View Full Version : Binnenrotte
Skyscrapercitizen September 14th, 2004, 12:07 AM Zoals de naam al doet vermoeden is dit plein vooral als er geen markt is nog een beetje een rotte plek in de stad (middenin het toch vrij rotte Laurenskwartier).
Wat hieraan te doen? Bij het zien van dit plaatje dacht ik dat is het! Er moet gewoon een grote glazen overkapping boven het plein komen op 40/50 meter hoogte!
http://osakanight.xrea.jp/night_view/photo/usj/usj_hw01.jpg
Dit is in Osaka Japan. Wat denkt u?
Ace September 14th, 2004, 12:17 AM Kan, al denk ik dat je daarmee het 'Plein-gevoel' teniet doet. Niet dat dat er nu ook is. Maar die functie behoort het wel te hebben en een overkapping zal daar c'ker niet aan bijdragen.
Voor mijn part organiseren ze daar legale streetrace's. Een stedelijker omgeving voor iets dergelijks kun je niet bedenken toch :?
eusebius September 14th, 2004, 12:23 AM Wat een grote paraplu zeg! Niemand zou aan zo'n overdekte straat willen wonen.
Berrtus September 14th, 2004, 12:42 AM gatver
Cymen September 14th, 2004, 01:14 AM Ik denk dat dit best een leuk idee is. Het moet natuurlijk wel passen, daar zijn dus weinig plaatsen voor te vinden in nl.
eusebius September 14th, 2004, 01:24 AM 't Is wel iets voor Amsterdam. Hoewel er voor het museum al zoiets is bedacht :lol:
Jan September 14th, 2004, 08:54 AM Ideetje voor de Grotemarkt wellicht, waar de plannen voor een overdekte markthal nog steeds op het programma staan. Maar dat staan ze al 3 kniljoen jaar.
Patrick Highrise September 14th, 2004, 08:59 AM dat ziet er toch erg tof uit!! :omg: :omg: Prima idee idd....mogen ze van mij in Roosendaal ook wel doen; ziet het plein er al een stuk beter uit ipv een kale vlakte met nix erop...; toch nu plek zat bij de nieuwe markt na de enorme brand van afgelopen week... :)
Skyscrapercitizen September 14th, 2004, 06:04 PM @ Berrtus
mag ik vragen waarom gatver?
Q. September 14th, 2004, 06:20 PM Op de Binnenrotte is ALLES beter dan zoals het nu is.
Rabotnik September 14th, 2004, 06:52 PM 't Is wel iets voor Amsterdam. Hoewel er voor het museum al zoiets is bedacht :lol:
Forum is er niet alleen ter uwer informatie maar ook voor de nodige humor.
Humor uit het tijdperk snip en snap..............lachuuu!
Stratosphere 2020 September 14th, 2004, 07:10 PM Zo iets had ik in gedachte voor de verloederde hoogstraat als verlengde van de koopgoot.
Q. September 14th, 2004, 07:50 PM Zo iets had ik in gedachte voor de verloederde hoogstraat als verlengde van de koopgoot.
Hmm, dat is ook wel een goede. :)
Wel met compleet nieuwe bebouwing uiteraard.
Denoordrotterdammer September 14th, 2004, 08:03 PM kitsch
Awais September 14th, 2004, 08:13 PM Teen nagel soep: dat is het eerste wat er in mij opkomt als ik me een Binnerotte plein bedenk met zo;n dak erop.
IK denk zelf aan dak die niet van gebouw tot gebouw gaat. Maar wel van een hele aparte architectonische vorm, een soort beeldmerk wordt. + Een niet gelijksvloerse plein brengt ook levendigheid.
EFKA September 14th, 2004, 10:02 PM Wat een verschrikkelijke wansmaak. Dit ziet er niet uit.
Winus September 14th, 2004, 10:16 PM Krijg je die huisjes er ook bij?
Skyscrapercitizen September 14th, 2004, 10:23 PM Het gaat mij natuurlijk alleen om het dak, die huisjes zijn om te kotsen.
Stratosphere 2020 September 14th, 2004, 11:43 PM Ik vind die huisjes wel mooi. ;)
Berrtus September 15th, 2004, 12:55 AM Ik vind dit echt helemaal niets. Waarom zo'n dak? Het woord gatver was het eerste wat in me opkwam. Ik loop liever op een plein in de openlucht. Dit ziet er niet uit. Zie er het nut niet van in
Stratosphere 2020 September 15th, 2004, 01:23 AM Openlucht, berschermt tegen regen dat is de nut ervan. Vooral handig voor landen waar het veel regent onder andere NL.
Basshead September 15th, 2004, 10:08 AM Ik vermoed dat je een enorme windtunnel krijgt, nou dat de Binnenrotte er ook nog wel bij hebben.
Overigens moet zo'n dak ook nog wel een economisch nu hebben, hoe moet dat worden gerealiseerd?
Adderbak September 15th, 2004, 02:22 PM He, dat plein heet toch Binnenrotte???
Breng die dan weer omhoog om het plein leuker te maken! In Eindhoven kunnen ze hier ook over meepraten tegenwoordig.
Q. September 15th, 2004, 03:41 PM Gaat nogal moeilijk, met die 4-sporige spoortunnel er recht onder.
Nemo September 15th, 2004, 03:54 PM Leuk voor Las Vegas.
Bji het plan voor markthallen dacht ik toch meer aan iets anders; dit zou ik alleen maar leuk vinden in Epcot Center in Florida. Ik dacht dat we dat gallery/mall etc concept toch nu wel gehad hadden. Wil je echt iets maken van dat Binnerotte/Laurenskwartier dan moet de gemeente nu eens de wil en het lef tonen om van dit gebied ook echt iets te maken. Niet alleen kantoren of een suffe woonwijk, maar een plan met prestige waarbij kansen worden benut om instellingen buiten het centrum weer IN het centrum te lokken. Veel variatie maakt het pas echt leefbaar.
Bijv.
-Nieuw stadskantoor> haal de Marconi-ambtenaren naar de binnenstad.
-Gemeentearchief> Nu nog in het immer-gezellige-oostblok Catshoek> nieuw archit. hoogstaand gebouw in hartje stad.
-Een grote Faculteit van de Erasmus in de binnenstad> Zo wordt de universiteit weer met de stad verbonden.
-Bouw woningen (dichte bebouwing);ook voor jongeren/starters.
-Niet te strak geplande bestemming, dus niet alle horeca/winkels op een kluitje, zodat je een onnatuurlijk strak geplande vinexwijk krijgt.
-PLein voor de Laurenskerk> sloop gebouwen eromheen> nieuwbouw met horeca en winkels> mooie bestrating en plaats beeld van Erasmus prominenter op het plein met mooie (moderne) sierbestrating eromheen.
-Kades binnenrotte opknappen.
-Evt museum
:)
Ach het maakt allemaal geen reet uit.....als ze nu maar eens gaan bouwen...
Adderbak September 15th, 2004, 03:56 PM welnee, het hoeft geen meters diep. Hoog de boel rondom het water een metertje op (mooi groen graswalletje), stuw die rotte aan t begin een stukje omhoog en laat het dan zicht- en hoorbaar kabbelend naar beneden lopen (spoortunnel gaat tenslotte ook steeds dieper), terrasje drbij in de buurt van de bieb, 's winters met schaatsvijver, 's zomers met openluchtbioscoop, gooi er voor mijn part nog een studentenflat naast en klaar is kees.
of is dit allemaal wat te lafjes nepgroen?
Awais September 15th, 2004, 05:17 PM Ik vind dat Nemo wel wat plannen heeft die je serieus kunt nemen. planologisch gezien breng je op die manier idd leven
Skyscrapercitizen September 15th, 2004, 05:55 PM Misschien kunnen we de Binnenrotte beter nog een jaar of 10 zo laten en de stad eromheen zich laten ontwikkelen en de andere speerpunten in de stad late uitontwikkelen. Dan kan je zo rond 2020 hier iets gaan doen.
Goed plan lijkt me ook om onder het plein een grote meerlaagse parkeergarage aan te leggen, daar is vast nog wel plek voor boven de tunnel. Ook kun je het plein zoals Adderbak zegt wat ophogen en het gebied erboven mooi inrichten. Natuurlijk moet hier dan wel markt blijven, maar een paar fontijnen en wat bomen moet toch kunnen!
Nemo September 15th, 2004, 06:09 PM Wachten op beter ec. tijden hoeft echt geen betere buurt op te leveren. 10 jaar wachten OMG!?? De uitvoer van een evt plan duurt op zijn minst al 20 jaar!! Dan zouden we over 30 jaar pas een fatoenlijk functionerende wijk hebben. Ondertussen rot de Hoogstraat verder weg en lijkt de Rotte wel de Ganges, alleen dan zonder lijken. We plakken een tijdelijk pleistertje op de wonde door af en toe de klinkertjes weer eens recht te leggen. !!
Maar; als je als stad iets niet wilt, dan is het wel zeer grote verschillen kweken. Een stad is niet een planmatig opgezet patroon dat men stuk voor stuk aanpakt naar gelang het uitkomt. Een gezonde stad is er een die continue ontwikkeling doormaakt. Elke (bouw) periode laat zo zijn sporen achter en dat maakt het interessant. Wil je dus een interessante binnenstad over 10-30 jaar, dan zal er dus nu (had er allang moeten zijn) een plan moeten komen en een visie, die het mogelijk maakt dat het Laurenskwartier zich (eidelijk) kan ontwikkelen tot een gezond stuk stad. Dit gebied moet niet in een planvormings-wachtkamer komen om zo stil te blijven staan. Visie moet er zijn>snel>en dan bouwen maar!
Skyscrapercitizen September 15th, 2004, 06:25 PM Ik had het over de binnenrotte, niet over het laurenskwartier.
Bovendien zijn er al vele plannen voor het laurenskwartier.
Nemo September 15th, 2004, 06:28 PM Oh ja K*T! Ik zat nog even met mijn hoofd in het Laurenskwartier. Excuses moi! :doh:...ik zit al die tijd al ernaast te lullen.....
Capzilla September 23rd, 2005, 12:04 PM Misschien dat na het Coolsingel-lichtplan een renovatie van het Binnenrotteplein kan beginnen, het is namelijk wel het goede tijdstip nu gezien de grote hoeveelheid bouwactiviteiten in de buurt in de nabije toekomst:
Hofdame
The Red Apple
Wijnhaeve
renovatie Noordmolenwerf
renovatie KPN-toren
Markthal (plus evt. renovatie Hoogstraat zuid)
Skyscrapercitizen September 23rd, 2005, 03:36 PM Gisteren kwam ik vanuit de hoogstraat de binnenrotte opgelopen. en eigenlijk is dat toch wel een heerlijk gevoel als je zo'n straatje uitkomt, en dan die zee van ruimte hebt! Dat moet zeker zo blijven! Er moeten iig niet meer bomen komen, enkel nieuwe bebouwing eromheen, en dat gebeurd al. En verder misschien een keer mooiere bestrating.
Maar voor de rest lekker leeg laten! Emptyness forever. :)
Basshead September 23rd, 2005, 04:09 PM [QUOTE=Emptyness forever. :)[/QUOTE]
Tim, ben je ziek!?
Phanta September 23rd, 2005, 04:55 PM Inderdaad, Binnenrotte gewoon weer water maken...
Skyscrapercitizen September 23rd, 2005, 08:09 PM @ basshead
nee, niks is mooier dan de combi van leegte en dichtheid! :)
|
|