View Full Version : Goes: Algemene updates
Per September 8th, 2004, 09:58 AM Zeeland krijgt een "hoogbouwmoraal"
Goes mag woontoren neerzetten
GOES - De gemeente Goes mag zich verheffen van het dagelijks provinciebestuur door een woontoren van ruim tachtig meter te bouwen in het stationsgebied. Het gemeentebestuur moet nog wel extra aandacht besteden aan de veiligheid in verband met de voorbijkomende goederentreinen.
Gedeputeerde Staten hebben gisteren de knoop doorgehakt. De weerstand tegen de hoogbouw, verwoord in meer dan zestig bezwaarschriften, heeft niets uitgehaald. Het dagelijks provinciebestuur laat in zijn beslissing zelfs doorklinken de woontoren van tweeëntwintig verdiepingen een mooie aanwinst te vinden voor de stad Goes.
Bezwaren
De bezwaren van een aantal Goesenaren en van de Zeeuwse Milieufederatie richtten zich puur tegen de hoogte. Een woontoren van ruim tachtig meter doorbreekt het weidse blikveld, stelden zij, en zal ook het nationaal park Oosterschelde én het waardevol cultuurlandschap Zak van Zuid-Beveland ontsieren. Het provinciebestuur heeft bovendien zelf in een nota over beeldkwaliteit in Zeeland aangegeven dat vijfentwintig meter de maximale bouwhoogte in Goes zou moeten zijn.
Tot officieel beleid is die nota beeldkwaliteit echter nog niet verheven. En, vindt het dagelijks provinciebestuur, Goes kan zo’n hoog gebouw best hebben. De televisietoren is veel hoger en vlakbij de te bouwen woontoren staan ook al enkele oudere woonflats, in de richting van de Zak van Zuid-Beveland. Voor Gedeputeerde Staten weegt zeker ook zo zwaar mee dat de financiering van het hele nieuwe stationsgebied van Goes, met onder meer winkels en veel kantoorruimte, zonder woontoren niet rond te krijgen is. Dat speelde eveneens bij de hoogste bebouwing in Zeeland tot nu toe, de flats aan de Vlissingse Boulevard Bankert, een doorslaggevende rol.
Spoor
Ook de beheerder van het spoor in Nederland, ProRail, had bezwaar aangetekend bij de provincie. Het bedrijf vreest dat de veiligheid in het geding kan komen of dat het spoorvervoer, met name van gevaarlijke stoffen, onder druk kan komen te staan. Het dagelijks provinciebestuur heeft die kanttekeningen naast zich neergelegd op een formele grond. ProRail had niet van zich laten horen in de tijd dat de gemeente Goes met de planvorming bezig was.
Ondanks dat stellen Gedeputeerde Staten aan de gemeente Goes wel de eis dat zij bij de uitwerking van het project alle mogelijke maatregelen neemt om de risico’s te beperken en om de hulpverlening in geval van calamiteiten optimaal te organiseren. Goes moet dat doen in overleg met ’alle betrokkenen’, dus ook met ProRail. Vooral het vervoer van LPG brengt risico’s met zich mee. Bij een ontploffing van een wagon met LPG ’kan het aantal potentiële dodelijke slachtoffers groot zijn’, schrijft het provinciebestuur.
Wanneer de bouwactiviteiten beginnen, is nog niet bekend. In verband met het project wordt momenteel al gewerkt aan de sloop van de laatste gebouwen van de veiling die eind juli 1987 de deuren sloot en naar een centraal veilinggebouw bij Kapelle verhuisde.
PIE September 8th, 2004, 10:59 AM Het gaat de goede kant op in NL!
Henk September 8th, 2004, 12:02 PM Goed nieuws.
Tim B September 8th, 2004, 01:13 PM Zeeland krijgt een "hoogbouwmoraal"
Bezwaren
De bezwaren van een aantal Goesenaren en van de Zeeuwse Milieufederatie richtten zich puur tegen de hoogte. Een woontoren van ruim tachtig meter doorbreekt het weidse blikveld, stelden zij, en zal ook het nationaal park Oosterschelde én het waardevol cultuurlandschap Zak van Zuid-Beveland ontsieren. Het provinciebestuur heeft bovendien zelf in een nota over beeldkwaliteit in Zeeland aangegeven dat vijfentwintig meter de maximale bouwhoogte in Goes zou moeten zijn.
beetje raar, aangezien Goes een Nozema zendmast van 150 meter midden in hun stadje hebben en een watertoren van ruim 60 meter hoog.
http://www.nozema.nl/radiotv/images/Goes01.jpg
:sleepy:
eusebius September 8th, 2004, 02:24 PM All Goes Well That Ends Well! :banana:
empersouf September 8th, 2004, 03:27 PM Beter. Kun je vast en zekker vlissingen zien liggen!
Awais September 8th, 2004, 04:22 PM Zeeland Goes sky high!
hij2004 September 8th, 2004, 04:35 PM Hoewel ik een hoogbouwliefhebber ben vind ik dit soort dingen in Nederland te ver gaan. Laat die hoogbouw lekker voorbehouden tot de randstad en bederf niet met zo' n nietszeggend torentje de 'natuurlijke skyline' van Zeeland. Dit voegt voor mij niets toe aan de hoogbouw in NL.
Per September 8th, 2004, 04:37 PM Hoewel ik een hoogbouwliefhebber ben vind ik dit soort dingen in Nederland te ver gaan. Laat die hoogbouw lekker voorbehouden tot echte metropolen en bederf niet met zo' n nietszeggend torentje de 'natuurlijke skyline' van Holland. Dit voegt voor mij niets toe aan de hoogbouw in de wereld.
vinman September 8th, 2004, 04:47 PM Laat die hoogbouw lekker voorbehouden tot de randstad en bederf niet met zo' n nietszeggend torentje de 'natuurlijke skyline' van Zeeland.
Ok, Goes is misschien niet zo groot dus staat zo'n toren een beetje raar. Maar zeg nou zelf, 80 meter is niet hoog.
Buiten de randstad zijn er ook nog stedelijke regio's ook hoor. Bijv Groningen, verdient een betere skyline dan het nu heeft.
bobdebouwer September 8th, 2004, 05:15 PM Ja naar mijn mening mag iedere gemeente die een toren wil hebben er eentje krijgen. Op een gegeven moment moeten we toch allemaal de lucht in. Nu ben ik alleen nog benieuwd naar het ontwerp.
Dr. Dubai September 8th, 2004, 05:27 PM leuk om weer eens een keer wat initatief uit Zeeland te horen te krijgen:)
Cymen September 8th, 2004, 06:20 PM Hoewel ik een hoogbouwliefhebber ben vind ik dit soort dingen in Nederland te ver gaan. Laat die hoogbouw lekker voorbehouden tot de randstad en bederf niet met zo' n nietszeggend torentje de 'natuurlijke skyline' van Zeeland. Dit voegt voor mij niets toe aan de hoogbouw in NL.
Hier ben ik het dus roerend mee eens! Die Nozema zendmast moet daar overigens ook plat! Zou behoud Zeeland tenminste zn eigen karakter(das dorps, dus geen hoogbouw).
eusebius September 8th, 2004, 06:27 PM Kwik, kwak en kwek uit Hollandistan zijn er ook weer. Wat hebben jullie boertjes uit Waterland te vertellen over Zeeland?
Per September 8th, 2004, 06:43 PM Zeeuwen zijn wel gewend geraakt aan die lui uit Holland die het allemaal beter schijnen te weten. Ontwikkelingen worden meestal zo veel mogelijk geremd door de "randstad georienteerde" regering. Het zal wel uit een soort van jaloezie komen dat het kleine Zeeland juist zoveel eigen initiatief toont. Maar ja, je mag in NL niet boven het maaiveld uitkomen, niet?
Skyscrapercitizen September 8th, 2004, 07:02 PM Prachtig nieuws dit, een mooie woontoren (hopen we dan) naast de al mooie zendmast, Goes krijgt een echte skyline.
En dat gezeur over dat het niet kan in een stad als Goes, Wat een onzin, als er daar mensen zijn die hem willen bouwen en mensen die erin willen wonen dan is er blijkbaar markt voor torens op die plek, wat boeit dat verder? Er wordt geen toren minder om gebouwd ergens anders ofzo...
Knurft September 8th, 2004, 08:19 PM Ik merk hier veel jaloezie geloof ik?
Het enige bekende plaatje bij mij is deze die ook ooit al eens hier op het forum voorbij is gekomen.
http://people.zeelandnet.nl/hvanhoeve/veilinghallen5.jpg
Henk September 8th, 2004, 08:32 PM Ziet er heel goed uit. Mooie slanke toren.
CborG September 8th, 2004, 09:07 PM krijgtie ook echt regenboogkleurtjes?:)
Knurft September 8th, 2004, 10:42 PM Nee gekkie! :nono:
Dat is het zonlicht dat via die vijver in het glas weerspiegelt natuurlijk!
Q. September 8th, 2004, 11:02 PM Hoewel ik een hoogbouwliefhebber ben vind ik dit soort dingen in Nederland te ver gaan. Laat die hoogbouw lekker voorbehouden tot echte metropolen en bederf niet met zo' n nietszeggend torentje de 'natuurlijke skyline' van Holland. Dit voegt voor mij niets toe aan de hoogbouw in de wereld.
Het is niets voor de randstad, die hoge gebouwen. Ze verpesten het beeld op onze polders en molens. Zometeen kan je vanaf Kinderdijk hoge gebouwen zien, wat moeten alle japanse toeristen daar wel niet van denken?
Laat al die hoogbouw lekker in New York of Hong Kong blijven. Mag heel Nederland lekker in één grote VINEX wijk wonen. Zo!
Bart September 8th, 2004, 11:03 PM Ziet er uit als een schamel plan. Koude grond modernisme.
Ik ben er vooralsnog niet enthousiast over en vindt het al zeker geen aanwinst. Als alleen hoogte telt....
De TV mast is een dun sprietje, da's geen echte toren. Die watertoren past meer bij een molen en een kerktoren die oprijzen.
Kortom: nee, beter niet, en ZEKER niet dat kreng op dat plaatje dat hier gepost is....en die omgeving..OUCH!!!
Dr. Dubai September 8th, 2004, 11:37 PM oooh, mooi plaatje man. een beetje mijn stijl qua architectuur. deze toren zou ook mooi op het nieuwe station van Maarssen passen.
Winus September 9th, 2004, 01:02 AM Volgens mij is dit 'kreng' nog slanker dan de tv-mast, die is ook zeker 70 meter lompheid.
vinman September 9th, 2004, 01:13 AM Het ontwerp is nie echt denderend. Doet een beetje jaren '70/80' aan. Maar ben ook nie negatief. Van mij mag die er komen.
eusebius September 9th, 2004, 01:44 AM Vanwaar al deze oordelen? Één schets tot nu toe. Afgaand op het enige plaatje, lijkt de toren in Goes mij mooier dan wat er in Velp gaat komen. Het gebouw dat op de schets rechts van de toren aan het water staat, moet minstens twee keer zo hoog.
darulez September 9th, 2004, 11:07 PM Het gaat goed in Zeeland met de hoogbouw :). Doorgaan zo!!!
FCG October 16th, 2004, 07:55 PM :S ik weet niet of dit bij Goes past?
Boschdijk October 16th, 2004, 08:20 PM Ik vind het een hele mooie toren. Zou zeker niet misstaan in Eindhoven. Eigenlijk niet eens in elke andere stad van Nederland. Goes mag hier trots op zijn.
Hed Kandi October 17th, 2004, 01:55 PM Leuke toren alleen in bussum zou die zeker niet staan.
Maar dat geld voor iedere toren. :)
Knurft October 17th, 2004, 05:22 PM Zeeuwen zijn wel gewend geraakt aan die lui uit Holland die het allemaal beter schijnen te weten. Ontwikkelingen worden meestal zo veel mogelijk geremd door de "randstad georienteerde" regering. Het zal wel uit een soort van jaloezie komen dat het kleine Zeeland juist zoveel eigen initiatief toont. Maar ja, je mag in NL niet boven het maaiveld uitkomen, niet?
Het is niets voor de randstad, die hoge gebouwen. Ze verpesten het beeld op onze polders en molens. Zometeen kan je vanaf Kinderdijk hoge gebouwen zien, wat moeten alle japanse toeristen daar wel niet van denken?
Laat al die hoogbouw lekker in New York of Hong Kong blijven. Mag heel Nederland lekker in één grote VINEX wijk wonen. Zo!
:bow:
Colossus October 19th, 2004, 09:46 PM RUIM 80 m zelfs! dat wordt de hoogste van Zeeland
voorbijganger October 20th, 2004, 12:12 AM Het plaatje op de vorige pagina is de stedenbouwkundige opzet, niet een impressie van de daadwerkelijk te bouwen toren. Het daadwerkelijke ontwerp is op dit moment heel anders, namelijk schijfvormig. Van een kant is ie (ongeveer) zo slank als op het plaatje, van de zijkant... oogt ie wat minder slank, zeg maar.
Henk October 20th, 2004, 12:17 AM Het plaatje op de vorige pagina is de stedenbouwkundige opzet, niet een impressie van de daadwerkelijk te bouwen toren. Het daadwerkelijke ontwerp is op dit moment heel anders, namelijk schijfvormig. Van een kant is ie (ongeveer) zo slank als op het plaatje, van de zijkant... oogt ie wat minder slank, zeg maar.
Hoe weet je dat? Heb je nieuwe impressies gezien. Zoja waar? En kan je die hier plaatsen?
BetonKopf October 20th, 2004, 01:49 AM Momenteel vordert de sloop van het oude veilinggebouw tegenover het station gestaag om plek te maken voor nieuwbouw. :)
Knurft November 24th, 2004, 08:31 PM Woontoren als beeldmerk Goes
door Harmen van der Werf
GOES - Bij het station krijgt Goes niet één woontoren, maar twee, aan elkaar geschakelde woongebouwen in één rank en slank complex van exact 69,78 meter hoogte.
Het grote moment was daar, gisteravond in de raadscommissie grondgebied. De Rotterdamse architect C. Zwiers presenteerde zijn ontwerp van wat hij noemde ’één van de toekomstige beeldmerken van Goes’. Veel tekenwerk heeft hij verricht en hij is nog niet helemaal klaar, maar de contouren van de woontoren zijn duidelijk.
De opdracht luidde een rank en slank gebouw te maken. Zwiers heeft dat gedaan door twee woontorens in één te maken, die met elkaar verbonden zijn door een open glazen trappenhuis en een glazen lift.
Het complex wordt groot, maar krijgt door de doorzichtigheid van het lift- en trappenhuis tegelijkertijd iets ’ijls’.
Aan het nieuwe stationsplein komen commerciële ruimtes. Het parkeren wordt bovengronds in twee lagen. Dat is een bewuste keuze. „Wie in een toren woont, wil uitzicht“, merkte Zwiers op. ,,Dankzij de twee parkeerdekken krijgt elke bewoner dat, ook de mensen op de allereerste woonetage.“
De woontoren mocht hooguit 79 meter worden en/of maximaal 22 lagen krijgen. Door per woonlaag drie meter hoogte te rekenen, is het ontwerp uiteindelijk op bijna zeventig meter uitgekomen. Twintig woonlagen zijn in totaal voorzien met samen zestig appartementen, twintig in het éne smalle gedeelte van het complex en veertig in het bredere gedeelte.
Monument
Waarom Goes zoiets wil, hoogbouw bij het station? „Omdat Goes een stad is en dat mag uitstralen“, reageerde wethouder S. van ’t Westeinde (VVD). Zij is ervan overtuigd dat Goesenaren het ontwerp mooi zullen vinden. „Over honderd jaar is dit een monument.“
G. van Kralingen, directeur van de Walcherse Bouw Unie, keek al uit naar de start van de bouwwerkzaamheden, over een jaar schatte hij. De WBU bouwde in Vlissingen al de Sardijntoren aan de Boulevard Bankert. „De woontoren in Goes krijgt meer uitstraling“, durfde Van Kralingen te stellen, ,,omdat die alleen komt te staan, midden op de Bevelanden.“
Of de Goese bevolking zijn mening deelt, zal volgende week dinsdagavond blijken, als projectontwikkelaar Proverko en de gemeente het plan in theater De Mythe presenteren met architect Zwiers. De bijeenkomst begint om half acht.
bobdebouwer November 24th, 2004, 08:57 PM Ik ben zeer benieuwd naar wat de mensen uit Goes ervan vinden.
Per November 24th, 2004, 09:02 PM Geen maximale hoogte maar dat geeft niet als het een mooi ontwerp wordt.
Winus November 24th, 2004, 09:42 PM Plaatjes:
http://www.enschede-stad.nl/overig/Goes 1.jpg
http://www.enschede-stad.nl/overig/Goes 2.jpg
Knurft November 24th, 2004, 09:59 PM Vet! Hoe kom je er aan?
Ik heb ook gezocht maar kon ze nergens vinden.
Het lijkt hoger dan 70 meter.
Winus November 24th, 2004, 10:11 PM Ze staan op de website van de architect: http://www.mei-arch.nl
Alleen mis ik een beetje het ranke en de schakeling van 2 woontorens. Misschien dat het nog een eerder ontwerp is. :?
Dr. Dubai November 25th, 2004, 11:19 AM ik vind het een schitterend ontwerp als ik heel eerlijk ben. echte moderne architectuur.
EuroMaster November 25th, 2004, 03:40 PM er lijkt een nieuw soort toren te zijn uitgevonden. deze toren lijkt sterk op een studie van van aken naar een 189m hoge toren op de plek naast het psv-stadion (onderaan jeugd en studenten> hoe hoger hoe ouder> bovenop een kerkhof, ja het klinkt vaag) en het eindhovens ontwerp voor een torens van 250m in rotterdam bij het cs. het zijn allemaal torens die een soort wandelpromenade in een schuin pad trapsgewijs naar boven hebben. alledrie in een vierkante plattegrond.
is dit een ander plan voor goes? ik kon me juist een oerslanke toren herinneren.
Knurft November 25th, 2004, 10:24 PM Goes
Michiel November 25th, 2004, 11:51 PM @eurim
Je bedoelt waarschijnlijk deze, maar dat was meer een visie.
http://www.garderen-dekker.nl/images/veilinghallen5.jpg
bron: Van Garderen & Dekker Projectontwikkeling (http://www.garderen-dekker.nl/)
Djoez January 30th, 2005, 04:26 PM In de PZC stond toch een andere impressie :naughty:
Djoez January 30th, 2005, 04:43 PM 2 geschakelde torens met een glazen trappenhuis ertussen Hopelijk komt er nog een mooie dakopbouw Anders wordt het weer zo'n blokkendoos (zoals de andere flats in goes-zuid)
EuroMaster January 30th, 2005, 09:37 PM Woontoren als beeldmerk Goes
door Harmen van der Werf
GOES - Bij het station krijgt Goes niet één woontoren, maar twee, aan elkaar geschakelde woongebouwen in één rank en slank complex van exact 69,78 meter hoogte.
Het grote moment was daar, gisteravond in de raadscommissie grondgebied. De Rotterdamse architect C. Zwiers presenteerde zijn ontwerp van wat hij noemde ’één van de toekomstige beeldmerken van Goes’. Veel tekenwerk heeft hij verricht en hij is nog niet helemaal klaar, maar de contouren van de woontoren zijn duidelijk.
De opdracht luidde een rank en slank gebouw te maken. Zwiers heeft dat gedaan door twee woontorens in één te maken, die met elkaar verbonden zijn door een open glazen trappenhuis en een glazen lift.
http://www.kenb-onroerendgoed.nl/uploads/tmp/596ix1waterfront1.jpg
datzelfde idee hadden ze in tereneuzen ook al ;)
zelfs de hoogte is hetzelfde.....
hapsa, kopieren de handel. enne ..... toekomstig beeldmerk van goes? dadelijk weet je niet meer of je bij terneuzen of bij goes zit... :D :lol:
naja, we wachten af...
Djoez January 31st, 2005, 12:06 AM Helaas je heb bijna gelijk Hopen dat Zwiers nog niet helemaal uitgetekend is
Aan de andere kant :1e echte hoogbouw voor Goes!
Knurft February 26th, 2005, 02:30 AM http://www.proverko.nl/
http://www.proverko.nl/projecten/Landschap1.jpg
http://www.proverko.nl/projecten/Impressie.jpg
http://www.proverko.nl/projecten/Landschap.jpg
http://www.proverko.nl/projecten/Uitzicht.jpg
http://www.proverko.nl/projecten/Uitzicht1.jpg
im_from_zw038 February 26th, 2005, 01:50 PM sorry maar ik vind dit een slechte plek voor zon mooie toren
Vloepkleedje February 26th, 2005, 02:40 PM Ik dacht dat Davilex interieur designer nu echt passé was, maar nee. Ik hoop dat proverko niet een soort afkorting is voor 'pro verkoop'.
Djoez April 28th, 2005, 12:43 AM Vandaag op Omroep Zeeland teletekst:
GROEN LICHT HOGE WOONTOREN GOES
Goes mag in het stationsgebied een woontoren bouwen van zo'n 80 meter hoog. De Raad van State heeft bezwaren tegen de woontoren verworpen.
Volgens de bezwaarmakers mag er in het stationsgebied niet gewoond worden,doet de hoge toren afbreuk aan het beschermd stadsgezicht en verpest de toren het weidse landschap rond Goes.
Volgens de Raad van State mag er wel gewoond worden in het stationsgebied en is de invloed van de toren op de omgeving zeer gering.
Per April 28th, 2005, 10:04 AM Raad van State wijst bezwaren tegen zeventig meter hoog gebouw af
Bouw woontoren mag doorgaan
GOES - De bouw van een bijna zeventig meter hoge, 22 verdiepingen tellende woontoren in het stationsgebied in Goes kan definitief doorgaan. De Raad van State heeft gisteren de bezwaren van een aantal tegenstanders afgewezen.
De groep, die uit zes mensen bestaat, is altijd tegen de komst van de toren geweest, omdat die in hun visie niet past in het weidse Zeeuwse landschap. Ook zou de provincie volgens hen te beperkt onderzoek hebben gedaan naar de uitstraling van de toren op het beschermde stadsgezicht.
Ook zou voorbij zijn gegaan aan de voor Goes geldende maximumhoogte van 25 meter voor bebouwing, zoals vermeld in de provinciale Discussienota Beeldkwaliteit. Volgens de Raad van State is de nota niet bedoeld om beleid vast te leggen en is het onderzoek naar de plaats van de toren afdoende onderzocht.
Doorgeduwd
P. le Clerq zegt namens de bezwaarmakers teleurgesteld te zijn over de uitspraak van de Raad van State. „We zijn vooral kwaad over hoe het politiek gezien is gegaan. We hebben de nodige vraagtekens bij de besluitvorming, die ons inziens in de wandelgangen heeft plaatsgevonden. De raadscommissie is indertijd gewoon misleid, die toren is er doorgeduwd.“
Directeur J. Littooij van Proverko, dat de zestig appartementen in de woontoren aan de man gaat brengen, reageerde gisteren verheugd op de uitspraak van de Raad van State. „Het sterkt ons in ons gevoel dat we zorvuldigheid hebben betracht bij de verschillende procedures.“ Littooij zegt dat al een ’stuk of vijftig’ mensen belangstelling hebben getoond voor een appartement naar aanleiding van een vorig jaar november gehouden presentatie in het Goese theater De Mythe. Hij weet nog niet wat de woningen, bedoeld voor een brede doelgroep, gaan kosten. „We zijn druk bezig met de uitwerking en we willen na de zomervakantie met de verkoop beginnen.“
Verlossing
Ook voor de gemeente Goes komt de uitspraak als een verlossing. „We zijn blij dat we nu verder kunnen, want door die bezwaren tegen de woontoren kwamen ook andere belangen in het geding“, aldus wethouder S. van ’t Westeinde (VVD, economie). Ze doelt onder meer op de nieuwbouw voor de school De Vliedberg, die in hetzelfde bestemmingsplan is opgenomen als de woontoren.
De toren zal verrijzen op de plek waar ooit de koelhuizen van de voormalige Goese veiling stonden, in het westelijke deel van het Stationspark. Bouwer is de Walcherse Bouwunie (WBU).
Directeur G. van Kralingen wil begin volgend jaar beginnen. „Wij geven nu vol gas.“
EuroMaster April 28th, 2005, 06:26 PM waarom wordt de hoogte lager dan gepland? eerst was er nog sprake van 80m...
Djoez April 28th, 2005, 06:51 PM Er werd door de Gemeente Goes altijd gesproken over 22 verdiepingen,daarom vond ik die 80 meter al een beetje vreemd. :dunno:
Het bericht van Omroep Zeeland is gebaseerd op de oude informatie,de Gemeente Goes heeft gewoon hoog ingezet om wat speling te blijven houden denk ik.
Vloepkleedje May 2nd, 2005, 11:52 AM Goed Goes!
Per September 16th, 2005, 10:16 AM PZC 16 sept. 2005
Architect en ontwikkelaar willen tijd nemen om aan welstandseisen te voldoen
Bouw woontoren start medio 2006
GOES - De bouw van de bijna zeventig meter hoge woontoren in het Goese Stationspark begint pas medio volgend jaar. Doel was eind dit jaar te bouwen, maar de Rotterdamse architect C. Zwiers en projectontwikkelaar Proverko willen voldoende tijd nemen om het ontwerp af te stemmen op de gemeentelijke welstandseisen.
„Zo’n hoge woontoren ligt gevoelig, dus we willen zorgvuldigheid betrachten in hoe het gebouw er uit komt te zien“, zegt Proverko-directeur J. Littooij. Tegen de 22 verdiepingen tellende woontoren was eerder bezwaar aangetekend door zes tegenstanders. Zij vonden dat de toren niet past in het Zeeuwse landschap en er zou ook te weinig onderzoek zijn verricht naar de uitstraling van het gebouw op het beschermd stadsgezicht. De Raad van State vond die argumenten geen hout snijden en verwierp de bezwaren.
De weg is dus vrij voor de bouw, die nu een half jaar later begint en wordt uitgevoerd door de Walcherse Bouw Unie. Momenteel worden er kabels naar de bouwplaats getrokken, maar die zijn niet exclusief voor de woontoren. Ook voor uitbreiding van het Groen College zijn extra nutsvoorzieningen nodig.
De Proverko-directeur denkt dat de meeste Goesenaren de woontoren kunnen pruimen. Het wordt een gebouw, dat bestaat uit twee helften die door een glazen trappenhuis worden verbonden. Voor het metselwerk is gekozen voor een antraciete steen in de ene helft en een rode in de andere helft.
Littooij verwacht dat de verkoop van de appartementen eind dit jaar begint. Die campagne duurt vier tot zes maanden. Kort daarna kan de eerste paal de grond in.
De prijzen van de zestig appartementen variëren van twee tot 4,5 ton. Die royale bandbreedte heeft te maken met de verschillende oppervlaktes van de appartementen. De kleinste heeft 75 vierkante meter vloeroppervlak, de grootste driehonderd.
Volgens Littooij staan kopers in de rij. „Tijdens de presentatie vorig jaar hadden we al ruim veertig gegadigden. Dat aantal neemt nog steeds toe.“
Het is rijp en groen wat bij Proverko aanklopt. Alleenstaanden, jonge tweeverdieners zonder kinderen en jonge senioren. Littooij geeft aan dat het uitzicht de grootste attractie van een appartement in de woontoren is, „Waar kun je in Goes wonen met uitzicht op zowel de Ooster- als de Westerschelde? Zulke panorama’s koop je nergens. Dit is zelfs een uniek product in Zeeland.“
Littooij is niet bang dat hij blijft zitten met de appartementen in de onderste woonlagen. De eerste vijf lagen zijn namelijk bedoeld voor parkeren en bergingen. „De eerste woonlaag begint pas op de vijfde verdieping en dan kijk je al half over de daken van Goes heen. Ook voor deze lagen bestaat belangstelling.“
Djoez September 16th, 2005, 10:21 AM Je bent me net voor! http://img407.imageshack.us/img407/9582/greengrinme7.gif
Dat word plaatjes schieten volgend jaar http://img260.imageshack.us/img260/8564/smileoudsc1.gif
Djoez October 11th, 2005, 02:42 PM voorbereidende werkzaamheden
http://img426.imageshack.us/img426/1377/goes0054ml.jpg
Djoez October 16th, 2005, 03:02 PM Uit de PZC bijlage: Goes 600 jaar
http://img346.imageshack.us/img346/8407/woontoren39sc.jpg
Henk October 16th, 2005, 03:18 PM Lijkt het nou zo of zijn de ramen in de toren een beetje golvend?
Winus October 16th, 2005, 03:50 PM Ah een nieuwe impressie. Beetje onduidelijk helaas, ik denk dat je bij het inscannen de volgende keer de instellingen iets moet veranderen.
Djoez October 16th, 2005, 04:08 PM Veel beter dan dit krijg ik de impressie niet :(
http://img363.imageshack.us/img363/9463/woontoren47mq.jpg
Per October 16th, 2005, 07:50 PM Jammer dat ie zo somber is, ik wordt er depressief van. Waarschijnlijk kunnen de ramen ook nog eens niet open, de bewoners zullen er spontaan uitspringen.
Djoez October 16th, 2005, 09:06 PM Het heeft idd een hoog commieblok gehalte :(
Maar wie zegt dat dit het definitieve ontwerp is? Ik heb er nu al zoveel voorbij zien komen, en dit is nota bene een zwart-wit impressie-dus nooit zo 'vrolijk' :sleepy:
lffıs October 21st, 2005, 06:31 PM Dit is wel een enorm verschil met die slanke, lichte toren in vergelijking met deze lompe donkere 'flat'. Maar het blijft een aanwinst voor Zeeland, dat zeker.
Djoez December 2nd, 2005, 09:39 AM PZC 2 DEC 2005
PricewaterhouseCoopers kiest voor Goes
Nieuwbouw op Stationspark
door Jeffrey Kutterink
GOES - De ontwikkeling van het nog braak liggende deel van het Stationspark in Goes krijgt gestalte. Vandaag begint de bouw van het kantoor van PricewaterhouseCoopers (Pwc). De belangstelling is volgens de gemeente Goes groot, want elf van de vijftien kavels zijn gereserveerd. Nog dit jaar begint de bouw van nog een kantoorpand.
PricewaterhouseCoopers is de eerste die begint met bouwen.
De nieuwe vestiging komt naast het spoor tegenover de Agrimarkt, op het terrein van de oude veiling. De directie van Projectontwikkelaar Burgfonds en de vestigingsleider van het Pwc-kantoor in Goes, J. Kousemaker, geven vanmiddag het startsein. Pwc verwacht eind 2006 de ruim honderd medewerkers van de kantoren uit Middelburg en Bergen op Zoom in Goes onder te brengen.
Een woordvoerder die niet met naam genoemd wil worden zegt dat Pwc voor Goes heeft gekozen vanwege het ’dynamisch vestigingsklimaat’. „Er gebeurt in Goes veel op economisch vlak. Dat is voor ons een van de redenen om ons in Goes te vestigen.“ Door de concentratie kan het bedrijf op kosten besparen en efficiënter werken. Voor de klanten verandert er niets, aldus Pwc. Die wonen in Zeeland en West-Brabant, net als de adviseurs. „De adviseurs gaan bij de klanten langs en dat blijft zo.“ De gemeente Goes is blij met het begin van de tweede fase van het Stationspark. „Het gaat sneller dan gedacht“, zegt C. van den Wijngaard van de gemeente Goes. „Arcadis ontwikkelt een complex rondom de entree aan de zuidkant van het stationspark. Naast Mee Zeeland, aan de kant van het nieuwe gedeelte, komt een nieuw pand. We verwachten dat dit jaar nog de eerste paal de grond in gaat.“ Volgens hem zijn elf van de vijftien kavels gereserveerd. „Het wordt een mix van bedrijven die al in Zeeland zijn gevestigd en ondernemingen die van buiten Zeeland afkomstig zijn.“ Slechts een naam kan hij noemen: ingenieursbureau Archicon. „Die zit in een pand in Goes en gaat nieuw bouwen op het Stationspark.“
Behalve kantoren komen er ook woningen. Proverko en de Walcherse Bouw Unie ontwikkelen er projecten. De meest in het oog springende is de woontoren. „We hopen in maart met de verkoop te kunnen starten“, zegt J. Littooij van Proverko. Hij verwacht nog wel dat de bouw in de tweede helft van volgend jaar kan beginnen. „Het is afhankelijk van de verkoop. Er is veel belangstelling, dus gaat de verkoop snel, kan het zomaar zijn dat voor de bouwvakantie de eerste paal wordt geslagen.“
Djoez December 15th, 2005, 12:24 PM Artikel uit Provinciale Zeeuwse Courant
Landschapsarchitect Adriaan Geuze prijst Goese moed
Havengebied is gouden woonplek
door Frank Balkenende
GOES - Het Goese haventerrein is een slapende schoonheid die wakker moet worden gekust. Een plek aan het water en dicht bij de binnenstad, zulke gebieden zijn gewild. „Ik durf te zeggen dat als het haventerrein goed wordt omgevormd tot woongebied, iedereen er naartoe wil.“.
Het Goese havengebied is volgens architect Adriaan Geuze een toplocatie.
http://img234.imageshack.us/img234/8514/havengoes2br.jpg
Landschapsarchitect Adriaan Geuze van het bureau West 8 in Rotterdam voor urban design & landscape architecture bezit uitgebreide ervaring met projecten in watersteden. Hij is tevens curator van de Tweede Internationale Architectuur Biennale in Rotterdam, die de titel De Zondvloed draagt en de - vooral in Nederland - onderschatte gevaren van de zee schetst.
Geuze is via een prijsvraag door de gemeente Goes geselecteerd om een plan te ontwikkelen voor het havengebied. Volgende week dinsdag is hij in het Goese theater De Mythe één van de sprekers op een ideeënmarkt over de herbestemming van dat gebied.
Nu is dat nog een nat industrietterrein, de gemeente wil het in stapjes reclyclen tot een woonwijk met uiteindelijk 1200 tot 1500 woningen.
Hoogbouw
Geuze is niet tegen hoogbouw in het havengebied. Een eindje de lucht in, mag best. „Denk dan niet in termen van Manhattan, maar aan hoogbouw die bij Goes past.“ Hij hoort voor het eerst van de bouw van een zeventig meter hoge woontoren in het Stationspark. „Huh? Zijn ze gek geworden? Zo’n toren kun je niet overal en zeker niet solitair neerzetten.“
Nou zet er dan bij voldoende belangstelling nog maar een naast! :)
Bobbelingman January 11th, 2006, 01:02 AM Arcadis ontwikkelt mixed-use gebouw in Goes
GOES - Arcadis ontwikkelt in Goes op het kantorenpark Stationspark een mixed-use gebouw van 10.000 m2 waarin kantoor-, hotel- en retailfuncties gehuisvest worden. De precieze verdeling tussen de functies is nog niet bekend, voor het hotel wordt uitgegeaan van 40 kamers. De horeca- en retailfuncties komen in de plint van het gebouw, dat de naam Focus krijgt. De investering in het gebouw bedraagt € 16 mln. Oplevering staat gepland voor 2007.
Het Stationspark is een initiatief van de gemeente Goes, waarmee op de plaats van de voormalige veilinghallen een nieuw businesspark verrijst. Hiermee wil Goes zich meer nadrukkelijk profileren voor de zakelijke dienstverlening in Zeeland. Zo is de nieuwbouw van PricewaterhouseCoopers reeds in aanbouw en zijn diverse andere initiatieven in ontwikkeling. Naast kantoren, worden in dit gebied ook woningen, een school en diverse andere horeca- en detailhandelsvoorzieningen gerealiseerd. De locatie heeft een directe ontsluiting naar de snelweg A58 en het station is in de nabijheid.
Het gebouw Focus omsluit het nieuwe stationsplein en is een integraal project van Arcadis. Het ontwerp is van de hand van Arcadis Architecten BNA. Aan de spoorzijde van het gebouw wordt een parkeergarage met 165 parkeerplaatsen gerealiseerd. Voor de verhuur wordt Arcadis geadviseerd door Sinke Komejan Bedrijfsmakelaars uit Middelburg.
bron http://www.propertynl.com
Djoez January 11th, 2006, 10:57 AM Ben benieuwd naar het ontwerp!
Bedankt voor de info! :)
Per January 11th, 2006, 12:38 PM Gaat het om een ander gebouw dan de toren? 10.000 m2 klinkt vrij veel.
Knurft January 11th, 2006, 09:09 PM Klopt ja
Filmpje --> http://www.sinkekomejan.nl/mainsite/showpage.php dan staat er links ergens virtuele beelden. Leuk om te zien dat het volume van de woontoren ook is ingetekend.
http://www.sinkekomejan.nl/foto/(arc154352.jpg
http://www.sinkekomejan.nl/foto/(arc154407.jpg
Djoez January 12th, 2006, 09:49 AM Niet slecht voor Goes! Zo te zien komt het gebouw precies tussen het Quadrium (als dat ooit nog gebouwd word) en de woontoren (wanneer komen ze nu eens met een naam!) in
http://img57.imageshack.us/img57/5773/quadrium14lq.gif
http://img81.imageshack.us/img81/908/projecten00117bn.jpg
Djoez January 12th, 2006, 03:40 PM Ten westen van de woontoren komt het PWC kantoor(tje)
http://img81.imageshack.us/img81/420/projecten00332hy.jpg
Per January 13th, 2006, 11:22 AM Er is in ieder geval genoeg vraag naar (dure) appartementen in Zeeland:
Omroep Zeeland 12/01/2006
Zeeuwse woningmarkt stabiel in 2005
In Zeeland zijn vorig jaar 14% meer
woningen verkocht dan in het jaar
daarvoor. Dat blijkt uit cijfers over
de Zeeuwse woningmarkt van de
Nederlandse Vereniging van Makelaars.
De huizenprijs steeg in Zeeland in
2005 gemiddeld met 7%. Landelijk lag
dat percentage op 5%. Vooral duurdere
appartementen zijn steeds meer in
trek. Gemiddeld bracht een appartement
in Zeeland vorig jaar 161.000 euro op.
Dat is een stijging van 10% in
vergelijking met 2004
EuroMaster January 13th, 2006, 11:43 PM Wel jammer dat het een beetje een saai torentje wordt :(
Djoez April 4th, 2006, 06:24 PM Uit de PZC 4-4-06:
http://img420.imageshack.us/img420/531/stationsgebied12xv.jpg
Kranendans
GOES - Kranen dansen heen en weer in het Goese Stationspark. Daar wordt momenteel het ene na het andere gebouw uit de grond gestampt. Stationspark, bestemd voor een mix van kantoren en (in mindere mate) woningen, leek jarenlang maar niet vol te willen lopen. Dankzij de Westerscheldetunnel, de centrale ligging van Goes en de aantrekkende economie, groeit de zakelijke dienstverlening het laatste jaar sterk. Het Stationspark is inmiddels vol.
Alle kavels zijn verkocht of gereserveerd. Momenteel verrijst aan de zijde van de Van Hertumweg het regiopand van accountantskantoor en financieel dienstverlener PriceWaterhouseCoopers. Verder schiet de nieuwbouw voor De Vliedberg, een bovenschools instituut met 160 leerlingen met leerproblemen van scholen in het voortgezet onderwijs, uit de grond. De Vliedberg verhuist straks van de Tienendreef naar Stationspark. Ook in aanbouw is Ganze Staete, een kantoor dat wordt gebouwd op grond van Vricotex, een groothandel in onder meer ladders, droogrekken en schoonmaakproducten. Op stapel staan de bouw van een zeventig meter hoge woontoren (medio 2006) en enkele kleinere tot middelgrote kantoren, onder meer van de Willin Investments en de Walcherse Bouw Unie/Proverko. Ook het Goese architectenbureau Archikon bouwt nieuw in Stationspark. Verder wil projectontwikkelaar Arcadis uit Apeldoorn er een fors kantoren- en hotelcomplex neer zetten. Dat moet tegelijk een fraaie entree van het NS-station worden.
Hart van Zeeland April 4th, 2006, 08:13 PM Het is elke dag opnieuw weer indrukwekkend om te zien, al die bouwactiviteiten op het stationspark.
Voor de volledigheid; het gebouw dat op de grond van Vricotex gerealiseerd wordt heet Station Staete en is volgens de gemeentelijke website bestemd voor Royal Haskoning. Aan het casco te zien lijkt het om een kantoor van 5 bouwlagen te gaan. Impressies hiervan ben ik helaas nog niet tegengekomen.
Djoez April 4th, 2006, 08:51 PM Voor de volledigheid; het gebouw dat op de grond van Vricotex gerealiseerd wordt heet Station Staete
Yep klopt, ben er net ff langs gefietst, bah weer zo'n retro naam!
Staat Nederland nog niet vol genoeg met Daele's, Staete's en Maele's??? Station Staete..... het bekt niet eens lekker!
Trouwens er is al een Ganze Staete aan Het Bleekveld.
Aan het casco te zien lijkt het om een kantoor van 5 bouwlagen te gaan. Impressies hiervan ben ik helaas nog niet tegengekomen.
Het gebouw heeft 5 bouwlagen + een kelder die ook nog een meter of zo boven het maaiveld uitsteekt
Heb me suf gegoogled maar kon (ook op de site van HB Architecten of Fraanje) niks vinden
Wel mooi dat er zoveel tegelijk van start gaat, zijn we zo snel mogelijk van die desolate vlakte af! :)
Hart van Zeeland April 4th, 2006, 09:07 PM ^^ Inderdaad. Het gebied is me jarenlang een doorn in het oog geweest.
De bouw van het kantoor voor Archikon kan ook elk moment beginnen. zes weken geleden hebben ze een bouwvergunning gekregen, en bij mijn weten zijn er gedurende deze periode geen bezwaren ingediend.
Hart van Zeeland April 5th, 2006, 02:07 PM EDIT
Hart van Zeeland April 5th, 2006, 02:15 PM En nu ik toch bezig ben:
Carre (Willin Investmens)
http://www.sinkekomejan.nl/foto/tati143135.jpg
Focus Goes (Arcadis)
http://www.focusgoes.nl/images/popup3.jpg
Djoez April 5th, 2006, 08:57 PM Carre is wel aardig, ik had de impressie wel eens in de PZC zien staan.
Ook leuk te zien hoe (het toch best grote) Focus gedwarfed word door de woontoren
Ik heb zelf na het boodschappen halen nog snel een paar foto's gemaakt, let niet op de kwaliteit want ik ben een fotograaf van nix!
PWC
http://img452.imageshack.us/img452/7098/stationspark001bbb8zi.jpg
http://img452.imageshack.us/img452/7572/stationspark004bbb0gw.jpg
met tegenlicht
http://img344.imageshack.us/img344/3954/stationspark010bbb8zx.jpg
Het staalskelet van Station Staete
http://img344.imageshack.us/img344/1733/stationspark009bbb0lp.jpg
Hier is goed te zien hoe de kelderverdieping nog wat boven het maaiveld uitsteekt
http://img344.imageshack.us/img344/9043/stationspark013bbb9kl.jpg
http://img427.imageshack.us/img427/2937/stationspark014bbb4ir.jpg
1e bouwlaag Vliedberg
http://img88.imageshack.us/img88/9674/stationspark011bbb9lf.jpg
Knurft April 5th, 2006, 09:58 PM Goes gaat goed!
Leuk concept inderdaad dat Carre, echt een gebouw dat me aanspreekt. Ben benieuwd of er veel interesse naar is.
Het poortgebouw is qua volume zeker indrukwekkend voor Zeeland. Of ik het nou zo'n mooi gebouw vind weet ik nog niet, afgaande op de impressies ben ik nog niet erg enthousiast maar wie weet valt het mee.
Dat stalen skelet ziet er leuk uit. Deze manier van bouwen zie je niet veel geloof ik. Vijf verdiepingen is erg netjes voor Goes zeker omdat het vorige week net leek alsof het er maar twee werden. Jammer dat hier nog geen impressies van zijn.
Patrick Highrise April 6th, 2006, 12:16 AM ja her en der wordt er daar aardig gebouwd in dat gebied. kan ik ook 1 dag per week zien dat zit ik bij een klant van ons (de corporatie..) op het stationspark. :)
Djoez April 6th, 2006, 01:01 AM We krijgen er nog 3 torentjes bij :)
Van de Proverko site:
Goes, Rossinipark
http://img230.imageshack.us/img230/2858/rossinipark6rd.jpg
http://img209.imageshack.us/img209/8624/ros220400x1731fu.jpg
Aan de rand van de jonge wijk Goes Overzuid worden een drietal appartementengebouwen ontwikkeld direct gelegen aan het water. Het gevoel te wonen in een ruime en vooral ook groene omgeving wordt op deze locatie sterk benadrukt. Verder zullen de appartementen zeer gevarieerd zijn met betrekking tot indeling en grootte, zodat de woningen geschikt zijn voor een brede doelgroep.
http://img482.imageshack.us/img482/1867/beeld220400x4533up.jpg
Het donkere blok rechtsboven is torenflat 'Boszicht', en de weg die van onder naar links loopt de 's Gravenpolderseweg.
Ik vroeg me al langer af waarom dit terrein zolang bleef braakliggen!
Djoez April 6th, 2006, 08:03 AM direct gelegen aan het water
Mooi verkooppraatje, 't is gewoon een sloot! :D
Hart van Zeeland April 6th, 2006, 08:06 PM Dit gebouw komt te staan naast 'Weidezicht' bij de entree naar de wijk Ouverture:
http://www.marsaki.nl/afb/2712-1.jpg
Aan de John Denverlaan in Ouverture verrijst 'Sinfonia'
http://www.huislijn.nl/jpg/7026/70260030084-01.jpg
Hart van Zeeland April 6th, 2006, 08:31 PM De 70 meter hoge woontoren in het Stationspark krijgt overigens de naam 'De Scheldewachters'.
Djoez April 6th, 2006, 11:03 PM ^^ aha eindelijk een naam! :)
't gaat lekker in Goes!! Zeker deze ziet er goed uit! :okay:
http://img463.imageshack.us/img463/3786/271212kb.jpg
Djoez April 6th, 2006, 11:14 PM Hier nog ééntje van het Rossinipark
http://img214.imageshack.us/img214/8396/rossini39bu.png
INVISIBLE April 7th, 2006, 01:33 PM Ok normaal zoek ik info over bouwprojecten voor Enschede, maar dit keer heb ik dat hier maar even gedaan :) .
Dus misschien dat iemand hier wat van heeft .
Omdat er nog geen echt plaatje gepost is !!
http://propertydevelopment.bouwfonds.com/GetImage.aspx?image=/documents/552f2fa1-a915-4c34-906e-62e4e85af061/19c2b4b7-9ecc-4938-af94-63f4a7b16f8e/impressie01.jpg&size=550
Vind het dus zelf een aardig complex en daar mag Goes tevreden mee zijn .
Almelo ( Twente ) timmert ook aardig aan de weg .
Ze hebben na 2 woontorens van 70 meter hoog nu een 3de plan klaarliggen van 22 lagen .
En dit allemaal in hetzelfde gebied waar ook nog eens grote kantoorreuzen en scholen staan .
Plus de pas gerealisseerde Java toren van 54 meter hoogte .
Knurft April 7th, 2006, 06:07 PM Doet me verdacht veel aan deze toren denken maar dan wat hoger. Zelfde architect misschien?
Misschien niet te zien op deze foto maar aan de achterkant zit ook zwart...
http://img529.imageshack.us/img529/4318/94gd.jpg
Goede vondst Invisible maar die spam over Almelo mag je voor je houden. Het gaat hier immers over Goes.
YunuS April 7th, 2006, 06:14 PM Goes mag best trots zijn met deze toren! Ga zo door zou ik zeggen...
Hart van Zeeland April 7th, 2006, 06:19 PM @Knurft: De architect van de woontoren in Goes heet Chris Zwiers, van MEI-Architecten. Ik weet niet wie 'Ter Reede' heeft ontworpen.
@INVISIBLE: Dit is zo te zien een vrij recent plaatje, waarin tevens de aanpassingen van de architect zijn opgenomen. Wellicht gaat het hier om het definitieve ontwerp! Bedankt!
INVISIBLE April 7th, 2006, 07:14 PM Goede vondst Invisible maar die spam over Almelo mag je voor je houden. Het gaat hier immers over Goes.[/QUOTE]
Doe ik voor 2 steden eens iets positiefs is het nog niet goed ;) .
Ok, je mag eerlijk weten op het forum van enschede zit ik deze helemaal niet te promoten .
Maar juist omdat ze daar best grootstedelijke gedachten hebben opeens, net zoals deze toren in Goes .
Dacht ik dan post ik die info er wel even bij .........
Maar goed ben al blij dat jullie tevreden zijn met eindelijk een wat duidelijker afbeelding .
Vind ze wel wat op elkaar lijken ja .
Djoez April 7th, 2006, 09:55 PM ^^ thanx!! :)
Knurft April 7th, 2006, 11:38 PM Ik zie ook bussen rijden op dat plaatje maar welke lijn komt daar dan langs? :)
Djoez April 8th, 2006, 12:53 AM Een toekomstige??
Djoez April 8th, 2006, 04:03 PM PZC-8-4-06
Stationspark stroomt nog niet vol
GOES - Het Stationspark is vol, zegt de gemeente Goes. Maar wat is vol? De kavels zijn verkocht, projectontwikkelaars hebben plannen gemaakt en makelaars zijn aan het werk gezet. Duizenden vierkante meters kantoorruimte komen op de markt, maar krijg je die vol? Met mensen en computers en papieren?
R.W. de Graag van Induco BV in Goes durft er zijn hand niet voor in het vuur te steken. Hij bouwt een kantoorgebouw met vijf lagen van vierhonderd vierkante meter elk. Stations Staete gaat het heten en de staalconstructie staat al overeind. De kantoorunits zijn per verdieping of per halve verdieping te huur en onderin komt een parkeergarage. „Ik ben inmiddels twee verdiepingen kwijt, de derde en de vierde. Daar gaat de Royal Haskoning in, die momenteel nog een kantoor van ons huurt aan de Van Hertumweg. Die vrijkomende ruimte is ook al verhuurd, aan het Klaverblad, de patiëntenorganisatie die uit het GGD-gebouw aan de Westwal moet vertrekken.” De Graag heeft dus geen klagen, de kantoren op het Stationspark zijn blijkbaar erg in trek? „Jawel, maar ik ben toch erg blij dat ik de rest een eindje vooruit ben. Want er staan flink wat initiatieven op stapel en er is in Goes wel wat leegstand.”
Verdieping
Zelf heeft De Graag nog een verdieping leegstaan in een gebouw dat al een paar jaar geleden is gebouwd aan het Stationspark. Daar is nog maar onlangs een verdieping op gezet. Hij is niet bang dat het een winkeldochter wordt, zoals bijvoorbeeld de ruimten in Ile de France aan het Tiendenplein, die al sinds de bouw leeg staan. ,,Dat is volgens mij geen goede plek voor een kantoor en prijstechnisch kan ik daarmee ook wel concurreren.”
Induco alleen heeft dus nog een kleine 1500 vierkante meter kantoorruimte te huur aan het Stationspark. Maar aan de overkant van de Stations Staete ligt een plan voor 1100 vierkante meter, ook in kleinere units, te koop of te huur. Ontwikkelaar W. van Besuyen van Willin Investments, meldt dat de belangstelling redelijk is maar dat er nog geen handtekening zijn gezet. „Vaak moeten mensen het eerst zien om het te geloven. Ik ben overtuigd van het plan, dus ik twijfel niet. Het is een goed ontwerp op een toplocatie.”
Aan de achterkant van het station wil projectontwikkelaar Arcadis vijfduizend vierkante meter kantoren bouwen met een hotel van vijftig kamers. Ook voor B. Sandberg van Arcadis geldt dat hij zich weinig zorgen maakt over het eigen initiatief maar niet helemaal overtuigd is van die van de buren. „Wij willen de grotere units verhuren, liefst aan twee grote organisaties, eventueel aangevuld met wat kleinere huurders. Daarvoor zijn al wel wat belangstellenden maar er gaat tijd in zitten. Ik denk dat dat echt wel gaat lukken, maar in het ergste geval, als de belangstelling er echt niet is, passen wij onze plannen aan. Arcadis is een ingenieursbureau, geen speculant. Wij willen een omgeving creëren. Als dat, ondanks de positieve verwachtingen van iedereen, niet rendabel blijkt, doen we het anders of helemaal niet.”
Andere kantoorgebouwen in aanbouw op het Stationspark hebben al grote organisaties als opdrachtgever: Architectenbureau Archicon en Pricewaterhousecooper bouwen voor zichzelf. Een plan dat al jaren niet van de grond komt is het Quadrium, een kantoorgebouw van 1700 vierkante meter waar alleen een lap ruig gras en een artistimpression van te zien is. Alle buren en toekomstige buren zijn het erover eens: in dat plan zit geen parkeerruimte. Geen enkel bedrijf zal zonder eigen parkeerruimte huren. De rest heeft dus eigen ruimte voor auto’s in de plannen geïntegreerd.
Een plan dat al jaren niet van de grond komt is het Quadrium, een kantoorgebouw van 1700 vierkante meter waar alleen een lap ruig gras en een artistimpression van te zien is.
Ja dat idee had ik intussen ook al!
Hart van Zeeland April 8th, 2006, 04:16 PM Tja, het was even schrikken toen ik vanochtend de krantenkop las...
Maar, ik heb nog steeds alle vertrouwen in het Stationspark. Bovendien gaat de eerste paal van Carre pas medio september de grond in, heeft ie nog even de tijd om aan aquisitie te doen.
Wat mij betreft mogen ze die kavel van Quadrium weer in de verkoop gooien. Dit plannetje is hopeloos geflopt...
Hart van Zeeland April 8th, 2006, 04:52 PM Nog een duidelijk plaatje van het Rossinipark:
http://www.ontwikkeling-zeeland.nl/projecten/rossinipark/oz-visual.jpg
Djoez April 8th, 2006, 09:31 PM Tja, het was even schrikken toen ik vanochtend de krantenkop las...
Niks aan de hand, gewoon even met beide benen terug op de grond.
Wat mij betreft mogen ze die kavel van Quadrium weer in de verkoop gooien. Dit plannetje is hopeloos geflopt...
Na dit krantebericht zeker, alhoewel ik het geen lelijk gebouwtje vond.
Laten we hopen op een hogere vervanger! (liefst een woontoren)
Knurft April 9th, 2006, 05:08 PM Hier nog wat boeiend beeldmateriaal. Deze heb ik moeten inscannen vandaar de kwaliteit.
http://img430.imageshack.us/img430/4305/goes3eu.jpg
http://img430.imageshack.us/img430/1674/stationspark7hn.jpg
Hart van Zeeland April 9th, 2006, 05:18 PM Hier nog wat boeiend beeldmateriaal. Deze heb ik moeten inscannen vandaar de kwaliteit
Deze plaatjes kunnen er prima mee door! Bedankt Knurft! :okay:
Echt een schitterende woontoren...Is het geen plaatje :)
Djoez April 10th, 2006, 07:32 AM Thanx Knurft!! :)
Die 70 meter zou dat tot de dakrand wezen of inclusief liftopbouw?
Hart van Zeeland April 10th, 2006, 08:16 PM Hmm, ik tel 23 bouwlagen...
23 x 2.9 = 66,7 meter. Het zal dus wel inclusief liftobouw zijn, DJOEZ.
Knurft April 10th, 2006, 09:55 PM Ik tel er 24 inclusief begane grond.
Djoez April 10th, 2006, 11:02 PM Ik ook, dat maakt dus 24 x 2.9 = 69.6, en daar komt bij dat de onderste laag me hoger lijkt dan de rest, plus het feit dat de exacte hoogte voor ons hoogbouwliefhebbers belangrijker is dan voor anderen, Ik heb wel eens het idee dat de pers bijv. gewoon een mooi rond getal wil, het NOS journaal gaf destijds 150 meter op voor de Westpoint :)
Bij de Maastoren werd ook een hoogte opgegeven van 161 meter terwijl hij met liftopbouw 164,75 word, Dus wie weet komen er nog een paar meter bij! :D
Patrick Highrise April 10th, 2006, 11:09 PM strak!! Zie met wekelijkse werkplek in de "rechterbovenhoek" ook.
Djoez April 10th, 2006, 11:12 PM Één van de kantoorvilla's?
Hart van Zeeland April 11th, 2006, 11:58 AM Ik tel er 24 inclusief begane grond.
Vaag, het lijkt wel of het zwarte gedeelte van de toren een verdieping hoger wordt dan het rode gedeelte...
Patrick Highrise April 11th, 2006, 01:58 PM Één van de kantoorvilla's?
Ik zit 1 dag in de week bij RWS Goes. :)
Eddy C April 26th, 2006, 09:07 PM 26/04/2006
Linssen: "Spijt van woontoren Goes"
--------------------------------------------------------------------------------
De kort geleden afgetreden Goese
CDA-wethouder Charles Linssen heeft
spijt dat hij heeft meegewerkt aan de
bouw van een woontoren in het
stationspark.
Binnenkort wordt er begonnen met de
bouw van het 85 meter hoge bouwwerk.
Veel Goesenaren hadden bezwaar tegen
het bouwproject en achteraf kan
Linssen zich daar wel iets bij
voorstellen.
Het is maar dat je weet
Knurft April 26th, 2006, 09:23 PM Right, 85 meter...
Jammer dat er vaak fouten in nieuwsberichten van omroep zeeland staan.
Ik snap trouwens niet waarom dit nieuws zou moeten zijn, die knaap is afgetreden dus heeft er nu niets meer over te zeggen.
Djoez April 28th, 2006, 08:05 AM 85 meter, was dat maar waar....
Djoez May 7th, 2006, 06:20 PM Stations Staete
http://img315.imageshack.us/img315/8721/stationstaete0086fg.jpg
Het begint al aardig vol te lopen, rechts van Stations Staete komt 'de Scheldewachters'
http://img315.imageshack.us/img315/8308/stationstaete0072fx.jpg
Hart van Zeeland May 9th, 2006, 08:24 PM Ik snap trouwens niet waarom dit nieuws zou moeten zijn, die knaap is afgetreden dus heeft er nu niets meer over te zeggen.
Dat gejammer valt me dan ook erg tegen van Linssen. Ik mocht hem altijd wel, als initiatiefnemer van het Masterplan Binnenstad.
Hart van Zeeland May 9th, 2006, 08:36 PM Het begint al aardig vol te lopen
Het fijne is ook dat er dichter en hoger gebouwd gaat worden, zeker in vergelijking met de eerste fase van het Stationspark.
Op de site van stedenbouwkundig bureau Wissing vond ik een plaatje uit het beeldregieplan. De verkaveling klopt niet helemaal meer, maar de bouwhoogtes tot nu toe nog wel.
http://www.wissing.nl/pics/projecten/Stationspark%20Goes1.jpg
Eric Offereins May 9th, 2006, 08:47 PM 26/04/2006
Linssen: "Spijt van woontoren Goes"
--------------------------------------------------------------------------------
De kort geleden afgetreden Goese
CDA-wethouder Charles Linssen heeft
spijt dat hij heeft meegewerkt aan de
bouw van een woontoren in het
stationspark.
Binnenkort wordt er begonnen met de
bouw van het 85 meter hoge bouwwerk.
Veel Goesenaren hadden bezwaar tegen
het bouwproject en achteraf kan
Linssen zich daar wel iets bij
voorstellen.
Het is maar dat je weet
Lekker handig, achteraf. Maar hij hoeft zich echt niet te schamen voor dit torentje, want die ziet er best goed uit. :cheers:
Djoez May 10th, 2006, 07:03 PM Gelukkig dat hij nu pas 'inkeer' heeft gekregen, Linssen had best wel invloed in de Goesse gemeentepolitiek
Djoez May 14th, 2006, 10:10 PM Het Waterstad plan ziet er niet verkeerd uit, tenminste 1 toren van 15 of 16 verdiepingen :) zie hier (http://www.goes.nl/bouwen/nieuwbouw.html#waterstadhttp://)
(Concept Masterplan Waterstad aanklikken)
Hart van Zeeland May 15th, 2006, 12:33 PM ^ kan em helaas niet meer openen omdat de site van de gem. Goes sinds vandaag is vernieuwd. :( Hopelijk zetten ze em er nog een keer op... Maar gelukkig had ik het plan al een keer bestudeerd :)
Ziet er wel heel stedelijk uit. Met name het schiereiland (A.Joachimikade), met hopelijk een flinke woontoren, wordt het paradepaardje van de nieuwe wijk.
GoesZLD June 15th, 2006, 04:18 PM Wanneer gaan ze beginnen met de bouw van de toren??
Hart van Zeeland June 15th, 2006, 08:52 PM Tja, de bouwvergunning is rond en volgens de site van 'het nieuwbouwhuis' gaan de 60 appartementen van de woontoren binnenkort in de verkoop. Maar, ik heb vermoeden dat pas na de bouwvak de eerste paal de grond in gaat.
Welkom op het forum trouwens!
Hart van Zeeland June 15th, 2006, 08:59 PM Nog een paar plaatjes van het appartemengebouw dat bij de entree van de wijk Ouverture zal worden gerealiseerd. Ik ben er wel over te spreken!
http://www.marsaki.nl/afb/2714-1.jpg
http://www.marsaki.nl/afb/2752-1.jpg
Djoez June 16th, 2006, 05:59 PM Las in de PZC dat al 60% van 'Sinfonia' verkocht was, laten we hopen dat het bij de andere projecten ook zo loopt...
Welkom GoesZLD! :)
Al 3 forumers uit Goes (Rotterdam mag wel uitkijken ;) ) en 10 uit Zeeland! :)
Hart van Zeeland June 16th, 2006, 06:24 PM Las in de PZC dat al 60% van 'Sinfonia' verkocht was, laten we hopen dat het bij de andere projecten ook zo loopt...:)
Dat is positief nieuws :)
Welkom GoesZLD! :)
Al 3 forumers uit Goes (Rotterdam mag wel uitkijken ;) ) en 10 uit Zeeland! :)
Een goeie ontwikkeling!!
Hart van Zeeland June 17th, 2006, 03:37 PM Minder goed nieuws :( uit de pzc van 17-6
Kopers negeren woonplan markt
Het lukt projectontwikkelaar AVV Beheer uit Middelburg niet kopers te vinden voor appartementen in twee historische panden aan de Grote Markt in Goes. Daarom is de geplande verbouwing van de middeleeuwse panden Rijssel en Den Ingel uitgesteld.
Na een jaar heeft de charme van de historische ambiance nog geen koper kunnen overtuigen. K. Schreuder van makelaardij Sinke Komejan erkent dat de ’animo laag is’.
Schreuder vermoedt dat de prijs van de appartementen het knelpunt is. Ze kosten 270.000 tot 380.000 euro. „Voor die prijs kun je in de wijk Ouverture ook een royale woning met tuin kopen.“ Ook het gebrek aan parkeerruimte kan tegen het project werken.
Daarnaast signaleert hij dat het aanbod aan (op de markt gebrachte) appartementen in Goes groot is. Wellicht groter dan de vraag, zodat de concurrentie zwaar is. „Je hebt bijvoorteeld de Groene Veste, het stadskantoor waar een fors aantal appartementen in komt, de drie blokken aan het Rossinipad en niet te vergeten straks de woontoren in het Stationspark. Dat zijn er nogal wat en dan heb ik vast niet alle complexen genoemd. Er is dus ruime keus.“
Hij slaat de spijker op z'n kop. Een inventarisatie;
Nu in de verhuur/verkoop:
- Poelhoek - 63 appartementen
- Onder de Beuken - 29 (nog 2 te koop)
- De Groene Veste - 20 (nog 3 te koop)
- Hof van Oranje - 52 (uitverkocht)
- Domiville (oude stadskantoor) - 35 (50% verkocht)
- Sinfonia - 30 (60% verkocht)
- Rossinipark - 51
- Presleypark - 49
- Sundial Park - 23
En dan zitten er nog een heel stel in de planning, zoals de woontoren (60), het Bleekveld/Kolveniershof (30) en aan het Hollandiaplein.
Djoez June 19th, 2006, 08:05 AM Minder goed nieuws :( uit de pzc van 17-6
Kopers negeren woonplan markt
Het lukt projectontwikkelaar AVV Beheer uit Middelburg niet kopers te vinden voor appartementen in twee historische panden aan de Grote Markt in Goes. Daarom is de geplande verbouwing van de middeleeuwse panden Rijssel en Den Ingel uitgesteld.
Na een jaar heeft de charme van de historische ambiance nog geen koper kunnen overtuigen. K. Schreuder van makelaardij Sinke Komejan erkent dat de ’animo laag is’.
Schreuder vermoedt dat de prijs van de appartementen het knelpunt is. Ze kosten 270.000 tot 380.000 euro. „Voor die prijs kun je in de wijk Ouverture ook een royale woning met tuin kopen.“ Ook het gebrek aan parkeerruimte kan tegen het project werken.
Daarnaast signaleert hij dat het aanbod aan (op de markt gebrachte) appartementen in Goes groot is. Wellicht groter dan de vraag, zodat de concurrentie zwaar is. „Je hebt bijvoorteeld de Groene Veste, het stadskantoor waar een fors aantal appartementen in komt, de drie blokken aan het Rossinipad en niet te vergeten straks de woontoren in het Stationspark. Dat zijn er nogal wat en dan heb ik vast niet alle complexen genoemd. Er is dus ruime keus.“
Niet zo heel erg verwonderlijk, ik heb zelf in het centrum gewoond en je zit (zeker in het weekend) tot diep in de nacht in de herrie.
Djoez June 20th, 2006, 07:44 AM En dan zitten er nog een heel stel in de planning, zoals de woontoren (60), het Bleekveld/Kolveniershof (30) en aan het Hollandiaplein.
In het voormalig Landbouwcentrum aan de Westsingel zijn er ook nog 28 gepland, er was sprake van een extra verdieping op het bestaande gebouw
http://img77.imageshack.us/img77/8056/landbouwcentrum7xy.jpg
Hart van Zeeland June 20th, 2006, 06:44 PM ^ Ik heb tijdens de Woningexpo in de Zeelandhallen, een paar maanden geleden, een (beetje vage) schets van de nieuwe situatie gezien. Dat er wellicht een extra verdieping op komt wist ik niet, tenminste het was me niet opgevallen.
Djoez June 20th, 2006, 09:02 PM ^^ Het heeft eens in de PZC gestaan....
Hart van Zeeland June 20th, 2006, 10:05 PM Even in het archief van de PZC gedoken :)
RWS verwerft Landbouwcentrum
Door Frank Balkenende
GOES - De Regionale Woningbouwvereniging Samenwerking (RWS) heeft het voormalig Landbouwcentrum aan de Westsingel in Goes in principe gekocht. De RWS en rijksmakelaar Domeinen hebben mondeling overeenstemming bereikt. De corporatie wil in het flatgebouw 28 seniorenwoningen maken. Tot de koop behoren ook de garageboxen aan het Hollandiaplein.
RWS-directeur M. Sas verwacht dat de koop op korte termijn wordt beklonken. Om er seniorenwoningen in te maken, moet de corporatie intern wel veel verbouwen. „Het casco is nog prima, binnen moeten we echter behoorlijk gaan strippen. Bovenop de bestaande vloeren moet nog een extra laag komen. Er moeten ook nieuwe kozijnen, galerijen en trappenhuizen in. De huidige liftschacht kunnen we wel gebruiken“, zegt Sas.
De parkeerplaats komt onder het gebouw. De begane grond wordt daarvoor opengemaakt en tegelijkertijd verdiept. Daardoor kijken passanten over de auto’s in plaats van erop. Achter het voormalige Landbouwcentrum ligt een binnenterrein, dat ook voor parkeren kan worden benut.
Sas is blij dat de RWS in de wijk Goes-West straks eindelijk seniorenwoningen kan aanbieden. Het enige seniorencomplex in de wijk staat aan de Karel Doormanstraat. De corporatie staat aan de vooravond van een grootscheepse vernieuwing van de qua woningtype monotone wijk West. Plan is (koop)woningen voor veel meer doelgroepen te bouwen, onder andere voor senioren en gezinnen.
De RWS heeft geprobeerd op de kavel van de gesloopte laboratoriumschool, waar onder meer een wooncomplex voor gehandicapten van de Zuidwester verrijst, ook een aantal seniorenwoningen te bouwen. Sas: „Dat bleek niet mogelijk, omdat er toch te weinig plaats is. Daarom is het prettig dat we nu het Landbouwcentrum kunnen omvormen tot flat voor senioren.“
De seniorenappartementen wil de woningbouwvereniging als sociale huur, duurdere huur en koop in de markt zetten. De precieze verhouding is nog niet duidelijk. Zoals de kaarten nu liggen, zijn de appartementen in eerste instantie bedoeld voor ouderen uit de wijk West. Simpelweg, omdat er in hun buurt nu geen levensloopbestendige appartementen beschikbaar zijn. Sas vindt het voormalige Landbouwcentrum een ideale plaats voor seniorenwoningen. Openbaar vervoer en winkels zijn dichtbij en er komt straks een zorgvoorziening op de kavel van de gesloopte laboratoriumschool.
De garages en een fietsberging aan het Hollandiaplein, die bij het oude Landbouwcentrum horen, wil de corporatie slopen. RWS speelt met het idee daar twintig koopappartementen te bouwen. Sas deelt mee dat over de precieze invulling moet worden overlegd met de gemeente. Waarschijnlijk zal de RWS eerst het Landbouwcentrum verbouwen (volgend jaar) en later zich richten op het Hollandiaplein. ,,Het zijn twee gescheiden trajecten.’’
Wat de RWS voor het oude Landbouwcentrum en de strook aan het Hollandiaplein betaalt, kan Sas nog niet zeggen. Voor het bepalen van de prijs wordt een verrekenmodel gehanteerd. Daarbij speelt een rol wat de RWS op beide locaties kan realiseren en tegen welke kosten.
Winus June 21st, 2006, 09:23 AM Dat vetgedrukte betekent dat er in de woning een nieuwe afwerkvloer komt. Oudjes houden niet zo van drempels. :)
Djoez June 21st, 2006, 06:55 PM Nu ik het beter lees..... :poke: Vond het al een beetje vreemd....:happy:
Wishfull thinking (and reading) noemen ze dat geloof ik..... :D
Djoez June 23rd, 2006, 07:04 PM Station St**te schiet al lekker op, valt me niet tegen. Staalskeletten roepen bij mij toch associaties met lelijke bedrijfspanden op
http://img469.imageshack.us/img469/769/station0010dj.jpg
nog één
http://img154.imageshack.us/img154/2710/station0029rd.jpg
Patrick Highrise June 24th, 2006, 01:57 AM ^^ Ja die gaat al behoorlijk al valt voor een kantoorpark pand op zich niet tegen. Zag het donderdag nog vanuit het kantoor van de RWS :)
RWS samen met hun ontwikkelingspoot zijn best flink bezig in de Goesse regio! In de woningkrant van afgelopen week (West-Brabantse editie zeg maar) stonden zelfs diverse projecten (oa Elvis Presleypark) van RWS/Marsaki erin. Vond dat best opvallend.
Hart van Zeeland June 24th, 2006, 03:29 PM Vind Station Staete echt mooi worden! Zag vandaag dat het toekomstige kantoor van Archikon nu ook boven het maaiveld komt.
@Patrick: Weet jij toevallig meer over de door de RWS voorgenomen uitbreiding van de torenflats in Goes-Zuid (Bongerd en Weidezicht)? Het plan staat in de gemeentelijke woningbouwplanning, maar veel is er (nog) niet over bekend.
Patrick Highrise June 27th, 2006, 05:17 PM ^^ Ik zal eens nagaan of ik wat meer info vanuit oa het bedrijfsbureau daarover kan krijgen.achterhalen. :)
Hart van Zeeland June 27th, 2006, 06:12 PM Graag, alvast bedankt :)
Na het zien van deze plaatjes op www.rossinipark.nl, ben ik toch weer een beetje enthousiaster geworden over dit plan :) Het is natuurlijk niet echt hoog, maar voor zover ik weet zijn dit de eerste urban villa's die in Goes gerealiseerd zullen worden.
http://www.ontwikkeling-zeeland.nl/afbeeldingen/full_5_groote%20waterleiding.jpg
http://www.ontwikkeling-zeeland.nl/afbeeldingen/full_5_sgravenpoderseweg.jpg
Hart van Zeeland July 8th, 2006, 03:49 PM PZC 8/7/2006
Spijtig... :(
Lot Erasmusflat Goes is bezegeld
GOES - De Erasmusflat in de Goese Polder gaat onherroepelijk tegen de vlakte. Hoewel bewoners en enkele instellingen daar bezwaar tegen hebben, is de discussie over behoud of sloop van het seniorencomplex volgens de Regionale Woningbouwvereniging Samenwerking (RWS) een gepasseerd station.
De Goese Polder telt relatief weinig zorgvoorzieningen, terwijl er veel ouderen wonen. Daarom willen RWS, Stichting Woonzorg De Bevelanden en de gemeente Goes het hart van de wijk inrichten als woonzorgzone. De Erasmusflat en het terrein erom heen vormen daarvan de ruggengraat. De woonzorgzone loopt van De Spinne, waar een nieuw seniorencomplex is verrezen en straks een huisartsenpraktijk wordt gevestigd, via de Erasmusflat naar de apotheek op de hoek Thorbeckelaan/Troelstralaan.
De Erasmusflat (135 appartementen, 180 bewoners) gaat plat en maakt plaats voor een uit drie losse gebouwen bestaand zorgcomplex, dat tevens de functie van een wijkzorgcentrum krijgt. Volgens sectormanager woonsercie H. Bekker van de RWS is er geen weg meer terug. De dertig jaar oude Erasmusflat is niet levensloopbestendig te maken, de geluids- en warmteisolatie slecht en de verdiepingshoogte te laag. Bovendien is het technisch bijna onmogelijk van twee appartementen er één te maken.
(...)
De drie nieuwe gebouwen tellen straks 150 woningen. Volgens Bekker verrijst er één gebouw aan de Kuyperlaan, op de plaats waar nu nog een voormalige garagebedrijf staat, dat momenteel onderdak biedt aan de wijkinfowinkel en een jongerenhonk.
Het tweede gebouw komt vrij dicht bij Erasmusflat, waarbij het volgens Bekker noodzakelijk zal zijn de gemeenschapsruimte te slopen. De Erasmusflat blijft verder intact tot tweederde van de nieuwbouw klaar, zodat bewoners direct een nieuw appartement kunnen betrekken. De bouw begint in 2007/2008, de sloop van de flat in 2009.
http://goes.rvc.nl/historisch/image.asp?nr=3052
foto uit 1976 (bron: digitaal gemeentearchief)
Djoez July 8th, 2006, 07:10 PM Spijtig... :(
Zeker! Al is het geen schoonheid 't is wel lekker stedelijk.
Ben benieuwd naar impressies van het nieuwe zorgcomplex.
Eddy C July 8th, 2006, 09:38 PM Als ze de hoogte maar behouden. Ik vind het wel een kloeke flat zo in de polder. Mooi ook die oude foto's.
Djoez July 16th, 2006, 12:28 AM Goes wijst bezwaren Bleekveld af
door Frank Balkenende
GOES - De gemeente Goes wijst alle bezwaren tegen een metamorfose van Bleekveld en Kolveniershof in de stad af. Met het ingrijpende plan hebben drie bedrijven en drie particulieren problemen.
Zo ziet supermarkt Albert Heijn de 530 plaatsen tellende parkeergarage niet zitten. Die verrijst straks recht tegenover de winkel. Als de parkeergarage over anderhalf jaar klaar is, maakt de gemeente de pleinen bijna geheel autovrij. AH denkt dat zijn klanten het te veel moeite vinden om met een winkelwagen van en naar de parkeergarage te lopen en voorziet dus omzetverlies. AH wil elders in de stad een nieuwe supermarkt inrichten, waarbij onder meer de Opel-garage in Klein Frankrijk in beeld is. De autodealer studeert al op mogelijkheden om het bedrijf te verplaatsen, waarschijnlijk naar de autoboulevard op de Poel II.
AH wil de supermarkt aan de Kolveniershof dan verkleinen en ombouwen tot een zogeheten mandjeswinkel, gericht op mensen die te voet of per fiets boodschappen halen. Zolang de gemeente geen overstemming met de supermarkt bereikt over een tweede vestiging in Goes, vecht AH de planologische procedures voor het Bleekveld-project aan. Bovendien dreigt de supermarkt met een (plan)schadeclaim.
Het project Bleekveld bestaat naast de parkeergarage uit de bouw van dertig woningen. In de schil van de parkeerkolos komen woningen en er verrijzen blokjes appartementen, al dan niet in combinatie met kleine winkelruimtes op de begane grond. Verder wordt een grand café in het voormalige gemeentearchief gevestigd, inclusief terras op het Bleekveld.
Om het project te kunnen uitvoeren, wil de gemeente zichzelf vrijstellen van het voorontwerp-bestemmingsplan Binnenstad-centrum. Dat kan via twee verkorte procedures. AH vindt dat de gemeente onvoldoende heeft gemotiveerd waarom de gemeente heeft gekozen voor deze snelle planologische weg.
Djoez July 16th, 2006, 12:33 AM Als ze de hoogte maar behouden. Ik vind het wel een kloeke flat zo in de polder. Mooi ook die oude foto's.
De nieuwe plannen hebben het over 7 of 8 verdiepingen......jammer!
Hart van Zeeland July 16th, 2006, 07:16 PM ^ Als het gaat om drie gebouwen van 7 à 8 verdiepingen ben ik nog niet eens zo ontevreden. Maar beter laten ze de Erasmusflat ongemoeid en bouwen ze wat hoger op de kavel van de naastgelegen garage.
Hart van Zeeland July 16th, 2006, 07:53 PM Impressies van de nieuwe parkeergarage aan het bleekveld hebben ooit in de PZC gestaan maar echt veel kon ik er niet mee. Ik zou met name graag willen weten hoe het Kolveniershof eruit gaat zien; dus het aanzicht van het gebouw aan de Kolveniershofzijde, het aantal (m2) winkels en de inrichting van de openbare ruimte.
supercees July 17th, 2006, 11:08 AM De sloop van zo'n flat daar kan ik geen traan om laten... eerder toejuichen zelfs!
Djoez July 17th, 2006, 05:38 PM ^^ Ach d'r is al zo weinig 'hoogbouw' in Goes, dus je bent blij met wat je hebt!
Het is geen verpauperde flat in een achterstandswijk, anders had ik het ook niet zo erg gevonden....
GoesZLD July 18th, 2006, 02:53 AM ^^ Ach d'r is al zo weinig 'hoogbouw' in Goes, dus je bent blij met wat je hebt!
Het is geen verpauperde flat in een achterstandswijk, anders had ik het ook niet zo erg gevonden....
Inderdaad. Echt ongelooflijk slecht nieuws :runaway: .
Ik zie liever ook 1 groot gebouw terug. Deze flat heeft wel 11 verdiepingen. En wat gaat er waarschijnlijk komen, drie kleinere gebouwen :bash: .
supercees July 18th, 2006, 10:40 AM Hoogbouw is leuk, maar moet wel graag passen en er appetijtelijk uit zien... en dat kan ik van deze flats niet zeggen... hopelijk wel van de nieuwe woontoren!
Hart van Zeeland July 18th, 2006, 01:15 PM Tja, smaken verschillen...
Ik vind de Erasmusflat een mooie, stedelijke kolos die in mijn ogen prima past in de omgeving. Doodzonde dat het uit de noordelijke skyline van de stad zal verdwijnen :(
Met die nieuwe woontoren komt het overigens wel goed :)
Hart van Zeeland July 28th, 2006, 01:05 PM Bouwfonds MAB, WBU en Mei Architecten zullen naast 'De Scheldewachters' in de tweede fase van het Stationspark ook een appartementengebouw (20 appartementen) en kantoorruimten (6500 m2) realiseren. Of het om 1 kantoorgebouw gaat of meerdere is niet duidelijk. In m2 is het ongeveer te vergelijken het kantoor van de Belastingdienst aan het stationsplein.
Djoez July 28th, 2006, 03:11 PM ^^ Laten we hopen op een hybride toren(tje)!
Hart van Zeeland July 28th, 2006, 06:47 PM De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar ja, het blijft Goes he...
In zowel de visie als het beeldregieplan (post 120) is tegenover de woontoren ruimte voor een gebouw van 8 verdiepingen. Mocht dit werkelijkheid worden en ook het Focus project van Arcadis gaat door, ontstaat hier een voor Zeeuwse begrippen zeer stedelijk plein! Weet alleen niet precies welke kavels Bouwfonds & Co gaan ontwikkelen. In ieder geval blijft het voorlopig nog bij plannen (en dromen :) ).
Hart van Zeeland August 5th, 2006, 03:57 PM Las in de PZC dat al 60% van 'Sinfonia' verkocht was, laten we hopen dat het bij de andere projecten ook zo loopt...
Zag vandaag in de woongids dat de bouw van 'Sinfonia' binnenkort begint (direct na de bouwvak?). Het zou betekenen dat nu meer dan 70% van de woningen verkocht is.
Hart van Zeeland August 5th, 2006, 04:15 PM Vind de renovatie en uitbreiding van de Zeelandhallen wel de moeite van het posten waard, vandaar... :)
Bron: PZC 4-8-06
Foto: Willem Mieras
http://www.pzc.nl/multimedia/archive/00300/foto_Willem_Mieras__300024h.jpg
Reusachtig geraamte
GOES - De bestaande Zeelandhallen lijken wel erg klein, nu vlak naast het complex een enorm geraamte opdoemt. Er is ook best veel ruimte nodig voor al die nieuwe voorzieningen. Zelfs in de regen wordt er hard doorgewerkt aan de nieuwbouw. Na een paar maanden werk worden de contouren van het nieuwe complex deze week echt zichtbaar.
De Zeelandhallen bieden straks, naast een derde evenementenhal, onderdak aan een vrijetijdscentrum met een bioscoop, wokrestaurant, fitnesscentrum, en een biljart-, snooker- en bowlingcentrum. Het vrijetijdscentrum moet in april 2007 klaar zijn.
Enkele (vage) impressies:
http://www.giesbersrotterdam.nl/Logo%27s/rd%20200.jpg
http://www.giesbersrotterdam.nl/Logo%27s/entree%20200.jpg
Djoez August 6th, 2006, 09:53 AM Eindelijk weer een bioscoop in Goes! :)
Knurft August 6th, 2006, 03:27 PM Ja Cinecity zal daardoor aardig wat klanten verliezen vrees ik.
Hart van Zeeland August 6th, 2006, 06:51 PM Cinecity zal wel wat klandizie verliezen, denk ik, al wordt de bios in Goes lang niet zo groot.
Volgens mij gaat het hier om 3 à 4 zalen met in totaal 700 stoelen. Maar belangrijker is dat we in 2007 weer een bioscoop hebben!
Hart van Zeeland August 7th, 2006, 03:07 PM Het concept Masterplan Waterstad staat weer online!
www.goes.nl > wonen > bouwprojecten > waterstad. Het pdf-bestand staat rechts, onder download bijlagen.
Djoez August 7th, 2006, 05:18 PM ^^Heb het nog eens goed bestudeerd. Jammer dat er bij de schetsen van de sculpturale woontoren nu al 'DISCUSSIE' staat geschreven...
http://img50.imageshack.us/img50/2672/goessculpsu8.pnghttp://img192.imageshack.us/img192/144/goes22fh5.png
Djoez August 7th, 2006, 05:29 PM Voor de volledigheid dan ook maar een plaatje! :)
http://img91.imageshack.us/img91/484/waterstad3gq5.jpg
Hart van Zeeland August 7th, 2006, 06:23 PM ^^Heb het nog eens goed bestudeerd. Jammer dat er bij de schetsen van de sculpturale woontoren nu al 'DISCUSSIE' staat geschreven...
Diepe zucht...
Ik zou het schandalig vinden als ze moeilijk gaan doen over een woontoren van pakweg 15 verdiepingen, terwijl er in het Stationspark dan al een hogere staat... En by the way, de huidige betoncentrale van Haringman is ook niet laag te noemen.
Goed bezig trouwens :okay:
Djoez August 7th, 2006, 06:34 PM Tsja je zou zeggen; zet eerst die toren neer, dan valt er achteraf niks meer te klagen door toekomstige bewoners, maar het Goese Meer zal zich ook wel laten horen denk ik....
Vind het ontwerp niet verkeerd! Een verdieping of 15 + een nok (zou dit loze ruimte worden? hoop het niet!) van een vedieping of 3, is toch al gauw een metertje of 50! :)
Djoez August 7th, 2006, 07:01 PM Focus heeft nu ook z'n eigen site!
zie hier! (http://www.focusgoes.nl/vis.php)
Duurt even om te downloaden, maar is wel de moeite waard!
Is dezelfde visualisatie die Knurft poste, maar nu met groter beeld.
Om te watertanden! :)
Hart van Zeeland August 7th, 2006, 08:36 PM Tsja je zou zeggen; zet eerst die toren neer, dan valt er achteraf niks meer te klagen door toekomstige bewoners, maar het Goese Meer zal zich ook wel laten horen denk ik....
Vind het ontwerp niet verkeerd! Een verdieping of 15 + een nok (zou dit loze ruimte worden? hoop het niet!) van een vedieping of 3, is toch al gauw een metertje of 50! :)
De toekomstige bewoners en het Goese Meer kunnen zeker nog moeilijk doen. Maar voor het zover is moet eerst de politiek (de gemeenteraad) zich nog over de plannen buigen. Moeten we ook maar het beste van hopen...
Vind het persoonlijk geen onaardig ontwerp. Een toren van 50 meter zou lekker zijn!
Hart van Zeeland August 7th, 2006, 08:42 PM Focus heeft nu ook z'n eigen site!
zie hier! (http://www.focusgoes.nl/vis.php)
Duurt even om te downloaden, maar is wel de moeite waard!
Is dezelfde visualisatie die Knurft poste, maar nu met groter beeld.
Om te watertanden! :)
Prachtig!!
Goes wordt steeds ambitieuzer! Hoop alleen dat ze het gebouw gevuld krijgen met huurders.
Djoez August 11th, 2006, 07:33 AM PZC valt net in de bus:
Bouw woontoren pas in 2007
:bash:
Hart van Zeeland August 11th, 2006, 11:36 AM ^ Vervelend begin van deze toch al sombere, regenachtige dag...
Hart van Zeeland August 11th, 2006, 11:43 AM Vreselijk irritant, dat keer op keer uitstellen van dit mooie bouwproject. :(
Ik vraag me wel eens af wat deze thread bij de project updates te zoeken heeft...
PZC 11/8/2006
Bouw woontoren pas in 2007
GOES - De bouw van de zeventig meter hoge woontoren in het Goese Stationspark begint pas in de eerste helft van 2007. Bedoeling was medio dit jaar de toren op te trekken, maar de voorbereiding vroeg meer tijd dan was voorzien. Wel begint binnenkort de verkoop van de zestig appartementen.
De Scheldewachters, zoals de woontoren is gedoopt, is een gezamenlijk project van Bouwfonds MAB Ontwikkeling (dat aanvankelijke initiatiefnemer Proverko heeft overgenomen) en de Walcherse Bouw Unie, waarbij de laatste ook optreedt als aannemer. Vorig jaar al werd de bouw een half jaar opgeschoven, nu komt daar minimaal een half tot bijna een heel jaar bij.
Volgens J. Littooij van Bouwfonds is het project dermate complex dat meer tijd is genomen om het ontwerp (van de Rotterdamse architect C. Zwiers) te vervolmaken en de bouw goed voor te bereiden. „Welstand, veiligheid en constructie zijn zaken waar nogal wat tijd in is gestoken. We willen iets goeds maken, wat de toets der kritiek kan doorstaan. Daarom hebben we het begin van de bouw moeten doorschuiven.“
De woontoren bestaat uit twee delen die zijn gekoppeld door een transparant trappenhuis annex liftschacht. Het heeft volgens Littooij de nodige hoofdbrekens gekost om ervoor te zorgen dat die constructie sterk genoeg is.
De gevels van beide torendelen worden met antraciete en rode stenen gemetseld, wat straks tijdens de bouw nog een kunststukje wordt voor de metselaars. Die zullen tot op grote hoogte hun werk moeten doen.
De toren telt zestig appartementen. De eerste vijf lagen zijn bedoeld voor parkeren en bergingen. Op de begane grond is tevens ruimte voor een commerciële ruimte, zoals een kiosk of een lunchroom.
De appartementen variëren van zeventig tot 280 vierkante meter. Ook in uitvoering is er verschil. Zo krijgt een penthouse in de nok een luxer interieur. Uiteraard lopen de prijzen sterk uiteen. Het kleinste appartement kost zo’n twee ton, terwijl de topappartementen beginnen bij 7,5 ton. Littooij wijst erop dat het om voorlopige cijfers gaat. „De prijsdifferentiatie staat nog niet geheel vast. We zijn daar nu druk mee bezig.“
Begin oktober begint de verkoop. Er moet een behoorlijk kwantum worden verkocht voordat wordt besloten te bouwen. Littooij schat dat de verkooptijd drie tot zes maanden bedraagt, maar het blijft gissen. Hij is wel optimistisch: „Tientallen belangstellenden hebben zich bij ons gemeld. De economie trekt aan, waardoor mensen weer durven investeren. Bovendien is dit natuurlijk een uniek project voor de regio. Vanuit de toren kun je zowel de Oosterschelde als de Westerschelde zien.“
Als het storm loopt, begint de bouw begin volgend jaar, maar Littooij houdt voorlopig een slag om de arm. „Laten we uitgaan van de eerste helft van 2007.“
Hart van Zeeland August 11th, 2006, 11:48 AM Ander nieuws uit dezelfde PZC:
Nieuw idee voor Erasmuscomplex
GOES - Het plan om de Erasmusflat in de Goese Polder te vervangen door drie terrasflats, gaat wellicht niet door. Uit de schetsontwerpen van vier architectenbureaus komt een heel ander ontwerp als meest aantrekkelijke uit de bus. In het ontwerp staan vijf appartementenvilla’s getekend in een soort campus.
Volgens M. Sas van de beherende wooncorporatie RWS lijkt het ontwerp echter niet binnen de gestelde randvoorwaarden te passen. ,,Maar het principe van de campus is wel aantrekkelijk. We hopen het idee, met wat minder aparte gebouwen, binnen de randvoorwaarden te krijgen.“
Het plan dat is uitgekozen om de weg langs alle insprekers en besluitvormers te volgen, bevat vijf appartementengebouwen, waarvan er twee gedeeltelijk in het water staan. Alle gebouwen hebben een parkeerkelder met 20 tot 22 plaatsen en zijn onderling met elkaar verbonden door halfverzonken corridors, waar het maaiveld overheen plooit. Binnen de randvoorwaarden die de gemeente en RWS hebben gesteld, is de groene ruimte tussen de gebouwen uiterst belangrijk. Aan die voorwaarde voldoet het plan dus wel, maar een probleem is de afstand ten opzichte van de bestaande bebouwing. Enkele van de vijf flats komen te dicht bij de huizen in de omliggende straten.
Volgens Sas zijn alle betrokken partijen aan het puzzelen hoe het campusidee kan worden verwezenlijkt binnen de grenzen die vooraf zijn vastgelegd en waaraan niet meer valt te tornen. In het plan moeten in ieder geval 150 appartementen worden gebouwd, plus verschillende gemeenschappelijke ruimten.
Het complex komt middenin een zorgzone te liggen die loopt van de Spinne tot aan de apotheek. Het campusplan voorziet in een hoofdontsluiting die aansluit op de Spinne en doorloopt langs de De Kuiperlaan.
Het voornemen om driekwart van de appartementen te bouwen voordat de bestaande Erasmusflat met 135 appartementen wordt afgebroken, komt met het campusontwerp niet in gevaar. Komende week wordt het plan besproken in het Goese college van burgemeester en wethouders en in de klankbordgroep van de Erasmusflat.
GoesZLD August 12th, 2006, 06:59 AM Ongelooflijk slecht nieuws, voor zowel de woontoren als de Erasmuscomplex.
Waterstad Goes ziet er echt mooi uit!. Het zou inderdaad heel erg triest zijn, als ze over zo'n een woontoren moeilijk gaan doen !. Laten we maar het beste hopen.
Djoez August 12th, 2006, 07:22 AM Vreselijk irritant, dat keer op keer uitstellen van dit mooie bouwproject. :(
Ik vraag me wel eens af wat deze thread bij de project updates te zoeken heeft...
De Scheldewachters mag wel redelijk spectaculair wezen als hij er straks staat, ik bedoel zo'n lange ontwerpfase...
Enfin straks in oktober wat mooie nieuwe impressies hoop ik....
Djoez August 12th, 2006, 07:42 AM Het plan om de Erasmusflat in de Goese Polder te vervangen door drie terrasflats, gaat wellicht niet door. Uit de schetsontwerpen van vier architectenbureaus komt een heel ander ontwerp als meest aantrekkelijke uit de bus. In het ontwerp staan vijf appartementenvilla’s getekend in een soort campus.
Vijf ipv drie, met 20 a 22 parkeerplaatsen per gebouw, wat dat doet met de hoogte van het complex laat zich raden. :(
Ben bang dat het weer van die drie of vierverdiepingenmeuk zal worden waar Goes de laatste tijd mee volgeplempt wordt (Hof van Oranje, Beukenstraat, Goes-West)
Grrrr! :rant:
Hart van Zeeland August 12th, 2006, 03:04 PM Toen ik het bericht las over de Erasmusflat 'nieuwe stijl' dacht ik aan 5 torentjes van gemiddeld 6 bouwlagen, zoals Sinfonia en Rossinipark, maar dat zal wel te optimistisch zijn...
Wat je zegt, Goes wordt tegenwoordig volgestouwd met appartementencomplexen van 3 of 4 verdiepingen. Soms ontstaat er nog best een aardige massa, zoals het Hof van Oranje en op de hoek Beukenstraat / 's-Gravenpolderseweg waar straks Poelhoek, De Schakel en De Schans (50 appartementen, 4 verdiepingen) op een rijtje staan, maar indrukwekkend is het allerminst.
'Hoogbouw' is in mijn ogen alleen te verwachten rondom het NS / Busstation (misschien in de driehoek Lijnbaan / MA de Ruyterlaan / Piet Heinstraat?) en in Waterstad. 'Uitschieters' op andere plaatsen zouden me verbazen.
Djoez August 12th, 2006, 11:59 PM 'Uitschieters' op andere plaatsen zouden me verbazen.
Er is een paar jaar terug eens een plan geweest voor een woontoren aan de Louis de Colignylaan (11 of 12 verdiepingen), na protesten uit de A/v Buren en A/v Sasksenlaan was het project snel van tafel...
Hart van Zeeland August 13th, 2006, 01:54 PM ^ Ach ja, op het terrein van Ter Valcke. Schandalig hoe die kavel nu wordt ingericht...
Djoez August 18th, 2006, 06:22 PM PZC 18-08-06
Goes vindt partners Waterstad
door Frank Balkenende
GOES - Goes ontwikkelt het ambitieuze woningbouwplan Waterstad met verschillende marktpartijen. De gemeente, de Regionale Woningbouwvereniging Samenwerking (RWS) en de projectontwikkelaars Van Garderen & Dekker en Proper Stok tekenen binnenkort een intentieovereenkomst. Dat is een eerste stap op de weg naar publiek-private samenwerking.
Goes heeft minister Dekker van Volkhuishuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) uitgenodigd om de ondertekening bij te wonen. Die invitatie komt niet uit de lucht vallen. Naast de provincie zit ook VROM in het aanjaagteam voor Waterstad, de wijk die moet verrijzen op het te saneren havenindustrieterrein. Er komen 1500 tot 2000 woningen, uitgesmeerd over vijftien jaar. Het ministerie beschouwt Waterstad als een landelijk voorbeeldproject. De recycling van een, wat verpauperd, havenindustriegebied is een krachttoer voor een relatief kleine gemeente als Goes. Vandaar steekt het ministerie voor Goes zijn nek uit en heeft het op zijn kosten externe adviseurs aangetrokken.
Aardgasbaten
De gemeente hoopt, met de steun van VROM, dat het Rijk het project subsidieert. Er is immers nog steeds een exploitatietekort van vijftien miljoen euro. Met het totale project is zo'n 100-130 miljoen euro gemoeid. Goes mikt op een substantieel deel van de extra aardgasbaten, die het kabinet deels inzet om grotere gemeentelijke woningbouwprojecten vlot te trekken. Wethouder M. Dieleman ( ruimtelijke ordening) denkt dat in het najaar een besluit valt over de Goese subsidieaanvraag.
Goes kiest bij de ontwikkeling van het grote gebied voor samenwerking met marktpartijen om zelf minder financiële risico's te lopen. Ook speelt dat eigenaren/ bedrijven die nu grond bezitten in het havengebied, als partner kunnen worden ingezet. De gemeente hoeft dan geen grondaankopen te doen en is ook niet de eerstverantwoordelijke partij als de bodem moet worden
schoongemaakt. De al in een vroeg stadium aangetrokken projectontwikkelaar Proper Stok, met wie gemaakte afspraken zijn herzien, blijft aan als coördinerend ontwikkelaar.
De keuze om in zee te gaan met Van Garderen & Dekker is logisch. De projectontwikkelaar bezit de kavel waarop de (voormalige) Apparaten- en Ketel Fabriek (AKF) staat. Die ligt aan de noordkant van het havengebied, tegen het Goese Meer aan. Aangezien de gemeente het aanvankelijke idee om vanaf de Ringbrug naar het noorden de wijk fasegewijs te ontwikkelen, heeft verlaten, zou het eerste deel van Waterstad op de AKF-kavel kunnen verrijzen. Een parallelle ontwikkeling, beginnen in het noorden én het zuiden, is ook mogelijk. De gemeente heeft inmiddels de kavel op de hoek Westhavendijk/Ringbaan-West verworven. Over een deel van dat grondstuk komt straks de doorgaande weg naar Wilhelminadorp te lopen. Daarvoor moeten de milieustraat en het dierenasiel wijken. Voor beide wordt een andere plek gezocht. Ook de sportvelden op 't Schenge moeten deels worden opgeschoven of verplaatst. ,,Er is nog veel werk te doen, maar we hebben weer een paar stappen in de goede richting gezet'', zegt Dieleman.
De gemeenteraad neemt donderdag een definitief besluit over het Masterplan Waterstad, maar dat lijkt een formaliteit, want de fracties steunen het project, zij het met enkele kanttekeningen. Veel onderdelen vergen overigens nog een nadere uitwerking. Het gaat dan om de verplaatsing van watergebonden bedrijven (waarbij de haven van Kats in beeld is), de verkeersafwikkeling en de verschuiving van sportpark 't Schenge.
Djoez August 18th, 2006, 09:16 PM Ook van Marsaki:
De Zwei in Nieuw-West
http://img215.imageshack.us/img215/179/goesdezweiim4.jpg
http://img471.imageshack.us/img471/2051/goesdezwei2wp7.png
De vorm is wel grappig, maar het complex had natuurlijk hoger gemoeten.
Hart van Zeeland August 19th, 2006, 03:17 PM De gemeenteraad neemt donderdag een definitief besluit over het Masterplan Waterstad, maar dat lijkt een formaliteit, want de fracties steunen het project, zij het met enkele kanttekeningen.
Laat me raden, één daarvan is de bouwhoogte van de sculpturale woontoren...
Ben, naast het ontwerp van met name de sculpturale gebouwen, ook erg benieuwd naar de maatregelen omtrent de infrastructuur / verkeersafwikkeling in dat gebied. 1500 tot 2000 woningen is niet niks en even verderop wordt ook Mannee (400 woningen) ontwikkelt. De Ringbaan-West en Oost vragen om een ingrijpende upgrading.
Hart van Zeeland August 19th, 2006, 03:22 PM De Zwei in Nieuw-West is een aardig complexje, maar vind het een beetje dorps.
Hart van Zeeland August 29th, 2006, 07:53 PM Omroep Zeeland 25-08-2006
Plan Waterstad Goes vordert gestaag
De ontwikkeling van de nieuwe wijk
Waterstad in Goes vordert gestaag.
Donderdag keurde de gemeenteraad de
hoofdlijnen van het plan goed.
Wethouder Rinus Dieleman kan nu aan de
slag met de inhoudelijke inpassing. In
het zogenoemde havengebied moeten
onder meer tweeduizend woningen komen.
De wethouder wil met alle betrokkenen
overleggen, zodat de ontwikkeling van
de wijk Waterstad zonder conflicten
verloopt. PvdA Goes is niet tevreden
met de naam Waterstad en wil via een
prijsvraag een betere naam vinden.
Hart van Zeeland August 29th, 2006, 08:28 PM Van www.archikon.nl
http://www.archikon.nl/dynamisch/project_afbeeldingen/310_1_004_vl.jpg
http://www.archikon.nl/dynamisch/project_afbeeldingen/311_1_005_vl.jpg
* De Vliedberg (foto) met op de achtergrond het nieuwe pand van Royal Haskoning (Stationstaete).
* Archikon is zelf ook aan het bouwen op het Stationspark. Daar is men nu bezig met de derde bouwlaag. De oplevering van dit gebouw is in februari 2007.
* Het kantoor van PWC bevindt zich eveneens in de afrondende fase. Momenteel wordt het gebouw voorzien van de glazen voorgevel.
Hart van Zeeland September 3rd, 2006, 05:44 PM Heb een interessante link gevonden omtrent het Stationspark. Er wordt wat meer informatie gegeven over de panden die momenteel in aanbouw zijn.
Een leuk nieuwtje is dat Induco, projectontwikkelaar van Stationstaete, plannen heeft voor de bouw van een tweede kantoorgebouw in dat gebied.
http://www.zeelandzakelijk.nl/nieuwsbrief/images/118/stationspark118.pdf
De gebouwen van Archikon, PWC, Stationstaete en de Vliedberg zijn allen in een vergevorderd stadium, maar de belangrijkste projecten moeten eigenlijk nog van start gaan. Een resume:
* De Scheldewachters; 60 appartementen + commerciele ruimte (aanvang bouw: eerste helft 2007).
http://propertydevelopment.bouwfonds.com/GetImage.aspx?image=/documents/552f2fa1-a915-4c34-906e-62e4e85af061/19c2b4b7-9ecc-4938-af94-63f4a7b16f8e/impressie01.jpg&size=550
* Focus; kantoorruimte, winkels, een hotel en een bovengrondse parkeergarage (startdatum onbekend, geplande oplevering: eind 2007 / begin 2008).
http://www.sinkekomejan.nl/mainsite/voorkant.jpg
* Carre; kantoorappartementen (aanvang bouw: september 2006).
http://www.sinkekomejan.nl/foto/tati143135.jpg
Overige plannen en projecten in het Stationspark:
* Appartementencomplex (20 eenheden, oplevering volgens de woningbouwplanning in 2008).
* Kantoor ingenieurs- en architectenburo F. Koch (stond ooit in het gemeentelijk informatieblad 'Samenspel').
* Kantoorgebouwen (in totaal 6500 m2 bvo), te ontwikkelen door Bouwfonds MAB en WBU.
Djoez September 8th, 2006, 08:50 PM PZC 8-8-06
Kavel Pik krijgt grote gebouwen
GOES - Wat al een tijdje in de lucht hing, is nu zeker: de huizen aan de even zijde van de Trompstraat in Goes moeten wijken voor de komst van veertien meter hoge appartements- of kantoorgebouwen.
Die gebouwen komen op de zogeheten kavel Pik, waar nu nog parkeerplaatsen liggen. Die zijn momenteel nog hard nodig voor bezoekers van de binnenstad, maar als de nieuwe parkeergarage bij het Kolveniershof klaar is, kunnen ze best gemist worden. De verwachting is dat de bouw op de kavel Pik medio 2008 kan beginnen. Of de gebouwen, die vier lagen krijgen, appartementen of kantoorruimte gaan herbergen, is afhankelijk van de plannen waarmee projectontwikkelaars komen. De gemeente heeft er nog geen in de arm genomen en beslist binnenkort op welke wijze ze gaat selecteren. ,,Een combinatie van wonen en kantoren is ook mogelijk'', zegt wethouder. M. Dieleman. ,,Persoonlijk zie ik die optie best zitten.”
Aangekocht
De gemeente heeft de afgelopen jaren al de nodige huizen aangekocht aan de even zijde van de Trompstraat. Slechts vier woningen zijn nu nog in particulier bezit. Van de andere huizen worden er overigens nog wel enkele bewoond, maar met deze mensen heeft de gemeente tijdelijke huurcontracten afgesloten. Met de woningbezitters zal de toekomstige projectontwikkelaar rond de tafel moeten.
In het verleden is binnen de gemeenteraad wel eens gesproken over gebouwen met vijf of zes lagen, maar daar is van afgezien. „Vier lagen met een hoogte van veertien meter lijkt ons het best in de omgeving passen”, aldus Dieleman. „Het gebouw wordt daarmee nets iets hoger dat het oude waterschapskantoor, dat aan de overkant staat, maar net iets kleiner dan de Stadspoort.” Onder het nieuwe gebouwencomplex komt wat de gemeente betreft een parkeerkelder, zodat de auto’s van bewoners of kantoorpersoneel niet elders in de stad komen te staan.
Woordvoerder K. Fokke van de werkgroep Trompstraat en omgeving toont zich niet verrast door het plan. ,,Iedereen die een beetje kan nadenken, kon op zijn vingers natellen dat de huizen aan de even zijde moeten wijken”, zegt hij. „De gemeente heeft er niet voor niets al een heleboel aangekocht. Toch blijft het jammer, hoor. De Trompstraat is bij uitstek een leuk straatje voor starters. Dat wordt allemaal zomaar afgebroken.''
Fokke vreest dat het niet bij de huizen aan de even zijde van de Trompstraat blijft. Hij is ervan overtuigd dat de gemeente alle woningen in de driehoek Trompstraat, Lijnbaan en M.A. de Ruijterlaan op termijn weg wil hebben voor hoge gebouwen. ,,Het bestemmingsplan staat dat soort gebouwen toe'', verklaart hij. ,,Bovendien heeft de gemeente ook in deze straten al huizen aangekocht.''
Dieleman kan niet anders dan dat laatste bevestigen, maar volgens hem is momenteel alleen het plan voor de kavel Pik aan de orde. „De bewoners van de andere huizen hoeven nu niets te vrezen”, verzekert hij. „Maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken. Over tien of twintig jaar heeft de gemeente wellicht weer andere ideeën.”
Op donderdag 14 september is er een inloopavond over het huidige plan. Die duurt van 17.30 tot 19.00 uur en vindt plaats in het stadskantoor.
Grote gebouwen??? :rofl: godallemachtig......in Heinkenszand staat al 3 vediepingenbouw!!
„Vier lagen met een hoogte van veertien meter lijkt ons het best in de omgeving passen”, aldus Dieleman. „Het gebouw wordt daarmee nets iets hoger dat het oude waterschapskantoor, dat aan de overkant staat, maar net iets kleiner dan de Stadspoort.”
Met 5 of 6 lagen was het gebouw een stuk stedelijker geweest en nog steeds hoger dan het voormalig waterschapskantoor, en lager dan de stadspoort, of had dan iig op de punt van de kavel aan de rotonde iets spectaculairs van 10 verdiepingen of zo gedaan! (komt nog hoop ik)
Ik hoop niet dat dit de smaakmaker voor de rest van het gebied wordt!
Laat die woontoren er snel komen, dan hebben ze hopelijk iets om zich aan op te trekken, want hier zakt m'n broek van af! BAH!!http://img135.imageshack.us/img135/6940/toileteh5.gif:cry:
Djoez September 8th, 2006, 09:02 PM de zogeheten kavel Pik
..........
De 'zogeheten' Zak van Zuid-Beveland.......:dunno:
Djoez September 9th, 2006, 02:25 PM Goes pakt Trompstraat gezicht af
door Frank Balkenende
GOES - Het is een straatje uit de tijd van Bartje. Knusse arbeiderswoninkjes, plaveisel van klinkers. Smal is de Goese Trompstraat ook. Als je te enthousiast de voordeur uitstuift, val je bij de overburen binnen. In naam van de vooruitgang moeten nu de even nummers tegen de vlakte. „Jammer. Dit straatje is pure nostalgie.“
http://img226.imageshack.us/img226/2073/trompstraatel5.jpg
De oostzijde van de Goese Trompstraat (rechts) moet wijken voor een appartementen- en kantorencomplex. Bewoner Mark ter Veen (rechts) betreurt dat.
Eergisteren hebben de bewoners een brief van de gemeente ontvangen. Een onheilstijding: de woningen aan de even zijde moeten worden gesloopt om plaats te maken voor een modern appartementen- en kantorencomplex van vier bouwlagen, ergo veertien meter hoog. Dat moet medio 2008 verrijzen op de kavel van Pik, waar nu een tijdelijk parkeerterrein is ingericht.
Alhoewel de gemeente tot voor kort haar plannen nooit openlijk had ontvouwd, vermoedden de bewoners dat het ervan ging komen. De gemeente Goes kocht immers al jaren - volgens bewoners nogal stiekem - pandjes aan in de Goese Trompstraat, want voor de ontwikkeling van de smalle kavel van Pik (zo heetten de eigenaren van de voormalige Peugeot-garage op die plek) was meer grond nodig.
„Eigenlijk is het op een schofterige manier gegaan. Dan kwam er een makelaar langs met het verhaal dat-ie een goedkoop huis zocht voor een oude man. Zo werd een huis aan de keukentafel verkocht. Uiteindelijk bleek daar de gemeente achter te zitten“, zegt bewoner Mark ten Veen.
Op vijf huizen na is de even zijde van de Trompstraat nu gemeentelijk bezit. Sommige panden zijn aan het verkrotten. Een bewuste sterfhuis-politiek, fluistert een aantal bewoners. „Er is niks meer aan gedaan, in de hoop dat mensen vertrekken.“
Desalniettemin kocht Ter Veen vier jaar terug een huis aan de kant die straks plat gaat. „Ik hoorde toen al van de bouwplannen, maar wilde goedkoop wonen. Bovendien is dit een charmant straatje, buitengewoon rustig en dat vlakbij de binnenstad en het station.“
Voor niks
Zijn huis heeft hij binnen totaal gerenoveerd. Allemaal voor niks geweest, als hij in 2008 wordt gedwongen te verkassen. „Natuurlijk vraag je je af wat je kunt terugkopen. Kijk, voor ons is het niet zo erg, wij zijn jong, maar de buurman woont hier al dertig jaar.“ Even daar aanbellen, maar buurman is deze dag de hort op.
Een eindje verderop staat Mushin Qully te zagen in de gang. Hij vernieuwt het toilet. Qully huurt het huis van de gemeente.
„Ik ben wel een beetje boos over die beslissing van de gemeente. Wij wonen hier prettig. Het is rustig en we hebben goede contacten met de buren. Maar ja, in zo’n zaak ben je machteloos.“ Aan de kant van de blijvers, de westzijde met de oneven nummers, klinkt ook gemopper. Anneke Snoep heeft er pas een huis gekocht. „Bij de verkoop is me niet verteld dat er op zestien meter afstand een appartementengebouw van veertien meter hoog tegenover me komt. Ik ben op het verkeerde been gezet. Bovendien: vier bouwlagen, dat is achterlijk hoog in deze buurt.“
Snoep is bang voor bouwschade. De woningen zijn immers niet onderheid. Het pas getrouwde paar Peter en Marja Vreugdenhil delen die zorg. Ze hebben net hun huis helemaal opgeknapt. „Reken maar dat we tegen die tijd deskundigen in de arm nemen.“
Zonde van dat nostalgische straatje, vindt Marja. „De gemeente pakt de Trompstraat zijn gezicht af. Ik kom van een dorp en dit is één van de weinige dorpsstraatjes in de stad.“
Ton van de Rijt van twee deuren verder: „Dit is een straatje van honderd jaar oud. Pure nostalgie. Dat vind je nergens meer. Als ze de overkant slopen, verdwijnt de sfeer. Verschrikkelijk.“ Verhuizen dan maar? „Nee, je kunt nergens een huis voor deze prijs kopen.“
Voorbode
Ton is blij dat de gemeente nu klare wijn heeft geschonken, maar vreest wel dat dit slechts een voorbode is van verdere vernieuwingsplannen. „De hele driehoek tussen de De Ruyterlaan, Piet Heinstraat en Lijnbaan is oud. Bovendien wil de gemeente de rondweg doortrekken langs De Lijnbaan. Bewoners zijn ervan overtuigd dat alles een keer tegen de vlakte gaat. Als je ernaar vraagt, zegt de wethouder dat hij niet in de toekomst kan kijken. Maar iedereen weet: aan nostalgie valt niks te verdienen.“
Zonde van dat nostalgische straatje, vindt Marja. „De gemeente pakt de Trompstraat zijn gezicht af. Ik kom van een dorp en dit is één van de weinige dorpsstraatjes in de stad.“
Ik zou snel teruggaan naar een plaats waar je heel veel dorpsstraatjes vind..........jawel een dorp!
Per September 9th, 2006, 02:33 PM ^^ @DJOEZ
Het gaat in dit geval helemaal niet om die "grote" gebouwen maar om een aantasting van het stadsbeeld van Goes. Je moet wel beseffen dat dit straatje nu nog 1 geheel vormt en straks wordt er een quasi modern complex neergezet dat in elke buitenwijk in NL zou kunnen staan. Als de gemeente Goes zonodig iets wil bouwen moet men beter nadenken wat voor een effect het heeft op de omgeving. Het gaat hier tenslotte niet om een wereldvermaard bouwproject maar een dertien in een dozijn appartementengebouw. In zo'n geval zou ik zeker ook tegen zijn.
PZC 2006 09 09
Goes pakt Trompstraat gezicht af
GOES - Het is een straatje uit de tijd van Bartje. Knusse arbeiderswoninkjes, plaveisel van klinkers. Smal is de Goese Trompstraat ook. Als je te enthousiast de voordeur uitstuift, val je bij de overburen binnen. In naam van de vooruitgang moeten nu de even nummers tegen de vlakte. „Jammer. Dit straatje is pure nostalgie.“
Eergisteren hebben de bewoners een brief van de gemeente ontvangen. Een onheilstijding: de woningen aan de even zijde moeten worden gesloopt om plaats te maken voor een modern appartementen- en kantorencomplex van vier bouwlagen, ergo veertien meter hoog. Dat moet medio 2008 verrijzen op de kavel van Pik, waar nu een tijdelijk parkeerterrein is ingericht.
Alhoewel de gemeente tot voor kort haar plannen nooit openlijk had ontvouwd, vermoedden de bewoners dat het ervan ging komen. De gemeente Goes kocht immers al jaren - volgens bewoners nogal stiekem - pandjes aan in de Goese Trompstraat, want voor de ontwikkeling van de smalle kavel van Pik (zo heetten de eigenaren van de voormalige Peugeot-garage op die plek) was meer grond nodig.
„Eigenlijk is het op een schofterige manier gegaan. Dan kwam er een makelaar langs met het verhaal dat-ie een goedkoop huis zocht voor een oude man. Zo werd een huis aan de keukentafel verkocht. Uiteindelijk bleek daar de gemeente achter te zitten“, zegt bewoner Mark ten Veen.
Op vijf huizen na is de even zijde van de Trompstraat nu gemeentelijk bezit. Sommige panden zijn aan het verkrotten. Een bewuste sterfhuis-politiek, fluistert een aantal bewoners. „Er is niks meer aan gedaan, in de hoop dat mensen vertrekken.“
Desalniettemin kocht Ter Veen vier jaar terug een huis aan de kant die straks plat gaat. „Ik hoorde toen al van de bouwplannen, maar wilde goedkoop wonen. Bovendien is dit een charmant straatje, buitengewoon rustig en dat vlakbij de binnenstad en het station.“
Voor niks
Zijn huis heeft hij binnen totaal gerenoveerd. Allemaal voor niks geweest, als hij in 2008 wordt gedwongen te verkassen. „Natuurlijk vraag je je af wat je kunt terugkopen. Kijk, voor ons is het niet zo erg, wij zijn jong, maar de buurman woont hier al dertig jaar.“ Even daar aanbellen, maar buurman is deze dag de hort op.
Een eindje verderop staat Mushin Qully te zagen in de gang. Hij vernieuwt het toilet. Qully huurt het huis van de gemeente.
„Ik ben wel een beetje boos over die beslissing van de gemeente. Wij wonen hier prettig. Het is rustig en we hebben goede contacten met de buren. Maar ja, in zo’n zaak ben je machteloos.“ Aan de kant van de blijvers, de westzijde met de oneven nummers, klinkt ook gemopper. Anneke Snoep heeft er pas een huis gekocht. „Bij de verkoop is me niet verteld dat er op zestien meter afstand een appartementengebouw van veertien meter hoog tegenover me komt. Ik ben op het verkeerde been gezet. Bovendien: vier bouwlagen, dat is achterlijk hoog in deze buurt.“
Snoep is bang voor bouwschade. De woningen zijn immers niet onderheid. Het pas getrouwde paar Peter en Marja Vreugdenhil delen die zorg. Ze hebben net hun huis helemaal opgeknapt. „Reken maar dat we tegen die tijd deskundigen in de arm nemen.“
Ton van de Rijt van twee deuren verder: „Dit is een straatje van honderd jaar oud. Pure nostalgie. Dat vind je nergens meer. Als ze de overkant slopen, verdwijnt de sfeer. Verschrikkelijk.“ Verhuizen dan maar? „Nee, je kunt nergens een huis voor deze prijs kopen.“
Voorbode
Ton is blij dat de gemeente nu klare wijn heeft geschonken, maar vreest wel dat dit slechts een voorbode is van verdere vernieuwingsplannen. „De hele driehoek tussen de De Ruyterlaan, Piet Heinstraat en Lijnbaan is oud. Bovendien wil de gemeente de rondweg doortrekken langs De Lijnbaan. Bewoners zijn ervan overtuigd dat alles een keer tegen de vlakte gaat. Als je ernaar vraagt, zegt de wethouder dat hij niet in de toekomst kan kijken. Maar iedereen weet: aan nostalgie valt niks te verdienen.“
http://www.pzc.nl/multimedia/archive/00319/De_oostzijde_van_de_319159b.jpg
De oostzijde van de Goese Trompstraat (rechts) moet wijken voor een appartementen- en kantorencomplex. Bewoner Mark ter Veen (rechts) betreurt dat.
Per September 9th, 2006, 02:34 PM Sorry had je artikel nog niet gezien, was zelf bezig ;)
Hart van Zeeland September 9th, 2006, 05:42 PM vier bouwlagen, dat is achterlijk hoog in deze buurt.
:hahaha: Wat een dorpelingen, daar in de Trompstraat.
Hart van Zeeland September 9th, 2006, 06:03 PM Wat mij betreft mag die rommel in de driehoek Piet Heinstraat - Lijnbaan - M.A. De Ruyterlaan zo snel mogelijk tegen vlakte. Dit gebied gelegen tussen het station en de binnenstad heeft in mijn ogen enorm veel potentie. Het zou door de bouw van enkele aansprekend vormgegeven bouwblokken en voorzieningen (ik had dit bijvoorbeeld een mooie plaats voor een casino gevonden) een visitekaartje van de stad kunnen worden.
Maar wie weet, impressies voor de kavel pik zijn mij tot op heden niet bekend en de herontwikkeling van de rest van het gebied laat nog op zich wachten.
Djoez September 9th, 2006, 06:28 PM Het gaat hier tenslotte niet om een wereldvermaard bouwproject maar een dertien in een dozijn appartementengebouw.
Had gehoopt dat dit complex had kunnen dienen als opmaat voor de rest van de te ontwikkelen driehoek Ruyterlaan/Lijnbaan/Piet Heinstraat, maar het word jammergenoeg weer van die 3 verdiepingenmeuk die idd in elke buitenwijk te vinden is.
Bovendien: vier bouwlagen, dat is achterlijk hoog in deze buurt.“
In vergelijking met de kabouterhuisjes in de Trompstraat is een duiventil al achterlijk hoog, wat moeten ze dan bouwen op zo'n centrumlocatie???......bungalows of arbeiderhuisjes met van die geteerde planken, of wacht nee.......een hertenkamp!! :scouserd:
Djoez September 9th, 2006, 06:55 PM Woongids voor Midden-Zeeland viel daarnet in de bus:
'Presley Park' Goes, start bouw: november 2006
Yibbediyibbeda folks!http://img175.imageshack.us/img175/4513/6rsmd2rz5.gif
Hart van Zeeland September 9th, 2006, 10:00 PM ah, das goed nieuws. :)
De bouw van Sinfonia is inmiddels gestart.
Djoez September 10th, 2006, 09:00 AM ^^ Aan welke straat in Ouverture komt Sinfonia eigenlijk? Ben daar niet zo bekend.
Hart van Zeeland September 10th, 2006, 12:51 PM Op de hoek Elvis Presleylaan - John Denverlaan. Sinfonia komt te staan in de groen / blauwe buffer tussen Ouverture en de toekomstige wijk Aria.
Ben daar overigens ook niet zo bekend, hoor. Ikzelf woon in de Noordhoek, helemaal aan de andere kant van de stad zeg maar... :)
Hart van Zeeland September 11th, 2006, 08:37 PM PZC 11-9-06
Bouw Aria begint in najaar 2007
GOES - Projectontwikkelaar ABC Vastgoed Groep denkt najaar 2007 de eerste fase van de nieuwe wijk Aria in Goes te kunnen bouwen. Hoewel Goes schreeuwt om nieuwbouw, is versnelling van het project niet mogelijk. Wel kunnen in de eerste fase meer woningen dan gepland op de markt worden gebracht. De laatste jaren stagneert de woningbouw in Goes. Tussen de afronding van de nieuwbouwwijken zoals Ouverture en Nieuw-West en de aanleg van nieuwe wijken als Aria, Mannee en Waterstad (op het havenindustrieterrein) zit te veel tijd.
Bij zijn aantreden in maart dit jaar signaleerde het nieuwe college van CDA, VVD en SGP/ ChristenUnie de ernst van de situatie. Het college liet weten de turbo op de woningbouw te zetten. Dappere woorden die tot nu toe niet in daden konden worden omgezet. Het vorige college van burgemeester en wethouders had bijvoorbeeld al de voorbereidingstijd voor de wijk Mannee (naast de Noordhoek, 350-400 woningen) ingedikt. Tijdwinst viel niet meer te boeken.
Mannee komt nu voorjaar/ medio 2007 in ontwikkeling en dat is al enkele maanden later dan was voorzien.
Bij het aanjagen van de woningbouw was de hoop van het college dan ook gevestigd op projectontwikkelaars als ABC Vastgoed Groep, die de wijk Aria aan de zuidrand van Goes (grenzend aan Ouverture, 400 woningen) laat bouwen. Volgens ABC-projectleider A. van Vuuren begint de bouw volgend jaar na de bouwvak en dat is precies op schema. Versnelling zit er nu niet meer in, zegt hij. „Wat we wel kunnen doen, is het aantal fasen van vijf of vier terugbrengen naar drie. Daardoor breng je in de eerste fase veel meer woningen op de markt. Gezien de grote vraag naar woningen in Goes lijkt dat zinvol.“
In Aria verschijnen zowel dure als goedkope koopwoningen. Van Vuuren onderstreept dat het zeker de bedoeling is voor starters en ouderen te bouwen. „Ik schat in dat toch twintig procent van de woningen in Aria is bestemd voor deze doelgroepen.“
Een ander speerpunt is een ’goede sociale structuur’. „In elke straat komen woningen voor de grote en de kleine beurs. We willen alle rangen en standen mixen.“ Aria krijgt ook een ander aanzien dan het modernistische Ouverture. Geen blokvormige huizen aan kaarsrechte lanen, maar bochtige straatjes met ’streekeigen’ architectuur. Meer rustiek dan modern dus.
Ongelukkigerwijs beginnen de grote woningbouwprojecten Aria en Mannee zo’n beetje tegelijk. De toekomst zal uitwijzen of er dan plotseling niet te veel woningen op de markt komen. Temeer omdat ook de ambitieuze wijk Waterstad (1500-2000 woningen in tien, vijftien jaar tijd) in de steigers wordt gezet, al moet het college daarvoor nogal wat (dure) hobbels nemen, zoals de verplaatsing van (watergebonden) bedrijven.
Hart van Zeeland September 11th, 2006, 08:56 PM Voor de geinteresseerden; het onderzoeksrapport omtrent de verkeersontsluiting van Waterstad.
http://www.goes.nl/live/attachment.db?20219
Strax kunnen we nog een draadje openen voor alle infrastructurele projecten in en om de stad; nieuwe afslag op de A58, spoortunnel onder de Van Hertumweg, de verdieping van het spoor ten oosten van het station etc. ;)
Hart van Zeeland September 14th, 2006, 08:09 PM Van www.archikon.nl
* Hoogste punt 'De Vliedberg'
http://www.archikon.nl/dynamisch/nieuws_afbeeldingen/25_1_001.jpg
* Nieuwe impressies kantoorpand Archikon
http://www.archikon.nl/dynamisch/project_afbeeldingen/323_1_003.jpg
http://www.archikon.nl/dynamisch/project_afbeeldingen/326_1_006.jpg
Ik hoop toch zo dat dat massale bouwblok (8 bouwagen) achter het kantoor van Archikon daadwerkelijk gerealiseerd wordt. :)
* Archikon in aanbouw
http://www.archikon.nl/dynamisch/project_afbeeldingen/316_1_002.jpg
Knurft September 14th, 2006, 08:36 PM Op een gegeven moment begint dat stationspark toch vol te raken en dan lijkt het me wel rendabel wat hoger te bouwen?
Ik verheug me al op de stedelijkheid die rondom dat pleintje ten zuiden van het station zal ontstaan. Eerst loop je onderdoor een wand van vijf hoog en dan doemt ineens de woontoren met 22 lagen op en aan de linker kant staat dan ook nog even een pand van acht lagen.
Is al bekend wat er precies rondom dit plein komt qua voorzieningen/detailhandel/horeca?
Hart van Zeeland September 14th, 2006, 09:12 PM Niet dat ik weet. Als het gaat om de vestiging van detailhandel / horeca in dat gebied ben ik eerlijk gezegd niet zo optimistisch, aangezien het centrum en 2 grote supermarkten op steenworp afstand liggen.
Knurft September 14th, 2006, 09:20 PM Een broodjeszaak, kioskje of terras moet toch wel mogelijk zijn voor de zakenmensen in het stationspark en de vele scholieren die er langs lopen?
Hart van Zeeland September 14th, 2006, 09:38 PM Iets 'grand-cafe-achtigs' of een kiosk zou inderdaad wel rendabel moeten zijn. Stiekem blijf ik hopen op een BK / AH to go / Doner Company. :)
Hart van Zeeland September 15th, 2006, 05:39 PM Op een gegeven moment begint dat stationspark toch vol te raken en dan lijkt het me wel rendabel wat hoger te bouwen?
Het is één van weinige toplocaties voor kantoren in de provincie. De gemeente en provincie willen daarom de beschikbare grond in stationspark II zoveel mogelijk uitbuiten. Vooralsnog gebeurt dit niet door flink de hoogte in te gaan (m.u.v. de Scheldewachters), maar door de gebouwen dichter op elkaar te zetten. Zeker in vergelijking met stationspark I.
Djoez September 22nd, 2006, 02:05 PM Nog meer van hetzelfde: SUNDIAL PARK
Ook in West
http://img78.imageshack.us/img78/7529/sundialparkoj3.gif
Hart van Zeeland September 23rd, 2006, 03:53 PM Er worden de laatste tijd veel te veel appartementen op de markt gebracht, terwijl juist de vraag naar grondgebonden woningen en bouwkavels gestaag toeneemt.
Ik weet niet of het ermee te maken heeft, maar de appartementen van Rossinipark zijn tijdelijk uit de verkoop gehaald.
Hart van Zeeland September 23rd, 2006, 04:00 PM Het strippen van het oude stadskantoor is enkele weken geleden begonnen. Over 1,5 jaar is dit appartementencomplex het eindresultaat:
http://www.nieuwbouwnetwerk.nl/image_cache/cf/9e/cf9e77a8e9c3b5099dab7ba2f38bc621-900x503.jpg
Hart van Zeeland September 26th, 2006, 08:45 PM Bron: www.goes.nl
Kavel Pik
Voor het gebied dat ligt tussen de Piet Heinstraat en de M.H. Trompstraat zijn randvoorwaarden opgesteld. Deze randvoorwaarden zijn de basis voor een nieuwe ontwikkeling. Gedacht wordt aan gebouwen van maximaal 4 lagen hoog die ingevuld kunnen worden met kantoren, commerciële functies en/of appartementen. Medio 2008 kan begonnen worden met de eerste werkzaamheden.
Het is nog onbekend wie de locatie gaat ontwikkelen.
Er zijn geen plannen voor het gebied tussen de M.H. Trompstraat/Lijnbaan/M.A. de Ruijterlaan. Deze worden ook niet verwacht.
http://www.goes.nl/live/attachment.db?20253
Word bepaald niet vrolijk van deze kolossen aan de Piet Heinstraat :wallbash:
Het allereerste plan voor deze kavel ging meen ik nog uit van 8 verdiepingen aan de kant van de Lijnbaan. :(
Djoez September 27th, 2006, 07:01 AM Misschien ben ik te pessimistisch.
Iets 'grand-cafe-achtigs' of een kiosk zou inderdaad wel rendabel moeten zijn. Stiekem blijf ik hopen op een BK / AH to go / Doner Company. :)
Er zijn heel duidelijke afspraken tussen BK en McD dus tenzij Goes met min. 50.000 inw. groeit zal dat niet gebeuren.
Djoez September 27th, 2006, 07:20 AM Word bepaald niet vrolijk van deze kolossen aan de Piet Heinstraat :wallbash:
Het allereerste plan voor deze kavel ging meen ik nog uit van 8 verdiepingen aan de kant van de Lijnbaan. :(
Ja daar staat me ook nog zoiets van bij.
Laten ze dan iig op de uiteinden van de kavel er nog 2 of 3 verdiepingen bij doen, dan heeft de trompstraat er ook geen last van.
Djoez October 1st, 2006, 08:26 AM update Sinfonia
http://img108.imageshack.us/img108/5558/sinfonia001vj2.jpg
http://img96.imageshack.us/img96/6006/sinfonia003yq7.jpg
Hart van Zeeland October 1st, 2006, 01:42 PM ^ Jammer dat je foto's 't niet doen.
Edit: nu wel! :)
Hart van Zeeland October 1st, 2006, 01:56 PM De vernieuwbouw van de Zeelandhallen + het bijbehorende vrijetijdscentrum vordert gestaag.
http://www.christianvanderweele.nl/images/zeelandhallen.jpg
Het vrijetijdscentrum (8500 m2) bestaat uit;
- een servicebioscoop (4 zalen, 700 zitplaatsen)
- wokrestaurant (500 zitplaatsen)
- bowling en biljartcentrum (12 bowlingbanen, 17 biljart- en snookertafels)
- fitnessruimte
EuroMaster October 1st, 2006, 07:06 PM Het is meer een Goes-laagbouw-topic geworden hier.
Djoez October 1st, 2006, 08:38 PM ^ Jammer dat je foto's 't niet doen.
Bij mij doen ze het prima, maar zet ze er wel ff opnieuw op http://img384.imageshack.us/img384/9003/smileoudtb2.gif
Djoez October 1st, 2006, 08:57 PM Het is meer een Goes-laagbouw-topic geworden hier.
Een kinderhand is gauw gevuld http://img204.imageshack.us/img204/1549/greengrinsr8.gif
Misschien kan deze thread dan beter heten 'Kleinschalige ontwikkelingen in een provinciestadje', en maken we een nieuwe update thread als de Scheldewachters ook werkelijk u/c gaat. Zo goed? http://img206.imageshack.us/img206/9953/smileoudns3.gif
Hart van Zeeland October 2nd, 2006, 11:01 AM Dit topic is idd een beetje uit de hand gelopen...
Het is wel een idee om een nieuwe update thread te openen als de bouw van de Scheldewachters eenmaal begint. Of juist een voor de kleine / algemene updates?
Ik kom op het forum iig genoeg projecten tegen die vergelijkbaar of zelfs minder zijn dan bijvoorbeeld Focus, Presleypark, Sinfonia of Rossinipark.
Hart van Zeeland October 4th, 2006, 11:33 AM http://www.archikon.nl/dynamisch/nieuws_afbeeldingen/39_1_008.jpg
Een stukje van de Goese skyline :) met de niet te missen tv-toren (www.tvtorengoes.nl), gezien vanaf de nieuwbouw van Archikon.
Op de kavel linksonder op de foto moet de woontoren verrijzen. Verdomd klein kaveltje eigenlijk...
Btw, de bouwvergunning voor de parkeergarage (530 pp), winkels en appartementen aan het Bleekveld / Kolveniershof is inmiddels verleend. De aanvang van de werkzaamheden is voorzien begin 2007.
Knurft October 4th, 2006, 07:59 PM Ik had verwacht de Goes propaganda uit de ondernemer van vandaag hier ook wel aan te treffen...
Hart van Zeeland October 4th, 2006, 09:32 PM Ah, heb je er ook zo van genoten vanochtend? :) :happy: :cheer:
Djoez October 26th, 2006, 08:11 PM 26/10/2006
Viersterrenhotel in GAK-gebouw Goes
Het college van Goes stemt in met de
komst van een viersterrenhotel in het
voormalige GAK-gebouw in de stad.
Initiatiefnemer is Cor van de Zandt,
eigenaar van restaurant de Stadsschuur
in Goes. Hij spreekt van een uniek
project.
Het gebouw wordt grondig verbouwd en
moet vijf etages krijgen. Van de Zandt
hoopt dat het "lelijkste gebouw van
Goes" kan worden omgetoverd tot "één
van de mooiere in het stadscentrum"
Mooi initiatief! :happy:
Hart van Zeeland October 26th, 2006, 08:28 PM Goed nieuws! Ik denk dat heel Goes zijn plan zal omarmen! :)
Djoez October 26th, 2006, 08:52 PM Yep! Het gebouw is zo lelijk en plomp dat zelfs 'De Villa' er een beetje somber uit zag
Hart van Zeeland October 27th, 2006, 11:08 AM Een (oude) foto van het gedrocht:
http://goes.rvc.nl/historisch/image.asp?nr=22702
Ben wel ontzettend benieuwd naar de nieuwe situatie.
RR1991 October 27th, 2006, 06:15 PM Dat gaat er zeker op vooruit ;)
Hart van Zeeland October 27th, 2006, 08:10 PM Toekomstige situatie: :happy:
http://www.stadsschuur.nl/upload/standpunt1zelfkerk03uitsnedeklein.jpg
Djoez October 28th, 2006, 08:40 AM Ik tel maar 4 verdiepingen....maar had het wel verwacht, 2 extra was een beetje teveel van het goede geweest
Echt spannend vind ik dit chateauontwerp niet, maar een verbetering is het zeker!
Ben benieuwd naar het grand cafe!
Djoez October 28th, 2006, 08:49 AM Hoe laat zou de PZC site vandaag up to date zijn??? :dunno: http://img100.imageshack.us/img100/1857/greengrinjn8.gif
(wordt vervolgd)
edit: 9 uur dus
Bijna groen licht voor stadshotel Goes
door Harmen van der Werf
GOES - Het licht staat bijna op groen voor de omvorming van één van de lelijkste gebouwen van Goes, het oude GAK-kantoor, tot een stadshotel van allure. Initiatiefnemer C. van der Zandt moet ’alleen’ nog aantonen dat op het pand aan de Van Spiegelstraat een extra vijfde verdieping echt nodig is voor de exploitatie van het hotel.
http://img86.imageshack.us/img86/1874/stadshotelgoesuh2.jpg
Zo hoog bouwen aan de rand van de Goese binnenstad mag eigenlijk niet volgens het gemeentelijk bestemmingsplan, maar het college van B en W wil de kans die Van der Zandt biedt, niet laten schieten. „We hebben Van der Zandt gevraagd een stevige onderbouwing te maken voor het feit dat hij een vijfde etage nodig heeft voor zijn hotel“, aldus de Goese burgemeester D. van der Zaag. „Wij staan dan steviger in de procedures die moeten worden gevolgd voor de verbouwing van het GAKkantoor tot hotel.“
Suites
Van der Zandt vindt het verzoek van de gemeente terecht. „Ik ben er al reuze blij mee dat de gemeente met mij wil meedenken.“ Het zal volgens hem geen probleem zijn een onderbouwing te leveren. „Wij willen zes grote suites op de vijfde verdieping maken waar mensen twee, drie, vier jaar kunnen verblijven, als ze bijvoorbeeld tijdelijk in Zeeland moeten werken. De vaste inkomsten uit de verhuur van die suites zijn doorslaggevend voor de exploitatie van het hotel. En dat kunnen we goed aantonen.“
Stadshotel Goes wordt een viersterrenhotel met 92 kamers, inclusief de suites, met een grand café, twaalf vergaderzalen en een ’wellness-centrum’ (sauna en fitness). Van der Zandt - eigenaar van restaurant De Stadsschuur in Goes - hoopt mei 2007 echt aan de slag te kunnen in het oude GAK-kantoor. Het hotel moet in de loop van 2008 de deuren openen. Twintig mensen zullen er komen te werken, verwacht Van der Zandt.
Goes wacht een flinke uitbreiding van de hotelaccommodatie, als de voortekenen niet bedriegen. Hotel Goes staat in de startblokken om het aantal kamers op te voeren van 120 naar 160. De Goese ondernemer Gé heeft het voornemen een congrescentrum met hotel-restaurant te vestigen bij de entree tot Goes vanaf de Deltaweg, op het terrein waar onder meer tuincentrum Wagenaar was gehuisvest. En projectontwikkelaar Arcadis uit Apeldoorn kwam eerder dit jaar met een plan voor een fors kantoren- en hotelcomplex in het Stationspark.
Van der Zandt voelt zich met zijn stadshotel gesteund door een hotelonderzoek dat de provincie deze week naar buiten bracht. De studie bevatte een oproep voor vestiging van grotere hotels. Van der Zandt: „Ik sluit daar precies op aan.“
supercees October 28th, 2006, 09:51 AM Over verbeteringen gesproken... dit is een mooi voorbeeld!
Per October 28th, 2006, 11:43 AM Mooi ! Goes is goed bezig, al zijn het allemaal kleine projecten, er zit zeker een consistente ontwikkeling in de stad.
btw, vloekt de stijl van het hotel niet een beetje met het complex wat er tegnover staat? Hebben de Goesenaren daar trouwens foto's van?
Djoez October 28th, 2006, 12:45 PM ^^ Ben speciaal voor jou op de fiets gestapt Per. http://img206.imageshack.us/img206/9180/smileoudgb0.gif Dus bij deze:
http://img180.imageshack.us/img180/8493/yuk011mi8.jpg
Denk dat het Stadshotel de toch wat sombere straat wel wat opvrolijkt!
Nog een foto van het op één na lelijkste gebouw (imo) in Goes:
http://img216.imageshack.us/img216/3513/yuk006wy4.jpg
Het ergste is nog wel dat de binnenkant van het gebouw precies dezelfde droeve aanblik heeft als de buitenkant, dus ook betonnen draagbalken en bakstenen muren.
Er is vrijwel niets gedaan om het interieur dan ook maar een beetje te verfraaien.
dat is snel!
http://img134.imageshack.us/img134/5739/yuk008km8.jpg
Het lelijkste gebouw in Goes!
http://img216.imageshack.us/img216/3316/yuk005xk4.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/8830/yuk004cl4.jpg
En één van de mooiste
http://img216.imageshack.us/img216/8937/yuk009jg8.jpg
De boom links (oud en ziek) word gekapt, en voor één keer vind ik dat niet erg..
Per October 28th, 2006, 01:42 PM Hey, fantastisch DJOEZ, dank je wel voor de snelle service!
Bij nader inzien, het is beide een soort van retro, niks me aan de hand als dat samen gaat. Retro vloekt pas als het naast moderne architectuur staat.
Knurft October 28th, 2006, 02:33 PM Zeker een verbetering, ziet er gelikt uit hoor maar vind het qua stijl niet zo in Goes passen. Wat een gedoe ook om vijf hoog te mogen bouwen terwijl het aan de andere kant van de straat wel kan?
Hart van Zeeland October 28th, 2006, 04:47 PM Zeker een verbetering, ziet er gelikt uit hoor maar vind het qua stijl niet zo in Goes passen. Wat een gedoe ook om vijf hoog te mogen bouwen terwijl het aan de andere kant van de straat wel kan?
Tja, de immer heilige bestemmingsplangrens loopt precies over de Van Der Spiegelstraat...
Vind het gebouw opzich wel in de omgeving passen hoor, de Stadspoort en de Villa geven de straat toch nog enige allure. Dat wordt door de komst van het hotel en de inrichting van de openbare ruimte alleen maar versterkt. Waar ik me wel vreselijk aan stoor is de achtergelegen V&D en WC Schuttershof. Dat oogt zo goedkoop en rommelig. Bah!
Het lelijkste gebouw in Goes!
http://img101.imageshack.us/img101/8830/yuk004cl4.jpg
Het is te hopen dat we geen tweede bakstenen wand op de kavel pik krijgen...
Ben overigens benieuwd naar wat de Belastingdienst gaat doen, als in 2009 100 mederwerkers van de vestiging in Terneuzen deze kant op komen; verbouwen en uitbreiden of nieuwbouwen.
Hart van Zeeland October 30th, 2006, 06:09 PM EDIT
GoesZLD November 1st, 2006, 01:27 AM Weten jullie toevallig hoe het gaat met de verkoop van de woontoren ?.
Djoez November 1st, 2006, 07:43 AM ^^ Start in November.
@ Hart van Zeeland.
Waar ik me wel vreselijk aan stoor is de achtergelegen V&D en WC Schuttershof. Dat oogt zo goedkoop en rommelig. Bah!
Alweer van die kneuterige jaren 70 architectuur, en als je dan bedenkt wat er vroeger stond....
toen
http://img256.imageshack.us/img256/2131/schuttershof1li9.jpg
nu
http://img214.imageshack.us/img214/730/shuttershof2si5.jpg
foto's: gemeentearchief Goes
Djoez November 1st, 2006, 08:19 AM Oh ja, zag al wat hekwerk klaarliggen bij de Presleypark locatie, dus die gaat binnenkort ook U/C...
edit: Er staan inmiddels ook wat haspels met electriciteitskabels dus het grondwerk zal wel snel beginnen.
Hart van Zeeland November 1st, 2006, 08:42 PM Mooi zo. :)
We staan aan de vooravond van een bouwsprint. Volgens de woningbouwplanning moeten er t/m 2010 nog bijna 2600 huizen bijkomen! :happy:
http://www.faasse-fermont.nl/img/cache/6ec2495c-a445-4614-ada5-1304419369ce-345x257.jpg
Ongelofelijk maar waar; Quadrium is terug in de verkoop! Met parkeerplaatsen op eigen terrein en scherper geprijsd...
Knurft November 2nd, 2006, 06:59 PM We staan aan de vooravond van een bouwsprint. Volgens de woningbouwplanning moeten er t/m 2010 nog bijna 2600 huizen bijkomen! :happy:
Ruim 800 per jaar:lol:
Dat gaat hem echt niet worden vriend, de helft zal al een hele prestatie zijn. Is die woningbouwplanning beschikbaar trouwens?
Hart van Zeeland November 3rd, 2006, 11:15 AM @Knurft: Nee joh, gemiddeld 650 per jaar. We hebben nog 4 jaar tot eind 2010. :) Ingebrepen bij die 2600 zijn een aantal kleinschalige complexen die dit jaar zijn of worden opgeleverd.
Voor een provinciestadje best ambitieus, maar met de wijken Aria, Mannee en Waterstad zeker niet onhaalbaar. Bovendien is er de afgelopen jaren nauwelijks gebouwd en gaat het op economisch vlak erg goed met de stad. Aan de andere kant; het is maar een planning. Je kunt er donder op zeggen dat het een en ander wordt uitgesteld.
Btw, de woningbouwplanning heeft gehangen op de Woningexpo en Contacta. Ik neem aan dat ie openbaar is.
Knurft November 3rd, 2006, 11:38 AM Oeps, verkeerd gerekend.
Een groot deel is misschien ook herstructurering van Goes-west?
Heb je een idee wanneer de eerste woningen van Waterstad worden opgeleverd?
Hart van Zeeland November 3rd, 2006, 07:04 PM Een groot deel is misschien ook herstructurering van Goes-west? Heb je een idee wanneer de eerste woningen van Waterstad worden opgeleverd?
De herstructurering van Goes-West is niet meegenomen in de planning, aangezien de RWS pas vorige maand bekend heeft gemaakt dat 383 woningen het veld moeten ruimen en er 453 voor terug komen...
Ik verwacht dat de eerste huizen in Waterstad najaar 2009 worden opgeleverd. Het is jammer dat ik daar geen zicht op heb, wellicht tijdens m'n volgende stageperiode? :D
Djoez November 5th, 2006, 12:07 PM Sinfonia vanuit de auto:
http://img227.imageshack.us/img227/2240/sinfonia2015rs6.jpg
http://img205.imageshack.us/img205/8903/sinfonia2016ls5.jpg
eduard November 7th, 2006, 11:29 PM ik herken (bijna) niks meer op de foto's van goes...behalve de kerk zonder wijzers, zolang ben ik er al niet meer geweest, vroeger in een ver verleden daar gewoont :D
Hart van Zeeland November 13th, 2006, 12:30 PM Las net in een folder van de RWS over de herstructurering in Goes-West, dat de verbouwing van het voormalige landbouwcentrum pas in 2008 gaat beginnen en de nieuwbouw aan de noordrand van het Hollandiaplein in 2009.
De folder 'Goes-West... thuis best', inclusief plankaart en planning, is te downloaden van www.rwsgoes.nl
GoesZLD November 20th, 2006, 01:11 AM http://www.uitgeverijetcetera.nl/tvtorengoes/correcties.php
Hoe komen ze aan 87 meter ?. Hier klopt weer niks van volgens mij.
|
|