View Full Version : Imax wordt woon/werkgebouw

botje
August 25th, 2004, 01:25 PM
Woensdag 25 Augustus 2004 Rotterdams Dagblad

Imax wordt woon/werkgebouw

Nieuw plan voor al drie jaar leegstaande megabioscoop

Het voormalige Imax-theater in Rotterdam wordt waarschijnlijk herontwikkeld als woon/werkgebouw voor jongeren. Op de begane grond moet, als het aan burgemeester en wethouders ligt, een horeca-voorziening komen en de oude zaal van de voormalige bioscoopzaal zal mogelijk commercieel worden geëxploiteerd.

Het Imax in Rotterdam wordt woon- en kantoorgebouw. De filmzaal blijft waarschijnlijk. (Archieffoto)

Rotterdam - Eerder dit jaar maakte wethouder Pastors al bekend dat het Imax- gebouw aan de Leuvehaven, dat sinds het vertrek van de bioscoop- met-megagroot-scherm in maart 2001 leeg staat, geschikt wordt gemaakt voor woningen. Toen was het nog de bedoeling dat er chique appartementen en kantoorruimten in zouden komen.

Die ideeën zijn inmiddels aangepast: ,,Gezien de bouwkundige beperkingen, de uitstraling en de ligging van het gebouw lijkt het vooral geschikt voor de doelgroep young potentials,'' schrijft wethouder Van Sluis (economische zaken) in een brief aan de raadscommissie voor economie, haven en milieu. Er is de gemeente veel aan gelegen om deze groep aan de stad te binden.

Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR) onderzoekt nu of Imax kan worden omgebouwd ten behoeve van woonwerkeenheden met een oppervlakte tussen de tachtig en honderd vierkante meter. Bekeken wordt ook of er parkeergelegenheid kan worden gecreëerd. Vast staat al dat een parkeergarage onder het Imaxgebouw niet tot de mogelijkheden behoort.

Jongeren

Volgens Van Sluis past de doelgroep jongeren goed in het streven om meer levendigheid te brengen op de kade van de Leuvehaven. In dat kader kreeg Hotel Inntel, pal naast het Imax-gebouw, eerder al toestemming om naast het bestaande hotel een nieuwe toren neer te zetten. De werkzaamheden voor die uitbreiding zijn in volle gang.

Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam is eigenaar van het Imax-gebouw, maar de gemeente Rotterdam wil het pand verkopen.

Het werd voor 13,5 miljoen gulden gekocht toen bleek dat het medisch attractiepark Asklepion definitief niet aan de Leuvehaven zou komen. Sinds die tijd, 3,5 jaar geleden, wordt gezocht naar een nieuwe bestemming.

Jan
August 25th, 2004, 01:33 PM
Van die bioscoopzaal zal best iets à la Off Corso te maken zijn en meer jongerenwoningen in de stad is ook nooit verkeerd, alleen is tot nu toe werkelijk alles mislukt wat er voor die plek is bedacht, dus ik ben benieuwd. Ik ben er nog steeds voor om het pand te slopen en er een mooie hoge woontoeter voor in de plaats te zetten.

Skyscrapercitizen
August 25th, 2004, 01:33 PM
"Volgens Van Sluis past de doelgroep jongeren goed in het streven om meer levendigheid te brengen op de kade van de Leuvehaven."

Het past erin, maar in de praktijk zal het denk ik weinig levendigheid opleveren, maar goed...

Jan
August 25th, 2004, 01:35 PM
Ja, er is een hardnekkige gedachte dat jongeren en studenten per definitie voor meer levendigheid zorgen in de directe omgeving, maar zo spetterend vind ik het niet rondom de Puntegale, de Veemhuizen in het Nieuwe Werk en de oude GEB toren. Voor de stad als geheel is het echter prima.

l'etranger
August 25th, 2004, 01:41 PM
Puik plan, ik wil er wel intrekken hoor!

vinman
August 25th, 2004, 06:16 PM
Hopelijk wordt de toren dan ook rond de 100 meter of hoger ( als die er komt ).