View Full Version : olympische spelen naar nederland in 2016?

EuroMaster
August 25th, 2004, 03:09 AM
ik hoorde dat men van plan was om de olympische spelen naar nederland te halen. het jaar waar nederland dat zou willen is in 2016, over 12 jaar al dus.
echte zekerheid heb ik er niet van gekregen , maar geruchten komen wel langs. het zou een mooie gelegenheid om weer wat metrolijnen aan te leggen , de stad op te schroeven en hier en daar de infrastructuur te verbeteren. enkele plekken die voor een dergelijk terrein aangewezen kunnen worden zijn :

-amsterdam> zeeburgereiland: ruim, aan het water, goed bereikbaar dadelijk via snelweg(a10, ijmeerbrug, PH-tunnel etc) , metro enzo,, dicht bij het centrum.

-rotterdam> waalhaven: industrie trekt weg naar westelijker gelegen plaatsen, uiteindelijk voor andere doeleinden goed bereikbaar, dicht bij centrum , gelegen aan water (eilijk h'l logisch) etc.....

wat denken jullie, goed plan, enzo ja, welke locatie.....

eusebius
August 25th, 2004, 04:22 AM
Is al een draad over. Maar goed. Zeeburg lijkt mij te klein > Almere? Waalhaven? Ben je gek? Athleten zich laten inspannen op een paar kilometer van de raffinaderijen? Twente lijkt mij een beter idee. Zeker nu men daar gelden van EZ en VROM wil steken in de UT. Als Amsterdam en Rotterdam hier op gaan inzetten moeten die steden nooit meer mauwen over ruimtegebrek want de Spelen zijn een toetje.

Ricochet
August 25th, 2004, 09:20 AM
Las onlangs dat Rotterdam in eerste instantie bezig was met het binnen halen van de spelen in 2016 maar daar uiteindelijk toch maar van af zag. Nu willen ze 2020 dacht ik. Vraag me dan ook af waar ze alles gaan bouwen. Er is al sprake van een nieuwe Kuip en dan moet daar ook nog een Olympisch stadion bijkomen. Plus natuurlijk alle andere hallen en stadions.

Eisso
August 25th, 2004, 09:55 AM
Als t tegenzit, zit Rotterdam over 16 of 12 jaar met een nieuwe Kuip incl. atletiekbaan opgescheept! Dat zou toch een drama zijn? Nee, dan maar geen spelen lijkt me. Of gewoon 2 stadions, maar dat lijkt me niet logisch.

Adderbak
August 25th, 2004, 11:26 AM
Beetje een rare actie van Balkenende en Terpstra om over de Spelen in Nederland te beginnen (= duuuuuuuuuuuuuur) terwijl de bezuinigingsacties over elkaar heen struikelen...

maar goed, ben altijd bereid om mee te denken natuurlijk:
Olympisch dorp in de Zuidplaspolder, is lekker centraal (15 km van den haag, rotterdam) dus kan later als woonwijk worden gebruikt, er ligt al infra die relatief makkelijk kan worden uitgebreid, en het is publicitair handig: de athleten slapen op 7,5 meter beneden zeeniveau!! uniek in de wereld!!
Sporten kan dan in zowel Den Haag, Rotterdam als Utrecht, en met een mooi lightrailverbindingkje Alphen-Uithoorn-Amstelveen kan ook de Bosbaan weer eens worden gebruikt.
maar ja, het zijn toch altijd steden die om de Spelen dringen, en niet landen of regio's zoals de Randstad (en al helemaal niet kleine regiotjes zoals Twente: zie je het voor je: Athene Peking New York Enschede), dus dan noemen we het maar Rotterdam 2016?

Berrtus
August 25th, 2004, 11:44 AM
Misschien moeten we ons presenteren als een soort van stadstaat of zo. Holland 2016!

Jan
August 25th, 2004, 12:55 PM
Zie hier (http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?TOPIC_ID=28653) de reden waarom wij 'm voorlopig niet zullen krijgen...

Cymen
August 25th, 2004, 01:41 PM
We hoeven toch niet allemaal nieuwe stadions te bouwen? Ik bedoel bouw gewoon tijdelijke tribunes om een sport veldje, lekker op zn hollands! ;)
Als de wedstrijd dan afgelopen is worden de tribunes afgebroken en herbouwt op de plek waar de volgende wedstrijd komt :)

Maar goed even serieus, als we dan toch voor de spelen gaan dan wil ik dat hij in Holland City gehouden gaat worden. Dat is marketing technisch beter voor Nederland en kan een hoop schelen aan kosten van aanleg van voorzieningen in een stad.

HighinParis
August 25th, 2004, 02:10 PM
2040 lijkt me gezien de Nederlandse daadkracht beter haalbaar. Bovendien is het dan een eeuw geleden dat Rotterdam werd verwoest, en kan Rotterdam haar nieuwe gezicht tonen. Ik ben nu trouwens zijdelings betrokken bij het comité dat de Olympische Spelen 2012 naar Parijs probeert te halen. Misschien dat ik tegen 2040 mijn know-how kan inzetten voor Rotterdam :-)

darulez
August 25th, 2004, 02:43 PM
Portugal organiseerde het EK. Nederland durfde dat alleeen samen met België.
Griekenland organiseert de olympische spelen. Ik durf te wedden dat Nederland dat niet aandurft.

Dit zegt genoeg over onze provinciaalse manier van kijken... :bash:

Van mij mogen die spelen er komen. Tijdelijk een wat groter begrotingstekort. Nou en? Prachtige nieuwe infrastructuur en een economische boost in de bouwsector, toeristische sector, beveiligingsector, enz...

p.s. Het is een utopie te denken dat de olympische spelen in Nederland naar een andere stad zouden gaan dan Amsterdam. Dat is de enige stad die dit soort evenementen enigzins aan zou kunnen. Alleen al omdat Schiphol er vlakbij ligt en er voldoende hotel accomodatie in de buurt is.

Gambini
August 25th, 2004, 04:05 PM
Haha die link die Jan gaf... Maar goed...

ALS er in Nederland al OS worden gehouden dan IN Rotterdam aangezien er in Rotterdam gewoon meer grootsheid enz. mogelijk is dan in Amsterdam (of laat staan Den Haag) en ik wil natuurlijk wel een mooiere entree dan Griekenland :). Er kan gewoon meer geld in Rotterdam gebruikt worden dan in Amsterdam. Ik stel voor dat jullie Rotterdammers allemaal Leefbaar Rotterdam stemmen (zijn ook voor meer aanduiden van nationalisme)...

Thom Wijbenga
August 25th, 2004, 04:19 PM
Olympisch dorp a la Insbruck. :]

Winus
August 25th, 2004, 04:28 PM
Twente lijkt mij een beter idee. Zeker nu men daar gelden van EZ en VROM wil steken in de UT.Twente? Doe maar niet. Hebben we straks ons mooie groene landschap vol staan met nutteloze stadions. Doe maar in Eindhoven daar hebben ze al een stadion en een zwembad, en het olympisch dorp kan in de Admirant. :)

dennol
August 25th, 2004, 04:43 PM
...en het olympisch dorp kan in de Admirant. :)
...mits die in 2016 klaar is :D

eusebius
August 25th, 2004, 04:50 PM
Twente? Doe maar niet. Hebben we straks ons mooie groene landschap vol staan met nutteloze stadions. Doe maar in Eindhoven daar hebben ze al een stadion en een zwembad, en het olympisch dorp kan in de Admirant. :)
Lijkt mij dat combinatie met UT uitbreiding zinvol is. Voor de buitenlander maakt het toch niet uit, die maak je net zo hard wijs dat Enschede bij Amsterdam hoort. Aan de reistijden zal het niet liggen want alleen in NL zeurt men daarover. Nergens staat een sport uni en dit is de kans! (ook om H af te breken)

Winus
August 25th, 2004, 05:13 PM
Mmm een universitaire topsportopleiding aan de UT zou natuurlijk kunnen. Dan komen een aantal van die stadions wel weer van pas, de rest slopen we gewoon weer en/of maken er een mooie schaapsweide van. :)

@Dennol :lol:

Elmo
August 25th, 2004, 05:48 PM
Haha die link die Jan gaf... Maar goed...

ALS er in Nederland al OS worden gehouden dan IN Rotterdam aangezien er in Rotterdam gewoon meer grootsheid enz. mogelijk is dan in Amsterdam

:hahaha: Wat een onzin weer, maar goed...

De OS naar Nederland halen lijkt me best een goed plan. Gewoon A'dam en R'dam tesamen en we presenteren het naar het buitenland alsof A'dam het organiseert. :D

Grappig trouwens die wildwaterbaan die ze in Griekenland hebben gebouwd.

Dr. Dubai
August 25th, 2004, 05:50 PM
dat zouden ze in Nederland ook maar eens moeten doen. maar ik durf te wedden dat als de OS ooit in Nederland wordt gehouden dat ze waarschijnlijk de wildwaterbaan van de efteling gebruiken (piranha). een afknapper naar het buitenland dus.

Eisso
August 25th, 2004, 05:54 PM
Als je ziet met welke schulden Griekenland zit zou ik zeggen: niet doen! Vind t sowizo vreemd dat een keer in de 4 (2) jaar een stad wordt opogescheept met veel te grote acomodaties (die met de spelen nog nieteens vol komen). Ok, leuk voor een selecte groep mensen die er in de toekomst gebruik van gaat maken. Maar moet een land daarvoor een miljarden strop door de strot geduwt krijgen?

Joris Goedhart
August 25th, 2004, 06:18 PM
Er zijn maar 2 serieuze lokatie met genoeg ruimte:
Rotterdam en Brabant...
Amsterdam heeft os al een keer gehad, (Athene is een ander verhaal als amsterdam).
Rotterdam is groot genoeg voor, heeft denk ik geen uitleg nodig.
In Brabant ergens buiten de steden het athleten dorp (waalwijk/Veghel of zo) en dan de sportcomplexen over de grotere brabantse steden verspreiden (Eindhoven, Den Bosch, Breda, Tilburg en Helmond).
Het grote atheletiek stadion zou kunnen worden gebruikt naderhand voor grote voetbal wedstrijden (evt ek/wk, Champions leage). De rest van de complexen worden gewoon ook verder gebruikt en wat is dan het verschil tussen Brabant en bijvoorbeeld Nijmegen-Arnhem, Twente of Zuid-Limburg???, het aantal mensen die er woont. Dat zorgt ervoor dat de complexen naderhand meer gebruikt gaan worden.

darulez
August 25th, 2004, 08:00 PM
Wel leuke ideeën allemaal, maar Amsterdam blijft stipt op nummer één. Basta.

EFKA
August 25th, 2004, 08:22 PM
Wat lees ik veel geneuzel over de OS. Ook Balkenende sloeg een flater door de Belgen voor te stellen de OS samen te organiseren. De Spelen zijn niet voor landen, provincies of plaatsen met samenwerkingsverband. Ze zijn voor (wereld)steden.

ayelt
August 25th, 2004, 10:14 PM
En rotterdam samen met antwerpen?

eusebius
August 25th, 2004, 10:15 PM
Dat heet Breda :D

Josh
August 25th, 2004, 10:17 PM
Dat heet Breda :D

:hahaha:

Ik las laatst nog dat San Diego en Tijuana zich ook kandidaat wilden stellen voor de Spelen en blijkbaar vond Rogge dat wel een interessant idee. Maar dan gaat het toch ook over twee landen en twee verschillende steden? Waarom zou dat dan wel kunnen???

[Kees]
August 26th, 2004, 12:06 AM
Ze moeten gewoon Rotterdam of Amsterdam kiezen. Goede ideeen en plannen maken. De stad in de strijd gooien en kijken wat ze kunnen vangen aan stemmen :)

Spotter
August 26th, 2004, 01:01 AM
Het kan makkelijk in Nederland en Amsterdam lijkt mij de beste plek.

Als Griekenland het kan, kan Nederland het helemaal (betalen)
Kosten worden (op lange termijn) zeker terugverdiend, al is het maar omdat het imago van de stad/het land weer wordt opgevijzeld.

Waarom niet Rotterdam ?
Omdat het een jofele stad is maar intrnationaal niet prestisieus genoeg onze naam kan hooghouden. De torens die er dan al dan niet zullen staan zijn leuk maar internationaal niet erg bijzonder. Bovendien heeft de stad op straat de sfeer en allure niet om het mensen bijzonder aangenaam te maken. In Amsterdam is gewoon de sfeer en de lolligheid die de mensen graag bezoeken. ik denk dat mensen wereldwijd massaler naar Amsterdam zullen komen dan naar Rotterdam.

Wat heeft Amsterdam verder als potentieel?
*Op het Zeeburgereiland kan een Olympisch stadion komen, er waren toch al "vage plannen" voor "een" stadion op het Eiland, bovendien is het ook prima verbonden met de Ijtram.

*In Amsterdam-Noord zal tegen die tijd al een modern groot indoor-sportcentrum staan dat prima voor de spelen mee kan. De Noord-Zuidlijn stopt voor de deur.

*Een upgrate van de bosbaan is voldoende om de roeiers te vreden te stellen.

*Het oude Olympisch stadion en de Arena kunnen ook hun rolletje meedraaien.

*Het "centrum" van de stad zal zich tegen die tijd uitstrekken van het huidige centrum tot en met de Zuidas, het gebied er tussen is met z'n cultuur en winkels nu eigenlijk ook al een deel van het centrum. Er is dus ruimte genoeg voor de bezoekers. Bovendien zal het openbaar vervoer dan een stuk beter zijn, met de NZlijn en het pasjessysteem.

*Amsterdam heeft (zeker tegen die tijd) een enorm hotelkamer bestand, wat zeker erg nuttig is bij de spelen. Iets waar Rotterdam een gebrek aan heeft

*In de Haarlemmermeer of Almere zal zonder veel moeite een Olympisch dorp kunnen komen, in Athene lag het immers ook 20 km uit de stad.

*overige voorzieningen zijn niet zo groot en kunnen "overal"in of om de stad tot stand komen.

*Ik wil hier nog maar bij aanmerken dat Amsterdams ambitie om capital of sports te zijn de Olympische ambitie alleen maar ondersteunen.

*Omdat in Amsterdam voorzieningen deels al bestaan zal het er goedkoper zijn om te organiseren

In tegenstelling tot Athene heeft Amsterdam goede wegen om de stad, goed openbaar vervoer, een mooi vliegveld en al aardig wat voorzieningen. De kosten zullen hier denk ook lang niet zo uit de hand lopen.
Amsterdam kan de grote opkanpbeurt echter wel gebreuken. Het Rembrandtplein en Leidscheplein wachten al lang op geld. De munt, het Damrak, de Wallen en tal van andere plekjes mogen van mij ook wel een metamorfose. De Spelen zouden mooi helpen.

Ik ben tegen de spelen verspreid over t land (of Randstad) omdat dat de boerenkneuterigheid van Holland die ik vaker benoem weer eens zal bevestigen.

Ik zou het Rotterdam ook gunnen, en als het daar toch komt zal ik er evegoed blij mee zijn. Ik denk alleen dat Amsterdam logischer is. Anders krijg je weer het ïk slaap en verblijf in Amsterdam maar voor de wedstrijd neem ik de (hsl) naar Rotterdam voor de wedstrijd effect)
Of denk je echt dat een Amerikaan voor het eerst en misschien wel het laats in z'n leven in Nederland z'n tijd een week in Rotterdam gaat "verdoen". (even in hun ogen gezien)

Het feit dat het al in Amsterdam is geweest vind ik geen argument. Dat geld voor zoveel Olympische steden. We moeten gewoon de beste mogelijkheid onderzoeken en daar compleet voor gaan anders gaan de spelen straks naar Frankfurt of Oekoekoeboeloe en dat willen we natuurlijk het minst graag. :cheers: :cheers:

ff wat anders, er brand al n tijdje een groen lampje in iedere post van me. Weet iemand wat dat is? :)

eusebius
August 26th, 2004, 01:13 AM
Pff, die reistijden zijn buitenlanders dus echt volkomen worst. Roeien op de bosbaan? Wordt Schiphol dan steeds stil gelegd soms? Denk toch na. Het IOC zal dus pertinent weigeren om in zo'n herriebak wedstrijden te organiseren. Er is geen ruimte voor Spelen in Stijl. De luchtvervuiling, de geluidsoverlast zijn redenen die jullie misschien niet zo beseffen. Vrijdag heb ik eindeloos gepraat met de 2-licht collega van 1 van de medaille winnaressenen. Voor de athleten gaat het niet om stadsprestige of metrostations maar om de omstandigheden en die zijn dus behoorlijk kut in Amsterdam en Rotterdam.

eusebius
August 26th, 2004, 01:15 AM
Spotter? Spot het zelf! Plaatst de muis eens op het groene lampje .. :D

Mojito
August 26th, 2004, 01:30 AM
(...) De luchtvervuiling, de geluidsoverlast zijn redenen die jullie misschien niet zo beseffen. (...)

Geluidsoverlast kan ik inkomen. Zoals hockeywedstrijden in het Wagenaarstadion of even verderop cricketwedstrijden, beiden in het Amsterdamse Bos. Daar scheert om de twee minuten een vliegtuig overheen.

Maar de luchtvervuiling...Ik heb geen cijfers of zo, maar Athene is toch juist één van de meest vervuilde steden in Europa, wat dat betreft? Het Olympisch Stadion en zwembad staan toch ook daar. Okee, er is een groot aantal accomodaties buiten de stad, maar dat zou ook in Nederland kunnen.

Voor het roeien en zeilen zijn er genoeg alternatieven te vinden. Het Markermeer, het IJsselmeer, de randmeren van Flevoland of de Oosterschelde. Al heb ik geen flauw idee in hoeverre deze wateren voldoen aan de IOC-eisen, en is een kaarsrechte baan voor roeien wel handig. Misschien het Noordzeekanaal tijdelijk afsluiten. Zo druk is dat kanaal niet, vergeleken met de Nieuwe Waterweg of de Schelde. En het is ook nog eens afgedamd (dus stilstaand) water :)

eusebius
August 26th, 2004, 02:17 AM
Aan de kosten voor het aanleggen van een roeibaan zal het niet liggen.

Het hoeft niet direkt een 'wereldstad' te zijn. Als er maar onvoorwaardelijke steun van een capabel land is. Het zou opportuun zijn om 'Utrecht' voor te stellen, dan kan er flink uitgeweken worden in alle richtingen. Utrecht-A'dam is bijvoorbeeld maar een kwartiertje.

Cymen
August 26th, 2004, 02:28 AM
Om "iedereen" blij te maken kan de Randstad het toch organiseren? Naar Internationale maatstaven is het tenslotte een stad. Kunnen we mooi "Holland City" ofzo promoten.

mahavira
August 26th, 2004, 02:44 AM
mja,waarom zou rotterdam het niet kunnen ? we hebben tenslotte al een grote honkbal stadion,hockey stadion en daarnaast hadden ze al plannen om een nieuwe voetbal stadion en ahoy te bouwen in de waalhaven,dan zouden ze bijv. de oude kuip tijdelijk kunnen verbouwen tot olympisch stadion ? en van ahoy een zwemstadion maken ? ruimte en ideeen zat..nu de lef nog

HighinParis
August 26th, 2004, 10:57 AM
Deze discussie is een mooie illustratie waarom Nedrland NOOIT de Olympische Spelen meer zal krijgen (tenzij er een mentaliteitsverandering optreedt): er wordt te kleinschalig gedacht, men denkt tot aan de grens van de eigen voortuin en men begint meteen met welles-nietes en wij vs jullie (oftewel Rotterdam vs. Amsterdam). Voor het organiseren van de Olympische Spelen is een daadkracht en saamhorigheid vereist die in Nederland simpelweg ontbreekt.

Awais
August 26th, 2004, 11:32 AM
Voor de kleinere sporten maken we toch gewoon semi-tijdelijke stadions. Die voor misschien een half jaartje daar staan.
Waar alle ogen op zijn gericht zijn is het Olympisch Stadion, de zwemstadion, en dat was het. En op zich is dat helemaal niet lastig voor elkaar te krijgen.
Het Waalhaven gebied zal zich in de komende jaren flink ontwikkelen. Daarbij neem ik aan dat met techniek stadions meer multifunctioneel worden. Met in en uitschuivende tribunes e.d. Daarnaast een zwemstadion is nooit mis.

En wat betreft het argument over stedelijkheid. Je moet niet de Rotterdam van nu nemen, maar de Rotterdam van 2015. We zitten niet eens in 2005, en we hebben al zoveel woontoren in het centrum uc staan. Stedelijkheid zal alleen toenemen.

Winus
August 26th, 2004, 12:26 PM
ff wat anders, er brand al n tijdje een groen lampje in iedere post van me. Weet iemand wat dat is? :)Dat betekent dat je online bent op het forum. :)

Spotter
August 26th, 2004, 02:03 PM
Dat betekent dat je online bent op het forum. :)
Haha, grappig, dan doet ie het niet goed (het is nu uit bijvoorbeeld)

@ HighinParis

Nederland is gelukkig niet zoals Frankrijk waar alles om Parijs draait, een beetje discussie vooraf is best mogelijk, als eenmaal is besloten welke stad het wordt zal de saamhorigheid vanzelf komen. :)

Basshead
August 26th, 2004, 02:43 PM
En de OS in de stedencombinatie Den Haag/Rotterdam!?

eusebius
August 26th, 2004, 03:59 PM
Den Haag en sport :D :D :D :D :D :D

Matthijs
August 26th, 2004, 04:24 PM
Als het al naar Nederland kan komen, kan het alleen in Amsterdam of Rotterdam hoor.

Het IOC heeft (meen ik) aangegeven de Olympische Spelen voortaan alleen in echt grote metropolen te willen houden.
Voor 2012 ging de strijd geloof ik tussen Londen, Parijs, New York en nog zo wat.

Denk je echt dat je dan (met alle respect) kan meedoen met Enschede? Is sowieso te klein om al die mensen te huisvesten. Totaal onmogelijk.

Misschien zouden we kunnen meedoen met de Randstad, in 2020 of zo?
Mooie gelegenheid om een Rondje Randstad zweeftrein aan te leggen.

eusebius
August 26th, 2004, 05:02 PM
Midden-Nederland heeft de dichtheid van een metropool. We zeiken alleen eindeloos wat nu het centrum is van de metropool. Noord-Holland wordt stadsdeel Noord van Utrecht, Zuid-Holland stadsdeel West, Brabant stadsdeel Zuid en Gelderland en Overijssel stadsdeel Oost. Klaar!

Adderbak
August 26th, 2004, 05:03 PM
London - New York - Madrid - Moskou - Parijs
dat is 2012. Amsterdam past in dat rijtje, Rotterdam wordt al moeilijk, en vage dingen als Holland City / Brabant / Twente / Jipsingboermussel lijkt me toch nauwelijks te verkopen aan het IOC. Dan gaat het niet om het aantal stadions, aantal sportfaciliteiten en al helemaal niet om het aantal woontorens in het centrum :bash:, maar gewoon om naamsbekendheid. Amsterdam is en blijft een bekende naam over de hele wereld, veeeeeeeeeeel bekender dan Rotterdam.
Wat eventueel nog wel mee kan spelen is dat Rogge natuurlijk gaat proberen een keer zijn 'eigen' spelen te organiseren (zoals Samaranch in Barcelona): een 'Benelux'-plan heeft dan wel kans van slagen... :cheers:

edit: als je hier nog flink over wil doorneuzelen: dr is een heel forum voor!
http://www.gamesbids.com/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi

eusebius
August 26th, 2004, 05:06 PM
Is dat niet de hoofdstad van Denemarken?

Adderbak
August 26th, 2004, 05:12 PM
<texaans accent aan>
you know buddy, the only thing I know, it should be in Europe somewhere... isn't that the city with the canals, and the gondolas and stuff? Or is that Paris?
<texaans accent uit>

EuroMaster
August 26th, 2004, 11:06 PM
er wordt hier geroepen dat het allemaal zoveel geld kost en dat nederland het allemaal niet aankan.

we zitten nu misschien in het slop door de economie(ofwel dubbel in de penarie), maar straks als we daaruit zijn en over een paar jaar van die hele staatsschuld(dat is het probleem) afzijn is en de economie aantrekt, zullen de mogelijkheden weer binnen handbereik zijn.

wat wordt aangegeven is dat er veel geld voor ge-investeerd moet worden, maar er ontzettend veel geld aan verdiend kan worden (inclusief infrastructuur plaatselijk aanzienlijk te verbeteren). de olympische spelen kunnen als het ware een promotie voor het land gaan worden waardoor ook ondernemingen geinteresseerd raken door de kracht die het land ermee uitstraalt.

een dergelijke promotie van het land kan niet goed worden gemaakt door middel van het verspreiden van elke wedstrijd of evenement over alle dorpen die nederland rijk is. men hoort deze te bundelen en krachtig bij elkaar te pakken. de waalhaven is een erg mooi gebied vanwege de vertrekkende industrie en de uitstekende locatie die daarbij vrijkomt centraal bij de stad. van raffinaderijen zul je ook geen last hebben (denk je dat de lucht boven athene wel zo gezond is, nee dus). dit kan mooi ontwikkeld worden als er echt aan wordt gewerkt, 2016 duurt nog een tijd, dus dat moet haalbaar zijn. ik zie het zeeburgereiland ,ijburg-kade en oude havens-oost in amsterdam toch ook als een serieuze locatie. mooi als ook daar de toekomstige ijmeerbrug komt aan te landen. en adderbak, dit kan rotterdam JUIST bekend maken in de wereld, door middel van de promotie van de stad alsmede. de naam als culturele hoofdstad werkte al een gunstige invloed uit, misschien zou dit nog veel meer op kunnen leveren. dit zou een mooie kans zijn dat de grootste wereldhavenstad ook deze kant kan tonen. maar ik schat de kansen op het binnenslapen van de O.S. voor amsterdam als voor rotterdam op 50/50, en ik gun het ze beide. je moet het niet willen verspreiden over het land of op vage plekken als almere, twente en dat soort landbouw-oorden. dit lijkt op die manier net zo slap als ek belgie-nederland = teken dat je het niet alleen kan/durft.

ik hoop dat dat zuinige nederlandse denken nou eens ophoudt. nu nog wel te begrijpen vanwege de economie/staatsschuld, maar kijk nou eens naar voren. en het kost dus niet alleen geld, maar het leverd zeker weten een hoop op.

Adderbak
August 27th, 2004, 01:25 PM
http://www.dft.nl/nieuws/6662920/Kosten_Olympische_Spelen_verdubbeld.html?rss

10 miljard!!! :eek2:
het lijkt me dat daar weer een leuk beginnetje van een nieuwe staatsschuld in zit...

Over Amsterdam/Rotterdam: het lijkt me geweldig om de Spelen in Rotterdam te krijgen 2016/2020, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat Amsterdam iets makkelijker aan de man te brengen is. Vergelijk ook Duitsland, dat met Leipzig aan kwam zetten voor 2008 ipv Hamburg/Berlijn: dan ben je tegen Peking, Parijs en Istanbul al meteen vrij kansloos.

Ace
August 27th, 2004, 01:48 PM
Mwah, Schrap de JSF uit je begroting en je houdt zelfs nog 20 miljard over :cheers:

Jan
August 27th, 2004, 02:03 PM
Voor zover ik het kan overzien zijn de spelen tot nu toe organisatorisch succesvol verlopen omdat koste wat het kost is verkomen dat het een bende zou worden, want daar zag het een tijdje wel naar uit. Dat 'koste wat het kost' is in dit geval letterlijk te nemen.

Berrtus
August 27th, 2004, 03:10 PM
www.telegraaf.nl vr 27 aug 2004

Flevoland wil Olympische Spelen

LELYSTAD - Als Nederland zich kandidaat wil stellen voor de organisatie van de Olympische Spelen van 2020 dan doet Flevoland daar graag aan mee. Dat heeft gedeputeerde J. Bos (Sport) van de provincie Flevoland per brief bij de staatssecretaris van Sport gemeld.
Een provinciewoordvoerder verklaarde vrijdag dat Flevoland serieuze belangstelling heeft. Volgens hem levert het een dubbelslag op als enkele onderdelen van de Olympische Spelen in Flevoland zouden plaatsvinden. "De organisatie heeft hier veel vrije ruimte beschikbaar en in ruil daarvoor krijgen wij de extra infrastructuur die we nu nog missen."

eusebius
August 27th, 2004, 07:48 PM
Flevoland klaar voor de spelen van 2020
Van onze verslaggevers Bart Jungmann Bert Wagendorp

AMSTERDAM - Flevoland is er klaar voor, laat de Olympische Spelen maar komen. Gedeputeerde Staten sturen een dezer dagen een brief naar premier Balkenende en naar NOC-voorzitter Terpstra, waarin de provincie laat weten dat de spelen van 2020 hartelijk welkom zijn in de polder.

Natuurlijk worden dat niet de Flevo-Games. PvdA-gedeputeerde John Bos, die het initiatief nam voor de brief, is ook niet gek. Maar als Amsterdam of Rotterdam het gevecht om de spelen aangaat, dan staat Flevoland paraat als partner in de Randstad-Spelen. Bos: 'Wij hebben hier nog ruimte.'

De Olympische Spelen naar Nederland, het is opeens een item. In december liet Rotterdam een proefballonnetje op, maar sinds kroonprins Willem-Alexander en premier Balkenende zich positief over het idee hebben uitgelaten, is de beer los. De 'waarom niet'-gedachte wint snel terrein.

Slechts hier en daar is er een scepticus. Joop van der Reijden bijvoorbeeld, oud-staatssecretaris van Sport en ex-voorzitter van NOC*NSF, de sportkoepel. Hij acht de plannen 'luchtfietserij'. Volgens Van der Reijden is er geen draagvlak onder de bevolking, kost het allemaal te veel geld en zijn we ook nog allemachtig slecht in lobbyen.

John Bos laat zich er niet door ontmoedigen. 'De spelen zijn nu in Athene op oude bodem', zegt hij. 'Wat is er nou mooier om ze in 2020 deels op nieuwe bodem te houden?'

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1093497367089.html

Henk
September 2nd, 2004, 12:23 AM
Meerderheid wil Spelen in Amsterdam

Een meerderheid van de Amsterdammers vindt het een goed idee als Amsterdam zich weer kandidaat stelt voor de Olympische Spelen. Dit blijkt uit een onderzoek dat O+S in opdracht van AT5 heeft gehouden onder 324 Amsterdammers.
Door het succes van de Spelen in Athene gaan er stemmen op om de Olympische Spelen naar Nederland te halen.
Op de vraag 'Moet Amsterdam de Olympische Spelen van 2016 proberen binnen te halen?' antwoordde 59% "ja", zei 27% "nee" en had 14% "geen mening". De complete uitslag van de enquête kunt u nalezen op onze website www. at5.nl. >>>

Bron: http://www.at5.nl/

Stratosphere 2020
September 2nd, 2004, 06:52 AM
London - New York - Madrid - Moskou - Parijs
dat is 2012. Amsterdam past in dat rijtje, Rotterdam wordt al moeilijk, en vage dingen als Holland City / Brabant / Twente / Jipsingboermussel lijkt me toch nauwelijks te verkopen aan het IOC. Dan gaat het niet om het aantal stadions, aantal sportfaciliteiten en al helemaal niet om het aantal woontorens in het centrum :bash:, maar gewoon om naamsbekendheid. Amsterdam is en blijft een bekende naam over de hele wereld, veeeeeeeeeeel bekender dan Rotterdam.
Wat eventueel nog wel mee kan spelen is dat Rogge natuurlijk gaat proberen een keer zijn 'eigen' spelen te organiseren (zoals Samaranch in Barcelona): een 'Benelux'-plan heeft dan wel kans van slagen... :cheers:

edit: als je hier nog flink over wil doorneuzelen: dr is een heel forum voor!
http://www.gamesbids.com/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi

Gaat ook niet om naamsbekendheid of dat het een grote stad is. Dat grote bekende steden zich elke keer opgeven om de OS te mogen organiseren heeft vooral met rijkdom van het land/stad te maken en de bij behorende infrastructuur faciliteiten die de stad biedt waardoor het makkelijker is om het daar te organiseren. Echter er zijn al minder bekende steden die de OS hebben georganiseert onderander Montreal, Atlanta, Barcelona (in die tijd) ect.

Bij het kiezen van een OS stad gaat het om hoe je dat gaat organiseren, draagvlak van het volk en de politiek, organisatorisch vermogen, hoe je denkt massas te kunnen verwerken, gaat om de financieren van de plannen en of het haalbaar is. Dat zijn de belangrijkste stukken.

Stratosphere 2020
September 2nd, 2004, 07:01 AM
http://www.dft.nl/nieuws/6662920/Kosten_Olympische_Spelen_verdubbeld.html?rss

10 miljard!!! :eek2:
het lijkt me dat daar weer een leuk beginnetje van een nieuwe staatsschuld in zit...

Over Amsterdam/Rotterdam: het lijkt me geweldig om de Spelen in Rotterdam te krijgen 2016/2020, begrijp me niet verkeerd. Ik denk alleen dat Amsterdam iets makkelijker aan de man te brengen is. Vergelijk ook Duitsland, dat met Leipzig aan kwam zetten voor 2008 ipv Hamburg/Berlijn: dan ben je tegen Peking, Parijs en Istanbul al meteen vrij kansloos.

Er zijn steden die minder bekend zijn dan Istanbul en die juist de volgende rondes hebben bereikt. Het bewijst juist dat een grote van een stad en naamsbekendheid geen rol speelt in het geven van de spelen. Overigens heeft Instanbul zich al meerdere malen als kandidaat opgegeven voor de Olympische Spelen zonder enig succes. Organisatorisch is het een zwakte bod van Instabul waar het elke keer in faalt. Ook Athene had de spelen van 2004 niet mogen krijgen, gezien dat bekende en minder bekende steden betere plannen hadden gepresenteert. De grote telleurstelling in het niet krijgen van de spelen van 1996, woog ook in de beslissing van de IOC leden om de spelen van 2004 aan Athene te geven (als troost).

Athene heeft wel wat bewezen voor een stad die ieder had onderschat organisatorisch slecht te zijn. En wie had durven dromen dat de stad op tijd klaar zou zijn met de OS faciliteiten.

Skyscrapercitizen
September 2nd, 2004, 11:05 PM
Als er 1 stad is die grote (sport) evenementen kan organiseren, dan is dat Rotterdam wel, dat bewijst de stad al jaren. Ik denk dat er in Amsterdam een hoop mensen moeilijk gaan doen, en dat Rotterdammers er eerder trots op zijn, dat ligt in de aard van de massa. (ik generaliseer, ik weet het)/

darulez
September 2nd, 2004, 11:08 PM
Meerderheid wil Spelen in Amsterdam

Een meerderheid van de Amsterdammers vindt het een goed idee als Amsterdam zich weer kandidaat stelt voor de Olympische Spelen. Dit blijkt uit een onderzoek dat O+S in opdracht van AT5 heeft gehouden onder 324 Amsterdammers.
Door het succes van de Spelen in Athene gaan er stemmen op om de Olympische Spelen naar Nederland te halen.
Op de vraag 'Moet Amsterdam de Olympische Spelen van 2016 proberen binnen te halen?' antwoordde 59% "ja", zei 27% "nee" en had 14% "geen mening". De complete uitslag van de enquête kunt u nalezen op onze website www. at5.nl. >>>

Bron: http://www.at5.nl/Valt me mee. Ben anders gewend van "de Amsterdammers".

Gerard
September 3rd, 2004, 04:11 PM
Nederland zou de spelen wel moeten gaan organiseren. Of Rotterdam dat gaat doen is nog om het even. Als ze zich kandidaat stellen en ze doen dat met een serieus verhaal dan is dat alleen al goed voor de naamsbekendheid.

Een deel van de evenementen zal toch verspreid over het land moeten plaatsvinden. De accomodaties zijn te kostbaar om in Nederland in een heel klein gebied te concenteren. De zuidelijke randstad heeft dan genoeg inwoners om het ook in de toekomst na zo'n spelen te kunnen blijven benutten.

Skyscrapercitizen
September 3rd, 2004, 06:17 PM
Den Haag en Rotterdam zouden het al heel goed samen kunnen.

Als Rotterdam ze krijgt dan is de naam wel definitief gevestigd in de wereld, dat zien de Amsterdammers liever niet denk ik, die vinden het wel leuk zoals het nu is.:)

ayelt
September 3rd, 2004, 07:30 PM
Den Haag en Rotterdam zouden het al heel goed samen kunnen.

Als Rotterdam ze krijgt dan is de naam wel definitief gevestigd in de wereld, dat zien de Amsterdammers liever niet denk ik, die vinden het wel leuk zoals het nu is.:)

Hoe wordt Rotterdam dan gezien.. Als de stad die het nu is: hopeloos (De hele wereld kijkt er eens naar)... Er moet echt nog veel gebeuren..

Skyscrapercitizen
September 3rd, 2004, 10:31 PM
Je vindt Rotterdam hopeloos? Ik vind Rotterdam juist hoopvol. Als je kijkt hoe de stad veranderd, over 10 jaar herken je Rotterdam amper meer. Een Olympische spelen zouden bepaalde ontwikkelingen alleen maar versnellen. En de stad is nu al zo gaaf.

Southerner
September 3rd, 2004, 11:04 PM
Een moeizame haast onbegonnen klus om de spelen naar een nederlandse stad te halen! Er hangt een stevig prijskaartje aan vast $$$. Reden dat wanneer de eerste serieuze stappen ondernomen gaan worden de spelen direct gelinkt worden aan de uitkeringen van bijstandsmoeder en de optieregelingen van topmanagers.
De olympische spelen "mag" niet in nederland.

Southerner
September 3rd, 2004, 11:13 PM
Om "iedereen" blij te maken kan de Randstad het toch organiseren? Naar Internationale maatstaven is het tenslotte een stad. Kunnen we mooi "Holland City" ofzo promoten.

Past perfect in mijn visie om de nederlandse werelddorpen samen te laten groeien tot 1 bruisende metropool! :cheers:

eusebius
September 3rd, 2004, 11:40 PM
Ik begrijp nog steeds niet waarom men denkt dat steden die uit hun voegen barsten wèl de Olympische Spelen kunnen huisvesten. Tijdens de Fortuyn manie was Nederland toch vol? Dat valt te betwisten maar gewoon praktisch gesproken: kijk hoeveel km² er voor Athene, Sydney e.a. nodig was. Heeft NL die km²? Toch alleen in Flevoland? Of verderafgelegen voor de Randstad fundi's: Twente.

Southerner
September 3rd, 2004, 11:49 PM
@eusebius

In ieder weilandje kruipen wel rupsjes en slakken. Reden genoeg om eindeloos te procederen over het bestemmingsplan van dit stukje "natuur".

Skyscrapercitizen
September 3rd, 2004, 11:51 PM
@ Eus

Nederland is dan ook niet vol, wat een non-isseu snij je weer aan. :) :cheers:

Cymen
September 4th, 2004, 12:33 AM
Past perfect in mijn visie om de nederlandse werelddorpen samen te laten groeien tot 1 bruisende metropool! :cheers:

Eindelijk iemand die het met me eens is. Het lijkt wel of mensen bang zijn om hun identiteit te verliezen. Dat terwijl in een stad zoals Amsterdam al zoveel verschillende wijken zijn.
Ik denk dat "Holland" de perfecte naam is voor de Randstad. Bijna iedereen op de wereld heeft weleens van "Holland" gehoord. Kunnen we eindelijk eens duidelijk maken waar het ligt! En "greater Holland" zal natuurlijk ook Utrecht bevatten :)

eusebius
September 4th, 2004, 12:54 AM
@ Eus

Nederland is dan ook niet vol, wat een non-isseu snij je weer aan. :) :cheers:
< zucht >
hoeveel km² is er nog over rond rotterdam? wil de OS soms op de maasvlakte houden :D lastig hè, zo'n nuchtere vraag :cheers2:

Cymen
September 4th, 2004, 01:46 AM
< zucht >
hoeveel km² is er nog over rond rotterdam? wil de OS soms op de maasvlakte houden :D lastig hè, zo'n nuchtere vraag :cheers2:

Het kan aan mij liggen maar ik zie een hoop kavels rond Rotterdam. Ruimte zat dus.
http://satfoto.neonet.nl/false-nl/favoriet/Rotterdam.jpg

eusebius
September 4th, 2004, 01:52 AM
Het ligt aan jou, ja. Denk je echt dat het IOC de Spelen gunt aan havengebieden met regelmatig alarmfase 3?? Wel eens een dag in een tuin in Schiedam gezeten?

Give up! Resistance is futile. Almere, Twente or leave it.

Cymen
September 4th, 2004, 01:56 AM
Het ligt aan jou, ja. Denk je echt dat het IOC de Spelen gunt aan havengebieden met regelmatig alarmfase 3?? Wel eens een dag in een tuin in Schiedam gezeten?

Give up! Resistance is futile. Almere, Twente or leave it.

Tja als we niet inhoudelijk verder gaan heb ik nog 2 woorden voor je: Koos Kansloos.

eusebius
September 4th, 2004, 03:16 AM
Wij spreken elkaar bij de persconferentie van het IOC

Skyscrapercitizen
September 4th, 2004, 10:41 AM
De herontwikkeling van de Waalhaven biedt ruimte zat voor de belangrijke stadions. Olympisch dorp bij De Esch, roeibanen bij de rottemeren ofzo of in Amsterdam. Verder is er nog genoeg ruimte rond Rotterdam maar die heb je niet eens nodig als je zuinig met de ruimte omgaat, en dat lijkt me wel de bedoeling.

Verder vraag ik me nog af waarom ik hier eigenlijk nog serieus op inga. :lol:

eusebius
September 4th, 2004, 11:25 AM
The Rotterdamn Oilympics
met de Pernis Marathon!
:pet:

Q.
September 4th, 2004, 11:42 AM
Sydney 2000
Athens 2004
Beijing 2008
Lelystad 2020

Goed bezig!

Skyscrapercitizen
September 4th, 2004, 12:13 PM
@ Eus

Je vergeet zeker voor het gemak dat Rdam 1 van de hoogst aangeschreven marathons ter wereld heeft met 1 van de snelste parcourstijden, waar jaarlijks rond de miljoen mensen naar komen kijken?

eusebius
September 4th, 2004, 12:22 PM
Maar als de stad alle takken v/d O.S. erbij heeft kan zo'n marathon weer niet. Dan moet-ie anders.
< zucht >
Pinkeltje en de Spelen van Rotterdam ;)

Mojito
September 4th, 2004, 12:32 PM
Dan hou je die marathon in Amsterdam...Qua publieke belangstelling valt hij tegen, maar qua toptijden staat de hoger aangeschreven Marathon van Rotterdam al sinds de herfst van 1999 in de schaduw van Amsterdam. Het is tegenwoordig de op drie na snelste Marathon ter wereld!

Misschien dat een eventueel Olympisch sausje ervoor kan zorgen dat de marathon meer ingeburgerd raakt, in plaats van dat hij gezien wordt als irritant en noodzakelijk kwaad. Aan het snelle en mooie parcours kan het niet liggen!

Skyscrapercitizen
September 4th, 2004, 01:00 PM
@ Mojito

Sinds de laatste Fortis Marathon is de toptijd van Rotterdam weer flink sneller dan die van Amsterdam: Felix Limo 2:06:14

Zie: www.rotterdammarathon.nl

Mojito
September 4th, 2004, 01:30 PM
Aha...dat wist ik niet...:) ik had die 2:06:39 van Kipsang en die snelle tijden van 1999 nog in mijn hoofd.

In ieder geval hebben we in Nederland twee marathons die tegenwoordig tot de snelste ter wereld behoren. Toch mooi voor zo'n klein landje...

Cymen
September 4th, 2004, 01:38 PM
Wij spreken elkaar bij de persconferentie van het IOC

Ik kan me niet voorstellen dat je iemand vind die je rolstoel daarheen wilt duwen.

@Mojito
Opzich is dat wel logisch. Het asfalt is Nederland is van goede kwaliteit, ze hoeven ook geen heuvels op en het klimaat is goed.

eusebius
September 4th, 2004, 01:41 PM
ik heb een scootmobiel :rant:

eusebius
September 4th, 2004, 01:42 PM
met mp3 speler :banana:
45
44
43
42

Cymen
September 4th, 2004, 01:56 PM
Die zal het vast nog heel goed doen als je vanuit Gerledorp komt rijden, de trein kom je natuurlijk niet meer in. Alcoholisten worden tegen die tijd geweigerd voor het station//

Skyscrapercitizen
September 4th, 2004, 02:21 PM
Als de spelen komen dan is dit natuurlijk het enige decor waartegen het koningsnummer gehouden moet worden:

http://www3.rotterdammarathon.nl/site/upload//fotoboek_evenement/FMR/erasmusbrug.jpg

Dan mag Amsterdam de wegwedstrijd van het wielrennen hebben. ;) deal?

eusebius
September 4th, 2004, 02:32 PM
Die zal het vast nog heel goed doen als je vanuit Gerledorp komt rijden, de trein kom je natuurlijk niet meer in. Alcoholisten worden tegen die tijd geweigerd voor het station//
Met de trein naar het IOC? Nee, die komen mij thuis ophalen. Dan in Lausanne truffels als entrée met een Pinot erbij, rivierkreeft met parijse aardappeltjes in champignon-roomsaus en daarna even gezellig keuvelen over de Spelen van London. Je slaapt er ook zo lekker aan het meer. Mooie plaats Lausanne!

Adderbak
September 6th, 2004, 12:15 PM
En daarna nodig je ze uit voor een tegenbezoek, minstens zo sfeervol, chic, luxueus en vol ambiance, in het indrukwekkende, bijzondere en capabele:
Twente
:lol: dat wordt een succes! Een spannende strijd tegen Patagonie, Oost-Slowakije, Transsylvanië en Papua Nieuw Guinea verzekerd!

Cymen
September 6th, 2004, 02:13 PM
Als de spelen komen dan is dit natuurlijk het enige decor waartegen het koningsnummer gehouden moet worden:

Dan mag Amsterdam de wegwedstrijd van het wielrennen hebben. ;) deal?

Deels over de ringweg van Amsterdam zeker?
Word leuk tegen die tijd ondergronds door de Zuidas en onder de gebouwen van West door. Opzich is dit wel eerlijk omdat beide steden dan het best tot hun recht komen.

Maar ik denk wel dat Amsterdam alle evenementen krijgt die met zeilen / open water te maken hebben. Tenzij het op zee moet, dan betrekken we Den Haag er maar bij :) (Rotterdam haven lijkt me een foute plek he)
Heeft Rotterdam eigenlijk een mooi zwembad? Voor zover ik weet niet en Amsterdam heeft al een mooie maar mag niet gebruikt worden voor olympische wedstrijden.
Wij het zeilen etc en jullie het zwemmen?

Adderbak
September 6th, 2004, 02:26 PM
Deels over de ringweg van Amsterdam zeker?
Word leuk tegen die tijd ondergronds door de Zuidas en onder de gebouwen van West door. Opzich is dit wel eerlijk omdat beide steden dan het best tot hun recht komen.
?

Amsterdam komt het best tot zijn recht als je het bekijkt vanaf de Ringweg!?!?!
:weirdo:
Ooit de binnenstad gezien, met grachten, oude panden en andere historische shizzle? het lijkt me dat de gemiddelde internationale bezoeker/olympische-spelen-kijker dat ietsjepietsje interessanter vind dan, pak m beet, het GAK-gebouw aan de A10 en de gemeentewerf van Slotervaart. En met het roeien op de Bosbaan komt de 'klapschaats' ook wel genoeg in beeld...
Wielrennen? Tijdrit over de Afsluitdijk en dan met windkracht 6 op de kop!
Wegrit? Start: de Dam, Finish: Cauberg! heb je meteen het vereiste aantal kilometers voor zo'n eendagskoers, en mooie plaatjes door Utrecht, Den Bosch, over de rivieren etc.
En mountainbiken? in Den haag, lekker door de duinen scheuren!

Cymen
September 6th, 2004, 02:43 PM
@Adderbak
Tegen die tijd ziet de ring er een stuk beter uit als vandaag de dag. Daarnaast word het naar mij mening erg lastig om door de oude binnenstad te fietsen.
Het oude Amsterdam kennen de meeste mensen ook wel, daartegenover kennen maar weinig mensen tegen die tijd het nieuwe Amsterdam. Prima promotie dus :)
(maar ik ben het er mee eens dat voor de kilometers ze ook wel buiten Amsterdam moeten)

Skyscrapercitizen
September 6th, 2004, 08:10 PM
Olypische wegrit zijn altijd rondes. Ze kunnen natuurlijk de IJ-tunnel pakken en dan door de binnenstad naar de Zuidas.

En zo niet dan zijn er nog vele mooie parcours in Rdam te verzinnen hoor! ;)

Oh ja, zwemmen komt natuurlijk ook in Rdam, 1 van de hoofdnummers. :cheers:

eusebius
September 6th, 2004, 08:30 PM
En daarna nodig je ze uit voor een tegenbezoek, minstens zo sfeervol, chic, luxueus en vol ambiance, in het indrukwekkende, bijzondere en capabele:
Twente
:lol: dat wordt een succes! Een spannende strijd tegen Patagonie, Oost-Slowakije, Transsylvanië en Papua Nieuw Guinea verzekerd!
http://www.weldam.nl/ bijvoorbeeld :lol:

eusebius
September 6th, 2004, 08:40 PM
Waalhaven!
IJ-tunnel!
Dat wordt mij toch een promotie voor Nederland m))
Sweet dreams!
The Tourist Agency proudly presents famous concrete in Holland!

Adderbak
September 7th, 2004, 03:32 PM
Olympisch dorp moet sowieso beneden zeeniveau (Zuidplas-, Flevo- of Haarlemmermeer-polder), dat is pas typisch Nederlandse promotie. Bovendien durven de Amerikanen dan niet te komen omdat ze bang zijn dat Al Qaida de dijken op gaat blazen => meer medailles voor ons!

eusebius
September 7th, 2004, 03:36 PM
en dan blijven de sponsoren ook thuis en wordt het weer belgië-nederland in de korfbalfinale

Awais
September 7th, 2004, 03:41 PM
Zo ie zo, in Rotterdam
Het is gewoon de nummer 1 sport stad van Nederland.
Van de 22 medailles > 11 Rotterdams
Van de 4 gouden > 2 Rotterdams

Sport in Nederland is gewoon voor 50% sport uit Rotterdam

Adderbak
September 7th, 2004, 04:33 PM
Kijk, dat vind ik nou een argument. Er kwamen bijna geen sporters op de OS uit Amsterdam, de Volkskrant heeft hier zelfs nog een artikeltje over geschreven. De meeste sporters kwamen uit 'de provincie' (= dat deel van het land waar Eusebius geen hekel aan heeft), en de meeste medailles kennelijk uit Rotterdam.

Mojito
September 7th, 2004, 06:54 PM
Als het aantal medailles per gebied een criterium zou moeten zijn dan wint de provincie Brabant het glansrijk, op basis van de afgelopen edities. En wanneer reken je een medaille tot een bepaald gebied...Van Moorsel woont in Rotterdam maar is eigenlijk Brabantse...De Bruijn woont in Barendrecht. Van den Hoogenband is geboren in Maastricht...

Gaan we dan pleidooien krijgen voor Erp 2020...Geldrop 2020...Barendrecht 2020?

Onzin argument, lijkt me...

Ace
September 7th, 2004, 07:30 PM
Olympisch Zeilen of roeien hoeft niet persé in het havengebied, al is dat infrastructureel gezien wel wat makkelijker om te organiseren. We hebben ook nog de Bergse Voor- & Achterplas, de Rottemeren en de Kralingse Plas.
BTW, ik denk dat mocht het zover komen, de Waalhaven op een dusdanige manier wordt omgetoverd, dat niemand kan vermoeden dat dit ooit een havengebied is geweest.

PEZA
September 7th, 2004, 07:38 PM
Allemaal bullshit.
Ik ben Hageneez, vindt Rotterdam schitterend en vier carnaval in Brabant.

MAAR: Amsterdam is de stad met de internationale uitstraling; als Nederland een bidbook gaat samenstellen is Amsterdam de stad waar het omgaat.

Ongetwijfeld zullen somminge onderdelen ergens anders georganiseerd worden (op Olympisch niveau is 70,80 kilometer niks) maar Amsterdam is de stad.

(DEN HAAG-AJAX blijft 3-2). :)

Cymen
September 7th, 2004, 07:52 PM
Lekker belangerijk waar de meeste medailles vandaan kwamen, we zijn toch Nederlanders.
Maar ik weet wel een goede plaats voor het Olympische dorp; Het weiland ten zuiden van Over-Amstel in de gemeente Oudekerk. Goed excuus om de boel daar te annexeren en het ligt dichtbij de Zuidas, Omval en het Arena gebied. Mooie promotie voor het nieuwe Amsterdam dus.

eusebius
September 7th, 2004, 08:19 PM
Amusant die motivaties! Goed excuus om de boel daar te annexeren en het ligt dichtbij de Zuidas, Omval en het Arena gebied. Mooie promotie voor het nieuwe Amsterdam dus.
Hoeveel cm is de zeespiegel ondertussen gestegen? Zou Amsterdam de eerste onderwaterspelen krijgen? m))

TBP
September 7th, 2004, 08:59 PM
Van mij mag het Amsterdam 2016 heten, maar dan moet wel heel Nederland kunnen meeprofiteren van het spektakel (alle sporten verspreid over het land) en de infrastructurele verbeteringen voor zo'n OS. Die miljarden komen immers niet alleen uit Amsterdam.

Berrtus
September 7th, 2004, 09:19 PM
Ik blijf bij Holland 2016. Dat internationaal gezien het bekendst en ook goed voor de economie van ons landje

Southerner
September 7th, 2004, 09:36 PM
Ik blijf bij Holland 2016. Dat internationaal gezien het bekendst en ook goed voor de economie van ons landje

In combinatie met een gemeentelijke herindeling van de randstad in stadsprovinsie Holland city!!!

INVISIBLE
September 7th, 2004, 09:56 PM
Trouwens nu nog eens ff iets over deze spelen .............welke dombo gaat dr trouwens een mogelijke OS proberen te onderzoeken terwijl er overal in NL de tekorten moeten worden gedekt met bezuinigingen .
Dit terwijl wij een land als Griekenland een dikke min geven over hun beleid .....terwijl we zelf nog veel erger zijn .
Dit is een nog veel groter voorbeeld van O jeee val ik wel goed op als MInister :(:( .......

Laat NL maar eens eerst de regels op de rij hebben voordat ze nadenken over een OS in dit land .

Skyscrapercitizen
September 7th, 2004, 11:05 PM
Van mij mag het Amsterdam 2016 heten, maar dan moet wel heel Nederland kunnen meeprofiteren van het spektakel (alle sporten verspreid over het land) en de infrastructurele verbeteringen voor zo'n OS. Die miljarden komen immers niet alleen uit Amsterdam.

Zie hier de reden dat het waarschijnlijk niet gaat lukken. Elke stad wil dan zijn eigen wedstrijdje hebben. Je kunt het het beste in 1 of 2 steden houden en anders maar niet! Als je het over het hele land gaat verspreiden wordt het helemaal onbetaalbaar en voor journalisten is het helemaal een ramp.

eusebius
September 8th, 2004, 12:33 AM
Goed voor de economie? Hoe dan? Welk nut heeft een stadion na de Spelen? Montreal betaalt nu nog rente voor de Spelen van 1976.
Het is prestige, het is leuk en het kost bakken met geld. Verdienen doe je er niet aan.

Berrtus
September 8th, 2004, 01:31 AM
Goed voor de economie? Hoe dan? Welk nut heeft een stadion na de Spelen? Montreal betaalt nu nog rente voor de Spelen van 1976.
Het is prestige, het is leuk en het kost bakken met geld. Verdienen doe je er niet aan.

Nou, ik denk dat het een goede impuls voor Nederland kan zijn. Het is toch reclame. Door de Spelen bijvoorbeeld in Rdam te houden wordt de haven ook op de kaart gezet. Dat kan alleen maar voordelen opleveren. Natuurlijk zijn die niet direct merkbaar, maar op de latere termijn wellicht wel. Denk eens aan de Chinezen, of andere (nieuwe) economieen die geinteresseerd worden. Uit economisch oogpunt lijkt me het dan ook beter Rdam kandidaat te stellen en niet Amsterdam.

eusebius
September 8th, 2004, 04:47 AM
Nou, ik denk dat het een goede impuls voor Nederland kan zijn. Het is toch reclame. Door de Spelen bijvoorbeeld in Rdam te houden wordt de haven ook op de kaart gezet. Dat kan alleen maar voordelen opleveren. Natuurlijk zijn die niet direct merkbaar, maar op de latere termijn wellicht wel. Denk eens aan de Chinezen, of andere (nieuwe) economieen die geinteresseerd worden. Uit economisch oogpunt lijkt me het dan ook beter Rdam kandidaat te stellen en niet Amsterdam.
10-15 miljard voor een beetje reclame (als het goed gaat) is wel erg veel. Rdam staat allang op de kaart, NL ook. De organisatie v/d Spelen zegt helemaal niets over het vermogen om goederen te kunnen lossen en distribueren.

Berrtus
September 8th, 2004, 09:08 AM
ach, zoveel hoeft het toch allemaal niet te kosten. Alks ze toch een nieuw Feyenoordstadion bouwen, warom dan niet een die ook gebruikt kan worden als hoofdstadion voor de Olympische spelen. Er zijn ook initiatieven voor een topsportcentrum. Dat kan ook gecombineerd worden. Verder denk ik dat omliggende plaatsen ook initiatieven kunnen oppakken, bijvoorbeeld een turnhal in Delft. De infrastructuuir is hier over een paar jaar al goed te noemen (HSL, metro, Randstadrail, en Rdam is sowiezo al goed ontsloten)

eusebius
September 8th, 2004, 02:26 PM
Met zo'n instelling zal het IOC de aanmelding niet eens in overweging nemen.

TBP
September 8th, 2004, 04:24 PM
Zie hier de reden dat het waarschijnlijk niet gaat lukken. Elke stad wil dan zijn eigen wedstrijdje hebben. Je kunt het het beste in 1 of 2 steden houden en anders maar niet! Als je het over het hele land gaat verspreiden wordt het helemaal onbetaalbaar en voor journalisten is het helemaal een ramp.
Dan maar geen OS.

(Dat journalisten argument is trouwens BS, per omroep worden er wel meer dan 1 journalist naar de OS gestuurd... Je andere argumenten zijn zonder goede onderbouwing ook BS.)

Skyscrapercitizen
September 8th, 2004, 06:56 PM
Dan maar geen OS nee, dat dacht ik al. :)

First city syndrome
September 27th, 2004, 03:48 AM
Olympische winterspelen in Rotterdam zouden wel eens heel hoge en wat betreft vormgeving aparte gebouwen kunnen opleveren. Skipiste vanaf een Parkhaventoren met aangepast ontwerp.

Joris Goedhart
September 27th, 2004, 01:04 PM
Olympische winterspelen in Rotterdam zouden wel eens heel hoge en wat betreft vormgeving aparte gebouwen kunnen opleveren. Skipiste vanaf een Parkhaventoren met aangepast ontwerp.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Winterspelen liever/eerder in Friesland zie. Vooral vanwege het schaatsen...

Eric Offereins
September 27th, 2004, 02:14 PM
Winterspelen in nl lijkt me helemaal niets, voor het skieen is het te vlak, dat red je ook niet met kunstbanen, daarnaast is het hier veel te warm in de winter, je moet dus grote ski en langlaufbanen kunstmatig besneeuwen en die liggen dan in een verder geheel groen landschap.
Ik zie liever de zomerspelen in nl, dat lijkt me ook realistischer.

First city syndrome
September 28th, 2004, 09:37 AM
@ Joris en Eric

Zegt het woord 'ironie' jullie iets?