View Full Version : ''Ze hebben de Coolsingel naar de godverdomme geholpen!''
CborG
August 27th, 2004, 04:23 PM
Dit artikel heb ik gevonden in de Maasstad/Zuiderpost, een buurtkrantje dat in in de trein vond.
Ik vond het wel een confronterend artikel en ben het op een paar punten wel met hem eens, vooral de slingerende weg over de willemsbrug is ook een doorn in mijn oog.
http://img47.exs.cx/img47/8392/P1010208.jpg
Dennis
August 27th, 2004, 04:29 PM
lol....... maar over een aantal dingen ben ik het wel mee eens, geen id hoe de sfeer op de coolsingel vroeger was, maar het moet wel gezellig zijn geweest, iets wat nu niet het geval is.
voor de rest...nah en de Laurenskerk vind ik niet zo een bijzonder ding, dus t valt wel mee
Jan
August 27th, 2004, 04:34 PM
Ja, leuke film is dat. Die slinger in de Willembrug zit er overgens in om te voorkomen dat de Oudehaven gedempd zou moeten worden en omliggende bebouwing gesloopt. Dat hij verder niet van de haven in het stadse deel kan genieten vind ik vooral zijn probleem, ik heb daar eerlijk gezegd geen enkele moeite mee. Zijn gemopper doet dan eerder aandoenlijk aan.
Q.
August 27th, 2004, 04:37 PM
Ach ja. Vroeger was alles beter hè?
Skyscrapercitizen
August 27th, 2004, 04:48 PM
De titel zegt veel over de inhoud van zijn mening. Ouwe pannenkoek is het.
Rabotnik
August 27th, 2004, 04:57 PM
Partijtje zeikuitstraling van heb ik jou daar, met dat bellerende vingertje van hem.
Stereotyp ouwe fossiel wat tegen alle moderne ontwikkelingen is en bij voorbaat alles al niets vind. Grote nonsens dat vroeger alles beter was ken gelukkig ook wat mensen van de oudere generatie die alles relativeren en vertellen dat het eerder niet allemaal zo pais en vree was.
PIE
August 27th, 2004, 05:06 PM
Partijtje zeikuitstraling van heb ik jou daar, met dat bellerende vingertje van hem.
LOL inderdaad... ouwe zeikbal.
Jammer dat ie geen Jan Scraper heet...
[Kees]
August 27th, 2004, 06:17 PM
Best wel raar en vreemd dat zo'n titel in de krant staat. Ik hoop niet voor het krantje dat het Christelijke lezers hebt.
Q.
August 27th, 2004, 06:33 PM
Best wel raar en vreemd dat zo'n titel in de krant staat. Ik hoop niet voor het krantje dat het Christelijke lezers hebt.
Buiten de Veluwe zijn alle gristenen inmiddels al lang uitgestorven hoor.
Diehard
August 27th, 2004, 06:43 PM
Buiten de Veluwe zijn alle gristenen inmiddels al lang uitgestorven hoor.
En dan zeggen ze dat christenen wereldvreemd zijn... :|
birg
August 28th, 2004, 11:04 AM
Ach je kan de man een zeikerd vinden, maar hij heeft nog wel het Rotterdam van voor het bombardement meegemaakt en dat hij dus na al die jaren nog steeds heimwee heeft naar de oude stad is iets wat veel mensen van die leeftijd hebben. Dus daar zal zijn opstelling naar het nieuwe Rotterdam toe wel grotendeels door bepaald worden. Als ik overigens oude foto 's van Rotjeknor zie krijg ik ook nog weleens het gevoel van jammer dat dat weg is. Maar goed de oude stad had zo zijn voor- en nadelen en dat heeft de nieuwe stad ook dus ik klaag voor de rest niet. :)
Skyscrapercitizen
August 28th, 2004, 11:46 AM
Het oude Rotterdam stelde niet veel voor, in vergelijking met andere oude steden in NL zeker niet. Dat is tenminste mijn beeld na heel wat boeken met oude plaatjes gezien te hebben.
Ik ben persoonlijk ook niet zo'n fan van oude architectuur, allemaal leuk en aardig, maar doe mij maar modern! Rotterdam van nu dus!
dirkholtkamp
August 28th, 2004, 12:44 PM
Uit interesse en nieuwsgierigheid verzamel ik zelf foto's van het vooroorloge Rotterdam. Naarmate ik een beter beeld van de vooroorlogse stad heb gekregen kan ik niet anders zeggen dan dat ze bepaalde delen echt verneukt hebben.
Het gebied rond de Coolsingel vind ik persoonlijk wel geslaagd en het Hofplein vind ik zelfs indrukwekkend; vooral als je jezelf bedenkt dat hier nog het een en ander op stapel staat (Pshorrr). De vooroorlogse Bijenkorf hadden ze van mij overigens wel mogen laten staan. Deze had perfect in de huidige opzet van het centrum geintegreerd kunnen worden.
De gebieden rond de Kipstraat (Het oude Stadhuis), 't Hang & 't Hef (Prachtige bijna Ventiaans ogende grachten), 't Haringvlied (Voorheen Statige gracht) vind ik echter zwaar verneukt. Van de oude gezelligheid en intimiteit is niks meer terug te vinden.
Jaco
August 28th, 2004, 05:33 PM
Ik draai al een aantal jaartjes mee en kwam 25 jaar geleden al regelmatig vanuit Gouda naar Rotterdam om de ontwikkelingen in de nieuwe binnenstad te volgen. Ik vind dat de aflopen 20 jaar al veel verbeterd is qua gezelligheid o.a. door verdichting van de coolsingel met horecagelegenheden. Maar we zijn er nog niet helemaal. Verder verdichten en de hoogte in, dat is wat er moet gebeuren. :)
bubbah
August 30th, 2004, 12:54 PM
Uit interesse en nieuwsgierigheid verzamel ik zelf foto's van het vooroorloge Rotterdam. Naarmate ik een beter beeld van de vooroorlogse stad heb gekregen kan ik niet anders zeggen dan dat ze bepaalde delen echt verneukt hebben.
Het gebied rond de Coolsingel vind ik persoonlijk wel geslaagd en het Hofplein vind ik zelfs indrukwekkend; vooral als je jezelf bedenkt dat hier nog het een en ander op stapel staat (Pshorrr). De vooroorlogse Bijenkorf hadden ze van mij overigens wel mogen laten staan. Deze had perfect in de huidige opzet van het centrum geintegreerd kunnen worden.
De gebieden rond de Kipstraat (Het oude Stadhuis), 't Hang & 't Hef (Prachtige bijna Ventiaans ogende grachten), 't Haringvlied (Voorheen Statige gracht) vind ik echter zwaar verneukt. Van de oude gezelligheid en intimiteit is niks meer terug te vinden.
Ja, dat zijn idd delen die er idylisch uitgezien moeten hebben. De Korte Hoogstraat ook. Maar het moet toch ook deze schrijver duidelijk zijn dat bij de wederopbouw mooi & gezellig niet eerste prioriteit waren. Bovendien was de oude stad niet berekend op de toename van de verkeersstromen en was het ook duidelijk dat de oude buurten aan sanering toewaren. Van een aantal gebouwen (bijv. de Bijenkorf, die m.i. prima in het huidige stadsbeeld had gepast) is het jammer dat ze niet behouden of herbouwd waren, maar voor een omvattend stadsplan dat ook rekening had gehouden met sfeer etc. was denk ik gewoon geen tijd in de wederopbouw. Toch heeft de man deels wel gelijk nmm. Van plaatsen als het Hang is het natuurlijk wel doodzonde dat ze die in de 80'er jaren met nietszeggende woningen hebben volgebouwd. Waar de identiteit van A'dam het prachtige en unieke grachtencentrum is (daaraan ontleent A'dam wereldwijde bekendheid) is die van R'dam moderne architectuur. Jammer genoeg begrijpt niet iedereen dat daarom juist die architectuur van meerwaarde moet zijn. Het ontgaat mij dus volkomen dat op beeldbepalende plaatsen in de stad rotzooi wordt neergezet als de Hoge Heren, waarbij matigheid van ontwerper en budget af te lezen zijn. Idem Waterstadstoren met die viezige achterkant en beschamend slechte afwerking. Zulke torens zie je overal ter wereld, maar dan meestal in de slechtere buurten. De komende jaren wordt er in het centrum naar verwachting op grote schaal gerenoveerd (Coolsingel, Hofplein, Kruiskade, Laurenskwartier). Dan kan Rotterdam moet investeren in kwaliteit
Skyscrapercitizen
August 30th, 2004, 01:47 PM
Ik walg vooral van de dingen die eind jaren 70 en in de jaren 80 zijn neergezet. Dat is echte bagger, neem bijvoorbeeld de vingers van het wijnhaveneiland. Die walgelijke woningen staan nu grootschalige ontwikkelingen in de weg en de bewoners gaan nog zitten zeuren ook als er torens in de buurt komen.
Sint Clara
August 30th, 2004, 04:56 PM
Ik walg vooral van de dingen die eind jaren 70 en in de jaren 80 zijn neergezet. Dat is echte bagger, neem bijvoorbeeld de vingers van het wijnhaveneiland. Die walgelijke woningen staan nu grootschalige ontwikkelingen in de weg en de bewoners gaan nog zitten zeuren ook als er torens in de buurt komen.
Hoe zullen we over 10 jaar terug kijken naar de gebouwen die nu gebouwd worden? Want ik vind veel gebouwen van begin en eind jaren 90 ook niet erg mooi meer, bijvoorbeeld de Kunsthal. Wat een lelijk ding is dat geworden, hoewel, ik vond het nooit erg mooi.
Ook grappig om op te merken door de opmerkingen van de oude pannekoek is dat hij veel kritiek heeft op veel zaken in Rotterdam, maar veel forumleden ook. Wat is het verschil? Niets toch? Sommige willen alles pre 1990 afbreken om nieuw bouw neer te zetten.
Het is beste is misschien om zo'n Feng Shui gozer in te huren en hem de stad vorm te laten geven, zou het beste zijn denk ik! Want nu voel ik alleen maar negatieve krachten op me werken als ik op de lijnbaan loop! :evil:
vBulletin® v3.8.3, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.