlinge concurrentie.

Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling dat bedrijven als Endemol uit kleine nietszeggende plaatsen vertrekken naar in dit geval Amsterdam. Dit soort bedrijven die vaak internationaal georienteerd zijn, horen in een grote stad. Deze bedrijven worden vaak weer bezocht door mensen van buitenlandse betrekkingen wat weer goed is voor de hotelovernachtingen en andere bestedingen.

De trend is er gelukkig al, maar het mag nog veel meer worden dat toonaangevende bedrijven uit Lutjebroek vertrekken naar de steden waar het er echt om gaat. En dan hebben Amsterdam, Rotterdam en Den Haag allen het onderscheidend vermogen de bedrijven aan te trekken die het beste passen.

bthj
December 27th, 2010, 06:17 PM
endemol zit op een parkeerplaats in duivendrecht.

Sky HI
December 27th, 2010, 06:23 PM
^
dat weet niet iedereen. Voor de buitenwereld zit het in Amsterdam of Amsterdam Zuid Oost. Als dat Getz daar ooit komt en de Ziggo dome klaar is, wordt dat gebied ook nog wat.

Го́голь
December 27th, 2010, 06:41 PM
Zou het niet aardig zijn om de internationale ambitie van Den Haag te ondersteunen door, waar mogelijk, juridische instituten over te hevelen van Amsterdam naar Den Haag?
Als dan de RUL zijn rechtenfaculteit ook verplaatst naar Den Haag dan wordt het misschien nog wat.

Daar moet Amsterdam natuurlijk wel voor gecompenseerd worden: ik stel voor dat het koningshuis verhuist naar Amsterdam. Dat is ook goed voor het zo breed gewenste ceremoniele koningsschap. Paleis op de Dam wordt werkpaleis, en de prins mag een nieuw, 21ste eeuws paleis laten bouwen op de kop van het Java-eiland. Koninklijk jacht voor de deur, helicopter op het dak, helemaal klaar.

Dit plan is nog onzinniger dan je bruggenplan voor Overamstel :D

insulting-dutchman
December 27th, 2010, 07:44 PM
van mij mogen die duitsers ook lekker in den haag blijven. laat ze daar maar kuilen graven langs de pier.

kna
December 27th, 2010, 08:25 PM
Dit plan is nog onzinniger dan je bruggenplan voor Overamstel :D
"Onzinnig" is nogal sterk gesteld. Kan je dat toelichten?

Zelf zie ik het helemaal zitten. Mijn overwegingen:
- Willem IV zal een paleis moeten uitkiezen. Waarom niet 1 bouwen?
- Apeldoorn, Soestdijk, Den Haag: het wordt tijd dat het staatshoofd eens in de hoofdstad neerstrijkt, waar die thuishoort
- Paleis in 't IJ is om allerlei redenen heel logisch: in 't water (NL waterland, Willem als watermanager), centraal in de hoofdstad, vrij benaderbaar en zichtbaar (wie kan een plaatje schetsen van Huis ten Bosch?), genoeg ruimte om een flink gebouw neer te zetten, met binnenhoven en alles (binnenhoven passen goed bij KNSM/Java-eiland)
- Het zou het koningsschap een frisse start geven
- Het zou symboliek zijn voor het afstand nemen tot de regering in Den Haag
- Het zou een nieuw Groot Werk kunnen zijn, minder praktisch dan de HSL en de Betuweroute, maar leuk voor architecten en kunstenaars.

Haagse Dave
December 27th, 2010, 08:38 PM
Kijk, als je al met deze feitelijke onzin komt. Den Haag inderdaad de internationale hoofdstad van het recht en ook de Nederlandse Hoge Raad zetelt er, maar toch is Amsterdam qua recht (om jouw armoedige taalgebruik maar even te kopiëren) oneindig veel groter dan Den Haag. En wat bazel je toch over toeristen? Het is mij een raadsel dat jij denkt dat jouw betogen helder zijn.

^^
Klopt, als je bijvoorbeeld kijkt naar het aantal beoefenaren.

Zo kent Amsterdam met twee rechtenfaculteiten (en de Duisenberg School of Finance met zijn LL.M-programma) waarschijnlijk de meeste studenten en docenten van het land. (Den Haag heeft geen rechtenfaculteit, Rotterdam een van de grotere.)
In Amsterdam zijn 4459 advocaten gevestigd. (In Den Haag slechts 1126 en in Rotterdam slechts 1420.)
Daarnaast kent Amsterdam ook (ambtelijke) juridische instellingen die men eerder in het regeringscentrum zou verwachten:
- de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam
- de Autoriteit Financiele Marken (met ruim 600 merendeel juridisch geschoolde medewerkers)*
- De Nederlandsche Bank (toezichthouder prudentieel toezicht en toezicht op verzekeringwezen, pensioenwezen en trustkantoren).*

Het groepje trustkantoren is in deze ook interessant. In Amsterdam zijn 156 trustkantoren gevestigd, in Den Haag 0 (nihil) en in Rotterdam slechts 21. (Volgens het register van DNB; in werkelijkheid zullen er in Den Haag ook wel wat zijn, maar het register geeft een goede eerste indruk.)

Om bij mijn eigen vakgebied te blijven: het International Bureau of Fiscal Documentation (IBFD) (http://www.ibfd.org) zit ook in Amsterdam (en dus niet in Den Haag).

(bronnen:
http://www.dnb.nl/system/register.jsp?sg=tcm:46-40204-4&height=2500&title=Registers&url=http://www.afm.nl/nl/professionals/registers/alle-huidige-registers.aspx%3Fdnb%3D1

http://www.alleadvocaten.nl/)

*
Voor zaken in eerste aanleg wijst de Wet op het financieel toezicht vaak de Rechtbank Rotterdam aan. Zo speelt Rotterdam toch nog een (bescheiden) rol in het financiele recht.

Gaat ie lekker, jongens. Ik weet het, Den Haag stelt helemaal niks voor. :lol:

Den Haag is en blijft de Hofstad.

Het blijft natuurlijk wel een streek van NRC om eerst zo openlijk voor Den Haag te gaan.

Hoogloper
December 27th, 2010, 09:18 PM
@ kna

Wel ja joh, laten we de uitgebreide advocatuur de stad uit jagen en het o zo waardevolle koningshuis een slaapplaats aanbieden, goed idee man. Zullen we dan ook meteen de hele financiele een aanverwante sector uit de stad verbannen. Dat is namelijk de grootste inkomstenbron voor de advocatuur.

insulting-dutchman
December 27th, 2010, 09:41 PM

omdat ze er al genoeg hebben.

bthj
December 27th, 2010, 11:35 PM
Gaat ie lekker, jongens. Ik weet het, Den Haag stelt helemaal niks voor. :lol

die conclusie laat ik geheel voor jouw rekening.

Го́голь
December 27th, 2010, 11:35 PM

- Apeldoorn, Soestdijk, Den Haag: het wordt tijd dat het staatshoofd eens in de hoofdstad neerstrijkt, waar die thuishoort
- Paleis in 't IJ is om allerlei redenen heel logisch: in 't water (NL waterland, Willem als watermanager), centraal in de hoofdstad, vrij benaderbaar en zichtbaar (wie kan een plaatje schetsen van Huis ten Bosch?), genoeg ruimte om een flink gebouw neer te zetten, met binnenhoven en alles (binnenhoven passen goed bij KNSM/Java-eiland)
- Het zou het koningsschap een frisse start geven
- Het zou symboliek zijn voor het afstand nemen tot de regering in Den Haag
- Het zou een nieuw Groot Werk kunnen zijn, minder praktisch dan de HSL en de Betuweroute, maar leuk voor architecten en kunstenaars.

:rofl:

Haagse Dave
December 28th, 2010, 12:22 AM
die conclusie laat ik geheel voor jouw rekening.

Lachen met jouw. En glijden jij en SOL vooral niet van je stoel. :)

Gelukkig weten ik en de meesten wel beter. :cheers:

insulting-dutchman
December 28th, 2010, 07:14 AM
met de meeste bedoel je die politie regio van je?

Mojito
December 28th, 2010, 09:48 AM
Het koningshuis naar Amsterdam... nee doe maar niet. Ik zie zelf liever dat die hele poppenkast van officiële staatsbezoeken, nieuwjaarsrecepties, verjaardagspartijen, huwelijken en de inhuldiging van het staatshoofd in zijn geheel naar Den Haag verhuist. De in de huidige Nederlandse situatie nogal lege term 'hoofdstad' doneer ik daarbij ook graag aan de Hofstad mits wij daarmee ons stadhuis op de Dam terug kunnen krijgen :).

kna
December 28th, 2010, 01:56 PM
Voor het Paleis in 't IJ krijg ik hier de handen dus niet op elkaar. Jammer, ik kreeg er een soort Monaco-achtig vrolijk gevoel bij, met veel vuurwerk en jetset-party's. Een beetje a la de Zonnekoning. Die prinsesjes worden vast fuifnummers, met zulke ouders, en zullen het Amsterdamse nachtleven letterlijk en figuurlijk flink kunnen verrijken. Van mij mogen ze ook regelmatig de straten afzetten voor politie-escortes van bevriende koningshuizen e.d. Maakt de stad kosmopolitieser. Allemaal veel leuker dan die saaie advocaten. Die passen veel beter in het ambtelijke Den Haag. De toekomst van Amsterdam ligt bij de creatieve sector, dus laten we mecenassen en feestvierders aantrekken.

Го́голь
December 28th, 2010, 02:12 PM
Ik vind het wel een komisch plan hoor! Je hebt van mij de vrije hand, als je het avontuur ook maar zelf betaalt :D

bthj
December 28th, 2010, 02:22 PM
Lachen met jouw. En glijden jij en SOL vooral niet van je stoel. :)

Gelukkig weten ik en de meesten wel beter. :cheers:

beste dave, kan jij wel lezen? ik heb geen onvertogen woord over den haag geschreven. en sol ook niet trouwens. wat zit je dwars?

Го́голь
December 28th, 2010, 02:23 PM
Die is er zeker groter, net zoals Rotterdam op andere gebieden qua economie veel groter is en Den Haag op gebied van recht. Daar gaat het mij ook niet om, het gaat me erom dat ze pretenderen een originele krant te zijn die anders is dan anderen. Dan zou het lef/origineel zijn om in de 2e of 3e stad van NL te zitten met een andere concentratie van activiteiten dan in creatieve sector stad nr 1 Amsterdam. Wat ze nu doen, ook op andere gebieden, is meer mainstream worden i.p.v. hun goede punten uit te diepen en origineel te zijn.

Naast alle andere terechte kritiek over de onhelderheid van je betoog wil ik nog even inhaken op de zogenaamde originaliteit van de NRC. Hoe kom je daar toch bij? De NRC is de krant van intellectueel Nederland, enigszins saai, en dus totaal niet "origineel" oid. Dat ze een paar jaar geleden een enorme klapper met nrc.next hebben gemaakt doet daar niets aan af; die krant was namelijk bedoeld om de intellectuelen van de toekomst weer aan de krant te binden.

De NRC is altijd laat met berichtgeving, maar is dan wel correct. Sinds kort heb ik een abonnement op de Volkskrant (vrees niet voor mijn geestesgesteldheid, het was me te doen om de gratis fiets :D) en ik kan beamen dat de Volkskrant weliswaar sneller is, maar ook erg slordig in elkaar steekt. Afgezien van spelfouten en zinnen die niet lopen klopt het feitelijk vaak ook nét niet.

bthj
December 28th, 2010, 02:24 PM
Het koningshuis naar Amsterdam... nee doe maar niet. Ik zie zelf liever dat die hele poppenkast van officiële staatsbezoeken, nieuwjaarsrecepties, verjaardagspartijen, huwelijken en de inhuldiging van het staatshoofd in zijn geheel naar Den Haag verhuist. De in de huidige Nederlandse situatie nogal lege term 'hoofdstad' doneer ik daarbij ook graag aan de Hofstad mits wij daarmee ons stadhuis op de Dam terug kunnen krijgen :).

dat zou een grondwetswijziging nodig maken.

Haagse Dave
December 28th, 2010, 02:52 PM
met de meeste bedoel je die politie regio van je?

Hoe bedoel je?

beste dave, kan jij wel lezen? ik heb geen onvertogen woord over den haag geschreven. en sol ook niet trouwens. wat zit je dwars?

Er lijkt soms een beetje een ondertoontje in te zitten. En het ophemelen van A'dam tov Den Haag. Maar dat doe ik andersom ook, hoor. Ik vind Den Haag nergens voor onderdoen. En je hoeft als stad ook niet alles te willen. Daar mag A'dam ook wel eens aan denken. We hebben 3 hele mooie grote steden. Die moet je alle drie sterk houden.

kna
December 28th, 2010, 03:17 PM
Zeg, dat gehakketak over 070 vs 020 vind ik de discussie over het Paleis in 't IJ erg verstoren. Haagse Dave: geen lange tenen graag. Anderen: zit die arme Hagenees niet te pesten. Hij ken er ook nix an doen dat ie in de verkeerde stad is geboren.

Haagse Dave
December 28th, 2010, 03:28 PM
Zeg, dat gehakketak over 070 vs 020 vind ik de discussie over het Paleis in 't IJ erg verstoren. Haagse Dave: geen lange tenen graag. Anderen: zit die arme Hagenees niet te pesten. Hij ken er ook nix an doen dat ie in de verkeerde stad is geboren.

:lol: Ik trots om geboren en getogen Hagenees te zijn en ben dus in de goede stad geboren. ;) En ik heb het uitgelegd in mijn bovenstaande post, dus is het voor mij klaar en even goede vrienden. :)

Haagse Dave
December 29th, 2010, 07:56 PM

Categorie:Internationaal recht in Den Haag
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken
Deze categorie bevat geen interwiki-links

Ondercategorieën
Deze categorie bevat de volgende ondercategorie.

I
[+] Internationaal Gerechtshof (2 C, 2 P)
Artikelen in de categorie "Internationaal recht in Den Haag"
Deze categorie bevat de volgende 30 pagina’s, van in totaal 30.

A
Haagsche Academie voor Internationaal Recht
Haags Adoptieverdrag
American Service-Members' Protection Act
B
Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom
Bibliotheek van het Vredespaleis
C
Haagse Conventie
Haagse Conventie van 1961
Haagse Conventie van 1980
Haagse Conventie van 1996
Cultuurgoederenverdrag van Den Haag
E
Eurojust
Europol
H
Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht
I
Internationaal Strafhof
Iran-Verenigde Staten Claims Tribunaal
J
Joegoslavië-tribunaal
L
Libanon-tribunaal
Lijst van internationale juridische organisaties in Den Haag
Bernard Loder
N
NAVO C3 agentschap
O
Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens
P
Penitentiaire Inrichting Haaglanden
Permanent Hof van Arbitrage
Permanent Hof van Internationale Justitie
Protocol van Den Haag 1955
T
T.M.C. Asser Instituut
The Hague Forum for Judicial Expertise
V
Verdrag van Den Haag (1795)
Vredesconferentie van Den Haag
Vredespaleis

Plus nog de Raad van State, het hoogste NL gerechtsorgaan in.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Internationaal_recht_in_Den_Haag

:wave:

bthj
December 29th, 2010, 10:26 PM
fijn dat jij mijn punt nog even onderstreept. maar dat zal je waarschijnlijk ontgaan.

Haagse Dave
December 30th, 2010, 12:00 AM
Graag gedaan.

Го́голь
December 30th, 2010, 12:28 PM
:lol:

Wuppeltje
October 15th, 2011, 01:31 AM
Ict-concern Softlayer kiest voor Amsterdam
08-10-11 12:08 uur
Softlayer biedt allerlei webdiensten aan zoals webhosting - het beheer en onderhoud van websites voor bedrijven. © thinkstock
Amsterdam wordt het Europese hoofdkwartier van ict-bedrijf Softlayer uit het Amerikaanse Dallas, Texas. Het concern dat wereldwijd 23.000 klanten heeft, wil van hieruit Europa veroveren.

Softlayer biedt allerlei webdiensten aan zoals webhosting - het beheer en onderhoud van websites voor bedrijven.

Volgens George Karidis, directeur strategie bij Softlayer, wordt in nog geen twee jaar honderd miljoen euro geïnvesteerd in een Europees logistiek knooppunt op bedrijventerrein Amstel Business Park. Daar komen onder meer veertig technici te werken. Zij onderhouden straks volcontinu twintigduizend servers.

Softlayer heeft volgens Karidis, die deze week in Amsterdam is, gekozen voor Amsterdam omdat deze stad vanwege het hier aanwezige internetknooppunt de beste plek is om verbindingen te leggen met netwerken in de rest van Europa. (Marc Laan)

Bron: Het Parool

Toch vrij grote jongen die met 40+ technici begint en voor potentie een stuk meer vooral vanwege de keuze als hoofdkantoor in Europa.

Westpoort
October 15th, 2011, 10:14 AM
Bron: Het Parool

Toch vrij grote jongen die met 40+ technici begint en voor potentie een stuk meer vooral vanwege de keuze als hoofdkantoor in Europa.

Ik zag op foto's dat ze sinds enkele maanden druk bezig zijn een leegstaande bedrijfshal aan de Daniel Goedkoopstraat, vlakbij de Kauwgomballenfabriek, in te richten als eerste Europese datacenter. Moet in november klaar zijn. Ik ben benieuwd wat de status van Europees hoofdkantoor in toekomstig aan aantal fte betekend als er ook een kantoor wordt geopend. Ik las in een uitgebreider artikel trouwens dat er in eerste instantie door Softlayer naar de regio Groot Londen werd gekeken voor eerste Europese vestiging maar dat potentiele klanten aangaven dat Amsterdam een betere infrastructuur heeft voor datacentra en minder/ geen stroomtekort. De investeringen van enkele jaren in de energieinfrastructuur, tezamen met nieuwe duurzaamheidseisen waardoor minder energie wordt gebruikt betalen zich dus voor Amsterdam terug.

Overigens is in verband met de komst/ keuze van Softlayer onderstaand artikel op website CBRE.eu van 13 oktober 2011 zeer actueel:

Amsterdamse datacentermarkt op weg naar nieuw recordjaar

Het opnamevolume van datacenterruimte in Amsterdam lijkt af te stevenen op een nieuw recordjaar, nadat in 2010 ook al een recordhoogte werd genoteerd. Dit blijkt uit het laatste “European Data Centres” rapport van CBRE. De Amsterdamse markt wordt al jaren gekenmerkt door consistent hoge opname en hoort bij de grootste datacenterlocaties van Europa, mede door het strategische belang dat Amsterdam heeft als datacenter hub. De aanwezigheid van de Amsterdam Internet Exchange, die als een van de meest efficiënte ter wereld wordt gezien, is een sterke impuls geweest voor de vestiging van veel gemeenschappelijke faciliteiten, de zogeheten co-locatiecentra. Ook dit jaar is de populariteit van Amsterdam in dit segment ongekend groot. Halverwege 2011 al werd een opnameniveau bereikt dat het 5-jarig jaargemiddelde overtrof. Met een opname van 6.300 m2 en een Europees marktaandeel van 36% laat Amsterdam alle overige Europese steden achter zich. Het moeilijke economische klimaat leidt tot een vraagverschuiving van grote corporates naar gespecialiseerde IT-bedrijven en netwerkproviders. Amsterdam kent een groot aandeel van beide bedrijfstypen en profiteert zodoende maximaal van deze vraagverschuiving.
De leegstand blijft dalen en zit nu tegen de 18% aan. CBRE verwacht dat dit cijfer op de korte termijn nog verder zal dalen. Bij een blijvende vraag naar nieuwe datacenterruimte is de ontwikkeling van nieuwe datacenters een logisch gevolg. Zo heeft Equinix de bouw van hun derde Amsterdamse datacenter (6.400 m2) aangekondigd. Afhankelijk van de ontwikkelingen in de nabije toekomst, zullen er wellicht meer nieuwbouwplannen bekend worden gemaakt. Het Europese datacenterrapport wordt uitgegeven door de Technology Practice Group van CBRE, die al sinds 1994 gespecialiseerd is in advies met betrekking tot datacenters. Onderdeel van het dienstenpakket is de “Datacentre Finder”, een online tool waarmee het aanbod aan datacenterruimte in heel Europa kan worden gevonden.