View Full Version : Gemeentelijke herindeling

dutchmetal
September 13th, 2004, 10:22 AM
Op een bijeenkomst van de burgemeesters van Voorne-Putten+Rozenbrug is openlijk gebrainstormt over de mogelijkheden om op V-P+R nog maar met 2 of hooguit 3 gemeentes verder te gaan. Het zijn dan gaan om een groot-Hellevoetsluis en een groot-Spijkenisse, met mogelijk nog 1 kleinere gemeente.

Er is niets besloten omtrent dit verhaal, het is alleen geopperd als mogelijkheid om de economie en belangen van deze regio te verbeteren. Volgens de burgemeesters zou dit een mogelijkheid zijn tussen 2010 en 2020.

Sol
September 13th, 2004, 05:09 PM
Ik kies voor:
Westvoorne + Brielle + Rozenburg (= 50.000 inwoners)
Hellevoetsluis (= 40.000 inwoners)
Spijkenissen + Bernisse (= 95.000 inwoners)

Westvoorne + Brielle + Rozenburg + Hellevoetsluis (= 90.000 inwoners) vind ik ook goed.

85cootje85
September 13th, 2004, 08:20 PM
Onbegrijpelijk !!!! Zo'n kleine steden (want zo mogen ze wel genoemd worden). Hoe is het mogelijk dat hier wel een herindeling kan worden gerealiseerd. Gewoon belachelijk. Kijk naar Eindhoven of Tilburg. Waarom kan dat hier niet !!!

eusebius
September 13th, 2004, 08:36 PM
Eh, welke herindeling bij Eindhoven???

dutchmetal
September 13th, 2004, 11:26 PM
@85cootje85

Er staat niet dat het gelijk gaat gebeuren, er staat dat er openlijk over gebrainstormt is als een zeer goede mogelijkheid tussen 2010 en 2020 uit te voeren.
En Spijkenisse is met 75000 nou ook weer niet zo'n kleine stad. Voor 2010 heeft Spijkenisse 85.000 inwoners.

Adderbak
September 14th, 2004, 01:35 PM
Is het niet zo dat gemeentes tegenwoordig op eigen initiatief nog wel kunnen worden heringedeeld/geherindeeld (hoe zeg je dat???), maar dat het annexeren van kleinere gemeentes door grote steden niet meer mogelijk is?
Volgens mij was dit één van de punten van Fortuyn die rechtstreeks in het huidige regeerakkoord zijn opgenomen, omdat inwoners van Goirle, Borne en Lent niet meer zomaar bij Tilburg, Twentestad (haha) en Nijmegen willen horen.
Of het inmiddels al echt zo in de wet staat, weet ik niet.

Voor VPR lijkt het me erg nuttig, ook wat meer slagkracht in de 'strijd'/samenwerking met Rotterdam (en haar almachtige havenbedrijf!).

Cymen
September 14th, 2004, 01:48 PM
Als het aan mij ligt zijn dit in 2010 deelgemeentes van het bestuursorgaan groot Rotterdam. Bye bye poldermodel :)

dutchmetal
September 15th, 2004, 01:33 PM
@cymen
Spijkenisse e.o bij Rotterdam horen dat zal niet gaan gebeuren, want daar is helemaal niemand het mee eens in de omgeving, zowel burgers,bestuurders als ondernemers niet.
Sterker nog, Rotterdam heeft heel lang Hoogvliet willen afstaan aan Spijkenisse. Samen zo ongeveer 120.000 inwoners.

@Adderbak
Precies wat jij zegt was inderdaad het uitgangspunt om het te herindelen.
2010:
Spijkenisse 85.000
Bernisse 15.000
100.000

2010:
Hellevoetsluis 42.000
Brielle 17.000
Westvoorne 15.000
69.000
2010
Rozenburg 15000

Hmm mischien Rozenbrug dan ook samen met Hellevoet enz. Komen die ook zo op de 85.000

Cymen
September 15th, 2004, 01:54 PM
@dutchmetal
tja maar als je het (stads) provincie noemt vind opeens niemand het erg meer.

Nemo
September 15th, 2004, 02:29 PM
Ik merk dat er gelijk weer mensen zijn die 3 niveaus hoger springen en daarmee het werkelijke doel van een gemeente voorbijschieten. We hebben het hier niet over stadsprovincies!

Een gemeente moet naar mijn mening niet te groot worden omdat het contact met de bevolking en de typische locale problemen over het hoofd gezien dreigen te worden. Zelfs Rotterdam heeft deelgemeenten; en niet voor niets. Een gemeente is er om specifieke zaken aan te pakken die typisch voor dat gebied gelden.

In dat licht bekeken zou je Brielle en Westvoorne vrij gemakkelijk samen kunnen voegen. Het gaat dus niet om het bereiken van een groot oppervlak of bevolkingsaantal, dat is echt grote onzin! Je kijkt naar praktisch nut; welk van de verschillende gemeenten hebben veel overlappende gebieden wat betreft typische problemen (grondgebruik, ligging, funcie-gebied); op basis daarvan is het vaak beter/praktischer ze samen te voegen.

Het gaat erom dat je als gemeente een bepaalde 'feeling' hebt/kan handhaven met het gebied. Zo sluiten het gemeentebeleid/problemen van Hellevoetsluis helemaal niet aan bij het beleid/problemen van Westvoorne en Brielle, die hele andere prioriteiten stellen. Groter betekent dus zeker niet beter; tenminste...als we het over gemeenten hebben.

@Cymen; deze gemeenten onder Groot-Rotterdam gooien slaat als een tang op een varken! Je kunt wel een orgaan boven de gemeenten stellen omdat zij allen verbonden worden door de haven, maar de gemeenten Brielle, Westvoorne, Hellevoetsluis, Bernisse en Spijkenisse hebben alle heel andere problemen dan waar een stad als Rotterdam mee kampt. Zie jij al een boer uit Tinte naar de Coolsingel gaan?? Rotterdam heeft geen klap te maken met de agrarische gebieden op Voorne-Putten! Het gaat hier niet om het lijntjes trekken op een kaart. Vanuit Amsterdams pespectief mag van jou waarschijnlijk heel Nederland als deelgemeente onder de hoofdstad worden geschaard. ;) :)

Cymen
September 15th, 2004, 04:49 PM
@NEMO TENETUR
Ik denk dat jij er anders naar kijkt dan mij. Het gaat helemaal niet om het betrekken van boeren, maar stukken stad en de ruimte eromheen die op sommige vlakken beter bestuurd kunnen worden onder EEn orgaan. Natuurlijk moet de wijken en stadsdelen houden.
Maar als je kijkt naar zaken zoals ruimtelijke ordening dan moet dit nu door de politiek geregeld worden. Zoals ik het lijkt de stad wel groter, maar eigenlijk neemt de stad gewoon wat macht voer van de provincie.
In en om Amsterdam er is bijvoorbeeld ruimte zat om veel te bouwen. Het probleem is echter dat deze gemeentes niet onder de DRO/Duco Stadig vallen. Dit is het orgaan van de centrale stad welke projecten opzich neemt die meerdere stadsdelen aangaat of te groot zijn voor een stadsdeel.
Als dit wel eht geval zou zijn kon Amsterdam zelf zijn strategische uitbreidings koers bepalen. Nu moeten ze eerst met de provincie om de tafel, allemaal onnodige vertraging. Waarom denk je dat de 2 torens er bij de Arena nog niet staan? Omdat een boeren kut gemeente liep te zeiken en het project hierdoor vertraging opliep(en nu de economie tegenzit ;))
Een ander voorbeeld is het opjaag beleid van de politie ten opzichte van junks. Hun favoriete plek was het centrum(logisch). Daar werden ze echter overal verjaagd dat alle junks maar naar Zuid-oost. Zaten ze fijn in een lege flat zodat niemand neer last van ze had (had). Dit beleid was over het algemeen het beste, maar ik weet zeker dat gemeentes naast Rotterdam oorlog zouden gaan voeren als dit gebeurd.

Dat andere gemeentes helemaal niet willen horen bij een grote stad is natuurlijk onzin. De relaties tussen Amsterdam en Almere zijn hartstikke goed. De ROA(regionaal orgaan amsterdam) is vrijblijvend maar Almere komt zelf met ideen om dichter bij Amsterdam te komen. Dit heeft allemaal voordelen. De bereikbaarheid naar de stad kan vergroten, iets wat een speerpunt zou moeten zijn bij het ministerie van ruimtelijke ordening. Maar nee voorlopig bouwen we fijn huisjes door het heleland zonder goede voorzieningen, verbindingen wat alleen maar files te gevolg heeft.

Nemo
September 15th, 2004, 05:27 PM
@CYMEN

Nee, we denken hetzelfde en ik ben het in principe ook met je eens. Het is alleen de vraag waar de grenzen liggen. Het eiland Voorne-Putten is geen oplossing of probleem voor Rotterdam. De samenwerking zoals nu is prima. Het havengebied is tenslotte tot en met de Masvlakte gewoon gemeente Rotterdam.

Je wilt niet dat de Rotterdammer zijn eigen achtertuin gaat verzieken. Een stad heeft ook lucht en buitenruimte nodig, en dat is nou net waar Voorne aan voldoet; tenminst vraag dat maar aan de duizenden Rotterdammers die hun stekkie hebben gevonden in het Kruiningergors, een campingplek aan de Brielse Maas en hun villa bouwen in Oostvoorne/ Rockanje duinen of hun boot in het Haringvliet hebben liggen. Het heeft en hoge cultuur-natuurhist. waarde.

Ten Noorden en Zuiden van Rotterdam is de boel al zo verscheurd door infra, dat je juist deze infra mooi is voor uitbreiding. Toch moet ik zeggen dat het doodzonde is de Hoekse waard evt op te offeren, dat zou ook te stom voor woorden zijn. Brielle/Westoorne/Bernisse en Spijkenisse hebben een jarenlange band met Rotterdam; zeker wat betreft de haven en ik zou niet weten hoe dat beter zou moeten m.u.v het feit dat bijv. Brielle en westvoorne makkelijk bij elkaar zouden kunnen. Buiten de haven liggen Voorne en Rotterdam lett. en fig. mijlen uit elkaar. Voor ontlasting van woningbouw voor Rotterdam is Voorne zowieso ongeschikt aangezien de bereikbaarheid slecht is.

Samengaan is naar mijn mening veel belangrijker in geval van bijv. Capelle a/d IJssel. Deze stad is zo vervlochten met Rotterdam dat het misschien beter een deelgemeente kan worden; zo houdt men toch best onafhankelijkheid. Ook denk ik dat het onzin is om grootschalige ruimteverslindende en natuurverziekende vinex-bouwprojecten te ondernemen. Nederlanders zijn kampioenen in restgebiedjes waar men niets mee doet. Het eiland IJsselmonde is nog lang niet vol als men het goed aanpakt en zo voorkomt men verdere versnippering en verkeersproblemen op de korte termijn; dit omdat men dan een kans heeft hoogwaardig OV aan te leggen. Over een X aantal jaren is de vervangende bouw minder noodzakelijk en slaat misschien vergijzing toe. Latere generaties worden dan opgescheept met een erfenis van onomkeerbare cultuur/natuur-vernietiging door ons, omdat wij zonodig niet wilden verdichten binnen de bestaande stedelijke structuren.

85cootje85
September 15th, 2004, 08:15 PM
@85cootje85

Er staat niet dat het gelijk gaat gebeuren, er staat dat er openlijk over gebrainstormt is als een zeer goede mogelijkheid tussen 2010 en 2020 uit te voeren.
En Spijkenisse is met 75000 nou ook weer niet zo'n kleine stad. Voor 2010 heeft Spijkenisse 85.000 inwoners.

Maar ik zal het gewoon belachelijk vinden

Philite
September 15th, 2004, 09:37 PM
De stad EHV zit klem tussen:
-Geldrop
-Nuenen
-Son
-Best
-veldhoven
-Aalst/ Waalre

En nog steedds geen herindeling????????

dutchmetal
September 15th, 2004, 10:50 PM
Maar ik zal het gewoon belachelijk vinden

das wel goed onderbouwt.

@nemo tenetur
Ben het met je eens dat Rotterdam van Voorne-Putten af moet blijven. Ik denk wel dat de gemeente op Voorne-Putten + Rozenburg samen kunnen gaan. Ondanks dat die onderling natuurlijk ook verschillen, begrijpen ze elkaar volgens mij heel goed.

Spijkenisse heeft een enorme behoefte aan de A4, maar elke andere gemeente op het eiland zal dat net zo goed beamen en voordeel bij hebben als Spijkenisse. Zo ook een goede ontsluiting bij de N57 en het Hartelkruis. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer gezamelijke en cruciale belangen.

Per
September 16th, 2004, 09:03 AM
Gaat het nou echt alleen om de cijfertjes? Het geeft aan hoe men zichzelf blindstaart om werkelijk onbelangrijke details, het veranderd namelijk nix aan de bestaande situatie. Het beste voorbeeld vind ik wel Emmen, meer dan 100.000 inwoners verspreid over een kwart van Drente, dat maakt echt geen grote stad hoor!

dutchmetal
September 16th, 2004, 09:23 AM
Gaat het nou echt alleen om de cijfertjes? Het geeft aan hoe men zichzelf blindstaart om werkelijk onbelangrijke details, het veranderd namelijk nix aan de bestaande situatie. Het beste voorbeeld vind ik wel Emmen, meer dan 100.000 inwoners verspreid over een kwart van Drente, dat maakt echt geen grote stad hoor!

Nou is het eiland geen "halve provincie" zoals bij Emmen. Bernisse ligt direct in de achtertuin van Spijkenisse, en het is alleen maar een kwestie van tijd tot we werkelijk aan elkaar vastzitten. Emmen is b.v. 350,00 km² en Spijkenisse+Bernisse is 100km2. Het is ook helemaal niet de bedoeling een lekkere grote stad te maken omdat we dan kunnen zeggen dat we in een stad met +100.000inw wonen. Waar het om gaat is dat als er slechts 2 gemeentes er veel sneller en makkelijker op problemen kan worden in gesprongen op het eiland en betere scheiding in functies. Bovendien kunnen gemeentes in de stadsregio als 2 gemeentes zich beter laten horen.

Nemo
September 16th, 2004, 12:23 PM
@DUTCHMETAL

Ik vind het werkelijk ongelofelijk dat een stad als Spijkenisse nog steeds geen waardige uitvals-infrastructuur heeft. Wordt deze stad als groeikern aangewezen, maar tegelijkertijd moeten ze het doen met 2 lullig ontsluitingen in een gebied met verhoogd risico!!
Als er echt een keer nood aan de man komt voldoen het k*t hartelkruis en die k*t Spijkenisserbrug echt niet voor een stad met 80.000 inwoners. Belachelijk gewoon. Hellevoetsluis heeft eenzelfde probleem. Maar nee hoor, men gaat eerst na 30 jaar steggelen eindelijk een strookje A4-noord aanleggen, en het Beneluxplein aanpakken....en dan in het jaar 2030 als ze weer eens een brainwave hebben, leggen ze de A4 zuid aan. In die tijd is NL al geraakt door een komeet, veroverd, ondergelopen of ontploft!

;)

dutchmetal
September 17th, 2004, 04:31 PM
@nemo tenetur
Daar is heel V/P+r het overeens behalve die achterlijke 2de kamer.
Die minister was hier eens een keer in Spijkenisse en die vond het toen best mee vallen met de drukte op de Spijkenisserbrug en Groene Kruisweg....voor de duidelijkheid ze kwam natuurlijk overdag ipv in de spits.....