View Full Version : Y-Torens Amsterdam
Vloepkleedje September 11th, 2004, 06:24 PM http://img79.exs.cx/img79/896/y1.jpg
Ontwerp dat net zo vooruitstrevend is als de naam ervan. Van dick hout schnijdt men plancken. Wel ja, toch 34 verdiepingen. Gevonden op de site van visionairs Butzelaar van Son Architecten.
Elmo September 11th, 2004, 06:43 PM Vanaf de zijkant gekeken zijn ze wel enorm slank! Waar zouden deze moeten komen?
INVISIBLE September 11th, 2004, 06:49 PM Zo dit ziet er wel goed uit :) .........
Henk September 11th, 2004, 06:52 PM Ik vindt deze torens er echt heel goed uitzien. Ik zie water en een wat grotere boot op de afbeelding dus denk ik dat deze mooie torens ergens aan of in de buurt van de ijoevers gepland zijn.
klaas September 11th, 2004, 06:53 PM Inderdaad..zijn dit serieuse plannen??
Mojito September 11th, 2004, 07:14 PM De grote vraag is: wáár zijn ze gepland?
De vorm van de plattegrond doet me denken aan het Westerdokseiland. Waarbij de scherpe punt linksonder de noordwestpunt van het eiland is, en de rechte zijde rechtsboven de zuidoostkant. De Westerdoksdijk loopt op de plattegrond links van het vlak langs.
In dat geval is het vast een fictief plan, want op het Westerdokseiland komen (veel lagere) woningen. Of kent er iemand nog een ander stuk IJ-oevers met zo'n karakteristieke plattegrond?
Wel mooie torens en goed speurwerk dit..!
Berrtus September 11th, 2004, 07:19 PM De plattegrond is de onderbouw van de torens. Ze kunnen dus overal staan. Misschien iin Noord, of op het Zeeburgereiland?
Henk September 11th, 2004, 07:23 PM In Amsterdam Noord zijn bij het shellterrein en bij de IJ-plas torens gepland en dan heb je nog Zeeburgereiland waar ook een mogelijkheid was voor torens.
Mojito September 11th, 2004, 07:28 PM Dat het de onderbouw is weet ik, maar als ik de plannen van het Zeeburgereiland en het Shell-terrein in gedachten neem dan zie ik voornamelijk rechte kavels. Voor zover de vlekkenplannen die ik van beiden wel eens gezien heb, realistisch zijn dan.
En het leek mij niet logisch om op een rechte kavel zo'n apart gevormde onderbouw te realiseren. Meestal volgt de onderbouw de vorm van de kavel. Maar het zou inderdaad kunnen, dat het toch een van die locaties is.
Ook als het Westerdokseiland geen woonwijk zou worden zouden dergelijke torens op die plek niet geaccepteerd worden...
Glacius September 11th, 2004, 08:46 PM Ook rondom het NDSM-werf zijn torens gepland, dus misschien daar...? Je ziet ze ook in enkele artist impressions van het Shellterrein.
Leuk project verder!
Dr. Dubai September 11th, 2004, 10:00 PM cool project man! Amsterdam begint zo langzamerhand ook op de hoogbouwkaart te komen. 34 verdiepingen, dat is toch zeker zo'n 100 tot 110 meter bij 80 tot 90 meter:eek:
Ace September 12th, 2004, 12:01 AM Mooi project ja. Alleen haalt, vanuit deze hoek gezien, de dikte van de linkertoren de slankheid van de rechtertoren eruit. Da's dan weer jammer.
Desalniettemin vernieuwend. Bijna om jaloers op te worden (op die hoogste althans). Mocht 't gecancelled worden, dan nemen wij hier in Rotjeknor 'm graag over :)
Kruikenparadijs September 12th, 2004, 01:39 AM Amsterdam heeft en krijgt echt mooie hoogbouw!!
Cymen September 12th, 2004, 06:35 AM Zal dit niet een voorloper zijn van de IJ-toren? De maastoren staat er tenslotte ook bij, in een van de varianten en met een andere naam.
Dr. Dubai September 12th, 2004, 09:55 AM mocht de toren in A'dam indd niet door gaan dan past hij wel goed naast: Hoog aan de Maas.
Mojito September 12th, 2004, 10:00 AM @ Cymen
IJ-toren? Ik vind het maar verwarrend, die naam. Zowel de woontoren bij het winkelcentrum bij de Verbindingsdam naar het KNSM- en Java-eiland als de Dexia-toren naast de Passagiers Terminal zijn in het verleden regelmatig 'IJ-toren' genoemd. Welke is nu de enige echte?
EDIT: Aha, volgens de lijst van dit forum heet de woontoren de 'Y-toren'...nooit geweten dat het verschil hem dus kennelijk in de spelling zit..!
Meer torens aan het IJ? Prima, maar dan wel met wat originelere namen graag :) !
Rotterdam A September 12th, 2004, 12:58 PM Mooie torens. Deze soort torens vind ik typisch passen aan de waterkant van Capelle of Ridderkerk.
vinman September 12th, 2004, 01:36 PM PRACHTIG!!!!!! Kom maar op met die toren. Veel glas, mooie ovaalvormige vormen en en mooi aan het water!
Rabotnik September 12th, 2004, 04:20 PM Ziet er fantastisch uit,34 verdiepingen dat is toch zo,n 125 Meter schat ik!?
Echte hoogbouw moet er komen grote dominante torens ruim boven de 100 Meter!
Naar Rotterdams voorbeeld want daar kan en doen ze het ook........Go Amsterdam!
Kruikenparadijs September 12th, 2004, 04:53 PM je vraagt je weleens af of ze in Rotterdam zitten te slapen. Waarom heeft Amsterdam keer op keer mooie ontwerpen en blijft het in Rotterdam beperkt tot eenheidsworst en goedkope prefab.
INVISIBLE September 12th, 2004, 05:55 PM Ik denk dat ze daar meer smaak hebben .............of hogere eisen aan het ontwerp !!!
Kruikenparadijs September 12th, 2004, 06:33 PM dat zal het waarschijnlijk zijn ja :)
Dr. Dubai September 12th, 2004, 06:51 PM De Rotterdamse ontwerpen zijn overigens ook niet verkeerd hoor!
Michiel September 12th, 2004, 07:54 PM Ik zou dit maar niet te serieus nemen. Als je op de site van dit bureau kijkt zie je dat er wel een erg groot verschil zit tussen hun visies en wat er daadwerkelijk gebouwd is.
Eisso September 12th, 2004, 08:09 PM Mooi ontwerp van een stagair misschien?
Och, vind het niet verkeerd. Maar om nu te zeggen dat het ver uitsteigt boven de gemiddelde ontwerpen in Rotterdam: neen. Zo vooruitstrevend, vernieuwend of spannend is het nu ook weer niet. Wel kollosaal! End at kan het IJ prima gebruiken!
Skyscrapercitizen September 12th, 2004, 10:34 PM Waarschijnlijk een oud ontwerp ja, en gelukkig maar want ik word er niet erg warm van.
EuroMaster September 17th, 2004, 10:27 PM stelletje stinkerts. in rotterdam heb je toch al de groene beurstoren van 85 m.
erg mooi en indrukwekkend ontwerp dit. ik ben gek op glas. ik hoop dat dit een beetje een serieus project is en niet weer zoon domme studentenstudie.....
sky-eye September 18th, 2004, 11:00 PM Heftig!, dat ziet er zeker niet verkeerd uit. Ben benieuwd of de torens ook daadwerkelijk gebouwd worden.
|
|