View Full Version : Nozema haalt zendmast neer

Berrtus
August 21st, 2004, 02:46 PM
www.telegraaf.nl Binnenland

za 21 aug 2004, 10:55

Nozema haalt zendmast neer

LOPIKERKAPEL - Een van de drie zendmasten van de Nederlandsche Omroep-Zendermaatschappij (Nozema) in Lopikerkapel is zaterdagochtend omstreeks 09.00 uur neergehaald. Door het opblazen van drie tuien viel het 165 meter hoge gevaarte tegen de vlakte.
De mast was een reserve-exemplaar. Bij onderhoud of herstel van de zendmasten in Flevoland werd de mast ingezet voor uitzendingen op de middengolf. Tussen 1945 en 1980 werden er uitzendingen van Hilversum 1 en 2 mee uitgezonden. In de oorlogsjaren gebruikte Radio Bremen de mast om uit te zenden.
Het neerhalen van de zendmast is een uitvloeisel van een convenant tussen de gemeenten IJsselstein, Lopik en Montfoort, de provincie Utrecht en Nozema. De zender stoorde onder meer internet en telefoon van bewoners in de omliggende gemeenten.

Cymen
August 21st, 2004, 02:52 PM
Tja ach, tis maar een mast. Als het nodig bleek, gewoon doen.

[Kees]
August 21st, 2004, 03:33 PM
Waarom wist ik hier niet eerder van? Dan had ik hem vanuit mijn dakraam zien vallen.

Cymen
August 22nd, 2004, 12:06 AM
Ik heb hem op het nieuws zijn vallen. Hij stond vast aan 3 punten en ze hebben een van die punten opgeblazen. De mast vloog dus de andere kant om in weiland in. Niet heel spectaculair maar tja alles ging ook goed ;)

[Kees]
August 22nd, 2004, 12:54 PM
Eerst stonden er 2 van zulke masten uit mijn dakraam gezien en nu staat er nog maar 1 :cry:

maar gelukkig staat de grote zendmast er nog. :)

flex
August 22nd, 2004, 02:41 PM
wat wel grappig was is dat nozema klachten van omwonende had gehad van radio geluid uit het strijkijzer en uit de telefoon.

Adderbak
August 22nd, 2004, 08:03 PM
Altijd die klagende omwonenden... toen dat ding werd gebouwd stond het volgens mij nog midden in een weiland. Nieuwbouwwijkje eromheen, en ja hoor, daar staan de mensen in de rij om te klagen. Hoe halen ze het in hun hoofd!?!?! :bash:

Wisma
August 22nd, 2004, 09:57 PM
Ik reed er net nog langs en het is inderdaad raar om te zien dat er eentje is verdwenen.

Overigens best een leuke wijk om te wonen....

Tim B
August 23rd, 2004, 01:42 PM
http://www.nozema.nl/nieuws/NieuwsIndex2.html

hier staat een filmpje ervan

EuroMaster
August 24th, 2004, 11:22 PM
jammer, was wel een leuk mastengezelschap. 's nachts zag het er wel cool uit met al die lichtjes, maar inderdaad , als het nodig was.

hij was toch 165m hoog, leuk voor de ex-cijfers

airbreaker
August 25th, 2004, 10:43 PM
..