View Full Version : Benthem Crouwel bouwen nieuw Stedelijk

Cymen
September 2nd, 2004, 09:38 PM
http://www.stedelijk.nl/oc2/page.asp?PageID=108

Benthem Crouwel bouwen nieuw Stedelijk
2.09.04
B en W van Amsterdam en de Raad van Toezicht i.o. van het Stedelijk Museum hebben besloten de renovatie en uitbreiding van het museum te laten ontwerpen door het Amsterdamse architectenbureau Benthem Crouwel Architecten. Het voorlopige schetsplan heeft op overtuigende wijze beide partijen tot dit eensgezinde besluit gebracht. Zij volgden daarmee het unanieme advies van de jury.

http://www.stedelijk.nl/content/Perspectief_int_72DPI.jpg
groot: http://www.stedelijk.nl/content/interieur_300_largex.jpg

Henk
September 2nd, 2004, 11:08 PM
http://www.nieuws.nl/news/NEWS/images/foto.09-02-2004.0037.jpg

http://www.nos.nl/nieuws/Images/stedelijk_ontwerp_tcm4-86233.jpg

De hoofdingang van het nieuwe Stedelijk verschuift van de Paulus Potterstraat naar het Museumplein. Aan deze kant van het museum komt een 40 meter lange, ver uitstekende luifel. Het oude museumgebouw wordt gerenoveerd.

Nieuwe vleugel
Aan de kant van het Museumplein wordt een nieuwe vleugel gebouwd. Daarin komen een auditorium en twee tentoonstellingszalen. Ondergronds komen nog meer zalen en multifunctionele ruimtes. Via lichtschachten kan in die ruimtes het daglicht binnendringen.

Benthem Crouwel is een bureau dat strakke, 'hightech' ontwerpen maakt. Het bureau heeft onder andere het uitbreidingsgedeelte van het Anne Frankhuis, Schiphol Plaza en het World Trade Center ontworpen. Benthem Crouwel heeft ook de opdracht voor het ontwerpen van de metrostations van de Noord-Zuidlijn gekregen.

Kosten
De kosten blijven volgens de Raad van Toezicht van het Stedelijk binnen de begrote 90 miljoen euro. Dat is belangrijk, want eerdere plannen voor nieuwbouw van het Museum sneuvelden allemaal op het kostenplaatje.

Er wordt inmiddels al 14 jaar gepraat over de nieuwbouw. Ontwerpen van gerenommeerde architecten als de Amerikaan Robert Venturi en de Portugees Alvaro Siza verdwenen in de prullenbak vanwege de hoge uitvoeringskosten. Dit leidde tot veel commotie en tot vertraging van het project.

Het vernieuwde Stedelijk moet eind 2007 of begin 2008 opengaan. Tot die tijd huist het in het voormalige postsorteercentrum naast het Centraal Station. Eergisteren werd al een nieuwe museumdirecteur benoemd: Gijs van Tuyl.

eusebius
September 2nd, 2004, 11:53 PM
Het is niet denigrerend bedoeld maar dit is gewoon een constructie, de abstractie van het bestaande museum
Sommige abris zijn ook best fraai.

Jan
September 3rd, 2004, 12:07 AM
Die tent heeft inmiddels toch een behoorlijke opdrachten portefuille. Als opdrachtgever zou ik me toch eens afvragen hoeveel Jan Benthem of Mels Crouwel je erbij krijgt, of dat je alleen maar met een (ongetwijfeld goede) projectmedewerker te maken krijgt, zeker nu Mels Crouwel vanaf 1 october Rijksbouwmeester wordt.

eusebius
September 3rd, 2004, 12:14 AM
Inderdaad. Met deze constructie kun je later nog alle kanten uit. Dit ontwerp is ook lekker makkelijk in het onderhoud ;)

Patrick Highrise
September 3rd, 2004, 08:20 AM
ik vind het sowieso wel wat hebben. Vind het er prima uitzien.

Eisso
September 3rd, 2004, 11:48 AM
Die tent heeft inmiddels toch een behoorlijke opdrachten portefuille. Als opdrachtgever zou ik me toch eens afvragen hoeveel Jan Benthem of Mels Crouwel je erbij krijgt, of dat je alleen maar met een (ongetwijfeld goede) projectmedewerker te maken krijgt, zeker nu Mels Crouwel vanaf 1 october Rijksbouwmeester wordt.

Een architect die ik ken vertelde me dat het vaak gebeurt dat de "hoofd architect" de plannen in grote lijnen wel ontwerpt, maar de uitwerking volledig aan zijn team laat. Logisch lijkt me opzich ook. Zeker als je zo'n naam als Benthem en Crouwel hebt gemaakt. Misschien dat ze aan zo'n groot project nog net wat meer strepen op papier zetten?

Krijg overigens nog niet echt een goede indruk van t ontwerp, maar zal wel ff op de linkjes kijken...

supercees
September 3rd, 2004, 04:27 PM
Ik denk dat dit wel ok wordt! Nu nog die oude zijvleugel afbreken (weet iemand of dat ook gaat gebeuren?) en het Stedelijk kan weer jaren mee! Nee ik denk dat dit zeker mooi wordt helemaal naast de uitbreiding van het van Gogh... van de week heb ik die uitbreiding weer eens lopen bewonderen en wat is dat toch een ontzetten mooi gebouw! Perfect in alle opzichten... geniaal gewoon!

Mojito
September 3rd, 2004, 06:18 PM
Prachtig ontwerp, moet ik zeggen...toen ik hoorde dat Benthem & Crouwel het was geworden vreesde ik een saaie doos, maar dit plan is verre van saai, en vind ik zo op het eerste gezicht ook het mooiste ontwerp wat er tussen zat.

Goede zaak dat het, na alle buitenlandse uitstapjes, een Nederlandse architect is geworden, al vind ik het jammer dat enkele van de grote namen die ons land aan architecten heeft (MVRDV, Neutelings Riedijk, UN Studio, Wiel Arets, SeARCH, en natuurlijk OMA) niet aan deze prijsvraag hebben deelgenomen. Daar waren vast en zeker nog interessantere voorstellen uit voortgekomen.

In ieder geval een stuk eigentijdser dan die saaie, fantasieloze witte paviljoens van Siza (hoewel die van binnen prachtig zouden worden), of het rood bakstenen blok met entree aan de Van Baerlestraat, wat Robert Venturi begin jaren '90 voorstelde.

Je kan wel zien dat het een schetsontwerp is, want het verhoogde volume zal toch op één of andere manier kolommen, of grote vakwerken moeten krijgen...Ben benieuwd hoe ze dat gaan vormgeven zonder dit krachtige beeld van een zwevend volume te vernielen.

Wat ik mooi vind is de openheid, en het feit dat ze de entree verhuizen. Als eerste museum zal het zijn entree aan het plein krijgen, wat de levendigheid op die godvergeten gras/moddervlakte alleen maar ten goede zal komen. Verder ben ik zeer nieuwsgierig naar hoe ze met het ezelsoor om gaan.