View Full Version : Grachten uitgraven, ja of nee?

Glacius
September 4th, 2004, 12:20 AM
De vraag of er in Amsterdam niet een paar gedempte grachten heropend moeten worden leeft al jaren, maar een serieuze discussie hierover is pas echt losgebarsten sinds stadsdeel Centrum in het bestuursakkoord heeft opgenomen een gracht te willen uitgraven en meteen te voorzien van een ondergrondse parkeergarage. Waarschijnlijk wordt het kiezen tussen de Elandsgracht of de Westerstraat (de vroegere Anjeliersgracht). Uit een poll blijkt dat het merendeel van de Amsterdammers dit idee wel ziet zitten.

Gisteren was er een item over bij het AT5-nieuws. De kosten worden geschat op (ik geloof) 57 miljoen (Westerstraat) en 20 miljoen (Elandsgracht). Het Rijk heeft al subsidie toegezegd. De kosten van het project moeten in de toekomst terugverdiend worden met de aan te leggen parkeergarage onder de gracht.

Hier een impressie van de Westerstraat met de huidige situatie:

http://www.opendegrachten.nl/pics/fotomontage2a.jpg

En zo zou het eruit moeten zien als het uitgraven voltooid is:

http://www.opendegrachten.nl/pics/fotomontage2b.jpg

De Elandsgracht met beide situaties:

http://www.opendegrachten.nl/pics/fotomontage1a.jpg

http://www.opendegrachten.nl/pics/fotomontage1b.jpg

Wat vinden jullie van deze plannen?

Glacius
September 4th, 2004, 12:23 AM
Verdeurie, dit had een poll moeten worden.

Glacius
September 4th, 2004, 12:30 AM
Tot mijn grote schrik zie ik dat er al een topic (http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=130946) over bestaat. Nou, dan mag deze dicht :).

Cymen
September 4th, 2004, 12:42 AM
Maak er anders gewoon een nieuws item van(edit de titel). Voor mensen die geen at5 hebben is dit tenslotte nieuw(s).

Ik weet niet wat ik van dit project moet denken. Enerzijds is de parkeer nood daar super hoog een anderzijds hebben die mensen lekker pech. Als ze een auto willen met parkeerplaats dan gaan ze maar ergens anders wonen(ik wil graag wisselen!)
Verder vind ik de constructie wel goed, grachten aanleggen en laten financieren door extra parkeerplaatsen. Maar wat ik me wel afvraag of het nou echt rendabel is. In hoeveel jaar word het terug verdiend etc?

eusebius
September 4th, 2004, 12:45 AM
héél Amsterdam uitgraven is nog beter
:hahaha:

Amsterdam na de Grote Afgraving in het post-Cymen Tijdperk:

http://www.dragonskiss.com/pop-up-images/wallpapers/Dutch-water-ijsselmeer.jpg

eusebius
September 4th, 2004, 12:49 AM
OK, alle gekheid op een stokje: ook de mensen die geen AT5 hebben wisten dit al. Wij lezen ook kranten hier maar kunnen jullie eigenlijk nog wel lezen. Zoek maar eens op grachten in deze website. Deense steden, Eindhoven, Brimingham.

Maarre, we zijn het wel gewend dat Amsterdammers iets vertellen dat we allang weten.
< /kast >
< /zuig >
< /true >

Cymen
September 4th, 2004, 01:00 AM
Volgens mij ben je echt aan het doordraaien he? In mn vorige post noemde ik je al Koos Kansloos en dat is weer van toepassing. Verder gebruik [ ] haakjes op vBulletin/PHPHBB/etc boards om niet in de war te raken met echte HTML.

Glacius
September 4th, 2004, 01:05 AM
OK, alle gekheid op een stokje: ook de mensen die geen AT5 hebben wisten dit al. Wij lezen ook kranten hier maar kunnen jullie eigenlijk nog wel lezen. Zoek maar eens op grachten in deze website. Deense steden, Eindhoven, Brimingham.

Maarre, we zijn het wel gewend dat Amsterdammers iets vertellen dat we allang weten.
< /kast >
< /zuig >
< /true >
Dit topic is bedoeld voor discussie, *zucht*. Kunnen ze jou geen ban geven ofzo?

Eisso
September 4th, 2004, 01:16 AM
Uitgraven maar weer die hap! En dat niet alleen in Amsterdam, door het hele land zijn er tal van gedempte grachten. Vaak staan er auto's geparkeerd of heb je er een 40 baans weg ofzo.. Mooi weer bootjes laten varen!

eusebius
September 4th, 2004, 01:50 AM
ah, je bent leuk cymen. uhmme, ik doe voorstellen voor de webconference. en jij?

jongen, ik plaats juist die quasi tags om aan te geven dat ik sar

je kunt weinig verdragen

wist je dat noord-holland maar 2,5milj inw heeft en gelderland 2,0

echt een enorm verschil

hup op de kast maar weer

tot zo!

jullie zeuren zelfs in een topic dat van glacius zelf dicht mag!
< ^ even naar boven >
wat zeur je dan?

Cymen
September 4th, 2004, 02:05 AM
ah, je bent leuk cymen. uhmme, ik doe voorstellen voor de webconference. en jij?

jongen, ik plaats juist die quasi tags om aan te geven dat ik sar

je kunt weinig verdragen

wist je dat noord-holland maar 2,5milj inw heeft en gelderland 2,0

echt een enorm verschil

hup op de kast maar weer

tot zo!

jullie zeuren zelfs in een topic dat van glacius zelf dicht mag!
< ^ even naar boven >
wat zeur je dan?

Volgens mij word jij snel dronken of heb ik dat fout? De structurele opbouw van je post begonnen vanavond goed maar dalen naar een dramatisch niveau.
Verder mag je me best proberen te sarren hoor. Dat doet me niks en al helemaal niet als wij allemaal weten voor "met zichzelf in de knoop zittende persoonlijkheid" dit doet.
Lucht je hart we vergeven je best :grouphug:

eusebius
September 4th, 2004, 02:13 AM
opbouw ... begonnen

eerst aan je grammatica gaan werken, schatje

neuh, ik typ zodat jij het wat eenvoudiger begrijpt
je bent toch niet blond, hoop ik?

Mojito
September 4th, 2004, 11:20 AM
Van de Parool-site van gisteren:

Gracht met geld van rijk

AMSTERDAM - Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat heeft stadsdeel Centrum anderhalf miljoen euro subsidie toegezegd om twee grachten open te graven. Het gaat om de Elandsgracht en de Westerstraat.

De goedkoopste variant is het uitgraven van de Elandsgracht met een ondergrondse parkeergarage van één laag. Dat kost 21 miljoen. De duurste optie is het openleggen van de Westerstraat met drie parkeerlagen eronder: 57,5 miljoen - in dat geval stijgt het aantal parkeerplaatsen van 334 tot 1050. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het stadsdeel, dat gisteren werd gepresenteerd.

Technisch is het allemaal mogelijk, maar uit dat onderzoek komt ook naar voren dat de gevolgen voor de ondernemers op de Westerstraat, die zich met hand en tand tegen een gracht verzetten, groter zullen zijn dan werd aangenomen. De komst van een gracht betekent dat de markt moet verhuizen naar de Lindengracht of naar een andere plek, en dát zal weer ten koste gaan van het aantal klanten van de ondernemers op de Westerstraat.

Stradsdeelbestuurder Guido Frankfurther, die van het graven van grachten een stokpaardje heeft gemaakt, moet toegeven dat 'de economische situatie op de Westerstraat kwetsbaarder is' dan hij had gedacht. ''Er is sprake van een blijvende omzetdaling als de markt daar verdwijnt.'' Daar komt nog bij dat vanaf eind 2007, begin 2008 anderhalf tot twee jaar aan de gracht moet worden gewerkt. Er komt een pot van een half miljoen euro voor schadevergoedingen.

Dit alles wil volgens Frankfurther niet zeggen dat de Westerstraat als gracht moet worden afgeschreven. ''Want die straat is nu één lelijke parkeerplaats is. Als daar water komt, is de winst heel groot.''

De VVD-fractie van stadsdeel Centrum trekt nu wél de conclusie dat het opengraven van de Westerstraat geen optie is. Het is te slecht voor de lokale economie, laat deelraadslid Aart-Jan Hoolsema weten. De VVD houdt vast aan het alternatieve voorstel, 'een Ramblas in de Jordaan' door van de Westerstraat een autoloos plein te maken.

Waterberging

Fractievoorzitter Lodewijk Asscher van de PvdA in de gemeenteraad noemde het graven van grachten eerder onzinnig in deze tijden van financiële krapte.

Waar de gracht ook komt, hij moet acht meter breed worden en 1,90 meter diep. De overheid wil het wateroppervlak vergroten, vooral in stedelijke gebieden en een gracht zal een wezenlijke bijdrage leveren aan de waterbergingscapaciteit van de binnenstad, zegt Frankfurther. Met dat argument heeft het stadsdeel de anderhalf miljoen euro subsidie weten binnen te slepen. Er zijn dan wel geen problemen met de waterafvoer bij Westerstraat en Elandsgracht, maar het streven is dus meer water in de stad te krijgen. ''Ook op andere plekken.''

© Het Parool, 03-09-2004

Het lijkt er dus op dat men ten koste van alles die grachten open wil hebben, terwijl er niet eens noodzaak voor is. En de weerstand wordt dus ook weggewuifd. Ik moet zeggen dat ik die impressies wel mooi vind, maar ik vind het 'Ramblas'-idee veel beter. De Parkeergarage kan ook onder een mooi plein worden gelegd. En de winst is waardevolle openbare (en in tegenstelling tot een gracht ook betreedbare!) ruimte in een dichtbebouwde wijk. Kunnen die specifieke Jordaan-markten ook gewoon blijven waar ze al meer dan 100 jaar gehouden worden.

eusebius
September 4th, 2004, 11:25 AM
De schade bij verzakkingen schijnt minder te zijn als grachten weer worden uitgegraven, maar goed nu heeft Eindhoven ook recht op grachtsubsidie. Geld in het water smijten m))

Awais
September 4th, 2004, 11:49 AM
Hey Eusebius:

je hebt wel gelijk vind ik. Je bent ook wel een man die ik aardig begin te respecteren om z'n doordachte meningen.

@ Cymen & c.s. uit Amsterdam: veel te snel de kast op gejaagd. Jullie kennen maar weinig hebben.

eusebius
September 4th, 2004, 12:02 PM
Dank je. Zullen wel de ouderdom en de krimpende hersenen zijn. De lijntjes worden korter ;)

Cymen
September 4th, 2004, 12:16 PM
Hey Eusebius:

je hebt wel gelijk vind ik. Je bent ook wel een man die ik aardig begin te respecteren om z'n doordachte meningen.

@ Cymen & c.s. uit Amsterdam: veel te snel de kast op gejaagd. Jullie kennen maar weinig hebben.

IK vind zijn uitspraken helemaal niet doordacht en veel te simpel. Uiteindelijk draait het er bij hem om dat hij beargumenteerd als een 12 jarige om je zo zogenaamd op de kast te jagen. Ik vind het wel komisch, je merkt altijd wanneer eusebius gezopen heeft maar hij pakt er hier niemand mee hoor.

eusebius
September 4th, 2004, 12:22 PM
ik ben altijd dronken
zuiplappen leven het langst
kijk maar naar frankrijk

vinman
September 4th, 2004, 04:48 PM
Het lijkt er dus op dat men ten koste van alles die grachten open wil hebben, terwijl er niet eens noodzaak voor is. En de weerstand wordt dus ook weggewuifd. Ik moet zeggen dat ik die impressies wel mooi vind, maar ik vind het 'Ramblas'-idee veel beter. De Parkeergarage kan ook onder een mooi plein worden gelegd. En de winst is waardevolle openbare (en in tegenstelling tot een gracht ook betreedbare!) ruimte in een dichtbebouwde wijk. Kunnen die specifieke Jordaan-markten ook gewoon blijven waar ze al meer dan 100 jaar gehouden worden.

Ben het niet met jouw eens. Het ramblas plan zorgt er niet voor dat er bijv de leefbaarheid van de jordaan er groter op wordt. Vind dat maar een oncreatief plan zonder enige fantasie. In veel steden ( ook grote ) zie je vaak dat autoloos maken van bepaalde gebieden vaak later niet het beste bleek te zijn.
Ook het gegeven dat het handig voor de waterberging zou kunnen zijn, vind ik al een hele goede reden. Zeker als je in de toekomst gaat kijken en dan gaat kijken hoeveel water we dan kwijt moeten krijgen, vind ik dat we daar alles aan moeten doen, zelfs de kleinste dingetjes. Die markt in de Jordaan zal gewoon plaats blijven vinden, maar dan langs de grachten met iets minder marktjes.
En het is tenslotte veel mooier, of niet?

Dr. Dubai
September 4th, 2004, 07:00 PM
als ik dit zie, dan denk ik: Doen!

naar mijn mening hadden de grachten nooit uitgegraven moeten worden, maar goed, nu het toch gebeurt is vind ik het een leuk initatief!

darulez
September 4th, 2004, 07:39 PM
Het zal er mooier uitzien met grachten. Ik kijk persoonlijk liever op een gracht dan op geparkeerde auto's. Maar de noodzaak zie ik er in dit geval niet van in. Amsterdam stikt al van de grachten. Als deze plannen doorgaan is dat meer een kadootje voor de huiseigenaren in deze straten. De waarde van hun huis zal enorm stijgen. Woont er toevallig een wethouder of hoge ambtenaar in één van deze straten? Zou me niks verbazen. ;)

Dr. Dubai
September 4th, 2004, 10:06 PM
laat ik er toevallig een paar maanden geleden een tweede huis gekocht hebben:D

empersouf
September 5th, 2004, 06:51 PM
In Utrecht gaan ze het tenminste doen, uitgraven die grachten.

Jan
September 5th, 2004, 10:26 PM
Typisch dat de bomen op de 'nu' foto's geen blad hebben, en op de 'straks' impressies wel. :) Het zal er best mooier op worden, maar het argument dat dit vooral leuk is voor de huizenbezitters aan de grachten is ook behoorlijk steekhoudend. Overigens doen keurige nieuwe uitgegraven grachten mij meer aan zoiets als Lelystad denken, dan aan Amsterdam, maar dat terzijde.

Elmo
September 5th, 2004, 10:45 PM
Typisch dat de bomen op de 'nu' foto's geen blad hebben, en op de 'straks' impressies wel. :)

Idd ja...

Het idee om er een soort van Ramblas van te maken vind ik overigens geen slecht idee. Open ruimtes/pleinen in de Jordaan zijn al vrij schaars. Bouw een garage onder de
Elandsgracht, plant er bomen boven en kleed de boel netjes aan en je hebt een prachtige flaneerboulevard. Nu ziet het er 's zomers ook al best aardig uit. Met een gracht in die straat zou trouwens ook het Jonny Jordaanplein verdwijnen. Denk dat als je aan dat plein komt je op de tere ziel van de laatste rasechte Jordanezen trapt. ;)

De Westerstraat uitgraven zal het einde van de markt en van veel winkels betekenen.

Ik heb nog geen uitgesproken mening...

Nemo
September 5th, 2004, 11:57 PM
Vind dit geen gek idee; temeer we het hier hebben over het terug brengen in oude staat. Het ziet er op deze impressies wel heel erg 'gelikt' uit, maar daar komt wel verandering in als de baksteen onder de algen en bladeren zit. Tenslotte gebruiken ze hier dezelfde materialen als bij de restauratie van de grote grachten. Ik bedoel;laten we wel wezen; alles beter dan de huidige staat van jaren '60 idioterie met lelijke bestrating en parkeerplekken. Het enige nadeel dat ik hierin zie is dat het wel heel kleine slootjes dreigen te worden door al dat kunst en vliegwerk om parkeergarages aan te leggen. Toch loop ik liever langs deze nieuwe grachten naar de overtoom dan via vertsteende pleintjes volgepropt met blik.

@ELMO; Buiten het feit dat ik de naam 'Ramblas' mooier vind dan dat hij dat in werkelijkheid is, vraag ik mij af of zoiets wel wenselijk is in dit gebied. Juist de Jordaan heeft een karakter dat uniek is. Het hoeft niet per se een verbetering te zijn om zo'n plein met veel poeha te versieren volgens de laatste heersende achitectonische mode. Een middenweg is misschien mooi; geen vertrutting, maar wel het behouden van die unieke sfeer.

:)

CityLife
September 6th, 2004, 10:45 PM
Degene die dit bedacht heeft moeten ze gelijk ontslaan! Dat die grachten zo leuk zijn hadden ze voor het dempen maar moeten bedenken, nu is het te laat!

Rabotnik
September 7th, 2004, 01:42 AM
Het is nooit te laat voor iets! Vind het opzich wel een leuk idee en ben meer voorstander ervan dan tegenstander.Tja die ondernemers vinden het minder leuk markt naar de Lindengracht =minder omzet.

Nu is het meer een saai ''plein'' met veel blik,en ach Jordanezen het handje vol wat er nog woont?? Tis meer een yuppenarea de Jordaan.

rdj
September 7th, 2004, 07:57 AM
Een volmondig ja. Ook in Leeuwarden weet ik twee of drie straten waar dit echt zou moeten gebeuren (Tweebaksmarkt, Eewal en Nieuweburen).

Leienaar
September 7th, 2004, 11:10 AM
Ben niet tegen het heropenen van een aantal grachten, maar gezien de enorme kosten moet je wel een goede overweging maken welke grachten daar voor in aanmerking komen. Aangezien Amsterdam nog steeds heel veel grachten heeft en de twee voorgestelde nieuwe grachten toch een beetje buiten het toeristisch gebied liggen, denk ik eerlijk gezegd niet dat de kosten opwegen tegen de baten, maar dat kan ik als niet-Amsterdammer natuurlijk moeilijk beoordelen.

In Leiden is ook deze zelfde discussie al jaren gaande. De straat waaraan ik met mijn studentenhuis woonde, zou ook mogelijk opnieuw een gracht worden. Verder zou het oude riviertje de Mare dat pal in het centrum aftakt van de Oude Rijn in ere hersteld kunnen worden. Belangrijkste en tot nu toe onoverkomelijke probleem zijn de kosten. Voor het hergraven van één gracht kun je zowat het halve centrum herbestraten en van nieuw straatmeubilair voorzien. En dat heeft dan ook tot nu toe prioriteit gekregen. Ik heb een boek over waterrecreatie en waterhuishouding in Leiden en omstreken waarin nog wat van die montagefoto's van grachtjes staan, ik kan ze misschien wel eens inscannen...

Jan
October 1st, 2004, 09:26 AM
Gisteren in de NRC een prachtig verslag van de inspraakavond over het uitgraven van grachten in de Jordaan. Een handjevol voorstanders van het kaliber 'Vrienden van de Binnenstad' tegenover een grote meerderheid van bewoners, winkeliers en marktkooplui die hier helemaal niet op zitten te wachten.

Elmo
October 1st, 2004, 10:42 AM
De voorstanders zijn de yuppen die dankzij die gracht een mooier uitzicht hebben vanuit hun duurbetaalde appartementjes. De tegenstanders zijn de winkeliers, marktkooplui, oorspronkelijke Jordanezen, etc. Ik twijfel nog steeds...

Cymen
October 1st, 2004, 12:21 PM
Ik heb het onderhand wel vaak genoeg voorbij zien komen op at5. Overigens heb ik de indruk gekregen dat er genoeg winkeliers ook voor het uitgraven zijn. Waarschijnlijk verkopen ze daarna hun pand voor een hoop meer dan dat het nu waard is ;)

Henk
October 5th, 2004, 08:24 PM
AMSTERDAM - Het weer opengraven van grachten in de Jordaan is voorlopig van de baan. VVD en PvdA, samen een meerderheid in stadsdeel Centrum, hebben besloten dat eerst met bewoners en ondernemers in de Jordaan een visie op de buurt moet worden ontwikkeld.

Het dagelijks bestuur van het stadsdeel, Anne Lize van der Stoel (VVD), Els Iping (PvdA) en Guido Frankfurther (D66), vergaderde vandaag over de kwestie. Frankfurther, initiatiefnemer van het opengraven van grachten, wilde daarop vooruitlopend niet reageren. Zijn partij, D66, wil gewoon verdergaan met de plannen, zegt fractievoorzitter Yellie Alkema.

Op 26 oktober is een tweede inspraakavond, waar onder meer het idee de Palmgracht open te graven aan de orde komt, en die moet van Alkema doorgaan. ''Je moet niet halverwege het proces pas op de plaats maken. Dan toon je slappe knieën,'' aldus Alkema.

De eerste inspraakavond, vorige week woensdag, toonde een scherpe tegenstelling tussen luidruchtige buurtbewoners, winkeliers en marktkooplieden aan Westerstraat en Elandsgracht - fel tegen - en de voorstanders van het weer opengraven van de Jordaangrachten.

De verharding van standpunten was voor de VVD-fractie aanleiding het dagelijks bestuur voor te stellen eerst maar eens meer draagvlak te zoeken. Samen met bewoners en ondernemers moet worden onderzocht waar het beste parkeergarages kunnen komen, waar een gracht weer kan worden uitgegraven en hoe de openbare ruimte kan worden verbeterd. Dat moet eind januari dan duidelijk zijn.

De PvdA-fractie heeft zich daar gisteravond bij aangesloten, aldus fractievoorzitter Leon Deben: ''Praat het met de buurt door en zie dan wat eruit komt. Zonder draagvlak kun je niets doen.''

Bron: http://www.parool.nl/nieuws/2004/OKT/05/p2.html

Stratosphere 2020
October 6th, 2004, 09:24 AM
Ik heb het onderhand wel vaak genoeg voorbij zien komen op at5. Overigens heb ik de indruk gekregen dat er genoeg winkeliers ook voor het uitgraven zijn. Waarschijnlijk verkopen ze daarna hun pand voor een hoop meer dan dat het nu waard is ;)

De winkeliers zouden meer klanten kunnen krijgen door de grachten als er daarnaast ook goede parkeerfaciliteiten zijn. De straatbeeld wordt nog aantrekkelijker voor de voetganger. En beter een voetganger die langs je winkel loopt dan een auto die door de straat raast en die niet in je winkel binnenkijkt. Nou misschien ben ik een te positief optimist persoon, en probeer altijd de goede kanten van de zaken te bekijken. :)

Jan
October 6th, 2004, 09:33 AM
... dat eerst ... een visie op de buurt moet worden ontwikkeld.

Wat een dood in de pot argument altijd...