View Full Version : Drie nieuwe haltes voor lijn 51!!!

Adderbak
September 13th, 2004, 02:23 PM
Spinnerij, Sacharovlaan en Westwijk, vanaf vanochtend dan toch eindelijk in gebruik. :cheers:

In stilte welteverstaan, geen spannende openingsrit met hoge omes of versierde trams dit keer. :bowtie:

Nog geen foto's, maar deze zullen vanmiddag wel op het net verschijnen...

Duur van een ritje Westwijk - CS: 37 minuten!!! Dat is nog eens een commerciële snelheid van lik-me-vestje... op de fiets lukt me dat ook! :doh:

Cymen
September 13th, 2004, 02:28 PM
Ik las het gister in de tram, daarvoor wist ik het dus nog niet eens!
Verder is 37 minuten naar centraal wel acceptabel, met het oog dat je dan met 28 minuten op de Zuid-as bent. Voor die afstand is het echter niet zo best. Er zijn duidelijk teveel halte´s en rode stoplicten. Daarnaast mag hij ook niet zo hard meer rijden toch(50 ipv 70)? was te gevaarlijk ofzo.....
Minder kruisingen met auto´s en er een paar onderdoor zou dus geen slechte inverstering zijn//

Rabotnik
September 13th, 2004, 04:17 PM
En nog is een gore tram ook die lijn 51 net een rijdende container. Goed kijken waar je gaat zitten in die stinkbak!

TBP
September 13th, 2004, 08:57 PM
Aha. Daarom stond er geen Amstelveen Middelhoven meer op de displays.

Ik ken Amstelveen niet (en ik gebruik 51 alleen voor het ondergrondse traject), dus Westwijk zegt mij helemaal niets. (Middelhoven ook niet btw)

ldd
September 13th, 2004, 10:57 PM
Er zijn geen plannen om kruisingen ongelijkvloers te maken op het reeds bestaande traject, maar gelukkig hebben ze bij het nieuwe stuk wel een viaduct bij de belangrijkste kruising gemaakt! Is wel een goede verbetering voor Amstelveen, deze 3 nieuwe haltes.

@ Adderbak Naar CS is een aardig eind, 37 minuten gaat nog wel. Met de bus doe ik er langer over! Ik ben wel met je eens dat er teveel haltes in Amstelveen zijn.

Henk
September 13th, 2004, 11:04 PM
De oude metro kaart
http://www.ovreisinfo.nl/images/amsterdam-map.gif

de nieuwe kaart
http://www.gvb.nl/ovproducten/images/metronetsept04.gif

eusebius
September 13th, 2004, 11:11 PM
Knap zoals er lijnen zijn aangelegd naar de dunstbevolkte delen in Groot-MoKum. Zeist is ongeveer even groot als Amstelveen terwijl Amstelveen met Hengelo strijdt om de eer als lelijkste plaats van het land. Men had net zo goed de museumlijn wat vaker kunnen laten rijden :D

Cymen
September 13th, 2004, 11:29 PM
Knap zoals er lijnen zijn aangelegd naar de dunstbevolkte delen in Groot-MoKum. Zeist is ongeveer even groot als Amstelveen terwijl Amstelveen met Hengelo strijdt om de eer als lelijkste plaats van het land. Men had net zo goed de museumlijn wat vaker kunnen laten rijden :D

En waar moet die metro van Zeist heenrijden dan? Beetje kansloze post, dit is een drukke metrolijn en het geeft eens temeer aan dat jij niet weet waar je over praat.

eusebius
September 13th, 2004, 11:40 PM
Hihi, eerst klagen over deze lijn en zodra ik iets typ :D :D :D
Uhm, KNVB/Uithof/Zeist misschien? Mijn broertje werkt in Amstelweinil maar hij pakt toch echt de fiets want 51 is zo traag als Amsterdam van begrip is ;)

Cymen
September 14th, 2004, 12:27 AM
Uhm, KNVB/Uithof/Zeist misschien? Mijn broertje werkt in Amstelweinil maar hij pakt toch echt de fiets want 51 is zo traag als Amsterdam van begrip is ;)

Klagen dat ze het beter hadden moeten maken, zoals je kon lezen kwam het woord acceptabel voor in mijn post. Verder leuk dat je broertje fietst, maar sneller en comfotabeler is het niet echt. Dat hij zo traag als een tram(of fietser) was wisten we ook al, over traag van begrip spreken.

eusebius
September 14th, 2004, 12:37 AM
Ach, sufferdje, zonder hem had jij nooit je centjes op tijd noch op een veilige manier. Ons gezamelijk IQ overtreft de 300. Het is in jouw geval met jouw overduidelijk gebrekkige intellectuele capaciteiten niet zo verstandig om mensen, die zijdelings genoemd worden, te gaan afzeiken. Mij mag je afzeiken, ik mep je toch terug naar je pampers maar laat anderen er buiten. Je wauwelt in de ene zin 'acceptabel' en in de volgende 'niet zo best' en het is hierom dat ik je echt niet serieus neem.

Cymen
September 14th, 2004, 01:12 AM
Volgens mij haal jij je broertje erbij, niet ik("hij" is de metro, sukkel). Je blijft nog steeds Koos Kansloos met je tof talking, kom op nou wie gelooft jouw nou...
Veredr is het wel grappig dat je weer gaat dreigen met meppen. Hoe wil je dat gaan realiseren vanuit je rolstoel? Doe je mee aan de paralympics Maui Thai ofzo?

eusebius
September 14th, 2004, 08:29 AM
Ach, jôh, hoe hoog is de kast?
En ik heb géén rolstoel, ik heb een scootmobiel die 70 haalt.

Adderbak
September 14th, 2004, 09:22 AM
hè, gezellig!!!
heren, heren, heren... gelukkig kunnen er wel scootmobiels in de 51, ik stel voor ga gezamenlijk is naar het nieuwe eindpunt kijken o.i.d. Meppen kan ook altijd nog, de sociale controle in het ding is toch nihil.

Ben wel benieuwd naar reizigersaantallen, het zullen wel vooral voormalig 172 en 171 bussers zijn die nu met de snoltram gaan, want dat westwijk is een lage-dichtheid wijk met veel file-veroorzakende twee/drieautogezinnen.

Spotter
September 15th, 2004, 12:08 PM

Waarom doen we die metrolijn niet meteen ondergronds naar Arnhem? Dan wordt het net een echte wereldstad!

Adderbak
September 15th, 2004, 12:36 PM
Plaatjes (van www.amsterdamsetram.com)
zoals jullie zien, prachtig stedelijk gebied: :lol:
http://www.amsterdamsetram.com/200409/20040913fs/gvb0000-frankstuifbergen20040913amstelveenwestwijk20.JPG
http://www.amsterdamsetram.com/200409/20040913fs/gvb0000-frankstuifbergen20040913amstelveenwestwijk07.JPG http://www.amsterdamsetram.com/200409/20040913fs/gvb0000-frankstuifbergen20040913amstelveenwestwijk06.JPG http://www.amsterdamsetram.com/200409/20040913fs/gvb0000-frankstuifbergen20040913amstelveenwestwijk15.JPG

eusebius
September 15th, 2004, 03:43 PM
:cry:

Spotter
September 15th, 2004, 07:23 PM
Gsus joh ! Das toch wel heel erg hoor! Hebben ze nog nieuwbouwplannen daarzo? De weinige huizen die ik zie lijken ook vrij nieuw.
Hoe willen ze hier anders ooit iets aan verdienen???

Henk
September 15th, 2004, 07:26 PM
Hoe ziet dat prachtig stedelijk gebied er over twee jaar uit. Het zal wel een primeur zijn voor Nederland dat het OV er eerder ligt dan de bebouwing.

eusebius
September 15th, 2004, 07:48 PM
Dat lijkt waarschijnlijk en logisch maar bedenk heel goed; het gaat om Amsterdam. </ gebbetje >

Q.
September 15th, 2004, 08:16 PM
Handig voor de boer bij dat weiland, kunnen de koeien met de sneltram naar de veemarkt!

Mojito
September 17th, 2004, 06:02 PM
Hij rijdt langs de wijk en niet er door heen...dat heeft verklaarbare redenen. De wijk was al ontworpen en gebouwd voor men zeker wist dat men de 51 er heen wilde verlengen. Erg jammer dat men er geen rekening heeft gehouden in het midden van de wijk.

http://www.gvb.nl/projecten/images/westwijk.gif

Een groot probleem was het echter niet. Het stuk ten zuidwesten van de halte Spinnerij (vanaf de bocht naar het zuiden) ligt, net zoals de Museumtramlijn, die enkele kilometers naar het noorden zijn eindpunt heeft, op het oude baanlichaam van de oude Haarlemmermeerspoorlijn, richting Mijdrecht-Utrecht.

Overigens staat de Bovenkerkerpolder hoog op het lijstje van te bebouwen gebieden. In dat geval zullen de weilanden ten oosten van de baan snel verdwenen zijn en ligt hij toch in het midden van de bebouwing. Verder is het positief dat de drukke Bovenkerkerweg met een ongelijkvloerse kruising wordt gekruisd. Dat vond men begin jaren '90 nog te duur en niet nodig.

http://www.amsterdamsetram.nl/nieuw/20041127/images/0061-martynroos-200411amsterdam25.jpg

Een primeur is het niet, de tram die er eerder is dan de bebouwing. Voor de oorlog reed lijn 25 door de Rivierenbuurt, toen die nog grotendeels in aanbouw was. Lijn 17 naar Osdorp reed in 1962 ruim twee kilometer door een kale zandvlakte, net zoals lijn 2 naar Nieuw-Sloten in 1991. Al is dat nobele principe in Amsterdam wel een beetje overboord gegooid, met als meest bekende voorbeelden De Aker (moest bijna 14 jaar op de tram wachten) en het Oostelijk Havengebied (ruim tien jaar) en IJburg (waar tram 26 is uitgesteld tot zomer 2005) , in tegenstelling tot Den Haag met lijn 17 en lijn 15, die al reden toen grote delen van de wijken Wateringse Veld en Nootdorp/Ypenburg nog gebouwd moesten worden.

Greelung
September 29th, 2004, 07:58 AM
eusebius keer op keer verbaas ik me weer over je, volgens mij ben jij een zielig persoon met een enorm te kort aan liefde en vooral vrienden. Het enige wat je kunt is zeiken en kansloze kritiek geven. Je hebt een iq van 150 pretendeer je maar waarschijnlijk een EQ van niveau 50. Wanneer ga je is een zinnige bijdrage leveren aan dit forum? Misschien moet je eens bij je broertje langs gaan in de grote stad, kom je ook eens uit je isolement. Kan je zien wat er hier allemaal in werkelijkheid gebeurd en het vergelijk met het achterland maken.

Erik
October 14th, 2004, 02:57 PM
Volgens mij is dit het gebied waar nog gebouwd gaat worden in Amstelveen. Het is het enige gebied in nabije omgeving van Schiphol waar nog gebouwd mag worden, als ik het nieuws van gisteren mag geloven.

Cymen
October 14th, 2004, 03:25 PM
Zozo ik wist niet dat er een ongelijkvloerse kruising was. Als ze nu ook de rest van de lijn gaan aanpakken dan word het nog eens wat. Deze veredelde tramlijn moet tenslotte naar het nieuwe hart van Amsterdam gaan rijden.

ldd
October 14th, 2004, 04:25 PM
Amstelveen in het 8 uur journaal gisteren! Het ziet er droevig uit voor de uitbreidingsmogelijkheden, alleen dit stukje Westwijk mag nog. De bedoeling is/was om de tram door te trekken naar Uithoorn (door wat nu nog weiland is), maar dat mag dus niet bebouwd worden. Dit verklaart ook de vreemde loop van de lijn, niet dat bij de bouw van Westwijk geen rekening met de tram is gehouden. De beperking van de minister is dus een flinke streep door de rekening van Amstelveen, die het gebied tussen Westwijk en Uithoorn wilde volbouwen en daar al volop plannen voor had.

Overigens staat er nog wel een afsplitsing van de tram richting Schiphol gepland, hetzij via een paralleltraject langs de A9, hetzij vanaf twee haltes voor het einde in Westwijk.

Ook nog ander nieuws over lijn 51 en 5, misschien gaan die in de toekomst helemaal niet meer naar Amstelveen rijden. Er zijn verschillende opties, waarin lijn 5 sowieso niet meer langs Zuid/WTC komt, maar een eindpunt krijgt bij Gelderlandplein of houdt bij Amstelveen Binnnehof. Lijn 51 gaat van Amsterdam CS via Zuid/WTC, en dan misschien naar Isolatorweg, Amstelveen - Zuid/WTC wordt dan een pendeldienst (lijn 11) of er komt een lijn 58 van Amstelveen via Zuid/WTC naar Buikslotermeerplein. En er zijn nog wat tussenvarianten.