View Full Version : N-Z lijn als regionale lightrail

Maarten Otto
February 26th, 2011, 11:59 AM
Ik weet niet of dit al ergens ter sprake is gekomen, maar zelf zie ik het volgende project best wel zitten.

Na de ellende van de Noord-Zuid lijn moet er misschien eens gekeken worden hoe de metrolijn gebruikt kan worden in het regionale net rond Amsterdam.

http://img155.imageshack.us/img155/6388/schermafbeelding2011022.png (http://img155.imageshack.us/i/schermafbeelding2011022.png/)

Belangrijke kenmerken infrastructuur:
- Groot P+R terrein ter hoogte van de A10 noord
- Groot P+R terrein ter hoogte van hoofddorp
- Doortrekken metrolijn in noord-oosterlijke richting naar Broek in Waterland, Monnickendam en Volendam, met een vertakking naar Purmerend.
- Doortrekken in zuid-westelijke richting naar Schiphol en Hoofddorp Centrum (trein naar Hoofddorp is voor velen geen optie daar het station ver buiten de woonkern gesitueerd is)

Kenmerken dienstregeling:
- Tussen Hoofddorp en het P+R terrein Amsterdam Noord/A10 12 tph (treinen per uur)
- waarvan 4 tph door naar Purmerend (6 in spits)
- waarvan 4 tph door naar Volendam (6 in spits)

kna
February 26th, 2011, 12:37 PM
Hier wordt al twintig jaar plannen voor gemaakt, en er zijn talrijke threads op dit forum waar dit ter sprake komt.
Kan je tenminste uitleggen wat jouw losse flodder hieraan toevoegt?

Joniyeah
February 26th, 2011, 02:05 PM
het lijkt mij slimmer om Zaandam aan te sluiten en hoofddorp is al goed bereikbaar met het hov, door middel van de zuidtangent. dan ga je bij elkaar klanten weghalen.

Silly_Walks
February 26th, 2011, 10:14 PM
Je lijnkeuze moet je wel HEEL goed onderbouwen, want richting Purmerend is al lang aangetoond dat het het niet waard is om een metrolijn te bouwen (je hebt een veeeeeeeeeeel te lang stuk zonder stations).

In het noorden kan de Noord-Zuidlijn beter door Amsterdam-Noord richting de oostkant van Zaanstad gaan. Dan zit je bijna constant in urbaan gebied, en de oostkant is op dit moment niet goed ontsloten (ten westen van de Zaan heb je treinstations als ware het metrostations zo veel zijn het er :P )
Die verbinding willen ze met 1 of 2 HOV buslijnen gaan voeren, maar kan natuurlijk net zo goed, of beter, met de Noord-Zuidlijn. Alleen is dat zo duur om aan te leggen :nuts:

Ook in het Zuiden loopt je lijn raar. Hoofddorp heeft al een treinstation op min of meer diezelfde route.
Gewoon door Amstelveen, en dan richting Uithoorn lijkt me beter. Die beide plaatsen hebben geen enkel NS station.

Wuppeltje
February 26th, 2011, 10:39 PM
Naar het noorden richting Purmerend zou ik alleen doen op het moment dat er nog zicht is op tussentijdse stations met bv kleine compacte woonwijken of een sliert van bebouwing langs de lijn.

Richting Zaanstad lijkt mij in de toekomst veel logischer. Hier zitten nog volop fantastische kansen en goede vooruitzichten voor verdere ontwikkelingen en herontwikkelingen.

Maar voordat hier serieus naar gekeken wordt zou ik beginnen met de ombouw van de Amstelveenlijn. Voor een deel (qua afstand tussen de sporen geschikt voor 3 meter breed materieel) heeft men in het verleden al rekening mee gehouden dat hier een metro zou kunnen rijden (gelukkig maar). Een lijn met een snelle verbinding met de 2 belangrijkste (toekomstige) stations in de regio Amsterdam.

Silly_Walks
February 26th, 2011, 11:37 PM
Als we dan toch bezig zijn ;)

http://img703.imageshack.us/img703/5716/noordzuidlijn.jpg

insulting-dutchman
February 27th, 2011, 06:10 AM
ik vindt dat stuk zonder stations argument eigenlijk een beetje onzin.

met de auto ben je zonder file met een half uur zonder file in hoorn.

amsterdam noord tot purmerend de metro 120 laten rijden kan toch prima?

Joniyeah
February 27th, 2011, 02:36 PM
dan nog zou ik eerder voor het stuk kiezen wat meer door de bebouwde kom gaat en dan later als optie een vertakking naar Purmerend

Alargule
February 27th, 2011, 03:34 PM
amsterdam noord [sic] tot purmerend [sic] de metro 120 laten rijden kan toch prima?

Tuurlijk kan dat 'prima', als je materieel aanschaft dat die snelheid kan behalen. Daar heeft het dus ook niks mee te maken.

Probleem is dat een metrolijn naar Purmerend exploitatief niet rendabel is, omdat de vervoersmarkt relatief gering en eenzijdig is. Purmerend telt ongeveer evenveel inwoners als Amsterdam Zuidoost, maar ligt veel verder van het Amsterdamse centrum af dan Zuidoost. Hoe langer een metro onderweg is, hoe meer treinstellen je op hetzelfde moment moet inzetten om een gelijkblijvende frequentie te kunnen handhaven. Zelfs met 120 kmh zal een metrotrein tussen Purmerend en Amsterdam Noord nog wel 15 minuten onderweg zijn. Gedurende die hele tijd kunnen er nergens onderweg passagiers in- of uitstappen, waardoor de vervoerswaarde van dat lange stuk dus geheel afhangt van het reizigersaanbod uit Purmerend dat in Amsterdam moet zijn.
Daarnaast is het vervoer Purmerend-Amsterdam heel erg spitsgeoriënteerd. 's Ochtends zitten alle bussen die over de Jaagweg gaan vol en rijden ze met hoge frequentie. Idem in de avondspits, maar dan de andere kant op. In de uren daarbuiten rijden de bussen met een veel lagere frequentie en wordt er vrijwel geen gebruik van gemaakt. Dat maakt metro-exploitatie heel oninteressant.
Vergelijk dat eens met het metroverkeer van/naar Amsterdam Zuidoost, waar ook de hele dag door voldoende vervoersvraag is. De frequenties buiten de spits schelen weinig met de frequenties tijdens de spits, een fenomeen dat normaal is voor de meeste metronetwerken wereldwijd. Komt omdat Zuidoost een aantal belangrijke nevencentra telt, met als belangrijkste het gebied rond het station Amsterdam Bijlmer. Purmerend heeft die rol binnen de Amsterdamse agglomeratie niet; het is vooral een typische slaapstad.

Silly_Walks
February 27th, 2011, 05:26 PM
amsterdam noord tot purmerend de metro 120 laten rijden kan toch prima?

Waarom wil iemand van Purmerend naar Amsterdam-Noord met 120? Men wil naar Amsterdam-Centraal of een ander station, en van daar verder reizen. Dat kan gelukkig al met de trein. Waarom heeft Purmerend behoefte aan een metro?

egramsb
February 27th, 2011, 06:09 PM
... Hoe langer een metro onderweg is, hoe meer treinstellen je op hetzelfde moment moet inzetten om een gelijkblijvende frequentie te kunnen handhaven. ...
Dit klopt niet. Voor de rest heb je wel gelijk.

Wuppeltje
February 27th, 2011, 06:16 PM
^^
Leg eens uit. :)

Almere-Fanboy
February 27th, 2011, 06:27 PM
Even een simpele illustratie dat er dan meer treinstellen nodig zijn:

Kortje baan met vier treinen:
----x----x----x----x----
Lange baan met vier treinen. (langere volgafstand dus minder treinen per uur op een station)
----------------x----------------x----------------x----------------x----------------
Lange baan met in verhouding even veel treinen: (dus evenveel treinen per uur op een station)
----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x----x

Ik zou het eigenlijk wat vollediger kunnen maken, maar weet effe niet hoe.

Undoro
February 27th, 2011, 06:34 PM
Dit klopt niet. Voor de rest heb je wel gelijk.

Tuurlijk klopt dat wel. Voorbeeld: Als je 50 km met 10 km/u rijdt, en je wil elk uur een trein laten rijden, dan heb je 6 treinen nodig per richting (als je aan het begin en aan het einde een trein wil hebben), dus 12 treinen totaal. Als je 20 km met dezelfde snelheid wil rijden, heb je slechts 6 treinen nodig. Dus het argument klopt wel degelijk!

Almere-Fanboy
February 27th, 2011, 06:38 PM
Bij mijn voorbeeld ga ik uit van een vaste snelheid.

Almere-Fanboy
February 27th, 2011, 06:45 PM
a=afstand s=snelheid per uur t=treinen
a10/5s/4t = 0,5 dus elke half uur een trein
a20/5s/4t = 1 dus elk uur een trein
a20/5s/8t = 0,5 dus elk half uur een trein

Daar moest ik even over peinsen, maar nu klopt het wel volgens mij.

EDIT: Met illustratie:

Kortje baan met vier treinen:
----x----x----x----x---- a10/5s/4t = 0,5 dus elke half uur een trein

Lange baan met vier treinen. (langere volgafstand dus minder treinen per uur op een station)
----x--------x--------x--------x---- a20/5s/4t = 1 dus elk uur een trein
Lange baan met in verhouding even veel treinen: (dus evenveel treinen per uur op een station)
----x----x----x----x----x----x----x----x---- a20/5s/8t = 0,5 dus elk half uur een trein

Alargule
February 28th, 2011, 10:27 AM
Dat was inderdaad ook mijn aanname, ervanuitgaande dat de gemiddelde exploitatiesnelheid gelijk zou blijven.

krulstaartje
February 28th, 2011, 07:20 PM
Ik weet dat de snelwegen (en ook de N-wegen) in de spits tussen Amsterdam en Purmerend altijd helemaal vast staan. Waarom gaan er zo weinig mensen met het OV? Te weinig stations in Purmerend? Slechte verbindingen?

Alargule
February 28th, 2011, 08:17 PM
De verbindingen Purmerend-Amsterdam zijn prima. Een fijnmazig en frequent busnetwerk ontsluit bijna alle uithoeken van Purmerend en de meeste van deze lijnen rijden als snelbus door naar Amsterdam Centraal. In de spits worden ook rechtstreekse verbindingen met bijv. Amsterdam Zuidoost onderhouden, waarbij de lijnen langs de belangrijkste kantorenparken komen. Best comfortabele (reis)bussen.
Dat er toch zoveel autoverkeer stilstaat heeft dus niets met het OV-aanbod te maken. De wegcapaciteit schiet gewoon tekort. Al het autoverkeer dat op de Jaagweg (N235) zit, heeft in de ochtendspits last van de stoplichten onderweg. Pas op het moment dat de N235 overloopt in de N247 houden die files op, en rijdt het verkeer tot de aansluiting met de s116 en de A10-noord goed door. Op de A10-noord staat tot aan knooppunt Watergraafsmeer vanuit Noord 's ochtends nooit een file, omdat de wegcapaciteit hier met drie rijstroken voldoende is.
Idem voor de A7 en de A8; de A7 heeft te weinig capaciteit tussen Purmerend en Zaandam (weet niet hoe het nu zit, met de spitsstroken erbij); verkeer vanaf de A8 naar de A10-west heeft de Coentunnel als bottleneck. De Tweede Coentunnel moet het leed toch al enigszins verzachten.

Plaas
March 1st, 2011, 10:24 AM
Aan de andere kant zijn de busverbindingen tussen Noord en de rest van Amsterdam ook prima. Toch is er voor een metro gekozen. Blijkbaar zijn daar dan toch voordelen aan, men spreekt zelfs van een impuls voor Noord - aanbod creëert vraag.

Voor Purmerend is er natuurlijk ook al aanbod per spoor, via Zaandam, en die spoorlijn is daar bijna een metro met veel stations op korte afstand. Het lijkt me dan ook zinniger dit netwerk verder te verbeteren en te zorgen voor een kortere metroverbinding tussen de Zaanstreek en Amsterdam, via Noord. De treindienst Enkhuizen-Hoorn-Pumerend-Zaandam-Amsterdam omvormen tot een soort S-Bahn met hoge frequentie is ook een optie. Dat laatste kan ook mwt de lijn Amsterdam-Uitgeest, maar dan moet wel het spoor verdubbeld worden (naar 2x2) om de intercity's naar Alkmaar en Den Helder niet verder te belemmeren. Hetzelfde geldt voor Amsterdam-Almere-Lelystad, waar binnenkort ook intercity's over moeten (naar Zwolle), terwijl de oude lijn best een S-Bahn had kunnen zijn.

Boer Gereke
March 1st, 2011, 02:45 PM
Waarom wil iemand van Purmerend naar Amsterdam-Noord met 120? Men wil naar Amsterdam-Centraal of een ander station, en van daar verder reizen. Dat kan gelukkig al met de trein. Waarom heeft Purmerend behoefte aan een metro?

Even als reactie hier op, en op andere berichten:
Er rijdt geen trein van Purmerend naar Amsterdam! Dit komt mede omdat er dankzij de bussen geen vraag naar is. Totaal geen need voor een metro dus.

Plaas
March 1st, 2011, 03:48 PM
^^ Er rijdt wel een trein van Purmerend naar Amsterdam. Via Zaandam.

Boer Gereke
March 1st, 2011, 04:09 PM
Nee, die rijdt naar Schiphol, via West (Sloterdijk en Lelylaan). Dus niet naar het centrum van Amsterdam.

Plaas
March 1st, 2011, 04:16 PM
^^ Daarvoor moet je dan eventjes overstappen. Meestal is de bus dan natuurlijk handiger, dat weet ik ook wel. In Noord is dat nu ook zo, voor Noord is die metro eigenlijk geen vooruitgang...

Voor Purmerend lijkt een metro- en lightrailverbinding mij het handigst via de Zaanstad, dus deels over het bestaande spoorwegnet met dan een verkorte aansluiting via Noord (en dus niet alleen over Sloterdijk). Toch kun je je daarbij dan ook afvragen of het voor Purmerend een echte vooruitgang zou betekenen.

Boer Gereke
March 1st, 2011, 04:30 PM
Dat is dus het hele punt, niets zal de kwaliteit van de huidige busverbinding kunnen evenaren. Vooral dankzij de fijnmazigheid en de frequenties van het huidige busnet. Investeringen in rail naar Purmerend is vrij zinloos.

ArthurK
March 2nd, 2011, 06:37 PM
^^ Inderdaad. Hoewel een metro of een tram an sich hogere kwaliteit heeft dan een bus, wil dat niet zeggen dat een bus daardoor per definitie minder aantrekkelijk is dan een railexploitatie!

Het gaat er om wat voor nut je OV-aanbod heeft voor de reiziger. De meeste inwoners van Purmerend zullen een rechtstreekse bus naar Amsterdam Centraal verkiezen boven een pendelbus door hun woonwijk naar een metrohalte, waar ze dan moeten overstappen op de metro naar Amsterdam. Helaas zijn bestuurders van bepaalde politieke partijen vaak blind gefocust op wat zij DENKEN dat een kwaliteitverhoging is, zonder zich af te vragen of het ook daadwerkelijk een kwaliteitsverhoging voor de reizigers is....