View Full Version : Amsterdam: Zuidas (2)

Pages : [1] 2

Skyscrapercitizen
September 14th, 2004, 05:24 PM
Ik zie dat Topic 1 over de 500 post heen is dus begin ik maar in een nieuwe.

Ik vond net deze impressies van de Zuidas in 2020:

http://forum.xinhuanet.com/transfile?id=00A46D0D.002C

http://forum.xinhuanet.com/transfile?id=00A46D72.002C

2015:
http://forum.xinhuanet.com/transfile?id=00A470F1.002C

Maar dan in Peking. Qua hoogte is het niet veel lager schat ik. Qua ontwerp wel een stuk minder. :cheers:

Neotrezz
September 15th, 2004, 07:21 PM
Lol, dan mogen er wel wat extra bedrijven ingehuurt worden om dit allemaal zo snel te bouwen :P

Henk
September 15th, 2004, 08:45 PM
Geef me dan maar gewoon de zuidas. Dat ik vindt ik qua architektuur toch 10 keer beter. En die weg hoop ik in 2020 ook niet meer te kunnen zien.

Cymen
September 16th, 2004, 12:03 AM
Dit zijn meer gebouwen en niet torens zoals op de Zuidas geplanned staan. Het ziet er ook lager uit en de architectuur bevalt me ook niet echt.

Glacius
October 3rd, 2004, 07:21 PM
De Zuidas gezien vanaf de bovenste etage van het TPG-gebouw op het Oosterdokseiland (vandaag genomen):

http://home.student.uva.nl/~0302147/ssc/zuidas_03-10-2004.jpg

Hed Kandi
October 3rd, 2004, 10:11 PM
Club 11 geweest.
Dat is 1 van de beste foto locaties voor overzichtfoto`s van amsterdam. :runaway:
He je nog meer foto`s gemaakt. :cheers:

Glacius
October 3rd, 2004, 10:49 PM
Club 11 geweest.
Dat is 1 van de beste foto locaties voor overzichtfoto`s van amsterdam. :runaway:
He je nog meer foto`s gemaakt. :cheers:
Van de Zuidas niet, helaas. Wel enkele van het Oosterdokseiland (zie het betreffende topic).

Henk
October 4th, 2004, 10:17 AM
Ik was vanochtend een beetje op de computer het een en ander aan het zoeken en toen kwam ik een afbeelding van één van de lagere gebouwen van Gershwin tegen. Ik vondt er zelf niet zo veel aan maar plaats het toch maar. Deze afbeelding kende ik nog niet.

http://www.ya-fa.ch/new%20homepage.data/Components/news_billboard.fil/gershwin_page.jpg

Vloepkleedje
October 5th, 2004, 06:10 PM
Slecht Nieuws.
bron: het Parool

Strop voor plan-Zuidas...

BAS SOETENHORST en MARCEL WIEGMAN

DEN HAAG/AMSTERDAM - Er is niet genoeg geld voor de Zuidasplannen van de gemeente Amsterdam. Het is adviseur Elco Brinkman onvoldoende gelukt het bedrijfsleven voor het megaproject te interesseren.

Een aangepast plan van Brinkman zadelt Amsterdam op met een risico van ongeveer één miljard euro, twintig keer zo veel als bij de Noord/Zuidlijn.

Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport dat voorzitter Brinkman van de organisatie van bouwondernemers in opdracht van het kabinet en Amsterdam heeft geschreven. Het rapport wordt vandaag door de meest betrokken Amsterdamse wethouders besproken.

Brinkman had een tekort van circa zevenhonderd miljoen euro moeten dichten. Alleen dan zou het mogelijk zijn de sporen en wegen rondom station Zuid/WTC ondergronds te brengen en de ruimte erboven vol te bouwen met kantoren en woningen.

Om het gat toch te dichten, stelt Brinkman een groot aantal aanpassingen in het plan voor. Zo wil hij in het Zuidasgebied meer en hogere kantoren bouwen en sociale woningbouw schrappen.
lees verder (http://www.parool.nl/nieuws/2004/OKT/05/p1.html)

Ok, hogere kantoren.
Niet ok, vijftig jaar als termijn, geen sociale woningbouw.

Henk
October 5th, 2004, 08:35 PM
British School of Amsterdam op de Zuidas

De British School of Amsterdam is gestart met een nieuwe vestiging in Zuidas. Gestart is met de zogenaamde Middle School.

Op vrijdag 1 oktober 2004 heeft Burgemeester Job Cohen samen met de principal van the British School of Amsterdam de officiële openingshandeling verricht.
http://www.zuidas.nl/Images/leerlingen-british-school.jpg
De Middle School, die sinds september in gebruik is genomen, biedt onderwijs voor kinderen vanaf 14 jaar. De bedoeling is dat de British School of Amsterdam uitgroeit tot een volwaardige schoolopleiding voor kinderen vanaf 2 tot 18 jaar.

The British School of Amsterdam verwacht dat door de ontwikkelingen in Zuidas het aantal expatriates (tijdelijke buitenlandse werknemers) dat in Amsterdam zal werken en wonen zal toenemen. Expatriats blijven doorgaans 2 à 3 jaar en geven de voorkeur aan internationaal onderwijs voor hun kinderen.

De opening van deze Middle School met 11.000 m² buitensportfaciliteiten in de directe omgeving maakt het groeien van de British School of Amsterdam in de toekomst mogelijk.

The British School of Amsterdam is een onafhankelijke school voor kinderen in de leeftijd tussen de 2 en de 14 jaar. De school is opgericht in 1978, met het doel Brits kwaliteit onderwijs te bieden aan kinderen van ouders die hier in Nederland enige jaren verblijven.

De gemeente Amsterdam is blij met de uitbreiding van de British School in Zuidas. Voor het internationale bedrijfsleven is het van groot belang dat internationaal onderwijs in de directe omgeving beschikbaar is.

Bron: http://www.zuidas.nl/smartsite.dws?id=715&curindex=1

CityLife
October 6th, 2004, 09:55 AM
Een aanhaken op het stuk van Vloepkleedje:

In het parool staat nog een pagina over de die niet op de Paroolsite staat. Het gaat vooral over het wel dan niet doorgaan van het dokmodel. Daar zijn geen middelen voor. De huidige zuidasplannen gaan door, alleen over de invulling van de infrastructuur is nu onduidelijkheid. Eigenlijk wisten we al dat die op korte termijn nooit winstgevend zouden kunnen worden, maar dat is meestal met infrastructuur. De grond boven de a10 komt voorlopig dus niet beschikbaar. Voorlopig maar even doorbouwen, die invulling komt later wel.

Cymen
October 6th, 2004, 11:25 AM
Goed nieuws allemaal, om het rendabel te krijgen moeten ze hoger gaan bouwen ;)

Dr. Dubai
October 6th, 2004, 11:45 AM
dat wil iedereen hier wel:)

ldd
October 6th, 2004, 01:23 PM
Volgens mij is het gewoon slecht nieuws. Doordat de plannen (te) ambitieus zijn voor de economische omstandigheden, is er geen geld beschikbaar voor het dokmodel. In Zuid-oost gaat het ook al slecht, de Arenaboulevard trekt te weinig bezoekers. In Getz komen extra winkels, maar dat doet winkelcentrum de Poort geen goed. Kortom, de markt lijkt op dit moment in Amsterdam enigszins verzadigd, zeker voor wat betreft grote projecten.

Cymen
October 6th, 2004, 02:12 PM
Zo slecht loopt het nou ook weer niet bij de Arena hoor. Van de grote winkels leed er een verlies en die is nu gehalveerd, 1e etage is overgenomen door de Media Markt die als een supertrein loopt. Maar goed ik ga ook niet zeggen dat het gebied super goed loopt. Voor het Arena gebied moet je ook in rekening nemen dat het gebied nog lang niet af is. Zo´n grote bouwput is natuurlijk niet echt super aantrekkelijk. Praten we over kantoren, tja dan staan er idd een hoop leeg. Dit komt doordat ze voor de ICT markt gebouwt zijn, maar de massale bouw is er niet meer en de kantoren zullen heus wel langzaam vullen, mede door de leegloop in de binnenstad.
Maar goed je kunt wel aannemen dat voor de markt in Amsterdam een kleine boost geen kwaat kan. Een simpele manier lijkt mij door het bijbouwen van woningen, veel woningen. Er is tenslotte ruimte zat tussen de Arena en de Zuidas. Als je dit maar intesief genoeg doet, dat word de grondprijs relatief minder belangerijk en kunnen de woningen voor een normale prijs verkocht worden.

Spotter
October 6th, 2004, 04:21 PM
Volgens mij is het gewoon slecht nieuws. Doordat de plannen (te) ambitieus zijn voor de economische omstandigheden, is er geen geld beschikbaar voor het dokmodel. In Zuid-oost gaat het ook al slecht, de Arenaboulevard trekt te weinig bezoekers. In Getz komen extra winkels, maar dat doet winkelcentrum de Poort geen goed. Kortom, de markt lijkt op dit moment in Amsterdam enigszins verzadigd, zeker voor wat betreft grote projecten.
Het enige waar in Amsterdam ècht markt voor is zijn huizen, VEEL huizen. Nou komen die er ook wel, maar niet sneller dan in een stad van zo'n omvang normaal is. Met meer huizen zal het OV en de winkelcentra ook rendabeler worden. En waarom geen woonTORENS met betaalbare huizen i.p.v. de meestal geplande luxeappartementen? Van mij mogen ze het Arena-Gebied aan de Westkant van het spoor naar het noorden laten doorgroeien met huizen.

Hogere torens in de Zuidas klinkt ZEER goed :) en meer kantoorruimte vindt ik ook prima. De Noord-Ruimte in Brussel heeft nu al meer kantoorruimte dan de Zuidas ooit zal hebben. Bovendien is 1 000 000 m2 ook weer niet zoveel als je bedenkt dat het gelijk staat aan de kantoorruimte in de Riekerpolder en het SciencePark als die af zijn. Voor hèt tweede centrum van de stad valt dat dus nog wel mee.

De ambitie lijkt opzich niet te hooggegrepen, maar dan moeten die Ollanders niet zo kneuterig blijven denken. 700 000 000 is niet weinig geld, maar ga is na wat andere (ook armere) landen met geld smijten als het de Nationale eer aangaat...

Waar ik dan ook enorm aan stoor is het armzalige metronetwerkje van de stad. In ieder ander (ontwikkelings)land blijkt het wel mogelijk, maar hier kost het enorm veel geld, duurt het abnormaal lang en is het resultaat vaak een slap aftreksel van de originele plannen.

De Zuidas heeft al te veel geleden onder de kneuterpolitiek. Nog meer afzwakken degradeerd het gebied sowiezo tot een regionaal kantoorpark.

Maar ik ben nog geen doomdenker, als de economie weer wat aantrekt en meer bedrijven in het kielzog van Philips de weg naar de hoofstad weten te vinden komt het nog wel goed. :cheers:

Cymen
October 6th, 2004, 04:26 PM
Tja Spotter het grote probleem is echter wel dat meeste politicy en beleidsmakers in Amsterdam niet echt intensief denken...

Spotter
October 6th, 2004, 04:31 PM
idd ;) Ze denken dat de grachten het tot in de eeuwigheid helemaal blijven doen voor de stad. In de meeste landen heeft de hoofdstad ook al een streepje voor omdat de ministers en ambtenaren er zelf werken > Je ziet dan toch dat er ineens een hoop zaken wèl voor elkaar kunnen komen. Ik pleit dan ook voor het verhuizen van de regering Stel je voor al die ministerietorens langs de A10 :nocrook:

Rabotnik
October 6th, 2004, 11:37 PM
Goed nieuws allemaal, om het rendabel te krijgen moeten ze hoger gaan bouwen ;)
Dan heeft dit nadeel toch nog zo zijn voordeel,bouw maar liever hoger dan word het nog is wat!

Cymen
October 7th, 2004, 03:48 PM
Tja eigenlijk is het wachten op een onderzoek naar de mogelijkheid om hoger te kunnen bouwen. Naar mijn weten zijn KPN en Schiphol communicatie de grootste boosdoeners tegen de echte hoogbouw. Als we die gasten dus ophogen, met bv een 200m hoge communicatie toren dan kunnen de kantoren en wontorens een hoogte krijgen van 150 meter. Vooral voor de woontorens is het leuk als deze hoger zijn dan de kantoren :)

PIE
October 7th, 2004, 03:59 PM
Lijkt me leuk... alleen niet realistisch dat ze dat alsnog gaan doen.

Cymen
October 7th, 2004, 04:33 PM
Waarom is dat niet realistisch? Het project loopt nog 25 jaar en voor 2012 (bron: projectbureau) raken ze de infrastructuur nog niet aan. Er is dus nog tijd zat om de plannen bij te stellen.

PIE
October 7th, 2004, 05:00 PM
Ja inderdaad... het kan natuurlijk altijd nog.... 25 jaar is lang.
Alleen is het dan weer jammer dat Ito en Vinoly niet in 150 meter variant zijn gemaakt.
Stel je eens voor hoe dat er uit zou hebben gezien .... ;-)

Skyscrapercitizen
October 7th, 2004, 06:03 PM
Ik hoop dat er inderdaad hoger gebouwd gaat worden. Als ik moest kiezen tussen dokmodel of hogere torens dan wist ik het wel. Laat die snelweg maar als een soort Utrechtse Baan (Den Haag) door een tunnelbak gaan! Dat is leuker als je er rijdt, en valt redelijk goed uit het zicht te werken door bebouwing. En een stuk goedkoper ook nog!

Winbuks
October 8th, 2004, 06:44 PM
Hier nog een mooie view op de Zuid As vanuit het westen (foutje), raden waar hij genomen is !? :laugh:

http://img16.exs.cx/img16/79/tn_PA080273.jpg

Trouwens Schiphol zie je ook nog.

MVA
October 8th, 2004, 07:21 PM
Moeilijk raadsel, het lijkt juist alsof-ie vanuit het oosten is genomen...;-)
Ik gok vanaf het dak van de HVA bij het Amstel station.

Donald Trump
October 8th, 2004, 07:59 PM
het lijkt me ook dat de foto meer vanuit het oosten is genomen. Ik gok metrostation van der madeweg

Winbuks
October 8th, 2004, 08:39 PM
MVA, zat heel dichtbij het was niet het dak maar de 14de verdieping :D , ik zit namelijk op die Hogeschool. Je kijkt vanuit de school zuid-westelijk naar de Zuid-As en zo pik je ook Schiphol nog mee, ik zag Schiphol pas nadat ik de foto's had bekeken.

In het weekblad van school, de Havana, interviewde ze nog burgemeester Cohen, zo hadden ze het ook nog over de Zuid-As na een vraag over de Noord-Zuid metrolijn. Zo beweert hij: "De Zuid-As, een groot kantorenpark bij het WTC, is de allermooiste zakelijke locatie van heel Nederland. Dat is een vierkante kilometer die vergelijkbaar is met bedrijfslocaties in Londen, Parijs en Barcelona. De Zuid-As ligt tien minuten van Schiphol. En met de Noord-Zuid-lijn ben je straks ook in tien minuten in het centrum."
En zegt zoal meer dat de toekomstige metro lijn een absoluut succes wordt en dat de stad overal opgebroken ligt, maar dat het komt dat de straten zo smal zijn invergeleken met andere grote steden, het hangt ook samen met de aard en ruimte in Amsterdam.

Ik ben het ook wel eens met de burgemeester, wacht eerst maar tot de N-Zlijn (2012 :no: ) af is zodoende wordt de Zuid-As zo ook wel een groot succes.

PIE
October 8th, 2004, 11:39 PM
@Winbuks

Mooie foto man! Je ziet hier al dat er een skyline begint te ontstaan.
Maar 'same old story'.... er moeten op z'n minst een aantal 150-ers komen!

vinman
October 9th, 2004, 12:00 AM
Maar een skyline met alleen maar 150-ers is ook niet mooi. Om er een goeie skyline van te maken zou ik best nog wel wat meer leuke torentjes van rond de 100 hebben.

Henk
October 9th, 2004, 08:16 AM
Mooie foto Winbuks. Lekker bezig de laatste tijd.

MVA
October 9th, 2004, 10:02 AM
MVA, zat heel dichtbij het was niet het dak maar de 14de verdieping :D , ik zit namelijk op die Hogeschool.

Ik herken het gebouw op de voorgrond (Rivierstaete, lelijk ding trouwens), en vanuit die hoek kon het volgens mij alleen vanuit de HVA zijn genomen.
Heb ik nog iets gewonnen of had ik ook de juiste verdieping moeten raden?

PIE
October 9th, 2004, 12:21 PM
Maar een skyline met alleen maar 150-ers is ook niet mooi.

Met alleen torens rond de 100 toch ook niet?
Meer torens van 100 komen er zeker op de Zuidas... Ik denk dat 2 torens van 150 er tussen een wereld van verschil is.

vinman
October 9th, 2004, 07:11 PM
Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Er kunnen zeker 150ers komen ( die moeten er wat mij betreft ook komen). Maar een skyline waarbij je als het ware bijv. 2 hogere torens hebt en daaronder lagere kan dat heeel imposant lijken. Als het ware een koning en een koningin met al zijn onderdanen.

Spotter
October 10th, 2004, 02:04 PM
Als de Zuidas over 10 jaar een megasucces is en de economie bevindt zich op een hoogte als in 1999 dan zal blijken dat er wat weinig ruimte is en wordt er hoog gebouwd! Ik weet het zeker:)

caspervc
October 10th, 2004, 02:19 PM
Er wordt hier in deze thread gesproken over een evt 150 meter op de zuidas.
Ik ben laatst in een infocenter over de zuidas geweest, in het World Trade Center waar een grote maquette staat over de zuidas in 2020 ongeveer. Een voorlichter vertelde ons ( ik was er met school, bouwkunde student uit eindhoven, t was een excursie naar de NoordZuid lijn en de Zuidas) dat er in verband met schiphol niet veel hoger dan 100 meter mocht worden gebouwd. 110-120 was mogelijk zei hij, maar dat was toch de max. De gemeente wil niet dat er in de buurt van zo'n grote internationale luchthaven teveel de hoogte in wordt gebouwd.
Foto's van de maquette en het bezoekje volgen volgende week.

Casper

Cymen
October 10th, 2004, 03:06 PM
Er wordt hier in deze thread gesproken over een evt 150 meter op de zuidas.
Ik ben laatst in een infocenter over de zuidas geweest, in het World Trade Center waar een grote maquette staat over de zuidas in 2020 ongeveer. Een voorlichter vertelde ons ( ik was er met school, bouwkunde student uit eindhoven, t was een excursie naar de NoordZuid lijn en de Zuidas) dat er in verband met schiphol niet veel hoger dan 100 meter mocht worden gebouwd. 110-120 was mogelijk zei hij, maar dat was toch de max. De gemeente wil niet dat er in de buurt van zo'n grote internationale luchthaven teveel de hoogte in wordt gebouwd.
Foto's van de maquette en het bezoekje volgen volgende week.

Casper

105 meter is op dit moment het max, omdat ABN het hoogte-recht heeft. Maar andere torens mogen niet hoger dan 101 meter, omdat dit de communicatie met vliegtuigen en schiphol verstoord.
Wij hebben het over 150 meter hoge torens wanneer het dokmodel niet rendabel blijkt met 100 meter hoge torens. Dan moeten er dus wel wat regeltjes worden aangepast en zal er waarschijnlijk een nieuwe communicatie toren van schiphol op de Zuidas komen. Puur speculatief natuurlijk.

Cymen
October 10th, 2004, 08:59 PM
Beetje veel tegenlicht maar hier gaat de VU weer wat bouwen:
http://www.e-meel.demon.nl/img/DSCF0599-web.JPG

Winbuks
October 10th, 2004, 11:59 PM
MVA, je hebt niks gewonnen, alleen de Eer, ik had hem vanaf de 14de gemaakt en dat is namelijk de hoogste verdieping van de Leeuwenburg. Ik zou niet weten hoe ik op het dak zal moeten komen en of het zelfs mag...

Maar mischien dachten de mensen dat ik hem vanaf de Rembrandt, Breitner of zelfs de Mondriaan had genomen, daar mag je namelijk niet naar boven :bash: .

Hier nog een foto van de enigste 'wolkenkrabber' in het centrum van A'dam.

http://img85.exs.cx/img85/5791/tn_PA080272.jpg
Beetje vaag...

Cymen
October 11th, 2004, 12:02 AM
Ik zit ook op het HvA bij het Amstel Station. Op welke etage kan ik balkons op?, want de ramen zijn er altijd smerig.

Rabotnik
October 11th, 2004, 12:06 AM
Ik hoop dat er inderdaad hoger gebouwd gaat worden. Als ik moest kiezen tussen dokmodel of hogere torens dan wist ik het wel. Laat die snelweg maar als een soort Utrechtse Baan (Den Haag) door een tunnelbak gaan! Dat is leuker als je er rijdt, en valt redelijk goed uit het zicht te werken door bebouwing. En een stuk goedkoper ook nog!

i.d ja met een soort van Utrechtse baan lijken de gebouwen ook weer wat hoger door die verdieping als je er langs rijd, wat het geheel visueel wat aantrekkelijker maakt!

Winbuks
October 11th, 2004, 12:13 AM
Volgens mij de achtste verdieping aan de kant van de Rembrandt.
Maar of de deuren open zijn? Loopt altijd wel wat personeel/docenten, technische hulp rond of vraag het aan een van de schoonmakers. Als ze de sleutel hebben? :)

caspervc
October 11th, 2004, 12:57 PM
ik weet niet of deze hier al is te zien geweest, maar anders sorry voor de dubbel post in dat geval.
De Gekleurde blokken zijn gebouwd, of in de planning ( al helemaal uitgewerkt door een architectenbureau )
De witte schuimgebouwen staan in de planning ( momenteel worden deze uitgewerkt )
De Plexiglas blokken zijn visie. Er wordt uitgegaan van het verdiept aanleggen van A10 / Spoor / HSL / Metro

http://www.student.tue.nl/n/c.v.calsteren/hhf/zuidas00.jpg

Casper

Henk
October 11th, 2004, 01:16 PM
In deze vorm kende ik de manquette nog niet. Bedankt voor de foto.

Spotter
October 11th, 2004, 04:50 PM
:cry: vivaldy :cry:

PIE
October 11th, 2004, 05:54 PM
Hmm... de 'witte schuimgebouwen' zijn er ook niet echt op vooruit gegaan als je deze oude versie ziet:

http://www.skylinecity.info/amsterdam/maquettes/maq_002.jpg

Elmo
October 11th, 2004, 09:03 PM
Idd, maar dat was al bekend. :( Desalnietemin staan er nog behoorlijke bouwvolumes op stapel.

Cymen
October 11th, 2004, 09:51 PM
Tja dat word dus geen "central park" aan het park in de Zuidas. Ik vind dit echt ontzettend stom, want "als central park woontorens" klinkt natuurlijk zeer aantrekkelijk om in te wonen.
Laten we hopen zat ze zich bekeren en het aan de andere kant van de snelweg het dubbel goed gaan maken.

PIE
October 12th, 2004, 10:40 AM
Laten we hopen zat ze zich bekeren en het aan de andere kant van de snelweg het dubbel goed gaan maken.

Ik help het je hopen!... trouwens, de dichtheid is wel OK lijkt me zo.
Het is makkelijk om steeds te lopen zeuren over hoogtes, maar het hele gebied krimpt elke keer er weer een nieuwe impressie is. Ik begin er steeds minder aan te vinden op de zuidas.

PJ

vinman
October 12th, 2004, 05:22 PM
Ach jongens, niet zo negatief. Het gaat er echt heel massief uitzien later. Niet hoog, maar ja, je moet ook realistisch blijven. Amsterdam is internationaal maar een dorp.

Spotter
October 12th, 2004, 06:13 PM
^jaah maar dat wil neit zeggen dat WOONtorens moeten worden afgekapt in een stad waar men smeekt om meer woningen.

PIE
October 12th, 2004, 06:21 PM
Ach jongens, niet zo negatief.
Het is gewoon jammer dat alles wat dit gebied mooi zou kunnen maken niet door gaat.
Dingen als: "Amsterdam Arch wordt Symphony", het Amsterdamse 'central park'.
Gemiste kansen... :bash:

Amsterdam is internationaal maar een dorp.

Frankfurt ook... maar daar kunnen ze het wel ;-)

Skyscrapercitizen
October 12th, 2004, 09:53 PM
Dat Amsterdam internationaal een dorp is is natuurlijk onzin. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag tellen internationaal gewoon mee, is het niet individueel dan wel tesamen. Genoeg vestigingen van multinationals zou ik zo zeggen.

Jammer dat alles minder hoog is in de plannen nu, maar treur niet, het zijn lange termijnplannen en ze kunnen altijd weer hoger worden.

vinman
October 13th, 2004, 10:34 PM
Oh ja, was frankfurt effe vergeten :bash: , sorry. Hoe kan ik dat zomaar doen. In de Randstad concurreren DH, A'dam en Rotterdam als het bijv om dienstverening gaat enorm met elkaar. Er zou vast wel een verband mee zijn in de hoogbouw. Misschien schiet het daardoor niet echt op met die hoogtes. Maar dan kun je ind. meer woningen in de hoogte bouwen, en dat gebeurd een beetje weinig op dit moment. Jammer. Zeker als je in woningnood zit moet je zeker zoveel mogelijk inbreiden als het maar kan. Zuidas is de ultieme kans daarvoor. Maar ik kijk ook maar effe hoe de ontwikkelingen lopen.

ldd
October 14th, 2004, 02:24 PM
Dit is een dure update, mannen! Ik - op mijn verplichte vrije dag - updates maken voor jullie, kom ik bij de zuidas, parkeer ik mijn auto, loop ik de bouwplaats op... wordt ik weer weggejaagd door Lullo de Opzichter! :bash: Gelukkig had ik al een paar foto's gemaakt, maar met deze asshole viel niet te praten, ik droop af. Kom ik na 5 min. weer terug bij mijn auto, zit er een parkeerbon op! :bash: Ik was nauwelijks 5 minuten weggeweest, had de parkeerautomaat genegeerd (was leeg in die straat, voor wie het kent, de Gustav Mahlerlaan tegenover de bouwput bij de sportvelden). Die *@#£ van een parkeerwachter had me uit zien stappen, was achter een bosje vandaan gesprongen zodra ik uit het zicht was en had de bon al klaar, waarna ik terugkom en hij achter de bosjes zit te gniffelen. Parkeereikel nummer P0464, je bent gewaarschuwd, als ik je tegenkom met je parkeerbonnen ben je de klos :gunz: In totaal kostte het toch euro 43,90 :eek:

Nu dan de foto's.

Overzichtje:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Zuidas%20001.jpg

Laagbouw vordert:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Zuidas%20002.jpg

Stukje van de gevel:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Zuidas%20003.jpg

De dichtheid neemt toe:
http://www.ldd.dds.nl/buildings/Zuidas%20004.jpg

CborG
October 14th, 2004, 02:36 PM
bedankt voor de update! ldd! trouwens klote voor je van die parkeerbon.
die amsterdamse parkeerwachters zijn een stelletje aasgieren, ze liggen gewoon op de loer:bash:

Nemo
October 14th, 2004, 03:18 PM
Toch beankt voor de update @IDD! Ik zal er extra lang van proberen te genieten. :)

Vraag me trouwens af wat er gebouwd wordt langs de hoofdbouwput. Het is een soort tunnelachtig bouwwerk.

Cymen
October 14th, 2004, 03:44 PM
Op Zondag is daar gratis parkeren en is er geen opzichter. Ten zuidwesten van de Mahler4 zitten er ook genoeg gaten in het hek. Lijkt me de beste update dag :)

ldd
October 14th, 2004, 05:13 PM
Bedankt voor de steun en de tips. Ik baalde zo dat ik geen zin meer had om veel meer foto's te maken, ben alleen nog naar Euroborg gereden. Hoe zo'n parkeerwachter je dag kan verkloten :(

@ Nemo Dat is een tunnel voor leidingen e.d.

Henk
October 15th, 2004, 12:25 AM
Vraag me trouwens af wat er gebouwd wordt langs de hoofdbouwput. Het is een soort tunnelachtig bouwwerk.

IBA verzorgt, in samenwerking met ingenieursbureau Tebodin, het projectmanagement en de engineering van de Integrale Leidingen Tunnel (ILT) in de Mahlerlaan.
In de loop van 2004 wordt gestart met de uitvoering van deze tunnel. De ILT komt te liggen in de Mahlerlaan tussen de Buitenveldertselaan en de Beethovenstraat. In de tunnel komen allerlei leidingen te liggen, zoals telecom, elektriciteit, waterleiding, stadsverwarming, riolering en gas.
http://www.iba.nl/IBAWeb.nsf/0/97cb4a343117d642c1256e83003160fc/foto/0.84?OpenElement&FieldElemFormat=gif
Voor de aanleg van de ILT zijn twee redenen: ten eerste is er relatief weinig ruimte beschikbaar om de leidingen traditioneel in de openbare ruimte kwijt te raken. Ten tweede wil men voorkomen dat de straat om de haverklap moet worden opengebroken, om de hoogwaardige openbare ruimte binnen de Zuidas zo goed mogelijk kunnen garanderen.

De tunnel in de Zuidas zal de eerste gerealiseerde ILT in Nederland in de openbare ruimte zijn. Eerdere pogingen, in o.a. Rotterdam en Maastricht, hebben nog niet geleid tot daadwerkelijke aanleg.
Het aspect veiligheid heeft een bijzondere rol gespeeld. Op basis de regelgeving, een risicoanalyse en ‘gezond verstand’, zijn maatregelen genomen in het ontwerp en in het beheer. Hiermee is zo goed mogelijk invulling gegeven aan de veiligheidsfilosofie.

Bron: http://www.iba.nl/IBAWeb.nsf/0/97cb4a343117d642c1256e83003160fc?OpenDocument

Cymen
October 15th, 2004, 12:31 AM
Het aspect veiligheid heeft een bijzondere rol gespeeld. Op basis de regelgeving, een risicoanalyse en ‘gezond verstand’, zijn maatregelen genomen in het ontwerp en in het beheer. Hiermee is zo goed mogelijk invulling gegeven aan de veiligheidsfilosofie.

Om dat even uit te leggen, gas en elektra zitten in verschillende tunnels :)

Henk
October 15th, 2004, 12:33 AM
@Idd.

Echt zwaar klote voor je dat die parkeerboy zo in een hinderlaag lag. :guns1:

Verder bedankt voor de updatefoto's.

Glacius
December 30th, 2004, 08:15 PM
Ik vond net een bijgewerkt toekomstkaartje:

http://www.amsterdam-re.com/files/buildings/hr500zuidashigh06okkl_1100x882.jpg

Awais
December 31st, 2004, 12:16 AM
Ja nogmaals: lekker stukje Amsterdam.

Balleke
December 31st, 2004, 12:18 AM
dat ziet er echt supervet uit maar nogmaals amsterdam moet de lucht in!:) niet bang zijn, steden als london en paris en frankfurt doen het dus waarom amsterdam niet.

Eric Offereins
December 31st, 2004, 03:45 PM
Tja, dat Schiphol ligt iets te dicht bij. Maar het wordt evengoed wel een
heerlijk dense gebied daar :cheers:
Ik vind wel dat de gebouwen rechts onder absurd hoge verdiepingen hebben
als je ze vergelijkt met ABN AMRO. Die lijken me dus veel te groot ingetekend.

Tobi
January 1st, 2005, 08:59 PM
Het blijft wel een heel lekker ontwikkelingsgebied, maar vanaf een afstandje dreigt het wel een muur te worden. Jammer dat er geen uitschieters tussenzitten... Iemand nog een idee of dat er uberhaupt nog ooit van zal komen? Op de Zuidas danwel ergens anders? Want die twee keer 150m bij de Arena schiet ook niet bepaald op... :(

Elmo
January 1st, 2005, 10:13 PM
@Tobi:

Laat ze eerst die torens bij de Arena maar eens gaan neerzetten.
Verder zijn er plannen om op het Zeeburgereiland (wat het eerste eiland van IJ-burg moet gaan worden bij de A10) woontorens tot 200 meter hoog te bouwen.

Duke2004
January 1st, 2005, 10:14 PM
Op de Zuidas is de kans op een uitschieter nihil vanwege de aanvliegroutes van de vliegtuigen naar schiphol. Hoge toren zouden het zicht van de luchtverkeersleiding namelijk belemmeren. Ergens anders... tsja waarom niet? Het ligt niet in de aard van de Amsterdamse besluitmakers om hoog te bouwen, maar wie weet komt het er ooit van

Glacius
January 2nd, 2005, 05:36 PM
Post #60
Gooi er dan meteen een metrobuis doorheen, wie weet komt die nog wel van pas :).

EuroMaster
January 2nd, 2005, 07:10 PM
ben meer geinteresseerd in die 1,3km lange tunnel ! toch bedankt voor de info glacius! :)

in welke manier is de impressie gewijzigd. de arche is bijvoorbeeld vervangen door een ander ontwerp. het is toch niet zo dat ze bouwvolumes hebben aangepast/ verkleind/ torens verminderd of lager hebben gemaakt na de hoogtelimietverandering van 115m naar 105m? iemand info?

waarom worden niet alle torens voorzien va rode top verlichting zoals wel op de abn-amro zit. met zo'n vliegtuigroute boven je kop is dat niet meer dan logisch! het zou voor de torens in de nacht zeker niet misstaan als ze het allemaal hebben! ook hier zou ik wat van willen weten...

Cymen
January 3rd, 2005, 12:44 AM
@eurim@stovic

Waarom niet alle torens verlicht worden weet ik ook niet, mail anders Schiphol eens?
Wat ik me wel kan bedenken is dat je de torens nu niet meer kan missen. Zo heeft WTC6 ook geen rode lichtjes maar is deze gewoon geheel in de top verlicht. Ook is ABN het hoogste gebouw he!

Verder is er aan de plannen niks veranderd. Max bouw hoogte is nog steeds 100-105 meter. Die tunnel, gebied: composer die komt er mits de berekeningen die ze nu aan het maken goed uitvallen en het rijk geld wil bijdragen(lees: risico inversteren).

Cymen
January 8th, 2005, 05:17 PM
http://www.marge-architecten.nl/studie/zuidas/zuidas.html

http://www.marge-architecten.nl/studie/zuidas/zuidas.jpg

Ontwerp uit 2001, ziet er leuk uit maar denk niet dat het iets serieus is.

Winbuks
January 12th, 2005, 06:43 PM
Bedoelen jullie deze leidingschacht? In 2004 waren ze er al duidelijk mee bezig en er ligt nu(net) ook een nieuw geasfaltteerde weg naast.

http://img92.exs.cx/img92/1513/tnp11106331mz.jpg
Die verticale leidingen in de tunnel (bij de trap) verderop. Moeilijk te zien op de foto, maar wel op locatie zelf.

Berrtus
January 22nd, 2005, 05:25 PM
http://www.stevenholl.com/ (wereldberoemd architect)

residential housing
Zuidas Housing
Amsterdam, The Netherlands

program 89 luxury apartments, stores, offices, car showroom
client Zuidschans Consortium
size 14,186 sm
cost $14 million
status Preliminary Design

http://www.stevenholl.com/images/326WD07.jpg
http://www.stevenholl.com/images/326WE02.jpg

The 19 story building is a glass flatiron characterized by two opposing scales of openings. Three openings of a "giant" urban scale offer shared terraces, elevated gardens, and define the main entry to the building. The smaller "human" scale openings are terraces for individual units. In syncopated disposition, these openings allow for variation in the six apartment types while creating a unique rhythm on the facades. The overall mass is sheathed in a monolithic structurally-glazed curtain wall of greenish glass, with the openings expressed by a yellow EPDM membrane, vibrant against the cool overcast Dutch sky. The rhythmic counterpoint of flush glass to yellow EPDM creates a unique urban experience. Containing 89 apartments, with hybrid live/work lofts and retail space, the building offers possibilities for global living.

Mojito
January 22nd, 2005, 06:14 PM
Dit plan van Steven Holl heb ik al meerdere malen langs zien komen. Helaas alleen op dit forum, nergens anders. Niet in tijdschriften of kranten of waar dan ook. Daarom vraag ik me af: is dit een plan wat er echt moet gaan komen binnenkort of is dit slechts een leuke studie?

Ik hoop het eerste, want Steven Holl maakt ontzettend mooie, interessante en fascinerende gebouwen. Eeuwig zonde ook dat zijn 'Stoel' op Sporenburg nooit is doorgegaan. Achteraf maar goed ook, want zijn ontwerp was al overboord gegooid ten gunste van 'Fountainhead', een (eveneens interessant maar in mijn ogen toch minder mooi) ontwerp van Kees Christiaanse.

Maar een Holl op de Zuidas lijkt me zeer welkom!

Duke2004
January 22nd, 2005, 10:47 PM
wow, dat is inderdaad een fraai ontwerp! zou het in gershwin gebouwd worden of is daar nog niks van bekend? 19 lagen is best lekker, metertje of 80 denk ik... vormt een mooie overgang tussen hoog en laag!

Berrtus
January 22nd, 2005, 10:54 PM
@Mojitto

Dat vaag ik me dus ook af. Feit is wel dat Steven Holl ontzettend veel opdrachten krijgt en maar een kleine slectie op de site heeft staan. Dan is dit voor hem een of een bijzonder project, of het zit nog gewoon in de planning. Wel een apart ontwerp. Niet de mooiste Holl, maar zeker speciaal genoeg voor de Zuid-As.

ps die 'Stoel' op Sporenburg was inderdaad echt het einde!

Duke2004
January 22nd, 2005, 11:10 PM
heeft een van jullie misschien een plaatje van deze 'stoel', het klinkt heel interessant namelijk :)

Mojito
January 22nd, 2005, 11:27 PM
Dit is de Stoel van Steven Holl, ontwerp is uit 1994/95.

http://media.archinform.net/media/l/00006307.jpg

Het had één van de drie monoliete 'meteorieten' moeten worden, die als grote elementen moesten oprijzen uit de zee van lage patiowoningen op Borneo en Sporenburg. Het is het kubusvormige blok, links van het midden op de stedenbouwkundige maquette van West 8.

http://www.megla.org/fountainhead/jpg/location/maketa.jpg

Een woongebouw van 60 bij 60 bij 60 meter met een aantal insnijdingen, zodat er eigenlijk sprake is van vier woontorens op een gezamenlijke basis. Het bevatte een ruime variatie aan zeer luxe woningtypen (goedkoopste 800.000 euro), bedrijfsruimten en publieke functies (basketbalveldje op 10 hoog, kindercreche, inpandige jachthaven, café-restaurant, fitnessclub en zwembad)

Dit plan werd later vervangen door Kees Christiaanse's Fountainhead, nog steeds ongeveer dezelfde volumes, maar aanzienlijk uitgekleed en versoberd. Holls plannen waren te ambitieus voor het beschikbare budget...

http://www.kcap.nl/projecten/gemengd/fountainhead_1.jpg http://www.megla.org/fountainhead/jpg/location/fountainhead2.jpg

Het had het spectaculaire sluitstuk van het deelplan Borneo-Sporenburg moeten worden. In de zomer van 2002 werd besloten het plan te annuleren, wegens gebrek aan belangstelling. Vanwege de huizenmarkt en de slechte economie waren er niet voldoende kopers. Of het ooit nog gebouwd gaat worden is de vraag. Hopelijk wel, de locatie wordt in ieder geval vrijgehouden.

Michiel
January 22nd, 2005, 11:48 PM
Steven Holl is een van de architecten voor Gershwin, zie het driehoekige kavel:
http://img91.exs.cx/img91/2447/gershwin29fn.jpg

Duke2004
January 23rd, 2005, 12:37 AM
@ mojito: bedankt voor je moeite! erg interessant om te zien wat voor plannen ze daar hadden! jammer dat het niet door ging inderdaad, dat was spectaculair geweest!

@ michiel:ook bedankt, hoe kom jij toch aan die mooie platen :) (naast deze was die in de atrium thread ook mooi namelijk)

Michiel
January 23rd, 2005, 12:48 AM
@Duke
Deze komt uit een brochure van de gemeente Amsterdam.

Glacius
February 9th, 2005, 05:24 PM
Heeft iemand gisteravond het AT5-nieuws gezien? Daarbij was ik bij een item over een helicopterplatform erg onder de indruk van de skyline van de Zuidas in het laatste shot!

Henk
February 10th, 2005, 09:46 AM
'Zuidas toch ondergronds'

De Amsterdamse Zuidas gaat toch ondergronds. Dat melden 'betrouwbare bronnen' in het Financieele Dagblad. De gemeente Amsterdam had moeite de financiering rond te krijgen van het zogenaamde 'dokmodel', waarbij wegen en rails ondergronds worden aangelegd. Voorzitter Elco Brinkman van het Bouwfonds, die is aangesteld als 'informateur' van het Zuidas-project, zou het gat in de begroting van 1 miljard euro hebben opgevuld.

De plannen zouden intussen bij het kabinet liggen. Met de aanleg van de Zuidas volgens het dokmodel is ongeveer 3 miljard euro gemoeid. Aan de Amsterdamse Zuidas liggen op dit moment onder meer het World Trade Center, het hoofdkantoor van ABN AMRO en treinstation Amsterdam-Zuid, waar ook een halte komt van de Noord-Zuidlijn. Door de wegen ondergronds aan te leggen komt er meer kantoorgrond beschikbaar. Bouwgrond rond de Zuidas behoort tot de duurste van Nederland.

Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/4/34342

Capzilla
February 10th, 2005, 10:17 AM
Las het ook vanochtend. In belang van ruimtebesparing ondertunnelen is natuurlijk lekker urban.

Cymen
February 10th, 2005, 10:18 AM
Goed nieuws, ze hebben het zeker rendabel gekregen door torens in het middengbied(composer) naar 150 meter te verhogen? ;)

Glacius
February 10th, 2005, 11:06 AM
OLÉ!!!

Toch nog goed nieuws in deze donkere dagen!

bobdebouwer
February 10th, 2005, 11:25 AM
Dit is inderdaad goed nieuws! Ik ben verbaasd dat Amsterdam hier zo 1 miljard voor los kan peuteren!

eusebius
February 10th, 2005, 11:48 AM
Wegen en rails in Zuidas toch ondergronds
Wegen en rails in de Zuidas, de grote kantorenlocatie in Amsterdam, kunnen toch ondergronds worden aangelegd. De plannen zijn zo aangepast, dat het gat in de begroting van een miljard euro is gedicht.

Volgens betrouwbare bronnen zijn de gewijzigde plannen voor de Zuidas inmiddels bij het kabinet ingediend. De 'oordeelsvorming' moet echter nog plaatsvinden. Dat vergt nog een aantal weken van politiek overleg.

De nieuwe 'business case' voor de Zuidas is het werk van Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland. Hij is vorig jaar als 'informateur' ingehuurd om te onderzoeken of het zogeheten Dokmodel financieel haalbaar kan worden gemaakt. Brinkman is volgens bronnen in zijn opdracht geslaagd.

Zie ook:

Zuidas Amsterdam testcase voor pps
Zuidas Amsterdam testcase voor pps
Bij het Dokmodel worden infrastructuur en stations ondergronds aangelegd. Daar hangt een prijskaartje van minstens euro 3 mrd aan. In de Zuidas gaat het om een uitgebreide 'infrabundel', met snelwegen (ringweg A10), spoorlijnen, hogesnelheidslijn, en rails voor trams en metro (Noordzuidlijn).

Met ondergrondse wegen en rails wordt de Zuidas een aaneengesloten gebied en komt er veel grond vrij om te exploiteren. Bouwgrond in de Zuidas behoort tot de duurste van Nederland.

Welke wijzigingen en oplossingen Brinkman precies aandraagt, is nog niet duidelijk. Hij had als opdracht een ondernemingsplan te maken voor een 'dok-nv', waarin overheden en private partijen risicodragend participeren. Dat is hem gelukt. Het betekent dat Brinkman het tekort van een miljard euro heeft weggewerkt.

Achtergrond:

Harde kritiek op plannen voor de Zuidas van 27 januari
Beslissing Zuidas valt pas volgend jaar van 11 november
'Budget ontwikkeling Zuidas schiet tekort' van 6 oktober
Vooral Amsterdam heeft zich sterk gemaakt voor de dokvariant. Om het financiële gat in de oorspronkelijk bouwplannen en exploitatiemodellen voor het dok te dichten, heeft de gemeente het kabinet begin vorig jaar om extra geld gevraagd, boven op de euro 334 mln die is toegezegd. Een brede kabinetsdelegatie onder leiding van Vrom-minister Sybilla Dekker, heeft wel 'een positieve intentie' uitgesproken, maar weigerde met extra geld voor het Dokmodel over de brug te komen.

Volgens bronnen hoeft het Rijk in de oplossingen die Brinkman aandraagt geen extra geld op tafel te leggen. Het gat tussen kosten en baten van het Dokmodel zouden zijn gedicht met aanpassingen in het bouwkundige plan en het model voor de grondexploitatie.

Ed Groot en Bert van Kalles

Copyright (c) 2005 Het Financieele Dagblad

ldd
February 10th, 2005, 01:10 PM
Pffff... Eerst zien dan geloven, een miljard (!) vind je niet zomaar ergens. Dat het dokmodel er komt lijkt me uiteindelijk wel logisch, maar de Amsterdamse projecten staan niet bekend om hun financiën.

Mojito
February 10th, 2005, 03:17 PM
Volgens het Parool was het gat 700 miljoen:

Zuidas met tunnels is betaalbaar

Van onze verslaggevers

AMSTERDAM - De Zuidasplannen van Amsterdam, waarbij snelweg en spoor ondergronds gaan, zijn tóch haalbaar. Door de oorspronkelijke plannen voor het kantorengebied langs de ringweg A10 aan te passen, is het gelukt een gat van circa 700 miljoen euro te dichten.

Minister Sybilla Dekker van Vrom geeft volgens ingewijden morgen in een brief aan de Tweede Kamer namens het kabinet een positief advies. Volgens het kabinet gaat daarmee een nieuwe fase in, waarin een 'formateur' gedetailleerder berekent of de Zuidasplannen financieel verantwoord zijn.

Amsterdam wil al jaren extra ruimte voor kantorenbouw aan de Zuidas door wegen en sporen ondergronds te leggen. Tot nu toe kende het plan een tekort van 700 miljoen. Door in de rest van het gebied meer kantoren te bouwen, wordt het gat kleiner gemaakt. Daarnaast betalen projectontwikkelaars, rijk en gemeente meer mee.

Volgens wethouder Duco Stadig van Stedelijke Ontwikkeling worden later deze maand definitieve afspraken gemaakt. ''Maar het is nu wel zo overzichtelijk dat we binnen twee weken overeenstemming kunnen verwachten.''

© Het Parool, 10-02-2005

Goed nieuws....maar ook hier geldt inderdaad: 'eerst zien'....

kna
February 10th, 2005, 07:36 PM
Pffff... Eerst zien dan geloven, een miljard (!) vind je niet zomaar ergens. Dat het dokmodel er komt lijkt me uiteindelijk wel logisch, maar de Amsterdamse projecten staan niet bekend om hun financiën.

Wat mij niet duidelijk is is wie wanneer wat betaalt. Als een overheid (zoals de gemeente) hier inderdaad risicodragend in zit dan biedt dat interessante kansen. Te compenseren tegenvallers kunnen dan leiden tot hogere gebouwen. Amsterdam speelt daar immers een centrale rol in, ook met betrekking tot het 'bewerken' van Schiphol.
Dit gesteld dat de grondprijs inderdaad dermate hoog is dat hoger bouwen loont.
Overigens heb ik al jaren de stille hoop dat tegen de tijd dat het dok bebouwd gaat worden (2020?) die 100 meter norm zal zijn losgelaten.

Cymen
February 10th, 2005, 08:00 PM
Binnen 2 weken definitief bericht al, goh het kan snel zijn, of definitief niet nooit echt definitief zijn ;)

Soundwave
February 10th, 2005, 10:30 PM
Eerst zien dan geloven. :puke:
Terwijl het slecht gaat met de economie en in de toekomst nog slechter.
Terwijl Amsterdam als vestigingsplaats voor internationals niet zo populair meer is.
Terwijl Amsterdam niet echt een ster is in het lospeuteren van staatsgeld.
Terwijl door vergrijzing in de toekomst de financien onder druk komen te staan.

Volgens mij was die Brinkman dronken. :jippo:
Wat een loser.

Geloof me, ik hoop dat het doorgaat, maar wees eens realistisch , ze weten niet eens hoe het gat gedicht zal worden.

Rogier de Groot
February 10th, 2005, 10:39 PM
Eerst zien dan geloven. :puke:
Terwijl het slecht gaat met de economie en in de toekomst nog slechter.
Terwijl Amsterdam als vestigingsplaats voor internationals niet zo populair meer is.
Terwijl Amsterdam niet echt een ster is in het lospeuteren van staatsgeld.
Terwijl door vergrijzing in de toekomst de financien onder druk komen te staan.

Volgens mij was die Brinkman dronken. :jippo:
Wat een loser.

Geloof me, ik hoop dat het doorgaat, maar wees eens realistisch , ze weten niet eens hoe het gat gedicht zal worden.

De economie begint gelukkig al weer wat te verbeteren. (In 2003 een vette recessie -0,9%, 2004 was de groei 'al weer 1,5%'. Vanaf eind 2005 - 2006 moet de economie echt gaan verbeteren. Daarnaast gaan dan veel werknemers met pensioen. De werkloosheid zal dan ook snel verminderen.

Daarnaast hoeft de vergrijzing geen groot probleem te zijn. Nederland heeft zijn zaakjes netjes op orde. (Goede pensioenvoorzieningen) Met een paar kleine aanpassingen hoeft de vergrijzing echt geen probleem te zijn.

MvG
Rogier de Groot

Duke2004
February 10th, 2005, 11:51 PM
soundwave wat een negatieve onzin... als vestigingsplaats is amsterdam volgens mij weer best interessant, zo komt het europese hoofdkantoor van china's grootste telecombedrijf in Amsterdam, kan op termijn iets van 1000 banen opleveren. ook het punt dat het in de toekomst alleen maar slechter zal gaan slaat nergens op, waar baseer je dat op? je gebruikt negatieve oneliners zonder onderbouwing, niet echt nuttig vind ik.

verder vindt ik het echt cool nieuws, als het parool het zegt lijkt het me wel geloofwaardig! maar toch maar even wachten op de officiele berichten en dan pas juichen!

Rabotnik
February 11th, 2005, 01:37 AM
Hartstikke goed nieuws natuurlijk! :)
Na wat tegenslagen A-Dam Dome in Noord/Noord Zuidlijn/Hoogtebeperkingen
Nu is 1 keer wat positiefs :cheers:

Saentown
February 11th, 2005, 01:14 PM
Economie gaat alle stukken beter. Ik werk in de ICT en dat is een voorloper op de economie. Verleden jaar kwam het laatste halfjaar al herstel en dit jaar maken we al winst.(de maand januari is altijd verliesgevend inverband met afgelopen contracten en nog op te stellen budgets bij de overheid).

rbkamerik
February 11th, 2005, 05:21 PM
hmm, dat herstel is van korte duur. de amerikaanse economie kan niet blijven draaien door
al die schulden. en zij zullen ons dan ook meetrekken in een recessie

Cymen
February 11th, 2005, 06:50 PM
hmm, dat herstel is van korte duur. de amerikaanse economie kan niet blijven draaien door
al die schulden. en zij zullen ons dan ook meetrekken in een recessie

Behalve dat dat te betwijvelen valt kunnen onze relaties met China dat prima opvangen ;)

CityLife
February 11th, 2005, 09:06 PM
Echt het beste nieuws in tijden! Er wordt wat geschoven met geld om de begroting rond te krijgen, wat volgens mij gedeeltelijk een wassen neus is omdat er andere kosten bijkomen. Maar dat kan mij nu even niets schelen. Een andere extra inkomstenbron zou extra dichte bebouwing aan de randen van de Zuidas zijn. Als dit betekent dat ze dan hoger gaan bouwen daar, zoals ooit oorspronkelijk de plannen waren, dan kan mijn dag helemaal niet meer stuk :)

ldd
February 12th, 2005, 10:11 AM
Overigens heb ik al jaren de stille hoop dat tegen de tijd dat het dok bebouwd gaat worden (2020?) die 100 meter norm zal zijn losgelaten.

Dat hoop ik stilletjes ook, maar 2020 is een beetje te ver in de toekomst. Als het dok er komt, zullen ze daar over een paar jaar mee beginnen. Geen idee wat de planning is, maar stel dat ze daar vijf jaar over doen, dan zal het hele zaakje rond 2012, 2013 toch wel een keer af kunnen zijn. Op het dok komen volgens de planning die er nu is niet al te veel (hoge) gebouwen, maar misschien dat rondom het Drenthepark een kans ligt. We'll see!

kna
February 12th, 2005, 11:57 AM
Dat hoop ik stilletjes ook, maar 2020 is een beetje te ver in de toekomst. Als het dok er komt, zullen ze daar over een paar jaar mee beginnen. Geen idee wat de planning is, maar stel dat ze daar vijf jaar over doen, dan zal het hele zaakje rond 2012, 2013 toch wel een keer af kunnen zijn. Op het dok komen volgens de planning die er nu is niet al te veel (hoge) gebouwen, maar misschien dat rondom het Drenthepark een kans ligt. We'll see!

Mijn best guess is toch 2020. De eerste schop zal wel niet voor 2008 in de grond gaan. En het is niet een bouwwerk dat ergens in de polder wordt gerealiseerd. Een ongelovelijke infrabundel moet in vol bedrijf van +12 naar -7 worden gebracht. Het is denk ik alleen maar te vergelijken met the Big Dig, en hoe lang deden ze daar wel niet over? Ik heb eens iemand horen vertellen dat het verwijderen van het zandlichaam en het verder uitgraven alleen al een formidabel project is: als er elke 5 minuten een zandwagen vertrekt zijn ze 70 jaar bezig. Klinkt onwaarschijnlijk maar dat het niet nix is wil ik wel geloven. Als ik kijk naar hoe lang ze doen over een simpele verbreding van een snelweg doen dan zie ik het allemaal niet in 5 jaar gebeuren.
Dus dat koopt ons tijd om de bouwhoogten aan te passen. Tegen die tijd zijn alle forumleden op sleutelposities beland en kunnen we aanpassingen doorvoeren.

Mokum
February 12th, 2005, 03:43 PM
Het enige dat ik weet is dat in 2030(!) het gehele project 'zuidas' voltooid is. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat moeten de snelweg en het spoor drie keer verplaatst worden voor het hele zaakje op de juiste plek onder de grond zit. Aangezien de infrastructuur op een breed stuk gelegen is, is het ondergronds aanleggen een relatief makkelijk karwei, want er kan geschoven worden met de wegen en het spoor, zodat er zonder veel overlast gegraven kon worden. Was het trouwens niet zo dat op het dok niet al te hoog gebouwd kon worden omdat de tunnel het gewicht niet aan zou kunnen?

Duke2004
February 12th, 2005, 07:16 PM
voor de gelukkigen onder ons die AT5 ontvangen: vanavond om 20:45 een herhaling van een aflevering van Aanbouw met als onderwerp de Zuidas! Erg leuk programma dat Aanbouw, en ik heb deze aflevering zelf nog niet gezien dus ik ga zeker kijken!

EuroMaster
February 13th, 2005, 10:31 PM
wordt die a10 in dat geval 2x4 of 2x [2 (losse tunnel aan binnenkant) +3 (buitenste tunnel)] ik heb namelijk wat varianten voorbij zien komen. :) het wordt een fantastisch ding! ik hoop dat de tunnel aan de oostkant van eindhoven ook gerealiseerd kan worden. die zou ook 1 miljard kosten, maar zou door tol en gedeeltelijke staatssteun gefinancierd kunnen worden. een echte ringweg zou daar ook echt nodig zijn. hopen dat ook dat project succesvol zal zijn. tergug naar de zuidas. het zal een vette urban big dig worden inderdaad!!!

bobdebouwer
February 14th, 2005, 01:18 PM
Ik denk dat de tunnel aan de Zuidas meer kans heeft om te worden gerealiseerd dan die in Eindhoven. De financiering van de Zuidas-tunnel drijft voornamelijk op de verkoop van bouwgrond boven de tunnel, wat de duurste grond in Nederland zou wezen. In Eindhoven wil men dat betalen met tolheffingen. Voor zover ik weet is de gemiddelde Nederlander niet dol op tolheffingen, en zullen ze dus deze tunnel gaan mijden. En dat weet de politiek ook... Komt bij dat er voor de vrijgekomen grond waarschijnlijk niet zoveel wordt betaald als bij de Zuidas...

Cymen
February 14th, 2005, 01:41 PM
@eurim@stovic

Er was ooit een onderzoek gedaan waar uit bleek dat de meeste auto's op de A10 zuid de stad enkel passeerden. Als je het zo bekijkt zijn 4 gescheiden rij gedeeltes bij voorbaat al een must. Of het dan 4 * 3 of 2 * 2 + 2 * 3 of wat anders word lijkt me nu te vroeg om te beslissen omdat ze over een aantal jaar vast veel betere prognoses hebben.

vinman
February 14th, 2005, 08:33 PM
Ik denk dat de tunnel aan de Zuidas meer kans heeft om te worden gerealiseerd dan die in Eindhoven. De financiering van de Zuidas-tunnel drijft voornamelijk op de verkoop van bouwgrond boven de tunnel, wat de duurste grond in Nederland zou wezen. In Eindhoven wil men dat betalen met tolheffingen. Voor zover ik weet is de gemiddelde Nederlander niet dol op tolheffingen, en zullen ze dus deze tunnel gaan mijden. En dat weet de politiek ook... Komt bij dat er voor de vrijgekomen grond waarschijnlijk niet zoveel wordt betaald als bij de Zuidas...
Denk dat dit nog wel zou meevallen. We hebben helaas nog niet zoveel ervaring met tolheffingen. Veel mensen zullen denk ik dan kiezen voor een kortere route, voor een klein bedragje meer :) In Frankrijk worden ( om maar even naar het buitenland te kijken) veel tolwegen ook goed bereden toch?

Gosee
February 17th, 2005, 07:56 PM
Zuid-as vanmiddag vanuit de richting Vinkeveen
http://img184.exs.cx/img184/6592/zuidas8mp.jpg

Henk
February 23rd, 2005, 10:48 PM
'Zuidas Amsterdam ondergronds'
Uitgegeven op 23 februari 2005 om 20:59 uur, bijgewerkt om 21:11

De gemeente Amsterdam en het Rijk hebben woensdag een belangrijke stap genomen in de totstandkoming van de zogenaamde Zuidas in Amsterdam. Beide partijen hebben afspraken gemaakt om de Zuidas ondergronds te gaan realiseren. Ook is er een kwartiermaker aangesteld die een onderneming moet gaan voorbereiden. Dat meldt het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.

Bij de besprekingen waren de ministers van Economische zaken, Financiën, Verkeer en Waterstaat en VROM betrokken. Daarnaast waren burgermeester Cohen en wethouder Stadig van Amsterdam en gedeputeerde Mooij van de provincie Noord-Holland aanwezig.

Gekozen is voor de zogenaamde 'stapelvariant', waarbij de weg in twee lagen onder de grond door loopt. Bovenop de weg worden kantoren en woningen gebouwd. Met het project is ongeveer twee miljard euro gemoeid. Het gaat om een publiekprivate samenwerking: Het Rijk en de gemeente zullen ongeveer de helft van de kosten betalen. De andere helft wordt gefinancierd door het bedrijfsleven. Volgend jaar wordt een definitief besluit genomen.

Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/4/34885

Duke2004
February 24th, 2005, 12:02 AM
Ik las het inderdaad in het Parool, goed nieuws! volgens mij is het nu vrijwel zeker dat het doorgaat! Ik dacht dat het al 100% zeker was, maar in dit laatste bericht van Henk staat ineens dat het volgend jaar pas definitief wordt besloten... Bijvoorbeeld in het bericht op AT5 text lijkt het al zeker te zijn dat het dokmodel er komt:

www.at5.nl
Rijk gaat fors investeren in Zuidas
Het Rijk draagt een half miljard euro bij aan het Zuidas-project. De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat betalen respectievelijk 100 miljoen euro en 400 miljoen euro mee.
Het kabinet wilde aanvankelijk 334 miljoen euro meebetalen. In totaal is een investering van circa 2 miljard euro nodig. In 2040 is het hele gebied af.
Langs de A10-Zuid moeten een miljoen vierkante meter kantoren en 9000 tot 10.000 woonhuizen verrijzen. Een tunnel van 1,2 kilometer lang moet de HSLtrein naar Parijs, de Noord/Zuidlijn en het verkeer op de A10-West onder de panden doorvoeren.

Greelung
February 24th, 2005, 09:28 AM
een zeer goede ontwikkeling, kan niet anders zeggen. Op deze manier kunnen ze er eindelijk het stuk stad van gaan maken wat ze beoogde. Misschien is er nu ook nog eens kans dat op het middenstuk eens wat hogere gebouwen komen dan aan weerszijde van de ring. Het zal een impuls voor amsterdam betekenen!

supercees
February 24th, 2005, 01:21 PM
uit het parool:

Zonder Zalm geen Zuidas

HERMAN STIL

DEN HAAG - Ondanks alle berichten over het tegendeel is de begroting voor de ondergrondse Zuidas toch rond. Een tikje getergd brengt wethouder Duco Stadig van Stedelijke Ontwikkeling 'de echte cijfers'.

De overheid (rijk, gemeente, provincie en regio) steken in totaal één miljard euro in het Dokmodel: de ondergrondse Zuidas.

Daarvoor hebben Amsterdam en het kabinet flink de portemonnee moeten trekken. Bovenop de driehonderd miljoen euro die Amsterdam al had beloofd, steekt de gemeente nog eens 95 miljoen extra in het project. 45 miljoen wordt 'verdiend' door minder sociale huurwoningen in het gebied te bouwen (dertig in plaats van veertig procent). De resterende vijftig miljoen komt uit winst die de gemeente mogelijk maakt.

Bij het rijk hebben vooral de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Vrom nog eens extra bijgedragen. Zo steekt Vrom vijftig miljoen euro meer in het hele project en brengt Verkeer en Waterstaat 385 miljoen euro in, die deels al in de begroting stond.

Nog eens 215 miljoen euro is te danken aan een goocheltruc die het ministerie van Financiën heeft bedacht. Zonder Zalm geen Zuidas.

Zo koopt het ministerie van Financiën met pensioenfonds ABP voor 130 miljoen 'Zuidas-obligaties'. Die worden gedekt door de erfpacht die het hele gebied oplevert. Niet de eerste periode van vijftig jaar - met die opbrengst dicht Amsterdam zijn investering ten dele - maar de tweede periode erfpacht daarna. Zalm verwacht die obligaties al verkocht te hebben voordat die periode werkelijk ingaat. ''Interesse genoeg,'' zegt de minister.

De overheid heeft haar werk nu gedaan, zegt Stadig. Het komende jaar is het de beurt aan projectontwikkelaars en investeerders. Onder leiding van oud-topman Jan Doets van ING Vastgoed wordt hun rol voorbereid.

De Zuidasplannen zijn, in vergelijking met een jaar geleden, flink omgegooid. In plaats van een Zuidas-nv, waarin rijk en gemeente de aandeelhouders zijn, komt er nu een Zuidasbedrijf met zeven aandeelhouders. Amsterdam en het rijk worden elk, à raison van 75 miljoen euro, voor twintig procent aandeelhouder. Vijf particuliere partijen - investeerders of projectontwikkelaars - nemen de rest op zich, in ruil voor een investering van elk vijftig miljoen.

Die vijf private partijen moeten zich formeel nog aandienen. Er komt later dit jaar een inschrijving op de Zuidasgronden. Zo ontstaat een lijst met zeven of acht geïnteresseerde investeerders, die - bij gebleken geschiktheid - mogen meebieden op stukjes Zuidas.

De definitieve selectie van de vijf partijen volgt over een jaar via een veiling: de investeerders die het laagste rendement rekenen, mogen meedoen.

Nu wil het toeval dat de laatste tijd al met vijf Nederlandse partijen is gepraat: ABN Amro, ING, ABP, Bank Nederlandse Gemeenten en de Rabobank. De eerste twee hadden zich bovendien al gemeld voor de Zuidas.

Stadig bezweert dat de selectie volgens Europese normen - dus via open inschrijving - zal geschieden. Er wordt al geschermd met belangstelling van een grote Australische Bank. ''Dit zingt nu al rond.''

''Deze opzet leidt ertoe dat de markt straks zal besluiten of de Zuidas er in deze vorm komt,'' zegt Stadig, '' hoe graag de overheden dat ook willen. Als er geen belangstelling is, dan is dat jammer, maar dan gaat het project niet door.''

Cymen
February 24th, 2005, 09:10 PM
Goed nieuws, de boom zal zich voorlopig dus nog wel even doorzetten daar dus!

Duke2004
February 25th, 2005, 12:56 AM
klinkt goed allemaal! ik krijg bij zo'n ondergrondse hub van vervoer een beetje een potsdamer platz gevoel, waar ook de metro en de trein onderdoor gaan, en allemaal hoogbouw er op, erg mooi daar!

Duke2004
February 25th, 2005, 01:26 AM
kenden jullie deze al? hij is te groot om te plakken en verkleinen lukte niet dus dan maar zo...

http://www.zuidas.nl/Images/Artist_i.jpg

Henk
February 25th, 2005, 10:18 AM
Na het goede nieuws van eergisteren las ik vanochtend dit weer.

'Financiering Zuidas-project baart Kamer zorgen'
Uitgegeven op 25 februari 2005 om 08:37 uur

De meerderheid van de Tweede Kamer heeft grote bedenkingen bij de financiële risico's die kleven aan het Zuidas-project in Amsterdam. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. Volgens de krant willen CDA en PvdA 'snel' met de ministers van Volkshuisvesting Sybilla Dekker en Financiën Gerrit Zalm (beiden VVD) debatteren over de Zuidas.

CDA-Kamerlid Eddy van Hijum maakt zich zorgen over de verwachte opbrengsten van de grond 'omdat de kantorenmarkt onzeker is'. PvdA'er Adri Duivesteijn is positief over de Zuidas, maar zet ook 'grote vraagtekens' bij de financiering van het project.

De gemeente Amsterdam en het Rijk zijn het erover eens dat snelweg A10 samen met het spoor bij de Zuidas ondergronds gaat. Daarboven worden woningen en kantoren gebouwd. Er komt zo een gebied van ruim een miljoen vierkante kilometer aan kantoorruimte beschikbaar.

Bron: http://www.nieuws.nl/bericht/4/34946

Bram
February 25th, 2005, 10:26 AM
Er komt zo een gebied van ruim een miljoen vierkante kilometer aan kantoorruimte beschikbaar.
Dat is wel een beetje extreem volgens mij :bash:

Gosee
February 25th, 2005, 12:54 PM
Zouden ze er dan toch megatorens gaan neerzetten waar zelfs NY en HK jaloers op zijn.....?

Winbuks
February 25th, 2005, 12:59 PM
De ruimte behoefte voor de kantoren boven de tunnels is wel heel breed om op te vullen, maar dan moet de Hollandse economie wel sterk stijgen de komende jaren om de vraag naar kantoren te bouwen.

http://img149.exs.cx/img149/4230/tnp22411042pi.jpg

Ik zie jammer genoeg nog geen toekomst voor de invulling boven de ring, net zoals hoe de Tweede Kamer denkt....

Gosee
February 25th, 2005, 01:31 PM
Kan iemand mij misschien nog eens uitleggen voor welk gebied de "100 en nog iets meter" limiet geld? Is dat voor de hele zuid-as, want dat zou toch te gek zijn als men zegt dat dit voor Nederland DE toplocatie is met internationale allure. Of zouden ze dan vlakbij nog wel de hoogte in kunnen?

Ps. Ik wil niet een hele discussie op gang brengen, want die zijn er volgens mij al genoeg geweest.

Matthijs
February 25th, 2005, 01:39 PM
kenden jullie deze al? hij is te groot om te plakken en verkleinen lukte niet dus dan maar zo...

http://www.zuidas.nl/Images/Artist_i.jpg
Interessant.
Het valt me wel op dat de A10 hierop niet erg breed is ingetekend. Dat schiet natuurlijk niet op zo.

[Kees]
February 25th, 2005, 01:58 PM
Kamermeerderheid twijfelt aan financiering Zuidas

Uitgegeven: 25 februari 2005 12:07

DEN HAAG - Een meerderheid van CDA en PvdA in de Tweede Kamer is niet bereid in te stemmen met de plannen voor de Zuidas in Amsterdam. De financiering van het prestigieuze project, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds komen en kantoren en woningen daarboven, roept te veel vragen op.

Bij de CDA'er Van Hijum zijn de alarmbellen gaan rinkelen bij het nieuws dat Verkeer en Waterstaat flink meer bijdraagt, minstens 385 miljoen euro in plaats van de oorspronkelijk voorziene 265 miljoen. De totale rijksbijdrage komt uit op 490 miljoen, terwijl het project 2 miljard kost. "Dat is niet niks."

Van Hijum wil dat de Kamer de vinger aan de pols houdt. De Zuidas moet daarom gezien worden als een groot project zodat de Kamer moet worden geïnformeerd over de voortgang en de risico's. Het CDA-Kamerlid is des te bezorgder doordat andere verkeersprojecten er voor moeten wijken. Verkeersminister Peijs meldt een "beperkte herschikking". "Zo ging het bij de Hogesnelheidslijn-Zuid en de Betuwelijn ook." Die spoorprojecten liepen in kosten volledig uit de hand.

Dekker

PvdA-collega Duivesteijn, hoe fantastisch hij deze binnenstedelijke vernieuwing ook vindt, is zeer kritisch omdat particulieren "op minimale basis" meedoen. De ontginning van de lokatie komt voor rekening van de overheid. In de NV Zuidas, waarin de bouw en de risico's worden ondergebracht, krijgen particulieren vreemd genoeg een meerderheid van 51 procent, meent Duivesteijn.

Minister Dekker (VROM) presenteerde woensdag de plannen, die lange tijd onzeker leken vanwege een gat van 700 miljoen euro. Door inschakeling van oud-minister Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland, kon de vlag uit. Naast Verkeer en Waterstaat dragen VROM, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam en marktpartijen bij.

Nu.nl

Elmo
February 25th, 2005, 04:45 PM
Interessant.
Het valt me wel op dat de A10 hierop niet erg breed is ingetekend. Dat schiet natuurlijk niet op zo.

Dat valt wel mee toch? 6 rijstroken per richting noem ik toch wel aardig wat...

Spotter
February 25th, 2005, 05:37 PM
Ach het is typisch dat negatieve en positieve berichten elkaar afwisselen in deze zaak. Verder denk ik dat het er uiteindelijk toch wel van komt. Amsterdam raakt zo langzamerhand nou eenmaal ècht vol (De bouwhoogte stijgt al! > Olympisch Kwartier ;)). Vroeg of laat is die grond toch wel nodig en als de economie weer aantrekt en de bomen weer groen worden valt 't allemaal echt wel mee. Er is gewoon wat meer durf nodig. Zo'n groot project is hier nou eenmaal 't eerste in z'n soort hierzo. Zo'n prestigieus project waar men al jaren aan werkt zeg je niet af vanwege een financiëel RISICO van 100 miljoen.
Is het bovendien niet zo dat (grote) Nederlandse bedrijven met verspreide of provinciale (hoofd-)locaties niet al meerdere malen geluiden laten horen geïnteresseerd te zijn in een nieuwe centrale vestiging op de Zuidas? Economische groei is dus niet de enige factor om de ruimte in de Zuidas mee te vullen ookal zal dat elders (in Amsterdam) misschien wel voor wat meer leegstand zorgen. Daar kan ik me echter totaal niet druk om maken, maar dat kan aan mij liggen.

:)

Winbuks
February 26th, 2005, 07:17 PM
Vond ik tijdens het surfen op het internet:

"Renovatie woongebouwen De Boelelaan
Amsterdam Buitenveldert 2001-2003

De woongebouwen aan de De Boelelaan in Buitenveldert hebben een gemengde functie. De onderste twee bouwlagen bevatten kantoorruimtes, garages en bergingen. Daarboven zijn zeven lagen met kleine woningen, die veelal door ouderen bewoond worden. De gebouwen zijn in 1965 gerealiseerd en inmiddels hard aan renovatie toe. Deze aanleiding wordt door woningstichting Patrimonium aangegrepen om de gebouwen ingrijpend te verbeteren en uit te breiden. Onder de gebouwen worden parkeerkelders toegevoegd. daarboven worden de kantoorruimtes uitgebreid en aangepast aan de huidige wensen. De woningen worden vergroot en uitgebreid. Ook wordt een nieuwe verdieping met penthouses toegevoegd. Tenslotte wordt de kwaliteit van de ontsluiting sterk verbeterd door het vernieuwen van de lifttorens en het upgraden van de entrees. "

http://www.heeswijk.nl/global_pictures/projects/housing/large/AbB.L.001.jpg

Bron: www.heeswijk.nl Hans van Heeswijk Architecten

Ziet er goed uit! Maakt het verschil met het architectonich contrast tussen de Zuid-As en de wijk Buitenveldert kleiner. Maar toen ik deze week erlangs liep was er nog niks gebeurt, terwijl het bureau aangeeft dat het al in 2003 gereed moest wezen...

Duke2004
March 8th, 2005, 05:24 PM
ik vind trouwens dat de zuidassite slecht geupdate wordt. Het meest recente nieuws is van 13-12-2004... nou ja en er is onderin een keer het bericht geplaatst over het dokmodel, maar voor de rest is er in 3 maanden niks aan veranderd. Ik heb ze hierover een maand geleden gemaild maar geen reactie gehad

Spotter
March 8th, 2005, 07:25 PM
Ik krijg sowiezo nooit reactie op mails aan de heren van het Zuidasbureau. Ik heb ze toch nooit wat aangedaan? :p

Cymen
March 8th, 2005, 08:53 PM
Gewoon effe bellen of langs gaan werkt een stuk beter bij dat soort mensen, computers zijn nog niet helemaal van hun tijd.

JB-mobile
March 16th, 2005, 12:19 AM
Slecht nieuws voor de OV-ontwikkelingen rond de Zuid-As

Bron: http://www.hov-rn.nl/0503HOV1k.pdf

In de visie van de Noord-Zuidlijn is dit in eerste instantie het eindstation van de Noord-Zuidlijn doch gedacht wordt aan een verknoping met de Amstelveenlijn en een eventuele doortrekking van deze lijn naar Schiphol. Over de invulling van de locatie werd al jaren gesteggeld tussen de gemeente Amsterdam en de Rijksoverheid. Uiteraard spelen de financiën hierbij een belangrijke rol. Essentieel is daarbij de keuze tussen het z.g. dijkmodel en het z.g. dokmodel. Bij het dijkmodel blijven de OV-banen en Ringweg A10 bovengronds en bij het dokmodel komen zowel de Ring-weg als de NS- en GVB-sporen met het bijbehorende station ondergronds te liggen. De gemeente wil graag dat alles onder de grond verdwijnt zodat op de vrijgekomen ruimte gebouwd kan worden (kantoren en woningbouw).
Bij het door Eelco Brinkman uitgevoerde onderzoek bleek dat het dokmodel te duur was. Nadat particuliere beleggers hadden toegezegd financieel bij te willen springen kwam toch het dokmodel weer boven water en intussen hebben Rijksoverheid, gemeente Amsterdam en particuliere beleggers financiële toezeggingen gedaan om dit toch mogelijk te maken. Alle instanties moeten hiervoor wel extra in de buidel tasten. Het openbaar vervoer lijkt daarbij het kind van de rekening te worden. In de bedragen die voor de herinrichting van de Zuidas zijn opgenomen is namelijk geen ruimte meer voor geld voor het openbaar vervoer. De opstellers van het voorstel onder leiding van Brinkman gaan er van uit dat dit uit het OV-potje betaald zal worden (o.a. de Noord-Zuidlijn). Gelet op de huidige gang van zaken rond de financiëring van het Openbaar Vervoer en de druk op de kosten voor de Noord-Zuidlijn lijkt dit echter uitgesloten. Ook is bij het dokmodel geen rekening gehouden met de eventuele aantakking van de Amstelveenlijn in het dokmodel. Dit betekent dat het tunneltje van Station Zuid naar de Buitenveldertselaan niet meer in het project is opgenomen. Hierdoor verliezen Amstelveen en Buitenveldert hun rechtstreekse verbinding met de stad.

CityLife
March 16th, 2005, 12:08 PM
Slecht nieuws voor de OV-ontwikkelingen rond de Zuid-As...

...Ook is bij het dokmodel geen rekening gehouden met de eventuele aantakking van de Amstelveenlijn in het dokmodel. Dit betekent dat het tunneltje van Station Zuid naar de Buitenveldertselaan niet meer in het project is opgenomen. Hierdoor verliezen Amstelveen en Buitenveldert hun rechtstreekse verbinding met de stad...
Deze conclusies zijn zwaar voorbarig. Ten eerste is er nog geen definitieve keuze voor dok- of dijk model. Bovendien wordt er met de bouw van Mahler al rekening met lijn 51 en 5 gehouden in de vorm van een tunnel dwars door Mahler heen. Dan lijkt het me niet te ingewikkeld om dat tunneltje (bij keuze voor dokmodel) naar beneden te laten lopen i.p.v. naar boven. Met andere woorden: doordat het tunneltje in Maheler geintegreerd wordt, wordt er dus wel degelijk rekening gehouden met railverbindingen richting Amstelveen.

Q.
March 16th, 2005, 12:19 PM
Ah, ze willen weer de kosten van een stedenbouwkundige ontwikkeling afwimpelen op het OV. Best achterlijk eigenlijk.

Cymen
March 16th, 2005, 09:35 PM
Precies er is iemand veel te voorbarig, maar goed wel attent dus das ook niet verkeerd.

Winbuks
March 17th, 2005, 06:14 PM
Oorzaak van het niet hoger bouwen dan 105 meters op de Zuid-As :bash: :no: >( :down: :

http://img11.exs.cx/img11/5057/tnp31712193ee.jpg

Duke2004
March 17th, 2005, 11:43 PM
wat een onzin he... als de verkeerstoren niks kan zien door de bebouwing bouwen ze maar een nieuwe toren op de zuidas zelf die overal bovenuit steekt, dan hebben ze nergens last van

Eppieman
March 18th, 2005, 01:49 PM
Las vandaag in de krant dat het ontwerp voor het nieuwe ACTA gebouw definitief doorgaat. Dit is het uiteindelijke ontwerp voor het gebouw dat naast het VU moet gaan verrijzen.

Dit is het nieuwe gebouw van Benthem Crouwel Architekten
http://redactie.acta.nl/images_upload/0FD1ACCD-EC0C-4738-8F33D1B1DE8921B0.jpg

http://redactie.acta.nl/images_upload/3059CC73-39D2-44DF-A2D58482583495D9.jpg

Het is niet 1 van de hoogste gebouwen die er komt maar toch wel een welkome aanvulling. Ziet er toch aardig uit voor een tandarts opleidings gebouwtje :)

bobdebouwer
March 18th, 2005, 02:02 PM
Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente zeg ik dan maar!

Mojito
March 18th, 2005, 02:07 PM
Die nieuwe ACTA doet me een beetje denken aan La Fenêtre in Den Haag...maar dan vind ik La Fenêtre wel mooier!

@Duke2004: die 105 meter-limiet heeft niets met het zicht vanuit de verkeerstoren te maken, maar met de aanvliegroutes, de stijg- en daalhoeken van de vliegtuigen en de veiligheidsmarges.

supercees
March 18th, 2005, 02:31 PM
Puik gebouw die nieuwe Acta, en vergeleken bij de oude Acta een 100% vooruitgang!

the runner
March 18th, 2005, 06:01 PM
Die 105meter grens heeft ook te maken met de zendmast van de KPN die daar staat. Misschien kunnen ze die mast een stuk hoger maken zodat de straling over al die nieuwe gebouwen gaat.

Henk
March 18th, 2005, 11:27 PM
Ziet er wel mooi uit het nieuwe gebouw van ACTA. Vooral op de avondimpressie. Daar lijkt die ook gelijk een stuk hoger dan op de eerste impressie. Al met al een mooie opvulling voor het gebied.

Duke2004
March 18th, 2005, 11:31 PM
@ the runner: volgens mij was het wel het idee die zendmast wat hoger te maken, er gaat in ieder geval iets mee gebeuren... maar dan gaat de 105m grens alsnog niet omhoog...

inderdaad een mooi gebouw die acta, wordt die straat gelijk stedelijker van!

Corretje
March 19th, 2005, 03:17 PM
@ Eppieman

Duizendmaal dank voor dit goede nieuws en de plaatjes. De derde 50 plusser op het VU terrein is in aantocht! Ik vind het wel een beetje een lomp geheel, maar de transparante voet van de het hoogste gedeelte spreekt mij wel aan.

Eppieman
March 20th, 2005, 02:15 AM
@ Corretje

Graag gedaan hoor.
Ik wou al eens eerder op het forum inloggen maar toen lukte het me
maar steeds niet. EINDELIJK is het me dan toch gelukt en zag ik toevallig
het nieuws staan. Vandaar dat ik het ff erop plaatste.
Zal voortaan wat vaker op de letten op "de nieuwtjes" ;)

Cymen
March 20th, 2005, 02:43 PM
Het doet me een beetje denken aan dat ICT gebouw bij zuidoost, maar dan met een toetje on top ;)

Duke2004
March 20th, 2005, 02:47 PM
hmm het lijkt er wel op ja, maar deze ziet er beter uit vind ik.

Winbuks
March 20th, 2005, 02:50 PM
Ik vind het niks, zo blokkerig, de kleur en de breedte hoogte verhouding vind ik ook maar niks, alleen het vakwerk maakt het nog dragelijk.

Waar komt het gevaarte precies te staan, aan de Boelelaan of de Amstelveense weg?

Eppieman
March 20th, 2005, 08:10 PM
Sorry mensen. Ik ben iets te voorbarig geweest.
Ik dacht dat ik toch echt in de krant had gelezen dat hij definitief zou zijn. :bash:
Maar het ontwerp kan blijkbaar nog veranderen? Hoop het niet trouwens.
Of het moet wat groters worden. :)

Voorlopig ontwerp nieuwbouw ACTA

Gepubliceerd op donderdag 17 maart 2005

Het voorlopig ontwerp voor de nieuwbouw van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) is vastgesteld. De nieuwbouw wordt gerealiseerd naast het VUmc aan de Gustav Mahlerlaan, gelegen aan de Zuidas in Amsterdam. ACTA -het samenwerkingsverband van de faculteiten der Tandheelkunde van de UvA en de VU - neemt het gebouw naar verwachting in 2009 in gebruik. Het voorlopig ontwerp is een tussenstap op weg naar het definitief ontwerp.

Het voorlopig ontwerp voor de nieuwbouw bestaat uit laagbouw in de vorm van een 'stoer stadsblok', met daarop een toren in de noordwestelijke hoek. De verbinding tussen de laagbouw en de toren wordt gevormd door de transparante tussenzone. Het gebouw bevindt zich aan de rand van het plan Zuidas.

Onderwijs, onderzoek en zorg
Het gebouw is ingedeeld naar de drie primaire processen van ACTA, onderwijs, onderzoek en zorg. Uitgangspunt voor de clustering van deze functies vormt de regulatie van de verschillende stromen gebruikers in het gebouw. De zorgfuncties zijn ondergebracht op de onderste lagen van de laagbouw, zodat patiënten zich snel kunnen oriënteren op hun bestemming. Ook de onderwijsfuncties zijn zodoende in de laagbouw geconcentreerd. In de toren komen in principe geen grote aantallen studenten en patiënten. Hier zijn de kantoren en laboratoria van onderzoek gepland.

Aanleiding voor de nieuwbouw is het feit dat het huidige gebouw niet meer voldoet aan de wensen van de gebruikers. Het gebouw is te klein is voor de huidige aantallen studenten, patiënten en medewerkers. Daarnaast zijn de afdelingen nu verspreid over verschillende locaties. Tenslotte is het huidige gebouw erg onderhoudsgevoelig. De colleges van bestuur van de VU en de UvA hebben daarop besloten dat de VU naast het VUmc nieuwbouw voor ACTA realiseert. De beide universiteiten delen de exploitatie van het ACTA-gebouw. ACTA is zelf verantwoordelijk voor de inrichting en de verhuizing.

Architecten
Het ontwerp is uitgewerkt in opdracht van VU en UvA uitgewerkt door Benthem Crouwel Architekten bv, Ingenieursbureau Zonneveld bv, Deerns Raadgevende Ingenieurs bv, Lichtveld Buis & Partners bv en Stevens en van Dijck Bouwmanagers en huisvestingsadviseurs.

ACTA is een samenwerkingsverband van de faculteiten der Tandheelkunde van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast het opleiden van studenten tot tandarts verzorgt ACTA ook bij- en nascholing voor tandartsen. ACTA beschikt over eigen klinieken waar dagelijks op hoog niveau circa 600 patiënten zorg ontvangen. Naast de hoofdvestiging in Amsterdam heeft ACTA een vestiging in Almere en Den Haag waar klinisch onderwijs wordt verzorgd. ACTA telt ruim 800 studenten, heeft meer dan 500 medewerkers in dienst en is internationaal gezien een toonaangevend onderzoeksinstituut

Marin
March 21st, 2005, 08:11 AM
Tandheelkunde VU en UvA aan de Zuidas

AMSTERDAM - Het voorlopig ontwerp voor de nieuwbouw van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) is vastgesteld. De nieuwbouw komt naast het medisch centrum van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) aan de Gustav Mahlerlaan, gelegen aan de Zuidas in Amsterdam. De VU bouwt het 23.150 m2 grote gebouw in opdracht van de VU en de Universiteit van Amsterdam (UvA). Onder het gebouw komt een privaat te financieren parkeergarage met twee parkeerlagen

http://www.propertynl.com/webimages/nieuwsafbeeldingen/AmsterdamGustavMahlerlaanACTAgebouw.jpg

De UvA en de VU delen de exploitatie van het ACTA-gebouw. ACTA neemt het gebouw naar verwachting in 2009 in gebruik.
Het voorlopig ontwerp voor de nieuwbouw bestaat uit laagbouw in de vorm van een stadsblok, met daarop een toren in de noordwestelijke hoek. De verbinding tussen de laagbouw en de toren wordt gevormd door de transparante tussenzone. Het gebouw bevindt zich aan de rand van het plan Zuidas.
Het ontwerp is in opdracht van de VU -mede namens UvA - uitgewerkt door Benthem Crouwel Architekten, Ingenieursbureau Zonneveld, Deerns Raadgevende Ingenieurs, Lichtveld Buis & Partners en Stevens en van Dijck Bouwmanagers en huisvestingsadviseurs.

Bron: PropertyNL / 21-03-2005 (www.propertynl.com)

Winbuks
April 4th, 2005, 04:12 PM
Nieuws USC Sportcentrum
Ik las in de Havana, de studenten krant van de HvA dat het USC sportcentrum voor Amsterdamse studenten, aan de Boelelaan moet verhuizen voor 2007 ivm. de uitbreiding van de ZuidAs.
Een alternatief was het grote sportcentrum te vestigen onder de grond, nabij de AFC velden. Vreemde ideeen heeft dat bestuur :weird: .
Een beter idee lijkt me om het te plaatsen in de plint van Mahler 4 of Gershwin, dat brengt tenminste levendigheid tot 22.00 uur en vult ruimte in plaats van de kantoren.

Sneltramhalte ideetje
En als Mahler 4 af is, gewoon de sneltram halte Boelelaan/VU laten verwijderen. En als ware de studenten en bewoners verplichten de volgende halte naar Zuid/WTC te belopen, waardoor men gebruikt maak van de dwarse straat door Mahler 4, met als gevolg winkels, horeca enz. tot ~24.00.

Glacius
April 4th, 2005, 06:07 PM
Nieuws USC Sportcentrum
Ik las in de Havana, de studenten krant van de HvA dat het USC sportcentrum voor Amsterdamse studenten, aan de Boelelaan moet verhuizen voor 2007 ivm. de uitbreiding van de ZuidAs.
Een alternatief was het grote sportcentrum te vestigen onder de grond, nabij de AFC velden. Vreemde ideeen heeft dat bestuur :weird: .
Een beter idee lijkt me om het te plaatsen in de plint van Mahler 4 of Gershwin, dat brengt tenminste levendigheid tot 22.00 uur en vult ruimte in plaats van de kantoren.
Ja, dat zat er wel aan te komen. Het sportcentrum in de plint van een nieuw gebouw is wel een goed idee, maar dat zal vast veel te veel geld kosten.

Glacius
April 6th, 2005, 03:46 PM
Uit het Amsterdams Stadsblad van vandaag (Raad steunt bouw Zuidas op pagina 3):

'De gemeenteraad stemt in met een investering in de overbouwing van wegen en sporen op de Zuidas van 345 miljoen euro. Wethouder Duco Stadig (PvdA) overweegt ook tramlijn 5 ondergronds of bij de Boelelaan op palen te laten rijden.'

Mojito
April 6th, 2005, 03:54 PM
Tramlijn VIJF ondergronds??? Of dat is een foutje, of het is een bijzonder nieuwtje...

Duke2004
April 6th, 2005, 06:30 PM
Was dat 'op palen' idee wel bekend dan? Dat lijkt me erg leuk namelijk, vind trams/metro's op palen erg stedelijk zeker op de Zuidas

Eppieman
April 6th, 2005, 08:45 PM
Het plan was toch om alles daar ondergronds te laten rijden? Het Dokmodel.
Vanwaar tram 5 op palen dan? Of begrijp ik een gedeelte niet?

MVA
April 6th, 2005, 08:59 PM
Misschien wordt ermee bedoeld dat men het tramspoor vanaf de zuidas richting Amstelveen niet meer gelijkvloers met de Boelelaan, A.J Ernststraat e.d. wil laten kruisen. Dat plan heb ik al eens eerder gehoord.

Mojito
April 6th, 2005, 10:23 PM
Wat ik niet snap is dat het hier om (stads-)tramlijn 5 gaat...

Als straks de NoordZuidlijn opengaat is het de bedoeling dat er twee metro/sneltramlijnen overblijven op de route naar Amstelveen, namelijk de huidige 51 (al dan niet ingekort tot het Binnenhof) en een nieuwe lijn 58 via de NZ lijn. Voor lijn 5 zou er geen plaats meer zijn. De lage perrondelen zouden worden verhoogd, en op termijn (reken op enkele decennia) zou men de hele Amstelveenlijn kruisingvrij willen maken, middels een tunnelbak of viaduct, en het aantal stopplaatsen verminderen zodat het een echte metrolijn zou worden.

Lijn 5 zou ingekort worden tot het Station Zuid WTC, of nog een stukje verlengd richting Gelderlandplein (winkelcentrum) of in het meest ongunstige geval helemaal opgeheven.

Dus, kort samengevat denk ik dat er moest staan: 'lijn 51', gesteld dat het een typefoutje betreft.

Doelt men echter wel degelijk op stadstramlijn 5 dan is dat dus nieuw. In ieder geval voor mij dan. Dat betekent dat men voor die stadstramlijn, die nu met 50.000 passagiers per dag een van de drukste van Amsterdam is, ook na de opening van de NZ-lijn nog een toekomst ziet binnen het Amsterdamse OV-netwerk.

En ja, waarom ook niet, snelle metroverbindingen met Zuidoost, Amstel en West heeft de Zuidas al, die met het stadshart komt er met de NZ-lijn aan, maar goed vervoer op een schaal lager, d.m.v. een (of meer) directe en frequente tramverbinding(en) met de direct naastliggende wijken is volgens mij net zo belangrijk in het welslagen van een wijk als deze. Zeker ook omdat men in het station Zuid-WTC op termijn het tweede Centraal Station van Amsterdam ziet.

Glacius
April 8th, 2005, 07:21 PM
Goede reclame voor de Zuidas!

Indiase handelstop in juni naar Amsterdamse Zuidas (Het Parool van vandaag, pagina 13):

'Aan de Zuidas vindt begin juni een grote Nederlands-Indiase handelstop plaats. De bijeenkomst maakt deel uit van de uitreiking van de Bollywood-Oscars in de Amsterdam Arena. (...) Uit India komen ten minste vier ministers, onder wie die van handel en toerisme. Daarnaast nemen honderden vertegenwoordigers van ondernemingen en overheden deel aan de handelstop. De bijeenkomsten vinden plaats in het nieuwe Expo XXI-congrescentrum in gebouw Vinoly.'

Cymen
April 9th, 2005, 05:14 PM
waar een potje criquet toch niet allemaal goed voor is :)

Bobbelingman
April 13th, 2005, 08:00 PM
Toch dure woningen op Zuidas
AMSTERDAM - Boven de ondergrondse snelweg A10-Zuid en railverbindingen komen geen sociale huurwoningen. Om het 'dokmodel' voor de Zuidas financieel mogelijk te maken ziet de gemeente Amsterdam af van de in 2002 afgesproken dertig procent in de betaalbare sector.

Op wat de 'flanken' van de Zuidas genoemd worden, de nu al bestaande grond, wordt wel gebouwd voor de minder draagkrachtigen. Hier wordt, als het dok gerealiseerd is, vijftien procent in de sociale sector gebouwd. Dat levert in de periode 2015-2020 ruim 1100 betaalbare woningen op, die daar gebouwd kunnen worden omdat de geluidsoverlast van de ringweg A10 dan verdwenen is.

Dit blijkt uit het door wethouder Duco Stadig (stedelijke ontwikkeling) opgestelde 'Dokontwikkeling Zuidas' dat vanmiddag door de gemeenteraad besproken wordt. Tijdens de onderhandelingen met het rijk wilden bemiddelaar Elco Brinkman en minister Gerrit Zalm (Financiën) dat de hoofdstad helemaal afzag van goedkopere woningen. Als compromis is uit de bus gekomen dat op het 'nieuwe land' boven de ondergrondse wegen uitsluitend in de koop- en dure huursector gebouwd gaat worden. Als hier de dertigprocentnorm zou zijn vastgehouden, had dit Amsterdam 66 miljoen euro extra gekost boven op de 345 miljoen die de stad heeft toegezegd.

Anders

Realistisch schrijft Stadig: " Definitieve besluiten over sociale woningbouw zijn pas aan de orde bij de planontwikkeling; dat is een periode van 15-25 jaar na nu. De dan heersende omstandigheden zullen wellicht anders zijn en in ieder geval belangrijker dan de ideeën die wij nu daaromtrent hebben. Onze bestuurlijke erfgenamen zullen daar te zijner tijd creatief mee om kunnen gaan."

Het dokmodel levert over een lengte van anderhalve kilometer bouwgrond op voor 10.000 woningen en een miljoen vierkante meter kantoorruimte. Het plan werd in eerste instantie op 3,6 miljard euro geschat, maar is door onder meer de inspanningen van Brinkman teruggebracht tot ongeveer drie miljard. Door meer in de duurdere huur- en koopsector te bouwen, stijgen de grondopbrengsten die een voorname bron voor financiering vormen.

Vergeten

De Amsterdamse VVD vraagt vanmiddag aandacht voor de bouw van huizen bestemd voor de lage middeninkomens in het gebied. De liberale woordvoerder Pauline Buurma vindt dat deze groep vergeten wordt: "Dit betreft een groep die Amsterdam aan zich moet binden en voor wie weinig woningen beschikbaar zijn. Voorzien in de behoefte aan koopwoningen in het lagere prijssegment zal de doorstroom uit de sociale woningen bevorderen en scheefwonen tegengaan. Bouwprojecten als de Zuidas bieden hiervoor de kans. Ik hoop dat er straks voor alle groepen een plaats is op de Zuidas. Ik begrijp niet dat de wethouder nog niet aan deze groep gedacht heeft."

De VVD dient vandaag tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie in waarin het college wordt verzocht om er bij de nv Zuidas op aan te dringen ruimte te maken voor deze doelgroep

bron www2.telegraaf.nl/

Winbuks
April 19th, 2005, 07:05 PM
Jaja, iedereen vroeg er al eens een keer om, maar ben weer eens (voor de 2x) naar het Informatie centrum geweest van de ZuidAs. Ik had wat vragen en nam maar een paar foto's van de grote maquette:

De Symphony komt nadrukkelijk naar voren: (zie het nieuws bij de thread)
http://img260.echo.cx/img260/337/tnp41913988br.jpg

http://img260.echo.cx/img260/7200/tnp41914006yd.jpg

http://img260.echo.cx/img260/2236/tnp41913975jf.jpg

Er stond nog een gedetailleerde nieuwe maquette over het 'park'gedeelte, E&Y en de AFC terreinen: :cheers:
http://img260.echo.cx/img260/570/tnp41914023uj.jpg

Henk
April 19th, 2005, 08:14 PM
Mooie foto's Winbuks. Ik vind de twee torens van Symphony erg mooi staan zo op de manquette. Van Ernst en Young is er zie ik ook op de manquette toch nog geen definitieve ontwerp. Wel vreemd omdat men toch al met de bouw begonnen is.

Cymen
April 19th, 2005, 09:33 PM
vage zooi, maar wel leuk om dat opeens het definitieve(?) ontwerp van de "park" woningen te zien!

Henk
April 19th, 2005, 10:04 PM
Het voorste gebouw op de foto van het "park"gedeelte doet me erg aan het nieuwe WTC gebouw denken.

Corretje
April 20th, 2005, 08:20 PM
@Henk, het is in ieder geval van dezelfde ontwerpers.

Ik vind het vreemd dat we van de parkrand al vrij gedetailleerde ontwerpen hebben terwijl op de maquette E&Y, en de twee kantoortorens van Mahler 4 nog "in het wit" zien. Temeer omdat de parkrand in deze vorm alleen doorgaat als het dokmodel doorgaat.
Ik vind het ontwerp voor de parkrand veelbelovend, lekker dense.
Wel een beetje blokkendoos.

Michiel
April 20th, 2005, 10:20 PM
Bedankt voor de update. Ik kom eigenlijk nooit in dat infocentrum, omdat ze alleen op werkdagen open zijn.

Het lijkt er op dat het kavel van Symphony in een keer wordt gebouwd aangezien het gebouwtje erachter ook al gedetailleerd op de maquette staat.

Bobbelingman
April 21st, 2005, 01:03 AM
het is niet goed te zien op deze foto, maar 2 van de vivaldi gebouwen zijn even hoog als ernst & Young, 80 meter dus.
even van links naar rechts ernst en young 80m vivaldi 1 80m vivaldi 2 70m vivaldi 3 60 meter vivaldi 4 ongeveer 54 meter vivaldi 5, 80m
De 80 en 60 meter staan vast (is mij verteld) de 70m heb ik berekend omdat deze precies op de helft van 60 en 80 meter zat, de 54 is wat rekenwerk met verdiepingen enzo, maar als je er recht op kijkt klopt het wel
http://img260.echo.cx/img260/570/tnp41914023uj.jpg

Winbuks
April 21st, 2005, 03:16 PM
@ Werkco bedankt! Vraag: Hoe ver zijn ze al met het projectproces van de 'Parkrand'. Wie ontwerpt de Parkrand en zijn ze al met het Defintitief ontwerp bezig?
Vivaldi toren 5 die jij aangeeft, wordt een mooie 'ei catcher' aan de Boelelaan.

Corretje
April 21st, 2005, 08:25 PM
@ Winbuks; De Parkrand is ontworpen door KPF architecten.
Ik kwam vandaag tijdens mijn werk langs het WTC en kon het niet laten een kijkje te nemen in het infocentrum. De aldaar aanwezige dame wist mij te vertellen dat dit ontwerp waarschijnlijk toch wel vrij definitief is (genoeg ingedekt zo?)
Het gebouw naast E&Y wordt volgens mij een kantoorgebouw (erg veel glas) maar de toren aan de De Boelelaan wordt een woontoren met 25 bouwlagen, wat volgens mij een record is voor Amsterdam.

Duke2004
April 21st, 2005, 09:04 PM
Fijn nieuws dit alles, mooie maquette ook. KPF ontwerpt veel zeg op de zuidas, maar het is ook wel een goed bureau vind ik dus erg vind ik het niet :).

Bobbelingman
April 21st, 2005, 09:12 PM
@ Winbuks
parkzone kavel 1 en 2 begind men tweede helft 2006
nou weet ik niet of dit kavel 1 en 2 is, lijk me wel gezien het 47.000m2 wonen is (400 appartementen en 13.000 kantoor en 23.000m2 voorzieningen.

tip in de info centrum is een nieuw info blad van januari 2005, staan geen hoogtes op maar wel veel ander informatie

@ corretje
zou het niet zo zijn dat de hoogbouw uit woningen bestaat en de plinten uit kantoren en voorzieningen?

Winbuks
April 21st, 2005, 09:28 PM
Interessant, 2006 al. Bedankt voor de info.
Het is wel vreemd, je hoort maar weinig over het plangebied Gershwin, terwijl de Parkzone eigenlijk nu voorrang krijgt tegenover Gershwin.

Gershwin is nog maar een gebouw gedetailleerd ontworpen, dat rode gebouw voor de Symphony (zie maquette).

Cymen
April 21st, 2005, 11:42 PM
Gershwin heeft natuurlijk een klein klapje gekregen vanwege de luchtkwaliteit, vraag ik mezelf af hier dan ook?

Bobbelingman
April 22nd, 2005, 12:20 AM
Ik denk dat de twee hoge torens woningen zijn en die van 70m kantoren omdat deze een hogere verdiepingshoogte heeft dan de andere twee.

EuroMaster
April 23rd, 2005, 01:53 AM
hebben jullie niet het idee dat de verdichting en de hoogte van de gebouwen afneemt naarmate de tijd vordert? misschien zit ik ernaast. een leuk gebied wordt het zeker. ik hoop dat het dokmodel nu echt rond is! hoe lang wordt ie nou, er wordt soms gesproken van 1500m, later weer 1200m> iemand exacte kaarten en getallen? :)

Corretje
April 23rd, 2005, 03:41 PM
@ eurim@stovic

De plannen voor dit gebied zijn inderdaad steeds aangepast en vooral de hoogte van de gebouwen is langzaam afgenomen.
De tunnel zal 1200 mtr lang worden het traject staat hier: http://www.zuidas.nl/smartsite.dws?id=610

@werco

Ik hoop dat beide hoge torens woontorens worden. 13.000 mt 2 lijkt me ook een beetje weinig voor een toren van 80/90 meter hoog of zit ik ernaast?
Overigens wordt E&Y volgens mij nu toch 92 mtr hoog dus als de gebouwen aan de parkrand werkelijk even hoog worden beloofd dat veel goeds.

EuroMaster
April 23rd, 2005, 11:18 PM
misschien dat alles met de toeritten van de tunnels (waar de weg langzaam naar beneden zakt) meegetelt, dat ie dan 1500m is. maar de overkappinggedeelte van het beest is dus 1200m.

Bobbelingman
April 25th, 2005, 01:22 AM
@ Corretje
Ik heb het nagevraagd in het info centrum en de drie torens zijn 80m dus ook ernst & Young
Hou er ook rekening mee dat je niet alleen de torens heb maar ook het lagere gedeelte.

Corretje
April 25th, 2005, 02:38 PM
@ werco

Dit doet pijn, van 101 naar 92 naar 80 gvd!
Kan het niet zo zijn dat de E&Y toren op de maquette slechts een globaal volume aangeeft? Op hun eigen site hebben ze namelijk niet heel lang geleden de informatie toegevoegd dat de toren 92 meter hoog zal worden.

Bobbelingman
April 25th, 2005, 05:49 PM
@ Corretje
ik geef alleen door wat mij is verteld en er werdt dus gezegd dat hij 80m wordt en gezien de laag hoogte van 3,2 bij 80 en 3,68 bij 92 lijk me dat 80 m klopt
De andere 2 gebouwen die even hoog zijn hebben 25 lagen
begrijp me niet verkeerd nu die 80m klopt volgens mijn berekeningen maar ze hebben me dit ook verteld

Corretje
April 25th, 2005, 07:24 PM
@werko

80 voor die woontorens daar ben ik wel blij mee, maar 80 voor E&Y daar ben ik toch een beetje verdrietig om.

Winbuks
April 25th, 2005, 08:55 PM
Wat haat ik dit voor nieuws, maar of ik het geloof. Er staat toch echt 92 m sinds een korte tijd op de website.

Duke2004
April 25th, 2005, 11:14 PM
wat een klotezooi, hopelijk is het niet waar. De ambities worden met de tijd niet hoger, dat is zeker. Ze moeten gewoon meer woontorens bouwen en dan niet alleen luxe-appartementen...

EuroMaster
April 25th, 2005, 11:32 PM
@ werco

Dit doet pijn, van 101 naar 92 naar 80 gvd!
Kan het niet zo zijn dat de E&Y toren op de maquette slechts een globaal volume aangeeft? Op hun eigen site hebben ze namelijk niet heel lang geleden de informatie toegevoegd dat de toren 92 meter hoog zal worden.

moet je nagaan dat ze een aantal jaar terug nog een 120m hoge glazen rakker wilden bouwen op de zuidas.....

Winbuks
May 3rd, 2005, 04:41 PM
Start Nieuw Transformator Huis Vivaldi:

http://img160.echo.cx/img160/9848/tnp50314809nx.jpg

Winbuks
May 3rd, 2005, 05:06 PM
Nieuwe data's en datums voor uitvoeringen en opleveringen voor projecten op de Zuid As: (beetje onduidelijk, maar ze hangen bij de uitgangen van het Station Zuid WTC)

http://img160.echo.cx/img160/3636/tnp50314860vm.jpg
De data staat nog niet op de website...

Maar wel belangrijke data's:
.Start bouw Symphony: Oktober 2005
.Oplevering Symphony: Maart 2010 !
.Oplevering CIE Woontoren: Juli 2007
.Oplevering: Ernst & Young(kavel 11): Februari 2007
.Start bouwrijp en bouw Gershwin: Oktober 2005
.Oplevering Gershwin: Juni 2011
.Start bouw parkeerkelder Mahler 4 fase III: December 2005
.Oplevering parkeerkelder Mahler 4 fase III: Juli 2006
.Verplaatsen AFC voetbalvelden: Mei 2006
.Oplevering Eurocenter: Juli 2006
.Start bouw/verlenging KPN Zendmast 145 m : juni 2005
.Oplevering Zendmast: september 2007

En station Zuid/WTC krijgt een tweede perroneiland, waarschijnlijk vanwege de Utrecht-Schiphol (met de ICE) verbinding en krijgt het station een nieuw perrontoegang tot de Beethovenstraat. Ze zijn al een paar maanden bezig, onaangekondigd... Gereed: December 2007.

PIE
May 3rd, 2005, 05:29 PM
Interresant dat ze de KPN Zendmast gaan verlengen!
Zou dit te maken hebben met een eventuele verhoging van het hoogte limiet?

Duke2004
May 3rd, 2005, 05:43 PM
Op dat bord staat alleen wanneer de parkeergarage van Mahler 4 Cluster III klaar is, niet wanneer ze met de bouw van de torens gaan beginnen, en ik zie ze ook niet staan bij 'binnenkort te starten werken'. Dat is niet echt goed nieuws... Voor de rest wel goed nieuws, een datum voor Amsterdam Symphony is goed nieuws net als dat nieuws over de zendmast. Hoe hoog is die nu trouwens, een meter of 90?

Henk
May 7th, 2005, 04:50 PM
Goed nieuws!
Eindelijk een beetje duidelijkheid over Symphony en dat ze de KPN-mast gaan verhogen is ook goed nieuws. Als er een mast kan staan van 145 meter kan er ook een toren staan van 145 meter.

Hed Kandi
May 7th, 2005, 05:01 PM
waarschijnlijk word de mast vehoogt vanwege het aantal torens wat er nu al staat.
:)

Dr. Dubai
May 7th, 2005, 05:07 PM
Goed nieuws!
Eindelijk een beetje duidelijkheid over Symphony en dat ze de KPN-mast gaan verhogen is ook goed nieuws. Als er een mast kan staan van 145 meter kan er ook een toren staan van 145 meter.

daar ben ik het helemaal mee eens. hopelijk nog een aantal gebouwen tussen de 100 en 145 meter en dan is de zuidas helemaal top:)

Cymen
May 8th, 2005, 04:02 AM
Goed nieuws!

Corretje
May 8th, 2005, 02:13 PM
De woontoren van de architecten cie is pas klaar in juli 2007!
Dat snap ik dus niet. Hoe kun je in hemelsnaam 2 jaar doen over de bouw van een toren waarvan de onderste etages al klaar zijn? L' Etoile blijft dus nog effies de hoogste.

Henk
May 9th, 2005, 10:47 AM
de bouw van de woontoren van Cie ligt gewoon compleet stil. Als men dus pas over een tijd verder gaat met de bouw halen ze 2007 wel.

EuroMaster
May 9th, 2005, 08:40 PM
Goed nieuws!

eerst hoorde ik een hoogte van 155m hoogte, maar dat is dus toch weer verlaagd. de mastverhoging was vanwege de hoogte van de bebouwing op de zuidas als ik me goed herinner; om er over heen te kunnen zenden. hopelijk kan daardoor wel tot minimaal 125m hoog worden gebouwd. 145m of hoger of zelfs eronder zie ik niet als iets realistisch. misschien de maximale 125, wat op zich ook mooi is. zolang de gebouwen maar goed verlicht zijn is er volgens mij niets aan de hand. bij hoofddorp staan ook twee gebouwen van 85m hoogte op kleine afstand van schiphol aan het verlengde van de kaagbaan. een aantal flits en knipperlichten op het dak moetn dan voldoende zijn. en het ziet er nog indrukwekkend uit ook! hopelijk beseffen ze dat daar ook :)

Duke2004
May 12th, 2005, 10:26 PM
Leuk overzicht van de 'skyline'
http://img95.echo.cx/img95/4899/img1380s2rr.jpg (http://www.imageshack.us)

Winbuks
May 15th, 2005, 08:14 PM
Hele interessante link/PDF over de bouw van het dokmodel, met datums 2008 - 2026 ! :) :

Dokmodel volgens Prorail (http://www.prorail.nl/NR/rdonlyres/E08A0DA5-D272-4FE8-B740-3767DC074E54/0/VisualplanningZuidaswebsite.pdf)

Elmo
May 15th, 2005, 08:56 PM
Pffff 18(!!!) jaar om de infrastructuur over een afstand van 1 a 1,5 km onder de grond te brengen. Ongelooflijk...

Cymen
May 15th, 2005, 11:22 PM
Flink wat tunnels trouwens. De logica van het aantal jaren waarin een tunnel klaar moet zijn kan ik niet vinden... Dan in 2 jaar 4 tunnels en dan in 4 jaar maar 1.....Hele mikmak kan dus ook wel in 6 jaar klaar zijn .....

Duke2004
May 16th, 2005, 12:21 AM
In 2 jaar vier tunnels? Waar? Volgens mij zijn sommige bouwtijden wel ruim genomen, zo duurt het als ik het goed begrijp duurt het 7 jaar om de twee zuider spoortunnels te bouwen, maar al met al lijkt me dit best realistisch...

HighinParis
May 16th, 2005, 11:30 AM
Stelletje amateurs, die Hollandse bouwers...

Winbuks
May 18th, 2005, 07:05 PM
Ik hoop dat ik het einde van de bouw van de ZuidAs nog me kan maken ;)
http://img277.echo.cx/img277/4919/panoramazuidas0xl.jpg

Winbuks
May 25th, 2005, 07:02 PM
Vanaf de Leeuwenburg:
http://img217.echo.cx/img217/872/tnp52515655af.jpg

http://img217.echo.cx/img217/3751/tnp52515629my.jpg

Glacius
May 25th, 2005, 07:12 PM
Wat een armetierig clustertje he...

Glacius
May 25th, 2005, 08:07 PM
Nieuwsnieuwsnieuws!

Het Parool van vandaag, pagina 9: 'Amsterdam RAI gaat opnieuw verbouwen. Het beurzen- en congrescentrum zet op het voorplein een nieuwe ingang neer. Ook wordt definitief begonnen met de bouw van een hotel, aan de achterkant van het complex.'

Eppieman
May 25th, 2005, 08:18 PM
Is dat niet dat hotel van 120 a 130 meter hoog???
Of ben ik verkeerd geïnformeerd? Hoop het niet iig. Anders is het zeker wel goed nieuws.

Hoogholland
May 25th, 2005, 08:19 PM
Ik vind het al een best aardig clustertje, er mogen wel een paar uitschieters bij komen.

PIE
May 25th, 2005, 08:38 PM
Ik vind het al een best aardig clustertje, er mogen wel een paar uitschieters bij komen.

Ik ben bang dat het hoogste er al staat. :(

Glacius
May 25th, 2005, 09:06 PM
Is dat niet dat hotel van 120 a 130 meter hoog???
Of ben ik verkeerd geïnformeerd? Hoop het niet iig. Anders is het zeker wel goed nieuws.Toen ik over die hoteltoren las, kwam dat inderdaad ook als eerste in me op.

http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/raihoteltoren5.jpg

http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/raihoteltoren4.jpg

Deze jongen dus.

Duke2004
May 25th, 2005, 10:21 PM
Het is zonde dat deze toren er nooit gekomen is, ik vind hem erg mooi. Nu maar hopen dat het nieuwe hotel hoog wordt... Ik vraag me trouwens af wat ze bedoelen met 'de achterkant van het complex'. Is dit in het Beatrixpark of ergens anders? Dat zullen we nog even moeten afwachten...

Verder stond er ook een oproep in Het Parool voor een inspraakavond over plangebied Vivaldi. 'Gewijzigdige marktinzichten en nieuwe initiatieven en daaruit volgende aanpassingen binnen het plangebied hebben een actualisatie van het Uitvoeringsbesluit Drentepark (Vivaldi) uit 2001 noodzakelijk gemaakt.' Dat van die gewijzigde marktinzichten bevalt me niks, klinkt als een verlaging van de ambities...

EuroMaster
May 25th, 2005, 10:34 PM
ja , er was ooit iets van 145m gepland met een toren van 90m. gaat allemaal niet door.

Eppieman
May 25th, 2005, 10:38 PM
Idd die bedoelde ik. Ik vind hem zelf wel aardig eigenlijk. Maarja eerst nog maar eens zien. Zulke uitspraken heb ik een beetje te vaak gehoord waar uiteindelijk toch niets van terecht kwam.

http://deltametropolis.nl.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/raihoteltoren6.jpg

Winbuks
May 25th, 2005, 10:48 PM
Ik heb zo mijn bronnen (LexisNexis):

Van Parool 25 mei 2005:
"De RAI verbouwt opnieuw

HERMAN STIL

AMSTERDAM - Amsterdam RAI gaat opnieuw verbouwen, Het beurzen- en congrescentrum zet op het voorplein een nieuwe ingang neer. Ook wordt definitief begonnen met de bouw van een hotel, aan de achterkant van het complex.
Meest in het oog springende aanpassing is de bouw van de Expofoyer op het voorplein van de RAI. De foyer, op poten, wordt de toegang van het RAI-complex. Er komt ruimte voor presentaties, banketten en feesten. De foyer kan tweeduizend mensen bergen.

Aan de achterzijde van het complex wordt begonnen met het al jaren gewenste hotel. De RAI trekt dit jaar elf miljoen euro uit voor verbouwingen.

Daarnaast wordt het Parkrestaurant verbouwd, worden de entrees vernieuwd, de kassa's vervangen en de parkeergarages opgeknapt. In totaal heeft de RAI 105 miljoen euro uitgetrokken - waarvan een deel al is uitgegeven - voor nieuwbouw en opknapbeurten. De werkzaamheden - op het hotel na - moeten in 2008 klaar zijn.

In 2004 investeerde de RAI 14,3 miljoen euro in verbouwingen. Daarvan werd ruim negen miljoen euro gebruikt voor de verbouwing van het congrescentrum tot RAI Theater en de verbouwing van het oude Europarestaurant tot foyer.
De RAI maakte vandaag de nieuwe verbouwingsplannen bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Daaruit blijkt dat de beurzen en congressen in het complex opnieuw minder bezoekers hebben getrokken.

Terwijl het aantal evenementen in vergelijking met 2003 steeg (met vijf naar totaal 454) nam het aantal bezoekers 360.000 af naar bijna 1,5 miljoen. Dat komt vooral omdat even jaren als 2004 minder grote beurzen worden gehouden - vooral het ontbreken van de AutoRAI wreekt zich.
Maar ook in vergelijking met 2002 daalde het aantal bezoekers. In dat jaar bezochten ruim 1,7 miljoen mensen 534 evenementen.
Amsterdam RAI, voor 25 procent eigendom van de gemeente Amsterdam, maakte vorig jaar 7,2 miljoen euro winst. De verdiensten werden fors beinvloed door de verkoop van een aantal onderdelen. Daardoor daalde ook de omzet, van 130,9 naar 112,2 miljoen. De RAI verkocht vooral buitenlandse deelnemingen, onder meer in het Verenigd Koninkrijk Thailand en Zuid-Afrika.
Dit jaar verwacht de RAI een lagere winst, maar een betere bezetting van zijn gebouwen."

Glacius
May 25th, 2005, 10:54 PM
Aan de achterzijde van het complex wordt begonnen met het al jaren gewenste hotel. De RAI trekt dit jaar elf miljoen euro uit voor verbouwingen.'Het al jaren gewenste hotel...' Dat geeft in ieder geval hoop. Maar ik ben toch zeer benieuwd of het oorspronkelijke plan wordt doorgezet.

Eppieman
May 25th, 2005, 11:19 PM
Zozo ik krijg steeds meer hoop op dat ding.

Hier nog een site over de bouwplannen van de RAI.
http://www.rai.nl/source/rai/n_nieuwbouwplannen.asp

"Hotel
Op de congres en incentive markt blijkt een toenemende behoefte aan 'alles onder een dak' formules. Bovendien is er in Amsterdam nadrukkelijk sprake van een structureel tekort aan hotelcapaciteit. Redenen genoeg om een hotel met een capaciteit van ongeveer 1.000 kamers te integreren in het vernieuwde RAI complex. Het hotel is prominent aanwezig in de nieuwe entreezone."

1.000 kamers noem ik geen kattenpis

Rabotnik
May 25th, 2005, 11:25 PM
Je wordt aan de lopende band terleurgesteld wat betreft de echte hoogbouwin A-Dam.
Zal wel weer zo'n inspiratieloos kuttorentje komen te staan van net 95 Meter.

Cymen
May 26th, 2005, 01:17 AM
1000 kamers is niet mis, maar inderdaad hoger dan 100 meter word het gewoon niet, dit terwijl het de oude toren van 150 meter zo super bruut was!

Duke2004
May 26th, 2005, 12:14 PM
Dat van die 1000 kamers is nog van de oude plannen neem ik aan. Het lijkt me niet zeker dat het in de nieuwe plannen net zoveel kamers zijn.

Gosee
May 26th, 2005, 12:48 PM
Een Internationale zakenlocatie....... :lol: :lol:

Eppieman
May 26th, 2005, 02:41 PM
De Zuidas wordt sowieso DE internationale zakenlocatie van Nederland. Daar twijfel ik niet aan. Alleen wordt ik een beetje dat alle ambitieuze plannen weer niet door kunnen gaan door regeltjes en dingetjes.

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2005/5/26/TE/TE-MA_2S_20050526_1/pagina.php
Hier staat iets over de verbouwing van de RAI. En wat ziet mijn oog daar?
Ik citeer
"De bouw van een luxehotel op het terrein van de RAI laat langer op zich wachten. Het viersterrenverblijf, met ruim 600 kamers, komt niet aan de voorkant van het complex te liggen, maar wordt aan de achterzijde van de RAI gebouwd. De voorziening is pas na 2010 gereed"

Tja had het ook wel weer kunnen verwachten. Al zijn 600 kamers ook nog wel aardig wat. En pas in 2010 klaar. Waarom duren dat soort dingen in Nederland altijd toch zo lang? Ik ben helaas geen Telegraaf Member anders kon ik het stukje met plaatje knippen en plakken. Misschien dat iemand anders het is?

Spotter
May 26th, 2005, 07:02 PM
Groot hotel of klein hotel; het is al tegen mijn verwachtingen dat er überhaupt nog iets komt. Goed nieuws dus ! en 600 kamers.. Daar kan je een aardig torentje van maken :)

Glacius
May 26th, 2005, 07:49 PM
Milieueisen blokkeren bouwprojecten... (http://skyscrapercity.com/showthread.php?p=4252237)

Corretje
May 26th, 2005, 09:28 PM
Ik hoop dat ze gewoon een verkleinde versie van de oude geplande toren(s) bouwen. Dat vond ik echt een fantastisch ontwerp en zou in mijn optiek de mooiste wolkenkrabber van Amsterdam geweest zijn. Het zou trouwens leuk zijn als het hotel aan de rand van het beatrix park komt. Ik hou van torens
(en torentjes) die oprijzen uit het groen.

Duke2004
May 26th, 2005, 11:10 PM
Vandaag stond nog wat extra informatie in Het Parool. Zo wordt daar gesproken van 600-800 kamers en wordt gezegd dat het een Marriot hotel wordt. 4-5 sterren dus waarschijnlijk.

Cymen
May 26th, 2005, 11:17 PM
[spuit 11]
in de telegraaf spraken ze over 600 kamers en een nieuwe gevel die er ansich wel leuk uitzag, soort apple wide screen.

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2005/5/26/TE/TE-MA_2S_20050526_1/pagina.php

Duke2004
May 26th, 2005, 11:32 PM
Dat is het nieuwe expocentrum volgens mij, van BenhemCrouwel, wat fungeert als tegenhanger van Beurs van Berlage en het Congrescentrum bij het Okura. Het gaat dus om een zaal met een capaciteit van zo'n 1000 personen waar bedrijven en anderen presentaties kunnen geven.

Michiel
May 27th, 2005, 08:11 PM
Ook PropertyNL (http://www.propertynl.com) meldt het nieuwe hotel. Positief dat er ook al een exploitant bekend is:

RAI krijgt nieuwe voorkant en een hotel
AMSTERDAM - De RAI gaat de komende jaren voor € 105 mln verbouwen en uitbreiden. Naast het gebouw verbouwen zodat het weer voldoet aan de huidige maatstaven, zal er ook een nieuw vooraanzicht komen. Op het nu nog lege voorplein zal nog dit jaar worden begonnen met de bouw van de Expofoyer, een gebouw op palen tussen de Europahal en de Randstadhal. Ook zijn de plannen voor de bouw van een hotel aan de achterzijde van de RAI nagenoeg rond. Het Marriot zal het exploiteren, TCN wordt de eigenaar.

De Expofoyer is een ontwerp van architectenbureau Benthem Crouwel (Schiphol, Ibis Hotel). Het gebouw is bedoeld voor grote feesten en banketten voor duizend of meer deelnemers. Daarnaast kunnen er kleine tentoonstellingen, presentaties en beurzen worden gehouden.
Het hotel wordt tussen de 600 en 800 kamers groot en moet in 2010 klaar zijn.

Eppieman
May 27th, 2005, 08:13 PM
Wou het net 1 seconde geleden ook al posten. Beter dat er al een exploitant is idd. Ik was al op zoek naar plaatjes of wat dan ook, maar tevergeefs.

Cymen
May 27th, 2005, 11:16 PM
Claus en Kahn ontwerpje voor een Gershwin torentje:
http://www.galeries.nl/kunstwerkz.asp?idnr=27943&sessionti=794562600#

http://www.galeries.nl/fotosgr/0027943essel_s.jpg

Corretje
May 28th, 2005, 12:54 PM
Ik hoop dat dit geen oude koeien zijn maar ik las het volgende in het
Amsterdams stadsblad:

Het nieuwe stadsdeelkantoor voor Zuideramstel aan de Graaf Florisstraat komt er definitief. De deelraad ging vorige week akkoord met de financiering.
Kosten nieuwbouw 13 miljoen, bouwer dura Vermeer en de architect is Claus en Kaan. Naast het kantoor behelst dit project 50 woningen en in 2008 moet het klaar zijn.

Roeskestraat niet hoger dan veertig meter:

"Hoogteaccenten" van nieuwbouw aan de Fred. Roeskestraat mogen niet hoger reiken dan 40 meter en niet meer dan 10% van het bouwvolume omvatten. Zo heeft de deelraad Zuideramstel besloten. de meeste bebouwing zal tot dertig meter reiken.

Ik denk dat dat ongeveer de hoogte is van de nieuwbouw van de Rietveld academie (9 bouwlagen)

Glacius
June 7th, 2005, 08:11 PM
Bouw Zuidas mogelijk in problemen

Twee grote kantoor- en woningbouwprojecten aan de Zuidas dreigen te worden afgekeurd door de Raad van State vanwege overschrijding van de Europese norm voor luchtkwaliteit. De projecten Gershwin en Mahler 4 zijn de zoveelste in de stad die in gevaar komen door deze Europese milieunorm. De hele ontwikkeling van de Zuidas loopt gevaar door de Europese norm. De gemeente hoopt op versoepeling van de norm. Onderwijl werkt de gemeente aan een actieplan om de luchtkwaliteit te verbeteren. De uitspraak van de Raad van State over de projecten op de Zuidas wordt over een paar weken verwacht.

Bron: AT5.

Dezz
June 7th, 2005, 08:18 PM
Belachelijk gewoon die Europese norm voor luchtkwaliteit! Overal in Europa bouwen ze lekker door, behalve hier in Nederland. Waarom moeten we weer het braafste jongetje uit de klas zijn :bash:

[Kees]
June 7th, 2005, 08:21 PM
Waar moeten dan die vierkante meters komen? In een polder ofzo? :cry:

Cymen
June 7th, 2005, 09:36 PM
Zal wel loslopen, er is geen minister die dit soort stagnatie kan verantwoorden. Negatief hoeven we dus niet te zijn, duurt hoogstens wat langer.

Mojito
June 14th, 2005, 01:24 PM
Uit het Parool van vandaag, dinsdag 14 juni 2005:

Rails Zuidas toch duurder

HERMAN STIL

AMSTERDAM - Wegen en spoorlijnen langs de Zuidas vallen toch duurder uit als ze in een tunnel worden gelegd. Eerder beloofde het kabinet de Tweede Kamer geen extra geld voor infrastructuur aan de Zuidas uit te geven.

In februari spraken Amsterdam en het kabinet af samen de Zuidas te ontwikkelen. Snelweg A10, spoorlijnen en metrorails gaan in dat zogeheten dokmodel ondergronds. Daarboven komen kantoren.

De belangrijkste bijdrage van het rijk aan het project, 385 miljoen euro, is bedoeld voor wegen en spoorlijnen langs de Zuidas. Geld dat al opzij was gezet, omdat allang bekend is dat de de A10, de spoorlijnen en de metrorails (voor de Noord/Zuidlijn) uitgebreid moeten worden - dokmodel of niet.

Het kabinet beloofde de Kamer dat niet meer geld in het dokmodel gestoken wordt dan eerder afgesproken.

Minister Sybilla Dekker van Vrom (dat de regie voert over de Zuidas) erkent nu echter in antwoord op Kamervragen dat de infrastructuur in het dokmodel meer geld gaat kosten.

De kostenstijging komt vooral door de treinsporen. De kosten van de rails in het dokmodel zijn opnieuw berekend, waaruit een 'geringe budgetoverschrijding' blijkt.

Bovendien moet er, om de komst van hogesnelheidstreinen naar station Zuid/WTC mogelijk te maken, een emplacement komen, waarvoor op de Zuidas zelf geen ruimte is. Dat opstelterrein, inclusief keersporen, komt 'ten oosten van de Amstel' - tussen de stations RAI en Duivendrecht.

Om dat terrein bereikbaar te maken, moeten er vanaf Zuid/WTC extra sporen naar toe lopen - inclusief een extra brug over de Amstel. In de oorspronkelijke plannen was die investering niet voorzien.

Hoe 'gering' de overschrijding is, wil het ministerie van Vrom nog niet zeggen, omdat morgen in de Kamer over de Zuidas wordt gedebatteerd. VVD-Kamerlid Pieter Hofstra zal dan opheldering vragen aan Dekker over de extra kosten, die uiteindelijk uit de bestaande meerjarenbegroting van Verkeer en Waterstaat worden gehaald.

De extra rails is opmerkelijk, omdat Dekker in haar antwoorden ook aangeeft dat het niet zeker is dat de hogesnelheidstrein ook op station Zuid/WTC zal stoppen. In de overeenkomst met de exploitanten van deze treinen - NS en KLM - is daar geen verplichting over opgenomen.

Dekker bevestigt eveneens dat de rijksweg A10 meer geld zal kosten - maar dat zou in het oorspronkelijke plan ook zo zijn. De Ringweg-Zuid wordt uitgebreid van vier rijstroken naar vijf, waarin tot nu toe in de begroting niet is voorzien.

Het extra geld wordt uit een potje voor de bereikbaarheid van de regio Amsterdam gehaald.

© Het Parool, 14-06-2005

Duke2004
June 17th, 2005, 01:01 PM
Hier nog wat foto's van mijn Ito trip, zie voor meer foto's de Mahler 4 thread

http://img207.echo.cx/img207/3083/img1815z4up.jpg (http://www.imageshack.us)

http://img207.echo.cx/img207/8812/img1827z7xe.jpg (http://www.imageshack.us)

EuroMaster
June 18th, 2005, 01:10 AM
ik vind het wel gaar dat schiphol de bouwhoogte heeft verlaagd van 120 /125 naar 105m. dit minimale verschil on hoogte (relatief, denkende vanuit een vliegtuig) zou dan in dat geval erg belangrijk zijn. ik snap dan niet dat er over 15m wordt gezeurt. ik zou ook verwachten dat alle torens op de zuidas van signaallampen zouden worden vorzien, maar nee hoor. blijkbaar vliegen de tuigjes dan weer wel hoog genoeg? jammer, ik had op de zuidas best een zee van (knipper)lampjes gezien. de rembrandttoren maakt anders weer veel goed een stukje verderop ;)

Winbuks
June 18th, 2005, 02:24 PM
Dit zijn pas stedelijke foto's: On-Amsterdams trouwens ook:

http://www.aerophoto-schiphol.nl/stockdata/76498t_m76597/76562.jpg

http://www.aerophoto-schiphol.nl/stockdata/76598t_m76697/76668.JPG

http://www.aerophoto-schiphol.nl/stockdata/76598t_m76697/76665.JPG

Bron/fotograaf: Marco van Middelkoop

Henk
June 18th, 2005, 09:55 PM
WOW Die bovenste foto is erg mooi. Die had ik nog niet eerder gezien.

Duke2004
June 18th, 2005, 10:06 PM
Nog wat negatief getint nieuws (Bron: propertyNL.nl)

Kamer kritisch over Zuidas
DEN HAAG - De Tweede Kamer is kritisch over de financiering van de Amsterdamse Zuidas, zo blijkt uit het kameroverleg. Minister Zalm beloofde in het debat voor het einde van de zomer een financiële uitwerking op te stellen. Hij zal hierin uitvoerig de verschillen tussen de twee modellen (het Dokmodel en het Dijkmodel) belichten. Het kabinet heeft een voorkeur voor het duurdere Dokmodel, waarbij alle infrastructuur onder de grond komt met kantoren en woningen daarboven.
bron: PropertyNL
datum: 17-6-2005
categorie: Trends en regelgeving

Met name de deelname van het Rijk aan de nv Zuidas riep vragen op. Volgens de plannen krijgt het Rijk in de nv Zuidas een aandeel van 20%, evenals de gemeente Amsterdam. De overige 60% komt voor rekening van private partijen. De totale investeringen worden geschat op € 2 miljard. De vraag uit de kamer was waarom het Rijk op risico mee moet doen en waarom er niet 'gewoon' een zak geld aan private partijen of Amsterdam kan worden gegeven zodat het Rijk geen risico loopt. Zalm zei dat hij ook de mogelijkheid van commanditair vennootschap voor de Zuidas zal bestuderen.
Zalm gaf verder aan dat het Rijk alleen zal investeren als het bedrijfsleven dat ook doet. Verder verzette Zalm zich tegen het voorstel om Amsterdam deels te laten opdraaien voor de verbreding van de ringweg A10 en de aanleg van extra rails.
De verwachting is dat de kamer niet eerder dan medio 2006 een definitief oordeel over de Zuidas zal vellen.

Eric Offereins
June 19th, 2005, 12:04 AM
http://www.aerophoto-schiphol.nl/stockdata/76498t_m76597/76562.jpg

Bron/fotograaf: Marco van Middelkoop

Deze is idd wel heel vet, uitvergroten en in de UPC zetten :)

Rabotnik
June 21st, 2005, 12:39 AM
Zeker een mooi plaatje ''doet een beetje Rotterdams aan''

Patrick Highrise
June 21st, 2005, 09:47 AM
ja idd een hele strakke foto'!!!!!! :omg: :omg: :)

Elmo
June 21st, 2005, 08:00 PM
De skyline wordt vanaf die hoek ook bijna nooit gefotografeerd en samen met die nevel/smog geeft het een hele mooie sfeer. :)

Duke2004
June 21st, 2005, 09:12 PM
Erg fraai inderdaad! En dit is nog maar het begin :cheers:

Eppieman
June 22nd, 2005, 01:28 PM
Las vandaag in de krant dat het ontwerp voor het nieuwe ACTA gebouw definitief doorgaat. Dit is het uiteindelijke ontwerp voor het gebouw dat naast het VU moet gaan verrijzen.

Dit is het nieuwe gebouw van Benthem Crouwel Architekten
http://redactie.acta.nl/images_upload/0FD1ACCD-EC0C-4738-8F33D1B1DE8921B0.jpg

http://redactie.acta.nl/images_upload/3059CC73-39D2-44DF-A2D58482583495D9.jpg

Het is niet 1 van de hoogste gebouwen die er komt maar toch wel een welkome aanvulling. Ziet er toch aardig uit voor een tandarts opleidings gebouwtje :)

Het lijkt er nu wel op dat dit ontwerp definitief doorgaat.

De locatie voor de nieuwbouw bevindt zich naast het VUmc en draagt de fraaie naam Vlek II. Een belangrijk voordeel van deze locatie naast het VUmc is dat hierdoor meer samenwerkingsverbanden kunnen worden aangegaan met het academisch ziekenhuis.

(vrij onduidelijk plaatje)
http://www.vu.nl/images_upload/48C240A9-F4D6-49D4-BAA7CF31FE2348C3.jpg

Op bovenstaande artist impression ziet u het nieuwe ACTA-gebouw rechts bovenin weergegeven. (Het gebouw steek uit boven het groen.)

Aanvankelijk werd gedacht

Aanvankelijk werd gedacht dat het gebouw pas in 2009 opgeleverd zou worden, maar wat nu blijkt zal dat naar verwachting in september 2007 al zijn. Dus het duurt niet zo heel lang meer of de eerste paal gaat in de grond. Al weet je dat bij de plannen van de Zuidas nooit? :)

Architect nieuwbouw ACTA

Benthem Crouwel Architekten, met als projectarchitect Mels Crouwel, is geselecteerd als architect voor de nieuwbouw van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). De nieuwbouw voor ACTA, het samenwerkingsverband van de faculteiten der Tandheelkunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de Vrije Universiteit (VU), wordt gerealiseerd op het VU-kwartier aan de Gustav Mahlerlaan, gelegen aan de Zuidas in Amsterdam. De VU is opdrachtgever voor de nieuwbouw die naar verwachting in september 2007 door ACTA in gebruik zal worden genomen.

Het huidige ACTA-gebouw aan de Louwesweg te Amsterdam stamt uit circa 1968 en is erg onderhoudsgevoelig. Het gebouw is bovendien te klein geworden en voldoet niet meer aan de wensen van de gebruikers. De colleges van bestuur van de UvA en de VU hebben daarop besloten om voor ACTA naast het VUmc nieuwbouw te realiseren met een oppervlakte van 23.150 vierkante meter. Onder het gebouw komt een privaat te financieren parkeergarage met twee parkeerlagen. De UvA en de VU delen de exploitatie van het ACTA-gebouw. ACTA is zelf verantwoordelijk voor de inrichting en de verhuizing.

Spotter
June 22nd, 2005, 06:49 PM
Mooie gebouwen, mooie dichtheid, juiste lokatie en al snel klaar ! :cheers:

Glacius
June 22nd, 2005, 07:46 PM
Twee bouwprojecten Zuidas afgekeurd

De plannen voor het kantorencomplex Gershwin en Mahler Vier aan de Zuidas zijn door de Raad van State afgekeurd. Volgens het hoogste rechtsorgaan voldoet de luchtkwaliteit rond de projecten niet aan de Europese norm. Toch blijft wethouder Stadig optimistisch. Hij heeft zijn hoop gevestigd op nieuwe wetgeving uit Den Haag. Die wet moet de Europese normen zodanig versoepelen dat de bouwwerken aan de Zuidas binnenkort wel worden goedgekeurd. Zo niet, heeft het prestigieuze bouwproject een groot probleem. De nieuwe wetgeving uit Den Haag zal pas na de zomer in de Tweede Kamer behandeld worden.

Bron: AT5.