View Full Version : 92 meter studentenhuisvesting in Den Haag
Tweety September 18th, 2004, 12:23 AM Deze was bij mijn weten nog niet eerder voorbij gekomen:
Studentenhuisvester Duwo is van plan aan de Eerste van der Kunststraat in het Laakhavengebied in Den Haag een complex te bouwen met daarin 556 zelfstandige studentenwoningen. Het complex bestaat uit een onderlaag in vier bouwlagen en twee torens van 41 respectievelijk 92 meter hoog. In het gebouw worden naast de woningen ook een parkeergarage en winkel- / bedrijfsruimte ondergebracht.
http://www.rietveldarchitects.com/images/duwo1.jpg
Het ontwerp van het complex is afkomstig van de architectencombinatie Rietveld New York en Klunder Architecten. Als alles loopt zoals gepland (en dat wil in Den Haag nog wel eens misgaan), start de bouw medio 2005 en wordt de zaak opgeleverd in de zomer van 2007.
darulez September 18th, 2004, 06:16 AM Apart gebouw. Ik kan niet meteen zeggen of ik hem nou mooi vind of niet.
p.s. Wat voor onderwijsinstellingen heb je eigenlijk in Den Haag?
Michiel September 18th, 2004, 08:40 AM Ik had hem eerder gezien op de site van Rietveld architects, maar dat de toren 92 m hoog zou worden is een verrassing. Leuk ontwerp, maar wel een beetje een dikke toren. Op deze rendering komt de hoogte beter tot z'n recht:
http://img31.exs.cx/img31/7571/duwo4a.jpg
bron: Rietveld Architects (http://www.rietveldarchitects.com)
Winus September 18th, 2004, 09:28 AM Ik vind hem niet echt dik lijken, dat hebben ze mooi opgelost met al die verspringingen in de gevel. Zouden studenten nu de volgende doelgroep voor hoogbouw worden?
PS ontwerpen ze bij Rietveld wel eens gebouwen die niet wit zijn?
Dr. Dubai September 18th, 2004, 09:37 AM zo, das wel een harstikke mooie toren!:okay: en dat voor studenten, das een mooi initatief, misschien nog wel meer van dit soort plannen in de toekomst:)
Tim B September 18th, 2004, 10:25 AM mmm hij lijkt op een witte versie van de Admiraal in Rotterdam. qua vorm dan
Michiel September 18th, 2004, 10:55 AM PS ontwerpen ze bij Rietveld wel eens gebouwen die niet wit zijn?
Zou dat iets te maken hebben met het feit dat Rijk Rietveld voor Richard Meier heeft gewerkt :)?
Skyscrapercitizen September 18th, 2004, 10:59 AM Maastoren in Rotterdam was groen...
Leuke toren, had hem ook al op de site gezien. Rotterdam kan een voorbeeld nemen aan Den Haag als het gaat om studententorens. Bij dijkzicht en Kralingse Zoom moet zoiets toch ook kunnen?
rijk rietveld September 18th, 2004, 02:22 PM De brandweer stelt hele zware eisen aan torens hoger dan 70 meter. Ze willen het hele gebouw gesprinklerd hebben, een noodstroomaggregaat en nog een paar zaken. Lastig op een studentenhuisvestingsbudget. Ook is het waarschijnlijk niet zo'n geweldig idee om een standaard sprinkler in studentenkamers te hangen. Dus voor je het weet heb je een droge sprinkler nodig en die is dan weer duurder. Er is momenteel veel overleg gaande om te zien hoe we de hoogte kunnen redden (er was een 100m versie, maar die was door de gemeente afgewezen).
Geen van onze gebouwen wordt uiteindelijk "Richard Meier wit". Wel lichtgrijs, zilver, zilver/wit en ook blauw en rood.
Rijk
Joris Goedhart September 18th, 2004, 03:51 PM Ik hoop dat het lukt, In Tilburg zijn ze ook met iets bezig. Als het hier lukt, kan het in Tilburg ook.
Cymen September 18th, 2004, 04:48 PM En amsterdam dan, die kan dit ook wel als voorbeeld nemen ipv tijdelijke oplossingen die nu geboden gaan worden. Wat ik van die gevel moet denken weet ik niet, ziet er op de impressies wel cheapo uit.
Eisso September 18th, 2004, 05:40 PM ....was dat nu weer voor bijlmer bajes architectuur? OK, t zal wel goedkoop moeten....Maar vind er bar weinig aan moet ik zeggen.
darulez September 18th, 2004, 05:59 PM Ik heb er nog eens over nagedacht en het tweede plaatje goed bekeken. Helaas, ik kan hem niet mooi vinden. Lijkt mij teveel op een oud industrieel gebouw. Soort retro van de oude Van Nelle fabriek in Rotterdam :D.
En ik heraal mijn vraag nog eens:
Wat voor onderwijsinstellingen heb je eigenlijk in Den Haag? (Het wordt immers een studentenflat.)
Michiel September 18th, 2004, 06:20 PM @darulez
Op dit moment voornamelijk de Haagse Hogeschool. De scherpslijpers zullen wel zeggen dat er geen studenten in Den Haag zijn.
rijk rietveld September 18th, 2004, 06:47 PM Volgens DUWO is er in den Haag een structureel tekort van 2000 studenten eenheden. Ook gaan er blijkbaar een hoop Haagse studenten naar Leiden on te studeren.
Mooi hoeft niemand het te vinden. Goedkoop is het wel. Zelfs wat je hier getekend ziet is nog te duur. De referenties aan "industrieel" en "van Nelle" vind ik wel aardig, dat was de bedoeling.
Rijk
Skyscrapercitizen September 18th, 2004, 06:55 PM @ Rijk Rietveld
Even off topic, doen jullie niet toevallig ook aan stedenbouw en stagaires? :) Ik zou mijn 2e stage namelijk graag in het buitenland doen en liefst natuurlijk in een wereldstad.
Ik snap de negatieve reacties niet zo. Het is geen spetterend gebouw maar dat mag je ook niet verwachten voor studentenhuisvesting. Zelfs voor duurdere appartementen is het nog lastig om de gevel een luxe uitstraling te geven omdat er veel geld gaat zitten in constructie en veiligheidsmaatregelen.
Ik vind dit ontwerp derhalve zeer aardig, zeker als je kijkt hoe lelijk soms zelfs dure kantoorgebouwen kunnen zijn (T-gebouw EUR bijvoorbeeld).
Jan September 18th, 2004, 06:56 PM Grappig dat een opvallend deel van de Haagse studentenhuisvesting uit hoogbouw bestaat, en de Rotterdamse uit verbouwde historische gebouwen. Een 92 meter hoge toren op zo'n plek zal daar waarschijnlijk voor een mooie stedelijke dichtheid gaan zorgen. In Nederland staan de torens vaak vrij in hun omgeving, terwijl deze juist onderdeel van een bestaand bouwblok lijkt te gaan worden.
de flatneuroot September 18th, 2004, 07:05 PM Mooie toren. Ik hoop dat het aantal meters doorgaan.
rijk rietveld September 18th, 2004, 07:09 PM Wij hebben altijd een of twee stageplekken ter beschikking in New York.
Rijk
Joris Goedhart September 18th, 2004, 07:23 PM Grappig dat een opvallend deel van de Haagse studentenhuisvesting uit hoogbouw bestaat, en de Rotterdamse uit verbouwde historische gebouwen. Een 92 meter hoge toren op zo'n plek zal daar waarschijnlijk voor een mooie stedelijke dichtheid gaan zorgen. In Nederland staan de torens vaak vrij in hun omgeving, terwijl deze juist onderdeel van een bestaand bouwblok lijkt te gaan worden.
In Tilburg heb je ook verschillende omgebouwde kloosters, Heeft vaak het grote voordeel dat een klooster er op is gebouwd, met vele kamertjes en vaak zit er een gezelige tuin bij waar je 's zomers lekker kunt zitten.
Het is voor de studenten het leukst om in zo'n oud huis te zitten in het centrum, maar die raken een keer op (nieuwbouw en meer studenten...)
FolX September 18th, 2004, 07:47 PM Wat is dit voor een gedrocht? Had deze plannen nog nooit gezien en hoop ook niet dat ze doorgaan.
de flatneuroot September 18th, 2004, 07:55 PM Ik kan dit nou niet echt een gedrocht noemen hoor. Er staan lelijkere torens in Den Haag.
6fran September 18th, 2004, 09:44 PM Leuk zeg, ik hoop wel dat dit er komt!!! leuke aanvulling voor de laakhaven!!! Mijn steun hebben ze!!!
darulez September 19th, 2004, 08:50 AM @darulez
Op dit moment voornamelijk de Haagse Hogeschool. De scherpslijpers zullen wel zeggen dat er geen studenten in Den Haag zijn.Ach, sommige hogescholen hebben meer studenten dan enkele universiteiten, dus scherpslijpers moeten in dit geval niet zeiken.
Per September 19th, 2004, 10:03 AM Laat eerst het strijkijzer op het Rijswijkseplein maar doorgaan, die vind ik spectaculairder dan deze.
EuroMaster September 19th, 2004, 02:42 PM lijkt wel op dat ontwerp van die twee studententorens aan beide zijden van het spoor in eindhoven vlakbij die universiteit.
Sint Clara September 19th, 2004, 02:46 PM Het studenten leven is een pretje!
Erik September 21st, 2004, 11:23 PM Volgens DUWO is er in den Haag een structureel tekort van 2000 studenten eenheden. Ook gaan er blijkbaar een hoop Haagse studenten naar Leiden on te studeren.
De oorspronkelijk beoogde doelgroep van studententorens in Den Haag, zoals de Struyck aan het Rijswijkseplein en de Laakhaventoren bij de Haagse Hogeschool, zijn studenten die aan een HBO-instelling in de regio Haaglanden studeren. Dit betekent dus dat er praktisch alleen studenten van de Haagse Hogeschool in deze torens woonden (er is overigens meer dan de Haagse Hogeschool, maar dit neemt geen belangrijk deel van het aantal studenten in beslag).
Een aantal jaren geleden is besloten (ik weet eerlijk gezegd niet of dit op landelijk of gemeentelijk nivo was) dat ook MBO-studenten zouden moeten worden toegelaten in deze complexen (dit voor zover ik weet tegen de zin van de belangrijkste studentenhuisvester in Den Haag, DuWo). Hiermee in verband staat het feit dat veel Antillianen graag in Nederland komen studeren en hier in de meeste gevallen een MBO-opleiding volgen. Studenten uit de Antillen krijgen voorrang bij de toewijzing van deze woningen (ze komen immers van ver). Het probleem dat hierdoor ontstaat is dat Nederlandse HBO-studenten (de oorspronkelijke doelgroep) vaak buiten de boot vallen.
Dit verklaart volgens mij (in ieder geval voor een deel) de schaarste aan studenteneenheden in Den Haag. Ik begeef mijzelf al enige jaren in het Haagse studentenleven (stel je er niet teveel van voor overigens) en ik zie om me heen dat er inderdaad schaarste heerst. Maar buiten dat vind ik dat Den Haag over het algemeen erg veel doet voor haar studenten.
empersouf September 22nd, 2004, 04:50 PM Aardige toren op zich.
rijk rietveld September 28th, 2004, 05:55 PM Het ziet er naar uit dat de toren 92 meter kan blijven. Het verlagen van de toren naar 70 meter is veel goedkoper, maar iedereen vindt dat de verhoudingen nu net goed zijn.
Rijk
Balleke September 28th, 2004, 06:01 PM rietveld ben jij de rietveld van de bekende architect, dus waaronder deze toren rietveld?
rijk rietveld October 12th, 2004, 12:55 AM Het ziet er naar uit dat de hoge toren 101 meter wordt
Rijk
CborG October 12th, 2004, 08:15 AM kijkijkijk, 9 meter erbij!
ldd October 12th, 2004, 09:26 AM Weer een 100+ voor Den Haag. Wanneer zouden ze moeten beginnen? Deze kon er wel eens eerder staan dan het strijkijzer...
Dr. Dubai October 12th, 2004, 10:06 AM zozo, das leuk nieuws om te horen. 9 meter erbij, het begint een trend te worden om er wat meters bij te doen i.p.v. eraf, net als bij de PP. opnieuw een 100+er, en dat voor studenten:D
Marin October 14th, 2004, 09:03 AM Plan voor studentenwoningen in Laakhaven Den Haag
DEN HAAG - De gemeente Den Haag, woningcorporatie Duwo en Sunergy hebben een plan opgesteld voor 650 zelfstandige wooneenheden voor jongeren en studenten in Laakhaven. De woningen komen in twee torens van 90 en 40 meter hoog achter de Megastores, begrensd door de Calandstraat, de van der Kuststraat en de Leeghwaterstraat. In het plan is ook 2000 m2 commerciële ruimte opgenomen en een inpandige parkeergarage. Oplevering is voorzien in 2007.
Het plan speelt in op de toenemende vraag in Den Haag naar woningen voor jongeren en studenten. In de torens zullen zowel één- als tweekamerappartementen worden gerealiseerd.
Bron: PropertyNL
Datum: 14-10-2004
Erik October 14th, 2004, 02:39 PM Dat is nieuw voor mij, ook twee-kamer appartementen in een studentenflat. Is het dan nog wel betaalbaar voor de doelgroep? Ik ben benieuwd... Staan er trouwens in dat gebied achter de Megastores uberhaupt wel woningen?
Gambini October 14th, 2004, 04:12 PM Ja, heel leuk allemaal maar ik zie voorlopig nog geen enkele toren gerealiseerd worden. Er duiken altijd wel problemen op in Den Haag...
rijk rietveld November 10th, 2004, 11:30 PM Morgenavond (donderdag 11 november, 20.00u in de ronde studententoren bij de Haagse hogeschool) is er een buurt presentatie van ons studentenhuisvestingsproject aan de Laakhaven.
Rijk
Gambini November 11th, 2004, 02:58 AM Hmmm misschien een kijkje nemen :) waar komt deze toren nou precies te staan?
Michiel November 11th, 2004, 08:01 AM Hmmm misschien een kijkje nemen :) waar komt deze toren nou precies te staan?
Ongeveer achter Calandria, aan een zijstraat van de Calandstraat.
Elmo November 11th, 2004, 09:31 AM Morgenavond (donderdag 11 november, 20.00u in de ronde studententoren bij de Haagse hogeschool) is er een buurt presentatie van ons studentenhuisvestingsproject aan de Laakhaven.
Rijk
Aan de Laakhaven? Is dat niet in de buurt van het Laakkwartier? ;)
|
|