View Full Version : Wijnhaven krijgt drijvend dakpark

Jan
September 4th, 2004, 01:45 PM
Bron: Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl)

Wijnhaven krijgt drijvend dakpark
Op termijn moet de Verlengde Willemsbrug verdwijnen

Als het aan het Havenmuseum ligt, krijgt de toeristisch nu nog onaantrekkelijke Wijnhaven als schakel tussen de Leuvehaven en de Oude Haven een drijvend dakpark. Op drie reusachtige pontons komen paviljoens met ruimte voor recreatie, horeca en winkels. Daarbovenop kunnen mensen zich in een parkachtige omgeving, compleet met bomen, vertreden. Pontons en dakparken zullen vanaf de kade bereikbaar zijn met geleidelijk oplopende loopbruggen.

Rotterdam - Dit is een van de plannen, die het Havenmuseum gisteravond presenteerde in zijn Toekomstvisie Waterstad 2010. Dat gebeurde op de scheepshelling Koningspoort aan de Oude Haven, waar minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) het gerestaureerde zandaakje 'Door gunst verkregen' te water liet.

Daarbij aanwezig waren de Rotterdamse wethouders Marco Pastors (ruimtelijke ordening) en Stefan Hulman (cultuur). De restauratie van het scheepje valt onder verantwoordelijkheid van de Arie Kreukstichting, een van de partners van het Havenmuseum. Behoud en uitbreiding van (particulier) eigendom van maritiem erfgoed in Waterstad zijn prominente doelstellingen in de toekomstvisie.

Waterstad, dat zich uitstrekt van de Leuvehaven tot aan het Haringvliet, moet in de visie van het Havenmuseum - in tegenstelling tot wat nu het geval is - een aaneengesloten attractie worden van jewelste. ,,Niet alleen voor toeristen en stappers,'' zegt woordvoerster Hanneke Ouwens. ,,Ook moet het gebied aantrekkelijker worden voor mensen die er wonen en werken. Levendigheid willen we er brengen.''

Dat laatste heeft al deels plaats, omdat de bewoning snel toeneemt. Woontorens zijn verrezen en worden nog gebouwd op het Wijnhaven-eiland, tussen Wijnhaven en Scheepmakershaven.

De laatste haven, gelegen achter de Boompjes, moet net als de Wijnhaven een betere verbinding worden tussen Leuvehaven en Oude Haven. De Scheepmakershaven ligt nu ingeklemd tussen woon- en kantoortorens. Parkeergarages en parkeerplaatsen benadrukken de anonieme sfeer, waar ooit drukke havenbedrijvigheid (overslag) was. Dat beeld zou moeten terugkeren door op de kade of ervoor (drijvende) pakhuizen en stadsvilla's te bouwen. Er zouden kunstenaars en ambachten als meubelmaker en restaurateurs in kunnen worden gevestigd. Dat zou ter plekke de menselijke maat terugbrengen.

Onder de lage doorgang van de Verlengde Willemsbrug moet plek komen voor een sloepenloods, om ook deze flessenhals in Waterstad een nuttige bestemming te geven. Deze loods zou een uitvalsbasis zijn van lokale bewoners, die een vaartochtje willen maken. Op termijn ziet het Havenmuseum deze eigenlijk veel te lage doorgang voor schepen van en naar de Oude Haven graag verdwijnen. ,,Maar,'' toont directeur Rein Schuddeboom zich realist, ,,dat laten we als Havenmuseum toch maar in het midden, omdat de consequenties van het verdwijnen van deze verkeersader groot zouden zijn.''

Het museale karakter van het Maritiem Museum in de Leuvehaven wordt versterkt. Er worden meer steigers aangelegd, zodat bezoekers de oude vaartuigen en haveninstallaties beter van dichtbij kunnen bekijken. De collectie krijgt meer dan nu een plaats in het water en wordt in clusters verdeeld: voor graanelevators en binnenvaartscheepjes, voor stoomsleepboten en voor scheepsbouw. Vanaf eind dit jaar worden de Bierhaven en Rederijhaven ingericht als ligplaatsen met steigers voor historische bedrijfsvaartuigen, zoals aken en tjalken. De Oude Haven blijft restauratieplaats bij uitstek voor antieke schepen van particulieren. Het Haringvliet wordt een commerciële lighaven voor kleine partyboten.

Voor verwezenlijking van de plannen, die lopen in de miljoenen euro's, is het Havenmuseum grotendeels aangewezen op het bedrijfsleven. ,,We zijn afhankelijk,'' erkent directeur Schuddeboom, ,,van de bereidheid van investeerders en projectontwikkelaars om er geld in te steken. Maar daar ben ik optimistisch over.''

Details daarover wil hij niet verstrekken. ,,We staan aan het begin van een lang traject. Komende maanden gaan we met alle betrokken partijen om tafel zitten om de plannen verder toe te lichten. Daar hoort de gemeente natuurlijk ook bij. Want we doen dit voor Rotterdam. De inzet is de havens in de stad weer te laten functioneren.''

Jan
September 4th, 2004, 01:48 PM
Dom plan dit. Eerst ga je een behoorlijk belangrijk onderdeel van de noord-zuid infrastructuur weghalen om zo ruimte te winnen, en vervolgens ga je die waterruimte vernaggelen door er drijvende pontons met winkels, horecaen parken op te zetten, waar volgens mij ook helemaal geen plek voor is. De kwaliteit van havens in de stad is juist de ruimte die je er mee maakt.

Kees
September 4th, 2004, 01:58 PM
Bron: Rotterdams Dagblad (http://www.rd.nl)

,,We staan aan het begin van een lang traject. Komende maanden gaan we met alle betrokken partijen om tafel zitten om de plannen verder toe te lichten. Daar hoort de gemeente natuurlijk ook bij. Want we doen dit voor Rotterdam. De inzet is de havens in de stad weer te laten functioneren.''

ik vind ook dat het belangrijk is de havens in de stad weer te laten functioneren

Wellicht kan men zich bestuurlijk wat dat betreft ook eens druk maken over hoe de Rijnhaven te laten functioneren? Dat wordt echt waar, een dooie stilstaande plas water. Leg die SS Rotterdam daar nou gewoon neer!

En dat van die verlengde Willemsbrug: onzin natuurlijk, dat kan de havenmuseumbobo wel willen, maar het is de onderkop in het RD niet waard.

Skyscrapercitizen
September 4th, 2004, 02:32 PM
Op zich goed dat ze initiatief tonen, maar net als Jan ben ik niet over alles te spreken, ik zie die levendigheid liever op de kades zelf verschijnen in plaats van op het water, want dan blijft er geen haven meer over...

Basshead
September 4th, 2004, 04:38 PM
Dat wordt echt waar, een dooie stilstaande plas water. Leg die SS Rotterdam daar nou gewoon neer!

Ik vind een cruiseschip dat nooit meer van z'n plek komt ook behoorlijk dood.

Dr. Dubai
September 4th, 2004, 06:53 PM
ik zou het zonde vinden als er geen water meer over blijft, maar als er drijvende pontons komen die niet al te veel beslag nemen van het water (hooguit 10%), dan vind ik het zo'n slecht plan nog niet. wat ik wil zeggen is dat het wel een leuk plan is, maar het moet niet te grootschalig zijn en al het water in beslag nemen.