View Full Version : Rijswijk; The Triangle Toren (143m)
scar August 18th, 2004, 04:31 PM Stond vandaag in de Haagsche Courant:
Informatieavond over toren van 143 meter
RIJSWIJK | Het was even stil geworden rondom de plannen om in de Plaspoelpolder een kantoorgebouw van ruim 140 meter hoog te bouwen, maar dat betekent niet dat ze zijn afgeblazen. Integendeel. Donderdag houdt de gemeente Rijswijk een informatiebijeenkomst over het bouwplan dat Wilgen Vastgoed begin vorig jaar indiende. De projectontwikkelaar wil een kantoortoren bouwen van 143 meter hoog, op de leeggekomen plek naast het pand van de Haagsche Courant. De kantoortoren moet Triangle Tower gaan heten en is voorzien van een parkeergarage. De oppervlakte van het imposante bouwwerk bedraagt 40.000 vierkante meter. De informatieavond over het plan wordt gehouden in het nieuwe stadhuis aan het Bogaardplein vanaf 20.00 uur. Daarna ligt het plan tot 26 augustus ter inzage.
source (http://www.haagschecourant.nl/regioportal/HC/1,1478,7925-Haagseregio-Regionieuws!!,00.html)
Skyscrapercitizen August 18th, 2004, 04:38 PM Goed nieuws voor de skyline van de zuidvleugel dit. :)
Jan August 18th, 2004, 04:55 PM Rare plek voor een toren van 143 meter. De hoogte heeft hier niets met stedelijkheid of wat dan ook te maken.
rdj August 18th, 2004, 05:31 PM Ach waarom niet. Het ligt tenslotte midden in de Randstad, waar je dan precies zit maakt niet een zak meer uit.
Cymen August 18th, 2004, 06:47 PM Ik sluit me bij Jan aan, ondanks een mooie hoogte en evt. mooi ontwerp moet een toren wel in een stedelijk gebied staan.
Ace August 18th, 2004, 07:10 PM In dit geval ben ik het met Jan eens. Natuurlijk leven we in een vrij land en mag men, als men het in Rijswijk er ook mee eens is, bouwen wat ie wil. Maar uit socio-demografisch oogpunt is het beter om zulk soort hoogbouw toe te passen in de grote steden, dan in de randgemeenten daarvan. Ondanks dat Rijswijk toch een aantal gerenommeerde instanties onder zijn hoede heeft, beschouw ik het nog altijd als het holmaatje van Den Haag. Maar goed, ik ben niet pertinent tegen deze toren. Ik sta er alleen niet om te springen.
Stratosphere 2020 August 18th, 2004, 08:50 PM ben het ook met Jan eens.
PEZA August 18th, 2004, 09:03 PM Ah. 'Return of the Poldertoren'
dh user August 18th, 2004, 09:17 PM rijswijk ligt toch ik het stedelijk gebied van Den Haag ?? Misschien wordt rijswijk op die manier in de toekomst wel een soort zuidass !! Maar dan een oost as van Den Haag !!
Basshead August 18th, 2004, 09:22 PM Wat een verrassende reacties zeg, ik had verwacht dat de vlag wel uit zou gaan!
Ik vind het wel interessant, vanuit een vogelperspectief wordt de omgeving van het Prins Clausplein behoorlijk dichtbebouwd.
Dr. Dubai August 18th, 2004, 09:24 PM mooi nieuws hoor! ik vind het ook alleen een beetje een rare plek. maar 143 meter is niet mis! en dat voor Rijswijk, toch wel het dorp met de mooiste hoogbouwambities in Nederland.
Michiel August 18th, 2004, 09:34 PM Verrassend, ik had dit niet echt serieus genomen. Deze impressie is te vinden op de site van Schäfer Architectuurpresentaties (http://www.schafer-archipr.com/), deze firma maakt vaker de impressies voor De Wilgen Vastgoed.
http://img11.exs.cx/img11/5905/TorenPlaspoelpolder4.jpg
Persoonlijk vind ik de dichte wand langs het Rijn Schiekanaal niet erg geslaagd.
birg August 18th, 2004, 10:14 PM Is deze nou gepland op de plaats waar nu nog het patentbureau staat, want dat gebouw zou toch worden gesloopt? Voor de rest zie ik dit soort hoogtes ook liever in de stadscentra ipv de periferie, want alles wat je op dit soort lokaties neerzet komt er iig in hartje stad niet meer bij.
Jan August 18th, 2004, 10:22 PM Wat een verrassende reacties zeg, ik had verwacht dat de vlag wel uit zou gaan!
Ja, da's een beetje hetzelfde 'jammer-gevoel' wat je krijgt als je een mooie griet op straat ziet lopen met een lelijke gozer ernaast. Het is mooi als de dingen een beetje op de juiste plaats staan zodat ze elkaar versterken in elkaars aanwezigheid. Die cartografische goedpraterij als 'centrum van de randstad' en zo is vergezocht. Wat mij betreft is niet hoogbouw an sich ons doel, maar mooie grote-stedelijkheid.
De toren lijkt trouwens op een Achmea toren met uit- en opbouwen eraan.
eusebius August 18th, 2004, 10:40 PM Hoever zal dit ding komen te staan van hartje Haag? Net zover als: Zuidass-Amsterdam/Alexpolder-Rotterdam? Ik proef toch een gecombineerde Amsterdam-Rotterdamse jaloezie!!
Michiel August 18th, 2004, 10:57 PM Hoever zal dit ding komen te staan van hartje Haag? Net zover als: Zuidass-Amsterdam/Alexpolder-Rotterdam? Ik proef toch een gecombineerde Amsterdam-Rotterdamse jaloezie!!
De toren ligt ongeveer 4,5km van het Binnenhof. De afstand tussen de Zuidas en de Dam is zo'n 4km.
birg August 18th, 2004, 11:25 PM En om het lijstje compleet te maken Alexander - Coolsingel ca. 7 km.
dennol August 18th, 2004, 11:36 PM ASML - Regent: 5,5 km
Porthos - Regent: ruim 2,5 km
Wat is eigenlijk de afstand tussen OHRA en het centrum van Arnhem?
eusebius August 18th, 2004, 11:44 PM Dennol! Er zijn natuurlijk mensen die zullen volhouden dat het kantorenpark rond de OHRA het centrum is maar van Ohra tot de Eusebius (dat is een Van der Valk met lift, niet een kerk...) is 4,5km... En errug snel met het OV. Arnhemse buschauffeurs zijn nu eenmaal behendiger dan Randstadse prutsers :)
Afijn, Rotterdam is de ergste Vinex-stad :laugh: Nog erger dan dat gat Arnhem :)
dennol August 18th, 2004, 11:56 PM Westpoint - Interpolis is trouwens ook zo'n 2 km. ;)
Overigens opvallend dat die toren in Rijswijk 143m wordt. 'Toevallig' 1m hoger dan de Hoftoren. Heeft Rijswijk iets te bewijzen t.o.v. Den Haag?
eusebius August 19th, 2004, 12:25 AM Den Haag is een heg in Rijswijk eigenlijk.
Ace August 19th, 2004, 02:24 AM @Eusebius & Birq,
Ik en met mij vele andere Rotterdammers beschouwen Alexandrium niet als onderdeel van de Rotterdamse City. Ik persoonlijk had die toren liever ook in downtown Rotterdam gezien, maar het zij nu eenmaal zo. Alexandrium is een gebied op zich. Maar dankzij de skyline van het Rivium en de Van Brienenoordbrug vormt de Pegasustoren wel een mooi sluitstuk van de Rotterdamse skyline. Hetgeen je van deze toren toch niet echt kunt zeggen. Of staan er nog plannen op stapel om die 4,5km nog verder te verdichten met 100+'ers?!
Gambini August 19th, 2004, 03:44 AM Ik vind het een behoorlijk mooi ontwerp!
Per August 19th, 2004, 08:56 AM Mooie toren, betere kleuren ook dan die eerste (rode). En nu moet Den Haag maar weer hoger dan Rijswijk, niet?
egramsbergen August 19th, 2004, 09:30 AM Ik vind't wel mooi als naast een dichtbebouwd centrum ook verder weg af en toe een hoge toren of een clustetje staat. Veel Aziatische steden hebben dat - in de Oosterbaken thread waarin vrijwel iedereen juicht hoewel die veel verder van het centrum staat noemde iemand dat het Shanghai effect.
Dr. Dubai August 19th, 2004, 11:27 AM zozo, dat is wel een schitterend ontwerp, leuke toren voor zo'n bedrijventerrein:okay:
birg August 19th, 2004, 01:10 PM @Eusebius & Birq,
Ik en met mij vele andere Rotterdammers beschouwen Alexandrium niet als onderdeel van de Rotterdamse City. Ik persoonlijk had die toren liever ook in downtown Rotterdam gezien, maar het zij nu eenmaal zo. Alexandrium is een gebied op zich. Maar dankzij de skyline van het Rivium en de Van Brienenoordbrug vormt de Pegasustoren wel een mooi sluitstuk van de Rotterdamse skyline. Hetgeen je van deze toren toch niet echt kunt zeggen. Of staan er nog plannen op stapel om die 4,5km nog verder te verdichten met 100+'ers?!
Voor mij hoort het ook niet bij de city, dat heb ik toch ook niet gezegd? Maar wat mij betreft kunnen ze bij het Alexandrium bouwen tot een meter of 100. Want het Alexandrium is onderhand wel uitgegroeid tot een regionaal centrum, waarbij enige hoogbouw niet misstaat. Een zee van torens van Rdam Oost tot aan het Marconiplein zou niet gek zijn met de toppers uiteraard in hartje stad. En dat begint al aardig vorm te krijgen al zeg ik het zelf.
empersouf August 21st, 2004, 08:47 PM Ik vind dit fantastisch nieuws, ik zeg maar zo:"Hoe meer (hoge) torens hoe meer vreugde."
En dat ontwerp is echt adominabel ofzo.
Ace August 21st, 2004, 08:57 PM Waarschijnlijk bedoel je 'abominabel'. En dat staat voor erbarmelijk, oftewel verschrikkelijk :bash:
Adorabel is het juiste woord :cheers:
nivame August 22nd, 2004, 09:21 AM Waarschijnlijk bedoel je 'abominabel'. En dat staat voor erbarmelijk, oftewel verschrikkelijk :bash:
Adorabel is het juiste woord :cheers:
tis mar hoe je het bekijkt ;)
Berrtus August 22nd, 2004, 12:28 PM Echt mooi kan ik hem niet vinden.
Stratosphere 2020 August 22nd, 2004, 02:00 PM Ja, da's een beetje hetzelfde 'jammer-gevoel' wat je krijgt als je een mooie griet op straat ziet lopen met een lelijke gozer ernaast. Het is mooi als de dingen een beetje op de juiste plaats staan zodat ze elkaar versterken in elkaars aanwezigheid. Die cartografische goedpraterij als 'centrum van de randstad' en zo is vergezocht. Wat mij betreft is niet hoogbouw an sich ons doel, maar mooie grote-stedelijkheid.
De toren lijkt trouwens op een Achmea toren met uit- en opbouwen eraan.
Hehe goed geobserveert.
Ace August 22nd, 2004, 06:23 PM Nahja, lelijk is de toren z'ker niet. Het is een beetje een kruising tussen Rembrand (mast), Montevideo (zwart/witgedeelte) en Coolsingeltoren (glasgedeelte).
En daar het aloude gezegde van 'beter goed gejat dan slecht verzonnen' ook in de architectuurwereld opgaat, vind ik 't een mooie toren welke c'ker niet zou misstaan in de skyline van Amterdam, Den Haag of Rotterdam (en misschien zelfs wel die van Utrecht). Maar daar blijft het dan ook bij.
empersouf August 23rd, 2004, 02:00 PM Utrecht.....
Dr. Dubai August 23rd, 2004, 02:39 PM 143 meter hoog, de Triangle Toren
::: Gemeente Rijswijk ::: 19-8-2004
Hedenavond houdt de gemeente Rijswijk een informatieavond over de bouw van een 143 meter hoge kantoortoren in de de Plaspoelpolder.
Deze kantoortoren telt 37 verdiepingen voorzien van een parkeergarage en het totale oppervlak BVO bedraagt 40.000 m2. De locatie is naast het gebouw van de Haagse Courant aan de Limpergstraat/Jaagpad. De kantoortoren heeft de naam Triangle Tower.
In eerder stadium werd de toren de Poldertoren genoemd.
Op deze informatieavond wordt het plan getoond en toegelicht door de architect van de Triangle Tower. Het project is ontwikkeld door van Wilgen Vastgoed uit Rotterdam.
Voordat het plan in het kader van de artikel 19 procedure ter inzage wordt gelegd, krijgen de inwoners van Rijswijk de gelegenheid zich over dit plan te (laten)informeren. Vanaf 13 augustus tot en met 26 augustus kan het plan worden ingezien bij de informatiebalie in het stadhuis van Rijswijk. Tijdens deze periode kan men een schriftelijke reactie sturen naar de gemeente Rijswijk.
De informatieavond op 19 augustus wordt gehouden in het stadhuis van Rijswijk, Bogaardplein 15. De openbare bijeenkomst wordt voorgezeten door de wethouder voor Ruimtelijk Ordening, de heer W. van Putten, aanvang 20.00 uur.
Gambini August 23rd, 2004, 09:38 PM In Rijswijk kan meer dan in Den Haag :)
eusebius August 23rd, 2004, 09:47 PM Rijswijk. De naam zegt het al. Met de plannen voor het stadhuis erbij, wordt het wel wat in Rijswijk.
EuroMaster August 24th, 2004, 11:16 PM http://img11.exs.cx/img11/5905/TorenPlaspoelpolder4.jpg
komt dit ding nou op de plek waar een toren van 87m wordt gesloopt?
lelijke toren, wel jammer voor de cijfers dat dat ding weggaat.
mooie toren, die top doet me een beetje denken aan de rembrandttoren door die glazenwasinstallatie (waarschijnlijk). jammer van die dichte wand. hij oogt wat plomp maar ziet er qua volume zeker niet slecht uit en die glazen stukken en die afwisselende gevels maken hem wel speciaal. ook het feit dat het geen plat dak is en een spriet erop doet bewijzen dat het een echte toren is, en dat spreekt mij wel aan. wat mij bedreft kan hij op een paar puntjes na gebouwd worden! ik hoop dat deze wel mooi verlicht wordt. aangezien de top veel lijkt op die van de rembrandttoren (mast en glazenwaskraan) beloofd dat wat. ik hoop op een wit roterend licht of een rode knipperlamp en verdere aanlichting. daarmee zouden ze den haag een poepie kunnen laten ruiken tegenover de niet aangelichte hoftoren zonder mast. (erg jammer). maar den haag heeft de brinckhorstoren toch nog van 150m+, hoe staat het daarmee?
:cheers: :cheers2:
ps: de plaspoelpolder is geen waaierig weiland meer. zoetermeer is toch ook geen water.......
het lijkt eigenlijk wel een samenraapsel van nederlandse torens:
top/mast> rembrandttoren
glazen stukken gevel > coolsingel-luxortoren
massief deel> achmeatoren
vorm> world port centre
Michiel August 27th, 2004, 07:31 AM [IMG]
komt dit ding nou op de plek waar een toren van 87m wordt gesloopt?
lelijke toren, wel jammer voor de cijfers dat dat ding weggaat.
Nee, deze zou naast het kantoor van de Haagsche Courant moeten komen.
stevendh October 23rd, 2004, 07:51 PM http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/triangle.jpg
Op de website van de ontwikkelaar (www.dewilgenvastgoed.nl) is nog geen informatie te vinden.
De bouw begint pas als er genoeg huurders zijn. Het zal mij benieuwen of dat gaat lukken.
Deze foto toont het uitzicht vanaf de bouwlocatie, en geeft een indruk van de afstand tot Den Haag:
http://foto.denhaag.org/images/rijswijk/plaspoelpolder/images/limpergstraat-2.jpg
Skyscrapercitizen October 23rd, 2004, 08:05 PM Zal wel een flink parkeerterrein omheen komen te liggen. 20 minuten lopen vanaf de trein en 10 vnaf de bus (ik zeg maar wat), dus 99,5% van de mensen komt met de auto.
Kortom, leuke toren op een verkeerde plek.
vinman October 23rd, 2004, 09:41 PM Mee eens. Iets dichterbij de binnenstad plannen ( dus bij openbaar vervoer ) en minder mensen zullen met de auto gaan. Maar zo'n toren is toch een aardige verdichting, zelfs met zo'n groot parkeerterrein ( als die er komt).
stevendh October 24th, 2004, 11:20 AM Alhoewel ik de locatie ook ongelukkig gekozen vindt, valt het in de praktijk wel mee met de bereikbaarheid:
tram 17 (naar station Rijswijk, Den Haag HS en Den Haag CS) stopt 750m van de toren.
tram 1 (naar station Delft en Den Haag HS) stopt 125m van de toren (als er een voetgangersbrug over de Vliet gebouwd zou worden).
http://www.liacs.nl/home/snijssen/denhaag/fotos/triangle2.jpg
Detail: per boot kan je direct van deze toren naar de Hoftoren, de Wijnhaventorens en het Rijswijkseplein varen. Al deze torens staan aan het water en hebben via dat water een directe verbinding met elkaar!
Skyscrapercitizen October 24th, 2004, 12:54 PM Ha, dat valt inderdaad mee met die bereikbaarheid.
Bart October 24th, 2004, 01:32 PM Ik denk dat het juist een prima lokatie is.
90% van de omgevingsbeleving doen mensen tegenwoording namelijk vanuit de auto. En vanuit de auto is het knooppunt bij Ypenburg juist erg stedelijk. Daar misstaat een hogere toren geenzins..
kosimodo October 25th, 2004, 01:55 PM Als de top nog wat spitser wordt, wordt de toren hoger als de DP.
Als hoogste toren van Nederland moet je toch wel wat huurders kunnen interreseren!
Dat streven lijkt mij die (minimale) investering toch wel waard.
Mocht het stormlopen met huurders die zich graag in de hoogste toren van Nederland willen huisvesten, realiseer dan 3 (!) extra kantoorlagen.
Wat een lef heeft deze projektontwikkelaar!!
Ace October 25th, 2004, 02:43 PM http://foto.denhaag.org/images/rijswijk/plaspoelpolder/images/limpergstraat-2.jpg
Doorgaans worden zulk soort foto's genomen met groothoeklens, dus als je Den Haag v.a. deze locatie met het blote oog bekijkt, zal het naar alle waarschijnlijkheid wat minder ver uitvallen. Nu lijkt het net alsof je Den Haag v.a. de Euromast bekijkt.
Als het waar is dat alle torens per boot bereikbaar zijn, dan zou het opstarten van een watertaxi in Den Haag nog geeneens zo'n heel erg gek idee zijn.
Skyscrapercitizen October 25th, 2004, 03:53 PM Als de top nog wat spitser wordt, wordt de toren hoger als de DP.
Als hoogste toren van Nederland moet je toch wel wat huurders kunnen interreseren!
Dat streven lijkt mij die (minimale) investering toch wel waard.
Mocht het stormlopen met huurders die zich graag in de hoogste toren van Nederland willen huisvesten, realiseer dan 3 (!) extra kantoorlagen.
Wat een lef heeft deze projektontwikkelaar!!
Je theorie klopt niet. De hoogste toren ontwikkelen trekt geen stormloop aan huurders! Was dat wel zo geweest dan hadden de Coolsingeltoren en de Hollandsche Meester er al lang gestaan.
En niet alleen hier klopt het niet, ook elders op de wereld staan nieuwe hoogste torens vaak lang gedeeltelijk leeg. Bijvoorbeeld ook het Empire State Building in zijn eerste jaren.
EuroMaster October 25th, 2004, 09:33 PM ja, maar ook nationale nederlanden , zoals ik al eerder vermeld, schijnt de boel qua hoogste te chanteren.
wat hebben die rotterdammers toch, de ceresterminal is ook al van de kaart geveegd omdat het rotterdamse havenbedrijf het als 'concurrentie' zag.
hopen dat wat vaart maakt...., wanneer beginnen ze met bouwen?
|
|