View Full Version : Rotterdam onder 1 miljoen !

Boomtown
September 13th, 2004, 01:04 PM
Voor het eerst sinds jaren is het inwonertal van de aglommeratie Rotterdam gedaald tot onder de 1 miljoen inwoners. De stad Rotterdam is vanaf januari 2004 gerekend ook 1500 inwoners minder groot. Hoe meer hekken om de stad, hoe minder Rotterdammers. Van wereldstad in de dop naar werelddorp zullen we maar zeggen.

Skyscrapercitizen
September 13th, 2004, 01:56 PM
Beetje vaag. Ik heb de cijfers van Rotterdam een tijdje gevolgd via de site van CBS, Rotterdam zat een paar maanden geleden boven de 600.000, en nu ineens zijn die cijfers naar bedenen bijgesteld. Het komt ook vaak voor dat dit aan het begin van het jaar gebeurd bij de agglomeratiecijfers. Die waren namelijk ineens 8000 omlaag van decmber naar januari, volgens mij gewoon een andere manier van tellen ofzo...

eusebius
September 13th, 2004, 02:28 PM
Er is in heel Nederland een veel sterkere Emigratie (terug naar Turkijë o.a.) in de eerste maanden. Toevallig heeft Turkijë nu een veel sterkere economische groei.

De trend zal in Rotterdam niet anders zijn, eerder verwacht ik dat (Leefbaar) Rotterdam de trendsetter van deze sterk gestegen Emigratie is.

dirkholtkamp
September 13th, 2004, 02:33 PM
Voor het eerst sinds jaren is het inwonertal van de aglommeratie Rotterdam gedaald tot onder de 1 miljoen inwoners. De stad Rotterdam is vanaf januari 2004 gerekend ook 1500 inwoners minder groot. Hoe meer hekken om de stad, hoe minder Rotterdammers. Van wereldstad in de dop naar werelddorp zullen we maar zeggen.

Dit is sterk afhankelijk van wat men onder "de aglommeratie Rotterdam" verstaat. De meest gehanteerde norm geeft nog steeds aan dat het aantal inwoners van de aglommeratie Rotterdam ergens rond de 1,6 miljoen ligt.

Boomtown
September 13th, 2004, 02:53 PM
Klik hier om de taakbalk te tonen

Bevolking; maandcijfers per gemeente en overige regionale indelingen
sleep hierheen om in laag te brengen

Onderwerpen Bevolkingsontwikkeling
Bevolking begin periode
Regio's Perioden absoluut
Rotterdam (GA) 2003 september 1 008 780
2003 oktober 1 007 757
2003 november 1 007 951
2003 december 1 008 069
2003 januari-december 1 008 390
2004 januari 1 001 447
2004 februari 1 001 179
2004 maart 1 001 271
2004 april 1 001 087
2004 mei 1 000 550
2004 juni 1 000 056
2004 juli 999 612
Rotterdam (SG) 2003 september 1 193 996
2003 oktober 1 193 043
2003 november 1 193 377
2003 december 1 193 562
2003 januari-december 1 192 886
2004 januari 1 186 818
2004 februari 1 186 575
2004 maart 1 186 674
2004 april 1 186 486
2004 mei 1 186 075
2004 juni 1 185 682
2004 juli 1 185 348
Rotterdam 2003 september 599 587
2003 oktober 598 632
2003 november 598 869
2003 december 599 004
2003 januari-december 599 651
2004 januari 598 923
2004 februari 598 761
2004 maart 599 054
2004 april 598 924
2004 mei 598 411
2004 juni 598 041
2004 juli 597 420
© Centraal Bureau voor de Statistiek, Voorburg/Heerlen 2004-09-13

Even geduld a.u.b.

eusebius
September 13th, 2004, 03:33 PM
..Die waren namelijk ineens 8000 omlaag van decmber naar januari, volgens mij gewoon een andere manier van tellen ofzo...
kijk goed naar de tabel ..

Bass
September 13th, 2004, 05:25 PM
Wat wil je dan, een soort LA worden, met giga veel inwoners, waarvan het meerendeel in ghetto's woont? Nee, daar heb je wat aan. Liever kwaliteit dan kwantiteit, dat zeg ik.

dennol
September 13th, 2004, 05:28 PM
Wat wil je dan, een soort LA worden, met giga veel inwoners, waarvan het meerendeel in ghetto's woont? Nee, daar heb je wat aan. Liever kwaliteit dan kwantiteit, dat zeg ik.
Meerendeel ghetto's?

Je moet niet zoveel gangster rap luisteren.;)

INVISIBLE
September 13th, 2004, 05:30 PM
Uhmmm in Veel plaatsen stijgt het inwonertal nog gewoon ......ik weet dat onze stad niet snel groeit ( maar het stijgt ) , maar er zullen steden zijn die gewoon nog wel hun inwonertal redelijk zien stijgen :) .
Enschede is niet echt een vestigingstad .
En ten tweede wat Eusibius al zegt .....je zult zien en het is al aan de gang dat veel Geimmigreerde bewoners en ook Nederlanders een nieuwe start proberen te maken .
En dat is ook logisch omdat Nederland voor de toekomst op dit moment niet echt veelk te bieden heeft !!!

dennol
September 13th, 2004, 05:41 PM
Bevolkingsontwikkeling Rotterdam

juli 2003: 600.326
juli 2004: 596.697

Bijna 4.000 inwoners weg in 1 jaar. Oppassen dat Den Haag jullie niet inhaalt jongens. ;)

Gambini
September 13th, 2004, 05:53 PM
Dit is toch juist goed? Meer ruimte om iets echt moois neer te zetten, waarom denk je dat belgie zoveel mooiere steden heeft (smaken verschillen though)...

Skyscrapercitizen
September 13th, 2004, 06:03 PM
2003 december 1 008 069 --> 2004 januari 1 001 447

Dit is dus gewoon een nieuwe indeling ofzo, dus zijn de cijfers eigenlijk niet te vergelijken.

Verder vind ik het raar dat ik 1,5 maand geleden nog 600.400 ongeveer zag bij juni 2004 op hetzelfde statline en dat dat nu ineens 2400 minder is. Welke cijfers zijn dan betrouwbaarder?

Ik vind het maar vreemd.

Hed Kandi
September 13th, 2004, 06:24 PM
Wat is het verschil tussen SG en GA en dan bedoel ik niet 190.000 inwoners.

eusebius
September 13th, 2004, 06:34 PM
Op de webpagina's staat dat het aangepaste cijfers zijn. In de winter sterven er meer mensen, per 1-1 van elk jaar verhuizen mensen ook vaak officiëel.

Maar je zult blij zijn dat Nijmegen niet langer iedereen gelijkstelt maar woningzoekenden uit eigen regio voorrang geeft. Letterlijk spreekt men dan van de Rotterdammers die niet hier meer naar toe kunnen komen.

Adderbak
September 13th, 2004, 07:01 PM
De kapitaalvlucht uit de Randstad neemt werkelijk schrikbarende vormen aan!!! Als het zo doorgaat heeft Rotterdam zijn virtuele hek (inkomensgrens) niet meer nodig, omdat iedereen is geemigreerd of naar Nijmegen verhuisd.
NL bevolking daalt bijna... hoe lang gaat het duren of de nationalisten in dit land gaan roepen om meer immigratie? ;)

eusebius
September 13th, 2004, 08:08 PM
Dat is niet zo erg maar dat uit de laagstopgeleide stad men zo graag naar de hoogstopgeleide (voltooide academische studies per capita) stad wil verhuizen, stemt zorgelijk. Er kan niet zo snel sprake zijn van kapitaalvlucht als je weet dat Utrecht en Groningen beduidend rijker zijn dan Zuid-Holland.

Er wordt juist een hek tussen Nijmegen en Rotterdam geplaatst en dat zou leegloop minder waarschijnlijk maken.

Ace
September 13th, 2004, 10:28 PM
Voor de toekomst maak ik mij c'ker niet druk. Als je bedenkt dat er steeds meer torens in de binnenstad gerealiseerd zullen gaan worden en de ontwikkeling van Parkstad en het Waalhavengebied ook nog 'ns voor de deur staat, denk ik dat we over enkele decennia dat ruimschoots hebben ingehaald.

Skyscrapercitizen
September 13th, 2004, 11:16 PM
@ Eus

In Rdam is er tenminste iemand bereid om 4 miljoen voor een appartement in de binnenstad te betalen op een plek waar 10 jaar eerder nog hekken met honden erachter stonden. Kortom, maak je over Rdam geen zorgen. :cheers:

eusebius
September 13th, 2004, 11:20 PM
Tja, slim is anders.

Adderbak
September 14th, 2004, 09:26 AM
Wat mij wel altijd stoort in Rotterdam is dat ze schitterende woontorens in het centrum bouwen, maar ook alleen voor mensen met enorm veel poen. Deze mensen halen dan wel de inkomensgrens, maar zorgen niet bepaald voor levendigheid in het centrum. Hoe meer gemengd, hoe levendiger lijkt mij. Straks word Rotterdam Centrum net zoals Manhattan: prachtige torens, maar als de metro een keer niet rijdt zijn er ineens geen supermarktpersoneel, bakkers, slagers, schoonmakers en andere laagopgeleiden meer.

Gerard
September 14th, 2004, 12:59 PM
De schaalgrootte van Rotterdam tov. Manhatten is wel heel groot. De bakker en de slager kunnen dan ook wel op de fiets naar hun werk komen. genoeg wijken direct om het centrum bieden voldoende ook voor de minder bedeelden.

Ik ben het wel met je eens dat diversiteit van het aanbod zorgt voor waarschijnlijk ook meer levendigheid op straat. De extreem rijken zijn nu niet bepaald terrasjesvolk als je het mij vraagt maar ook die heb je nodig.

Maar nu is er gewoon nog steeds een woningtekort in het centrum en dat proberen ze nu snel in te halen.

Skyscrapercitizen
September 14th, 2004, 03:14 PM
Alsof er teveel rijken in Rdam wonen... Nee, voor een leuke mix zijn juist die dure woningen en rijke mensen nodig, want middenklasse en de minder bedeelden zijn er al genoeg! Meer luxe woningen zullen de 'quality of life' in Rdam verbeteren.

Overigens hanteert men de 3000 woningen per jaar regel nog maar sinds vorig jaar, de woningen die vorig jaar zijn begonnen worden komend jaar pas opgeleverd. Daarvoor lag de bouwproduktie veel lager!

Stratosphere 2020
September 14th, 2004, 04:46 PM
Wat mij wel altijd stoort in Rotterdam is dat ze schitterende woontorens in het centrum bouwen, maar ook alleen voor mensen met enorm veel poen. Deze mensen halen dan wel de inkomensgrens, maar zorgen niet bepaald voor levendigheid in het centrum. Hoe meer gemengd, hoe levendiger lijkt mij. Straks word Rotterdam Centrum net zoals Manhattan: prachtige torens, maar als de metro een keer niet rijdt zijn er ineens geen supermarktpersoneel, bakkers, slagers, schoonmakers en andere laagopgeleiden meer.

Heh eindelijk iemand die het snapt.

Er wordt zoveel voor de rijken gebouwd zelfs die markt begint zich te verzadigen. Waarom denk je dat veel woontorens moeite hebben om geschikte kapitaal krachtige kopers te vinden?

Ace
September 14th, 2004, 06:24 PM
Daarom is het ook zaak dat, en dat zal Timson beamen, men betaalbare en toch redelijk kwalitatieve woningen (bij voorkeur in torens) gaat bouwen voor de midner bedeelden in Rotjeknor. Zij vormen tenslotte de funderingen van de Rotterdamse economie en daar mag men ze best eens voor belonen.

Jan
September 14th, 2004, 06:24 PM
Zitten we onder het miljoen? Aan den slag, heren Rotterdams! Doet uw plicht!

Skyscrapercitizen
September 14th, 2004, 08:24 PM
Zelfs ik woon niet in Rdam, dat is een teken aan de wand...:)

eusebius
September 14th, 2004, 08:33 PM
Niet vreemd gaan doen. Het is juist vet urban om een dalend inwoneraantal te hebben.

Bart
September 14th, 2004, 08:34 PM
Volgens mij heeft dat allemaal weinig te maken met werkelijke inwoner aantallen veranderingen. Het is denk ik eerder expansie van de agglomeratie tot buiten een gebied die nu als agglomeratie wordt gerekend. Nieuwbouwwijken aan de randen, die nu voormeel net over de rand liggen.

Vapour
September 14th, 2004, 08:41 PM
Jan, you should do something to boost R'dam population :naughty:

Southerner
September 14th, 2004, 08:45 PM
De rijken die momenteel aangetrokken worden geven een enorme impuls aan de stad. Per slot van rekening zijn zij het die de Montevideo, DePunt, Scheepsmakerstoren en de Coopvaert gaan bewonen.

Zonder rijke stinkerts geen hoogbouw........

Ook al zullen deze rijken niet direct de terrasjes bevolken, mede door door hun inbreng (geld-->apartement-->hoogbouw) zullen de terrasjes bevolkt worden.

En een sfeervolle binnenstad met alle voorzieningen zullen nog meer rijken (lees hoogbouw) en andere investeerders (bv multinationals-->Coolsingeltoren)) trekken. :cheers:

Capzilla
September 14th, 2004, 08:52 PM
Zitten we onder het miljoen? Aan den slag, heren Rotterdams! Doet uw plicht!

De Heren Rotterdams kunnen weinig doen hieraan! Alhoewel.. heb nu al twee vrienden die van Rotterdam naar Brielle verhuizen (1 weg, andere de intentie met af en toe een plan), misschien toch maar wat proberen te doen hieraan.

Maar als ik me een leuk huisje in SE16 kan veroorloven (dwz: als ik de baan die ik hier heb in London kan krijgen) dan ben ik ook weg, hoor!

Elmo
September 14th, 2004, 08:56 PM
@ Eus

In Rdam is er tenminste iemand bereid om 4 miljoen voor een appartement in de binnenstad te betalen op een plek waar 10 jaar eerder nog hekken met honden erachter stonden. Kortom, maak je over Rdam geen zorgen. :cheers:

Welk appartement is dat dan?

Skyscrapercitizen
September 14th, 2004, 09:00 PM
@ Elmo

Die bovenin Montevideo. De exacte prijs is niet bekend, hij heeft er namelijk volgens mij al 3 samengevoegd, en krijgt een privezwembad bovenop de toren. 10 jaar geleden stonden daar nog lege pakhuizen met hekken eromheen, een afgelegen gebied zonder OV en een heel stuk omrijden om op noord te komen. Er kan in 10 jaar veel veranderen.:)

hoogbouw010
September 14th, 2004, 09:31 PM
Die bovenin Montevideo
Aha, dus dat is het huis dat Ratelband voor die Tokkies heeft geregeld...

Elmo
September 14th, 2004, 10:24 PM
@AE:

Hoe het er voorheen uitzag weet ik ;) Ik dacht alleen dat het topappartement daar "maar" 2.2 miljoen was. Als hij er al 3 heeft samengevoegd kan je idd wel aan die prijs komen. Vraag me alleen wel af wie die "hij" is :)

rdj
September 15th, 2004, 05:31 PM
Daarom is het ook zaak dat, en dat zal Timson beamen, men betaalbare en toch redelijk kwalitatieve woningen (bij voorkeur in torens) gaat bouwen voor de midner bedeelden in Rotjeknor.

Juist!!! Meer galerijflats!! :D

Skyscrapercitizen
September 15th, 2004, 06:28 PM
Ik weet wie die hij is maar lijkt me niet slim om dat hier te gaan posten.:)

Ace
September 15th, 2004, 06:42 PM
Volgens mij bestaat er nowadays nog altijd een significant verschil tussen een gallerijflat en een toren.

rdj
September 16th, 2004, 12:12 AM
Volgens mij bestaat er nowadays nog altijd een significant verschil tussen een gallerijflat en een toren.

Klopt. In de ene wonen rijken, in de andere niet.

Stratosphere 2020
September 16th, 2004, 12:28 AM
Het verbaasd mij hoe veel forumleden de daling van de Rotterdams inwonertal goedpraten.

Stratosphere 2020
September 16th, 2004, 12:29 AM
De rijken die momenteel aangetrokken worden geven een enorme impuls aan de stad. Per slot van rekening zijn zij het die de Montevideo, DePunt, Scheepsmakerstoren en de Coopvaert gaan bewonen.

Ook al zullen deze rijken niet direct de terrasjes bevolken, mede door door hun inbreng (geld-->apartement-->hoogbouw) zullen de terrasjes bevolkt worden.

En een sfeervolle binnenstad met alle voorzieningen zullen nog meer rijken (lees hoogbouw) en andere investeerders (bv multinationals-->Coolsingeltoren)) trekken. :cheers:

Dromen zijn bedrog. :)

Southerner
September 16th, 2004, 07:31 AM
@Stratosphere 2020

verklaar je nader?

Skyscrapercitizen
September 16th, 2004, 03:01 PM
Stratos is tegenwoordig van de dingen roepen zonder verklaring geloof ik.:)

eusebius
September 16th, 2004, 04:39 PM
Voor die 'gezellige sfeer' heb je meer werklozen en 'kunstenaars' nodig, zie Amsterdam. Rotterdam heeft van alles maar behalve de hoogbouw, niets dat Rotterdam uitzonderlijk maakt.

Skyscrapercitizen
September 16th, 2004, 09:08 PM
Vele grote musea, vele grote en kleine architectenbureaus, veel bijzondere architectuur ook in laagbouw, de grootste haven ter wereld, grootste stadsbruggen, watertaxi's, de beste clubs van Nederland (Las Palmas, Now&Wow, Nighttown enz. enz.), volksbuurten, het rijke Kralingen met grote villa's, het mooiste voetbalstadion van iig Nederland, heel de zomer grote festiviteiten/festivals enz. enz.

Nee Rotterdam heeft buiten de hoogbouw niets bijzonders te bieden... :cheers: :banana:

eusebius
September 16th, 2004, 10:04 PM
Nou, mooi dan, AE. Er hoeft dus niets meer bij te komen als het al zo tof is. Je spreekt jezelf voortdurend tegen, heb je dat in de gaten?

Skyscrapercitizen
September 16th, 2004, 10:29 PM
Haha, Eus, volgens mij zegt dit meer over jouw instelling dan dat ik mezelf tegenspreek.

Als een stad al geweldig is, wil dat niet zeggen dat het niet nog veel leuker en nog geweldiger kan...

HK is geweldig, maar met Union Square straks nog geweldiger!

eusebius
September 16th, 2004, 10:49 PM
Fijn dat je enthousiast bent. Nu nog meer mensen die dat vinden. Blijkbaar schort er iets aan.

Jaxx
September 17th, 2004, 01:40 PM
haha, Ach Eusebius kruip jij dan toch terug naar die stoffige zooi aan de Waal :wave:

Bass
September 18th, 2004, 09:50 PM
Stratos is tegenwoordig van de dingen roepen zonder verklaring geloof ik.:)

Er zit wel wat in dat rijke lui voor business centra zorgen natuurlijk. Moet jij eens opletten wat de Chinese investeerders straks voor elkaar krijgen in Rotterdam. Er gaan nog heel wat krabbertjes gebouwd worden de komende eeuw, speciaal voor de spleetogen. Dat denk ik althans.

Awais
September 18th, 2004, 09:54 PM
Hey Bass, daar heb je helemaal gelijk in.
Er worden nu al chineze hotels gebouwd, en er zijn ook plannen op het kvz vanuit de chineze hoek, om huisvesting voor hun studenten te regelen en ook een cultureel/handels centrum in te zetten... En dit is nog maar het begin van de opkomst van China.

eusebius
September 19th, 2004, 01:40 AM
:lol:
Rotterdam's inwoneraantal daalt dus trekt men een blik Chinezen open?
By Jove, wij mogen wel met wat meer respect over Chinezen typen.

Hoe krijg je een rotterdammer op de kast? Vertel hem dat er een cruiser met 3000 Chinese moslims aankomt :lol:

Southerner
September 19th, 2004, 12:04 PM
Volgens mij is eusebius de weg een beetje kwijt??

Stratosphere 2020
September 19th, 2004, 12:45 PM

Rijken geven inderdaad een impuls aan de stad. Maar niet als tientallen steden en voorsteden in NL voor diezelfde doelgroep torens bouwen. Dan moet Rotterdam iets heel bijzonders hebben dat dat stad aantrekkelijk maakt om te wonen boven andere steden. Lagere huurkosten of koopkosten voor dure luxe woningen, werk afstand, leefbaarheid ect. De rijke klasse in NL is niet erg groot te noemen en gezien dat veel torens het al moeilijk hebben om kopers te vinden, geeft al een teken van verzadiging. Verzadiging is juist slecht en contribueert juist dat de prijzen dalen en dat een investeerder mogelijk risco loopt met zijn project.

Rotterdam kan zich dan ook meer focussen in het bouwen van torens voor de midden klasse. Voor afgestudeerden van de hogeschool en universiteit om zo hun in Rotterdam te houden. En dat zij niet verplicht voelen om te verkassen naar andere grote steden als Utrecht en Amsterdam.

Zonder rijke stinkerds geen hoogbouw klopt niet helemaal. Er zijn een combinatie van factoren die hoogbouw doet bevorderen bijvoorbeeld ego, grote vraag en weinig ruimte, dure grond prijzen in de binnenstad ect. Je moet niet rijk zijn om een toren te bouwen. Met een goede haalbaarheidsplan en/of een goede zaken partner kunt U de bank overtuigen van U plan en een kapitaal lening krijgen, het is een moeilijk en lange process maar niet onmogelijk.

Southerner
September 19th, 2004, 01:50 PM
@Stratosphere 2020

Volgens mij is de kostprijs van een hoogbouwappartement in Rotterdam direct het resultaat van alle kosten die een projectontwikkelaar moet maken (grondprijs, architect, materialen, bouwvakkers, gereedschappen etc, etc). Wanneer een projectontwikkelaar een appartment voor de helft van de prijs (of minder) moet aanbieden, dan zal hij op allerlij manieren moeten beknibbelen om de kosten omlaag te krijgen. Het resultaat zal dan zijn (zoals RDJ reeds ook al aangaf een paar posts geleden) de oerdegelijke galerijflat!!

Een mercedes is niet voor niets zo duur, net zoals bv een landhuis. Hetzelfde geld voor hoogbouw.

Als het zo zou zijn dat het wel mogelijk is om betaalbare hoogbouw-appartementen voor de "armen" te bouwen in het rotterdams centrum: prima!!! :cheers: Nog meer hoogbouw! Doen!

eusebius
September 19th, 2004, 02:14 PM
Ik weet het niet helemaal zeker maar Rotterdam heeft bepaald geen hoge grondprijzen. Het is dacht ik juist de ambitie en niet een noodzaak om hoog te bouwen. Wat een edel volk eigenlijk die Rotterdammers. Het hoeft niet eens maar toch de lucht in, yippie.

Winus
September 19th, 2004, 02:35 PM
Zolang er succesvol torens voor studenten gerealiseerd kunnen worden, moet dat ook kunnen voor starters/alleenstaanden.

Sint Clara
September 19th, 2004, 02:44 PM
Hoeveel mensen wonen in Rotterdam illegaal?? ;-) Dordstelaan bijvoorbeeld! Daar zijn panden vol met illegalen! Laatst moest Marco ( Pastors ) ze zelf eruit gaan gooien omdat niemand anders het deed.

eusebius
September 19th, 2004, 02:48 PM
Je draagt de oplossing aan, St Clara. Legaliseer en Rotterdam heeft er weer een paar duizend bij. Koel, man.

First city syndrome
September 26th, 2004, 11:09 PM
Voor die 'gezellige sfeer' heb je meer werklozen en 'kunstenaars' nodig, zie Amsterdam. Rotterdam heeft van alles maar behalve de hoogbouw, niets dat Rotterdam uitzonderlijk maakt.

Werklozen heeft Rotterdam zat, maar vergeet vooral het aantal kunstenaars/kroeghangers niet. Het aparte van deze stad is dat werkelijk aan levendigheid bijdragende ontwikkelingen veelal min of meer als vanzelf ontstaan. Ontwikkeling Witte de Withstraat, buurt Pannenkoekstraat, Westelijk Handelsterrein. Allemaal clustertjes van bedrijvigheid en levendigheid die van onderuit de markt ontstaan en niets, maar dan ook niets met geplande hoogbouw te maken hebben.
Dat Amsterdam een "gezellige sfeer" uitstraalt, heeft denk ik meer te maken met de kleine maat van de binnenstad en het feit dat je er bijkans de nek breekt over de toeristen. In veel gevallen low-budget types (niks mee verder) die weliswaar een "levendig straatbeeld" veroorzaken, maar of ze nu bijdragen aan een levendige stad?
Museumpubliek van Boymans van Beuningen doet een wandelingetje Witte de Withstraat, drinkt ergens een kopje koffie en gaat weer zijns weegs in de ter parkeergarage gestalde automobiel.
Tegen die tijd zit ik alweer heel levendig aan mijn pils.